r.o sa for siden:
Hvorfor blir mine karameller bare porøse og harde, ikke myke og "toffee-aktige" som jeg trodde de skulle være... ? Hadde gledet meg veldig og ble ditto skuffet...
r.o sa for siden:
Hvorfor blir mine karameller bare porøse og harde, ikke myke og "toffee-aktige" som jeg trodde de skulle være... ? Hadde gledet meg veldig og ble ditto skuffet...
LilleMill sa for siden:
Hva har jeg gjort galt? Mine har stått i kjøleskap i 16 timer,og i fryser i 2 timer. Men de er helt myke og klissete :( Akkurat som en kornete karamellpudding nesten. For sukrinmelisen knaser.
sandrah sa for siden:
ååh, jeg elsker vaniljefudge! denne oppskriften MÅ prøves til helgen :D TAKK for oppskriften!
frøken sa for siden:
Er du sikker på at du har brukt sukrinmelis og ikke sukrin sukker? Sukrinsukker knaser som vanlig sukker.
Idarull sa for siden:
Sukrinmelis iser jo så veldig. Blir det borte under kokingen? Jeg haaaaater det!
frøken sa for siden:
Har lagd de i dag, merker ikke noe ising. Men jeg tok bare 2 ss sukrin og så tok jeg ca 20 dråper flytende natreen.
Måtte koke de myyye lengre enn 1 time. sikkert 2.
Engledans sa for siden:
Jeg orker ikke å lese gjennom alle sidene for å se om noen spør om det samme. Kan en bruke splenda? Har det i huset, og har lyst å prøve i kveld.
LilleMill sa for siden:
Ja, jeg brukte sukrinmelis. Det ble ingen suksess. Ble bare en ekkel smørje :(
Idarull sa for siden:
Okei takk. Flytende Natreen er nok favoritten min og. Er bare litt tricky å søte store deiger f.eks. Har kjøpt noe som heter stevia glycerite, finnes ikke ettersmak eller ising. Ser frem til å få prøvd det ut i noen oppskrifter!
Pøsh sa for siden:
Hmm, dette er veldig fristende å prøve i kveld!!
Engledans sa for siden:
Ingen som vet? Ja ja, da får jeg vel bare prøve og se da....:(
Pøsh sa for siden:
Lest igjennom hele og folk har prøvd forskjellige søtninger, så du kan jo bare prøve :smile:
Pøsh sa for siden:
Supert tips!
Pøsh sa for siden:
Du glemte å få med her at om man rører for mye så skiller det seg lettere. Det skriver hun i bloggen sin.
Sånn med tanke på de som prøver gang på gang og det bare skiller seg :smile:
Pøsh sa for siden:
Nå står det i kjøleskapet og jeg gleder meg :D
Står det lenge før det stivner, mon tro?
Pøsh sa for siden:
Omg :D:D:D
TrineG sa for siden:
Så du fikk de til :D:D Tror jeg MÅ prøve disse !!
Pøsh sa for siden:
De var kjempegode! Og samtidig veldig søte, så orker ikke spise opp alt med en gang.
Skal lage en runde til i kveld og ta i frysen, tror jeg. For dette var jammen enkelt og digg :D
Skilte seg litt på slutten, men da tok jeg i en ss vann som det ble tipset om.
Engledans sa for siden:
Hva bruker dere til vaniljesmaken. Det vaniljepulveret er det å få i butikk eller må en til helsekost?
Pøsh sa for siden:
Jeg tok oppi litt vanilje sukker :o
Engledans sa for siden:
Jeg lagde i dag, med splenda og noe vaniljegreier. Smakte søtt og godt i begynnelsen, men ferdig, smaker det mest smør.....:mad:
Jeg kokte i nesten en time, men måtte gi meg for til slutt skilte den seg så snart jeg satte den på plata, hadde plata på 1.
Er jo blitt stiv og sånn da, men smakløs...
Pøsh sa for siden:
Jeg syntes mine smakte bedre dagen etterpå. Da sto de i kjøleskapet. God smak var det også. Skal lage mer i kveld.
Engledans sa for siden:
Spørs om de varer til i morgen:p Datteren min syns det smakte som hvit sjokolade.;)
Pøsh sa for siden:
Hehe, da ble de ikke laget forgjeves ;)
Engledans sa for siden:
åneida:p
Pøsh sa for siden:
Jeg er tom for smør :(
Får lage i morgen.
TrineG sa for siden:
sitter å lurer på om jeg skal prøve denne nå. Kan jeg ha noen dråper vaniljeesens oppi ? Og koker dere den med eller uten lokk ?
Antoinette6 sa for siden:
Kanskje de ville blitt enda bedre med ekte vaniljestang, Gerd ? Eller går ikke det ?
Pøsh sa for siden:
Uten lokk :smile:
TrineG sa for siden:
oooh,det lukter himmelsk ! Håper jeg får de til :) Hvor ofte rører dere ?
Pøsh sa for siden:
Jeg rørte litt hver 15-20 min. Rører man for ofte skiller den seg fortere. Husk tipset om å røre inn en ss vann på slutten om den har skilt seg.
TrineG sa for siden:
okei,da skal jeg ikke røre mer på en stund. :) Dette er spennende, håper jeg får de til !
Gerd sa for siden:
Det vil jeg tro går fint :ja:
Vaniljepulver er jo oppmalt vaniljestang :)
TrineG sa for siden:
skal den stivne helt å bli hard, eller bare sånn at du ser den stivner litt ,på skjea ?
Tror det ble kjempe bra jeg. Nå står den til avkjøling !! Gleder meg :) Hvor lenge skal den stå ca ?
Supera sa for siden:
Vaniljeessens vil vel fordufte, så i så fall bør du tilsette det helt på slutten
En god stund. Flere timer.
TrineG sa for siden:
Den ble god, men alt for søtt og mektig for min del. Men hadde det vært sjokolade oppi tror jeg den hadde blitt knall god. Så det skal jeg prøve neste gang. :)
sandrah sa for siden:
Denne står til kokings nå! :D gleder meg! har vært så godtesjuk i dag! det lukter godt her i hvertfall! :)
Idarull sa for siden:
bruker dere teflonkjele? da svir det seg vel ikke?
TrineG sa for siden:
Teflon ja, og nei det svir seg ikke :)
stinemarie sa for siden:
Dette blir helgekos tror jeg :)
Kvamsen sa for siden:
Jeg er helt fersk både på lchf og her inne, men prøver meg nå på vaniljefudge. De står og småputrer på komfyren, i teflonkjele uten lokk. Jeg tok en halv vaniljestang, delte og tok ut frøene som jeg selvsagt puttet i kjelen. Så lar jeg barken koke med til alt er ferdig. Har smakt og dette virker veldig lovende.
Anos sa for siden:
ååå, jeg fikk lyst å lage dette nå, men..
Kan jeg bruke vanlig sukrin istedenfor og vaniljestang?
Timiane sa for siden:
Det går ann å prøve. Men jeg er ikke helt sikker på om sukrin løser seg opp. Mener å ha lest her at det ble litt knasende. Bare å se bakover i tråden, det er prtøvd ulike søtninger, med ulike resultat.
Kvamsen sa for siden:
Ser det er flere som synes disse smakte smør, dette var også min (og gårsdagens gjesters) oppfatning. Er det noen som har prøvd oppskriften med litt mer fløte / mindre smør?
Noen kommenterte prisforskjell sukrin / -melis. Vi kjøpte to pk sukrin og så tok jeg litt av dette i stavmikseren og i løpet av to sekunder hadde jeg sukrinmelis. Har prøvd dette med vanlig sukker på jobben og min oppfatning er at sukrin løste seg mye fortere opp enn vanlig sukker (måtte der stå med stavmikser i en "evighet")
Kvamsen sa for siden:
Ble veldig fin smak av vaniljefrø og -stang (bortsett fra den dominerende smørsmaken, da :()
Kvamsen sa for siden:
Jeg tolker ditt "milde himmel!!!!!" som at det smakte bra :) Nå kom jeg på at dette gjorde jeg med "vanlige" vaniljefudge når jeg lagde dem til jul og de ble altfor gode, så miksetrikset skal jeg prøve neste helg!
Cassiopeia sa for siden:
Det var rett og slett livsfarlig godt! :D
Supera sa for siden:
Lot du det koke lenge nok til at melkesukkeret ble karamellisert? Det skal jo smake litt smør da. Men det er mye du kan tilsette i blandingen, f.eks. så liker jeg å tilsette sukkerfritt gelépulver for smak. Skal man tilsette noe flytende så bør det være veldig konsentrert hvis man vil at det fortsatt skal bli hardt. Fun light-konsentrat f.eks. er ikke konsentrert nok.
Kvamsen sa for siden:
Lot det koke så lenge at det stivnet. Fløten blir jo kokt inn når den koker så lenge, regner med det er derfor det blir så smørsmak. Kanskje den ikke blir så dominant hvis man putter sjokolade i?
Gelepulver er jo greit å tilsette, da stivner det vel lett. "Problemet" mitt er at jeg ikke vil tilsette annen smak enn vanilje, det er den jeg synes er best.
Her er det godis kun på lørdag, så jeg må vente med å forske mer på dette, men jeg skal nok få det til :p
Smelia sa for siden:
veldig godt! :D men neste gang skal eg halvere melissukrin innholdet.. kjenner litt sånn ettersmak som er litt stram...
kattungen sa for siden:
Jeg har prøvd meg på disse i dag, og må si at jeg er litt smått bummed out foreløpig. Røra/massen ble mørkmørkbrun, selv om jeg småkokte på lav varme, men den skilte seg heldigvis ikke da. Nå står de til kjøling i kjøleskap (og tre stk i fryseren :D ) og jeg håper de faktisk stivner... :p
kattungen sa for siden:
De fikk finere farge når de stivnet :D Jeg er litt enig i at det føles som å spise smør, men det har jeg igrunnen ingen problemer med :lol: Dessuten er det deilig å kunne spise to karameller og så ikke orke mer :lol:
Desperat Frue sa for siden:
Tusen tusen takk for en super oppskrift!
Var litt nervøs når jeg prøvde den, ettersom flere hadde opplevd problemer emd at røren ikke stivnet, pluss at jeg var litt skeptisk til denne "kalde" smaken som mange ikke likte fra sukrin. (Aldri brukt eller smakt sukrin i noe før)
Men selv om røren skilte seg litt i begynnelsen, var det bare å røre forsiktig og mot slutten samlet den seg fint, skiftet farge til nydelig karamellfarge og smakte himmelsk.
Jeg brukte ekte vaniljestang (liker ikke sånn vanniljepulver greie, ekte er alltid best), vanlig meierismør og synes ikke de ble for salte.
Men de er temmelig mektige (kanskje like greit) så et par tre stykker om dagen er mer enn nok. Og det passer meg utmerket, da varer de lengre.
Så nok en gang - Tusen tusen takk!!
kattungen sa for siden:
Tror nok jeg må redigere utsagnet fra i går litt: det GÅR ann å spise mer enn to! :p Alle er borte :p
LIBBA sa for siden:
:lol:
Ja dem er gode :D
Supera sa for siden:
Vaniljepulver er like ekte som vaniljestang da. :geip: Samme om stangen er hel eller malt til pulver vel?
Mellon sa for siden:
Denne står til kjøpling nå, smakte på røra, den var god, håper nå det stivner. Har hatt peanøtter i, og tenkte jeg skulle ha over mørk sjokolade
kattungen sa for siden:
Jeg skal lage ny runde av disse i dag :)
Supera sa for siden:
Jeg lagde en porsjon i går. De fikk skikkelig seig konsistens! Karameller! :snill: Trikset var å bruke FOS (fruktoligosakkarider) og så brukte jeg litt vaniljestevia. :snill: Bakdelen er at FOS er fiberlignende og gjør magen min til gasskraftverk hvis jeg spiser for mange av karamellene... Eller var det kanskje positivt så jeg holder meg i bedre i skinnet? :geip:
blingbling sa for siden:
Disse skal jeg prøve meg på i dag... Gleder meg veldig!!! Håper det er like godt som dere gir uttrykk for:):):):):):):)
madam_mim sa for siden:
Disse er knalle gode. Massen skilte seg under koking men det gikk nokonlunde greit å piska det saman att til ein masse etter kokinga før eg heiv det i kjølen. Brukte lang tid på å stivna, trur kanskje eg skal bruka litt mindre smør neste gong (som mest sannsynlig blir I DAG!).
ThereseA sa for siden:
Jeg har laga disse flere ganger og noe som jeg synes er veldig godt er:
Når de har stått i kjøleskapet ei lita stund så trykk nedi lite peanøtter el no så blir det sykt godt :) mmmmm
Kan og dekke de med sjokkis, det gjorde jeg til påske
Bæret sa for siden:
Takk for tips! Hva er karboinnholdet i det?
Supera sa for siden:
Finhakk nøtter og bland med deigen før man putter dem i form. ;) Det ble godt det! Jeg hadde sånn spesialblanding med macadamia, mandler, peanøtter og cashew. Mmm, det ble herrrrlig!
Supera sa for siden:
De påstår at det er GI 0, bare fiber. Jeg kjøpte en boks (det var boks og ikke eske da jeg kjøpte for lenge siden) og da jeg sjekket den etter at den hadde stått ubrukt i skapet leeenge så var pulveret blitt til én steinhard klosse. Jeg måtte sage opp boksen og bruke hammer på klossen for å få brukt den. Men funket det også. Så siden den ble så hard, så vil jeg tro at det går an å lage vanlige drops av det også. :snill:
Men advarsel: man blir gasskraftverk hvis man spiser mer enn bittelitt FOS.
EDIT: fant denne.
detgladehjerte sa for siden:
Hvor får dere tak i sukrinmelis? Finner det ikke noe steder jeg....:(
Pøsh sa for siden:
Helsekost :smile:
Jeg laget disse igjen i forgårs og de er så gode.
aurorawilma sa for siden:
Nå er jeg i gang med mitt andre forsøk på å lage disse, dummet meg fullstendig ut første gang med alt for høy varme! Nå krysser jeg fingre og tær for at jeg får det til. Vaniljefudge i smågodthyllen er noe av det beste jeg vet :rolleyes:
catrin sa for siden:
Disse er virkelig gode! Skal lage en ny porsjon i dag og ha med i bursdag i morgen:)
TrineG sa for siden:
Prøver meg på disse igjen, men denne gangen har jeg kakao pulver i,også skal jeg ha litt hakkede salte mandler i tilslutt:) gleder meg :D
jegviljegskaljegmå sa for siden:
ååååååååååååååååå takk og lov for deg og denne oppskriften. smakte sååååååååååååååå digg. lagde likså godt dobbel oppskrift jeg. og tok i litt mindre sukrin... venter på de skal bli helt stive nå ... dårlig tid... hihihi
Supera sa for siden:
:ja: Jeg klarer som regel ikke å vente og spiser en halv porsjon mens jeg rører i gryte... Det smaker så utrolig godt!
LibraGirl sa for siden:
Har prøvd denne to ganger nå, å den skilte seg begge gangene....
Men skal sies at jeg tømte av smørret å hadde resten i former å
satte de kaldt. De ble veldig gode men jeg følte mange karameller
gikk i vasken siden det skilte seg :)
heidia79 sa for siden:
NÆMENN KRISTIN DA!!!:nei: hvorfor gjør du slikt...
Kristin_B sa for siden:
:lol:
Man skal dele gode oppskrifter! :lol:
lille_trille sa for siden:
mmmmmmmmm ... denne må prøves :sikle:
Foksy sa for siden:
Prøvde denne i kveld, men den skilte seg etter ca 30 min. Etter å ha finlest hele tråden ser jeg at man ikke skal røre mye...jeg sto jo og rørte sakte, omtrent hele tiden...så ikke trikset med 1 ss vann før langt uti heller...kanskje en idé å skrive det i oppskriften på første side siden denne tråden har blitt veeeeldig populær og lang? :p
Skal prøve på nytt i morgen, må bare kjøpe inn mer kremfløte :D
LibraGirl sa for siden:
Da mine to første fordøk skilte seg men dog ble gode selvom det ble mindre!
Så bestemte jeg meg for å lage oppskriften x3 slik at jeg fikk mer en bare 6biter....
Men denne gangen skilte ikke røra seg :D Ble ekstremt mye a fudgen, å det skal
sies at jeg tror jeg er litt avhengi av dem!
Har aldrig tålt sukker så er fantastisk å kunne spise godter som ikke gjør meg
dårlig! Elsker denne oppskriften <3
Kvamsen sa for siden:
Her har de det på Meny og helsekosten, men Meny ligger 10 kr under i pris.
Alvepia sa for siden:
Nam nam! Nå vet jeg hva jeg skal lage til jul ja! <3 ( eller kanskje før)
MarenM sa for siden:
Bruker dere smør med eller uten salt?
Alvepia sa for siden:
Jeg brukte uten, for jeg prøvde og lage sjokolade fudge med smør som var saltet, og det ble salt! :P
Dietta sa for siden:
Jammen godt det snart er jul ;)
lizliz sa for siden:
'ingen her som synes dette smakte litt for mye sukrin?? ble en veldig rar smak..
noen som har noen tips? eller en annen oppskrift på vanlige myke karameller kanskje?? som ikke er fudge.. ( fudge betyr vel at man har smør og fløte i ?? ) vet ikke helt hvordan man kan lage karameller uten sukker heller jeg da?? men har lyst på smørbukk!!
Bik sa for siden:
heihei123 sa for siden:
Hei hei :) Jeg går også på ketolyse, lurte derfor på om det går ann å bruke freia premium 87% sjokolade. Inneholder kunn 19 gr karbohydrater. Har lyst å lage bounty bar, men er usikker på om det er lov å bruke denne type sjokolade når man går på ketolyse. Håper på svar :)
shailene sa for siden:
Går det an å bruke Natreen eller stevia istede for sukrinmelis?
avokado sa for siden:
Hvor mye fos brukte du i røra? Jeg prøvde meg forsiktig med 2 store ts'er, men det ga ikke noen særlig effekt. Og når tilsatte du det? Helt i starten eller mot slutten? :-)
Supera sa for siden:
Oi, jeg husker ikke. Jeg hadde en boks FOS som jeg ikke hadde brukt på noen måneder som hadde blitt litt fuktig og blitt til én stor og hard klosse. Jeg måtte sage opp boksen og putte den store klossen i noen poser og så banket jeg med hammeren for å få litt mindre biter. Jeg tror det ble mer enn 2 ss jeg hadde oppi. Kanskje 5? Jeg tror jeg hadde det i på slutten, men jeg skal ikke si det sikkert.
Alynna sa for siden:
Nei, du trenger sukkeralkoholer eller sukkerarter om det skal karamelliseres og få den karakteristiske karamellsmaken.
Supera sa for siden:
Eh, det er melkesukkeret i fløten som karamelliseres, ikke sukrinmelisen. Man kan bruke andre søtninger enn sukrinmelis.
Det vil jeg tro. Jeg har brukt en kombinasjon av FOS og stevia (altså ingen sukrinmelis) og det gikk helt fint. Bare pass på at søtningen du bruker tåler den temperaturen som vaniljefudgen er. Aspartam f.eks. tåler ikke koking.
shailene sa for siden:
Prøver meg på karameller til uka da, funker det ikke får jeg heller vente på iherb pakken min. Sukrin er nemlig umulig å oppdrive her.. :(
Alynna sa for siden:
Doh, det høres rett ut når du sier det. Ble lurt av en annen webside om sukrin og karamellisering. Der sto det at sukrin blir "brunt" og lukter/smaker karamell, men blir ikke "seigt/trådete som sukker. Når jeg tenker meg om så har jeg vært på Freia-fabrikken og der snakket de om temperaturen de trengte for å brune melkesukkeret -den smaken man finner i brunost bl.a. Men for karameller må man må nok ha i noe som gir litt "masse/substans", slik som du hadde FOS oppi. Bare tykk fløte og litt sterk kunstig søtning blir nok litt rart mtp konsistens?
Supera sa for siden:
Det mettede fettet i smør og fløte gjør at det blir harde karameller når de er i kjøleskapet. Men ikke helt harde. De bør ikke oppbevares i romtemperatur lenge før man skal spise dem.
Jeg har også puttet diverse andre ting i karamellene for smak, men har funnet ut at det kan ikke være flytende. Om det så er konsentrat (fun light eller usøtet shave ice-sirupkonsentrat) så er det likevel for bløtt. Neste gang har jeg tenkt å lage av smaksatt steviapulver. Gèlepulver er en hit. :snill:
Sadsam sa for siden:
Hvordan skal konsistensen på disse egentlig være?
Mine ble litt som smør :confused:
vibsen sa for siden:
[quote=Supera;1246630
Jeg har også puttet diverse andre ting i karamellene for smak, men har funnet ut at det kan ikke være flytende. Om det så er konsentrat (fun light eller usøtet shave ice-sirupkonsentrat) så er det likevel for bløtt. Neste gang har jeg tenkt å lage av smaksatt steviapulver. Gèlepulver er en hit. :snill:[/quote]
Hvor mye gelepulver har du i?
Supera sa for siden:
Bare drysser i litt. Ikke mye. 1 ts i en porsjon ca.
Chrisie sa for siden:
Hei
Har laget 'vanlige' sjokoladekarameller som blir kjempe godt. Prøvde meg i dag på en lavkarbo variant og byttet ut sukker med sukrin ( som faktisk kan kjøpes i noen matbutikker) og sirup med agavesirup. Ble aldrig seigt nok til å kunne ta 'vanntesten', men har nå øst det over i form så får vi se i morgen hvordan det blir. Noen som har andre forslag ?
surfeline sa for siden:
Jeg har laget disse nå - med mørk sjokolade med havsalt og pekannøtter. Det smakte fortreffelig før det var kaldt. Spennende! Veldig lett og lage også. Akkurat som sukrinsmaken (isingen) forsvinner med melkeblandinger. Kjenner ikke isingen i krem heller - bare kaker. Merkelig!
Supera sa for siden:
Sukrin skal røres ut i vått for å få mindre kald smak. Den kalde smaken kommer fordi sukrin tar vannmolekyler fra spyttet ditt, eller noe sånt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.