< Tilbake til oversikten

THEs dagbok

THE sa for siden:

Takk takk. Har veiedag fredag.

Ikke vært så flink i dag. Barnebursdag + stress = 0 grønnsaker (eller, 4 cherrytomater) 4 skiver skinke, to bars, 3 jordbær, en ferskendessert, en shake, blir vel en pudding til kvelds og i tillegg fy og fy litt kake.. Ca. 2 ss. av en kake med nøtter og krem, og en ss av en smørkrem... Selv om det ikke var mye, rumler det litt i magen. Men jeg har tross alt stått på hodet i godteposer, boller, muffins, sjokoladekake og div. i hele dag. Hva var det, litt unnskyldninger?! JEG tar og har selvfølgelig det hele og fulle ansvar!

Imorgen er vi igang igjen med barnehagen, 12 unger og det er meldt regn... Hjelp... Men da skal jeg sørge for å ha spist litt grønnsakslunsj i forkant.

Spennende å se om jeg får matsug.

Titti sa for siden:

Det var ikke mye til utskeielse da! Tipper det går helt fint jeg!

Ha en fin kveld videre og lykke til med ny bursdag i morgen.

:klem:

Hedda:) sa for siden:

Ojojoj, FANTASTISKE resultater da, du er kjempeflink, stå på! :D

Euroslankerinnen sa for siden:

Går nok helt sikkert veldig bra. Synes du var flink jeg:D

God natt:klem:

Ani sa for siden:

Det å spise før slike besøk er nok kjempe lurt, vanskelig å holde seg unna god sakene når magen roper etter mat. Bestem deg på forhånd om du velger å skeie litt ut, og hva du skal skeie ut med,- da er det lettere å holde seg til det man har bestemt på forhånd, og man slipper slite med dårlig samvittighet etterpå noe som vi slankere er eksperter på:D Lykke til i dag da, dette klarer du helt fint:D

THE sa for siden:

Ja idag skal jeg ikke skeie ut, det er bestemt.

Så langt: Ferskendessert, tre kaffe, en omelett med ett egg, en bar, salat med tomat, 5 macadamia, 7 mandler, 1 skinkeskive. Videre er det planlagt fennikel, en pudding og så skal jeg prøve å ta en suppe til middagen.

THE sa for siden:

Det holdt hardt med all deilig kake rundt meg, men jeg har skeiet ut kun med to ruter 70% så det var ikke det verste. En skinkeskive til ble det, og en bar i alt stresset. Så 5 produkter og litt annet.

Det som holdt meg fra å ta litt av sjokoglasuren, var redselen for å sette i gang et brølende monster som ville kreve offergaver i hopetall de nærmeste dagene. Så nå er alt av bursdagsmat gitt bort i "Doggy-bag" eller kastet. Går meg en liten tur nå, tenker jeg, må få senket skuldrene. Er det ikke typisk - masse søte, morsomme, høflige barn, og så er det 3 stykker som er frekke, kjipe, kommanderende og sliter en helt ut. De dominerer hele festen. Orket ikke ta noen av lekene jeg hadde planlagt. Det som er rart, er at foreldrene stort sett er søte, men de er kanskje ikke flinke til å sette grenser. Den ene var helt rå til ikke å ta et nei for et nei, har aldri opplevd maken (bortsett fra ADHD-ungdom jeg har jobbet med tidligere).

Nåvel, bursdagsbarnet mitt var superhappy, til neste år blir det seks og ikke tolv gjester. (Men det sa jeg ifjor også, da var det 16).

Ani sa for siden:

Så flink du er som klarte deg så bra gjennom bursdagen:D :D . Kjenner meg igjen i "monsteret" :D når det av og til slippes løs er det nesten umulig å temme det og jeg føler meg nesten som om jeg er en gal person som sitter og trykker alt mulig inn i kjeften uten engang å smake på det... frosne boller er ingen problem... heldigvis mange mange år siden det var så gale...

Utrolig kjedelig at noen få barn kan ødelegge et helt besøk. Hadde bursdag i februar for 6 åringen, og var helt sjokka etterpå hvor "fæle" enkelte av ungene var.. jentene var verst.. frekke i kjeften var de.. skikkelig stygge.. hadde lyst å fille riste enkelte av de men behersket meg selvfølgelig:D .. var så glad da besøket var over....

Lurt av deg å gi vekk rester og kaste det. Ha en riktig god natt THE:klem:

THE sa for siden:

Ja det er jo derfor vi må jobbe med følelsene også.. Hva er det vi tilfredstiller når vi spiser uten å smake på maten, må ha sjokolade når vi er stressa, spiser selv om vi begynner å bli kvalme? Sist fra ED lærte jeg med å spise riktig, og jeg var lenge i "normal" modus når det gjaldt å kjenne etter hvor mye jeg egentlig orket, at øyet lystet mer enn magen, og at det å overspise egentlig er skrekkelig ubehagelig. Etterhvert glemte jeg å lytte godt nok, og la på meg litt mer enn jeg burde i svangerskapet, og spiste ikke så bra i perioden etterpå. Eller, dvs, maten var sunn og fin, det var sjokoladen og smågodtet i tillegg som ødela.

Når det gjelder ufyselige barn, har jeg forsøkt å finne ut hvorfor den ene ungen trigget så mye hos meg, hnu som var verst. Hadde lyst til å kaste henne ut, i allefall på gangen, men det kunne jeg jo ikke. Har grublet mye over det, tror det er fordi hun minner meg om klassens tyrann fra barneskolen. Det er uansett ikke stort problem, for datteren min leker nesten ikke med henne, det hadde vært verre om de hadde vært bestisser. De har dårlig kjemi uten at jeg har sagt noe som helst, så det er greit nok. Men neste år, kanskje kino eller noe, med færre barn.

THE sa for siden:

I går to skinkeskiver til og en ostebit.

Idag: En shake, 10 macadamiar. En kaffe

Ani sa for siden:

Ja utrolig viktig å finne ut hvorfor man overspiser.. hvorfor mister man kontrollen. Jeg har funnet ut at det er bagateller som utløser det, jeg kan ha lyst på en klem fra gubben, men han tar ikke hintet så jeg blir såret, og døyver smertene med mat istedet for å si det til han.

I det siste året har jeg tenkt at "jeg er jo syk" som overspiser, det er jo så unormalt, og da ble det liksom unndskyldingen min for å spise sjokolade. Jeg er jo syk jeg og kan ikke kontrollere meg selv så det er jo bare å hive innpå... smart ikke sant, Har heldigvis oppdaget at jeg ikke kan fortsette sånn. Sjokolade og god mat er jo veldig deilig og det vil det sikkert alltid være for meg, men jeg prøver å lære meg selv at jeg kontrollerer meg, det er mine valg, og jeg må lære meg å endre følelsene mine. Tror veldig på tankens kraft, så jobber en del med å endre tankegangen min.. føler det hjelper.

Ikke rart du ble irritert på jenten som minnet deg om klassens tyrann,- smart å analysere litt hvorfor man reagerer som man gjør -det skal jeg forsøke neste gang.. en fin måte å bli litt bedre kjent med seg selv på.

Ha en fortsatt fin dag THE. Klem

Titti sa for siden:

Flott at du er så bevisst på hvorfor du føler trang til å spise når du ikke er sulten, da har man kommet langt! :ja: Jeg gikk som sagt på Emmy kurs og lært masse om akkurat det der. Har jobbet mye med meg selv og føler jeg har kommet langt der.

Ha en fin kveld, THE. :klem:

THE sa for siden:

Uff og akkurat når jeg skriver så fint om tankens kraft, må jeg krype til korset og fortelle om min sprekk idag. Spist nesten en hel plate 70% sjokolade. Fader også. :(

Hva skjedde?

Litt sliten etter å ha hatt to selskapsdager på rad, gått tre timer i dag, så alene med 3 slitne unger hele ettermiddagen, og så kommer mannen hjem med masse mørk sjokolade fra utlandet, blant annet Madagaskar, min yndlings-mørke sjokolade. I tillegg hadde han litt dårlige nyheter.

Tror jeg bare ble litt satt ut, og så spiste jeg litt mens jeg ryddet kjøkkenet og vips var nesten en hel plate borte :eek: .

Hvordan smakte den? Godt, men det hadde vært bedre om jeg hadde puttet bitene i en pen skål og kost meg med dem. Nå ble de spist altfor fort uten at jeg smakte ordentlig på dem. Skal man skeie ut bør man i det minste nyte det. Uff nå ble jeg så deppa, men skal kvitte meg med nedtryktheten fra de dårlige nyhetene, og skyldfølelsen for å ha mistet kontrollen. Problemer er til for å løses. Dårlig samvittighet hjelper ikke, skyldfølelse for mat man har spist hjelper ikke, gjort er gjort og spist er spist. En ny dag imorgen. Har i det minste skrevet av meg lysten på mer sjokolade :rolleyes: .

SÅ hva har jeg lært? Lettere sagt enn gjort, men hvis jeg skal "sprekke", skal det vært avklart, konsekvenser tenkt over, og bli gjort i et rolig tempo, gjerne med føle-pauser.

Tror jeg skal gå meg en liten tur.

Ellers har jeg spist perrfekt i dag :cool:

Titti sa for siden:

Jeg trenger i grunn ikke gi deg noen gode råd, du har jo tenkt gjennom dette og funnet ut alt på egenhånd. Det er kjempebra synes jeg!
Og som du sier spist er spist! Dårlig samvittighet trenger vi faktisk ikke, hvilken nytte har det? Ingen verdens ting. Det viktigste er bare å fortsette der du slapp og ikke la dette ødelegge for deg videre. Ikke sikkert det får noen betydning på vekta en gang. Mye annet som hadde vært mye værre enn mørk sjokolade også, når du først skulle kose deg :klem: Jeg er dessuten mye mer tilhenger av å kalle det kose seg enn å skeie ut! :ja:

Ny dag og nye muligheter i morgen! :D

Ani sa for siden:

Du er jo så bevisst når noe slikt skjer så dette går nok bra, det er jo dette vi lærer av. Helt enig, ikke se bakover på det som er gjort, fokuser på det du kan gjøre nå og fremover. Sov søtt..

THE sa for siden:

Takk for støtte.

Jeg skulle gjerne kalt det å kose seg, men det var ikke det det var, det var ute av kontroll-spising. Det begynte med litt kosespising som gikk ut av kontroll. Det er en av de viktigste tingene jeg må lære meg, å spise sånn ca. slik jeg har bestemt, og i tillegg glede meg over og eventuelt til det jeg skal kose meg med. Jeg vil ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet for det jeg spiser, det skal være jeg som bestemmer hvor mye og når. Det handler jo om kontroll, kanskje det blir for livsfornektende å skkulle ha stålkontroll hele tiden, men må da klare det nå, i allefall.

Heldigvis har jeg det ikke slik med sigaretter, kan gjerne ta en eller fem på en fest, og så ikke røyke noenting på uker eller måneder, og har aldri røkt under svangerskap. Får trøste meg med at det er godt det ikke er omvendt. Tross alt mindre helsefarlig med litt sjokkis.

Men jeg må finne nye veier for å løse spenninger ved nedtrykthet, stress og kjedsomhet. Mat er sjelden løsningen.

Fått i meg rundt 30 karber ekstra i går, får se hvordan det slår ut. Greit om ikke vekten går så mye ned, bare håper det ikke trigger mer lyst på mat. I tillegg er jeg begynt å gå tom for ting, venter pakke.

Ellers ved godt mot.

Hei THE
Vil bare ønske deg en god dag.
Synes du er flink! Og du er så reflektert på hva du gjør og hvorfor. Det å erkjenne at man har et problem og prøve å finne en løsning på det, er å være godt på vei. Klart vil det være vanskelig og man gjør feil, men det som karaktiserer et sterkt menneske er ikke at det ikke gjør feil, men at det reiser seg opp igjen. Dette skal du klare!!!!!
:klem:

Titti sa for siden:

Håper du snart får varene dine, så du slipper å gå tom! :ja:

THE sa for siden:

En lærdom er at sprekker gir ekstra matlyst.

I dag: En shake, en suppe, tre barer, måtte bare ta en ekstra tilslutt, en pudding. I tillegg har jeg spist endel macadamianøtter, to skiver skinke, litt kylling, fennikel, blomkål.

Kunne hylt ned to barer til uten problemer, så nå skal jeg sette på te-kannen.

Titti sa for siden:

Ja, det er helt merkelig så sugen en blir, kjenner til det!

Håper det går over, hvis ikke får du legge deg tidlig. :klem:

THE sa for siden:

Idag:
Ferskenfrokost, saa ute av huset og jobbet paa baaten hele dagen, glemte den ferdiglagde maten, hadde heldigvis med masse barer, spiste 3, kjempesulten etter fysiskjobbing, og spiste sikkert opp mot 100 g. kylling- og skinkepaalegg i bilen paa vei hjem, + to ruter 70%.

Til kvelds blir det en pudding, alt i alt en skikkelig daarlig matdag og saa er det veiing imorgen... Skal proeve aa spise noe groent ogsaa i dag.

Titti sa for siden:

Lykke til på vekta i morgen! :spent:

THE sa for siden:

Hei bare gått ned 400 g. til 82.4, men jeg kan takke meg selv. Helt greit! Skal måle meg senere.

I dag: To ferskendesserter, to barer, en pudding til kvelds, litt skinke, bittelitt kyllingpølse, en rute 70% sjokolade. Salat til lunsj, med litt feta og oliven, det er vel litt ulovlig, men kan jo ikke pelle ut alt når man er gjest...

All vektnedgang er bra:) Man ønsker jo selvfølgelig mest mulig, men 400 g er et stykke på veien det og:D
Du er flink:D Stå på, vennen:)

Titti sa for siden:

Grattis med nedgang! :D

Ani sa for siden:

Nesten 1/2 kg er jo bra!! Gratulere:D Ha en fortsatt fin helg.

THE sa for siden:

Har da begynt på fase to, men har egentlig ikke benyttet meg av det, bare spist litt skinkeskiver, føler jeg har gått over grensen tidlig, jeg kan godt spise litt fase 1 iblant.

I går, helt grei matdag, men vin hos en venninne. Og altfor mange sigaretter. Skal liksom late som om jeg er ung og barnløs igjen, men det funker jo ikke når man faktisk ikke er det. Litt fyllesyk i dag.

Så i dag, ikke så bra, men jeg tror jeg kommer meg. Har spist et stykke ostekake med nøtter, Heistadgele, rømme, fløte og yoghurt, så ikke særlig karbs, men temmelig utenfor menyen. Laget den selv som et alternativ til min mor som slanker seg, men den ble faktisk ikke så god.. Glemt å putte inn søtstoff i bunnen.

I tillegg en sjokofrokost, som jeg synes er ganske god, utrolig hva man venner seg til.

Ani sa for siden:

Ja man blir vant til mye rart, spiste kylling i kveld og det var ikke som forventet.. tørt og smakløst.

Frokostblandingen synes jeg er kjempegod, er helt tom for den nå, men har bestilt varer så den kommer vel iløpet av uka.
Sov søtt....

Titti sa for siden:

Ha en fin ny uke i fase 2! :klem:

THE sa for siden:

Så i dag, ikke så bra, men jeg tror jeg kommer meg. Har spist et stykke ostekake med nøtter, Heistadgele, rømme, fløte og yoghurt, så ikke særlig karbs, men temmelig utenfor menyen. Laget den selv som et alternativ til min mor som slanker seg, men den ble faktisk ikke så god.. Glemt å putte inn søtstoff i bunnen.

I tillegg en sjokofrokost, som jeg synes er ganske god, utrolig hva man venner seg til.[/quote]

Igår fortsatte jeg med litt tomat/grønnsakssuppe med basilikum og mozarella, to barer. To ruter 70%

Idag: Sjokofrokost, en bar. To kaffe. Skal lage meg en chikori-ovnsrett til lunsj.

Titti sa for siden:

Chikori-ovnsrett? Har du oppskrift? :spent:

Jeg synes også sjokoladefrokosten er blitt god! :D

THE sa for siden:

Kutt chikorien i to eller fire, kok den mør, så i en ildfast form, sleng over ett-to sammenpiskete egg med litt melk og oppkuttet skinke, og bittelitt revet ost på toppen, i ovn 200 grader til den er brun og fin. Samme med blomkål og broccoli, med blomkål er det godt med litt revet muskat til.

THE sa for siden:

OK da var resten av dagens måltider inntatt:
Frokost=sjoko, to kaffe latte, en bar. En ferskendessert. 1 rute sjokolade...Chikoriovnsrett inneholdende to egg, et par skiver skinke, et par ss revet ost, litt melk, litt broccoli også. Ekte mat, med andre ord... Middag: 4 kjøttboller med litt nøtter som bindemiddel, løk, spinat. Laget av karbonadedeig. 1 ts Heinz fantastiske sun-dried tomatoes ketchup. Sikkert i overkant av karber, men jeg følte virkelig ikke jeg var på diett i dag. Spiste også litt av lokket på ostekaken ingen likte igår, men lokket er faktist friskt. + en pudding til kvelds. Da har jeg ett og ett i hele dag, føler jeg. Så vi får se hvordan det går imorgen, om jeg blir sulten av all denne maten. Nå er jeg i allefall veldig mett, og fornøyd.

Eller, ikke helt fornøyd, fikk se noen bilder av meg selv tatt fredag, og jeg som følte jeg var blitt så slank, det var i allefall "wake-up-call", det ansiktet jeg så på de bildene var ikke mitt. Så det er fint å føle at ting går fremover, men også bra å bli minnet om at det faktisk er en stor jobb å gjøre, og at jeg må skjerpe meg, ikke surre slik med ostekaker, nøtter og mørk sjokolade, men konsentrere meg om å planlegge dagene litt bedre på grønnsaksfronten.

Titti sa for siden:

Takk for oppskrift. :)

Men hva er chikori? :flau:

Hei The!
Er en liten tur innom og hilser på:)
Ser du klarer deg fint her:D

"selv en vei på tusen mil begynner med ett skritt"

Og nå har du gått MASSE skritt!!! Du er godt på vei og er veldig flink!

Titti sa for siden:

Ja, stå på, THE! :D

Ani sa for siden:

Ja det lurer virkelig jeg på også, har aldri hørt om det før... det er sikkert en blomst:D .. hva tror du titti...

Kan være greit med wake up call innemellom. Jeg synes ikke jeg var så stor jeg helt til vi ga sønnen vår et digitalt kamera til jul og han foreviget mammaen sin i alle mulige situasjoner. Fikk helt sjokk da jeg så bildene.. hvem er hu feite kjerringa som sitter i sofan min??? Er det meg?? En dag jeg var ferdig i dusjen stod han klar utenfor med kameraet for å ta bilde av meg naken!!! Han er 6 år og synes mammaen hans er verdens beste prinsesse,- men der gikk grensen. Jeg forsøkte å løpe inn på soverommet med han knipsende i hælene.. pappa måtte komme reddende til:D Unger er herlige altså:D Hadde det ikke vært for alle disse 100 bildene han har tatt av meg så hadde jeg nok ikke begynt på ED, så det var virkelig en oppvekker for meg. Stå på videre THE, dette klarer du fint, men er nok viktig å ikke begynne å unne seg for mange smaksprøver på alt mulig... mange bekker små blir faktisk til en stor Å.. Klem fra meg:klem:

THE sa for siden:

Chikori er kanskje bedre kjent som endivie? En avlang, blekgrønn "salat", selges ofte i pakker på tre-fire. God også rå, men litt bitter. Kuttet i skiver med blåmuggost, valnøtter, balsamico og olivenolje..mmmmmm

THE sa for siden:

Kan være greit med wake up call innemellom. Jeg synes ikke jeg var så stor jeg helt til vi ga sønnen vår et digitalt kamera til jul og han foreviget mammaen sin i alle mulige situasjoner. Fikk helt sjokk da jeg så bildene.. hvem er hu feite kjerringa som sitter i sofan min??? Er det meg?? En dag jeg var ferdig i dusjen stod han klar utenfor med kameraet for å ta bilde av meg naken!!! Han er 6 år og synes mammaen hans er verdens beste prinsesse,- men der gikk grensen. Jeg forsøkte å løpe inn på soverommet med han knipsende i hælene.. pappa måtte komme reddende til:D Unger er herlige altså:D Hadde det ikke vært for alle disse 100 bildene han har tatt av meg så hadde jeg nok ikke begynt på ED, så det var virkelig en oppvekker for meg. Stå på videre THE, dette klarer du fint, men er nok viktig å ikke begynne å unne seg for mange smaksprøver på alt mulig... mange bekker små blir faktisk til en stor Å.. Klem fra meg:klem:[/quote]

He he ser for meg deg styrtende avgårde med en liten Paparazzi i hælene!!!!:D
Ja det er viktig å holde fokus på den rette sti. Skrive opp alt som går i munnen. Jeg er jo blitt vant med å se tallet på vekten, som ikke er så pent, men ser egentlig en ganske slank person i speilet :p Det er jo et enormt selvbedrag, men tror jeg ser den slanke personen langt inni der :) Den finnes nok, men har ikke blitt sett av andre enn meg på en stund :o

THE sa for siden:

Idag: Sjokofrokost, en omelett med 4 cherrytomater, en kaffe, to ruter sjoko 70%, salat med ruccola og ca. 1 ss fetaost. To skiver kalkunpålegg. En shake 1,5 karb, litt mer av lokket på den vonde ostekaken med det gode lokket. (Nå er et endelig tomt).

En bar, en pudding. Blomkålris med løk og ingefær, koriander, fish-sauce, litt soyasaus og litt for mye karri (HOT!). 4 kjøttboller. Vært litt sulten i dag. Litt skinke og bittelitt chevre. Så er på fem produkter i dag i tillegg til litt protein og annen ekstra mat, det er straffen for å skeie ut litt, blir mer sulten og matfokusert igjen. Dessuten føler jeg meg oppblåst, akkurat som om jeg skal ha mensen, enda jeg har satt inn hormonspiral for fem mnd. siden og ikke hatt noen blødninger siden.

Titti sa for siden:

Litt oppblåst og sulten i dag jeg også :) Sikkert abstinenser etter helgen for mitt vedkommende.

Ha en fin kveld:klem:

Stå på, THE! :D

Ani sa for siden:

Ha en super dag:D I dag skal hele familien på brann kamp... HEIA BRANN

THE sa for siden:

Hei takk for kommentarer.

Jeg er litt deppa i dag, blir gal av å være hjemme, ikke jobbe, høres kanskje rart ut, men er ikke noe husmor-emne, skulle ønske jeg klarte å kose meg med god tid og en søt liten unge. Vet jo også at det ikke er ideelt med masse jobb og tre unger, litt redusert stilling hadde vært supert. Problemet ligger kanskje mest i at jeg ikke har barnehageplass til lille frø, og ser med skrekk og gru frem mot høsten. Skal en eller annen fillipinsk au-pair passe henne, skal jeg være hjemme et år til, eller hva. Ingen av delene er annet enn mareritt for meg nå. Og så har jeg selvfølgelig heller ikke funnet meg noen ny jobb enda. GRRRRRRRRRR. OG mannen min vil bytte sin.

Blir handlingslammet av å sitte her og vente på at lille frø skal våkne, selv om huset støver ned og kjellerstuen er ufremkommelig av leker.

For en sutrekopp! :rolleyes:

Titti sa for siden:

Vi har alle slike dager! :klem:

Hvis det er noe trøst, så er jeg ikke noe husmoremne jeg heller ;)

THE sa for siden:

Ja det er ikke det at jeg nedvurderer det å være hjemme, skulle ønske jeg var mer happy med å være hjemme..

Idag: Litt sulten fortsatt. En sjokofrokost, to kaffe latte, en shake, en bar, salat med ruccola, fem cherrytomater og tre skiver skinke.

Til middag blir det fennikel og kanskje litt blomkålsuppe. + 20 mandler, 5-6 skiver skinke, en pudding blandet med 1/3 pose heistadgele + 2 dl ekstra vann. 2 gelefrukter De Bron. En ekstra bar, sukkerfri pastiller, fysen som bare det.

Ani sa for siden:

uff ikke kjekt å ha det slik:o Håper du får barnehageplass til høsten da.. hva med å studere noe ved siden av? Det går jo masse kveldskurs. Jeg jobber natt for å kunne vær mest mulig hjemme med unga og det passer meg utmerket. Kanskje jeg begynner på coashing kurs til høsten.. er på kveldstid hver mandag så det passer fint. Håper du snart føler situasjonen litt bedre, og klarer å snu tankene.:D Lykke til.

Titti sa for siden:

Jeg kunne også ønske at jeg likte å gå hjemme, men det føles vel ikke så naturlig lenger i.o.m. alle andre jobber. Men som Ani sier, hvis du får deg noen meningsfylt å fylle dagene/kveldene med så blir kanskje dagene litt bedre også :ja: Håper det ordner seg med barnepass og jobb snart! :klem:

THE sa for siden:

Ja det er bra det er flere som ikke liker å gå hjemme. Det er fantastisk å være sammen med barna, men det utrolig kjedelige husarbeidet føles uoverkommerlig av og til, og mangel på voksenkontakt er litt tungt det også.

Har gardert meg og meldt meg opp til en del av en master of management, slik at jeg har noe å drive med om det ikke blir noe jobb/barnehageplass. I dag så jeg faktisk en jobb jeg kan søke på. Men det evige dilemma mellom å jobbe og samtidig være der for barna gnager jo i meg. Synes det kan bli ganske umenneskelige dager for de minste barna i barnehage om man skal jobbe fullt, og samtidig vanskelig å skulle søke ny jobb med ønske om å jobbe 70-80%... Vi får se hva det blir til.

Samme her. :ja:

Kanskje jeg begynner på coashing kurs til høsten.. er på kveldstid hver mandag så det passer fint.

Det kan jeg anbefale. Har det som del av en mastergrad som jeg har i organisasjon og ledelse. Kjempe spennende!

Jeg går og hjemme for tiden. Er jo sykemeldt ut juni. Skal i møte med jobben, skal prøve å få meg inn i en mindre stilling.
Har lyst å komme meg ut litt, men ikke jobbe fullt.
Håper du finner en løsning som passer deg og familen bra!

Masse nattaklemmer!
God 17.mai:)

THE sa for siden:

Ja, ikke sant, det er ikke greit å bare være hjemme, og heller ikke greit å slite seg helt ut!

Ha en fin 17.mai, du også!!

Ani sa for siden:

Husarbeid er alltid dritt!!! Når man går hjemme blir man mere fokusert på huset og hvordan ting er hjemme, man føler at folk forventer at man alltid skal ha et ryddig hus fordi man er så mye hjemme... Jeg er ikke noe flink til å ta huset, har jo så god tid, så det meste kan jo vente til i morgen:D ... sånn tenker jeg, og man blir jo litt sløv av det da. Så venter jeg alt for lenge til det blir helt uoverkommelig og jeg blir skikkelig sur og grinete å være i hus med:D Vet at jeg er heldig som er sykepleier og dermed lettere kan få reduserte stillinger,- tjener nesten det samme nå i 50% på natt som om jeg hadde hatt en 100% stilling på dag... så har jeg masse fritid, og synes jeg dagene blir alt for lange og kjedelige kan jeg ta meg en ekstravakt. Men dette var vel å strø salt i såret ditt:o sorry sorry sorry

Ha en riktig fin 17 mai i morgen. Klem

Titti sa for siden:

Ha en fin 17.mai, THE! :klem:

THE sa for siden:

Nei for all del, jeg blir ikke snurt :) , problemet er vel et individuelt samfunnsproblem, for å si det sånn, menn er fremdeles ikke forventet å ta like stort ansvar fra arbeidsgivers side, selv om (i allefall min) tar halvparten (eller bortimot) av ansvaret. Han jobber i det private, og det er fremdeles umulig for ham å foreslå redusert arbeidstid, og å være hjemme med sykt barn er også temmelig ugreit. Jeg har jobbet i det offentlige, og der har det i større grad blitt tatt ut ulønnet perm blant de yngre fedrene, og full aksept for dette.

Håper dette endrer seg frem mot neste generasjon, tror en islandsk permisjonsmodell kunne helpe på.

Uansett, i dag er det 17.mai, prøver å legge en mat-strategi for dagen, det slo meg at det blir mye godt å spise rundt meg i dag... SÅ jeg får lov til å spise salater, kjøtt og litt ost, har jeg bestemt. Har gått ned (veide meg i dag) 600 g. Tror det går litt treigere nå fordi jeg ikke er flink nok til å holde meg til dietten.

THE sa for siden:

Men ellers har jeg minsket 10,5 cm siste uke, og 36,5 siden midten av april!!!!!!!!!! Blant annet 8cm. rundt midjen. Hurra!!!!

THE sa for siden:

Idag: Ferskendessert, 3-4 kaffe, shake, to barer, 4-5 skiver gravet laks, 2ts. sennepssaus (sikkert full av sukker). 1-2ss hoummus pga frykt for migrene, tre-fire skinkeskiver. Et par cherrytomater. Gud som man spiser på stående buffet....

Salat, 4 ruter 70% sjokolade. En pudding.

Titti sa for siden:

Synes ikke du spiste så mye jeg da ;)

Håper du har hatt en flott 17. mai! :klem:

WOW! :D

Titti sa for siden:

Grattis med vekttap og cm! :heia:

Ani sa for siden:

Jøss så mange cm du har "forsvunnet" da. Kjempegøy. Jeg har det første magemålet legen tok under første konsultasjon, men har ikke målt meg etter det. Venter med å måle til jeg trenger en glad nyhet:D :D

Så du har gått på helsecoash? Høres veldig spennende ut. Kan du fortelle litt hva du gjorde der, og komme med litt tips??

Ha en super fredag

Titti sa for siden:

Har ikke målt meg enda jeg heller, tenker som deg Ani, jeg må spare det litt ;)

THE sa for siden:

Helsecoach kostet om lag 5000 for et år, og innebar vel omtrent 10 oppfølginger. Gikk til lege i begynnelsen, så til ernæringsfysiolog noen ganger i forbindelse med oppstart av fase 3, tror jeg det var, og så tilslutt til en ernæringscoach to ganger, den siste gangen betalte jeg selv. Der ble jobbet vi litt med hva man tenker/føler når man overspiser, lære seg å kjenne etter hva kroppen sier, og særlig det å slutte med å være så overfokusert på vekt, bl.a å veie seg MAX en gang i uka. (Det var en begynnelse, men tror godt jeg kunne ha gått videre og tatt mye grums med en psykolog).

Jeg var på mange måter desperat etter bl.a å ha gått 4-5 Grethe Roede kurs og bare gått ned 5 kilo første måneden. Følte at dette måtte være min siste sjanse til å kunne gå ned i vekt. Det var veldig ok å følge dette opplegget, ikke for tett, og ikke for slapt, fikk masse gode råd og siden det var gjentatte ganger, også spurt om alt det man glemmer å spørre om når man ellers er hos legen. I tillegg hadde de ringetid hver uke, men det benyttet jeg meg ikke av.

Det som var en strek i regninga, var at vi bestemte oss for å få et barn til omtrent 3 måneder etterat jeg hadde begynt, og vips, var jeg gravid, så det meste av tiden var jeg gravid, og veeeldig kvalm, så de gode vanene forsvant gradvis, uten at det kanskje tok helt av, likevel, ti kilo til overs etterpå (+de gamle, selvfølgelig) ift til da jeg ble gravid. Så derfor er jeg i gang igjen!

THE sa for siden:

Å ja, tips, spurte du om... La meg tenke.. Nei, tror det går på mye av det som sies i dette forumet, spise lav-karbo, mye forklaringer på hva som skjer i kroppen når man spiser feil, at fett er fint, osv.

At man tenker gjennom når og hvor og hvorfor man spiser feil, og prøver å utsette sprekker ved å "tenke" dem gjennom, hva er det de skal tilfredstille? Når går jo på at jeg f.eks vet at om jeg er veldig stressa og ikke får planlagt, sitter jeg plutselig med en sjokkis i hånda. Og at kveldene er min spisetid, så hva kan jeg gjøre for å ha noe sunt godteri på lur? Sjokopudding nå, senere f.eks yoghurt naturell med litt jordbær og søtstoff/fruktose som kveldkos.

Det handler vel om å ha en strategi for de lite ideelle situasjonene som vi vet kommer til å oppstå, der vi vet av erfaring det kan gå galt, eks bursdager for min del.. Der har jeg jo akkurat gjennomgått et par, og sprakk litt i etterkant.

Du får spørre om noe var uklart.

Ani sa for siden:

Takk for svar:) Synes det går helt greit med bursdager o.l for da vet jeg det vil bli servert noe når jeg kommer og jeg kan planlegge ut ifra det. Det værste er uforusette hendelser, plutselige kaffebesøk gjester eller når jeg "plutselig" blir overmannet av et så stort mathunger at jeg føler min siste time er kommet hvis jeg ikke spiser masse godteri og mat..

Har ikke hatt slike "anfall" etter at jeg beg. på ED men det er kanskje fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å spise noe uansett, tror det ligger mye psykologisk her. Tror nok jeg har brukt mat som trøst. Men jeg har alltid elsket mat også, nyter virkelig å spise lange gode måltider... smaken på god mat er jo fantastisk:D . Nå som jeg går på ED er faktisk mye av matfokuset borte, og det er utrolig deilig. Før kunne jeg åpne og lukke alle skap på kjøkkenet for å se om jeg kunne finne noe fristene,- trengte ikke være sulten engang. Håper virkelig jeg klarer å endre vaner under denne prossessen,- ønsker ikke å gå tilbake til der mye(alt) dreide seg om mat.

THE sa for siden:

Jeg vet ikke om du har hatt det slik, men jeg har hatt utrolig ustabilt blodsukker, slik at jeg er blitt fysisk dårlig om jeg har gått "over tiden", skjelvende hender, og utrolig amper, kvalm, og alt dette gjorde at jeg fikk nesten litt hamster-tendenser. Best å spise litt ekstra nå, vet ikke når det blir mat neste gang, liksom. Så det synes jeg er veldig bra med denne dietten, å kunne drøye en time med middag, ikke "måtte" ha mat om en handletur ble lengre enn planlagt. Det er sikkert slik andre mennesker har det hele tiden, men for meg har det vært nødvendig å spise en yoghurt før jeg går i middagsselskap "i tilfelle" det drøyer med maten...

Og det med å kope med hodet inn i kjøleskapet kjenner jeg selvsagt godt igjen...

Titti sa for siden:

Ja, vi har vel alle stått og stirret inn i kjøleskapet fordi vi er sugne på noe :ja:

Merker at jeg også er litt likegyldig til mat liksom. Før hadde jeg mye større fokus på mat og hva jeg skulle kose meg med og alltid livredd for å bli sulten. Jeg blir også veldig irritabel og hissig hvis jeg ikke får mat når jeg er sulten.

THE sa for siden:

.. og den irritabiliteten har vel å gjøre med dårlig blodsukkerregulering, tror jeg. I allefall, i det siste har det faktisk hendt at jeg har glemt (!) å spise, og det er nytt for meg. Bare plutselig være litt svimmel, og kommet på at jeg ikke har spist på maaange timer..

Idag: Ferskenfrokost, tre kaffe, 1/5 rute sjokkis 70% (prøver å skjerpe meg litt) to barer, en pannekakevaffel med smør på. Middag: Kjøttdeig, bønner, løk, bønnespirer, blomkålris. Prvøvde slutte spise før jeg var mett, men resultatet var at jeg ble så sulten at jeg spiste den ekstra baren i sted. En pudding til kvelden. Halvannen times tur. Må skjerpe trimmingen også. Og plusset fint på med vispet fløte til sjokoladepuddingen... Men fredag, da...

Ani sa for siden:

Jo det stemmer nok det at jeg alltid har blitt fryktelig irritert og sinna hvis jeg ikke har spist på lenge!
Husker fra jeg var liten hvor desperat jeg enkelte ganger var etter mat. Det var nok helt sikkert fordi blodsukkeret mitt var ustabilt ( ofte lavt) og jeg har sikkert fra jeg har vært liten ubevisst spist ofte og mye for å dempe irritasjonen... lært meg selv at mat skaper ro og harmoni.. har aldri tenkt på at det kan skyldes ustabilt blodsukker.
Nå fikk jeg litt å tenke på THE,- takk skal du ha,.:D :D

THE sa for siden:

Jeg har nesten hatt "føling" av og til, nesten svimt av, og jeg har ikke hatt såå dårlige insulinverdier. Tenker at jeg senere forhåpentligvis kan ha et stabilt blodsukker, men at det også kan være lurt å ha med seg en pose nøtter eller en bar i vesken - alltid. Da kan jeg kanskje frigjøre meg fra tanken om å spise litt ekstra, eller ikke gå bare halvmett fra bordet. Det med å spise seg mett er vel også noe som henger igjen hjemmefra og også fra mannen min til en viss grad, men jeg har nå tenkt det er bedre å ta seg en yoghurt en time - halvannen etter middag hvis man har spist "for lite", enn å måtte spise seg (for) mett.

THE sa for siden:

Idag:
Ferskendessert, en bar, en omelett med ett egg og en løk, to ruter 70% sjokolade, litt baconcrisp. To kaffe.

Kjøttdeig, løk, bønner og litt erter til middag. Pudding til kvelds. Mer baconcrisp. Veldig godt, 2,5 karber per 100 gram. Har aldri vært noe potetgullmenneske, men godt av og til. 5 paranøtter. ca. 5 skiver ridderost glemte jeg. +noen skinkeskiver. OG ikke minst masse vispet krem, altfor mye, ble litt kvalm.

Tror jeg kunne gått fortere ned i vekt hvis jeg kutter alt som ikke står på listen, samt melk, men jeg føler jeg må leve litt også, det er tross alt lenge igjen før vekten er der den skal. Så lenge jeg går ned rundt en halv kilo i uken er det greit. Og om jeg klarer å la være å skli ut, tror jeg det skal funke. Føler liksom at jeg ikke er like mye på diett når jeg spiser litt "ulovlige ting" som fløte, nøtter, sjokkis, det er jo mer eller mindre lavkarbo, men likevel føles det som noe deilig ekstra jeg unner meg.

Ani sa for siden:

Ingenting er jo bedre hvis du klarer å begrense deg når du spiser nøtter o.l Jeg har hatt store problemer med å kun spise 5 nøtter... da har som regel en hel pose gått med. Det er derfor det er så mye lettere for meg nå å gå på ED for da vet jeg akkurat hva jeg skal spise, og lurer ikke meg selv med å ta litt til av alt mulig:D Du er kjempeflink!! Jeg må øve meg opp til kun å ta 2 ruter sjokolade... jeg klarer bare ikke å stoppe, hele sjokoladen ryker med. Men får nok vente leeenge med den øvelsen he he
Håper du får en fin søndag.

Titti sa for siden:

Ha en fin søndag, THE! :D
Du er flink til å begrense deg. Og det viktigste er at man finner sin vei. :ja:

THE sa for siden:

Jo, har tro på at alle må finne sin vei. Og jeg trenger nok mer øvelse før jeg er mester på det å begrense seg... Men tenke så deilig om jeg kunne ta to ruter sjokolade å være fornøyd, virkelig fornøyd med det?

Det er mål for meg, som nesten er like stort som det å gå ned i vekt. Ikke bare holde opp å spise ved to ruter, men faktisk være tilfredstilt også!

I dag:
Ferskendessert, en suppe, 3 paranøtter, kvart rute sjokkis+to ruter, salat med to ss olje og 3 ss fetaost. Et par skiver ridderost, noen skiver kalkun. En bar. To kaffe latte. Et kyllinglår, asparges, saus med cognac. En shake. En pudding, fremdeles litt sulten. Skal prøve å drikke litt vann.

Ani sa for siden:

Ja det hadde jo vært fantastisk å til og med være fornøyd etter noen biter sjokolade. Mannen min er sånn,- en liten bit, så holder det. Jeg trykker alt inn i kjeften så fort at jeg egentlig ikke får smakt noe særlig på det heller:D Men det kan jo endre seg.

Ha en flott mandag THE

Titti sa for siden:

Du, THE. Hvor får du tak i den ferskendesserten da? Står den på bestilligslista for 2007? Eller er det gamle produkter du har hatt liggende ;)

THE sa for siden:

Nei, den desserten er da på listen?! Jeg bestilte i allefall og fikk nå sist.

Synes den smaker godt, og er greit å ta som en shake om man har dårlig tid eller f.eks med på tur. Og, dårlig tid har vi på morgenen..

THE sa for siden:

Idag : Ferskendessert, en bar, en pudding, endiviegrateng med to skiver ridderost, tre skiver serranoskinke (mmmmmmm), to egg. En kaffe. Prøver å kutte ned. Mer serranoskinke.

Så kyllinglår, tre, med deilig saus som var ganske fet, veldig mett. Litt asparges. Tre jordbær og vispet krem til... MMMM så godt! Gleder meg til de norske kommer!

Er mett fremdeles, men har en pudding i kjøleskapet.

Titti sa for siden:

Ok, tror ikke jeg tør å bestille den, hvis den er det minste lik jordbærdesserten så spyr jeg :lol:

THE sa for siden:

Jeg synes ikke den er lik i det hele tatt.Mye mildere i smaken. Men smaksløkene forvrenges jo ganske bra..

Idag: En shake (må bruke litt av kaggen med proteinpulver som står og tar plass på kjøkkenet). En kaffe. En rute sjokkis. 8 mandler, en bar.

Middagsplan: Steinbittgrateng med vårløk, purre, karri og litt ost. Blomkålris. En shake. En pudding står i kjøla. Noen mandler, og en liten dessert med bringebær og krem.. Nå er det på vei til å bli en dårlig vane.

Titti sa for siden:

Ok, men jeg tør ikke ta sjangsen uansett jeg :lol:
Foreløpig synes jeg det går greit med de produktene jeg har, er heldigvis ikke lei (enda ;)).

Ha en fin dag, THE! :D

THE sa for siden:

Jo, skjønner det, men jeg synes også jordbærshaken ikke er spesielt god, men liker denne... Men så lenge du ikke er lei, så er jo det greit!

Jeg synes også denne er kjempe god. Spist opp alle sammen:D Små feskenbiter i den...:)

Ser det går bra med deg THE! Du er kjempe flink!!
Jeg har og problemer med å begrenser meg når jeg starter på en sjokolade, men jeg tror vi kan få det til om vi trener på det. og vi er jo klar over det og da.

Ja det er en lang vei med utfordringer, vekttapet er en ting, men det er jo en grunn til vi er blitt som vi er. Synes du er flink å fokusere på det og det er jo utrolig viktig om vi skal lykkes med å ikke gå opp i vekt. Man sier jo at det er like vanskelig å holde vekten som å ta den av.... og noen sier det er vanskeligere å holde den... Så du har et bra fokus her!

Stå på:)

Klem

Titti sa for siden:

Ok, greit å vite! :ja:

THE sa for siden:

Ja vekttapet er en ting, og hvorfor vi er blitt som vi er, og ikke minst å forhindre at vi går opp igjen - alt må jobbes med.

Jeg har nå klart å spise bær og fløte to dager på rad :rolleyes: . En aldeles deilig liten luksusrett, men nå idag var det ikke like planlagt som igår og kunne vært unngått. 3 dårlige ting på en dag, eller 1 dårlig ting 3 dager på rad er definisjonen på en sprekk jeg lærte på coachingen..

Så der er det litt skjerpings.

Ellers er motivasjonen ganske god, jeg har jo lagt inn litt slinger i valsen, og prøver å følge meg selv med argusøyne for å se om jeg lurer meg selv :p og danser vals med livsløgnen min istedet..

Titti sa for siden:

Synes du er flink jeg, du er jo veldig bevisst også! :klem:

THE sa for siden:

Glemte å skrive opp en pannekake. Så det var litt ekstra mat i går, og kanskje også derfor jeg var god og mett lenge :p

Ani sa for siden:

Signerer Titti.. Du er kjempeflink :D .

Ha en god dag, THE. :)

THE sa for siden:

Takk, allesammen!

Idag: Ferskendessert, shake, bar, en rute sjokolade 70%, to kaffe latte, salat med parmaskinke på restuarant til lunsj. Pirket ut alle crutongene jeg så, glemte å be om uten, så håper det ikke var noen skjulte karber, kjennes ikke slik ut.

Middag blir bolognaise-saus med blomkålris fra i går.

Og så gjelder det å ikke ha noe tull videre idag!

THE sa for siden:

Uff og så ble det en bar til og en rute sjokkis...

Titti sa for siden:

Så flink du var som pirket ut krutongene! :D

Ha en fin kveld videre, THE! :klem:

Ani sa for siden:

En ekstra bar spiller vel ingen rolle og en liten bit sjokolade nei det skal du iallefall ikke tenke på synes jeg. Sov søtt The

THE sa for siden:

Idag: Shake, bar, to kaffe, mandler, suppe, to ruter sjokkis, ca. 1 dl. sjokolademelk 0% tilsatt sukker, men tror melkesukker? =ca. 5 karber etter hard trening, + 3 jordbær og en brus, Fanta Free, som har ca. 2,5 karber i en halvliter. Macadamianøtter, ca. 10, to skiver ost, kalkunfilet, agurk og løksaus. Pudding.

Godt å trene hard kondisjon, tok i ganske godt, men ikke spyferdig. Måtte bare ha noe etter trening, og husket å ha lest man kunne spise en frukt hvis man trente hardt, så tenkte det var greit med litt av q-melk sin sjokolademelk fordi den også innh. protein.

Ani sa for siden:

Så flink du er til å trene.. går du på treningsstudio? Hva trener du?

Synes du er veldig flink med maten, du spiser ikke litt lite da? Synes det virker så lite m 3 jordbær.. 2 skiver ost 10 nøtter o.l

THE sa for siden:

Jo det stemmer at idag har jeg ikke hatt tid til noe som helst grønnsakslaging, det pleier å være mye mer på menyen :)

Ani sa for siden:

Grønnsaker ja,- men kjøtt da -får du i deg nok. Syns du spiser som en mus jeg :D

THE sa for siden:

Jeg er jo bare på fase to, :) skal ikke spise mer enn 150g kjøtt eller noe slikt, men jeg regner ikke så nøye på det rene proteinet. Har veiedag i morgen, men føler meg litt oppblåst, kan hende fordi macadamiene var salte, pleier spise usaltede nøtter. Spist en bar til, ble sulten på kvelden. Sprøtt, men merker virkelig forskjell om jeg gjør noe fysisk; virkelig som energi ut - energi inn.

Trener på Elixia, vanligvis to (ambisjoner om tre) ganger i uken, men har bare vært der en gang eller to siden jeg begynte denne dietten og heller gått turer. Har vært redd for å få migrene.

Nå er det natt og en travel dag imorgen!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.