Hei. Har egentlig veiedag på torsdager, men fikk ikke anledning til å veie meg i går så da måtte jeg veie idag. Vekta idag viste - 1.6 kg siden forrige veiing for 8 dager siden så det er jeg fornøyd med :p
Kjempeartig å følge med dere alle sammen! Jeg begynte jo i slutten av oktober, men datt litt av i desember kan du si så nå holder jeg på å tar av det som jeg gikk opp i desember og fram til oppstart 07.01.10. Gikk jo opp nesten alt sammen jeg tok av, men karbet meg ned litt fram til oppstartsdagen så da ble det 2.1 kg opp totalt. Like før jeg runder nederste vektnotering i desember igjen nå så da er det håp, bare 500 gram igjen! :D
jeg startet med ketolysekuren for 5 dager siden, så jeg er "fersk".
Men har gått på den for 5 år siden og da tok jeg av litt i overkant av 10 kg.
NÅ er det nok har jeg bestemt, og skal inn i den rytmen igjen.
Hadde ikke sticks så det måtte jeg bestille, så får jo desverre ikke målt om jeg er i ketose, men men..
Brukte ikke forum den gang da, men tror nok jeg blir å være her inne denne gangen, for tips å råd, og motivasjon :)
go morgen:) idag ska eg på skitur, og har i den forbindelse tenkt å kose meg me appelsin og kvikk lunsj. d høre til me skitur, så eg håpe eg klare å gå alt av meg igjen like fort:) har planer om å stå mange timer på ski, så håper jeg kommer godt ut av d etter frukt og sjokolade. eg er aldri med på noe, så no når eg for engang skyld skal være med på noe, har jeg ikke tenkt å la være å kose meg... fins mange måter å kose seg på, eg veit d. men eg velge den lette måten idag:) har veiedag på mandag og gleda meg stort til å sjå kordan d går! begynte no mandag så ditta e jo første uka, så har jo hatt gode tall så langt... domt viss dagens inntak ødelegger mykje for meg. men eg har resten av livet på meg, så sånne dager må eg jo ha innimellom:)
ha en fortreffelig helg alle sammen:)
Hallo alle! :)
ja da er uke 2 over, og det går fortsatt bra. Følte denne uka at jeg ikke hadde gått ned, og det stemte..:mad: Har spist en del hasselnøtter og ikke veid karbo så nøye i grønnsaker - så ser jo at det må jeg bare! være nøye, og ikke slakke opp sjøl om en går ned..
Gikke ned mye første uka, så er uansett veldig førnøyd :D
Merker at jeg har mye energi, tenker lite på mat, og kan gå lenge uten mat- i motsetning til gør der jeg ble svimmel og ukonsentrert om jeg gikk over 3 timer.:eek:
Dette er bra! og jeg klarte både å la være å spise hjemlaga pizza og vafler, der jeg før ikke har hatt magemål...
klar for en ny uke!! Jeg har spist eggerøre og bacon til frokost og det blir indrefilet og stekte grønnsaker i fløtesaus til middag,, nam, nam..:)
God helg til alle !
Sannsynligvis vil du bli veldig skjelven etter kort tid siden kroppen får skikkelig rush på sukker etter å ha cravet på det lenge. Blodsukkeret fyker i været for så å dette i bakken raskt, og man går helt tom for energi. Du har sikkert allerede vært ute på turen, men jeg ville anbefalt nøtter og mørk sjokolade heller om man vil ha med seg noe. Og å spise godt med fett før man legger ut på tur. Selv Thomas Alsgård har sagt han ikke spiser karbohydrater når han skal ut på ski, siden energien forsvinner før det har gått to timer, men når han spiser fett og proteiner kan han gå i 11 timer.
Hiver meg på her jeg også. Min startvekt er på 80kg og jeg skal ned til 60-65kg.
Startet på mandagen 11 januar. Har kjøpt ketostix på apoteket og prøvde en slik etter dag to, den ble mørk. Ser noen skriver at man da har drukket for lite vann. Skal den ikke vise mørk da? trodde at jo mørkere jo bedre jeg???
Ellers så går det greit, men sliter med i det hele tatt å gidde å lage mat, så kan blir for lite av alt jeg trenger. Har vondt i hodet, oppblåst mage, kvalme, vondt i muskler(de brenner liksom) og veldig lyst på noe søtt. Har derfor bestilt med stevia slik at jeg kan ha litt i teen min, regner med stevia ikke er så farlig.
Er det noe jeg gjør galt ettersom jeg er i så dårlig form og får mørke utslag på stix'n?
Måling med stixen: for mest korrekt resultat så måler du om kvelden minst to timer etter siste måltid.
Farge: utslag er utslag, det finnes ikke grader av ketose, dersom man får den mørkeste fargen så kan det være en indikasjon på at man drikker for lite vann.
Mange føler seg uvel i overgangen fra høykarbokjøret til lavkarbo, kroppen trenger tid til å omstille seg. De aller fleste blir bedre i løpet av noen dager, mens noen så kan det ta opp til et par uker. Kroppen kommer ikke i skikkelig fettforbrennings modus før etter ca 4 uker.
Husk at om du bruker søtningsmidler så kan det trigge søthungeren. Min erfaring er at når jeg får i meg bok fett så fyser jeg ikke på noe.
Utslag er utslag på stixen, finnes ikke grader av ketose :) Som andre har sagt kan det mørkeste indikere for lite væske inn :eek:
Det med formen retter seg når kroppen er ferdig med å legge om fra karboforbrenning til fettforbrenning ;)
Tar du magnesiumtabletter?
Takker for kjappe svar :)
Tar ingen form for vitaminer, skal ut å handle nå, for jeg skjønner jo dette trengs, regner med det går greit å bare kjøpe magnesium, krom og selen?
Men det med kvalmen, noe som kan får bort denne? For denne gjør til at jeg ikke får lyst på mat og da får jeg hodepine.
Tror også jeg sliter litt med meieriprodukter og egg, blir kvalm av disse dersom det blir for mye, noen som aner hvorfor?
Flere som reagerer på egg, har selv for en stor del erstattet dem med proteinpulver i smoothies. Kyllingkjøtt og annet kjøtt, cottage cheese, ost etc, kan også erstatter den proteinmengden man ellers vil få i seg gjennom egg :)
då va en 3 timers lang skitur over, og eg syndet med 2 hveteboller. har ikkje spist sjokolade eller appelsin sånn som planen min va.. blei ikkje dårlig av bollane, men dei va ikkje så gode som forventet... og d gleda meg veldig! no e eg innstilt på at karbo ikkje e bra for meg og fikk nesten dårlig samvittighet av å spise dei, men bare nesten:)
har sia eg begynte på lavkarbo på mandag ikkje fått til å bæsje, men no kom det! etter 6 dager! trur eg må få i meg meir fiber... no e eg sliten etter en lang dag og ska gå å lage meg kylling til middag:)
Lager min med vann, cocosa, litt fløte el CC og et par ss med proteinpulver med smak (har jordbær og sjokosmak, jordbær er best) og bruker stavmikseren på den. Ikke kjempegodt, men helt ok når jeg har det travelt :) Eller jeg bruker vann, kokosmelk, nøytralt pulver og tilsetter pulverkaffe. Den synes jeg er god! Drikker alle mine smoothies varme/lunkne, synes de metter bedre, og smaker bedre da.. Blandingsforholdene er øyemål, har ikke en oppskrift i den forstand. Og de blir noen ganger litt for tyntflytende, andre ganger motsatt, da tilsetter jeg mer væske, evt litt mer proteinpulver. Savner å ha bananer i, men har bestilt et proteinpulver (tror jeg, har slettet bestillingsbekreftelsen, håper jeg fikk det med..) som visstnok skal smake banan, kanskje det hjelper :)
Edit; hvis det er smaken av egg som gjør deg kvalm, så finnes det en masse oppskrifter på bla smoothies der eggesmaken ikke merkes..
Hjelpes meg her må det skjerpings til!!!
Jeg er på vei ut av ketose!! Vekten tuslet jevnt og trutt nedover og ketosestiksen ble mørkere og mørkere. Så da falt jeg for fristelsen å slappe av pitte-litt noen dager.... det var ikke lurt nei. Vekten har gått litt opp, og sticksene blir lysere og lysere.
Nå er det full skjerpings! For gleden av å se 76 tallet på vekta var så stor. Dit må jeg tilbake om noen dager. Ingen sosiale planer til uken, så da er det lettere å ikke falle for en liten fristelse....
Så lenge du får utslag på stiksen så er du i ketose, det er ingen grader av ketose. Den mørkeste fargen kan være en indikasjon på at du drikker for lite vann.
Så har jeg laget nydelige kyllingkjøttboller med masse krydder..stekt i Cocosa, og Skinke/egg/ost/broccoli/fløte form som skal være frokoster i uka som kommer:hungry:
Drømmer ellers vilt mye for tida...lurer på om det er lavkarbo som gjør det?? Noen andre som har det sånn?
Eg drømte eg knaska i meg MASSE med pepperkaker... men nonstop og glasur.. ikkje de beste eg veit akkurat.. plutselig kom eg på at eg var på kur! Glad eg vakna:p
pandora d va kjempelurt me belønninger til seg sjøl! då har en nåke å sjå fram te, og d hjelper ofte på humøret! eg har nettopp lagd lavkarbo vafler, slett ikkje verst. verdt å prøve når en har lyst på nåke godt:)
Jeg begynner i morgen! Har 30kg som skal av, men jeg tar det over tid. Blir 18 om 3uker så satser på å gå ned 5kg til da. Optimistisk. Har ikke lest boken eller noe slikt, så forhåndsstarter litt nå, så når jeg kommer til pengene skal nok boken i hus også! Tenk så deilig om jeg kan dra på den planlagte jenteturen til syden rundt neste jul, og faktisk kunne tørre å gå i t-skjorte og shorts. Har virkelig gått hardt innpå meg at jeg ikke har turd å være med de andre vennene mine på stranden og slikt i så mange år, fordi jeg har så mange ekstra kg å drasse på. Nå er hele familien min overvektig, så har på en måte blitt feilernært liten jeg var liten. Håper dette blir en god start på et sunnere, gladere og bedre liv!! :rolleyes:
:D
velkommen melis 92! eg og kjem fra en overvektig familie der eg har fått spise d eg vil når eg vil! men no bestemme eg sjøl og eg velge å starte det sunne gode liv! har som mål å sjå bra ut i bikini til sommeren kjem! mitt fyste delmål e å bikke 80 kg:) no e eg 0,8 kg fra å nå d målet...så her e d bare å stå på:) lykke til!
Er ganske fornøyd med å ha gått ned 300 gram den siste uken - selv om vi var en langhelg på besøk;) Men, nå må jeg gå til anskaffelse av stiks, tror det kan være nyttig. Da blir det vel kanskje bedre litt lettere neste uke?
Ellers er formen super og ingen antydning til ønske om å ty til karbofristelser. Går så fint atte.
Drikker en del soyamelk i kaffen da - er det fryktelig feil?
Soyamelk har jo lite karbs (0,1g/dl..tror jeg) så sånn sett er det sikkert greit, men inneholder mye østrogen! Er nok ikke bare sunt å ta inn for mye av det...
Dag 16 for meg idag:)
Igår prøvde jeg meg på Oopsie-rolls (oppskrift her inne), for å ha noe å legge smør og ost på til kvelds...funket fint:p
Og ikveld skal jeg lage den gode lasanga'en igjen - blir en del planleggeing av måltider, men begynner å komme inn i det nå:lesebok:
Takk for det Pandora - det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt.. skal prøve å redusere soyamelkinntaket også..: )
Nå er jeg spent for har gått til anskaffelse av ketosestiks!! Men mannen er ikke i tvil - måtte flytte til gjesterommet i natt pga forferdelig luft... : / Synes ånden er superpinlig. Har lest om tipsene her men de tar det ikke helt bort forstår jeg. Skal jeg bare rett og slett si fra til kollegaene mine.. sitter i møter med de hele dagen..stakkars..
jeg er her og har ikke tenkt å gi opp med det første!:) har smakt den skyr med skogsbær tror jeg det var, ikke verst:)
jeg er nære mitt første delmål som er å bikke ned fra 80 tallet til 70 tallet, så kan ikke gi meg nå:) hvordan går det med deg da pandora?
Hei jeg er her! På erstatningsbussen til jobb.. Fikk klart utslag stiks tirsd kveld (midt på), men i går kunne jeg ikke avgjøre om nøytral el førstb fargenyanse. Prøvde 2 ggr og likt.. Gikk opp til 84 de samme dagene, men ned 0,3 i morges.. Kan man gå ut av ketose ila bare 1 dag?? Spiste bla en halv hodekål m seterrømme, majones, sylteagurksaft og bittelitt dressing-saus til 'frokost' og lunsj på jobben. Er det feil?Kom hjem til mann på lavkarbo som hadde laget svinestek og wokgrønnsaker. Spiste masse svor!;-) prøvde cocosa i kaffen i går, luktet kokos på hele kontoret..har og den u smak, neste gang. Spiser en del babybel innimellom. Drikker MASSE vann! Synes d går litt sakte?? Har ik spist så mye egg, bacon og avocado og gresk salat som jeg gjorde i starten. Pga ikke hatt i kjølesk., men jo supergodt. Ja, dette var dagens status. Jobb nå og yoga i kveld:-)
Startet for 14 dager siden med ketolysekur. Er fortsatt optimist, men synes vekta går tregt nedover.Startet på 91,4 kg, ned 3,7 første uke og 1,2 uka etter.Det er kanskje normalt med stagnering? Har sagt til meg selv,at om jeg går ned 0,5 til 1 kg pr uke så burde det være bra?
Heldigvis har metthetsfølelsen roet seg.Er stort sett mett hele tiden.
Savner pizza,taco, lasagne osv..og sjokolade...
Laget en lasagne med squash i stedet for pasta-GOD!
Og taco-tallerken med hjemmelaget tacokrydder-STRÅLENDE!
Begge oppskrifter på forumet her. Noen som har forslag til gode desserter? Vaflene med ketolysemix synes jeg var forferdelige...
Her, forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121 og her, forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124 finner du en del oppskrifter på vafler etc. Selv synes jeg de til Nannah er knallgode :)
Forøvrig en meget bra vektnedgang, det går gjerne litt i rykk og napp. Fortsett å spis skikkelig mat så skal du se vekta tusler nedover igjen :D
Heihei alle sammen! Jeg begynte også i januar. 4. januar, faktisk. Det var første dagen jeg hadde i praksis også. Går så fint atte. :)
Per i dag har jeg gått ned litt over 3 kg. Har veiedag på fredager jeg også. Men jeg er så frustrert over at det virker som det kun er magefettet som blir borte! (Måler med målebånd!) Er jo fremdeles like brei over rumpa. Hehe. :)
Begynte 4. januar og har vært i ketose hele tiden og ikke sprukket så langt. Vektnedgangen er rimelig grei, men skulle selvfølgelig gjerne sett at det gikk raskere. Gikk ned 3 kilo de første dagene og 600 gram uken etter, men i dag har jeg gått opp nesten et kilo fra i går og i morgen er den egentlige veiedagen. Vet ikke om det er vann fordi jeg spiste for mye salt i går eller om det er fordi jeg skal ha mensen, men vil jo gjerne veie minst de dagene jeg skal registrere veingen :)
Takk for det.Synes nedgangen første uka var eksepsjonell.Da veide jeg meg hver dag etter det... Og det er ikke lurt! Til alle, vei dere toppen en dag i uka..Så slipper man å få en knekk av dårlig resultat...Jeg holdt på å få nervesammenbrudd av å se +0,5 fra en dag til en annen, men dagen etterpå var det -1,5.Reduksjonen i vekta vil som regel variere for hver dag
Hei alle sammen! Jeg slenger meg på her jeg også! :)
Begynte på ketolyse 4. januar og motivasjonen er på topp, mens vekta er på vei nedover. Tror ikke jeg har veid så lite som nå på flere år, og det føles deilig. :)
I dag er det kryss i boka! I går hadde jeg gått ned 5 kg siden 1.jan Egentlig 7 siden maksvek, men 2 av de forsvant av seg selv før jeg rakk å begynne. Nå er det bare 8 kg igjen til målet er nådd! Jeg er så overrasket over at dette går så greit! Fortsetter dette like greit fremover lurer jeg på om jeg skal justere målvekten 3 kg til. For da er jeg helt perfekt i forhold til hva jeg egentlig ønsker. Turde ikke helt tro at dette skulle gå så fint så jeg tenkte at drøye 13 kg fikk være et greit mål. Nå lurer jeg litt på å justere meg til 16 kg ned. At jeg ikke har prøvd dette før!
-Men 5 kg ned ble feiret med et par nye jeans i to str. mindre enn vanlig!
Så kjekt med masse nytt om alle oss januarstarterne igjen!:stortsmil
Godt å vite at man ikke er alene...ble litt redd igår :nedfor:
Fikk ellers veid meg igår - ned 4,6 kg fra 4. januar til idag (18 dager)!! Veldig fornøyd - bare 5,4 igjen til vekten som er "perfekt" for meg, og det skal jeg klare! :boxing:syns dette går veldig bra. Er i ketose hele tiden nå, selv om det gikk litt tregt før jeg kom dit (endel nøttespising osv..), men har tydeligvis gjort noe riktig siden vekten har gått ned. Kan vel ha sammenheng med mye trening også - tror ikke det er dumt, kjennes ihvertfall veldig bra å bevege seg mye:)
Tror jeg fortsetter med en Skyr om dagen (nam, veldig godt:p)- er nok oppe i 20-25 karber om dagen da, men tror det funker for meg.
Ellers fikk jeg lurt meg til å stå for lunsjbestillingen i møte på jobben idag - da ble det koldttallerken istedenfor de vanlige, lyse baguettene. Alle var godt fornøyd med egg, skinke, roastbeef, røkelaks, reker og litt salat - supert for meg:D
Fortsatt lykke til alle sammen - snart helg med god tid til trening :D:D
Jeg startet 4. januar og har til nå gått ned 5,5 kg, hurra! Det er absolutt mer enn forventet! :D For meg har aha-opplevelsen vært 1) at jeg ikke må spise for magert, og 2) at jeg må drikke nok vann. Kjøpte bl.a. inn flere beger med Cottage Cheese sist uke, av "gammel slankevane", men ser at den blir altfor mager alene.
Min 21. dag i dag, går fremdeles strålende.
Har veiedag i morgen, men prøver å ikke ha for høye forventninger.
Jeg trener en del, og har akkurat oppdaget gleden ved Zumba! Fantastisk moro! www.zumbafitness.no eller tv-shop for de som ikke vet hva det er :P
Nå er det slutt på hodepine, svimmelhet og irritasjon også, så begynner å bli ganske så bra synes jeg :-)
Nannahs vafler og Nannahs supergode knekkebrød.:D:D
Begge oppskriftene anbefales varmt til alle! Knekkebrødene var særlig suksess, spesielt med tanke på at jeg nå har noe kjempegodt til frokost å legge ost på (litt lei egg og bacon!) Disse var mye bedre enn vanlige knekkebrød - bare 1,5 karber per stk.
Fantastisk at det er så mange flinke her inne som har prøvd ut oppskrifter og funnet fram til så mye godt:spisesnak:stortsmil
Hadde veiedag i dag, ble nokk en gang skuffet:(
Begynte 4 januar, gikk ned 4 kg første uka!! Men så uka etter opp en kg :'( selv om jeg var i ketose hele tiden.
Og denne uka så sto jeg helt stil.
hei bollemor! 4 kg første uka var jo helt vanvittig mye da! skjønner godt at det er kjipt når en da går opp en, og så står stille. men kanskje det er noe du gjør feil? får du i deg nok fett? det vet jeg mange har problem med. er ikke sikker på hvor mye som er nok heller for om du spør noen så sier de at det aldri blir nok fett. men har vel også lest en plass at 100-150 g fett er ok iløpet av en dag?
hva er det du spiser i løpet av en gjennomsnittsdag da?
men ikke gi opp enda! du er så vidt komt i gang! en må prøve seg litt frem for å finne noe som passer en selv.
Så klart kroppen trenger å "summe" seg litt når den har kvitta seg med 4 kilo på ei uke!!! :heia:
Så om det står stille/flyr litt opp og ned etter en sånn pangstart, så er det ikke dermed sagt at man gjør noe feil :)
Kroppen og hodet jobber (desverre) ikke på lag hele tiden.
For uansett hvor mye man ønsker, håper, tror og vil i topplokket, så er det til syvende og sist kroppen som bestemmer tempoet.;)
Ikke stress, men fortsett som du pleier, så slipper kroppen taket til slutt :)
Og i "målestokk": 4 kilo er det samme som 8 kladder smør... Se på den mengden det faktisk er. Det har faktisk forsvunnet fra kroppen din! :D
Man tar utgangspunkt i hvor mye man veier for å finne ut hvor mye proteiner man burde få i seg, og hvor mye karber man ligger på!
Jeg veier drøyt 90kg og er lite aktiv. Velger da å si at 100g proteiner er bra for meg. (1-1.5g pr kg, inntil 2g om man er veldig aktiv)
Dette gir ca
tuuuusen takk kitt!
eg har forsåvidt ikkje problem med å få i meg nok fett om eg kan drikke eggemelk. men gjennom maten har jeg problemer. eneste jeg kan komme på som jeg liker og er mye fett i er rømmegrøt(gerd sin). liker ikke koteletter, tåler ikke smør som saus ol. men om jeg daglig kan innta eggemelk (2 stk) og en hel rømmegrøt så kommer jeg jo opp i 250 g:)
Veiedag i dag, og jeg har gått ned et kilo fra sist uke! Føler meg lettere også, men det er vel mye psykisk også! Har ikke greid å trene noe, blir veldig sliten av bare å gå i bakker (lårene føles helt døde), så får vente litt med det. Matinntaket går bra, jeg koser meg med feit og god mat. Har også drukket noe vin, men går ned allikevel, og det er fint :). Ha en strålende dag!
spiser kanksje for lite.. variere fra 2-3 måltid på en dag.
Frokost - litt cc, eller egg
Middag - kylling, biff, bacon, diverse sausa, gryta med fett, grønsaker
kveld: noen ostechips eller noe av egg.
prøver å drikke endel vann. Men bli som regel 1,5 l på en dag.
har ikke trent noe spesielt siden jeg går med hodepine hver dag..så eneste som har blitt av trening er noen få gå turer.
Sticksan har vært på fargene alt rosa - mørk lilla.
Ikke rart du har vondt i hodet!:eek:
Du spiser nokså lite og hvor er fettet du skal ha i deg?:confused:
Ikke tale om at du får i deg 150-200g fett på den menyen!:nei:
Du må også drikke mer! Minimum 2-3 liter om du vil unngå hodepine og gå ned i vekt!
Hei, jeg har også holdt på siden 4 januar. Jeg har prøvd lavkarbo før. I fjor startet jeg friskt, og gikk ned 13 kg på 8 uker. Men da jobbet jeg alt for mye, og var i ferd med å brenne lyset i begge endene. I sommer ble jeg sykemeldt, og etter ferien var jeg fortsatt ikke noe bedre. Er fortsatt 100% sykemeldt, klarer ikke huske skikkelig, klarer ikke helt å tenke klart heller. Treffer jeg folk jeg kjenner, orker jeg ikke snakke og gjør det meste for å unngå dem. Alle vil jo vite hvordan det går... Er fysisk og psykisk utkjørt!
For å komme ut av dette uføret starter jeg nå med å legge om kosten, som jeg sa først så har jeg prøvd lavkarbo før. Jeg føler at min kropp har det mye bedre på dette kostholdet.Føler meg litt mer våken nå. Første uka gikk jeg ned 3 kg, så har vekta stått stille den neste uka.. men denne uka har jeg gått ned 1 kg til,veide meg i dag :) så 4 kg så langt.
Denne uka bestemte jeg meg for å tyne meg selv til å trene, har kondis sykkel. Vet jo og at skal det ha skikkelig effekt bør den brukes mer enn en halv time minst 3 ganger pr uke. Jeg bestemte meg for 1 time minst pr gang. Fy fader det var tungt å komme igang. Det går vel lettere det og etterhvert, kostholdet gjør at jeg føler meg litt mer våken. Så alt i alt ser jeg lysere på tingene. Skal ned minst 30 kg, men kan tenke meg til å gå ned 5-6 kg ekstra. Men ingen krise om jeg stopper på de 30 kiloene.
Jeg har vært på kuren i 3 uker. 3,7 første uke,1,2 neste, 0 siste.Liker ikke utviklingen, men regner med det vil gå litt opp og ned.Ingen utskeielser enda.
Noen som vet åssen saft man kan drikke(til dattera mi)? Fun light?
Og prøvde å få tak i kreolsk krydder,får ikke tak i, hva består det av?
De første kiloene er mest vann, så tar det litt tid før fettforbrenningen slår inn for fullt! Tålmodighet er en kjekk ting å ha! Selv om det ikke alltid er så lett!;)
I prinsippet skal man kun drikke vann (så det er sagt, liksom:p), men jeg bruker Fun light også. Svak, veldig svak stort sett, men noen går ikke ned om de bruker kunstig søtning......
Andre mener det trigger søtbehov etc. Sånt må man nesten finne ut av selv!
Ja tenk på det, 8 smørpakker! Jeg liker heller å si kjøttdeig jeg, 10 x 400g kjøttdeigpakker! Legg det ved siden av hverandre, så ser du hvor mye som er borte fra kroppen din! :D
75g valnøtter og 40g solsikkefrø eller 70g valnøtter og 40g sesamfrø
Rør inn denne blandingen i det våte.
La deigen stå 15 min. Dekk en brødform med bakepapir og press deigen sammen oppi.
Stekemetode:
180grader 25 min,150 grader 40 min, ta brødet ut av papir og form,stek det på rist 180grader i 20 minutter. Skjær det i skiver når brødet er avkjølt(ca 25 skiver)
hallo!
så bra at dere står på! Er ekstremt demotivert i dag, og har hivd innpå med sjokolade kake, polarbrød og brød...:( :( idioti!!! men er som viljen er borte og tankene og lysta ikke er til å styre..merkelige greier det der.. er pms og dette har skjedd før, men så dumt at det skjedde nå når jeg var så godt igang..:( blir skikkelig sinna på meg selv!!!
merka et par dager at jeg var mer sulten en tidligere men det utløste at jeg bakte kake til jobben og smakte litt - og det var som ingenting å lure på engang??!! spiste som alt var glemt..
utrolig frustrerende, men, men gjort er gjort og spist er spist!! får fortsette i morra med ny frisk..
Har ikke gått noe ned de siste 2 uker, men gikk ned 3,7 kg den første uka, Trur det har noe å si, fryktet det- at når jeg ikke går ned = skeier jeg ut..
VEt ikke hvorfor jeg ikke gikk ned, men skal som sagt ha mensen og da er jeg i dårligere form, mere sulten og sliten og ikke så ståpå vilje på noen områder egentlig, i motsetning til ellers! Sliter med muskel og ledd smerter og det blir ofte verre under pms og. Og det er rart det der, nesten så en endrer tanker, følelser, vilje - ALT under pms??!! noen som kjenner seg igjen?? og ikke jeg vet jeg sku gjort noe annet enn å spise, gått en tur feks, men hjernen er ekstremt fokusert på denn kaka og det brødet! huff, et slit! håper jeg har spist for de neste mnd nå da... tar ikke noe tilskudd, kanskje det er lurt?
Jeg spiser mye fett og drikker mye vann og prøver åp holde ca 15 karb pr dag, og når rett gjør jeg jo siden jeg gikk ned første uka??!!
kjedelige greier, får fortsette i morra!.... måtte bare få ut litt frustrasjon..:(
og mottar gjerne gode tips som hjelper på å stoppe behovet!! vet etterhvert på riktig kosthold avtar lystene, men kjedelig er det...
Hva skjer nå når kroppen har fått masse sukker og mel?? begynner en fra start igjen?? legger nok ikke på meg alt igjen , men stopper litt opp?? eller?
hei kveita! det jeg gjør når jeg får lyst på noe godt, så lager jeg meg en eggemelk. da blir en god og mett i magen og jeg savner da ingenting! hadde ikke trodd at en sterk lyst skulle gå over så fort som den gjør etter eggemelk, men den blir totalt borte! du må nesten bare prøve deg frem med noe. kanskje du kan spise litt nøtter? cottage cheese med litt bringebær på?
ellers når jeg får lyst på noe, så begynner jeg å se meg rundt om på dette forumet (men unngår oppskriftssidene!) her er så mykje motiverende å lese at jeg glemmer helt at jeg vil spise noe!
håper du finner en måte å komme over suget på uten å faktisk spise noe du VET du ikke skal spise:)
Huffamei opp til 84,4 igjen!! Skjønner ikke,for har ikke skeiet ut på noe vis.. Stiksen gir utslag,men på den første firkanten - har det noe å si selv om jeg vet dere sieratutsalg er utslag..Hmm..
Uansett, jeg skal ha mensen til helgen, kanskje forklaringen ligger der. Og veiedag er ikke før på mandag, så håp i hengende snøre?
Synes det er merkelig med denne store oppgangen, for har mistet maaange cm!! Fra 106 rund magen å det tykkeste til 94 cm! Føler kroppen allerede er helt annerledes og strammere. Og ikke hatt tid til så mye trening som ønsket pga pendling, ungene på 2 og 4 og jobb osv...
Kjente meg veldig igjen. Er også i pms-tida akkurat nå - sulten, lei og ute av ketosen!
Enda jeg ikke har skeiet helt ut enda...er jeg nesten der. For mye SKYR, for mye nøtter; småspiser hele tiden. Imorgen skal jeg ut og spise også - tipper det skal bli et slit å følge kuren helt da, faktisk umulig!!:full:. Tror jeg bare skal ta "fri" imorgen kveld - planlagt sprekk. Håper mensen kommer dagen etter så det blir lettere å komme tilbake på sporet. for det SKAL jeg; kan ikke gi opp nå bare pga noen dumme hormoner som farter rundt i kroppen og fucker opp for meg!!:realmad:
Trøster meg med at jeg har klart dette i nesten tre uker nå, jeg vet jeg kan - og bare de hormonene roer seg skal jeg klare det igjen. Sånn blir det jo for deg også; Vi klarer dette!!:visemuskl
Søndag kveld..eller ihvertfall mandag skal jeg være i ketose igjen..:ja:
Lykke til videre til alle - og litt ekstra til oss PMSere:goodluck:
Hei hei, jeg vil gjerne henge på januar begynnere. i dag feirer jeg 2 uker på ketolyse. har greid det fint, og gått ned 4 kilo. gleder meg til veiedag på mandag. lurer på om det er flere PCOS "eiere" her? Jeg er ganske sjenert av natur, derfor leser jeg mer enn jeg skriver :) men håper med dette å komme ut av skallet og finne flere å dele slankeerfering med. Er kjempeglad at dere har klart det fint, og vet at vi kan klare det sammen ;)
hei igjen , og takk for råd!! nesten pussig pandora at vi har d likt nå.. men enig, disse svartens hormonene må ikke styre.. :(
eggemelk må jeg prøve! er uansertt bedre å pøse på med lovlig mat, hjelper jo ikke om en er småsulten! Huff ja, har jo gått strålende i 3 uker nå, får ikke la et par dager ødelegge!! en får ta frem sinne og viljen og satse på å være " back on track" senest mandag. Og går jeg opp en kilo eller no får det så være... Takk for støtte, godt at det ikke bare er jeg som sliter innimellom..
klem og god helg!!
Hei Kveita,
Jeg tror trangen til noe søtt i all hovedsak gir seg i løpet av de første ukene hvis en ikke holder liv i den ved å fôre kroppen med sukker og raske karbohydrater. Iflg. Torkil vil også kromtilskudd (som en får bl.a. i ketolysetablettene) hjelpe på søtsuget. For meg er det viktig å fokusere på alt det gode jeg kan spise meg mett på (masse god mat som før har vært fy-fy!), og ikke henge meg opp i de tingene som kroppen ikke skal ha (som f.eks. brød, kaker og søtsaker). Anbefaler deg å lese f.eks. Dreamy sin blogg for å få opp motivasjonen :)
Lykke til!
Heisann alle sammen :)
Tenker jeg slenger meg med her nå for kanskje å få litt ekstra motivasjon om det butter imot. Startet på ketolysekuren 11 januar å har et stykke å gå.
Har heldigvis min samboer med på laget så det ikke blir for ensomt:)
Tvi, tvi og lykke til til meg selv og alle de som vandrer på samme vei
Hei, og velkommen i klubben! Jeg har også PCOS, og har slitt med vekta i mange år. Jeg kan vel egentlig si at jeg har prøvd det meste av slankekurer de siste åra, men ingenting kan måle seg mot lavkarbo! Jeg har nå holdt på i snart 3 uker, og kiloene bare renner av! Samtidig fikk jeg mensen etter bare et par dager på kur (har vel ikke hatt regelmessig mens på ca. 4 år?), huden min er allerede finere og ja, jeg merker STOR forandring på kroppen og symtomene ved PCOS.
Ønsker deg masse lykke til videre, og så håper jeg vi alle hører mer fra deg! Dette er et supert forum med masse hyggelige mennesker, så her trenger du ikke være sjenert! Bruk det for alt det er verdt, for dette er en kjempestor motivasjonskilde! :)
Hallo! Så bra det ikke bare er meg med pms.. forstår dere godt..;-) Argh! M for fullt i dag, og enda mer opp siden i går. Ja-ja.. Har hvertfall ikke sprukket. Var så 'sint og sur' i går kveld at jeg ikke drakk et glass vin med mannen en gang.
Har ikke pcso, men raste opp fra 55 til 105 etter svangerskapene. Invalidiserende bekkenløsn. og to akutte k.s. 3 u. før tiden begge gangene og ammeprobl. Har endo så jobbet i flere år for i få barn, kikkhull, ivf osv. Ingen fødemaskin akkurat og er utrolig heldig og takknemmelig!! Denne helgen klarer vi! Kan ik gi oss etter bare 3 uker altså. Ps prøvde knuste egg i mikroen i dag. Knall!Pps Kan ikke quote, aldri vært på sånne fora før.
hallo! :)
i dag er jeg pån igjen, spist egg, bacon, og grønnsaker i en omelett til frokost. Men har iflg vekta gått opp igjen 1,7 kg og det er ille etter bare en dag utskeielse!!!:( Men jeg satte meg ned og spurte meg selv om hva som var viktig: Følge suget som varer i noen dager, ikke bli slankere og bedre form, bli tykkere, ELLER; starte igjen, legge bort de negative tankene, stå på og komme meg igjennopm denn helvetes uke og bli slankere og bedre form,??? Jeg valgte det siste, er ikke veldig motivert, sliter med en grusom hodepine og, men skal fortsette!! Og i ettertid være obs på denne uken!!
Lykke til alle, og ikke la pms ødelegge damer!
stor klem og ha en strålendelavkarbo helg! ;)
Ingen mens kommet!! :mad: skulle vært her idag...håpet det skulle fikse søtsuget.
Men har ihvertfall fått trent bra, spist bacon-omelett til frokost...Pepperbiff med avocado og blomkål til lunsj... vasket hus (gjelder å holde seg igang!)
Nå er det sofaen, Skyr og nøtter...og har sinnsykt lyst på SJOKOLADE!!!:eek:
Skal jo ut ikveld - og syns jeg har vært ganske flink så langt idag (faktisk ekstremt flink:engel_ikk ...
Får ta kvelden fri som jeg hadde planlagt, og krysser fingre for at mensen dukker opp og hjelper med den ugne følelsen i kroppen (den som roper på sjokis og kaker!) :hylgrine:
Huff, jeg føler med dere som har gått opp. Jeg har også nemlig gjort det og skjønner ikke hvorfor!!! Hadde veiedag på torsdag, men fikk ikke veid da så jeg veide på onsdag istedet og da var det ca. samme som forrige uke. Så uka dær gikk jeg altså ikke ned noe. Og nå de siste dagene har vekta altså føket opp med 1.2 kg, det er så jævlig demotiverende!! :(
Er i ketose så det er ikke dær problemet ligger ihvertfall. Vet ikke helt om jeg er i en mensperiode da for jeg hadde en dags blødning fra onsdag til torsdag. Har p-stav og dette er første gangen jeg har hatt blødning siden jeg fødte i april og fikk den satt inn i juni. Noen som vet om du har slike perioder selv med p-stav??? Dette har ihvertfall ikke jeg peiling på så det hadde vært greit om noen har noen lignende erfaringer. Ville kanskje føltes litt lettere da på en måte å godta vektøkningen for jeg har mest lyst til å gi opp nå! Føler at jeg liksom står å stamper på rundt den samme vekten, og at den liksom ikke vil gå under det nivået jeg ligger på nå. Vurderer faktisk om jeg skal begynne å shake samtidig som jeg lever lavkarbo innimellom når jeg kan spise, men har liksom ikke lyst til det heller da. Så gi meg noen gode råd og litt trøst da!! :p:(
hei beate! jeg har ikke så mange erfaringer og gode råd å komme med siden jeg selv er ny. på mandag har jeg holdt på i 2 uker. har ingen peiling på p-stav heller. men om en skal gå utifra at en dags blødning var mens for din del, så kan jo det ha noe med vektøkningen å gjøre. hvor mye fett får du i deg daglig? hvilke faktorer kan du tenke deg er grunnen? hvor mange karbo ligger du på pr dag?
skulle virkelig ønske jeg kunne si noe som var til glede for dere som sliter og dere som ikke har tålmodighet til å gi dette en real sjanse. en må gi det tid! det er en stor omstilling for kroppen dette opplegget her (ihvertfall for min kropp) og det tar tid å gå ned i vekt til og med på lavkarbo. for noen går det fort og for noen går det seint, individuelt sånn som med alt annet her i verden!
vær så snill å gi dere selv en sjanse til å gå ned i vekt ved lavkarbo! ikke gi opp!!!
enig Monicah!! vet det så godt, er jo og en livvstil, så en må jo bare fortsette uansett. Isteden for straffer en seg selv faktisk med å dytte i seg det vi ikke skal ha..??! rare damer..;)
Jeg har det uansett bedre på lavkarbo, og dagene er ulike uansett - det er jo livet.. :)
Har vært flink i dag, spist svin indrefilet med stekte grønnsaker meg creme freiche til middag - nydelig! Det er en enkelt måte å få i seg fett også, steker i masse fett og har på fløte el cf.. deilig!
har ikke noe sug i dag, som om jeg har våknet igjen og tenker det er jo ikke snakk om å spise det jeg ikke skal!! sånt tull!! hehe.. :D - bra det..
så hold ut, alt går over, men ikke ødelegg alt!!
Når det gjelder p stav Beate har jeg ikke erfaring, men har selv akkurat satt inn hormon spiral, og hadde en blødning på 1 dag, en uke før tia.. er vel homonene som gjør til at det endres litt før alt er tilpasset - kanskje??
Klem og ha en fin lørdag! og i morra er det ny dag og nye muligheter!! - (om det sku gå dårlig i dag..;)
Sticksene kan kjøpes på apoteket (Keto Diabur 5000 heter mine), på nett eller i de Meny- butikkene som fører varer fra Ketolyse.no (Finnes en forhandler liste her inne et sted)
Jeg er ny på lasset og har egentlig veiedag i morgen. Men i dag måtte jeg bare snike meg på og se hvor landet ligger. Og vekta peker riktig vei. Ned ca 2 kg på 6 dager! Dette er jo strålende! :D Jeg har ikke hatt ketolysepillene (bestilte de i går), men har tatt krom og omega 3. Kanskje ketolysepillene setter enda mer fart på forbrenningen? Jeg må også legge til at jeg har lavt stoffskifte, og i det siste har vekta bare gått en vei, nemlig opp :(
Men nå skal det bli andre boller. Første delmål er ned 5 kg. Totalt ned 15 kg. Blir så glad så glad om jeg klarer det!!!
Vil bare si fra at jeg har gått ned en hel kilo fra i går til i dag! He he bra at det finnes gode eksempler på hva mensen gjør, hvor fort det går opp og ned, og hvor lite lurt det er å veie seg hver dag..; )
Spennende i morgenmandag.. da har jeg jo lov til å veie meg.
Hilsen en veiegal ; ) Men det er kanskje ikke så rart når vi er ferske og lurer så mye på hva det er vi har begitt oss inn på og hvordan dette egentlig funker.
Godt å være flere i samme båt her. Don't give up!!
Hvis det er sent på kvelden og jeg er sulten, bør jeg da spise?
Er ofte jeg har sen frokost(10-11 tida) og middag i 17-tida..
Har liksom ikke lyst til å spise før leggetid..
Grunnen til at jeg ikke spiser oftere er jo at metthetsfølelsen varer lenger..
Sånn ca!
På ketolyse sier man noe sånt som 5% karbo, 20% protein og 75% fett som veiledende.
Jeg trives best med mellom 20 og 30% karber og veier ca 90kg, derfor ser regnestykket mitt sånn ut!
Om du veier mye mer/mindre eller er veldig aktiv i forhold til proteiner, eller vil lavere/høyere i karber, må du regne ut energifordelingen sånn at den passer best for deg!
Takk Kitt.
Da har jeg regnet meg frem til at protein og karbo intaket mitt er helt fint. Men denne fett mengden... den er uapetittlig rå.... hør økt meg opp til 150 g fett om dage, men nærmere 300 g som det ble for min del... det skal holde hardt altså. .ughæø
Jeg harvært bortreist noen dager og har spist ute (veikro og/eller restaurant) og drukket vin nesten hver dag. Var ekstremt nøye på ikke å spise poteter/pommes frites, bare salat uten dressing og kjøtt. Spiste tapas onsdag (oliven, aioli, scampi, chorizo, kjøttboller og marinert lammespyd), løvstek med bernaise torsdag, ovnsbakt camenbert og honningglasert kalkunbryst med ratatoulle fredag og biff med kryddersmør lørdag. Søndag ble det biff med bernaise. Har vært i ketose hele tiden og er SÅ stolt av meg selv! Vektnedgangen er veldig stabil nå, jeg går ned ca 100 gram pr dag, og det er jeg happy med. Det blir jo ca 700 gram pr uke! Eneste bivirkningen jeg merker med denne kuren er at det lukter konstant stekeos og baconfett av hår og klær - EKKELT! Noen som har tips til hvordan man kan tilberede egg og bacon i micro, så det ikke blir så mye stekeos?
Hei vanilja:-) Jeg er og ny her, men leste her et sted om å knuse et par egg i en kopp, putte koppen i microen til du hører pof! to ganger. Godt og lettvint med smør, krydder og andre ting oppi!:-)
Gikk litt ned i dag selv om M. Hurra!
Men har fått kontroll på søtsuget igjen, ble med den sprekken lørdagskvelden - nå er jeg flink som bare det igjen:D
Nå skal jeg ihvertfall klare tre nye uker før en liten planlagt sprekk midt i februar (men bare en!)
Energien er bra, humøret er topp og jeg er passe sulten til måltidene uten noe matstress..
Ganske kaldt ute idag, men sitter og planlegger en skitur hvis jeg kommer meg tidlig fra jobb:cool:
..og et tips vedr omelett/baconsteking: finnes pakker med "smårettbacon", såne bittesmå oppkuttede baconbiter, de steker så fort at det ikke blir noe særlig stekeos..også heller jeg bare eggene over. Nydelig omelett og håret lukter fortsatt shampoo:p (kan jo kutte smått selv også...men jeg er for lat til det :flau:)
Hallo alle januar startere!
Godt å se at det gå¨r bedre , et eventuelt søtsug gir seg, og plutselig er alt så mye bedre igjen....:p
For meg går det og veldig bra. Vektnedgangen er jeg litt usikker på grunnet pms, så jeg skal ikke gå på vekte for mandag igjen, da er forhåpentligvis det verste over..:)
Alt med maten går veldig bra, koser meg, god tid å planlegge synes jeg, koser meg med det. leser på innholdsfortegnelse i butikken og unngår alt med mye karbo. Bakte sjokoladekake i går igjen, men slikka ikke på en teskje engang..!! stolt!!:)
merker på kroppen at jeg har gått ned, bedre plass i klærne og det er deilig! etter sprekken min på fredag, er jeg bestemt på at det ikke skal skje igjen! SÅÅÅ mye frustrasjon, og vektøkning for sukker og mel . ikke verdt det en gang...:(
Så får være klar ved neste pms..
Klem og håper alle får en fin uke - stå på!! :p
og drakk eggemelk til frokost med litt pulver kaffe i, og det holdt meg mett i 3,5 timer!! utrolig, og ikke verst heller.. skal prøve meg på ulike varianter. :)
Hadde litt bekymring i slutten av forrige uke når jeg ikke vekta hadde flyttet seg "på lenge". Men så slapp det igjen i helga! Denne kuren tror jeg skal få meg helt i mål! 4,5 kg på under 3 uker må være bra!
Men i går hadde jeg en rar opplevelse:confused:
Var på trening (steppmaskin). Holdt på ca 70 minutter pluss uttøying. Skikkelig bra økt, men når jeg kom hjem blei jeg skikkelig svimmel og kvalm... Ikke bra!
Har noen av dere andre merket at dere har blitt uvel etter trening i Ketose?
Kan det være at jeg har fått i meg for lite veske under treningen?? Drakk ca 1 liter veske.
Andre med samme erfaring? :confused:
Har holdt på i 2 dager og har en forferdelig hodepine kjenner jeg , men er normalt etter det jeg har lest i begynnelsen.
Men lurer på en ting, og det er menyen min...
Har bak Lollipopbrødet og er veldig glad i brødmat så jeg spiser ca 3 skiver hver dag, er det mye og bruker 1 hel ost av fet type og tomat som tilbehør.
Har laget taco av kjøttdeig som jeg spiser oppå salaten til middag.
I tillegg spiser jeg melon , nøtter og baconcrips.
Jeg er også Januarstarter - nærmere bestemt 7.januar. Første to ukene gikk jeg ned 3,1 kg, og så gikk jeg opp 0,5-0,6 uten at jeg hadde endra noe som helst og der har jeg vært en uke.
Nesten godt å se at det er flere som bremsa/gikk opp litt. Det betyr vel at vi gjøre det samme og da er det vel riktig.
Vi får støtte hverandre videre, så kommer sikkert fettforbrenninga i gang for fullt!
hei hei ketolysemennesker;)
Jeg er splitter ny og en januarstarter. Jeg har dag 2 på ketolyse...og er enda ved godt mot og veeeeldig giret på dette.
Sliter litt med å finne frem på forumene... men jeg lærer noe nytt hele tiden
Håper det er plass til meg og.
jeg er ei jente på 28 år, 1 sønn og samboer. Er fra hamar, men bor i stavanger. Har vært overvektig i 10-12 år nå...og har prøvd det meste uten hell. Kryss fingrene for meg!!! Orker ikke være tung og utrent lenger!
Det står i boka at man skal være forsiktig med hard trening når man er i ketose. Og jeg regner med at dine 70 min teller med der.
Årsaken er at kroppen ikke har en like høy yteevne siden den ellers tyr til karbohydratlagrene i kroppen for å ta av for de den høye energiomsettningen i kroppen.
Når du da ikke har karbo i kroppen må enten finne deg i å trene kortere økter eller senke intensiteten.
Av egen erfaring vet jeg at folk reagerer veldig forskjellig og dermed tydeligvis også tåler trening forskjellig under ketolyse.
Så min anbefaling er å senke kravene til deg selv nå som du er i ketolyse. Ett annet tips kan være å ha ett måltid med "mest" karbo i før du går og trener - kroppen vil da foretrekke å brenne opp karboen først siden det er den enkleste energikilden.
Det gjelder mest de første dagene, og for folk som ikke har trent noe særlig fra før. Er man vant til å trene er det helt fint å fortsette, selv om man kan merke det går litt tråere de første dagene/ukene. Det går over, og snart yter man bedre enn noen gang.
Det vil sannsynligvis gjøre at det tar lenger tid før kroppen lærer seg å bruke andre enrgikilder enn karbohydrater. Jo mindre karbo den ha å brenne, jo raskere må den ty til alternativt brensel. Jeg vil heller anbefale et måltid med mye fett før trening.
Svimmel/kvalm kan komme av at det går for lenge før man får i seg mat. SPis noe proteinrikt etter trening, og drikk MASE vann. Kroppen trenger mye mer vann for å brenne fett enn karbohydrater. Husk også å ta det roligere i overgangsfasen :ja:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.