Linn23 sa for siden:
Vært til veiing i dag. gått ned 2,7 kg på ei uke=) kjempe fornøyd jeg.
Linn23 sa for siden:
Vært til veiing i dag. gått ned 2,7 kg på ei uke=) kjempe fornøyd jeg.
TuridP sa for siden:
Kjempeflink er du :O))) Har gått ned 3.4 på vekta hjemme her jeg altså :O))) Men 2.2 ellers..Hehe..Forvirrende men :O)) Kjempehappy uansett jeg da :O))
Linn23 sa for siden:
Prøv å skift batteri, slik mamma gjorde=)
TuridP sa for siden:
Hehe...tørr jeg det da????? da veide hu jo mer plutselig :O)))
Linn23 sa for siden:
Men du må jo skifte batteri på dem inni mellom. Sikkert ikke vært gjort sia du kjøpte den??
TuridP sa for siden:
Jeg skiftet for en stund siden :O)):D
Aranel sa for siden:
Her har vekta økt med 0,7kg siden forrige uke, og på tross av sprekken tror jeg nok muligens at vektøkning + litt til skyldes de berømte mensen-kg. Eller, jeg velger å tro det:D
Ellers vil jeg bare tipse alle om de fantastiske protein-muffinsene jeg lagde her i går.
Spiste i dag kl 1330 en protein-muffins med kalkunskinke, salatblad, paprika, bacon, ost og majones på, og jeg er jaggu ikke sulten enda. Skikkelig fett-bombe også, så tumbs up for den oppskriften der:)
ThereseA sa for siden:
Opp 400g siden forrige uke. Men har målt meg og gått ned flere cm flere steder.
Vektnedgang pr uke på 3 uker= 0.733kg( ikke medregna vannvekt)
Aranel sa for siden:
Jeg fikk meg en gledelig overraskelse da jeg gikk på vekta igjen i dag, de 0,7kg jeg hadde gått opp er borte + 0,1kg til. Nais!
Nå har jeg nettopp kommet inn fra en løpetur her, og skal nyte en kopp te med egg og bacon! Jeg ELSKER LCHF-frokostene:D
Aranel sa for siden:
Hvordan vet du hva som er vannvekt og hva som er fettvekt?
Tempest sa for siden:
Da var eg inne på "track" igjen og. Konstanterer at ei helg total utskeiing tar 1,5 veke å hente inn igjen...
Ned 1,6 kg sidan sist onsdag, 3,8 kg totalt sia starten for 4 veker sia. Midjemålet står foreløbig ganske på staden kvil (-1 cm om eg legg godviljen til på målinga)
Mona_K sa for siden:
Heisann=)
Jeg begynte egentlig i februar i fjord og gikk ned 17 kilo til juli. Men da tok jeg meg en pause som varte til august også ble det litt frem og tilbake. Etterhvert ende jeg med å legge på meg 10 kilo og begynte igjen nå første mars og har gått ned 7 kilo siden da. Lurer på omjeg får bli med her da gruppen jeg var med på i fjord har stoppet opp? Kjempe med litt støte og så kan jeg jo litt om lavkarbo ettervært vis noen lurer :o
Aranel sa for siden:
Velkommen skal du være Mona K:)
Mona_K sa for siden:
Jei takk =):p
LittLettereLiv sa for siden:
Har dere andre noe spesiellt som motiverer dere? Noe dere kan ta frem som en gulrot når det blir vanskelig?
Selv har jeg et bilde av meg selv før mitt tredje (og siste) svangerskap. Jeg er kjempefornøyd med vekten min der og håper jeg en dag skal komme dit igjen. Som firebarnsmor har jeg det så travelt at kiloene burde rennt av meg, men det gjør det ikke:(
Har store forhåpninger om at lavkarbo skal være tingen for meg. Snart veiedag igjen...
TuridP sa for siden:
I dag har jeg hatt litt mer sug på noe godt....Hadde smakt nydelig med en sjokolade...Men har klart å holde meg unna hittil :O)) Så håper dette suget går over snart..
Regret sa for siden:
Jeg har et minne.. Kanskje ikke et av de sunne og positive minnene, men det motiverer veldig. For noen år siden hadde jeg en spiseforstyrrelse og var undervektig, når jeg ikke var som tynnest, på vei opp igjen faktisk, så fant jeg en komfortvekt som jeg fant herlig å være. Jeg følte meg så vel med meg selv, og jeg ville vise meg fram til alle, null bekymringer for hvordan jeg så ut og jeg var direkte glad i meg selv, dette har jeg ikke følt igjen siden da og jeg lengter tilbake. Jeg var 2kg unna som gravid (ca 15 uker på vei) men da passet det seg ikke å presse vekta ned, så jeg lot den gå opp (normal vektoppgang, ikke med vilje) for barnets beste.
Så tanken på det endelige målet er det som driver meg, men i hverdagen så er det så veldig langt unna, så jeg prøver å motivere med små delmål, slik som nå - om jeg går ned 3kg så skal jeg få kjøpe meg sko. Jeg er svært sparsom med penger, så et par sko er absolutt ikke noe jeg kjøper ofte. Det kan gå opp til 2-3 år mellom hvert par.
Jeg prøver å unngå å kjøpe nye klær enda, for nå er de fleste av klærna mine for små, så om jeg kjøper nytt nå, så må jeg OPP en størrelse, så det gidder jeg ikke, men ved -15 kg så skal jeg handle som bare det :D
Mona_K sa for siden:
Det som driver meg er helsen min. Og jeg hater å se meg selv i speilet eller på bilder. Jeg lever som viking mye av året og da blir det tatt mye bilder av meg som folk legger ut på facebook. HATER å se megselv med min deilige dobelthake.. Har lyst å begynne å spille håndball igjen men først må jeg ned i vekt. Men det beste med å gå ned i vekt er når jeg kan trykke på tickeren min.
For dere som netopp er begynt med lavkarbo så er det vikitig at dere ikke spiser så mangen ting med søtning for det hindrer søtbehovet å forsvinne. Men vis dere til slutt sprekker vil jeg bare si at det fins mye sukkerfritt godter dere kan spise. som er så å si karbo fritt.
Men andbefaler å vente så lenge dere bare klarer før dere prøver det.:)
Mona_K sa for siden:
Jeg ha det samme minnet. Forstår veldig godt hva du mener.
Da har jeg veid meg igjen. -1 kg denne uken. På tre uker har jeg da gått ned - 3,5 kg. -4 cm i livet, -2 cm lår, og - 2 cm hofter.:heia:
Kan ikke være annet enn fornøyd:)
Jeg er livredd for å plutselig stoppe opp i vektnedgang, men samtidig er jeg ikke superflink til å gjøre de rette tingene. I de siste dagen har jeg til og med spist sjokolade jeg har funnet på butikken fra Cavalier. Den inneholder kun 0,5 karb pr innpakka bit, så jeg sitter og teller karber mens jeg spiser.
I tillegg har jeg funnet en hvitvin som inneholder kun 0,3 karber pr flaske. Jeg er altfor glad i et glass vin i ny og ne til å klare å motstå den fristelsen.
Men da vet jeg i hvert fall hva som gjør det når det går galt:cool:
Aranel sa for siden:
Jeg prøver å ikke henge meg for mye opp hvor mye vekta går ned, så sant den peker nedover og ikke oppover:D Varig vektnedgang skal gå sakte slik at kroppen ikke kjemper i mot.
Nå er jo ikke jeg overvektig heller, har kun noen kg jeg kunne tenkt meg å bli kvitt for trivselens skyld.
Det som motiverer mest nå er at jeg ikke har hatt migreneanfall siden jeg la om kostholdet 1.mars. Har tidligere hatt migrene anfall ca 1 gang i uka det siste halvannet året, og samtidig gått mye med kronisk stress huepine, som også ikke har vært tilstede mer enn 1 dag denne mnd, hvilket er et underverk egentlig. Hehe egentlig burde jeg vel slutta på skolen, da det er det høye presset på skolen som har pådratt meg disse plagene, men det er sååååå uaktuelt!!!:p
Sånn ellers så blir jeg påminnet dersom jeg skulle sprekke, da store mengder sukker nå gir meg mageknipe, noe jeg fikk smertelig erfare i helga da jeg spiste 3 kjøpe-skillingsboller. Måtte ty til paracet faktisk, og det er ikke ofte jeg tar. Spiste brød i helga til ett måltid, og det gikk bra, så ganske sikker på at sukkeret her er den store synderen:mad:
Ellers vil jeg bare si at jeg syns alle her er kjempe flinke:p:D:p og jeg skal gjøre mitt ytterste i å støtte hvis noen her skulle trenge det! Tror det er viktig som flere her sier å sette seg små delmål, lettere å motivere seg for noe som er nært oppnåelig, og heller legge de små målene sammen til slutt.
Aranel sa for siden:
Du er flink! :heia::D
Nupsida sa for siden:
Jeg hører ikke til her, men er innom og sniker litt innimellom, men hva heter den vinen? :)
Det er en Chablis 2009. Husker ikke hva den heter, men den har en krone på etiketten. Man får kjempegod hjelp på vinmonopolet hvis man ber om en vin uten karbohydrater. De kan nemlig sjekke i systemet sitt hvor mange karber det er i de forskjellige vinene:)
Nupsida sa for siden:
Åå, jammen da skal jeg snakke med dem neste gang :)
Aranel sa for siden:
Hvis dere går inn på diabetes.no så ligger det egen liste der over viner som er katolyse-vennlig.
De skal også ha lister over diabetes-vin på polet. Jeg kjøpte en vin som hadde under 1 gr sukker pr flaske sist. Husker ikke hva den heter igjen, men den var hvit mousserende og KJEMPE GOD!
Aranel sa for siden:
Er det forresten noen her som har et klokt svar å gi meg når det gjelder midje og hofte mål?
Inne på den tickeren min så kan man oppgi nå-verdi og mål-verdi på midje, men jeg aner jo ikke hvilke mål man burde ha rundt midjen.
Står jo så mye forskjellig på nettet også, eneste jeg forsto var at man burde være under 88cm, eller tar jeg feil? Sto også andre steder at midjen bør være under 80cm og vektklubb.no opererer med under 84cm.
Noen som vet?!
Fant også en sånn beregning hvor man tar livvidde delt på hoftevidde og da skulle damer helst falle under 0,8 i verdi. Noen som har vært borti denne?
ThereseA sa for siden:
hentet fra fhi.no
"Det er vanlig å definere en liv-hofte-ratio hos menn > 1.0 og hos kvinner > 0.85 som grenseverdi for bukfedme og dermed økt helserisiko. WHO/FAOs ekspertkomite angir i en rapport fra 2003 at risikoen for metabolske forstyrrelser øker for menn med livvidde på 102 cm eller mer og for kvinner med livvidde på 88 cm eller mer."
hentet fra lommelegen: www.lommelegen.no/857261/magemaal-og-risiko-for-sykdom
"Magemålet skal måles like over hoftekammene, på magens bredeste. Og du skal ikke holde inn magen, men ha den helt slapp. Ved å holde inne magen i større eller mindre grad, kan man jo måle omtrent et hvilket som helst magemål, så det gjelder ikke."
Aranel sa for siden:
Hmm...jeg har lært at man skal måle livvidden det navelen er, er det jeg har gjort til nå, hvis man skal måle der magen er bredest så blir jo det på hoftene for min del...:confused:
Regret sa for siden:
Når jeg måler midje, så måler jeg over hoftene, der det går litt inn igjen. Jeg har veldig brede hofter så det er ikke så vanskelig å finne igjen..
Jeg måler også 'magen', men da er målebåndet PÅ hoftene, noe jeg ikke kan slanke bort så mye av, men det er der jeg er bredest og jeg går jo litt ned der også. Det er under navlen, da min nederste del av magen er den største og det er den jeg vil ha vekk :)
Jeg har lest at magemål er 2 cm over navelen. Det har jeg lest flere steder, så jeg har regnet med at det var riktig:confused:
Regret sa for siden:
Det kan godt tenkes. jeg måler bare der jeg ønsker å se forskjell, og siden nederste del av magen er et problem for meg, så er det der jeg måler.Hofter og mage er den største delen av meg.
ThereseA sa for siden:
Jeg har hvertfall prøvd den metoden som jeg skrev høyere opp her og fått det målet som sto i det jeg linka til. :ja: bare å prøve :)
ThereseA sa for siden:
Etter tre uker og to dager på ketolyse.
Vekt: -2.1kg.
Pupper: -1.5cm
Under pupper: -3cm
mage: - 4cm
mage over kul: -3cm
hofter: -2cm
lår: - 3cm på hver
legg: -1cm på hver
overarm: -1cm på hve
Mona_K sa for siden:
Wow så bra! Gralla!:D
ThereseA sa for siden:
Tusen takk for det Mona K... er ganske fornøyd ned det, nå må jeg bare gå ned resten.. hehe
Mona_K sa for siden:
Det klarer du fint =) bare ikke ta masse pauser som jeg gjorde..gubban jeg angrer.. sinnsykt mye vanskeligere å begynne på ny.. + jeg la på meg 3-4kilo for vær pause og endte opp med + 10.. jeg gikk i fjord ned 17 kilo fra 20feb til 7 juli. da jeg tok pausen.. nå har jeg gått ned7 kilo siden 1 april. Jeg klarer ikke engang å glede meg over disse kiloene pga at jeg allerde hadde tatt de av.. 3 kilo igjen så er jeg tilbake til der jeg begynte på pausen min.. 17 kilo
AneAne sa for siden:
Hei!
Er det plass til en til i den gruppen her? Jeg startet 14. mars og syns det hadde vært kjempefint å være med i en gruppe som denne med tips og triks og peptalk! :)
simmons sa for siden:
Hiver meg med her jeg også. Dette forumet har hjulpet meg stort sett hver dag så jeg takker alle inne her :) Starta første mars å har rasa ned hele 12 kg. 105 kg ved start å 93 kg pr dags dato. Målet er 85-86 kg :)
Det hadde nok blitt verre hadde det ikke vært for dette forumet her, mange kloke hoder her inne!!
Ønsker alle mars starterene lykke til å stå på! :)
Aranel sa for siden:
Velkommen til dere nye:D
Og må jeg få si; WOW! Hva har du gjort for å få til en slik vektnedgang?
Imponerende!
Jeg har hatt en helg uten utskeielser hvertfall, blitt ett par kaffe latte, men har fått de med helmelk, så samvittigheten er ren:rolleyes: Også store IFA da, er jo så godt å ha i bilen når man skal kjøre langt!
Av sjokolade har jeg prøvd en ny sukkerfri en fra Ica, husker ikke navnet i farta, men skal få finni det frem ila mandagen. Uansett, sjokoladen var skikkelig bomkjøp! For det første kosta den nesten 30kr for 100gr, smakte melkesjokolade forsåvidt, men FYTTIGRISEN å vondt i magen jeg fikk (og den gikk altfor raskt igjennom systemet)!
Ikke fått så vondt i magen av annen sjokolade som er søtet med maltitol før, og jeg spiste ikke mer enn kanskje 40gr. Vil ikke anbefale den altså!
Håper dere andre har hatt en strålende helg, det har hvertfall jeg, til tross for at jeg jobba lørdagen som var den ene dagen med sol (her er det grått og trist i dag). Men hva gjør vel det når det er VÅR:heia: sommerskoa er børstet støv av, sommertøyet er dratt ut fra en krok i skapet, og jaggu må man ikke kjøpe noe nytt sommertøy i ett par str mindre. Det føles helt ok:D
AneAne sa for siden:
Jeg lurer på dette her med maltitol, jeg! Jeg har søkt rundt og lest masse om det både her og andre steder og det virker som at det gir blodsukkerstigning - hvertfall ifølge Diabetesforbundet (som jeg håper og tror har ganske peiling)! Men så ser jeg at det er mange på ketolyse som spiser sjokolade og annet søtet med maltitol og som sier det er helt greit. Hva skal man tro på? :confused:
Aranel sa for siden:
Det er riktig at maltitol gir blodsukkerstigning, men den gir mye lavere stigning enn sukker. Ergo har jeg prøvd ut diverse sukkerfrie sjokolader istede for 70% vanlig sjokolade, da jeg får søtsug av vanlig sjokolade, det får jeg ikke av maltitol.
AneAne sa for siden:
Så om man spiser litt av denne typen sjokolade er det helt i orden? :)
Hippo85 sa for siden:
Hei.
Jeg er også marsstarter, startet 28mars. Har nå holdt på i 2 uker har gått ned 2,5kg. Men gikk ned 2,4 første uken, så var jeg på konsert på lørdagen å da ble det cider og div. Søndagen var jeg ikke i form og seff spiste feil mat. å dette resulterte i 1 kg opp og uka etterpå så var jeg i forening å ble servert masse utlanskmat og alt var blandet med noe jeg ikke kunne ha, så da ødla jeg igejen. Det samme jorde jeg nå igår da fristelsen for snop ble for stor. Har bare vært i ketose en gang i denne perioden tror jeg.
Jeg vett ikke om jeg vil klare dette. Noen som vett om det gjør noe å skjeie ut en gang i uka? jeg har hørt at mangen gjør det og at det gjør ingenting. Har som mål å få av meg 10kg, men føler ikke livet kan stoppe for det om. Skal snart på påskeferie også med familien.
Bare syt fra meg. Når jeg skriver her ser jeg hvor mye unskyldninger jeg kommer med.....Svak!
AneAne sa for siden:
Hippo85! Så flink du har vært som har gått ned 2,5 kg! Det er jo kjempeflott!
Når det gjelder sprekking og godteri og alt det der, så kan jeg fortelle at det er smart å forvente litt sånne ting. I går feiret vi bursdagen til samboeren min og da visste jeg at det ville være nødvendig med noe ekstra - så da lagde jeg ostekake som jeg fant oppskrift på her inne! :D Det er masse tips på snacks man kan spise, selv om man ikke skal spise det for ofte. Når det gjelder å skeie ut med høykarbo-mat en gang i uken, tror jeg det er litt dumt siden man ofte bruker et par dager på å komme inn i ketose igjen. Da er det bedre å faktisk lage litt søtt eller ekstra godt som er ketolyse-vennlig!
Jeg skal også på påskeferie med familien og forbereder det med å bake brød og knekkebrød jeg kan spise og å lage litt godteri (karameller og marsipan) som jeg kan kose meg med når de andre spiser kvikk lunsj og appelsin! :)
Aranel sa for siden:
Jeg har ikke merka noe på vekta av den hvertfall. Merka MYE mer av den 85% sjokoladen jeg spiste her en helg. Men som sagt, ikke alle som er like gode, og ikke alle som er like vennlig for mage.
Den beste hittil er Sjokoladeprinsen Frihet. Den er dyr, men åh så god!!!
Ellers er Atkins Advantade Decendens sjokolade redninga for meg mange ganger. Den er herlig!
AneAne sa for siden:
Det her må jeg prøve ut i påsken! :D Hvor får du tak i Sjokoladeprinsen?
Regret sa for siden:
HER eller på Meny mener jeg det var.
AneAne sa for siden:
Kjempefint! Har Meny butikk 200 m unna så det passer bra! :D Tusen takk!
Mona_K sa for siden:
Jeg vil andbefale åklare dere uten søt de første mnd. Da er det lettere ågåned fra egenerfaring. Men samtidig kan det være bedre å spise sånnt en å spise sukker. Men helepoenget med lavkarbo er jo å spise sunt og miste søtavhengighet. (ihvertfall for min del) Så det beste er å klare seg utensøt.
Mona_K sa for siden:
Hmm sitter her å rister litt på hodet.. hehe.. Ikke stygt ment, men.. For meg virker det som om mangen av dere ikke er serlig motivert.. Dere har ikke holdt på mangen ukene før dere begynner å pønske på søt. Dette er helt normalt de er de første ukene og for meg var det de første månedene som var de verste.. Jeg er insulin resistent så lavkarbo er rednigen min. Jeg begynte på lavkarbo i februar i fjord og de første ukene var seriøst helvete. Jeg var sint hele tiden og hadde vondt i magen og hodet. Men etter noen mnd hadde jeg ikke engang lyst på søt, og det var den deiligste følelsen ever! gikk ned 17 kiloene på underkant av 4 mnd. Energien min var på topp og humøret mitt også. Jeg jobbet i mary kay som konsulent og følte meg rett å slett bare bedre å bedre for vær dag. og kundene mine skrøytet noe sinnsykt!
Så kom uka jeg skulle på festival og jeg viste at jeg skulle drikke og begynte da i panikk for å bli full, å spise karbohydrater, som sjokolade. Ikke ting med stivelse. Den lille pausen min varte å rakk ut til 3 mnd etter. Da hadde jeg lagt på meg 3 kilo og det var jo ikke mye? men så gikk jeg inn i ketose igjen og siden jeg da akkuratt hadde begynt med ritalin( har adhd) svimte jeg av og fikk beskjed av legen å ta en ny pause av dietten min. da gikk jeg opp de siste 3 kiloene + 3 igjen.. sukk. så gikk jeg inn i lavkarboens verden igjen og gikk ned alt det jeg hadde tatt på igjen:D Så skulle vi feire jul og jeg bestemte meg for at jeg skulle kunne skjeie ut medlitt sjokolade for jeg legger ikke på meg noe serlig av sjokoladen (stivelse er min verste fiende) Jeg feiret julen hos min far som bare på tross av at han så hvor mye mindre jeg var, begynte å le av meg og hele opplegget for at jeg kunne spise sjokolade men ikke potet.. Jeg ble da så deppa at jeg sluttet på lavkarbo igjen. Jepp jeg føyk opp 10 kilo. Hehe poenget mitt er at vis dere bare biter tennene deres sammen så vil dere i løpet av noen uker eller mnd ikke engang ha lyst på karber fordi dere kommer til å være så stolte av dere selv!
Nå sitter jeg etterpåklok og angrer noe så inn i heeelll at jeg tok den første pausen.. Jeg har bare blitt mer å mer syk for vær siste pause jeg har tatt også. Skikkelig vondt i magen og oppblåst. Ikke rart når man klarer å legge på seg 10 kilo på bare noen uker.. Nå etter over en mnd har jeg ennå ikke klart å ta av meg de siste kiloene fra "pausene" mine. Og selv om jeg da har klart å ta av meg fantastiske 7 kilo på ca 1 mnd så karer jeg ikke engang å være fornøyd:mad: For når alt kommer til alt så var jeg storfornøyd med meg selv og dietten før jeg begynte på første pausen og kiloene rant mye fortere av. Virker som om kroppen min har vendt seg til jojo opplegget mitt og tviholder på de dumme kiloene. På over et år hadde jeg sikkert vært nærme målet mitt også.. Så vær så snill for deres egen skyld jeg snakker av erfaring. tenk dere GODT om når dere allerede nå tenker på å sprekke. Skulle ønske noen hadde fortalt meg alt dette når jeg tenkte på min første pause.Eller utskjeielse. Jeg hadde ALDRi gjordt det.:cool:
hehe ble litt vel lang denne..
AneAne sa for siden:
Så flott at du har gått ned så mye Mona_K! Jeg synes absolutt det er veldig inspirerende! Og når det kommer til det som er budskapet ditt så vil jeg bare si at jeg forstår veldig godt hva du sier og jeg synes det er kjempefint at du er villig til å dele erfaringene dine med oss :)
Når det gjelder dette med søtbehov og godteri så har jeg veldig stor forståelse for det du sier. Jeg har aldri sagt eller ment at man skal ta PAUSE fra ketolyse eller planlegge en høykarbodag eller andre ting som noen synes er greit. Jeg har veldig lite søthunger generelt, men på lørdagskvelden vil jeg gjerne ha noe lavkarbo å kose meg med - ja, jeg vet at det ikke er verdens beste innstilling. Når det gjelder ketolyse har jeg vært veldig heldig, jeg hadde kun hodepine første ukene og nå føler jeg meg bedre enn noensinne før!
Jeg tenker slik at dette er en diett som jeg har tenkt å følge frem til jeg har tatt av meg de 9 kiloene jeg har igjen, deretter skal jeg gå over til LCHF. Jeg har skjønt at jeg er en av de som ikke har godt av et høykarbokosthold og har i stor grad infunnet meg med det. Jeg har ikke tenkt til å ta noen som helst form for pause, for det er ikke et alternativ rett og slett. Motivasjonen min for dette er forøvrig på topp og jeg er veldig stolt av de fire kiloene jeg har gått ned hittil. I tillegg har jeg en fantastisk kjæreste :love: som går på samme kosthold nå og vi støttter hverandre hvert steg på veien!
Når jeg sier at man kan lage godteri og kaker og sånn så er det fordi jeg vet med meg selv at jeg er en svak sjel, og at grunnen til at jeg ikke har gått så mye ned i vekt tidligere er fordi diettene var uutholdelige. Når alle de andre i julen eller påsken sitter med sitt brød, sin kvikk lunsj og sitt potetgull synes jeg det er smart å være føre var og faktisk ikke være så streng mot seg selv - planlegg dette og lag heller ditt eget brød, karameller, marsipan og kake som du kan spise! Altså lag lavkarboutgaver av dette slik at du har et alternativ og slipper å ta pause fra dietten. Jeg skjønner at dette kan trigge et søtbehov, men det er ikke på langt nør så usunt som å sprekke og spise masse sukker, tenker nå jeg da. Jeg syns også det er viktig at dette ikke er noen pinsel-kur, men heller et kosthold som man kan og vil fortsette med helt til man har nådd målet sitt (og litt til)! :D
Mona_K sa for siden:
Jeg er veldig enig i det du sier og rettet ikke et jeg sa til noen bestemt. Men følte bare at mangen sprakk. Ikke bra for kroppen ågå inn og ut av ketose.Kjempe bra å forberede seg. Jeg trodde også at jeg var en svak sjel. Spiste jo kake eller sjokolade omtrent til alle måtider.. Men jeg klarte det bedre en jeg noen gang hadde jeg trod =) Det tror jeg dere også klarer:p
AneAne sa for siden:
Skjønner hva du mener, og det er jo bare positivt at vi tar vare på hverandre! Jeg har blitt litt mer klar over at jeg ikke er så svak på dette som jeg trodde før - og det er veldig godt å ha kontroll over kostholdet. Og jeg skal absolutt ikke ut av ketose før jeg har gått ned alt jeg skal! :D
Mona_K sa for siden:
Godt å høre du er så bestemt skulle ønske jeg også hade vært det fra begynnelsen =)
Aranel sa for siden:
Det er godt mulig vet er lurt å holde seg unna alt av søtmidler helt i starten, og det gjorde jeg de to første ukene. Men for meg så er dette en kostholdsendring, og da må det være en endring jeg faktisk kan leve med.
Sukkerfrie sjokolader har til nå ikke gitt meg noe søtsug, og det er forbeholdt helgene å spise litt sånt. Stort sett så er fredagen snopdag, og når lørdagen kommer har jeg rett og slett sjeldent lyst på.
Ellers i uka spiser jeg lite karber (ligger på mellom 7 og 15 karber pr dag), så at jeg spiser litt sjokolade i helga har jeg ikke dårlig samvittighet for i det hele tatt. Eller at jeg unner meg ett par latter på helmelk for den saks skyld.
Når det gjelder "sprekker", så er jeg enig i at det ikke burde planlegges, det burde være noe man prøve å unngå! Nå er jeg student, og det blir endel festing etc i perioder, men jeg prøver å holde alkoholinntaket moderat og holder meg til diabetes-vin eller Tuborg Lite. Ellers er jo jeg mest glad i peanøtter når jeg er på fylla, og nattmat har jeg aldri vært helt fan av. Bedre med en litt bedre frokost, og hva er bedre enn egg og bacon etter en natt på fylla?!:D Det skal sies at jeg passer litt ekstra på karbene dagen før og samme dag som jeg vet det blir fylla. Reduserer karbene til et minimum, og jeg har ikke gått ut av ketose til nå med 1 dag fyll, forutsatt at jeg holder meg til alkoholen nevnt over da:rolleyes:
Jeg tror det er viktig å gjøre endringer man faktisk kan leve med, hvis ikke kommer det aldri til å funke i lengden uansett. Men jeg burde vel egentlig ikke uttale meg. Jeg er hverken overvektig (kun trivselskiloer jeg prøver å bli kvitt) eller har noen sykdommer som krever at jeg legger om kostholdet. Det var kun en anbefaling som gjorde at jeg la om, rett og slett for å teste det ut, både i forhold til magen og hodet mitt.
Men en ting jeg har merka veldig godt da. Hvis jeg skal skeie ut, så er faktisk ikke hvetemelet den store stygge ulven, det er sukkeret som er ille her i gården. Så brødmat et måltid er 10000 ganger bedre enn en sjokolade med ordentlig sukker i! Sært!
Ellin sa for siden:
Hei
Jeg startet 3. mars, og har gått ned fra 82 kg til 74,5 kg. Er veldig fornøyd. Har vært i ketose i tre uker. Har tatt Spirulina og tran kapsler i tillegg. Er det noen som har erfaringer med dette? Ellers har jeg spist masse grønnsaker, fisk, kylling og kjøtt. Ikke noe brød, poteter, pasta eller ris. Kun karbo fra grønnsaker. Når man ser at det virker, da fortsetter man. Jeg har omproggarmert hode mitt, og er ikke søtsugen lenger. Lykke til alle sammen!
Glad for innspill, da dette er min første gang i ketose:-)
Ellin sa for siden:
ThereseA sa for siden:
Statusen etter en måned er -2.7kg. Har og mistet endel cm og nå som jeg har kutta all erstatningsmat kommer jeg til å suse nedover :ja: hehe...
Aranel sa for siden:
På torsdag er det veiedag for meg, vært og snikveid meg i dag. Ned 0,7 siden forrige uke så langt, og det betyr at jeg med stor sannsynlighet når påske-delmålet som planlagt.
Ellers sliter jeg litt med å få i meg mat om dagen, eksamen på fredag, og matlysta er uff så dårlig!!! Får i meg frokost, men der stopper det. Måtte ty til to atkinsbarer i går. Men det retter seg nok når eksamen er overstått:rolleyes: Nå gleder jeg meg bare sånn til påske at jeg har ikke ord!!! :spent:
Tempest sa for siden:
-1 kg og -1 cm sist uke. Jamnt og trutt :) Dvs 4,8 kg og eit hol på beltet sidan beg. av mars.
Føler eg har kommet godt inn i det, og at det går greit å holde seg til kuren. Klarte meg til og med igjennom kjøttkakemiddag hos svigers, tok ei minipotet og ei kjøttkake, og fallt faktisk ikkje ut av ketose :)
Antoinette6 sa for siden:
Så flinke dere er !!!
Mona_K sa for siden:
For dere som har lyst på no søt? Hva med å lage sitron fromasj? Kjempegodt! Jeg bruker det ofte som kveldsmat og snack:)Jeg begynner med å legge 3 ark gelatin i kaldt vann. og kokker litt vann. Mens vannet koker presser jeg 1sitron, så pisker jeg opp ca 2-3 dl kremfløte. gelatinen skal stå i kaldt vann ca 5-6 min.bland sitronen og kremmen og søt det som dere selv vil(bruk hva søtning dere vil) Jeg bruker flyttende natreen. Personlig synsjeg den er mest litt syrlig. Nå tar dere opp gelatinen og får ut mest mulig av det kalde vannet, og så bruker dere noen ss varmt vann og smelter gelatinen. Når gelatinen er uten biter og helt flytende blander dere denne inn i sitronkremen. Og porsjonerer den i glass eller i en bolle:p Jeg bruker vinglass, liker når maten min ser pen ut:ojeg er kokk. . hehe. Dere kan også bruke andre typer bær eller frukter alle smaker går ann;) i dag skal jeg lage solbær fromasj =) nam Og mye bedre en godter og sjokolade;)
Aranel sa for siden:
Vekta i dag viste det samme som i går, så ned 0,7 denne uka. Jeg er veldig fornøyd:)
Ang fromasj hvis man fyser på no søtt; jeg prøver å unngå for mye fløte i kosten, 2,5dl fløte tilsvarer nesten hele dagsrasjonen (over 14g karber) med karber hvis man holder seg på 15g karber pr dag, hvilket man bør hvis man skal holde ketosen oppe. Jeg ville faktisk foretrukket å heller "kaste bort" disse karbene med sjokolade enn fromasj. Men det er meg da....
Jeg lager meg heller eggedosis hvis jeg har akutt søtbehov i ukedagene, lite karber og mye "sunnere" enn fløte. Sjokolade er som sagt forbeholdt helgene:rolleyes: Men søtsuget har som sagt vært svært lite så lenge jeg holder meg unna vanlig mørk (type 70-86%) sjokolade, så det blir lite søtt i ukedagene annet enn en latte med kanel dann og vann. Blitt litt mer latte nå de siste to ukene pga eksamenslesing, men kjøper sånne poser fra nescafe, og de er "snillere" med antall karber enn latte man får på cafe.
Oi! Det hørtes kjempegodt ut. Hvor mange porsjoner får du ca ut av denne oppskriften?
Mona_K sa for siden:
På fløten jeg bruker fra tine er det 2,9g karbo pr hundre gram. Så forstår ikke regningen din =) Jeg blir litt lei sjokolade. Jeg er heldig å tåler ganske mye karbohydrater så jeg spiser ca 30+ -..om dagen. Tror ikke det er noe burde, eller ikke burde avhvor mangen karbo man spiser i løpet av dagen vis mann bare vet selv hvor mye du tåler for å holde seg i ketose. Jeg har nå gått ned fra nøyaktig 100kg til 92,4 siden 1 mars. Og jeg spiser minst noen dl fløte om dagen:D Heldigvis, hadde ikke overlevd uten. Men det er dessverre også noen som ikke tåler så mye karbs som meg og som heller ikke går ned på melkeprodukter:(
Mona_K sa for siden:
Kommer ann på størrelsen på glasset. Men jeg pleier å få tre greieporsjoner:p
Høres bra ut i forhold til karbohydrater når man får 2-3 porsjoner ut av oppskriften:)
Mona_K sa for siden:
Enig =) spiste det til kvelds natt til går og hadde tatt av 400g til dagen etter =) solbær var også godt =)
Aranel sa for siden:
Jeg så visst litt feil, er halvparten av det jeg sa.
Hvertfall er det det diett.no sin utregning sier. La inn Tine Kremfløte (hvilket det er du bruker antar jeg), og 2,5dl der slår ut med 7,25g karber. Hvilket fortsatt er mye i forhold til sukkerfri sjokkis eller eggedosis:D
Men vi har jo alle forskjellig smak, og som du sier, det er forskjell på hva vi tåler:)
Laget dette i kveld og det var supergodt, nam nam! :D
Da kan du jo dele 7,25 på tre (porsjoner) og det er vel greit?
Jeg ligger på mellom 0-10 karber hver dag og synes dette er greit:)
Regret sa for siden:
Jeg skumleste ei minioppskrift i et tilfeldig innlegg en plass på forum for ikke sånn alt for lenge siden, men jeg finner den søren meg ikke igjen og jeg lurer på om kanskje noen kjenner den igjen og kan friske opp minnet mitt?
Jeg husker bare at det var kjempelett og man kunne blande krem med kakaopulver og noe annet.. Virker det kjent? Var noen som brukte dette som 'hjelp' når søtsuget kom, gjerne på kveldstid.
Aranel sa for siden:
Åh, var det flere porsjoner? Det fikk ikke jeg med meg:o:D
Mona_K sa for siden:
Ja ikke sant? og så metende også =)
Mona_K sa for siden:
Beklager =(
Mona_K sa for siden:
Hehe det går så bra så =)
Kanskje du tenker på mascarpone. Italiensk dessertost. Pisk litt krem, bland med mascarpone og strø over litt kakaopulver. Kjempegodt! Ha i litt søtningsmiddel i kremen etter behov:)
AneAne sa for siden:
Hei! Har hatt litt kluss med veiedagene (dvs at jeg ikke har klart å holde meg unna vekta i det hele tatt :flau:)! I går var egentlig veiedagen min, men da hadde jeg ikke gått ned noe mer enn på mandag (-3,9 kg), men nå i dag så har jeg faktisk nådd -4,6! :eek: Jeg er så stolt og hadde så lyst til å dele det med noen!:ja:
ThereseA sa for siden:
:heia: så bra :) grattis
Kjempebra:heia::heia::heia::heia::heia:
Mona_K sa for siden:
:p:D
Hei! Har hatt litt kluss med veiedagene (dvs at jeg ikke har klart å holde meg unna vekta i det hele tatt :flau:)! I går var egentlig veiedagen min, men da hadde jeg ikke gått ned noe mer enn på mandag (-3,9 kg), men nå i dag så har jeg faktisk nådd -4,6! :eek: Jeg er så stolt og hadde så lyst til å dele det med noen!:ja:
Mona_K sa for siden:
Jei endelig ned en kilo til :D
AneAne sa for siden:
Supert! Kjempebra jobba! Og så i påskeferien da du! Kjempeflott! :D
Mona_K sa for siden:
Takk takk:D 8 kilo siden 1 mars! det er jo bare kjempe! sitter her å belønner meg selv med litt sjokolade. fant en ny ensom jeg syntes smakte ganske likt vannlig melkesjokolade.. Guylian belgisk sjokolade kjøpte den på ica supermarked. Nam
Iskald sa for siden:
Vekten i dag viste 114,9, da er jeg ned 10,4 kg siden 4 mars, fruen har også begynt, så nå må jeg lage mat til henne også. Jeg mistenker at hun har startet siden hun er grunnleggende lat. Etter at jeg startet har hun måtte lage sin egen mat............ Hun er nok 15 kg overvektig så hun trenger det jo.............
Jeg har prøvd alt som er foreslått både her og i andre forum, men klarer ikke å komme opp i det prosentvise energiinntaket av fett som er anbefalt. Fettinntaket ligger på ca. 50% av det totale kalorimengde jeg inntar hver dag, men jeg minker fremdeles i vekt ......... Etter to dager hvor jeg tvang meg selv til å spise mer fett, hadde jeg de mest ubehagelige timene jeg noen gang kan huske, med oppkast, magesmerter og hjertebank så jævelig at jeg ikke sov på to netter.
En annen ting som jeg tenker på er at det er ikke mange dagene jeg klarer mer enn to måltider i døgnet.
De siste dagene har forøvrig psoriasissgikta blussa sterkt opp, nå er også albuer, kne og ankler angrepet........... Håper ikke dette har noe med ketose å gjøre.
AneAne sa for siden:
Hei! Så utrolig flink du har vært! Jeg opplever også at folk rundt meg kaster seg på ketolyse etter at de ser mine resultater :) og det at kona di har begynt - uansett hvorfor - det tror jeg er skikkelig bra! Samboeren min og jeg går på det sammen og vi har virkelig fått et friskt pust på alle områder av forholdet vårt!
Jeg skal innrømme en liten hemmelighet siden du sliter med det samme som jeg gjør - og det er at jeg ikke bryr meg såå mye om den prosentvise fordelingen! Jeg prøver å spise fett og proteiner til hvert måltid, med grønnsaker inntil. For å få til litt ekstra fett så pleier jeg f.eks å lage blomkålmos med masse smør og fløte. Men jeg tenker det at så lenge man går ned i vekt i en sunn kurve så tror jeg ikke at man skal tvinge seg til å drikke fløte om man blir dårlig av det. Ser at mange andre her ofte tar en spiseskje ren cocosa eller annet fett om morgenen - det kan jo hjelpe litt! Det viktigste er at kroppen er i ketose, at du føler deg bra, at du har et jevnt vekttap og at du lurer inn litt fett her og der. Det her vet jeg at mange sikkert er uenig med meg i, men det er greit!
Når det gjelder oppblussing av psoriasis så tenker jeg at det kan hende at når kroppen er i en tilstand av stress som ketose jo er, så kan nok det slå uheldig ut på tilstanden. Jeg fant en blogg der det var tatt opp dette her boblisartrittverden.blogspot.com/2011/03/ketose-og-psoriasisartritt.html og der står forsåvidt det samme. Hvis du søker litt rundt på forumet så finner du en del andre som har det på samme måte :) Håper du finner ut av dette! Jeg har ikke psoriasis selv, og jeg vet ikke hvor smertefullt det er, men kanskje er det verdt det i x antall uker - for å komme ned i vekt?
AneAne sa for siden:
Det hørtes supergodt ut! Jeg har drukket "diabetes" vin noen kvelder nå - så nå må jeg på vannvogna hvertfall frem til påskeaften! :eek: Men det har jeg vel bare godt av! Driver og lager lavkarbogodteri til påskefjellet: hjemmelaget marsipan med sjokoladeovertrekk og bamsemumsliknende puter som jeg fant oppskriften på i en blogg jeg følger (linn-sin-verden.blogspot.com/2011/04/paskeskum.html om noen er interessert). Det er moro å lage sitt eget godteri altså! :p
AneAne sa for siden:
PS til Iskald: Ekte Hellmanns majones! Jeg putter det på nesten alt! Det har sånn ca 0 karbohydrater og smaker nyyydelig! :D
Dvaski sa for siden:
Hallo alle ihop!
Jeg begynte også i begynnelsen av mars. Sluttet å røyke i fjor og hadde allerede lagt på meg litt fra før. Så nå var det minimum 15 kilo for mye for at jeg kunne føle meg vel.
Jeg trodde oppriktig at kiloene skulle rase av. Det har de ikke gjort. Men det er ikke vanskelig å følge opplegget. og sakte men sikkert så går det nedover.
Jeg har ikke trent noe særlig, da jeg faktisk blir mer sliten enn før. Jeg merker melkesyre i lårene mye raskere nå enn når jeg gnafser karbohydrater.
Første delmål var 5 kilo. Det er nådd nå. Jeg tar påskepause og skal spise snop, corn flakes og brød frem til påskeaften.
Hvordan går det med dere andre marsstartere?
Ellekaramelle sa for siden:
[[url="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wBxG25Q/"][/url]
Hallo alle ihop!
Jeg begynte også i begynnelsen av mars. Sluttet å røyke i fjor og hadde allerede lagt på meg litt fra før. Så nå var det minimum 15 kilo for mye for at jeg kunne føle meg vel.
Jeg trodde oppriktig at kiloene skulle rase av. Det har de ikke gjort. Men det er ikke vanskelig å følge opplegget. og sakte men sikkert så går det nedover.
Jeg har ikke trent noe særlig, da jeg faktisk blir mer sliten enn før. Jeg merker melkesyre i lårene mye raskere nå enn når jeg gnafser karbohydrater.
Første delmål var 5 kilo. Det er nådd nå. Jeg tar påskepause og skal spise snop, corn flakes og brød frem til påskeaften.
Hvordan går det med dere andre marsstartere?
Heisann.. Jeg har det akkurat som deg...Kiloene går sakte men sikkert nedover....Har også gått ned ca 5 kilo. Jeg orker faktisk heller ikke trene så mye, pga melkesyre langt opp til ørene bare jeg prøver meg på en bratt bakke. Håper virkelig det blir bedre etterhvert. Er glad i å gå på fjellet, men gruer meg litt siden melkesyren har tatt helt overhånd etter jeg begynte på lavkarbo. Har alltid vært en "slow starter", med litt startproblemer i begynnelsen av turer,men det har pleid å løsne etter en 15-20 minutter, og da har jeg kunnet gå og gå og gå..... Men ikke nå, det gir seg liksom ikke. Noen som har tips eller råd ang dette????
Ellers holder jeg meg til lavkarbomat også i påsken, men har innført Atkinsbaren :D... Føler meg skikkelig BAD når jeg nikoser meg med sjokolade....:p
Perleblomsten sa for siden:
Hei startet 30 mars, storkoser meg på ketose:) har gått ned 7.4 siden da, har hadde en dag fri fra ketose, og spiste noen muffins og potetgull(smakte ikke like godt som før)
Lykke til:)
Det klarer du fint, vi får bare støtte hverandre på veien :)
NAAAAM, elsker jo sitronfromasj, takker for oppskriften:)
Connie_88_ sa for siden:
Hei Hei:D Jeg er også en Mars starter!:)
Aranel sa for siden:
Åssen går påska her for folket?
Jeg har vært 5 dager på Jæren og vært lammingsvakt, bodd hos slektninger, så maten har vært vanskelig å styre. Har dog prøvd å styre unna de værste synderene, så tror ikke vekta har gått så mye opp. Kjennes ikke sånn ut på buksene hvertfall:D
Er så og si tilbake til normalen nå, ble to brødskiver til frokost i dag siden jeg ikke var hjemme, og litt potetsalat til grillmaten i dag. I morra blir det minimalt med karber igjen, så får vi håpe jeg kommer meg raskt i ketose igjen, gikk greit sist hvertfall:)
Mona_K sa for siden:
Jeg er også en slowstarter.
Jeg begynte egentlig i februar i fjord tok meg en ca 2 mnd så økte energien og melkesyre problemene forsvant. Følte alle hadde duracel batterier untat meg men pluttselig ble jeg en kanin jeg og:D Jeg har betennelse i isjasen akkuratt nå så får ikke gjordt noe for å øke energien men gikk meg en grei tur i dag på fjellet og begynner heldigvis å løsne nå. Hold ut det skal nok bli bedre.
For min del har det å holde dietten ikke vært noe problem. Vært på hyttetur med svigers men jeg er så motivert at jeg har ikke lyst til å sprekke.så til frokost hadde jeg bare en kopp te, og noen osteskiver med skinke. middag hadde jeg sommerkotelett med egg og reke salat. Og nå skal jeg piske opp no krem som jeg blander sammen med cottage cheese (falsk risgrøt) Så varmer jeg opp noen blåbær med litt søtning, som saus. Nam! Masse fet og næring i blåbæra. Og mettende. Enekl mat å ta med seg når man reiser bort.
Mona_K sa for siden:
Ja er fornøyd med den
;)
thenewmiz sa for siden:
Jeg starta 8. Mars! veide 114,6 kg. nå veier jeg 105,5kg!
målet mitt er 95kg til sommeren! og så skal jeg slite meg ned til 90kg for og så starte å bygge litt muskler=P
Starta på ketolyse forgje uke. skal se hvor langt jeg når med hjelp fra fettbrennsel=D Mesteparten av karbo inntaket jeg har er fra creatine blandingen min og proteinshaken =) dessuten drikker jeg rundt 4liter vann dagen med L-glutamine tilskudd.
Har starta med CLA, Calsium Pyruvate og tar omega 3.
Andre tilskudd jeg bruker er: betakaroten og multivitamin.
hannedt sa for siden:
Tenkte jeg fikk slenge meg med i denne tråden jeg også, godt med litt støtte! :) Jeg startet 4 mars og har gått ned 5.2 kg siden da, storfornøyd! Håper på å komme ned til 75 kg innen 30 juni, så da har jeg akkurat 5.2 kg igjen til det delmålet.
Trives veldig godt med lavkarbokosthold og har fått dilla på rent vann, cola zero smaker ikke godt lenger, det smaker altfor kunstig. I begynnelsen så var pepsi max noe jeg måtte ha i kjøleskapet, nå er det ikke lørdagskos engang! :)
Mye godt man kan spise som er lavkarbo, men jeg har begynt å bli veldig lei av egg, så i dag skal det bakes lavkarbobrød :P
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.