Hei alle sammen.
Er ny her inne og starter på ketolysekuren så snart pakken min kommer. Kjøpte boken for seg og trodde det var nok, men har nå vært inne og kjøpt det man trenger på ketolyse nettsiden.
Jeg er en jente på snart 30 år som har slitt med vekten i over 10 år. Jeg er overvektig, men blir ikke oppfattet slik av mange. Veide meg i går og vekten viste 90 kg. Greia er at etter at jeg hadde en mageoperasjon for å fjerne litt ekstra hud har fettet lagt seg jevnt på kroppen isteden for bare magen så til tross for mine 90 kg ser man det ikke så godt lengre.
Uansett skal jeg ned 25 kg og denne gangen har jeg håpet. Jeg bare skal ned. ikke søren om jeg skal feire enda en bursdag som "overvektig" :mad:
Og min neste bursdag er jo en stor en. 30 år...hehe..:D
Håper at jeg treffer mange hyggelige mennesker her inne og kan lese meg frem til mange gode råd.
Mvh
Linda Kristin:D
Veieoversikt november klubben
Mandag:
Linda Kristin Startvekt: 90 kg 03. november 09: 88.0 kg 09. november 09: 86.0 kg 16. november 09: 85.2 kg 23. november 09: 84.7 kg 30. november 09: 83.5 kg (M) 07. desember 09: 83.0 kg 14. desember 09: 83,5 kg
Totalt: - 6.5 kg
Chess79 Startvekt: 09.11.09- 86.3 kg 16.11.09- 85.1 kg 23.11.09- 82.6 kg 30.11.09- 82.2 kg 07.12.09- 81.3 kg
Totalt: - 5.0 kg
Fumle Startvekt: 23.11.09- 115.0 kg 30.11.09- 110.3 kg 07.12.09- 109.1 kg
Har kjøpt en del kjøtt og noe grønnsaker (squash og auberginer) Skal lage noe mat jeg kan fryse ned og ta opp når jeg trenger det.
Av erfaring er det når man er sulten og ikke helt vet hva man skal spise farene for sprekk er størst. Så derfor skal jeg i første omgang lage noen porsjoner av dette:
Steker kjøttdeig, litt aubergine, squash og løk pluss en god del sopp. kryddrer med salt og pepper og har i en del olje og litt tomatpurre og krydder etter smak.
Godt å ha på luringa når man ikke helt vet hva man skal ordne til middag. Ellers har jeg handlet en del egg, det kan jo brukes til så mangt :)
:)Hei
Slenger meg med har jeg og. Har vært borte fra lavkarbo en stund nå, og det merkes opp flere kilo igjen.. grrr... :oHar mistet helt pågangsmotet.. Men jeg vil ned igjen og jeg vil greie å holde meg der.:) Til sommeren skal jeg stå brud, og jeg vil helst slippe å tromp slanke meg i siste liten før bryllupet. :pSå jeg slenger meg med her. Håper å komme ned på 58 kg igjen før jul, men vi får se hva det blir. I allefall ikke opp mere nå. Lykke til alle dere også, dette må vi vel greie..
Hei, jeg vil også gjerne være med. :)
Jeg har egentlig startet for 2 mnd siden, ufrivillig, men da visste jeg ikke hva jeg drev med, så jeg vil gjerne være med her for det er først nå jeg gjør dette "på skikkelig".
Målet er at jeg skal kunne komme inn i bunaden til neste jul (30 kg ned).
Hei alle forummennesker. :4klover:
Jeg er herved på min første dag. Det går bra, men jeg er redd jeg får for lite fett i meg. Må se om det blir en utsettelse til jeg kommer meg hjem mot slutten av uka. :confused:
Uansett har jeg nå registrert meg her. Og er virkelig klar for at dette skal gå bra. Det ser ut til at dere har det så koselig her inne at jeg følte for å være med i gjengen. :o
Håper på framgang og tap av masse kilo.
Med vennlig hilsen Pia.
Hei !
Jeg kunne igrunnen skrevet det samme innlegget som ovenfor. Noen- og- 90 kg, 178 høy og starter idag på ketolysekuren sammen med min kjære. Håper på masse oppbacking fra både forumvenner og IRL! Dette skal jeg klare! Ønsker å nå 75 kg, så ca 20 kg tilsammen skal bort. Min kjære vil ha vekk rundt 25, så vi har en jobb å gjøre ja!
Hei :) Jeg er også helt ny, startet i går 01.11. Det kjennes så 'feil' ift hva jeg er vant med tidligere å skulle spise så mye fett, men av det jeg har lest i ketolyseboken, forstår jeg prinsippet og skal gå helhjertet inn for det. Målet mitt er minus 10-15 kg. Spesielt tanken med fett i kombinasjon med mye karbo var en tankevekker.
Jeg er (har vært? :cool:) en typisk jojo-slanker. Min svakhet er overspising om kvelden, trolig fordi jeg har spist for lite om dagen. Jeg har fått en del aha-opplevelser mens jeg leste boken. Jeg er blodtype 0 og skal iflg blodtypedietten ikke har kornprodukter, men mye rødt kjøtt. Så dette må jo være midt i blinken. Da jeg var barn elsket jeg fettranden på svinekoteletter og bacon, kanskje det skyldtes kroppens egenregulering og fettbehov? Etter jeg kom i slutten av tenårene og begynte å legge på meg, har jeg skydd fett som pesten. Mulig det har blitt for mager kost og at kroppen til slutt krever fett for å overleve. Er det derfor man sprekker tro... Jeg spise bacon i går for første gang på sikkert 20 år. Det var deilig, men jeg ble kvalm av lukten i huset etter stekingen.
Rent kjøtt vil ikke ta til seg stekefett, men tvert i mot miste litt av sitt eget fett under stekingen. Derfor er det kanskje lurt å frese ut pannen med f.eks litt fløte for å få i seg fettet?
Jeg har noen spørsmål jeg håper jeg kan få hjelp til.
Kan man spise ubegrenset mengder fett? Er det et minimum med fett man må spise i løpet av dag?
Tåler gallen så mye fett? Det må jo bli en enorm bealstning?
Hvort raskt kan man regne med å komme i ketose om man følger sånn noenlunde kostplanen i boken?
Hilsen en usikker nybegynner med mange spørsmål surrende i hodet :o
Så flott å se at så mange allerede har slengt seg på. Lykke til alle sammen.
Her hjemme ligger jeg med omgangssyken og klarer ikke få i meg noe særlig av noe. Må nok drøye til i morgen før jeg kan sette i gang ordentlig. Når man henger over skåle er ikke fett det man tenker på..hehe..
Skal vi sette opp en fast veiedag eller?? De som ønsker kan være med og de andre lar være hvis de ikke vil?
Jeg stemmer for fredag eller mandag.
Hei hei alle sammen!
Jeg skal også gå i gang nå, venter på startpakka, håper virkelig den kommer i morra!! Kjenner jeg trenger masse info nå!
Jeg gifter meg 5 desember,og skulle gjerne hatt av et par kilo innen det, helst av magefettet!
Alt i alt vil jeg ned 15-17 kg, men første målet blir i hvertfall 5 kg innen jul!
Er usikker selv på dette ang. mengden fett etc. kanskje du kunne postet dette som et eget innlegg i forumet? Her i denne tråden er vi forholdsvis ferske alle mann, så for å få svar fra de mer "drevne" tror jeg det er lurt å lage en ny tråd :)
Hei hei. Ja nå blei jeg inspirert til å ta opp tråden igjen. Har vært borte fra lavkarbo ei stund, og det kjennes. Skal ta meg sjøl i nakken og gjør en innsats. Da blir det vel litt baking i ettermiddag. Takk for inspirasjonen dere :-)
Her er svaret på spørsmålet jeg fikk fra JVB i en annen tråd (man trenger mellom 1 og 2 g proteiner pr kg kroppsvekt avhengig av aktivtetsnivå):
"Iflg boka: Du skal spise maks 15g karbohydrater men så mye mat at du føler deg mett
Om du absolutt skal ha et tall på det, så vil jeg etter min erfaring, si at det er ca 1.8 ganger proteinmengden du spiser. Så hvis du veier 60 kg og regner 1.5g protein pr kg blir det:
15 g karbo = 60kcal (3,2%)
90 g protein = 360kcal (19,2%)
162 g fett = 1458 kcal (77,6%)
totalt 1878 kcal"
Jeg ser at det tar 2-3 dager før man er i ketose. Det er visst uvesentlig om sticksen er lys eller mørk, bare den gir utslag. For mørk farge kan tyde på at man drikker for lite vann, da blir urinen mer konsentrert. 2-3 l pr dag anbefales. Lurer på om dette er rent vann, eller om det inkluderer kaffe, te, lettbrus osv....
Hurra! I så fall greier jeg å få i meg nok væske i løpet av en dag når jeg drikker minst en liter kaffe ... :D Men jeg prøver å drikke to liter vann i tillegg altså.
Er det noe av dere novembere som har målt om dere har kommet i ketose? Jeg tenkte å ta første måling i kveld. Sliter med 2-3 l vann, men er vel i nærheten av 2 l tror jeg. Fra 1-2 glass om dagen før start er det bra synes jeg :)
Noe som er ganske merkelig - og bra! - er at jeg har sovet mye bedre de siste 2 nettene. Jeg pleier å våkne i 04-05 tiden og får sjelden sove igjen. Det er ganske slitsomt kan man si... Men i natt og i går natt sovnet jeg igjen og har våknet av vekkeklokken. Helt fantastisk om dette skyldes den nye kosten og vedvarer! :D
Jeg kommer ikke til å veie meg, men merker på klærne om jeg går ned. Jeg vet fra før at jeg bare blir stresset av den vekten. Og hvis det er slik det står i boken at man øker muskelmassen, vil tallene på vekten ikke stemme med det faktiske tapet av fett. Målbåndet vil da være en bedre indikasjon på at man går ned i fettprosent.
Jeg startet min reise mot et bedre liv med ketolyse idag. Jeg gleder meg til det har gått noen dager og jeg kan måle å se om jeg er i ketose.
Som Maryrose over sier blir jeg også avhengig av vekta, men har greid å begrense det til 1 gang i uken. Har invistert i en litt syrer vekt som jeg kjøpte da jeg prøvde Herbalife og denne måler total kg, fettprosent, kg beinmasse, kg muskler, prosent vann og prosent fett rundt magen. Den regner så ut hvor mye man forbrenner i hvilende stand i løpet av 24 timer samt metabolsk alder og grad overvekt/undervekt/normal.
Denne vekten kostet litt, men gir meg et mer "koselig" forhold til vekta. Kan se at det er muskelr som har lagt seg på og ikke fett.
Ellers hadde jeg nok gjort som dere andre og bare brukt målebånd. Vekt er egentlig en ond oppfinnelse..hehe
Det var kjedelig Maryrose.
Jeg tror nok at det snart kommer, men skjønner godt hva du mener. Føler selv også at hjernen reagerer på alt fettet som jeg tyller i meg,men kan ikke annet enn å ha trua..hehe
Dag to og "still going strong"
Kjøpte noen av disse fribol sukkertøyene på apoteket idag. Greit å ha noe å tygge på.
Egg, bacon og salat til frokost. La til noen salamiskiver også.
Laget lunch av salat og kalkunkjøtt toppet med litt mager kesam. Deilig og man blir ikke styggmett.
Oki. Thanks for opplysningen. Mente det sto i ketolyseboka at man skulle bruke mager kesam når man bakte detta brødet som alle snakker om. Er det feil også?
Vi får stole på alle som har gjort denne kuren for oss Linda Christin, den må jo virke på oss også når den virker på så mange andre:spent: Var sukkertøyene fra apoteket gode? Hadde de tyggegummi også? Jeg får ikke dratt ut i dag og kjøpt, bilen mistet bremsene i går :eek:
Jeg har tenkt litt over hvorfor jeg ikke fikk utslag på sticksen i går kveld. Jeg drikker 1 Herbalifeshake hver dag, det har jeg gjort i 5 år nå. Har aldri greid å spise frokost, så shaken har jeg følt har vært livsnødvendig. Jeg fikk mye mer overskudd etter jeg begynte å drikke den. Har pleid å blande i masse deilig frukt og bær, men kuttet ut det etter jeg begynte med ketolyse. Selv om jeg har holdt meg innenfor 15-20 karb fra grønnsaker hver dag (ikke kornprodukter), kan det hende at problemet skyldes innholdet i pulveret. Det er søtet med fruktose og har 8,27 karb.
I morges droppet jeg min kjære shake til fordel for kjøttdeig og stekt sopp, rester fra middagen i går. Det var en merkelig opplevelse å spise middag kl 08 om morgenen :p Håper dette gir merkebart utslag på sticksen i kveld. Så kan jeg heller prøve å gjeninnføre shaken om en stund og se om jeg går ut av ketose igjen.
Hehe.. jepp, vi får stole på de som har gått veien før og vet hva som gjelder. Må hjem å lese i boka jeg tror jeg. Uansett syntes jeg seterrømme er myyye bedre så det gjør ikke meg noe.:D
Jeg kjøpe de med peppermynte og caramint og de var gode begge to. De hadde denna spejder og lakris også, men valgte å vente med de. Så ikke noe til tyggegummi da.
hadde prøvd som du sa å kutte ut Herbalife shaken og se om det gir utslag. Vet hvor vanskelig det er for de shakene er jammen meg gode asså. Hold oss oppdaterte så vi får se utfallet.
Hvor mange dager ventet du med å måle første gangen??:confused:
Hmm, det aner jeg ikke, har ikke forsøkt det brødet. Jeg har laget et annet brød (Karins beste brød) et par ganger, men da er det cottage cheese.
Hovedregelen er uansett å velge det feteste alternativet, og det meste som heter noe med Mager- og Lett- er bannlyst :D
Et tips når det gjelder drops, tyggis og andre godterierstatninger. Det kan være lurt å prøve å holde seg unna de de to første ukene, de er kjent for å opprettholde søtsuget og trangen til å "putte noe i munnen"... :o Kostendringen er jo også en endring av gamle vaner.
Jeg startet 01.11 og målte den tredje dagen. Ser flere her inne som har fått utslag til og med på første dag. Heldige dem! :D Det er viktig at den måles om kvelden, ca 2 timer etter første måltid.
Til dere mer erfarne; kan sticksen holdes under strålen eller må man tisse i en kopp el.l fordi virkestoffet som gir fargeverdien kunne vaskes av...det var nevnt i en tråd jeg leste uten at det ble avklart. Jeg forsøker å finne en unnskyldning for at jeg ikke fikk utslag i går så jeg kan beholde frokostshaken min :p
Jeg tisser direkte på stiksen, men husk å ha målesiden opp – glemte det engang og da var det null utslag… :o
Dersom kh i shaken kommer fra sukker/kunstig søtning ville jeg holdt meg unna.
Jeg holder den i strålen. :ja: Jeg startet jo på en måte for lenge siden, så jeg har fått utslag på stix hver gang jeg har prøvd nå i november. Selv dagen etter stupfylla (lørdag), men da lurer jeg på om det var væskemangel på gang, for da var den mørkelilla ... :flau:
Hei. Jeg hiver meg med på dette jeg også. Er superumotivert for tida, og bare sur og lei og sover dårlig og er urolig.. Så jeg begynner på igjen i morra. Har gått på og av i flere mnd, og med da som 5 kilo OPP istedet for ned....
Så jeg vil være med i novemberstartere jeg også!! :)
November er månenden for de store endringene, denne gangen skal du lykkes :ja: Si det, tenk det, føl det, si det igjen...lur hjernen din til å tro det ;)
Tredje dagen på ketolyse (for første gang forøvrig). So far, so good. Fikk faktisk fiolett utslag på stixen allerede i går kveld. Superfornøyd.
I det ene øyeblikket føler jeg at jeg har litt kontroll på hva jeg driver med, i det andre synes alt plutselig veldig komplisert og jeg blir forvirra... men, det går seg nok til :) I alle fall supert med dette forumet - har surfet litt rundt, lest masse og fått mange tips og impulser. Betryggende med "seniorer" som vet hva de snakker om!
Fikk forresten bakemix og tabletter i posten i dag... så da blir det snart brød.
Å! SÅ flott Linda Kristin! Da er det bare plankekjøring fremover :D
I dag har jeg fulgt opplegget til punkt og prikke, stoppet på nøyaktig 15 karb :p. Jeg har drukket nok vann, fett og proteiner er også i balanse. Får jeg ikke utslag i kveld, ja da altså :4klover:
i morges koste jeg meg med en omelett på farten. Går på skolen og fikk litt dårlig tid idag så egg og bacon måtte vike for en omelett med salami.
Har fått ganske god rutine på lunchen. Salat med kalkun og litt rømme. Jeg må holde det enkelt ellers går jeg lett utenom. Gleder meg uansett til pakken min kommer fordi jeg trenger å lage et brød. Har sett mange oppskrifter her inne som jeg tenkte jeg skulle prøve, men vil ha pakken min. All den deilige osten jeg har kjøpt ligger å roper i kjøleskapet mitt.:mad:
Målte som sagt ketose i går og fikk positivt utslag. Målte 3 ganger å går...haha.. måtte jo være sikker. :D
Første gang blir man litt sånn. Håper jeg. :rolleyes:
Er i tillegg flink med turer. Går ca 1-2 timer med bikkja hver dag, og når jeg har kommet i gjenge skal jeg starte opp på treningssenteret igjen. Har vært borte derifra nå noen uker grunnet svineinfluensa og omgangssyken.
Hvordan og hvor mye trener dere andre?
Ost og annet pålegg kan helt fint spises uten noenting under :D Det føles litt feil i starten, men blir snart en vane :ja: Jeg mauler brie og til og med smøreost som bare det jeg :rolleyes:
Hurra!!! I går fikk jeg utslag på stixen! Svevet lykkelig rundt i huset i visshet om at dette funker også på meg, helt utrolig! Da holder jeg meg unna shaken. Jeg spiste heller ikke ost i går kom jeg på, det må jeg gjøre i dag og se om jeg fremdels er rosa :p Kan maule ren ost jeg også Carisma, både Brie og tykke skiver med Norveiga. Ridderost er forresten kjempegodt med litt løk på :) Seterrømme kan jeg også spise bar, eller over salat. Majones blir fort litt kvalmende synes jeg.
Jeg prøver å gå en halvtimes tur med hunden hver dag og sykle på trimsykkel til Hotel Cæsar. Du er jo virkelig kjempeflink Linda Kristin! :heia:
Jeg liker ikke så godt å trene, så jeg strever med å få nok mosjon.
Jeg tør ikke å prøve meg på noen form for brød enda. Det kan være en trigger for meg, uansett om det er lavkarbobrød eller ikke. Har en tendes (har HATT må jeg tenke) til en skive til og en til...) Så mine karbohydrater kommer stort sett fra grønt.
Har dere merket noen 'bivirkninger' ved å gå over til den nye kosten? Jeg har fått forstoppelse... Dette er et kjent problem for meg, men etter jeg begynte med Herbalifeshaken har den blitt mye bedre.
Dessuten er jo grønt så mye bedre enn disse tørre brødskivene, lavkarbo eller vanlig.. :D Bare vent, etter noen uker skjønner dere ikke hvordan dere orket å drepe smaken med å dytte innpå sånt, og pasta og potet :ja:
Forøvrig går man mindre på do på dette kostholdet, så om det går 3-4 dager mellom betyr ikek det nødvendigvis forstoppelse. Bare mye mindre avfall... :rolleyes: Ellers prøv magnesium eller linfø i vann.
:heia: Grattis Maryrose. Endelig er du i ketose du også.
Takker for skryt , men jeg prøver bare å unngå ris på egen bak. Hunden min er skikkelig energibunt og hvis han ikke får turene sine kan han finne på å spise opp mine sko eller noe lignende..hehe:o Derfor er jeg blitt flink til å gå tur. Var faktisk derfor jeg valgte å kjøpe en jack russel terrier isteden for en litt roligere rase. Vissheten om at jeg måtte trimme:D
Når det kommer til brød så tror jeg at det går bra med meg. Jeg vil bare ha litt ved siden av lissom. Er egentlig ikke så glad i brødmat, men greier ikke å spise ost alene. Skal prøve å lære meg det:rolleyes:
Min største utfordring akkurat nå er en ganske enkel en. Fikk selvfølgelig mensen i går og jeg vet at jeg kommer til å få skikkelig sukkerbehov. Har kjøpt inn noen Atkins barer, litt fribols sukkertøy, litt ifa og noen paranøtter (tror jeg det var). Har ingen planer om å spise alt detta, men jeg vil forsikre meg om at jeg har noe i skapet så jeg ikke løper ut og blir mer fristet av vanlig sjokolade i butikken. Mitt tidligere hode tenkte som regel at en bit ikke skadet, men når man hadde tatt tre biter så kunne man like godt ta hele sjokoladen og resten av godteriet i skapet.
Slik tenker jeg ikke nå. Skal ikke tenke slik mer ihvertfall.
Ny dag og nye muligheter....til å lage enda mer spennende ketosemat.
Bakte proteinbrødet i går kveld og det ble ganske bra om jeg selv skal si det. Litt smakløst, men ok. Konsistensen er jo ikke som vanlig brød, men det duger til de får tingene jeg skal bruke det til. Laget meg 4 små skiver med deilig ost og det var herlig. Ble ca 1,5 karb tilsammen da skivene var tynne og brødet ikke ble så høyt. Et brød som dette kan jeg faktisk leve med.
Lunch idag:
2 skiver proteinbrød
meierismør
96 gram kalkunfilet, stekt og lett krydret, delt i skiver
2 skiver bacon, en på toppen av hver brødskive
litt paprika.
Serveres kaldt.
Dette ble rådeilig. Faktisk noe av det bedre jeg har smakt.
Skal prøve å lage denna pizzabunnen idag. Av proteinpulveret. Skal bli spennendes.
Jeg strever faktisk med å få i meg nok karb nå som jeg har kuttet ut shaken. Tror jeg må begynne å ty til litt frø som knask på kvelden. Rister solsikkefrø, sesamfrø og gresskarkjerner i stekepanne og har i en kakeboks i kjøkkenskapet. Det er utrolig digg! Barna liker frøene i yoghurt. 1-2 ss holder, karbonivået hopper opp med et rykk. Jeg blander i en salat med rømme eller cottagecheese, avhengig av hvordan fett% min er på slutten av dagen. Nammm :) Innimellom sper jeg på med et egg eller kylling.
For meg er diett.no uunværlig for å sjekke de ulike nivåene av karb, proteiner og fett. Jeg liker å ha noe å forholde meg til. Det er litt styr å måle og veie og notere hele tiden, men på den måten føler jeg har kontroll. Etter hvert blir jeg mer kjent med maten jeg spiser og hva den inneholder og hvor mye jeg skal spise. Kan hende jeg ikke trenger programmet mer da.
Synes også det er vanskelig å spise nok proteiner. Det har gått en del i bacon, men har sett at sodiuminntaket er for høyt. Noen som vet hva sodium er? Så i dag skal jeg ut og handle karbonadedeig og kyllingfileet. Merker at matbudsjettet har økt betraktelig. Det er ikke bra.
Har dere problemer med å få i dere spesielle grupper? Hva gjør dere evt. for å øke enten fett, protein eller karb?
Jeg kjøpte Fribol på apoteket, men de hadde bare noen som smakte eukalyptus...det liker jeg ikke. Jeg får lete etter de andre i litt større utsalg.
Du er så flink til variere og lage brød og greier Linda K. Det er bare middagene jeg legger litt i, ellers blir det enkle måltider. Syens det er vanskelig å vite hva jeg skal ha med meg til lunsj. Det føles så kjipt å sitte der med en medbrakt boks med en salat. Mandag skal jeg grytidlig avgårde til en tverrfaglig gjennomgang av leddgikten, og må spise frokost på sykehuset også. Nesten så jeg har lyst til å stikke meg bort på toalettet og smugspise! Men det går vel an å hente en tallerken i kaféen og helle maten på og spise der antar jeg. Det er jo bare å høre. De har vel forståelse av folk som går på diett på et sykehus.
Jeg opplever at jeg har sluttet å fyse om kvelden og må ikke lenger kjempe mot magneten fra kjøkkenet. Jeg føler meg mye roligere.
I går merket jeg godt det noen har beskrevet i andre tråder om å være mo i bena. Jeg greide faktisk ikke å sykle på trimsykkelen i går. Håper det gir seg etter hvert. Noen som vet mer om dette?
Håper flere skiver om sine opplevelser, både positve og negative. Nå har de fleste av oss holdt på nesten 1 uke :) Vi lærer av hverandre, det er godt å ha medsøtre og -brødre med på denne nye erfaringen.
Sodium er natrium, altså salt!
På ketolyse gjøre det ikke noe om man ligger litt høyt. Vi vil jo ikke at alle vitaminer og mineraler skal skylles ut av systemet heller!:p
Men pass på å drikke nok, da!:p
Oops...da bør jeg passe meg, jeg har høyt blodtrykk... Det skyldes baconet tror jeg, kan ikke skjønne hvor det sakl komme salt fra ellers. Bogskinke kanskje? Jeg skal ut og shoppe kjøtt fra storfe i dag :) Svin er vel ikke det heldigste kjøttet man kan spise. Men det er billig og godt!
TRENGER GODE RÅD!!!!
Har noen av dere fått forstoppelse av dietten? Og hva gjør dere med det, avføringspiller? Annet Tør jo ikke å veie meg når magen er full....
Jeg sliter med å få i meg nok vann i helgene. I ukedagene står vanndispenseren rett utenfor kontoret mitt, og jeg husker å fylle opp med vann hele tiden. Men hjemme glemmer jeg det rett ut. :flau:
Jeg bruker også en 0,7 l flaske. Syntes jeg drikker mye mer etter at jeg kjøpte en slik og fyller hvor enn jeg går.
Stå på folkens.
Idag har det vært farsdag og jeg laget noen slike vafler med soyapulver til meg selv. Det smakte ikke så ille, men skulle vært litt søtere syntes jeg. Er skikkelig stolt over at jeg greide meg igjennom mamma sine deilige kanelsnurrer og bløtekake. Unnet meg to soyavafler og litt seter rømme. :D
Hvordan var deres farsdag? De som feirer den da selvfølgelig.:o
Farsdagen her skulle gå litt forbi i det stille var planen til gubbelille (han er 196 høy, derav navnet hehe) og meg, skulle bare markeres med kort fra lillemora og en god felles frokost.
men nå kommer hans eldste datter på kaffebesøk, heldigvis hadde jeg litt gjærbakst i fryseren, lager en liten salat til meg selv, så spiser jeg kveldsmaten min mens de er her.
Ellers har jeg brukt dagen til å blogge litt, jeg blogget noen oppskrifter så gi gjerne tilbakemelding hvis dere har noen råd eller vink om de oppskriftene jeg har blogga. Koselig med hilsen ellers og i bloggen :) så det er lov det og.
Hiver meg inn i samtalen her. Er også ny her inne, fekk pakken min idag og er klar for å begynne mitt nye liv. Det er mange ting å sette seg inn i ja, derfor er det godt å kunne sette seg ned og i ro og mak lese innlegga fra dere her inne. Det virker å være en trivelig gjeng.
Imorgen tenkte eg å starte med oppskriften som sto fyrst i boken. Må innrømme det var litt gledelig å lese ordene fløte og ost i fyrste oppskrift :-D Eggerøre er samboeren min ekspert i å lage hjemme, men det spørs om ikkje han skal få prøve denne imorgen. Kanskje eg kan drage med han etterhvert. Kostholdet til familien burde egentlig gå gjennom en renovasjon, ikkje berre mitt.
Håpe også å treffe mange kjekke folk her inne. Lurer litt på hvordan dere lager de fine profilene deres, med bilder og det kule vektmålingene, der vi kan se hvordan det går med den enkelte.
Så er jeg her igjen. :o
Jeg valgte å utsette kuren noen dager da jeg ikke var hjemme før nå på fredag. Det ble for vanskelig å starte opp en sånn kur på en plass langt hjemmefra. Følte jeg hadde null kontroll. :confused:
Men nå er jeg på dag 3. Og jeg har vel til en viss grad funnet roen. I det minste forsøker jeg å overbevise meg om det. ;)
Jeg er kanskje litt redd for å ikke gjøre dette rett. Vil jo for all del ikke OPP i kilo iallefall.
Kan jeg spørre dere om noe?
Er det normalt å ha litt vondt i magen når man starter opp? Eller, har vel ikke direkte vondt. Men jeg kjenner et slags ubehag eller knip i magesekken. Skal det være sånn?
Ellers så er det flott å følge dere her inne. Er så mange gode råd å plukke med seg her.
Skikkelig deppedag!
Alt er tregt,livet og magen, og jeg ... Har ikke lyst til å gå i butikken en gang. Magen er skikkelig oppblåst. Opp 1 kilo nå på 3. uka, etter å ha gått ned 3. Men forstår kanskje ut fra dere andre at jeg får i meg for lite fett. jeg har spist lettrømme, lett creme fraiche etc. Og kanskje har jeg spist for mye mat. Men Atkins sier jo at man skal spise seg mett? Nå er jeg både tett og mett og deppa.
Hei.
Jeg er helt enig i at det er vanskligere å starte opp en kur når man ikke er hjemme. I startsfasen nå føler jeg meg best hjemme og liker ikke situasjoner som jeg ikke kan kontrollere. Og da tenker jeg på lunch o.l. hvor jeg ikke har med egen mat. Det er vanskligere å finne riktig mat hjemme enn ute syntes jeg. Salater på kafe er som regel fylt med pasta og masse mais. Hvis man ikke kan ta selv da selvfølgelig.;)
Jeg er også redd for å ikke gjøre det rette. Føler at jeg får i meg nok mat, men vet ikke om jeg får i meg nok fett. Har ihvertfall gått ned og stixen er klar i sin farge og lyser ketose.
Når det kommer til magen så kan jeg huske at jeg hadde litt ubehag og den første uken var jeg "dårlig" i magen, men nå har det stabilisert seg. Tror at mye av det kommer fordi man skal skylle ut alt det "uriktige" man har i magen og erstatte det med riktig kost.
Lykke til videre! Stå på. Dette klarer du. Jeg har selv kun holt på 1 uke selv og føler meg bedre allerede.:D
Da går det unna her og jeg føler at den værste tiden er over.
Liker virkelig maten jeg lager og har ikke mye lyst på søtsaker. Har laget meg soyabrød og grovbrød etter oppskriftene på boksene fra ketolysekuren. Håper at det ikke hemmer vektnedgangen min. Deilig med litt brød innimellom og det er jo oppskrifter fra kuren så vi får se.
Idag klarte eg ikkje å la vere å gå på vekta. Startet tirsdag,. er nok litt for utolmodig som vanlig..hehe. Men jett om eg vart glad for å sjå at eg hadde gått ned frå 88,5 kg til 87 kilo !! Klart det er nok mest vatn enda, men gledelig var det uansett.
Målte om eg var komt i den etterlengtete kestosen , og pinnen var allerede lilla :D
Idag lagde typen min noke godt til meg til frokost. Eggerøre som han hadde biter av røykalaks i .. mmm kjempegodt!
Lurer på om det er ok å steike i margarin?
Kva med melk,, er det totalforbudt å drikke?
Yougurt,, kan en spise det under ketolysekuren?
Motet er på topp, kjenner at eg ikkje er så trøtt lenger heller! Har trua på denne kuren her!
Margarin er FY!!! Er ikke akkurat så sunt at det gjøre noe! Søk litt, så finner du mange tråder om det her inne.
Stek i meierismør!
Melk inneholder masse karber, 4.7g pr dl, så det er ikke der du skal hente karbene dine, nei!
Det samme gjelder yoghurt!
Har vært borti et eller annet sted om en ny yogurt som er kommet som skal inneholde lite karbohydrater og sukker og det vi ikke skal ha i oss, sans heter den visst med forbehold om at jeg kan ta feil på hva den heter. Det er en yogurt i fine pakninger som er smalere nedert ihvertfall, men jeg har ikke sett den her nordpå, så jeg har ikke fått sett på innholdet i den. Men ta en sjekk i butikken og se om du finner den der du er.
ned 4,2 kg på min første uke :heia: vet det meste er vann men er storfornøyd allikevel, det meste gikk jeg ned i begynnelsen av uken så gikk det siste kiloet saktere av. Regner med at neste uke ikke bli som denne men er no glad allikevel jeg.
Nei, det er nok Skyr du tenker på. Søk på det så finner du flere tråder om det her inne.
Den inneholder lite karbo, men likevel 6,6 i et helt beger, (og veldig lite fett) så den er ikke helt optimal. Men ok som krisemåltid.
Takk for svar ! Hjelpe meg, har drevet å steikt i margarin her!
Det er nok melk som blir mitt største savn. Har drukket nesten en liter daglig. Men det skal gå bra det også.
Laget foresten cheesburger uten brød igår, det var godt. Prøvde å lage Oppsie roll også en dag, som eg har lest så mykje om, det var faktisk kjempegodt! Det kan brukse som hambrgerbrød f.eks. Anbefales! Dere finner oppskriften om dere søker på google, eller her inne.
Lykke til videre alle sammen, og ha en fin helg ! :)
Får jeg være med?
Begynte på mandag som var, og har gått ned 2 kg på mine første 6 dager. :) Har veiedag på mandager, men snikveier meg hver dag. ;)
Har gått på ketolyse før, og gått ned, men gikk opp alt og mere til ila svangerskapet... :(
Skal egentlig ned 40 kg, men er fornøyd om jeg klarer 20 i første omgang.
Velkommen inn her i november tråden og velkommen tilbake til ketolysekuren.
Svangerskap er en kjent legge-på-seg-faktor. Har selv lagt på meg myyye i mine to svangerskap og har prøvd siden 2005 og ta av meg 25 kg. Har gått opp og ned, men nå har jeg trua.
Hvordan går det med dere alle?
Hos meg går det faktisk fremover. Har begynt å legge alt inn på diett.no og føler at jeg har en bedre oversikt nå. Ihvertfall på karb og fett. Litt keitete side, men veldig ok når man kommer inn i det. :)
Har falt i min egen felle med veiing hver dag og falt nesten av kuren her fordi det gikk litt opp i to dager. Ikke mye og det kom sikkert av mye mat i magen og vann, så nå er det veiing kun hver uke. Jeg kan ikke veie hver dag for jeg blir nesten avhengig av vekta.:o
Ellers var jeg og min mor på hundelivsmessa i går og koste oss med bikkjene. Smørte med matpakke så jeg slapp å bli fristet av maten der og det virket supert. I slutten av månden er det Dogs4All i Lillestrøm så da skal jeg gjøre det samme. Kanskje litt kjiipt å ikke støtte handelsstanden med kjøp av mat, men gjør det for min egen del.
Hei på deg! 2 kilo på 6 dager er jo fantastisk! Jeg har 3 på 4 uker ... Mitt råd er: kast vekta! driiiit i vekta, sett den i skapet og ta den fram hver måned! Jeg må ha gått ned mer enn 3 kilo egentlig,for jeg har en bluse som jeg er så glad i, og som passer til julebordene. Dessverre for trang over "melonene" og valkene på ryggen ble svært synlig. Ubrukelig altså. Men i dag veide jeg meg ikke, men prøvde blusen! Den hang pent og rettnedover ryggen, litt trang,men ingen valker syntes. "Melonene må også ha krympet, for jeg fikk igjen de øverste knappene. 1. julebord er 8. desember, og da er jeg sikker på at den henger pent på plass på meg!
Hipp hurra! Første "offisielle" veiedag, og 2.9 kg lettere. Selv om mesteparten er vann (dog ikke alt, jeg kommer jo rett fra Lindberg), er det en super psykologisk effekt i å se tallenes tale! :)
Har et lite håp om å komme under 100 til jul... Det er 4,9 kg til. Skal gå, ikke sant?;)
Vet jo ennå ikke hvor godt jeg responderer på kuren denne gang.
Nå skal jeg steke meg noe sunt til frokost, hihi.
Så ha en flott ketolyse uke, folkens. :D
Her har vekten sigi ned til 85,2. Ser at dere andre får tallene bak komma med i tickerene deres, men jeg får ikke til. Den hopper til 85 isteden for 85,2. Merkelige greier altså.
Ganske så fornøyd med nedgang faktisk.:D
Stå på ketolyse venner.
Hei November-startere!
Jeg startet på ketolyse-kuren 9.november, oppdaget denne tråden nå og slenger meg med! Jeg har allerede vært inne på lavkarbo.no i et års tid,og synes det er et utrolig nyttig nettforum. Gikk ned 20 kg på eurodiett fra januar til mai i år, men ble da så møkkalei av den maten, at i perioden fra mai til november har jeg gått opp og ned som en jo-jo med vekselvis karbofråtsing og forsøk på å starte med eurodiett igjen. Kaster inn håndkleet på den kuren og prøver ketolyse istedet, kanskje dette er mat jeg greier å leve med i lengden! Startet på 90,5 kg (opp 6,5 kg fra mai....) den 9.november som sagt, og på veiing i dag ser jeg at jeg har gått ned 3 kg på en uke!!!! Det er kjempemotiverende, selv om jeg faktisk føler meg temmelig dårlig av kostomlegginga enda.... Er kjempekvalm, det verker i hele kroppen,spesielt i magen, akkurat som jeg har mensen. Går på hormonspiral, så jeg har egentlig hverken mens eller menssymptomer lenger, men nå kjennes det sånn ut! Er egentlig flink til å trimme (1,5 times gåtur 4-5 ganger i uka), men har ikke orket det denne uka, er kjempeslapp. Jeg håper dette er forbigående, ønsker meg den energien som jeg vet man kan få på lavkarbo!
Har lest en gang om at det er lagret hormoner i fettet,slik at når du begynner å forbrenne av fettlagrene, så slippes det ut endel hormoner i kroppen???? Noen som har hørt om det? Kunne forklare endel....
Eurodiett er også lavkarbo,(noe høyere en ketolyse) men også lavfett, så jeg merker også at det er uvant å spise så mye fett! Men det er en fordel at jeg allerede i et år har prøvd å leve lavkarbo, så jeg er litt kjent med hvilke matvarer jeg kan spise.
Bakte i går et brød som jeg fant på oppskriftssiden:"det perfekte ketolysebrødet", og jeg syntes det var kjempegodt! Så da blir det enda lettere å følge denne dietten for meg, er nemlig brødelsker, mens poteter,pasta og ris overhodet ikke er noe savn.
Jeg er ny, begynte for en uke siden, har gått ned 1 kilo. Hadde håpet på mer, men har ikke tilført fett til alle måltidene, kun ett. Så det kan jo være grunnen, er bare redd for å legge på meg av fettet:P Men dette er føste gangen jeg prøver meg på en sånn diett, har jo heller ikke lest boken, kun på nettet. Så defor kan den hende jeg er lit klønete i begynnelsen:) Men man lære mye av å lese her inne da..masse gode råd her:)
Men begynte på 86,3 i dag veiden jeg 85,1, så det går da den riktige veien:) Ketolysestixen viser at jeg er i ketose ialeefall..så da satser jeg på at det stemmer:D
Jeg er en "fersking" innen ketolyse selv og var litt redd i begynnelsen for det samme som deg. Tenkte lissom;hva med alt fettet?? Detta føles ikke riktig.
Nå har jeg kommet med litt over denna kneika og er i uke 2. Første uka mi gikk jeg ned 2 kg. Var ganske fornøyd, men ødla nesten for meg selv da jeg veide nesten hver dag og plutselig hadde jeg gått opp 0,5 kg de neste 2 dagene. Begynte faktisk å bli litt bekymret. Tenkte at dette ikke kunne virke på meg. Sluttet helt med vekten og veide meg normalt etter ca 1 uke igjen og ned 0,8 kg. Dette viser at jeg er på riktig vei og jeg vet at jeg er i ketose så da fortsetter jeg.
En annen ting som hjelper meg er at jeg fører alt inn på diett.no. Her regner systemet sammen hvor mye av alle verdier man får i seg i løpet av dagen. Har litt problemer med å holde total kcal under 1800 i løpet av dagen, men holder meg stort sett på 15 karb. Litt kjeitete program til å begynne med, men kom fort inn i det når jeg satte meg ned å tok introen.
Akkurat, godt å høre at det ikke bare er meg som er lit usikker..hehe.:p Men du veier altså maten din du da :confused: Det gjør ikke jeg, spiser til jeg er mett og det blir jeg jo fort av karobofrimat så synes ikke at jeg spiser mye:) Tenkte det gikk greit å ta det på filingen ..så lenge jeg er nøye på antallet karbo jeg putter i meg..og at jeg får i meg fett..eller hva mener du??:o
Hei Chess! Jeg gjør det akkurat slik som deg, passer på at jeg ikke får for mye karbohydrater, og hva jeg synes er nok fett, og spiser ellers til jeg er passe mett. Det har gått bra hittil! Men så vet jeg endel fra før om hvor mye karbohydrater det er i ulike matvarer. Har aldri greid slankekurer med hvor man må være petimeter:) Får man ikke den ønskede virkningen derimot, må man vel være litt mer nøye, for da er det et eller annet man feilberegner på.
Jeg veier maten min fordi jeg er vant til det fra vektklubben. Og jeg føler meg mye sikrere på at jeg får i meg det jeg skal og ikke mer. I vektklubben ble jeg ganske flink etterhvert og veide lit mindre, men her går det på karb og ikke så mye total kcal, dog det også teller, så da følte jeg det sikrest å veie.
For meg fungerer dette bra fordi jeg fant ut at det var langt mere karb i gr. saker enn jeg trodde. Jeg elsker blomkål, broccolig, løk, sitron og paprika. Når jeg begynte å veie fant jeg fort ut at jeg måtte passe på. Gr. saker er noe jeg kan spise masse av og det passer seg ikke helt med karb. grensen på 15-20 karb.:o
Nå er det opp til hver enkelt hvordan de vil utføre kuren og jeg tror alle gjøre det på "sin" måte. Jeg er mest komfertabel med veiing av maten da jeg vet at min mentalitet med det-man-ikke-vet-legger-man-ikke-på-seg-av fungerer på sitt aller høyeste når jeg ikke veier.
Gjør som du selv syntes er best så lenge det fungerer for deg:D
Klem
Jeg blir med på denne tråden jeg også. Jeg startet den 31.10 og er nå i min 3. uke a ketolysen.
Etter at jeg fikk sistemann i juni i fjor gikk jeg ned fra 107 til 92 på egenhånd, stagnerte og begynte på ketolyse. Det ble -5 kg til på den, men etter lang tid med stillstand ramla jeg a kuren. Nå, etter et år veide jeg 95 kg. og er kjempelei av å være smådissete.:rolleyes: Jeg er nesten 180 høy, så det ser ikke så ille ut, men jeg trives ikke. Jeg vil tilbake til 70-og noen kilo - det jeg var før 3 stk. barn.
Så - pr. idag veier jeg 91,7 kg etter litt over to uker på ketolyse. (veier på lørdager)
Planen er å holde kuren til jul, ta en juleferie for så å holde på til jeg er i mål.
Nå trenger jeg hjelp!
Jeg begynte på Atkins - etter boka. Trodde jeg gikk på ketolyse, men går tydeligvis på lavkarbo. Vil noen av veteranene være så snill å svare meg på nedenstående spørsmål, - da blir jeg kjempeglad, for jeg føler meg i øyeblikket fullstendig forvirret: 1. Går jeg like mye ned på ketolyse som på lavkarbo? 2. Kan jeg spise gele med krem på lavkarbo om kvelden hvis jeg fyser på noe? 3. Jeg klarer ikke å regne ut hvor mye fett jeg skal ha i forhold til resten, jeg spiser kanskje 2 ss seterrømme pr. dag. Er det for mye? Sper panna med fløte når jeg steker noe, det er vel lov? Har rømme på salaten. 4. Synes det går sent. I morgen har jeg vært på kostendringen i 4 uker, tror det blir 3 kilo. Er det veldig lite?
Jeg spiser 2 kokte egg til frokost, samt en skive ost. Kaffe og vann. Lunsj: en stekt karbonade (rent kjøtt) med salt og pepper, eller stekt laksefilet. kanskje en salat med tunfisk. Litt issalat med en ss rømme, kanskje en bukett blomkål. Middag: kjøtt eller fisk (til jeg blir mett) blomkålstuing eller noen kokte brokkolibuketter, sper panna med fløte og føler meg syndig. Men Gud så godt. Kvelds: resten av lunsj/middag: fisk eller en kjøttkake, litt ost. Eller bare gele med litt krem eller fløte. Selvlfølgelig sukkerfri gele.
Er jeg på ketolyse eller lavkarbo? Regner meg som det siste, for innimellom tar jeg fire - fem mandler, eller en osteskive hvis jeg er sulten.
Drikker så mye vann jeg klarer. Blir vel 1,5 - 2 liter, pluss kaffe/te.
Ser dette helt galt ut? Jeg blir litt forvirret av ketolyse/lavkarbo.... men tror ikke jeg er alene om det.
Jeg er så glad for å ha dere veteraner her, det kommer så mange gode råd og oppmuntringer, og korreksjoner for de som trenger det.
Takk for hjelpen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.