Det var den piskede kremen jeg tenkte på ja, takk Iset! :)
Du nevner også fete desserter, og der må man nødvendigvis tilsette en liten dose søtt for at det skal smake godt (sånn at jeg kan spise det...) Da kan det være greit å vite hva man skal ha oppi.
Du kan bruke det du vil i utgangspunktet, den eneste begrensningen er egentlig at du ikke skal innta mere enn de karbene du skal i løpet av en dag...
Hvorfor ikke prøve å søte med litt honning eller Stevia istedet?? Du bruker vel så lite av det uansett i kremen, så det vil ikke bety noe særlig fra eller til...
Da skal jeg bare prøve meg på en liten oppsummering jeg, og se om jeg får tilpasset denne filosofien til min gane:
jeg bør spise tre måltider pr. dag. Skulle jeg ikke makte tre må jeg passe på å få i meg alle næringsstoffene i to måltider.
jeg trenger ikke forandre veldig mye fra min tidligere Atkinstankegang, jeg må bare passe på å spise litt mindre protein og mer fett.
jeg kan ta en skive Lindbergbrød til frokost, evt. et annet brød som inneholder lite karbohydrater. (Hva med en halv skive pumpernickel?)
jeg kan spise krem med bær til kvelds
Ser at jeg kommer til å få store problemer med å få i meg minst 4 egg hver dag. Egg er ikke akkurat favoritten. Men hva med pannekakene jeg lager av egg, soyaprotein/Atkins bakemix og smør? Spiser dem med bær og kesam nå, men jeg kan jo ta rømme istedet.
Jeg bruker 2-3 rå egg i smoothien min hver dag, det kan du jo feks gjøre. :)
Liker også godt hardkokte egg, så da er det lurt å ha noen slike liggende i kjøleskapet og "snacke" på, med majones kanskje? :)
4 egg er ganske overkommelig om du finner ting å bruke dem på. Men man kan jo bli litt egg-lei også etter en stund.
I smoothien kjenner man ikke smaken, så der har man jo en fordel. :)
Joda, det virker som om du har fått med deg det vesentligste. Pumpernickel er greit så lenge du passer på det totale karboinntaket.
Vær samtidig OBS på fettinntaket ditt- det er lett å få for lite fett og for mye proteiner sånn av gammel vane...
Har forresten flere oppskrifter på brød som anbefales innen OE i tillegg til flere pannekakeoppskrifter som jeg skal legge ut når jeg får tid til å oversette dem...;)
Når det gjelder lista over matvarer for OE, så er den satt opp etter Kwasniewskis vurdering over hvor egnet de ulike matvarene er for kropen vår. Han er opptatt av at maten skal være lett opptakelig, og kreve lite omdannelse før den tas i bruk av kroppen. Derfor havner matvarer med f.eks fruktose langt nede, da dette vil medflre at kroppen må arbeide ekstra for å nyttiggjøre seg denne næringen.
Kwasniewski mener at jo mindre vi belaster kroppens organer med vanskelig førdøybar mat, jo lengre vil kroppen kunne fungere som den skal...
Om du baker et av OE brødene eller pannekakene, så kommer ikke det til å være noe problem.
Hva med å lage en eggsalat med majones/rømme/salt/pepper/karri og litt skinke eller lignende???
Bakgrunnen for at det anbefales så mange egg i OE, er at det anses for å være det mest komplette når det gjelder sammensetnigen av aminosyrene og fettsyrene vi kan få i kosten vår...
Selv elsker jeg egg, og har ingen problemer med å spise så mange som jeg vil. I gjennomsnitt spiser jeg 6 egg om dagen! (kona klager da heller ikke, må vite...;) )
En annen ting, man trenger ikke kjøpe de store eggene. Eneste forskjellen er t det er mere eggehvite (proteiner) i det store eggene. Plommene i de middels store er tilnærmet like store, så det er virkelig penger å spare på å kjøpe medium str. på eggene!
P 11.2g, F 20g, C 10g 1 : 2 : 0.9 273 kcal
Smør en brødform med rikelig smør. Stivpisk ti eggehviter med en klype salt. Tilsett eggeplommene en etter mens du visper. Deretter har du i 100 gram mel med to ts bakepulver. Tilslutt tilsettes 100 gram smeltet, avkjølt smør. Hell røren over i brødformen, og stek på ca 200 grader i ca. en time. For å unngå at brødet faller sammen, la det avkjøle i ovnen etter at den er slått av.
NUT BREAD
P 10.2g, F 43.8g, C 5,6g 1,0 : 4.3 : 0.5 475 kcal
Smør en brødform med rikelig smør. Ta et halvt kilo hasselnøtter og kjør dem i en food prosessor til det ligner et tykt nøttesmør. Tilsett 100 gram mel, 2 ts. Bakepulver og en halv ts. muskat. Rør godt. Ha i 15 egg og 110 gram fløte (ca 1,1 dl).Tilslutt tilsettes 250 gram smeltet smør, og alt blandes godt.
Hell røren i brødformen, og la det være igjen 3 cm til toppen sånn at brødet kan heve. Stek i 40 minutter på ca 200 grader og la brødet avkjøles i ovnen. Dette brødet ser ut og kjennes ut som helkornbrød. Det kan spises som alt annet brød med kjøttpålegg, stekt egg osv.
Husk å sjekke med en strikkepinne om det er ferdig bakt før du skrur av ovnen og lar det stå til avkjøling. Blir det for brunt på topen, er det bare å lkegge over et flak med bakepapir på slutten.
Temperaturen på ovnen vil variere fra ovn til ovn, så prøv deg fram. Alt fra 190-220 grader er temperaturer som burde passe bra til disse brødene!
Til disse brødene bruker jeg bokhvete, da denne er uten gluten. Men man kan også bruke spelt eller andre meltyper om man vil...
Bruker mel med minst mulig fiber, for at jeg ikke skal bli plaget av oppblomstring av uønskede bakteriekulturer i fordøyelsessystemet... noe som ikke bare plager kvinner med Candida...
Skal ikke være noe problem, men de holder seg langt bedre enn vanlig brødbakst- mine brød kan ligge fremme i et kjøkkenhåndkle i ca en uke og fremdeles smaker det som nytt.
Nøttebrødet oppbevarer jeg imidlertid i kjøleskapet på grunn av at de umettede fettsyerne fort kan begynne å oksidere og bli dårlige om de ikke oppbevares kjølig...
Oj tusen takk for oppskrifter. Jeg har veldig lyst å prøve nøttebrødet.
15 egg?? :eek: Må bli et svært brød, det der?
Et tips: når jeg baker brød, pleier jeg å skjære dem i skiver og så legge i plastposer som jeg fryser ned. Da er det enkelt å bare ta ut en og en skive, evt det antallet skiver du tror du vil spise i løpet av en dag, og så tine dem i brødristeren feks, eller ta noen skiver ut hver kveld slik at de er tint opp på morgenen. :D
Ja, det blir et hærlig brød! Husk at poenget med denne oppskriften er å få i oss nok fett og proteiner, og som du ser, så får man det her!
Det bruker jeg og, men jeg legger et mellomleggspapir mellom hver skive for at skivene ikke skal fryse fast i hverandre når jeg skal ta ut de brødskivene jeg skal ha...
Ja jøss det glemte jeg jo å skrive hehe. Jeg legger også mellomleggspapir mellom, for jeg husker godt den første gangen jeg frøs ned skiver og ikke gjorde dette, måtte banke dem skikkelig fra hverandre. Stress. :eek:
Når det gjelder bruk av brødene, så husk at det er den totale sammensetningen som er viktig.
Selv bruker jeg et brød med litt mindre fettinnhold, for så å ha på både smør og annet pålegg på.. da er det lettere å få sammensetningen til å gå opp mot min nåværende sammensetning på 1,0 : 2,0 : 0,5
Tenk bare på skinke med majones, peanøttsmør, smør med litt syltetøy... mmm...
Selv kjøper jeg det på Lidl når jeg ikke lager det selv... Lidl sin utgave består av 95% peanøtter, resten består av palmeolje og rårørsukker. Mills har bare 75% peanøtter, resten er stivelse, olje, sukker og E-stoffer...
Lager det enkelt selv ved å kjøpe en pose Polly peanøtter på ca 250 gram. Har det opp i en mixebolle med litt smelta smør over- deretter er det bare å bruke stavmixeren på blandingen til du får den konsistensen du selv ønsker... det er så lett at man blir forb... på at man ikke har prøvd å gjøre det før!!!!
Jeg tror jeg ville kjøpt et i helsekosten, de har mange forskjellige uten sukker, og med eller uten salt, grove og fine osv. De er også økologiske og inneholder ikke noe transfett. :)
Prisen er ikke galen heller, men den varierer jo. Det ligger vel på rundt 40 kr for et vanlig glass. Cashewsmør er godt men herligheeet så dyrt!! Over 70 kr for et glass. :eek:
En av de beste kjøttypene på OE er som sagt svin, og jeg kjøper inn nakkekoteletter og svinekoteletter til 29,90 pr. kilo.
Sausen lager jeg av Creme Fraiche, som er billigere enn rømme, og som godt tåler varmen fra panna uten å skille seg.
Skulle du mot formodning ha litt for mye fett i panna før du lager sausen, og får et lite lag med smør som ikke blander seg, er det bare å tilsette 1 ss kaldt vann og piske som bare f... Da ordner det seg! (akkurat som med majonesen...)
Grønnsaker mv? Brokkoli, blomkål, gulrøtter, sopp, løk, purre...varierer valget fra dag til dag når jeg har koteletter til middag...
Nei, det er i kilospakninger fra Tulip (dansk produsent), som du finner i frysedisken.
Har det i en Ziplock- pose i fryseren, og tar en neve eller to med baconbiter og freser i panna sammen med mye smør før jeg har i 1-2 egg og en ekstra eggeplomme...:D
Kjører i gang i morgen jeg, og starter med frokost selv om jeg ikke har de mest optimale ingrediensene i hus. Har f.eks. ikke smør, bare margarin. Hvordan er det med kaviar? Kan jeg spise det? Og gulrot?
Bruk margarinen i morgen tidlig, deretter kaster du den....husk den blir omdannet til transfettsyrer når den blir varmet opp...
Kaviar...joda...så lenge du tar det med i det totale karboforbruket i løpet av dagen, så kan du det...
Liker du kaviar, så kjøp heller rød eller svart kaviar på plastboks- de er ikke tilsatt sukker eller annet søtningsmiddel så langt jeg husker... og så smaker det dobbelt så godt også da...
Samme går for gulrot. Husk bare å telle det med i dagens karboinntak!
Frukosten min i morgen kommer forøvrig til å bli eggerøre laget av 30 gram smør, 2 egg og en ekstra plomme servert sammen med en brødskive med meierismør og peanøttsmør. Til drikke bruker jeg å drikke en kopp Bengal Spice te som er er krydderte naturlig søtet med vanilje...
Jeg ble mett ja, og ikke så overveldende mett heller. Hadde en periode med (psykisk) mattrang en stund etter frokost, men jeg drakk litt vann og det gikk over. Nå skal jeg ut og sjekke om de har blomkål på butikken...
Det er ganske vanlig når man plutselig går over til å spise på en annen måte enn man er vant til....
Har du kjøkkenvekt, så kontroller at du får i deg nok fett i måltidet...etter hvert klarer du å se det an på øyemål... jeg måtte ihvertfall venne meg til å bruke vesentlig større smørbiter enn det jeg var vant til fra før...
Hei!
Jeg følger spent med på Albertine og Ziggy's kommentarer :-)
Jeg forsøker å øke mengden fett (følger i dag ketolyse/Atkins) i et forsøk på å gå ned de siste kg...Tror du, Ziggy, at det kan være verdt et forsøk ?
Jeg er 173 cm, veier nå ca 62 kg.
Fikk følgende fordeling vha kalkulatoren :
P:70-79
F: 138-187
K: 44-49
Er vandt til å regne karbohydrater, må begynne å regne på proteiner og fett også, nå da...
Det jeg lurer på er om dette er noen vits i for meg ? Vil ned ca 4 kg til...
Så du skal ned til 58 kilo? Er ikke det litt i underkant egentlig?? Jeg bare spør jeg, du kjenner jo kroppen din best selv. Idelavekta di basert på en "liten" benbyging er jio ca 61 kilo, så egentlig så er du der du skal være...
Men, jeg skal selvfølgelig gi deg et utfyllende svar påOE tilpasset til deg litt senere i kveld...:)
Ha ca 250 gr mandler ut over et bakepapir på en plate. Varm opp ovnen til ca 170- 180 grader, og sett inn mandlene midt i ovnen.
La de riste i ca 8-10 minutter inntil du hører en "poppelyd" når noen av mandlene deler seg...
Ta ut platen, fold sammen bakepapiret slik at du kan helle mandlene ned i en bolle. Hell over litt olje eller ghee, bland godt sammen.
Legg bakepapiret tilbake på panna, og ha mandlene med olje over på papiret igjen. Strø så over med sjøsalt eller seltin- ikke tenk på mengden her, for du kan riste av overskuddssaltet senere i en matsil...m og la mandlene avkjøle seg...
Og du...husk å prøve deg fram med styrken på ovnen... det er forskjell på hvor "skarpe" de er...
Og en ting til... bruker du mindre enn 250 gram, så må du redusere tiden du rister nøttene på, for ellers kan de bli litt brune... Her har jeg desverre ingen regel, men jeg bruker å lytte etter "poppingen" på mandlene, og bruker det somen indikator på når de er ferdige...
Og dessuten så smaker ristede mandler noe helt annet enn vanlige mandler...du skulle nesten ikke tro det er snakk om det samme...
Til å begynne med er det lurt å fokusere litt på mengdene med de ulike næringsmidlene...men etter hvert blir dette automatisert, når man lærer seg proposjonen mellom de ulike næringsmidlene i kostholdet...;)
Mange har tidligere hatt et problem når det gjelder fettinntaket, så dette fokuset er for å sikre at man tilfører kroppen den energikilden den skal benytte i tiden fremover, nemlig fett! Det tar ikke lang tid før man har innarbeidet denne vanen som man også gjorde det for karbene i kostholdet!
Husk at også Torkil viser til at mange på Ketolysekuren har prøvd å kutte ned på fettet som et forsøk på å ta en snarvei i det å gå ned i vekt...utren at det hadde den ønskede effekt...snarere tvert imot...
Ellers så har jeg sett på måltidene du la ut, og gitt den noen tilbakemeldinger på sammensetningen i loggen din.
Synes du er flink jeg...:) :p :)
Bare gi meg beskjed om det er mere du lurer på, eller vil ha en tilbakemelding om...
brødskive ?? jeg må nok sette meg inn i denne dietten for jeg veit jo egentlig ingen ting .... men jeg skal ikke prøve trives med det kostholdet jeg har nå
men det jeg skjønner er hvordan kan så MASSE fett være kombinert med khd :confused: ( veit det er minimalt ... 300g bær eller potet eller noe i den duren men alikevel ...
og hvorfor anbefaler han helst grisekjøtt :confused: æsj .... det finnes jo mye bedre kjøtt en gris ?? har tusen argumenter .... men skal ikke skrive de inn her :p er litt ekle ...
Joda, nøtta, i ei slik tynn brødskive så er det ca 5 Karber, så det vil ikke utgjøre noe ï det hele tatt når det gjelder blodsukkerstigningen... husk at det fettet vi spiser senker optaket av alle næringsstogffer fra maten, slik at kroppen får porsjonert næringen på en langt bedre måte med dette kostholdet enn den vil med et tradisjonelt blandingskosthold...
Joda, har hørt alt det der om urinsyre osv i grisekjøtt, men det er også flere som mener at det ikke er den såkalte urinsyra som er problemet, men at det er den ubalansen som man får gjennom et tradisjonelt blandingskosthold som gjør at urinsyra kan fi seg uheldige utslag for mange. Har og lest en plass at det er ikke urinsyra i maten som er det vstore problemet, men kroppens egen produksjon, og denne teorien minner meg mye om det som har vist seg å stemme når det gjelder kolestrol fra mat vs kolestrol produsert i kroppen...
Men for all del, det er intet problem å spise andre kjøttslag, men det skal mye til for å finne tilsvarende fete kjøttsorter som det vi får fra gris. Dessuten ligner jo grisens proteiner mye på våre egne, se det er hevdet at kroppen vår ikke trenger å bearbeide disse proteinene like mye før de blir benyttet som den må med andre proteinkilder.
Så som du forstår, så finnes det flust av argumenter på hver side når det gjelder dette... så det er opp til hver enkelt å velge det man mener er best for en selv! :) :) :)
Er målvbekta di (høyden din i cm - 100 cm, eks 170 - 100 = 70), så finner du karbonivået ditt ved å gange dette med 0,5 og 0,8. Er man mye overvektig, kan man gange med 0,3.
Med en målvekt på 70, så blir det mellom 35 og 56 karber pr. dag!
Setter du opp høyden din, så skal jeg sjekke det nærmere for deg:) :) :)
Utregningene og bakgrunnen for dem finner du forresten i starten av denne tråden, om du føler for å se litt på det sånn i fred og ro- men jeg kan hjelpe deg med dette om du vil!
Dette er beregninger for stabiliseringsperiode. Disse verdiene vil senere bli endret til et forhold tilsvarende 1,0 : 2,5-3,5 : 0,5-0,8, som gir et vesentlig høyere energiinntak.
Ser vi dine anbefalinger opp mot matvarer, så tilsvarer det sånn ca;
370 gram kjøtt/fisk
148 gram fett/olje (noe mere om du bruker smør, rømme o.l.)
37 gram karbo (her tror jeg du er godt kjent vedr. fordelingen...)
Sånn...verre er det ikke, nå er det bare å finne frem næringstabellen, blokk, blyant og kalkis og prøve seg frem...
Som sagt, det tar litt tid å omkode vanene vedr. mengder med de forskjellige næringsmidlene, men om litt, ja så sitter det i fingrene...
Tror faktisk du ikke vil ha noe problem med å beregne måltidene dine i det heletatt jeg, ut fra det jeg har sett du har bidratt med i forumet her...:) :) :)
La ikke 1776 bli en tvangstrøye... trenger du mere næring- ja så spis mere...og det helt uten dårlig samvittighet... så lenge du sørger for å holde deg sånn noenlunne til den anbefalte fordelngen mellomj proteiner, fatt og karbohydrater.... og husker på at mesteparten av fettet bør være mettet, animalsk fett!!!:)
Skal bli morro å følge med på hvordan detv går med deg.... det er bare å rope ut om det er noe... men det vet du sikkert og:D :D :D
Bruker vanlig Delfiafett jeg...husk dette er fett som tåler MYE varme, så jeg tror neppe det er skadet av produsenten, da det eneste de trenger, er å varme det nok opp til at det smelter, og det er ikke mye... det ser man selv når man smelter delfiafettet i vannbad!!!;) ;) ;)
Skal se om jeg ikke finner oppskriften på kokosbollene litt senere i dag jeg...:)
Legger ut et svar jeg ga til Albertine, som mente det ble litt tull med måltidene hennes i går...
DET BLE DET IKKE!!!
Som tidligere nevnt, så kan man på OE spise mellom 2 og 3 måltider pr. dag, og man skal i den sammenhengen lytte til kroppens signaler om man er sulten eller ikke.
Usj, jeg har ikke spist nok fett til frokost, syns jeg. Orket ikke noe særlig, så jeg spiste 2 kalde krydrede svinekoteletter uten noe til. Jeg spiser ikke fettranden på dem, det brekker jeg meg av, så det ble vel ganske magert da..? Skulle hatt smør eller noe til, men jeg gadd ikke. :flau:
Men det er iallefall bedre enn den maten jeg har spist de siste ukene.
Hva med å lage en rask og god saus av creme fraiche basert på sjyet fra panna etter at du stekte kotelettene, pluss litt salt og pepper???
Har en slik en stående i kjøleskapet hele tiden jeg, så er det bare å ta frem litt og nuke det i mikron...snadder sammen med både varmt og kaldt kjøtt spør du meg!! Samtidig får du fiksa litt på fettinnholdet i måltidet...
Og hva med å steke løk i mye smør, krydre det, og ha det i kjøleskapet på sammen måte??? Da skal det jagu ikke mye til for å få et komplett måltid mener nå jeg da....;)
Og hva med ost??? Kunne du ha tenkt deg å kose deg med en god kopp te med en Brie og valnøtter for eksempel???
Har revidert OE versjonen av Delfiakaka jeg la ut her for litt siden... den ble knallgod synes nå jeg... kokosmassen gjorde virkelig susen her synes jeg!!! :p
Vil nok si at dette er så og si det samme grunnprinsippet, for naturlige variasjoner vil alltid forekomme, så de fleste av oss vil ligge en plass mellom disse anbefalingene...:)
Skal komme tilbake til mere fra boka hans opp mot OE senere når jeg får lest mere i den...:p
Setter inn her et sammenklipp over noen enkle råd vedr. innkjøp av mat for OE... sånn for å illustrere at det faktisk ikke er så dyrt som man i første omgang kunne tro...
Har forresten flere rapporter jeg kommer til å legge ut når jeg får tid til det... så merk deg den tråden. De er på både norsk, engelsk og svensk, så du får teste språkkunnskapene underveis...
Ellers så vør du lese boka til Wolfgang Lutz "bedre uten brød" som nå er på norsk, hvor du får forklart det meste av bakgrunnen for dette kostholdet... de skal ha den hos velassorterte bokhandlere... når du har lest den, ja så vet du mere om dette kostholdet enn de fleste legene faktisk gjør i dag...
Så har du Skaldemans bok på svensk, hvor han forklarer hvordan han gjorde det. Han brukte akkurat denne metoden, noe han ble klar over etter et intervju med Mat & Helse.
Ellers kan du lese gamle Mat & Helse fra 2003 tror jeg det var, da skrev de mye om OE.
Skjønner du er skeptisk..det var også jeg...men etter en tid på OE, ja så forsvant all skeptisime når jeg merket at både helsa og kroppen ble bedre... men det må man kjenne på selv...
Nei,jeg tok ingen prøver før jeg la om...ser for meg det peset jeg ville fått hos legen min...
Og husk, det er ikke snakk om radikale forandringer, det er heller snakk om justeringer i forholdet mellom fett og proteiner... og da aller helst mettet fett (og det er vel det som får varselsbjellene dine til å ringe, skulle jeg tro...)
Men husk da også at dette kostholdet også ligger innenfor Mat& Helses egne kostanbefalinger... :) :) :)
Har forresten også lagt ut Bassøes forskningsrapport på denne tråden jeg...dette er en norsk forkningsrapport fra 1978 om lavkarbokosthold... noe folk på Ketolysekuren også har hørt om...men sannsynligvis aldri sett...
Vel..alle dere der ute...her er Bassøes rapport fra 1978!!!:D ;) :D
Jo da jeg har lest Eskimorapporten for ett par år siden faktisk..og må innrømme at jeg har tolket den som om vi bør spise mer omega 3 og mindre omega 6., og eskimoene spiser vel minimalt med mettet fett....selv om de har et svært fettrikt og proteinrikt kosthold.
Har også lest Bassøe rapporten for maaaaaange år siden...begynner å bli gammal jeg da...:p , men har vel egentlig tenkt at det har kommet ny og bedre forskningsrapporter etter dette....:o
Skal lese noen av de andre rapportene også....og kikke mer på eskimorapporten.
Gjør det du....det er skikkelig interessant lesing...
Husk at eskimoene spiste mye selspekk, og det er vel ikke bare umettet omega-3, men i stor grad mettet fett, i og med at selen tross alt er et pattedyr, må vite....(men hva vet vel jeg...):p ;) :cool:
Analyser av selkjøtt
En studie av næringsinnholdet i selkjøtt og selspekk med tanke på humant konsum er gjennomført, og publisert online i tidsskriftet Food Chemistry (Brunborg et al. 2005). Innholdet av langkjedede flerumettede omega-3 fettsyrer og en-umettede fettsyrer er høyt i selspekk. Selkjøtt er magert (< 2 % fett), inneholder mye protein med en velbalansert aminosyresammensetning og inneholder dessuten mange sporelementer i høy konsentrasjon (spesielt jern). Innholdet av vitamin A, D3 og B12 er også høyt i selkjøtt.
Joda, det stemmer nok det at selkjøttet er magert, og at det er et høyt innhold av omega 3 fettsyrer i selspekket, men det de ikke skriver, er at hoveddelen av spekket faktisk består av animalsk, mettet fett... for vi snakker jo tross alt om et pattedyr her, men ja, det er høyere innslag av omega 3 fettsyrer i selspekket enn det du f.eks. vil finne i elgspekk... det har noe med kosten å gjøre...må vite!!! :)
Her er et klipp fra Eskimostudiens side 15, siste avsnitt tror jeg...
"...I dette kapitelet påvises det at eskimoene i Angmagssalik hadde hele 18,5 % (57 g/dag) av sitt energiinntak som mettet fett, mot nordmenn 14 % (35 g/dag) og amerikanere - som har spesielt store problemer med hjerte- og karsykdommer- som har et inntak på 11 %. Av flerumettet fett (PUFA) var eskimoenes energiandel/dag på 10 % mot nordmenns 5 %. Disse fakta er årsaken til at forfatteren ønsker å drøfte vårt behov for fett..."
Fra side 18, siste avsnitt står det
"...Bang og medarbeidere fant at eskimoene hadde 33,7 % av de totale fettsyrer i sitt energiinntak som mettede fettsyrer. Høygaard fant at eskimoene i Angmagssalik hadde hele 55 % av sitt daglige energiinntak som fett..."
[font=TimesNewRoman][/font]
Som du ser, så spiste også eskimoene mest mettet fett, noe som jeg antar kommer fra selspekket, og ikke fisken de spiste...;)
...Og ser vi på fettinntaket til Masaiene i Afrika, og folkeslagene i Kaukasus, ja så inntar de enda større mengder med mettet fett enn det eskimoene gjorde... da disse folkeslagene lever i all hovedsak av melkprodukter og animalske kjøttmatvarer...
Ser du er ofte inne og leser på OE tråden her inne selv om du ikke deltar aktivt...lurer derfor på hva syns du om den informasjonen som er lagt ut her så langt??? Funnet noe du synes er interessant??? :)
Ja, jag går i Kwasiniewski-skola hos dig Ziggy! Detta är en mycket spännande tråd. Jag hinner inte läsa ordentligt just nu, men jag kopierar många av era tankar och frågor och lägger dem i en särskild mapp. Jag ska läsa detta ordentligt om en månad ungefär. Jag ska också beställa Kwasniewskis första bok. Har du en länk till den? (Jag tycks inte få tillbaka min Homo Optimus. Den är utlånad till en typ 1-diabetiker och jag tror att man följer råden i den. De får behålla boken.)
När du så småningom läst min bok vore det kul om du beskrev likheter och skillnader mellan de två modellerna. Det vill jag gärna vara med om att kommentera.
Må så bra alla, och grattis Ziggy! Du gör ett fantastiskt arbete!
Når det gjeld metta fett har myndighetene lurt oss i alle år(og fortsetter å lure majoriteten av oss) animalsk fett er ikkje berre metta fett og olivenolje er faktisk 25% metta fett.
Eskimoer som levde inne i landet åt møkje reinsdyr som har mindre umetta fett enn sel, utan at det medførte dårlegare helse. Eit av hovudpoenga er at eskimoane før i tida kun åt naturleg føde(dyr som levde fritt) som medførte at maten hadde eit gunstigt forhald mellom omega3 og omega6 (mellom 1-1 og 1-2). Smør frå kyr som beiter ute har ideelt forhold mellom omega3 og 6 mens kyr som et kraftfor har mykje dårlegare forhold.
På toppen av dette et folk store mengder soyaolje, solsikkeolje og anna skit som forskyver forholdet mellom omega3 og 6.
Ser det er mange her inne som baker brød mm med proteinpulver, og derved får et proteininntak som fyker i været…
Om dere skal bruke de gamle oppskriftene, og allikevel ikke kjøre proteininntaket rett i lufta, ja så fins det alternativer…
Selv bruker jeg bokhvetemel jeg i pannekaka, det er glutefritt, og passer ypperlig i disse... Husk bokhvete er egentlig ikke et korn heller da, men smaken er... ja, som korn...synes nå jeg da...
Ellers så kan man evt. prøve hirse, quinola og amarantmel som gode alternativer... disse er også uten gluten. Alternativt kan man jo også prøve sammalt spelt, da mange som er glutenintolerante ikke reagerer på dette som de gjør på vanlig hvetemel.
Selv prøver jeg å unngå hvetemel og kli, da jeg får noe inni ....... med luft i magen....og det er ikke værende i samme rom for andre når jeg har spist det... så langt har det funka bra med bokhvetemel, men det kan og ha med at jeg bruker betydelig mindre mel nå enn før...
Vet at de som plages med Candida anbefales å redusere sterkt på inntaket av fiber, da fibrene kan ”gjæres” i fordøyelsessytemet, og allikevel gi næring til candidasoppen- selv om ikke vi selv kan få næring ut av de samme fibrene…
Tror faktisk det er dette jeg selv plages med …selv om jeg er mann…det er jo som kjent ikke bare kvinner som kan få denne plagen… :o ...og hvem vet…dømmer man ut fra lukta fra oss karfolk…så kanskje det er flere enn man er klar over som sliter med tilsvarende problemer… da uten de samme symptomene som man ofte finner hos kvinner med dette problemet???
Jaja… det er nå mine egne betraktninger… trenger for øvrig ikke å være flau over å ha lånt et do hos folk vi er på besøk hos lenger heller jeg, da stinketiden gikk over med denne kostomleggingen...heldigvis!!!:p
Skal sende linken til deg...liker forøvrig ikke Homo Optimus boka særlig...den er ikke spesiellt tilrettelagt for å forklare OE kostholdet... i tillegg så blir det litt for mange politiske og tildels religiøse betraktninger i den... men man må jo være klar over at boka er skrevet for en helt annen kultur og tradisjon en vår såkalte vestlige da... Optimal Nutrition er nok den eneste av bøkene som er utgitt så langt som kn anbefales... her er kostholdsfilosofien greit fremlagt og forklart.... det eneste ankepunktet jeg har mot denne boka... er det totale fraværet av kildehenvisninger, men i og med at jeg har holdt på med dette kostholdet en god stund, ja så har jeg på egen hånd funnet frem til forskningsmateriale som underbygger denne kostholdsfilosofien.
Må samtidig nevne at jeg baserer store deler av min kunnskap på Wolfgang Lutz bok "bedre uten brød" som også forefinnes på norsk. Han beskriver enkelt hvordan kroppens celler er konstruert for å primært bruke fett og ikke glukose som energi mv... alt godt dokumentert med kildehenvisninger til foreliggende forskningsrapporter. Her tror jeg det er mye å lære for alle og enhver. Lutz støtter OE, og hans anbefalinger er tilsvarende det som ligger til grunn for OE. Den eneste forskjellen er at heller ikke Lutz gir andre anbefalinger enn opptil 72 gram karbo pr dag... Det er derfor jeg bruker denne boka som referansebok, og anbefalingene fra Kwasniewskis bok. For som dagt, ksotholdsfilosofien i disse to bøkene er den samme.
Har lagt ut en del av disse rapportene på en egen link her, så du kan kontrollere om du har lest dem du også, og har du flere slike dokumenter, ja så hadde det vært interessant om du også kunne ha lagt dem ut her...:)
Ziggy, jeg finner ikke oppskriften på OE-brød. Har forsøkt å søke, men uten resultat. Gidder du å legge in link til oppskriften, eventuelt poste oppskriften på nytt ?
Mener ikke å ta fra noen motet med dette med ketose her, men det er faktisk slik det henger sammen...
Det er mange som blir utrolig deprimert når de uke etter uke har slavisk fulgt et lavkarbokosthold for å oppnå ketose...men dag etter dag ikke får utslag på ketostixene i det hele tatt... vel her er forklaringen på det!
Så snu det heller til en positiv kunnskap.... selv om utslaget på stixene ble heller lite, så gjelder det bare 20% av alle ketonlegemene som kroppen produserer... resten, over 80% finnes fremdeles i kroppen, og kan ikke måles av ketostixene.
Det er derfor jeg mener man kan spare seg denne utgiften, og heller bruke pengene på noe som gir mere tilbake...:) ;) :)
Takk for info om ketosestix, Ziggy. Når jeg tenker på det så er det jo egentlig ganske dumt å bruke dem på en måte, iallefall om man har spiseforstyrrelser og sliter med "alt eller ingenting"-tankegangen, for da vil iallefall JEG kanskje tenke "oj jeg er ikke i ketose idag, nå er alt ødelagt og jeg kan bare fråtse og spise alt jeg kommer over". Så jeg vil IKKE bruke stixene denne gangen. :)
Jeg ser heller på vekta og målebåndet (en gang i uka), og kjenner på klærne.
Se der ja... DET er litt av en innstilling det... men du... en bedre måte er å gjøre som Skaldeman, og bruke et tau som du lager en permanent knute på etter målet ditt nå... da får du virkelig syn for segn på hvordan fremgangen din er... for husk at vekta kommer til å fyke opp og ned... det er det der med hormoner og sykluser hos dere jenter...vet du ;) ;) ;)
Da er det bedre å ta frem tauet som du har "forseglet" knuten på, og se for egne øyne at ...jøss her er det etter hvert blitt romslig gitt!!!
Og så er det ikke så følsomt for hormoner, sykluser, vann i kroppen p.gr. av salt mat eller lignende... som vekta ofte er...
Samtidig er det mye bedre enn målbåndet og, fordi man ikke blir så fokusert på tallene, men heller på passformen til tauet... og så slipper man å lure på om man strammet like mye/lite forrige gang man prøvde det...
En liten ting til... ikke fokuser så mye på antallet Kcal man kommer frem til når man beregner anbefalingene for OE, men heller på at forholdet mellom næringsmidlene følger anbefalingene...
Trenger man mere mat, ja så må man spise mere... og klarer man ikke å stappe i seg mere, selv om man fremdeles ikke har spist like mye som anbefalingene har skissert... ja så lar man være å spise mere.
Poenget er at det er kroppen som skal få bestemme... og tro meg... den vil si ifra både om den har fått for lite...og ikke minst om den har fått for mye når du følger dette kostholdet... ;)
Det er derfor tickeren min ikke har rørt seg ennå....
Skjønte ikke den der jeg :rodme: ....... Hvorfor har den ikke endret seg? Fordi du spiser så mye som kroppen trenger? Men hvordan kan du forvente å gå ned i vekt da da?
Et tips når man skal får et 1: 0,5 forhold mellom protein og karbo i f.eks. en kakeoppskrift som ei sjokoladkake med nøtter som inneholder litt for mange karber sett i forhold til proteinenen... uten å bruke proteinpulver, så anbefaler jeg heller å bruke gelatinpulver som er 100 % rent protein fra eggehviter (såvidt jeg husker)... billigere... og helt uten smak...
Ellers så kan man øke på antallet eggehviter...og redusere antallet eggeplommer... og vips...så har du fått en annen sammensetning... og er det nøvendig... ja så kan man også gjøre det motsatte.... :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.