Impulsiw sa for siden:
Tenkte vi kunne ha en egen tråd på emnet siden vi er mange som vurderer dette som en siste utvei.
Håper vi kan bruke den til å gi hverandre råd, tips osv. :ja:
Impulsiw sa for siden:
Tenkte vi kunne ha en egen tråd på emnet siden vi er mange som vurderer dette som en siste utvei.
Håper vi kan bruke den til å gi hverandre råd, tips osv. :ja:
Impulsiw sa for siden:
Da kan jeg først si at jeg prøver lindberg fra mandag. Skal til ernæringsspesialist der og håper at det kan motivere meg.
Men jeg skal ta opp dette med operasjon med legen min, slik at jeg er i "systemet", hvis motivasjonen skulle svikte.
Kitt sa for siden:
Her kan du lese litt om kriterier etc. Det Startkurset skal være bra!
www.sabhf.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=4245&iCategoryId=104&iDisplayType=2
Dette er jo fra SABHF, men det er det samme som gjelder på Aker. De samarbeider om dette opplegget, så vidt jeg har skjønt.
Impulsiw sa for siden:
Takk for link :suss:
Antoinette6 sa for siden:
Er det ikke slik at man må ha en BMI på over 40 hvis man skal få innvilget operasjon? Eller?
Kitt sa for siden:
Bare hyggelig!:klem:
Har vært igjennom det tankearbeidet en gang selv.
Der jeg går på "slankekurs", Friskvernklinikken i Asker, er det en gruppe som er slankeoperert. Blir jo litt nysgjerrig, da, vet du.
Tror ikke gastric bypass hadde vært noe for meg, men et sånt bånd som bare forminsker magesekken og kan reguleres etter behov, høres ut som noe jeg kunne ha tenkt meg å prøve om lavkarbo skjærer seg helt!:p
Impulsiw sa for siden:
urp... en uke med næringsdrikker, en uke med most mat.. blir sulten bare jeg ser det. :lol: Så skal man leve lavkalori noen uker før operasjonen for å "krympe" leveren.
Skal definitivt prøve fedon først :D Det står at man må være fri for spiseforstyrrelser..menne.. de fleste sliter jo med tvangsspising..er jo ofte derfor man har blitt så "diger"... ?
Antoinette6 sa for siden:
Har du prøvd Ketolysekuren, Impulsiw? Den er jo så effektiv (og behagelig. Fyser ikke på noenting, jeg) :)
theo sa for siden:
Jeg håper virkelig dere tenker dere svært godt om før dere går til dette skrittet. Dette er en av de typene operasjoner som har høyest risiko både for alvorlige komplikasjoner og for død.
Komplikasjonene en må leve med resten av livet etter en slik operasjon er og mange og voldsomme. Dere vil aldri igjen kunne nyte et måltid mat. Dere må sannsynligvis slutte helt med alle melkeprodukter. Dere kommer være plaget av hyppig oppkast, diarre og magesmerter. Feilernæring er en selvfølge, så dere må få vitaminsprøyter og jerntilskudd resten av livet. Pasienter etter denne type operasjon er også mer utsatt for leverproblemer, gallestein, nyrestein og metabolisk encephelopati (hjerneskade).
Jeg er selv lege og har erfaring med pasienter av denne gruppen. Det er ikke alle som er så fornøyde i etterhånd. Så stå på, endre matvaner og livsstil! Bariatrisk kirurgi er IKKE en enkel utvei.
Tundeh sa for siden:
Så eg som hadde en bmi på 44.1 hadde store muligheter for medisinsk hjelp? Tja... Eg skal no se kor langt eg klarer å komme med å holde meg i Ketose og følge noenlunde plannen i Ketolyse.
Albertine sa for siden:
Nå kjenner jeg at jeg blir inderlig provosert her, Theo. Nei, det er ikke alle som får det like bra etter en slik operasjon, men majoriteten av de jeg kjenner har fått en markant forbedring av livskvaliteten. Jeg snakker først og fremst for meg selv: Jeg gjennomgikk en GBP for snart seks måneder siden og har ingen (jeg gjentar: INGEN) av de problemene du skisserer over her. Jeg kan spise det jeg vil, bare ikke i slike mengder jeg gjorde før. Jeg nyter maten på en helt annen måte etter operasjonen, fordi mat nå er noe helt normalt der det før var preget av tvang og skam. Melkeprodukter tåler jeg like fint som før, og jeg har ikke kastet opp en eneste gang. Avføringen er mer regelmessig enn før og jeg har ikke hatt forstoppelse. Det eneste som er problemet nå er at jeg merker det på magen hvis jeg spiser for mye fett, og jeg kan få magesmerter av for mye sukker. Holder jeg meg unna sukker merker jeg lite til magen.
Jeg får nøye oppfølging av lege hvert eneste år, og blodprøver sikrer at jeg ikke får for lite av noen vitaminer. Ja, jeg må ta vitamintilskudd resten av livet, men det var en rutine for meg allerede før operasjonen og kan ikke akkurat karakteriseres som noen ulempe. Tvert i mot, jeg har aldri vært så velernært som jeg er nå!
Jeg synes det er direkte forkastelig av en lege å gå så krasst ut mot en behandlingsform som er godt etablert og utprøvd, og som faktisk kan redde liv. Hadde ikke jeg tatt denne operasjonen hadde jeg bare økt i vekt og sunket ned i en hengemyr av depresjon, selvforakt og skam. Ja, jeg har slanket meg i femten år og har aldri klart det, selv med de mest fantastiske slankekurene og diettene som finnes.
Livet mitt er totalt forandret på disse seks månedene, jeg har gått ned nesten 50 kg, trener regelmessig, har fått mye bedre humør, har fått meg jobb og føler meg som et ordentlig menneske igjen. Og det unner jeg andre også.
Kitt sa for siden:
Signerer Albertine!:heia:
Denne typen kirurgi redder langt flere liv enn den ødelegger og disse bivirkningene som skisseres rammer kun en svinnende liten del av pasientene.
Har enda tilgode å snakke med noen som har angret, selv flere år etter!
Når det er sagt! Ja, det er et stort inngrep for kroppen og det krever store omveltninger i gamle vaner. Men heller det enn alle bivirkningene av sykelig overvekt!
Tror uansett at mange vil få et mye bedre liv etter en slik operasjon!:)
Lil@ sa for siden:
Denne type operasjon tror jeg faktisk ikke de utfører i Norge lengre, iallefall ikke som er dekket av staten.. denne operasjonen heter Gastric banding, og det er ikke så veldig mange som har effekt av denne operasjonen.
Det blir mer jobb en gagn, fordi bandet må strammes etterhvert, og det gjør så lite annet enn å minske magesekken noe.
De fleste får utført Gastric bypass her i norge, hvor de korter ned tarmen, og fjerner en del av magesekken helt.
Man kan få operasjon dekket av staten ved å ha BMI over 40 uten tilleggsykdommer, og 35 med tilleggs sykdommer.
Man må gå på pulverkur, knekkebrød kur el.l en tid før operasjon for å unngå komplikasjoner under operasjonen.
Dekket av staten er det oppfølging, og gratis... (man må vel dekke noe selv, men det er mye mindre penger det er snakk om enn v privat operasjon)
Ventetiden er lang (1-4 år alt ettersom hvilket sykehus)
Ved en privat operasjon kan omtrent hvem som helst få denne operasjonen, om de fyller de private klinikkenes krav... men forberedelsene, og oppfølgingen er mindre.
Ventetiden her finnes jo ikke da... så det drar jo opp, og fører til at mange velger ta denne operasjonen privat, enten i Norge, Russland, spania el.l
Etter en slik operasjon må man ta vitaminer og mineraler hver eneste dag resten av livet... man må dekke opp for alt det man ikke får gitt kroppen daglig etter operasjonen.
De jeg kjenner, har flere hatt noen form for komplikasjoner men de sier alle at til tross for det så har det absolutt vært verdt det... livet har blitt bedre, og de føler seg bedre nå enn når de var overvektige.
Og Theo... jeg tror INGEN velger dette som første valg.. og statelig får man det ikke om man ikke har forsøkt stort sett alt annet heller..
Impulsiw sa for siden:
Bruker de sånt bånd her til lands lenger? Så et program på tv om det hvor de sa de ikke brukte den metoden pga stor fare for komplikasjoner. Jeg synes også det måtte være klart å foretrekke bånd framfor å skjære vekk det "meste" :ja:
Impulsiw sa for siden:
Prøvd den ja :ja:. Men jeg har dia2 så jeg samler fett i årene. Tåler ikke alt dyrefettet :nei: Kolestrolet mitt økte fra 6 til 7.7 og det må man kalle en "signifikant" økning ;) Sist jeg måte hadde det gått ned til 7. Da hadde jeg kuttet ut melk og dyrefett og erstattet fettet med fett fra planteriket. MEN jeg sliter med at jeg må ta neuroleptika som ØKER matlysta. Ikke unormalt å legge på seg 10-15 kg. Jeg har lagt på meg 12 kg og gått ned noe igjen. Men det er fryktelig vanskelig for jeg blir så sulten av de pillene :mad: Mest sannsynlig må jeg ta dem resten av livet så sjansen for å klare å gå ned i vekt er nærmest null. Det er vanskelig bare å holde vekta.
Men jeg skal selvfølgelig prøve fedon først. Så får jeg se om jeg klarer å stå imot matsuget.
Impulsiw sa for siden:
Alternativet for de aller fleste som tar en slik operasjon er FEDME MED DØDEN TIL FØLGE. Mange har dia2 eller er på god vei til å få det, høyt kolestrol og høyt blodtrykk. Ved å ta en slik operasjon er utsikteten til et lenger liv faktisk større enn ved å gå med en BMI på 35 +. Så langt meg beskjent har de flest esom har tatt GBP (gastric bypass) normal livslengde.
For meg er det "to be or not to be" som er spørsmålet. Jeg har ikke tenkt å ta en operasjon for å bli "fin og slank". Hvis jeg skulle gå til det skrittet, er det kun fordi fedmen vil føre til at jeg dør en tidlig død og kanskje ikke får oppleve min sønns - som nå er 1 år - 18 års dag... Ikke lyse utsikter med andre ord.
Kjenner ei som har tatt en sånn operasjon. Hun er nå 49 år. Tok GBP når hun var 46. Har gått ned fra 160 til 80 kg. Hun sier det ikke er noen lettvin løsning men det var det eneste alternativet for henne og hun angrer ikke et sekund. Dama har BLOMSTRET opp... :ja:
Det du sier med å aldri spise et normalt måltid er bare tull. Det bør jo du vite hvis du er lege????? Venninnen min spiser normalt nå...hun må sågar PASSE på hva hun spiser for hun legger faktisk på seg!! En slik mageoperasjon har så langt jeg har forstått effekt i 1,5-2 år. Innen den tid har magesekken viet seg ut og tarmtottene har blitt flinkere til å ta til seg næring.
Venninnen til svigerinnen min har ei nettside på nettet hvor hun tar for seg "pros and cons". Hun har lagt på seg 15 kg igjen men angrer ikke på at hun tok operasjonen.
Forstår at du vil "advare" folk. Men når damer på førti + vurderer en slik operasjon, tenker jeg at de faktisk er gamle nok til å forstå konsekvensene både av å være overvektige og en slik operasjon.
Impulsiw sa for siden:
Fikk nesten tårer i øynene av å lese hvor fint du har fått det. :ja: Så FANTASTISK for deg... 50 kg..det er det jeg bør gå ned... minst.
Godt å høre at det er enda en jeg "kjenner" ;) som har det bra etter GBP.
Som sagt over her er det livet mitt det står om. Så klarer jeg det ikke med dette fedonopplegget, så må jeg jo bare finne på noe annet.
Strutsen sa for siden:
Fikk lyst til å skrive noen ord i denne tråden jeg også - først fordi jeg ble ekstremt provosert av Theo, og deretter fordi jeg har lyst til å fortelle litt om hvordan det er å leve etter en GBPoperasjon.
Selv ble jeg operert 7. mai i år og har siden operasjonen gått ned i overkant av 40 kilo. Livet er ubeskrivelig mye lettere nå - helsen er på topp, blodprøvene mine viser at jeg tar opp den næringen jeg skal, og jeg er pr dd nede på et ganske lavt inntak av både kalsium og B-vitamin for å holde kroppen stabil (samt jern - som kun tas av kvinner som menstruerer).
For drøye 5 måneder siden hadde jeg seriøse problemer med å bevege meg! Nå trener jeg 4-6 dager i uken - hardt - jeg klatrer i fjellet - jeg springer opp og ned til byen med handleposer (om ikke som en gaselle - så i hvert fall med lange raske skritt). Blodsukkeret mitt er stabilt og flott, kolesterolet mitt er som hos en tenåring. Listen over PLUSS er uenderlig lang - og enn så lenge har jeg ikke et eneste MINUS å legge til her. Jeg spiser de matvarene jeg har lyst på - men måltidene er små og mange. Jeg spiser på resturant og velger fritt fra menyen - men må la halvparten ligge igjen på tallerknen som en småspist person. Kroppen reagerer litt negativt på fet mat, og sukker kan skape litt ubehag, men disse tingene får en slags antabuseffekt og er positive på veien mot et sunnere liv.
Det skremmer meg at en mann som Theo - som utgir seg for å være lege - ikke er mer oppdatert i forbindelse med bariatrisk kirurgi. Det er farlig å signere med en legetittel og deretter komme med feilaktige opplysninger. Så jeg håper at neste gang vedkommende skal bruke sin erfaring og tittel i et innlegg at det legges fakta og henvisninger til oppdatert forskning til grunn.
Det er pr idag svært lav mortalitet ved GBP operasjoner - men som ved all annen form for kirurgi finnes det risiko for såvel komplikasjon og død som følge av inngrepet. Selvfølgelig finnes det flere senkomplikasjoner man kan støte på etter GBP - men risikoen for disse synker betraktelig dersom man følger kirurgens råd og veilledning i etterkant.
Man regner det slik at man etter ca 2 år har et normalt næringsopptak. Dette sikrer at man på sikt ikke fortsetter å gå ned i vekt etter at normalvekt er oppnådd. Derimot sikrer det ikke at man kan oppleve en lettere vektøkning - så man må bruke tiden etter inngrepet til å tilegne seg gode mat- og spisevaner. Kirurgi er ikke en erstatning for en slankekur - men et fantastisk godt hjelpemiddel for å få kroppen ned i normalvekt.
Summa summarum reduserer GBP faren for å dø av overvekstrelaterte sykdommer i langt høyere grad enn faren for komplikasjoner etter inngrepet.
Når det gjelder Gastric Banding så utføres dette fremdeles i Norge på Aleris private sykehus - dog på pasienter som ikke har så mange kilo de sliter med. Ta turen innom Aleris webside [url]www.aleris.no[/url] og les om overvektskirurgi. Det de skriver er opplysende og lettlest !
LYKKE TIL i prosessen mot et lettere liv til alle dere som sliter med overvekt. Og glem ikke at overvekt ofte handler vel så mye om hormoner og arv som dårlige kostvaner !
Impulsiw sa for siden:
Sitter her med tårer i øynene igjen jeg.. så fantastisk for deg. Du og andre som står fram, gir håp for meg i alle fall. At det finnes en siste løsning hvis jeg ikke skulle klare det. Ønsker å komme i form igjen som du har gjort. Det er tungt når man veier 123 kg :( Jeg er relativt lett på foten til å være så tung på vekta (:lol:), men det er klart dette sliter på systemet mitt. Med dia 2 og økende kolestrol samt leddgikt.. ser ikke framtida mi så lys ut at jeg behøver å kjøpe meg solbriller for å si det sånn. Så jeg blir så GLAD når jeg hører at damer på min egen alder er fornøydt og ikke har de store bivirkninger i forbindelse med en slik operasjon.
Helt enig med deg i at det blir feil når folk skriver at de er leger her og attpåtil uttaler seg slik at det virker som det er en vanlig mann i gata som snakker.!
scartz sa for siden:
Hmm. Jeg tror ikke Theo skrev innlegget for å provosere, men for å advare litt, at det ikke er "bare bare" å ta en operasjon. MEN jeg at alle som vurderer en operasjon, har fått nok informasjon om det og mer!
Siden at Theo ikke har komt med noe svar enda, kan det jo være at innlegget hans ble formulert litt (mye) feil. Men vi får nå se om det kommer noe svar.
Siden han refererte seg som lege, så vil nå jeg si at innlegget var "et slag i trynet" til alle som vurderer operasjon. Som lege trodde jeg at man skulle klare å skrive et mer saklig innlegg, med både fordeler og ulemper.
Jeg har aldri vært så overvektig at det har slitt på helsen (enda), så jeg klarer liksom ikke å sette meg i en situasjon som mange av dere er; Der operasjon blir siste utvei. Uansett hva man gjør: Operasjon eller slanker seg selv; Lett er det ikke! Det viktigste er at vi tar tak i det, før det er for sent :(
Dette forumet er en stor inspirasjon, så utrolig mange kjekke og motiverte mennesker som jobber sammen til et felles mål: Et lettere liv ! :D
Impulsiw sa for siden:
Theo ble medlem 16 okt. Det var dagen han la ut dette innlegget. Senere har han ikke vært her.
Tror nok dette må ha vært en student i beste fall. Det står at han kostholdsfilosofiene hans er Grete Roede og Atkins. Alle som vet litt om kosthold vet at disse to ikke er forenlige.
scartz sa for siden:
Haha, ja det var litt motsigende ja! ;)
Teit at folk skal ljuge her inne da :/
Impulsiw sa for siden:
Finnes mye rare folk tydeligvis! :ja:
Solskinn sa for siden:
Jeg kan bare signere det som Albertine og Strutsen allerede har fortalt om sine erfaringer. Gastric bypass ser ut til å være bra for meg også :) Har ingen problemer med å kose meg med maten heller, men jeg blir veldig fort mett, heldigvis.
Som 50åring har jeg endelig fått utført en slik operasjon som jeg har tenkt på i mange år. Har slanket meg hele livet, maaange kilo, sikkert flere hundre med alle som har kommet i retur mellom hver gang.
Min operasjon skjedde på Aleris for 8 uker siden, og jeg har gått ned 16 kg. Jeg vil gjerne ned 40 til.
Jeg har lært svært mye om både min type operasjon og forskjellige andre på forskjellige forum, f.eks. vektoperasjon.no og xxl.diskusjonsforum.no
Impulsiw sa for siden:
GRATULERER :ja: Flott å lese om de som har det bra med operasjon. Kan jeg spørre hvor mye det kostet?
Solskinn sa for siden:
Denne operasjonen koster kr 138.000 Det er masse penger, men om man refinanserer boliglån og tar det litt på sikt, så er det mange som klarer dette. Man blir jo billig i kosten etterpå, og lærer å sy når klærne blir for store og ramler av :)
Les alt om fedmeoperasjoner på Aleris sine nettsider www.overvekt.net/
Impulsiw sa for siden:
Har vært der og lest, men så ingen "prislapp". Greit å vite at det finnes et overkommelig privat tiltak, hvis det skulle bli for lenge å vente i offentlig kø. :ja: Enig i at prisen ikke er avskrekkende. Mye rart man bruker pengene på ellers, så dette er jo å investeret i livet! :D
Strutsen sa for siden:
Så flott å lese at du har det så bra og at du er trygg på at dette var det rette valget for deg Solskinn !
Selv glemte jeg vel å skrive at også jeg er operert privat på Aleris - og jeg kan ikke få fullrost personalet der inne. Makeløs behandling, suveren oppfølging og tonnevis av informasjon.
Impulsiw sa for siden:
Det føles faktisk befriende å vite at det finnes et privat alternativ også.. jeg føler i alle fall at da har jeg en mulighet hvis jeg ikke skulle klare dette. Kanskje det kan hjelpe meg å holde stø kurs.. tanken på at jeg ikke behøver å gå feit livet ut liksom.. :ja:
Albertine sa for siden:
Jeg har som Strutsen valgt Aleris for dette og kan heller ikke få fullrost dem nok. Det var en veldig god opplevelse. At Aleris har den beste kirurgen gjorde også sitt til at jeg valgte dem. Det er den beste avgjørelsen jeg har tatt i hele mitt liv.
Impulsiw sa for siden:
Betryggende å høre :ja:
Det finnes et forum som heter [url]www.vektoperasjon.no[/url] Der er det mange som har tatt, mange som venter på operasjon og noen som tenker på dette (inkl meg :D)
Flere har vært i Russland og tatt operasjon. Det koster mellom 60 og 70 tusen MED opphold på hotell for deg og ledsaker. Tidsperspektivet er 14 dager, så da kan man "feriere" litt også.
Alle de som har tatt det i Russland sier de er fornøyd. Det er jo halve prisen mot her liksom. Ikke alle som har 138 000 til en operasjon her.
Hvis jeg bestemmer meg for å ta det skrittet, tror jeg ikke at jeg orker å stå i kø i ett eller i verste fall 2 til 3 år. Så da er dette en mulighet for meg i alle fall.
Iset sa for siden:
Makan til tullete og uvitende innlegg. Hadde det bare vært å ta seg sammen, slik du sier, hadde ingen trengt å ta en operasjon, tror du vi gjør det for moro skyld?
Jeg er selv Gastric bypass-operert og kjenner meg overhodet igjen i dette innlegget. Jeg har over et dusin venner og kjente som også er operert, og de har ingen som helst problemer. Alle som kjenner meg kan skrive under på at jeg nyter maten og lever godt, nesten litt FOR godt. Kaste opp tror jeg ikke engang vi KAN som operert, jeg har ikke kastet opp på 2 år nå, selv ikke da jeg var gravid og var ekstremt kvalm i 10 uker. Jeg har heller ikke tatt en eneste vitaminsprøyte siden operasjonen, hvor får du det fra?
Jeg har forresten INGEN problemer etter operasjonen. Den eneste effekten jeg har hatt er vektnedgang, ingen INGEN problemer. Men så er jeg operert privat også, som regel tryggere det.
Jeg er så glad jeg tok dette valget, og at jeg valgte Aleris, til tross for dårlig økonomi. Jeg har gått ned i underkant av 70 kg og lever helt normalt, det er helt fantastisk. Men så var jeg stor også, med en BMI på 44. Til tross for ung alder er jeg nesten sikker på at jeg ikke hadde levd i dag om jeg ikke hadde blitt operert. Jeg hadde også utviklet diabetes, det fikk jeg vite samme dag som operasjonen. Den har forsvunnet etterpå ...
Dette er ikke ment som et "halleluja-ta operasjon, alle sammen"-innlegg altså. Jeg synes bare det er så mye skrekk-propaganda ute og går når det gjelder disse operasjonene.
fatty sa for siden:
www.kirugirejser.dk
Har selv tatt operasjon Gastric Bypass gjennom dem. Han som driver det er selv med på reisen.
Prisen er ca 80000 og da inkludert hotell og reise.
Utrolig bra service. Har selv tatt Gastric Bypass og øyeoperasjon (laser) hos dem :D
Tok vektoperasjonen 23 mai, da veide jeg 114 kg. og veier nå, 6 måneder etter 76 kg:)
arkine sa for siden:
er faktisk litt enig med deg ,,men en som er overvektig blåser i alt det du sier , fordi livet er nok ødelagt som det er ,,og hva skal man nyte maten etter
vel jeg er slankeoperert for 25 år siden ,gastrick banding , kastet opp nesten daglig i 20 år , og kunne så absolutt ikke nyte mat,,ja det var en plage ,,gikk ned 32 kilo ,, så begynte vekten og øke ,,jo mer jeg kastet opp jo mer økte vekten ,, fordi kroppen vente seg til mindre og mindre mat har jeg skjønt i ettertid ,,for 5 år siden fjernet jeg hele ringen rundt mavesekken ,,, først nå i dag kan jeg igjen nyte et måltid mat ,,,men i små mengder ,,, fordi det antaglig er arrvev i eller rundt magesekken,,kaster enda opp ,men det er langt mellom ,, ris tåles ikke og lite grønnsaker ,, brød er det jeg tåler best ,,
jeg begynte så med eurodietten og lavkarbo gikk ned 22 kilo på 6 mnd ,og holdt meg der nå i to år ,,men kan ikke gå over til karbomat mer, kunn i begrenset mengder ,,
så vil ikke anbefalle noen og ta en oprasjon ,,
men så til det ironiske ,,, jeg angrer ikke på oprasjonen .legen min sa den gangen ,, du vet du kan dø på oprasjonsbordet ,, ja sa jeg ,men du vil vel opprere meg ,, var desperat ,men sånn tenker vi overvektige ,, for det er ikke godt og være overvektig , det sliter på alt ,,både kropp og sjel
og bare for og ha sagt det ,,JEG HAR ALDRI I MITT LIV TATT NOEN FORM FOR VITAMINER ,OG JEG HAR NÅ VÆRT FRISK OG RASK , TILOGMED UNDER MIN SISSTE GRAVIDITET SOM SLANKEOPRERT , OG GUTTEN ER 20 ÅR I DAG
og det er jæ..... vansklig og holde seg til en diett livet ut
Albertine sa for siden:
Nå skal det sies at en operasjon som ble utført for så mange år siden nok har blitt forbedret siden den gang, og gastric banding er dessverre en type operasjon som gir varige ettervirkninger. Jeg vet at mange som har hatt banding tar en full gastric bypass etterpå og blir mye mer fornøyde.
fatty sa for siden:
LOOL
For noe tåpelig dritt du har skrevet:mad:
Har selv tatt operasjonen for 6 måneder siden og har ingen som helst problemer. Klarerfint å nyte et godtmåltid i en normal mengde.
Og jeg drikker melk som en kalv i følge typen :rodme:
arkine sa for siden:
ønsker dere alle lykke til med slankeoprasjonen ,,jeg tok som sagt gastrick banding ,men det var ikke noe band en kunne regulere ,, det ser ut som ei klokkereim,, (vet det fordi jeg har fjernet det)ikke noe elastisk
men ikke for og ta motet fra dere ,,men mange kompliksajoner ,mindre og større kommer gjerne etter noen år ,,og vektøkning kommer også,, så det gjelder og passe godt på vekten,,jeg spiste mat som jeg kunne beholde ,og det var stort sett brød ,, og usunne mavarer og snop
jeg kan ikke si at jeg led noe , at jeg kastet opp tok jeg som et pluss ,,de første årene ,,men det som skjedde var jo at jo mindre mat jeg beholdt ,jo mer la jeg på meg ,,jeg spiste skejlden på resturang ,, grunnen at jeg syns det var bortkasta penger , spiste jo så lite ,, og spiste jeg mye ,, fikk jeg vondt ,og måtte kaste det opp ..
i dag er jeg igjen slank takket være lavkarbo,,vil ikke ta slankeoprasjon igjen ,,men jeg angrer overhodet ikke på at jeg tok oprasjonen
og skjønner godt dere som tar den,,
men et godt rå ,,, pass på hva dere spiser ,, for en oprasjon krever også en diett ,,
og uansett hva slankeoprasjoenen heter , så legger du på deg om du ikke passer på hva du spiser,, etter noe år
fatty sa for siden:
Nå tok jeg gastric bypass da.. Var ei dame i gruppa mi som tok banding, og hu og angra samme dagen vi kunne bynne å spise...
Han i kirugirejser anbefalte og ta ta bypass da banding ofte ga problemer;)
Strutsen sa for siden:
Ville bare stikke nesen innom for å komme med en kommentar til denne "diskusjonen".
Det er enormt stor forskjell på gastric banding og gastric bypass. Jeg anbefaler alle å lese bl.a inne på [url]www.vektoperasjon.no[/url] om forskjellen på de ulike operasjonene.
Vektredusjonsoperasjon er ikke noe altarnativ i stedet for slanking - det er et verktøy/hjelpemiddel. Og de aller fleste av oss som har tatt dette drastiske skrittet til å legge oss under kniven har forsøkt de aller fleste slankemetoder/kurer uten å lykkes. Dette handler ikke bare om å bite tennene sammen og "holde ut" - det handler om fysiologiske tilstander som gjør vektredusjon vanskeligere for enkelte enn for andre.
fatty sa for siden:
Bra innlegg!:)
Helt enig med deg:rolleyes:
Iset sa for siden:
Enig, det er stor STOR forskjell, så jeg håper virkelig ikke en person som har tatt gastric banding vil advare andre mot gastric bypass, som er en helt annen type operasjon med mindre komplikasjonsrate og mindre sjanse for vektøkning senere. Det går overhodet ikke an å sammenligne de to operasjonene, og i hvertfall ikke når operasjonen er tatt for mange herrens år siden. I dag er det helt annerledes.
arkine sa for siden:
Alle burde blitt advart mot og ta en slankeoprasjon ,uansett type ,,for en kan faktisk DØ under oprasjonen , og noen få har det også grunnet komplikasjoner
men jeg skjønner godt de som tar det ,,,men det jeg ville var ikke og advare mot oprasjon ,,men og advare mot at etter oprasjonen ,må en faktisk også leve på en slags diett , passe på hva en spiser , for en Kan legge på seg av alle oprasjoner ,,og det kommer ikke etter et år men etter flere år ,,, jeg kjenner fler som har tatt bypass også ,og dere kan jo også lese på forumet om oprasjoner ,om de som har litt fartstid , flere har lagt på seg , fordi alt kan utvides , og en får plas til mer mat og snop og sånt ,
og da er igjen eneste utvei og slanke seg ,, desverre
Impulsiw sa for siden:
Det er jo greit med en sånn "advarsel". Men det jeg har hørt klarer de fleste å holde vekta? Ellers hadde det vel ikke vært noen vits, hvis brorparten var like tykke etter 10 år?
Strutsen sa for siden:
Skal ikke forsøke å motsi deg her - men når du først oppfordrer oss til å lese på vektreduksjonsoperasjonssiden så hadde det vært lurt om du selv også leste litt der om hva som skjer med kroppen før og etter en GBP operasjon. Man kan risikere å gå opp i vekt ja - men man vil aldri være i stand til å gå opp i vekt så mye at man når utgangsvekten. Næringsopptaket i tarmen vil alltid være noe lavere enn hos ikke-opererte.
Risikoen for å dø under operasjonen er selvfølgelig til stede - men ligger på under 1%. Risikoen for å dø av overvekten er langt langt større dessverre.
Kommentaren din om at den eneste utveien er å slanke seg blir jeg nesten litt provosert av. For dette dreier seg om mennesker som har forsøkt det meste. Hormonet Grehlin styrer sult og lysten på mat hos oss alle - men hos noen så produseres dette hormonet (sammen med en rekke andre hormoner) i større målestokk enn hos andre. Noe som igjen gjør at vektreduksjon til slutt blir så godt som fysiologisk umulig. Ved en GBP reduseres, eller forsvinner, produksjonen av dette hormonet (og flere andre hormon) - noe som gjør at det er lettere å styre sitt matinntak.
For de aller fleste som sliter med litt overvekt er nok den aller beste veien ut av dette en skikkelig livs- og kostholdsendring. Men for de som har blitt sykelig overvektige så er det ikke lenger "så enkelt" - og ved en GBP reduserer man faren for å dø av overvekt, og øker sin livslengde med mange år. Dessuten - en livslang livsstilsendring må til enten man velger operasjon eller ikke. Med dette i tankene blir kanskje ikke valget for disse menneskene så vanskelig lenger...
Iset sa for siden:
Vel, man kan dø av en mandeloperasjon også, faktisk er dødsrisikoen like liten ved en GBP (hvertfall ved Aleris) som ved en mandeloperasjon. ;)
Når man allikevel er "døden nær" av overvekt og ikke har noe liv, er det ikke så mye som skremmer et menneske fra en slik operasjon. Det kan liksom ikke bli så mye verre.
Problemet etter en slankekur er at 95 % (av sykelig overvektige) har lagt på seg alt igjen innen få år. Det er altså å HOLDE vekten som er det største problemet. Nettopp derfor tok jeg og mange andre denne operasjonen. Jeg og andre har klart å gå ned både 20 og 30 kg (andre mye mer) men har lagt på oss igjen. Etter en GBP vil det å legge på seg igjen selvsagt være mulig, men MYE vanskeligere enn ellers. Man kan snu tallene på hodet og si at 5 % legger på seg igjen etter en GBP, i motsetning til 95 % som ved vanlig slanking.
Magesekken utvides IKKE. Men det blir laget et "reservoir" i tarmen der man får plass til litt mer mat. Man vil allikevel aldri kunne overspise som før, for man får både dumping og blir mett lenge før det. Dessuten er næringsinntaket lavere for resten av livet, ellers hadde vi sluppet å gå på store doser vitaminer og mineraler nettopp hele livet.
Den siste setningen din regner jeg med er skrevet litt i full fart, for alle vet hvordan man slanker seg, og jeg skal love deg at de fleste GBP-opererte er "verdensmestere" i slanking.
arkine sa for siden:
jada jeg også vet hvordan jeg slanker meg ,, kunne tatt doktorgraden i det jeg , er ikke ment som kritikk eller noe som helst , bare rene fakta
og siden jeg også har tatt slankeoprasjon , så er vel det kasnke innlysende hvorfor jeg gjorde ,, jo fordi jeg ikke hadde noe liv ,og det var likegyldig for meg om jeg døde på oprasjonsbordet eller ei ,,HAR ALDRI ANGRET PÅ OPRASJONEN ,, DEN GA MEG FAKTISK ET LIV ,,og jeg holdt faktisk på og dø på oprasjonsbordet,,,
så kristisere ingen som tar oprasjon ,,, vet godt hvordan overvektige lider jeg
kom bare med en advarsel om at det går ann og legge på seg igjen om en ikke passer på
og den advarslen fikk ikke jeg ,, for de ingen visste hvordan oprasjonen virket på sikt,, jeg fikk beskjed om og gå hjem og spise og føle meg fram
så igejn fårstår godt de som tar oprasjon
les innleggene før dere kritiserer de
Strutsen sa for siden:
Hadde bare lyst til å si at jeg har i hvert fall ikke hatt til hensikt å kritisere det du sier. Har bare hatt lyst til å kommentere at det er stor forskjell på gastric banding og gastric bypass i forhold til risikoen for å legge på seg mye etter noen år. I tillegg har verden tatt noen kvantesprang fremover i riktig retning de siste to tiårene når det gjelder vektreduksjonsoperasjoner.
Personlig tror jeg at det knapt finnes mennesker som kaster seg inn i en så stor operasjon uten å ha gjort seg noen tanker om hva dette innebærer. Både privat og i det offentlige lærer man en god del om livsstil og kostholdsendringer både før og etter operasjonen. Men når så er sagt så håper jeg selvfølgelig at flest mulig klarer seg med en livsstilsendring og unngår en operasjon !!
scartz sa for siden:
Ok, her kommer jeg kanskje med dumme spørsmål, men sånn er det :p
Det jeg tenker, er at en person som har prøvd alt av slanking, og tar en operasjon, er det ikke god sjanse for at de legger på seg igjen over en del år? Liksom, om en person ikke har viljestyrke til å holde seg unna det som er usunt for kroppen, hva hjelper det da med en operasjon?
Er det kanskje at personen får en "boost", dvs motivasjon da kiloene raser av i begynnelsen? Eller er det at personen rett og slett ikke klarer å spise den samme maten?
er jo så mange som går på slankekurer og klarer å ta av, og motivasjonen til mange er jo at når man er ferdig slanket, kan man slappe litt av med mat igjen.. Og det er jo der problemet ligger, for da begynner man jo å legge på seg igjen.. Jeg bare tenker at det kan være tilfellet med operasjon også? Har lest om en person som tok operasjon, var inspirasjon til mange. Men etter noen år var alt tilbake og mer.. Har blitt sagt her at operasjonene har blitt forbedret, vet ikke helt hva dere mener med det? Hva kan har blitt forbedret som gjør at personer ikke faller tilbake i gamle vaner?
En person som er så stor at livet ikke er godt lenger; har den personen så mye å vurdere over ang. en operasjon? Altså, folk er jo forskjellige, så noen bruker sikkert mange år på å vurdere om dette er rett for dem. Men kan jo se for meg at det også er personer som ønsker å hoppe rett i det uten å gi altfor mye tanke til det. De utallige teite diettene man har prøvd sier kanskje litt om hvor despo man kan bli for å gå ned i vekt! :p
Ikke ta dette som kritikk, er bare jeg som ikke kan så veldig mye om dette tema, og er litt uviten samtidig nyskjerrig. Har aldri vært så stor at jeg har trengt å vurdere operasjon, så jeg klarer ikke å forestille meg hvordan noen kan ha det i en slik situasjon.. Lett kan det ikke være.
Iset sa for siden:
Nemlig. Samme her.
Scartz: jeg har svart med rødt:
scartz sa for siden:
Ok, var litt greit å få info om det! Kan tenke meg at det er et skummelt valg, uansett hvor overvektig man er. Er godt at tilbudet er der ute, og jeg antar at en lege vurderer nøye om en person trenger det eller ei!
arkine sa for siden:
Ved Gastric banding, som Arkine har hatt, er det annerledes. Da setter man bare et bånd på magesekken og når det tas av vil de aller fleste øke i vekt igjen, da de ikke lenger har noen "sperrer
[color=#ff0000][/color]
jeg økte i vekt når jeg hadde bandet rundt mavesekken,,derfor jeg like godt tok det vekk,,
[color=#000000][/color]
og nå er jeg nesten normalvektig ,men sliter hver dag for og holde vekten
Impulsiw sa for siden:
Lista for å få operasjon gjennom det offentlige er kanskje høyere en på privat sykehus?
Strutsen sa for siden:
Det er kanskje bare meg - men føler at det blir litt "flisespikkeri" rundt dette temaet jeg da.
Ved Gastric Banding så blir ca halve magesekken (50%) koblet vekk med denne bandingen (en form for strikk - ulike typer ved ulike operasjoner og sykehus) - elastisiteten i den resterende delen av magesekken er ganske stor etter dette inngrepet (like stor som den er på en ikke-operert magesekk). Derfor opplever endel (faktisk ganske mange) å få en vektøkning selv med bandingen intakt.
Ved en Gastric Bypass så beholdes det knapt magesekk - og i de 5% som beholdes finnes det veldig liten elastisitet fordi det er den øverste delen mot spiserøret som beholdes - derfor opplever pasienter som lever med GBP veldig liten volumøkning av magesekken i årene etter inngrepet.
Det er fremdeles, den dag i dag, litt ulike former for inngrep som blir utført fra sykehus til sykehus. Noen kirurger sverger til å la litt mer være igjen av magesekken - andre kobler om mindre (eller mere) tarm osv osv. Det som dog kjennetegner alle GBP inngrep er at man ikke lenger har lukkemuskel ned mot tynntarmen - samt at tolvfingertarmen ikke lenger sitter opp mot det som fungerer som magesekk. Dersom man stadig, i årene etter inngrepet, overspiser litt vil man kunne oppleve at den lille magesekken utvides noe - og faren for å gå opp noen kilo vil alltid være til stede. MEN MAN KLARER IKKE Å GÅ OPP ALLE KILOENE MAN HAR GÅTT NED ! Det er rent fysiologisk umulig ! Her handler det også om at tarmen er såpass forkortet at den aldri vil være i stand til å oppta samme mengde næring som før inngrepet.
For de fleste som har levd lenge med overvekt vil det være en kamp å holde seg normalvektig uten operasjon. Dette fordi hormonet Grehlin (som jeg har beskrevet tidligere) maser kroppen tilbake til utgangspunktvekt ved å skape sult (ofte til og med såkalt ulvehunger) og sug som gjør det vanskelig å holde seg borte fra mat. Da hjelper det ikke med aldri så sterk viljestyrke. De fleste som har slanket seg gjennom mange år vil også få sterkt nedsatt forbrenning - noe som igjen gjør det svært demotiverende å til stadighet leve på streng diett.
Men jeg repeterer meg selv til det kjedsommelige - operasjon er ingen hokus-pokus-resept på et sunt og slankt liv - dog er det et fantastisk hjelpemiddel på veien dit.
Når det gjelder kriteriene som private og offentlige sykehus legger til grunn så vil jeg definitivt tro at de private har lagt lista noe lavere. Dog handler det, selv for dem (i dette tilfellet Aleris her i Norge), om et moralsk ansvar og ikke bare penger.
Iset sa for siden:
Og dette hadde du sannsynligvis sluppet ved å ta en GBP i stedetfor en banding.
Ellers synes jeg Strutsen, som vanlig, sier mye bra i det siste innlegget sitt. :)
Impulsiw sa for siden:
Bra innlegg :ja: Balansert! :D Har ei venninne på 49 år, som veide over 160 kg som tok gbp. Det er over tre år siden nå. Hun veier nå 80 kg og har fått livet tilbake. Men hun sier at hun må passe på hva hun spiser for magesekken er nesten like stor som før. I påsken la hun faktisk på seg 3 kg og da var det "rett på suppekur" uka etter for å ta de av igjen. Hun er kanskje blandt de 5% som må slite litt mer for å holde vekta?
Men uansett....hun angrer ikke en dag! For henne stod det om livet og å se barna vokse opp.
Iset sa for siden:
Magesekken kan ikke bli like stor som før, det er fysisk umulig. Den blir kuttet med 95 % (!!!) så vi har bare 5 % igjen. I tillegg er den lille magesekken på usle 5 % ikke særlig tøyelig, så den kan vel maks øke med 5 % tenker jeg, OM den øker i det hele tatt.
Men tarmen lager et slags "reservoir" over magesekken, har jeg lest, så vi får plass til litt mer mat etterhvert. Jeg får jo plass til mer nå enn før, kan feks. spise 2 brødskiver eller 2 pizzastykker om jeg er skikkelig sulten. Men ikke mer, da sprekker jeg. Jeg kan aldri mer spise like mye som jeg gjorde før operasjonen, det er rett og slett fysisk umulig. Det er 2 år siden min operasjon. :)
Det siste du skriver kjenner jeg meg sånn igjen i. Jeg tviler på at jeg hadde fått se min datter vokse opp uten denne operasjonen, men nå sitter jeg her med TO barn, hvorav en baby på 8 måneder som aldri hadde vært her om jeg ikke hadde blitt operert. Ikke bare har jeg fått et nytt liv og en ny helse pga. operasjonen, jeg har i tillegg fått et nytt barn. :love:
scartz sa for siden:
95% av magen!! :O Det er mye! Er det ikke en risiko for at man kan bli underernært da? :/
Iset sa for siden:
Ja og nei. Det er helst tarmsystemet det kommer an på. Ved en DS-operasjon (Duodenal Switch) tar de mindre av magesekken men mye mer av tarmen, derfor er DS-opererte mye mer utsatt for underernæring (de bruker helst denne operasjonen på folk med BMI på 60+). Ved en GBP tar de mer av magen men litt mindre av tarmen, så vi får i oss endel næring, men det er klart vi ikke tar opp like mye som ikke-opererte, så vi må gå på solide doser vitaminer og mineraler resten av livet samt ta blodprøver jevnlig for å sørge for at opptaket er optimalt. Men det er jo en vanvittig liten pris å betale. Vitaminer tok jeg hver dag før operasjonen også. :)
Impulsiw sa for siden:
Da var jeg hos legen i dag og fikk henvisning til Aker. Følte jeg måtte "krangle" meg til det. Legen synes ikke jeg "ser" feit ut..:eek: men tallenes tale og BMI sier jo 37. Såvidt jeg vet er det sterk grad av overvekt. Så sjekket han BS og jeg hadde 7.6, så han var endelig overbevist om at jeg hadde dia2 da, men siden langtidssukkeret var på 5.6, mente han jeg hadde den under kontroll. Det er jo ikke så rart siden jeg har levd lavkarbo i 3 måneder nå. Styrtet en coka cola før testen jeg så han skulle få se at det gir utslag, sa jo ikke det da..Men hadde spist to sponplater med gulost til frokost og blodsukkeret leer seg nesten ikke av det. Skulle det bli reelt måtte jeg jo drikke noe søtt. Det er jo det de gjør ved sukkerbelastningstest også. Jeg ba om en sånn, men han mente plutselig at det ikke var nødvendig da. I det ene øyeblikket er ikke mine målinger bra nok, i det andre er det greit å ta bare en tilfeldig måling...:confused:
Så sa han at det var "negativt" at jeg hadde slitt med spiseforstyrrelser. Jeg spurte da om det ikke var ganske vanlig hos folk som veide så mye som jeg og en tyve tredve kilo til? Hvorfor blir man så tykk hvis man ikke har et problematisk forhold til kosthold og mat? Han var til dels enig der også da. Men så ville Aker at man skulle ha prøvd å slanke seg. Har jo ikke gjort noe annet enn å slanke meg siden jeg var 15 år og man ser jo hvor langt det har brakt meg. I år har det vært Grete Roede og Fedonklinikken.
Håper jeg ikke blir avvist for å si det sånn. Nå har jeg sendt forespørsel om pris til ScandinavianCliniks... Tror det er rundt åtti tusen det koster å ta en GBP i Thailin. Tror jeg prøver å skrape sammen det i stedet for å gå 2-3 år til på "vent" og bli enda feitere...
Iset sa for siden:
Lykke til, bare spør om du lurer på noe. :klem:
Impulsiw sa for siden:
Takk for det :klem:
fatty sa for siden:
www.kirugirejser.dk
Kjempebra service og folk som er med:)
Impulsiw sa for siden:
Takk for tipset :ja:
TAM sa for siden:
Jeg gikk på skolen med ei som hadde tatt vektoperasjon og hun var jo blitt så utrolig flott.
Hun går nå inn i str 36-38 og hun veide rundt 170 kilo før operasjon.
Hun har store psykiske plager i dag. Som hun selv sier, kroppen er blitt liten, men hjernen skjønner det ikke.
Hun er veldig langt nede og hun klarer overhodet ikke å innse selv at hun er så slank og fin.
Jeg jobber med en som veide 250 kilo, han har nå gått ned til rundt 120-130 kilo. Livet hans har blitt bedre, men han sliter mye med kolikk og reagerer på feit og sukret mat. Han klarer heller ikke å spise et normalt måltid, bare småspiser hele tiden.
Jeg er IKKE i mot denne type operasjon, jeg har faktisk vurdert den selv for bare noen dager siden.
Jeg vil bare få frem at det finnes faktisk de som får problemer etterpå.
Jeg vet fortsatt ikke om jeg skal betale operasjonen selv eller om jeg bare skal blåse i det.
Ha en fin dag. :)
Iset sa for siden:
Det er helt klart folk som får problemer i etterkant ja. Bla. de som er sterkt spiseforstyrrede før operasjonen, og spesielt de som hele livet har vært overvektige. Sistnevnte får nok et problem når de får "ny" kropp, for det stemmer jo ikke med det de hele livet har sett i speilet. Det sitter nok mer i hodet på dem enn hos oss som har vært slanke og kun vært overvektige en del av livet. Jeg var slank før, og da jeg la på meg, ble jeg mer og mer en annen person. Ingen kjente meg igjen, og jeg var ikke meg selv. Etterhvert som kiloene forsvant, kom den ekte Iset mer og mer frem, og jeg ble gladere og gladere og mer sprudlende, sånn som jeg alltid har vært tidligere. Så jeg har absolutt gått ned i vekt både fysisk og psykisk, men hadde jeg vært overvektig hele livet og ikke kjent til noen annen Iset enn den tykke Iset, hadde jeg nok slitt litt mer.
Han som sliter med kolikksmerter og slikt, hvor er han operert? Jeg ser, uten at jeg skal påstå noe, tendenser til at offentlig opererte sliter mer mer ettervirkninger enn privat-opererte. Men det er sikkert naturlig, i og med at et privatsykehus ikke har råd til tabber (for å si det rett ut).
arkine sa for siden:
Ved Gastric Banding så blir ca halve magesekken (50%) koblet vekk med denne bandingen (en form for strikk - ulike typer ved ulike operasjoner og sykehus) - elastisiteten i den resterende delen av magesekken er ganske stor etter dette inngrepet (like stor som den er på en ikke-operert magesekk). Derfor opplever endel (faktisk ganske mange) å få en vektøkning selv med bandingen intakt
det er mulig det er sånn nå at bare 50% av mavesekken blir koblet vekk.
men i min tid var det ikke sånn, da ble det satt en reim rundt mavesekken nesten øverst, og den rommet snaue 0,5 desiliter og det var heller ikke elastikk band,,,det fungerte som en slags trakt,,og når trakten ble full,,fikk jeg vondt og kastet opp,,og da var jeg sulten igjen og kunne spise ,,jeg klarte aldri og spise mye ,men spiste feil mat og snop som var lettere og spise ,og siden jeg ikke fikk plass til så mye ,, kastet jeg som sagt opp
og jeg la på meg ,og det fordi at kroppen til slutt la seg på sparebluss,,og tok vare på alt av kaloirer den kunne få,, så det handler ikke om og spise mye mat ,,og at magesekken utvider seg
derfor jeg til slutt fjernet bandet , det viste seg at magesekken min ikke hadde øket, tvert i mot sa legen
det er nå fem år siden og først nå kan jeg spise normalt ,men må passe på hva jeg spiser ,, vekten stiger fort ,
Iset sa for siden:
Ja, det er derfor jeg er svært skeptisk til Gastric Banding. Gastric bypass blir jo noe helt annet.
Impulsiw sa for siden:
Veldig flott innlegg! Det viser at problemet har mange fasetter. Mange sliter kanskje med store spiseforstyrrelser. Det sitter jo i "huet". Da er det kanskje ikke så lett å takle vekttapet.:nei: Ei jeg kjenner lager fortsatt store posjoner.. som hun selv sier "jeg er ikke operert i hue".
Noen får problemer med magen også. De jeg kjenner får problemer når de spiser søtsaker og fett i større mengder. MEN det er jo faktisk meningen man skal slutte med inntak av dette hver dag i store mengder. Det er jo ofte derfor folk har blitt tykke. En operasjon tvinger fram endring i atferd i forhold til mat. Det er jo derfor man tar denne operasjonen. De alle fleste i alle fall. Men det betyr jo ikke at problemet forsvinner.
For min del er det slik at bekymringen for å dø av bivirkningene av overvekt, er veldig stor. Er ikke så opptatt av det estetiske, bli sylfide.. det kommer bare som en "hyggelig" bivirkning rett og slett. Jeg hadde klart å ta av i vekt hvis jeg ikke gikk på medisiner. Men de må jeg ta for å fungere. Så jeg håper at en operasjon kan hjelpe meg med å ta av en del kilo, så jeg kan leve lenger for å si det sånn.
Men det er langt fram til en op. FØR det skal jeg gjøre alt som står i min makt for å klare det på egen hånd. En operasjon står ikke øverst på min ønskeliste. Redd for komplikasjoner osv.
Impulsiw sa for siden:
www.fedmeoperasjon.no/spoersmaal/
Nytt norsk tilbud til 98 000. Litt penger spart i alle fall for den som vil betale selv :ja: De opererer ned til 30 i BMI står det.
Albertine sa for siden:
Ned til BMI på TRETTI? Hjelpes...
Iset sa for siden:
Ved 30 er det sikkert snakk om sleeve eller banding. Aleris opererer ned i ca. 33, men det skjønner jeg godt for jeg har selv sett hva en BMI på "skarve" 33-34 kan gjøre med et menneske som fra naturens side er spinkelt bygget.
Impulsiw sa for siden:
Ja tredve er vel litt lavt ..synes jeg da. Da snakker vi jo ikke om dødelig overvekt..men mer forfengelighetskilo. Kan forstå at folk synes det kan være tungt...menne.. jeg hadde ALDRI gjort det hvis jeg veide i overkant av 95 kg..:nei: Det er 25 mindre enn nå.. hadde jeg kommet dit hadde jeg vært fornøyd. Men nå er jeg 180 høy da.. så 95 kilo på meg blir jo noe annet enn 95 kilo på en som er 1.60... da blir jo bmien høyere også..
Men jeg hadde ikke gjort det.. så lenge jeg var under 100 kg faktisk. Men det er jo meg da.. :D
Nå er jeg ikke under 100... ENDA :_plystre:
Albertine sa for siden:
Med en BMI på 30 er jeg 15 kg overvektig. 15 kg er ikke uoverkommelig å få vekk på egen hånd. Fem ganger så mye, derimot...
Iset sa for siden:
Nå har vi jo alle vært 15 kg overvektig uten å få det av, snarere tvert imot. :p
Men ja, jeg hadde heller aldri vurdert en så drastisk løsning uten at vekten hemmet meg enormt i hverdagen. Noe den gjør hos folk jeg kjenner med en BMI på 33-34-35, så DEM skjønner jeg. Hos meg ble ikke vekten fysisk hemmende før jeg havnet på kanskje 36-37, det var vel da det begynte. Da jeg ble operert lå den på 44, og da var jeg så ødelagt både fysisk og psykisk at jeg ikke tror jeg hadde levd i dag om jeg ikke hadde tatt operasjonen. Men da var jeg jo godt over den offentlige grensen også.
Albertine sa for siden:
Jeg mener at en operasjon skal være absolutt siste utvei, at man skal ha prøvd ALT før man legger seg under kniven. Har man en BMI på 30 har man ikke prøvd alt, tør jeg påstå.
Iset sa for siden:
Det er sant. Ved en BMI på nærmere 35 vet jeg av erfaring at det er nyanser, men ved 30 og mindre er jeg selvsagt mer skeptisk. Nå er jo banding en reversibel operasjon da, sikkert derfor den tilbys til de med BMI på rundt 30, men jeg ville selvsagt ikke tatt i banding med ildtang engang. meget skeptisk
Impulsiw sa for siden:
Det kjenner faktisk jeg også..at det er mye lettere med bmi 37 kontra 42 :ja: det er NI TUNGE kilo for mitt vedkommende...det går faktisk lettere nå.
Er veldig enig i det altså. Hadde aldri utsatt meg for en sånn risiko for "skarve" 30 i BMI...:rolleyes:
Kamilla81 sa for siden:
Hei.. ny her jeg...:-) Etter mangen år med ørtens slankekurer, har jeg nå stått på venteliste til gastric bypass i snart 2 år, og nå nærmer det seg operasjon med storm skritt og det gleder jeg meg til!! skal bli deilig å slippe å gå rundt å føle seg som en "ellefant".. det er fint å lese om dere andre som har vert i gjennom operasjonen allerede og att det har gått bra med dere. Jeg skal til samtale på sykhuset på fredag og da får jeg vite operasjons datoen!!!
Impulsiw sa for siden:
Lykke til :heia:
Kamilla81 sa for siden:
Takk for det Både gruer og gleder meg!!
Impulsiw sa for siden:
Det skjønner jeg. Det er ikke bare bare... Men det går nok bra :heia:Kamilla81 sa for siden:
oki, har vert på sykehuset i dag, og ble veldig forvirra:confused: det blir ikke gastric bypass, men gastric sleevig.... og operasjonen blir om 6uker:wacko: så nå må jeg spise en knekkebrød kur frem til operasjons dagen..men jeg ble veldig usikker på grunn av att jeg er allergisk mot ett stoff i narkosen og da må de putte alle rørene ned i halsen på meg mens jeg er våken, og det høres ikke så veldig fristende ut!!det er ikke sikkert de klarer det heller sa legen og da blir det ingen operasjon..:confused:
Impulsiw sa for siden:
Huffda :( Hørtes ikke bra ut! Får du spinalbedøvelse da?Strutsen sa for siden:
Ikke det at jeg er noen spesialist på området - men jeg tror nok at de går høyere opp enn det de kan gjøre ved spinalbedøvelse (tror man regner hoftekammen som øvre snittregion).
Krysser fingrene for deg Kamilla - og håper at de finner en løsning på problemet. Skjønner godt at det ikke virker spesielt fristende å være våken når de intuberer - men forsøk å fokusere på at det kun er en kort stund hvor du syns dette er ubehagelig og deretter sover du, og husker ikke stort av hendelsen etterpå.
Impulsiw sa for siden:
Jeg er heller ingen ekspert..men har hatt spinalbedøvelse to ganger.. og jeg ble lam helt opp til brystkassa.. Tok Keisesnitt for 15 månederr siden..så jeg husker det godt kan man si.. :DHvis de ikke tar narkose så må de jo bruke et eller annet?? Regner med at de ikke opererer uten..lissom :eek:
Strutsen sa for siden:
Jeg oppfattet det kun som om det var intuberingen som skulle gjøres uten narkose jeg. Det finnes jo så mange ulike typer narkosestoffer idag... men guri land - nå beveger jeg meg på et fagfelt jeg overhode ikke har greie på, så det er vel best å ikke begynne å gjette.
Håper bare at de finner en løsning for Kamilla !!!:)
momsi sa for siden:
Hei! :D
Jeg er nok ikke noen proff på dette feltet, men sykepleieren i meg våknet, og jeg begynte å bla i bøkene mine. dette var noe av det jeg fant.
Det er nok generell anestesi (full narkose) som vil bli brukt. Spinal og epidural brukes på operasjoner fra navlen og ned, og full narkose brukes til opr. i bukhulen, brystkassen og ryggsøylen.
Ang. intubering. Dette gjør de når pasienten har en god muskelavlspping og det har du ikke i normal våken tilstand. For å oppnå en god muskelavslapping bruker de enten innhalasjonsanestesi (der du får en maske over munnen og du innhalerer medikamentet) eller de bruker muskelparalyserende medikamenter (da får du mest sannsynlig avslappende medikamenter intra venøst, altså rett i blodet).
Jeg må bare repetere meg selv og si at jeg ikke er ekspert på det som gjelder anestesi, og jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta en ny samtale med anestesisykepleier eller anestesilege slik at du får oppklart dette og faktisk får rett informasjon. Når du sitter der som pasient er det veldig mye info som skal inn på en gang, og du må ikke være redd for å spørre om ting du lurer på. Det er derfor du har samtale med anestesipersonalet.
Lykke til!!:)
kozpia84 sa for siden:
35 + tileggsykdom eller bmi på over 40. er vektoperert for 2 mnd cirka.
masse jobb me d
Kitt sa for siden:
Hva mener du med masse jobb me d?
Hva er masse jobb med hva?:confused:
Impulsiw sa for siden:
Ja det lurte jeg på også :ja: Kjenner 4 stykker som har tatt det og alle fire har opplevd det veldig forskjellig.Ei har gått ned fra 163 til 80 kilo. Og har operert løshuden vekk. Hun er MEGET fornøyd. Sier hun har fått livet i gave.
Ei har gått opp 20 kilo etter først å ha gått ned 50 kg. Gikk opp pga medisiner mot depresjon.
Ei som ikke fikk så veldig god effekt.
Ei som har gått ned 63 kg og fortsatt går ned 3 kg per måned og er meget fornøyd.
Men ingen sier det er noen lettvint løsning. Og hvis man er trøstespiser sier det seg selv at savnet etter mat kan bli stort.. som ei jeg kjenner sier "jeg er ikke operert i hue" ;)
Iset sa for siden:
Når man er såpass fersk i gamet, er det ganske mye "arbeid" som regel. Man må passe på å få i seg nok proteiner, man skriver skjemaer over matinntaket, man tåler kanskje ikke ditt og datt og prøver ut hva man kan spise uten å få dumping, man går gjennom (hun er ferdig med den biten nettopp) uker med kun flytende- og moset mat osv. Men etterhvert går det bedre og bedre og man tenker ikke så mye over det.
Det med at vi ikke er operert i hodet kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Jeg har jo nesten hele livet vært en matmisbruker. Klart, den psykiske trangen til å overspise er så og si ikke der lenger, nå spiser jeg av helt andre årsaker, rett og slett fordi jeg er glad i mat og liker å spise. Tidligere spiste jeg pga. følelser, det gjør jeg ikke lenger. Men jeg må bruke viljestyrke for å leve sunt, det må jeg så absolutt. Trene og få i meg sunn mat, det er ikke alltid like lett. Men jeg har også fått livet i gave, det føler jeg så absolutt.
Impulsiw sa for siden:
Bra å høre hvordan du har opplevd det også Iset :ja:kozpia84 sa for siden:
man må drikk my vann i løpet av en dag mininum 1,5
kurs og oppfølging.
jeg spiser 8 måltider hver dag og trener annenhver dag
det er en livstilsendring for live.
man kan ikke ha kontrollerte sprekker som før.
man får dumping hvis man spise for fort eller spise feil eller spise for my fett
Kitt sa for siden:
Takk for svar!:klem:
Håper jo i det lengste å unngå GBP, men liker å vite hva jeg eventuelt kan vente meg av problemer om det viser seg å være siste utvei!
Impulsiw sa for siden:
Takk for at du delte dette. :ja:
Men jeg synes ikke det høres så ille ut ;) Jeg er villig til å ofre en god del for å ta av meg alle disse kiloene og bli kvitt diaen. :ja:
Er veldig glad for at operasjonen hindrer "kontrollerte" sprekker.. for de sprekkene er årsaken til at jeg ikke går ned det jeg vil... ei jeg kjenner fortalte at hun bare tålte EN spiseskje is..da var det nok! Hvis hun spiste mer fikk hun dumping. Høres ut som en drøm for meg som kan spise en liter is i slengen... UTEN å bli kvalm en gang :geip:
Akkurat nå er jeg inne i en periode hvor jeg hadde tatt operasjon i morgen hvis jeg hadde de 98 000 det koster på Gjøvik! :nedfor:
Carisma sa for siden:
Har ikke tid til å lese hele tråden nå, så bare lurer på: Hva i all verden er denne dumpingen dere snakker om?
Strutsen sa for siden:
Dumping kan sammenlignes med det diabetespasienter kaller føling - men i en helt ufarlig variant.
Den lille magen man har etter en GBP klarer ikke å spalte sukker (gjelder også fett og alkohol) fordi mengden enzymer i magesekken er så liten. Dvs at dersom man spiser f.eks sukkerholdig mat (gjelder også ved høyt karboinnhold - raske karber - fett og alkohol) reagerer kroppen med å produsere store mengder insulin for å "møte alt dette sukkeret som er på vei". Når kroppen oppdager at mengden sukker ikke motsvarer mengden insulin "DUMPER" det insulinet og man får det GBPopererte kaller DUMPING.
Dumping framstår på ulike måter hos ulike mennesker. Noen får kraftig magesmerter - hjerteklapp og/eller kvalme - noen føler ekstrem trøtthet og kan nærmest sovne sittende/stående. Noen får alle tingene på en gang. Så på mange måter kan man vel si at dumping får en slags antabuseffekt - man orker ikke å oppleve dette hele tiden og innstiller seg på å spise mer riktig for kroppen.
Impulsiw sa for siden:
Det var jammen nyttig informasjon :ja:kozpia84 sa for siden:
du provosere mæ veldi my nu.
æ e altså vektoperert æ. fått live mitt tbake....
bli bare iiritert når æ høre ka du skriv
farlier å fød unga ska æ fortell dæ
operasjonen var min siste utvei
dette er ikke noe jeg angrer på
og foresten jeg kan spise melkeprodukter:p
Impulsiw sa for siden:
Så deilig å høre at det gikk så bra for deg!! :ja:Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.