< Tilbake til oversikten

Du blir glemsk av lavkarbo

ada-emilie sa for siden:

hva var begrunnelsen da?for at man ble glemsk?

senorita sa for siden:

husker ikke helt, men tror det var noe med at hjernen fikk for lite karbohydrater, dvs glukose..

Kari Marita sa for siden:

Spiser da variert da.

Nei jeg gir ikke slipp på meningene min e nei.Alt trenger ikke være basert på fakta,og selv om ting er forsket på trenger det ikke bety at det er riktig heller.Det er slik at mange av dere sier en ikke skal stole blindt på eksperter ,det vil jeg tro gjelder forskning både på lavkarbo og karborikt kosthold.Så tvile på ting å ha sine meninger må man få ha .Blir fort fesing på forumet her hvis noen mener noe annet enn standaren og det som er "fakta" her!:cool:

Foresten er det du som har forsvarsposisjon her og angrep mine meninger!

Enig med deg:)

Må jo få tro og syns,for kan jo for all del ikke vite for da blir det rabalder da:DSkjønner ikke hva som er galt med å tro og syns forskjellig om ting, alle må jo få ha egne meninger på dette forumet uten å bli angrepet vel!

ada-emilie sa for siden:

Ok. Takk.Merkelig at det bare er hukommelsen som blir trukket frem. Hjernen styrer jo alt.

Alle som vet hva ingers rugbrød er vet at en spiser mere enn bare brød.Det trodde jeg folk forsto å da.Å det ligner ikke Grete roede i det hele tatt.Du er mett på ingers rugbrød.Det er en ikke på Grete Roede.For brødet metter godt.Les om det da vel.

Det har vist seg at brødet har positiv innvirkning på visse sykdommer ja.

Cherry sa for siden:

Kilde takk.

Jeg lærte det når jeg gikk på 4 ingers rugbrød kurs av kurslederen.

Supera sa for siden:

kremt Det var ikke du som var "folk" her altså. Ikke det at du ikke er folk, men det var ikke deg jeg siktet til. Jeg er fullt klar over at jeg angrep dine meninger.

Nå orker jeg ikke skrive mere,ingen vits for det nytter jo ikke å diskutere noe annet enn det som har med lavkarbo "fakta"på dette forumet.For da blir en jo angrepet,og alt en sier er feil uansett så.

Kanutten sa for siden:

Jeg synes det er merkelig at brødet kalles for Ingers rugbrød når det det er mest av i brødet er hvetemel?? Det er jo over 6 ganger mer hvetemel enn rug. :confused:

Kula sa for siden:

Ja, det kan være en vanskelig øvelse å måtte tenke gjennom og begrunne standpunktene sine...

Bombus sa for siden:

Jeg tror (der kom det igjen - "tror") det er lavere blodsukker og dermed lavere insulin som bedrer verdiene, ikke vektnedgangen i seg selv. Grunnen til at jeg "tror" er at jeg har lest det i en troverdig kilde, men husker altså ikke hvor (det var dette med glemsomhet) og jeg gidder ikke lete i alle bøkene jeg har lest (man blir vel energiløs av dette kostholdet:D). Insulin er betennelsesfremmende, øker blodtrykket og fremmer fettlagring. Når insulintoppene uteblir på grunn av lite karbo eller lav GI, reverseres utviklingen av høyt blodtrykk, tendensen til betennelser og vektøkning. Veldig grovt brød har lavere GI (enn f.eks. baguette o.l.) og skulle altså ha samme positive effekt. Det er altså ikke selve vektreduksjonen som er årsaken, men den er virkningen på lik linje med blodtrykk mm. Sånn tror jeg det er.

Linfrø inneholder omega 3 (litt) og bidrar til en BEDRET balanse mellom omega 3 og omega 6. I følge Wikipedia. (riktig nok ikke marine omega 3 - det er kanskje det du mener?).

Cherry sa for siden:

Virkelig? Men forbedring i diabetes ved vektnedgang skyldes vel ikke bare lavere blodsukker, men også mindre "press" på kroppen kanskje? Veldig grovt brød er bedre enn loff er vel alle enige i :). Men det som er cluet er at ett brød som inneholder 35 + karber pr hundre gram og man spiser kanskje to brødskiver i ett måltid, så vil det gi litt blodsukkerstigning og dermed utskille insulin, vil det ikke? Eller det kanskje sånn at kroppen må jobbe hardere med å omsette veldig grovt brød slik at det på en måte utligner seg? Jeg vet ikke :D. Jeg vil tro at for diabetikere er det i alle tilfeller gunstig både med vektnedgang og mat med lavere gi. Hva som gir hva skal jeg ikke spekulere mer i:p

Jeg tittet forresten på innholdsfortegnelsen på brødet i butikken i stad, og der var det listet sammalt hvete først. Det vil si at brødet ikke er rugbrød siden det er mest sammalt hvete i det. Men jeg skal jo i alle tilfeller gi kred for at det er grovere enn kneip og dermed sunnere;)

Men jeg holder fortsatt fast på at rug og hvete kan forårsake sykdommer og betennelser, jeg skal bare være såpass storsinnet at jeg sier at dette ikke er en bastant regel for alle mennesker i hele verden ;)

Jeg leste en eller annen plass i en forskningsartikkel at overdrevet inntak av linfrø gir ubalanse i de essensielle fettsyrene, fordi den inneholder for mye av det ene og for lite av det andre. Jeg har ikke sagt at linfrø i seg selv er farlig, bare ikke spis/drikk for mye av det, og det skal nok litt til :). Det har jeg sagt.

Cherry sa for siden:

Åja, men da så. Mamma har sagt at alle gutter må drikke melk for å bli sterk. Så alle gutter som vil bli sterk må drikke melk. Det tror jeg de gjør. De må ha proteinene.

aslaug sa for siden:

Syns denne tråden spora litt av jeg, det var egentlig et fint emne som det starta med, men det ble helt borte.

Nerthus sa for siden:

Enig - mulig utgangspunktet ble litt avglemt på veien? ;)

aslaug sa for siden:

Helt sikkert riktig det du sier, men her på lavkarbo.no driver vi med lavkarbo, så da er ikke Ingers rugbrød noe alternativ.

Bombus sa for siden:

Jo, svært grovt brød gir blodsukkerøkning, men det er langsommere økning og lavere toppnivå (det siste er visst omdiskutert). Jeg fant ut hvor jeg har sett/hørt at vektnedgang ikke er åsaken til bedre helse, men at både vektnedgang og bedre helse er en effekt av mindre insulin. Det var et internettforedrag med Gary Taubes. Han sier: alt som gjør oss feite gjør oss også syke. Når vi fjerner årsaken til overvekt fjerner vi også årsaken til sykdommen. Han sier forøvrig også at vi spiser fordi vi er feite (i motsetning til at vi blir feite fordi vi spiser, som er det som er vanlig oppfatning).

Har du god tid så se på Gary Taubes på video (tror det var denne).

Er ellers enig i at tråden har sporet litt av. Hadde helt glemt hva som var utgangspunktet;)

Carisma sa for siden:

Jeg kan tro at raskeste vei til Trondheim er via Kristiansand. Jeg kan til og med syns at det er det. Men det gjør det ikke til en sannhet gjør det vel? Jeg kan argumentere alt jeg vil for at det er det beste, men fakta vil jo uansett vise at det kjappeste er å kjøre direkte opp gudbrandsdalen. Hvorfor jeg drar fram dette? Vil bare sette lys på hvorfor det innimellom kan være greit å innse at fakta kanskje stemmer bedre enn ens egen tro og mening...

Kanutten sa for siden:

Knutekål er godt!!! Dyppet i rømme...

Hva var det snakk om her forresten?

PrøveKanin sa for siden:

Jeg diskuterer gjerne, men jeg ville satt pris på om du dokumenterte påstandene dine i større grad enn du har gjort til nå. Alle mine påstander rundt lavkarbo, mettet fett osv er bygget på forskning, fagbøker om emnet, studier osv. Da synes jeg det blir litt feil at løse påstander fra motsatt hold skal stå som "sannheter".

Dette gjelder på ingen måte bare deg, faktisk har jeg aldri blitt vist en eneste studie / forskningsrapport / bevis / dokument fra en lavkalorier noengang som støtter hans syn, enda jeg er rimelig sikker på at det faktisk er blitt gjort studier på dette som har konkludert med at lavkalori har noe for seg. Derfor klarer jeg per dags dato ikke å respektere såkalte "Lavkaloriere". Men om det finnes hederlige unntak så hører jeg gjerne på dette og leser gjerne dokumentene bak også det synet.

aslaug sa for siden:

Hukommelsessvikt pga lavkarbo:D:Dhehe. , Ja jeg lider nok av det, men får det meg til å kutte ut lavkarbo??? Å neida,langtifra!!!

fint sammalt hvete ja ,ikke hvetemel.

Kanutten sa for siden:

Ærlig talt... Jeg har ikke tidligere spist noe særlig lavkarbo og har hukommelse som en elefant... Jeg husker mye... Og jeg har alltid hatt god hukommelse. Veldig god. Så lenge jeg fant ut at det jeg burde huske var verd å huske.
Fremdeles husker jeg mye og jeg gå på lavkarbo. Jeg husker mer enn det jeg burde huske. Skulle heller ønske jeg ikke husket SÅ mye! Jeg har et sært forhold til tall og klarer alltid relatere ting til tall som er viktige for meg. Derfor husker jeg mye, husker så mye at det plager meg. Jeg kan fremdeles fødselnummeret til eksen for 15 år siden. Samt kontonummeret hans, samt koden på minibankkortet. Jeg husker fremdeles kontonummeret på den siste innbetalte regningen på nettbank! ALT bare fordi at alle hendelser får en kode...

Anngrepet igjen ja,jeg syns ikke det er vannskelig å tenke gjennom å begrunne svarene mine nei,men det syns du tydeligvis!

Det er vel ikke værre å lære av kurslederen sin,som faktisk vet mye om brødet,enn de som er eksperter på lavkarbo!Er moren din ekspert på melk?

Men,det er jo ikke alt som er bevist,å da må en da få tro å syns hva en vil!Å om noen sier det er fakta trenger det ikke være det heller.

Vegard L sa for siden:

Må nok dessverre skuffe deg igjen, arginin er nok ikke essensiell for barn. Histidin derimot, er essensiell for barn og burde vært den aminosyren du hadde i parentes :)

Kanutten sa for siden:

Du?? Poenget her er at vi har tiltro til lavkarbo.... Og kanskje sverger til det. Da blir Ingers Rugbrød gærnt uansett hvor mye man enn liker brødet...

Carisma sa for siden:

Eh, sammalt hvete er da hvetemel?

Har aldri sagt at det er et alernativ heller,selv om det går fint ann å spise litt selv om en er på lavkarbo.Det hele avhenger jo av hvor streng lavkarbo en er på.Så om det ikke er et alternativ for deg kan det være det for andre.Men nå spiser ikke jeg brødet heller, men når jeg begynner ala Lindberg kan en spise litt brød en gang iblandt.

senorita sa for siden:

Det er jo bra vi har en slik hyggelig tone her inne ialle fall :p

angre på at hun startet tråden

Kanutten sa for siden:

Sammalt hvete har litt mer fiber... LITT!

Det er dokumentert at Ingers Rugbrød er bra for kroppen,finner sikkert om det på nettet også.Men å dokumentere alt en tror på er jo vannskelig.Selv om det er dokumentasjon på en ting, kan en faktisk mene det motsatte.Det er bevist at inntar du mindre energi enn kroppen forbrenner ,går du ned i vekt.Det er vel det lavkalori egentlig er da.Så jeg skjønner heller ikke hvilken dokumentasjon på det du vil ha.

Kanutten sa for siden:

Det er også dokumentert at sukker er bra for hjernen... ALT kan dokumenteres...Men akkurat HER på dette stedet er vi tilhengere av lavkarbo... Ingers rugbrød er lant unna lavkarbo...

Hvete er jo ikke gift heller da:pså litt tåles.Kanskje ikke til di som er på streng lavkarbo.

Carisma sa for siden:

Nja, så enkelt er det faktisk ikke: ramblingsofacarnivore.blogspot.com/2010_08_01_archive.html

Men hvis det er dokumentert som du hevder (av andre enn de som markedsfører, selger og tjener penger på det) så bør du jo kunne vise oss dokumentasjon?

Det kan jo diskuteres ,men jeg er tilhenger av lavkarbo jeg å,men utelukker ikke at andre ting kan være sunt for det.

Det har jeg selv erfart gikk ned 40 kilo på å innta mindre energi enn kroppen forbrenner ,nok bevis for meg det.Så er jo det bevist mange steder,det er vel du selv istand til å finne på nett og andre steder.Leger og andre eksperter innen kosthold har jo dokumentert dette for mange år siden.Trenger vel ikke å være rakett forsker for å skjønne det.En blir jo fet av å innta mere energi enn kroppen forbrenner å.Utenom på lavkarbo da hvor karbo er redusert.

Kanutten sa for siden:

Går du på lavkarbo kan ikke ingers rugbrød være med.... Det er enten eller

Det er det ikke,på fedon kan du spise litt brød,det er ikke så mange karber i en brødskive.

Kanutten sa for siden:

Det er i allefall 15-20 karber i ei ingers skive.. Det er vel mye...

Cherry sa for siden:

Hvordan får du inn den der? Den var morsom! :D

Carisma sa for siden:

Ingers Rugbrød er ikke godtatt på ett fedonkosthold :nei:

Ikke hvis du kan spise opp til 100 karber hver dag:)

Det er vel fordi han vil selge sitt eget brød tenker jeg.:)Det er karber i brødet til fedon også.

Carisma sa for siden:

Men ca halvparten av i Ingerbrødet. Dessuten inneholder det brødet som nevnt hvete, og det hører ikke hjemme på noe lavkarbokosthold. Pga den raske blodsukkerstiningen all stivelsen i det gir.

Kommer vel ann på hvor nøye man er det da.Kan jo spise litt poteter og frukt på fedon også ,og det gir jo også litt rask blodsukkerstigning.

Carisma sa for siden:

Frukt ja, poteter nei. Og frukten skal ha lav GI, som f.eks pærer eller surt eple. Og det s dkal alltid spises sammen med fett, f.eks fra nøtter for å dempe svingningene.

Det er mulig det ja,men om man spiser en potet eller frukt ,1skive rugbrød en gang iblandt så tror jeg ikke det gjør så mye da.Det spørs vel om man går slavisk etter fedon kostholdet eller om det er litt lavkarbo etter som man ønsker selv.Hovedsaken er vel å kutte ned på di verste karbohydratene daglig.Rugbrød har jo ikke så høyt GI heller da,loff er jo mye værre.Men dette er jo opp til hver enkelt hva en ønsker.

Carisma sa for siden:

Ja, jeg spesifiserte det fordi du sa det var tillett på Fedon. Det er det ikke. Føleger man en filosofi så følger man den, ellers spiser man genrell lavkarbo etter det opplegget man ønsker selv :ja:

Supera sa for siden:

Jeg tok listen fra wikipedia.

Arginin - Arg - R
Fenylalanin - Phe - F
Histidin - His - H
Isoleucin - Ile - I
Leucin - Leu - L
Lysin - Lys - K
Metionin - Met - M
Treonin - Thr - T
Tryptofan - Trp - W
Valin - Val - V
Arginin og histidin regnes ofte som halvveis/betinget essenielle (de er essensielle for barn).

Der påstås det at både arginin og histidin er essensielle for barn... Men ett kjapt søk til, og så står det mest om at premature barn trenger å få tilført Arginin.

Det er jo ti stk der. Tror jeg var litt for kjapp da jeg lagde den første lista og tok bort den ene som bare var for barn og glemte den andre.

Supera sa for siden:

Fedonbrødet har en tredel av karbohydratene faktisk, i følge Dreamy. 1,7 kg hvete i brødet, og 200g fint sammalt rug. Det er snakk om at 10 % av melet er rug, og så kalles det ett rugbrød? :confused: 90% av melet er hvete, så jeg vil kalle det ett hvetebrød, jeg.

Carisma sa for siden:

Ah, så kursholderen hos Fedon var faktisk for SNILL mot brødet da hun snakket om det :D

Nerthus sa for siden:

Gikk og la meg for tidlig - IGJEN!! :sove:

Jeg vil si en ting: Man kan TRO og MENE hva man vil - så lenge man ikke påstår at dette er sannheter. Påstår man at noe er en sannhet - følger det en plikt med å legge ved bevis eller dokumentasjon som bekrefter dette - spesielt når dette blir etterspurt. Forumet ønsker nemlig å lære mer - og det gjør de om du kan legge fram bevis :)

Kari Marita: Du står fritt til å følge det kostholdet du selv ønsker og som du ser fungerer for deg. Som jeg har forstått det er du ny på lavkarbo-kosthold, og har dermed en del ting å sette deg inn i.

Det er her all kunnskapen blant forummedlemmene kommer inn - og er til nytte for deg og alle andre som er ferske på lavkarbo.

Du må gjerne spise Ingers rugbrød i et ELLERS lavkarbokosthold. Problemet ditt blir da at om du spiser dine 100 gram karbo pr dag i Ingers rugbrød, blir det så lite karbo igjen å spise at resten av maten din risikerer å bli veldig ensformig. Blant annet går du da glipp av grønnsaker.

Spiser du 4-5 skiver Ingers rugbrød hver dag - er du allerede med disse skivene så høyt oppe i karbo - at du MÅ redusere fettinntaket - hvis ikke risikerer du å legge på deg. Ca grensen for karboinntak uten at du må tenke på fettmengden ligger på rundt 72 gram karbo pr dag (jfr Lutz).

Hvis du må være obs på hvor mye fett du har i deg hver dag - spiser du ikke lengre lavkarbo - du har et kosthold med redusert karbohydratinntak.

Hvordan du spiser er ditt eget valg - lavkarbo-begrepet går fra 0 til ca 150 gram karbo hver dag, og du velger selv det som er best for deg.

Påstander derimot om at Ingers rugbrød er SUNT - kan du godt komme med - så lenge det følges av en "sunt for MEG". Ingen kan påstå at noe er sunt for noen andre, jeg feks kan ikke spise rugbrød eller andre slike brød fordi jeg blir TJUKK av det og jeg blir dårlig i magen (pga Chrons).

Hvordan ting fungerer i kroppen er det gjort mye forskning på - hvis du har påstander som du mener er sanne - synes jeg det er vanlig høflighet å fortelle hvor du har hentet informasjonen. Medlemmene på forumet har i mange år diskutert alt fra kolesterol til partystoppere, en del har utdanning og kunnskap innen forskjellige tema og har kunnet bidratt med kilder til forskningsresultater feks. På denne måten har den bekreftede felles kunnskapen på forumet vokst seg stor og sterk :) Legg merke til at medlemmene på forumet er ganske flinke til å si ".. for MIN del" - eller "MIN erfaring er" når de kommer med tips og råd som ikke nødvendigvis er basert på dokumentert vitenskap.

Du må også huske på at det du skriver leses av mange. Forumet som enhet er opptatt av å ikke desinformere, og dermed blir dine påstander satt på prøve slik at andre ikke skal gå rundt å tro at feks Ingers rugbrød er sunt - for ALLE! Det kommer stadig vekk nye inn her - og det viktigste er å veilede - ikke å villede. Det betyr fremdeles at du kan tro og mene hva du vil - om DIN erfaring og DIN kropp i forhold til kosthold - men generaliseringer basert på dine egne erfaringer kan være farlig informasjon for noen nybegynnere.
Tenk om noen begynner på lavkarbo - ønsker å spise generelt, spiser så mye fett de vil - og 4 ingers rugbrødskiver pr dag - fordi du har sagt det er sunt. Vi har flere historier som hvor vanskelig det av og til kan være å orientere seg på forumet, når informasjonen i tillegg er feil - for de fleste andre enn den som KOM med den... Vel, så går de opp i vekt da - sakte men sikkert - og lurer på hva i helv... er det som skjer?

Dette er ikke en personlig greie Kari Marita, dette skjer med alle som kommer til forumet med påstander de ikke kan begrunne, eller som reagerer med sinne og irritasjon når de blir bedt om det. Svarer du på samme måte om de som har svart deg i denne tråden hadde vært i samme rom som deg?
Dette er ikke et ekspertforum, dermed har vi alle som er her et ansvar for at informasjonen som ligger her er så korrekt som mulig - og jeg for min del synes det er godt å se hvor mange som engasjerer seg i slike situasjoner.

Mitt råd til deg etter 15 mnd på lavkarbo? Ta det med ro, lytt til erfarne lavkarboister, prøv deg fram selv, post i journalen din dine erfaringer feks med Ingers rugbrød og redusert karbokosthold.

Ønsker deg fortsatt lykke til med vektnedgang - minus 40 kg står det enormt stor respekt av!

LenaBeatrice sa for siden:

Det er forskjell på Ingers Rugbrød og Ingers Superrug.
For sist nevnte blir ikke oppskrift publisert (hemmelig), men man kan se av næringsinnhold for brødet at det inneholder 10,4 gram karbo/skive (Ingers Superrug altså).
Ellers kan man se på ingrediensene til Ingers Superrug at det inneholder, i rekkefølge:

• Vann
  • Sammalt hvete 23 %
  • Solsikkekjerner 5,3 %
  • Rugmel 5,1 %
  • Linfrø
  • Rugkli 4,1 %
  • Rug helkorn 3,9 %
  • Hvete- og speltgluten
  • Havregryn 2,1 %
  • Sammalt spelt 1,8 %
  • Hvetekli 1,6 %
  • Sammalt rug 1,6 %
  • gjær
  • Eplefiber
  • Sammalt surdeigspulver
  • Salt
  • Sammalt byggmaltmel
  • Maltekstrakt
  • Tørket gjærekstrakt

Sitat Fibermat.no:

PrøveKanin sa for siden:

Bra for kroppen iforhold til andre kosthold ? Iforhold til loff og normal norsk kost? Ja det tror jeg så gjerne på.

Iforhold til det kostholdet jeg går på nå? Nei det har jeg ingen tro på at finnes. :)

Siden normal norsk kost er såpass usunn som den er (300 g karbo per dag) er det ganske mye som blir relativt sunt. Det er derfor frukt, bær, grove kornsorter osv har blitt sterkt overvurdert - man kan alltids sammenligne dette med andre matvarer som er verre.
Man skulle heller selvsagt satt disse produktene opp mot matvarer man vet er sunne, som kjøtt, fisk, kylling, egg - da tror jeg man hadde fått ett mer korrekt bilde av det :)

Carisma sa for siden:

Er loff normal norsk kost?

PrøveKanin sa for siden:

"- Den siste tilgjengelige statistikken viser at vi nordmenn årlig spiser 164 000 tonn ferskt, grovt brød. Til sammenligning spiser vi bare 28 000 tonn fersk loff, sier Sissel Flesland i Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS. Hun utarbeider statistikk for norsk bakervarehandel."

www.dinside.no/351515/norge-paa-brodtoppen (riktignok gammel, men eneste jeg fant)

Du har faktisk rett, vi spiser ikke så mye loff som jeg trodde :) Da trekker jeg den tilbake..

Leser vi litt videre:
"- Omtrent hvert tredje grovbrød som selges er kneipp. Den er en klassiker som selger godt, til tross for at det de siste årene er kommet veldig mange nye brødtyper på markedet."
Kneipp er jo en brødsort som inneholder mye hvetemel ? Vil tro at Ingers brød kommer meget godt ut av det i sammenligning med f.eks kneipp.

Synes forøvrig denne er litt interessant:
Ti på topp
FEDIMAs liste over de ti mest brødhungrige europeiske landene ser slik ut:

• Norge

• Danmark

• Polen

• Østerrike

• Tyskland

• Portugal

• Hellas

• Nederland

• Italia

• Frankrike

Carisma sa for siden:

Det var ikke kritikk, jeg bare skvatt litt! :) Huskler at loff var noe man smakte 3-4 ganger i året da jeg vokste opp. På den andre sida har jeg jobber i bakeriutsalg, og folk var helt gærne på lørdagene og handlet 7-8 loff liksom... :rolleyes:

aslaug sa for siden:

Veldig godt skrevet!!!:):)

Bombus sa for siden:

Klistre denne?

Lillemy71 sa for siden:

Fader gikk tydeligvis å la meg for tidlig igår igjen :D

Ja det er faktisk bevist at røyking ikke er skadelig også, av en LEGE (Ragnar Rylander) - riktignok svensk da (... og rikelig betalt av Philips Morris, hehehe):D

Signerer på denne kommentaren Kanutten, dette er et lavkarboforum og de fleste avstår fra brød. Dersom man ikke liker å diskuterer sine meninger får man heller holde seg vekke fra forumet da. Det er tross alt helt vanlig å måtte argumentere for sine meninger, spesielt når man ikke vil dokumentere påstandene sine.

Jeg tror denne tråden har sporet helt av, men jeg husker ikke helt :lol:

Nå skal jeg snart på julebord og fråtse i feit mat.... Komme de med brød kan jeg jo ta det med til småfuglene - trenger mat de også i denne kulden. :p

Lillemy71 sa for siden:

Jeg tåler overhodet ikke hvete og blir sjuk av det og jeg er ikke den eneste her i verden. Hvete er ikke klassifisert som gift, men burde kanskje vært det. Er utrolig mange som ikke kan spise det, dessverre er ikke alle klar over det og fortsetter og ødelegge kroppen sin med det.

Bombus sa for siden:

Den var artig! Sliter meg sakte gjennom Malcolm Kendrick "Det store kolesterolmysteriet" for tida. Der står det vist at Frankrike er landet i Europa med desidert høyest inntak av mettet fett og færrest dødsfall grunnet hjertesykdom. Etter konvensjonell kostholdsfilosofi et dette et paradoks. I følge Kendrick er det absolutt ingen sammenheng mellom inntak av mettet fett og forekomst av hjertesykdom. Lenger ut i boka kan det hende han konkluderer med at brød derimot er synderen? Altså at franskmenn har så liten forekomst av hjertesykdom fordi de spiser lite brød.

Bombus sa for siden:

Jeg søkte på smileys tror jeg (husker ikke helt:lol:). Jeg måtte installere et program SweetIM. Jeg vil ikke anbefale det. Har avinstallert det i dag fordi maskina ble så usannsynlig treg. Jeg tror den ble bedre etter at jeg ble kvitt programmet (ble ikke helt kvitt det, henger igjen noe som jeg ikke får slettet). Kanskje det har fylt maskina med virus, for alt jeg vet. Men ikonene er fine og fins i utallige varianter, noe for enhver anledning. Ser ut som du kan kopiere selve ikonet (høyreklikk). Jeg har lagt ut en annen i samme stil i et annet innlegg som du kan kopiere.

senorita sa for siden:

spiser de lite bakverk i frankrike da? hva med baguetter og croissants? :D

Kula sa for siden:

Vel..eeeh..nei! Rylander jobbet for å så tvil om hvorvidt passiv røyking var farlig. Han er forøvrig et tragisk eksempel på en "forsker" som er kjøpt og betalt av industrien. Vi får bare håpe at juksemakere innen forskning generelt løper en reell risiko for å bli avslørt.

Selv om noen hevder at "man kan få de resultatene man vil" gjennom forskning, så er ikke dette riktig. Hvis man følger god forskningspraksis er det faktisk ikke mulig å bevise noe som ikke stemmer.

Kula sa for siden:

Nå skal ikke jeg avløre Kendricks poeng for deg før du har lest boken ferdig, men det er ikke brød han mener er synderen.

De spiser ikke lite brød i Frankrike! De ligger på 10 på topp-listen!

Kanutten sa for siden:

Jeg tok for mange år siden statistikk og metode på høgskolen. Det vi lærte der var blant annet at statistikk i en viss grad kan styres. Det som er med på å avgjøre hvordan resultatet skal bli er blant annet tiden på døgnet, tiden på året, hvor geografisk, kjønn, alder, etc etc. Vi sjekket selv ut flere områder og fikk forskjellige svar avhengig av HVOR vi gjorde undersøkelsene. Slik er det nok med endel forskning også; HVOR skal tyngden legges??

Det ER jo blant annet bevist at røyking er sunt!! I allefall for dem som ligger på sykehus hvor det IKKE er røykerom. Røykere kommer seg fortere opp av sykesenga enn ikkerøykende! :rolleyes: Ergo, røyking gjør at rekonvalesenstiden blir kortere..:o Det blir flere ledige senger og flere får hjelp. :rolleyes:

Nerthus sa for siden:

Enig med du - ikke installer SweetIM du får så mye dritt med på "kjøpet" !

Det finnes et lite program som er ekspert på å fjerne rester av andre program som du har avinstallert - har brukt det selv :) Heter Revo uninstaller pro. Betalte ikke for det - mulig det er prøvetid? Husker ikke - veldig greit å bruke ihvertfall :)

I tillegg kan du prøve å kjøre Adaware og Spybot - disse rensker godt opp - jeg kjører de ihvertfall en gang i mnd. Søk etter free og så navnet på programmet. Si fra om du ikke finner nedlastningene - de pleier å "gjemme" de blant betalversjonene... ;)

Spiser jo selvsagt ikke 4-5 brødskiver ingers rugbrød sammen med lavkarbokosthold da,jeg sa en gang iblandt.Jeg har heller ikke annbefalt noen til å spise Ingers Rugbrød,men ønsker di å spise det er det jo ingen skade skjedd en gang iblandt.Normale voksne nybegynnere på lavkarbo skjønner jo at di ikke skal spise mye brød!Jeg sa at på generell lavkarbo kan man unne seg en skive iblandt,ikke 4-5 skiver om dag.Det skjønner vel alle!Ingers Rugbrød er ikke et hvetebrød,det er blandt det groveste brødet i Norge,det kjennes på vekten på brødet også.Den innformasjonen jeg har gitt om Ingers Rugbrød er fakta .Ingers superrug høres jo helt supert ut,lite karber også!Men å diskutere brød med lavkarbo entusiaster er jo umulig uansett hva man sier.Jeg vet jo at jeg ikke har gitt noen feil innformasjon om brødet.Så må vel folk ha vett nok til å skjønne at jeg mente at på et lavkarbokosthold må en spise lite/brød med måte!Det var jo det jeg sa å.Men slanker du deg på Ingers Rugbrød kurs spiser man 4-5 skiver pr dag for da er det ikke et lavkarbokosthold.Dermed Basta Bom!! (Men tar vel ikke lang tid før dette jeg skrev nå også blir missforstått!!)

Cherry sa for siden:

Tror nok alle som promoterere noe er litt "snille" med produktet ;)

Hadde sikkert jeg også vært hadde jeg laget ett brød på 90% sukker og var hellig overbevisst om at det var det beste og sunneste i hele verden:p

LenaBeatrice sa for siden:

Brød eller ikke brød, jeg er veldig tilhenger av det Skaldeman sier:

La oss da si at noen ikke klarer å beholde vekt og helse, selv med Ingers Rugbrød, ja da blir det brødet feil for den personen, selv om noen sier at brødet er sunt.
På den annen side er det ganske sikkert flere som fint kan inkludere Ingers Rugbrød eller Ingers Superug i kosten, uten å få problemer av noe slag....for den personen er sikkert brødet sunt.

Alt er relativt, og det spiller også en rolle om man er syk/overvektig i utgangspunktet.

Ja det har du rett i.

Når du sier at lavkarbo er fra0-150 gr karb pr dag,og sammtidlig sier at du må følge med på fett inntaket på over 72 karb.Må jo lavkarbo være fra 0 til 72 da.Men det er jo 0 til 150 det vet jeg.Jeg har heller ikke påstått at ingers rugbrød er sunt for alle,men for mange er det det..For meg har det vært det ,og det sa jeg også.Har også sagt at jeg hentet innformasjonen min fra kursene jeg gikk på,av kurslederen,så uhøflig har jeg ikke vært.Jeg har heller ikke svart med sinne,men di som svarer meg,svarer som regel spydig fordi jeg har en annen mening en dem.Akkurat nå går jeg på psmf og etter det generell lavkarbo,da spiser jeg kanskje en skive rugbrød en skjelden gang,så kan ikke skrive i journalen min om hvordan det går,for skal jo ikke spise brødet hver dag.Jeg baker sikkert lavkarbobrød jeg å.Redusere på fettet skal jeg og også følge med kaloriene.Dette er min måte å gjøre det på.Vil vel ligge på 50-100 karb pr dag tenker jeg.Dessuten skal jeg ikke ned mere i vekt heller.

Foresten når du skriver et innlegg på hva jeg skriver, bør du lese skikkelig så det du skriver blir riktig sitert å da!

Carisma sa for siden:

Det var rugbrødet hun snakket om, som de absolutt ikke promoterer! Hun sankket om hvorfor det ikke var bra. Det viser seg at hun likevel var for snill mot det, hun kunne tatt i enda mer.

Cherry sa for siden:

Åja. Trodde det var fedonbrødet. Trenger nye briller, og ny hjerne:p

Bombus sa for siden:

Har nå installert Revo uninstaller pro (30 dager gratis prøve), men det hjalp ikke. Revo ser nyttig ut - gir god oversikt over alt unødvendig dill som kan fjernes. Men den finner ikke disse irriterende reklamegreiene som svirrer på skjermen når jeg åpner explorer og ikonet for SweetIM (apefjeset). Men det får være, jeg tar med maskina på jobben og får hjelp av IT-folka. Det må jeg gjøre med jevne mellomrom når Vista har gått full.

Hva var det denne tråden handlet om nå igjen...

aslaug sa for siden:

Glemsomhet hehe...det ble helt borte. synd:(

Nerthus sa for siden:

Høres smart ut SweetIM er ikke bra - jeg tror faktisk jeg reinstallerte windows en gang for lenge siden etter at jeg hadde lastet det ned og forsøkt å bli kvitt det etterpå... :) Bra du får hjelp på jobb da!
Her blir det ubuntu når jeg får tid - er så lei vista... (som en liten avsporing - IGJEN! Tråden her begynner snart å bekrefte tittelen sin ) ;)

Photobscura sa for siden:

Og jeg har spist stort sett på den måten i over fire år, helt suberbt!
Og jeg er langt mindre glemsom. Hypothyerid hjerne tenderer også til tåkeleggelse, noe som er LANGT bedre nå! Jeg klarer til og med vanlig matte, jeg som alt på barneskolen ble satt i dyskalkuli-båsen :D.
Sånne artikler har jeg slutta å bry meg om for lengst. Jeg ser at det går den riktige veien på sikt, så at Dagbladet skriker i krigstyper over dette, fordi de har blitt en tannløs tabloidblekke uten en utfordrende tanke i hodet, gjør til at jeg bare skummer overskriften, himler med øynene og går videre. JEG vet hva som funker på meg!

EDIT! Litt tåkete er jeg riktignok, for jeg postet dette etter å ha lest første siden. Haha! Nå har jeg lest alle åtte sidene, og synes det har vært både interessant og underholdende på en ellers døll søndag ;).

MAR sa for siden:

Skriver under på den, Photo - underholdningsverdien i opphetede diskusjoner er sørgelig undervurdert :D

Nyfrelst sa for siden:

HAHA, "tannløs tabloidblekke", jeg kunne ikke vært mer enig! :D Husker en gang i tida da jeg syntes Dagbladet var en mye mer seriøs avis enn VG...Den epoken er over, gitt!

Er det flere enn meg som synes at debattene her inne på lavkarbo.no blir stadig mer aggressive? En frisk meningsutveksling er vel og bra, men jeg synes det er i overkant ampert her for tiden.

Photobscura sa for siden:

Jeg kjøper aldri aviser mer, hender jeg kjekser med meg et Dagsavisen eller Aftenposten om noen deler ut gratis. Men, ja, jeg foretreakk også Dagbladet, men alle er jo så redde, kanskje fordi salget hele tiden går ned? Jaja. Alltid evig agurksommer :rolleyes:

Jeg er vel egentlig ikke enig i at debattene har blitt mer aggressive, men nå har jeg jo vært medlem i noen år, og sånne perioder kommer og går. Det har også veldig mye å si hvem som til en hver tid er medlem på forumet, og det har veldig lett for å bli litt hett dersom noen får utfordret sine etablerte sannheter. Ikke alltid like lett å skillle mellom hva man tror og mener, og hva som faktisk er ren fysiologi/vitenskap etc, og da kan en debatt fort utvikle seg fra faglig til følelsesmessig nivå, hvilket gjerne gjør at det blir personlig, hvilket jo ikke er nødvendig, men fullt menneskelig så klart. Jeg har i grunn slutta å slenge meg inn i den slags, da jeg ser at det er andre som gjør en god nok jobb med å holde debatten varm (og interessant). Men sånn skjer til og med her på kosemoseforumet nummer en med jevne mellomrom ;).

Carisma sa for siden:

Jeg er litt imponert over at ingen klarer å se linken der jeg. Dårlige nyheter - dårlig salg - enda flere dårlige nyheter.... :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Hva slags link??? Jeg har ikke kjøpt aviser på mange år jeg....Hvis det var snakk om en avislink..

Kanutten sa for siden:

Eller var det linken i form av connection det var snakk om?? :o

Carisma sa for siden:

:ja:

Bombus sa for siden:

Jeg har vel inntrykk av at det er to kategorier. Den ene er de som er litt nye og ikke har satt seg ordentlig inn i det, men møter her med noen etablerte sannheter fra konvensjonell kostfilosofi. De blir etterhvert slepet til diamanter, med mindre de forlater forumet umiddelbart. Den andre kategorien er noen få "veteraner" som flyr i strupen på hverandre uansett hvilket tema som diskuteres.

Det er den første kategorien som er underholdende.

Carisma sa for siden:

Takke meg til en frisk (saklig) debatt fremfor kyss, klapp og klemz-trådene any time! :D

Kanutten sa for siden:

Næææææhh!

Det er jo gode diskusjoner som er underholdende! :lol:

shallow sa for siden:

Creepy. - Jeg har faktisk opplevd flere perioder at jeg har opplevd meg selv som ekstremt distre og glemsk når jeg har kjørt hardere lavkarbo enn ellers (men gjerne også i tilknytning til stress). Har googlet lavkarbo og hukommelsesproblemer fordi jeg har hatt en ekkel anelse uten å ha funnet de kritiske artiklene. - Liker ikke påstandene jeg nå hører, men frykter litt at det er noe i det

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.