I dag er maten her kjempelettvint;
i går lagde jeg opp ei stor gryte med komle og salt lammekjøtt til gjengen min og ei stor gryte med lammesuppe til meg.
Resultatet er at i dag er det bare og varme opp maten :D
Jeg elsker og lage mat, men det er jammen deilig av og til og ha ferdig mat også.
Fant en ytrefilet av svin i boden (utenfor fryseren), som min mor helt sikkert hadde tenkt å ha med ut på hytten, og skal steke den nå. Litt sent så tror ikke det blir middagen min før i morgen.
Her hadde jeg lammelår-rester som jeg stekte i kokosolje pure sammen med restene av gårsdagens grønnsaker, helte over en god klunk rødvin (Kens Creek), drysset over frisk basilikum og voila;
Jeg hadde nydelig restemat med rosa blomkålbiter:D:D:D
Entrecot med blomkålcoscous (digger den blomkålblandingen) og hjemmelaget bearnais :D Resten av gjengen på hytte skal ha bakt potet også. Det står jeg over ;)
Med ts? :p Altså... Jeg tar et kålhode og kutter i små biter, så tar jeg en løk og kutter i små biter. Dette blander jeg i en salatbolle. Også tar jeg den mengden jeg ønsker til f.eks middag og legger på tallerken. :ja:
Både løk og kål skal jo være så sunt og helsebringende. Jeg tror jeg begynner å bli forkjølet og vil prøve stoppe det med salaten din. :ja: En kål og en løk altså. Jeg tenkte at du kanskje brukte lik mengde av begge deler. Skal prøve! Takker!! :klem:
Bare jeg og to av guttene som er hjemme.
Siden jeg har energi og føler meg pigg for tiden, så tilbringer jeg dagene i hagen og gjør bare det nødvendige inne.
I dag slengte jeg sammen en spelt-pizza til guttene og stekte scones til meg selv.
Sconesen spiste jeg fremdeles lunken med masse majones, tomat, agurk, hardkokte eggeplommer og skinke. Sommermat de lux for meg det! :D
Her blir det helt enkelt nakkekoteletter marinert i corona-øl med kvernet pepper og et lite dryss av hvitløkpulver, som jeg så kommer til å steke i stekeovnen. Etter at jeg har tatt ut mine, blir det lagt på ost og fløte til de andre. Serverer det med blomkål, broccoli og gulrotstaver.
Rullekake med bringebær, ananas, revet 70 % sjokolade og pisket fløte som dessert til de andre, appelsin til meg.
Nå står det biff i form i ovnen her. Kjøpte en mørbrad, skar den i skiver, brunet i panna. La over i ildfast form, stekte opp litt sopp, løk, purre, paprika og hvitløk. La frosne erter i, delte opp en halv blåmuggost og en boks matfløte over.
Heisann! Her var det mange gode middags tips til en nybegynner som meg :) Bare lurer paa, er det noen som vet om Kikkertpannekaker er OK og spise paa lavkarbo? har lest saa mye om dem paa blogger, men aldri funnet ut carbs innholdet i dem
Kikerter inneholder rimelig mye karbohydrater, men da av den trege sorten, så det kommer helt an på hva du har som akseptabelt karbo-inntak. Ifølge matvareguiden inneholder 100 g kikertmel nesten 58 g karber, jeg vet ikke hvor mye man bruker i noen pannekaker da? Men om du følger en retning som Fedon f.eks. så er det greit vil jeg tro, han anbefaler da bønner og linser?
Det var en veldig interessant artikkel! :) Jeg ser den med at korndyrking utarmer jorden, helt klart. Og jeg tror ikke vi mennesker er skapt for ikke å spise kjøtt, men vi kunne nok med fordel spist mer grønnsaker og frø - der er det mye supermat som vi har godt av! I tillegg til animalsk mat, det er jo næringsstoffer vi ikke får i oss andre steder fra enn fra animalske produkter.
Tenker det har litt med sammensetningen å gjøre. Jeg spiser jo ikke mye kjøtt selv om jeg i hovedsak er en kjøttspiser. Jeg spiser det heller effektivt, enten at det er fettholdig kjøtt, eller med fettkilder til. Spiser sjelden mer enn 100-150 gram kjøtt til ett måltid, og jeg spiser to måltider om dagen, og som regel er bare en av disse med kjøtt, om jeg da ikke spiser fisk.
Oooog i dag skal jeg har fiskepudding til middag. :p
Voi, takk for tips, Licota! Ser ut til at Djengis Kahn er død og begravet?! Så da la jeg og mannen inn en reservasjon for nært forestående toårsjubileum! :)
Her blir det sen middag i dag, siden gubben er avgårde og henter "svigerdatteren" vår. Jeg lager lasagne til dem; det er lett og varme opp om de blir forsinket.
Til meg blir det nybakt scones med kyllingsalat :D
Har også fått smelt sammen ei rullekake til slikkmunnene.
Pizza med bunn av jukseloff. Laget to mindre bunner(ca 2/3 av platene) og hadde på bogskinke og vårløk og løk på en og mais og bogskinke på den andre. Maisepizzaen er til ungene..
Stekt andebryst, røsti med løk og jarlsberg, stekte rotgrønnsaker og appelsinsaus. Ikke det mest lavkarbo måltidet, men regner med det går bra. Runder av med hvitvin til.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.