< Tilbake til oversikten

Tips til nybegynnere

#201

Fungirl sa for siden:

Takk, men følte meg eg aldri så lite øyeblitt en smule fanatisk ...hehe


#202

Stupedama sa for siden:

Ikke fanatisk, Fungirl! Det er bare så mange måter å gjøre dette på og du er systematisk, dvs har oversikten og er flink. Mens jeg må tilgi meg selv for ikke å gjøre det sånn, for da blir jeg stresset og går da ikke ned i vekt. Det er vi så forskjellige. Det synes jeg er fint :klem:


#203

Fungirl sa for siden:

Tok den Stupedama :) Og som du sier, digg at vi alle er ulike :)


#204

scartz sa for siden:

Er det måter å finne ut om man har insulinresistens ?

Prøvde å google det litt, leste bare at om man har mye fett på magen og bmi over 30 har man ca garantert insulinresistens. men duh! Jeg er overvektig, seff har jeg høy bmi og fett på magen! :P

Betyr det at alle overvektige har insulinresistens? (ca?)


#205

Fungirl sa for siden:

Nei det betyr det ikke, heldigvis :)
Eg har skyhøy bmi, men har testet meg hos legen og det er ingenting som tilsier at eg er i nærheten av å være insulinresistent. Men som Photobscura sa, eg er nok en av de svineheldige.
Men for å svære på spørsmålet ditt, du kan teste det hos legen og det anbefaler jeg deg å gjøre, så vet du det iallefall hvis vekta stopper opp.


#206

scartz sa for siden:

Ok! Hva slags test er det legen utfører, blodprøve? :confused:
Er det en billig legetur? :P


#207

Fungirl sa for siden:

Jeg tok en million prøver den dagen, oki kanskje litt overdrevet, men skjemaet som eg hadde med meg fra legen og inn på labben var smekkfullt i avkrysninger, var blodprøver eg tok ja :)
Og det kosta meg en vanlig legetime.


#208

Photobscura sa for siden:

Du må i hvert fall ta en glukosebelastning (blodsukker) og en c-peptid (insulinverdier). Den første taes på fastende mage og tar et par timer, den andre er bare en vanlig blodprøve.
Men når du først er i gang, så kan du like godt få legen din til å sende deg på en labb (f.eks Fürst) med en smørbrødliste som Fungirl beskriver. Der sjekker de det meste, kolesterol, vitaminnivåer og så videre.
Legetimene koster det de vanligvis koster, å få tatt blodprøve på labb koster førti kr, i hvert fall på Fürst :)

Det antas at opptil 80 prosent av den overvektige delen av befolkningen har insulinresistens, så som Fungirl sier, så lever hun på 20 prosent-nåden! ;)


#209

Fungirl sa for siden:

Og Fungirl takker høyere makter for det, og håper det er flere av oss.
Hør på det Photobscura sier, den dama er full i info og kan uten tvil det meste :)


#210

Antoinette6 sa for siden:

... og legen min sier at man heldigvis kan bedre insulinresistensen sin ved å spise mindre karbohydrater slik at kroppen ikke trenger å bruke så mye insulin.

Er ikke kroppen et fantastisk tempel for sjelen? La oss passe godt på den !


#211

scartz sa for siden:

tjohooo! :)

Får se om jeg får dratt meg selv ned til legen :P
Idag kjøpte jeg meg ketostix! testa det ut, og fargen viste enn mellomting av rosa og lilla (mellom verdi 4 og 8, hvis d sier dere noe). Er dette bra eller? I bruksanvisningen står det litt dårlig, siden det er beregna for folk som har diabetes... Burde jeg ha rosa eller lilla farge? eller skal det kanskje helst ha litt forskjellige verdier ? :confused:


#212

Photobscura sa for siden:

Samme hva slags farge du har på stiksen. Er det utslag er du i ketose, og da har ikke fargenyansen noe å si!
Grattis :)


#213

Runegutt sa for siden:

Ketostix beregna på diabetikere?
Kan noen opplyse meg litt?


#214

Photobscura sa for siden:

Det er akkurat det samme som de andre sticksene, men måler også glukose i blodet. Nothing more to it.


#215

scartz sa for siden:

Er det noen som har gode råd ang å teste hvor mange karbs man tåler?

har vel så og si gått på "ketolysekuren", da jeg spiser minimalt med karbo. Er vel kanskje derfor jeg føler det blir lite variasjon... Men har gått ned 3 kilo på denne uka, og det er så innmari kjekt! :D

Har gått på lavkarbo i en uke nå, og begynner å bli litt matlei :/ Rettere sagt, lei av å lage så mye mat !! :P Tenkte å teste ut om jeg tåler en skive eller to til frokost.. Blir så mye mer lettvindt. Lommeboka begynner å bli litt tynn også, handler jo pokker så mye kjøtt hver dag (føles ivertfall slik)

Skal ha "telling" på jobb i helgen, dvs to 12-timers vakter. Hørt at det eneste jobben skal servere oss er Mcdonalds og pizza :O Hvordan skal jeg overleve??? :O :O :O


#216

Antoinette6 sa for siden:

Ta med salat eller avocado og reker og majones (jada, kjepphester kan man ri i det uendelige) :) eller laks og eggerøre eller selleri og litt blåskimmelost eller... listen ER uendelig :)

Lykke til :)


#217

scartz sa for siden:

Da var tellehelgen over, gikk greit helt til søndag. da rakk jeg ikke å ta med egen mat, dermed ble det pizza og baguette :O Både igår og idag viste stixsen lys rosa, så jeg krysser fingrene for at jeg ikke har fallt helt ut av forbrenningsmodus.. må bare stå på og unngå karbs resten av uka, antar jeg! (hadde en lattè idag :( sååå godt!)

Men jeg spør igjen, noen som har gode tips om hvordan jeg kan teste hvor mange karbs jeg tåler? Om jeg tåler 30 karbs til dagen, hadde det jo vært kjekt å vite :P Noen som har erfaring med dette?


#218

nattfrue sa for siden:

På Ketolyse (og muligens andre dietter) øker man vel sakte karboantallet etterhvert for å se hvor mye man tåler, type 5 gram karbohydrater i uka. Men det er fremdeles ikke likegyldig hvor de kommer fra, da... :)


#219

scartz sa for siden:

Ikke ? Da regner jeg med at du mener at man ikke skal spise raske karbs (ris, pasta, melk, brød) selv om man kan ha 20 karbs ++ per dag. Men hva spiser man ellers for å fylla karbsene? Er jo grenser for hvor mye grønnsaker man kan spise... Jeg håper jo at saus er lovlig til å dekke mitt daglige karbs behov... Får egentlig ikke i meg så mye karbs ellers på en plettfri dag.


#220

nattfrue sa for siden:

Jeg ville vel først begynt med å øke mengden av de mer karborike grønnsakene, som for eksempel løk og paprika. Muligens innført litt mer bær, for eksempel. Det er vel mest det at dersom du innfører andre matvarer for å øke karboinntaket, så kan du fremdeles være i ketose - men da er du fort over på en annen diett :) (Og det er selvsagt ok, altså, men da tror jeg det er lurt å skaffe seg den tilhørende litteraturen og følge dét opplegget i stedet.)

Saus er helt fint, men det kommer an på hva slags saus. Posesauser generelt kan være skumle, for eksempel - de inneholder gjerne sukker. Lag selv i stedet :) (Utrolig hvor mye som ikke er søtt som inneholder sukker.) Men på Ketolyse skal brorparten av karbohydratene komme fra grønnsaker, og mye av årsaken til det er vel at man trenger å få tilført de næringsstoffene som finnes i grønt. Når jeg sier at det ikke er likegyldig hvor karbohydratene kommer fra, så mener jeg at det ikke hjelper om man fortsatt er i ketose dersom store deler av karbohydratinntaket kommer fra ensidige kilder som ikke har de gode effektene som grønnsaker har.


#221

scartz sa for siden:

Er det dumt å IKKE øke karbo inntak etter hvert? (ketolyse). Skal prøve å få tak i boka imorgen på biblioteket ;)

Jeg unner meg bare posesauser med MAX 6 karbs per 100 gram, noe jeg spiser i små/normale mengder. Prøvde å lage bernaisesaus fra scratch.. smakte smør :P

Hvis jeg liker det jeg leser i ketolysekuren, handler jeg nok pakketilbudet på ketolyse.no :) Begynte med fedon, men følte ikke det passet meg helt etter å ha lest boka hans...


#222

nattfrue sa for siden:

Det går helt fint å holde karboinntaket konstant - men det er vel ikke heeelt uvanlig å bli litt matlei etterhvert, så da tror jeg mange synes det er fint å kunne øke litt :)

Du får kjempegod saus hvis du for eksempel koker ut panna etter å ha stekt kjøtt med litt fløte eller creme fraiche (går ut fra at du spiser melkeprodukter), kanskje med litt ekstra krydder. Tror det finnes en egen saustråd i oppsrkiftsforumet også, mye inspirasjon der :) Hvis du går ned med posesaus, går det sikkert fint - men det kan være lurt å sjekke selve innholdsfortegnelsen i tillegg til karboinnholdet. Mange overraskelser som kommer rekende på en fjøl når man begynner å bli obs på sånt... Ikke minst inneholder posesauser/halvfabrikata ofte mye salt. På Ketolyse, spesielt i begynnelsen, bør du heller bruke Seltin enn vanlig salt.

Ketolyse er en fin-fin kur, synes jeg da. Men det er en restriktiv kur - ganske enkel å forholde seg til for den som ikke vil lure på hva man kan spise og ikke spise, men antakelig litt slitsom for den som har stort behov for mer variasjon i kosten. Men så er det da også en kur som er beregnet for en begrenset periode, mens for eksempel Fedon er mer en livsstil. Ganske vanlig å gå over til en Fedon-variant etter at man har slanket seg ferdig på Ketolyse.


#223

scartz sa for siden:

Ja jeg har merket at jeg har blitt LITT matlei. Savner ikke karboproduktene, men sliter med å finne erstatnings "vomfyll" :P
Men en god saus og en saftig biff fixer det! :D

(den bernaisesausen jeg prøvde å lage var fra en oppskrift på dette forumet... va da jeg sverga til posesaus, gitt at jeg er flink på alle andre områder:P)


#224

Runegutt sa for siden:

:):)Går ikke Brokkoli bra i ketolyse?
I så tilfeller, er jo grøteflatinerte brokkolibuketter ikke å forakte.


#225

Fungirl sa for siden:

broccoli er perfekt på ketolyse :)


#226

Runegutt sa for siden:

Udmerket.
Og har man da en masse smøreost i fløten, og et ikke ubetydelig lag ost på toppen, fungerer det enda bedre


#227

scartz sa for siden:

Jeg spiste nettopp brokkoli og blomkål, gratinert i ost og fløtesaus (ferdigpose i frysedisken), var kjempegodt! 3.5 karbs per 100 gram eller noe... så må spises i moderate mengder men... evt lage selv :)


#228

scartz sa for siden:

Fant en artikkel om løk:

"Karbohydrater i løk lagres ikke i form av stivelse slik som hos poteter, men i form av fruktan som spaltes først i tykktarmen, og gir derfor ikke noen økning i blodsukkeret"

Betyr det at man ikke skal telle karbs i løk ? :confused:


#229

fett-nok sa for siden:

Da hadde jeg blitt veldig glad, for løk er en ingrediens jeg bruker MYE av til vanlig.........
Men det høres virkelig slik ut at det ikke skal regnes.



#231

xtine sa for siden:

Hei!! Jeg er helt ny innen dette med lavkarbo! Jeg har fått tips gjennom en venninne,som har hatt gode resultater, og hun hjelper meg en del,men det er fortsatt mange spørsmål.
Har lest om så mange som spiser det jeg kaller "innviklet" mat....Jeg har heller ikke veid maten min...Har i hovedsak bare kuttet ut brød,ris,pasta og begynt å se etter hvor mye karbs det er i forskjellige matvarer!!
Går det ann å få resultater på dette ved å tenke slik,eller er jeg helt ute....?
Jeg begynte forrige onsdag, og hos meg har det stort sett gått i omelett med ost og skinke og salat til frokost og lunsj, og rent kjøtt med blomkål og brokkoli til middag.
Dagen i går feks:
Frokost/ Lunsj: omelett
Middag: Kalkunfilet,helstekt i ildfastform med hvitløk,løk og paprika for ekstra smak, med vanlig kokt fersk blomkål og brokkoli.
saus: fløte med en t-skje philadelphia med hvitløk og urter,litt CF, salt og pepper
Til kvelds spiste jeg reddiker og stangselleri med dip (vet at disse ferdige dipposene er feil,men det ble ikke så mye av det....det var min utskeielse i helga :rolleyes:
En stor svakhet har jeg da, jeg er så UTROLIG dårlig på å drikke vann, og jeg er totalt avhengig av Cola Zero. Har jo lest tidligere her at det er fy fy å ikke drikke vann,men...... Må jeg absolutt gi opp Zeroen min...???!? :confused:

Dette er en veldig nyttig tråd og jeg skal følge med her! Trenger masse tips!


#232

Mellon sa for siden:

Tror du er godt p vei jeg Xtine. Er ikke noe ekspert men begynte i det små. Holder meg unna frukt og grønnsaker som vokser under bakken, i tillegg til det du sier. Prøver å holde meg på 30- 50 karber til dagen, og det funker.


#233

xtine sa for siden:

Det er bra å høre :) er så redd for å gjøre feil.... også klarer jeg ikke helt å forstå hvordan man kan spise så mye god mat for å gå ned i vekt!! men det tar vel tid å vende seg til etter å ha fått inn med morsmelka at man skal telle kalorier,kalorier,kalorier... ;)


#234

Lava sa for siden:

Bump


#235

Jonblund sa for siden:

Ung mann som har nettopp begynnt på Atkinson. Det går forresten bra men jeg har et spm

Det står her at man ikke skal ta jern tilskudd. Hvorfor?

Jeg har lett over alt på forumet men finner ikke noe svar på det. Det har seg slikt at i går sprang jeg på helsekosten og kjøpte meg multivitamin som selvfølgelig inneholdt en god del jern. Hva gjøre jeg. Hva skjer om jeg knasker disse?

Så er jeg jo litt nyskjærrig på det med løk. Kan man spise så mye man vil? Elsker det. Ser ogsp Scartz lurer på det. Takker og bukker for svar


#236

Susanne sa for siden:

Hei alle sammen :)

Jeg er helt ny her, flott forum!!
Vil så gjerne klare å slanke meg, og vet jo egentlig hvordan, men er så vanskelig å finne motivasjonen...
Vil satse på lavkarbo, men tror ikke jeg vil kutte 100% på karbohydratene.
Lurer på et par ting,
Omelett til frokoster er jo kjempegodt, men er det ikke sånn at man ikke bør ha mer enn ca 2 egg pr uke??? Fordi egg kan øke kolesterolet?
Og hva meg bacon som jeg hører så mange snakke om her, er det ikke helt forferdelig for blodårene å spise så mye bacon?? Selvfølgelig pga transfett, men også alt det saltet??

Det er vel uenighet i dette, så kanskje man bare må bestemme seg for hva man personlig tror på? Det er så vanskelig dette..

Klem fra Susanne :)


#237

*Marianne sa for siden:

Denne var fin:)
Men ingen koffein på to uker!?!?!
Cola er greit, men ingen kaffe latte.... sukk


#238

Susanne sa for siden:

Hei Marianne :)

Kaffe latte bør du vel holde deg unna uansett, ikke bare de 14 første ukene. Det er sååå mange kalorier i kaffe latte! Og masse karbohydrater i melk...
Men skjønner deg godt, jeg elsker karobohydrater og skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme igang med denne slankingen...

Klem


#239

Carisma sa for siden:

Ved å ta dag for dag, og tenke på alt det positive framfor alt man føler man må forsake :ja:

(Pssst, Vi teller ikke kalorier her :nei:)


#240

*Marianne sa for siden:

Jeg vet det er en del kalorier i kaffe (så greit man ikke teller de;))
Men jeg drikker aldri melk, liker det ikke. Kun i kaffe, så jeg tror at uansett må jeg unne meg en kaffe latte i uka


#241

Carisma sa for siden:

Nå står det ikke hvilken lavkarbo filosofi du følger, på noen filisofier (f.eks fedon) er latte ok innimellom. På f.eks ketolyse blir det alt for mye karbohydrater fra melka. Men man kan lage selv med fløte, eller velge soyamelk :)


#242

Susanne sa for siden:

Jeg følger ingen lavkarbofilosofi enda, jeg er helt ny her, logget meg inn for første gang i går kveld :) Jeg har slanket meg flere ganger før, noen ganger med hell, andre ganger ikke.. har gått på noen grete roede kurs, tror jeg spiser sånn ca det de anbefaler der, bortsett fra at det nå er lenge siden jeg har vært på slankern og det har blitt en del kos i det siste... og det vises.. :(

Tenkte kanskje jeg ville finne inspirasjon her inne, og det tror jeg vil funke! Det virker så bra her :) Tror ikke jeg vil satse på ketose, vil nok ha litt karbohydrater i kosten, kanskje en grov skive om dagen og kanskje litt ris iblant til middag (lavkarboris), og litt rotgrønnsaker. Ellers masse proteiner og sunt fett..? Får ikke helt til å putte i meg bacon og meierismør da, føler det tetner til blodårene.. Nei jeg får se litt an, lærer nok masse her inne :)


#243

*Marianne sa for siden:

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å holde meg til en bestemt diett, bare få livsttilen min til å bli lavkarboholdig.
Soyamelk smaker litt rart, men det er vel bare en tilvenningsak, så det er jo greit å se på det som en mulighet:)


#244

Susanne sa for siden:

Samme her Marianne, tenkte selv også mest på å få et bedre kosthold generelt, med fokus på lavkarbo :)
Er det mindre karbohydrater i soyamelk? Det må jeg sjekke ut :)
Vet at rismelk derimot er masse karbohydrater i..


#245

LineJM sa for siden:

Hmm, det jeg har lært meg er at transfett er margarin og sånt,plantefett som har blitt spesialherdet og ellers behandlet slik at det ikke er flytende i romtemp lenger. Det er dette som gjør at f. eks vita hjertegod ikke er bare en eske olje. Men transfett er jo ikke sunt da....
Egg inneholder kolesterol men de har etterhvert funnet ut at der ikke var noen sammenheng mellom inntak av kolesterol og mengde kolesterol i blodet likevel. Egg er faktisk en ganske næringsrik dings, og man kan godt spise mye er enn 2 pr uke...

:rolleyes:


#246

LineJM sa for siden:

Soyamelk uten tilsatt sukker har lite karber.


#247

*Marianne sa for siden:

:stortsmil


#248

Kitt sa for siden:

Hei og velkommen!
Tror du bare må glemme dette med kolesterol og transfett etc. Finnes ikke noe belegg for at egg er farlig!
Skal se om jeg finner noen linker til deg!

Bare spis egg

En tråd om kolesterol

Klem, Kitt


#249

Susanne sa for siden:

Hei Kitt :)
Og takk for linker! Jeg må nok prøve å snu tankegangen, ser jeg.. det tar nok litt tid siden jeg alltid har spist mager mat og lettprodukter, og holdt meg unna fett. (Selvfølgelig ikke alltid spist sånn, men spist sånn hver gang jeg har vært på slankern).Og egg og bacon forbinder jeg med en typisk usunn engelsk frokost, gjerne med pølser i tillegg som svømmer i fett, hehe.. Jeg har jo alltid tenkt at det er denne type engelsk frokost som gjør britene så lubne.. men kanskje det ikke er sånn likevel da. Er forskerne fortsatt uenig igrunn? Jeg vet alt for lite om dette foreløpig, men skjønner jo at dere her inne har studert dette grundig :)


#250

Carisma sa for siden:

Det er delvis sant. Problemet er nok at de spiser toast av hvitt brød, og ofte pommes frittes i tillegg... :rolleyes:

Forøvrig har jeg levd på lavkarbo (vekslende fedon/ketolyse) i fem år, og spist egg og bacon 2-3 ganger i året, så det går helt fint å spise andre ting enn det.



#252

Kitt sa for siden:

Linken virker ikke, jo!:_oppgitt:




#255

lille_trille sa for siden:

Flott, Kitt.
Har vert inne og titta litt. Har bookmarka :)
Lykke til.


#256

Susanne sa for siden:

Så fin blogg, Charl8!!! Har vært inne å skrevet litt :)



#258

tjeldberg sa for siden:

Betyr d at jeg kan drikke pepsi max om 14 daga?????
Har en litt vanskelig kveld hær me bare vann


#259

MalinLarsen sa for siden:

jeg er helt ny innenfor denne type metode å få vekk noen kilo på og har hundrevis av spm :confused: noen som har noen tips om hvor jg kan lese meg opp eller noen som har lyst til å hjelpe meg ?;)


#260

Kitt sa for siden:

Litt vanskelig å gi noen anbefaling når du ikke har bestemt deg for noen filosofi, men du finner myyyye om lavkarbo her inne, da!

Du kan jo begynne med å titte på denne siden!

Se under Kostholdsfilosofier!

Lykke til!


#261

SunnhetMedSirrup sa for siden:

jeg er ny her , og lurte på hva max inntak av karbohydrater er ?

kan bli vanskelig på dagene, når jeg har og spise det jeg får til middag ( bor hjemme, og har ikke noe "nei" og si til maten.. hvis jeg vil bo noen steder)

og hjemme blir det MASSE karbo.. så jeg prøver heller få ved frokost, lunch osv , men hva er max jeg skal ha for og ikke.. gå opp , men andre veien ? :)


#262

martina sa for siden:

Jeg er helt nybegynner, hvilken bok er det snakk om? Fikk beskjed om å holde meg unna stort sett alle melkeprodukter med unntak av litt kesam, er dette rikktig?



#264

Grasa sa for siden:

Tusen takk, dette trenkte jeg virkelig! :p


#265

arkine sa for siden:

det sammme opplever jeg ,magesåret er helt fint så lenge jeg holder meg til lavkarbo,,spiser jeg mye karbo er det sure oppstøt med en gang


#266

Hengebuksvinet sa for siden:

Hei!

Jeg er en lettere forvirret nybegynner som lurer på om noen kan oppsummere forskjellene på Atkins, Lindberg, Ketolyse og Foseid ( spis deg slank uten sult ).

Det virker som om det egentlig går ut på det samme, altså lite karbohydrater og mye fett og proteiner.
Det er kanskje en forsjell på hvor grensa på antall karbohydtater går samt at noen har restriksjoner på antall kalorier.


#267

Veggpryd sa for siden:

Grensa på karbohydrater finner man som regel ut etter å ha holdt på en stund, men om man har mye overvekt kan det virke som om en skaldeman-variant er mest effektiv (minst karber).

Det er det samme alt sammen - stort sett, da. Foseid har ikke så mye fett i maten, Lindeberg har en veldig liberal lavkarbo - med høyere karboinnhold (jeg synes Lindeberg passer best som vedlikehold). Atkins driver jeg å leser nå og har ikke satt meg helt inn i det. Ketolysekuren har 15 g karber pr. dag. Også er det fellesbetegnelsen på alt: LCHF (Low Carb High Fat). LCHF har opp til 60 karber pr. dag. Nedre grense finnes ikke - man finner ut hvor mye man tåler etter en stund.

Det er ikke mye proteiner som du nevner - det blir det samme som vanlig. Men, prinsippet er å bytte ut karbohydrater som brensel med fett.


#268

Paris sa for siden:

Hvor mye tilsvarer sånn ca 60 karber for dag?

Spiste nettopp 50 g Bocca 70 %, bestod av ca 30 karbohydrater, dvs ca 15 karber. Betyr det at jeg kan spise dette? Men kanskje ikke sammen med andre matvarer da, eller? Blir litt forvirret. Har prøvd å holde meg til en proteinkilde som fisk, kylling, kjøtt eller egg, og i tillegg spist mye grønnsaker og salat. Så har jeg i tillegg pøst på med litt olje (oliven eller raps - siden jeg har fulgt Fedon).

Nå har jeg ikke merket noe vektnedgang, og heller ikke magemålet er endret. Men likevel føles magen mye mindre, og den ser ikke ut som en ball lengre, men ser mer normal ut. Så i så måte er jeg fornøyd med utviklingen. Men jeg vil ned noen kg, og er derfor nå veldig i tvil hva jeg skal velge...kanskje jeg bare må være tolmodig? Trener også jevnt styrke og noe kondisjon.


#269

Falskeblomster sa for siden:

Finnes der noe sted, en oversikt over hva man kan spise?
Sliter økonomisk, og sliter samtidig med en forferdelig overvekt, så må derfor prøve med lavkarbokur, utifra hva jeg allerede har i huset!!

Noen som vet?


#270

Kitt sa for siden:

Gå inn på denne siden og klikk lchf på 3 min.
Veldig grei innføring!


#271

Falskeblomster sa for siden:

Tusen Takk!

Fant også en side som viser innholdet i matvarer, dersom jeg bevist velger matvarer med mindre enn 1,5 karb, jobber jeg da rette veien?


#272

Kitt sa for siden:

Jeg ville nok ikke vært fullt så streng. Under 5 burde være bra i massevis, ellers er det jo en masse grønnsaker man ikke kan spise!:eek:



#274

Nuppe sa for siden:

Jeg er litt irritert i dag, fordi jeg ikke gikk ned noe den sisste uka. Hadde gått ned på fredag, og opp igjen i dag. :(

Jeg drakk endel rødvin og et par drinker på fredag, og spiste dårlig både fredag og lørdag, men slo ut positivt på ketostix. søndag spiste jeg neon ekle rett på grillen koteletter, som var alt for salte syns jeg da.

Skjønner jo at de er min egen feil som har rota det til, så i dag har jeg vært i ferskvaren å kjøpt ribbebiter og kyllinglår og putta i frysa for å ha til mellom måltider... Men jeg er jo nesten aldri sulten mere, kan vekta stoppe opp om man spiser for lite..?


#275

Paris sa for siden:

Godt spm. Jeg også er veldig mett hele tiden og spiser mye mindre enn i begynnelsen. Ca 2 måltid + mellom måltid er nok for meg nå. Men vekta har gått jevnt ned nå de siste dagene, så føler at det fungerer likevel.


#276

andersendaniela sa for siden:

Hei.. er helt ny her og jeg har tenkt til å begynne å spise mat med lite karbo... Men så dere snakket om en bok? er det en bok man kan kjøpe?;);)


#277

Kitt sa for siden:

Boka det er snakk om, er nok "Slank med ketolyse"
Du kan lese om den her, og også bestille den.
Ellers har mange Meny- butikker ketolyse- produkter!


#278

Carisma sa for siden:

Eller det kan være Fedon sine bøker, f,eks Fedons Metode, Atkins sin bok Slankerevolusjon (tror jeg den heter), eller Skaldeman, eller "Bedre uten brød"...

Det finnes mange forskjellige boker om lavkarbo :ja:


#279

Kitt sa for siden:

Sant nok, men det er bare en av dem som omtales som "boka" her inne, så vidt jeg har sett, og det er Torkil sin!:p


#280

Carisma sa for siden:

I ketolyse-forumet så. Men før han kom på banen var som regel Boka med stor B Atkins sin (originalversjonen) :)

Og jeg syns egentlig det er litt synd at ketolyse-boka blir oppfattet som Boka, når det finnes så mye bra å lese, og så mange valg man kan ta. Nok av eksempler på de som leser den og får panikk... Selv begynte jeg med Fedon, og det hajlpt meg til å skjønne sammenhengene mye bedre.


#281

Kitt sa for siden:

Fikk panikk av Atkins, jeg da!:o

Uansett er det mye litteratur å sette seg inn i. Bare å begynne der man føler seg mest hjemme!


#282

Carisma sa for siden:

My point exactly! :D


#283

andersendaniela sa for siden:

takk for svar;) jeg bestilte slank med ketolyse og var veldig fornøyd;) har ikke lest hele enda men det hjalp meg hvertfall;) og det utrolige r at jeg har gått ned 1,8 kg på 3 dager;) enda jeg skulle ta den første uka for å se om jeghadde skjønt alt;) dumma meg ut å spiste en banan etter treninga her av gammel vane g den var det jo masse karbo i men alikevel har jeg gått ned 1,8 kg;) kjempe gøy og maten jeg lager er jo god!! Håper dette går bra videre og;) ha en fin dag alle sammen.. nå skal jeg på trening!!


#284

Kin sa for siden:

Jeg drikker også vanvittig masse kaffe. Noen ganger kan det gå to liter på en dag. Går helt fint. Men det er jo noe du kan teste ut dersom du merker at du ikke går ned - prøve å gå ned på kaffe evt.


#285

SunnhetMedSirrup sa for siden:

kin, det inlegget er fra månete11, 2006:p

hun er supermoderator! :D tror hun vet det nå ;)


#286

Kin sa for siden:

Hmm, et gammelt innlegg? - hvordan i all verden fant jeg det innlegget mon tro :) Moro
Ellers har jeg nok ikke så god kontroll på hvem som er supermoderator og ikke da.


#287

sweet_midya sa for siden:

:hjelp::kul::kul: Hei jeg er ny. Har lest litt men trenger deres hjelp:_prikk:


#288

Paris sa for siden:

Ja spør i vei;)


#289

Seigrobill sa for siden:

Hvorfor skal man ikke veie seg mer enn en gang per uke? blir det feil å for eksempel veie seg "hver kveld" etc?


#290

Jabba sa for siden:

Å veie seg hver dag kan skape unødvendig stress og at en blir altfor opphengt i tallene den viser. Stress stopper vektnedgangen.


#291

Kitt sa for siden:

Det er bare en anbefaling!
Vekten variere mye i løpet av uken (salt i maten, mensen, eggløsning, treg mage....), så for å få et mest mulig realistisk og sammenlignbart resultet, bør man velge en dag i uken hvor vekten "teller"!

Mange blir dessuten så opphengt i vekten, at dagen blir ødelagt om man har lagt på seg 100g!:eek:

Jeg veier meg hver morgen (gammel vane:o), men det er kun torsdag jeg noterer vekten og lar meg påvirke av resultatet!:p

Det er best å veie seg om morgenen, etter toalettbesøk og før mat!


#292

Seigrobill sa for siden:

Jeg er med, høres fornuftig ut!


#293

kikkidi sa for siden:

Hei!
er helt fersk her inne, tenker det blir letter å leve lavkarbo når man har noen å diskutere det med. har klar meg helt fint første uka, har spist 20 gram karbo hverdag, følger en diett bok nå, så etter andre uke skal jeg langsomt begynne å spise mer karbo.
problemet er, jeg sprakk nettopp, har spist store mengder sjokolade å godis, bor i england, og fikk nettopp en stor melkesjokolade i posten, den var veldig vanskelig å motstå..
har tidligere vært sukkeravhengig, og har klart og kvitte meg med det, men nå etter jeg begynnte på lavkarbo har jeg kravet sukker kjempe masse, klarer ikke slutte tenke på sjokolade, har kjøpt lav karbo og sukkerfritt, men klarer fortsatt ikke slutte, noen som har gode tips for å ikke spise godis? eller noe som inneholder mye karbo som kan hjelpe meg?

Tusen takk! er veldig spent på å være medlem her, kanskje forandringene endelig kan begynne å ta plass, har vært tykk hele livet, og skal endelig gjøre noe med det!


#294

jvb sa for siden:

Bra dårlig timing å få melkesjokolade i posten da :P

Ikke noe lett tips; men min erfaring er at om jeg spiser sukkerfrie søte ting (uansett hva de er søtet med) så får jeg et sykt søtsug. Krom-tilskudd kan hjelpe visstnok.

Lykke til, du KAN klare dette men skjønner det er hardt i starten :)


#295

SunnhetMedSirrup sa for siden:

pluss(+) at sukkerfritt sjokoladene er ca det samme som ekte sjokolader..:(


#296

Margrethe sa for siden:

Det er vel individuelt. Jeg reagerer ingenting på maltitol...


#297

pleiadene sa for siden:

Hei. Jeg er nybegynner.D.v.s. at jeg har fulgt diettet i 14 dager og gått ned 2,5 kilo. Synes det er lite, men er sta og kommer til å fortsette. Jeg trodde apartam var godkjent på Atkins? Og sukkerfri gele? Det har jeg spist et par ganger... Jeg savner en ting i dietten, mitt daglige eple... Og flere grønnsaker. Hvilke grønnsaker kan jeg plusse på issalaten min? Blir litt hystrisk for å få i meg noe jeg ikke skal ha.


#298

MatGlad! sa for siden:

Hei alle sammen!

Jeg er helt ny på denne nettsiden, men har aktivt slanket meg siden oktober. Det er gått veldig bra :) Ernæringsfysiologen jeg har pratet med tispset meg om denne nettsiden. Og etter å ha lest litt om de forskjellige diett-typene har jeg kommet frem til at jeg nok skal følge lavkarbodietten. Men jeg er veldig forrvirret når jeg leser erfaringer fra andre. Det er mye fett synes jeg i mange av de oppskriftene jeg har sett på.. Har tenkt å bruke flere av de, men at jeg bytter ut til magrere produkter.

Det blir vel ikke feil det? Får nok i meg nok fett likevel, tror jeg!
Trenger råd så jeg kommer ut av denne forrvirrede tilstanden jeg befinner meg i nå.. :confused::confused::confused:

Hilsen MatGlad!


#299

Charlott sa for siden:

Vil absolutt anbefale deg å lese deg opp på de ulike variantene av lavkarbo og følge èn variant.
Å bytte ut med magrere produkter blir helt feil, kroppen skal ha fett som brennstoff, får den for lite er det stor mulighet for at kroppen går over på sparebluss og holder på kiloene :)
Selv går jeg på ketolyse og følger boka "slank med ketolysekuren" av Dr. Torkil Andersen. Boka er lett å forstå, prosessen er godt forklart og oppskriftene gode :)
Lykke til !


#300

Kitt sa for siden:

Den største utfordringen er rett og slett å snu alt du trodde du visste på hodet!:p
Vi er ikke redd for fett her inne, vi er livredde karbohydrater!:eek:
Bytter du ut fettet med magrere alternativer, vil du som Charlott sier, kunne oppleve at kroppen protesterer og tviholder på kiloene.

Jeg vet det kan høres helt feil ut og strider mot alt vi tidligere har lært om hva som har gjort oss feite. Men poenget er at lavkarbo/ketolyse virker utrolig bra, om man følger opplegget.

Å lage sitt eget opplegg fungerer for noen, men da er det også mye vanskeligere å finne ut av det om det ikke funker.
Velger du å følge en spesiell kostholdsfilosofi og holder deg til den, er fallgrubene færre og det er lettere å finne ut hva man eventuellt gjør feil!

Her er noe du burde lese gjennom:
ER fett og ketose farlig?
LCHF på 3 minutter

Masse lykke til!:heia:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.