< Tilbake til oversikten

Novemberstartere! Foren eder!

gloria82 sa for siden:

Jeg sitter her i Spania,og som hjemme i Norge er lørdags kveld som regel godteri kveld :) , men ikke nå lenger....

Syntes jeg har vært flink som ikke har rørt et drops ikveld, mens mine barn har kost seg med sitt lørdags godt :)

Hva pleier dere å spise i løpet av en dag?

Veslemor sa for siden:

Her skal vi kose oss med bacon gull som er totalt lov :D ! 2,5 kh i den per 100 gram og en pose inneholder 125g :rolleyes:
Og kveldsen ble Pølsegrateng mmm :D

gloria82 sa for siden:

Da løper jeg bort i skapet på jakt etter bacon gull ;) hi hi...

Spiste en kyllin filet til kvelds her, den var liten vel og merke og litt Rattatui ( stekt paprika, rød og grønn, og løk) Høres dette ok ut?

Hvor mange måltider spiser dere hver dag? Og hva spiser dere?
Hadde vært så fint å fått se et "Dagsprogramm" :) Så jeg ser at jeg gjør det riktig :)

Tropika sa for siden:

Nå har vi kost oss med en film.. Mannen spiste litt sjokolade, men det gikk reit for mitt vedkommende å droppe den.. Lyst på hadde jeg jo, men...

arnakristin sa for siden:

Hei,
Dersom du går inn i Gerd sin journal så finner du bl.a. linker til masse ketogene oppskrifter samt en del forslag til ukesplaner. Pass på at du får i deg nok fett, kylling er litt magert. Min erfaring er at om du passer på å få i deg nok fett i løpet av dagen så er godtesuget minimalt, selv etter såkalte lovlige saker. På lavkarbo skal man spise når man er sulten og man skal spise seg passe mett, ikke stappmett, om det er to eller fire ganger for dagen spiller mindre rolle.

brunhilde sa for siden:

Jeg kan si hva jeg har spist i dag. Våknet mye senere enn jeg hadde planlagt, og var ivrig etter å komme meg ut i det fine været, så det ble ikke noen skikkelig frokost, bare en stor ostebit fra kjøleskapet. Var ute mange timer, så holdt på å daue av sult da jeg kom hjem igjen... Men laget en meget vellykket grateng med en slags squash og baconbiter (nam!) samt SJOKOLADEKAKE til dessert. Ja dere leste riktig :-D Lavkarbo sjokokake, mmmmm, det var godt, det. Sorry, jeg er og blir sjokoman, må bare ha det, også på lavkarbo...

Har lagt ut oppskriftene her: www.lifeloveandlowcarb.com.

Håper dere har hatt og har en bra dag, hilsen meg :p

Fjasnissen sa for siden:

Ikke miste motivasjonen etter så kort tid da. Om du har en partner som kan gjemme vekta for deg fra uke til uke, så gjør det. Tydelig at du ikke har godt av å gå på den vekta så ofte. De to kiloene er helt sikkert vann som kroppen tar til seg på grunn av mensen. 4 kilo på kort tid er jo fantastisk, og du skal se de 2 forsvinner igjen fort.

amandainez sa for siden:

Da starter jeg!
I dag veier jeg 82 kg å skal ned til under 60!
Helst innen sommerferien 2011:)
Har kjempe trua på denne måten å gå ned i vekt på!
Har prøvd masse annet, men klarer ikke å finne motivasjonen i ting som går saaaaaakte!...

Hvor kan jeg kjøpe sånne sticks som måler om jeg er i ketose eller ikke? :)

Stina984 sa for siden:

Klart jeg vil! Den måtte stå natten over men har smakt littegranne nå. Kjempe mektig og godt! Jeg har lånt den fra en xeena82:
skinnyshepherd.blogspot.com/2010/04/lavkarbo-sjokoladepudding.html
Jeg byttet litt av soyamelken ut med fløte, så fikk en mer fromasj lignende pudding :D

Også stjal jeg vaniljesausoppskrift herifa (fordi jeg ikke hadde jbk i hus!) : www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/lun-fruktsalat-med-hjemmelaget-vaniljesaus-751100.html
Men byttet ut melk med soyamelk og litt fløte og sukker med søtningsmiddel.

Vaniljesausen er forresten kjempe god på fun-light gele også :rolleyes:

Skal legge ut bilde etterhvert!

Muttern_123 sa for siden:

Oi..takk! Det samme har jeg lurt på! Prøvde for første gang i går og den var på nest lyseste.....

Tøsa! sa for siden:

I dag har jeg spist
Egg med litt paprika og ost
Kjøttdeig med ost og creme fraiche :P
Koteletter
Og litt fløte i kaffen.

Bruker sånne suketter i kaffen, natreen, er det ok å bruke det eller?
Kanskje jeg skal prøve uten, og se om det går kjappere...
Bruker liksom 10-15 for dagen, men det blir jo knapt et gram da, men kan det ha negativ effekt likevel?

Tropika sa for siden:

I dag har jeg spist:

To skiver lavkarbobrød med graddost.
Salat med fetaost
Svinebiff med fløte og cremefraichesaus og grønnsaker
Rester fra middagen til kvelds + litt sjokoladekrem.

Tropika sa for siden:

Tøsa! Den der så jo bare nydelig ut da.. :sikle:

linnkri sa for siden:

Heia,
ville bare si at dette med hjertebank og leggkramper kan ha med magnesiummangel å gjøre. I og med at man går raskt ned i vekt og drikker masse vann kan endel viktig mineraler og vitaminer skylles ut av kroppen.

Ta magnesiumtilskudd hver kveld så vil jeg tro det forsvinner, det har det ihvertfall gjort hjemme hos oss. Både min mann og jeg har kjent både på hjertebank og leggkramper. Av en eller annen grunn virker magnesiumen bedre på kvelden fikk jeg beskjed om på helsekosten, men jeg vet dessverre ikke helt hvorfor. Det gjør sikkert noen av de gamle 'traverne' på forumet :)

Linn

Lindaplinda sa for siden:

Hei igjen:)

Vil bare si at dere får kjøpt Ketostix på apoteket også... Heter det samme og koster ca 54kr!:)

For dere som har gått opp etter alkoholinntak, så skal dere vite at kroppen holder veldig på vann etter en fest. Og det anbefales ikke å drikke alkohol på ketolyse før etter 4 uker til kroppen er ordentlig igang med fettforbrenningen siden alkohol beslaglegger leveren.

Har du menstruasjon så holder også kroppen på vann, så ikke depp hvis vekta viser feil vei den uka:)

Husk å drikke masse vann... Det hjelper også på forbrenninga!:)

Cocosa er veldig fint å kjøpe inn hvis man vet at man ikke får i seg nok fett i maten:)

Sånn, det var noen råd jeg kom på sånn i farta:) Har holdt på litt over en måned jeg nå, og Stortrives:) Jeg kan trene ganske hardt i forhold til meg, så å trene i ketose funker supert for meg - om ikke bedre enn før faktisk:)

ninana sa for siden:

jeg fant bacon svor på Europris med 0 karbohydrater.:D
o joy... :)

wahaj sa for siden:

Begynte egentlig i oktober, holdt på i 2 uker, før vi reiste på besøk til min far + familie i en uke, så har hatt et opphold.

Så velger å starte på nytt i dag. Og veiedager er mandager.
Startvekt 19.sept: 94.7kg
Vekt i dag: 91.0kg

Jeg skal ned til 70kg, så jeg har igjen 21 kg. (173cm høy)
Jeg er 21 år, har en sønn på snart 8 mnd. Skal gifte meg i desember, så er jo bonus hvis jeg tar av meg mye innen det.

Veiedager er mandag, og regner med jeg måler cm én gang hver 4.uke.
Jeg trener 6 ganger i uka.

Mannen sa for siden:

Da har jeg hatt veiing. Oppdaterer med målene senere.

Startet forrige mandag på 142,2 og idag stoppet den faktisk på 135,4 :eek: :eek:
Det gir jo et vekttap på 6,8 kg på en liten uke. Er faktisk veldig overrasket.:cool:
Så dette ser jeg virkelig frem til å fortsette med. En skikkelig motivasjonsfremmer dette :cool:

Tøsa! sa for siden:

Oi! Kjempebra! Grattis! :D
Hjelper veldig på motivasjonen med en sånn start da!

Tøsa! sa for siden:

Har også hatt veiedag idag.
Første delmål er å gå ned 16,5 kg, så da starter jeg på +16,5.

Start: +16,5
Uke 1: +14,0 ned 2,5
Uke 2: +13,6 ned 0,4

Håper det er mensen sin skyld at jeg gikk ned 0,4 siden sist:(
Men så lenge det går nedover skal jeg ikke klage:o
Motivasjonen er her enda den, så lenge jeg får spise meg mett hver dag:D

Mrs.Pork sa for siden:

Jeg har også vært på vekta i dag.
Startvekt 2/11: 92,2 kg.
8/11: 89,9.

Jeg hadde håpet på større nedgang, men fikk mensen i går og der ligger nok litt av forklaringen.

Mrs.Pork sa for siden:

Forresten kan jeg jo skrive litt hva jeg har spist de siste dagene...!

Lørdag:
Frokost: 2 stekte egg, noen skiver med bacon.
Middag: Taco (blandet krydder selv), salat, seterrømme.
Snacks: Backonsvor og 2 osteknekkis

Søndag:
Frokost: 3 osteknekkis, 2 kokte egg, 1 avokado. Creme fraiche. Majones.
Middag: 1 svinekoteletter, wokede grønnsaker, bearnaisesaus (ikke fra pose).
Snacks på kino: medbragt baconsvor.

Mandag:
Frokost: 1 liten neve salat, ca 100 g salatkjøtt av kylling. Creme Fraiche.
Nå rett før kl 14 merket jeg at jeg begynte å bli sulten og spiste 1 osteknekkis og 1 babybelost.
Middag: Wok med svinekjøtt og krydder.

Jeg bruker mye ferdig salat og wokgrønnsaker i pose. Enkelt og greit, og ferdig veid!

brunhilde sa for siden:

I går lagde jeg en sinnsykt god kantarell-suppe! Dæsken den ble helt nammis! Men siden jeg ikke har johannesbrødkjernemel her måtte jeg bruke et par flate spiseskjeer med mel til jevning. Leste på nett dette er ca 16 gram mel, og 64 gram karbo i 100 gram mel. Totalinnholdet karbo pga mel er da likevel bare 10,24 gram, og jeg spiste ca. halvparten av suppa = ca 5 gram, hvilket vel definitivt må sies å være godkjent :-D Unnet meg et lite glass hvitvin til, håper det gikk bra, tror det.

Oppskrift "som alltid" på www.lifeloveandlowcarb.com (orker ikke legge ut to ganger, håper det er greit).

hildedenrare sa for siden:

13 dager har eg holdt på med Ketolyse kuren nå, å har gått ned 4 kilo.
Ble veldig positivt overasket, men det ha vært vanskelig.

Har hatt sukker abstinenser hver dag, så å si, men har ikke sprukket en gang :D

Er det en fast måle dag her?:)

Fjasnissen sa for siden:

Her setter vi våre egne måledager, så bare velg en :)

Edit: Greit å holde den samme dagen (og samme tiden av dagen), så får du et mer korrekt bilde av hvordan nedgangen har vært.

Veslemor sa for siden:

I dag er det 1 uke siden vi veiet oss , hatt nedgang på 3 kilo :D. Og cm har krympet disse syntes jeg er viktig også! Etter mye frem og tilbake fra min side og to forskjellige resultater fikk jeg mannen til å gå igjennom og har mistet hele 11,5 cm på 5 dager :eek: ;). Har surret veldig med tall i dag men kanskje ikke rart med lite mat pga omgangsyke som har herjet i kroppen min i natt og som forsatt henger i meg.

jegerjenta sa for siden:

Hei :)
Jeg vil være med jeg også!!
Startet for en uke siden, og har allerede gått ned 1,6 kg :D
Trodde det ville bli veldig vanskelig å finne "lovlig" mat, men det har gått veldig greit.
I dag har jeg spist egg og bacon til frokost, spekeflesk, rømme, kokt egg og asparges til lunch og elgkjøtt, løk og brokkoli surret i creme fraiche og fløte til middag. Nå skal jeg kose meg med creme fraiche med splenda og bringebær :)

Tropika sa for siden:

Minus 3.1 siden forrige tirsdag!

Hei,
Vil bare tipse deg om å sjekke om du får i deg nok fett i løpet av dagen, søtsuk/sukkerabstinenser kan være et symptom på at det er for lite fett i kosten.

Chianti sa for siden:

Hei! Her føler jeg at jeg passer inn!!! Jeg har riktignok ikke startet helt enda, jeg holder fortsatt på å sluke all tilgjengelig informasjon!! Har kjøpt boka, og dette forumet er bare supert!! :D

LilleKanin sa for siden:

Hei! Jeg starta på mandag, så tenker jeg hiver meg på her!!!

Chianti sa for siden:

Hei!! Trenger litt tips til FISKEMAT! Jeg er nemlig ikke så glad i fisk. Saken er vel heller den at jeg liker litt "merkelig" fisk... derfor lurte jeg på, går rakfisk og gravørret/laks innunder "ren fisk"?, for dette liker jeg nemlig!!! :rolleyes: Jeg spiser ikke røkt laks. Ellers fikser jeg greit tunfisk, ovnsbakt ørret etc. Takknemlig for tips!!

Mrs.Pork sa for siden:

Jeg ville tro at det er en del karbs i gravlaksen i alle fall, for "gravingen" består av sukker og salt. Tabellen på forsiden her sier at det er 2,8 g karbs pr 100 g råvare. Ferdig sennepssaus er det vel endel sukker i, men søk deg fram til en sennepssaus du kan lage selv.
Rakfisk er jeg ikke helt sikker på, da rakeprossessen skjer ved at karbohydratene omdannes til noe syregreier (jada, flott forklaring hehe). Fant ikke noe info på et kjapt søk på Google om det heller, men kanskje det er andre som vet?

Mrs.Pork sa for siden:

Tuslet på vekta igjen, siden mensen går mot slutten, og jeg har totalt gått ned 2,6 kg siden start forrige tirsdag. Jeg hadde ærlig talt forventet å gå litt mer ned, og har tenkt gjennom hvordan jeg har spist de siste dagene. Jeg har nok fått i meg for lite fett, dette er den vanskelige delen med denne kosten synes jeg, så jeg får øke inntaket av bacon rett og slett. For det har jeg ikke spist på flere dager nå, og det jeg har spist av kjøtt har vært magert (strimlet svinekjøtt, smårettsskinke og kylling).

I dag til middag tenkte jeg å lage pannekaker av bakemiks, og ha stekt bacon og soppstuing til. Så håper jeg at jeg kan få en litt kjappere nedgang, ettersom man skal ha ganske stort vekttap i begynnelsen. På en annen side; så lenge jeg går ned går det rett vei! :)

Fjasnissen sa for siden:

Nå er ikke 2,6 kilo ned på 8 dager dårlig... på ingen måte. Spesielt ikke når du har hatt mensen i tillegg. Det virker som om folk forventer at de skal ramle ned 6-8 kilo på den første uka. Dette er uhyre sjeldent. Vi er alle forskjellige, og noen går ikke ned spesielt mye den første uka heller. All nedgang er bra, og sakte nedgang kan være bedre, siden hodet og huden din får tid til å følge med i nedgangen.

Hei,
Nå er jeg ikke sikker på når du startet men uke 3/4 pleier normalt å gi mindre vektnedgang enn uke 1 og 2. I uke 1 og 2 mister man ofte mye vann, så hvor mye man går ned her er også avhengig av hvor mye vann koppen pleier å samle. Vil bare minne alle som spiser ketogent at overgangen fra karboforbrenning til fettforbrenning er en krevende jobb for kroppen og det kan ta kroppen opp til fire uker for å oppnå optimal fettforbrenningsmodus.

Her er litt klipp&lim:

Mrs.Pork sa for siden:

Jeg vet at jeg kanskje har litt for høye forventninger, og at normal nedgang er 0,5-1 kg i uka. Likevel virker det som at "alle" går ned 3-4 kg første uka, og da sier det i bakhodet mitt at jeg går for sent ned. Takk for at dere gjør meg enda mer bevisst på dette, jeg trenger visst en liten wakeupcall på tankene mine!

Jeg merker imidlertid at dette er BRA for meg! Magen min er myyye bedre (jeg har irritabel tarm), og i dag har jeg drukket min første kopp kaffe på 1-1,5 år, og det UTEN å bli dårlig! Jeg er overlykkelig!

Fysioterapeuten min, som følger meg litt opp med dette, sier hun allerede ser forskjell i ansiktet mitt. Jeg får lymfedrenasje (har vært svært plaget med lymfeødem i beina), og i dag måtte hun nesten stramme inn et hakk. Hun regner med at hun antakelig må gjøre det neste gang.

Jeg er innmari spent på hvordan denne kosten kan virke inn på min ME, og det at jeg går ned i vekt kan videre spille inn på sykdommer og plager. Jeg er så SPENT på fortsettelsen!
Jeg må uansett få i meg litt mer fett, for jeg har hatt et voldsomt søtsug de siste dagene også. Men den koppen med kaffe med fløte oppi i morges gjorde underverker.

Takk for oppmuntring!

Hei,
Ja, det er lett å bli blendet av alle suksesshistoriene, jeg er en av de som ikke har rast ned i vekt, gikk ned under ca 1,5 første uka og etter det sjelden over kiloen. Jeg gikk ned ca 10 kg de første fem månedene og deretter har det stått bom stille i over 2 år, men nå ser det heldigvis ut til å løsne litt. Kroppen min tåler trening dårlig men tror at kombinasjon av fysioterapi/bassengtrening er en av faktorene som har fått vektnåla til veldig sakte gå nedover igjen. Jeg hadde over 20 kg overvekt i utgangspunktet men har en stressa kropp pga kroniske smerter, medisiner, dårlig søvnkvalitet.... …men, jeg har aldri slitt med motivasjonen til det er helsefordelene på lavkarbo altfor store til å gå ”drittlei”. I tillegg så er maten helt ypperlig for meg, som jeg sier at bortsett fra sausen og potetene så er det omtrent som den maten bestemor pleide å servere.

Tropika sa for siden:

Litt over en uke på ketolyse og her kommer tante rød sigende.. Tilfeldig eller en god kombinasjon av at jeg ikke lenger ammer så mye... ?

Rosy sa for siden:

Heisann
Er ny inne på denne siden og lurer på hvor jeg finner dine råd for november ;O)

Tøsa! sa for siden:

Gaaaad, jeg er på sykehuset nå med min sønn, og skal være her ei uke.
VELDIG vanskelig å spise ketolyse her ja, for det går i brødskive liksom.
I dag tok jeg med meg en pakke smør, en pakke baconost, fårepølse og hvitost, så smurte jeg smør og smøreost inni osten og pølsa... æsj, hater å spise så mye pålegg, så jeg tvang det liksom i meg...
Så var det TØRR kylling og ris og kjip salat til middag, så jeg måtte tvinge i meg kyllingskinnet og... Holdt på å brekke meg!
Stakk på butikken og kjøpte meg en feit salat (90% kjøttdeig og fetaost:P) og en cottage cheese... hehe.

Har dere noen tips til ketolysemat man kan kjøpe på butikken og spise uten at det skal tilberedes liksom?
Eller kanskje jeg skal kjøre lavkarbo denne uka istedet for ketolyse...?
Hva er best egentlig av minimalt med karbohydrater + for lite fett vs litt karbohydrater og litt fett?

butterkopp sa for siden:

Vekta viste -5,2 i dag :D, klarer jo ikke la være å veie meg...

Er litt redd for at jeg spiser litt lite....blir kvalm av alt og får i meg ikke så veldig mye føler jeg + at jeg synes det er vanskelig å finne på god mat som går ned. Begynner å bli dritta lei av grillet kylling ( som jeg sånn i utgangspunktet ikke liker så godt) og egg...

Tropika sa for siden:

Oi! Minus 5.2 er jo knallbra da! Grattis med flott nedgang!

NoMoreCarbs* sa for siden:

Ny jeg også! :)
Begynte 1.nov, og har den første uken gått ned litt over 4 kg. :D Herlig!! :)

Fjasnissen sa for siden:

Hei Rosy. Om jeg ikke husker feil, så ligger det en post med tips for nybegynnere ganske tidlig i denne tråden.

Jeg tenker som så at du får bare prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Ost og skinke rulla sammen vil stagge sulten fra tid til annen, og enkelte butikker har jo en varmmatsdisk man kan besøke. Er dessverre ikke så mange ferdigprodukter vi har å velge mellom, men prøv heller å spise generelt lavkarbo så godt du kan, så får du heller gå tilbake til ketolyse når denne perioden er over.

Hadde du hatt Atkinsbars tilgjengelig, så kunne jo de vært greie i en knipe, men jeg ville jo absolutt ikke anbefalt det som måltidserstattere i en hel uke.

Veit ikke om det hjalp så mye, men mitt beste tips er nok å ikke stresse over noe du ikke kan gjøre så mye med.

mama67 sa for siden:

Jeg er her ;)

Er ikke så aktiv, for jeg føler kanskje at resultatene uteblir litt. Men jeg vet at jeg må være tålmodig, for jeg er på ketolyse for 2. gang, og ting tar mer tid. Vekta går ikke veldig nedover, men jeg merker det på klærne mine, og jeg ser det i speilet, så da er jeg fornøyd og gutser på videre!

Har en mistanke om at jeg spiser for lite fett, så jeg må prøve å få i meg mer av det. Ellers så går alt greit med mat. Spiser det jeg har lyst på, og søtsuget er borte :) Er litt lei av salat, men det er så greit å ha med på jobb.

Mrs.Pork sa for siden:

Jeg er her! Jeg venter spent på mandag og veiedag (selv om jeg ikke klarte å holde meg i går, og ble gledelig overrasket).
I morgen skal jeg prøve meg på pizza (følger oppskriften på bakemix-boksen), og er innmari spent.

Ellers føler jeg at jeg spiser nokså mye egentlig, men spiser bare to ganger om dagen + gjerne noe baconsnacks. Så håper at kroppen snart sier fra at jeg ikke trenger å spise såpass mye til hvert måltid (mye mulig det er jeg som er på jordet her altså, at jeg slett ikke spiser mye..).

I morges spiste jeg 3 osteknekkis, 3 kokte egg med noen baconskiver på. Drakk 1 kopp kaffe med kremfløte i (og tenk, jeg kan drikke kaffe igjen!! :D ), og et glass vann. Hadde med meg 0,7 l vann på jobb (12-15), som jeg drakk nesten opp. Kom hjem, spiste 10 kyllingvinger og har drukket noen glass med vann og en kopp kaffe med fløte. Altså ingen grønnsaker, men skal i selskap snart hvor det skal serveres gryterett (styrer unna) og salat (ja, takk!).

I går morges spiste jeg salat med kylling, bacon, avokado og cf. Til middag stekte jeg makrellfileter, men det bød meg skikkelig imot, så da ble det bare råkost. spiste 1,5 kyllinglår litt senere og tryllet i meg en hel del baconsnacks med dipp av cf og piripirisaus. Var litt bekrymret for at jeg hadde fått i meg litt vel mye karbs (2 ts av piripirisaus, men det er sukker i den..), men har hatt utslag på stixen begge ganger jeg har testet i dag.

Jeg skriver alltid langt her!

butterkopp sa for siden:

Er her :) Bare litt tidsklemme på gang, så ikke så mye nett tid.
Nå er jeg skikkelig mett, for første gang på en huke eller noe :knegg:, sliter fortsatt med å få i meg nok mat. Men i kveld har jeg spist biff, gratinert brokoli og bearnais mmmmmmm.

Gleder meg også til veiedag, er vel egentlig på tirsdag, men spørs om jeg kan vente så lenge.. hehe

mama67 sa for siden:

Går du ned noe? Og blir du ikke sulten?

Syns du spiser veldig lite jeg, da. Men det er kanskje ikke noe problem, hvis du føler deg mett :)

Mrs.Pork sa for siden:

Jeg var på vekta torsdag, og da viste den -3,6 kg siden oppstart. Jeg synes jeg spiser ganske mye når jeg spiser, men 2 måltider om dagen ser ut til å holde lenge for meg (jeg har alltid spist få måltider om dagen).

I dag spiste jeg før kl 10, omelett av 2 egg, en skvett med fløte, pepper, noen baconbiter, skinke og ost. Ble en liten bit igjen, men er enda mett. Drakk en liten kaffekopp med kremfløte i 12-tiden.
Nå skal det sies at jeg har vært uvel i magen i natt og i dag, enten var det noe i salaten i selskapet i går jeg ikke tålte eller så var det farrisen som gjorde utslag. Føler meg skikkelig oppblåst og er uvel, så matlysten er vel ikke helt på topp av den grunn.

Jeg passer på å spise når jeg er sulten. Blir jeg gående med sultfølelse vet jeg at jeg sprekker etter en liten stund..

Snart skal jeg prøve meg på pizzalaging, blir spennende å se hvordan bunnen blir!

mama67 sa for siden:

Vi er jo alle forskjellige, så hvis det funker for deg å bare spise to måltider om dagen, så passer det deg sikkert best :)
Jeg må spise 3-4 måltider for å ikke bli energitom. Men spiser ikke så store posjoner da.

Håper pizza`n blir god!

Grattis med flott nedgang forresten :)

Mrs.Pork sa for siden:

Takk! :)

Om pizzaen blir god, ja.. Dette er bare meg i et nøtteskall: bunnen står i ovnen og jeg kommer på at jeg har glemt bakepulveret.... Jadda! :D

Tropika sa for siden:

God kveld!

En av tre små håpefulle i seng og de to siste snart på vei. I kveld skal jeg prøve meg på taco--pai. Fant en oppskrift på paibunn her på forumet og bruker min eget fyll.

mama67 sa for siden:

Mrs Pork: haha, slik kan jeg også gjøre. Håper den hever bittelitt likevel da ;) Jeg likte ikke den pizzabunnen jeg lagde med ketolysemix, men andre kan jo like den for det :)

Tacopai hørtes også godt ut :)
Her ble det svinekjøtt med løs, sopp, paprika, hvitløk, brokkoli og bernaisesaus til. Det var veldig godt :)

mama67 sa for siden:

Mente selvfølgelig løk da ^^

Mrs.Pork sa for siden:

Vil du fortelle hva slags fyll du har? :)

Jeg synes pizzabunnen var helt ok (den ble noe flat og tørr, men men hehe), og en god forandring fra vanlig stekt kjøtt, noe som er som regel vanlig mat her i huset om dagen. Ikke som vanlig pizza, men helt ok! Jeg hadde tacokjøttdeig som fyll bare, og så hadde vi litt rømme på når vi spiste.

AneS sa for siden:

Hei, eg er ny på dette forumet og denne dietten. Prøvde tidlegare i sommar å starte med ketolyse dietten, men etter to uker med diarre, svimmelhet, og nesten så eg ikkje greidde å gå på jobb, så gav eg opp. Det eg i ettertid fann ut var årsaken var at eg reagerte på kål/salat, noko som eg forsåvidt alltid har blitt litt "luftig" av. Etter at eg starta med dietten åt eg salatblad til kvart måltid for å føle meg sunnare, noko som altså gav diarre. Derfor...råd til alle som får dårlig mage...tenk over om det er noko du plutselig et mykje meir av enn tidlegare, og prøv andre alternativ. Eg har no for det meste ete brokkoli og blomkål til middag, og det fungerar ypperlig.

Ellers er eg lite fokusert på vekt, eg veit ikkje kva eg veg, vekta kasta eg for mange år sidan. MEN målet er å kunne komme inn i buksene eg har liggande frå før siste fødselen. Aner ikkje om eg er i ketolyse, men eg spiser tilnærma 0 karb. så det skulle forundre meg om eg ikke forbrente fett. Phuh..blei langt detta :)

Tropika sa for siden:

Fyll 1:
1 hakket løk
500 g kjøttdeig
1 pose tacokrydder (her brukte jeg black boy sitt tacokrydder.)
1 dl vann

Fyll 2:
1 boks grovhakkede tomater
4 ss chilisaus
2 dl creme fraiche
4 ss majones
Hvit pepper
2 dl ost
1 løk

Fyll 1: Brun kjøttdeig og løk. Kok opp alt, og hell det i paiskallet.
Fyll 2: Bland alt og hell over fyll 1. Skjær en løk i ringer og legg oppå. Ha revet ost på toppen.

Paibunnen på soyamel ble ikke noe suksess. Får prøve å finne en annen oppskrift.

Mrs.Pork sa for siden:

Takk! Dette skal testes, gi et vink om du finner en bra oppskrift på paibunn ;)

Mrs.Pork sa for siden:

I dag har vi hatt ribbe til middag, masse ribbe! Litt grønnsaker til. I dag er vel første dagen jeg har kjent et snev av savn etter poteter. Krakket potet med ribbefett synes jeg er så godt! Men skal overhodet ikke klage, vi er mette og fornøyde, for det var virkelig snadder med høstens første ribbe! :)

brunhilde sa for siden:

Hei alle, endelig har jeg fått meg en skikkelig vekt og endelig har det gått en stund så jeg kan rapportere et resultat! På de siste 5 dagene har jeg gått ned 1,1 kilo, jeg er kjempefornøyd!! Hurra :-) Dette er bare min andre uke med lavkarbo (i denne omgangen), så regner ikke med jeg kommer til å fortsette å gå ned såpass mye.

Lagde en kjempegod spansk kjøttgryte med vin og mye godsaker oppi (ganske lavkarbo, i hvert fall grei hvis man har holdt på en stund, kanskje ikke heldig om man er i induksjonsfasen). Chilindron heter den, oppskrift og forklaring finnes her:
www.lifeloveandlowcarb.com/2010/11/chilindron-spanish-heat-on-cold-autumn.html

Ha en god kveld :)

mama67 sa for siden:

Jeg ble invitert på middag i dag, og fikk laks i form med brokkoli, gulrot, creme fraische og rømme. Hoppet over gulrøttene, så så langt, så godt. Orket bare ikke begynne å forklare diett og hele den regla der (eldre mennesker skjønner ikke dette likevel), så jeg tok kanskje 5 potetbåter til. Sikkert ingen katastrofe.

Men så kom desserten, og det var bær som var litt sukret med vaniljekesam til. Sikkert ingen kjempekatastrofe det heller, men jeg tenker jo på at poteten, bærene og sukkeret har vippet meg ut av en evnt ketose. Urk! Det er egentlig teit, for alt var sunn og god mat. Men en blir så fokusert på karber, at alt føles voldsomt når en føler en er over grensa.

Og det mest paradoksale er at jeg nå tenker slik, og for bare to uker siden proppet jeg i meg en svær sjokoladeplate uten dårlig samvittighet klaske panne

Mrs.Pork sa for siden:

Vekta viser i dag -3,5 kg siden oppstart, men jeg føler jeg har 14 kg stuck i magen etter all ribba i går.. Så håper nedgangen har vært litt mer, ellers har jeg stått på stedet hvil (og heller gått opp 100 g) siden torsdag. Jeg synes det går treeeeeegt...

Tropika sa for siden:

Veiedag og opp 300 gram.. Mistenker at det er tante rød som er synderen...

Ha krympa 10 cm "all over" da..

ketoknut sa for siden:

Hei alle sammen?!! Startet ketolys tirsdag 26. oktober og vekta stod da på 151,3 kg! Huffameg. Men jeg veide meg i går og da viste den 139,7! Dette funker! Masse god mat har jeg spist også. Stå på alle sammen!!!

Mrs.Pork sa for siden:

Fikk et tips om å blande litt piripirisaus i rømme eller creme fraiche. Utrolig godt, men det er faktisk sukker i den! Jeg bør vel ha nulltoleranse for sukker? (jeg har spist litt av det før uten å falle ut av ketose, men.. det er vel ikke bare ketose som teller? Selv om det blir aldri så lite karbs til hver "forsyning", så er det jo SUKKER i!?)
Har satt skåla langt inn i kjøleskapet nå :/

Tropika sa for siden:

Gerd`s ostelasagne står i ovnen.. Gleder meg til middag/kvelds.

Tøsa! sa for siden:

Æsj altså, at dette sykehusoppholdet måtte komme nå!
Jeg var jo så godt i gang.
Nå har jeg bare gitt fullstendig F i kuren, og bestemt meg for å komme sterkere tilbake når jeg er ferdig her, altså på torsdag.
Så nå har jeg spist sjokolade til og med, og du dæven jeg ble svimmel!!!!
Aldri opplevd maken, ikke sånn uvel-svimmel, men sånn skikkelig full-svimmel.
Gleder meg til å komme tilbake, for jeg har sikkert gått opp igjen de kgene jeg gikk ned. Men pyttpytt, bare å starte på nytt igjen :p

Tøsa! sa for siden:

oppskrift?! :)

Fjasnissen sa for siden:

Kjære deg..... du kan jo prøve å begrense skadeomfanget. Ingen vits i å gå agurk. Kom igjen, dette klarer du.

Tropika sa for siden:

Ned 600 gram fra i går!:D

helene:) sa for siden:

Hei alle sammen :) Kan jeg få snike meg inn med dere her inne? Jeg har prøvd ut ketogen kost før, men datt dessverre av lasset den gangen.
Føler meg nå mye mer motivert og selvdisiplinert. Og er klar for å ta opp kampen mot min verste fiende :D

wahaj sa for siden:

Jeg testet positiv natt til 14.nov, så jeg må nok ut av ketose, selv om jeg egentlig ikke har så lyst :p

mama67 sa for siden:

Nå har jeg vært på ketolyse i to uker, og vanligvis blir jeg så fin i magen når jeg er på dette kostholdet. Men nå har jeg hatt så vondt i magen siden søndag. Blir slapp og får vondt i hodet av det. Og det er tungt å være på jobb. Skjønner ikke hva det kan være, for jeg har aldri reagert sånn før. Snarere tvert i mot.

Har tenkt tanken på at det kan være egg jeg reagerer på, men spiser bare to egg pr dag, og har aldri reagert på det før.

Tropika sa for siden:

Gratulerer med en spire i magen wahaj! misunnelig

Velkommen til oss helene!

Aner ikke hva det kan være jeg, mama67, men håper det går over snart :klem:

mama67 sa for siden:

Å gosj, overså den gode nyheten om spire! Gratulerer så mye :D

Nei, jeg vet heller ikke hva dette kan være, men håper det går fort over, ja :)

Mrs.Pork sa for siden:

Gratulerer!! :D

Jeg var innmari uggen fredag-mandag, tenkte det kunne være jeg som reagerte på enten noe i salaten fredag eller det at jeg drakk Farris. Kan det rett og slett være noe som går her i byen?

Tropika sa for siden:

Det går jo magesjau landet over nå..

Mrs.Pork sa for siden:

Er vel rette tidspunktet for det nå, ja.

mimo sa for siden:

08 November 92,2
15 November 88,2
Hei
Jeg startet på ketolyse Mandag 08 November, og er allerede veldig fornøyd. Jeg hadde hørt mye om kuren fra venner og bekjente, og har selv prøvd alle mulige slankemetoder uten hell. Etter 1 uke med ketolyse kuren gikk jeg ned overraskende 4 kg og folk legger allerede merke til det. Jeg er muslim så dette er en ekstra utfordring for meg når det kommer til fettinntak da man helst burde få i seg svinekjøtt og bacon. Jeg prøver å bruke mye olje og fetaost når jeg lager mat for å få litt ekstra fett i maten. Har noen noe å anbefale til en som ikke kan spise svin? Er så ny på dette her at det går i gjensidig mat hver dag som også blir litt kjedelig. Annet enn det er jeg kjempe fornøyd med kuren, men er redd for at vekta skal stoppe og at dette fører til dårlig motivasjon. Har fulgt litt med på forumet her den siste uken og lest litt her og der så jeg ved sånn nogenlunde hva jeg burde forvente:)

Fjasnissen sa for siden:

Heisann.

Ser at det kan være en utfordring når man skal holde seg unna svinekjøtt.
Lam kan ofte være fettholdig og entrecote har mye fett. Må det være halal i tillegg? Jeg kan ikke skryte på meg så god kunnskap om halal-slaktet kjøtt at jeg vet om de fjerner fett fra dette også.

Det er jo genialt at vi skal ha fett kjøtt, for det er som regel fettet som gjør kjøttet så smakfullt og saftig :)

Feit fisk er jo absolutt ypperlig.

Rømme, ost, avokado, oljer, majones og mer ost ;)

Sikkert noen andre som har enda flere forslag

mimo sa for siden:

Takk for gode forslag fjasnissen!
Halal eller ikke spiller ingen rolle for meg, så lam var en veldig god ide. Jeg får bare ta noen ekstra lag med Rømme, ost, avokado, oljer, majones og mer ost, så kanskje det går opp i opp:D

mama67 sa for siden:

Tror ikke det er noe sånn. Jeg er bare slapp, har vondt i hodet og svimler. Hver gang jeg har spist noe, får jeg skikkelig vondt i magen og må rett på do. Kvier meg for å spise, for det føles bedre når jeg ikke spiser noe. Men mat må jeg jo ha.

Skal det være sånn, så kan jeg ikke fortsette. Orker jo knapt være på jobb. :(

Tropika sa for siden:

Har dere sovna eller?

mama67 sa for siden:

Er våken jeg! Og heldigvis er formen mye bedre :) Følte meg mirakuløst bedre på torsdag, og det er bare så deilig. Har fått igjen energien og freser rundt. Har fått trimmet også, så nå er jeg happy :)

Vektmessig syns jeg det er lite framgang, men jeg lurer på om den vekta mi er helt frisk. Tok en liten test. Veide meg først på badet, da veide jeg 80. 7 kilo. Så veide jeg meg ute i gangen, og da veide jeg 92 kilo. dåne Kan jo ikke stole på den da.

Tipper jeg har gått ned en 4-5 kilo på snaut 3 uker, og det er bra. Ser det godt i speilet også, og merker det på klærne :)

Hvordan går det med dere andre novemberstartere, da?

Tropika sa for siden:

Mistenker at vekten står stille på mandag som er veiedag.. Kanskje jeg må gjøre noen tiltak..

lille_flode sa for siden:

Jeg startet, på nytt nå midt i november. Har hatt gode resultater med ketolyse før og starter nå igjen. Vet ikke om jeg blir å gå over til lavkarbo etterhvert da jeg Har en tendens til å slite med for mye fett.

Har driti meg skikkelig ut både fredag og lørdag og er ute av ketose, men skal ta meg sammen i dag igjen.

Har foregående uke ligget på mellom tretten og tyve karbohydrater pr dag, og ca 1500 kcal . jeg følger med alt fordi jeg Har problemer med å spise i det hele tatt om jeg skal spise tungt hele tiden.

Har dere funnet noe brød som ikke er grovt som papp, eller har konsistens som en fuktig svamp ? Sånne lapper f.eks er noe jeg ikke takler, en bit og jeg brekker meg. Har prøvd ett knekkebrød og følte jeg spiste papp. Jepp da ser dere litt av mine utfordringer på ketolyse eller lavkarbo.

mama67 sa for siden:

Brødet til Torkels nabo syns jeg er veldig godt, i hvert fall. Det gir mer skikkelig brødfølelse enn det vanlige lavkarbobrødet. Syns det minner om formkake jeg da....
Oppskrift ligger under brød på oppskriftssiden her inne.

Nå har jeg laget oopsiruller for første gang. Det var kjempegodt, og blir et fint alternativ til den sedvanlige salaten til lunsj. Begynte å bli litt lei av salat nå, selv om jeg er flink til å variere innholdet i den.

Tropika sa for siden:

Tre små håpefulle i seng og jeg kjenner på sulten. Må få i meg noe mat tenker jeg..

Mrs.Pork sa for siden:

Jeg er også her, titter innom i blant! :)
Vekta er jeg litt usikker på, synes den svinger veldig. Jeg tror det har noe med mine lymfeødemer i bena å gjøre. Jeg har nå overlatt veiing, måling og kroppsscanning til fysio. Skal oppdatere her etterhvert som jeg selv får vite resultater.

Ellers opprettholder trenden med bedre mage seg, selv om jeg i går ble uggen av et glass farris. Er det flere som har opplevd dette? Er det kullsyren jeg rett og slett reagerer på?

Om en uke vil jeg tro at jeg havner ute av ketose, første søndag i advent er nemlig fast tradisjon med klementiner og tomtegløgg. Jeg kommer ikke til å være superstrikt i adventa, og jula skal få gå som normalt. Det betyr ikke at jeg skal skeie helt ut, jeg kommer til å redusere mengde karbohydrater i forhold til hvordan jeg har levd før. Dette er tross alt en livsstilendring i mine øyne. Og etter nyttår er det tilbake i ketose på fulltid!

Hvilke valg gjør dere mtp advent og jul?

butterkopp sa for siden:

hellu!

Har hatt en lang helg med mye bursdager, og jeg har faktisk klart meg helt uten kake hele helga :stolt:.
Mistenker at jeg muligens har kommet ut av ketose allikevel, tror jeg har fått i meg litt mye karber fra andre kilder i dag, blir spennende å se i kveld.

Jeg har hatt litt stillestand den siste uka, litt skuffa, håper at det er pga mensen.

butterkopp sa for siden:

Gratulerer!!!

mama67 sa for siden:

Jeg reagerer ikke på kullsyre, men det kan jo hende du gjør det likevel. Prøv å la være å drikke noe med kullsyre noen dager og se om det går over.

Jeg har som mål å være strengt på ketolyse fram til jul. Så skal jeg stort sett spise det jeg har lyst på i jula, men styre unna de verste tingene likevel. Det største offeret blir nok å holde seg unna lefse, som jeg syns er noe som hører til julemat. Men litt går nok bra. Bare jeg holder meg unna alt snop og søtsaker er jeg fornøyd :)

Det er jo så mye julemat som er ketolysevennlig, at jula er ikke den verste tiden å prøve å holde dietten.

lille_flode sa for siden:

Ok, det brødet skal jeg prøve, takk for tips!

Apropos julemat, hvordan er Det med pinnekjøtt? Sett bort fra alt saltet må vel det kunne kalles ketolysevennlig, eller?

Lagde forresten supergod moussaka i dag. Tør påstå den er bedre enn all annen moussaka jeg fos Har smakt !
Kjenner jeg generelt er utrolig mye flinkere til å variere kosten nå enn ved forrige omgang ketolyse. IAllefall hva angår middag. Sliter med frokost, lunsj og kvelds. Ikke pga brød, men fordi jeg ikke er vant til å spise annen mat enn middag. Hva spiser man liksom?! Håper nytt forsøk på brød ender bedre enn de andre brød og lappene jeg Har testet.

Ellers har jeg ikke kommet igang med fysisk fostring enda, dørstokkmila er skrekkelig lang. Det er noe med at jeg skammer meg over meg selv og synes studio er flaut. Men trening hjemme det skjer bare ikke... jeg som er forhenværende ballettdanser.... så kom barna og mde dem ekstrem svangerskapskvalme og småspising av raske karbohydrater.... tror stopp av fysisk aktivitet og svangerskap er årsakene til at jeg trenger å halveres i dag. Hva er deres grunn ?

Hei,
På lavkarbo behøver man ikke tenke tradisjonelt frokost, lunsj og middag… mange som spiser middagsrester til frokost/lunsj.

Mrs.Pork sa for siden:

Jeg har drukket farris to ganger etter at jeg startet opp, da har jeg blitt skikkelig uggen begge gangene. Ellers er magen bedre enn hva den har vært på leeeeeenge! :)

Jeg tenker ikke å skeie helt ut i adventen, jeg trives med lavkarbo. Likevel er det noen ting jeg kommer til å savne veldig (jeg er juloman!) hvis jeg skal fortsette å være i ketose: klementiner, tomtegløgg, erterbrød og lefse til rakfisk, brunost og sirup til lutefisk (her snakker vi bare ett måltid i hele adventen). Jeg tenker at jeg må ha litt rom til dette i helgene framover. I ukedagene fortsetter jeg, og kommer vel kanskje ned i ketose halve uka da. Og det er bedre enn ingenting vil jeg tro. Jeg skal uansett ta dette opp med fysioterapeuten min i dag (som også følger meg opp på dette).

Vil tro at pinnekjøtt er ketolysevennelig, ja?! Det er jo rent (men saltet) kjøtt. Verre er det med kålrabistappen og herr potet.

Min grunn til overvekt er vel inaktivitet grunnet skader og sykdommer, kombinert med helt feil mat (visste ikke bedre, med unntak av godterier og brus som gjerne ble 2-3 ganger i uka i stedet for 1..). Jeg har alltid elsket å trene, jeg synes faktisk det er GØY, men sykdom og feilslått ryggoperasjon satte effektivt stopper på den aktive jenta jeg en gang var, trente aktivt 5-7 dager i uka. På treningsstudio opplevde jeg så ofte å ikke kunne få delta på de tingene jeg ville ("du må ikke gjøre sånn og sånn med ryggen din, du får ikke gjøre det, du kan ikke delta på dette), i tillegg til sterke smerter. Så kom det et par sykdommer snikende, og nå har jeg vært rammet av ME i to år. Jeg har bare ikke overskudd til å være aktiv i det hele tatt innimellom.
Nå er jeg hos fysio to ganger i uka, har slyngetrening og nå på mandager trener jeg litt utenom også. Og så svømmer jeg en gang i uken (har egentlig lyst til to, men er redd jeg kommer til å overdrive og bli kjempedårlig igjen).

Jeg er utrolig glad for å slippe alle de "påtvungne" måltidene, jeg har alltid vært dårlig til å "spise ofte nok"! 1-2 måltider pr dag er meg det.. Og middagsrester eller annet "stort" måltid (feks omelett) passer meg perfekt!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.