dydde sa for siden:
Helt klart, sannheten vil alltid vinne tilslutt :D
The China Study er 30 års studering av alle folkegrupper som er dokumentert og hva de spiste osv. :D verdt å lese
dydde sa for siden:
Helt klart, sannheten vil alltid vinne tilslutt :D
The China Study er 30 års studering av alle folkegrupper som er dokumentert og hva de spiste osv. :D verdt å lese
Nerthus sa for siden:
Jeg hadde lavt B12 og folat på lavfett-høykarbo kosthold, måtte faktisk ta B-vit sprøyter. Dette normaliserte seg etter bare 3 mnd på lavkarbo. Jeg ser ikke helt poenget med og finne "blodprøver ute på youtube"??
Lillemy71 sa for siden:
Tja jeg yter mer nå enn noen sinne. Har aldri trent så hardt før og aldri hatt så stor progresjon på så kort tid. Dette bekreftes også av min personlige trener, han er forbløffet over den fremgangen jeg har i forhold til mange av de andre han trener.
Tror vi har fått et av våre forumtroll på besøk jeg :p
Nerthus sa for siden:
Du bør kanskje lese deg litt opp på fettets rolle i kroppen før du kvitter deg med ALT fettet på kroppen din... ;)
dydde sa for siden:
Du har Gary Taubes som praktiserer det han mener er rett? api.ning.com/files/mHJu77erJpjbOoiGDce6w3yuKC86cXWRkrbSQIuezRaDbgAqP0tophbVK9AZyjh58sNCtMqPifKxRQ2dKzs8hTlSjSurEd/GTaubesDoughy.jpeg
vs en annen "guru" som praktiserer det han mener er rett
58 år, bilde er tatt i mars 2011
dydde sa for siden:
Vet hvem jeg ville hørt på av de 2
dydde sa for siden:
derfor jeg mener 6-9% er bra og ikke under 5-6%
Lillemy71 sa for siden:
Du har jobba på gård forstår jeg?? Hvis vi hadde drept ungene til kyrne, eller kalver som det heter på godt norsk hvor skulle vi da fått nye kyr fra? Selvfølgelig får kalvene vokse opp, på morsmelk. Den første melka fra kua etter kalving kan allikevel ikke gå inn i produksjon. Dessuten produserer en ku med kalv mye mer melk enn normalt så man kan både la kalven få sitt og allikevel melke til produksjon. Sjekke kilder før du slenger ut masse påstander??
dydde sa for siden:
[quote=Lillemy71;1112769]
Du har jobba på gård forstår jeg?? Hvis vi hadde drept ungene til kyrne, eller kalver som det heter på godt norsk hvor skulle vi da fått nye kyr fra? Selvfølgelig får kalvene vokse opp, på morsmelk. Den første melka fra kua etter kalving kan allikevel ikke gå inn i produksjon. Dessuten produserer en ku med kalv mye mer melk enn normalt så man kan både la kalven få sitt og allikevel melke til produksjon. Sjekke kilder før du slenger ut masse påstander??
Vel jeg har gitt dere en link til en som har sneket seg inn og filmet alle disse gårndene og hva de sier de gjør :D
Ikke arrester meg, arrester de som har undersøkt det.
Herregud du kan drepe 3 av 7 unger og fremdeles ha unger men mer melk
Catwoman sa for siden:
:spisesnak
Kanutten sa for siden:
Popcorn? :sikle:
nellie sa for siden:
Ser ut som vann, men det er vanskelig å spise med klypa kanskje..
Catwoman sa for siden:
Baconsvor ;) Smake?
Charlott sa for siden:
[quote=dydde;1112773]
Vel jeg har gitt dere en link til en som har sneket seg inn og filmet alle disse gårndene og hva de sier de gjør :D
Ikke arrester meg, arrester de som har undersøkt det.
Herregud du kan drepe 3 av 7 unger og fremdeles ha unger men mer melk
Hehe, du kan da ikke mene at all dokumentasjonen du har er en som har sneket seg inn med et videokamera?
Regner med at "ungene" du snakker om er kalver? At man slakter kalver er ikke noe nytt, kalv er godt kjøtt det :p
Er helt i orden at du velger å være vegeterianer, så håper og tror jeg du vil respektere oss som velger å spise kjøtt :)
Lillemy71 sa for siden:
Hva f*en sammenligner du morra di med ei ku :eek:? Er du sikker på at det er bare "sunn" mat du får i deg og at du ikke sper på med litt vekstfremmende hormoner? De lite gjennomtenkte svarene dine tyder på det.
Det kan man man faktisk få til med et menneske også. Ei venninne av meg amma i ett år og pumpa seg deretter i nesten to år og langt uti neste svangerskap for å gi melk til sykehuset, så kanskje hu er ei ku :DDet stemmer nok at kua må kalve regelmessig for å få en optimal melkeproduksjon. Men dette varierer fra rase til rase og melkeproduksjonene opprettholdes også vha regelmessig melking, så dette blir en slags sirkel. Er ikke dermed sagt at alle kalver blir drept slik som trådstarter her påstår, kyrne må jo også byttes ut etterhvert.
Hvilken link er det, finner ikke noe link jeg? Og hvor er det filmet, her i landet eller? Jeg har jobbet i flere fjøs og har aldri sett noe av det su beskriver. Har vært med på insemineringsprosess og ser ikke noe galt med det. Det er jo for å ha en kontrollert befruktning der man kan bruke den beste spermen for å få dyr med best mulig egenskap. Kua går ikke rundt med en plastikkpenis (eller hva det nå var du sa) i hekken 24-7 for det. Inseminering eller parring skjer 1 ganger i året alt etter brunstsyklusen til kua:
vhengig av raser, er den optimale alderen for første kalving rundt 2 år. Deretter bør ei ku ideelt sett føde en kalv hvert år, altså med intervaller på 365 dager.www.delaval.no/Dairy_Knowledge/EfficientCowComfort/Reproduction.htm
Zincite sa for siden:
The China Study er vel ganske omdiskutert :)
Jeg har lest at det er en observasjonsstudie. Det gir vel ikke noen klare årsaker til sammenhenger. I tillegg til at resultatene skal være ganske håndplukkede...
dydde sa for siden:
[quote=Charlott;1112798]
Hehe, du kan da ikke mene at all dokumentasjonen du har er en som har sneket seg inn med et videokamera?
Regner med at "ungene" du snakker om er kalver? At man slakter kalver er ikke noe nytt, kalv er godt kjøtt det :p
Er helt i orden at du velger å være vegeterianer, så håper og tror jeg du vil respektere oss som velger å spise kjøtt :)
Helt klart, men prioterer helse og velvære over alt annet
dydde sa for siden:
Klart bloggere liker å "debunke" det studiet. Men vet ikke helt hvem jeg stoler på de som faktisk har brukt 30 år på det, eller de som bruker 30 min på å blogge om det
dydde sa for siden:
Budskapet: Man kan lykkes på høg karbo og lavkarbo. Les om begge hvorfor begge fungerer i steden for å støtte seg til hva den ene siden mener om det andre. Utforsk begge sider. Siden alle her har lest low carb bøker, vil jeg anbefale folk til å lese The China Study, Rip Esseltyn, Dr McDougall, osv. osv. slik at man forstår begge sider og hva de mener om vekt, helse osv.
Jeg tråkkår ikke på noen kostholds teorier, bare les om begge før man utaler seg om høykarbo.
Nerthus sa for siden:
Hm... synes argumentasjonen for å si at konklusjonen fra studiet var ganske tynn var overveldende solid jeg... men du liker vel ikke lese om ting som plukker det du tror på i småbiter ;) Har du LEST innholdet i bloggen, eller har du bare tenkt og avfeie det fordi du tror bloggeren ikke har satt seg inn i temaet?
For meg høres det ut som du har gått fra et sett guruer - til et annet sett - og det ganske ukritisk. Snedig at du prøver og få OSS til å sjekke grundig og orientere oss om alternativene mens du selv tror blindt på din nye guru ;)
dydde sa for siden:
Seff, jeg levde jo høy fett lav karbo i 4 år. Tror du ikke jeg fikk med meg det meste? jeg avfeide jo alt som høykarbo sa om høy fett f.eks :)
Nerthus sa for siden:
??? Aner ikke hva du svarer på her jeg... jeg kommenterte linken som dissekerte din kjære China study...
dydde sa for siden:
Jeg har ikke lest den, men bra. Kritikk er kanon, les også dem som kritiserer høy fett lavkarbo så er du i mål :) men også les bøkene fra hver
BenteR sa for siden:
Jeg er faktisk klar over at om alle mennesker på jorden skulle spist slik jeg gjør, så ville det ikke være nok til alle.
Men jeg vil tro at om man får diabetes, og har mulighet til å kunne fungere normalt uten å bruke store mengder insulin, og bare trenger å begrense karbohydratene, ja da tror jeg de fleste ville velge bort sukker, fint mel, poteter og ris.
Jeg gjør det iallefall og helt uten skrupler.
Jeg spiser ikke mer proteiner enn tidligere. Proteinbehovet forandrer seg ikke om man går på lavkarbo. Men fett spiser jeg mer av nå enn før. Jeg bruker masse oljer fra planteriket, smør istedet for margarin og mer fløte og rømme.
Jeg spiser mer grønnsaker enn før. Pga diabetesen er en del av fruktene jeg spiste før byttet ut med bær, men jeg spiser begge deler, den dag i dag.
Har en voksen sønn som spiser det samme som meg, med unntak på intervalldager og løpsdager. Da spiser han mer karber. Han er ikke i verdenstoppen enda, men høyt her i Norge og har ambisjoner om å bli bedre. Så langt denne sesongen har han persa på fire distanser, selv om han spiser mindre karber dette året (han ligger mellom 50 og 100 karber pr dag) enn noensinne før.
dydde sa for siden:
Vel, det finnes nok av leger bøker osv. om folk som kurerer diabetes med høy karbo kosthold. Let litt så får du se selv :D
www.amazon.com/Neal-Barnards-Program-Reversing-Diabetes/dp/1594868107/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1306021542&sr=8-3
Der har du en alelrede gitt :) happy hunting
dydde sa for siden:
vel jeg var på toppen, og endte tilslutt på bunnen pga lavkarbo. Tok tid, men det skjedde til slutt
dydde sa for siden:
www.youtube.com/watch?v=MTNrIMj9LHo&feature=related
på 10:00 litt på diabets :) av han som har skrevet boka
BenteR sa for siden:
Har lest linken.
Disse menneskene har diabetes 2 og har klart å redusere på medisinen.
Jeg har diabetes 1 og bruker nå insulin max en gang til dagen og da bare 1 ieh hurtigvirkende (spiser bær og da øker blodsukkeret).
Jeg kunne redusere mitt daglige insulinbehov fra to sprøyter i låret og fire i magen til max 1 sprøyte i magen på under ei uke, og jeg holder meg der!
Leser også at enkelte sliter med sinnsykt høyt blodsukker etter måltidene på dietten du linker til. Hjeloer lite at det går ned etterhvert om sukkeret svinger slik. Mitt blodsukker holder seg lavt og fint på lavkarbo.
Forøvrig ville jeg fått problem som ren vegeterianer. Jeg har Hashimoto (lavt stoffskifte og antistoffer mot skjoldbruskkjertelen). Alt av soyaprodukter er da utelukket. Vanskelig å få dekket mitt behov for næring når soya utelukkes.
Hver får finne sin måte å leve på. Jeg har funnet en måte som gjør godt for kroppen, som smaker godt og som gir meg kontroll over diabetesen.
Om du vil være vegeterianer, så er det helt greitt. ;)
Viktigste er at vi alle finner en måte å leve på som gir oss så bra livskvalitet som mulig:)
dydde sa for siden:
Helt klart. Du skal ikke spise soya som vegeterianer btw :p Nei det er lett som bare juling å få dekket ditt behov uten soya. Men hei, hvis det er du tror så er det greit :) jeg vil bare opplyse slik at du konkluderer etter hva du har lest ikke hva noen lav karbo guru`er sier om næringsstoffer osv. Bruk Cron-O-Meter å se, kanon program hvor du kan tracke alt du spiser. Så ser du hvor mye næringsstoffer osv. du får i deg :)
dydde sa for siden:
I filmen og i bøkene er det MANGE som har KURERT diabetes 2 og diabetes 1. Hvis du kan si til deg selv at du har lett overalt for å finne noe du kan bli frisk av, og lest alt på begge sider så ikke hør på meg :) jeg vet bare jeg var vanvittig ignorant i forhold til alt utenom lavkarbo. Helt klart, lavkarbo smaker helt latterlig godt men ingenting smaker bedre enn super helse føles :)
dydde sa for siden:
Vel du har tydligvis ikke lest alt som jeg ga deg.
"Dr. Barnard has shown that it is possible to repair insulin function and reverse type 2 diabetes. By following his scientifically proven, life-changing program, diabetics can control blood sugar three times more effectively than with the standard diet; and cut back on and in some cases eliminate medications while reducing the risk of diabetes complications. "
Pøsh sa for siden:
Jeg skjønner seriøst ikke hva du egentlig vil frem til og fortsatt pusher på her.
Tar det at man bør være åpen for at lavkarbo ikke er fasiten, at andre ting også kan være bra. Dette er vårt valg her inne av kosthold, og de som ikke får dette til å fungere ser etter andre typer kosthold.
Kan du ikke bare sette et punktum?
bevaremegvel sa for siden:
enig, la oss få fred for alt det der useriøse tullet
Lillemy71 sa for siden:
Enig i at det er nok nå. Jeg ser ingen grunn til at en liten gutt på 25 år skal komme her og fortelle hverken meg eller andre her inne at vi er lite reflekterte, ensporet, snevre i vårt syn osv for det at vi lever på lavkarbo og har valgt vekk høykarbo. For det om du gikk på en smell og trengte 4 år for å finne utav det (kanskje ikke så rart når man ser alderen din), trenger du ikke å anta at alle andre er så lite selvstendige. Tror de aller fleste her inne har gjort veldig reflekterte valg i sitt kosthold og jeg synes det vitner om en utrolig frekkhet, umodenhet og liten respekt for andre at du kommer med dine youtube linker og mener at alle skal gjøre samme valg som deg.
Vegard L sa for siden:
Denne youtube-videoen du la ut på første side, som skulle nevne alle disse folkeslagene som hadde levd vegansk, nevne gladiatorer og romerske soldater. Gladiatorene omtales som de "sterkeste mennene i historien". Han nevner ikke at dette var kriminelle, som ble tvunget til å sloss som et alternativ til dødsstraff. Hva de hadde tilgang på av mat var vel ikke akkurat det de valgte selv.
Hvis du ser dette foredraget av Loren Cordain, en av de mest annerkjente steinalderforskerne i verden, så går han gjennom kostholdet til alle de kjente urbefolkningene, og ser hva som har vært de største matkildene opp gjennom tidene.
www.youtube.com/watch?v=5dw1MuD9EP4
Spoiler: Det finnes ikke en eneste urbefolkning som lever 100% vegetabilsk!
Når det kommer til denne ekstremdietten du selv driver på med, der du lar fett og protein, de to essensielle makronæringsstoffene, få 5% av det totale energiinntaket, så kan jeg ikke si annet enn at dette er tull og tøys. Å påstå at mange populasjoner har spist slik i titusener av år, og at dette er det sunneste er faktisk ganske drøyt!
Et vegansk kosthold vil i 100% av tilfellene føre til mangel på vitamin B-12, i mange tilfeller kan du få problemer med vitamin-A, og med et så lavt fettinntak så vil du med stor sannsynlighet også få problemer med vitamin D, E og K.
De aller fleste karbohydratkildene inneholder over 4% av energien fra protein, så å innta bare 5E% fra protein er rett og slett umulig med mindre du lever på rent sukker.
Den eneste befolkningen som spiser noe i nærheten av det du beskriver, er de aller fattigste populasjonene i u-land. Og hva er de største, ernæringsrelaterte problemene i disse landene? PEM! (Protein energy malnutrition). Sykdommer som kwashiorkor er svært utbredt, og dette skyldes proteinmangel.
Fettmangel, spesielt i barndommen, kan gi opphav til en haug med neurodegenerative sykdommer, da hele nervesystemet er superavhengig av fettsyrer for å utvikles.
Dette er det jeg studerer, og bruker mye av fritiden min på å lese alternativ faglitteratur, så ikke prøv å påstå at jeg ikke har sjekket ut flere synspunkt, for der kommer du ikke særlig langt.
Spørsmål:
Med ditt kosthold (95% karbohydrat), hvor mange gram protein/fett får du i deg hver dag?
dydde sa for siden:
Haha jeezus. Ses om 10 år folkens, så får vi se hvem som har det best :)
Skal ikke prikke mer i religionen deres
Håper alle får et fint liv og finner den beste løsningen til slutt
dydde sa for siden:
Spørsmål:
Med ditt kosthold (95% karbohydrat), hvor mange gram protein/fett får du i deg hver dag?[/quote]
protein: 40-60gram
Fett: 12-30gram
Lillemy71 sa for siden:
Tja akkurat dette sier vel atskillig mer om deg og din mentale alder enn alle oss som faktisk har prøvd å diskutere på et fornuftig nivå og kommet med dokumenterte påstander og ikke jeezus i annenhver setning.
dydde sa for siden:
Vel jeg har gitt dere nok av bøker å personer dere kan sjekke ut så om dere er interresert så er det å lese. Jeg er bare her for å sette lys på en annen side, om dere er interresert tar dere turen hvis ikke, kritiserer dere og blir vrange. Kanskje 1 eller 2 lavkarbo folk som har lest tråden sliter litt eller bare blir interresert, da er jeg fornøyd.
Sier ikke lavkarbo er feil og høykarbo rett. Jeg sier skaff deg nok kunnskap om begge fra begge sider før du drar din egen konklusjon. Ikke les hva høg karbo sier om høy fett dietter og visa versa. Les hva guru`ene på hver sin side sier om hvorfor de mener sitt er best. Hvor mange dem er hjulpet osv. osv.
dydde sa for siden:
Jada dra opp alderen min, har mer å si enn kunnskap tydligvis. Sorry for at du er så moden og vet bedre pga alder ikke pga kunnskap, prøving å feiling
MAR sa for siden:
Ærlig talt så skjønner jeg ikke helt (og jeg har lest hele tråden, ja) hva som skjer med trådstarter her. Til å hevde at du bare vil hjelpe og vil alles beste, virker du både utrolig bastant og fornærmet fordi vi er uenig med deg. Det er vel ikke noe å hisse seg opp for, det? All ære til deg som har funnet fram til det kostholdet du trives best med, og du må for all del bare fortsette med det uten noen sure miner fra denne kanten (i alle fall fra min kant).
Men hvorfor kan ikke vi som har funnet ut at lavkarbo virkelig er tingen for oss, få lov til det samme? Jeg skal ikke nekte for at det skjer innimellom, men jeg tror absolutt ikke at de fleste lavkarboentusiaster prøver å dytte kostholdet sitt ned i halsen på høykarbotilhengere. Tvert imot ser jeg titt og ofte at folk her inne på forumet er meget tolerante og anbefaler alle å finne den veien som passer best for dem.
Når du har levd på lavkarbokosthold i fire år og funnet ut at det ikke funker for deg, så er det jo selvfølgelig fint at du vil advare oss mot det. Men de fleste her inne har et helt livs erfaring med høykarbokosthold og har funnet ut at det ikke funker for oss. Så det er kanskje bare naturlig at vi velger å forholde oss til våre egne erfaringer da, eller?
:)
Sugarpill sa for siden:
Måtte bare si noe om akkurat det, uten å engang ha lest resten av tråden, kan hende dette er blitt motsagt allerede- hele verdens befolkning kan ikke leve LCHF i form av en diett med mye kjøtt- vi har ikke ressurser til å produsere så mye kjøtt til hele verdens befolkning. Vi brenner allerede ned regnskog nok for å lage beitemark for å fe dyr til kjøttproduksjon- og for å produsere nok kjøtt til å mette én person kunne vi istedet produsert korn til å mette 12-16 mennesker.
Selv om et moderat lavkarbo-kosthold gagner meg og min helse og vekt, kan jeg ikke unngå å tenke på at mitt kosthold ikke gagner miljøet, eller sultproblematikken i verden generelt. Det har blitt påstått gjentatte ganger at hvis vi i vesten reduserte vårt kjøttforbruk med 10%, ville mange sultende mennesker i verden kunne bli mette- hvis McDonalds ikke presset bønder i sørlige strøk til å brenne ned regnskog for å produsere kjøtt McDonalds (og andre) så kjøper til spottpris og selger billig i vesten, men ressursene i stedet ble brukt til å produsere mindre ressurskrevende næringsmidler til befolkningen i opprinnelseslandet, ville det gagne verden som helhet.
Så, lavkarbo-kosthold er ikke uproblematisk fra et etisk perspektiv, og miljøperspektiv.
Nå går jeg tilbake til å pleie omgangssyken min. :D
Nerthus sa for siden:
Først, vi kaster så mye mat i den vestlige verden at vi har faktisk NOK mat til å fø verden... I tillegg synes jeg ikke det er en løsning at vi må velge et kosthold som gjør oss syke for å berge "resten av verden". Pga den lett tilgjengelig energirike maten har vi nå overbefolket verden så det holder - skal vi alle da velge og spise oss syke slik at alle kan få nok mat?
For å gjenta meg selv - jeg spiser ikke mer protein nå enn jeg gjorde på høykarbo, jeg spiser vel egentlig MINDRE - siden den proteinen jeg tidligere spiste i stor grad kom fra prossesert mat med dårlig proteinkvalitet :) Faktisk spiser jeg generelt MINDRE mengder mat nå enn tidligere, så strengt tatt er jeg med på å avhjelpe situasjonen ved og endre kostholdet mitt på denne måten ;)
Vegard L sa for siden:
protein: 40-60gram
Fett: 12-30gram[/quote]
Dette utgjør fra 168-510kcal. Hvis dette er 5% av ditt inntak, så spiser du mellom 3360-10200 kcal om dagen.
Av dette skal karbohydrater utgjøre 95%, noe som utgjør 3192-9690kcal, som igjen utgjør ca 800-2420 gram karbohydrater hver dag.
Hvordan i all verden klarer du å få i deg denne mengden karbohydrater uten å få i deg mer protein enn det du sier?
Du har også fått kritikk av China Study, som du forguder. Denne kritikken avblåste du, selv om du i samme innlegg innrømte at du ikke hadde lest den?
Om du er ute etter å hjelpe folk, så bør du gå foran med et godt eksempel. Hvis du forventer at folk skal lese dine kilder, så må du i det minste vise såpass respekt at du gjør det samme tilbake! Har du lest den kritikken du fikk link til, og har du sett det foredraget jeg linket til?
Selvfølgelig er det beste å sjekke ut kilder fra begge sider, og gjøre seg opp en mening, men dette er meget tidkrevende. De færreste har tid til å gjøre dette, med jobb, familie, barn osv.
Den optimale dietten vil vi nok aldri finne, men det er hvertfall ikke en ekstremdiett, hvertfall ikke over tid (ref din diett, ketogene dietter, psfm o.l.). Slike dietter kan være gunstig i korte tidsrom, men over tid vil en mer moderat tilnærming være mer fornuftig.
Sannsynligvis vil det være gunstig med ulike dietter til ulike tider av året, en syklisk variasjon i matvareutvalg og dermed næringsstoffssammensetning.
marjusen sa for siden:
Han påstår han spiser 20 bananer om dagen da. Og da tviler jeg på atn får i seg så mye mer. 20 bananer er iflg diett.no:
25 gram proteiner
7 gram fett
427 gram karbohydrater
Det blir 91% KH 6% protein 3% fett
Det blir vel ca 2000kcal :)
dydde sa for siden:
jeg kan fint spise 40 bananer om dagen. Jeg spiser frukt hovedsaklig da får jeg det jeg trenger. Det stemmer jeg spiser alt fra 3000 - 5000 kalorier til dagen.
dydde sa for siden:
Jeg gidder jo ikke å legge inn 1000 linker til folk som kritiserer høy fett. Jeg vil bare at folk skal sjekke ut begge deler. Hva de som praktiserer høy karbo og lavkarbo sier. Ikke hva folk sier om dem, da tenker du ikke selv.
MAR sa for siden:
I så fall skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du orker å starte denne diskusjonen, siden det faktisk er det det går i her inne også - vi har alle praktisert høykarbo og vet godt hva som sies om det, anbefalinger og alt det du nevner her. Når det gjelder lavkarbo: her inne på forumet er det jo NETTOPP det vi oppfordrer til, å sjekke hva som funker for deg selv ved å praktisere lavkarbo.
Og du har tydeligvis ikke sjekket forumet veldig grundig hvis du tror at vi ikke tenker selv. Hva tror du vi driver med her inne egentlig, massehjernevasking? Flere av de mest interessante trådene her handler jo nettopp om hvorfor dette kostholdet funker så godt som det gjør, om å sette sammen informasjon på nye måter, trekke egne konklusjoner og få informasjon fra de som vet mer enn oss selv.
Jeg tenker jeg snakker for flere når jeg sier at jeg aldri har vært så kunnskapsrik om kropp, kosthold, helse og alt i mellom, som etter at jeg begynte med lavkarbo. Nettopp fordi det handler om helse, og ikke bare vektnedgang.
Zillah sa for siden:
Eg er no meir redd for at du ikkje er her om 10 år i det heile tatt, enn at det er du som har det best...
Zincite sa for siden:
Jeg tror personlig ikke det er sunt å være idrettsmenneske i verdenseliten. Og jeg tror du skal ha gode forutsetninger i grunn for å kunne holde på med det.
Mange som kommer hit har helt andre problemstillinger å forholde seg til, og har sine erfaringer i forhold til kosthold. Selv har jeg levd nesten vegetarisk med lite fett, lite proteiner og mye trening. Det gikk brukbart nesten et halvt år, før kroppen ga klar beskjed om at det ikke passet for meg.
ja det høres jo ut for være ett fantastisk kosthold ;)
grøss og gru, du får kose deg med de 40 bananene din, jeg hadde blitt kvalm etter to :rolleyes:
tror jeg steker meg litt egg og bacon heller så jeg ikke blir så kvalm :p
og at du hovedsaklig spiser frukt og mener du får i deg det du trenger sier vel alt om kunnskapene din om kropp, helse og kosthold.
men for all del, du er voksen og velger selv hva du vil spise :rolleyes:
Lillemy71 sa for siden:
Jeg sa ingenting om din fysiske alder, men ut i fra lite veloverveide svar med mye herregud og jeezus, virker det som om din mentale alder ikke er stort over en konfirmants. Jeg har heller aldri påstått at jeg vet bedre pga av alder, hva får deg til å påstå det? Tror du virkelig ikke at jeg har prøvet og feilet igjennom et langt liv?? Tror du virkelig ikke at jeg har lest og tilegnet meg kunnskap gjennom et langt liv? Tror du virkelig at jeg påstår at jeg er klokere pga av at jeg er eldre enn deg?? Nok en gang, det sier mer om deg og din mentale alder enn noen av oss som har prøvd å diskutere med deg.
Til og bare ville slenge ut det du mener er noen kritiske spørsmål har du blitt utrolig fornærmet og ufin for vi ikke er enige i dine påstander. Trodde du virkelig at alle skulle hoppe opp og "klappe deg på ryggen" over dette. Gutten min, dette er et lavkarbo forum. Man velger selv å være her inne, man velger selv å leve på lavkarbo, Jeg vil tro at de aller fleste her på forumet har tilegnet seg kunnskap om kosthold og egen kropp både gjennom prøving/feiling og litteratur. Det er ingen som tvinger folk til å gå på lavkarbo og de aller fleste har valgt dette som en livsstil for å bli friske og gå ned i vekt etter å ha prøvd mye annet. Det er ikke dermed sagt at vi er en hau med fanatikerer som ikke kan tenke selv og mener at alt som er høykarbo er feil. Vi mener at lavkarbo er det rette for oss og derfor er vi her på forumet. For andre virker ikke det og det godtar jeg fullt ut, men tydeligvis takler ikke du at vi ikke er enige i dine småfornærmede kraftsalver - jezzus lissom.
Charlott sa for siden:
Har du lest denne da? Frukt gjør deg feit...
BenteR sa for siden:
Fpr en del år siden hadde gubben min ei banandille, og spiste 8-10 bananer pr dag.
Han begynte å få problem etter noen måneder med hjerte og blodtrykk og ble på det sterkeste advart av legene å spise så mye banan, fordi banan inneholder et stoff som i store mengder påvirker hjertet.
En diett bestående av 40 bananer høres ikke sunn ut for meg, hjertetrøbbel eller ikke......
Jeg tror på allsidighet i kostholdet; vi mennesker er ikke rene fruktspisere, eller rene plantespisere eller rene kjøttspisere. Kroppen år trenger noe fra hele kostholdsirkelen.
Jevnt og trutt dukker det opp nye retninger som påstår at de har funnet opp verdens supermeny.......likevel går folk fra det ene ytterpunktet til det andre for å finne sin optimale kost.:confused:
Kunnskap om egen kropp, egen helse, , næringsbehov og innhold av næring i kosten er viktig.
At noen velger ekstremdietter som å spise bare bananer, eller babymat eller bare kjøtt skjer jevnlig. Men jeg kjenner ingen som har levt på en slik diett over år uten å få store problem.
Jeg er litt for glad i meg selv til å utsette meg for slikt.:rolleyes:
Dolsi sa for siden:
Så utrolig kjedelig da. Hvor lenge gidder man å leve på frukt liksom.
Hadde krepert dersom jeg måtte spise masse banan.
Nei, takke meg til en deilig biff med deilig lavkarbotilbehør, for ikke å snakke om lavkarbo pizza og lavkarbolasagne.
Det er mat det
Vegard L sa for siden:
Total mangel på kunnskaper innen ernæring: check!
Charlott sa for siden:
Hvor lenge er det siden du sluttet på lavkarbo og gikk over til den dietten du har nå?
Kanutten sa for siden:
Jeg tror kanskje legen tenkte på kalium. Det er ganske mye av det i banan og hvis ts spiser så mange bananer som han hevder så vil jeg anbefale ham å ta noen blodprøver hos legen.
Vegard L sa for siden:
Vilhjalmur Stefansson og en kollega gjorde et eksperiment med en slik kjøtt-diett. De levde på utelukkende kjøtt i ett år, og tok gjevnlige prøver som beviste at de ikke kunne ha spist noe annet. (De var blant annet innlagt på sykehus store deler av perioden, der kostholdet ble overvåket).
Målet med denne studien var å avdekke hvilke mangeltilstander som ville oppstå, og de hadde store forventninger om at hvertfall skjørbuk ville oppstå.
Resultatet: Ingen mangeltilstander, begge hadde forbedrede prøveverdier i forhold til pre-studietestene.
Disse resultatene ble publisert i JAMA i 1926 under tittelen "The Effects of an Exclusive Long-Continued Meat Diet"
dydde sa for siden:
Veggis er veldig bredt begrep. Spiste du sukker? salt? melkeprodukter? soya? osv. hvor mange kalorier spiste du osv.? det finnes mange ting man må ta hennsyn til. Man kan ikke si at det ikke fungerte for meg uten å ha prøvd det skikkelig. Det var derfor jeg holdt på med lavkarbo i 4 år slik at INGEN kunne si at jeg gjorde noe feil osv.
dydde sa for siden:
Her det ikke snakk om å leve eller overleve. Jeg mener ha det helt super, jeg skal vedde alt jeg eier på at jeg skulle løpt rundt de i sirkler hvis de spiste på den måten.
dydde sa for siden:
Haha nok et bevis på at du ikke har lest nok. Hvilke 2 matvarer på hele planeten inneholder mest vitamin og mineraler pr kalori? FRUKT OG GRØNNSAKER. BEVIS MEG GJERNE FEIL hvis du er så forbanna sikker
dydde sa for siden:
Haha omg så tragisk. Vil du virkelig at jeg skal poste bilder av folk som har levd på 90% frukt og resten grønnsaker i 5-35 år å se hvor feite de er? ALLE er slanke, kanon mye energi, har det helt supert. Jeg gir deg penger om du beviser meg noe annet. At en feit lege sitter å sier noe bryr meg midt i rævva.
dydde sa for siden:
haha jeg gir opp. kos dere i denne religionen, trodde noen var klare for å åpne seg litt. Drikk fløten fettet å kjøttet så ses vi om 10 år.
Charlott sa for siden:
Det naturlige sukkeret i frukt kan gi bukfedme og være skadelig, mener overlege Christer Enkvist i Trollhättan – som er medisinsk rådgiver i Västra Götalandsregionen.
Enkvist viser til en ny undersøkelse som presenteres i det amerikanske medisintidsskriftet Journal of Clinical Investigation, skriver aftonbladet.se.
Les artikkelen på www.jci.org her(ekstern side)
Undersøkelsen viser at fruktose – eller fruktsukker – som det finnes mye av i frukt, skaper bukfedme. Dessuten skal fruktose gjøre mennesker mer insulinresistente, ifølge undersøkelsen.
Insulinkick
aftonbladet.se viser til et innlegg Christer Enkvist skriver på debattsiden i svenske DN.
(fra linken jeg la ut til deg lenger opp her.... )
dydde sa for siden:
jupp mat med bivirkning, kos deg så lenge du får holde på
dydde sa for siden:
Haha. Tipper også skaperen/gud hva du vil kalle det skapte ENNNNOOOOOOOOOORMT med frukt trær og det som er lettest å dyrke å mest tilgjengelig, mest miljøvenlig, mest næring osv. slik at vi skulle spise det å bli feite å syke. Han kødda rett å slett me oss, han vil oss ikke vel. Han vil lure oss
dydde sa for siden:
[quote=BenteR;1113686]Fpr en del år siden hadde gubben min ei banandille, og spiste 8-10 bananer pr dag.
Han begynte å få problem etter noen måneder med hjerte og blodtrykk og ble på det sterkeste advart av legene å spise så mye banan, fordi banan inneholder et stoff som i store mengder påvirker hjertet.
En diett bestående av 40 bananer høres ikke sunn ut for meg, hjertetrøbbel eller ikke......
Jeg tror på allsidighet i kostholdet; vi mennesker er ikke rene fruktspisere, eller rene plantespisere eller rene kjøttspisere. Kroppen år trenger noe fra hele kostholdsirkelen.
Haha. Det kan altså ikke ha vært alle bollene, sukkeret, melklen og alt det andre giftet det må være BANANEN, JA LOGISK. som sagt dette er faen ingen debatt om hvem som har mest argumenter. Dette er bare for folk som skal vite at det finnes MER folk som har blitt frisk på høy karbo enn lavkarbo. Jeg har ikke postet noe om folk som mener høy fett er dårlig pga det er faen ikke poenget.
Gerd sa for siden:
Dydde:
Vennligst roe "munnbruken". Du er både ufin i ordvalg, og useriøs i de siste innleggene dine.
Gerd
Moderator.
Charlott sa for siden:
Nå er det nesten så jeg mistenker deg for å ikke tenke særlig langt...
Tror du at maten er like ren nå som når "Skaperen" fikset planeten vår?
Eller trooor du kanskje at ting har forandret seg bittelitt med tanke på HVORDAN ting blir dyrket, forurensninger etc? Tror du skal slite for å finne noe som tilsier at frukt er like sunt som det engang var gitt ;)
Men jøssda, hva kan veø en overlege kontra deg med din overveldende kunnskap...
Hvor lenge har du levd på denne kosten?
Vegard L sa for siden:
Dette var et svar til BenteR, om at dette forsøket er gjennomført. Det hadde ingenting med diskusjonen å gjøre :)
Hvorvidt du hadde løpt rundt dem er revnende uinteressant.
Gjerne, innmat (hva som helst av innmat) og egg.
Du som er så smart kan søke opp i matvaretabellen og sammenligne tallene selv.
Frukt gir deg ingen fettløselige vitaminer. Vitamin-C innholdet i frukt er ikke veldig høyt, men dette er det eneste vitaminet der frukt overgår animalsk mat. Utarmet jord har ført til at mineralinnholdet i frukt og grønt er blitt ganske lavt.
Jeg sier ikke at frukt ikke er bra, selv spiser jeg mye frukt og grønt, men næringsinnholdet er bedre i andre matvarer... Og dette er ikke noe jeg mener, dette er fakta, og det kan du se i matvaretabellen som du finner på matportalen. Eventuelt kan du bruke den amerikanske, som er mer detaljert i forhold til ulike fettsyrer/aminosyrer, samt har data for flere mineraler:
www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
Gå tilbake til forrige side der jeg sa meg enig med deg i at det beste er å gå til kildene på begge sider, og gjøre seg opp en mening utifra det man leser.
Dette er dog veldig tidkrevende å sette seg inn i, og det krever kunnskaper innen kjemi og biokjemi som tar tid å tilegne seg, samtidig som det kreves at man setter seg inn i vitenskapelig metode for i det hele tatt å kunne forstå forskningsrapporter.
Du er selv et meget godt eksempel på hvorfor dette er nødvendig, da du baserer deg på en observasjonsstudie som i beste fall kan gi assosiasjoner (nei, observasjonsstudier kan ikke brukes til å bevise noe som helst)...
Jeg har satt meg godt inn i forskningen på begge sider av diskusjonen, og jobber med dette daglig, da dette er mitt fagfelt og kommer til å være det jeg jobber med når jeg er ferdig å studere.
Du har fremdeles tilgode å vise noe faglig grunnlag for å uttale deg som du gjør, så alt du skriver blir å betrakte som menigmanns synsing.
dydde sa for siden:
Seff blir frukt rapet i dyrkgina men det gjør den FREMDELES bedre enn fløte, egg, kjøtt osv. Hvor sunt tror du fløte er da? pasturisert og alt slags galskap, finnes ikke naturlig. Alle dyrene som blir foret med hormoner og altslags faenskap. Høres mye sunnere ut det ja
dydde sa for siden:
Kan du være så snill å lese postene mine da?
Les The China Study, Les bøker fra Rip Esselstyn, Dr McDougall, Dr Doug Graham, Dr Neal Bernard, Jeffrey Novick for å nevne noen.
Gå på sider som [url]www.foodnsport.com[/url] altså jeg kan nevne til neste dag, men ingen gidder jo å se dem uansett siden jeg har nevnt dem 2-3 ganger før.
Charlott sa for siden:
Det er jo det ;)
Hvor lenge har du spist slik du gjør nå?
dydde sa for siden:
Jeg blir irritert pga folk svarer bare vas, i stedenfor å si JEG HAR LEST BOKA OG JEG ER UENIG, JEG HAR LEST BOKA OG JEG HER PRØVD DETTE. Folk sier jeg prøvde høykarbo og det har vi alle, men når jeg sier at jeg spiser mindre enn 10% kalorier fra protein og mindre enn 10% kalorier fra fett, som jeg mener er HØYKARBO da ler folk og synes det høres sykt ut. Men de sier likevel at de har prøvd høykarbo og veganer livsstilen. Derfor fyrer jeg meg opp.
Folk limer inn noen innlegg om en feit lege, eller en "blogger som er populær" som debunker The China Study. Kunne funnet 500 blogger som debunker Høy fett, men det er jo ikke det som er poenget.
POENGET MED POSTEN MIN. Det finnes minst like gode resultater på høy karbo som med lavkarbo. Det er ikke nødvendigvis KARBO som er problemet, les fra begge sider SÅ VELGER DU hvilken vei du skal gå. Ikke si jeg kjørte høy karbo med brus, boller, pissa, osv. det fungerte ikke. Pga det er ikke det jeg snakker om
det tviler jeg på om du forstsetter med det kostholdet ditt og dine 40 bananer daglig :rolleyes:
Er redd det er noen andre jeg må sitte her og svare da ;)
dydde sa for siden:
Når lavkarbo guruene kan si at karbo er problemet for folk med diabetes for eks pga insulin og blodsukker. Hvordan kan FLER folk ha blitt kurert på høykarbo som jeg snakker om? da snakker jeg om KURERT fra diabetes 2 og 1. Det kan jo ikke henge på grep når karbo skal være roten til problemet?
Charlott sa for siden:
[quote=dydde;1113888][/quote]
Hallo? Jeg lurer på hvor lenge du har spist slik du gjør nå?
dydde sa for siden:
Det er også herlig at du ikke klarer å tenke mer enn ordene jeg skriver eller lese mellom linjene. Jeg spiser ikke 40 bananer hver jævla dag, jeg spiser FRUKT. En dag 40 bananer om jeg føler for det, en dag UTEN banan, wow hvordan kunne det ha seg når han bare kastet ut et eks på en dag hva han spiste.
FRUKT OG GRØNNSAKER og da mener jeg ALT av frukt og grønnsaker
Jeg kan gjerne lime inn poster av folk som har spist kun bananer i 1uke til 1 måned og kurert ting, men IGJEN DET ER IKKE POENGET
Nerthus sa for siden:
Siden proteiner inneholder 8 essensielle aminosyrer som er livsviktige for kroppens funksjoner (facts, google it) - lurer jeg på hvor du får disse fra når du bare spiser frukt og grønnsaker?
dydde sa for siden:
Så siste ord kan være. Om dere vil ha mye bedre grunnlag for å diskutere lav karbo og høykarbo og hva og HVORFOR ting fungerer så les noe fra dem jeg har nevnt. Hvis du føler at hmm det der er vas så ingen problem. Men utdann deg litt før du snakker om det, ikke les hva noen bloggere som kommer høyt på google`s søkemotor mener.
Charlott sa for siden:
[quote=dydde;1113895][/quote]
Begynner sannelig å tro at du ikke vil fortelle hvor lenge du har levd på denne dietten jeg ;)
dydde sa for siden:
Som sagt, les noen av bøkene så får du alle svar du vil ha. Jeg vil ikke sitte her å diskutere å lime inn svar i hytt å pine å mate deg. Les selv og lær selv :)
Proteins
When it comes to fruit and vegetables people tend to say: "But what about my proteins? I need them." We all know that we need proteins, because proteins are an important building material for our cells. We also know that meat, dairy and eggs contain many proteins, so we say that we have to eat meat, dairy and eggs to stay healthy. We have three arguments that prove that the human body doesn't need that much proteins:
[INDENT] The fruitarians;
Babies;
Amino acids.
[/INDENT] - The fruitarians
The vegetarians (no meat), vegans (no animal products) and fruitarians (only fruit) do not consume food that contain many proteins. They live a healthy life without big doses of proteins and look younger too! Proteins are important though and the best source of protein is from the same raw fruits and vegetables that provide all the other nutrients: vitamins, minerals, enzymes and carbohydrates. Although fruit and vegetables contain less proteins than other nutrition, about 15 to 20 times less than for instance meat, the best way to get all these nutrients, including protein, is to eat a well-balanced variety of fresh, raw fruits and vegetables.
For the exact amount of proteins in fruit see: contents of fruit.
- Babies
When a baby is lucky enough to receive the most natural food it can get babies will be breast fed for the first three to twelve months of their lives. Mother milk contains not only the necessary nutritional elements but also protects the child against allergies and infections. It consists only of about 1% of proteins though proteins are the most important material for building cells! Babies grow lots of cells so obviously it's not necessary to obtain much of proteins for the cell-building process. Fruit also only consists of 1% of proteins and that is obviously enough proteins for a human to obtain the amino acids required for building the cells. Fruit doesn't contain much proteins but has everything in it to make fully grown humans and babies grow.
- Amino-acids
Proteins consist of amino acids and our body uses 20 different amino-acids. There are 8 amino-acids that our body cannot produce itself. They are called the essential amino-acids and our bodies have to obtain them through nutrition. There are many fruits and vegetables that contain all of the eight essential amino acids in the single fruit or veg. This means that it's not necessary to consume animal products to obtain the proteins that contain the essential amino acids our body needs. The following fruits and vegetables contain all 8 essential amino acids:
-Fruits: Bananas, tomatoes, cucumbers.
-Vegetables: Potatoes, sweet potatoes, carrots (also good for the memory), corn, cabbage, cauliflower, brussels sprouts, okra, peas, summer squash and kale.
dydde sa for siden:
Livsstil liker jeg å kalle det. Beklager at jeg ikke så det.
Jeg har kun levd slik i 6 måneder. De siste 6 årene har jeg lest alt som finnes av bøker og kosthold pga jeg ville bli kvitt asthma og allergi samtidig som jeg ville bli slank og yte best mulig i idrett. Så kun 6 måneder og det tok kortere enn 6 måneder og bli kvitt asthma og allerigen min, nå vekta mi som jeg ikke har hatt på maaange år. Ha mer energi enn jeg noengang har hatt. Lavkarbo klarte ingen av disse delene på 4 år.
Nerthus sa for siden:
Du er så usaklig i dine kommentarer at jeg klarer ikke ta dine argument, innliming av sitater eller henvisninger til linker eller bøker alvorlig i det hele tatt. Trolling på høyeste plan - tror kostholdet ditt har gått deg til hodet jeg ;)
Vegard L sa for siden:
Du kan jo lese hva jeg faktisk skriver, for du misforstår jo. Jeg spør ikke hvilke kilder du har å henvise til, for det har du jo skrevet noen ganger.
Jeg spurte hva DIN faglige bakgrunn var, altså hva har du studert?
(Rip Esselstyn er brannmann og idrettsutøver, ernæringsrådene til Ronnie Coleman er like troverdige. Dette er ikke kilden du helst vil referere til i en slik diskusjon.)
The China Study er en observasjonsstudie, og dermed ikke egnet til å bevise noe som helst. Dette hadde du visst om du visste noe om vitenskapelig metode. Det beste du kan få ut av en slik studie er en hypotese basert på assosiasjoner, som deretter må utforskes i egne studier (CRT-studier).
Jeg kan også liste opp noen bøker, men jeg tviler på at du kommer til å lese noe som helst av de:
*Modern Nutrition: in health and disease - Den største boken innen internasjonal ernæringsundervisning.
*Nutritional Neuroscience
*Food Chemistry
Dette er tunge fagbøker innen ernæring.
*Good Calories, Bad Calories - Gary Taubes. Denne bør du lese om du er interessert i faget.
*Bedre uten brød - Wolfgang Lutz. Lege fra Østerrike som har behandlet titusenvis av pasienter med kostholdsintervensjon.
Hvis du også leser noe av Loren Cordain, evt ser det foredraget jeg postet tidligere i tråden, så ser du at det ikke eksisterer urbefolkninger som spiser noe i nærheten av det kostholdet du snakker om.
Vegard L sa for siden:
Man kan få fullverdig protein fra vegetabilske kilder, ved å kombinere ulike matvarer. Men dette fordrer at man har kunnskap om hvilke aminosyrer ulike matvarer inneholder. :)
dydde sa for siden:
Nope er bare så latterlig villig til å hjelpe folk pga har hatt erfaring med lavkarbo og idrett i 4 år
dydde sa for siden:
Men ja tror jeg avslutter der siden folk ikke vil høre noe annet enn lavkarbo. Får ta å slette tråden siden den ikke hjalp noen
BenteR sa for siden:
Igjen en undersøkelse som tar for seg en tidsbegrenset periode, her et år.
Men hva skjer etter flere år, arv til neste generasjon, alderdom, etc.
Som jeg skrev; jeg kjenner ingen som har kjørt ekstremdietter over lang tid. De fleste forsvinner fra slike dietter etter en tid. Hvorfor gjør de det, hvis det er det optimale og noe de trivst med?:confused:
Og når det gjelder argumenten om at diabetes 1 kan kureres ved hjelp av en høykarbo-diett, så er det ganske fantastisk. Ved diabetes 1 DØR bukspyttkjertelen altså det organet som produserer insulin. Hvordan i huleste kan en diett vekke et dødt organ til live igjen:confused::confused:
Blir litt vel usannsynlig for meg å tro på iallefall.......
Med lavkarbo begrenser jeg behovet for insulin siden jeg unngår det som får blodsukkeret til å stige, nemlig karbohydrater. Men jeg har ingen illusjon om at det finnes dietter som vekker en død kjertel til live igjen:rolleyes:
dydde sa for siden:
Les og finn ut, hadde jeg hatt diabetes hadde jeg ialefall gjort det.
Nerthus sa for siden:
Så det fra innlimingen - og sjekket litt proteininnhold. Men spiser man 95% frukt hver dag - og den frukten som har mest protein har 2 gram pr 100 gram - så blir det mye frukt og pakke i seg ;) Banan har feks 1.2 gram pr 100 gram, en banan er 100 gram - og avhengig av hvilket proteinbehov man har (noe som varierer fra 0.5-2 gram protein pr kilo kroppsvekt avhengig av kilde) - blir det noen bananer man må ha i seg hver dag ;)
Her er utdrag fra listen han siterte, disse nevnt under skal inneholde alle de 8 essensielle aminosyrene.
Leste jeg ikke i VOF at proteiner fra vegetabilske kilder ikke har samme kvalitet som de fra animalske?
-Fruits: Bananas, tomatoes, cucumbers.
-Vegetables: Potatoes, sweet potatoes, carrots (also good for the memory), corn, cabbage, cauliflower, brussels sprouts, okra, peas, summer squash and kale.
Vegard L sa for siden:
Om du tar dette for god fisk, så beklager jeg, men da er du virkelig ute å kjøre.
Det finnes 5 kilder til fullverdig protein (inneholder tilstrekkelig av de essensielle aminosyrene): Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter og soya.
Soya er den ENESTE vegetabilske kilden som inneholder fullverdig protein. Kilde: Modern Nutrition, kapittel 2.
At noe inneholder alle de essensielle aminosyrene betyr ikke at det er tilstrekkelige mengder av dem. Alle proteiner har spor av alle aminosyrene, men det gjør det ikke til en kilde da mengdene er alt for små.
manne sa for siden:
Jeg blir litt forvirret av tallene dine, jeg. I følge historien din her på lavkarbo begynte du for første gang å titte på lavkarbo i mars 2008....og du rotet veldig frem og tilbake med ulike tilnærminger til lavkarbo.
Nå sier du at du har spist høykarbo i 6 måneder.
Hvordan har du oppi alt dette klart å leve lavkarbo i 4 år?
Nerthus sa for siden:
Helt ærlig og et godt råd: Hvis du er så villig til å hjelpe andre, bør du ta et kurs i formidlingsteknikk. Det er ingen som vil høre på noen som stadig vekk er ufin i tonen og fornærmer en :)
Tror ikke dydde er så veldig seriøs så egentlig så er vel det beste å la være å svare mer så det blir slutt på alle de idiotiske påstandene som jo ikke henger på greip :cool:
Vegard L sa for siden:
Jeg vil i såfall anbefale deg å sette deg litt inn i menneskets fysiologi og basale behov, samt vitenskapelig metode.
Da kan du velge kilder som egner seg bedre til å overbevise folk.
Nå baserer du deg på kilder som går imot det vi vet om menneskets fysiologiske behov på cellenivå. Vi kan si mye om de nasjonale ernæringsrådene, men en grunn til at de er som de er er at de tar hensyn til at alle skal få dekket kroppens behov for næringsstoffer, og det får man ikke på en vegan-diett. Man kan nærme seg dersom man har kjempepeiling på hva man driver med (enkelte næringsstoffer er fullt og helt umulig), men utifra det du skriver så har du ikke store kunnskaper om næringsstoffer og behov.
dydde sa for siden:
Håper jeg skapte nok blest til at noen våger seg ut på den andre siden for å lese litt
dydde sa for siden:
Lykke til med den holdningen, sikkert derfor alle er så friske, slanke og full av energi.
dydde sa for siden:
www.youtube.com/watch?v=4XVf36nwraw
Der har du mange sivilisasjoner de har dokumentert hva de spiste da snakker vi 10 000 år osv.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.