< Tilbake til oversikten

Du blir glemsk av lavkarbo

senorita sa for siden:

står det på fremsiden av dagens dagbladet... Og her står bla at man vinner ikke vm med lavkarbokosthold.. Dem har jo helt misforstått. Skriver om å kutte alle karbohydrater. Man spiser jo litt. Huff. Dumme forskere.

Nerthus sa for siden:

For meg stemmer det nok at man blir glemsk... jeg sliter alvorlig med korttidshusken, og det er til tider pinlig... jobber med å planlegge økning av karbohydratinntak for jeg spiser ekstremt lite karbo for tida, rundt 10 gram er litt for lite for meg ser det ut til. Skal ikke så veldig mye opp da, tenkte å prøve 40-50 gram pr dag for å se om det hjelper, men det er jaggu meg VANSKELIG å spise litt mer karbo! Er jo så vant med tankegangen minst mulig ler!

Señora sa for siden:

Jeg har da ingen planer om å vinne VM i noe slag, og glemsk ... det var jeg fra før av, så ingen merker forskjell.

Men kiloene raser av og det er herlig!

Rin sa for siden:

Jeg har vel opplevd det motsatte, egentlig? I likhet med andre ME-syke har jeg vært plaget med "tåke" i hodet, kognitiv svikt i form av både dårlig hukommelse og konsentrasjonsevne og i det hele tatt. I et par år klarte jeg ikke å lese mer enn ca 5 minutter før jeg var så utslitt at jeg sovnet. Men så la jeg om til ketogent kosthold, og det hjalp enormt. Det siste halvåret har jeg i tillegg fullstendig boikottet gluten, og det mener jeg også å ha merket litt forbedring av. Det har ikke gjort meg frisk, men hodet mitt fungerer i alle fall bedre enn det gjør med masse karbohydrater i kosten. :)

Og nå ligger jeg som regel på 0-10 karber om dagen og synes det er aldeles strålende.

Supera sa for siden:

Papirversjonen eller? Jeg finner ingenting om det på nettet. Men faren min ga meg denne linken som kan virke som samme artikkel.

Og den er jo så tåpelig at de "ekspertene" skulle jo mistet titlene sine. De får søren meg holde seg oppdatert på stoff de uttaler seg om som "eksperter".

Jeg lever også på vLCHF og har det helt strålende! Jeg har aldri problemer med hodet, og jeg må vri nøtta ganske bra på jobb av og til.

Licota sa for siden:

Jeg syns de kan skrive noe fornuftig snart. "Derfor blir du stein dum av religion" f.eks.

Kari Marita sa for siden:

Jeg leste dette i dagbladet i dag ja.tror nok det hun skriver stemmer ganske bra.Petter Northug ville ikke ytet sitt beste i ett renn med 50 karb.Driver du idrett og skal yte tror jeg man må ha et hvis antall karber,sånn er kroppen laget.Kanskje noen greier å vinne et ol gull uten karber,men di er i mindretall ja.Jeg merker selv jeg yter bedre med flere karb,og jeg er en vanlig mosjonist som er med i en del løpekonkuranser.Når det gjelder glemskheten var vel dette i overgangen fra karborikt til karbofattig hun snakket om og svimmelhet.Disse bivirkningene stemmer jo at det fleste får.Hun sier jo også at det er mulig å leve på et lavkarbokosthold,men at det er sunnere med over 50 karb enn under det.Da kaller hun det ekstremlavkarbo.Jeg tror hun vet hva hun snakker om ,hun jobber jo ved universitetet i Oslo.Det var to som uttalte seg også en svensk proffesor og en mann som er proffesor.Jeg tror også det er sunnest å ligge på ca rundt 100 gram karb pr dag.

Zillah sa for siden:

Joda, det er nok vanskelig å være like eksplosiv på veldig lite karbohydrat, men det finst jo mange andre typar idrett der dét ikkje er like viktig. Men du, dette her var litt morsomt da ;)

LOL? :p

Hva var så morsomt med det?Er di som jobber der dumme da?Stoler jo på at di vet hva di forsker på/arbeider med,og ihvertfall før di uttaler seg i media.

Kanutten sa for siden:

Tenk så god huske jeg kan få hvis jeg hiver meg på høykarb!! :eek: Jeg får hele tiden høre at jeg har for god husk allerede... :rolleyes:

Belseblubb sa for siden:

Kan se ut som et utdrag fra den samme artikkelen som stod i papirutgaven, ja. Men denne kortversjonen var faktisk værre enn det som stod i avisen. Der stod det at hukommelsen kan lide i en overgangsperiode, til kroppen/hjernen venner seg til å få energi fra nye kilder. Men forsideoppslaget var vel voldsomt..

Hva er greia med at "alle" skal angripe dette kostholdet som hjelper så mange, ikke bare mot overvekt, men mange andre kroppslige plager også??

Rin sa for siden:

Sånn som lege og ernæringsprofessor Christian Drevon, mener du? :)

(Det er ikke meningen å være spydig mot deg, forresten - men om du har hørt den mannen snakke om diabetes og/eller lavkarbo, så....)

Belseblubb sa for siden:

Tja, skal man stole på hva DE som forsker på ting sier hele tiden, er det jo bare å sette seg ned å bli gal. Såkalte eksperter uttaler seg jo om alt mulig hele tiden, det ene slår det andre ihjel.

Supera sa for siden:

Petter Northug hadde sikkert gjort det bra med 50g kh og mindre, men da måtte han først lært kroppen å jobbe på fett og ketoner i stedet for sukker. Du kan jo f.eks. spørre BitTorres her som har løpt halvmaraton på vLCHF og løper jevnlig lange turer. Grunnen til at man "vet" at man må ha karbohydrater når man trener er at Olympiatoppen gjorde en studie på én uke hvor en gruppe fortsatt med høykarbo og en gruppe gikk over til lavkarbo for en uke mens de fortsatt trente. Høykarbo gjorde det best, og derfor står "lovene" om at man MÅ ha karbohydrater for å trene. Det er jo bare BS. Én uke er jo altfor lite til å trekke slike konklusjoner!

Som 157cm sier, Drevon er også professor. Det betyr ikke at de har rett heldigvis. Det var nok av lærde som var sikre på at jorda var flat for ikke så lenge siden og det var uhørt å mene noe annet. ;)

Nerthus sa for siden:

Sånn ER faktisk ikke kroppen laget - det er jo det som er så flott med lavkarbo - og ekspertene på dette kostholdet - de VET at kroppen fungerer også med lavkarbo. Det er ikke bare Bjørn Ferry som har hatt god erfaring med lavkarbo - det finnes også sånne som du og jeg som løper maraton uten karbo... www.spisdegslank.no/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=191

Thomas Hansvoll bokseren spiser også lavkarbo:
www.spisdegslank.no/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=81

Foreløpig tror jeg årsaken til at flere ikke bruker dette kostholdet som aktive idrettsutøvere er at de VET ikke godt nok om de effektene man kan oppnå.

Jeg feks merker godt at jeg ikke er så kjapp som jeg var - men jeg er etter 15 mnd blitt ekstremt utholdende, og løfter tyngre vekter enn noensinne i dag. Nå lever jeg pt ekstremt, men skal prøve å gå opp litt fra 10-15 gram pr dag til 40-50 for å se om jeg kan få litt mer eksplosivitet inn i treningen.

Jeg stoler ikke lengre helt blindt i dag på forskere verken fra den ene eller andre leiren. Tenk om flere kunne si at det er verdt å prøve lavkarbo for alle de overvektige? Neida, istedet blir de foret med lavkcalori er tingen... de sulter seg, trener seg halvt ihjel og går ikke ned i vekt (samme skjedde med meg). Universitetet som arbeidsplass sier bare at du er kvalifisert for stillingen utifra utlysningen (utdanning, erfaring) - ikke nødvendigvis om du har god nok peiling på det som ikke er allment godkjent viten :) - det sier heller ikke noe om hvor åpen du er for at du tar feil.... (ref jorda er flat).

Cherry sa for siden:

I seg selv var jo ikke artikkeln så veldig gal syns nå jeg. Jeg reagerte på enkelte momenter i den, men som helhet var den jo grei. Bare avisen som greide å slå det opp med at "ånei, ikke spis lavkarbo, du mister hjernen i dass"overskrift ;)

senorita sa for siden:

Ja og så hun som testet det i to måneder spiste omtrent ingenting karbohydrater...?! Har hun i det hele tatt fulgt en retning eller bare kuttet hun karbo uten å gjøre noe mer?

Det er jo ingen som anbefaler 0 karbo.. det heter jo ikke nullkarbo, men LAVkarbo, og de fleste ligger jo vel på 20-50 i anbefalt karbohydrater..

Og de studerte elever på lavkarbo og høykarbo.. Alle bli jo litt sånn uggen første ukene, en bør jo gå på det hele tiden for å kunne sammenlignes syns jeg..

Blir så oppgitt av slike skremselsartikler...

En blir også norgesmester på lavkarbo. Strømsgodset har en lavkarbo kostholdsveileder så! Odd også :)

PrøveKanin sa for siden:

Tror det dessverre dette stemmer litt... de første 1-2 ukene...

senorita sa for siden:

Ja man føler ikke seg tipp topp de to første ukene.. men skal de liksom telle da? Lavkarbo skal jo man stort sett spise i mer enn 2 uker :P

Uansett.. om jeg får valget mellom å ha masse plager og være sykelig feit og ekkel, enn å være litt glemsk.. ja gjett hva jeg velger :D

PrøveKanin sa for siden:

Nei jeg syns ikke det skal telle :) De 2 første ukene på Grethe Roede var jeg ett humørsykt vrak som kjeftet på alt og alle for den minste lille sak, tror det var pga sult... Syns ikke det er så mye bedre..

Jeg siterte det artikkelen handlet om.Jeg tror fint man kan leve med et lavkarbo kosthold jeg.Men tror det er individuelt hvor mange karber hver enkelt trenger for å fungere bra,og yte best mulig ved trening.Jeg føler at jeg trenger rundt 50 til 100 karber for å yte best på trening.Fungerer bedre alt med kroppen da.Men nå går jeg på psmf kuren på 4 uka, så har et karb inntak på ca 20 og ca 800-900 kacl pr dag.Fungerer bra det å for en periode.Men det er lite energi da.Jeg tror moderat lavkarbo er bra for kroppen jeg ala lindberg(litt mindre fett.Tror egentlig ikke 10-20 karber med høy fett er så bra over lang tid.Med fedon har en diett en kan leve hele livet på mener jeg,pga mindre fett og høyere karbo inntak.:)

Kula sa for siden:

Hva er grunnen til at du tror det?

Nerthus sa for siden:

Det lurer jeg også på... siden jeg har spist akkurat det ofte mindre i 15 mnd nå... :)

aslaug sa for siden:

Uffameg,syns faktisk jeg er blitt veldig glemsom de siste årene! Kan det altså være kostholdet som gjør det? Skremmende syns jeg, lurer på om det blir verre og verre?:eek:

Grunnen er at jeg tror kroppen trenger flere karbo enn 10-20 karb for å fungere opptimalt på alle plan.Det er slik jeg har erfart det på min kropp.Tror rett å slett at kroppen trenger flere karber for at alt skal fungere riktig..Det er jo fortsatt lavkarbo på 50-100 karber.Noen har sikkert erfart annderledes,men det er min mening.På meg virker det som mange er livredd karbohydrater,men vi trenger litt av det også,men det er sunt å begrense karbohydratene.

Kula sa for siden:

...men hvorfor er du skeptisk til høyt fettinntak?

Fra100til70 sa for siden:

Har lest litt av svarene deres. Og på lavkarbo , som jeg nå bruker og har gått på i 2 mnd , har jeg ikke hatt noen problemer, men husker at jeg for ca 22 år siden prøvde en null karbo diett, det gikk i kylling stekt i vann uten skinn, fårepølser ( ikke stort annet ) etter 5 dager mistet jeg korttidsminne.... og opplever noen det, så er alle lure nok til å komme seg på karbohydrater igjen. For det var en utrolig skremmende situasjon. :eek:

Kula sa for siden:

Når man har levd hele livet på et høykarbokosthold, trenger kroppen tid til å tilpasse seg når man legger om til lavkarbo. Det er en rekke enzymer og prosesser som har ligget brakk, og som må "sparkes" i gang. Dette er individuelt, og kan ta alt fra noen dager til mange uker.

Det du gjorde var å frata hjernen drivstoffet den var vant til å få (glukose) før kroppen var i stand til å produsere nok nytt drivstoff (ketoner). Tilstanden er ikke farlig, og gir seg etter noen få dager. Når du i tillegg bare spiste magert kyllingkjøtt og fårepølse fratok du nok kroppen en del andre næringsstoffer den gjerne skulle hatt også.

sylwester sa for siden:

Dette høres ikke ut som noe en anbefaler i dette forumet. F.eks. skal man i Atkins spise samme andel kcal fra proteiner som myndighetene anbefaler, dvs. ca 30-35%. Siden et gram protein har 4kcal og et gram fett har 9kcal så skal man derfor spise ca 50% gramvekt av hver . Tviler du klarer det ved å spise kylling og fårepølse. Uten hverken fett eller karbohydrater så sliter kroppen med å få energi i det hele tatt vil jeg tro.

(faktisk, fårepølse er faktisk 50/50 så den er jo genial, men kylling spiser jeg kun til salat og da har jeg i 4ss olivenolje til)

Pga kolesterol og hjerte,tror ikke det er bra med så mye fett i kroppen.Når jeg spiser så mye fett føler jeg meg ikke sunn i det hele tatt,selv om vekten går ned.Litt av alt tror jeg vi trenger for å være sunn.Rent sukker føler jeg en kan kutte helt ut,det er jo ikke sunt iheletatt.

PrøveKanin sa for siden:

Fett sammen med sukker/mye karbohydrater er ikke bra. Det er jeg enig i.
Fett sammen med en ordentlig og seriøs lavkarbo-diett ser jeg ingenting i veien med, det er vell mer en pådriver for dietten kanskje. Fett er sunt uten sukker ! Det finnes ingen studier i verden som påviser hjerteproblemer med mye fett i kosten hvis du tar vekk sukker og store mengder karbohydrat :)

Kula sa for siden:

Da forstår jeg hvorfor du tror det du tror. Mye av det du tror er feil. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på sammenhengen mellom fett, kolesterol og HKS. Ellere riktigere sagt mangelen på sammenheng.

Carisma sa for siden:

Høres ut som du har gått glipp av denne tråden: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656

Jeg tenkte litt på dette i dag, om jeg har blitt mer glemsk. Innimellom følger jeg at hodet er "tommere". Da gikk det opp for meg at det rett og slett var ryddigere! Jeg har ikke den summinga av tusen tanker som jeg har på karbokost, nesten som hyperaktivitet. Jeg lå alltid 2-3 steg foran de andre, og hadde trang til å "styre" samtaler. Det har jeg ikke lenger, for jeg klarer å slappe av og fokusere på tanker/prat på en helt annen måte.

Nerthus sa for siden:

Dette tror jeg skyldes at du er feilinformert vedrørende fett, kolesterol og hjertesykdom. Jo mer kolesterol man inntar gjennom maten, jo mindre produserer kroppen selv. Dette er en ganske fininnstilt mekanisme.

En del forsøk gjort på kaniner i forhold til fett, kolesterol og årefortetning viste at jo mer fett man ga de stakkars kaninene, jo høyere kolesterolnivå fikk de og jo tettere årer fikk de. Nå er det slik at dette resultatet også ble en "sannhet" for mennesker selv om det er en vesentlig forskjell her: Kaniner har ikke den mekanismen som reduserer produksjon av eget kolesterol om inntaket øker, slik mennesker har...

Forkalkning i blodårene skyldes ikke at fettet du spiser legger seg i årene og tetter de!

Jeg anbefaler at du googler homocystein-teorien. Det er i dag denne som mer og mer blir anerkjent som forklaring på tette årer og høyt kolesterol. Hvordan får man høyt homocystein-nivå i kroppen, som kan vises på blodprøver, også da med lave verdier av B6, B12 og folat? Jo, stort inntak av karbohydrater med liten næringsverdi....

Jeg forstår at du har meninger vedrørende kosthold basert på egen erfaring, men det er litt drøyt å kaste ut påstander du ikke har bevis for, slik som at fett er farlig pga kolesterol og hjerte og sånt... Hvis du er ukomfortabel med mye fett så er jo det helt greit - det betyr ikke at fett er farlig for verken deg eller andre som spiser lavkarbo :)

For mer om forskning på lavkcalori-kosthold og lavkarbo-kosthold anbefaler igjen boka "Bedre uten brød" av Lutz. Denne inneholder svært mye informasjon om de største forskningsprosjektene myndighetene har basert sine anbefalinger på, og boka avslører i tillegg at resultatene er tynne og slett ikke så bastante som utdannede næringsfysiologer og andre vil ha oss til å tro. Faktisk viser det seg at resultatene fra disse forsøkene i stor grad BEKREFTER at reduksjon av karbo og økning av fett er en fin vei å gå.

Prøvekanin sier også at fett sammen med sukker ikke er bra og kan gi hjerteproblemer - det er FREMDELES ikke fettet som er problemet, men karbohydratene ;)

Litt fett ved lavkarbodiett er greit ala Lindberg,der det er flere karber å.Lindberg er jo seriøs han.Det er mulig du har rett i at ingen studier beviser det er usundt,men jeg føler det er alt for stort fettinntak og alt for lite karber.Det fins jo"eksperter"som mener det også.Rent sukker er jo ikke bra i noen diett da.

Du kan ikke si at det jeg tror er feil,det er jo ikke bevist at det du sier er riktig heller.

Det er jo di som mener fett er farlig pga hjerte og kolesterol å da men,jeg personlig tror det,selv om man kutter drastisk ned på karbene.Jeg sier ikke at det er riktig ,men jeg tror det er slik.Det er jo mange meninger om dette og ingen ting er jo egentlig bevist.

Nerthus sa for siden:

Nåh! Så kanskje burde jeg bare slappe av og ikke stresse med tomt hode? Har hatt det akkurat slik du beskriver... nå føler jeg bare at jeg har falt helt av... et eksempel: Snakket med sambo mens han var på jobb, spurte om han hadde spist lunsj (han pleier å ikke rekke det...) - og han fortalte en kompis kom innom og tok han med ut. Åh så fint sier jeg, hyggelig å bli invitert ut. Så spurte jeg om han ble sen hjem fra jobb - og så spurte jeg IGJEN - har du spist lunsj i dag da??... Det ble stille veeeeldig lenge... og så sier han ehm, jeg var ute og spiste med NN som jeg sa? Pinlig! Kjempepinlig! Det var HELT borte for meg! (Han er lite fornøyd da, jeg hører jo aldri etter lengre sier han... :flau:

Nå kom jeg på en ting - jeg har brukt diett.no og fått litt oversikt over hvor mye jeg har i meg pr dag. Det ser ut fint ut med lite karbo og mye fett - men nå ser jeg at jeg har i meg maks 2/3 gram protein av kroppsvekten hver dag, ofte mindre... dette kan vel ikke være helt bra? Noen som vet om lite protein kan gi slike bivirkninger? Vekta har stoppet opp også - etter at jeg spiste ganske så spisdegslank liknende lenge... men nå er tydeligvis maten blitt mer ensformig og med lite proteiner...

googler litt på forumet vedr protein-inntak ;)

Fra100til70 sa for siden:

Som jeg skrev, så var dette en diett som ble anbefalt for 22 år siden, nå har man vel kommet til at den ikke var så bra.

Nå spiser jeg enten masse bacon, 280 g til 420 g pr dag, ( fett som kommer fra stekingen fjernes) sammen med isbergsalat et hode deles på 4 dager, 2 ts ekte majones, og tilsvarende med seterrømme. baconet blir byttet ut med enten karbonadedeig eller kylling.
Jeg er mett , glad , lett i kroppen, estimater og regneskapet går i raskt tempo. Men jeg trimmer ikke, d har jeg ikke energi til etter 12 t arb dag inkl 3 timer i bilkø. D er vel d eneste negative. Jeg drikker en del pepsimax vedsiden av. :rolleyes:

Sikkert en ekstrem diett but i like it :D

Kula sa for siden:

Selvsagt kan jeg si det. Les og lær!

Nei har lest den,Men det er fortsatt mange forskjellige meninger blandt eksperter og leger.

Carisma sa for siden:

Man kan mene hva man vil, det behøver jo ikke være riktig for det. Forskning underbygger det Pål sier, og han henviser til gode kilder. Send han en PM så får du flere.

Nerthus sa for siden:

Ingenting er egentlig bevist?? Da er du nok litt mangelfullt informert :)

Det kan du ikke,det er ikke alt dere mener som er riktig heller skjønner du!Lest å lært har jeg gjort,men ikke alt jeg har lest trenger å være riktig.

Hva er egentlig bevist da?

Carisma sa for siden:

(hva er forresten psmf-dietten?)

Ja at forskning underbygger det er sikkert riktig,men det er andre som har motsatt forskning om dette med høyfett og ekstremt lite karber.Så en må vel tro hva man vil.

senorita sa for siden:

www.treningsforum.no/php/art.php?id=1043 psmf ... lite fett, lite karber.. lite kalorier... lite bra for kroppen.. men man går ned i vekt.. bør ikke gjøres i lengre perioder av gangen.. 4 uker syns jeg er litt mye, spesielt når man ikke er så veldig overvektig..

Det er lite karber ,lite fett og høyt proteinntak.Virker bra på vektnedgang,men ikke særlig sunt i lengden nei.

Ja det er lenge,men har gått ned 5 kilo på 4 uker å da:)Skal over på ala Lindberg snart nå.

Nerthus sa for siden:

Jeg utfordrer deg til å vise meg henvisninger til forsking som sier at høyfett og lite karber gir hjerteproblemer! Gjør det, så skal jeg gjøre det motsatte med forskning som sier at lavkarbohøyfett ikke er årsaken til HKS!

Kula sa for siden:

Hvis du på død og liv ikke ønsker å få ny kunnskap, er det ingen her på forumet som kan tvinge deg. Lykke til!

Jeg har min mening om dette,det betyr ikke at jeg ikke ønsker kunnskap.Syns man bør tåle at det er forskjellige meninger,men nei da blir det fresing med en gang ja,he he.Jeg syns Fedon Lindberg har et fornuftig forhold til lavkarbo:)

senorita sa for siden:

jeg har gått ned 6 kg på 4 uker :p uten psmf.. jeg gikk 1 uke på psmf og gikk ikke ned mer enn på vanlig lavkarbo som jeg går på nå..

Carisma sa for siden:

Høres ut som en perfekt måte å sette kroppen sparemodus på?

Jeg har ingen henvisninger om det ,men har jo fått med meg at det er forskjellige meninger om dette da.Jeg har min oppfatning av dette og du kan ha din.Enkelt og greit.Foresten har jeg ikke påstatt at hverken jeg eller du har riktig.Men jeg føler det jeg har sagt er best for meg ihvertfall.

Det er noen på forumet her som har prøvd dette.Du kan jo lese om det da.Jeg har ikke gått i sparemodus for jeg har gått ned 5 kilo.Men direkte sunt er det jo ikke,enig i det.Men så er det en ekstremdiett å da.

Bra det,men jeg gikk ikke ned med så stort fettinntak,heller opp faktisk.Har det virket på meg har jeg foretrukket det jeg også,men er ikke så heldig,må rekne kalorier også.

Carisma sa for siden:

Man går alltid ned i starten på slike ekstremdietter. Men desverre, så fort man forsøker seg på mer normal mat vil kroppen karre til seg alt den får, og tvilholde på det. Som igjen gjør det enda vasneligere å gå ned neste gang. Jeg kan selv linke minst 20 av kiloene direkte til ettervikningene av slike dietter, i mange forskjellige varianter.

Nå har det seg sånn at jeg skal ikke ned mere,og er glad jeg har klart å gått ned 5 kg.Jeg har erfaring med ekstremdietter fra før og har holdt vekta jeg.Så slanka jeg meg på Ingers rugbrød for 6 år siden og gikk ned 40 kg,det er en sunn kur.Så at det er vannskeligere å gå ned en senere gang er det ikke,ihvertfall ikke på meg.

Men har man mange kilo å ned er hurtigkurer ikke å annbefale,da lønner det seg å gå ned sakte.

Bombus sa for siden:

Hmmm. Interessant. Det siste om å styre samtaler minner om noen jeg kjenner. Bør jeg vurdere å anbefale vedkommende å senke karboinntaket, tro? ;)

Jeg for min del har en økende tendens til å dette ut når jeg lytter til andre, og må ofte spørre "hva var det du sa nettopp", når hjernen kobler inn igjen. Om jeg trodde det har med dietten å gjøre skulle jeg være glad, for da kan jeg bare legge om kostholdet og få tilbake hjernen. Men dessverre - tror nok ikke det, nei. :(

Supera sa for siden:

Du påstår ikke noe, sier du?

Oh boy... Ingers rugbrød er en sunn kur? Lena Beatrice gikk gjennom oppskriften. Ingers rugbrød er ikke noe sunt brød, du... Joda, bedre enn loff, men ikke stort bedre enn kneip.

Og du virker ikke så interessert i å lære mer om lavkarbo... Du har allerede bestemt deg for at fett er usunt og sukker er usunt mens andre karbohydrater er sunne. Synd for deg, men som andre sier, ingen kan tvinge deg til å tro noe annet. Er jorda flat, så er jorda flat. :geip: Eller er det livsløgnen du tviholder på?

Men hvis man MÅ ha 50-100g karbohydrater, så kan du jo gjerne nevne ett essensielt karbohydrat for meg. (Essensielle stoffer er stoffer som ikke kroppen lager selv og som vi MÅ få i oss for å overleve)

Essensielle fettsyrer: 2 stk. Omega-3 og omega-6
Essensielle aminosyrer (proteiner): 8 stk. Valin, leucin, isoleucin, phenylalanin, methionin, tryptophan, threonin, lysin, arginin
Essensielle karbohydrater?

Vegard L sa for siden:

Aeryth: Arginin er ikke en essensiell aminosyre...

Ingers Rugbrød er et sundt brød ja!!Snakk ikke stygt om det brødet til meg NEI!!!!Jeg spiste det brødet i 2 år og gikk ned 40 kg.Trena og var i kjempe form under hele vekttapet.Var mett hele tida også!!Det er ikke bare lavkarbo som funker!!:mad:Når det gjelder min mening om lavkarbo,så sier jeg at jeg går for Fedon Lindberg.Hva er galt med det!!!!!!??

nellie sa for siden:

Er det i denne tråden prisen for mest hovne tone skal deles ut?:spisesnak

Å foresten hva er galt med at jeg vil spise 50-100 karber,det er jo vanlig lavkarbo det.Ikke alle føler seg vel med 10-20 karber og mye fett,fordi om du gjør det!!:mad:Jorda flat og livsløgn?Patetisk!

Brimstone sa for siden:

Skulle skrive et lurt svar, men har glemt det. Der ser dere hva 3 år med lavkarbo gjør med en stakkar :p

nellie sa for siden:

Høykarberen meg, som lever i livsløgnen om at 50-100 karber om dagen er bra for meg, mister bare fler og fler hjerneceller, så tipper det er individuelt:)
Men jeg har det hvertfall topp da! Yter maks på trening.. Føler meg bra.. Går ned i vekt og greier og greier.
Ignorance ER tydeligvis bliss:)

nellie sa for siden:

Hva tiltrer du?

Brimstone sa for siden:

Hun har sikkert glemt det :p

nellie sa for siden:

Antakeligvis. Ellers så kan det jo hende h*n ved et uhell har fått i seg 21 karber i dag = blitt høykarber og da er jo hjernekapasiteten fullt tilbake!

PrøveKanin sa for siden:

Er litt usikker på om innlegget er ment som en spøk, men om du trener og spiser 50-100 g karbohydrat per dag (vanlig norsk kosthold gir 300g) så vil jeg tro du likevell greier å forbrenne såpass iløpet av en dag ? Man forbrenner jo ganske mye karbo på en del treningsmetoder ?

Wolfgang lutz anbefaler færre enn 70g per dag.

Jarrasann sa for siden:

Ditt synspunkt!

For hver dag som går blir jeg bare mer og mer irritert over en salig blanding av Kari Jaquesson, Statens Kostholdsråd, Regjeringen og Grete Roede.

Det er så mange myter jeg har avlivet i løpet av snart 8 uker at jeg selv er sjokkert.

Avliving av myter som gjør meg så "dum" at jeg tror det finnes en idealvekt for denne kroppen.

Fysisk og psykisk!

nellie sa for siden:

Ja, man forbrenner endel karbohydrater på trening med over middels intensitet:) Var nok ment som en spøk ja:) Enkelte her mener tydeligvis at man lever i en stor livsløgn om man tror at 50-100 karber inn om dagen er fornuftig på noe slags vis. Da har man liksom ikke helt enda oppdaget av jorda er rund.

Jarrasann sa for siden:

Sprørsmål fra en uvitende:

Hva brenner jeg som i kveld har gått nesten 3 timer i skogen?

For karbo har jeg jo ikke....:)

PrøveKanin sa for siden:

I kostholdsverdenen har jorda vært flat i en 30-40 år. Er vell en 30-40 år siden man har funnet ut av kostholdsmysteriet, det er jo bare å kutte ned på kalorier og trene mer... 40 år og en eksplosjon av fedme senere sier man jammen akkurat det samme... Det fikk meg til å tenke på definisjonen av galskap. Definisjonen av galskap er noe slikt som "å gjenta en handling man vet ikke fører frem"...

Jeg personlig liker 20 karber per dag, men så trener jeg heller ikke :)

nellie sa for siden:

Du tiltrer nok ikke helt min mening, for jeg blir litt småoppgitt over folk som sitter her og mener at KUN 15-20 karber om dagen er lavkarbo, at man lever livsløgn og det som verre er om man "tror man" trives med 50-100 karber om dagen. Hvordan man må trykke andre ned for å hevde seg selv, for å fremme SIN egen personlige sannhet om hvordan ALLE sine kropper fungerer. Også sies det at det er ANDRE som enda ikke har skjønt at jorda er rund?? Vil heller si at de som mener at den ene tingen er det rette for ALLE de 6.8 miliardene kroppene jorda rommer, mangler en hel del på å klare å se the big picture her i verden!

nellie sa for siden:

Da går du rett på fettet, ja:) Men det betyr IKKE at man ikke brenner fett om man spiser karbohydrater. Jeg ser det sånn, for min egen del: Styrke trener jeg IKKE for å forbrenne fett. Og det er til styrken jeg TRENGER karbohydrater. Kardio trenger jeg ingen til, men uten karbohydrater under styrketrening har jeg spysmaken i halsen hele veien. DERFOR spiser jeg karbohydrater før trening.. Fordi at det funker for MEG og min kropp. Hva som er rett for alle andre skal vel for søren ikke jeg komme her og innbille meg at jeg tror jeg har peiling på og HVERTFALL ikke at jeg vet ALT om.

Bra sagt:)

nellie sa for siden:

Jeg ekke helt enig med deg heller:p
Ingers Rugbrød er sunt, men kuren med en haug med brød hver dag er jeg IKKE noe særlig positivt innstilt til. Brød er ikke til for å spises flere ganger om dagen.
Og PSMF? Har du ikke slutta med det enda?? Det er jo TOPPEN av DRITT du kan gjøre mot kroppen din! Sulte den ned i vekt? Også i fire uker?

Jeg skjønner at dere som er på lavkarbo,og mener det er det opptimale kostholdet, ikke foretrekker ingers rugbrød.Men på et karborikt kosthold er det brødet veldig sundt.men lavkarbobrød er det jo ikke.Jeg er enig i at psmf ikke er sunt,men det er så mye proteiner at sulten er jeg ikke.Skal nå over på mere lindberg aktig kosthold.Jeg må si at jeg godt kan spise ingers rugbrød en gang iblandt fordi om jeg skal fortsette med lavkarbo.Selvsagt ikke så ofte ,men litt.

Cherry sa for siden:

Sunt? Å spise brød hele dagen? Du vet at det er ett protein i ruget som har ett enzym i seg som er årsak til sykdommer? Jeg leste nå nettopp noen som bedyrdet variasjon i kostholdet plystre

Rugbrødet er bra for fordøyelsen,det metter veldig og det er sunne kornprodukter.Bra for di med diabetes og høyt blodtrykk også.Folk med diabetes 2 sluttet med medesin når di spiste brødet,det samme med blodtrykket.Spiser 4-5 skiver pr dag + 2 frukter grønnsaker,middag.ca 1500 kcal.Så det er ikke bare brød heller.Det er jo rugmel,sammalt hvete,kruskakli,solsikkekjerner linfrø.bla i brødet.Jeg annbefaler det ihvertfall.:)Så brødet motvirker betennelser og sykdommer det.

Yogurt og melk,2 porsj daglig også.

Kula sa for siden:

Jeg lurer litt på hva slags briller du bruker når du leser innleggene i denne tråden? Kan du vise oss hvor det blir hevdet:

1. "at KUN 15-20 karber om dagen er lavkarbo"

2. "at man lever livsløgn og det som verre er om man "tror man" trives med 50-100 karber om dagen"

Jeg reagerte på én uttalelse fra Kari Marita: "Tror egentlig ikke 10-20 karber med høy fett er så bra over lang tid."

Når det viser seg at hun tror dette fordi "kroppen trenger karbohydrater" og at "fett fører til økt kolesterol og hjertesykdom" syns jeg det er på sin plass å komme med innsigelser. Gluconeogenese gjør kroppen i stand til å lage den mengden glukose som trengs uten å tilføre karbohydrater gjennom kosten. Koblingen mellom mettet fett (huff!) og HKS har man aldri klart å bevise, selv om man har forsøkt helt siden Ancel Keys tid.

At noen "føler" at mye fett ikke er bra, er helt greit. Det samme med følelsen av hvilken mengde karbohydrater egen kropp trenger. Ingen kan argumentere mot påstanden om hva man "føler". Når det derimot blir hevdet at et LCHF-kosthold ikke er bra over lang tid syns jeg det er på sin plass å be om begrunnelse. Når begrunnelsen da blir at man "føler" det ikke er bra for egen kropp er man ferdig med diskusjonen - det blir umulig å komme videre.

Jeg holder ikke pusten mens jeg venter på at du skal vise oss hvor disse rare påståtte utsagnene finnes...

Supera sa for siden:

Oi, det skulle være en parantes rundt den. Den er bare essensiell for barn. De andre åtte er essensielle hele livet. (Listet opp ni stk)

Jeg har aldri sagt at det bare er lavkarbo som funker for å gå ned i vekt. Men la oss nå ikke blande å gå ned i vekt og spise sunt. Bare fordi man går ned i vekt betyr ikke at noe er sunt. Auschwitz-"dietten" funket som bare det for vektnedgang. Det var ikke mange som gikk opp i vekt på den. :geip:

Og når det gjelder din mening om lavkarbo så skal du få spise etter den retningen du vil selvsagt. Men ikke kom her med falske påstander og begrunn det med "fordi jeg tror det er slik" og nekte å gi slipp på meningene dine når du blir konfrontert med fakta. 50-100g kh er fint det, så lenge det er ett valg at man vil være mer moderat og ikke fordi man tror at kroppen trenger 50-100g kh. For det gjør den IKKE.

Mettet fett har aldri blitt bevist at det er skadelig for oss, ei heller har kolesterol. Det begynte som en hypotese som etterhvert ble godtatt som fakta til tross for mangel på bevis. Mangel på bevis er ikke nødvendigvis bevis for det motsatte, men når man prøver igjen og igjen og igjen gjennom 50 år og ikke klarer å bevise det så bør man stoppe og tenke. Og mange studier har faktisk bevist det motsatte, men de blir ofte ikke publisert eller så trekker de rare konklusjoner. Hvis de ikke får resultatet de forventer, så blir den ofte nedlagt fordi "det måtte være en faktor som de ikke fant som spilte inn".

Å herrejemini. Jeg har aldri sagt at for å spise lavkarbo må man spise under 20g kh. Og jeg sa da aldri sagt at man er ufornuftig hvis man spiser 50-100g. Det er ett personlig valg. Jeg følte jeg måtte gi svar på tiltale da Kari Marita synset uten å backe opp med fakta.

JEG blir småoppgitt over folk her som aldri klarer å forstå at man ikke angriper folk bare fordi man opplyser i en tråd at kroppen fungerer fint ned til 0g kh. Og folk som stadig føler at de må forsvare Lindberg-kosthold selv om ingen angriper personen eller kostholdet. Lær å lese hva jeg skriver i stedet for å lese mellom linjene ting jeg ikke mener en gang. Ro deg gjerne ned, slutt å være så negativt innstilt til alle mine innlegg, les innlegget mitt én gang til og se om du fortsatt leser det du trodde. Jeg skrev at man ikke måtte ha 50-100g kh, men at man klarer seg fint på tilnærmet null kh. Hvordan vinkler du det til at jeg synes alle som spiser moderat lavkarbo er dumme? :confused: Håper jeg får møte deg en gang, så får vi snakket ut og får bort den spente tonen mellom oss. Det er som regel DU som hopper opp i forsvarsposisjon, ikke andre som angriper deg.

Nerthus sa for siden:

Jeg gikk tydeligvis til sengs litt for tidlig :p

Chantelle sa for siden:

Hei!
vil bare skrive om min erfaring på lavkarbo. Jeg har prøvd både 15, 30, 60 karbo pr dag og vanlig høykarbo -kost(lavfett). Jeg har aldri vært overvektig, men testet ut for helsen sin skyld.

Noen trives bra i ketose, mens andre fungerer ikke på det. Det betyr ikke at den er verken bra eller dårlig, men kan passe for noen. Noen er "fett" -typer, andre er protein eller karbo-typer(les stoffskifte).
Dette kan også forandre seg underveis.
JEG trenger karbohydrater i min kost. jeg blir sliten, trøtt, uvel og GIKK OPP i vekt på 20-30 karbo. jeg lå på ca 70-80 % kcal fra fett. jeg fikk cellulitt hud og en bilring rundt magen. altså ikke særlig sunt! jeg påstår IKKE at MYE fett(spesielt mettet) er skadelig, men mulig dårlig kombinasjon m lavt blodsukker, kronisk utmattelse og lavt stoffskifte. derfor blir tester og forskning på dette aldri riktig. hva om 100 som meg ble testet da?? da ville ketose og mettet fett fått dårlig rykte!
da jeg økte til ca 50-60 karboer fikk jeg mer energi(og tilsvarende ned i fett) og det ble lettere for meg.
jeg kjenner meg igjen at ekstrem lavkarbo ikke er så bra, men tror det kan være bra for noen :)

VI ER FORSKJELLIGE! .. og heldigvis for det :))

Lillemy71 sa for siden:

Hehehe det gjorde tydeligvis jeg også :D

Er litt morsomt å lese denne tråden for alle har sine meninger om hva som er rett og hva som virker. Virker også som om enkelte skriver kun for å provosere, mens andre desverre ikke helt klarer å få frem hva de mener og dermed blir mistolket. Er vel en stor andel hunkjønn her på forumet og vi er jo skikkelig flinke til å overtolke den minste lille ting :o

Vi har alle forskjellige meninger og erfaringer og det skal respekteres, men jeg synes at man kan tåle og bli spurt om å forsvare sine meninger og tro, gjerne med gyldige referanser og forskningsresultat. Og ikke bare slenge ut at "jeg tror" og "jeg syns", sånn er det bare "end of discussion" - basta bom (og du er teit som ikke kan forstå at jeg bare tror/mener at sånn er det bare) :p. Forklar saklig hva du mener så kanskje blir motargumentasjonen også rimelig (forskeren i meg nå som snakker ;))

Når det er sagt merker jeg at for meg og min kropp nytter det ikke med kh-inntak under 25 g daglig. Da blir jeg tung i både hodet og kroppen. ingenting fungerer og jeg surrer både på jobb og hjemme, kortidsminne er helt på trynet og jeg husker ikke noen ting. Klarer heller ikke trene noe særlig, verken kardio eller vekter. Dessuten kan jeg bare glemme vektnedgang. Min kropp trives best med en kh mengde på rundt 30-40 g (og ikke for mye fett) da fungerer alt optimalt, er fortsatt i ketose på de kh-mengdene og har alle helsefordelene. Men det er jo slik jeg har det, vi er jo alle forskjellige.

Kula sa for siden:

Tviler ikke på dine erfaringer, men hvor lang tid ga du kroppen på å omstille seg før du økte karbohydratmengden?

Rin sa for siden:

Ikke nødvendigvis noen sammenheng med disse faktorene heller. Jeg har samme utgangspunkt, med ME-diagnose på toppen, og jeg har det altså aller best med 0-10 kh om dagen. :)

Jeg synes det er flott at folk deler sine individuelle erfaringer, så det blir tydelig at det er forskjell på oss, våre ideelle kosthold, og våre preferanser.

Cherry sa for siden:

:)

Jo men da må du jo ikke si at du slanket deg med å spise rugbrød. For det er jo ikke hele sannheten. Du slanket deg jo med å spise mindre på Grete Roede vis, som nok stemmer mer når jeg leser dette :). Du får det til å høres ut som du bare spiste brød, brød og brød og enda mer brød.

Folk med diabetes får som regel forbedring av sykdommen så lenge de går ned i vekt. Det gjør også folk med høyt blodtrykk, så slike ting kan ikke tilskrives brødet, det kan heller ikke ett høyt fettinntak bare for å ha det sagt, så lenge at det medfører vektreduksjon. Da er det gjerne en kombinasjon av flere faktorer og vektreduksjonen er nok den en primære faktoren til dette.

Det er forskning som viser at både rug og hvete (jeg ser begge i ingrediensene) har protein som har ett enzym som forårsaker sykdommer og betennelser. Det skjer riktignok ikke hos ALLE, så jeg skal ikke påstå at det er usunt eller farlig pga det, men du kan heller ikke påstå at det motvirker sykdommer og betennelser av samme grunn:). Enzymet er livsfarlig for cølikare, som kan i ekstreme tilfeller dø av det.

Jeg tror nok at du har rett i at det både er bra for fordøyelsen og metter veldig. Det har jo linfrø i seg :). Og linfrø er bra for treig mage og er en god fettkilde, men man skal ikke spise for mye av det pga at det blir ubalanse i de essensielle fettsyrene og da oppstår helseproblemer :)

Nerthus sa for siden:

Med fare for at jeg allerede har sagt dette tidligere i tråden :D - jeg spiser under 20 gram pr dag, som oftest kun 10 gram de siste par mnd fordi jeg er matlei og da går det mye i skaldemans med lite grønnsaker.

Jeg fungerer godt faktisk på trening - jeg kan gå/jogge lenge, og jeg er blitt sinnsykt sterk! Fått ny pt og hun har kjørt tester - og det ligger LAAAANGT over der jeg "sluttet" da jeg tok pause i påska med styrke.
Som tråden sier da - så sliter jeg litt med dårlig husk, dette er utfordrende i hverdagslivet og på jobb. I tillegg er jeg veldig treeeeg på trening - pt'n min synes det er kult at jeg aldri går tom - jeg må bare ha litt lengre tid på å få løftet vektene... så for meg ønsker jeg å øke på til kanskje 40-50 om dagen for å se om dette kan gjøre noe med tregheten min :)
Og jeg har holdt på i 15 mnd nå...

Som en liten snedig sak: Jeg har "glemt" (;))å spise vitamintilskuddene anbefalt på ketolyse et par mnd nå - omtrent like lenge som jeg har stått stille. Uten å foregripe noe særlig enda - jeg har spist disse fra mandag som var og vekta har begynt å røre på seg nedover... det KAN ha sammenheng med at jeg har spist mindre når jeg bare har vært hjemme med bihulebetennelse denne siste uka også - men når jeg er på jobb og trener og spiser mer så burde vel ikke det ha noe særlig å si?

Tiden vil vise ;)

Lillemy71 sa for siden:

Tja ca et år?? Er kanskje ikke nok det?? :D

Eller nå løy jeg faktisk litt. Jeg begynte på SDS i november i fjor og holdt på til februar. Gikk da konsekvent på 25-30 g kh hele perioden (og gikk rett fra veldgi høykarbo og rett over tildet) og raste ned i vekt. Var bare de to første ukene som var vanskelige med tung kropp og tungt hode, etter det trena jeg og var i mitt livs form.

Ble ganske matlei etterhvert så jeg begynte derfor på ketolyse i mars med ca 15 g kh til dagen. Da ble det bomstille i vektnedgang og jeg ble så tung og trøtt i kroppen at jeg nesten ikke klarte å trene. I juli klarte jeg å presse vekta ytterligere ned 3 kg, og det var i en periode der jeg lå høyt i kh-inntak (pga av masse jordbær) igjen (40g) og jeg trente en god del og jeg telte kalorier (JADDA jeg gjorde det, fy meg). I august begynte jeg på skaldeman fakirmetoden med nesten 0 g kh, det holdt jeg ut i 6 uker da var jeg så gåen i kropp og hodet at jeg gikk opp til ca 10-15 g kh igjen. Holdt på med det frem til for to uker siden uten at kroppen min ble noe bedre. I tillegg la jeg på meg 2-3 kg. For to uker siden begynte jeg nok en gang på SDS og ligger nå konsekvent på 30-40 g kh til dagen. Jeg er i storform, løper lange turer, løfter tunge vekter og fungerer atskillig bedre på jobb. Sjefen lurte faktisk på hva som hadde skjedd med meg og om jeg hadde fått B12-sprøyte eller noe.

Jeg ser ingen grunn til at jeg skal gå på mindre karber og bruke en lang tilvenningsperiode, det er bare tull når jeg faktisk har superresultater (både i vekt og generell helse) med et høyere inntak av karber.

Kula sa for siden:

Hmm... du har vært mye mer tålmodig enn det jeg ville ha vært. Under normale omstendigheter trenger kroppen din 100-120 gram glukose daglig når du er i ketose. Leveren skulle vanligvis ikke ha noen problemer med å produsere det du trenger. Om du spiser 15 eller 40 gram karbohydrater daglig, er forskjellen såpass liten at leveren skulle kompensere for dette "på strak arm" ved å produsere tisvarende mindre eller mere glukose.

Jeg vet ikke, men muligens kan en forklaring være at du gikk glipp av en del næringsstoffer da du lå som lavest i karbohydratinntaket? At det kanskje ikke har med selve karbohydratene å gjøre, men i resten av innholdet i matvarene du har økt inntaket av?

Lillemy71 sa for siden:

Tja for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke hva det er som gjør det, men bare sånn det er sagt spiste jeg alle anbefalte vitaminer, lever/innmat, anbefalte grønnsaker osv - jeg fulgte boka. Uansett, det fungerer sånn som jeg har det nå og da endrer jeg ikke på det. Ser ingen god grunn til å ligge veldig lavt i kh-inntak når det ikke fungerer og jeg blir surrete i hodet. Har en krevende jobb og trenger et vel fungerende hode.

Tror rett og slett at vi bare må innse at kroppen ikke er en maskin som virker likt hos alle og som kan "justeres" sånn som vi vil. Selv om det finnes forklaringer på at "sånn er det/sånn virker det", så er det, for å bruke en klisje, ingen regel uten unntak. Vi må rett og slett bare prøve og feile til vi finner ut hva som fungerer, men det er jo greit å dele erfaringer underveis slik at man vet hva man kan prøve/ikke prøve.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.