< Tilbake til oversikten

Novemberstartere! Foren eder!

Tropika sa for siden:

Tar meg den frihet og starter novembergjengens ketolysetråd!

arnakristin sa for siden:

Hei,
…og da legger jeg ut tråden: Til alle nybegynnere på lavkarbo… Der finner du det meste en nybegynner lurer på men henvisning til andre nyttige tråder man bør lese seg opp på.
Les og lær - husk at kunnskap=makt!

Tropika sa for siden:

Håper jeg ikke blir helt alene her inne da! ;)

Sitter og gumler i meg salami, norvegia og blomkål.. Merkelig, egentlig..

linnkri sa for siden:

Du er ikke alene, jeg er med også:) Startet på nytt i dag etter en pause siden mai, fremdeles noen kilo igjen før målet er nådd :)

Elidma sa for siden:

Jeg hiver meg med her jeg også. Startet i juli, men måtte gå over på lavkarbo/fedon. Nå er jeg imidlertid klar til å gjøre et rykk. Har 10 kilo jeg ønsker å gå ned.

Tøsa! sa for siden:

Jeg starta på onsdag, får jeg være med her? :o

kath sa for siden:

Jeg er også med her... :) Starta i dag, etter et langt opphold pga graviditet. Ikke at jeg rakk så mye før jeg ble gravid heller, hehe.. 3uker på ketolyse og der satt den :O) Men nå er det på tide å komme i gang igjen :)

Tropika sa for siden:

Selvsagt får du bli med, Tøsa!

ninana sa for siden:

får jeg være med her?? jeg starter imorgen jeg.:) skal prøve vertfall.:) har akkurat funnet ut at jeg kan gå på dette selv om jeg delammer.:D

Lindaplinda sa for siden:

Vil bare ønske dere lykke til!!:D Hold ut om dagene blir tråe.. dere vil få resultater, og bevis for dere selv at dere klarer det denne gangen!!! U can do it!!:D

Tropika sa for siden:

Hva har dere spist i dag da?

Nupsida sa for siden:

Stå på, å dere VIL se resultater! Lykke til folkens :D

Veslemor sa for siden:

hei og hopp her kommer jeg :D hehe.
Jeg henger meg på dere og er nybegynner i dette gamet. Begynte i dag 1 november. Desverre fikk jeg ikke begynt slik jeg ville pga noe magevirus greier sikkert så her sitt jeg da kvalm og ekkel men jeg håper på å bli fort frisk så jeg kan prøve alle nydelige oppskriftene. Har bare fått i meg to lavkarbo måltider i dag pga jeg har vært så kvalm. Men det er da noe i hvertfall ;). Har forresten gubben med meg også :cool:!

Frokost i dag ble : Salat med ost,skinke og egg

Middag/kvelds : omelett med bacon i ...

Masse glass vann og 1 glass pepsi max i kveld ;)!

Mannen sa for siden:

Og jeg er også her. Starta idag, sammen med Veslemor.
Litt amputert start, men satser på at det kommer seg.. :)

Pruttilutt sa for siden:

Ville bare stikke nesa innom og ønska alle sammen velkommen i klubben, lykke til på reisa og GRATULERER med å være i gang! :D

Tøsa! sa for siden:

Jeg har spist 2 egg med en skje baconost til frokost
"Tapas" = Salami, sylte, fetaost, agurk, gräddost og creme fraiche
(ca 4 skiver av hver og 2 ss CF)
Kyllingklubber til middag, 15 stk kanskje... skikkelig feite var de iallefall:p
100 g cottage cheese til kvelds
2 kopper kaffe med et par suketter og fløte

Er det noen av dere eksperter som kan fortelle meg om dette er passe mengde?
Er litt usikker nemlig.
Har ikke lest boken, og finner ingen eksakt info, og hver gang jeg prøver å spørre, blir jeg bare henvist til en annen tråd hvor det står "les boken"

EAH sa for siden:

eg er ikkje noko ekspert endå, har holdt på i to veker, men føler eg har lært masse av å lese her inne :)

ser foresten du har satt eit spørsmålstegn bak "min kostholdsfilosofi".
det første du må gjer er vel å finne ut kva slags filosofi du vil følge, og kjøpe boka til den filosofien og få grunnleggande info og supplere med info fra forumet :)

om det er ketolyse du ønske å følge så ser eg du skulle ha ete meir grønnsaker. det meste av karbohydrater skal kome fra grønnsaker. så inneheld forskjellig grønt ulike mengder karbo. sjekk en matvaretabell eller i boka kva som er greit å ete.
Og kor mykje som er nok mat er det magen som bestemmer. du skal ete til du er akkurat passli mett :) ikkje meir ikkje mindre!
såg du skreiv "sylte", er det kjøttpålegg som f.eks. julesylte? eller er det syltetøy? kjøttpålegg er fint så lenge det er lite karbs i, syltetøy er ugreit.

kanskje eg bomma heilt på det du lurte på, men håpa det hjalp litt likevel :)

Syn sa for siden:

Etter mye prat om det blandt kjente så vil jeg prøve det selv. 1 November, Ketolyse på meg. Here goes nothing. :)

wensoll sa for siden:

Jeg kunne også tenkt meg å slengt meg med her. Startet på fredag, så er bare såvidt i gang.

Bente D sa for siden:

Jeg starter idag. Satser på at Ketolysekuren er det som passer meg,og som skal hjelpe meg ned de 20 kg jeg trenger å "miste" ;)

Pruttilutt sa for siden:

Flott å se så mange nybegynnere her! Anbefaler alle å lese linken fra ArnaKristin, den går jeg tilbake til enda jeg har vært på ketolysekuren siden juli. Finner motivasjon, inspirasjon og troen på meg selv der. :)
Også er forumet, til tross for dets uryddighet, veldig greit som søkemotor, både hva gjelder oppskrifter og andre "bumps in the road" man måtte møte; usikkerhet omkring stix, mat, fett, proteiner, økning, blodprøver osv. :)

Mrs.Pork sa for siden:

Hiver meg med her! Oppstart i dag, startvekt 92 kg. Ønsker i første omgang å gå ned 25 kg.

Jeg har ikke lest bøker om ketolysekuren, men venter på boka til Sofie Hexeberg. Mulig jeg er dum som setter igang uten å ha lest bøkene, men har lest meg opp på nettet og føler ikke at jeg står på bar bakke kunnskapsmessig. Hovedårsaken til at jeg starter opp på dette er fordi jeg har sykdommer og helseplager som min fysioterapeut mener har godt av lchf, så på hennes forslag/oppfordring setter jeg igang! Hun har også ledet lavkarbogrupper, så jeg støtter meg til henne og får en viss oppfølging.

Har ikke tatt blodprøver nå i forkant spesifikt på grunn av kuren, men har uansett hatt flere prøver det siste året hvor alt har vært ok.

Jeg har kjøpt stix for å kunne holde øye med om jeg er i ketose. Og teller karbohydrater åff kårs ;)

Frokosten i dag bestod av en neve salat, 200 g kylling og ca 70 g stekt bacon. Synes det ble litt vel mye, og ble litt for mett. Så da vet jeg det til i morgen :)
Forøvrig er mannen min også med på dette, han har lavt stoffskifte og forhøyet kolestrol i utgangspunktet. Han tar jevnlige blodprøver, og det blir spennende å se hvordan verdiene beveger seg etterhvert.

Tøsa! sa for siden:

Ja det er sylte, jeg vet jeg ikke skal spise syltetøy da! :p
Jeg vet jo stort sett hva som innehodler karbs og ikke.
Men er det sånn at man BØR spise minst 15 g eller kan man i teorien spise 0 karber også? Eller er dette veldig individuelt?

Tropika sa for siden:

Dag to unnagjort snart..

Har vært endel kvalm og dårlig i dag, men nå i kveld har det kommet seg litt..

Skal snart kose meg med pisket krem og bringebær i..

EAH sa for siden:

Ja det lurer eg også på. Synst eg las en plass her inne at det er 15 karber, ikkje meir eller mindre. Men fortsatt usikker. Håpa nåken andre kan oppdatere oss litt der :) Men uansett skal man ete grønnsaker vertfall til middag, for ett kosthold uten er ikkje bra.

MaLyng sa for siden:

Hvis du følger ketolysekuren, så er det vel 15-20 gr. karbohydrat hver dag som er innenfor den akseptable grensen. Og de fleste karbohydratene skal komme fra grønnsaker som vokser over jorden :)
Men toleransen for karbohydrater er veldig individuelt. Mange kan ikke overskride grensen på 15 gr. før de faller ut av ketose, mens mange kan øke det helt til 50 gr. for dagen uten at det gjør noe.
Dette er noe du merker på kroppen etterhvert, hva som passer best for deg :)

mama67 sa for siden:

Melder meg inn i novemberstartergjengen jeg også! Har gått på ketolysedietten før og gått ned 30 kilo, så jeg er godt kjent med hva jeg går til. Nå har det kommet på igjen 8-10 kilo, og de skal vekk - minst!

Prøvde meg på ketolyse igjen før jul, men kom ikke i ketose da. Håper på bedre resultat denne gangen :)

Stina984 sa for siden:

Hei alle sammen! Håper på å få bli med her jeg også. Startet i dag for å gå ned de siste (gjenstridige!!) 10 kg! Var 80 i dag morges, og foreslår veiedag på fredag? Litt motivasjon :)

På menyen i dag: frokost: 1 egg og bacon til frokost,
Mellommålitd: 2 babybel og litt rå broccoli
Lunsj: Ceasar salat uten krutonger, med egg og bacon.
Middag: kylling med broccoli og bernaisesaus (laget med fløte).
Nå lurer jeg på krem og bringebær til dessert ;)

Jeg vet man skal holde seg under 15-20g karbs om dagen, men hvor mye er det i prosent av dagsinntaket?

Lykke til alle sammen :)

linnkri sa for siden:

Hei dere! Dag 3 på ketolyse og alt går egentlig såre vel:) Kom i ketose allerede mandag kveld og det kaller jeg en god start:)

Det jeg synes er det 'verste' med denne ketosen er det usannsynlig ekle jernsmaken jeg får i munnen. Og mitt spørsmål er derfor følgende: kan jeg spise hvilke som helst sukkerfrie pastiller? Eller finnes det noen som er å foretrekke fremfor andre?

Jeg har ingen planer om å dytte innpå mange esker i gangen, bare ta en pastill nå og da.

Takker for svar:)

Pruttilutt sa for siden:

Kjøp Fribol på apoteket, det er drops med god smak :)

Tropika sa for siden:

Jeg har enda ikke sjekket om jeg er i ketose. Tenkte å gjøre det i kveld.

Jeg sliter litt med å finne på middager som hele familien kan spise. I dag skal gutta boys få blomkålsuppe. Jeg skal kose meg med kyllingvinger og salat.

Mannen har allerede gått ned 4 kg, og han er ikke på lavkarbo, men blitt mer bevisst på hva han putter i munnen.. Han har nok godt av det, men har ikke behov for å gå noe særlig ned i vekt. I tillegg trener han hardt.

Sivensvans sa for siden:

Vil også være med!:p
[color=darkorchid][/color]
Min oppstart var 18. oktober - og, alt såre vel så langt!

Sivensvans sa for siden:

Sjekk oppskriftsforumet, mætt ta forslag!;) Trenger ikke spesial-lage middager heller forsåvidt - bare server resten av gjengen pasta/potet til kjøttet/fisken/kyllingen mens du koser deg med litt ekstra grønnsaker.

Tropika sa for siden:

Noen flere som merker at noe er i gjære?

Synes allerede mandagskveld at fingrene mine ikke var så stive lenger. Sikkert pga endel vann..

linnkri sa for siden:

Jeg blir sånn febervarm i kroppen når jeg er i ketose, merkelig greie, men jeg får en slags varmefølelse i hals/svelg... Sikkert bare jeg som er litt skrudd, min kjære mann har ikke den følelsen. I tillegg fosser vannet ut av kroppen min og derfor kjennes buksene rommeligere ut allerede, vekten har ikke rørt seg foreløpig(jepp, jeg vet at jeg ikke skal veie hver dag, men har gjort det likevel:)). Krysser fingrene for at fettet også forsvinner ut nå!

Når det gjelder middag må jeg bare anbefale en strålende rett min kjære mann laget i går, oppskriften er hentet fra Skaldemans sin kokebok:

Reinsdyrskav med sopp, løk, bacon og fløte. Kokt godt sammen og servert med blomkålmos - fantatisk godt:) Vi skal ha middagsgjester på fredag, og da blir det definitivt servert:) I tillegg spiste jeg restene til lunsj i dag.

Oppskriftsforumet har mye godt å by på, også må jeg anbefale bloggen til Lene Beatrice, mye spennende lesning og mange bra oppskrifter!

Mrs.Pork sa for siden:

Jeg har begynt å merke den jernaktige smaken i dag, og jeg testet i sted. Og jammen er jeg ikke i ketose allerede (dette er dag to). Jeg regnet med at det kom til å ta litt lengre tid, for å si det slik var det ikke få karbohydrater som ble fortært i helga!

Til frokost i dag hadde jeg omelett laget på 3 egg, 3 ss kremfløte, ca 70 g bacon og en dæsj med rekeost. Klarte ikke alt da, så tok resten til lunsj.
Til middag har jeg hatt fiskegryte (blomkål, broccoli, sopp, litt løk og torskestykker), mens mannen hadde stekte svinekoteletter med stekt sopp og litt løk.
Restene går til kvelds.

I kveld er det svømmekvelden min, jeg svømmer en dag i uka. Prøver også å få gjort litt styrketrening, men føler akkurat nå at jeg har nok med slyngetrening hos fysio. Jeg har ME, men er heldigvis ikke av de sykeste som kun ligger til sengs. Så aktiviteten er litt varierende, og jeg er vel veeeeldig stillesittende/inaktiv i forhold til gjennomsnittet.

Ang halspastiller så leste jeg et par tråder her inne om det tidligere i dag, og fant ut at Tazink skulle være ok. Dessverre var de utsolgt på helsekosten. Fribol er altså også ok? Jeg klarer meg uten, men mannen har behov for litt sånt når han er på jobb.

Tropika sa for siden:

Jeg er i ketose!

Nå har jeg bakt brød, som står i ovnen. Gleder meg til å ha noe til å ha pålegget på i morgen!

Veslemor sa for siden:

helluuuu =) !

I dag måtte jeg og mannen sniktitte på vekten og jammen meg du jeg trodde ikke mine egne ØYNER. mannen har gått ned 3 kilo allerede på 3 dager og jeg 1,5 kg. Er jo helt utrolig. Jeg måtte ta på meg klær og veie meg med det for så å at av meg å på igjen for å veie. Trodde vekten var gått helt bananas jeg men neida der sto det 1,5 kg vekttap :D ! tihi så gøy og ikke minst motiverende.

Gikk på grete roede en gang før og første uken vi veiet oss i lag med andre så var alle gått ned sånn 3-4 kilo mens jeg nei jeg var gått opp 1 kilo. da var jeg deppa da ja så var redd det sku skje denne gangen men ser ikke slik ut. Mannen er allerede inne i ketose og jeg er på goood vei, kanskje i morgen :rolleyes:.

Her er noen middagsoppskrifter til de som vil ha :

Fisk

Lettsaltet torsk
Bacon terninger
Smør
Salat
Jukseris ( blomkål )

Kok torsk etter bruksanvisning på pakken.
Steik bacon terningene og ha opp i en liten panne med smeltet smør .
Salat : isbergsalat / kinakål, og annet tilbehør en vil ha som er lavkarbo
Jukserisen av blomkål : Man tar et stk blomkålhode, kutter av så mye som man vil og rasper det grovt i kjøkkenmaskin. Vrrr! Det skal være som omtrent riskorn, ikke glatt som mos, altså.

Sleng en klatt smør i bunnen av en mikrosikker form og hell blomkål-"risen" over. Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter. Ta-dah!

For personer som ikke lever på lavkarbo kan en gi poteter til de =) ! Middag til hele familien uten å måtte lage to forskjellige måltider.

Pannekaker
Pannekaker, ca 5 stk:

4 egg
ca 1,5 - 2 dl fløte
2 store ss rømme
2 ts sukrin
1,5 ss fiberhusk
ca 1 ts salt

Visp eggene og tilsett det andre. Vispes til en jevn røre. La det svelle noen minutter. Stek på middels varme til den er tørr på toppen, før den snus. Jeg brukte liten stekepanne og ca en øse pr pannekake.

Serveres med f.eks. syltetøy eller rørt bær.

Blomkålgrateng

Blomkålgrateng :

1 stort blomkålhode
100g kremost naturell
150-200 g revet ost
1 ss rømme
1 egg
Lavkarbo Pølse

( Kan ha i lavkarbo pølse, evt bacon biter eller annet ingrediens som er lavkarbo )

Kok blomkålen i buketter i usaltet vann.
Hell den i et dørslag og knus/press ut vannet med en potetmoser..el baksiden på ei sleiv. Sånn at det blir en tørr grovknust masse tilbake.
Hell den tilbake i kjelen og rør inn det andre. Jeg valgte å ikke krydre extra her...da jeg syntes osten gir nok smak.
Rør alt godt sammen og hell i en smurt ildfast form.

Stekes på 175g varmluft i 20 min.

Pizzamuffins

Ingredienser bunn: 10 stk

40 g Bakemiks
1 ss Fiberhusk
1/2 ts salt
1 dl vann
30 g olje = 6,5 ts ca
40 g revet ost

Fremgangsmåte:
Smør muffinsformene lett med litt olje. Jeg anbefaler å bruke store former uten"trekkspill" på sidene (f.eks Euroshopper sine, som kan kjøpes på Rimi)

Bland alle ingrediensene, bortsett fra osten, i en bolle og rør til du får en klumpefri røre. Hvis du prøver med en annen melerstatning enn bakemiks kan det hende du må bruke mer eller mindre mengde enn det som står i oppskriften. Røra skal være omtrent som pannekakerøre. Jeg anbefaler i såfall å prøve med en liten røre først, for å se hvordan det blir. Soyaprotein er prøvd, og det ble visstnok ikke bra.

Rør in osten, og fordel røra i 10 store muffinsformer, ca 3/4 ss i hver form. La det hvile i ca 10 min, så fiberhusken får tid til å svelle.

Legg 1-2 ss ønsket fyll i hver muffinsform og strø over ca 10 g ost.

Stek i ca 20 min ved 200 grader (varmluft).

Næringsinnhold pr stk, uten fyll:
Kcal: 57
Protein: 4,3 g - 30%
Karbohydrat: 0,3 g - 2%
Fett: 4,3 g - 68%

Forslag til fyll:

Denne kjøttsausen smaker veldig godt som fyll, og oppskriften rekker til en dobbel muffins-porsjon.

Vil du gjøre det veldig enkelt har Gilde kommet med ferdig pizzafyll med kun 2 g karbohydrat pr 100 g vare:

Næringsinnhold pr muffins med kjøttsaus og ost:
Kcal: 137
Protein: 10,8 g - 32%
Karbohydrat: 0,9 g - 3%
Fett: 9,8 g - 65%

Opheliia sa for siden:

Nå har jeg ikke lest alt, men bruk f.eks diett.no - der kan du få %, hvor du kan se hvordan det ligger ann i forhold til karbohydrater, proteiner og fett. Du skal selvfølgelig ligge lavest på karbohydrater og med fett på toppen:D

Og ang mengden mat; spis deg passe mett. Kroppen regulerer selv om du skal ha mer/mindre mat. Jeg spiser ikke mer enn 2-3 ganger til dagen og det er nok for meg!

Opheliia sa for siden:

Du KAN ligge på 0 g karber, jeg gjorde det i en periode. Andre dager var det oppi 5-10 gram..... Noen er også i ketose til de er oppi 50 gram (men det er noe med at du må under 15-20 gram for å gå ned i vekt..)

Hillemoi sa for siden:

Hei :)
Jeg er helt ny her inne (idag faktisk) Så du er ikke alene her ;)
Jeg startet for to uker siden etter å ha lest Foseids bok! Jeg har vært tilhenger av Fedon i mange år nå,pga overvekt i familien. Nå starter jeg rett og slett denne "ketose" dietten for å teste det ut for min bror som er overvektig,som lege er han skeptisk til motedietter,derfor tenkte jeg at,-hvorfor ikke være prøvekanin,så kanskje jeg blir kvitt myalgiene også? :D
Noen erfaring rundt dette?
Ellers må jeg bare få takke for hjelp de to første ukene,med oppskrift tips ol :D
Jeg er ivrig på kjøkkenet,så håper jeg også kan bidra litt etterhvert,men som sagt,nå er det bror som først står i fokus =))
Samtidig kan jeg jo spørre,-er det noen leger (som virkelig tar jobben sin på alvor!) som går på denne dietten og som kan gi meg noen tips å "overføre"?
Hm..det var kanskje ikke riktig sted/tråd å stille så mye spørsmål men,pytt, dette er en prøve,hallo,hallo :D

Opheliia sa for siden:

Fribol og de store IFA-ene:D

Opheliia sa for siden:

Og før jeg tusler ut av tråden deres MÅ jeg bare få lov å si: Ikke vei dere hver dag! Det er mye bedre for kroppen å holde seg til 1 gang i uka (eller mindre). Ofte, eller for mange, hvis en veier seg hver dag så blir en litt stressa fordi vekta går jo ikke nedover...og hva skjer når man stresser?? Jo, vekta forandrer seg (negativt) eller står stille...

Lykke til :D

Hillemoi sa for siden:

Hei :)
Jeg har litt erfaring med "overspising" av sukkerfrie pastiller og tyggis.. Her om dagen spiste jeg to esker pastiller (gjennom en hel dag) og noen få tyggis,jeg brukte da hele kvelden på å sitte på do,og rumlingen i magen vekket meg faktisk på natten! :O
Ellers sier hvertfall Foseid (spis deg slank uten sult) at man kan spise en del,men jeg leste et eller annet sted at det var noen av disse man skulle holde seg unna,pga at noen av disse inneholder noe karbo når fettet er fjernet?
Jeg kan kun dele min lille erfaring ang do-besøk og sukkerfrie pastiller.. kremt blush

Opheliia sa for siden:

En del av det sukkerfrie som du nevner er søtet med f.eks malitol. Du får da det jeg kaller for renneræv:o;)

Det andre du nevner har jeg ikke hørt om, men nå har jeg aldri lest Foseid si bok.....

Opheliia sa for siden:

Lege finner du her inne, Torkil er navnet...;)

Veslemor sa for siden:

Skal bare veie meg 1 gang i uken men falt for fristelsen hehe :D ! Blir ikke veiing før mandag :p! Vet alt om at stress kan forandre vekten og for oss kvinner kan faktisk mensen også forandre vekten. Kan gå opp hele 2 kilo faktisk. Det merket jeg sist diett, da økte vekten uken før og mens jegh adde mensen mens etterpå var den poff nede igjen :D så ikke fortvil da heller !

butterkopp sa for siden:

Juhu!
Er snart 30 :eek: 2barnsmor, gift og ca 25 kg overvektig..
Jeg startet på tirsdag, går strålende hittil. Tok en stix i går kveld og den var på det nest mørkeste. Er det bra? Eller må den være på det høyeste for å være i ketose? uvitende
Gleder meg til å bli tynn og fin med dere!! Bikinisesong 1011 here we come! ;)

Sivensvans sa for siden:

Du er i ketose uansett hvilken av de tre fargene stixen har! Er den på det mørkeste kan det være fordi man har drukket for lite vann;) Mao er det ikke noe mål i seg selv å være på den mørkeste fargen - er det utslag er du i ketose :heia:

butterkopp sa for siden:

OO sweet! Det gikk jo veldig fort! Trodde man måtte holde på en evighet før man kom i ketose.
Takk :)

Opheliia sa for siden:

Jeg varierer faktisk så mye som 1 kg i døgnet! I går f.eks så veide jeg 80,8 kg..i dag stod den på 81,3 - så hvis jeg skal veie meg hver dag blir jeg bare skuffet:o

Veslemor sa for siden:

Derfor jeg også bare veier meg 1 gang i uken og tar cm samtidig . Hver mandag om morgenen er min veie dag ikke før og ikke etter ;)! Går en på vekten hver dag blir en som sagt sprø.. !

Opheliia sa for siden:

Jeg skal legge bort vekta..og ikke veie meg før 24 nov igjen:o Så får vi se, om det er effektivt eller ei?! (Men NÅ må jeg slutte å kapre novemberstarternes tråd...jeg hører med i en annen måned nemlig:o)

Veslemor sa for siden:

Er det mange her som er begynt å trene skikkelig hardt ??? Selv har jeg ikke begynt å trene men tenkte at jeg sku få meg noen turer og svømming neste uke ;). Elsker å bade og siden svømming er god trim så er jo ignenting bedre enn det ! HATER å trene alene hehe så vanskelig å finne motivasjonen når ingen kan være med å gå tur eller annet. Flere som sliter med det ???

Hei,
Bare fint at flere med litt erfaring er innom og hjelper de som er ferske i lavkarbo verdenen :blomster:

Pruttilutt sa for siden:

Fint at du har ønske om å trene, men vil bare komme med en liten warning. De første seks ukene har kroppen det tungt, den prøver sitt beste å bli vant til å forbrenne fett og ikke energi fra karbohydrater. Denne omgjørings-prosessen tar tid, og man vil føle seg raskere sliten enn vanlig. Kroppen vil øke temperaturen og spesielt lårene vil føles tunge å dra på.
De første 4-6 ukene var det for meg ekstremt tungt å gå opp trappa til leiligheta hvor jeg bodde, til forandring for at det var lett før kuren. Glukosen nedtrappes i kroppen og hjernen vil bruke lengre tid på å lære seg å benytte seg av fettsyrene i kroppen. Det er derfor vanlig å både føle svimmelhet og besvimelsesliknende symptomer.
Her er det viktig å begynne i det små :) Lykke til!

Tøsa! sa for siden:

Jeg har ikke begynt å trene... Men skal begynne etterhvert.
Jeg hater å gå tur. Og jeg har ikke selvtillitt til å sette mine ben på et treningssenter, så blir nok å få i ergometersykkel.

Tropika sa for siden:

Det er også viktig å huske på at en ikke skal drive med hard fysisk trening når man er i ketose. En rask tur der en svetter litt og holder en puls på rundt 100 er tilstrekkelig.

Veslemor sa for siden:

Jepp skal prøve å få svømmet i hvertfall 2 dager i uken om ikke 3 men blir ikke intensiv svømming, blir heller lett plasking og litt svømming ;). Bare for å komme meg ut å bevege meg litt ! :cool:

Noe treningssenter kommer nok ikke under mine føtter med det samme heller for er så strevende å komme seg dit og skal ha med en liten gutt på 5 mnd blir ikke mye trening da nei ! Kanskje det kan bli småtur med Tropika og kidsa i noen helger :rolleyes:

Kisser sa for siden:

Jeg startet også på nytt sist Mandag og vil gjerne henge meg på:-) Store muligheter for å motivere hverandre håper jeg

Tropika sa for siden:

Noen andre som føler seg mindre oppblåst i magen??

Turidmor sa for siden:

Hei:-) Vil gjerne være med her jeg også:-) Begynte idag så jeg er VELDIG fersk i dette! Har lest mye om lavkarbo, og har kuttet ut pasta, brød og ris siden i sommer- men nå er jeg klar for ketolyse-dietten:-)
Gleder meg til å utveksle erfaringer med dere etterhvert!

mama67 sa for siden:

Å ja, det gjør jeg mer eller mindre umiddelbart når jeg går over på lavkarbo igjen! Mindre oppblåst, mindre luft i magen og mindre mageknip og halsbrann. Bare vinn - vinn dette :)

Jeg begynte på tirsdag, har allerede mistet 3,4 kilo. Vet at det bare er vann, men ned er ned!
Eneste som er dumt nå, er at jeg ikke får trimmet. Har fått bihulebetennelse og ligger mest under pleddet på sofa`n. Men når jeg blir frisk skal det mosjoneres :)

Veslemor sa for siden:

Jeg prøvde noe som heter Crispy Ostekjeks i dag =) det var knall godt !
Veldig fint til frokost eller kvelds !

Det du trenger :

Kavli oste skiver enten med bacon,skinke biter,jalapeno
Mikro eller ovn ( jeg selv brukte mikro så går ut i fra det )
Fat
Bakepapir

Og evt annet tilbehør du har lyst å ligge på kjeksene når de er ferdig.
Du tar bakepapiret på fate og så tar du osteskivene oppå bakepapiret. Jeg hadde et lite frokostfat så jeg tok bare to osteskiver om gangen.
Ligg disse inn i mikroen , kjøre mikro på full guffe i 1-2 min ( du må se litt på osten at den er ferdig,) PLING volla ferdig :D ! sprø og luftige. Den med jalapeno og bacon fikk jeg luftig mens den med skinke den ble litt mer flat men fortreffelig god selvom :D!

Jeg sku bare teste så jeg tok bare liten klatt majones på mine , ypperlig til mellommåltid,kvelds eller frokost :D !

Veslemor sa for siden:

åååååååååååååååååååå sukk ! blir litt oppgitt av enkelte rundt meg . Jeg sier at dette funker kjempe for meg og mannen ser det ut som og sier hvor mye vi er gått ned og da MÅ de trøkke det ned med at ja men i begynnelsen er det jo bare vann. ARG :.. kilo er no kilo om det så er fett eller vann . Virker som at det ikke gjelder de første kiloene siden det er vann. :wacko:
Blir veldig oppgitt , en har jo klart å ligge på seg disse kiloene og hører ingen si vist du sier du veier så så mye så hører ingen sier ja men 10 av de er jo bare vann så egentlig veier du 10 kilo mindre.

mama67 sa for siden:

Er det en ting jeg har lært meg på ketolyse, så er det å gi blaffen i hva andre sier og mener. Gidder virkelig ikke prøve å overbevise folk som ikke har forutsetninger for å forstå hva dette går ut på. Og jeg gidder hvert fall ikke å drive og forsvare meg hele tiden.

Har fått noen merkelige uttalelser fra andre mennesker. En kollega skulle liksom skryte av at jeg hadde gått ned mye, og sa at nå måtte jeg ikke gå ned mer, ellers kom jeg til å forsvinne. Ehhhh, jeg veide da nærmere 80 kilo, så usynlig var jeg neppe.

I bursdagsselskap spiste jeg bare pålegg og grønnsaker og lot loffskivene ligge igjen. Da kom kjæresten til faren min med "det kan vel ikke være så farlig med EN loffskive". I en sur og nedlatende tone.
Jeg bare smilte og svarte at, jo faktisk så er det det. Og det er vel mitt valg hva jeg spiser. Da ble hun stille gitt ;)

De osteskivene så knallgode ut! Må prøves :)

brunhilde sa for siden:

Jeg har ikke vært så aktiv her inne før, men tenkte kanskje jeg skulle prøve å være det litt fra nå. Jeg gikk på ketolyse/lavkarbo fra januar til juni i fjor og gikk ned 18 kilo. Så møtte jeg en mann (*** så typisk), alt fokus forsvant fra hodet, vekta krøp sakte men sikkert oppover igjen mens jeg mesket meg med spaghetti og ostepop (mine to hovedfiender, tror jeg).

Nå er jeg i Frankrike, jeg dro ned hit og flyttet sammen med franskmannen min som jeg da altså traff i fjor. Her har jeg spist en hel mengde med nammelig mat, men nå er det bare rett og slett på tide å ta seg på tak igjen, dette går ikke lenger. Vi har bare en hundre år gammel badevekt som jeg ikke stoler på, så jeg har ikke veid meg på lenge. Jeg skal kjøpe en ny vekt og veie meg på den så snart jeg rekker det. Men regner med jeg ligger godt oppimot de 90 (huff). Bør ned til 70, da ser og føler jeg meg helt utmerket i min egen kropp.

Foreløpig har jeg spist lavkarbo i en og en halv uke nå, akkurat nok til at jeg begynner å få lyst på brød. Fønni fact: I Frankrike har de ikke engang hørt om lavkarbo. INGEN steder kan man få kjøpt produkter (annet enn å bestille fra utlandet), man får praktisk talt null treff på google når man søker på temaet på fransk...her nede lever de rett og slett i sin egen verden, uavhengig av alt engelsk-språklig (fenomenet oppstod vel først i USA). Så jeg sliter litt med å få tak på det jeg trenger. Men på den positive siden er høykvalitets kjøtt, egg og osteprodukter mye billigere og bedre enn i Norge, da, det er jo fint.

Jeg elsker forresten å lage mat, bruker mye tid (og til dels penger) på det. Fant ut her om dagen at jeg burde skrive litt om det, for tror lavkarbomaten jeg lager kanskje er litt annerledes og original (i hvert fall er det det jeg streber mot), så jeg laget en blogg. Hvis noen har lyst å se, er adressen www.lifeloveandlowcarb.com.

Vel, det var litt om meg, håper det er greit at jeg slenger meg med :) Jeg har jo en god del erfaring på området fra før, da, så kanskje jeg kan komme med et og annet råd, også :)

Klems til alle

butterkopp sa for siden:

Ja helt klart! Har slitt en del med magen i det siste og de siste dagene har den fungert supert!

Tropika sa for siden:

Positive effekter altså.. Ikke at jeg holder tellingen, men har "fjertet" 3 ganger siden mandag. Og det er helt utrolig for å være meg..

butterkopp sa for siden:

Tror faktisk ikke jeg har gjort det i det hele tatt :knegg:

Fjasnissen sa for siden:

Det er ikke alle som er så tunge i kroppen så lenge. Må innrømme at jeg var tung i kroppen de to ukene før jeg begynte på Ketolysekuren (kutta ut brus, godis, is, og alt sånt) og den første uka av kuren. Begynte å trene uke to av kuren, og følte meg egentlig ikke spesielt tung. Nå trener jeg styrke, og har pauser mellom settene, så det er muligens annerledes for de som bare trener utholdenhet (selv om jeg synes de ti minuttene på elipsemaskin jeg hadde før styrketreninga gikk glimrende med tanke på at jeg har elendig utholdenhet). Du må nesten kjenne på din egen kropp. Ta det gjerne litt rolig i starten, og så øker du utover - utifra hvor mye du kjenner at kroppen klarer.

Og når det gjelder oppblåsthet..... jeg var en skikkelig prompemaskin (ikke noe å skryte av, jeg vet), men dette har blitt drastisk redusert etter at jeg begynte på lavkarbo.... og sure oppstøt er helt borte. BONUS! :)

Hillemoi sa for siden:

Kan noen hjelpe?
Jeg får ikke tak i glutenmel (nei,ikke glutenfritt,men glutenmel) Var innom flere helsekostbutikker i sverige idag,til slutt traff jeg på en mann som er gammel i gamet,og han sa at dette var fryktelig vanskelig å få tak i,at det nesten ikke er noen som pakker det lenger.. Hvor kjøper dere dette??
Takker for svar :D

Sivensvans sa for siden:

I Norge har de det på helsekostbutikker i alle fall;)

linnkri sa for siden:

Hei dere,
jeg er på jakt etter kokosmel, noen som vet hvor jeg kan kjøpe det i butikk?

Jobber i Oslo sentrum og bor rett utenfor.
Takker for svar:)

marlen 100 sa for siden:

hei hei, jeg er og ny her, og har ingen erfaring med ketolyse eller lavkarbo fra før av. spennende dette, å se om det virker på meg. kan jeg og være med i november"klubben"?

Veslemor sa for siden:

Velkommen skal du være Marlene 100 ;)!

Og en ting jeg lurer fælt på, når en drikker vann gjør dette at en går raskere ned i vekt eller har det egentlig ikke så mye å si ??? Selv prøver jeg å drikke så mye vann jeg kan men må si jeg begynner allerede å bli lei av å drikke på noe som ikke smaker noe men det blir nok en vane kan jeg tenke meg :rolleyes:!

Er litt redd for at fun light saft og pepsi og slike ting skal stoppe forbrenningen min så prøver no å holde meg kun på vann !

Stina984 sa for siden:

Samme problemet her! Jeg bor i England og det er vanskelig aa faa tak i slikt man trenger til oppskrifter (feks. kruskakli osv). I tilegg saa er det saa opptatt av aa slanke seg uten fett at man sliter med aa finne "full fat" produkter i mindre butikker.

Men, jeg var inne aa kikket litt paa en annen traad og fant en herlig oppskrift paa lapper som funker kjempe bra med paalegg :
4 egg
Smoereost (den med mest fett og minst karbs..)
Bakepulver
Kjempe enkelt aa saa godt aa ha noe aa ha paalegget paa! mmm :D

Var ute med jobben i gaar og drakk nok litt for mye vodka/cola light, saa i dag vil kroppen bare ha karbohydrater (gammel vane). Vi faar haape kyllinglaarene til lunsj vil hjelpe!

Forresten kjekt aa se at saa mange ser resultater allerede! Jeg var 78.2 kg paa vekten i dag, saa har gaatt ned nesten to kg...og jeg driter i om det er bare vann :p

Lykke til i helgen alle sammen!

Hillemoi sa for siden:

Velkommen marlen100 :) Lykke til ;)

Tøsa! sa for siden:

Kjenner jeg liker denne kuren bedre og bedre:D
Ikke at jeg HATER å trene, men det er denne dørstokkmila da.
Så studerer jeg, og har to små barn, så blir liksom ikke sååå mye tid til overs.

Tøsa! sa for siden:

Jeg har aldri halsbrann ellers (bare hatt det da jeg var gravid) men nå som jeg spiser mye fett kjenner jeg det er litt action der nede.
Har ofte sur oppstøt, og det har jeg ikke hatt på mange år.

Tøsa! sa for siden:

Flere som er mer opplagt da?
Jeg trodde ærlig talt det hadde motsatt effekt å spise på denne måten, men jeg er jo ikke trøtt om dagene lenger. Før sovna jeg nesten på skolen HVER dag, og sleit skikkelig med å holde meg våken. Nå har det ikke skjedd siden før jeg starta!

mama67 sa for siden:

Da er vi motsatt. Merker at jeg får mye mer halsbrann når jeg spiser mye søtt og gjærprodukter. Spesielt et brød på jobb fikk jeg så halsbrann av at jeg nesten spydde.

Og som svar på den neste posten din: jeg blir også mye mer opplagt og får mer energi på ketolyse enn jeg har ellers :)

Tropika sa for siden:

Jeg begynner å merke at energien tar seg litt opp.. Hadde trodd jeg skulle føle meg dårlig i noen uker, men ser ut til bank i bordet at det tok et par dager for kroppen å omstille seg..

Nå skal vi kose oss med taco. Skal prøve å lage tacokrydder. Blir spennende.

gloria82 sa for siden:

Hallo, kan jeg også slenge meg med? Jeg har slitt med overvekt etter tre fødseler og var hos en ny lege igår. Han anbefalte på det sterkese Ekstrem-hypoglykemisk diett, jeg har forstått det slik at dettte er ketolyse dietten, stemmer det? I så fall vil jeg gjerne slenge meg med her.

Jeg fikk et ark fra legen der det står kort info om mat jeg skal spise og ikke spise.

Skal spise små men hyppige måltider, bruke anbefalte måltider og unngå insulinproduserende matvarer som gir vektøkning.

Jeg er helt grønn på dette, men er virkelig villig til å prøve dette da min vewkt er 110 kg og mine 168 cm.

Håper å kunne gå ned dette året som kommer :)

Tropika sa for siden:

Velkommen inn til oss Gloria82.

Jeg vil anbefale deg å lese godt her på forumet. Kanskje ketolysekuren er noe for deg?

Ta en titt på [url]www.ketolyse.no[/url] også. Anbefaler deg å kjøpe en bok om emnet.

gloria82 sa for siden:

Her er maten jeg har blitt anbefalt av legen:

Blir ikke klokere, stemmer dette med ketolyse?

Ja mat er :
fisk, kjøtt, kylling, fiskerogn, skalldyr, egg, omelett.
Følgende grønnsaker som vokser over bakken:
brokkoli, løk, paprika, salat, blomkål, avocado, tomater, agurk, squash, asparges, spinat, kål, sopp, cottage chees, quark-ost, mager fettfri youghurt uten sukker.

Drikke: vann, sukkerfri brus, te og kaffe uten sukker.

Insulin produserende produkter som bør unngås:
Alle brød og bakevarer, poteter, kokte gulerøtter/kålrot, all pasta og ris, potetmos, all frukt og bær, sjokolade, kaker, knekkebrød, kjeks, popcorn, potetgull, honning og iskrem, øl, vin, drinker, fruktjuiser, melk og brus.

Spasere minst 30 min så tidlig som mulig på morgnen.

Dette er det som står på arket jeg fikk av legen, håper at dere kloke hoder kan hjelpe meg :)

Tropika sa for siden:

Etter det legen anbefaler, så kan kanskje ketolysekuren være noe for deg?

Fjasnissen sa for siden:

Høres helt riktig ut. Det eneste som er forskjellen er at man kan få lov til å drikke litt tørr vin på ketolysekuren (og det anbefales å kutte ut den "sukkerfrie" brusen). Høres ut som om du er akkurat der du skal være. Velkommen til en verden hvor du kommer til å føle deg bedre (etter at kroppen omstiller seg), og hvor vekttapet blir en velkomen bonus :)

Tilleggsinfoen om ketolyse er at du skal holde deg under 15 gram karbo om dagen som kvinne, men det blir stort sett lett hvis du holder deg til de matvarene som legen din anbefalte.

laura83 sa for siden:

Tenkte kanskje å prøve meg på ketolyse jeg da:-) noen som vet om man får kjøpt tablettene og bakemiksen noe annet sted en nett også?

Jeg er helt ny, og aner i grunnen ikke hva jeg har gitt meg ut på....

laura83 sa for siden:

Jeg er da helt ny her... og aner egentlig ikke hva jeg har gitt meg ut på!

Lukter litt på ketolyse, men lurer litt på maten... må man spise alt i salatene? Jeg tåler ikke tomat og paprika, og liker ikke fetaost. Må jeg erstatte dette med noe annet i salaten?

Jeg har for høyt kolestrol, kan jeg fortsatt bruke denne dieten?:confused:

gloria82 sa for siden:

Tusen takk for var :) Godt å vite hvor "jeg hører hjemme" :)
Da er det bare å sette seg inn i maten og oppskrifter :)

Tropika sa for siden:

Det første du gjør er å skaffe deg en bok om ketolyse.. Enten Hexeberg sin "Frisk med Lavkarbo" Eller Torkil sin "Slank med ketolysekuren".

Ettersom jeg har skjønt her inne, så har ketogent kost en positiv effekt på dem med høyt kolesterol. Det kan stige i begynnelsen, før det synker til normalt nivå.

Du trenger ikke spise noe du ikke liker eller tåler. Du kan jo f.eks ha i revet ost og seterrømme for å få i deg fettet. Litt kaldpresset oliveojle kan også funke bra.

Tropika sa for siden:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13407 her er en oversikt over butikker som tar inn ketolyseprodukter.

Stina984 sa for siden:

Lager sukkerfri sjokoladepudding i kveld.. :o Litt lørdagskos må man ha! Nå vet jeg enda ikke om søtningsmiddler er en partystopper for meg, men tenker det er verdt et forsøk! :rolleyes:

Hei,
Hexeberg er ikke ketogen, hun anbefaler vel rundt 60 kh pr dag, men kan alikevel anbefale boka – mye nyttig lesning. Skal man lese seg opp på ketogene dietter så er det Ketolyse, Skaldeman og Atkins indusjon. Alle retninger har en positiv innvirkning på helsa, også kolestrol, noen får en forhøyning i verdiene i en overgang men på sikt vil det bedre seg.
Minikurs om kolesterol
Fra Gerds journal finner du linker til ketogene oppskrifter og forslag på ukesmenyer

Tropika sa for siden:

Oi! Det hørtes godt ut. Vil du dele oppskrift?? ;)

Tropika sa for siden:

Ah! Dufter deilig.. Mannen lager biff med stekte grønnsaker til lørdagskos..

Litt vemodig dag..Lørdager bruker å være kosedag med godteri og slikt.. Prøvde å finne en sjokolade som var tillatt uten hell..

Tøsa! sa for siden:

Igårkveld hadde jeg skikkelig hjertebank, aldri hatt det før.
Ubehagelig. Kan det være fordi kroppen reagerer annerledes på alkohol?
Drakk et par tuborg lite i går.

På mandag hadde jeg gått ned 4 kg, men i går hadde jeg gått opp 2 igjen:mad:
Sikkert pga mensen, men så irriterende likevel.
Mister HELT motivasjonen jeg da:(
Greier ikke å holde meg vekk fra vekta, skal liksom veie meg en gang i uka, men jeg bare måååå snikveie meg...

Tøsa! sa for siden:

Jeg spiser atkinsbar hvis det er krise.
De har bare ca 2 karber per bar.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.