< Tilbake til oversikten

Januar-starterne

Elewyn sa for siden:

Så bra! Deilig med en kickstart. Det er bra for motivasjonen :)

engeljenta30 sa for siden:

skal veie meg neste mandag, ikke fått spist noe i dag, var i barnehagen med vond hals og samboern min sa jeg hadde feber da jeg kom hjem, huff, ingen matlyst

JojoJulie sa for siden:

Veiedag!

2/1: 80kg
6/1: 78,7kg. Ned 1,3kg
13/1: 77,1kg. Ned 1,6kg

Tilsammen ned 2,9kg 😃

Må si jeg er veldig fornøyd med det. Falt for fristelsen og kjøpte ketostix i dag. Var på juletrefest i går og spiste et kvart kakestykke for syns skyld. Slo moderat ut på stixen, så da gikk det vel bra.
Håper på å sette i gang med trening denne uka. Super motivert for bikinifin til sommeren! Bestilte tur til Mallorca i helga 😃

JojoJulie sa for siden:

Gratulere med nedgang dere andre som hadde veiedag i dag!

St. Cecilie sa for siden:

Gratulerer til deg også. JojoJulie! :)

Hvor på Mallorca har du tenkt å reise? Jeg sitter og sikler på Ving sine sider etter litt sol og sommer... Har ikke vært på Mallorca siden jeg var 11 (er 30 nå) men har alltid hatt lyst å reise tilbake. :D

nellie sa for siden:

Gikk ned til 89.1 i løpet av uka.:)

Der stoppet det og der blir jeg vel en liten stund.

JojoJulie sa for siden:

Har aldri vært på Mallorca, og egentlig hatt lyst lenge og nå blir det endelig! Er ikke før 18.august, men da har vi noe å se frem imot! Vi reiser med star tour til Blue Village hotellet i Alcudia.

MajaKr sa for siden:

I dag gikk eg på vekta for å sjekke kor stor "skaden" etter at eg stupte av lavkarbo-vogna i november... Sjokket var stort når det viser seg at eg bare har gått opp 2 kg!

Så no er motivasjonen tilbake :D

Eg holder meg forresten på under 50Kh. Så ikkje så ekstrem levkarbo her :)

Soldamen sa for siden:

Startvekt 75,3, 5. Jan. I dag 73,0 Jippi!!

Vann eller fett, spiller ingen rolle, det merkes på vekta! CM motiverer meg ikke slik som kg.

Veldig gøy å være i gang!:)

trude.lutt sa for siden:

For sent å bli med? Jeg venter mensen i morgen og føler seg som en oppblåst karbo spiser.... Har kjøpt inn det jeg trenger og skal liste meg opp på vekta fredag. Målet i 2014 er 25 minus. Det skal jeg klare!

maeve sa for siden:

Kan jeg også få bli med?
Gikk ned fra 111 kilo til 77 kilo fra oktober-12 til august-13. Etter det har det gått litt opp og ned. Begynte ny frisk nå 1.januar! Målet er 68-70 kilo.

01.1: 83,5
13.1: 78,5 (-5,0)

10 kilo igjen!

Selvfølgelig, vi er jo bare halvveis ut i januar. :)
Maeve - kan jeg spørre hvor høy du er? Ser at vi har ca samme vektmål. Selv er jeg 1.72.

maeve sa for siden:

Er 1,72 :)

Ok! :) Jeg har aldri hatt en trivselsvekt, så mitt mål på 65 kg har jeg plottet inn fordi det var midt på 'normal'-skalaen på bmi'en min. Så om jeg trives på 70-75 så kommer jeg nok til å stoppe der. Men greit å ha noe å strekke seg etter.. ;)

maeve sa for siden:

Litt det samme som meg. Har egentlig bare valgt et tall, og så stopper jeg før hvis jeg trives med det. Men tenker at rundt 70 kg er en ok vekt, 65 blir for lite for meg :)

Clavicula sa for siden:

Gratulerer til dere som har gått ned! Her står det litt stille, men jeg merker på klærne at fasongen har endret seg til det bedre :) Ettersom jeg trener tung styrke 2-3 ganger i uka, er det sikkert greit å ta det slow, må ha energi til trening også. Tror imidlertid jeg må begynne å regne kh i en periode i alle fall, kjenner at jeg ikke har helt oversikt på hva jeg får i meg (selv om jeg spiser typisk lavkarbomat og tenker at jeg nok ligger på 20-40 om dagen).

såpestykket sa for siden:

Et par dager ute av ketose nå, merker jeg blir kald og energiløs- men sånn er det jo bare med insulinresistens :-P

Men på 4g paracetamol pm dagen tok jeg ikke sjansen på å belaste leveren med å lage glukose i tillegg til å kverne seg gjennom medisiner.

Gleder meg til å komme gjennom platået på 93 nå - neste kryss-i-kalenderen blir normal bmi på 89kg :-) Siden de første 40 bare rant av så gjør det jo ikke så mye å vente litt, da, meeeeen.... :-)

Shit, har du tatt av 40kg? :eek: Hvor lang tid brukte du på det?

Rundt fire måneder, men litt mer i starten. Veldig fornøyd med det :)

Det har du all grunn til å være! :)

Åååh...i kveld er jeg fysen. Tror jeg må mekke meg noen ostechips. Veldig glad for at jeg fikk microovn i julegave, den har blitt flittig brukt! :D

Jean1986 sa for siden:

Endelig har søtbehovet begynt å forsvinne her:) energien er tilbake og har min første time med pt fredag :) yay!

kulan sa for siden:

Gått litt tregt nedover her i disse første ukene. Men noen få kg har det blitt. Jeg prøver å innbille meg at det er fordi jeg begynte å veie meg litt over en uke etter av jeg begynte på lavkarbo og vannet allerede hadde 'gått'.
Var ute av ketose i går morges, fikk velkjent hodepine i går kveld. Spiste levergryte, med sopp og løk. Vendte leverbitene i hvetemel og det var nok det som gjorde at det tippet over. :(
I tillegg spiser jeg nok litt for mye salat til middag så jeg ligger nok akkurat på grensen. Får vel skjerpe meg der, men må liksom ha noe grønt ved siden av middagen!

Pisces89 sa for siden:

Her går ting sin vante gang. Jeg hadde en utskeiielse på lørdag pga besøk, men siden da harj eg holdt meg til planen! Men jeg vet av erfaring at kroppen sliter lenge med å hente seg inn etter en sprekk. Så blir spennende å se resultatet på veiedag imorgen. Blir nok ikke allverdens resultat!!

JojoJulie sa for siden:

Huff.. Jeg har blitt "hekta" på Atkinsbarer! Må liksom ha den sjokoladesmaken! Men det gjør at jeg bikker over grensen for hvor mye karbo jeg vil ha... Skal sjekke ketostix i kveld, lurer på om jeg har falt ut...
Det positive er at jeg har begynt å trene! Begynner forsiktig, men har en økt step/styrke og en økt aerobic/styrke denne uka. Fornøyd med det 😊

Nupsida sa for siden:

Jojojulie, prøv deg på cocosasjokolade! Man bruker kokosolje og mørk sukkerfrisjokolade og det gir kjempe god sjokoladesmak, men nesten ingen karber!

Xenia sa for siden:

Måling etter 2 uker viser nedgang på nesten 4 kg på meg og 6,1 kg på sønnen.. :D Litt glad for min, med tanke på at jeg har vært røykfri like lenge... ;) Det pleier å gå andre veien da... :(

JojoJulie sa for siden:

Nupsida, takk for tips! Har fått tips av ei venninne på noe gelegodteri også, må prøve i helga. Så elsker jeg jo kokosbolle, og det er enkelt å gjøre uten karbo, bare tar tid.. :)

Sjekka, og ligger fremdeles mellom moderat og høy på stixen, så det er jo bra 😀

Jeg går jo egentlig på litt egenkomponert, og har ikke lest boka. Lest mer LCHF- bøker. Men bruker dere andre de kosttilskuddene som er anbefalt på ketolyse?

JojoJulie sa for siden:

Hurra for deg 👏

Xenia sa for siden:

Takk! :D

Xenia sa for siden:

Må innrømme at jeg ikke gjør det.. Jeg prøver å få det meste fra maten, men det hender jeg hiver innpå multivitamin og litt tran, tar også B- C- og D-vitamin innimellom...

Jean1986 sa for siden:

Første økt med pt unnagjort:) det var tungt, det svir i låra!! Men godt å komme i gang :)

cimberlane sa for siden:

hei :-)
jeg er helt ny her på lavkarbo.no forumet, men vil gjerne slenge meg på denne tråden. jeg har fult dere siden dere startet, å nå tenkte jeg at det kanskje kunne være mulighet for at jeg og slang meg på :p

jeg startet med ketolyse 01.01.2014
startet på 91,8 kg
og sist jeg veide meg, veide jeg 86.9
dette var 15.01.2014

så da har jeg gått ned 4,9 kg på 14 dager :D
veldig fornøyd!

håper jeg kan være med i deres forum, selv om jeg slang meg veldig sent på!

lykke til dere andre

Xenia sa for siden:

Velkommen hit! :D Bra nedgang det!

wirow_84 sa for siden:

velkommen hit cimberlane! Og må jo være super å få sånn pangstart! Ihvertfall motiverende;) bare så du ikke får altfor store forhåpninger videre,- -ikke sikkert du fortsetter med like stor fart altså... med ketolyse svinger det litt ettersom kroppen hele tiden justerer seg til endringen du har gjort, men de fleste går ned jevnt og trutt:) mye vann som sier takk og farvel sånn i starten ;) masse lykke til, og gratulerer med å være i gang!

cimberlane sa for siden:

er klar over at det er mye vann, spiste veldig mye karbohydrater i jula, og siden jeg begynte rett etterpå er nok mesteparten av vekttapet vann :-)

men så lenge det fortsetter nedover, så er jeg veldig fornøyd :-)

hurra for deg xenia:) tror ikke jeg veier meg før mandagen om en uke da jeg har ligget med influensa siden mandag, veide meg fredagen da og vekta viste 73,5, nesten ingen matlyst huff

Pisces89 sa for siden:

Her viste veiedagen +0.1.. Noe som er utrolig skuffende! Utenom pizza på lørdag har jeg spist riktig hele uken! rart om EN dag med litt karbohydrater til middag skal gi så stort utslag??
Er jo bare pizzabunnen som er fy? :(

nellie sa for siden:

Det er ikke noe rart med at det går opp og ned, med vektnedgang. Sånn er det bare og sånn vil det fortsette å være. Fortsett å gjøre som du skal, så dropper du plutselig litt igjen.

Gerd sa for siden:

Beklager, men det er helt vanlig å gå opp/stagnere viss man bryter kuren ( slik er det med de fleste strenge slankekurer)
Pizzabunn laget med hvetemel er fy ja, bare raske karber og stivelse.
Så spørs det hva som var av pizzafyll. Ferdiglaget saus/ fyll er gjerne fullt av sukker og stivelse.

Så om du har fått i deg litt eller mye ekstra karber avhenger av hvor mye du spiste.

Når du spiser raske karber (som feks. sukker og stivelse) så endres forbrenningen. Kroppen vil forbrenne de raske karbene først, for det er lettest. før den igjen , gjerne etter å ha "tenkt" seg om en dag, 2 eller 3, begynner med fettforbrenningen igjen.

en ting , mulig jeg har misforstått her, men kan man komme i ketose om man for eks ligger på mellom 30 og 50 gram karbo og, eller er jeg helt ute på vidda

Pisces89 sa for siden:

Fyllet var helt lovlig, et bevisst valg :)
Bernaisesaus, kyllingfilet og ost.
Ikke noe halvfabrikata el.l.. Visste at jeg nok ikke kom til å gå ned så mye denne uken pga det altså. Er ikke helt urealistisk :) Men tenkte kanskje noen hundre gram i minus da i det minste, siden jeg har vært veldig streng hele tiden etter lørdag.. Men men :) Det blir vel.

Gerd sa for siden:

Mest sannsynlig vi det være borte til i morra, men noen kropper trenger lengre tid :ja:
Enkelte får ikke oppgang/stagnasjon heller.
Det er veldig individuelt :ja:

Ikke stresse med det, det går seg til :)

nellie sa for siden:

Det stemmer det ja. Sikkert ikke for alle, men. Ketose er ikke noe magisk man enten er i, eller ikke er i. Det går gradvis. Men å gå ned i vekt og å være i ketose henger ikke nødvendigvis sammen.

cimberlane sa for siden:

savner brød, så nå holder jeg på å bake lavkarbo brød :D
og det lukter så godt i hele huset

Det går helt fint å komme og holde seg i ketose på 30-50. Etter noen uker i ketose vil du trenge minst 50g om dagen til hjernen. Like greit å spise dem som å stresse leveren med å lage glukose. Men krever jo litt disiplin å leve på kanten ;-)

ligger ca på 27 gram karbo jeg, men det jeg bekymrer meg for er at det er 1600 kalorier, da jeg lå på 1700 kalorier på en plan fra ernæringsfysiologen så gikk jeg bare opp og ikke ned, men det kan kanskje være pga karboene, vet ikke helt

cimberlane sa for siden:

1600 kcal er ikke så mye, og uten så mange karbohydrater, så går du nok greit ned i vekt :)
tenker nok at den kostplanen fra ernæringsfysiologen inneholdt kanskje en del karbohydrater om dagen, og da er det ikke like greit å gå ned i vekt.

jeg har alltid spist veldig lite, rundt 800-1000 kcal om dagen. men da jeg begynte på lavkarbo (ketolyse), så spiser jeg mer opp mot 1600 kcal om dagen, og vekta mi raser ned i rekordfart :D selv om jeg må regne med at det store vekttapet stopper litt opp etterhvert og kanskje bare går ned 100-500 gram i uken. men vektnedgang er vektnedgang!

holder meg forresten til rundt 15 gram om dagen, noen dager mindre, men det er ikke med vilje, blir bare sånn noen ganger :p

å ja da fikk jeg svar på det:) klarer ikke komme under 20 karbo jeg, men får se om jeg havner i ketose

Pisces89 sa for siden:

www.ingridsblogg.no/?p=411617

Disse ble dagens lunsj! Byttet ut kesam/skyr-posten med en kombinasjon og sæterrømme og fløte. Og hadde ikke oppi kruskakli.

De ble sinnsykt gode! :) Og jeg greide bare å spise halvparten, så fikk en happy samboer også ;) Konepoeng til meg. hehe

Pisces89 sa for siden:

Lagde de forresten som vafler!

cimberlane sa for siden:

de så veldig gode ut :D tenkte på å prøve å lage meg noen pannekaker til lunsj eller middag i morgen. i dag ble det indrefilet av svin, surra inn i bacon, men stekt sopp og løk blanda i creme fraish ved siden av, pluss en liten salat. mmmm digg, hehe :p

men jeg lurte på noe, har dere her inne faste veiedager? eller veier dere bare dere når dere føler for det?
jeg har fast veie dag hver onsdag, men kan ikke dy meg mot å veie meg litt oftere for det, men registrerer bare vekta fra onsdag til onsdag :)

Gerd sa for siden:

? Hva mener du med dette?
Jeg har levd ketogent siden 2007,med 15-20 karber om dagen.

er vel bare det at ikke alle klarer å leve på 10-15 gram karbo lenge

Gerd sa for siden:

Nei, det var ikke det innlegget jeg siterte var om. ;)

Vibeke-67 sa for siden:

Nei, vedkommende påstår at bare hjernen trenger minst 50 g karbohydrater for å fungere. En merkelig påstand vi godt kan få en begrunnelse på.

cimberlane sa for siden:

skulle gjerne sett dokumentasjon på dette.. og hva som "skjer" om hjernen ikke får 50g karbohydrater...

nellie sa for siden:

Det er jo riktig at hjernen trenger såpass med glukose. Men med mindre man har sliten lever fra før så er det ikke noe problem for den å gjøre den jobben. Man kan ikke plutselig spise 50 gram kh etter noen uker.:) Man kan, men man bør ikke*om man skal dra nytte av ketosen.

Hjernen får de grammene den trenger. Hvis ikke så hadde vi dødd, hele gjengen.

cimberlane sa for siden:

stemmer jo det at hjernen trenger karbohydrater, men vi trenger ikke å spise dem. kroppen gjør jo om fettet til glukose som hjernen kan dra nytte av.

så mente at det bare var tull at vi måtte spise 50g karbohydrater om dagen :p

Du må jo ikke SPISE 50g om dagen, kroppen lager det den trenger uansett. Men hvis man er godt innkjørt i ketose er det ikke nødvendigvis noe problem å spise såpass mye.

nellie sa for siden:

Det er som regel ikke et spørsmål om tid, men et spørsmål om individuelle toleransenivå. Det er ikke en hovedregel at man etterhvert kan begynne å spise 50 gram karbo om dagen. Så enkelt er det ikke.

Nei, er ikke mange hovedregler siden det er så mye som spiller inn: søvn, sykdom, matintoleranse (som man kanskje ikke engang vet om) osv gjør at ansvaret for egen fremgang ligger hos hver enkelt. Lykke til, alle :-) Dette er ikke noe sted for meg.

cimberlane sa for siden:

ble nok bare en liten misforståelse, det beklager jeg :)
du får ha masse lykke til du og :D

Ethereal sa for siden:

Sånn angående den retningen denne tråden tok- de fleste som har vært her inne en stund har lest noen hyllemeter bøker, og det er vanskelig å være aktiv bruker her i en sånn syv år og "være helt på viddene".

At brukere som har holdt på en stund prøver å gi råd, si sin mening- det er sånn dette forumet alltid har vært. Det er takhøyde for å komme med spørsmål, men når man gjør det må man være villig til å ta i mot innspill. Og på et diskusjonsforum så må folk rett og slett tåle at man er uenig med dem, at andre, på en respektfull måte, rett og slett kommer med motargumenter.

Ikke spør hvis du bare tar i mot svar du liker. Ikke delta i diskusjon hvis du ikke tåler at ikke alle er enige.

tar da imot innspill, men ikke alt funker for alle, noen må kanske ligge lavt på karboene, noen kan ligge høyere, kroppene våre er forskjellig

Ethereal sa for siden:

Det tror jeg alle her vet. Men når folk kommer med påstander, eller spør direkte "hva gjør jeg feil", så må nesten folk med mye kunnskap her inne få lov til å si hva man i deres øyne kan forbedre.

Det er ingen her som prøver å bestemme over andre, det er et brukerstyrt forum der folk med mye erfaring velvillig hjelper andre som kan mindre.

Og å ligge lavt på karbohydrater, høyt- ja, det eksperimentet bør man egentlig ta når man har kommet litt inn i det hele. For de aller fleste så er det i startfasen smart å velge en filosofi og holde seg til den, og SÅ kan man finne ut hva som passer best for en selv og eksperimentere med egenkomponerte dietter når man har grunnkunnskapen i orden. Hvis ikke blir det helt hodeløs høne.

Og, hva som passer for kroppen er ikke nødvendigvis det som passer for ens personlige gane.

Xenia sa for siden:

Tusen takk! :D Er veldig fornøyd! Særlig på grunn av formen egentlig! Har ikke slitt med hodepine eller noe denne gangen, bare stigende formkurve hele veien...

Merker mange av dere stagnasjon ved mens? Syns det står litt standby nå, men håper det raser litt etterpå... Merker iallfall at magen er mye mindre! :D

maeve sa for siden:

Gikk ned fra 111 kilo til 77 kilo fra oktober-12 til august-13. Etter det har det gått litt opp og ned. Begynte ny frisk nå 1.januar. Målet er 68-70 kilo.

01.1: 83,5
13.1: 78,5 (-5,0)
20.1: 77,0 (-1,5)

Totalt - 6,5 :)

Jeg har tidligere gått opp nøyaktig 1kg når jeg hadde tante m på besøk, men etter barnefødsel har det vært ustabilt. Jeg har hormonspiral også, og merker knapt til blødninger...men alt det andre gøye som pms og kviser får jeg. ;) Jeg har "kun" gått ned 0,5 kg denne uken men siden jeg akkurat er over en mensperiode, så håper jeg å kanskje se litt andre resultater om jeg veier meg om en dag eller to. :rolleyes: Det er lov å håpe. ;)

Gerd sa for siden:

Ja, Xenia, det er ganske vanlig å gå opp både 1-2-3 kilo ved mens. Det er vannansamlinger i kroppen. Mange opplever det også ved eggløsningstider :ja:

JojoJulie sa for siden:

Mandag og veiedag!

Veiedag!

2/1: 80kg
6/1: 78,7kg. Ned 1,3kg
13/1: 77,1kg. Ned 1,6kg
20/1: 77,1. Ned 0kg!

Tilsammen ned 2,9kg 😃

Æsj, kjedelig! Så bra det akkurat er diskutert tante rød. Dukka opp i helga, så håper det er forklaringen! Gir uansett ikke opp, og ny frisk i dag! Ble litt utskeielser i helga, men satser på at det er tantas skyld 😀

JojoJulie sa for siden:

Så bra!! 👏🎈

JojoJulie sa for siden:

All nedgang er nedgang! Kjempe bra!! 👏

Jeg veide meg igjen i 17-tiden...tadaaa...minus 1,2 i stedet for 0,6. :D
Nesten som jeg kjente på meg at nå var vannkannene til tante m borte ;)

glemte veie meg i dag så får veie meg i morgen:)

Xenia sa for siden:

Godt å høre... Tok en halvkilo på et døgn nå, så det løsner kanskje litt nå! :D

Elewyn sa for siden:

06.01 - 101,8kg
13.01 - 98,9 kg. - -2,9kg - -2,9kg
20.01 - 97,9 kg. - -1,0kg - -3,9kg

Fornøyd med uken som har vært, både når det gjelder mat og trening. Jeg har trent 30ds 5 dager denne uken :)

wirow_84 sa for siden:

Flott nedgang, Elewyn! :D keep it up!

Er det et 30 days program du har fulgt? i tilfelle hvilket?

Elewyn sa for siden:

Jeg følger Jillian Michaels 30 day shred, er på dag 7 nå :)

Flinke dere er! :) Jeg prøver å komme meg ut på tur hver dag, evt. tredemølla på Elixia om været er alt for dårlig. :)

Soldamen sa for siden:

Falt litt for noen fristelser denne helga pga en fest med jobben og klarte ikke helt å hoppe av karbobpten. Ny giv igjen og er på gang igjen. Ikke noe særlig vektoppgang heldigvis, men mistet litt av den herlige energien jeg har hatt.

Kjenner faktisk de vante smertene etter en betennelse jeg har hatt over lengre tid. Trodde jeg var bedre, men mindre karbohydrater har tydeligvis hatt sin virkning!

Xenia sa for siden:

For mye grønnsaker har visst fått meg ut av ketose... URK! Må nok passe bedre på... :mad:

JojoJulie sa for siden:

Trening her å i dag! Step/styrke. Deilig! Falt for fristelsen og gikk på vekta i dag å.. Etter å ha ikke gått ned 1g forrige uke, ser det lysere ut i dag! Ny giv!

cimberlane sa for siden:

ja, det skal ikke så mye til. jeg er så fanatisk akkurat nå at jeg veier alt av grønnsaker for å passe på at jeg holder meg innenfor. men grønnsaker er sååå godt :D

Xenia sa for siden:

Jeg tok en salat med ost og skinke i dag, og Lasagne til middag, det ble nok i overkant... :mad: Til kvelds ble det eggerøre, seranoskinke og litt rømme... Håpet det skulle dra det inn igjen, men... Men merker egentlig ikke så mye til at jeg har falt ut, annet enn at jeg har gått opp litt, regner med at det er veske...

Xenia sa for siden:

Etter hva jeg leser nå, kan det hende jeg bare skiller ut mindre ketoner nå? Har jo vært på kur i nesten 3 uker nå... Så lenge formen er bra, så gir jeg egentlig litt blaffen... :)

cimberlane sa for siden:

da har jeg veid meg, og vekta viste 0,5 kg ned :D
utrolig fornøyd, nå veier jeg 86,4 kg
så det går ihvertfall nedover :)

Yonah sa for siden:

Veldig lurt å gi blaffen i sticksen. Torkil får si hva han vil. Men etter noen år her inne skal jeg fortelle min erfaring: De fleste blir vannvittig stressa av fargen på sticksen, enda den bare viser OVERSKUDDSKETONER. Den viser ketoner kroppen ikke har brukt. Jeg har faktisk oppevd å ikke få utslag dag etter dag tross for to uker med kun kjøtt, egg og smør. Jeg gikk ned over 1kg i uka da.
Du ødelegger ikke fettforbrenningen med litt for mye grønnsaker. Da er det heller fløte en skal holde igjen på, siden melkesukker kan trigge insulinutskillelsen mye. Men så lenge du over tid( ikke kortere tidsperspektiv enn 4 uker, vekta på oss damer kan svinge sykt mye pga hormoner) går ned, så spis slik du gjør og ikke se på sticksen, den får deg ikke til å gå fortere ned i vekt.

Xenia sa for siden:

Jeg har utslag, litt sterkere igjen i dag, så helt ute, kunne jeg vel ikke være? Ja, fløte er en partypooper... :mad: Mulig det ble litt mange kaffekopper med fløte i går og... ? Får stramme inn litt... Jeg tester ikke så ofte, men greit innimellom... Takk for svar! :)

veide meg i dag, 74,5 skjønenr ikke hva jeg gjør galt, tok en ketostix og og den var mørkelilla

milena sa for siden:

Skal mann bruke ketosestix så skal den brukes på kvelden hvis jeg husker rett, noen timer etter siste måltid. Og som det er gjenntatt flere ganger, er den mørkelilla kan det bety for lite vann... Og alt i alt, stix er ofte bare et stressmoment som ikke sier noe spesielt om noenting... Spis riktig - MER grønnsaker, beveg deg noe og så skal du se at det går bra. Men, du må holde på i mer enn 10 dager ;)

spiser grønnsaker, beveger meg hele dagen i barnehagen og hu på apoteket sa det ikke spilte noen rolle når på daget man tok en sånn stix

Gerd sa for siden:

Signerer :)

Ethereal sa for siden:

Signerer også. Og det står i lærebøkene om lavkarbo. Om man vil høre på mannen som skrev boken hvis kostholdsfilosofi man har bestemt seg for å følge, eller på google eller en tilfeldig apotekdame- hvis man tar til seg informasjon fra hvilken som helst kilde og bare samler det sammen til sin egen filosofi, blir det gjerne forvirrende.

OG, å fokusere på fargen på stix, som det har blitt gjentatt her, å henge seg opp i graden av lilla- så lenge den blir lilla skiller man ut ketoner. GRADEN av lilla er ikke noe poeng å henge seg opp i, og at den blir mørk lilla betyr ikke at man går ned i vekt. Eller at man har gjort noe galt.

Stix er micro-fokus, og i startfasen av en kostholdsomlegging er makro-fokus essensielt. Få de store trekkene rett. Å henge seg opp i detaljer den første tiden blir BARE forvirrende og stress. Stix kan være nyttige for å sjekke om man ER i ketose, som når man lurer på om man må lenger ned i karbohydratnivå eller kan gå lenger opp. Stix, om den blir noen grad av lilla, forteller en at kroppen skiller ut ketoner. Det kan den gjøre om man har spist innmari lite etter å ha vært syk også, uten at man går på noen ketogen diett. Stixen er ikke en indikator på noe utover det.

Først får man grunntrekkene i orden. Hvis man er i ketose, og man går på ketogen diett, flott, da er den grei. Hvis man fortsatt ikke går ned i vekt etter noen UKER, så er det på tide å se på andre elementer. Melkeprodukter. Makrosammensetning av næringsstoffer. Grønnsaker. For noen også kalorier.

Ketose er ikke magisk på noen måte. For noen av oss har det ikke noen særlig nyttig effekt en gang. Ketose er ikke noe som gir automatisk vekttap. Men, først få grunnmuren solid på plass, SÅ begynne å pirke på arkitekturen på resten. Og tålmodighet er greia her. Hvis man leter etter absolutt alt man kan gjøre feil etter noen uker, så er hovedsakelig det man gjør feil.

Ketolyseboka forklarer grunntrekkene i den dietten, og ketogen kost generelt veldig simpelt. Begynn med å lese den, følg det som står i den, SÅ kan man begynne å pirke HVIS det ikke funker.

takk for svar:) da skal jeg ikke henge meg så mye opp i fargen, men at det faktisk er utslag:)

Xenia sa for siden:

Som ventet var det ikke mye nedgang denne uka her... Så etter 3 uker er resultatet egentlig dårligere, enn etter 1 uke... Men tar det ikke så tungt, siden formen er bra! Og røykeslutten gjør definitivt sitt... :(

Xenia sa for siden:

Sønnen har tatt av over 8 kg på 3 uker!! :D Så flink! :D Nå er han tilbake på 2 sifra, bare det er jo gull! :)

åh så bra xenia, jeg veide 74,5 på onsdag, veide meg i går og, da viste vekta 73,7 så går ihvertfall riktig vei:)

JojoJulie sa for siden:

Xenia: Det er jo veldig bra å gå nedover ved røykeslutt spør du meg! Stå på! Og så flink sønn du har!
Gratulerer med nedgang, engeljenta!

Her har vi stillesitting i sofaen i dag. Sønnen er forkjøla og skal til syden med mormor i morgen, så han må holde seg frisk! Startet dagen med egg, bacon og tomater, godt i helga! Skal være flink så det blir nedgang til veiedag på mandag!

Xenia sa for siden:

Ja, uten røykeslutten, kan det hende det hadde gått kjappere her også! :) Men man får vel ikke begge deler, er jeg redd!
Takk for det! :) Ja, han er kjempeflink! :D Så bra det går nedover, da går det rett vei... Krysser fingre for pen nedgang på mandag! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.