sivmaria sa for siden:
Idag starter jeg på nytt på ketolysekursen. Er det flere som har startet/skal starte, så hiv dere med inne på denne tråden. :)
sivmaria sa for siden:
Idag starter jeg på nytt på ketolysekursen. Er det flere som har startet/skal starte, så hiv dere med inne på denne tråden. :)
*pippi m gutt og jente* sa for siden:
Heisann :) Jeg startet på mandag, så er på 3 dagen nå :) Har gått på Ketolyse tidligere...men finner ikke boken igjen...var litt enklere å strate når jeg hadde den framforbi meg :)
sivmaria sa for siden:
Ja, den ketolyseboken har jeg også liggende en plass... Har ikke vurdert å finne den frem, men burde kanskje det sånn at jeg får lest litt. Leste i den sist, men... Hvor mange kilo skal du ned?
Jeg savner den lista om hvor mye karber der er div matvarer... :)
Jeg veier 81,0 kg i dag...og ønsker å få bort 10 kg :)
sivmaria sa for siden:
Å, var det en slik liste i den boken? Er det boken til Torkil Andersen du har? Eller en annen?
80 kg ja, det var jo ikke så ille, selv om man ikke skal kimse av det. Har vel 30-40 kg selv som skal av. Men første delmål er 10 kg. Har ikke satt noen dato på det da, men kanskje innen nyttår..?
Ja det er den boken jeg mener :)
Har gått ned 17 kg tidligere...å sikkert gått opp 8-10 igjen... dessverre :( Men er råklar for ny innsats heldigvis :)
Sunnisol sa for siden:
Jeg er med :rolleyes: Har endelig funnet motivasjonen, etter et mislykka startforsøk for noen mnd siden. Har gått ned 17 kg på ketolyse før, men alle kg ++ er på igjen :mad: Så nå er målet ned totalt 20 kg innen 04.mail (6 mnd).
1.delmål er -8 kg innen 04.01.2014.
2.delmål er -14 kg innen 04.03.204
Hovedmål er -20 kg innen 04.05.2014
Lykke til til dere alle! :D
Sunnisol sa for siden:
Startvekt var forøvrig 75. Søndag er veiedag.
Jeg har veiedag på mandager :)
Startvekt: 80.1 kg
1 uke : 77,8 kg
:D :D :D
sivmaria sa for siden:
Hmm.... Veiedag ja. Får bli mandager her også da.
Sunda sa for siden:
Jeg startet også i november :-) Har også tidligere hatt noen runder på ketolyse, LCHF - med gode resultater, og så bare "sklir jeg ut" etterhvert.... Startvekt var 78,5 (har aldri veid så mye før) - og i går (veiedag mandag også her) viste vekta 74,4. Dette er etter tre uker ca, så jeg er fornøyd! :-D Vekta stod HELT stille hele uke 2, og jeg ble KJEMPE skuffet, så den lørdagen hadde jeg en giga-sprekk, men fortsatte søndagen med krum nakke.... Målet er å skimte 60 tallet på vekta før jul.
Lykke til "med-ketolysere"! Lettere når man er sammen om noe :-)
Sunda sa for siden:
WOPS! Teller uker og ser at jeg begynte jo SELVSAGT i oktober - men henger meg på om det er greit for dere ;-)
manesh sa for siden:
Hei! Jeg begynte i går! :) skal ned 17kg. Håper på å ta 8 av dem før jul:)
sivmaria sa for siden:
I don't mind. ;)
Drømmepie sa for siden:
Får jeg slenge meg med her?
Jeg er skikkelig vinglete og klarer ikke helt bestemme meg..... Lavkarbo, lavfett, kaloritelling osv.....
Men jeg må ned i vekt av ulike årsaker, så jeg prøver å slenge meg med dere. Da blir det vel egentlig start i morgen da :)
Startvekt: 83.8 kilo
sivmaria sa for siden:
Sleng deg med. :) Til flere til bedre. :)
Drømmepie sa for siden:
Får satse på at jeg klarer meg ut denne uken i hvertfall for da er kroppen mer medgjørlig! :ja:
Er de første dagene som er de værste! Akkurat kommet hjem fra en høykarbo utenlandsreise med vanvittige mengder mat. I tillegg har det blitt litt alkohol hverdag. Kjenner kroppen har godt av en skikkelig utrensning nå! :ja:
sivmaria sa for siden:
Ja det er vanskeligst i starten. Jeg er heldigvis over den verste fasen, kjenner jeg. Men det hjalp å ha Kims Bacongull i hus når den verste sjessinga meldte seg. :)
Drømmepie sa for siden:
Lurer rett og slett på om jeg skal lage en skikkelig stor kvelds som er helt innafor, slik at det er litt lettere i morgen tidlig :ja:
Bittemoren sa for siden:
Jeg tror kanskje jeg skal melde meg inn her jeg også :) jeg begynte da for 10 minutter siden :-) så nå vet jeg at jeg har ca.to uker med knall hard jobbing framfor meg, men har gått på ketolyse før og vet at det virker så nå satser jeg på at motivasjonen holder og at jeg er flink å være inne her på forumet for det hjalp meg sist, tenkte at jeg kanskje skulle prøve å se om jeg fikk til å gå ned 20 kg. På hvor lang tid er jeg ikke sikker på men til sommeren kanskje eller neste jul, det bør kanskje være overkommelig :)
Drømmepie sa for siden:
Jeg skal også ned 20 kilo :ja:
Har ikke satt noen måldato ennå, men får ta det litt underveis! :)
sivmaria sa for siden:
Hoppa på vekta idag, og har gått ned totalt 4 kg. :D :D Halvannen av de stammer fra før start, pga jeg sluttet å spise sjokolade. Vekta idag var på 100,7 kg, så nå er det ikke lenge før den to-sifra grensa!! :heia::heia:
Fullfres sa for siden:
Heisann. Kan jeg få slenge meg med her? Jeg kan vel si at jeg begynner på ketolysekur så fort jeg har fått lest meg skikkelig opp på det. Og ihvertfall innen utgangen av mnd!
Jeg har rett og slett ikke funnet tid til å sette meg inn i dette med de forskjellige kurene og filosofiene. Dermed står signaturen min til Egenkomponert enn så lenge. Men jeg tror kanskje at ketolyse er veien å gå for meg. Det er jo tross alt ingenting annet som funker...
I morgen er det anatomieksamen, og da har jeg en mnd på meg til neste, og siste, eksamen for semesteret. Derfor har jeg store planer om å sette meg skikkelig inn i ting i helgen, for da skal jeg nemlig ikke gjøre NOEN TING som er tilnærmet skolerelatert ;)
Kan en av dere flinkiser anbefale meg en bok om ketolyse hvor jeg kan finne alt jeg trenger? Gjerne innkludert oppskrifter på alt fra frokost til kveldsmat også. Jeg må liksom ha ting foran meg som en konstant påminnelse jeg da :flau:
Fullfres sa for siden:
Kikket på ketolyse.no, og fant ut at jeg kan spare nesten 200 kr på å ikke kjøpe krom-tilskuddet. Jeg kan heller kjøpe kromtabletter på apoteket og det vil koste meg 50 kroner mindre. Kasium og kalium får jeg i meg sammen med magnesium via uraffinert havsalt. Jeg holder fremdeles på å lære meg at det er OK å spise større mengder med salt så lenge jeg holder meg til det uraffinerte. Man har liksom vokst opp med at salt er fy-fy. Det gjør jeg mitt beste for å snu på :)
sivmaria sa for siden:
Dette med salt visste jeg ikke...
Kjempebra!!! Herlig når det går rette veien :D
Fullfres sa for siden:
Jeg har en venninne som er helt ram på å finne ut av forskjellige nytte- og unytteverdier i mat. Hun fortalte meg at når de lager raffinert salt, blir magnesium, kalium og kalsium borte fra saltet, og så tilsetter de masse dill for at det liksom skal være et "sunt" salt. Det uraffinerte kan man visst spise ganske store mengder av nettopp fordi det inneholder alle de mineralene man trenger. Jeg skal få venninna mi til å gi meg noen linker og sånt til hvor hun fant infoen hen :)
sivmaria sa for siden:
Supert! :)
Fullfres sa for siden:
Dette er linken jeg fikk tilsendt.
Den er kanskje ikke den aller beste, og man må liksom se litt forbi all halleluja-for-meg-greiene til denne fyren, men det han sier om salt er bra :) Kanskje litt vel amerikanisert, men slik blir det jo i større og større grad her også.
Jeg kjøper denne typen på helsekosten rett ved meg. Jeg kjøpte den umalte typen, noe som kanskje ikke var det lureste sånn i retrospekt. Den kan nok brukes hel, men det er ganske grove korn/krystaller, så den løser seg ikke så lett opp i maten.
Jeg fant denne med et kjapt søk på google. Jeg syntes hun skriver veldig bra. Verdt å sjekke ut.
Hurra for alt som er godt for kroppen :D
Drømmepie sa for siden:
Melder meg ut like fort som jeg meldte meg inn jeg :lol:
Skal følge et opplegg som min pappas kone har i stedet :ja:
Lykke til alle sammen :klem:
TrillTrall sa for siden:
Du trenger da ikke melde deg ut for det. :) Det er lenge siden jeg spiste lavkarbo, men henger rundt her inne allikevel fordi jeg synes det er koselig. :)
Drømmepie sa for siden:
Melder meg bare ut av denne tråden ;)
Bittemoren sa for siden:
Da har jeg i allefall ikke spist noen karbohydrater i dag selv om jeg syntes det var vanskelig å holde seg unna brødskuffa, ja ja satser på at det blir likar i mårrå :D
Fullfres sa for siden:
Da er jeg ferdig med eksamen for denne gang, og tror at dette gikk veien. Jeg har ihvertfall bestått, så gjelder det å se om jeg fikk noen god karakter...
Jeg tenkte å bestille de ting jeg trenger i forbindelse med ketolysekuren i dag. Ihvertfall trolle litt rundt og se om jeg finner det jeg trenger. Jeg blånekter å betale mer enn jeg absolutt må siden jeg er fattig student! Jeg bestiller og kjøper der det er billigst ;)
arkine sa for siden:
boka kan du låne på bibloteket
mirjam67 sa for siden:
heisann!
jeg ønsker å være med på denne "gruppen" som jeg tror vil gi meg motivasjon.
har lang erfaring med lavkarbo og det er til stor hjelp når jeg holder meg unna karbo... mye mindre smerter i kroppen + at kiloane forsvinner..
har begynt i hodet i dag og skal på vekta i morra tidlig.
ønsker å komme meg ned til 90 kg i første omgang.. det er ca 20 kg.... ikke umulig til sommeren..
heia oss!!!
Fullfres sa for siden:
D'oh!! Det burde jeg jo ha tenkt på! Jeg bestilte den fra Bokkilden jeg da! Der betalte jeg mindre enn jeg ville gjort fra ketolyse.no. Jaja. Hvis jeg skal gå på denne dietten, så er det vel lettere om boka er min. Da kan jeg notere i den om jeg skulle trenge det.
Hei og velkommen :) Jeg er den siste i gruppa før deg :) Jeg har ikke kommet skikkelig i gang enda siden jeg venter på ketolyseboka. Jeg vil gjerne kikke litt i den først. Håper å være i gang til uka. Skremmende men spennende ;)
MissPivotal sa for siden:
Hei, alle sammen! :) Jeg slenger meg også på her. Jeg har lang erfaring med lavkarbo, har gått ned 20 kg to ganger, men surrer det alltid til. Denne gangen skal jeg klare det! Startvekt i begynnelsen av måneden var 135, og nå er jeg nede på 129,9. Jeg følger ketolysekuren, men med ett lovlig utskeielsesmåltid i uken. Ikke snop, men en middag (Sushi, sushi, sushi). Lykke til, alle sammen :)
Fullfres sa for siden:
Hei og velkommen, MissPivotal!
Jeg har aldri klart å gå ned så mye som deg noen gang, men har tenkt å gjøre et ærlig forsøk denne gangen :)Jeg håper boka mi ligger i postkassa i dag!
Forløbig virker det som denne gruppa ikke har så mange aktive skravlere, men jeg håper det kan endre seg snart :) Jeg har ihvertfall et velutviklet skravlegen! :flau:
Vidos sa for siden:
Tenk for en drøm det hadde vert om Sushi ble "Ja-mat" for ketolysekuren :P
Julie- sa for siden:
Hei alle sammen!
Påan igjen med lavkarbo, håper at å skrive her kan presse meg litt ekstra til å holde ut. :) Har litt erfaring fra lavkarbo fra før, har tidligere gått ned både ti og femten kilo og syns det er en kjempegrei livsstil mens jeg holder på, men så kommer utskeielsene og det sklir helt ut - DA er det ikke lett å starte på igjen.
Har på det meste lagt på 110 kilo og på det minste 93, men mandag for seks dager siden viste vekta 104 trasige kilo. Veiedag i morgen, veldig spent på om uke 1 har gått bra! :) Har vært ute og reist litt og bodd på hotell, der var det litt vanskelig å spise ketogent, men de siste dagene har jeg vært veldig strikt. Nei, det er bare å krysse fingrene. Morsom motivasjon å lese om alle som går ned så mye her inne på forumet. :D
Fullfres sa for siden:
Hei Julie :) jeg skal også veie i morgen. Det blir rimelig spennende siden jeg begynner i morgen, så det blir min startvekt! Hjelpe og trøste!! Den kommer ikke til å bli pen tror jeg altså! Jeg har skeia ut skikkelig i helgen som en slags "siste krampetrekning" :-P Masse godteri og sjokolade og kaker og dritt :-P Vekta i morgen blir skikkelig skummel!!
Håper å finne noen aktive ketolysefolk å skravle med her inne :)
Julie- sa for siden:
Haha, en skikkelig avskjed med all drittmaten med andre ord. :P Det blir nok skummelt vil jeg tro, men derfra skal det bare gå ned ;)
wirow_84 sa for siden:
Hei!
så artig å kikke innom her! begynte en omstillingsprosess i midten av oktober, og fra 2.-3. november var jeg i gang igjen met ketolyse/lavkarbo måltider! Så slenger meg med her jeg og! Holder meg til 2 eller 3 måltider om dagen, etter å ha sett at kroppen reagerer ganske bra på det. Spiser ikke de siste 4 timene før leggetid, gjerne mer. Frokosten er ganske innholdsrik, så dagene går faktisk veldig greit! Har et ganske stort mål til før jul, minus 12 kg ser foreløbig ut til å være innenfor rekkevidde. Klarer ikke sånn enten-eller kosthold, holder meg mer eller mindre innafor mht. karber iløpet av dagen. Spiser mye grønnsaker. Spennende å følge med alle dere andre her inne! Tenkte et vekttap på 12 kg. var den beste julegaven jeg kunne gi meg selv i år :))
Vekt i dag; 93 kg, 5,5 kg ned siden oppstart med 98,5 kg i oktober :D lykke til alle sammen!
Julie- sa for siden:
Oi, gratulerer med 5,5 kg ned, så gøy! :)
Har ganske like måltidsrutiner som deg, 2-3 måltider om dagen, kanskje noen små mellommåltid innimellom, og spiser ikke etter kl 19. Prøver å drikke mye vann, men det er så vanskelig å huske på.
Blir spennende det her! :D
sivmaria sa for siden:
Veiedag for meg også imorgen. Men har juksa litt, har veid meg flere ganger denne uka, og jeg vet ca hva den vil ligge på i morgen. :P Prøver å ordne meg en ticker her, men ser ikke ut til at det gikk....
Grattis med vektnedgang Wirow84! :D Og lykke til med veiinga i morgen Julie. :) Det er flere som har veiedag på mandager, har jeg sett, så det blir vel flere rapporter i morgen. :)
TrillTrall sa for siden:
Fisk er vel lov? Vil det funke med blomkålris?
Fullfres sa for siden:
Jesss!!! En skikkelig skeieutnoesinnsvakthelg, så jeg tror jeg skal se igjennom fingrene når jeg står på vekta i morgen. Knipe igjen øya og kikke med et halvt øye gjennom fingrene...
Da tenker jeg at vi ikke er så langt unna hverandre i vekt. Jeg ligger nok rundt ca 90 kg i morgen tidlig tror jeg. Vi får dytte hverandre litt i baken så klarer vi sikkert å nå målet :)
Jeg mener å huske at jeg så en fyr som prøvde seg på det... laget med grov blomkålmos istedetfor ris. Han ble ikke veldig begeistret selv, men det behøver jo ikke bety at alle andre blir like skuffa ;)
TrillTrall sa for siden:
Ikke blomkålmos, men jukseris laget av blomkål. :)
Paris sa for siden:
Prøver meg på nytt jeg også. Har prøvd å begynne et par uker nå - men kommer liksom aldri helt i gang - klarer det et par dager og så er det bare sprekk sprekk sprekk... Og kg går opp opp opp... :mad: Er bare så utrolig lei og håper å finne litt inspirasjon her inne hos dere :)
Fullfres sa for siden:
Hei og velkommen til oss, Paris :) Jeg har stort sett samme historien. Ned litt, og så opp igjen mer. Vi får holde hverandre i øra ;)
Veiedag i dag. Jeg trodde faktisk at det skulle være mye verre i dag så mye som jeg har skeiet ut i helga! Men for all del: en vekt på 89.3 kilo er ikke bare kult det heller. Men nå er jeg ihvertfall i gang så håper jeg at jeg klarer meg denne gangen. Jeg har så mange som heier på meg og som dytter meg i baken når jeg trenger det :)
Paris sa for siden:
Å tusen takk Fullfres! Ja jeg trenger virkelig noen som holder meg i ørene nå. Jeg var jo så flink før - hehehe :o MEN nå er det alvor. Nå MÅ vi ;)
Selv om man ikke går ned så mange kg merker man det likevel på kroppsfasongen nokså raskt. Det er jo noe nå i festsesongen... Skulle ønske det fantes en herlig booster som fikk fart på det hele. Jeg er elendig på veiing av maten - og derfor må jeg sikkert begynne der. Siste gang jeg spiste lavkarbo gikk jeg ikke ned men opp - og det var en skremmende og frustrerende opplevelse. Dette er ikke bare for vekt, men også helse - og nå må noe virkelig gjøres.
Jeg tror at kluet mitt er nok mat i huset - og nok oppskrifter og idèer klar. Feks frokost syns jeg er det tyngste - og det å faktisk få i seg "nok" karbo. Jeg drar den gjerne andre veien - nesten ned mot null og det er jo helt feil det også!!
Ja lykke til du også! Og så må vi holde kontakten!! :)
sivmaria sa for siden:
Veiedag: 100,2.
Fullfres sa for siden:
Da er du ned de første magiske 5 kilo da, sivmaria :) Grattis med det :D
Paris: Ja jeg sliter skikkelig med å finne frokost som ikke tar vinter og votter å lage. Jeg fant en oppskrift her inne som jeg tenkte å prøve. jeg poster den når jeg kommer hjem. Nå må jeg løpe til forelesning :)
Startvekt: 81,0 kg
2 uke : 76,9 kg
:D :D :D
Fullfres sa for siden:
Grattis med flott nedgang, pippi! :D :D :D
Her er oppskriften jeg fikk herfra. Shadow postet den i tråden som heter "Kan jeg spise dette frokostbrødet?"
50 gr malte solsikkefrø
2 ts fiberhusk
1/2 ts bakepulver
100 gr philadelphiaost e.l.
3 stor egg
2 ss sesamfrø
Skill egg og pisk eggehvite stiv.
Bland de øvringe tingene godt sammen, has oppi eggehvitene og rør forsiktig.
Jeg legger dem ut på stekebrett i passe store runde skiver. Jeg pleier å få ca 8-10 skiver ut av dette.
Stekes 20 minutter på 150 grader med varmluft i min ovn.
Tenkte jeg skulle bake dette i dag. Jeg har prøvd å regne litt på karber i dette brødet og kom fram til ca 1.2 gr karber pr stykke hvis man får 8 stykker. Det er til å leve med :D
wirow_84 sa for siden:
endelig en ticker på plass!! veiedag i morgen;)
Julie- sa for siden:
Startvekt: 104 kg
18.11.: 101,9 kg
:)
Fullfres sa for siden:
Gratulerer med flott nedgang, Julie! :heia:
Vi skal visst ned omtrent like mye, vi wirow :)
Julie- sa for siden:
Tusen takk, Fullfres! :)
Merker dere noen endringer i kroppen, annet enn vektnedgang? Jeg for min del har fått en god del kviser, er vanligvis ikke plaget med det. Men hører vi kan vente oss finere hud enn noen gang om noen uker ;)
wirow_84 sa for siden:
Fått finere hud nå faktisk;-)) positivt! Og trooor den fæle aceton-ånden har begynt å gi seg nå...
veiing i dag, 92,6 kg, ned 1,5 kg siden forrige tirsdag- totalt -5,9 kg
Fullfres sa for siden:
Gratulerer så mye, wirow :)
sivmaria sa for siden:
Moro!! :heia:
sivmaria sa for siden:
Huff, idag har jeg kjent på søtsuget... :( Er ikke aktuelt å spise noe selvfølgelig, men det er skikkelig forstyrrende å ha dette suget. Er samtidig litt stolt av meg selv, for har godteri liggende i skuffen (lørdagsgodt til dattera mi, samt ei lillesøster på besøk som har kjøpt seg et lager), men jeg rører det ikke. Men måtte ty til baconcrisp idag da, for å ha noe å stappe i trynet... Blæh... Men det går vel over. Min lille klagesang idag...
Julie- sa for siden:
Huff, de dagene er ikke greie :-( Så flink du er som holder deg unna, det kan du absolutt være stolt av! :)
Jeg har koka opp litt sukkerfri sjokolade og litt 85% med smør og hatt oppi litt hakka mandler og chili. Egentlig alt for farlig godt, men synes det er veldig greit å ha noe liggende i frysern om smellen skulle nærme seg. Bor sammen med veldig godterglade mennesker, så noe karbofylt og skummelt ligger alltid framme. Vet dette kan trigge søtsuget, men bedre å gå på en sukkerfri smell enn en høykarbosmell ;)
Fullfres sa for siden:
Så flink du er! Jeg håper å kunne ha like god selvkontroll når suget kommer kastet over meg. Baconcrisp er jo genialt i så måte da!
Åååhh! Jeg visste ikke om det, jeg. Hvor mye karber og sånt er det i en sånn blanding da? Er det noe som smaker søtt som man kan ha oppi der som ikke gir så mange karber? Sukrin+ eller noe kanskje? Hvis jeg får skikkelig søtsug, hjelper det liksom ikke med sukkerfri sjokolade siden det ikke er søtt NOK.
Gratulerer til alle med flott nedgang denne uken!! :)
sivmaria sa for siden:
Kom over en tråd her idag, som påpekte hvor viktig det er å få i seg nok (mer enn vanlig) vann per dag når man går på dette kostholdet. Jeg visste det egentlig fra forrige runde, men hadde glemt det. Det er viktig for fettforbrenningen. Så folkens, gulp i dere vann! ;) Sitter og leser på pensum, så jeg tar meg ikke tid til å søke opp linken for dere, men dere finner den nok kjapt, hvis noen lurer på hva og hvorfor. :p
Fullfres sa for siden:
Jeg har linken, men må finne den fram på den andre PC'en :) Jeg drikker så mye jeg orker jeg, men jeg føler fremdeles at jeg har tørre og såre lepper og er evig tørst. Jeg orker jo ikke drikke mer enn jeg gjør. Føler at jeg skvalper her jeg går :P
Jeg er jo oppe om natta og tisser til og med! Det har jeg ikke gjort siden jeg var gravid :P
Sunda sa for siden:
;)Hei og hei! Har vært syk siste uka, men holdt meg til dietten.... Ikke vært på vekta, og skal holde meg til mandag - som jo skal være min veiedag. Føler ikke det har skjedd stort gitt! Venter i spenning på mandagen - og først skal vi ha stort familiebesøk for datter, med dertilhørende fristelser.... Gulp....
Ha en fin helg!:)
sivmaria sa for siden:
Det klarer du! Ta med deg noe som kan hjelpe deg til å holde fingrene av fatet. :)
Fullfres sa for siden:
Baconcrisp og Fun Light er genialt i så måte, Sunda! :)
Jeg misunner alle de som klarer å holde seg unna vekta. Den er jo som en j**** magnet på meg altså! Fnys! Men det er nå enda godt at det er positivt det jeg ser da ;)
sivmaria sa for siden:
Fun light? Er det så lurt da, med tanke på kunstig søtning?
Fullfres sa for siden:
Den har 0 karber, og det holder jeg meg til. Aspartamen er ikke noe snill mot magen min, men jeg har sjekket med stix, og jeg er fremdeles i ketose selv om jeg bøtter innpå med godt over literen ferdig blandet. Jeg prøver å blande litt tynt så jeg får i meg minst mulig. Men jeg er nesten avhengig av å kunne blande vannet ut med noe. Jeg klarer ikke drikke så mye vann som jeg trenger om dagen uten. Jeg endte opp med sprukne lepper og en tørstefølelse i kroppen hele tiden.
I Sverige selger de nå Fun Light med stevia. Den har kun stevia som søtning, og har ingen aspartam i det hele tatt. Jeg går utifra at stevia vil avsette noe smak på saften, men jeg gleder meg masse til å prøve. En venninne skal ta med seg noen flasker hjem til meg i morgen! Gleder meg! Jeg har bestemt meg for å like den sånn at jeg slipper unna aspartamen helt :D
Jeg har fremdeles vanskelig for å tro at jeg er på slankekur sånn som jeg spiser! Jeg spiser så mye godt og ikke minst fett at med den programmeringen jeg har vokst opp med om at fett er fy-fy og at man skal kutte ut så mye som mulig av det, så burde jeg være på vei mot hjerteinfarkt og slag :P
I dag spiste jeg CC-lapper til frokost, kesamlapper (hadde ikke kesam, så jeg brukte rømme) til lunch, og taco uten skjell, men med masse salat og tomat til middag, og til kveldssnacksen har jeg fremdeles litt baconsvor igjen. Utrolig å tenke på at dette skal gjøre meg slankere!
Larkollen sa for siden:
dette kjenner jeg meg godt igjen i.. Jeg har prøvd det meste av dietter og satt div kunder på div dietter men for første gang nå prøver LCHF og føer at jeg snart blir syk av dette fettet.. blir spennende å se om og når jeg kommer i ketose? Er ferdig med min 2 dag nå:)
Fullfres sa for siden:
Jeg testet meg på slutten av dag 2 og fikk utslag, ikke veldig sterkt, men likevel. Dagen etter var utslaget middels, og der har jeg holdt meg siden :)
sivmaria sa for siden:
Jeg ligger også på middels.
wirow_84 sa for siden:
Tenker på dere som synes det er "vanskelig å holde seg unna" "nei-mat", og tenker på alt dere IKKE kan, må velge bort, osv, osv... Jeg kjenner meg ikke igjen i det denne gangen. Har hatt det sånn hele livet, så vet absolutt hva det handler om, - det å holde seg unna usunn mat, stadig lyst på no godt, "ikke falle for fristelsen" og alt det der... Jeg er kanskje heldig. Men jeg har kanskje funnet de rette tingene å fokusere på for å komme utav en slik tankegang,- for min del. Det er sikkert litt ulikt fra person til person. Flere ganger har jeg holdt på med å skulle gå ned i vekt. "Man ofrer seg" litt hver dag, får vann i munnen når de andre hiver nedpå med "forbudt" mat, og man sitter der med agurkstavene sine og tenker: Jeg skal holde ut. Må stå imot.
DET ER UTROLIG VANSKELIG i lengden. Nesten umenneskelig. Hodet vårt og kroppen fungerer på en annen måte en vi skulle ønske. Den passer på å overleve. VI vil gjerne komme inni buksa som satt så fint på for noen år siden. Når kroppen har et sug etter mat, og man har vent kroppen til et sukker-kosthold, er det skikkelig hardt å skulle gå rett over på et lavkarbokosthold. Skikkelig beintøft. Man står ovenfor flere valg enn man skulle tro når det kommer til mat i løpet av en dag. Og har man ikke fått sukkersuget(ikke bare søt mat, men alle mat som stilner belønningssystemet vårt) under kontroll før man legger ut på denne kostholdsreisen, blir det en viljekamp uten like. En viljekamp er veldig slitsomt. Noe av tanken ved lavkarbokosten er å holde blodsukkeret jevnt, unngå svingninger, og få kontroll på inntaket. Ved å kunne spise seg god og mett, har man med ett et mye sterkere vinnerkort når man kan basere måltidene på mettende mat.
Jeg satt i kveld,- etter en konsert med flere gode venner. Jeg innså at det var det helt uproblematisk å velge bort en kule is eller to i kiosken, en hamburger med brød, et glass brus, og en sportssjokolade uten problem. kl. 23:00. Men det å se alt hva mine venner faktisk puttet i seg, -det var ikke særlig greit. Når jeg etterhvert nå har skjønt hvor skadelig slik type mat er, (fast food, soft drinks, "sportbars", ice cream...) er det vanskelig å sitte å se på hva de faktisk gjør mot seg selv. Nok om det. (Jeg endte forresten opp med et glass farris og en slurk av en caffe latte. KLokka var jo utenfor spisetid for lengst!)
HVORFOR jeg ikke lenger har noe sug etter noe som helst, har jeg ikke noe spesifikt svar på , det er nok sammensatt av flere ting. Jeg spiser når jeg kjenner jeg er sulten. Når magen rumler og det er tid for mat. Vanligvis to ganger om dagen nå. Kanskje tre. Ingen småspising. Ingen snacks. OG DET ER uproblematisk.
Omstillingen skjer i hodet. Det er en prosess. Å stå i mot presset (MÅ HA MAT: NÅ!!!) er nesten en umulig oppgave. I lengda. Det går for en stund. Man klarer å "være flink" en stund. Men i lengda blir det tøft, man skeier ut, faller tilbake, prøver igjen, kjemper... Å finne sin vei i å "skru av" dette hylekoret og få et forhold til mat der man har kontrollen helt selv, det er så avgjørende for å lykkes. Å skru av. Få kontroll. Fra å si: jeg vil, men jeg kan ikke, til: jeg kan , men jeg vil ikke, har man gjennvunnet mye av kontrollen. Å tenke muligheter, hva KAN jeg spise, JA-mat, og minne seg selv seg selv på HVORFOR man gjør dette. Jeg KAN spise en sjokolade, men jeg VIL ikke. Bra. Det er godt med kake. Men istedet for å nekte meg selv kake når min beste veninne har disket opp med gulrotkake,(- jeg kan fint la vær å spise, ok,- ikke no problem, men jeg Kan, og jeg velger å ta en smak). Da spiser jeg en gaffel eller tre,- mmm, kjempegod! - ikke halve kaken. Man må også kunne holde på verdiene sine gjennom en slik prosess. (Delta sosialt). Forskjellen er at jeg kan styre inntaket helt og fullt, beholde kontrollen.
Nå ble dette langt... men hadde bare så lyst å komme med noen tanker om det å slite med et litt "uforskylt" sug etter mat. Det styres av hormoner og diverse diverse, det er ikke noe vi kan regulere selv sånn rett over natten. Å få dette hormonsystemet i balanse krever TID! Man kommer langt med viljestyrke, men man kommer enda lengre om man ikke ternger å argumentere med sin egen kropp hele tiden!
Det jeg har funnet ut for min egen del som har vært til stor hjelp har handlet om hormonet LEPTIN, hvordan det fungerer/ikke fungerer og hvordan man kan få dette hormonet til å fungere optimalt. At valget falt på lavkarbo igjen nå i høst er mye grunnet det jeg har forstått om leptinets viktige rolle nettop på å regulere sultfølelse, matinntak, m.m.
Så, vil ihvertfall si at jeg er sååå glad for å oppleve - for første gang ihvertfall i mitt voksne liv - å ikke gå rundt med et evig sug etter noe å spise, mangel på selvkontroll rundt mat, kjedsomhetsspising, YOU name it! Sånn utifra det jeg har skjønt, begynner da leptin-hormonet å fungere mer slik det skal. (Tok sånn ca. tre uker tid for min del). Leptin og insulin har visst et tett samarbeid, og utifra det vi kjenner til om insulin, skjønner man da at leptinet også kan være verdt å vite noe om.
Tenkte kanskje dette kunne være til hjelp for noen på veien, er ihvertfall såå glad for å oppdaget disse tingene selv. Det gjør ting såå mye lettere, og resultatene kommer, som jo er både oppmuntrende og motiverer videre:o
Fullfres sa for siden:
Du er klok, wirow :)
Jeg har vel egentlig opplevd at jeg ikke har så stort søtsug til daglig. Noe av søtsuget jeg tror jeg kjenner er nok faktisk bare tørste for min del. Jeg har alltid hatt vanskelig med å få i meg nok drikke. Det er nok fordi jeg vokste opp med foreldre som ikke forsto (og fortsatt ikke forstår) at jeg syntes at vann faktisk har en SMAK, og den smaken er sjelden god. Drikker jeg mye vann føler jeg ingen tilfredsstillelse av tørsten, bare at jeg blir full i magen på grensen til kvalme. Nå har jeg innsett at sånn er min verden (på tide når jeg snart er 40), og har tatt konsekvensen av det. I dag skal jeg ut og hente Steviasøtet saft hos venninna mi som har handlet for meg i Sverige. Nå drikker jeg aspartamsøtet saft, og kroppen min er IKKE enig med meg. Jeg kjenner at behovet for søtsaker nærmest forsvinner når jeg drikker nok. Det fyller opp magen, og det smaker søtt selv om det ikke inneholder sukker og ikke har noen karber. Andre ganger kan søstuget stagges ved å spise noe som er ketolysevennlig og godt og ikke involverer søtsaker.
Helt enig med det, wirow. Hvis man holder seg jevnt mett, synker også søtsuget. Problemet for meg er at når jeg når menstid, er ikke den filosofien nok. da krever kroppen mn søtsaker, saltsaker og generelt fy-mat. Løsningen er å knaske baconsvor og drikke saft. Funker som rakkern og vekta går i riktig retning :)
Fullfres sa for siden:
Veiedag i dag. Ned 1.6 kilo denne uka. Ikke dårlig altså! Det er første uka, og jeg er ganske sikker på at mye av det jeg har mistet er vann. Vekttapet vil nok jevne seg ut etterhvert. Jeg må huske å måle også.... Det er minst like viktig!
sivmaria sa for siden:
Veiedag idag, 25.11.13; 98,8 kg
Veiedag 18.11.13: 100,2 kg.
Start: 105 kg.
Totalt 6.2 kg.
:D:D:D
Høhø, det er sånn jeg har det når jeg er fyllesyk. :rolleyes: Da er det helt magisk med en halvliters flaske med den hvite gatorade, eller powerade, eller hva den nå enn heter nå om dagen. Men det utgår jo nå, er jo en sukkerbombe sikkert, som alt annet i flaske.
Kjempeflott!!! :D
Kjempebra!! :D Vann eller ikke, kjekt når pilen går nedover..:)
Startvekt: 81,0 kg
2 uke : 76,9 kg
3 uke : 75,8 kg
Totalt - 5,1 :D
Fullfres sa for siden:
Supergrattis, sivmaria! Da er du jo under de magiske 3 sifrene da! :heia:
Takk og takk! Og ja helt klart. Nå er jeg bare kjempespent på hvordan det ser ut neste mandag hehe.
Grattis og grattis!! Flott negang!
Julie- sa for siden:
Gratulerer til alle med så gode tall! :D
Startvekt: 104 kg
18.11.: 101,9 kg
25.11.: 100,9 kg
Håååper å være tosifra neste mandag :)
Fullfres sa for siden:
Gratulerer så mye, Julie! :D Det klarer du vettu :heia:
Fullfres sa for siden:
Jøss og jøss! Jeg glemte jo å måle rundt magen i går jeg da. Gjorde det i dag morges, og fikk en positiv overraskelse: Ned 1 cm! Hurraaaaa!! :D
wirow_84 sa for siden:
Det klarer du Julie-! gled deg :)
Julie- sa for siden:
Jeg gleder meg ;)
[attach]11810[/attach]
Tenkte å dele denne med dere! Er på dag sju og syns jeg merker forskjell allerede, tross mine 40 kilo for mye. Strammere lår og rompe :D Hiv dere med på utfordringa! ;)
Butterfly83 sa for siden:
Jeg er ikke i november-starterne, men denne planen skal jeg jaggu prøve meg på. Starter i dag :)
Mimou sa for siden:
Hjelp, lurer på om jeg skal hive meg med her, men vet ikke helt nøyaktig hva det går i :veitikke: Har skjønt at jeg må skaffe meg en bok, så da går turen til biblioteket i morgen.
Kan dere gi noen tips om gode frokoster og evt kvelds?
Skal ned 20kg og må finne en måte å gjøre det på :)
Fullfres sa for siden:
Hei, Mimou :)
Først og fremst er ketolyse en ganske streng diett. Du må være flink til å holde deg til den for å ikke risikere motsatt effekt. Ta en kikk på boka som heter "Slank med ketolysekuren". Den får du på biblioteket.
Når det er sagt, er det mye godt man kan spise altså!
Omelett med ost og skinke eller røkelaks og eggerøre eller egg og bacon med en stekt tomat til er noen av mine favoritter til frokost :)
Jeg spiser sjelden kveldsmat siden jeg blir mett nok fra en litt sen middag (vi er sjelden ferdige med middag før kl 18), men kesamlapper eller cottage cheeselapper er godt til litt småkos/kveldsmat.
Kesamlapper: 1.5 dl original kesam, 2 egg, 1 ts bakepulver, 2 ts fiberhusk, 1 ss rapsolje. Alt piskes sammen og settes kjølig til svelling i 20 min før du steker lapper eller pannekaker av det.
CC-lapper: 125 gr CC, 1 egg, ca 2 ts fiberhusk. Må stekes med en gang ettersom røra har en tendens til å bli veldig tykk.
Begge disse oppskriftene er kjempegode, men jeg holder en litt ekstra knapp på kesamlappene altså.
Mimou sa for siden:
Tusen takk for tips! Jeg har handlet inn en del av det jeg ser man spiser her inne, og kuttet alle åpenbare karbs :-) Nå skal jeg lese boka mens jeg prøver å finne gode retter å spise til frokost og kvelds! Jeg våger å holde meg her og vet jeg må ta ordentlig grep. Here we go!
Fullfres sa for siden:
Coolio :D Jeg er helt ny på dette jeg også :) Vi får følge hverandre da vettu :)
Mimou sa for siden:
Juhu! Da har jeg handlet inn en del elementære saker og ting, mangler boka, håper å tak i den i morgen! Nå har jeg jo egentlig ikke peiling på alt jeg bør gjøre, men har kuttet alle kjente (for meg som er nokså uvitende) karbohydrater og spist rent kjøtt, grønnsaker, salat og drukket myyyye vann :D
Gleder meg til å komme skikkelig i gang, med boka i hånden, og merker allerede at jeg har mer overskudd. Er det mulig på 3 dager eller er det placebo? I kveld er det måling av alle vitale deler. Klar til dyst!
Fullfres sa for siden:
Formen kommer forskjellig til alle. For meg tok det litt tid, men så slapp jeg unna de verste "abstinensene" som mange sliter med i opptil 2 uker etter oppstart. Det er mange som sliter med hodepine og svimmelhet den første tiden. Jeg ble litt sånn "lett i huet" av og til, men ellers ingen forskjell.
Men jeg koser meg masse med turer med bikkja og går jo en del i forbindelse med skolen også; til og fra buss og trikk og sånt. Så alt i alt tror jeg at jeg er sånn nesten aktiv ihvertfall ;)
Mimou sa for siden:
Høres bra ut! Jeg går hele dagen på jobb også og nå er det liksom med litt lettere steg. Men, jeg merket at ettermiddagen har en tendens til å være tung ennå..... Likevel lettere enn for en uke siden :D
Har fått tak i en bok om LCHF, men ikke ketolyseboka..... Må kjøpe selen og stix også. Når kom du i ketose Fullfres?
Fullfres sa for siden:
Ketolyseboka koster 260,- på Bokkilden. Jeg kjøpte den der istedet for å handle alt gjennom ketolyse.no. Den godeste Herr Ketolyse vet å ta seg betalt ;) Jeg liker opplegget, bare ikke å måtte betale mer enn jeg må. Så boka kjøpt på bokkilden, og ketostix på apoteket. På ketolyse.no koster stixene kr 79,- + frakt som er 96,-! Hallo!! Snakker om å bli tvunget til å handle i det vide og det brede for å få det til å lønne seg med frakten! På apoteket koster stixene kr 56,- så det lønner sg å kikke litt rundt før man handler :)
Jeg sjekket med stix allerede dagen etter at jeg begynte på dietten, og da begynte den å bli litt rosa. Dagen etter det var den mørkere, og nå holder den seg nesten konstant på nest mørkeste graden. Jeg er fornøyd så lenge jeg får skikkelig utslag. Stixen MÅ ikke være dyp lilla for at man skal være i ketose altså :)
Mimou sa for siden:
:eek: Jeg som trodde jeg hadde funnet den gode prisen på boke, men nei..... Skal sjekke om de har den på Meny, der har de i hvert fall noen ketolyseprodukter.
Skal altså sporenstreks kjøpe stix, i morgen :D
Nå har jeg to bøker også ( av Dahlqvist og Höglund....hyyyysj!!) bedre enn ingenting?
Men, spørsmål, igjen, jeg er så varm i kinna :confused: Det begynte i går og er enda varmere i dag, ikke feber altså, men sånn "opprørt"-varm..... Har kanskje ikke noe med maten å gjøre :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.