< Tilbake til oversikten

Et litt anderledes syn på lavkarbo

dydde sa for siden:

Hei

Har sett det er mye oppstyr rundt lavkarbo og alt dette her.
Har erfaring fra dette kostholdet selv etter 4 år med lavkarbo, høy fett spesielt animals fett, men prøvde også vegetar versionen med mye plante fett osv.
Har en del spørsmål jeg vil alle lavkarbo folk skal svare eller tenke på, disse går som følgende.

Har dere noengang hørt om idrettsfolk i verdenseliten som kjører lavkarbo kosthold? disse lever av gullmetajler og det gjør også støtteapperatet, så hvis dette er så fantastisk hvorfor blir det ikke praktisert? Jeg vet godset og odd kjører lignende men jeg snakker om VERDENSeliten.

Hvis alle folk skulle levd på dette, hvordan ville jorda og verden sett ut?

Hva med alle sukserike sivilisasjonene opp gjennom de siste 10 000 årene som kun levde på stivelse produkter omtrent, supplert med noe frukt og grønnt. Tenker på asiatene med ris, afrikanerene med poteter, amerikanerene med poteter osv. osv. "Les The China Study" for all dokumentasjon.

Har universet/gud/ hva du vil kalle det laget jorda slik at det letteste å dyrke, det som har mest vitaminer og mineraler pr kalori skal være giften for oss? Jeg snakker da hovedsaklig om frukt. Dette blir da vanskeligere når man flytter fra tropiske områder hvor da folk brukte ris, poteter osv.. for å livnære seg siden dette kunne lagres.

Hva med alle folkestammene rundt omkring som alle er tynne, raske, friske osv. og disse lever jo kun på karbo? bare ris å noe grønnsaker osv. Ikke noe kjøtt, fløte osv.

Noe å tenke på... men selvfølgelig kritiser også om du er uenig.

Charlott sa for siden:

Yepp.... OL-vinner i skiskyting, Bjørn Ferry :)

Nerthus sa for siden:

Ja det har jeg. Bjørn Ferry er en av de.

Hm, kanskje full av normalvektige friske mennesker uten kostholdsinduserte sykdommer som diabetes?

Jeg kan ikke komme på en eneste del av verdens befolkning i dag som ikke sliter med kostholdsinduserte sykdommer og massiv overvekt... du kan kanskje gi noen mer konkrete eksempler?

Mennesket har alltid spist proteiner, dette fordi proteiner inneholder essensielle aminosyrer som er livsviktige for kroppen. Svært mange blir i dagens velferdssamfunn seriøst syke av all den lett tilgjengelig karbomaten. Tidligere var maten mindre prosessert og hadde mer næring, slik er det ikke i dag.

Ingen kan leve kun på karbo og være friske. Jfr protein-behovet nevnt ovenfor. Denne påstanden er så tynt begrunnet at jeg tror ikke jeg skal kommentere den nærmere :)

Jeg anbefaler at du tar en titt på Gary Taubes forelesningsserie om temaet du tar opp, han viser til mange undersøkelser gjort på de såkalt friske grupperingene du nevner :)

De aller fleste på lavkarbo spiser ikke mer proteiner enn tidligere, jeg regner med det er det du tenker på spesifikt. I tillegg spiser jeg mye mer grønnsaker enn noengang før. Jeg tåler karbo særdeles dårlig, jeg blir faktisk syk av det. Bla har jeg chrons som nå er nær 100% under kontroll etter kostholdsendring.

Mitt valg om å spise lavkarbo er basert på generell bedre helse - så jeg forstår ikke egentlig hva det er jeg skal tenke over? Jeg tar ansvar for mitt liv og helse - og sparer forhåpentligvis det offentlige mange penger på denne måten :)

taraquin sa for siden:

Lite innspill til deg nerthus, du har rett i at det pr idag ikke finnes folkeslag som ikke sliter ift kostholdsrelaterte problemer (om man ser bort i fra enkelte indianere\utstammer i asia og sør-amerika som knapt har hatt noe besøk utenfra. Dog har mye forandret seg, det er ikke til å skyve under en stol at mange asiater tidligere har hatt meget god helse, eks kina og japan, mens de idag begynner å slite. 2 ting har skjedd: De har fått et mer vestlig kosthold med raffinerte karbohydrater, godteri og de er i tillegg mer inaktive, noe som ikek påvirker vekta i særlig grad, men har mye å si ift hjerte- og karsykdom. Tidligere spiste man mer grønnsaker, fisk, brunris\naturris, minimalt med sukker osv, og man hadde da generelt mye bedre helse enn idag. Gary Taubes har fått mye kritikk for å være selektiv med sin bruk av studier, da han siler bort de som ikke støtter hans syn. Han hadde bl.a en utveksling med Fedon hvor flere stillehavssamfunn med god helse og en god del karbo (da i form av rotfrukter, frukt og grønt, men i tillegg endel kokos og fisk) og god helse, disse tok ikke Taubes med i sine bøker da de ikke backet opp hans syn. Han bruker også flere studier fra 50\60-tallet som idag ikke hadde blitt publisert pga mange feilkilder bl.a ift kaloriinntak og selvrapportering når f.eks tvillingsstudier (double-labbeled water studiene) og avviksstudiene hvor overvektige ofte underrapporterer matinntak (uten å lyve med vilje) elegant hoppes over.

Jeg er enig med Taubes i at raffinerte karbohydrater er hovedsynderen, men synes han drar det vell langt jmf det jeg skrev ovenfor.

Ift lavkarbo og protein så spiser omtrent samtidlige i ulike studier mer protein enn høykarbo. Såklart er det mulig å ikke øke proteininntaket, men det er svært vanskelig å ikke spise mer protein på lavkarbo siden både kjøtt, fisk, nøtter og meieriprodukter har svært høyt proteininnhold, sammenlignet med f.eks brød, potet og ris. Selv ovenjords grønnsaker har et høyt proteininnhold sammenligna med andelen karbo. Ikke noe galt med det, protein er viktig, metter bra og flere proteiner er ketogene og kan støtte opp om ketosen ved å danne ketoner :) Jeg kjenner flere som lever på lavkarbo og noen som kjører ketose og de sliter med å spise mindre proteiner enn før med mindre de velger mye mer grønnsaker og oljer som olivenolje, kokosolje i stor utstrekning.

dydde sa for siden:

Hvor mye Karbo spiser Bjørn Ferry til dagen?

Ok så det hadde ikke godt utover natur eller nogenting hvis alle skulle levd slik? Hva med alle dyr vi må drepe og ha for å produsere nok melk, fløte osv. Hva med alle kyllingene siden vi skal ha 5 egg minst til dagen?

www.youtube.com/watch?v=YbVECw_v3YI Der er det noen folkeslag som blir nevnt.

Jeg tenker på helse, velvære, sport, planeten og menneskene. Og jeg skårer topp hos alle.

Ser på Taubes, kult at han går tilbake så langt som hele 40-60 år tilbake i tid. Gi meg noe med mange tusen eventuelt millioner.

dydde sa for siden:

Når jeg snakker om høy karbo snakker jeg om naturlige kilder.
Nr 1. Best av alt er frukt så grønnsaker
Nr 2. Stivelse produkter som potet, ris, fullkorn osv. Som folk har levd på i TUUUUUUSENER av år ikke de siste 60 årene som Taubes snakker om

dydde sa for siden:

Når jeg snakker om høy karbo snakker jeg også om lav protein og lav fett. Altså max 10% av kaloriene fra begge. Jeg snakker om vegetar måte å leve på som de mest sukserike og atletiske, friske folkegruppene gjorde i tuuuuusener av år

monja sa for siden:

I følge Ferry selv ligger han på ca 15% karbohydrater.

Charlott sa for siden:

Mulig jeg er litt i "valpetåka" her, men hva er det du EGENTLIG vil ha diskusjon på? At det ødelegger jorda om alle skal spise lavkarbo? Eller noe i den duren?

dydde sa for siden:

Nope. At du ikke klarer å yte maksimalt, at det ikke er sunneste måten å spise på i det hele tatt. At ingen som har hatt valget har levd slik før i tida

Charlott sa for siden:

Riktig... Så du forteller oss at vi ikke kan spise som vi gjør? Hva med feks inuittene da? Regner med at du har en masse, solid dokumentasjon på det ikke er bra å spise naturlig, ren mat?

Har aldri vært så frisk som etter at jeg la over til lavkarbo jeg for min del, etter 5-6 år hjemme ser det ut til at jeg kan forsøke meg i jobb igjen :D

nellie sa for siden:

Hvem er Bjørn Ferry egentlig? Har bare sett navnet hans "brukes" mye her inne. Hva er han i verdenseliten i?

dydde sa for siden:

Vil bare informere jeg, gikk til helvete med meg når jeg kjørte 4 år på lavkarbo, så vil bare at folk skal lete rundt med åpent sinn når de ser etter kostholdsråd.
www.20potatoesaday.com/
wow trodde ikke det kunne gå ann i følge lavkarbo guruene :)
Vil bare hjelpe thats it :)

Charlott sa for siden:

Svensk skiskytter, olympisk mester. :)

nellie sa for siden:

I nyere tid, eller?

Charlott sa for siden:

Han vant jaktstarten nå i -10 :D Om du googler fyren finner du masse :)

Charlott sa for siden:

Hjelpe med hva? Setter alltid pris på hjelp ;)

nellie sa for siden:

Orker ikke google med mobilen:p
Men thanks.

dydde sa for siden:

Si min erfaring med 4 års lavkarbo og hva som har hjulpet meg og mange andre til et bedre liv :)

Charlott sa for siden:

Det er jo kjempeflott!

Men, har jeg forstått det korrekt om du levde 4 år på lavkarbo og var dårlig hele tiden?
Tror nok ikke jeg hadde holdt på i 4 år om jeg og kroppen min ikke trivdes på et slik kosthold altså ;)

TrillTrall sa for siden:

Du er klar over at når sumobryterne skal spise seg opp og bli enorme så er det ris de kjører i seg? Ikke fett og kjøtt.

Inuitter spiste kun fisk og rein og var friske som bare det, hjerte-kar-sykdommer fantes ikke der. Likeså det folkeslaget i Afrika som jeg ikke husker navnet på, de spiste også kjøtt og blod. Friske som bare fy og null livsstilsykdommer.

Charlott sa for siden:

Masaier?

TrillTrall sa for siden:

Ja, masaier var det. :)

Nerthus sa for siden:

Vi må ikke drepe dyr for å få melk, fløte og egg.... det er best om de er i live når de blir melket og skal legge egg :)

Hvordan skårer du topp hos alle??

?? jeg kan godt gi deg en mengde linker med informasjon, men jeg lukter at du ikke er så veldig interessert ;)

Olive Oil sa for siden:

Dydde er muligens en liten kranglefant som er misunnelig på andre som får det til? Bare en tanke..

Nerthus sa for siden:

Hvem er du som forteller meg hva som er sunt for meg? Du er nok et lite troll tror jeg :)

nellie sa for siden:

Sumobrytere spiser seg vel opp på en salig blanding av karbo, fett og proteiner. Og vi snakker maaaaaange tusen kalorier over dagsbehovet hver dag, så de kan ikke akkurat taes med i betraktningen. Men karbohydratene hjelper selvfølgelig på oppgangen:)

dydde sa for siden:

Greit, tror jeg startet tråden uten å tenke meg om. Glemte at d kom til å ble masse disskusjoner osv. :p

Grunne til jeg varte 4 år var pga jeg snakket med alle guruene, leste alle bøkene og fikk hjelpe av alle som sa det skulle fungere.

dydde sa for siden:

Bare en som har erfaring etter 4 år med lavkarbo, thats it :)

dydde sa for siden:

[quote=Nerthus;1112589]Vi må ikke drepe dyr for å få melk, fløte og egg.... det er best om de er i live når de blir melket og skal legge egg :)

Man må drepe ungene til kyrne så vi kan få melka. Er ikke nok til mennesker og ungene dems :)

Olive Oil sa for siden:

Du er nok i feil forum, lillegutt. Om bildet er av deg, burde du nok heller holde deg til et boleforum. :D

Dolsi sa for siden:

Tror at hver og en må finne det som fungerer for dem jeg.
Selv har jeg innsett at min kropp har det mye bedre på lavkarbo enn på karbomat.
:)

Charlott sa for siden:

Hvilke guruer er det du tenker på? Helt konkret?

Så lurer jeg veldig på hvorfor du levde lavkarbo i FIRE år om du syntes det fungerte så dårlig?

Jeg tenker at det er lov å tenke sjøl, hadde ikke dette fungert for meg, hadde jeg ikke holdt på i 4 år altså.... :)

Dolsi sa for siden:

[quote=dydde;1112607]

man holder dyr for at mennesket skal få mat, sånn har det alltid vært.
Det finnes knapt noen som ville hatt kyr i fjøset og gris i bingen bare for å fore dem uten at vi mennesker skal ha nytte av det.
Råder deg til å finne deg et forum for dyreforkjempere om dette opptar deg så sterkt.
Her inne eter de fleste av oss iallefall dyr med god samvittighet

dydde sa for siden:

Kenn Hallstensen, Gary Taubes, Dr Jan Kwasniewski kommer ikke på alle nu :)

Nerthus sa for siden:

De spiste altså mer Fedon-preget - mens de nå sliter med overinntak av raske karbohydrater... jeg har nok ikke sagt at en del folkegrupper ikke var friske og raske med sitt tidligere kosthold, men det besto ikke kun av karbohydrater :)

Haha, jeg må virkelig le - for DET gjør ikke den andre siden?? De avviser jo ALLE studier som fremmer lavkarbo :)

Hva er kilden din til disse påstandene?

Han drar det vel langt ved og "utelukke" studier som ikke støtter hans poeng? Helt naturlig spør du meg, jeg synes hans dokumentasjon holder i massevis. Motstanderene er ikke det spøtt bedre, de bruker faktisk studier som er jukset med som bevis. Ta 7 countries study som opprinnelig besto av 22 land, men kun 7 støttet opp om den opprinnelige hypotesen... (tema fett og hjerte-/karsykdommer)

Kilde til dette?

Veldig mange her inne spiser til tider ekstremt lite protein i forhold til behovet, så dette blir bare synsing mener jeg :) På høykarbo spiste jeg mye mer prosesserte proteinkilder, og de hadde både dårligere kvalitet på proteinet og mye mindre proteininnhold enn rent kjøtt/fisk/fugl.

dydde sa for siden:

Jeg vil alle skal ha det bra :) men vil bare at alle skal se med brett syn. Altså se på de som lykkes på karbohydrat rik kost, bøker om det som The China Study osv. Så seff se på høy fett. Ikke bare hør på høy fett guruene snakke om karbo er dårlig og høy fett er bra. Hør også på dem som sier og skriver bøker om høy karbo osv. :)

Charlott sa for siden:

Og hvordan sa disse at du skulle spise?

Fint om du forteller mer om hvordan du spiste og på hvilken måte du mener det ikke er bra.
Til nå har du bare kommet med helt løse påstander og jeg skjønner fortsatt ikke hva du skal frem til jeg... :)

Nerthus sa for siden:

[quote=dydde;1112607]

Ehm... så vi dreper alle kalver for å få melk? Men hvordan får vi nye kyr som lager melk da? Går vi TOM for kyr tilslutt??

dydde sa for siden:

[quote=Nerthus;1112632]

ja vi dreper ALLLLLLE, eller en del?
Er jo easy det, men tvangsføder mora med en kunstigpenis med sæd i så bang produserer dem melk året rundt, ezy. Men seff doen kalver må bøtes med livet

bevaremegvel sa for siden:

[quote=dydde;1112607]

:D du er ikke sann. hvordan kan vi fortsette å få melk om vi dreper ungene? kyrne er som oss mennesker, de lever ikke evig de heller :rolleyes:
Og gå på lavkarbo i 4 år og så finne ut at det ikke fungerer? hmm, da er du enten litt treig av deg eller utrolig sta. jeg hadde sluttet for lenge siden om det ikke fungerte.

Charlott sa for siden:

Kan nesten garantere deg at ALLE her inne har levd høykarbo før omlegging til lavkarbo ;)
Så, høykarbo er ikke særlig ukjent :cool:

dydde sa for siden:

70-80% fett. Lite karbo osv.
Regner du har hørt om dem og lest bøkene siden du følger kostråda dems?
Alt fra 0-100 gram karbo til dagen. Klarte ikke jogge, trene eller noe. Kondisjonen var helt på bånn. Beina hadde null futt.
Aldri overskudd osv.

Nerthus sa for siden:

Dette kommer kanskje som en overraskelse, men de fleste her inne har spist høykarbo i mange mange år - uten og lykkes... Resultatet er dårlig helse og overvekt. Derfor er de nå her inne og nyter et deilig kosthold som faktisk gir vektnedgang og bedre helse. Tror du vi er idioter her inne som ikke kan tenke selv? Tror du vi ikke har prøvd det meste av kosthold for å gå ned i vekt og få bedre helse?

En stund siden sist det var et troll ute etter og skape diskusjon her, forsåvidt greit - er ikke mye å se på tv uansett - men herregud du har et problem, og jeg er usikker på om dette er forumet for å gi uttrykk for dine frustrasjoner...

Gerd sa for siden:

Slik f.eks.....:

dydde sa for siden:

Ok så når dere levde på høykarbo så spiste dere heller ikke hvitt sukker, melke produkter, kjøtt, salt, brød og annen ferdiglaget boks mat?
Som jeg skriver vegetar, max 10% av kaloriene fra fett og protein. Tviler på så mange kjørte det kostholdet som sukserike sivilisasjoner levde på i 10 000+ år. Tror nok de kjørte mer standard høy fett, høy karbo, høy protein høy alt som ikke er bra.

Charlott sa for siden:

Så leit at du hadde en slik erfaring da...

Men, måtte du bruke FIRE år på å finne ut at det ikke passet for deg? Kjipt... ;)

Gracella sa for siden:

Hvis man ser på tidligere innlegg fra Dydde, så virker det som om det er lillebroren hans som er inne og skriver nå.

Kula sa for siden:

På hvilken måte fikk du problemer med lavkarbokostholdet? Var det helseproblemer? Var det resultatmessig i forbindelse med idrett?

dydde sa for siden:

For all del, se på mine eldre poster. Skrev et spørsmål som ble stiftet i Helse bladet til Kenn Halstensen.

Charlott sa for siden:

Så, du skal ha oss til å bli vegetarianere??

dydde sa for siden:

Eller at jeg kom tilbake etter 2 år ? yeee

Olive Oil sa for siden:

Og det tok deg 4 fuckings ÅR på å finne ut at det var kostholdet som gjorde det? :visemuskl

dydde sa for siden:

Jeg vil råde dere til å lese bøkene om de som anbefaler det ja. Som The China Study osv. De som har gjort GRUNDIG undersøkelse før dere tar en beslutning om hva som er best

Gerd sa for siden:

Ja, du skrev jo de innen denne 4 års perioden du snakker om...

dydde sa for siden:

Når man har profesjonelle folk rundt seg som sier man skal gjøre det pga det er best, og man leser bøker osv. av alle at det skal være best så tror man til slutt det er noe gale med seg selv og ikke kostholdet. Og ja derfor skriver jeg dette, jeg lette KUN etter lavkarbo bøker, poster osv. hvorfor det var så bra. SMALT syn, som jeg vil prøve at folk ikke gjør her.

Pøsh sa for siden:

Du sleit fysisk i 4 år pga kosten og kommer nå tilbake etter to år for å fortelle oss dette?

Nerthus sa for siden:

Så du mener ingen av oss har gjort grundige undersøkelser før vi valgte lavkarbo - og ikke minst fortsatte og spise lavkarbo?

Du som kan og vet så mye - kan du ikke fortelle oss hvordan du spiser i dag? Med 80% karbo og 10% fett og 10% protein, vegetarisk - OG med mye trening - hvordan får du i deg nok proteiner hver dag?

dydde sa for siden:

Jeg startet med dette for å bli kvitt asthma og allergi, samtidig som jeg ville være best mulig fysisk. Siden jeg drev med profesjonell idrett.
Allergien og asthmaen ble redusert, men aldri borte.
Jeg skulle gjøre det pga resultat i idrett ja. Det som skjedde var at musklene ble så slappe og jeg klarte ikke å løpe. Alle glykogenen bare randt ut i sanden. Jeg hadde ikke noe krutt til å løpe eller løpe hurtig

Nå er jeg kvitt asthma, allergi, veier mindre og presterer bedre :) etter jeg byttet til det jeg beskriver

Charlott sa for siden:

Da blir du sikkert glad for å høre at de aller fleste her inne klarer å tenke selv, jeg tviler veldig på at det er mange her som spiser seg dårlige i 4 år før de gjør forandringer ;)

Men, snilt av deg å tenke på oss! ;)

Olive Oil sa for siden:

Foreslår at vi lar denne lille trollgutten holde på for seg selv, jeg. Han kjeder seg sikkert på en lørdagskveld..

dydde sa for siden:

Jeg spør, har dere undersøkt BOK SOM ER BASERT PÅ HØG karbo kosthold? som jeg beskriver? nei dere spiste vanlig norsk kost som er høy karbo men også høy i fett og proteiner. jeeeez les mine innlegg

Varierer, spiser forskjellige grønnsaker og litt salat. 20 bananer, 20 dadler, melon, appelsiner, tja den frukten som er i sesong og jeg har lyst på.

OI jeg blir sterkere på hver treningsøkt men jeg får jo så lite proteiner? Mm som sagt les alle bøker og syn på de forskjellige tinga så danner man seg et eget svar :) og ikke minst, praktiser det å se :)

Spiser aldri under 3000 kalorier til dagen 95% av dem er karbohydrater sånn ca.
Gått ner mye mer enn med lavkarbo samtidig som jeg er mye sprekere.

dydde sa for siden:

Det jeg gjør vettu. så derfor jeg ville hjelpe

Håper seff alle har det kanon på lavkarbo og lykkes me det. Men les begge sider av saken før dere danner deres egen mening :)

Teori fra high fat guru`er kan være veldig blendene, det kan også kostholdsråd fra høg karbo folk som jeg snakker om. Når man hører på begge så får man selv bestemme pga grunnlaget og kunnskapen er så mye bredere

Charlott sa for siden:

Det du sier er: slutt å spis lavkarbo, det fungerer ikke. Spis heller som DU sier, for det fungerer?

Bytte ut lavkarboguruene våre med deg, rett og slett? ;)

dydde sa for siden:

Vel folk spiser seg jo syke i 30+ år, så 4 år er ikke så mye. Men klart er man nok ensporet så kan det ta lang tid før man ser seg selv i speilet og tar en skikkelig vurdering på alt

dydde sa for siden:

Virker som du faktisk er litt ensporet og trengte dette innlegget.
For å vite at det finnes svart å hvit farge må man ha sett begge.Les fra begge hold og dann deg din egen konklusjon. Det er alt jeg vil ha gjennom, som jeg har sagt her mange ganger.
Da mener jeg ikke hva høg fett guruene sier om høykarbo eller karbo men de som mener det er bra. Da har du bedre fundament på å ta egen beslutning

dydde sa for siden:

Jeg tror ting er enklere enn det beskrives. Gud/skaperen hva du vil kalle det, tror jeg gjorde det enkelt for oss. At man ikke skal trene å ha dyr i fangenskap, drepe dem, ta melken fra ungene osv. for å ha det bra

Pøsh sa for siden:

Svart og hvit er ikke farger :p

Nei, jeg tror vi takker deg for din innsats om å opplyse oss og ønsker deg lykke til videre.

Kula sa for siden:

Jeg forstår ham slik at hans råd er å ha et åpent sinn og vurdere alternativer hvis lavkarbokosthold ikke fungerer for deg.

Charlott sa for siden:

Nå har jeg funnet et kosthold jeg stortrives med, alle blodprøvene mine, og helsa, blir bedre og bedre, utholdenheten min øker osv osv.

Tror kanskje du startet med lavkarbo for å bygge kropp. Mens hovedvekten av medlemmene her spiser lavkarbo for å bli friskere og gå ned i vekt. Litt ulike utganspunkt?

Er forøvrig flere her inne som trener mye og hardt - på lavkarbo.

Selv om det ikke fungerte for deg fungerer det for veldig mange av oss.

dydde sa for siden:

KORREKT :D takk

ikke stol blindt på hva høg fett guru`ene sier. Spør om de kan vise deg magen pga de skal jo være trente? spørr om de kan løpe 5 km. Alle sier jo trening er bra for helsa. Vær like kritiske til dem som dere er til meg :D

dydde sa for siden:

Helt klart. Det er jo kanon for deg, er til folk som ikke helt lykkes med det. Da mener jeg ha energi til å trene hver dag og gjøre det man vil. Tenker bare på lett joggetur osv. Er frisk og rask ikke har helse problemer. Har du alt dette så kanon, lavkarbo er for deg.
Ja de går her for å gå ned i vekt. Men husk det er forskjellig på VEKT og fett. Går man på lavkarbo mister man kjappt 5-10 kg den første uka pga all glykogen i musklene renner ut som også binder vann. Med andre ord du har mistet MASSE energi som igjen viser på vekta, men ikke noe fett.

Nerthus sa for siden:

Ikke jeeeez meg din dust! De aller fleste her inne har spist lavkarbo og lavfett og litt protein i lang tid for å oppnå bedre helse og lavere vekt. Du har jo ikke oversikt over hva alle har spist så jekk deg ned noen hakk er du snill.

Du mener at din ekstremdiett med 20 bananer pr dag er bedre enn lavkarbo? Good for you - fortsett slik og la nå oss få spise fettet vårt i fred :)

Hvor lenge har du spist slik? Hva sier blodprøvene din om feks folat, B12 og jern?

Charlott sa for siden:

Tror ingen av disse "guruene" har den vinklinga til lavkarbo, at du skal få DEN magen eller løpe 5 km :)
Som sagt, jeg tror nok de aller fleste som begynner på lavkarbo først og fremst gjør det for å gå ned i vekt og få bedre helse :)

dydde sa for siden:

Jeg mener helse henger sammen med fettprosent også. Klart mange syke som har lav fettprosent, men generelt så henger det sammen pga for mye fett på kroppen er jo bare dritt og dødvekt. Ikke noe man har behov for.
Sunn fettprosent hos menn mener jeg er 6-10% og kvinner er jo seff høyere, men usikker på hvor mye :)

Nerthus sa for siden:

Da er du mer åpen enn jeg klarer og være... jeg ser ikke at det er alternativer til lavkarbo han selger - det er ekstremdiett med 95% karbo og 20 bananer om dagen ;)
I tillegg opplever jeg det som respektløst og tro at vi alle her inne ikke klarer og tenke selv, og at vi ikke HAR forsøkt ganske mange forskjellige retninger før vi havna på lavkarbo :)

Men nå synes jeg jo det er godt og bli litt engasjert av konfrontative påstander mot et kosthold som fungerer for meg - får opp blodtrykket litt liksom ;)

Charlott sa for siden:

Vi går jo NED i fettprosent på lavkarbo... :)
Har gått ned ca 25 kg siden jeg la om, noe av det må nødvendigvis være fett :)

dydde sa for siden:

Me tanke på b12, de fleste trenger det supplementet.
www.amazon.com/Could-Be-B12-Epidemic-Misdiagnoses/dp/1884995691/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1306007082&sr=1-1

Vært å lese :) er skrevet av HARDCORE kjøtteter

Jeg skal ta veldig snart, men du kan finne mange blodprøver ute på youtube.

Cherry sa for siden:

[quote=dydde;1112634]

HÆ? Melker ikke kua uansett kalving eller ei? Går de ikke i fjøsen sånn tre ganger om dager og melker de???:confused:

dydde sa for siden:

Så klart, man pleier å gå ned så lenge man spiser mindre kalorier :D Hvor mye er fett? tja bruk fettlkype eller mål det med fansy maskiner :D
Så lenge du er like sterk så før, dette sjekker man enkelt med å løfte vekter osv. så vet man at muskler ikke er tapt. Joggetur lettere å raskere? klart bonus

dydde sa for siden:

[quote=Cherry;1112712]

Vel... er bare å søke det opp :)
Tror ikke de trenger å produsere melk så lenge dem ikke har kalver?
Vet at mor mi slutta å produsere melk i brystene for mange år siden.
Melka er for kalver sist jeg sjekka, har ikke møtt en ku som vil at jeg skal suge på brystene hennes

dydde sa for siden:

Sier ikke alle har det, men noen. Siden jeg var der selv. Så jeg prøver å nå ut til dem som kanskje sliter. Men også til alle bare for å undersøke hva som er ute der.

Charlott sa for siden:

Tja, når jeg gikk ned på det meste, lå jeg på 3500-4500 kcal. Ikke fysisk aktiv utover turer med hundene ;)
Jeg kn ikke trene særlig pga sykdom skjønner du :)
Jeg tror kanskje du først og fremst er opptatt av preastasjoner og det å bygge kropp.
Men, de aller fleste her inne spiser lavkarbo for å slanke seg og få bedre helse.
Og da fungerer lavkarbo helt utmerket, for de fleste :)

dydde sa for siden:

Så bra
Hva me å bli kvitt sykdommen?

Kula sa for siden:

Ja, der har du meg i et nøtteskall :-)

Cherry sa for siden:

[quote=dydde;1112716]

gjesp

Mora di slutte å produsere melk fordi du skulle slutte å henge i puppen på henne, men jeg tror det var noe for tidlig, for tror ikke du har fått med deg alle de gode antistoffene i morsmelka som gjør deg rusta til livet.

Rude, I know, I don't care.

Kua produserer melk så lenge den blir melka.

Charlott sa for siden:

Har skrevet det i flere innlegg allerede, på lavkarbo er jeg friskere enn på mange år. Etter 5-6 år hjemme ser det ut til at jeg kan begynne å jobbe igjen.
Selv jernlager og blodprosent har begynt å stige etter kostomlegginga :)

dydde sa for siden:

Kanon, men enda ikke frisk? :)

dydde sa for siden:

[quote=Cherry;1112726]

Ok. Kan du gi meg kilden til det også?

Peppa Gris sa for siden:

Jeg yter mye bedre på trening når jeg er i ketose, så jeg vet ikke om jeg vil gå over til 95% karbohydrater gitt.

dydde sa for siden:

Ok, har du prøvd begge for å sammenligne?

Charlott sa for siden:

Ikke helt nei. Det hender det tar litt tid med oss som har kroniske diagnoser.
Poenget for meg er å bli friskest mulig på et kosthold jeg trives med :)

dydde sa for siden:

Helt enig :) selv om jeg alltid går for helt frisk :)

Charlott sa for siden:

Hehe, har man mulighet til det så gjør man selvsagt det ;)

Men, det er nok en del sykdommer som er kroniske, man vil ha dem så lenge man lever. Da får man finne ut hvordan man kan leve for å leve best mulig MED sykdommen, ikke sant? ;)

TrillTrall sa for siden:

[quote=Cherry;1112712]

Nope. Kua må jevnlig ha kalv, er usikker på om den må kalve hvert år, men den må i alle fall ha fått minst 1 kalv før den begynner å gi melk og den må nok kalve med noen få års mellomrom for å opprettholde melken ja.

Her står det at kua må ha kalv hvert år for å gi melk hele tiden:
www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/fuvastri/kua.html

Men jeg er temmelig sikker på at den melkebonden jeg pleide å vanke i fjøset hos da jeg var liten ikke hadde kalv på samtlige kyr hvert år. :) Mener å huske han hadde 2-3 kalver hver sommer, men rundt 10 kyr kanskje.

dydde sa for siden:

Det finnes alltid noen som har klart det? Men helt klart, jeg vet ikke ang kroniske sykdommer. Men jeg ville ialefall gjort alt jeg kunne for å finne folk osv. som har kurert det så jobbet meg ut i fra det :)

taraquin sa for siden:

Nerthus:
Jeg er elendig på quoting, vi er vell enige ang urbefolkningene.

Taubes blir ikke det spor bedre når han er like selektiv som motparten, en god formidler vil ta med ting som støtter begge sider av saken for så å dra en konklusjon. Jeg tror nok uansett at lavkarbo vinner, men Taubes gjør flere feil ift å ikke nevne nyere og bedre studier som ikke nødvendigvis er like svart-hvite som hans syn. Såklart har "etabilisementet" gjort mye feil, jeg er svært uenige med mye av det de mener og mye mer enig med Taubes, men om man går gjennom studiene viser det seg at de f.eks etterhvert ser at mettet fett ikke leder til HKS og dette sa selv Rune Blomhof i ernæringsutvalget. De kommer gradvis etter selv om det tar tid :)

Jeg finner ikke kilden ift Fedon, men mener han sa det i et intervju, skal prøve å finne det senere, men det er uansett ikke noe sensasjonelt over det og dokumentasjonen ift dette er god selv uten Fedons meninger :)

Det er svært få som bruker seven countries studien lenger, senest leste jeg konklusjonen til WHO som sa det ikke var sammenheng\meget svak sammenheng mellom mettet fett og HKS, men det tar tid å endre.

Ift studiene, se på studier ift høykarbo\vs lavkarbo, nær sagt i alle hvor folk spiser fritt ift lavkarbo så ender de opp med høyere proteininntak enn karbogruppa, jeg gidder ikke linke til en drøss med studier, tror du meg ikke, se selv :) Som sagt, ikke umulig å leve sånn, men den eneste lavproteinkilden man har i lavkarbokosthold er jo smør, rene oljer og grønnsaker omtrent, alt annet som meieriprodukter, nøtter, egg, kjøtt, fisk osv inneholder langt mer protein enn høykarbomat som nesten ikke inneholder noe protein. Både jeg og ihvertfall 5 andre som spiser karboredusert\lavkarbo sliter veldig med å ikke øke proteininntaket, men det har uansett ikke noe å si, protein er bra, kan hjelpe ift ketosen, metter bra osv.

Vi må være tolmodige, om noen år har nok vi lavkarbofans mye større tyngde og gjennomslag enn vi har idag :)

dydde sa for siden:

[quote=TrillTrall;1112746]

Ok da blir det "fakta" fra linken mot din mening/hukommelse :)

Charlott sa for siden:

Det er en grunn til at det heter KRONISK sykdom vet du ;) Det betyr at det foreløbig ikke finnes en kur som helbreder sykdommen ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.