Det er mulig det du. Jeg var på en misson om å ikke henge meg opp i diskusjoner, men det går jæ***g dårlig når jeg syns folk er snørrhovne og virker til å være innehaver av den eneste sannhet. Da går det en faen i meg og jeg går inn for å motargumentere. Men det skal jeg slutte med. Tror jeg. Vi får se. Jeg lover det...må se det an, i morgen skal jeg slutte- Tror jeg:D
Det er en del amperhet her på forumet ja,men det er ikke så rart at det blir det heller da.Fordi har man en mening litt utenom det vanlige,får man fort vite at dette er feil.Da blir det jo fort litt amper diskusjoner av det .Det er lett at noen angriper hvis di mener noe er feil i deres øyne.Det er dumt at det er sånn,for det skal jo være åpent for alles meninger og synspunkter.Virker også at alt må være dokumentert med fakta,og er det ikke det går det ikke ann å ha en mening om det .:(
Å er det dokumentert at en ting er fakta/bevist,kan man for all del ikke ha en motsatt mening om det,for da er det sånn.Men det vil jo alltid være noen som har to forskjellige meninger om ting ,selv om det er forsket på det og den ene parten mener den har faktaopplysninger/bevis for det.Kan jo den andre part mene han har andre fakta /bevis om saken.:)
I prinsippet og utgangspunktet, ja. Å alltid ytre dem, eller for ikke å snakke om påstå dem er en annen sak.
Jeg synes nå uansett at når man melder seg inn på et forum som forfekter et visst type kosthold, og hvor empirien og vitenskapen stiller ganske likt, hvor folk både er så rause at de deler av seg selv og sine personlige erfaringer,og/eller legger arbeid i å lete fram gode linker til artikler og forskning og bruker kunnskapen sin til forklare ting ved fysiologien som ikke alltid er så lett å forstå, så synes jeg man bør vise en viss ydmykhet ved å møte med et åpent sinn, dersom man fortsatt er på et novisestadie hva angår lavkarbo. Vedtatte sannheter får nok de fleste av oss prakket på oss via folk rundt oss, media etc. Jeg husker selv da jeg meldte meg inn her, jeg leste øyet stort og vått, og turte ikke å si eller påstå så mye annet enn hva som skjedde med meg selv da jeg var ny, for jeg visste at jeg ikke visste et kvekk om kostholdet.
Med det sagt, så er det også helt essensielt at vi ønsker nye velkomne, det å snuble i starten er så godt som en selvfølge. Men de fleste nye må nok bare finne seg i at ting de har trodd hele livet kanskje ikke nødvendigvis har så mye for seg. Og alt er ikke svart/hvitt heller. Heldigvis!
Ja det mener jeg da,er det ikke det et forum er til for da?Hvem mener du ikke skal få si meningene sine eller å ha synspunkter da?Et forum er vel til for å diskutere, spørre om ting, lære bort og lære ting.:confused:
Nettopp! Kan du tenke deg, noen ser på det som et "angrep" når meningene deres blir kritisert, i stedet for å undersøke litt nærmere og kanskje lære av det...
Det var jo et angrep du nettopp gjorde nå da,så der fikk jeg fram det jeg mente fort.Det er måten det blir sagt på,ikke at en er uenig i meningene mine.Når det er sagt tror jeg du selv også kan se på dine meninger å undersøke å lære litt av det når du får kritikk av dine meninger av andre.Det er ikke alltid du har rett heller vet du,det kan være at jeg har rett også.Den holdningen du har nå er nettopp den ampre holdningen,som gjør at en blir provosert.Akkurat som det er det du er ute etter.Jeg sier heller ikke at alle meningene mine er riktige alltid,men di som svarer og er uenig kan da vise respekt for andres meninger,selv om de er uenige.Svare på en fin måte.
Vi har nok litt forskjellig oppfatning av hva som er ampert. For å være helt alvorlig for en gangs skyld, syns jeg at de aller fleste svarer på en fin måte innledningsvis. Mange her inne har mye faktisk kunnskap om lavkarbo, samtidig som mange også har lang erfaring med egen kropp på lavkarbokosthold. Når man blir møtt med holdningen "jeg-tror-fett-er-usunt-uansett-hva-du-sier" i en diskusjon vises svært lite ydmykhet når man kommer som ny inn på et forum.
Hvis det er meg du siterer til,så har jeg aldri sagt at fett er usunt uansett hva du tror.Det jeg sa var at jeg føler meg ikke vel med for mye fett i kosten ,for da føler JEG meg usunn.Fett er ikke usunt i normale mengder,men vi trenger proteiner å litt karbohydrater også.Nå understreker jeg at dette mener jeg er best for meg,ikke alle andre.Jeg er for lavkarbo jeg å,men føler meg best med over 20 karb pr dag,og jeg spiser mindre fett og teller kalorier,men dette er min måte .Trenger ikke være best for alle andre.Jeg trener mye,og det blir også lettere med noen karber.Lindberg høres bra ut for meg,og går nok over mere retning det snart.Nå er jeg på 5 uka psmf.
Jeg tror du blander å vite noe på grunnlag av fakta og å mene noe. Man kan mene at rosa er en fin farge, men med fakta er det noe annet. Det er bevist at jorda er rund. Hvordan kan jeg da mene at jorda er flat?
Jeg tror flere "ampre" stemninger kunne vært unngått hvis folk (inkludert meg) hadde tenkt litt mer over ordleggingen sin. Grunnen til at ampre er i anførselstegn er at jeg synes det er bra med opphetet diskusjon så lenge den er i siviliserte former. :snill:
Nå mente jeg mere at hvis en ekspert mener noe innen lavkarbo,så kan en annen som er imot lavkarbo mene noe annet.Så mener begge to at di har fakta på hver sitt område.At jorda er rund er det vel ingen som tviler på da.Nei å jeg blander ikke,mener om at noen har fakta på noe ,kan også motparten ha annen fakta,og da er det hva den enkelte mener blir rett for seg.
Og VI var da en skrive måte,kan gått skrive JEG,så slipper dere pirke på det.Men jeg vil da mene at flere enn meg er enig i at vi til en viss grad ,trenger proteiner og noen få karbohydrater ihvertfall.
Definisjonen av fakta er jo at det nettopp det - fakta. Ikke mening, synsing, tro - men bevist at det er slik. Hva den enkelte mener er rett for seg må ikke forveksles med fakta.
Ja, denne diskusjonen har vært sivilisert. Så da er den jo bare god. :snill:
Flere vil være enig i at de som person trenger litt karbohydrater. Men det er da snakk om synsing og ikke fakta. Ingen essensielle karbohydrater er så langt funnet, lurer på hvorfor? :geip: Men som jeg har sagt tidligere, mangel på bevis er ikke nødvendigvis bevis for det motsatte. Men når de har lett så grundig og forsket på dette i så mange år, så kan man si det ganske sikkert.
Men proteiner trenger vi og fett trenger vi. :ja:
Og en ting til... Hvis du trenger å legge til noe i innlegget ditt, så går det an å redigere innlegget ditt. Klikk på "endre" på det. Du har noen minutter på deg fra du postet innlegget til å endre hva du vil uten at du får opp melding om at det er blitt endret på. I stedet for å ha tre innlegg etter hverandre som lett kunne vært ett innlegg.
Jeg er enig i at fakta ER fakta. Men selv fakta kan være relative.. ALT etter hva de blir relaterte til. Og det er vel slik at det kan dannes SÅ mange ulike meninger..
50 karber ER 50 karber. For noen er det optimalt, for andre er det ALT for mye! Mye av fakta baserer seg på statistikk, men for å få et snitt MÅ noen være over snittet og noen under..
Jeg er en av dem som ikke kan leve på 15-20 karber; jeg blir megadårlig av det. Men på ca 50 karber er alt ok og jeg er da fremdeles i ketose. Andre igjen kan med 50 karber være laaaangt over ketosen..
Vet ikke om jeg er i nærheten av det det diskuteres, men jeg ville også bare ha et ord med i laget.. :p
Jo man kan mene å synse noe om fakta ja.Å di lærde strides vel om det er nødvendig med karbohydrater da.Jeg skal ikke si det er nødvendig,men jeg vil ha litt karber i kroppen min ihvertfall.Hva er så mye mer sivilisert med denne diskusjonen da?Vi blir jo aldri helt enig alikevell.Greit å vite om at jeg kan redigere innlegget,men om det er 40 innlegg etter hverandre er vel det opp til meg.Det virker som alt skal pirkes borti.
Hvis alle bare, og spesielt enkelte titter på over brilleglassene, kunne slutte å være så spesielt nærtakende med alt som skrives så hadde alt gått mye bedre. Det hadde det ja.
Men enig med deg. Det er tolkningen i forhold til de fakta som er relative. Men av og til FINNES ikke fakta. Det finnes bare statistikker med stort nok grunnlag som skaper fakta...
Jeg er ikke nærtakende,men føler jeg spesielt noen ganger blir på en måte hakket på.Syns alle må få si noe uten at det blir kverulert frem og tilbake hundre ganger,ofte i en spydig tone.
Denne tråden virker fetende, da den får meg til å gripe etter popcorn og øl.
Heldigvis er ribbesvor og cola zero den nye popcorn og øl.
Men ja, jeg føler også at lavkarbo kan virke litt inn på hukommelsen. Men det er jo uhyre vanskelig å svare ordentlig, da jeg ikke helt klarer å huske hvor godt jeg burde huske?
Er egentlig ikke aktiv i forumet her, men føler bare så veldig trang til å si følgende:
Så lenge Brimestone er her, og melder ifra at hun er her, så kan vi alltid være trygge på at verden ikke går under i morgen. For der hun er, der er det allerede i morgen.
Ooog hvis ikke verden går under i 2012 så gjør den bortimot det i 2013 for da er det utregnet at sola skal sende enorme krefter mot jorda som vil stenge alt av strøm og kommunikasjon forøvrig... :rolleyes:
Åhh, skal det skje noe om to-tre år?? Er så glemsk jeg.. :o
Nå bor vi midt i et bunkersområde. Huset står på en bunkers og vi har en på siden.. Kanskje jeg skal begynne grave den frem igjen?? Fylle den med mat og aggregat?? :o
innen vi er i 2012 så har jeg sikkert glemt det :P
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.