< Tilbake til oversikten

Hei! Start 20. april

Monicah sa for siden:

eg har lest om andre her inne som har komt i ketose bare etter 1-2 dager. korti du begynte då?

mossa sa for siden:

Begynte 23.04. Blir spennende å ta en " tisseprøve" til uka ;-)

Monicah sa for siden:

eg begynte faktisk 15.04.. så eg burde gått ned meir no enn det eg har gjort.. men eg har jo spist litt feil type karbohydrat til tider. har f eks spist ostesnitzel der det bare er 6 g kh på 100 g. så har holdt meg på ca 15 kh pr dag, men då altså basert meg på feil type kh. men men.. ska ta meg sammen no:)
spennande me tisseprøve ja! eg venta jo i over ei veke før eg fikk stixa, og då va eg spent då:) men det slo ut på rosa til min store glede:)

mossa sa for siden:

Ok :-) men det går da fremover ser jeg på linja di ;-) Spiser litt lavcarbo brød og grønnsaker, det er min rasjon med KH. Skal kanskje ikke ha noen form for brød mat, bare grønt?

Monicah sa for siden:

eg veit ikkje, men eg kan ikkje tenke meg at lavkarbobrød kan skade? eg prøva å spise salat og grønnsaker til alle måltid (har lest at en skal/bør det) men det er litt vanskelig. det er så mykje eg ikkje liker... men må vel gjerne ta å utforske mer i grøntavdelingen på kiwi:)

dinapo sa for siden:

Halloen, startet også den 20, men var litt slumsete med tallet på vekten den dagen, så er faktisk ikke sikker på hvor mye jeg har gått ned:confused: Tror det er 2, 5 kg ca....kanskje? Uansett så er jeg fæl til å veie meg både morgen og kveld. Må liksom sjekke at jeg er på rett spor:) Det jeg har spist til nå har vært Lollypop-brød som står inne på sidene her, toppet med smør, Philadelphia-ost og salami....til middager har det vært litt diverse, kjøttdeig med løk, rømme, litt tomatpure og agurk ved siden av...kjempegodt. Men flere som har litt sånn opp og ned dager, der den ene dagen virker som alt er mulig, mens neste dag vil man "kose"seg, og da selvfølgelig ikke med ketose-brød...for en rar måte hodet fungerer på...hm...

well, nå er det leggetid, så dere får ha godnatt:-)

Vatti sa for siden:

Ah, den vanskelige oppstarten. Jeg skal straks spise frokost. Eggerøre.

Jeg må ha et slags brød. Kan noen anbefale et?

Jeg leste også at noen tar en slagt olje for å få i seg nok fett, men nå finner jeg det ikke igjen. Er det noen som husker?

Linn64 sa for siden:

Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal legge til en ticker:confused:. Det står at en må ha et passord, men finner ikke ut hvordan jeg skal registrere meg og registrere et passord. Trenger nok mere hjelp.

cath82 sa for siden:

Hei!

Jeg startet også 20. april!!! Så gøy å se at vi er så mange som har startet på samme tid!

Til nå har jeg gått ned 1,7kg!!!!!! :):):)
Var i ketose på torsdag, så nå er det bare å kjøre på!

Leste gjennom alt dere har skrevet, og det hjelper skikkelig på!

Er forresten fra Trondheim.

Noen andre som er litt skjelven i kroppen?:confused:

Linn64 sa for siden:

Rapport:
Er litt deprimert akkurat nå:nedfor:. Veide meg på fredag og hadde bare gått ned en kilo (magen er 1 cm mindre):_oppgitt:. Fikk boka på fredag og ser at jeg har gjort litt feil, men har vært i ketose siden tirsdag. (ps. veide meg nå, fortsatt bare 1 kilo). Har brukt 30 days, så første tiltak blir å kutte ut den. Tenkte at det var lurt å kutte ut en ting av gangen, ellers vet jeg ikke årsaken.

Monicah sa for siden:

hei linn64!
du må ikkje bli lei deg! eg har det på akkurat samme måten! første veka (eg begynte jo den 15. april) gikk eg ned 2 kg og sida har eg ikkje gått ned noe! har ikkje mål cm, det skal eg gjere på ondag (2 veke sida oppstart). men eg og har nok gjort feil, eg bare veit ikkje kor feilen ligger.. skal no starte med å spise litt mindre, for når eg ser på menyforslaget i boka så er der presentert lite mat (syns eg) men der står og at en får sikkert ikkje i seg all maten fordi det er for mykje. der står f eks 2 egg og 5 ramser bacon til frokost. en blir ikkje direkte mett av det. men eg har faktisk brukt 2 egg, 3 små biter bacon og salat til. så eg må nok fortsatt opp i mengde på fett... :( og ned i mengde på mat generelt..

Monicah sa for siden:

ang ticker. når du kommer inn på tickerfactory siden trykker du på "create your own ticker". så velger du ticker, legger inn verdiene dine og lagrer kode slik du kan logge deg inn ved andre anledninger til din ticker. for å legge tickeren ut her på denne siden må du etter at du har lagret tickeren din, trykke på "get code" da kommer det opp to bokser med koder. du velger den øverste boksen, kopierer alt som står i boksen og legger det inn under signatur her som du finner på ditt kontrollpanel. skjønner?

birk sa for siden:

Nå har jeg fått i meg en heidundrede frokost med to egg og bacon, salatblanding, agurk og fetaost. Jeg er så glad i ketchup til sånn mat men det erstattet jeg med bbq-saus fra spisdegslank som inneholder 0 karbo. Ble go og mett.

Lagde den brødmixen fra samme firma, men holder meg heller til proteinbrødet.

Monicah hva mener du når du sier at du har fått i deg feil karbohydrater?

Monicah sa for siden:

hei birk!
eg har f eks spist ostesnitzel der det står på pakken at det er 6 g kh pr 100 g. dei karbohydratane som er i dei snitzlane kjem bl a fra hvetemel som er i paneringen. og hvetemel skal vi jo holde oss laaaangt unna! det er feil type karbo. vi skal jo få i oss karbohydrater gjennom salat og grønnsaker...

birk sa for siden:

Åh, skjønner. Jeg har vært litt kjip på grønnsakene på grunn av de har litt karbohydrater i seg, men de har jo viktige aminosyrer som kroppen må ha. Så da må jeg heller prøve å holde resten høvelig karbofritt.
Nå har jeg også fått til den diet-ticker. Var vanskelig sak å finne ut av hvordan man skal få den permanent på meldingene.

Monicah sa for siden:

ja eg og sleit litt med den tickeren... men grønnsaker og salat må vi ha i oss! det er der vi hente mesteparten (om ikkje alt) av mineralt og vitaminer! det må du ikkje kutte ned på . men ka du spiser som er karbo i då? sida du har spart inn på grønnsaker...?

birk sa for siden:

Det er vel ingenting av det jeg spiser som har ekstremt mye karbo. Men mange av grønnsakene har jo litt høye karbo-innhold i forholdt til kjøtt, egg og ost. Tenker på gulrot, løk, tomat, korn og frø. Men har kanskje vært litt hysterisk på å holde karboinnholdet så lavt som mulig under 20 om dagen. Hvor mye er egentlig maks i en slik diett. Som du kanskje skjønner har jeg ikke lest bok om dietten, men lest litt her og der på nettet og forhåpentligvis skjønt prisippet. Går i alle fall nedover på vekta:)

Monicah sa for siden:

det er mye eg ikkje skjønner og forstår heilt. men trur at det er sånn at kvinner skal ligge på 15 kh og menn på 20 kh. det er vist ikkje lurt å holde seg under..?las noe om det igår her inne men husker ikkje kor.

Monicah sa for siden:

eg har jo vært litt lei meg siste dagene fordi eg ikkje har gått ned meir enn 2 kg og det har stått stille på vekta sia onsdag.. så derfor har eg målt magen idag, og den har minka med 5 cm! det var en lettelse å sjå! eg skulle egentli vente til onsdag, men eg trengte litt motivasjon og måtte bare sjekke... og eg blei gla igjen:)

mossa sa for siden:

Veide meg i dag tidlig :D Gått ned ja, så noe riktig må jeg ha gjort, tross fløte saus :p 1,5 totalt på 3-4 dager:rolleyes: Fortsetter det sånn, jubler jeg :cool:

Hapylady sa for siden:

Det var en god ide å måle seg. Jeg har ikke gjort det, men det er jo flott å se at cm. forsvinner. :). Nå skal målebåndet fram. Så lenge det blir forandringer enten kg eller cm så er det jo en kjempemotivasjon framover.

Monicah sa for siden:

ja! eg måler overarm, bryst, hofte og lår ettersom det meste fettet mitt er lagret på disse stedene.. har lest her inne at det er mange som står fast på vekta, men går ned i cm. så då tenkte eg at det var lurt å sjekke begge deler i tilfelle eg skulle få bruk for d.. og d gjorde eg jo ganske tidlig:)

Caramel sa for siden:

Begynte også for andre gang for en ukes tid siden, går strålende hittil. Jeg har vanlig BMI, men trives godt på ketogent kosthold, så derfor ble det min diett. Skal ned fra 58 kg til rundt 53 (er 161 cm høy) Trimmer 2-3 timer om dagen. Er en av de heldige som ikke mister energi av å være i ketose, er mer energisk enn på lenge faktisk. Har heller ikke merket andre bivirkninger, bruker ketostix daglig og prøver å få i meg 15 karber fra grønnsaker, ellers går det mye i kjøtt, egg og fisk.

For meg er det ikke bare en diett, men også en vei til bedre hud, helse og humør. :D Begynner også å bli rimelig muskuløs! For ett år siden veide jeg rundt 66 kilo og var absolutt ikke fornøyd med tilværelsen, lavkarbo ble redningen min. Tradisjonell slanking var ikke annet enn et stort ork og det
endte alltid med store sprekker.

candyland sa for siden:

gulrot har jeg hørt er greit å holde seg unna, ihvertfall på ketolyse. korn og frø også... jenter skal ligge på 15 karbo om dagen, og gutter 20. står i boka at man etter noen uke kan øke på litt og litt karbo, for å finne ut hvor hver sin grense går. min grense går på ca 40, derfor ligger jeg på ca 30 om dagen. har vært litt bekymra fordi det ikke har føltes som om jeg var i ketose(begynte 21 april) men i dag var jeg supersvimmel når jeg våkna. kjente det godt på ånden min og tisselukta også, æsj! men gla for å være i ketose da:) vil anbefale at dere ikke veier dere så ofte, ihvertfall om dere er som meg og blir kjempeskuffa over dårlig el for lite resultat... fort gjort å gi opp:( men nå er vi jo mange som står sammen så da må vi jo klare det!!!! :D

Sunfrid sa for siden:

Hei, jeg ønsker å henge meg med dere, jeg har vært innom og hentet inspirasjon men har vegret meg for å registrere meg...:o Men nå er den barrieren brutt:p Jeg skal ned 10-15 kg til 4 juli, for da skal jeg i bryllup hvor jeg har tenkt til å bruke bunad. Og det hadde vært fint å kunne sitte og puste samtidig:eek: Totalt kunne jeg ha behov for å gå ned 25-30 kg...

MariS sa for siden:

Heisann. Hopper på sammen med dere jeg. Startet opp med lavkarbo onsdag og skal ned 15 - 20 kg! Startvekt var 88,3 og idag var den 85,4!!!:) Er 43 år og bosatt utenfor Bergen.

birk sa for siden:

Takk for god forklaring monicah.
Har hatt kveldsmiddag nå og kan ikke klage over smaken. Er jo ikke fælt når man får lov å bruke smør og fløte. Spiste løvstek med salat, sopp og en herlig pure av brokkoli, blomkål, fløte, smør og en dæsj salt og pepper:)
Gleder meg til jeg snart kan prøve buksa jeg nylig kjøpte og som jeg måtte innse var for liten. Hvor ofte gjør man ikke sånn i håp om at den skal passe..?

Monicah sa for siden:

eg har faktisk ei bukse i skapet som eg kjøpte for ihvertfall 1 år sida, og den har ikkje vært i nærheten å passe engang! så kjenner meg igjen der ja:)
håper du ikkje bruker vanlig bordsalt birk?:)

kelin sa for siden:

Så herlig med en god start! Vi får oppmuntre hverandre her inne :-)Velkommen!

kelin sa for siden:

Hei!
Bunaden min kan jeg bare glemme å komme meg inn i hehe - får den sikkert ikke over rompa engang. MEN om et år så ...:-) Stå på!!

kelin sa for siden:

I kveld har jeg sittet og regnet litt mer nøyaktig alt......

Karb: 11 g
Protein: 97 g
Fett: 106 g

Jeg føler dette blir feil da det sies at en skal spise protein som tilsvarer min vekt (vekt uten fett). Dengang jeg var 61 kg og slank så hadde jeg ikke så mye fett. Vil det si at jeg skal spise 61 g protein i døgnet?

Jeg vet jeg har lite karbo. Jeg trodde det var mye høyere.... Jeg sliter da med at jeg ikke liker kokte grønnsaker. Jeg har faktisk greid å spise brokkoli nå og er veldig stolt av det. Blomkål holdt jeg på å kaste opp av pga helt forferdelig smak. Det eneste jeg har spist disse dagene av salat/grønnsaker er isbergsalat, agurk, paprika og brokkoli. Gruer meg fryktelig til å prøve mer, men jeg skal!! Er det for lite variasjon eller holder det med det jeg har spist av grønnsaker/salat (sett i forhold til en lengre periode).

Hvor mye fett bør jeg innta????

Lettere frustrert nå hehe

kelin sa for siden:

OISANN! stjernebacon inneholder glukose jo! Får kjøpe ny i morgen. Må tydeligvis være enda mer obs på ting. Jeg trodde virkelig ikke at bacon inneholdt sukker :confused: (enda godt at jeg har fått utslag på stix'n disse få dagene samt tatt av 1,5 kg :))

sisinsto sa for siden:

Hei, vil gjerne være med dere jeg også, første må er 17 kg ned innen august- og så 10 til i løpet av året - høres det brukbart ut?
Jeg strever litt med å velge kost, men håper på hjelp her. Stor fordel å være sammen med noen i allefall

Hapylady sa for siden:

Kjempeartig at det er så mange som starter på samme tid. Mye enklere å finne ut av ting sammen, gi hverandre litt støtte, og evt advarsler hvis det er noe galt:). Jeg har fått med meg kjæresten min på dette også, så nå er vi to. Mye enklere da når man kan gjøre det sammen. :)

Monicah sa for siden:

eg blir snart gal! eg veit ikkje korti eg ska spise, kor mykje eg ska spise, ka eg ska spise og eg veit ikkje kordan eg skal holde ut! eg har skikkeli leidebye no så bær over med meg! men seriøst.. eg blir gal av den jungelen av informasjon som er her på forumet og i boka! skal en hoppe over frokosten eller ikkje? skal en spise uante mengder fett? gi meg motivasjon en eller anna!? (unnskyld sytinga mi, men steik kor deili det var å få ut!!!)

Cherie sa for siden:

Heisann!
Vet det er mye å sette seg inn i, så det er nok best å velge en av diettene og lese om den. Da får du vite alt, men som hjelp på veien kan jeg si at du skal spise når du er sulten, uavhengig av når på døgnet, og du skal spise til du blir forskynt (ikke stappmett), og pass på å få i deg en del fett til HVERT måltid. Og drikk masse vann!!
Håper det hjalp litt.. :)

Monicah sa for siden:

tusen takk! eg veit jo egentli alt det der fra før, men hjelper å "høre" det fra andre:) men eg føler at eg er sulten heile tida... blir like for sulten så eg blir mett... sikkert for lite fett?

birk sa for siden:

Er det feil å bruke vanlig bordsalt? Nå bruker jeg sånn flak av havsalt (fingersalt).
Jeg føler jeg blir bra mett av maten jeg spiser, kanskje jeg bruker nok fett da.
Begynner å lure på om det er dumt av meg å ikke ha lest noen bok om hvordan dietten skal gjennomføres. At det blir for slurvent opplegg og bare tenke på å holde karboinnholdet lavt og i tillegg ha variert kost som skal dekke næringsbehovet. Er kanskje mye mer å tenke på enn det:S

Sunfrid sa for siden:

Jeg startet på torsdag, men vil bruke mandager som veiedag for å tilpasse meg dere andre... Ned 2,1 kg siden torsdag:):):)

mossa sa for siden:

Velkommen og gratulerer :-)

Monicah sa for siden:

hei birk! en bør passe på for vanlig bordsalt binder vann i kroppen og det er ikkje bra. står i boka at en skal bruke seltin/LO-salt og ikkje vanlig bordsalt.
og ja, det er mye å ta hensyn til, en bør absolutt lese boka!

Monicah sa for siden:

når en skal sjekke næringsinnholdet i maten er det forskjellige tall/verdier i kildene. vet noen om hvilken som er mest korrekt? hvilken tabell følger dere?

Vatti sa for siden:

Hmmm, det er jo glukose i "alle" kjøttpåleggene.

Med unntak av det har dagen gått temmelig greit, jeg spiste noen ostestrimler mens jeg smurte matpakke til barna i dag tidlig, og nå har jeg spist eggerøre med fløte i, og med litt raspet ost på toppen. Og fire skiver med kokt skinke - som det altså er glukose i.
Nå skal jeg ta tablettene som hører til.

Jeg er strålende fornøyd. Har kommet meg helskinnet gjennom den vanskelige morgenen og formiddagen, og da burde resten av dagen være enklere.

Har funnet frem en motivasjonsbukse, og håper at den kan passe snart.

sisinsto sa for siden:

I dag laget jeg en deilig middag
200 g strimlet svinekjøtt
1 boks sopp
halv boks hakkede tomater med hvitløk
50 gram purre
100 g rømme

Stekte kjøttet først og puttet så i det andre en del karbo, men jeg spiser lite av det resten av dagen

Linn64 sa for siden:

Har også sett at bacon inneholder sukker, men klarer ikke å finne ut av hvilken som ikke er tilsatt sukker. De som ikke det står sukker på, står det glukose:confused:. Noen gode forslag?

Monicah sa for siden:

eg har lettsalta sideflesk, er jammen glukose der og! men det kan vel ikkje være så mykje at det gjer noke? eg bøtta innpå med cola zero og fun light saft, men det må eg vist slutte med og...

Sense sa for siden:

GRRRR....... forbaska altså!! Opp 300 g i dag morges :mad:

Jeg fatter ikke hvorfor...? Spiser både grønt og fett jevnt og trutt gjennom dagen. I dag (og litt i går) har jeg vært drittlei hele opplegget, er mye sulten. Går litt bedre akkurat nå, for selv om jeg blir lei til tider og får en nedtur i ny og ne så SKAL jeg klare dette!

Monicah sa for siden:

eg føle med deg sense! eg og har mange leidebyer no om dagene... føler at vekta står stillle og at eg gjer mykje feil. etter kvart som eg leser her inne på forumet til mindre føler eg gjer rett.. gikk ned 2 kg dei første dagane og sida har det stått stille... men no har eg kutta ned på søtningsstoff og håper det hjelper. prøver å spise mer salat og grønnsaker,men er ikkje så lett det heller... men det gode er at vi har kvarandre å syte og klage til:)

kelin sa for siden:

Det er et uendelig virrvarr spør du meg. Jeg oppdager nye ting som jeg burde gjort annerledes etterhvert som jeg leser her inne på forumet. Men da gjør jeg det bedre i morgen.

Margarinet er kastet i søppeldunken. Kyllingen og karbonadedeigen byttes herved ut med mer proteinfattige og fettrike produkter - familiedeig f.eks. Gleder meg sånn til fortsettelsen :-)

The Dude sa for siden:

Til dere som tror dere gjør alt galt og ingenting rett og at det stagnerer:

De første kiloene som man opplever "raser av" er kun en endring i væskebalansen. Deretter svinger vekten veldig fra dag til dag, også på grunn av endringer i væskebalansen. Man kan dermed være både ett og to kilo tyngre på en veiedag selv om man i realiteten har mistet fett. Hvis man er aktiv vil man også få noe mer muskler i stedet for fett hvis man spiser bra med proteiner og dermed vil man bli slankere men ikke så mye lettere en periode. (Bruk målebånd i stedet for å la deg lure av en svingende vekt)

Dette skriver jeg for at en del har urealistiske forventninger til hvor fort vekten skal gå ned, dvs at man tror vekten går så mye fortere ned for "alle andre". Det stemmer ikke.

Og som en trøst så går det nesten ikke an å gjøre noe galt hvis man kun passer på å spise mindre av karbohydratene. Det eneste gale man kan gjøre er å bli for utålmodig og psyke seg selv ut fordi man ikke innfrir sine egne urealistiske forventninger. Noen få går ned relativt mye hver uke, men hvis du sjekker menyene deres så har de stort sett drevet med kalorirestriksjon i tillegg til karborestriksjon.

Hapylady sa for siden:

Tusen takk The Dude. Nå var jeg fortvilet over at jeg ikke hadde gått ned noe siden fredag.:( Skulle vente til fredag for å gå på vekta, men trengte litt motivasjon trodde jeg. Glad du hadde skrevet dette, for nå fikk jeg jo svaret på det jeg lurte på før jeg spurte. Hadde jo håpet å gå ned noe hver uke, men da er det kanskje ikke sånn. Da er det vel bare å fortsette, og håpe at man går ned fram til fredag - eller neste fredag :).

mossa sa for siden:

Da er mine første 2,5 kg av...Etter 5 dager! Er vel vann det da :D Men Gud for en motivasjon jeg får for å fortsette. venter fortsatt på bok og sticks.....
Men noe gjør jeg tydeligvis rett ;)
tror jeg framover skal begrense veiingen til en dag i uka for å ikke bli skuffet av stagnasjon etc......
Men det hadde ikke gjort noe om jeg gikk ned 2.5 kg per uke altså:)

Monicah sa for siden:

takk the dude! det var godt å høre! men eg har sjøl komt fram til at det er større motivasjon å måle cm av den enkle grunn at då veit eg kor eg blir mindre:) og eg begynner å føle meg i bedre humør, føler sjøl eg kan sjå at eg begynner å gå ned i vekt:) har motivasjon til å fortsette, har bedre humør om dagen og at sola er framme hjelper også på:) så no skal eg ut i hagen å arbeide, min form for mosjon idag:) ha en fin dag alle sammen:)

Vatti sa for siden:

Nå går det ganske bra, synes jeg. Jeg merker selvsagt ikke noe vekttap enda (har bare holdt på noen få dager) men jeg føler meg mindre oppblåst. Føler meg slankere rett og slett, selv etter bare få dager.

Testet også med ketostixene i går, fikk bare utslag på litt over 10, men jeg føler da at jeg er på rett vei. Må bare være enda litt flinkere med karbo-inntaket.

Blir nok ikke slank til 17. mai som planen var da jeg planla å starte i januar, for det tok jo helt til nå å bli ordentlig motivert - men nå er jeg i gang. Slank til sommeren burde kanskje gå. Om ikke slank så iallefall slankere...

tingeling2009 sa for siden:

Hei! Jeg er også ny.. eller ny og ny fru.blom! Jeg har lest og lest her inne på forumet, men aldri lagt igjen noen melding.

Jeg begynte på ketolyse i begynnelsen av april - men påsken kom - og jeg ble skikkelig umotivert... Så nå begynte jeg på ny frisk på mandag! Vil prøve å være aktiv her inne på forumet da jeg tror det kan hjelpe på motivasjonen! :o)

Jeg lurer veldig på hvordan dere spiser utover dagen? Har dere mange mellommåltider? Og har dere noen tips til mellommåltider som kan medbringes på jobben? Jeg pleier å spise nøtter til mellommåltid etter lunsj - men er så lei nøttesmaken nå! Vil variere litt :)

mossa sa for siden:

Hei Tingeling

Jeg spiser jevnt og trutt gjennom hele dagen, men klarer alikevel å holde meg pårundt 15 karbo. og går nedoveri vekt. Jeg spiser omtrent hver 3. time.
Jeg har baket et lavkarbo / proteinbrød som faktisk er god! Ca 2 karboh. per skive. Bruker det som mellommåltid jeg, med pålegg uten karbo eller med svært lite.
vanskelig det med mellommåltider, siden nesten alt inneholder kaber og så gullerot og frukt, som er et populært mellommåltid. Da er protein brødet med pålegg et godt alternativ.:)

mossa sa for siden:

Noen som vet om vekt nedgangen blir redusert / øket når "tante rød" er ventet eller er på besøk?:confused:

Dis sa for siden:

Hei!

Er ny på forumet, oppdaget ikke denne tråden før nå. Jeg begynte på ketolysekur sist onsdag (da har jeg ca. startet den tjuende :p ) og veide meg igjen i dag. 111,1 kilo, nedgang på 3! Tross en del rødvin på lørdag, men har ikke spist noe "forbudt" overhodet. Skal i utdrikkingslag nå på lørdag som kommer, og jeg ser at ølsmaking er en del av programmet. Samt utepils og generell øldrikking ellers... Jeg tenkte først at "nei, dette kan jeg rett og slett ikke, jeg får drikke vann", men så har jeg ikke lyst å legge noen demper på stemningen heller. Det gjør man vel kanskje raskt dersom man begynner å ymte frempå at man ikke vil delta på moroa. Så.... jeg må nok bite i det sure eplet og sette hele ketolysekuren min på vent den lørdagen, og så være ekstra flink fra og med søndagen av og ut mot sommeren. Målet mitt er å veie 95-100 kilo, men har ingen spesiell hast. Ville vært morsomt å nå det til ferien, dvs juli, men skal si meg svært fornøyd med 105 kilo også.

Jeg går på prednisolon for tiden (to uker igjen), så de 3 kiloene er jeg særdeles fornøyd med! Er nok en del vann, dog, men 3 kilo er 3 kilo! hehe..

mossa sa for siden:

Helt enig :-) all nedgang enten det er vann eller fett, er motiverende!!!

Monicah sa for siden:

mossa: "tante rød" forlot meg i går og eg har ikkje gått ned et gram siden hun kom på besøk. men eg veit ikkje om det er pga "tante rød"... siden hon forlot meg igår har eg gått ned 200 g trur eg det viste idag tidlig:)

mossa sa for siden:

:-) det ante meg, siden i alle fall jeg, føler meg nok så oppblåst og vannfyldt i de dager :-) Går forhåpentligvis fortere etter hun har dratt da?

Monicah sa for siden:

ja det får eg no inderlig håpe! for eg har vært aktiv dei siste dagene så burde gått ned. men får håpe på bedre dager nå som den uka er over:) neste gang skal eg utsette med p piller for å se om det har noen innvirkning...:)

Sassy88 sa for siden:

Ettersom det er vanlig med mer vann i kroppen når man har mensen er det også vanlig at vekten øker disse dagene, eller at den står stille dersom man er på "slank":o

Jeg pleier alltid å gå opp et par kg når den herlige tanta er på besøk iallefall. Det er et skikkelig ork egentlig.. men men.. :)

Til du som skulle på utdrikningslag på lørdag - drikk lavkarbo øl? Tuborg Lite? Hansa Lite? osv..? Tror de fleste øltypene har en lavkarbo versjon nå .. Uansett så vil du jo få i deg mer karbohydrater siden det er utdrikningslag osv, men jeg mener å ha lest at lavkarbo øl skal være et godt alternativ :) 3kg på en uke er kjempebra!!

Jeg skal veie meg for første gang på fredag... Da håper jeg virkelig at vekta har gått litt ned, slik at jeg kan legge inn nye data - og frosken min (på Weight Loss Ticker'en) kan flytte seg litt mot høyre!!! :D

Idag har jeg gått en god tur i det nydelige været her på vestlandet!! Det er utrolig deilig å sitte her nydusjet og føle seg fresh! Ikke er jeg oppblåst, humørsyk eller tiltakløs.. Jeg er full av energi og kjempefornøyd.. Denne kuren er helt fantastisk :)

Men jeg får litt sånn "frysninger" på lårene og nedover ryggen sånn helt uten videre noen ganger.. Andre som har opplevd det? Betyr det at jeg er i ketose? Jeg har ikke kjøpt ketosestix ennå - så jeg vet ikke helt. Men det luktet utedo etter jeg hadde tisset idag - så noe skjer med kroppen iallefall :)

Monicah sa for siden:

et lite spørsmål bare... noen som veit om eg kan spise salte nøtter? spesial heite pakken fra nøttefabrikken...

kelin sa for siden:

Jeg skal også veie meg på fredag men jeg jukset i dag og jublet av glede over å være 3,5 kg mindre. Sikkert masse vann da jeg er/var stinn av vann. Men 3,5 vann er supert det og:-)

Jeg er også full av energi. Jeg er i mye bedre humør og føler meg ikke trøtt og tiltaksløs lengre. Utrolig bra!

En liten stund etter hvert måltid begynner jeg å fryse. Hva disse frysningene kommer av vet jeg ikke. Noen andre??

mossa sa for siden:

Aner ikke hva det kan være, men den tiden jeg var slank, så hadde jeg det slik nesten hver dag etter frokost. Altså med frysninger etter måltidet.:o Det var tider det...
Men det hadde vært interessant å vite hva som gjorde det da.

Sassy88 sa for siden:

Jeg starta også den 20 april, men min veiedag er på onsdager.
Nå er veiing og måling unnagjort, og jeg har lagt av meg 3.8 kilo og 21 cm tilsammen på di 4 plassene jeg måler:D:D

Monicah sa for siden:

eg og har veiedag idag... eg har bare gått ned 0,3 kg siste veka, sikkert pga mensen (håpa eg ihvertfall). ikkje så mange cm som er forsvunnet heller. 12 cm tilsammen... men eg kjeme sterkere tilbake:)

Dis sa for siden:

Ja, skal drikke lavkarbo-øl så godt det lar seg gjøre! På selve ølsmakingen tror jeg det blir vanskelig, da det nok blir en del eksotiske ølsorter (skal til en pub med godt utvalg og få guidet ølsmaking). Siden skaden først skjer, så skal det bli spennende å se hvor mye det har å si på vekten. Jeg blir fornøyd dersom den står stille til neste onsdag :)

Og ja! Det er en heeeerlig følelse å ta seg en god tur i finværet! Er fra vestlandet jeg også. Føler jeg får dobbel god samvittighet de dagene jeg trener/går tur OG spiser lavkarbo. Frysninger har jeg forresten ikke opplevd, ikke som jeg har lagt merke til. Nesten motsatt, vil jeg si, men kan hende det er tilfeldigheter eller innbilning. Ikke godt å si.. hehe

Sunfrid sa for siden:

Jeg har kommet til å lure på om jeg spiser for lite... :rolleyes: "Normalt" spiser jeg ikke så mye men så fryktelig galt, jeg kan godt spise et stort måltid (middag) pr dag men fyller på med div snop utover kvelden :(
Jeg prøvd mange slankekurer tidligere og har klart å gå ned ganske mange kilo totalt men.... Den letteste kuren jeg har vært igjennom er rene drikkekurer, men det hjelper lite å gå ned når en havner tilbake i gamle vaner med en gang.
Når jeg gikk på Grethe Roede kur fikk jeg beskjed om at jeg måtte spise mye mer enn det jeg gjør normalt. :D Spiser jeg "sundt" sliter jeg med å bikke 1000 kj om dagen :o
Jeg har alltid vært avhengig av karbohydrater så jeg tror nok at dette er kjernen til mange kilo... Husker at jeg som ganske liten (6-7 år) rørte sammen hvetemel og vann som jeg spiste med god apetitt...:eek:

Nå når jeg har kommet meg på bedre tanker ser jeg alikevel at jeg sliter med kaloriene, denne uka hvor jeg har begynt på ketolysekuren ligger jeg på 600-1200 kj. Fordelinga ligger nok (som jeg leste en plass her inne) på 35-40% proteiner, 50-60% fett og 5-8% karbohydrater. :rolleyes:

Det jeg da lurer på er hvor mye skal vi egentlig spise, har det noe å si om vi ligger under 1000 kj om dagen eller må jeg øke på...:cool:

Takknemmlig for alle svar...

S@nne sa for siden:

:heia: Gratulere!! :heia: Det er ett kjæmpe bra resultat og utrulig motiverende!

mossa sa for siden:

Hei.
jeg teller ikke kcal. eller Kj. da hadde jeg blitt skremt!! Ser jo at det jeg spiser inneholder alt for mye fett og kcal, men det fungerer jo!!! Gått ned 2,5 kg siden starten den 23. og det er jo bra!
Tror hemmeligehten ligger i å spise jevnt utover dagen, inkl. noen av karbohydratene i hvert av de måltidene. Har i alle fall ikke fått den store skjelven , som mange skriver om. Tror det kan komme av for lavt blod sukker.
jeg spiser hver 3. time, drikker mye veske, lett brus, hovedsakelig vann, men også kaffe...
Hoved saken er vel om man er i ketose slik at fettet ikke legger seg på toppen av det man har fra før...
Har du sticks? tror de er å få på apoeteket også!

Sunfrid sa for siden:

Joda "mossa" jeg har kjøpt ketostiks og er i ketose. Men jeg lurte alikevel litt på hvormye vi skal spise i løpet av dagen...
Jeg spiser frokost: salat med skinke eller ost, lunsj: salat og hjemmelaget karbonade eller lig., middag grønnsaker med rent kjøtt til.

Dis sa for siden:

Jeg er bekymret for at jeg får for lite fett i meg. Hadde aldri trodd jeg skulle tenke de ordene og samtidig gå ned i vekt. :D

Frokost i dag var en halv pakke fårepølse på jobb (ja, jeg hadde det travelt i morges), lunsj var en salat med skinke og kylling og ostebiter (for magert!) og middag blir bacon, kyllingbryst, fløtesaus og salat. Til kvelds blir det nok noen biter picnicskinke og noen osteflak.

Jeg tror jeg må få i meg litt mer fett i lunsjen fra nå av. Kanskje ha med en kotelett eller noe slikt, ett eller annet kjøtt, hvertfall.

mossa sa for siden:

Skal hente pakken med boka mi i dag, det står vel om mengder der vil jeg tro. men har forstått det slik at vi kan spise så ofte vi vil og spise oss mett, men ikke stapp mett!!! og ikek for mange karboh. i hvert måltid. Da er vel mengden det vi blir mette av. Ut fra hva du skriver over her, så synes jeg det ser ut som om du spiser for skjeldent? Jeg spiser flere måltider enn 3. Frokost, lunch, mellom måltid, middag, kveldsmat.

Sunfrid sa for siden:

Takk!!

Jeg får prøve å legg inn et par måltider ekstra og kanskje studere litt mer i boka, eventuelt prøve å følge en dagsmeny...:rolleyes:

Stå på allesammen dette klarer vi...sammen.......:p

April sa for siden:

Hei:) Håper det er greit at jeg hiver meg på denne tråden. Jeg startet på ketolyse 24.april. Til nå har jeg gått ned 2,2kg, men tenker "ofisiell" veiedag blir fredager. Jeg har prøvd alle mulige kurer uten å gå ned mer enn ca 5kg, da blir jeg lei og tar de på igjen++. Nå derimot er jeg kjempemotivert og SKAL klare å gå ned mine overflødige 30kg...selv om det kommer til å ta tid!

Monicah sa for siden:

hei og velkommen April! det er viktig å ta tiden til hjelp! 30 kg er mulig å få til på noen mnd men for min del synest jeg det er greit at det tar litt tid så kroppen klarer å følge med i forandringen. jeg får i meg for lite fett, det rekner jeg med er grunnen til at det går seint med meg... det er alt etter hva en gjør det til selv:)

Hapylady sa for siden:

Hei April :). Kjempekos at det kommer flere. Jo flere vi er jo flere erfaringer blir det vi kan dele på også. Min veiedag blir også fredager. Har samme problem som deg med å gå ned, så dette blir spennende. Håper virkelig dette funker. Første uke gikk jeg ned 2.3 kg også. Blir superspennende å gå på vekta på fredag igjen. Har også målt meg nå, i tilfelle det er cm som blir borte og ikke kg. Det er kjempemotiverende å være her inne. Masse hyggelige mennesker og ståpåvilje. Dette greier vi :) .

Caramel sa for siden:

Nede i 58,2 nå, men regner ikke med at 57-tallet stabiliserer seg før neste uke en gang. Jeg stresser ikke, har ikke så mye å gå ned, så da går det sakte. Det viktigste er at det virker :D

The Dude sa for siden:

Sunfrid:
Hvis jeg har forstått dette korrekt så vil de fleste etter en stund automatisk gå litt ned i antall kalorier på grunn av metthetsfølelsen endrer seg. Man blir altså mer mett, fortere mett eller lenger mett ved dette kostholdet enn hvis man pøser på med karbohydrater. Dermed vil mirakelet mange tror skjer med dette kostholdet ved at man blir mindre komme av at man totalt får i seg færre kalorier enn ved "normalt" kosthold. Det er ihvertfall inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest noen studier som er gjort blant folk som levde på low-carbo, unrestricted calories, de endte automatisk opp med å spise mindre til tross for at det ikke var begrensning på hvor mye de kunne spise.

Og hvis du spiser nok proteiner og nok fett og evt tar vitaminer så tror jeg du vil merke om kroppen får for lite energi. Hvis du plutselig blir slapp må du spise mer. Slappheten betyr at kroppen går i krisemodus og begynner å bryte ned musklatur for å få energi. Da skjer det motsatte av det du ønsker, du vil gradvis få lavere og lavere forbrenning og når du begynner å få apetitt igjen vil du legge på deg (fett).

Hvis denne greia virker slik jeg tror så vil du få en jevn fettforbrenning via lavkarbo kosthold og kroppen får da tilført mye av energien den trenger via fettforbrenning. Og teoretisk skal du da unngå at kroppen havner i krisemodus selv om du har et lavt kaloriinntak.

Jeg tror noen her på forumet som har gått ned veldig mye har valgt kalorirestriksjon. Andre spiser masse kalorier men jeg vil anta at vekten da går saktere ned. Lytt til kroppen. Blir du så slakk at du føler at du må sove midt på dagen er du på villspor. Dette er ikke noe jeg er ekspert på, men slik jeg har tolket de artiklene jeg har lest.

The Dude sa for siden:

For å si hva jeg prøvde å si på en enklere måte:

Hvis det stemmer at man ved å spise mye fett og proteiner og lite karbohydrater setter igang en fettforbrenning i kroppen, så vil det ha lite å si om man senker inntaket av energi da denne energien uansett vil kunne frigjøres fra dine fettlagre på kroppen.

Så hvis det stemmer hva som står i bøkene så kan man innta ganske lite energi og fremdeles være oppegående og unngå at kroppen går i krisemodus.

mossa sa for siden:

Yes :heia: Da var stiksen og boka i hus og jeg er veeeldig rosa 50 på skalaen!!! Da er jeg i gang. Tror jeg skal slenge meg på veie dag på fredager. Så slipper jeg skuffelsen ved evt stagnasjon noen dager. :)

Skal i reise bort i konfirmasjon i helgen, så der får jeg min første utfordring :eek: Men proteinbrødet er baket og klar for reise!!!!

sisinsto sa for siden:

Jeg bor langt ute på landet uten det helt store utvalget av butikker. I morgen skal jeg på bytur og da blandt annet i helsekostbutikk. Noen som kan hjelpe meg med en handleliste, både i helsekosten og i en større matvarebutikk

Monicah sa for siden:

idag var eg å fikk tak i heistad gele.. har ikkje smakt enda, men det e 0 karbo i:) så e jo johannesbrødkjernemel/nestargel noe eg ser etter sjøl sia det er så mange oppskrifter her på forumet som en kan bruke det i. så det ville eg ihvertfall hatt på handlelista:) og et målebånd om du ikkje har målt deg:)

mossa sa for siden:

Hvor får jeg tak i Heistad gele?

Monicah sa for siden:

eg fikk tak i heistad gele på coop mega. har tenkt å sjekke europris og, kan tenke meg dei har...?

Sassy88 sa for siden:

De fleste Coop-butikkene har:D

JuneM sa for siden:

Hei igjen :)

Jeg har ett lite problem kan man si..
Jeg er aldri sulten lenger.. før på kvelden..
Til frokost spiser jeg div. vitamintabeletter.. Og før "middag" spiser jeg sånne "ekstrakt av hvite hagebønner" tabeletter.. De skal hjelpe mot at kroppen tar imot "feil" type karbs.. Ikke det at jeg spiser det da men :P hehe..
Men jo, problemet er at det blir bare ett stort måltid om dagen, og da spiser jeg meg gjerne litt for mett.. Jeg tror jeg lager alt for mye mat, og har ikke samvittighet til å kaste det.. Det er jo så godt! :P hehe..
Men jeg drikker ca 2,5 liter vann iløpet av dagen, så kan jo ha noe med det å gjøre.

Her har dere foresten min oppskrift på det jeg for det meste eter:
en halv pakke smårettsbacon
5 biter kyllingindrefilet
en halv brokkoli
2-3 hvitløksfedd
en halv løk
og ca 1/3 boks med Cremè Fraicè..

Jeg steker først kyllingfileten (frossen) på høy varme, og når den begynner å bli myk skrur jeg ned på halv varme ca.. så har jeg oppi baconet..
Når det begynner å bli ferdig har jeg oppi løk og brokkoli, og lar det "surre" litt..
Så tar jeg alt av panna og har på CF..

Det er for det meste det jeg spiser.. Hender jeg lager kyllingomelett eller noe sånt, men går så alt for fort lei det :/

Men hvordan er det med meieriprodukter?
Jeg spiser utrolig mye ost, og majones..
Jeg er i ketose, men har bare gått ned 1 kg ca..

Sunfrid sa for siden:

Takker for alle svar i forhold til mat mengder pr dag...:)

Jeg ble litt klokere.....tror jeg :engel_ikk

TUSEN TAKK

mossa sa for siden:

Takk, den skal jeg få tak i :)
Elsker gele og hva er bedre enn 0 karbo om man får lyst på noe søtt!!!:p

Monicah sa for siden:

no har eg smakt gelen med bringebærsmak og hadde pisket krem på. det var nydelig godt!!!

candyland sa for siden:

hvordan går det med alle sammen? noen som har vært plaga me hodepine og slapphet? det har jeg tidligere, men denne gangen har jeg kun hatt hodepine en dag(seriøs supersterk migrenehodebank!!!) har ikke vært særlig trøtt heller, heller våken og veldig opplagt!!:) hadde tenkt meg ut å gå tur ¨å, men sambo skulle selvfølgeli ut en tur med bilen, og gullet vårt ligger oppe å sover, så da ble det vel dataen istedet da, hehe....

føler ikke at jeg går så fort ned den gangen her, men spiser litt mer karbo så jeg ikke skal gå så fort lei. ligger vel på 30 opp mot 40 om dagen, men er i ketose da, så da er vel alt vel og bra:) venninna mi begynte på kur i dag hun også, men hun har ikke fått boka og resten av pk ennå da... sitter å vurderer å gå løs på litt husvask jeg nå, men.... hmm...trenger motivasjon....

kelin sa for siden:

Da har ei uke gått og jeg er 14 cm mindre og 4,5 kg lettere. Det kjennes faktisk. Deilig følelse. Hodepinen varte i to dager. Sliter med å få i meg nok varierte grønnsaker. Men kresen som jeg er har jeg prøvd nye ting og det har gått greit. Gleder meg til fortsettelsen. Håper jeg går ned minst 1 kg kommende uke og.

Hapylady sa for siden:

Denne uka gikk jeg bare ned 0.5 kg. Men ned er ned:).
Målte meg om mandagen, men tok det også i dag så veiing og måling blir samme dag. Bort med 8 cm.rundt fordelt :).
Ønsker alle en riktig god 1 mai.

Vatti sa for siden:

Jeg utsetter veiingen til i morgen. Sykt barn, veldig urolig natt, drikking og tissing og spising midt på natten og tull og tøys, så da utsetter jeg veiingen til vi er mer i normal døgnrytme.

Jeg har mellom 10 og 50 i utslag på stixene, og lurer på om jeg rett og slett spiser litt mye? Føler ikke at jeg har gått ned noe særlig, men vi får se i morgen.

Skinke, ost og agurk til frokost.

kelin sa for siden:

Etter det jeg har forstått så har det ikke så stor betydning på utslaget. Jeg har for oftest nest høyest da jeg har drukket 3-4 liter om dagen. I går drakk jeg bare 2 liter og fikk 100%. Det er da mer konsentrert og gir større utslag. Korriger meg hvis jeg tar feil altså :-)

kelin sa for siden:

Gratulerer! Kjempebra!!

Idag hadde jeg første veiedag! Var litt nervøs... Jeg var på jentekveld igår og så ungkarsfinalen, og da drakk jeg baylies og spiste litt popcorn. Selv hadde jeg medbrakt jordbær og vanlijekesam så vi dyppet dem i... Når jeg gikk hjem fra jentekvelden inatt, følte jeg meg som en stappa pølse... Men jeg tvang meg selv på vekta idagmorges - litt som en slags "straff" for at jeg hadde skeiet ut - og hadde ingen forventinger med noe særlig vektnedgang.. Jeg startet jo på kuren på mandag! MEN JEG HADDE GÅTT NED 2,2KG!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg er så utrolig lykkelig nå!!!! spesielt fordi jeg trodde jeg hadde ødelagt ALT igårkveld på jentekveld... Så nå er jeg sååå lykkelig! Og suuupermotivert for en ny uke i ketose!!!!! :-) Solen skinner, det er langhelg, og jeg er 2,2kg lettere enn jeg var for en uke siden! LYKKE! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.