< Tilbake til oversikten

Auguststartere 2014

Carisma sa for siden:

Spiser du nok fett? Ikke vanlig å fryse mer i fettindusert ketose :nei: (i sulte-ketose så...)

Alvepia sa for siden:

Hiver meg med igjen jeg nå, 1 år sykdom, og opp 8,5 kilo. Nå er motivasjonen liten, prøvd lite kalorier, det funket ikke, gjekk ned på lavkarbo før. Vurderer sterkt og begynne på det igjen nå :) Men glemt mye av lavkarbo reglene da :P

missK sa for siden:

Så absolutt bærrgen. ;)

Det er flott, gir også motivasjon til å fortsette. :)

missK sa for siden:

Velkommen tilbake.
Mange fine tips og råd inne her, og ikke minst mang gode matoppskrifter.
Håper motivasjonen finner veien tilbake snart. :)

bærrgen sa for siden:

Mulig jeg skulle puttet på litt mer fett... Men da får jeg heteslag... :ja:

Lilibird sa for siden:

Jeg hadde veiedag i dag. Ned 6,8 kilo totalt siden jeg begynte i begynnelsen av august! Dette er så digg!

Jeg merker også at jeg har blitt varmere på ketose..
Men når du har 23 grader på kontoret.. du holder ikke på å bli forkjølet?!? da er det ofte at man blir litt uggen.

Alvepia sa for siden:

Kjempe bra jobba! :) Får jeg spørre hva du spiser? Ned nesten 7 kilo på en måne er jo rått ! :D

bærrgen sa for siden:

Hipp hurra for deg :heia:

Lilibird sa for siden:

Jeg har vel holdt på i 8 uker.

Jeg har lånt alt jeg fant på biblioteket av lavkarbokokebøker.
Jeg ligger mellom 20 og 50 g karbo om dagen.
Jeg spiser så tilnærmet normal som det går ann ut fra at det er lavkarbo.
Jeg er veldig glad i hexeberg sin kokebok og lena Beatrice sin kokebok.
Ellers så planlegger jeg hele uka, så jeg alltid vet hva jeg skal spise.

Frokost:
lavkarboknekkebrød med fett pålegg

lunsj
omelett av et slag

Middag
En god middag inspirert av en kokebok

Kveldsmat
noe jeg har lyst på.

blir jeg sulten innimellom så er barer min beste venn. men jeg prøver å ikke overstige 2 - 3 i uka.

Jeg må få lavkarboen til å funke, så jeg ikke får diabetes, Så jeg prøver å ikke være superhard på lite karbohydrater. Jeg har kost meg med både sukkerfri sjokolade og baconsnacks.
Viktigste for meg har vært å spise ofte nok, hvis ikke så mister jeg matlysten helt

missK sa for siden:

Super bra jobba. :)

Alvepia sa for siden:

Takk, motivasjonen er på topp! :)

Alvepia sa for siden:

Høres ikke feil ut i det hele og det store, man finner jo sin egen måte og leve på til slutt og hva som passer enn best. :) Det du har funne ut, funker jo veldig bra for deg, så bare fortsett sånn du! :) Imponert jeg! :D

hadepasta sa for siden:

wow, det er jo utrolig bra!

miss sophie sa for siden:

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert her, så det var på tide kjente jeg!

Kjøpte meg endelig egen vekt i går, og var kjempespent for det var 3 uker siden sist veiing! Og heldigvis går det rett vei- enda 2 kg av! :heia:
Da har jeg totalt tatt av ca. 9 kg siden oppstart i midten av juli, og det helt uten å røre på kroppen en gang..hehe:p

I dag skal jeg til foreldrene mine å lage middag til de kommer hjem, og har trålet oppskriftsforumet her inne for å finne noe som er lavkarbo uten å være så lavkarbo'ish:) Moren min spiser lavkarbo, men faren min sverger til den gamle skolelærdommen. Men altså, det jeg har bestemt meg for er:

Kyllingfilet med sataysaus/peanøttsaus og fløtegratinert sellerirot!

Det var helt tydelig en skikkelig sellerirot-feber her inne ei stund..hehe..dere som har vært her noen år husker sikkert det? ;) I allefall så skal det bli kjempespennende å prøve! (Tror faktisk ikke at jeg har smakt sellerirot før heller jeg)

I tillegg skal jeg lage noen godbiter til kaffen, og har bestemt meg for 3 sorter som jeg fant på nettsiden til Melissa Spania: [url]www.melissaspania.no[/url]

Peanøttkubber, bountysjokolade og karameller

Wish med good luck!! :D

bærrgen sa for siden:

Uke 1: -2,1 kg
Uke 2: +1 kg
Uke 3: -1,6 kg
Uke 4: -0,5 kg
Uke 5: ikke veid
Uke 6: -1,3

Jeg er strålende fornøyd :D

Lilibird sa for siden:

Tusen takk til alle gode kommentarer :) Kjente det varmet litt ekstra :)

I helga hedde jeg planlgat sprekk. Var på danskebåten, og det var en utfordring i fprhold til kosthold.
Det blir spennende å se hvordan en dag med planlagt sprekk viser seg på vekta.

Det som var sært var at søndagen, dagen etter sprekken, så hadde jeg vondt i ALLE ledd. Merker at dette kostholdet har stor innvirkning på hvor smertefri jeg er :D

Brøleapen sa for siden:

Nå er det alt for lenge siden jeg her oppdatert noe her.
Hektisk ny hverdag, med ny jobb, en 1 åring som har startet i barnehage, og generelt en god del kaos.... 😉

Men jeg er faktisk dritstolt av meg selv. Jeg har klart å holde på riktig kosthold, og går istedenfor å kjøre til barnehagen hver dag. Og det virker!!
Har gått ned 8,1 kg på ca to mnd. Og det syns jeg faktisk er veldig bra 😃

Er bare 2 kg unna å komme meg under 90 kg. Det er så nære, og jeg skal være der snart!

Veldig imponert over dere andre her også. 😃

missK sa for siden:

Ikke noe som er bedre enn det :)

missK sa for siden:

Gratulerer med ny jobb, og stor vektnedgang. :)

Brøleapen sa for siden:

Takk, takk.
Jeg er rett og slett strålende fornøyd med begge deler 😃

bærrgen sa for siden:

Huff, jeg sliter litt jeg...

Har ramlet litt av og over på brødskiver og litt chips de siste dagene. Jeg er trøtt og sliten for tiden og mitt vonde kne plager meg mer enn jeg orker å tenke på :o

Konsekvensene er oppblåst kropp, vondt i magen, forstoppelse, luft i magen, psoriasisen blomstrer opp, dårlig humør, vektoppgang, økt blodsukker, muskelverk....

Nå må jeg snu hodet mitt litt sånn at jeg kommer meg tilbake på rett spor igjen, dette orker jeg ikke i lengden!

Turid42 sa for siden:

Jeg har også slitt litt i det siste. Begynte med litt utskeielser her og der, uten at det fikk store konsekvenser. Dermed ble det stadig oftere, og plutselig var pizza eller pasta helt greit på en lørdag, lissom. Så nå er jeg to kilo opp, kanskje ikke all verden, men jeg kjenner at det er vanskelig å snu trenden. Men nå MÅ jeg, hvis ikke går det fort feil veg! I ketose fra i går, det er jammen lenge siden! Føles bra, skal holde meg her fram mot jul.

Bra jobba av dere andre, da!!!

miss sophie sa for siden:

Dette hørtes slitsomt ut bærrgen :(
Hva er det som må til for at du skal orke å snu hodet og komme tilbake på det sporet du ønsker å være da?
Håper kneet ditt blir bedre, og at du finner ut av ting! :klem:

Så bra Turid42! Tror du kommer til å greie det helt fint jeg, bare tenk på hvor godt det skal bli å kjøpe julekjolen i minst en størrelse mindre i år enn i fjor da!:p

Middagen hjemme hos foreldrene mine forrige søndag ble så som så. Brukte mye lengre tid på tilberedelsene enn jeg trodde jeg trengte, så den ble rimelig forsinket. Og når jeg nesten var ferdig å lage sausen, fant jeg ut at dette var en av de få sausene jeg faktisk ikke kan fordra, men som jeg ikke visste hva het. Kommer ikke til å glemme det navnet flere ganger nei...:rolleyes:

Sjokoladen til kaffen ble ferdig rundt midnatt, og så desverre ut som den var produsert av Max Mekker på wiskhy-fylla. Den var god på smak heldigvis:)

Lilibird sa for siden:

Ny uke nye utfordringer :P

Denne uka har jeg gått litt opp i vekt, men fikk ikke veid meg på veiedagen i dag, rett og slett fordi jeg ikke har vært hjemme. Jeg veide meg i går og da hadde jeg gått opp ca 0,5 kg. Nå tar jeg ikke det så tungt. Det kan være 2 grunner til vektoppgangen.. 1. Mensen i morgen, går alltid litt opp da... 2. sjokoladekaka fra funksjonell mat.. her har jeg vel tatt 3 kakestykker denne uka, men fortsatt ikke kommet mye over 50 gram karber. Jeg velger å helle mot at det er mensen sin feil denne gangen :D Ene og alene fordi jeg virkelig likte sjokoladekaken, og det er viktig for meg å unne meg litt innimellom for ikke å bli helt drittlei alt for fort

Hvordan har det gått med dere andre her inne?

missK sa for siden:

Lenge siden jeg har skrevet noe inne her.
Endelig har jeg nådd mitt første delmål, har tatt sin tid på grunn av visse utskeielser, men nå har jeg klart det! 74.9 kg, det vil si minus 6,1 siden start.
Nå er det bare å fortsette til neste delmål er nådd, som er 71.9.

God hælj ælle sommen. :)

bærrgen sa for siden:

Sånn, nå er jeg back in buisiness. Ferdig med tull og tøys og skal være flink pike fremover. Jeg lover! Jeg må!!

De siste tre ukene har vært noe dritt. Jeg har egentlig ikke spist så mye snacks og søtsaker holder jeg meg langt unna. Men, har spist "vanlig" mat, som inkluderer brød, poteter, pasta og ris. I tillegg til noe chips. Resultat av dette har vært at jeg har gått opp 1,5 kg og blodsukkeret er heeeelt på bærtur igjen :( Det er flere grunner til at jeg ramlet utpå, men hovedsaken er at jeg har vært veldig, veldig sliten. Jeg har et voldsomt press på jobben for tiden i tillegg til at jeg har noen problemer relatert til mine foreldre. Jeg vet i alle fall at det med jobben vil bli bedre så snart vi skifter år. Det gleder jeg meg til! De andre problemene må jeg bare finne en måte å fordøye, for de vil dessverre ikke forsvinne.

Nå kan alt bare bli bedre og jeg ser positivt fremover :)

Turid42 sa for siden:

Jeg er også inne i en skikkelig drittperiode, og må skjerpe meg kraftig! Er nå sykmeldt pga at jeg er overarbeidet, og bør benytte tiden til trening og riktig kosthold. Her skal armene brettet opp!!!

bærrgen sa for siden:

Heier på deg Turid42 :)

Turid42 sa for siden:

Takk, Bærrgen, heier tilbake! :heia

bærrgen sa for siden:

Torsdag allerede jo. Det går ganske greit her. Tror jeg spiser litt for lite fett, for jeg blir litt fort sulten igjen etter måltidene og jeg er litt småfrostig. Så jeg må prøve å få i meg noe mer fett. I går laget jeg meg en fantastisk god blomkålsuppe til middag. Nam!

Lilibird sa for siden:

I dag har jeg vært hos legen for å sjekke langtidsblodsukkeret mitt! Dette har det vært knyttet stor spenning rundt.
Langtidsblodsukkeret har gått fra 6,5 til 6 bare siden august!!!
Jeg fikk masse skryt av legen og beskjed om at Lavkarbo det måtte jeg fortsette på, for det funket. Han ble også veldig positivt overrasket over at jeg har gått ned nesten 9,5 kilo siden sist han så meg :D

Det er moro når legen sitter og er like spent som en selv på om det har gått rette veien med blodsukkeret!!! OG jeg tror han var nesten like glad som meg når det hadde sunket!!!!!

Ellers så må jeg beklage at jeg ikke er så aktiv her inne, men det tar på å være student og skrive prosjektplaner og lese til eksamen

bærrgen sa for siden:

Hmmm.... bare 200 gram ned siste uken. Litt skuffet over det. Syns selv jeg har vært flink og kroppen har de siste 3-4 dagene vært som en trykk-koker. Håper det stabiliserer seg og gir god nedgang i uken som kommer :)

bærrgen sa for siden:

Haha! Jeg blingset når jeg så mot hva jeg veide forrige mandag. Så den rette nedgangen siste uken er 900 gram, ikke 200 :D

Lilibird sa for siden:

Gratulere så mye :) alltid en hyggelig overraskelse når man regner feil den veien ;)

bærrgen sa for siden:

Veldig fornøyd med -500 gram siste uken. Dette til tross for heldagsmøte med mat på onsdag + fest, med deilig mat, på lørdag.

Lilibird sa for siden:

Denne uka har jeg gått ned 1,3 kilo! :D :D det betyr at jeg nå er bare 1,7 kg fra å nå mitt første delmål. Det er fantastisk! om 1,8 kilo er jeg under et tresiffret tall. det har jeg nok ikke vært på 4 - 5 år. Det er også snart - 30 kg siden jeg begynte å slanke meg og holde vekta for 7 - 8 år siden. De siste årene har vekta holdt seg stabil, helt til jeg gikk opp 8 kg på to mnd... så det at jeg nå har gått ned det jeg hadde gått opp OG gått videre ned er fantastisk. Det fantastiske nå er at jeg SER med blotte øyne at magen har blitt mindre. Den er plutselig blitt "flat" i forhold til det den var. jeg ser ikke oppbåst og gravid ut!! Misforstå meg rett, jeg har fortsatt mye mage, men den er ikke stinn og runn, den er blitt litt mindre ballong.

I helga skal jeg og min kjære på hotellhelg, han skal på konferanse og jeg skal kose meg med fasilitene og ei venninne. det er mange uker siden jeg bestemte at denne helga ikke blir en ren lavkarbohelg, men at jeg skal kunne kose meg med det jeg har lyst på. Ordet her er kose meg... Det betyr ikke at jeg skal fråtse i mat og søtsaker, som jeg pleide, men at jeg skal få kose meg med mat jeg vanligvis ikke spiser. gleder meg

Dette ble et langt innlegg. Men innimellom er det godt å kjenne på at man er lykkelig!

lirumlei sa for siden:

Gratulerer med flott vektnedgang og lykkefølelsen. du har vært kjempeflink. Da er det viktig at du også kan unne deg ei kosehelg. Nyt følelsen av å mestre og nyt helgen. :)

bærrgen sa for siden:

Ønsker deg en riktig så fin helg :)

TrillTrall sa for siden:

Grattis! Du har virkelig vært kjempeflink! Men bare et lite råd - husk at alt antagelig smaker fryktelig søtt dersom du har vært på lavkarbo en stund, du kan komme til å få vondt i magen og føle deg uvel (hodepine?) og om du drikker alkohol kan det godt hende du tåler mye mindre enn du er vant til. ;)

Men kos deg! Det har du virkelig fortjent! :)

Lilibird sa for siden:

Alkohol er heldigvis utelukket for meg denne gangen :P
Tusen takk for advarselen. Jeg har bestilt diabeteskost ( i et forsøk på å begrense sukkermengden en del).
Jeg har nok ikke planer om å skeie helt ut, men jeg gleder meg virkelig til en avslappet helg.

Tusen takk til dere andre også. Det er godt å kunne gå inn her og dele litt innimellom

bærrgen sa for siden:

Jeg syns det er vanskelig å leve på lavkarbo for tiden. Jeg gjør nok sikkert et eller annet feil, må ta meg en nøye gjennomgang av kosten min og se om jeg kan rette på noe.

Problemet mitt er at jeg er konstant kvalm og utrolig sliten, resultatet av dette er at jeg blir mannevond. Stakkars mannen min!!!

TrillTrall sa for siden:

Du kan ikke være gravid...?

bærrgen sa for siden:

Nope, absolutt ikke! Og heldigvis for det!

Lilibird sa for siden:

Er du flink til å ta vitaminer og mineraler? reis til legen å få han til å sjekke opp om du har nok jern, b12 og d vitamin. Det er ofte de største velværetyvene vi har. Evt få sjekket om du har en infeksjon i kroppen.

Hvis det er bra, så kan det være en ide å kanskje øke karbohydratmengden litt, til dagsformen kommer tilbake?

Har du vært i ketolyse lenge?

Lykke til med formen. kjedelig å hele tiden gå å hangle.

Turid42 sa for siden:

Jeg har vært veldig slapp med både kosthold og trening denne høsten. Henger nok litt sammen med at jeg ble sykmeldt. Men nå har jeg endelig tatt skikkelig tak, og vært i ketose en uke. I tillegg har jeg begynt på 30 day shred med Jillian Michaels, og skal si det gjør underverker! Gått inn 2,5 cm i midja på under en uke! Prøvde å få med meg flere her i en treningstråd, men så langt ingen som biter på...det er fantastisk effektiv trening, gjort hjemme i stua på 25 minutter. Bare å laste ned fra YouTube. Anbefales på det sterkeste!

Lilibird sa for siden:

Woop Woop!
Delmål 1 er nådd! På veiedagen i dag viste vekta 100 kg!
Det betyr at siden august er 13 kilo blitt borte fra kroppen min.
I tillegg så ble jeg spurt om leg på et utested i går når jeg skulle kjøpe cider!

Ifeelgood!!!!!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.