< Tilbake til oversikten

Tips til nybegynnere

#401

destiny84 sa for siden:

Jeg må bare spørre her inne, ser ut som jeg har gjort en feil..
Når man skal lese bakpå pakkninger, om karbo.. hva skal man se etter?
Jeg skal liksom leve på lavkarbo, har gjort det en stund, men ser ikke ut som jeg går ned.. så noe feil må det være.. jeg har lest og blitt fortalt at man bl.a skal se på karbohydrater bakpå pakken, og står det "derav sukkerarter" , er det det som er den farlige karbohydraten man skal holde seg unna.. altså, det er det som er "summen" pr 100gr.. så ble jeg fortalt nylig at det var feil, at det er noe annet, så nå står jeg her som et STORT spørsmålstegn...!??!! Har jeg nå gått på en lavkarbo kur, som ikke er lavkarbo likevel? Jammen ikke lett dette her... Er det noen som kan fortelle det på en enkel måte?? PRETTY PLEEEASE :D


#402

Charlott sa for siden:

På norske varer er en karbohydrat en karbohydrat. Alle skal telles med -
Bortsett fra sukkeralkoholer :)

De fleste sukkeralkoholer kan trekkes fra ;)

Ble du noe klokere?


#403

destiny84 sa for siden:

Så jeg kan trekke av sukkeralkoholer...og da får jeg den rette summen?


#404

Dietta sa for siden:

Sukkeralkoholer skal i teorien trekkes fra. Men - det er mange som reagerer negativt på sukkeralkoholer i forhold til vektnedgang. Noen kan spise det uten at det påvirker vekta, mens andre (som meg) får stagnasjon. (Og, mage som et middels stort kraftverk :eek:)


#405

Marina sa for siden:

De tre siste setningene låner jeg både titt og ofte. Håper at det går bra! :confused: Snakker med en del som har "prøv lavkarbo", men ikke aner hvordan det fungerer, eller som ikke forstår hvorfor de ikke går ned i vekt når de "kun spiser bacon med rømme på", og da er det så greit med sånne standardfraser :p Særlig den siste da. Elsker den :love:

ikke skyld på dietten hvis du ikke har lest boka
ikke skyld på dietten hvis du ikke leser varedeklarasjonen
ikke skyld på dietten hvis du ikke følger dietten


Haha. Ler hver gang jeg leser det!


#406

MajaKr sa for siden:

Eit lite, men likevel stort spørsmål:

Kor viktig er det å unngå kaffi?

Eg har ikkje det store behovet for ketolyse-perioden, men kjem til å halde meg unna sukker, brød, pasta, ris, halvfabrikata og søte frukter.
Eg kontrollerer kaloriane eg får i meg med Somebody.no, og har en plan (for ørtende gang) om å begynna å trena skikkelig igjen.

Så det eg lurte på var: kor avgjørande er det å unngå kaffi (svart).
Eg lurte òg på kor beviste dere er i forhold til inntak av salt?

På forhånd, tusen takk :)
Maja (77kg) - med 12 - 17 kg å ta av....:)


#407

amritam sa for siden:

Unngå kaffe? Det er det vel ingen grunn til på lavkarbo?

På lavkarbo trenger man både mer salt og vann. Jeg får hodepine hvis jeg får for lite salt og er bevisst på å få i meg nok.


#408

Yonah sa for siden:

Unngå kaffe? Nei, hjelpes, her får det være grenser.

Noen mener dog at de kan få søtsug av kaffe, men det får du selv merke om det skjer og du trenger å gjør noe med. Jeg nyter mine 2-3kopper om dagen, det er min kos.


#409

MajaKr sa for siden:

Det var godt å høre :)
Såg nesten motivasjonen forsvinne før eg var begynt ;)
Det stod som eit tips for nybegynnere --> "unngå kaffe de to første ukene" - panikk :eek:

Men då forsetter eg med godt mot!!
Tusen takk for svar :)


#410

amritam sa for siden:

Når du sier det, så husker jeg også nå at f.eks. Atkins anbefalte å slutte med koffeinholdige drikker i starten. Jeg tror ikke det har noen større betydning om du ikke er spesielt følsom for det. Skaldeman vet jeg i hvert fall at man ikke kan ta kaffen ifra! ;)


#411

MajaKr sa for siden:

God morgen :)

Har no gått 3 dager på lavkarbo, og det føles veldig riktig for kroppen min. Ingen oppblåst mage (noe som er fryktelig plagsomt når ein er nyforlova og forelska ;)) og treningslysten er tilbake, i allefall sånn delvis.
Hadde ein litt tung dag i går, veldig trøtt tidelig på kvelden, men det skal eg klara å leva med i ny og ne.

Men i dag møtte eg på eit "problem", vakna med veldig "hovne" fingrar. Noe som antyder at eg har vatn i kroppen. Drikker nok vatn (ca 2 liter), og springer på toalettet å tisser i eit sett. Må eg passe meir på saltinnhaldet i maten?
Eg salter ikkje unødvendig, men bruker heller mykje krydder.
Dette er ikkje stora problemet, men eg tenkte eg ville lufta det for dere som holder på med det samme :)

Kjem detta til å gå over, eller er det ein del av å ha eit lavkarbo kosthald? :)


#412

Yonah sa for siden:

Vann i kroppen er helt normalt, noen får vann i kroppen i div. stadier av menssyklusen. Ikke uvanlig å gå opp noen kg vann før/under mensen for eksempel.
Vann i kroppen og salt gir deg kanskje ekstra vannvekt, men de fleste vil kanskje helst kvitte seg med fettet? Så lenge du ikke stapper innpå med salt, så er det ingen fare. Lavkarbo er gjerne naturlig saltfattig.


#413

MajaKr sa for siden:

Ikkje stappe innpå med fett? Eller salt?


#414

Yonah sa for siden:

Beklager skrivefeil, skulle stå salt( endret nå), men det er og sant at lavkarbo handler jo ikke om å stappe i seg masse fett heller. Fettet skal være energikilden, når man tar bort brød, potet osv, så forsvinner det mange kalorier fra kosten, så skal man ikke endte opp med ekstrem lavkalori, så må man ha litt fett, men ikke syk mye slik noen tror.
Men bry deg ikke om salt og vannvekt, det spiller ingen trille for fettforbrenningen.


#415

MajaKr sa for siden:

Hehe, ja det er sånt som skjer :) Setter stor pris på svarene dine :)
Eg er fornuftig med fettet. Eg bruker fettkilder som for eksempel tine smør til steiking, avocado og tomat med creme fraiche til frukost, og gresk youghurt, philadelphia, seterrømme i sauser til middag. Men eg fører alt eg spiser i Somebody.no, sånn at eg har kontroll på kaloriane :)

Tusen takk for god hjelp! :) Tar gjerne imot fleire gode råd :)


#416

MajaKr sa for siden:

Første veka unnagjort uten nokon utskeielsar :) Alikevel var eg sååå nervøs når eg skulle veie meg i dag.... vurderte å droppe det for å unngå skuffelsen... Men trur du ikkje vekta sto på 2,5 kg mindre enn for ei veka siden :D (!!!)

Så no er motivasjonen styrka, og eg er klar for ei veka til uten utskeielsar, men eg har allerede planlagt å ta meg eit glass rødvin i helga som ein liten belønning for vel overstått 2 første veker :)
Nokon som kan anbefale ein rødvin med lite Kh?

No skal eg skaffe meg sånn ticker eg og ;)


#417

amritam sa for siden:

Gratulerer!

Jeg liker f.eks. Yvon Mau Merlot:
www.vinmonopolet.no/vareutvalg/rodvin/frankrike/yvon-mau-merlot-20112012/sku-785601


#418

Sommerpike sa for siden:

Hei . Har holdt på et par uker nå med lavkarbo. Kjenner jeg har gått ned litt og det merkes litt på klærene. Sist jeg veide meg var jeg 75 kilo men jeg har ikke vært på vekten etter det. Jeg har kjøpt meg 2 bøker. Frisk med lavkarbo, hexeberg og lavkarbo til hverdags med Lena Beatrice. Har ikke telt karbo men har spist lite av det. Klarer nok ikke foreløpig å få i meg nok fett. Jeg trenger en anbefaling om fordeling fett, proteiner for å gå litt fortere ned. Spiser endel lavkarbobrød som erstatning for annen brødmat. Ca 2,4 pr skive. Jeg er 54 år er 155 høy og veier ca 75 kg. :)


#419

index sa for siden:

Hvorfor vil du gå fort ned? Kroppen har best av sakte fart, 0,5 til 1 kg i uken er max anbefalt hvis man ikke er veldig overvektig. Men etter min erfaring så styrer kroppen dette selv, om man er "flink" eller ei ser ikke ut til å spille stor rolle. Bare spis riktig. så går resten av seg selv.

Ville prøvd å fase ut lavkarbobrødet da, til fordel for mer kjøtt og grønnsaker;-)


#420

Sommerpike sa for siden:

Takk for svar:) litt fortere ja, for jeg går nok ikke ned 1 kg i uken. Det ville jeg nok merket. Synes jeg egentlig er flink. Men hvor mange karbohydrater anbefales for ca 1 kg i uken for en kropp som min ? :D


#421

index sa for siden:

Umulig å svare på. To personer med samme kosthold kan gå ned i veldig forskjellig tempo. Jeg brukte 16 måneder på 28 kilo, ved å ligge på 40-60 gram karbo. Mens en kollega har gått ned 20 kg på 4 måneder med samme kosthold. Jeg har i tillegg trent mye, det har ikke han. Så fasiten på hvordan din kropp reagerer på kostholdet får du ikke før etter at målet er nådd...


#422

sirirjensen sa for siden:

Hei! Ser det anbefales å unngå koffein de første to ukene? Dette er første gang jeg leser det. Hvorfor det? Er ganske krise da jeg er glad i kaffe, men helt vanlig sort kaffe da.


#423

Marina sa for siden:

Så vidt jeg har klart å lese meg frem til kan kaffe påvirke både blodsukker og hormoner. Det er derfor anbefalt å kutte det ut i startfasen og så innføre det og se hvordan man tåler det litt og litt igjen. Jeg ser i flere tråder her at det er mnge som velger å drikke kaffe likevel, men da gjerne med noe fett i (cocosa, fløte e.l.)


#424

Eivind22 sa for siden:

Hvorfor ikke kaffe de første ukene ??:eek:


#425

nellie sa for siden:

Står i innlegget over ditt. :)
Men det er bare til å drikke kaffe. :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.