Hei folkens - da var det august sånn helt plutselig gitt :eek:
Hvor ble sommeren av :confused: æ bare spørr!!!!!!
Stod opp tidlig i dag, og har brukt morgenen til å tenke gjennom hva jeg har gjort i juni og juli - ikke mye viser det seg.
Skulle fikse hagen - for mye regn
Skulle male garasje, trappehus og uthus - for mye regn
Skulle trene mer - av mange grunner har dette ikke blitt prioritert
Skulle følge ketolysedietten - har greid det ca 70% av tiden
Skulle sove mer - denne har jeg faktisk greid å gjennomføre :D
Så, hva nå?
Vel, denne helga var jeg faktisk giret for å få i gang treningen igjen - men nei da.
Fredag måtte jeg gå hjem fra jobb pga migrene, kvalme, symptomer på halsbetennelse og feber.
Lørdag vedvarte alle plagene, sove myyyyye
I dag - mye bedre form, ingen kvalme eller feber og halsen er neste helt bra.
Men matlysten er helt borte, måtte tvinge i meg litt yoghurt for å kunne ta morgendosen med Glucophage
Så jeg prøver igjen i morgen (med treningen altså), for i dag må jeg prøve å få i meg litt mer mat enn jeg har greid de to foregående dagene.
Buuuuuuuuu!!!! Nei da, dere fortjener litt sommer hjemme i trøndelagen.
Men vi har jammen ikke hatt noe særlig sommervære her på vestlandet heller.
Sender du litt nedover om en ukes tid eller to?
Står bra til her. Vært syk i hele sommer. Men på bedrings vei nå. 5 dager igjen med penicillin. Håper den knekker fandenskapen så jeg kan begynne å trene igjen:)
Har vært lavkarbo i nesten 2,5 uker, og røykfri i 1 uke nå. Så er til tross for sykdom ganske så fornøyd med meg selv.
Syns det er veldig merkelig at det er august, føles som i går at det var mai og jeg så frem til den lange sommeren. Nå er jo august en sommermåned også, men ofte begynner jo høstværet denne mnd.
Været denne sommeren har ikke vært det beste, men jeg klager ikke på temperaturene. Syns det har vært kjempevarmt! Og har hatt vifta på nonstop. Men det er jo fint å få litt sommerfeeling da, så klager ikke :)
Vet forøvrig ikke om jeg er 30+, men jeg har lyst ned 15-20 i alle fall. Og holde meg der eller under. Jeg vet pr i dag ikke vekten min nøyaktig siden jeg ikke har vekt. Og det er til tider veldig greit syns jeg. Jeg var ekstremt besatt av vekten før, og sluttet å veie meg i mange år. Var først i fjor når jeg gikk ned mange kg at jeg begynte å veie meg igjen når jeg hadde tilgang til vekt. Nå har jeg ikke veid meg siden januar, og jeg har gått ned litt nå siste ukene i alle fall. Så jeg sier at rundt om 15-20 kg vil jeg ned :)
Phuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!! Ble bare sliten av å lese gjennom alt du skulle gjøre. Altfor mange planer når sommeren er her.
anarko: bare å bli med om det ikke finnes en gruppe for 15-20. Vi andre har jo ikke 30 kilo hele tiden ;). Selv satser jeg på ca 5 kg igjen....trur eg.
Imorgen er det arbeidsdag igjen etter en deilig sommerferie. Kjenner at jeg gruer meg, men kjenner jeg meg selv rett så har jeg nok funnet arbeidsformen igjen innen tirsdag :lol:
Nei da Popp - ikke for mange planer, det gjelder bare å kombinere :D
Både det å fikse hagen og male diverse vegger inngår i mere trim - så egentlig snakker vi om tre ting;
Trim, kosthold og sove :lol:
Velkommen Anarko, bare sleng deg med i gjengen :klem:
Håper du får en fin første dag på jobben i morgen :p
Sendte du sola likevel????
Nå titter den i alle fall inn vinduet mitt her på kontoret, og jeg vurderer allerede å gjøre denne arbeidsdagen en smule avkortet... :D
Her har også sommeren vært ganske fraværende. Det har regnet en del, og egentlig er det bra, for vi har en hekk som må ha masse vann etter at den ble flyttet. Så da ordner naturen det selv.
Jeg har en uke igjen av ferien, og det hadde vært deilig med litt sommervær med sol og hele pakka. Men bør egentlig male en veranda når sola titter frem, så kanskje det er greit at den holder seg litt i skjul ;)
Endelig august!!! Jeg er glad i sommer og sol, men her i huset ble det delvis hverdag idag! Minste jenta i barnehagen og nesten normal hverdag. Nå venter vi bare på skolestart og da er alt som det skal være.
PRIVI ELSKER HVERDAGER :D
Jeg har ikke vekt. Men føler på meg at jeg har gått ned :)
Har laget minipizza til middag i dag, pokker så godt det var...
Solen er ikke her i Bergen lenger i alle fall (til tross for gode meldinger). Vurderer å gå en tur eller noe, så jeg ikke gror fast her jeg sitter :P
er overlykkelig etter ikke å ha gått opp i ferien, snarere ned med 2 cm på hoftene og ca 3-400 gram :D nå er det bare å fylle opp kjøleskapet og komme i gjenge igjen :)
Huff da, men jeg kan betrygge deg om at jeg har hatt god nytte av den i ettermiddag.
Fikk grunnet uthuset slik at vi forhåpentligvis får malt det før høsten, og så har jeg ryddet opp etter trehugsten vi bedrev forrige gang sola tittet innom :D
Fantastisk - gratulere og stå på videre :heia:
Yay for godt ferieresultat, nå er det straka vegen videre :klem:
Ja er det ikke gøy når "normale" klær faktisk begynner å passe!!!! Good for you :klem:
Hei alle sammen:-)
Jeg blir med her jeg:p fant ut at sommeren hadde gått alt for fort og det hadde kiloene også, fikk litt sjokk i dag når jeg gikk på vekten så nå er det bare å begynne.
Jeg gleder meg til at klærne sitter litt penere hi hi og kiloene raser av.
syntes at det er mange flinke her og jeg håper å bli like flink.
kan man spise yoghurt, trenger også litt tips hva dere spiser, nå gleder jeg faktisk litt:-)
Ha en flott kveld alle sammen.
Hei og velkommen Mat :)
Jeg kan fortelle deg om frokosten min i dag. Jeg lagde en omelettwraps (2 egg + litt fløte og krydder) som jeg hadde skinke, isbergsalat, litt tomat, brie, i underkant av en boks med makrell i tomat i (den er dessverre litt sukker i, men det var det jeg hadde for hånd i dag, skal bytte ut med peppermakrell er planen) og toppet det hele med majones. Nydelig :)
Yoghurt... vel, les på varebeskrivelsen så finner du ut hvor mange karber det er... noen er mer i enn andre. Men yoghurt er vel ikke noe man bør spise mye av nei.
I de fleste (kanskje litt større?) matbutikker :) Finnes som regel enten ved yoghurthylla, eller ikke langt unna rømme etc :) Pakningen er som ei bøtte, altså ikke yoghurtbokser som vi er vant med!
Den yoghurten som heter Skyr fra Q-meireriene er ok som lavkarbo. Man kan godt ta litt nøtter eller frukt og blande i om man ønsker litt mer ut av måltidet. Du får kjøpt den i de fleste matbutikker.
3dje dagen på jobb etter ferien, og det er fortsatt vanskelig å komme opp om morgenen :sove:. Men ungene syntes det var gøy å se vennene sine igjen i bhg og SFO. Idag skal vi feire farfar 73 års dag, lurer på hva vi skal kjøpe til gave. Han liker godt krimbøker, noe som har hørt noe om denne boken?
Vel. Boka er helt OK. Ikke den beste Läckberg har skrevet, men den duger. Det er også den første i serien om Erika og Patrik. Originalt er boka den første i serien, men den har av en eller annen (idiotisk) grunn kommet ut midt ute i serien her i Norge. Men boka er lett å lese og det er grei underholdning! (Jeg er noget nøye på krim, jeg leser absurd mye av det :D ) Så du kan kjøpe den, og så kan han kjøpe resten av serien om han liker den etter hvert :)
Og til de der yoghurtene fra Skyr: De smaker søtstoff, synes nå jeg.. I tillegg har de noe sånn som 13 karber?
Läckberg er en av de aller mest populære krimforfatterne om dagen. :) Og om han ikke vil ha den (før den er lest!) så får han jo byttet den, med mindre det er en bokklubbutgave med bokklubb-logo på baksiden kanskje.
Jeg vil si meg rimelig sikker på at han kommer til å like Dan Brown. Ellers av norske bøker syns jeg Harry Hole bøkene til Jo Nesbø er veldig bra. Anbefaler "Snømannen" og "Frelseren" :)
Nå har jeg spist lavkarbo frokost (blir sulten så sent på dag) som jeg er meget fornøyd med. Fettkvoten var i alle fall bra!
Jeg leser en bok nå av Sten Sture Skaldeman : "GI-NULL"... Er lavkarbo bok, han gikk ned ca 65 kg på lavkarbo, og deler erfaringer, fakta, og oppskrifter. Veldig kjekt å lese, og det får meg bare til å brenne enda mer for dette! I morgen har jeg 3 uker på lavkarbo :D
Dan Brown har jo et fantastisk dårlig språk, og sykt mange faktafeil da :o kremt
GI-NULL er awesome! Skaldeman virker på meg å være en skikkelig kjernekar. Jeg elsker at han kaller oss det vi er - "tjockisar" :D I stedet for å gå rundt grøten og si "mennesker med litt ekstra vekt" eller lignende. For det er jo det vi er - tjockisar! Men han skriver og at han ikke vil anbefale å gå så raskt ned i vekt som han gjorde da, mtp at både hodet og huden skal være med :) Det er en fornuftig konklusjon, synes jeg. Mange slankere er så opptatt av å skulle rase ned mest mulig på kortest tid, og tenker ikke på konsekvensene det kan få.
Jeg gikk ned 40 kg i fjor på cellegift, på et halvt år, og jeg vet hvordan det er å gå raskt ned. Gikk opp igjen ca 10, men har gått ned igjen noe nå, planen er som sagt 15-20 kg til. Da er jeg nede mellom 60 og 70 et sted, og der vil jeg trives :)
Skaldeman har mange gode oppskrifter, og jeg har lest gjennom halve boken de to siste kveldene, til tross for å ha vært stuptrøtt :D
Dan Brown bør vel kanskje helst leses på engelsk om man vil ha godt språk. Faktafeil kan så være, men bøkene er kjempespennende syns nå jeg da :) Men anbefalte først og fremst Jo Nesbø siden det er krim i alle fall :)
Hei:)
Slenge meg på her me dokke:)
Dokke e kjempe flinke alle sammen her inne å beundra dokke veldi:) Håpe eg og kan klare kampen mot vekta en gang for alle dinne gangen:)
Eg har våre so heldi å blitt prøve kanin til styraren i barnehagen til ungane mine å ser positivt på de dinne gangen:) han skal hjelpe meg i gjennom mine 3 første måna med kuren å eg ser på ditte som veldi positivt:) håpe og trur dokke kan verte ei god støtte i tillegg:)
Jada, bare å søke råd og støtte:) så bra du har en som hjelper deg! Det må være utrolig motiverende :) jeg har aldri vært så motivert på noen livsstil eller "diett" før, så jeg er kjempeglad. Har fått kokosmel i posten i dag, og skal lage lavkarbopannekaker :)
Nå er jeg bare lei! :sint:
Ikke av lavkarbo altså, men av å hoste så mye på natta at jeg er helt utslitt når jeg liksom skal stå opp og gå på jobb.
Dette var 4. natta på rad hvor jeg har måtte sitte i senga for i det hele tatt å få sove litt, men må likevel ut på badet for å få hostet opp masse gørr flere ganger.
I natt har jeg vel vært opp 1 gang pr time tenker jeg, og det blir det ikke mye kvalitetssøvn av gitt :rolleyes:
Men det gir seg seg sånn i 5-6 tida som er da jeg normalt står opp, og på dagtid er det nesten ikke noe hosting - urettferdig!!!
I dag blir det hjemmekontordag, for jeg trenger rett og slett en litt rolig arbeidsdag etter denne natta.
Vil bli frisk NÅ :_prikk:
:phuu: Glad for at det ikke var lavkarbo du var lei av!
Stakkars :sympatiklem: :klem: oversendes. Hadde det slik som det i begynnelsen av ferien. Levde på solvipect og litt cosylan til natten. Det ga seg etter en uke. God bedring.
Velkommen mammamonica :heia: anarko: Trist å høre om cellegiften din. En god kollega av meg gjennomgikk dette for 2 år siden og kommenterte at dette ønsket hun ikke sin fiende å gjennomgå. Håper alt er vel nå!
Det ble Fyrvokteren (2010) av Camilla Lackberg. De hadde bare Isprinsessen i pocketutgave og det ville jeg ikke kjøpe som gave. Kjærsten til svogeren min er svensk og kjente til forfatteren og gikk god for henne. :cool:. Jeg leser ingen bok nå, men prøver å komme meg gjennom alle bladene som har hopet seg opp det siste året. Akkurat nå er det Foreldre & Barn fra 2009. En bra artikkel om å få barn til å like maten vi serverer. Mange gode ideer der og jeg har allerede prøvd ut den med å la barna være med på å lage maten. Forrige uke lagde eldstemann hamburgere med løk, sennep, persille og syntes det var kjempegodt (enda han sier at han ikke liker løk)
nei, nå ble jeg skravlete her. Godt at det er en skravletråd :lol:
Cellegiften var hard, men den forandret livet mitt til det bedre. Så jeg setter pris på det den har gitt meg. Det er over, og ting er bra. Det var ikke kreft jeg tok det for heldigvis. Men takk for omtanke, det settes stor pris på :D
Jeg hadde en slik hoste for et par uker siden (henger pittelitt igjen enda, men bare litt) og jeg måtte ta penicillin for den. Så kanskje lurt å ta en tur til legen og få sjekket crp?
Har lest alle bøkene til Camilla Läckberg i sommer. (var på båttur langs Bohuslenskysten). Jeg likte de godt.
Godt har jeg også likt meg på Bridgefestivalen på Lillehammer denne uka. +1,5 kg. For mye vin, ulovlig mat og godteri - ute av ketose noen dager nå. Tidligere år har jeg også alltid gått opp denne uka. Så vel hjemme igjen er det bare å ta seg sammen igjen.
Skal ikke på jobb før 16. august så jeg håper fortsatt på at det skal komme litt pent vær i sommer.
Heisann! Kan jeg henge meg på denne tråden jeg og? Har fulgt med dere et par dager, og liker det jeg ser :D
Jeg har prøvd meg litt fram og tilbake på lavkarbo i sommer, og har merket at kroppen trives bedre uten karbo enn med. De siste 2,5 ukene har jeg derfor vært konsekvent. Har lest boka til Sofie Hexeberg, og er nå i gang med den første til Skaldeman. Har også lest meg opp på dette forumet, om ikke annet for å vite hva jeg holder på med :o. Derfor står det at jeg ikke helt vet hvilken vei jeg følger, men ut fra det jeg har lest ligner det mest på Skaldemans metode. Har vært overvektig i 25 år, på det meste sånn opp til 30 kg pluss. Greide å gå ned 30 kg for noen år siden ved hjelp av blodslit, kcaloritelling og lite mat. Etterhvert kom kiloene :(krypende tilbake og pr i dag bærer jeg med meg ca 15 kg pluss. Tenker dette er en måte å leve på og ikke slankekur - men kjenner jeg må ta meg selv i nakken for å ikke tenke kilo og nedgang :mad:. Prøver å fokusere på å spise når jeg er sulten, til jeg er mett og å få i meg nok fett. Ennå er det ikke noe problem; liker maten veldig godt! Har jo knapt nok smakt fett tidligere; er det noe rart det er godt:p:p?
Velkommen i klubben:) jeg leser akkurat nå Skaldeman sin GI-NULL! og liker den veldig godt. Jeg har plassert meg selv i gruppen 25+ der, altså den midterste gruppen der. Men søker også inspirasjon fra de to andre gruppene (50+ og 10+)...
Jeg har et lite dilemma i kveld... vi får besøk av et vennepar, og skal spille spill. Kjæresten min vil at vi skal ta noen øl (ca 3 flasker hver à 0,33 l)... og jeg har regnet på dette og funnet ut at om jeg drikker 3 øl så er det ca 30 karber :O Pilsen er allerede innkjøpt, men jeg kjenner samvittigheten gnager som bare pokker. Jeg vil jo fremdeles holde meg under 50 dagen da, men jeg føler dette er en sånn sosial situasjon der det blir litt dumt om jeg sitter der: nei, jeg drikker ikke vanlig øl, det er for mye sukker i. Men jeg kan i alle fall kutte ned til to øl, og da er det 20 karber som er mye bedre :)
Hvordan tar dere slike situasjoner? Jeg drikker vanligvis drinker som er blandet ut med sukkerfrie godsaker, og jeg antar de fleste av dere er vindrikkere. Magen min tåler ikke vin, får mye halsbrann av det. Og i dag ble det rimeligst og tydeligvis mest naturlig med øl.
Eh....her ser jeg at jeg ikke helt forstår hva du mener:confused:.... Du har plassert deg i "25+ der" - hvor har du plassert deg? Og de andre gruppene?
Ang øl melder jeg fullstendig pass; er rødvinsdrikker på min hals, og har lært meg å sette pris på en iskald hvitvin om sommeren. Du sier du får halsbrann av rødvin; har du prøvd hvit? Du kjenner sikkert til at enkelte sorter øl har mindre karbo?
Jeg kjenner til at enkelte sorter øl har mindre karbo ja. Hvitvin er ikke så galt, det spørs hvor sur den er. Jeg holder meg som sagt normalt til brennevin, enten vodka eller whiskey og sukkerfritt blandevann.
Skaldeman har i GI-NULL delt inn i 3 grupper; 50+, 25+ og 10+... Det jeg mente.
Du får den i pocketutgave for 139,- så prisen er ikke så verst :) mange gode, enkle oppskrifter inni der. Pluss mye fakta om hva naturlig lavkarbo kost gjør for oss.
Jeg har nå laget min første smoothie med min nye blender!
Litt frosne bringebær
2 ss matyoghurt
kremfløte på gefühlen
og litt natreen
NYDELIG! Ble ikke så mye da, men mettende var det.
Føler at jeg nå har litt problemer med å kjøpe meg ting til leiligheten. Jeg trenger verandamøbler, men siden jeg vet det er store sjangser for at jeg flytter utenlands on 1-2 år om forholdet holder, kvier jeg meg for å gjøre innkjøpet =/
Og jeg kunne godt trengt en blender og, alt jeg har er en 20+ år gammel kjøkkenmasking med visp og eltekrok, og en stavmikser... :p
Jeg fikk plutselig en utfordring....er bedt bort i morgen kveld på ost, kjeks og vin. Har ikke lyst til å proklamere at jeg har begynt med dette før jeg er sikker på at det virker. Vinen er grei; det er medbrakt så jeg tar med det jeg skal ha. Har tenkt å spise middag i passe tid før sånn at jeg ikke er sulten når jeg kommer dit :rolleyes: Osten er heller ikke noe problem; kjeksen derimot:(.....
Har lest en del og ser bl.a. at Skaldeman sier at en kan spise noe skikkelig fett en stund før inntak av karbo. Hvordan gjør dere dette? Er det andre ting jeg kan gjøre lurt??
Det finnes LITE-øl :) De har mindre karber. Selv løser jeg problemet ved å la vær å drikke :p Jeg har rett og slett slutta å bry meg om hva folk sier når jeg ikke tar en øl med de. Tenker som så at jeg kan ta en øl når jeg ikke har like mye å gå ned! :D
Skaldeman sier så ja! Du spiser noe fett som f.eks fet ost en halvtimes tid før du skal spise det andre. Ang. kjeks og ost kan du gjøre som noen andre foreslo, lage ostekjeks. Eller du kan rett og slett bare la vær å spise kjeksen. fyll på med ost på fatet ditt og ikke bry deg ;) Om noen kommenterer det så kan du si at du får vondt i magen av kjeks, eller at du rett og slett ikke har lyst på / liker det. Jeg får utrolig vondt i magen av mye rart når "utenforstående" spør :rolleyes: Om du er virkelig frekk kan du si at de bør passe sine egne saker :D:o Neida.
He he he; ang magevondt så stemmer det godt - det var sånn jeg i første omgang begynte med lavkarbo. Pga oppblåst/ekkel mage kuttet jeg ut alt brød et par uker. Virkningen var så effektiv at jeg måtte sjekke ut mer hvorfor det ble sånn. Og her er jeg, lavkarbo med mer....
Jeg ordner meg egne kjeks og tar med ja. Skal komme meg ut av skapet, ikke noe problemer det - vil bare vente til det vises litt først. Takk for hjelpa så langt! Ha en superduper dag :D
Da er jo saken biff! Spør noen om hvorfor du ikke spiser kjeksene de har med, så sier du bare at du får vondt i magen av det. Det burde de ha forståelse for! Lykke til :)
Hei igjen alle sammen!
Begynner å bli litt matlei, og har lyst til å prøve litt asiatisk mat i helga- lavkarbo varianten så klart! Lurer derfor på om noen av dere har en god wok-saus å anbefale? Gjerne med chilli og hvitløk som kan passe til kylling eller scampi?
Mange gode woksauser, men jeg kjenner ikke til karboinnholdet i dem. Gå på butikken og se du på utvalget, da får du oversikt også :) jeg liker den med ingefær og chili tror jeg det er... men lenge siden jeg har brukt den nå.
her er motivasjon på bånn i dag. og spiste dermed en domleis:( men til forskjell fra forrige uke, så hadde jeg kommet til å kjøpt med en 2 litring hjem.. så får tenke litt sånn på d.. føler meg så sliten også. men må gjennomføre 30 days shred... motivasjon trengs dlux til d!
tror jeg skal lese del tråder her inn å bli inspirert jeg nå! d er jo derfor jeg er her inne:)
God helg!
Jeg sitter alene i huset til mamma og pappa med datteren min... mamma er bortreist og jeg skulle passe litt på pappa som har angina. Vel, nå ligger han på sykehuset og jeg sitter her alene på kveldene... fyyyyysen... men har klart meg ganske bra så langt. Litt svimmel, kvalm og hodepine gjør at jeg ikke orker å lage noe spesielt til meg selv heller. Snufs, pip... det blir nok bedre snart. I morgen kommer mannen min heldigvis!
Takk for tilbakemld Anarko, men jeg tenkte mer på en oppskrift slik at jeg kan lage sausen selv... ;) Det finnes mange gode wok-sauser på butikken- men de er ikke akkurat lavkarbo :/
God helg alle sammen!
Takk for mange gode tips til kjekser og hvordan håndtere en kveld med jenter, ost og vin. Jeg laga ostekjeks av ferdig skiva bacontaffelost (2-3 min i micro på 600 W // husk bakepapir), og de falt i smak hos flere :D. Bakte også knekkebrød, eller forsøk på knekkebrødene mine, men de må tørkes mer før de blir helt sprø. Ok å ha med til osten var de lell. Jeg eksperimenterte med oppskrifta mi i ettermiddag; og etter noen forsøk hvor de ikke ble helt bra kom jeg på å ha i egg. 60 kruskakli + 2 ss fiberhusk var ikke helt det samme som 4 dl hvetemel :p nei. Første forsøk med knekkebrød ser jeg for meg kan bli smuldret opp og hatt i youghurt e.l :o
Nå er det natta her; ha en superduper dag i morgen alle sammen!
Malleleo: jeg får til tider søtsug selv. Spesielt når jeg sitter utenfor bystasjonen og kjenner luften av nybakte skillingsboller.... da stikker jeg hjem og finner på noe selv. Har nettopp fått meg blender:) Har litt frosne bringebær i blenderen (mange skriver 150 gr osv, men jeg syns det er for mye) så tar jeg et par egg, kremfløte, matyoghurt og litt natreen og mikser. For meg blir det bedre enn iskrem. Og eggene er kun for mettheten sin skyld, og du kjenner IKKE smaken av de. Bringebær er veldig lite karber i i forhold til andre frukter (mener det er 3-4 karber pr 100 g.)Håper dette er til inspirasjon!
Endelig på bedringens vei , første natt på en uke hvor jeg har sovet hele natta - i liggende stilling :p
Våknet uthvilke, halsen var ikke tett - ikke sår en gang, og bare litt tett i nesen.
Ingen feber heller, bitte litt hoste henger fortsatt i - men alt i alt myyyyye bedre
Nå gjelder det bare å ta det rolig de neste dagene slik at jeg ikke får tilbakefall - er så lett å ta seg ut for tidlig når en endelig føler seg så og si frisk igjen :rolleyes:
Blir nok mye [URL="http://<a href="http://zaazu.com"]">http://zaazu.com"], og lite denne helga.....
Sniker meg inn i denne skravletråden jeg også.. Var såvidt innom julitråden, og satser på å henge med mer her.
Anarko: Ser du skriver tidligere i tråden at du har fått tak i kokosmel. Hvordan bruker du det, og hvor får du tak i det?
Ellers så er det supert vær her, så når poden våkner opp tror jeg at jeg skal manne meg opp til en trilletur i sentrum. Må komme meg over skrekken for å være ute blandt folk. :eek: Riktig skummelt hvor raskt det har skjedd egentlig.. for 2-3 år siden var jeg sosial og det meste prella av.. men nå: usjh. Håper jeg greier å komme tilbake til det jeg en gang var, samtidig som jeg jobber med å få ned vekta. Kanskje livet blir herlig igjen. :)
Skal i 30årslag idag, grillparty. og jeg har blitt lovet salat uten dressing på og cola zero, maten har vi med selv, så det blir bra :) Hun vet også hva jeg holder på med, så den biten er jo grei.
Min eks så nye bilder av meg på facebook sa jeg så annerledes ut, og hva enn jeg driver med burde fortsette med det.. er jo oppløftende selv om det kommer fra han :p
:D Du har nok et mulig behov for å pusse kontaktlinsene ja vaskeklut :p - 60 egg er vel mye. Men knekkebrødkjeksene hang sammen; og har fått tørke mer på benken i natt. Siden jeg eksperimenterte litt har jeg veeeeldig mye, mye mer enn hva jeg kommer til å spise de neste par ukene.
Våkna med en dundrende hodepine i dag; selv om jeg ikke drakk mer enn en halv flaske rødvin på hele kvelden. Du verden hvor den skvetten satt :nei: . Spiste jeg før jeg dro, og supplerte med ost/kjeks utover kvelden og - likevel ble det en litt snublende gange hjem.... :full:Har sett ett eller annet sted at en tåler alkoholen dårligere på denne kosten, og det stemte for min del i går.
I kveld er det ny runde; invitert på grillings; med beskjed om å ta med medbrakt mat/drikke. Får se om det blir en pepsi max eller mer vin for min del:o :rolleyes:
Nå skal jeg rusle ned og gå gjennom noen skap; sorterer, kaster, leverer til gjenvinning - og fryder meg mens jeg holder på. Får sjelden tid til sånt gørrarbeid og da er det ekstra godt når jeg får gjort det. Flere som kjenner seg igjen??? Ha en suuuuper dag!!
Jeg er litt heldig og er billig i drift i fra før av. I går merket jeg at jeg ble enda billigere i drift. Drakk lite, men var i kanonform. Ikke dårlig i dag heller, bare litt trøtt :) Dette er første gang jeg har drukket på noen uker (klarte å lure meg unna den ølen jeg snakket om tidligere...) og merket det var annerledes. Men klarte å regulere meg etter behovet ganske så raskt. Heldigvis, ellers hadde jeg nok ikke kunne skrytt av god form i dag :P
Kokosmel skal man kunne få tak i på helsekost (noe jeg fant ut etter å ha bestilt det på internett til dyrere pris).. Jeg bruker det når jeg skal lage lavkarbo pannekaker, og så er planen å lage noe som heter osterundstykker med det. Men da trenger jeg også fiberhusk, som jeg ikke har fått tak i enda. Du kan selvsagt bruke det i mer; lapper, vafler, diverse bakverk osv... Men jeg har ikke full oversikt enda. Har en link jeg kan gi deg der det er blitt brukt en del kokosmel :)
Jeg trodde forøvrig at møllerens fibra mel kunne erstatte fiberhusken, siden fibramelet er 20 gram mindre kh pr 100g. Og fibra og fiberhusk, ja, hørtes likt nok ut for meg. Så feil kan man ta :)
I dag blir det avslapping. Jeg og kjæresten diskuterer middag. Jeg kunne på sett og vis tenkt meg minipizza. Men han har nevnt en kjøttdeigomelett. Noe som også frister. Andre gode forslag? Jeg vet i alle fall at jeg vil ha kjøtt, fett og ost. Haha. Gjerne en bearnaisesaus også. Dagen derpå og maten man har lyst på da....
Jeg kjøpte fiberhusk på helsekosten; tror jeg betalte 65,- for en pakke. Ser at flere sier at en får kjøpt det billigere på nett og i Sverige. Er det noen som har tips om hva en kan kjøpe i nabolandet? Og hvilke butikker en får tak i det på?? Det sies at svenskene har kommet lengre med tanke på alternativ kost, både i forhold til allergi, gluten og LK og har godt utvalg i hyllene. Altså ikke som her at vi må på spesialbutikk som jo helsekosten er.
Jeg sleit jo med knekkebrødene mine i går, og skulle erstatte 4 dl hvetemel. Til vanlig (før...) brukte jeg 2 dl hvetemel og 2 dl grov rug når jeg bakte dem. Hva slags mel kan jeg bruke for å erstatte disse to? Noen tips?? :veitikke:
Du kan jo velge en annen oppskrift? Jeg fant her en oppskrift på knekkebrød:
3,5 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
2,25 dl kli
2 ss fiberhusk
1 ts salt
1/2 ts sukrin
5 dl vann
Rør sammen alle ingrediensene til en deig. Smør/klem deigen ut på to stekeplater dekket med bakepapir. Rut opp deigen med et pizzahjul. Denne oppskriften skal rekke til 32 knekkebrød.
Stek begge platene i ovnen på varmluft på 160 grader i 1 time og 10 minutter. La platene bytte plass to ganger i løpet av steketiden. Samtidig snur du platene med fremsiden inn. På denne måten sikrer du at knekkebrødene blir jevnt stekt. Hvis du ikke har varmluft steker du bare platene hver for seg.
Ta platene ut av ovnen og fjern knekkebrødene fra bakepapiret med en gang. La de kjøle av på rist.
Oppbevar knekkebrødene i en tett metallboks. Knekkebrødene holder seg fint i flere uker.
For variasjon kan du ha for eksempel gresskarkjerner, valmuefrø eller krydder i knekkebrøddeigen.
Og, så har jeg funnet en oppskrift på mandelkjeks, som også skal være gode til ost:
2 dl malte mandler
1 dl sesamfrø
2 eggehviter
1/2 ts salt
1 ts sukrin
2 ts fiberhusk
Sett ovnen på 180 grader.
Bland sammen alle ingrediensene. Juster eventuelt deigen med et par ss vann om den blir for tørr.
Smør et flak bakepapir med litt olivenolje. Pass på at det ikke blir så mye olje. Et tynt tynt lag holder.
Rull små kuler av deigen. Press kulene ut til flate rundinger på bakepapiret. Du kan eventuelt stanse ut penere rundinger med et lite likørglass eller lignende. Kjeksene på bildet er stanset ut med et glass som har ca. samme diameter som Ritzkjeks.
Hvis du vil kan du nå smakssette kjeksene ved å drysse krydder, salt eller frø over dem (se under).
Stek kjeksene på 180 grader i ca 15 minutter. Følg med underveis. Steketiden er avhengig av tykkelsen på kjeksene. La dem kjøle av på en rist.
Så er det noen forslag om smakstilsetninger, men blir betrygget om at kjeksen er god som den er også. Men uansett; smakstilsetninger:
takk for tips anarko:D skal dra frem blenden igjen! resten har jeg i skapet heldigvis.
i dag skal jeg prøve zumba! noen her som har prøvd d? så noen av bevegelsene og de så litt kjappe og vanskelige ut for store meg... men skal prøve da..
Christine76: Så flink du er!!! :boxing: Stå på. :D
Anarko: Ja send gjerne linker til oppskrifter med kokosmel. Skal se om jeg finner dette på helsekosten iløpet av uka. Spennende. :)
Fikk kjøpt fiberhusk på coop mega, en pakke på 300 g til litt over 70 kr. Syns det var en smule dyrt, men har den vel ei god stund fremover.
Har dere hatt en fin søndag? Jeg tok med lillegutt ned til sjøen, og han fikk stikke føttene nedi en snartur. Det var stor stas. :D Trakka litt på tang, og smakte på steiner.. :rolleyes: Ellers har det vært temmelig rolig her, trilletur og husarbeid.
Zumba er kjempeartig! Hvis du liker å danse er det den perfekte treningsformen- synes jeg da! ;) Det ser litt vanskelig ut men du kommer fort inn i det, og det finnes forskjellig vanskelighetsgrad :)
300 grams pakken coster 50 svenske på grensa. 100 grams posen koster 47.50 på meny her.. 300gr pakkene har de akkurat begynt å selge, så aner ikke prisen. men det er ganske drøyt ja, avhengig av hvor mye du baker :)
ellers skeia jeg ut litt igår.. tok vel en liten neve tilsammen av noe av potet/maisgodteriet som var satt fram. men jeg holdt meg unna browniesene og sprite'n med sukker i :p skal jobbe i akvariene idag, så da blir de litt svetting og forbrenning :p
Jøss, det var litt av en forskjell... Får tro vi kommer oss til Sverige en gang snart. Begynner å få ei rar liste over ting som skal handles. :) Heldige dere som bor nært grensa!! :D
Jeg har belønna meg sjøl med mini PC, fordi jeg har runda -30 kg.:). Om 20 kg til skal jeg kjøpe meg en iPod touch. Har ikke bestemt meg hva jeg skal gjøre 15 kg etter det. Jeg trenger litt belønning å tenke på de gangene jeg har lyst til å spise noe ulovlig.
Jeg har gått på Xtravaganza sitt pulver. Gikk på det først i tolv uker, hadde 3 uker pause og holdt på i 5 uker til.
Hvorfor? Fordi jeg var veldig tjukk og noe måtte gjøres. Var på treningsstudio og fikk presentert opplegget og signet opp. Det er et fult års kurs, men med pulver i starten og mat etter hvert. Det var der jeg ble introdusert for lavkarbo. Synes det er et supert opplegg, selv om jeg nå legger meg på litt mindre karbo og litt mer fett enn det som er anbefalt i kurset. Maten som er anbefalt er veldig likt Lindberg.
Jeg er veldig fornøyd med å ha gått på pulveret. Jeg har gått masse ned i vekt fort, uten at det har klusset til forbrenningen eller noe. Jeg har fått oppfølging og blitt introdusert til lavkarbo. Mange går ned bra på lavkarbo alene, og det er flott. Men jeg visste ikke om det alternativet for et halvt år siden og jeg ville nok uansett ikke hatt bedre resultater enn det jeg har nå.
Det koster litt over 900 kr i måneden i ett år. Da er medlemsskap på treningssenteret inkludert, men pulveret for den perioden man bruker det er utenom. Det er ikke akkurat billig, men jeg er helt uten tvil om at for meg har det vært verd det. Ikke bare har jeg slanket vekk nesten en tredjedel av kroppsvekten min på noen måneder, men jeg har også blitt mye sprekere og funnet ekte treningsglede.
Er ikke sikker men tror pulveret kom på mellom seks og syv hundre i uken. Blir bok ganske dyrt om du skal betale annet treningssenter også. Men for all del, før bedre helse kan det fint være verd det.
Jeg har fått meg mitt første delmål!
Jeg har to rimelig nyinnkjøpte t-skjorter. Mitt første delmål er at de skal bli litt mer passelige. De går på nå også, men er rimelig stramme.
Hatt en fin helg folkens?
Jeg har to uker som røykfri i dag!
Mekka forresten sammen en god wok-saus i går:
Til 1 porsjon:
1 stor ss sambal oelek (må smake seg fram her for det er litt sterkt)
ca 2-3 ss olivenolje
1 ts Mushroom sauce
MYE finhakket hvitløk
litt sukrin eller annet søtstoff
1 grønnsaks buljongterning (kan og bruke kjøtt, kylling eller fisk) oppløst i litt vann (NB! ikke ha for mye vann for da blir sausen så tynn og utvannet!
Den ble litt salt, så hvis man er litt var for salt kan man bare halvere buljongen, eller ev kutte den helt ut og krydre selv.
Grattis til alle med nedgang! Jeg har gått opp 800 gram; mest sannsynlig pga at jeg har spist for mye (blitt for stappmett) og drukket for lite. Tar sikte på å spise 4 ganger pr dag denne uka og ikke tre som jeg har gjort til nå. Hvor mye vann drikker dere i løpet av en dag? Jeg har veldig lyst på iskaldt vann og drikker 1,5 - 2 liter i tillegg til te/kaffe. Er det nok??
Takk :) Det med kostholdet føles egentlig lett, for jeg er så ufattelig motivert. Og jeg har endelig fått kjæresten min med på det. Han spiser nok litt mer karber enn meg (glad i ting som er panert), men jeg vil tro han holder seg under 50 karber om dagen. Og når han kun spiser det jeg lager så er det enda mindre, og han er kjempeimponert! Men vi lager jo kun god mat da :)
Røykeslutten var litt spontant, men en god avgjørelse siden jeg var syk. Nå er jeg frisk, men har ikke lyst på røyk og mer hoste. Belønner meg selv litt hver uke for de pengene jeg sparer.
Det pulveropplegget høres ut som noe for min mor, som er veldig opptatt av at resultatene skal komme raskt. Selv om hun ikke er så overvektig som hun vil ha det til, siden hun holder seg mellom 70 og 80 kg og er 172 cm.
Men fy så dyrt det var? Jeg syns at personer som er overvektige burde fått sponset en slik kur, i alle fall til en viss grad.
Syns sistegang har et supert belønningssystem! Kanskje en idè for flere av oss? Og gratulerer med å ha gått ned 30kg! :D
Eurodiet er vel et sponset diettsystem som ligner på det jeg har gått på, bare med en ekstra mellomfase mellom pulver og vanlig mat er det ikke?
Ellers så tenker jeg at om man veier 70-80 kg og er 172 høy så er det ikke god nok grunn til en så drastisk slankekur. Men det er bare min mening da..
Jeg er på reise til Stavanger med jobben, og i dag har jeg vært på Dropsen og kjøpt sukkerfritt sjokoladepålegg, ikke mindre enn 6 forskjellige sjokoladeplater og en eske med konfekt (alt sukkerfritt selvfølgelig). Kjekt med et bedre utvalg enn det de har på Rema. Så nå har vi sjokolade i lange tider fremover. Deretter har jeg spist en utrolig god kebab uten brød på hotellrommet. Nå skal jeg slappe av og nyte barnefri.
Nå vet ikke jeg hva du legger i sponset diettsystem, men ED har 4 faser hvor 4de fase er Fedons lavkarbo. Fase 1 er kun ED produkter, Fase 2 bytter du ett ED måltid med fugl, fisk, kjøtt etc. og Fase 3 bytter du ut 2 ED måltider + frukt + nøtter + melkeprodukt.
Ellers vil jeg tipse dere om at dere kan be om fradrag på neste års selvangivelse om dere kan viser til at dere har gått ned i kilo til et helsemessig bra tilstand og har holdt denne vekten over lengre tid. Dette ble hvertfall jeg opplyst om av min lege på Fedonklinikken. Så jeg har spart på kursavgift og matkvitteringer.
Paner i knust bacongull! Dypp det som skal paneres i egg med krydder og vend det i knust bacongull (pass på at du kjøper det som virkelig er laget av svinesvor og ikke det juksebaconcrispet som er laget av mel! heter vel "snacks med baconsmak" eller noe sånt) og stek i panne eller stekeovn. :) Godt!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.