< Tilbake til oversikten

Tips til nybegynnere

#301

MatGlad! sa for siden:

Tusen takk for svarene :)
Ja, Kitt, dette her blir å snu all tidligere lærdommer på hodet.. Men ettersom jeg har gjort det så bra allerede, så har jeg nok ubevisst holdt meg på riktig kurs likevel. Godt å tenke på. Enn så lenge har jeg hatt en nedgang på litt over 1 kg pr uke. Og så lenge jeg klarer det kommer jeg å fortsette på samme "sti".

Og kommer til å bruke oppskriftene og forumene veldig aktivt :D

Gleder meg til fortsette!

Og med det samme jeg kommer på det; kjøttboller av kalkun, eller kylling, hvordan er de? Er fortsatt i lærefasen med å lese innholdsfortegnelser på matvarene..


#302

Kitt sa for siden:

Ser ut som om du er godt i gang, ja!:D

Dersom det står Karbohydrater mer enn 5 pr 100g, la det bli igjen i butikken!;)

Mye man skal lære, men etter hvert går det så mye greiere!:D


#303

lillehilde sa for siden:

Flott innlegg (selv om det er gammelt).
Godt å ha noen retningslinjer helt i starten :)


#304

Florence123 sa for siden:

Hei alle sammen :)

Ny her jeg også, begynte mandag og følger ikke noen bestemt diett men prøver å holde meg på ca 20 - 25 karbo hver dag.

Sluttet og røyke for ett par måneder siden og da kom noen kilo magefett som er det farligste...

Jeg spiser 2 egg til frokost og 5 små baconskiver som jeg har oppå Lollipopbrødet (har bakt og det er nydelig ).

Så lunsj som består av Cottage cheese, og en neve paranøtter.

Middag, stekt kjøttdeig m/tacokrydder eller stekt Kotelett og masse grønnskaker.

Kvelds er 1 pose baconcrips og litt paranøtter eller honningmelon.

Må spørre om det ser greit ut, og kan man kjøpe Ketosestix på Apoteket ?


#305

Kitt sa for siden:

Hei og velkommen!

Siden du ikke følger noen spesiell diett er det vanskelig å si om noe ser greit ut, men jeg savner vel litt mer fett og melon er frukt, noe som stort sett ikke er forenelig med lavkarbo. Bedre med litt bær!

1 hel pose baconcrisp kan bli i meste laget både salt og proteiner om dette er noe du spiser daglig!:eek:

Ellers kan både brøderstatning og nøtter være partystoppere!:p

Grattis med røykeslutt forresten.:heia:
4 uker siden jeg tok siste røyken. Merker det på livvidden, ja! Må komme meg i gang med seriøs ketolyse igjen fra neste uke før vekta bikker 3- sifret!:eek:


#306

Florence123 sa for siden:

Godt å bli kvitt røyken, og du har vært flink :)

Skjønner at nøtter og honningmelon ikke er så lurt, men det er jo lite karbo i de så da trodde jeg det var greit ...

Men skal prøve å få i mere fett og mindre baconcrips, for hvis jeg skjønner deg riktig så er det med på å ødelegge slik at jeg ikke går ned i vekt.

Hva burde f eks en ukes meny besto av, jeg prøver å finne ut av dette med å lese her inne men vet ikke om jeg er noe klokere ? :)


#307

Charlott sa for siden:

arnakristin har samlet en del knallbra linker, forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=til+alle+nybegynnere, som kan være lurt å lese, her får du svar på mye :D


#308

Florence123 sa for siden:

Takk til Charlott :)

Har nettopp bestilt ketolysekuren, så den kommer i løpet av en uke.

Bestilte den rimligste med ketolysestix, boka og tablettene og regner med at resten kan jeg finner her ?

I mellomtiden prøve jeg med frem med lavkarbo, har 10 kilog som må bort etter røykeslutten .


#309

Charlott sa for siden:

Blir rimelig overrasket om du ikke får resten av hjelpa her ja :p Jeg bestile også "bare" den pakka, holdt i massevis!


#310

Florence123 sa for siden:

Til Charlott :)

Er det lenge siden du startet og kan jeg spørre hvor mye du har gått ned i vekt ? :)

Man er jo nysgjerrig på om dette virker ? :)


#311

Charlott sa for siden:

Startet i september og gikk ned 11 kilo på 7 uker, så dette funker ;) Det går ikke helt på skinner for alle hele tiden, noen opplever såkalte partystoppere og vektstagnering, men for de fleste sklir kiloene av :D


#312

Florence123 sa for siden:

Må spørre , hva er partystoppere ? :)


#313

Charlott sa for siden:

De vanligste er meieriproduker (-smør), tomater, brøderstatninger og nøtter. Enkelte reagerer på noen av disse tingene og må styre unna om vektnedgangen skal fortsette. Hvorfor det er slik tror jeg ingen helt vet... :)
Om du søker på "partystoppere" vil det dukke opp en del tråder hvor du kan lese mer :)


#314

Kitt sa for siden:

Partystoppere er rett og slett ting som hindrer vektnedgang.
Gjerne uten at man helt kan forklare hvorfor!:confused:

Nede i første innlegget i denne journalen finner du Gerds ketolyse- ukesmenyer! Flotte å forholde seg til i begynnelsen!


#315

ramonica sa for siden:

Hei! hvor lang tid brukte du på å gå så mye ned?
Gratulerer så masse :)


#316

sweet_midya sa for siden:

hei :):)
Har lyst på skjokolade mosssss er det noen som kan hjelpe meg med det?
:eek:


#317

arnakristin sa for siden:

Er du fysen så er det som oftest en indikasjon på at du har fått i deg for lite fett.


#318

Kitt sa for siden:

Selvfølgelig har Arnakristin rett, men om du likevel skal spise noe, Meny(og andre) har Heistad sukkerfrie sjokoladepudding. Sånn i pose. Mener det står bakpå hvordan man får mousse i stede for pudding!


#319

søt uten sukker sa for siden:

Eller smelt sjokolade uten sukker, visp inn eggeplommer og bland med krem og evt litt søtningsmiddel...Blir heeelt nydelig..



#321

tangoto sa for siden:

Oj,takk for tipset om sjokolademousse og pudding:-)


#322

Lotta sa for siden:

Takk for tips.


#323

Capricorne sa for siden:

hvorfor skal man til lege for å ta blodprøver når man skal begynne på lavkarbodiett?? :)


#324

arnakristin sa for siden:

Hei,
Er du frisk og rask så er det ikke noe problem å starte på lavkarbo uten legebesøk først. Jeg var ikke hos legen før jeg la om til et ketogent kosthold, jeg er i utgangspunktet frisk bortsett fra at jeg har pådratt meg en deler skader som gjør meg immobil som sammen med et høykarbo kosthold gjorde meg overvektig. Det er ikke til å komme unna at en del av de som legge om kostholdet til lavkarbo gjerne er overvektige som i tillegg sliter med andre helseplager og da er det på sin plass at legen sjekker at alt er i orden før og underveis. ....og mange synes det er spennende følge med på få bevis på de positive resultatene lavkarbokostholdet gir ved å ta en full sjekk før omleggingen og oppfølginger underveis.


#325

Banjo sa for siden:

Denne var jo veldig fin! Takk takk!
Har selv stoppet litt opp etter 3 uker, men det begynner nok å "renne" av igjen om tid og stunder. ;)


#326

Atlantis sa for siden:

Jeg tok en stor blodprøve før jeg fikk begynne med Lindberg-opplegget. Synes det var trygt,da fikk jeg vite at jeg ikke holder på å få diabetes, at jeg har ok (etter norske verdier) med vitaminD++++ :)


#327

jae-ols sa for siden:

:):):) den er brun! :D:D


#328

jae-ols sa for siden:

Skal man ikke gå på lavkarbo hvis man ligger i grenseland for diabetes? Bare lurer. :eek::eek:


#329

Atlantis sa for siden:

Jo da,men det var for å sjekke at jeg ikke var insulinresistent,-da ville det vært en enda større grunn til å gå på lavkarbo :D


#330

Kitt sa for siden:

Tvert i mot, man burde gjøre det!:D Dia2, vel og merke!
Tror nok h*n bare var glad for å ikke være i faresonen!;)


#331

jae-ols sa for siden:

Takker for svar. det var bra. :):)


#332

Atlantis sa for siden:

Helt riktig,Kitt,-jeg var bare glad for at jeg ikke var insulinresistent :D

En annen ting,- da jeg begynte på dette forumet så jeg en liste over hva en bør ha i kjøleskapet men jeg finner ikke den tråden igjen :eek:
Siden jeg står stille + har havna litt utpå nå,tenkte jeg det var greit å plukke noen nye tips der. Noen som vet hvor den er??




#335

Puffi sa for siden:

Ser at en må være forsiktig med bacon, da det kan inneholde karbohydrater likevel. Hadde kjøpt 3 forskjellige pakker bacon i går. Ingen hadde liste over fett karbo o.s.v , men på alle tre står det tilsatt glucose. Hvordan finner jeg rett bacon å bruke ?


#336

Kitt sa for siden:

Skal være en egen tråd om det her inne et sted! Fant den!
Uansett er det så lite det er snakk om at det nok ikke spille rnoen rolle sånn rent bortsett fra at det er enormt irriterende at de må ha sukker i alt mulig!:(


#337

VesleKAri sa for siden:

Heisann! JEg er helt ny her, og leter meg litt frem i terrenget. Jeg har snart gått en uke å lavkarbo, jeg tror ikke vekten har gått noe ned, men jeg syns det er blitt noe forandring rundt livet likevel. Mulig jeg bare ønsker å se det. Jeg lurer litt på hva denne "boka" er for noe? Eller hva den heter? Jeg leste også at antall kalorier ikke er så viktig, derimot antal karbos, forstålig nok, men vil det si at jeg ikke skal frike ut fordi det smaker fantastisk godt med fløte å rømme? Jeg har jo fått det godt indoktrinert at fett er fy fy og pass på kaloriene, noe som har, tidligere, resultert i ortoreksi. Fryktelig slitsomt det der. Så når jeg nå spiser røkelaks med seterrømme, fløte i kaffen og gjerne et glass også og koteletter med fettrand så er det virkelig helt greit? Og så ser jeg en forkortelse som stadig brukes; kh, er det kilohekto?
Jeg er i utgangspunktet ikke overvektig, jeg kan vel si i grunn at jeg er langt fra det, allikevel kjenner jeg at den ene kiloen etter den andre smyger seg på, og alle mine bukser er blitt for små. Så hvor mange kilo må man legge på seg før det er legitimt å få de av? Jeg har gjentatte ganger forsøkt å spise "asketisk" lite og ofte og uten fett, men går rundt og er konstant sulten, orker ikke det jeg.
Vel vel, no guts no glory, jeg kjører på.



#339

Ildtopp sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt dette med hvordan kroppen reagerer på søtstoffer eller ikke.. :sparke: hvordan legger jeg merke til det?


#340

tuppidelux sa for siden:

Når det gjelder leggkramper,så er det som oftest Magnesium man mangler.Man skal være forsiktig med å ta slike kosttilskudd,som ikke er i samråd med lege,da dette kan føre til elektrolyttforstyrrelser ,som kan være farlig.


#341

steners1 sa for siden:

ser ut som et nyttig tips. skal begynne i løpet av uka:D


#342

vimsi sa for siden:

Jeg er ny.Men har ikke lest noe bok eller bestemt meg for og leve på en hard diett.Skal spise sunt ( lav karbo mat ) men ikke nødvendigvis være i ketose.Må ha litt fiber,knekkebrød,eller brødskiver, så lenge de er grove.

Men var mye nyttig ellers,takk:)


#343

dgalve sa for siden:

åhh eg treng alt info eg kan få.. vært å tatt sånn test og kroppen er full av candiasopp så nå er det nomore karbo.... full rulle med lavkrobo diett i mårå av!!1 men det eg lure på... kor mange dager tar det før du er i ketose?? og kor mye karbohydrater kan eg spise til dagen??:p:p


#344

Kitt sa for siden:

Så, så, bare ro deg ned, her er det hjelp å få!:)

Begynn med å lese denne, du!

Det tar 2-4 dager for de fleste å komme i ketose.
Du skal vel kjøre streng ketolyse til å begynne med og bør ligge på 15-20 karber pr dag. Disse skal primært komme fra grønnsaker.

Les linken godt , du, og lykke til!:)


#345

dgalve sa for siden:

takk!! ja jeg skal prøve å være så streng som mulig!! det er flott der er ett så bra forum med så mange bra hjelpere!! mye nyttig her som gjør det myyye enklere! har startet med friskt mot :)


#346

jubalong sa for siden:

Hei hei folkens!

Har lest litt på forumet, men er fortsatt litt forvirra :) eller bare usikker?
Har gått på lavkarbo i en og enhalv uke nå, og kom raskt i ketose. betyr det at jeg forbrenner fett NÅ? Har vel ikke skjønt om man automatisk forbrenner fett med en gang man er i ketose?
Drikker fløte i kaffen, har middager med bacon og fett på koteletten med fløtesaus, gjerne ostegratinerte retter+ salater til lunsj. Høres det bra ut? :P har ikke vekt så aaaner ikke om dette funker :D har en liten filosofi om at når man ser bra ut, så har ikke vekten noen rolle.

supert forum forresten! henter mange gode ideer herfra :)


#347

Kitt sa for siden:

Jada, så lenge du er i ketose forbrenne du fett. Ketonene kommer fra fettforbrenningen!
Men det er et lite men, det kan ta opp til 4-6 uker før kroppen klarer å nyttegjøre seg disse ketonene som brennstoff på en ordentlig måte! Før dette skjer, blir mange trøtte, slappe og sliter med å trene. Det går over, man må bare være litt tålmodig!

Målebånd (eller en hyssingstump:p) kan være et vel så bra mål som vekt!

Nok fett, nok væske og litt tålmodighet er fint!;):D


#348

jubalong sa for siden:

Takk for svar :) var trøtt en uke ca, men nå for to dager siden ble jeg helt hyper! trente dobbelttime i går(liker ikke å trene egentlig... helt sant!), og har ikke lenger behov for å sove middagshvil. noe som er underbart! pleier jo egentlig å være en trøtting. menmen.. håper kroppen forbrenner noe fett da ;) merker at det er en utfording å spise "nok" fett, er ikke så sulten lenger! syntes igrunn det er litt vanskelig å vite hva nok fett er jeg


#349

Glutenfreak sa for siden:

Hei alle sammen:)

Har vært skapleser her en liten stund og er veldig motivert for å teste en lavkarbodiett. Det virket som om skjebnen styrte da jeg for to uker siden fikk vite at jeg har cøliaki (glutenintoleranse). Og med dette kom muligheten til å starte et nytt liv;)

Med cøliaki kan man jo ikke spise bakevarer, pasta, noe ris, hvetemel, korn og endel godis.. Rotgrønnsaker er ikke noe høydare for meg uansett, så da kan jeg jo likesågodt begynne på lavkarbodiett, sant?

Får vel presentere meg ordentlig da:)
Jeg er en jente på 22 år. Har en motiverende samboer, mange fine (men litt for stramme) klær og et mål om å avta 7-10 kg og få bedre livskvalitet. Veier nå rundt 80 kg, men er 162 cm høy.. Hvilken diett anbefaler dere?


#350

Kitt sa for siden:

Hei og velkommen!:)
Jeg ville faktisk anbefale deg å begynne på ketolyse. Det er nok den strengeste dietten, men med tanke på cøliakien din, vil det være fornuftig å rydde unna alt du mulignes ikke tåler for så å innføre en og en ting forsiktig etter hvert når du har nådd vektmålet ditt!

Tenker det vil være lurt om du leser denne tråden med alle linkene nøye og ser om du finner noe du syns passer for deg, men jeg vil som sagt anbefale ketolyse!

Lykke til!:heia:


#351

Glutenfreak sa for siden:

Tusen takk for det!:)
Kjekt med så raskt og godt svar.

Anbefaler du noen spesielle bøker, eller er alle ketolyse-bøkene det samme?

Er virkelig glad for å ha fått påvist cøliaki:) Kroppen fungerer nå MYE bedre, og det er lettere å eliminere endel matvarer når jeg reagerer så sterkt på de. Nå spiser jeg rent kjøtt, sauser uten hvetemel, glutenfritt knekkebrød (prøvde å bake brød, men det ble kluss), masse grønnsaker, litt frukt og godis. Blir ikke noe stress å kutte ut godteriet og frukten, men knekkebrødet kan bli verre.. Er jo så lettvint!


#352

Kitt sa for siden:

Det finnes bare en BOKA på ketolyse;) og det er boken av "oppfinneren" selv, Torkil P Andersen!:love:

Det finnes oppskrifter på knekkebrød her inne som sikker kan gjøres glutenfrie! Nannahs feks!

Nå MÅ jeg legge meg! Natta!


#353

CharlotteQ sa for siden:

Hei alle lavkarbere! Er på min femte dag nå, og har (i strid med all lærdom) gått på vekta annenhver dag. Dag 3: Opp 300 gram. I dag: Ned 800 gram derfra, dvs 1/2 kg fra startvekt. Vet vekten er ustabil osv, men har ligget på drøyt 58 i måneder og iblant bikket opp på 59. Men i dag så jeg igjen 57-tallet for første gang på lenge! Virker rart om kuren skal ha effekt så snart, men vekten lyver jo ikke. Har vært ganske flink også synes jeg, lå på drøyt 20 g første dagen og bare ca 10 g de fire neste dagene :)

Men så ble jeg i tvil pga mange kommentarer jeg har fått: Er det virkelig sånn at kaloriene ikke har noe å si? Kan man teoretisk ha et kalorioverskudd, og likevel gå ned i vekt på lavkarbo/ketose? Er jo ikke akkurat få kalorier i kostholdet jeg har hatt nå, masse egg, bacon, bearnaisesaus (fra Fjordland seff), fløte, ost osv.
Men vil det funke da? Eller må jeg også sørge for et kaloriunderskudd? :s


#354

Kitt sa for siden:

Først, du bør ikke ligge under 15- 20 karber om du skal få i deg nok grønnsaker!

Ellers kan jeg ikke tenke meg at du har mange kilo å miste. Da risikerer du at kuren ikke har stor effekt annet enn det vannet du mister den første uken.
Kuren i seg selv vil etter hvert stort sett sørge for et kaloriunderskudd/likevekt pga at proteiner og fett gjør deg fortere og lengre mett!
MEN, er du undervektig vil dette kunne føre til at du kan legge på deg!


#355

CharlotteQ sa for siden:

Spiser mer grønnsaker/salat nå enn noen gang... aldri vært stor på de greiene der.
Og neida, BMI'en min er helt fin, under 22 tror jeg faktisk. Men problemet er at jeg for det første ikke har mer enn kanskje 2 gram på hver pupp, og hele kroppen min er (nesten) like tynn som da jeg veide 52 kg. Har kun lagt på meg rundt mage, lår og rumpe. Så der er det ikke så bra likevel..... Og det er det jeg vil ha bort.

Men en ting jeg merker helt utrolig: Ikke noe søtsug jo! Og det er ikke mentalt/psykisk/viljestyrke, for jeg har vært såååå motivert for å kutte sukker og søtt i kosten før, og sjelden klart det ut dagen engang. Jeg har liksom spist sjokolade eller noe søtt hver eneste dag, om ikke så veldig mye hver dag, så uansett hver dag. Har lidd av alvorlig sukkeravhengighet, og også blitt uutholdelig sulten hver gang jeg har prøvd å forbedre matvanene mine (og så gitt opp temmelig kjapt).

Men nå er jeg ikke sulten i det hele tatt mellom måltidene, selv om jeg bare spiser tre vanlige måltider om dagen og kanskje litt bacongull eller noen få bringebær som kveldskos. Og det kunne jeg like godt unnvært, men jeg tenker at jeg MÅ kose meg litt i det minste, for å holde ut mer enn en uke. Elsker dette, hadde vært helt genialt om jeg kunne miste litt livvidde i tillegg!


#356

brusekurt sa for siden:

hvorfor ingen koffein?:confused:


#357

Rikkhao sa for siden:

Jeg har gått på lavkarbo i 10 dager nå. Etter 7 dager var jeg 2kg lettere, og jeg håper at jeg enda synker.

Jeg har drukket en del cola zero, som inneholder både koffein og søtningsstoffer, men jeg føler at jeg er i ketose fordeom.

Fingrer og tær er mye varmere enn noen gang, og jeg merker at jeg enda er ganske tappet for energi.

Slik jeg forstod det, skulle vi egentlig droppe disse to tingene, for da å vite hva som forårsaket at vi stoppet, om dette skjedde når vi begynte med dette igjen.


#358

sitamora sa for siden:

Heihei
Jeg har ikke tålmodighet til å sitte å lese ALLE innlegene så jeg gjør det enkelt :P
Jeg startet for en uke siden på ketolysekuren, men sliter med å holde meg i ketose. noen dager gir ketostixen utslag å andre ikke. er nesten litt redd for å spise noen karbohydrater i det hele tatt. Er det noen som har forslag til hvordan man bør gjøre det i starten for å komme skikkelig igang? Er helt ny i gamet så vet ikke så mye enda :P


#359

Carisma sa for siden:

Da bør man lese denne tråden: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970


#360

Reni sa for siden:

Takk for tips!


#361

mereterd sa for siden:

Hei:).
Jeg er helt ny her og litt usikker på det meste. Har bare vært bort i grete roede, men funka ikke helt for meg. Har kjøpt meg en bok som heter Frisk med lavkarbo, 100 oppskrifter. Er det noen sted jeg kan spørre om generelle måltids/mat spørsmål. Kan jeg gjøre det her eller er det andre steder som er bedre?

Hilsen en litt forvirra nybegynner:)


#362

arnakristin sa for siden:

Hei,
Du kan starte egen tråd eller finne en tråd med samme tema som det du lurer på.
…men først anbefaler jeg deg å ta en tur innom denne tråden, mue mulig du finner svar på mye av det du lurer på der.
Til alle nybegynnere på lavkarbo…


#363

Dolsi sa for siden:

Hvorfor bør man stå over kunstig søtstoff og koffein de to første ukene?
Er jo helt avhengig av både fun light og kaffen min må jeg jo ha :(


#364

arnakristin sa for siden:

Hei,
Har aldri hørt at Lindberg har slike restriksjoner…
Atkins Induksjon er vel den eneste jeg vet hvor det er restriksjoner på inntak av kunstig søtning og kaffe. Ofte er det slik at det man tror at man ikke kan greie seg uten er de matvarene man bør holde seg unna av helsemessige årsaker.
[color=#000000][/color]
[color=#000000][font=Times New Roman]

[/FONT][/COLOR] [color=#000000][/color] Er det Atkins og ikke Lindberg du skal følge så anbefaler jeg at du i tillegg leser denne tråden: [/FONT][/COLOR][/SIZE]Reglene for induksjonen Uansett hvilken lavkarbo retning du har tenkt å følge, les boka/bøkene – de(n) kan du eventuelt låne på biblioteket.

#365

Dolsi sa for siden:

:confused:Vet ikke helt hva jeg skal følge jeg. Ble bare så jeg skrev Fedon her.
Har vel troen på å bruke sunn fornuft.
Jeg er utdannet kokk og kan mye om kosthold, proteiner og karbohydreter osv.
Jeg tenker at jeg skal holde meg på ganske lite karbohydrater,men heller ikke veldig mye fett. En mellomting liksom og da tenker jeg at Fedon kanskje er greia :confused:

Ellers så har jeg også bestilt meg en lavkarbobok i dag, den er av Ulrikka Davidsson. Håper det er noe av samme greia da og at det kan være rett for meg.


#366

arnakristin sa for siden:

Hei,
Atkins og Fedon er plassert i hver sin ende på lavkarbo skalaen…
Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karboreduserte kosthold med et inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag (Sverige og VOF’s definisjon 0-100Kh).
Jo mindre kh dess mer fett, energien må jo komme fra andre steder når man kutter på kh.
Anbefaler at du tar deg en tur innom denne tråden, der er det en mer omfattende definisjon på lavkarbo i tillegg til masse annen nyttig lavkarbo informasjon.
Til alle nybegynnere på lavkarbo…


#367

Dolsi sa for siden:

Tenker at jeg heller mer mot Fedon enn Atkins, men med litt mer fett.
Driver og prøver litt ut nå, så få vi se hva jeg lander på. :)

Venter på boka jeg har bestilt. Den er skrevet at Ulrikka Davidsson.
Får se hva hun har å komme med og om det er noe for meg.
Ser iallefall at dagen i dag med lite karbohydrater har ført til at kroppen kvittet seg med masse vann og det er jo positivt


#368

Edith sa for siden:

Tusen takk! Dette hjalp mye! :)


#369

Livepive sa for siden:

ÅHh, det hjalp mye :)


#370

Cartman sa for siden:

ikke kaffe? Æ KOMMER T Å DØ!
koffer ikke kaffe?


#371

sweeti sa for siden:

Hei,

Begynte med lavkarbodiett for ca 2 uker side, og leser mye om at folk går i ketose. Hva vil det si egentlig, og hvordan merker man det.
hilsen sweeti



#373

sweeti sa for siden:

Hei, er helt ny her, og lurer på hvordan man merker om man er i ketose, så lurer jeg på om jeg kan spise frukt? i så fall hvilken


#374

Fjasnissen sa for siden:

Et godt sted å begynne er ved å lese de to linkene Arnakristin nettopp ga deg.


#375

sweeti sa for siden:

Hei, hvordan vet man at man er i ketose, har prøvd med lavkarbo i snart 2 uker.
:cool:


#376

Fjasnissen sa for siden:

Hei

Ser at retningen din er lavkarbodiett. Er målet ditt å være i ketose, så ville jeg lest litt om enten Ketolysekuren, Atkins eller Skaldemann for å se hvilken av disse som passer deg best.

For å finne ut om man er i ketose, så kan man bruke ketolysestix eller ketostix. Disse måler man mengden ketoner i urinen to timer etter dagens siste måltid.


#377

*Høna* sa for siden:

Er det en regel som er grei å holde seg til?


#378

Charlott sa for siden:

Yepp! :ja:


#379

nystoga sa for siden:

Tusen takk for nyttige nybegynner råd.. Jeg har gått på ketolyse kuren nå siden mandag, og kjenner at motivasjonen kunne vært litt bedre, eller trua at det skal gå er det vel som mangler.. Men den kommer nok snart :) Gøy å lese om alle dere andre som går igjennom det samme og få nyttige tips og råd :) og litt peptalk når det trengs ;) og masse jeg har å lære ang kostholdet skjønner jeg og veging av mat... Men gleder meg til å lære og prøve :)
hilsen grethe


#380

lisebj10 sa for siden:

Fine tips for en i planleggingsfasen! :)



#382

Heba sa for siden:

Jeg er nybegynner, og har et lite spørsmål! Hvordan er det iforhold til langsomme/raske karbohydrater? Er det sånn at jeg kan spise en porsjon med havregrøt til frokost og grovt, glutenfritt brød til lunsj? Eller er alle former for karbohydrater fy fy? :)


#383

mizzim sa for siden:

urer på de pillene det er snakk om.
jeg tar alle 3
men en skal tas på morgenen en til lunch å en på kvelden. det husker ikke jeg. men de siste dagene harjeg bare tatt alle på morgenen, for da husker jeg de..

er det dumt å ta alle på morgenen?
hvorfor skal de tas til lunch og kvelds?


#384

NinaD sa for siden:

Jeg er ny på forumet i dag og jeg leser og leser ;)
Veldig lærerikt dette her og veldig inspirerende. Takk for at dere deler deres kunnskap.
Spørsmål kommer helt sikkert etterhvert :D


#385

jeppjepp sa for siden:

hei er ny begynner med lavkarbo diett ,og har noen spørsmål :)

1: man sier at karbo å fett måltid i lag ikke er slankende, at fettet ikke forbrenner da, f.eks hamburger . hva vist jeg spiser f.eks banan og jus (mye karbo i ) og etter en halv time spiser jeg egg med masse fett. regnes det da som samme måltid eller ikke ? forbrenner jeg fett da,siden det har gått en stund siden jeg spiste karbo . skjønner?

2: jeg ammer og kan derfor gå i ketose,må ha i meg litt per dag,for å ikke miste melka.spiser f.eks en banan el en anna frukt og et glass appelsinjus uten sukker hver morgen. hvor mye karbo bør jeg minst ha i meg per dag da?

  1. siden jeg ikke skal gå i ketose,så spiser jeg litt karbo hver dag, bør jeg kanskje ikke spise for mye fett heller da? eller går det bra så lenge jeg holder meg til bare litt karbo om dagen

tror dere jeg går ned i vekt av å bare jøre detta halveis ?
vil foresten ikke gå så fort ned i vekt, max 1-2 kg per uke ..
pga amminga.


#386

Fjasnissen sa for siden:

Hei.... skal prøve å gi deg noen gode svar.

  1. Det som skjer i kroppen når man spiser karbohydrater er at man får blodsukkerstigning. Dette setter igjen i gang utskillelse av insulin, og det er insulinet som gjør kroppen i stand til å lagre fett (veldig enkelt forklart). Så om du spiser eller drikker noe med mye karbohydrater (banan og juice er veldig høykarbo) så vil du ha nok energi i kroppen til at kroppen din ikke trenger mer akkurat der og da. Insulinnivået ditt vil være høyt nok til at det du spiser av fett vil bli lagret. Så det aller verste du kan gjøre er å kombinere høykarbo og høyfett.

  2. Det er riktig at det ikke er anbefalt å være i ketose når man fullammer. Men lavkarbo er da mye mer enn ketolyse/atkins/skaldemann. Generell lavkarbo a la Hexeberg eller mer moderat a la Fedon er også bra alternativer. Men du bør ikke blande høykarbo med lavkarbo bare for å holde deg ute av ketose. Det finnes andre ting man kan spise. I følge Lutz ligger det en grense på rundt 72 gram karbohydrater pr dag. Spiser man under dette behøver man ikke tenke på fettinntaket. Overgår man dette skal man redusere fettinntaket. Igjen, enkelt forklart.

  3. Se det jeg sier over. Og svaret på ditt siste spørmål er for min del nei. Jeg tror ikke du kommer til å gå mye ned ved å gjøre dette halvveis.... heller det motsatte. Og om du skulle gå ned så tror jeg i alle fall ikke du kommer til å gå ned 1-2 kilo i uka. Det er et svært urealistisk mål. De som går ned mest på de strengeste kurene går svært sjeldent ned mer enn 1,5 kilo i uka, og det er veldig mye. En halvkilo i uka er en fin vektnedgang som de fleste (med realistiske mål) er fornøyd med.

Jeg tror du må justere forventningene dine litt og lese deg mer opp på hva lavkarbo egentlig innebærer, men utifra hva jeg skjønner så kan Fedon Lindberg være et sted å starte mens du ammer.

Les det første innlegget i denne tråden nøye: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynnerehttp://.

Lykke til.


#387

oCamilla sa for siden:

Hvorfor unngå koffein? Kaffi er ikke lett å la være....


#388

Marina sa for siden:

Det beste svaret på dette tror jeg du får av Thomas Geisner, hjerte-/lungekirurg og forsker. Han ønsker å gå ned 10 kg fett, og en av punktene på listen til hvordan han skal nå målet er:

"Maks 2 kopper kaffe om dagen, og aldri kaffe etter kl 12"

Her forklarer han hvorfor:

"Kaffe gir også økt kortisol-utskillelse. Kortisol er naturlig høyt om morgenen, og er kroppens egen tennplugg. En deilig vekke-effekt om morgenen, og mine to doble espresso bidrar til at dagen starter med et svusj! Utover ettermiddagen og kvelden faller kortisol naturlig, og kaffe i denne delen av dagen vil bidra til at nivået øker igjen, på tvers av vår medfødte rytme."

Du kan lese hele innlegget her: tgeisner.com/2011/08/11/en-studie-i-raskere-fett-tap-n1/

Håper dette hjelper! :) Heier på deg :heia: Du klarer dette!


#389

Carisma sa for siden:

Alt er lett å la være om du vil nok. Jeg kuttet kaffe da jeg ble gravid, gikk fint det siden jeg måtte.


#390

mizzim sa for siden:

jeg skjønner ingenting. imorra er det 7 uker siden jeg startet på ketolyse å har gått fint nedover hele tiden. på onsdag som var veide jeg 101,7 å når jeg startet på ketose veide jeg 108,6 så det er jo fin nedgang.
men så, på fredag veide jeg 101,4 kjempe fornøyd.
holdt meg helt til kuren som vanlig alle dager, å igår veide jeg 102,4 å idag 102,5.. har veiedag imorra å vil jo egentlig være under 101,7 da, for vil jo ned vær uke.
hva er grunnen til dette? er sååå frustrert nå, for er meget virkit for meg å være under 102,5 pga da er bmi en på 32 å vi får ikke prøverør om ikke bmi en er under 32, å så skal vi til første kosultasjon på sykehuset til mandag, å da vil jeg jo være godt under 102,5 ikke på det tallet... wrææææææææææææææl



#392

Motle05 sa for siden:

Blir litt forvirret av dette med drikke av mineralvann. Er lightbrus ok eller bør man unngå det grunnet feil sukkererstatning??


#393

Marina sa for siden:

Det er litt opp til deg selv. Men vær obs på at noe lightbrus har en del kh. Pepsi Max har ca 0, mens Mozell Light har rundt 4 f.eks.


#394

Nomade sa for siden:

vekta mi stod stille etter 2 uke. gikk ned 3 kg 1. uka. er på min 4 uka lavkarbo nå. spiser maks 20 karbo på en dag. trener ikke mye har polio på venstre bein som gjør litt vaskligere for meg å trene. Hvor mye fett? kan d bli for mye fett?
spiser meg mett mest kjøtt men lite grønsaker på en dag. når kan d begyyne igjen å gå ned? bare vil høre fra dere som har opplevd de samme problemene i starten.


#395

Marina sa for siden:

Heihei. Det er ganske vanlig å gå ned litt i rykk og napp :) Blir enklere for oss å veilede deg dersom du oppgir høyde, vekt og litt mer om hva du spiser :smile:



#397

Froskeprinsessen sa for siden:

Så ikke no kaffe og ikke no sjampingjong? har holdt på siden 6 mars, trener en halvtime hverdag, spiser kylling/bacon bruker litt fløte med sopp til saus og spiser broccoli, men det er alt, og vekta står bom stille


#398

Charlott sa for siden:

De aller fleste drikker kaffe uten at det ødelegger noe, og sopp kan du definitivt spise :)


#399

Galest sa for siden:

Kjempe flott innlegg. Takk :)


#400

destiny84 sa for siden:

Jeg fant en sukkerfri gele på lavkarbo torget, fra Eldorado.... bare et tips liksom ;)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.