Mona_K sa for siden:
Velkommen velkommen=) prøv tekakene til lene beatrece=) Smaker kneipbrød
Mona_K sa for siden:
Velkommen velkommen=) prøv tekakene til lene beatrece=) Smaker kneipbrød
hannedt sa for siden:
Synes de blir litt for saftige og myke, savnet noe med mer "substans". Så i dag ble det sesambrød, veldig greit å ha noe lettvint til lunsj på jobb.
Iskald sa for siden:
Da er påska over og jeg justerer litt, etter å ha forsøkt alle gode råd med å spise nok fett, gir jeg opp. Jeg har jo gått ned hver uke selv om energimengde fra fett kun har ligget på ca 50%. I påska har jeg skeia litt ut vært oppe i over 200 gram med karbohydrater (endel sixpacks med Tuborg lite) flere dager på rad........:rolleyes: Det rareste er at jeg ikke har vært ute av ketose. Så nå legger jeg opp til ca. 50 gram karbohydrater, og da blir det økning via knekkebrød om morgenen. Vekten i dag viste 113,5 - 1,4 kg sist uke med utskeielser og - 11,8 siden starten.
Tempest sa for siden:
Fortsatt ned, tross påska. Nøgd med det, sjølv om nedgangen kunne ha vert større.
Veidag i dag: 95 kg. Har da tatt av 6 kg på 7 uker. Ser at ting fungerer, så holder fast ved kostholdet, skal fokusere litt meir på trening :)
Aranel sa for siden:
Hurra! 2 dager nå med rikitg kost igjen, dog litt mer karber enn jeg normalt har spist (mellom 20-25 tipper jeg), men alikvel gått ned den kg jeg la på meg i påska. juble Ergo er jeg tilbake igjen der jeg var rett før påske, hvilket gjør at 17.mai-delmål er så absolutt oppnåelig!
Ellers lurer jeg på hvordan det går med treninga for folket her, kommet igang etter påske? Jeg var på første spinningtime nå i dag morres siden før eksamen. Det gikk overraskende greit, klarte faktisk å presse meg mer enn her før eksamen og påska. Og blodsukkerfall uteblir fortsatt, hvilket er helt herlig!!!
AneAne sa for siden:
Hei!
Jeg har vært skikkelig dårlig på å følge opp her inne ser jeg! Har det travelt med påskeferie og eksamenslesing og vår! Hadde ikke noe spesielt å melde etter påske -vektmessig! Hverken ned eller opp, men jeg er forsåvidt fornøyd med det :) Håper alle nyter våren og at alle er like heldige med været som vi har vært her! Har forresten lagt ut en oppskrift på sjokoladekake om noen skal bake i nærmeste fremtid, den passer både for oss og andre ikke-lavkarboere fordi den er så utrolig god! forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43501
Håper det går så det suser for alle sammen :)
thenewmiz sa for siden:
stixen min er rosa idag. etter 50g karbo=P
Trent hardt i det siste. nå ligger jeg på 103-104kg! så har 7kg igjen til sommern starter!=D hehe
Iskald sa for siden:
Her går vekten fremdeles nedover sakte, men sikkert. -1,6 kg siste uke og totalt -13,4 siden 7. mars. Det kan se ut som om jeg skal klare å komme under 110 til 17. mai, da er jeg fornøyd.............
Tempest sa for siden:
Føler at det begynner å gå litt tregere, kun 0,6 ned siste uka. Kanskje på tide å stramme inn litt igjen, har vel gått litt på autopilot i forhold til kostholdet. Lett å undervurdere betydningen av "litt her og litt der". Lurer litt på om eg var ute av ketose ifm helga, litt mykje kos i finværet...
hannedt sa for siden:
Jeg har vært for slapp tror jeg, har ikke gått ned noe i det hele tatt de siste to ukene. Har hele tiden vært i ketose, men ingen vektnedgang og det frustrerer meg noe innmari. Vil veldig gjerne under 80-tallet før 17. mai :P Nå blir det ihvertfall en teskje med cocosa i kveldskoppen min med te, tror kanskje jeg får i meg for lite fett. Føler meg litt mislykket med vektnedgangen til tider når jeg ser andre som har sust ned i vekt, og jeg har bare gått ned 5 kilo på to måneder... Vet jo at vektnedgang er individuelt, men jeg skulle gjerne gått ned mer jeg også! :P
Mona_K sa for siden:
Jeg har heller ikke gått ned noe.. Spist for mye dritt.. Hele tiden vært i ketose også. Men spist for lite grønnsakertror jeg.. Definetivt ikke fet som er problemet selv om jeg ikke bryr meg så mye om det fett greiene. Jeg ser at jeg ofte tar av meg mer når jeg spiser mindre kalorier.. Frustret har holdt på å prøve å komme meg under 90 siden i juli i fjord men har tatt pauser der jeg har lagt på meg. Så har jeg gått i ketose og ned til 90 ut av ketose lagt på meg også inn igjen osv osv.. Men vær gang jeg begynner igjen så stopper det opp på 90-89.. URK! Lei hele greia...
Aranel sa for siden:
Dere som ikke går ned; måler dere lår, mage, bryst og armer også? Jeg kjenner flere som står stille vektmessig en periode, men som fortsatt går ned i cm.
Her har man gått opp 1 kg, og det skyldes utelukket min egen svakhet for is! Herregud det er jo så godt!!! Kroneis for å være spesifikk.
Men nå er det skjerpings, 17.mai om halvannen uke, og da skal den kg + litt til være av! Jeg har planer om å se smashing ut i den nye kjolen jeg har vært å blakka meg på i dag:D
hannedt sa for siden:
Jeg har ikke målt i det hele tatt, men fikk samboeren til å ta bilder av meg for en god stund siden så jeg har noe å sammenligne med senere. Fettet hjalp gitt, plutselig var det 0,7 kg mindre på vekta! :) Nå blir det en teskje med cocosa hver dag i kveldsteen. :D
Tempest sa for siden:
Tilbake til -1kg i uka, det hjalp å stramme inn litt. Har og fokusert litt meir på å få rett fettmengde, samt prøvd å redusere mengden mat litt.
Merker det godt på klærne no, har litt moro av å komme inn i bukser og skjorter som har måtte ligge litt på vent :)
Aranel sa for siden:
Jeg har stramma inn her jeg også, siden vekta har stått stille de siste ukene. Vet jo at det er min feil, vært litt for svak for kroneis når jeg har vært hjemme, pluss at jeg har tillatt meg selv potetsalat så og si hver dag. Det straffer seg.
Men alt ordner seg, aldri for seint å stramme inn eller tenke nytt:)
Åssen går det med dere andre? Tråden vår er veldig stille, betyr det at folk har falt av???:confused:
AneAne sa for siden:
Jeg har ikke falt av! Er her fortsatt, men har eksamensperiode så da blir det litt travelt! Forøvrig så vil jeg si at hetogen diett passer superbra med lange dager på lesesalen, overraskende nok! :D
hannedt sa for siden:
jeg er her jeg, men må innrømme at jeg blir litt demotivert av å gå inn her og se "alle" som går ned så mye i vekt, her går det veldig i rykk og napp, nå er det bare 5,6 kg siden 4 mars, kjedelig... Jeg er i ketose ifølge stix. Kan være det at jeg har begynt å gå turer i det siste som gjør at det stopper opp, at kroppen bytter ut litt fett med litt muskler.
Jeg sliter med å få i meg nok mat jeg, blir så fort mett og matlei. Skal prøve å stappe i meg mer mat nå i helga, prøve å få opp inntaket. Evnt begynne å følge noen ukesplaner for å være sikker på at jeg får i meg både nok fett og nok mat. Er det noen flere som sliter med å få i seg mat/matlei?
Sitter og venter på pakke fra iherb nå, den ble sendt for ti dager siden, gleder meg til å få pakke! :)
Mona_K sa for siden:
Jeg har gått ned en kilo på 1 mnd nå. Jeg var i danmark og la på meg 3 kilo på tross av at jeg spiste merriktig lavkarbo der en her.. Fly forbanna og forstår ikke hvor det gik galt men har nå tatt av meg de + en kilo=) Så nei det er ikke bare du som er lei og deppa for nedgangen..
Mona_K sa for siden:
Dere er mer stille her en på februar tråden i fra i fjord.. Sukk:(
Regret sa for siden:
Det er så mange andre tråder jeg er aktiv på så denne ble visst litt glemt :( føler jeg gjentar meg så mange ganger ved å skrive i alle trådene hehe!
Men, kan si at 3kg er borte siden 24. Mars, det har vært mer men nesten en kilo klatret på igjen i 17.mai-stresset. Eller faktisk 2kg, men 1 er heldigvis allerede borte. Det går veldig opp og ned, men jeg ser at lavkarbo er den perfete dietten for meg. Føler meg kjempebra!
AneAne sa for siden:
Regret, jeg ser at du bruker periodevis fasting, hvordan fungerer det for deg? Hvorfor gjør du det? Anbefaler du det for andre? :)
Regret sa for siden:
For meg er det veldig viktig da det holder overspisingen i sjakk og jeg går ikke ned i vekt uten den. Jeg faster i 15 timer, fra kl 22 til kl 13 og jeg går ikke ned i vekt før etter kl 10, merkelig saker men sånn er det. Jeg anbefaler det til de som er friske og aldri har hatt spiseproblemer ala spisevegring eller anoreksia, de vil få seriøse problemer ved å begynne med dette. Men om du bare står litt fast så anbefaler jeg det! Jeg har lært meg å kontrollere meg selv ved hjelp av dette og har bedre selvbeherskelse. Dessuten legger jeg meg tidligere også og har fått ei fin døgnrytme.
Om du vil prøve så må du ikke tenke at du ikke skal ha noe i kroppen på den tiden, for du kan fortsatt drikke væske og det burde du også forsåvidt. Jeg drikker grønn te til frokost hver morgen i stedenfor å spise.
Fastetiden kan du velge selv, men rundt 12-16 timer er ei grei tid, og du kan slik som meg inkludere søvn under disse timene. Men om du er frokostmenneske så bør du vurdere å starte fasten tidlig kveld slik at du kan spise tidlig også, visa versa.
AneAne sa for siden:
Jeg har egentlig ikke stått fast ennå føler jeg, men jeg skal absolutt huske på denne metoden når jeg gjør det - for det forventer jeg nesten at jeg kommer til å gjøre snart. Tusen takk for tipset! :D
Aranel sa for siden:
Skal innrømme jeg har detti litt av lasset her. Prøver å ta meg inn, men med 17.mai-dagene og 14 timer på jobb i går så har det blitt "tvungne" utskeielser.
Nå reiser jeg på hytta alene noen dager, og da håper jeg at kostholdet kan rette seg igjen. Veier vel omtrent det samme nå som da jeg starta i førsteomgang. Skikkelig oppblåst om dagen hvertfall! Udigg!:(
Men jeg er ved godt mot, skal klare å holde meg unna karbene nå. Vært skikkelig dårlig etter 17.mai-dagene, så helt klart at sukker og hvete er de store stygge her!!!
AneAne sa for siden:
Aranel! Det kommer til å ordne seg helt fint! Det er jeg sikker på!
Jeg skjønner hva du mener med travelt på jobb - selv om jeg er student så blir det lange dager her i gården også. Har eksamen om to uker så det blir en del sene kvelder på skolen. Jeg er veldig (kanskje litt for) flink til å kose meg med ting jeg har lyst på i sånne perioder. Kicket mitt nå er :hearts:lavkarboiskrem:hearts: laget på fløte og eggeplommer - jeg elsker det! Tipper jeg spiser is kanskje fire ganger i uken. Det er drøyt, men jeg fortsetter så smått å gå ned så da tenker jeg det ikke er så ille, jeg! Kanskje du skulle prøve å bruke en dag eller noe til å bake litt og ordne ting som du kan ha med på jobb og kose deg med istedenfor andre fristelser? Jeg har laget brød, mandelkjeks, knekkebrød og masse osteterninger i krydret olje som jeg bruker i salater. Det hjelper veldig på altså!
Håper du føler det begynner å gå andre veien snart og at du nyter dagene og ser fremover! :D
Tempest sa for siden:
Liten personlig seier her i dag, 10 kg ned er passert! Fra 101 til 91 på 11 uker.
Godt nøgd med egen innsats, nesten en kilo i uka føler eg er eit greit tempo. Har gått overraskande lett å følge kuren, og erfaringa har vist at det er ikkje den store krisa om ein koser seg litt innimellom heller.
Feirer med litt nye klær tenker eg, begynner å bli romslig i både bukser og skjorter ;-)
10 down - 10 to go !
Aranel sa for siden:
Tempest: GRATULERER!!! Kjempe bra jobba! :D
Jeg har lagt om igjen nå, og det svir...siden jeg har vært ute av ketose må jo kroppen omstille seg igjen, og jeg har nå gått med hodepine de siste 2 dagene...digg...NOT! Straffer seg å ikke være disiplinert! Jeg burde jo egentlig ikke ha noe problemer med det heller, for jeg vet jo selv at det straffer seg å spise hveteprodukter og sukker (får skikkelig mageknipe og hodepine).
I disse dager driver jeg å eksperimenterer litt med lavkarbo oppskrifter, prøver ut litt nytt etc for å kanskje kunne erstatte mine hvetemelsynder...så hvis noen har tips til fantastisk god loff, skillingsboller, pannekaker, sveler eller lapper, så fyr veldig gjerne løs...
Skal i kveld eksperimentere meg frem til pannekaker tenkte jeg, så får vi se hvordan det går...:rolleyes:
AneAne sa for siden:
Tempest: Så utrolig bra innsats! Gratulerer så mye! :D
Aranel: Jeg har også syndet litt på tross av at det svir - spiste verdens beste karamellfudgeiskrem på tirsdag, og er fortsatt ute av ketose... Det straffer seg! Men når det gjelder pannekaker liker jeg faktisk bedre de som er lchf enn vanlige hvetemelpannekaker! Jeg pleier å bare raske noen sammen til middag med seterrømme og hjemmelaget bringebærsyltetøy! Jeg pleier å bruke (sånn ca, til samboeren min og meg): 3-4 egg, 3-4 ss seterrømme, litt fløte, litt smeltet smør, 2 ts bakepulver, ca 1/2 ts kardemomme og litt kanel, splenda og så bruker jeg soya eller glutenmel for å få riktig konsistens! Lykke til med utprøvingen :D
Aranel sa for siden:
AneAne: Den oppskriften skal jeg jaggu prøve.
I går lagde jeg sveler etter oppskriften bakpå Bestemors Hjemmelaga Natron. MRF sveler heter oppskriften. Halverte ingrediensene, og bytta ut melet med soyamel. Tror de hadde smakt godt hadde jeg ikke halvert oppskriften, og bomma på mengden natron og hornsalt.... Blanda ut med mer kulturmelk og jyttemel og litt kokosmel. Da ble de faktisk veldig ok, men fortsatt litt mye natron og hornsalt, men med masse jordbær og rømme på + litt natreen dryssa over så var det NAM NAM! Orka bare 2 stk, da var jeg stappa!
I helga tenkte jeg å prøve Charlottes Svenske kladdekake. Veldig spent!
Det er ikke noen her som har finni oppskrift på karameller vel? Lurer på om det går an å lage karameller av fløte og sukrin...hmm...
ThereseA sa for siden:
Denne karmellen har jeg laga... Jeg elska den
Aranel sa for siden:
Hmm...hvor får man tak i vaniljepulver? Eller hva kan man erstatte det med? Vaniljeessens?
Aranel sa for siden:
Jeg er seriøst, alvorlig, dypt og tragisk avhengig av kaffe...jeg kan fint drikke 5-6 latter på en dag dersom jeg ikke styrer meg selv! Det er så himla godt at jeg seriøst ikke klarer å redusere meg til noe mindre enn 2 latter om dagen.
Etter å ha lest bloggen til fotballfrue, så tipser hu om espresso med krem i, totalt LCHF vennlig, og mindre karber enn latte. Så ikveld, nå for å være presis, så har jeg laga espresso (jada jeg eier en sånn brygger også...) og piska krem til å ha i. OG HERRE!!! Jeg har definitvt fått en ny favoritt!!!
Problemet nå blir vel bare å ikke få i seg for mye koffein om dagen, for dette var nesten FOR lett å drikke!
Men uansett, for dere der ute som liker kaffe like godt som meg, eller som liker kaffe halvparten så godt som meg, DETTE KAN ANBEFALES!!! :D
AneAne sa for siden:
Aranel: Jeg har sett at de har det på min lokale Menybutikk -så jeg tipper du finner det i butikker med litt ekstra vareutvalg. Ellers så pleier jeg å erstatte det med vaniljeessens der det går an (for eksempel i iskrem). Og som erstatning for vaniljesukker så har jeg bare laget et lite glass med sukrin som jeg har to vaniljestenger oppi - lar det stå 2-3 uker før jeg begynner å bruke det! Idé fra Nigella Lawson :D Kaffe med krem er også en favoritt for meg! Skikkelig deilig - men jeg har dessverre sett at sånn krem på boks har mer karbohydrater enn den man pisker selv. Litt skuffende, men sånn er det vel bare! :) Når jeg er ute på kafé og har lyst på noe annet enn bare kaffe eller te så pleier jeg be om usøtet soyamelk i kaffen istedenfor vanlig melk! Sparer masse karbohydrater på det!
Aranel sa for siden:
AneAne: Takk for tips! Da skal jeg snoke litt rundt!
Når det gjelder krem, så drikker jeg bare espresso med krem i hjemme, ergo pisker jeg alltid kremen selv. Syns helt ærlig ikke den kremen på boks er god. Den er altfor søt, og jeg er ikke egentlig spesielt glad i sånn søtt.
Så på cafe blir det fortsatt den vante doble latten med helmelk:D
Mona_K sa for siden:
Planlegning planlegning ;) Du kan når du lager mat lage litt ekstra som du kan fryse ned i porsjoner. Da er det de dagene du har dårlig tid eller er på jobb bare å ta maten ut av frysen og så eventuelt varme den opp ;)
Mona_K sa for siden:
:heia:Gratulerer! Det var kjempemotiverende da jeg klarte det i fjord=)
Mona_K sa for siden:
DEt står en loffbrød oppskrift på forumet vis du søker. Jeg bruker mye Oopsier i stedet for lapper er jo kjempegodt! Fyll de med selvlaget syltetøy og vispet krem;) Nam! Og svert lite karbo ;)
Mona_K sa for siden:
Jeg kjøper vanilje på helsekost
Aranel sa for siden:
Det er helt korrekt det, men her har den største utfordringen vært selvdisiplin! Det å si "nei takk mamma, jeg skal ikke ha kroneis", "nei, jeg spiser ikke potetsalat selvom det ikke er noe friske grønnsaker til" etc etc.
Den 14 timers arbeidsdagen min var jeg kjempe flink helt frem til ca 10 timer på jobb...da ble det servert pizza, og all min selvdisiplin forsvant etter første bit. Jaggu...men jeg klarte da hvertfall å få glutenfri pizza, det er jo ikke lavkarbo, men bedre enn hvetemel...
Ellers går det trått her. Lagt på meg så jeg føler meg uvel her, så nå er det seriøst bare å stramme inn! Er ikke mange kg det er snakk om, type 4 kg, men det er nok til at buksene strammer og jeg føler meg dvask!
Har vært flink nå i helga, og skal gjøre et seriøst og idherdig forsøk når vi reiser på telttur på onsdag. Det kan bli hardt, men jeg har bestemt meg for at det er bedre å gå litt sulten enn å ødelegge ketosen igjen. Hodepine er ikke digg! Også har jeg hamstra atkins-barer som jeg skal ha med. Magen er mye mer medgjørlig med sukkerfri sjokolade enn 70% vanlig sjokolade, merkelig nok... Uansett, tur blir det, og bra skal det bli, til tross for ett par utfordringer matmessig (drar på tur med en som ikke legger på seg ett gram uansett hva han spiser, og som åpenbart ikke spiser lavkarbo) og det faktum at jeg har en kraftig overtråkket venstrefot...men det skal gå!!!
To be continued....:D
Mona_K sa for siden:
Hehe selvdiseplin er ikke min sterkeste side heller..
Har til nå holdt meg i ketose så håper det fortsetter.. Er vanskelig når jeg ikkehar gått ned noe på 1 mnd..Du kan jo fint spise pizza vis du klarer å holde deg unna brødet;) Og så får du be din mamma være snill med deg:p
Jeg når jeg resier vekk pleier å ha med meg en pakke med meksikansk salat vis jeg skulle bli sulten. Det hjelper.. Eller en pakke med parannøter
Aranel sa for siden:
Da er jeg tilbake fra telttur. Det har faktisk gått ganske bra matmessig. Vi hadde med egg og bacon til frokost, hjemmelaga lavkarbo brød og pålegg som ost, skinke og peanøttsmør, og til middag ble det kun en dag med ikke-lavkarbo mat, pannelapper (en pose toro pannekaker og en pose toro lapper blanda sammen) er et must på tur, og det smakte FANTASTISK!!! Selvom jeg fikk bra vondt i magen etterpå.
Ellers hadde jeg med atkinsbarer, sukkerfri sjokolade og masse peanøtter. Litt alkohol ble det også i form av Tuborg Lite. Uansett veldig fornøyd med at det ikke har blitt no store utskeiinger. Vi har hatt 2 dager med 6 timer marsj i bratt oppover/nedover terreng, og noen lettere dager. Min overtråkka fot satte en begrensning på turen, så den ble mye kortere enn planlagt, og tror det var lurt, for nå er den mer hoven enn noen gang før.
Uansett, telttur kan anbefales. Sykt deilig å komme seg ut, våkne av at sola skinner i ansiktet (vi sov under åpen himmel), og jeg kan love deg at jeg har fått farge, solkremen glemte vi nemlig hjemme.
Mona_K sa for siden:
I dag var jeg på indisk matlagningskurs, og det andbefales på det varmeste!
Jeg har vært på mangen resturanger i mitt liv men steike det var noe av det beste jeg har spist av indisk. Det var i regi av KOS men man kan gå på kurs uten det også og maten vi laget var lavkarbo. Vi laget til og med hvitløk "Nan"
Tempest sa for siden:
Feirer at eg i dag såg 89,8 kg på vekta.
Da er vi ferdig med 90-tallet, forhåpentligvis for alltid :)
Mona_K sa for siden:
Jeg er 200g etter =)
Tempest sa for siden:
Da får du gjøre som meg: Spise litt lite i dag, og veie deg i morgon tidleg etter morgonstellet :) Har veiedag onsdager, men kunne ikkje la være å gå på i dag for å se om eg kunne feire ;)
Aranel sa for siden:
Jeg står bom stille ved startstreken (altså samme vekt som pr 1.mars) enda jeg har nå spist strengt i snart ei uke. Utrolig irriterende!!! Kjenner jeg er nære ved å gi opp og gå tilbake til lavkalori igjen, men det er skikkelig nedelag det også...
Jeg får være flink å skrive dagbok igjen tror jeg (bruker diett.no), så får vi se om jeg finner feilen. Mye mulig jeg får i meg for lite fett.
Ellers har jeg starta treninga igjen, blir bare styrke en stund fremover, siden jeg har ødelagt beinet, men det er bedre enn ikke no trening :)
Mona_K sa for siden:
Har du vært 100% dedikert til ketose siden 1mars eller har du gått inn å ut? Det jeg har funnet ut er at jo flere ganger jeg har vært ute av ketosen jo lenger tid har det tatt meg å ta av når jeg går inn i ketosen igjen..
Aranel sa for siden:
Jeg har nok dessverre vært ut og inn siden 1.mars. Eller jeg vet jo ikke hvor mange ganger, for jeg har ikke sånne sticks, men utifra at jeg har hatt endel utskeielser når jeg har besøkt foreldrene mine, så vil jeg si at jeg har vært ut og inn mange ganger.
Men en ting merker jeg da, selvom jeg veier det samme som jeg veide 1.mars, så har jeg en strammere kropp, altså kroppen ser annerledes ut, bedre, selvom jeg IKKE er fornøyd med vekta!!!
Og en liten seier har jeg hatt, jeg har ikke spist smågodt siden 1.mars, bare mørk sjokolade, og ikke noen enorme mengder av det. Det er jeg veldig fornøyd med:)
Mona_K sa for siden:
Haha ja kansje det..:p
Mona_K sa for siden:
Det høres ut som om du må ta et valg. Enten vil du være i ketose eller så vildu ikke. Tror ikke det er bra for kroppen å gå inn å ut av en ketose. Og jeg tror kroppen beskytter seg selv når du nå ike lenger går ned i vekt
Mona_K sa for siden:
ENDELIG er jeg tilbake på 89 tallet der jeg begynte på min første pause som ettervært ble +10 kilo..sukk.. Men NÅ kan jeg endelig begynne å telle nedover=)=) Nå har jeg gått ned over 17 kilo! Jippi Nå er jeg glad =)
Regret sa for siden:
:heia: Hurra! Gratulerer så mye :D
ram72 sa for siden:
Hei!
Har vært stille fra meg siden oppstarten i midten av mars. Har hentet mye inspirasjon fra forumet, men har ikke vært flink å dele selv :(
I dag er det tre måneder siden jeg la om kostholdet. Tenkte jeg skulle skrive litt om mine erfaringer med ketolyse så langt.
Jeg var heldig som unngikk for mye ubehag ved overgangen til ketolyse. Antydning til hodepine de første dagene og litt søtsug var vel det eneste jeg kjente til. Veldig glad for at jeg har unngått dårlig ånde :)
For min del har overgangen til nytt kosthold gått over all forventning. Synes maten jeg spiser smaker mye bedre enn halvfabrikatene jeg tidligere pleide å bruke. Jeg har vært superstreng med meg selv. Har ikke brukt noe søtningsstoffer eller pepsi max (som jeg drakk hver dag før). Har heller ikke sprukket en eneste gang med maten. Har hatt to "planlagte" sprekk med alkohol (øl). Det har jeg merket med et byks på vekten, samt at nedgangen stoppet opp i tiden etterpå.
Har i løpet av disse tre månedene gått ned 9,5 kg (lagde ikke tickeren med en gang). Jeg trener en del styrke på treningssenter, så den reelle nedgangen er nok noe større (muskler veier mer enn fett). Føler at jeg har mye mer energi. Det er skyldes sikkert en kombinasjon av lettere kropp og bedre kosthold. Føler selv at blodsukkeret er mye mer stabilt enn før og opplever svært lite søtsug.
Mye av vektnedgangen har kommet den siste måneden, så jeg er supermotivert til å fortsette! Satser på å fortsette med ketolyse ihvertfall frem til september, så får jeg vurdere om jeg skal øke på karboene og kutte på fettet.
Jeg har veid meg med Wii fit stort sett hver dag. Det kan høres ekstremt ut, men mener selv at jeg greier å distansere meg fra tallene som kommer opp. Vet utmerket godt at vekten svinger mye på kort sikt, men at dersom jeg følger oppskriften så vil det lønne seg på sikt. Fordelen med å bruke Wii, er at jeg får opp utviklingen som en graf. Prøver å legge ved et bilde av tv-skjermen som viser utviklingen disse tre månedene. Hver strek bortover representerer et intervall på 2,5 kg.
Aranel sa for siden:
Valget er tatt, jeg må tilbake i ren LCHF. Fungerer så mye bedre på det, må bare være flinkere til å hente motivasjon på nettet.
Har nå om dagen samlet en haug med oppskrifter på diverse matretter, som jeg har planer om å prøve meg på. Har også sett at dersom jeg skal spise is, så må det være kremis ala softis, en om dagen dersom jeg er streng ellers skal kunne gå bra. Så da håper jeg sommern blir litt lettere å takle. Jeg er dessverre altfor glad i is. Sjokolade klarer jeg meg fint uten, men is er hardt:o
Mona_K sa for siden:
Du har vært kjempeflink =)
Mona_K sa for siden:
Hehe jeg syns du snakker litt i mot deg selv.. Du sier at du er motivert til å leve lavkarbo, men samtidig vil du spise is.. Er ikke mye av poenget med lavkarbo å prøve å miste søtbehovet? Hvorfor ikke kjøpe deg en ismaskin til 400kr på elkjøp og lag isen din selv? er fantastisk godt OG lavkarbo og lovlig..
Jeg stjal denne som et eksempel..
HJEMMELAGET LAVKARBO IS
Skrevet <a href="http://lindaslilleverden.wordpress.com/2011/04/27/hjemmelaget-lavkarbo-is/">april 27, 2011</a> av <a href="http://lindaslilleverden.wordpress.com/author/lindaslilleverden/">lindaslilleverden</a>
I går fikk jeg et tips fra Nina om hjemmelaget is, og det måtte jeg selvsagt prøve å lage. Særlig når det var så lite karbohydrater i hjemmelaget is.
Isen er kjempelett å lage og grunnoppskriften er som følger :
3 eggeplommer
2 – 3 spiseskjeer Sukrin
1 spiseskje vaniljepulver (eller 2 vaniljestenger)
3 dl kremfløte
Hva du har i isen din, er selvsagt opp til deg. Jeg brukte sjokolade nå første gangen, så får vi se hvordan den smaken blir. Men, du kan jo bruke bær, nøtter eller andre ting å smakssette isen med.
Revet mørk eller sukkerfri sjokolade (jeg brukte Freia sin Premium 70% sjokolade)
Inneholder 32 g karber pr. 100 gram. Jeg brukte halve platen til isen, så da blir det 16 karber med sjokoladen. Oppskriften er til 4 personer, så da blir det ikke mye karber pr. porsjon.
Fremgangsmåte :
Pisk eggeplommene sammen med sukrin til en ganske tykk eggedosis
Stivpisk kremfløten sammen med vaniljepulver/vaniljesukker
Når dette er gjort, vender du de to massene sammen med en slikkepott.
Rasp sjokoladen og ha den i blandingen
Ha isen over i en form som tåler å bli satt i frysen. Jeg brukte en gammel is boks, men om du bruker en skål e.l. uten lokk, så dekk både bunn og topp med plastfolie, så unngår du krystalisering på toppen.
Isen er serveringsklar etter 3-4 timer.
Jeg syns kanel is er kjempegodt! og kanel virker også forbrennende;)
Aranel sa for siden:
Nå er det ikke mer enn 15g karber i en softis, så om man spiser en halv plate sjokolade, eller tar seg en is i ny og ne i sommer burde jo ikke spille noen rolle.
Men tusen takk for oppskrift. Har laga is ett par ganger de siste ukene også.
Tempest sa for siden:
Hmm - trudde eg skulle være ferdig med 90-tallet, men så vart det slektstreff og svigermors kaker istedenfor :( Jaja, tilbake i ketose og står på videre. Har nok tru på at dei neste 10 kg er tyngre enn dei første 10, men vekk skal dei! Om berre sommeren kunne komme og hjelpe til litt på aktivitetsnivået no, så går det nok rett veg etterkvart :)
Aranel sa for siden:
Da er jeg tilbake i ketose, endelig! Ikke turt å gå på vekta enda, siden jeg er overbevist om at jeg har gått opp enda mer, men kanskje jeg tør etter helga. Vi får se :rolleyes:
Lagde juksepotetsalat i går, den vil jeg anbefale dere å prøve. Veldig god. Jeg brukte denne oppskriften her.
Vurderer i helga å lage en blanding av den og denne her også, tror det kunne blitt veldig godt. Eventuelt ha i skinke (feks bogskinke) i juksepotetsalaten:)
Mona_K sa for siden:
:)kos deg du=)
Mona_K sa for siden:
Jeg har ENDELIG klart det! er kommet en kilo ned fra fø jeg begynte på pausen min =) Så ny rekord med 18,5 kilo i minus! Jippi:D
Mona_K sa for siden:
Folk er i feriemodus her sjønner jeg.. :p
AneAne sa for siden:
Jeg er veldig i feriemodus! Har gått over til LCHF nå når jeg er hjemme i ferien - og det funker fint! Går ikke ned så mye, men holder i hvert fall vekta og det er viktigst for meg akkurat nå! Håper alle koser seg masse og at det blir mange lyse sommerkvelder på oss fremover :)
hannedt sa for siden:
Hehe, jeg er i feriejobbmodus jeg, sitter og heller i meg kaffe i håp om å bli litt mer våken til jobb... :P Jeg går fremdeles godt ned i vekt, nå kan jeg snaaart juble for 10 kg ned! Cocosaen min begynner å bli tom, så jeg skal slenge inn en bestilling på iherb.com på kokosolje, mye billigere der selv etter frakt! Den tror jeg er vidundermiddel for vektnedgang, hver morgen så er det ihvertfall en teskje i kaffekoppen, gjerne to. Har hatt en del perioder der jeg har hatt verdens dårligste matlyst, da blir det gjerne kun en kopp kaffe til frokost, men jeg passer på å ha i litt ekstra fett. Får helle i meg resten av kaffen nå og løpe på jobb, håper dere som har ferie koser dere! :)
Regret sa for siden:
Her er det ikke ferie! fortsatt vanlig hverdag her :) men svært lite å oppdatere om. Har hoppet av ketolyse, så nå finteller jeg kalorier og karber i stedenfor, og da har vekta endelig begynt å rast igjen! :ja:
Mona_K sa for siden:
:)bra!
AneAne sa for siden:
Hei! Jeg stakk bare innom for å høre om noen av dere var på igjen og tilbake til ketolyse! Jeg har hatt en litt for laaaang ferie, selv om det var utrolig deilig! Men nå er jeg tilbake og har vært det i 2-3 uker :)
Håper alle har en fin høst!
Mona_K sa for siden:
jeg begynner i morgen =) igjen ..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.