< Tilbake til oversikten

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Iset sa for siden:

Gelatinpulver?? :eek: Blir DET det samme da? Mener du vanlig gelatinpulver? Det får jo maten til å stivne, eller er jeg helt dum nå? :flau:

Ziggy sa for siden:

Nei...du er ikke det... glemte å skrive at dette gjaldt kakeoppskrifter som f.eks sjokoladekake med to sorter nøtter...:p

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4286

Iset sa for siden:

Hehe. Ja men jeg skjønner ikke hvordan gelatinpulver kan erstatte proteinpulver? Eller, kanskje ikke gelatinen blir like "bindende" om den ikke blandes i væske?

Ziggy sa for siden:

Poenget er vel heller det at mange ikke har tilgang til helsekostforretninger, eller får tak i proteinpulver uten tileggssmak, eller bruker så lite at holdbarhetsdatoen går ut før man har fått brukt opp pulveret... for det er såvidt meg bekjent svindyrt... jeg bruker det for å jevne ut kakeoppskrifter som bare trengs å justeres litt for å rette på forholdet mellom fett og proteiner, som f.eks ostekaker og delfiakake tilsatt litt honning eller økologisk sukker!!!:p

Nille sa for siden:

Nå var jeg 100 % sikker på at du Ziggy hadde levd etter Kwasniewskis prinsipper en god stund - også lette jeg etter et sted hvor du kanskje hadde skrevet litt om det.... og så finner jeg isteden et innlegg fra rundtdomkring 14. oktober :eek:
[color=purple][/color]

Så nå ble jeg skikkelig nyskjerrig. Åssen i all verden har du klart å sette deg så godt inn i filosofien på så kort tid ?? Det er ikke mindre enn enormt imponerende !!
[color=purple][/color]
Er det noe vi vil ha forska på er det altså bar å sende deg ei bok, - så er du igang ?? ;)
[color=purple][/color]
nille rusler imponert i seng

Ziggy sa for siden:

Skulle gjerne ha tatt æren for det...men det hadde jeg egentlig ikke fortjent...

Begynte å lukte på Kwasniewskis teori allerede i 2003, da jeg leste 2 artikler i februarutgaven, og augustutgaven av Mat & Helse, som i detalj beskrev OE, komplett med forholdstall og matlister...

Utover det har jeg basert meg på Wolfgang Lutz bok "Life Without Bread" som nå også finnes på norsk, som i detalj forklarer hvorfor et slikt kosthold har store helsemessige fordeler, og Lutz har også gått ut og støttet Kwasniewskis resultater og næringsmiddelanbefalinger...

Og som deg...så har jeg tatt til meg all den vitenskapelige kunnskapen jeg har funnet både gjennom BIBSYS sine databaser, og omfattende søk etter forskningsresultater, hvor jeg har lagt ut flere av mine favoritter i dette forumet...

Det eneste boka "Optional Nutrition" ga meg utover det jeg allerede hadde konkludert med som nevnt tidligere, var kun en bekreftelse av informasjonen jeg hadde fra Mat & Helse artiklene, og boka "life without bread" av Lutz...

Og når jeg for en god stund siden til tross for at jeg hadde levd etter Atkins "by the book" i flere år uten å få særlig effekt... begynte jeg å prøve å finne ut hva det var jeg gjorde galt... så det var i kjølvannet av dette at jeg bestemte jeg meg for å prøve OE, basert på artiklene i Mat & Helse og forklaringene fra Lutz bok. Den eneste forskjellen var jo hovedsakleig endringene av protein- og fettandelene i kostholdet... og i løpet av kun kort tid...ja så skjedde det faktisk saker og ting...

For det første, så ble det helt slutt på utskeielsene...mista helt lysten på is og sjokolade... som jeg var J#### flink til å finne unnskyldninger for å unne meg tidligere...

For det andre ble det helt slutt på småspisingen... da jeg var så mett mellom måltidene at ytterligere påfyll, det være seg i form av yoghurt naturell, 70% sjokolade eller nøtter overhode ikke fristet lengre...

Sultfølelsen forsvant... og måtte minne meg selv om at nå var det kanskje på tide å spise igjen... og jeg ble i stand til å sette fra meg tallerkenen med matrester kiggende igjen...noe jeg aldri klarte før... da måtte alt spises opp, og gjerne en liten bit til...

Så joda...har nok holdt på lengre enn det du tror, men vi snakker ikke om år nei... heller måneder... men som du sikkert forstår, så har jeg brukt mye tid på å sette meg inn i vitenskapen rundt denne typen kosthold... da målet mitt er å kunne få leve et langt og innholdsrikt liv sammen med mine to barn... ikke som en 120 kilos "kosebamse", men en sprek og oppegående far på 85 kilo, som er målet til neste sommer.... og med OE så er jeg svært godt i rute for å klare akkurat dette...

Så jeg har gått ned fra mellom 116- 120 kilo, og til mine 108 kilo som jeg veide sist jeg sto på vekta.... hvor mye jeg veier nå, ja se det vet jeg ikke, for jeg er ikke så opphengt i den...

Ja... det var vel litt om min bakgrunn, og hvordan jeg startet med OE...:dulte:

Og så kan du jo også se på kostholdsfilosofien min... den inbefatter også Lutz sine teorier, til tross for at jeg ikke har så stor tro på de 12 BU'ene han snakker om, men heller en personlig tilpasning av behovet for karber, som man har utarbeidet på OE...

Albertine sa for siden:

Jeg smyger meg inn med et bittelite spørsmål jeg, Ziggy. Når man regner ut prosentene med fett og protein og sånt, er det det faktiske energiinntaket man regner på eller antall gram? Det er jo en stor forskjell mellom de to...

Ziggy sa for siden:

Det er to måter å se dette på...

1- Forholdet mellom næringsstoffene i gram
Her er det de forhåndstallene dere er blitt vant til å se kommer inn- 1,0 : 2,0 : 0,5 sett i forhold til den ideelle kroppsvekten.

Detter betyr følgende;

• 1 gr protein pr kilo ideell kroppsvekt
  • 2 gram fett pr kilo ideell kroppsvekt
  • 0,5 gr karbo pr kilo ideell kroppsvekt.

2- Prosentmessig energifordeling
Dette er de tallene dere er vante til å operere med i bl.a. FitDay.

For forholdet 1,0 : 2,0 : 0,5, så blir den prosentmessige energifordelingen slik;

• Protein 17%
  • Fett 75%
  • Karbo 8%

Var det dette du var ute etter, eller??? :)

Albertine sa for siden:

Njaei, skjønner det fremdeles ikke helt. For jeg regnet ut gårsdagen etter den første modellen. Altså antall gram. Men kalorimessig er jo fett dobbelt så energirikt som de andre to, så egentlig skulle det bli feil.....? Æsj, jeg skal se på det en gang til og se om jeg skjønner det.

Ziggy sa for siden:

Det er ikke feil skjønner du... bare prøv å regne på det igjen, så skal du se...

For husk at fettet, som utgjør 2 ganger så mye som protein, da også bidrar med 75% av energien vi får i oss, mens proteinene som utgjør 1 gang så mye i gram som vår ideelle kroppsvekt i kilo, utgjør bare 17% av energien, mens karbo bare utgjør 8%...:p

Albertine sa for siden:

Ok, jeg skal bare akseptere at det er sånn og ikke bry den blonde hjernen min med mer enn den trenger å håndtere...:p

ajn sa for siden:

Jeg er en sånn en som surfer i vei på internett når jeg kommer over noe nytt som jeg blir nysgjerrig på...Tenkte kanskje flere var interessert i å lese litt mer ?

[b]Ved søk på "Jan Kwasniewski"[/B]
"Welcome to the English language website for the "Optimal Diet" movement"
homodiet.netfirms.com/
Med link-side :
homodiet.netfirms.com/misc/links.htm
Mange interessant "letters" :
homodiet.netfirms.com/otherssay/letters/letters.htm
Menyeksempler MED OPPSKRIFTER :
homodiet.netfirms.com/menu/day_one.htm
Studies on low carb, high fat
www.ptbo.igs.net/~stanb/Heretical.htm
Australian Homo Optimus Association :
www.ahoa.org.au/index.html
Artikkel
www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html
Artikkel fra klikk.no
"Kolesterol og fett: Er det farlig?" : www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5221

Les og lær :-)

AjN

Skorpia sa for siden:

Ser det er spørmål om bokkjøp av Kwasniewski på Engelsk her,jeg har funnet disse.Optimal diet books

Optimal Nutrition by Jan Kwaśniewski
1999

Price: 21.00 EUR
Show more [url="javascript: wyslij(0,"]Add to cart[/url] Homo optimus by Jan Kwaśniewski, Marek Chyliński
2000

Price: 28.00 EUR
Show more [url="javascript: wyslij(1,"]Add to cart[/url] Optimal essen by Jan Kwaśniewski
2000
German translation of
Żywienie optymalne

Price: 20.00 EUR
Show more [url="javascript: wyslij(2,"]Add to cart[/url] Optimale Kost Jan Kwaśniewski
2004
Price: 30.00 EUR
Show more [url="javascript: wyslij(3,"]Add to cart[/url]disse skal finnes på Engelsk på denne adressen

http://www.wgp.com.pl/index.php?id_j=en

Det kostet meg endel arbeid,men jeg blir så irritert når jeg ikke finner ting så jeg gam meg ikke så her er det altså en mulighet.

Denne gangen var jeg nødt til å ty til Alta vista søkemotor og da fant jeg det med en gang:) . Ved hjelp av en diett side.
Denne homodiet.netfirms.com/

Lykke til med kjøp av bok eller bøker;)

Ziggy sa for siden:

Bare et tips..skal dere kjøpe en av disse bøkene, så kjøp boka "optimal Nutrition", og styr klar av boka "Homo Optimus", den siste gjentar bare det som er beskrevet i Optimal Nutrition, iblandet litt politikk og religion... men dette har jeg skrevet om tidligere...

Samtidig MÅ dere skaffe dere boke "BEDRE UTEN BRØD" av Wolfgang Lutz... her vil dere finne alt av nødvendig vitenskapelig dokumentasjon av helsegevinstene med et slikt kosthold. Lutz har flere ganger gått ut og støttet OE, da man her snakker om så og si identiske kostanbefalinger...

Bortsett fra at Lutz i boka anbefaler en generell grense på 12 BU, brødenheter, tilsvarende 72 gr karbo pr person... mens OE tilpasser nivået til hver enkelt person. Men, Lutz åpner også for induviduelle tilpasninger på dette omrpådet...

Albertine sa for siden:

Jeg skal ikke kjøpe noen bøker jeg, man har da Ziggy...:suss:

Ziggy sa for siden:

:rodme: :rodme: :rodme:

Ziggy sa for siden:

Sitter forøvrig og leser litt i Skaldemans bok her jeg... og er enig i alt som han skriver om...

Kom akkurat nå over en MEGET oppsiktsvekkende opplysning som han refererer til i boka si på side 208-209...

”...Visste du för övrig att man analyserat beläggningen i igenklokkade artärer? Tre fjerdedeler av beläggningen bestod av omättade (!) fetter...”

Har nettop sendt han en mail for å få referansen til dette...for DETTE ER DYNAMITT i mine øyne... spesiellt med tanke på forholdet mellom inntaket av mettet, animalsk fett og umettet, vegetabilsk fett...

Skorpia sa for siden:

Ikke jeg heller, skal jeg kjøpe noen bøker nå blir det den om å slutte å røyke av Allen Carr. Men motivasjonen må bli bedre først:confused: :o

Skorpia sa for siden:

HVA???
Da håper jeg innerlig ikke det er de sunne oljene som finnes i frø,nøtter og eller raps og olivenolje som er årsaken.
Og håper du følger opp dette så jeg kan få vite mer.

nøtta sa for siden:

fooooooooorvirraaaaaaaa

Skorpia sa for siden:

Ja det er du ikke alene om,men etter å ha tenkt meg litt om tror jeg dette er snakk om de skdelige transfettsyrene som finnes i all frityrstekt mat(gatekjøkkenmat)
og det som fantes i margariner og en del andre matvarer.Dessuten omdannes jo karbohydrater til fett også og de legger seg på steder som blodårer osv. Så jeg tar dette litt med ro allikevel:)

Ziggy sa for siden:

Joda...det er nok flere som gjerne vil ha svar på dette ja...

Holder med deg når det gjelder margarinene og transfettsyrene... men tror også vegetabilske oljer som er varmpresset kan spille en rolle her...

Men samtidig viser jo dette at mettet, animalsk fett på langt nær er den store "dødaren" som vi alle har blitt indoktrinert til å tro på i en årrekke...

Mon tro om dette også ikke kan være gjeldene for mettet, vegetabilsk fett som cocosa m.fl...

Ziggy sa for siden:

Fant forresten følgende opm delfiakaka her inne...

Nå har det jo seg også sånn at Delfiakaka har stått på trykk i Mat & Helse i lange tider, og det uten at de har endret Delfiafettet til fordel for Cocosa... så med tanke på at delfiafettet tåler like mye varmebehandling som Cocosaen gjør, ja så velger jeg med min slunkne lommebok Delfiafettet foran Cocosaen...

Var ikke klar over at DVP brukte Delfiakake som lunsj hver dag... interessant...:p ;) :D

Ziggy sa for siden:

Her er et tips til... det er best å vente til slutten av måltidet å spise karbene man har på tallerken... grunnen til dette er at om man spiser karbene først, settes det glukosebaserte fordøyelsessytemet igang først, og det kan til en viss grad forsinke det fettbaserte fordøyelsessytemet... mange merker faktisk at de går ned med samme type måltid om de spiser karbene helt til slutten av måltided, mens de går opp eller stagnerer om de spiser karbene først i måltidet...

Dette har noe med at når først fettfordøyelsen er stimulert, ja så "drukner" signalene til det gykosebaserte fordøyelsessystemet i bukspyttkjertelen til fordel for glukagonproduksjonen i bukspyttkjertelen... og galleproduksjonen i levra...

Dette omtaler også Sten Sture i sin bok...

Iset sa for siden:

Jeg har skiftet syn på disse fettsyrene nå i ettertid. Man trenger ganske gode doser av antioksidanter når man inntar umettet fett, for å hindre i at oljene harskner i kroppen. Hvor mange tror du bryr seg om dette? Hvor mange eldre tar antioksidanter i tillegg til den dyrebare tranen sin? Ikke mange! Oljene harskner og blir transfett i kroppen, blodårer tettes igjen....

Ziggy sa for siden:

Vet at det er mange som koser seg med krem og bær til kveldskos... og som gjerne vil ha litt mere søtsmak på kremnen enn den har i seg selv...

Selv synes jeg at krem er søtt nok i seg selv, men så er jeg jo også "avsøtet" da jeg ikke bruker det lengre i maten min...

Men, det er det greit å bruke sukker som "krydder", man bruker jo ikke teskje på teskje på teskje med krydder heller... og sukkeret er tross alt sunnere enn de kunstige søtningsstoffene som er fulle av tilsetningsstoffer og kjemikalier.... men husk at vi snakker om små mengder med sukker her da...

Selv synes jeg krem er godt tilsatt litt vaniljestangfrø....søtt, og helt naturlig... åpner en vaniljestang med en kniv, og skraper ut litt av frøene som jeg har i fløten før jeg pisker den... mmmm....hva med å prøve det??? :p

Albertine sa for siden:

Nøttebrød i ovnen! :D

Hadde ikke så mye som 500 gram hasselnøtter, så jeg supplerte med resten av valnøttene pluss litt mandler. Det ble også litt fullt i forma mi, så jeg har laget fire muffins ved siden av, som jeg er veldig spent på.

Hihi, dette er spennende!

Albertine sa for siden:

Muffinsene er ferdige (i sånn stor amerikansk muffinsform, stekte dem i 25 min) og de lukter helt vidunderlig!!!

Ziggy sa for siden:

:sikle: :hungry: :spisesnak :spent:

Ziggy sa for siden:

Og hva skal man så gjøre med alle de eggehvitene som man får til overs???

For det første er det bare å ha en boks i fryseren, og ta den opp og helle i de nye eggehvitene hver gang du bruker egg...Vet faktisk ikke holdbarheten i kjøleskapet jeg....men tror nok vi snakker om flere dager ja...

Så kan man bruke dem i kokosmakroner sammen med vaniljefrø... her har jeg ikke funnet en oppskrift som jeg er fornøyd med enda...

Eller så kan man lage kokospannekaker/lapper, som jeg har funnet følgende oppskrift på...

Albertine sa for siden:

Er jo ikke noe rart at du plutselig har så mange innlegg, når du poster alle to ganger...:p

Ziggy sa for siden:

Gjør det for at de som ikke vet om vår diskusjon, men som vurderer OE også kan få med seg hva de kan prøve om de vil...:)

Ziggy sa for siden:

Eller kanskje jeg skal slutte å legge tipsene i dagbøkene, og bare legge dem her???:D :D :D

Ziggy sa for siden:

Her er forøvrig en oppskrift på klaret smør jeg hadde liggende fra de dager da jeg prøvde Lindbergs metode uten særlig hell...

Albertine sa for siden:

Ok, det er ikke så lett å se det bestandig, men jeg tuller ofte....og dette var definitivt tull! Veldig greit at du samler ting her i denne tråden.

Men du, de verdiene du har oppgitt for nøttebrødet, er det pr. 100 gram?

Ziggy sa for siden:

Hva tenker du på da???

Og joda... jeg skjønte at du tullet.... ville bare "presse" deg litt jeg...

Albertine sa for siden:

Du har skrevet protein, fett og karbeinnhold, og kalorier. Alt for lite til å være hele brødet, så jeg lurte på om det var for 100 gram.

Ziggy sa for siden:

Mener å huske at du har rett der... men du kan jo sjekke med FitDay for å være sikker... jeg brukte ikke det da jeg satte opp tallene...tror faktisk de er fra boka, men jeg er ikke sikker...

Ziggy sa for siden:

Nå...hvordan ble baksten??? :)

Albertine sa for siden:

Den lukter himmelsk, men jeg har ikke satt opp noen brødmåltider for i dag så jeg må pent holde meg til menyen jeg satte opp i går...

Neida, jeg skal smake på en muffins nå. Den veier akkurat 100 gram, så jeg tar halvparter.

Albertine sa for siden:

På fitday får jeg følgende verdier UTEN MEL:

Kcal: 5050
Fett: 474 84%
Protein: 159 13%
Karber: 78 3%

Dette er for hele brødet, og det veier 1,6 kg. En kjapp tur innom kalkulatoren viser at 100 gram av brødet gir omtrent:

Fett 29,5 gram
Protein: 10 gram
Karber: 5 gram

Må presisere at dette er UTEN MEL!

ssskaldeman sa for siden:

Jag provade en kokospannkaka. 4 äggvitor, hårdvispade, 1 dl kokosflingor, stekte i smör. Åt detta med bacon. Det var kjempegott!

Ett väldigt bra ratio också på ca 2,0 (fett genom summan av protein och karbohydrater). Och då använde jag ändå bara två matskedar smör.

Sten Sture

Ziggy sa for siden:

Og med 100 gr mel med ca 62 gr karbo fordelt på 1,7 kilo...hvilke verdier får du da???

Brukte du mel, forresten???

ajn sa for siden:

Hmmm, jeg forsøkte meg på disse...Er det flere som har prøvd ? Jeg brukte mye smør i panna (smelta ca 100 g), la i røre (den var ganske tykk), klemte den utover til noe som lignet tykke lapper, stekte dem gyldne (noen ble litt for mye stekt...), røykvarsleren uler osv, osv :-)

Jeg lurer bare litt på hvordan deres ser ut, og om jeg kanskje skulle hatt lavere varme, kortere steketid elle noe ?

AjN - ingen mesterkokk akkurat!

Ziggy sa for siden:

Det var pussig AjN... har ikke hatt det problemet jeg... skal prøve å gjøre som du i morgen...:p

Du kan evt gjøre som Skaldeman, og steke dem på vanlig måte i litt smør, mulig at det funker bra hos deg også! ;)

Ziggy sa for siden:

Og baksten da Albertine...fornøyd med den??? :D ;) :D

Albertine sa for siden:

Jupp. Men lurer litt på om jeg likevel skal fryse ned noe av den...

Ziggy sa for siden:

Sjekka forresten talla på nøttebrødet jeg.. og fikk følgende MED mel:

Totalt: 7033
Prot: 11%
Fett: 83%
Karbo:6%

Uten melet var karbene nede på 3%

Ikke helt det samme som du la inn, jeg brukte sammalt hvetemel og hasselnøtter i disse beregningene....

Albertine sa for siden:

Jeg fikk ikke til å legge inn annet enn en hel kopp mel, derfor kutta jeg ut melet. Fant du hasselnøtter???

Ziggy sa for siden:

Du finner hasselnøtter ved å søke ette hazelnuts...når det gjelder mel, ja så kan du legge inn det selv, målt i gram...i Add Cutom Food... men det vet Nille mere om enn meg...:p

Jeg brukte en gratisdemo av helsevakten, ikke fitday til å beregne dette... derfor skulle det være morsomt å se forskjellene...

Albertine sa for siden:

Idiotisk opplegg at de ikke kan velge gram på hver eneste matvare synes jeg...

Ziggy sa for siden:

Helt enig...tester derfor ut et par andre programmer jeg, for å se om de fungerer bedre... skal gi rapport etter hvert som jeg har prøvd dem... frøst ut er programmet helsevakten, som er på norsk... og finnes i en demoutgave;

www.nutris.com/norge/firstpage.asp

Benzo sa for siden:

hehe, jeg har demoversjonen av helsevakten...skulle jeg følge deres vektprogram har jeg hele 1050 kcal å kose meg med om dagen for å gå ned 10kg på 12 uker :D :D

Ziggy sa for siden:

:p :p :p

Ja du skulle høre alarmen her når jeg begynte å legge inn matvarer jeg spiste i løpet av en dag...:D ;) :D

Bruker nok helst programmet for å sjekke sammensetningen av maten og justere oppskrifter slik at forholdet mellom protein, fett og karbo blir best mulig... de andre funksjonene er jeg ikke så interessert i...:cool:

ajn sa for siden:

Takk for tipset om Helsevakten-programmet. Det har endel matvarer og riktige mengder (f.eks hvor mye 1 egg veier, hva 5 skiver agurk veier osv) som gjør det litt lettere. Jeg har lagt inn MASSE på Add Costum Food på fitday, men nå har jeg jo dette verktøyet også ! Flott !

Så får jeg heller la være å bry meg om at det lyser rød på fettinntaket:D

AjN

Ziggy sa for siden:

Her er et tips fra AjN til en annen kake som vi godt kan bruke... den har jo en nær perfekt fordeling...

[quote=ajn]
Nutty cheese muffins er perfekte !
[color=black][/color]
Jeg har tidligere bare sett på KH-innholdet, regna nå ut alt og fikk følgende :

For hele oppskriften :
Kcal : 2840
F: 260g - 82%
K: 25g - 3%
P: 106g - 15%

Jeg lager 10 muffins av den oppskriften og hver muffins får da :
Kcal : 284
F: 26g - 81%
K: 2,5g - 4%
P: 10,6g - 15%

Skal lage meg disse igjen - de er jo kjempegode!!!

AjN[/quote]

Her er selve oppskrifta...

Ziggy sa for siden:

La nemlig inn den opprinnelige opskrifta;

500 gr delfiafett
500 gr 70% sjokolade
12 egg
150 gr mandler
150 gr hasselnøtter
50 gr usøtet kokosmasse

...og fikk følgende fordeling;

Fett: 86%
Protein: 7%
Karbo: 8%

Anne sa for siden:

Takk for denne linken. Den var knallfin:klem:

Ziggy sa for siden:

Her er forresten en oppskrift på kokosmakroner som jeg skal prøve å lage når jeg får tid...

Kokosmakroner

50 g smør
2 hele egg
3 eggehviter
utskrap fra en 1 eller flere vaniljestenger etter smak (alt 2-3 ts vaniljesukker)
200 gr usøtet, revet kokosmasse

Visp eggene stive sammen med vaniljefrøene, og smelt smøret.

Rør inn kokosmassen og det smeltede smøret.

Lag små kokosmakroner med 2 teskjeer på en plate dekket med bakepapir, og sett på midterste rille i stekeovnen, og stek dem på 175 grader i ca 10 minutter. Oppbevares i en tett boks.

Energi: 1912 Kcal
Fett: 87%
Proteiner: 8%
Karbo: 5%

Albertine sa for siden:

Regner med at kokosmassen du får kjøpt i butikken er tilsatt sukker, siden du skriver usøtet kokos her?

ajn sa for siden:

Jeg kjøpte kokosmasse i full fart i går, og når jeg kom hjem og så på KH-innholdet sto det 22 g pr 100 g - jeg synes dette er mye. Det står ikke noe om at det er tilsatt sukker. Står bare "kokosmasse" i innholdsfortegnelsen...

Når jeg velger kokosmasse, usøtet i Helsevakten sier den 11 g KH pr 100g...

Hvor mye er det i deres ?

AjN

Ziggy sa for siden:

Nei.. du kan finne begge deler... det er bare å sjekke innholdsfortegnelsen, der skal det stå om det er tilsatt sukker eller ikke. Usøtet kokosmasse har et kaboinnhold på ca 6,5 gr pr 100 gr... :)

Albertine sa for siden:

Det står ingenting om tilsatt sukker i min, og den har karbeinnhold på 10.8.

Ziggy sa for siden:

Da tror jeg den er ok, jeg... det kan jo forekomme små variasjoner i deklarasjonene alt etter hvor produsentene har innhentet næringsdataene fra som utgjør denne lille forskjellen... men det var allikevel litt rart, ja...

Ziggy sa for siden:

Her er en oppskrift som jeg fant i forumet, lagt inn av Leena...

Deilige sjokoladeboller

250g mascarponeost eller annen hvit mykost
0,5 dl kakao, etter smak
Utskrap fra vaniljestenger, alt. 2 ts vaniljesukkker etter smak
35 gr usøtet kokosmasse

Blandes til en jevnt masse, den skal bli ganske tjukk, så det er lett og lage boller, og rulle kulene enten i kokos eller nøttemel

Energi: 1335 Kcal
Fett: 69%
Protein: 25%
Karbo: 5%

Iset sa for siden:

Min kokosmasse er kjøpt på Rema og har et karboinnhold på 20 gram per 100 gram...

:eek: :eek: :eek:

Står ingenting om sukker i innholdsfortegnelsen...

Albertine sa for siden:

Da er kokosmakronene ute av ovnen!

Lukter himmelsk, smaker godt. Savner litt av sukkeret, men du verden så gode likevel!

Ziggy sa for siden:

Vet det... har en sånn en selv og...:mad: ... har ikke brukt den, kjøpte heller en ny fra Prix og Rimi... begge med 6,5 gr karber i innholdsfortegnelsen...

Ziggy sa for siden:

Kan noen av dere hjelpe til med å teste ut de nye oppskriftene jeg har lagt ut???

Har hverken tid eller råd til å prøve alle selv som student og tobarnsfar....:o

...titter innom her sånnn mellom bøkene, bleiene og leikene... for å få et pusterom i hverdagen...:p

Albertine sa for siden:

HALLO...

Kokosmakroner ferdig.

Ziggy sa for siden:

WOW... allerede??? Hva brukte du i den, vaniljesukker eller stang???

Anne sa for siden:

[quote=Ziggy
Har hverken tid eller råd til å prøve alle selv som student og tobarnsfar....:o

[/quote]Så spennende da, Ziggy....Vil du fortelle hva du studerer eller...?:p

Iset sa for siden:

Albertine: var de gode? Har alt i hus, lurer på om jeg skal lage meg noen. Greit å prøve ut litt alternativer til jul og slikt nå. :)

Albertine sa for siden:

Definitivt julebakst her i huset, disse makronene. Brukte 2 ts vaniljesukker. Deeeeilig!

Ziggy sa for siden:

Allmennlærer, har bare 1 år igjen... om de siste eksamene går som planlagt...

Anne sa for siden:

Flott. Lykke til.:)

Skorpia sa for siden:

Hmm. Har de ikke hasselnøtter heller der oppe du bor???:rolleyes:
Det finnes ferdig knekket i hver butikk her på Østlandet i poser av 250 gram.Finnes sammen med bakevarer.

elco sa for siden:

Hei!
Jeg synes denne tråden er topp, med sååå mange nyttige tips og oppskrifter. Dessuten fint å bli minnet om Lutz igjen, som faktisk var en av de aller første lavkarbo-bøkene jeg leste, og som også overbeviste meg om at dette var et sunt kosthold. Har gått ned 30 kg ved å følge Atkins, not quite by the book, men dog allikevel. Men gamle (dårlige) vaner er vonde og vende, og jeg gikk opp igjen 15 kg :eek: . Har tatt tid å motivere meg selv til å skjerpe meg, men dette forumet - og ikke minst denne tråden, har vært og er kjempeinspirerende! Mange her inne har masse kunnskaper og masse vilje til å dele kunnskaper - og til å trå støttende til når det røyner på. Flott! :heia:

Albertine sa for siden:

Jeg bor riktignok i et U-land når det gjelder friske grønnsaker, men et visst utvalg har vi. Jeg snakker om FitDay.

Tricky sa for siden:

Et lite spørsmål. Jeg tittet innom tråden her, og prøvde å følge beregningene for matfordelingen. Og det er et eller annet som ikke er helt som det skal være...

Når jeg putter tallene for overvektige inn i excel, for for eksempel en idealvekt på 60Kg, så får jeg disse fordelingene for henholdsvis gram og forhold:

[font=Arial][/font]
P 60 0,23255814
F 150 0,58139535
K 48 0,18604651
sum gram 258

Dette stemmer ikke i det hele tatt med den prosentvise fordelingen som blir oppgitt ovenfor.. Hmm. Hva gjør jeg galt?

Skorpia sa for siden:

Jeg burde nok lest hele tråden skjønner jeg:rolleyes:

Ziggy sa for siden:

Har du regnet på at dette er prosenter av faktisk tilført energi???

Karber: 4 Kcal
Proteiner: 4 Kcal
Fett: 9 Kcal

Regn dette opp mot grammene av de ulike næringsstoffene, for så å regne den prosentvise fordelingen ut fra det totale energiinntaket... da skal du se det stemmer... ;)

Tricky sa for siden:

Aha! Åh :rodme:

Ziggy sa for siden:

Hei Sten Sture...

Vet du også er opptatt av denne spisemåten, og har surfet nettet en del og deltatt i forskjellige fora...

Lurer på om du har noen linker til andre fora som kan være av interesse for flere av oss her inne som er opptatt av vår måte å spise på... ;)

Denna tråd är faktiskt det första jag läser ordentligt om Kwasniewskis kost. Jag kände inte till honom på den tiden när jag sökte efter fakta för min bok. Det enda jag vet är att det finns ett forum för Kwasniewski i Australien. Jag har inte någon länk, men det bör vara lätt att hitta. Dessutom har jag läst att han är stor bland polackerna i Chicago. Kanske finns det ett amerikanskt forum också?

Sten Sture

Ziggy sa for siden:

Er det noem svenske lavkarbo forum du kjenner til som kan være interessante for å besøke for å få litt ny input???

Hej!

Jag skrev ett svar men det tycks ha försvunnit. Provar igen.

Jag har mina länkar i en kraschad dator men jag har börjat att bygga upp en ny samling. Här är några exempel:

Det australiska Kwasniewski-forumet:
www.ahoa.org.au/cgi-bin/cgiforum.pl?thesection=default&start=15

En nyöppnad hemsida med statistik etc om övervikt. Ser lovande ut:
www.fetmaparadoxen.se/

På [url]www.kanalen.org[/url] finns det en massa diskussionslistor. En av listorna heter kolhydratiker och där byter man tips om Atkins, SSS, Montignac etc. Jag hinner inte delta där just nu.

Den svenska läkare Uffe Ravnskov har en bra hemsida där han förklarar varför kolesterol inte är farligt.
www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm
Han har också grundat ett internationellt nätverk av kolesterolskeptiker:
www.thincs.org/

Den roligaste svenska sidan om bantning:
www.yttermera.se/lagom/index.html

Gunnar Lindgren är en oförtröttlig debattör och miljöforskare. Läs t ex hans sammanställning om matfetter:
www.gunnarlindgren.com/

Jan Engvald presenterar sig själv som “hälsodetektiv”. Att han är en skicklig sådan visar han i “Oväntat... om kosten”:
home.brikks.com/xje00/health/om_kosten.htm

Världens bästa faktabas om naturlig kost finns på:
www.westonaprice.org/index.html

Stenålderskost diskuterar man i Sverige på:
www.paleodiet.nu

Annars finns det en massa svenska forum, men inga är särskilt intressanta för er. De heter t ex Netdoktor, Piggelin, Bendro etc etc. Anledningen till att de inte är intressanta är att Lawkarbo är det bästa foumet i ämnet i Norden!

Sten Sture

Ziggy sa for siden:

Takk Sten Sture....

Et par av linkene var nye for meg...men ellers så ser jeg at vi har funnet frem til mye av de samme kildene... Har du forresten sett på de forskningsresultatene og rapportene jeg har lagt på en link her inne??

Har flere rapporter liggende, men har ikke hatt tid til å legge dem ut...

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823

Vi hörs!!

Tiden, ja! Den är ett problem. Länken om "Fettrik avmagringskost" ser intressant ut. Den går till samlingarna. Annars har den där Anthony Colpo i Australien lagt upp ett bra länkarkiv. Det är en förklaring till att jag inte brytt mig om att försöka väcka min gamla dator. Mycket finns hos honom.

Dessutom letar jag länkar och referenser av ett speciellt skäl. Jag behöver ingen ny kunskap, eftersom jag skriver på egna erfarenheter. Vad jag behöver är att lära känna motståndarsidans argument. Jag är alltså mer intresserad av "dumma" referenser än av kloka. Därför har jag inte så mycket att bidra med...

Sten Sture

Ziggy sa for siden:

Her er ei oppskrift på leverpostei som min mor alltid lagde da jeg var liten, som faktisk er den beste jeg noensinne har smakt...

Mors leverpostei

600 gr okse elle svinelever
300 spekk
50 gr løk
4 ss smør
1 dl bokhvetemel
4-5 dl melk
3 stk egg
2,5 ts salt, etter smak (opprinnelig var det 1,5 ss)
1 ts pepper, etter smak
½ ts malt nellik, etter smak
½ ts allehånde, etter smak

Mal lever, spekk og løk i en foodprosessor. Lag saus av smør, mel og melk. Avkjøles. Bland sammen med leverblandingen sammen med krydderet. Tilsett deretter 3 egg, ett om gangen.

Smør en bakeform godt med smør, og sett den i en langpanne fylt med vann nederst i ovnen. Stekes i vannbadet på 130-150 grader, alt etter når vannet i langpanna koker, i ca 2 timer.

Legg bakepapir over forma, men ta av papiret mot slutten slik at overflata brunes litt. Avkjøles helt før den hvelves ut. Pakkes i aluminiumsfolie i porsjonsbiter, og frys ned. Ta opp en porsjonsbit etter hvert som du trenger det.

Energi: 4392 Kcal
Fett: 75%
Protein: 17%
Karbo: 8%

Anne sa for siden:

Takk Ziggy,

denne oppskriften så god ut, men siden jeg visste så lite om bokhvete så søkte jeg på nettet og fant en tråd om korn....og der står det også litt om bokhvete om andre lurer også.

Tillater meg å legge den her jeg
www.sunkost.no/comweb.asp?ID=264&segment=1&session=

Ziggy sa for siden:

Kjempeflott Anne... der bare å komme med de tipsene og rådene du kommer over, eller oppdager selv etter hvert...

Funderer forresten på å opprette en egen tråd her med oppskriftene tilpasset OE jeg... da blir det litt lettere å finne frem til dem etter hvert som det er behov for dem...:)

Fedonisten sa for siden:

:ja: Ja gjør det! Denne tråden begynner å bli stor, og det hadde vært greit å skille litt på det. Oppskrifter, erfaringer, råd, beregninger, begynnertips osv.

:klem:

Anne sa for siden:

Hadde tenkt å si det....:p

Tricky sa for siden:

Sitter å funderer litt igjen her. Prøvde å sette opp meny for en eventuell OE-dag, men jeg sliter virkelig med å få nok karber.. :p I det samfunnet vi lever i, bør jo egentlig ikke dette være et problem, men jeg spiser ikke kornprodukter (fordøyelsen protesterer..) Og jeg har ikke slik fancy bokmel som det snakkes om :rolleyes:
Så hvis jeg skal holde meg under den anbefalte grensen grønnsaker blir det sjelden mer enn 30 g karbo. Hmm. Må nesten ha en stor potet og ei gulrot om det skal monne. Har virkelig ikke GI noe å si i dette kostholdet?

Tusler på butikken for å kjøpe "forbudte" grønnsaker ;) Bare 'litt' forvirra gitt :D

Ziggy sa for siden:

Nei, GI har lite å si her... og det er på grunn av mengdene. Potet er faktisk OK, men da bør den inntas mot slutten av måltidet. Bakgrunnen for dette har jeg skrevet om her tidligere... for husk.. vi snakker ikke om 3-5 poteter her...

Ellers så kan man spise mere enn 300 gr grønnsaker, til tross for at Kwasniewski ikke anbefaler det, så er det flere på OE som ikke har problemer med å spise mere, så lenge de holder seg innenfor anbefalingene...

Og du... du trenger ikke å spise alle karbene, men så mange som du mener er tilstrekkelig for deg selv... men et visst minimum bør du innta!!!:p

Tricky sa for siden:

Så det er ikke krise om man får en karbohydrat-andel på 4-5% og spiser sin tilmålte mengde protein og resten fett? Noe a la disse folkene som sier at hjernen ikke fungerer uten så og så mye karbohydrater. Jeg får jo i meg rikelig med antioksidanter, men alle grønnsakene jeg har i kjøleskapet nå er særdeles lavkarbo :D

Ziggy sa for siden:

Nei... det er ingen krise... men prøv å holde deg mere mot 5% enn 4% om mulig...og hjernen fungerer utmerket på dette kostholdet, for jeg ligger selv mellom 5-8% karbo fra grønnsaker mv... Sten Sture Skaldeman som også har et tilsvarende kosthold anbefaler å ligge på 5%...:)

Det spelar ingen roll om man ligger på 0 % eller 5-6 %. De senaste fyra dagarna har jag ätit 5g, 13 g, 13 g, och 8 gram. Det blir bara 1-3 % carb. För det mesta brukar jag ligga på det dubbla. Karbohydraterna har huvudsakligen kommit från ägg. När man är fettanpassad så kan man leva utan kolhydrater i åratal. Om hjärnan behöver socker så kan den utan problem låta tillverka det.

Att jag anger 5 procent i min bok är bara för att göra det enkelt för användarna. Då kan man lägga upp något annat än bara kött på tallriken. Det blir faktiskt ganska mycket grönsaker om man håller sig till dem som växer ovan jord. Det ser trevligt ut och underlättar samvaron med andra. Dessutom är det gott. Men några näringsmässiga skäl att äta grönsaker finns inte. En bit lever innehåller mer nyttigheter än en hel salladsskål med grönt.

Sten Sture

Ziggy sa for siden:

Dette er et meget viktig punkt, og det er også derfor jeg har lagt ut favorittoppskrifta mi siden jeg var liten på hjemmelaget leverpostei...helt uten kunstige tilsetninger eller E-stoffer.... ANBEFALES!!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.