< Tilbake til oversikten

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Nille sa for siden:

For issalat og agurk er jeg til en viss grad enig. Men jeg reagerer litt på at det ikke finnes noe næringsmessige årsaker til å spise grønnsaker. Så vitaminer og antioksidanter, fiber + enzymer som finnes i mange grønnsaker er ikke viktige i det hele tatt ? De er bare til pynt ? Brokkoli som f.eks. inneholder jern, selen, sink, magnesium, kalsium, vitamin A, B6, C, E og K - bortkasta ? Og en bete lever er bedre.
På grunnlag av at eskimoen ute i isødet klarte seg uten ? Eller....

Trodde det var viktig med et balansert og variert kosthold. Ser ikke noe poeng i å spise ensidig kjedelig mat uten grønnsaker fordi om f.eks. eskimoene eller steinaldermannen gjorde/måtte det.... Et måltid uten grønnsaker/bær er for meg utenkelig. Og å si at det ikke er næringsmessig viktig er litt på kanten syns jeg....... Spesielt med tanke på alle de unge som leser her inne. Jeg tor absolutt at din vei funker og at den har noe for seg. Jeg respekterer ditt syn og dine meninger, OG din rett til å tro/mene det du vil. Men tror nok du må gi rom for at andre kan mene/tro noe annet og at din vei ikke er den eneste rette, det eneste riktige, - og heller ikke passer for alle.

Jaja, jeg spiser nå uansett ikke lever - klarer ikke smaken - uansett tilberedingsmåte. Men det er smak og behag .... :)

ssskaldeman sa for siden:

Ja, lever är bättre. En bit stekt lever innehåller tio gånger så mycket nyttigheter som motsvarande mängd broccoli. Och då är broccoli ändå en av de allra bästa grönsakerna. Du måste faktiskt äta 1 kg kokt broccoli för att få den näring som du får från 100 g stekt lever. Men tyvärr ger broccoli sex gånger så mycket karbohydrater som lever. Och det innehåller varken vitamin B12 eller vitamin D. (En bit lever däremot ger mer än tio dagsintag av vitamin B12.)

Jag klagar inte på broccoli. Det är en utmärkt grönsak, med stora mängder vitamin C. SJälv brukar jag mixa broccoli med smör och grädde. Ibland lägger jag i en avocado också. Det är ett utmärkt tillbehör till min stekta mat.

Broccoli innehåller fibrer också, men dem bryr jag mig inte om. Ingen har någonsin lyckats visa att fibrer är nyttiga, trots att många har försökt.

Det jag beskriver är min väg. Du ska självklart följa din. Det finns många vägar som leder till målet.

Sten Sture

Nille sa for siden:

Okey, så litt mer nyansert, - så er ikke grønnsaker bortkastet - og de har næringsverdi, MEN ikke så mye som lever. Vi får i oss MYE mer næring med å spise lever. Da tror jeg jeg forstår deg rett.
[color=darkgreen][/color]
Ser man det slik er det jo mange ting man ikke behøver å spise om man bare lever på lever...... men det blir jo litt kjedelig og ensidig da ,,,,, :D

Det vore inte kul. Dessutom skulle man få i sig för mycket vitamin A och väl mycket karbohydrater. Och för lite fett! Men ett par gånger i veckan bör man äta lever i någon form. Leverpastej har du väl ingenting emot?

Man bör undvika all form av ensidighet. Våra jagande förfäder åt allting på bytesdjuren (utom pälsen). Om vi ska leva på jägarkost så bör vi alltså äta så många sorters kött, fisk och fågel som möjligt. Samt gärna äta inälvsmat.

Sten Sture

Tricky sa for siden:

Lurer på et par ting:confused:

Hvorfor står det at man bør spise minst 4 egg pr dag? For min del hadde det betydd at nesten halvparten av proteininntaket mitt ville bestått av egg. Og det blir vel ikke helt optimalt i lengden? :p

Og hvor får man kjøpt produkter av innmat? (Hva slags butikker og helst hvor disse er i Trondheimsområdet..)

Jepp. Ellers vil jeg absolutt si at denne måten å spise på passer meg ypperlig :D

Ziggy sa for siden:

Grunnen til at egg anbefales så sterkt, er at de har noen av de beste proteinene vi kan få i oss... og fordelingen av næringsstoffene er bortimot optimal...trenger bare en liten justering med tanke på fettet... :)

Husk at du kan bruke 2 hele egg, og 1 eggeplomme... for det er eggeplommen som har de beste næringsstoffene...;)

Når det gjelder innmat, ja så finner du det i leverpostei, på Mega, Ultra osv har de f.eks lever i frysedisken til ca 40,- pr kilo, spekk til ca 50,- pr kilo, lungemos finner du i de fleste butikkene, smaker godt med bl.a. løk, hvitløk og hakkede tomater samt krydder, blodpudding finnes også i de fleste forretningene... Spiser ikke lenger blodpudding selv, for jeg var så vant til å spise det med sirup på....og har ikke funnet noen annen måte å servere dem på som jeg liker...

Tricky sa for siden:

Takker! Det skal absolutt prøves! (Gruer meg bare litt til å jogge inn på butikken og presentere lungemos til de som sitter i kassa, tror de synes jeg har rare nok matvaner fra før av :rolleyes: :D )

nøtta sa for siden:

:D men tror ikke de bryr seg ! og desuten den som ler sist ler best !! :cool:

ajn sa for siden:

Haha, jeg synes det er så gøy ! Står i kø i butikken og legger opp på båndet : Store kartonger med fløte, creme fraiche, Tine smør, svinekoteletter, bacon, peanøtter, kokosfett, masse egg, brie, valnøtter og selvfølgelig brokkoli, fersk champinjong, løk... Men det er jo iallefall ikke kjeks, muffins, kaker, sukker, pommes frits, ferdig-pizza...

Jeg har vel egentlig alltid vært litt "sær" i kostholdet - testa ut mye rart, bryr meg ikke om hva folk synes på det området !

Man må få spise som man vil, så lenge man ikke prakker det på andre :)

AjN

Ziggy sa for siden:

Setter inn et svar her som jeg ga AjN i dagboka hennes...

Neida, det er ikke dumme spørsmål...

Meieriproduktene er greie de, fettsyrene her er å anbefale...

Om du skulle ha justert på noe, så ville jeg ha spist mere salat med rømmedressing eller grønnsaker enn brød til måltider, og kuttet nøttene og delfiakaka for en stund... og husk... det er ca 34 gr sukker pr 100 gr 70% sjokolade også da...

Både nøtter og korn sender ut signaler til kroppen vår om at det bærer mot en ny "vinter", og at det er lurt å holde på de fettreservene vi har inntil kroppen virkelig trenger dem. Husk, vi har en kropp som er tilpasset å overleve lange vintre uten butikker stappet med korn, nøtter og frukt. Detter er varer som vi genetisk sett har tilpasset oss å spise rett før vinteren begynner, og det kan virke som om karbohydratinnholdet/ sammensetningen i disse matvarene trigger eller bremser vår fettreserver på samme måte som blåbær ol. gjør det for bjørnen.

Som Skaldeman påpekte i boka si, og i en tråd her inne... skulle bjørnen heller ha spist bare elg og rådyr istedet for bær i løpet av høsten, ja så ville den ha frosset ihjel, da den ikke hadde fått fylt opp fettreservene sine.

Det er bare å¨se seg omkring, de fleste ville dyr som lever på våre breddegrader starter en genetisk styrt fettlagringsprosess i forkant av vinteren for i det hele tatt for å ha en mulighet til å overleve... det som er det rare, er at ingen ernæringsspesialister eller andre har vært inne på tanken om at også vi, mennesket, er tilpasset de samme mekanismene for å ha en mulighet til å overleve harde vintre.

Problemet i så måte, er at vi i dag faktisk har sommer hele året, men all verdens frukt, nøtter og korn tilgjengelig som en vesentlig del av vårt kosthold... kanskje heller ikke rart at de sterkeste av oss... vi som faktisk ville ha overlevd en hard vinter i urtiden... har vektproblemer med en slik ubegrenset mattilgang... da kroppen hele tiden arbeider for å lagre og holde på energireservene gjennom hele den kunstige "høsten" i påvente av en vinter som aldri kommer...

Jaja... poenget er i allefall at det kan være lurt å holde seg til kjøtt, fett og grønnsaker om du vil ned i vekt med dette kostholdet... akkurat som våre forfedre levde om vinteren...

Skaldeman skriver også om dette i boka si... og man kan finne enda mere info om urmenneskenes kosthold på bl.a. Weston A. Price Foundations websider... :p

• Sniker meg stille tilbake til biologibøkene mine igjen... har jo snart eksamen...*

Tricky sa for siden:

Meget informativt! *Fornøyd* Har spist torskelever med avokado og rømme-sennepsdressing til frokost :D

Aline sa for siden:

aha!! nå gikk det opp et lite lys for meg :)

takk!!

Ziggy sa for siden:

Og husk at dette ikke bare gjelder våre forfedre som levde av jakt, fiske og fangst langs kanten av innlandsisen etter hvert som den trakk seg mer og mer nordover... dette gjaldt også mens våre forfedre levde i afrika, der man i motsetning til vintrene måtte lagre ektra næring for å takle tørketidene... tror ikke det var mye korn, frukt og grønnsaker mv. som var tilgjengelig under disse periodene heller...

Men det er klart, hvis man mener at vi mennesker ikke er biologisk tilpasset slike svingninger i næringstilgangen og årstidene gjennom alle de årtusenene vi levde på naturens vilkår, ja så passer nok Grethe Roede m.fl. helt utmerket...;)

Ziggy sa for siden:

Om noen skulle lure....så er jeg litt mindre å treffe her på forumet for tiden...da jeg sitter intenst fordypet i biologibøkene nå rett før eksamen... men jeg stikker innom en gang i blant... og kommer sterkere tilbake etter den 15 desember...

Albertine sa for siden:

Du Ziggy, når du får nesa di opp av bøkene og skuldrene ned på et akseptabelt nivå etter eksamen, kan ikke du finne noen kule, deilige oppskrifter på noe som kan ligne på julebakst? :snill:

Iset sa for siden:

Det sykeste er jo at folk tror du er mega-usunn når du spiser slik mat. Jeg skal vedde på at folk tenker "ikke rart hun er feit med alt det fettet hun spiser" om meg bak ryggen min når jeg handler inn lavkarbomaten min. :rolleyes:
Men det driter jeg i, lavkarbo/høyfett-filosofiene blir jo mer og mer kjent nå, så snart er det nok slutt på den slags tankegang uansett. :D

Anne sa for siden:

Lykke til med lesing til eksamen og eksamen, Ziggy...:)

Må si det nå så jeg ikke glemmer det:p

nøtta sa for siden:

jeg tenker at de tenker sånn" åh se hu der nå skal hu prøve seg på sånne lavkarbo greier, sikkert helt desperat ! Etter og ha pratet litt om sånn lavkarbo greier med litt forskjelige folk har jeg nå skjønt at mange tror at det er en kur , altså et ti dagers opplegg. Alle sier sånn jammen du kan jo ikke LEVE med det :rolleyes::eek:

Iset sa for siden:

Hehe det sier alle ja, at man ikke kan leve med det.

Jeg leste en helt fjern diskusjon i går, om kosthold, på et annet forum. Gadd ikke svare, for da blir det bare bråk.
Det stod bla: "Ikke alle dietter inneholder mat som er sunn for kroppen, det er jo Atkins et eksempel på. Det er tilogmed farlig for kroppen". :råll:
Det stod også: "Lindberg er ikke så farlig som Atkins, men heller ikke det kostholdet er MULIG å leve på resten av livet". :eek: :eek:

Jeg dauer. Jeg klarer ikke lese sånt, for jeg eksploderer!

Ziggy sa for siden:

Legger inn her et innlegg jeg la igjen hos Tricky kl 0200 i natt... som kan være interessant for flere...

Poenget her er at det proteinet som kroppen selv bryter ned, ikke blir skilt ut i form av avfallsstoffer, men heller blir gjenbrukt i cellenes proteinsyntese. Tar man dette med i betrakningen, ja så skal ikke kroppens faktiske behov for proteiner være mere enn dette.

Grunnen til de anbefalingene man fra før av har vært vant til, kjenner jeg ikke i sin helhet, men faktum er det at et stort inntak av karbohydrater øker forbrenningen og stoffskiftet i kroppen. Dette innebærer at kroppen bryter ned mere bindevev, herunder proteiner, enn den vil gjøre ved en optimal fordeling av næringsstoffene, som vil senke forbrenningen og stoffskiftet til et for kroppen optimalt nivå.

For de av dere som har lest Lutz, så har dere vel etter hvert blitt klar over at han kobler et økt inntak av karbohydrater, noe som medfører et økt stoffskifte, til en økt risiko for kreft, da kroppen MÅ kvitte seg med den overflødige glukosen man har fått i seg. Dette prøver den å gjøre ved først å lagre oveskuddsglukosen i levra, dernest i musklene, er ikke det nok, så setter den igang å fyller opp kroppens fettceller... problemet er bare det at den ofte ikke klarer å omdanne all den overflødige glukosen som kroppen tilføres... Kroppen prøver da også å øke forbrenningen, noe som også øker stoffskiftet, og det er i kjølvannet av dette at kroppen kan få problemer...

Det som her kan skje, er at cellene ikke klarer å omdanne nok glukose til pyruvat, som så omdannes til aerob energi i mitokondriene, og derfor går over til å produsere energi anaerobt.

For når glukose- og insulinkonsentrasjonen i blodet og cellene blir for høyt, kan cellene dedifferansieres og danne kreftceller, slik at de kan forbrenne enda mere glukogen. For kreftcellenes hovednæringsstoff er bortimot utelukkende glukogen... dette fordi kreftcellene danner energi anaerobt, dvs gjennom en glykolyselignende fermenteringsprosess i cytocolet, og ikke i mitokondriene slik normale celler gjør.

Jaja...kanskje litt teknisk dette...men det er dette jeg sitter å leser på nå...så da måtte jeg bare benytte meg av anledningen til å klargjøre mine egne kunnskaper om dette...

Begod sa for siden:

Jeg bare nevner at den viktigste suksessfaktoren for å bygge og bevare muskellmasse er å ha et høyt nok protein inntak. Dette er ikke bare bevist gjennom forskning, men også de fleste "byggere" sin erfaring. Mine resultater forbedret seg dramatisk når jeg fikk et høyt nok protein inntak.
Hva som er høyt nok er dog ikke helt avklart, men under hard trening så vil jeg påstå at svaret ligger mellom 1,5- 2 gram protein pr.kg kroppsvekt.

Når man slanker seg så er det jo ikke akkurat et mål å få mindre forbrenning ,heller tvert i mot. Ved en del dietter så legger man inn karbo dager for å øke leptin nivåene for å unngå mindre forbrenning. Hvordan vil karbo dager påvirke en OE diett?

Ziggy sa for siden:

Når det gjelder hard trening, så kan det nok stemme...jeg tok her utgangspunkt i en generell forklaring om hvordan det henger sammen...

Det er ingen som er uenig i at man ved hard trening bryter ned mere muskelmasse, og at kroppen omdanner mere proteiner til glukose for å dekke energibehovet i forbindelse med treningen... derved vil man også få et økt proteinbehov slik som du skisserere her... så vi er nok ikke uenige på dette punktet nei... ;)

Men du...jeg snakker ikke om å få en liten forbrenning/lavt stoffskifte...men om å få en stabil, normal og jevn forbrenning og stoffskifte... de som har gått på lavkarbo en stund... for så å gå på et karbokick kjenner nok den følelsen man får i kroppen da alle mekanismer settes igang for å holde blodsukkeret nede... det er denne reaksjonen som kan være problematisk over tid... poenget er at man etter en stund ikke merker "sukkerrushet" man utsetter kroppen for...

Det jeg snakker om er at man bør prøve å unngå å få et for høyt stoffskifte...for det er ved en for rask celledeling at sjansen for at det oppstår uønskede mutasjoner lettere kan oppstå... det er dette jeg snakker om... :)

...man får desverre ikke med seg alt når man sitter og knoter på tastaturet kl 02.00 etter en lang dag med lesing heller da...

Iset sa for siden:

Når jeg leser bibelen (kaller den bare for det hehe) nå, så blir jeg mer og mer skremt over kostholdet til folk, inkludert mitt tidligere... :sjokk:
Tenk på alle GRAVIDE som spiser søppel... Jeg gjorde det selv og fikk svangerskapsforgiftning, og kan takke høyere makter for at det gikk så strålende til tross for prematur fødsel osv... Når man spiser slik utsetter man jo fosteret for mutasjoner og u name it... :eek:
Ikke rart det er mange fødselsskader, mutasjoner, hyppige spontanaborter osv, med den mengden korn og sukker folk får i seg idag...

Jeg er LIVREDD for å havne på sykehuset igjen i neste svangerskap (lå inne nesten 4 uker sist, 2 uker før fødselen, 10 dager etter) for maten er jo helt RÆVVA! Du kan velge mellom risgrøt/havregrøt eller brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, og middagen består stort sett av en haug med poteter, pasta eller ris, med en liten vassen brokkolikvast eller en vassen gulrot, bittelitt saus eller en liten pakke brelett (:eek: ) og et lite stykke fisk eller kjøtt, samt dessert (frukt, yoghurt eller dagens dessert, som ofte er gele eller pudding). :eek: :eek:

nøtta sa for siden:

:eek: og jeg som skal på sykehuset på mandag ... :D jaja orker vel uansett ikke spise så mye :rolleyes:

nøtta sa for siden:

:wacko: nå fikk jeg en litt aha opplevelse og en litt jeg gir opp følelese ...

:liste: jeg tenker litt på denne jeg også kommer jeg tilbake seinere og leser mer ...

Ziggy sa for siden:

Nå må dere huske at det vi snakker om her, er å forandre kroppens bruk av næringsstoffene, IKKE å øke forbrenningen gjennom matinntaket, for å stabilisere vekta... ;)

Spiser man riktig sammensatt mat ut fra kroppens genetiske behov, ja så vil vekta etter hvert stabilisere seg selv... Istedet for å lagre fett, får vi kroppen til å forbruke fett som hovedenergikilde mv... :)

Ziggy sa for siden:

Legger ut en tråd om hva det er som skjer i kroppen når man går over til dette kostholdet... for de som er interessert...

Ziggy sa for siden:

Her er litt om vann og saltbalansen i kroppen... tenkte denne også hørte hjemme her på samlesiden om OE...;)

Iset sa for siden:

Nyttig info! Jeg elsker denne tråden. :D

Anne sa for siden:

Også må det være utrolig tilfredsstillende å føle at du klarer det selv. Og du har helt sikkert stor glede av det. Jeg mener ; du trives sikkert med den typen jobb på fritida di:p

Verry good...:)

Ziggy sa for siden:

:ja: :ja: :ja: :ja: :ja:

Tricky sa for siden:

Hmmm. Dette var interessant!

Det springende punktet er imidlertid proteinmengden. Steinalderprofetene vil ha proteinmengden opp over nærmere 30 prosent av kalorimengden, hvilket krever en ekstra innsats fordi selv proteinbomber som biff og egg også inneholder store deler kullhydrater. Menneskelig morsmelk inneholder imidlertid kun 5 prosent protein, og når man tar i betraktning at det er den høy oktan næringen naturen har tiltenkt oss i en periode av livet hvor vi er i størst vekst, er det kanskje en mer riktig indikasjon på vårt proteinbehov. I følge enkelte ernæringseksperter er protein den næringskilden vi behøver å bekymre oss minst om, og det skal mye til å konstruere et kosthold som inneholder for lite protein.

www.yogasenteret.no/Artikler/artikkel.php?article_id=188

Kristian sa for siden:

Dette er sludder fra det ene til det andre. Karbohydratene i biff beror på en missforståelse for biff er jo muskel og muskel inneholder glukogen. glukogen er ikke karbohydrat.
Karbohydratene i egg er så få at det nesten ikke trenger å regnes med.
5% protein i morsmelk er forholdsvis mye. Husk på at melk inneholder 87% vann. Til sammenligning inneholder kumelk og geitmelk 3,3% protein.

Tricky sa for siden:

Hehehe :p Jeg vet jo at det ikke er nevneverdig med karbohydrater i hverken kjøtt eller egg. Tror jeg har vendt meg til å sile ut så mye feilinfo om kosthold at jeg ikke reagerer på det lenger :rolleyes: Men det jeg syntes var interessant var angående melken. For det er jo sant at vi som babyer har en ganske drøy vekstkurve. Og når jeg var yngre likte jeg ofte bedre sausen enn kjøttretten til middag. Uten at jeg tror jeg vokste noe mindre av den grunn..

Poenget mitt (omsider :cool: ) var punktet om det at det skal godt gjøres å spise for lite proteiner(..)

GINOK sa for siden:

Hei jeg er helt fersk på dette forumet, introduserte meg selv i en annen tråd her i mellomjula.

Jeg har tidligere ikke drevet med lavkarbo kosthold ved vektreduksjon, men gjennomført mere tradisjonelle kurer med redusert inntak (sult) og mellomåltid jfr vektklubb.no Tidligere har jeg med hell gått ned i vekt på denne måten i kombinasjon med en god del fysisk trening i tillegg. I høst måtte jeg innse at slitet med å komme ned i vekt var større enn noen gang. Tilfeldigvis og heldigvis så jeg DVP og Skaldeman på redaksjon 1 og dermed ble min interesse vekket. Dette har altså resultert at jeg har havnet her på forumet. Har bestilt den norske utgaven av boka til skaldemann samt boka "Bedre uten brød" Det teoretiske grunnlaget mitt er derfor tynt da jeg ikke har fått lest disse bøkene enda. Det jeg har lært om OE er gjennom å lese denne utmerkede tråden. Har altså fått troen på OE/Skaldeman og har derfor startet opp med dette kostholdet i dag.

Men så blir jeg litt usikker på om at jeg kanskje bør starte opp litt forsiktig i og med at jeg ikke har gått på lavkarbo tidligere i motsetning til de andre som har vært inne på denne tråden? Eller er det bare å kjøre igang?

GINOK

Aline sa for siden:

Jeg vet ikke sikkert, men tror ikke det skulle være noe problemer med å kjøre på :)

lykke til :ja:

Iset sa for siden:

GINOK: Jan Kwasniewski, mannen bak OE (Optimal Ernæring) sier selv at han anbefaler ALLE å bare hoppe rett på, uansett bakgrunn. Men det må man nesten kjenne selv. Noen blir veldig dårlige i starten, og kan da velge å heller ta det litt gradvis. Andre merker bedring umiddelbart. :)

GINOK sa for siden:

Tusen takk for svaret, det var det jeg ønsket å høre :D

GINOK

nøtta sa for siden:

ja og spesielt på en dag som denne :D ( snakker for meg selv ...)

Hej, på dig Ginok!

Det beror på vem du är. Är du en sådan som hoppar rakt på huvudet i isvatten kan du lika gärna hoppa rakt på huvudet in i dieten också. Det kan kännas uselt ett par dagar under första veckan, men vecka två är problemen över. Sen mår du bara bättre dag för dag. (Vill du inte känna några obehag så gör du en gradvis övergång under en månad. För många är det en bättre lösning. Du kan läsa mer om fördelar och nackdelar när du får boken.)

Lycka till!

Sten Sture Skaldeman

GINOK sa for siden:

To spørmål:

1. Er bruken av mikrobølgeovn blitt viet noe oppmerksomhet i noen av kostholdsfilosofiene eller? Har hørt at den kan ha ugunstig virkning mht til oppvarming/spalting av protiner eller noe sånt ??????

2. Bruker Bremykt i de tilfellene jeg skal smøre en brødskive osv. Antar at dette smøret er greit å bruke?

GINOK

Nille sa for siden:

Vet ikke noe om micro ovn.

Men kan svare deg på det andre. Bremykt er IKKE noen god ide. Oljen i Bremykt er ikke kaldpresset, den er laget av umettet fett som er bearbeidet. Det er ikke bra........

Fordi:

Sjøl bruker jeg meierismør - les mere her

donjuanwannabe sa for siden:

Ja derfor bør du ikke bruke mikrobølgeovn. Maten smaker ikke så godt heller. Synes ikke jeg ihvertfall. Mye bedre å bruke komfyren. Den lengre steketiden er vel verdt ventetiden. Dessuten blir mat i en mikrobølgeovn alltid kokt.

Det eneste jeg bruker mikrobølgeovn til er å poppe mikropopcorn.

Konklusjon: mikrobølgeovn = popcornmaskin

nøtta sa for siden:

men popcorn vil vi jo ikke ha :p i alle disse slankeheftene som kommer nå etter jul anbefaler faktisk fedon hjemmelaget popcorn poppet i kjele med meieri smør .....

donjuanwannabe sa for siden:

Hold deg heller unna popcorn ja.

Måtte bare si hva jeg synes en mikrobølgeovn kan brukes til.

Jeg skal med andre ord ikke ha noe mikrobølgeovn i min leilighet. :)

GINOK sa for siden:

Har snart kommet meg gjennom boka til Skaldeman som er meget godt skrevet. Informativ og lett å lese.

Ut fra det jeg er i stand til å bedømme så er hans filosofi tilnærmet lik OE.

Det som jeg stiller et spørsmålstegn ved er når en holder seg til riktig fordeling av næringsstoffene (1P 2F 0.5K) og inntaket ligger innenfor tillatt karbohydrat mengde pr dag, har det da noe si at man bruker litt brød i løpet av dagen. Spesielt hvis en bruker brød med mel som er sunnere enn hvetemel. Det samme gjelder begrenset bruk av potet.

Nå til å begynne med kan jeg unnvære disse karb. kildende men i det lange løp med å lykkes med OE så tror jeg at jeg må kunne unne meg en liten potet til middag og av praktiske årsaker en matpakke med noen brødskiver.

Dette tror jeg også gjelder mange andre.

GINOK

Hej!

Jag klarade av hela min viktminskning utan poteter och bröd. För mig var det livsviktigt att gå ner i vikt och jag vågade inte göra några experiment. Det var tur, för när jag nu provar bröd så går jag upp i vikt. Och det är ändå ett par år efter min stora viktnedgång.

Mitt råd är att du klarar av minst halva viktnedgången innan du börjar med brödpaketen. Sen kan du kosta på dig att experimentera. De som lägger till poteter eller bröd eller frukt i vecka tre misslyckas vanligen med alltihop.

Visst kan du tillhöra dem som tål begränsade mängder av poteter och bröd. Många människor är sådana. Men det finns inte många av dem på den här listan...

Må bra!

Sten Sture

GINOK sa for siden:

Takk for svaret Sten Sture. På samme måte som du skriver kommer jeg til å ta ned mesteparten av min overvekt (30kg) før jeg prøver meg med brød og potet. Som du også skriver er det vel bare å prøve seg fram for å se hvor følsom en er ovenfor disse produktene.

Vil samtidig benytte anledningen til gratulere deg med en flott bok som er et viktig bidrag med å sette meg på sporet av sunn kost og god helse. Blir sene kvelder med lesing da jeg ikke klarer å legge den ifra meg:)

Ziggy sa for siden:

Holder på å redigere denne tråden, men det vil ta litt tid. Kopierte den over til Words, og det ble over 160 sider som skal kokes ned... så ha litt tålmodighet, så vil jeg fylle opp de ulike trådene på OE her inne så snart som råd er... ;)

Ziggy sa for siden:

Lykke til videre, alle sammen!!!

Dag Viljen Poleszynski sa for siden:

Det er interessant at så mange har begynt å interessere seg for Kwasniewskis optimale kosthold. Det skiller seg fra Atkins' ved at det er basert på forskning omkring optimale forhold mellom protein, fett og karbohydrater, og dessuten brukes helst økologiske produkter og ingen ferdigvarer. Valget av matvarer er basert på evolusjonær tankegang, kombinert med gamle tradisjoner i matlagning. Kostholdet skiller seg enda sterkere fra Fedon Lindbergs konsept ved at det ikke bekymrer seg om GI eller advarer mot f.eks. poteter eller brød. Så lenge man kun spiser 40-60 g glukose i matvarer per dag, spiller det ingen rolle om GI på den angjeldende matvaren er høy eller lav.

Et optimalt kosthold er ingen diett, verken for slanking eller annet kortsiktig mål, men en måte å spise på som gir best mulig helse på lang sikt. En bonus er likevel at overvektige som regel går sterkt ned i vekt.

I Norge finnes det meg bekjent bare en terapeut som behandler etter Kwasniewskis prinsipp, nemlig Lidia Maria Berg, som er autorisert av Jan Kwasniewski etter å ha bestått eksamen i optimal ernæring. Hun driver dessuten med likestrømsterapi utviklet av Kwasniewski. Interesserte kan sende henne en e-post på [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL] eller ringe henne på 9515 4534.

Som mange har merket seg, tar vi opp optimal ernæring og andre retninger i Mat&Helse. Vi kommer snart på nett og vil da kunne gi flere svar på de mange spørsmålene våre lesere sender inn, men jeg svarer gjerne på spørsmål her om noen lurer på hva vi står for.

Dag Viljen Poleszynski

Nille sa for siden:

Velkommen DVP, - det er flott at du tar deg tid til å komme inn til oss. Det setter vi stor pris på ! :D

205gti16v sa for siden:

Velkommen DVP. Det var boka di saman med IM som opna augene mine. (sukker snikende fare)

TAKK:)
[size=5][/size]
Håper du kan gi beskjed om eventuelle foredrag rundt omkring i landet når du er innom her. Spesiellt om det skulle skje nåke på Sørlandet.

Kristian sa for siden:

Dette har jeg ventet på, Poleszynski. At du skulle komme hit. Regner med at du har lest endel før du registrerte deg. Du har vært mitt forbilde siden Foredraget på Sjøholt for sikkert fem år siden. Bildene av den utslitte løperen som begynte med mer kjøtt og fett og ble ung igjen, har satt seg fast på netthinnen.
Velkommen hit.:)

GINOK sa for siden:

Denne presiseringen var grei å få for dette er noe jeg har tenkt litt på. Har det noe å si at jeg spiser brød eller potet så lenge jeg holder meg innenfor min tilmåltålte dagskvote. Ser også at Lutz i sin bok ikke skiller så nøye mellom raske og "langsomme" karbohydrater, men han presiserer likevell varsomheten i forhold til kornprodukter.

GINOK

Albertine sa for siden:

Mener å huske at Lutz sidestiller raske og langsomme karbohydrater, og at de langsomme faktisk kan være verre enn de raske. Correct me if I'm wrong.

GINOK sa for siden:

Ja, det er faktisk slik jeg også oppfattet det.

GINOK

205gti16v sa for siden:

Fordi det å forbrenne fruktose er ein påkjenning for kroppen. (nå forenkla eg kraftig og det er meint som eit eksempel)

Iset sa for siden:

Savner Ziggy... :sukk:

205gti16v sa for siden:

Enig, har har gjort ein kanonjobb.

nøtta sa for siden:

hvor er han ?

Nille sa for siden:

Tror han blei litt lei seg og trengte en pause......:(

Summer sa for siden:

Men... men... hormonene mine tåler jo ikke for mye karber, må jeg for alltid være så tynn da, er det ikke håp for meg liksom? ulykkelig

Kanari sa for siden:

Er litt nysgjerrig på dette programmet så jeg prøvde å gå inn på linken for å laste ned trial versjonen, laster det ned,men får en feilmelding da jeg prøver å starte programmet, vet du om jeg har gjort noe galt?
blir det forresten mye telling av fett,karber og proteiner på OE?

Mainmy sa for siden:

Hei ;O)

Vet ikke om jeg svarer på rette plassen nå, men jeg lastet ned denne linken og plottet inn mine tall. Jeg skal spise bare 68-77 g proteiner pr dag!!

Det er to kyllingbryst + 1 egg + 50 g jarlsberg, ikke mye å skryte av det da......

135-183 g fett vet jeg ikke hvordan jeg skal få i meg, men 43-48 g karbo går greitt.

Men meget lite proteiner synes jeg, må jeg ty til nøtter for å klare denne "fasiten" for min kropp???

Har jo spist MYYYYE mer proteiner hver dag jeg, og hvis for mange proteiner igjen gir samme resultatet som for mye karbo tror jeg denne dietten begynner å bli for "høytliggende" for meg.

Trivdes da jeg spiste etter atkins/lavkarbo.

Ziggy sa for siden:

Poenget her er det at kroppen gjenbruker mye av proteinene som frigjøres i kroppen, derfor er proteininntaket for folk med stillesittende arbeid/liv ikke så stort som mange tror. Heller fokuser på type av proteiner enn mengden, for å si det sånn... For får du i deg mere proteiner enn det kroppen trenger, ja så omdanner kroppen overskuddet på lik linje som for karbohydretaer- til kroppsfett.

Så det at kroppen behandler proteiner på denne måten er ikke "høytliggende", det er slik kroppen fungerer.

Har du fulgt OE som sådan eller?

.

Mainmy sa for siden:

Hei ;O)

Har ikke vært så lenge inne på dette da, men ifølge OE kan jeg spise 375 g kjøtt og fisk, 150 g fett og 900!!! g grønt, men det kutter jeg ned til 300 g som du anbefaler spiser heller ei sponplate (fiberrik) istedet. Dette ble en like grei matematikk for meg ser jeg, bare å hente frem vekta ;O)

Ser at jeg ved å spise 4 egg + 100 gr jarlsberg har allerede brukt 67 g fett og 127 g kjøtt/fisk, men fremdeles ca 250 gr kjøtt/fisk igjen. Begynner å skjønne tegninga litt ;O)

Æhhh, jeg er sååå glad i tørrfisk jeg da, det må jo være ei proteinbombe deluxe! Er det uglup å spise mye av den da?

Takker ;O)

Mainmy sa for siden:

Bare en lite ting til Ziggy ;O)

Bacon har jo ganske mye mindre proteiner og mer fett enn rent kjøtt og fisk. Betyr det at jeg hvis jeg har 50 g kjøtt/fisk igjen istedet kan spise ca 80 g bacon??? Bare lurte ;O) blir jo litt fett å hente der også.

Ziggy sa for siden:

Bare fråts i vei du... og ikke heng deg helt opp i tallene, men prøv og hold deg sånn noenlunne i nærheten... da går det nok veien, skal du se... (",)

.

Ziggy sa for siden:

Kutter du litt på mengden med eggehviter, så kan du ta flere egg om du vil, det gjør jeg...

Og når det gjelder middag, så lag deg feite sauser, og kos deg med masser av saus over maten...

Tørrfisk er nok stappa med proteiner, ja, men du trenger da ikke spise ei hel side hver dag... eller???

Virker som om du har begynt å skjønne tegninga her, ja... og du, ikke glem å prøve OE Smoothies, om du liker sånt da... nytt for meg, men du snakker om snadder... :p

Sig.

.

Iset sa for siden:

Jeg elsker bacon og kunne omtrent levd på det. Allikevel får jeg litt dårlig samvittighet når jeg spiser mer enn feks. 200 gram bacon daglig. Er det pga. saltet kanskje? Jeg kutter stort sett av det meste av fettet, fordi jeg ikke takler å spise det, men prøver å ikke ta alt. Tar bort svor og slikt. Men jeg steker det i MASSE meierismør da.

Trolljenta sa for siden:

På ungdomsskolen er jeg ganske sikker på at vi lærte at gelatin kom fra havet, men på nettet har jeg lært at det er laget av restprodukter av dyr (hud, ben etc.) og at det er en av få matvarer som vil forårsake et tap av muskelmasse hvis man bare spiser det.

Kan lese om dette blant annet her: en.wikipedia.org/wiki/Gelatin

Trolljenta sa for siden:

Tranen er vel tilsatt antioksidanter som skal unng å at den harskner.

Ziggy sa for siden:

Tror du må lese litt mere om gelatin jeg, for det du siterer der, gjelder kun om du bare spiser gelatin som eneste proteinkilde, og skyldes at gelatin ikke inneholder alle de essensielle aminosyrene som kroppen trenger å få tilført for å bygge og vedlikehode kroppsmassen. Men, du har rett i det at gekatin produseres av hud fra svin (populært kalt svor i disse ribbetider...) og bein fra dyr godkjent for bruk til menneskeføde.

Her kan du lese litt mere om den gelatinen de fleste av oss kjenner her i Norge i dag...

www.gelita.com/ og se under fanen Gelatine. Der står det mye om produksjon, råvarer og næringsinnhold.

.

Ziggy sa for siden:

Joda, men det er nettop det at de er tilsatt, og det medfører ikke at man unngår at disse fettyrene kan oksidere i kroppen på en uønsket måte, noe man i større grad unngår ved bruk av mettede fettsyrer.

Og fettsyrer som f.eks. olivenolje, rapsolje er fremdeles ikke mettede, de er enum- eller flerumettede, selv etter at det er tilsatt såkalte antioksidanter. Derfor ville ikke jeg ha basert mitt fettinntak utelukkende på denne typen fettkilder, men heller brukt de som et supplement til andre kilder for fettsyrer som kroppen lettere kan behandle uten at de er utsatt for oksidasjon i tilsvarende grad.

.

Solan sa for siden:

Det var pokker til interessant tråd. Hvordan ka jeg "bookmarke" den så den ligger i en liste i profilen min?

chili sa for siden:

... Jeg skal i gang med å lese "Bedre Uten Brød" omigjen, fra s. 1...

Og jeg lurer på noe : er det sånn at man skal spise nok mat i forhold til den vekta man har nå, og så gradvis gå ned i mengde, etterhvert som kiloene går ned?

Jeg har i hvertfall forstått det sånn, at det er der lavkarbo skiller seg fra så mange andre (slanke-)tankeganger...

Lister meg bort til bokhylla og finner boka. :)

Huldr sa for siden:

Øverst i tråden finner du "trådverktøy". Klikke på den, så får du opp bl a valget "abonnér på denne tråden". Da kan du gå inn på kontrollpanelet ditt og se når den og andre tråder du evt velger å abonnere på blir oppdatert med nye innlegg :)

Changes sa for siden:

Hei Ziggy

Ser du spiser litt brød, poter, peanutsmør og lignende. Jeg går på Ketolyse nå, og henter alle karbene fra grønsaker.

Det jeg liker med lavkarbo rent fysisk er at magen nå passer sine egne saker, og ikke blåser seg opp. Magen holder helt kjeft. Ingen romling.

Jeg fantaserer jo om å variere mer, og kanskje spise en skive brød eller en potet når jeg når målet. Vil magen da protestere?

Hva med frukt?

Blir magen forbanna, og blåser seg opp, selv med moderate mengder brød og poter?

Hvor går grensen?

Ziggy sa for siden:

Her må man faktisk prøve seg fram selv, det finnes ingen fasit på dette. For meg var det uproblematisk, men husk, vi snakker ikke om store mengder her.

En annen ting du i såfall bør gjøre, er å reintrodusere en og en matvare etter hvert, for å se om magen din evt reagerer på enkelte matvarer... for sannsynligheten for at du kan ha f.eks. Candida kan også være der, spesielt om du plages mye med oppblåsthet, luft osv...

Men også jeg inntar det meste av mine karber i form av grønnsaker og salater, bare for å ha det sagt... det har med variasjon og smaksopplevelser å gjøre...

.

Changes sa for siden:

Ok.

Høres fornuftig ut.

Har lest en del i denne laaaaaaaange tråden, men jeg er noe usikker på utgangspunktet.

Jeg er 186 cm høy, og 116 kg.

Skal jeg regne ut mitt matinntak utifra min idealvekt, eller ut fra faktiske vekt underveis.

Gidder du å regne ut energiinntaket for meg, så jeg får kontrolert min egen utregning?

Changes sa for siden:

Et spørsmål til. Til den som måtte ha peiling...

Hvorfor er forholdet mellom omega 3 og omega 6 viktig. Forstår det slik at man bør ha fokus på omega 3, fordi omega 6 får man i seg nok av.

Hva skjer hvis forholdet ikke er 1-1, men høyere i omega 6 sin favør.

Hva er symptomene?
Ser at linfrøolje har kraftig overvekt av omega 3, men betyr det at den er "bedre" enn selolje?

Hvis man skal være litt fornuftig, og nøktern, og ikke havne på galeien med allverdens kosttilskudd, og blir tvunget til å velge mellom selolje og linfrøolje, hva velger man da?

Og hvorfor?

Changes sa for siden:

ziggy

Skal prøve den leverposteioppskrifta di i mårra. Hva tror du om å male alt i en foodprosessor, og erstatte bokhvete med soyaprotein (eventuellt mer egg).

Ziggy sa for siden:

Har aldri prøvd å bruke foodprosessor, men ser ikke noe problem med det.

Og det å erstatte bokhveten med soyaprotein skulle vel ikke by på problemer det heller. Om det gjør noe med smaken, ja se det vet jeg ikke, da jeg ikke bruker soyaprotein selv i det hele tatt...

Ser fram til å høre hvordan det gikk da!!!

.

Dilly sa for siden:

Hei.:)
Jeg er ganske ny her inne og driver og studerer på diverse kosthold. Jeg har lest mye av det du har skrevet om optimal ernæring og slenger inn en liten kommentar her for å takke for fine innlegg og mye god informasjon. Og noen tanker/grublerier fra meg.

Nå har jeg kjørt meg litt fast med vekta, og jeg har vært usikker på hva jeg skal spise.

Jeg har lest boka til Skaldeman og synes det virket lovende, og spiser altså kjøttdeig, rømme, fløte, fisk og egg, masse fett, lite karbo og ikke mye protein heller. Iflg Skaldeman så skulle man passe på å få i seg minst like mange gram med fett som summen av protein og karbo, helst mer. Så langt finner jeg mange likheter mellom Skaldeman og OE.

Feilen min er nok at jeg har spist altfor mye, for jeg har vært sulten. Og trodde ikke at mengden var særlig viktig.

Så leser jeg her på tråden din og regner ut til meg selv at det passer med ca 65 gram protein, ca. 130 gr fett og ca 32,5 gram karbohydrater
Dvs. ca 325 gram kjøtt/fisk/ost, 130 gram smør/olje og 650 gram grønnsaker evt. 300 g grønt og litt annet.
Dette tillater meg ca. 1,105 kilo mat, og gir ca. (260 + 1170 +130) = 1560 kcal på et døgn. (Jeg er 165 cm høy)

Jeg synes dette virker litt lite, men da skjønner jeg jo hvorfor jeg ikke har gått ned noe mer hittil.

Jeg har nemlig innbilt meg at OE er stoore mengder med feit mat og få begrensninger, he he..

Jeg har lastet ned programmet mat på data og gleder meg til å forstå noe av det. Er på jakt etter menyer og kostplan.

kokonuts sa for siden:

"Insulinet øker kroppens evne til å lagre glukose som fett for og redusere blodsukkernivået"
Vet du noe om hvordan den prosessen foregår? Hvordan glukose kan lagres som fett? Kan ikke helt forstå hvordan det er mulig??
[size=3][/size]

Ziggy sa for siden:

Denne prosessen er meget komplisert, så jeg vil ikke gå inn på en inngående forklaring på dette her. Til det anbefaler jeg deg å kjøpe/låne bøker omhandlende human ernæring på biblioteket.

Men, for å gi deg en kort forklaring, som jeg fant i notatene mine fra forelesninger om human ernæring, så senker hormonet insulin blodglukosen ved å:

• Øke glukoseopptaket i fettvev og muskler (via økt GLUT4 på plasmamembranen)
  • Øke glukoseopptaket i lever (via økt ekspresjon av glukokinase)
  • Øke glykogensyntesen i lever og muskler (via økt glykogen syntase)
  • Senke nedbrytningen av glykogen i lever og muskler (via senket glykogen fosforylase)
  • Øke glykolysen (via økt PFK-1, økt pyruvat dehydrogenasekompleks)
  • Øke fettsyresyntesen (i levra, via økt acetyl-CoA carboksylase)
  • Øke triacylglyserol syntesen (i fettvev, via lipoprotein lipase)Håper det ga deg noe svar på det du lurte på, selv om det her er en del fagterminologi, men dette er kompliserte prosesser som vil ta for mye tid å forklare inngående her. Dette tross alt ikke er mitt arbeidsfelt, men en interesse jeg har, så det ville ta for mye tid for meg å kunne beskrive dette på en enkel og forståelig måte, noe jeg håper du forstår.

Kanskje themonk, Eriksen eller andre også kan komme med noen innspill på akkurat dette?!?

.

kokonuts sa for siden:

Takk skal du ha for kjapt svar!
Har lest mange av innleggene dine og funnet mye god info og inspirasjon. Matboks bloggen er bare helt genial:)

Borealis sa for siden:

(Hentet fra www.althelse.com/default.asp?artid=4)

kokonuts sa for siden:

Var jo rimelig tungt fordøyelig dette:eek:
Fant et bilde som viser det samme som du skriver eller??

Borealis sa for siden:

Nnnnæææ..dette viser vel ikke hvordan blodsukker (glukose) blir omdannet til fett, vel? (Er seint så beklager om jeg bommer..)gjesp

Håper det kommer et våkent hode inn her og svarer...:o

kokonuts sa for siden:

"Øke glukoseopptaket i fettvev og muskler (via økt GLUT4 på plasmamembranen)
Øke glukoseopptaket i lever (via økt ekspresjon av glukokinase)"

Hvis jeg har forstått noe av dette riktig er det slik at glukosen i først omgang lagres i muskelceller og fettceller som glukogen, uten å omdannes til fett, hvis glukogenlagrene er tomme?

Ziggy sa for siden:

Takk for det... skal legge inn flere bilder og ideer i matboks bloggen om ikke lenge...

Fant forresten følgende om denne lipidsyntesen, som forklarer det du spør etter. Det er desverre ikke lett tilgjengelig ut fra alle formlene og fagtermene som benyttes, men det illustrerer den prosessen du etterspør en forklaring på...

Her er uansett dokumentet;
.

chili sa for siden:

... Det er visst flere enn meg som lurer på akkurat det der. :)

Dette er hva som er så bra med et kosthold med lite karbohydrater..
(og der disse kommer fra grønnsaker i steden for (hvete-)mel, f.eks, som påvirker insulinet .. ) :

Jeg tror det er sånn at (enkelt sagt ... ) kroppen går over til å bruke fett som energi / drivstoff, isteden for karbohydrater, når du bytter kosthold fra høykarbo til lavkarbo.

Da er det en slags snuoperasjon som skjer med kroppens forbrenning, bare etter få dager, hvor brennstoffet blir fett, og protein. (? her har sikkert Ziggy et svar ..)

Selve fettforbrenninga foregår i ... leveren ? (jeg er ikke noen fysikk / kjemiekspert, så den er jeg litt usikker på! )

Men: det aller meste om sånnt står greit forklart i boka Bedre Uten Brød ! :)

mcfrogner sa for siden:

Sitat:
Nøttebrødet oppbevarer jeg imidlertid i kjøleskapet på grunn av at de umettede fettsyerne fort kan begynne å oksidere og bli dårlige om de ikke oppbevares kjølig...

Zippy, bare lurer på en ting: Blir ikke fettet i nøtter dårlig når det stekes i ovnen (som i brød f.eks.)? Du sa i et innlegg (tidlig i denne tråden) at du oppbevarer nøttebrødet i kjøleskapet... Eller er jeg bare dum nå?:confused: Og ristede mandler kan da heller ikke være bra?

Veeldig bra tråd forresten :)

Ziggy sa for siden:

Hei mcfrogner!

Når jeg anbefaler at nøtter og nøtebrød skal oppbevares kjølig, skyldes det at det umettede fettsyrene kan begynne å harskne (dvs oksidere), om de blir oppbevart i romtemperatur over lengre tid.

Og de umettede fettsyrene blir ikke harske under stekingen, men de kan evt. endre struktur om de blir utsatt for svært sterk varme over lengre tid, det er derfor det er å nabefale at man steker mat ved lave temperaturer over noe lengre tid.

.

Bee sa for siden:

Nå har jeg ikke lest hele tråden, for det har jeg dessverre ikke tid til akkurat nå, men herremin jeg er fristet til å konvertere.

OE høres MYE mer behagelig ut enn noen annen kostholdsfilosofi jeg noen gang har lest om.

Det at jeg ikke behøver spise mer enn 2-3 måltider per dag høres helt suverent ut. Jeg er av typen som synes det er kjedelig å spise, så hvorfor jeg er blitt feit må gudene vite. knegg

Men altså, hvordan er det etterhvert som du blir vant til denne typen kosthold, lærer du deg å se med øyemål hvor mye du skal spise til hvert måltid, eller er planlegging og veiing særdels viktig hele veien?

Og hvor fort går man ned i vekt ved et middels aktivitetsnivå?

Med middels regner jeg minst en times gåtur om dag samt masse lek og herjing med barn. Og muuuligens får jeg ekstra motivasjon og tørker støvet av steppern. :flau:

Manina sa for siden:

Til Ziggy: Vil gjerne prøve å lage leverpostei, men ser ikke noen oppskrift på det her, som Changes refererer til.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.