Ikke nok til en drastisk slankekur mener jeg heller. Men det er som oftest du selv som synes verst om deg. Så det er forklaringen på min mor :) Men til hennes forsvar så var hun kjempetynn, og var det hele livet helt til hun fikk min søster.
I morgen får jeg lønning og skal gå litt wild på helsekost og meny på jakt etter sukkerfritt snadder :D og bacongull er et must.
Kjenner til den paneringen der :) har brukt den når jeg lager kyllingnuggets. Har ikke kommet så langt at vi har brukt det på fisk enda. Men jeg er sikker på at det er godt :)
Er det forresten noen som savner pommes frites, eller chips eller hva dere kaller det? Legg bacongull i en ildfast form, ta gjerne ost over og inn i ovnen. Det er nydelig! Da har du plutselig fish and chips eller hva enn du brukte å ha pommes frites til tidligere :)
Jeg bare synser på ting jeg ikke vet noe om. Innbilte meg at ED var noe billigere å følge siden det er henvist gjennom legen, men det er kanskje feil?
Vet du noe mer om det med skattefradrag? Jeg vil regne med at jeg også vil kunne få igjen noe på det da.
Jeg har gått på kurs på fedon klinikken og betalte 4.700 + maten i tillegg. Dyrt, men hvert det er min konklusjon
Iflg Ligningens ABC: Skattyter som lider av fedme, der det foreligger legeattest som viser varig sykdom eller svakhet, og som får hjelp til slanking innenfor norsk offentlige helsevesen, kan få særfradrag for merkostnader til slik behandling og øvrige merkostnader som følge av sykdommen, dersom vilkårene for særfradrag for øvrig er oppfylt. For å beregne ev. merkostnader til klær i forbindelse med vektreduksjon, kan det tas utgangspunkt i dokumenterte utgifter, fratrukket SIFOs standardbudsjett for kleshold, se www.sifo.no
Takk for linken!
Jeg har både kokosmel og mandelmel, men jeg må si at jeg liker mandelmelet bedre. Jeg elsker mandler! 8 kh i 100 g er jo strålende... sjelden jeg bruker 100 g av det.
I dag lagde jeg Jamies pannekaker og byttet ut hvetemelet med en blanding av spelt, mandelmel og fiberhusk. Jeg bommet grovt, da jeg tok like mye mel som i oppskiften; mandelmel utvider seg voldsomt, akuratt som kokosmel! Så neste gang prøver jeg helt uten spelt, med mindre mandelmel og litt mer fiberhusk. Men pannekakene ble supergode etter å ha hatt i litt ekstra fløte og vann i røra. Datteren min og mannen min spiste dem også! :D
Jeg har også fulgt Eurodietten, men gjennom en privatklinikk i Bergen, og fått fradrag på skatten.
Det jeg gjorde var å føre opp summen av alle utgiftene til ED-produkter og legetimer under pkt 3.5.4 - Særfradrag for store sykdomsutgifter, og da selvsagt lagt ved legeattest som bekrefter at jeg har diabetes2.
Kravet er at en har en sykdom eller svakhet som varer i mer enn 2 år, at utgiftene er merutgifter i forhold til friske(????!!!!), at de overstiger (for 2009) 9180,-, at de kan dokumenteres/sansynliggjøres på forespørsel og at du har legeattest. Hvis sykdommen er kronisk trenger en ikke sende inn legeattest hvert år.
Send ikke inn kvitteringene, men sett opp en oversikt med de ulike typer utgifter hvor totalsummene står.
Kvitteringene må oppbevares i 10 år (mener jeg), i tilfelle du får krav om ettersyn.
Ja, kravet om sykdom tror jeg at ikke er noe problem, ettersom jeg måtte gå ned i vekt på grunn av spiserørsbrokk og komplikasjoner rundt det. Så gjenstår det bare å se om slankekurs på treningssenter kvalifiserer da, siden det ikke er henvist av lege (selv om han ga meg beskjed om å slanke meg da). Jeg får snakke med legen om det neste gang jeg er der, kanskje han vet mer om det. Hadde vært veldig greit å få dekket litt altså, for det har gått med en del penger i kurs og i nye klær og undertøy.
Fikk endelig kjøp meg fiberhusk i dag. Jeg la merke til at på nettet stod det at det er 80 kh pr 100 gr. Men på pakken jeg kjøpte står det 0. Hva stemmer? Noen som vet?
Jeg fikk beskjed om at magen var blitt mindre i dag. Så jeg gikk ut og kjøpte meg en kebabsalat! :) Kuttet ut maisen og brødet. Meget godt!
Du kan jo bruke kunstig søtning da :) bruker bacon. Kokospannekakene er søte på smak pga kokoset så du trenger egentlig ikke noe særlig søtt :) Litt bringebær eventuelt. Men jeg bruker seterrømme og bacon. Og nå begynner jeg å sikle.... :P
Jeg har snusa litt på en Menybutikk i dag, og fant både fiberhusk og pølser fra Jacobs. Pølsene inneholder kun 0.1 g kh/100g. Rimelig lite nok tenker jeg ;) Prisen var ikke liten :(, de kostet kr 44,90 for 260g. Heldigvis er ikke pølser favorittmaten min. Fiberhusken kosta 70,- for 300g; billigere enn på helsekosten. Jeg fant også en kruskakli med bare 9 g kh fra Regal. Den jeg bruker fra Mølleres er det 18,5g/100 g. Alt i alt har jeg hatt en god shopperunde:)
Kom på å stikke innom et par apotek for å kjøpe Ketostix; tenker å se om de har noe for seg. Har noen av dere prøvd det?
Var også på en helsekostbutikk og spurte etter johannesbrødkjernemel. De var utsolgt men hun bak disken spurte hva det var; de to siste dagene har veldig mange spurt etter det sa hun. Hun skulle ta inn ekstra ladning;)
Er egentlig ikke så begeistra for disse søterstatningene.. En smule kresen kanskje. :) Men hvem vet, etter noen mnd så savner jeg vel pannekaker så mye at jeg prøver. :)
Uff, nå kommer det 3 innlegg på en gang fra meg.. sorry, skal ikke gjenta seg!! Jeg leser ikke godt nok, men raser avgårde med et svar. :S Rømme og bacon, DEN kan jeg kjøpe. Da settes pannekaker på menyen straks jeg får tak i kokosmel. :D
Hei Leifeinar, velkommen hit og gratulerer med flott nedgang allerede.
Denne kruskakli og meldisk. generelt må jeg bare holde meg unna for jeg aner ingenting om dette ift lavkarbo. Det er det som er deilig med ED, stort sett er alt ferdig produsert og man trenger kun å bekymre seg over hvilke grønnsaker man skal ha og bestemme seg om man skal ha egg, kylling, fisk eller kjøtt.
Deilig temperatur ute nå. Jeg koser meg varmegradene og nå gikk solen ned for en time siden. Men det er tragisk å lese om brannene i Russland og flommen i Asia. Stakkars folk.
Sukrin er ikke søterstatning :) Det er et sukkeralkohol som finnes naturlig i frukt, men som ikke gir blodsukkerhopp etc. Du kan lese mer om det her. Men du gjør nok lurt i å holde deg unna søtning, da slipper du at søthungeren blir trigget :cool:
Ser at flere spekulerer på søtstoffene. Heldigvis sier jeg, har jeg ikke lyst på noe søtt. Dog er det psykiske higet til en viss grad til stede....
Jeg har alltid brukt å ta en Extratyggis etter måltidene, for å rense munnen og for å få bedre ånde (liker hvitløk:rolleyes:). Det var en del karb. i form av sukkeralkoholer/polyoler i den... Savner virkelig tyggisen min:hylgrine:, og har sett at enkelte mener den kan ødelegge ketosen. Torkil (lege) sier at vi på LK ikke skal ha disse søtstoffene:veitikke:. Hva gjør dere andre?
For øvrig prøvde jeg ketosestixen i kveld og i følge den er kroppen i gang:visemuskl. Håper inderlig det vises på vekta og snart. Klærne er merkbart videre:p:p
Jeg vet, pannekakene var til datteren min, så jeg tenkte ikke utelukkende på meg selv da jeg lagde dem. Men selv med 40-50 g (!!) spelt ble det kun 42 karber i hele røra og det ble 8-10 pannekaker, så da var det greit å spise en for meg og. Mindre enn 5 kh er jo ikke så ille ;)
Neste gang blir det myyyye mindre mel og jeg skal prøve med kun mandelmel og se om det funker. Mandelmelet har 8 kh/100 g og kokosmelet jeg har tror jeg er nede i 5 kh/100g ( Aman Prana ).
Jeg er helt ærlig litt brisen nå. Har nettopp spist egg og bacon, og det var nydelig. Desverre har jeg drukket noe øl i kveld. Men har ikke spist middag da. Så det var mindre karber i dag enn vanligsvis. Ølen er mer eller mindre unnskyldt da.
Merker derimot et sterkt røyksug i dag. Men har holdt meg unna!
I morgen/idag (onsdag) skal jeg på Iron Maiden konsert og det blir stas! Blir ihvertfall ikke noe øl da!
Oh Store KarboGud, gi blaffen i dagens øl. Takk.
Setter utrolig stor pris på denne tråden! God natt alle sammen!
Aha, kjekt med folk som vet mer enn meg. :) Tusen takk for link. Jeg trodde det var en av disse søtningene jeg. :o
Anarko: Kos deg på Iron Maiden ikveld! Blir sikkert max bra. Du er flink som holder deg unna røyken!
Har dere en fin dag? Her er det grått og trist idag, noe som er like greit.. Jeg svetter så masse om dagene, så det er bedre å gå tur i gråvær enn i sol. ;) Ha en finfin dag folkens.
Er veldig glad i dag for at jeg ikke røykte i går :)
I kveld er det Maiden og i morgen er det intervju for et kurs jeg skal gå. Så må holde meg edru i kveld, noe som sikkert er like greit, siden de beste konsertopplevelsene er i edru tilstand :) Ønsker dere alle en strålende onsdag!
Helt enig! Skjønner ikke greia med å skulle tylle i seg haugevis av alkohol på konserter, for å ende opp med å bruke halvkonserten i dokø (og resten i kø for mer alkohol)! :nei:
De få konsertene jeg har drikki alkohol på har jeg hatt veldig lite igjen for sammenligna med de hvor jeg har vært edru :ja:
Konserter er herlig åkkesåmm! Har fått med meg at også enkelte leger i Bergen liker det og prioriterer å dra på konsert framfor å være på jobb. Håper inderlig det får konsekvenser på en eller annen måte. Det ville det hatt om en annen skulket og!
Vi koser oss i Trøndelagen nå; godt over 20 grader hver dag. I går var det 26!! Herlig. Måtte fram med shortsen jeg kjøpte for noen uker siden; den smatt smidig på plass gitt :D Me like! Vekta viser liten nedgang men heldigvis gjør klærne det. I kveld skal jeg bort på tapas; så ettermiddagsmaten (les: middagen) bestod av bringebær og fløte. Får ikke det fortgang på fettforbrenningen vet ikke jeg.... Er snart ferdig med Skaldemans første bok nå, og merker at jeg gjentar mantraet hans om å trykke på fettforbrenningsknappen. Dessverre har ikke bibilioteket de andre bøkene hans, og jeg vet ikke om jeg har lyst til å kjøpe alle.
Har dere tips til hvilken jeg bør velge? Torkil Andersens Slank med ketolysekur, en av Skaldemans bøker eller andre? jeg har allerede Hexebergs bok; frisk med lavkarbo. Kokebøker føler jeg at jeg ikke trenger; det er så mye gode forslag her inne at det holder. Tips anyone??
Les litt om de forskjellige retningene her inne på forumet f.eks og bestem deg for hvilken retning du tror kan passe deg best. Jeg synes Skaldeman er best, andre igjen Ketolyse, Lindberg etc. Vi andre kan ikke si hvilken du skal velge, det er noe du må kjenne på selv mtp grønnsaker, fett og kjøtt og hvilken mengde av hva du ønsker.
Jeg kjenner ikke så mye til de forskjellige bøkene rundt om, men kjenner til kurene da. Jeg leser Skaldemann sin GI-NULL! og liker den veldig godt. Som han sier, vi blir noen fettforbrenningsmaskiner! :)
Takker. Spørs om jeg må lese GI-null og da :)
Har hatt et fint besøk på tapasrestaurant. Bestilte stekt sopp i olje; vanvittig godt. Aoli og mojo gikk ned sammen med soppen. Tok med en omelett i samme slengen. Droppet brødet selvfølgelig, men spiste omeletten. Den var god den og ja....helt til jeg spurte hva de gjør med den for å få den så stiv:( Jepp; potet og hvetemel. Ble plutselig veldig mett... Jeg tror ikke det ble så mye kh ut av det, men lell.... Skulle ønske de la ut menyen på nettet sånn at en kan forberede seg. Men nok sutring nå. Ny dag i morgen:) med nye sjanser. Kos dere alle sammen; nå kommer helga for fullt.
Spist er spist! :D Ikke fokuser så mye på det du har gjort, fokuser videre ;)
Jeg selv lever på epler og pepsi max, selv om det er heeelt i mot det skaldeman sier jeg skal leve. Men, har en en mage som ikke vil ha noe annet for tiden så får en spise det en klarer å holde på. Som jeg gleder meg til å dra til legen og finne ut hva som er galt! Jeg vil bli bra, jeg vil nemlig ha MAT :o
Vaskeklut da! Vil ikke magen ha annet enn epler og Pepsi max?!? Det er ikke bra. Flott at du går til legen! Ikke alle ville gjort det...Skaldeman sier også at du skal gi kroppen det kroppen vil ha - akkurat som du gjør. Fortsett med det og lykke til hos legen!
PS! Er forresten sånn ekkelt "stinn i magen" i dag, sånn som jeg alltid var før - tross minimalt med kcal osv. Altså konkluderer jeg med: dette har noe for seg!
Nei, den er forferdelig teit den der magen min for tida! Jeg er jo så utrolig sulten og har så lyst på skikkelig mat (ikkeno i veien med matlysta altså!), men den vil bare ikke ..ha det i magen.. Og helt ærlig, jeg er ikke så sikker på om jeg vil leve på pepsi max og epler resten av livet :D SÅ godt er det nemlig ikke :D Jo, takk! Skal dit på tirsdag, så får vi satse p åat det ordner seg.
Prøv å få i deg noe salt, det binder magen i alle fall. Jeg liker sprite zero når jeg er sånn i magen... Pepsimax/cola zero osv. er så surt og gjør magen bare mer opprørsk for min del i alle fall.
Kjøp deg bacongull! :D
Lurt med salt ja. Farris er også ok å drikke for saltets del. Bra du skal til legen så fort :helsesjekMerkelig at det er det eneste mage vil ha; det er mye annen mat som er snillere med magen.
Jeg er vanvittig glad i Pepsi max og skulle ønske jeg kunne drikke det hver dag :sikle: Måtte slutte pga jeg kjente jeg fikk skikkelig ubehag i kroppen når jeg drakk det. Nå tar jeg en skvett innimellom og bare nyter. :D:goodluck:
Pepsi Max og cola generellt er jo veldig surt for magen. Jeg merker i alle fall mye til halsbrann og urolig mage om jeg drikker for mye. Men sprite zero tåler jeg veldig godt :) så går det i fun light ellers.
Nå har jeg krydret og styrt på med fisk her. Og satt den i ovnen. Ikke satt på varmen enda dog, ikke sulten etter frokosten enda. Noe jeg har merket mye til etter at jeg begynte på lavkarbo (at det går lang tid mellom hver gang jeg er sulten)...
SÅÅÅÅ har jeg bestilt meg mobil i dag.... HTC HD2. Som jeg fant til gunstig pris med godt abonnement. Jeg er supersvak for duppeditter og duppedatter. Sukk. Men heldigvis bedre enn mobilen jeg har nå som har vært på reperasjon 8 ganger på 1 år.
Jeg vet, det er jo helt sykt. Drikker ikke spesielt mye pepsi max da, det går mest i vann. Men salt mat har jeg forsøkt, det funker heller ikke. Farris med eplejuice i funker heller ikke. Jeg VET det ikke er omgangssjuka, siden jeg har holdt på i snart en mnd og føler meg frisk ellers :eek: Jaja, det går nok over! :D
Åååh, ny fooon. Jeg har så lyst på ny fon jeg også! sjalu
GLED DEG!!! Jeg har hatt HD2 i mange måneder og stortrives! Den er dessverre på en liten servicebehandling nå; hatt litt prakk med den men har ikke greid å levere den inn før nå:nedfor:. Savner den virkelig:hylgrine:!! På butikken sa de at de ikke har hatt prakk/problemer med denne type tlf men jeg vet ikke om jeg tror på dem da...Uansett bør den fungere igjen, hvis ikke leverer jeg inn den igjen. 8 ganger på ett år er vel mye; regner med det er mange forskjellige feil på den gamle da? Se rettigheter her ved reklamasjon på mobil.
Jeg og elsker duppeditter og dingser og alt en kan gjøre med dem :w00t: Familien flirer av meg og sier jeg har abstinenser når når HD2'en er på butikken - og ja - jeg kjenner på savnet... Følger med om den er snart tilbake, og gleder meg. Vi kan gjerne dele erfaringer og tips!!
8 ganger ja. Det har stortsett vært forskjellige ting, bortsett fra 2 ganger, da var det det samme. Jeg har sagt at det burde kvalifisere til ny telefon. Men Sony Ericsson sa nei. Jeg hadde egentlig forelsket meg litt i X10, men har gitt opp SE for ganske så lenge nå når det er så dårlig service. Gleder meg mye til HTC'en kommer! Det blir min første! Og jeg som deg er utrolig svak for sånt... Deler gjerne erfaringer, og kommer sikkert med et par spørsmål etterhvert også:)
I kveld har jeg vært ute og spilt biljard, og vunnet over halvparten av gangene. Så jeg er jo kjempefornøyd :) Har dere planer for helga? Her blir det avslapping, avslapping, og atter avslapping.
Vaskeklut: Har du forsøkt med idoform-tabletter? De for akutt mageproblemer? De var de eneste som fikk stabilisert min mage etter en særdeles hardnakket matforgifting...
God morgen! En nydelig dag i trøndelag; det var 20 grader kl 06 i morges! Att det går an! Det er faktisk bare 18 gr nå, så det er vel noe i at en ikke skal sove bort sumarnatta... Frokosten er inntatt; omelett med røkt ørret, smør og rømme + div vitaminer/mineraler. Nå skal jeg angripe et av husets rom og rydde! Er hjemme alene og da kan jeg rydde (les: sende til gjenvinning/kaste) i fred og ro. Ellers er mann og barn tilnærmet hysteriske for att alt som de ikke visste de hadde og ikke savnet kan forsvinne :stortsmil
Ragnhildanita: jeg er ikke fra orkdalen nei; mer nordover :rolleyes:
Jeg har hatt SonyE i mange år og vært strålende fornøyd. Da jeg i vinter tenkte å være veldig ufornuftig og kjøpe meg en ny mobil helt uten grunn (er ikke helt meg det nei...) så spekulerte jeg lenge på Iphone eller HD2 Leo. Etter å ha lest masse tester, lånt/prøvd/eksperimentert med venners Iphone fant jeg ut at dette ikke ga meg nok utfordringer og dupperter. Uten at jeg har hatt Iphone og virkelig fått prøvd den velger jeg å tro at HD2 gir meg mer utfordringer og gleder mm enn en epletelefon da. Digger å bruke den som modem... Bruker nettet fritt.... Det er datamaskina mi det der og jeg tar aldri med meg laptopen når jeg skal reise bort mer. Savner :nedfor: Leo'n min
Jeg har hatt 3-4 SE og de har alle fått samme problem etterhvert. De slutter å gi beskjed når det kommer nye meldinger i innboksen, plutselig bare ligger det melding der (Ikke lyd eller melding på skjerm). Spurte hos en forhandler om det var tilfeldig at det hadde skjed med alle mine telefoner og han sa det var velksjent og at det skjedde med "alle" SE før eller seinere....
Ok, jeg begynte å søke rundt for å finne forskjellen :) Jeg gleder meg i alle fall til å få ny telefon!
Hva har dere gjort denne lørdagen da? I dag var jeg faktisk en tur med fløibanen, og bestemte meg for at neste gang så skal jeg gå! (I alle fall ene veien) Så har jeg vært hos en venninne av meg, hun kjøpte seg chips og sjokolade, jeg slo til meg bacongull! Herlig kveld!
Hmm, jeg har lest flere steder at det er den beste android-telefonen på markedet. Den har ikke android operativsystem, men jeg regner med de bruker android som et videre begrep på denne typen telefoner....
God morgen! Veiedag for min del; selv om jeg har tjuvkikka de siste 5-6 dagene og... en liten oppgang igjen; den som jeg manglet sist mandag:confused:. Forstår ikke dette helt; ligger under 5% / 15 g kh om dag; 1,3 :1 eller mer på Skaldemans forholdstall. Ser at omregnet i kcal så spiser jeg fra 2000 kcal og oppover pr dag. Mener at siden jeg er så i startfasen så burde jeg ikke ha stoppet opp sånn. Noen tips anyone??
Skal til legen i dag og få undersøkt armen som jeg tror jeg har senebetennelse i. Veldig spent på hva han sier at jeg kan og ikke kan gjøre med den fremover.
Hei Dollsine (herlig navn forresten - skikkelig trøndersk med trykk på dobbel l...)
Har du sjekka forholdet mellom proteiner og fett?
Kan jo være at du får i deg litt mer proteiner enn det som er optimalt for deg, og da merker i alle fall jeg at vekta stagnerer eller går litt opp.
Selv har jeg en liten nedgang på 200g :)
Dette er litt av den vannvekta som kom på i forrige uke, og jeg håper de resterende 1,3kg med vann er borte i løpet av noen dager.
:confused: Forholdet mellom fett og proteiner?? Trodde det var forholdet mellom kh+prot og fett jeg.... Venter spent på oppdatering!
Jeg har snust litt rundt etter info om såkalte partystoppere nå, og selv om det sies at en ikke skal prøve noe før etter 4 uker så prøver jeg litt eksperimentering nå etter 3.uke. Av det jeg spiser er tomat, ost, fløte og rømme gode kandidater. 1 cherrytomat pr dag er greit å kutte ut. Fløte det samme. Jeg spiser mye ost, både i salat, i omelett, som lett kveldsmat (sammen med rømme og spekeskinke) og tenker at det kan jeg også elegant kutte ut. Må rømmen gå samme vei, ja da sliter jeg. Kan bli hardt å få i seg nok fett da. Nå er det tid for å dra på jobben; ha en god dag.
Det med partystoppere er det jeg har minst peiling på av alt. Når det gjelder proteiner, fett og kh så har Skaldemann en fettkvote. Alt over 1 er veldig bra der. Det går ut på at fettet skal veie minst like mye som proteinet (med lav kh-andel), og fettet kan gjerne veie dobbelt så mye som proteinet, eller mer. Skaldemann elsker sånt :D Du rekner det ut slik: protein+kh= x. Fett/x= fettkvoten. F.eks. 100 gr fett, 80 gr protein, 20 gr kh. 80+2+=100. 100/100=1, altså en fettkvote på 1. Var det noelunde forståelig?
Jeg må spise ca dobbelt så mye fett som proteiner for å få vektnedgang, så en vanlig dag for meg er ca 70g proteiner, 150-200g fett og max 15g karbohydrater.
Har prøvd ut mange kombinasjoner før jeg kom fram til dette, så her er det nok veldig individuelt vil jeg tro.
Da har jeg vært hos legen. Han slengte rundt seg med uttrykk som musearm og tennisalbue før han fortalte meg at jeg kunne forvente at det går minst tre måneder før jeg blir helt bra. Derifra gikk det litt bedre da, jeg har fått øvelser jeg skal gjøre, betennelsesdempende medisiner, 50% sykemelding i 3 uker og en del gode råd om hva jeg kan og ikke kan gjøre. Så bør det bli en god del bedre i løpet av de tre ukene. Hvis ikke skal jeg komme tilbake og vi skal se på mer drastiske behandlingsformer.
Godt å høre at du har fått litt hjelp, selv gikk det vel en uke før min var borte. Men da brukte jeg ikke armen i det hele tatt, prøvde å holde den mest mulig i ro.
Jeg har gått ned 1,2 kg denne uken. Begynner veldig å nærme meg 6-tallet. :eek: HJELP! Har ikke vært der på 20 år. Igår begynte poppmannen plutselig å snakke om at jeg må få en bonuspremie når jeg jeg er ferdig "Du som har vært så standhaftig og flink". :love: Lurer på hva han finner på denne gangen.
OI så flink du er da :D jeg ser jeg har gått ned selv. Men har ikke vekt, så tar det bare på øyemål.
På fredag skal jeg og venninnene mine ha jentekveld, og hun som står for den har funnet lavkarbooppskrifter. Det setter jeg kjempestor pris på! Jeg skal stå for alkoholen, så jeg velger jo noe uten sukker i. Gleder meg veldig!
GJØR SOM LEGEN DIN SIER!! Jeg har slitt med tennisalbue i over ett år og det går kanskje ikke over:nei::hylgrine:Hadde jeg hørt på lege og fysioterapeut ville jeg kanskje vært bra i dag? Så derfor er min sterkeste oppfordring at du gjør som de sier, gjør øvelser mv. Ikke la legen utsette å henvise deg til fysioterapeut; det er oftest ventetid der og skulle du bli bra kan du avbestille.
jeg har jo som sagt tatt et valg om å ikke veie meg, men måler meg isteden :D
Har egentlig ikke måledag før neste uke... men klarte ikke holde meg så måtte bare måle rundt magen og den har skrumpet enda 4 cm siden forrige uke
Da kan jeg legge meg og være GLAD OG FORNØYD (selv om jeg pleier det da, men kan være litt ekstra nå)
Denne signerer jeg! HØR PÅ LEGEN! Tennisalbue er noe dr*t!!! Manuellterapeuten min sier og at jo lengre man går med de uten å gjøre noe, jo vanskeligere er de å kurere. Såh. Gjør noe asap! Jeg har vært uten jobb i et halvt år nå på grunn av albuen. IKKE kødd med tennisalbue, det er noe svineri som du ikke vil ha lengre enn nødvendig.
Det skal du så absolutt ikke bry deg noen ting om! De kan bli så sure de bare orker. Det viktigste er faktisk at du blir bra og kan fortsette å gjøre jobben din skikkelig når du blir bra. :)
Henger meg på vaskeklut jeg og; ikke bry deg om dem. Det er din helse, og det er du som skal leve med den - og handa - i mange mange år ennå. Det er ingen som kommer til å takke deg for godt arbeid den dagen du sitter der med kronisk betennelse og alltid må ta hensyn. Forklar dem at det er viktig ved slike betennelser å ikke overbelaste. De skal være glade du er på jobb i 50% tenker jeg! Det irriterer meg at det skal være sånn!!! Da jeg var på det verste med to tennisalbuer ble jeg helt sykmeldt noen uker. Selvfølgelig måtte noen kommentere at jeg kunne nå være på møter osv. Selvfølgelig; men hvem skulle kneppe buksa når jeg var på toalettet? Hvem skulle bære maten og kaffekoppen min? Eller åpen døra som en måtte bruke to hender på for å få opp? Skulle likt å se han mest kritiske gjøre det :lol::stortsmil gitt! Som du skjønner ventet jeg altfor lenge før jeg gikk til legen.... noe som har konsekvenser i dag:nedfor: Så derfor tenk på deg selv og at ingen andre gjør det!!!
Eller skjære opp maten din om dere fikk lunsj! Da jeg var på mitt verste klarte jeg hverken løfte vannglasset eller dele maten min :eek: Kneppe buksa-problemet løste jeg ved å bare bruke joggebukse..:D Heldigvis bor jeg sammen to venninner, de gjorde nesten alt for meg som jeg ikke klarte å gjøre med venstrehånda. Det var like før de hjalp meg å pusse tenner og vaske håret også.. :D
De syns heller du burde bli sykmeldt 100% ja? :rulleøyne:
Ouch, nå kom jeg på han som studerte på samme plas som meg som presterte å brekke begge armene! :eek: Han måtte ha hjelp til ALT for å si det sånn! De han boddepå hyblhus med var sjeleglad han hadde kjæreste som hjalp han :D
Gjett hvem som har fått vondt i venstrearmen også nå da..:(
Ikke så ille som høyrearmen altså, men kjenner det igjen som sånn det var i starten. Så da er det slutt på å bruke venstrehånden til musen for å avlaste.
Ellers så må jeg si til sjefens forsvar at vi er et lite firma, og har det veldig travelt. Så jeg skjønner ikke selv hvordan det skal gå å være sykemeldt. Det var mer måten han sa det på som var feil. Jeg skrev en mail om at jeg ikke satte pris på det. Han forklarte at det ikke var personlig ment, og andre sjefen som også var på samme møte har sagt at han reagerte på at det var krasst sagt. Så da er det ingen sure miner nå. Men jeg har en presentasjon jeg må lage klar til torsdag, og en til tirsdag, så mye tid til avslapning blir det ikke. Jeg får satse på hyppige pauser og veksling mellom tablet, touchpad og mus. Det er travelt nå, men jeg kommer ikke til å ha bedre tid til å være sykemeldt senere, så det er bare til å ta det med ro.
Kjenner forresten veldig godt igjen det med å ha problemer med å bære lunsjbrett og løfte glass og sånn. Heldigvis klarer jeg å kneppe buksen med bare litt vondt.
bruke venstrehanda er jo det værste man kan gjøre, man overbelaster den med å gjøre ting med den man ikke er vant til... og da får man trøbbel der og.
noe jeg har goood erfaring med da jeg pga en legetabbe har en høyrearm permanent ute av ledd med dertil feilstilling, og senebetennelser rett som det er.
heldigvis er jeg blitt god til å gjenkjenne signalene etter 22 år, så jeg får som regel stoppet det tidlig.. og jobben min slår den sjelden ut :)
Stakkar!! Jeg synes så synd på deg, for jeg vet så veldig godt hvordan det er! :( Uff. Men du? Kjøp deg sånne tennisalbuestøttereimer :) De henger sammen håndleddsstøtteskinnene på apoteket. Kjøp en til hver arm! Det avlaster littegranne. Og du? Bruk minst mulig PC hjemme :) Kos deg med å se på TV eller andre ting hvor du ikke bruker armene i hele tatt. Lag fatler av skjerf som du kan ha armene i og gå med hjemme. Det ser helt latterlig ut, men alt som gjør at du ikke belaster armene hjelper. Legg gjerne armene litt høyt på en pute om du sitter i sofaen og sånn. Ellers så kan du jo og forsøke ispose (jeg gadd aldri bruke penger på det, så jeg tok en pose frosne erter :D ) og legge på senefestet. Husk bare å ikke ha det direkte på huden! Og vær nøye med å gjør øvelsene dine. God bedring, kjære du!
Ser at mange anbefaler at du skal ha armene i fatle, det bør du om du ikke klarer å være rolig uten :-D
Om du absoult må sitte foran en pc og jobbe, anbefaler jeg ut av egen erfaring en sitte stilling som mange vil si er helt feil.
Pass på at du kan rulle deg inn under der pcen står.
Sett kontorstolen så lavt som mulig.
Sett deg godt tilrett, vipp så stolen bakover.
flytt deg inntil pulten/bordet
Plasser så begge underarmene på bordet med håndbaken på støtten til tastaturet
Plasser musen/alternativ mellom deg og tastaturet.
og sist men ikke minst slapp av :cool:
Kort versjon, Liggestilling på stol. kontorpulten på magen, og armene på bordet.
I dag var jeg nede i sentrum, der delte de ut Friele sin nye iskaffè gratis. Jeg tok jo i mot, alt som er gratis er jo supert, og jeg tenkte at det var nok sukkerfritt siden det var kaffè og tenkte ikke på å lese på pakken. Jeg var tørst og det var kjempevarmt så jeg supet nedpå i full fart og kjente etter å ha drukket halve boksen (tynn litt lang boks på jeg tipper 0,33(?)) at dette var noe i søteste laget og leste da på siden av boksen at det var 9 karber pr dl. Dårlig samvittighet kom akutt og boksen gikk i søpla...
I dag har jeg meldt meg på et kurs i yoga. Har så dårlig kroppsbeherskelse og balanse. Opp og ned i vekt gjennom åra og vonde knær får skylda for det. Gruer meg til mandag, regner med at alle de andre ikke har +30 kg for mye på kroppen.
Det tror jeg du skal ta helt med ro! På yoga er det alle slags folk, og det er et mye mer inkluderende miljø enn f.eks. enkelte helsestudioer, synes nå jeg. Sitter og finner fram til høstaktivitet selv jeg... det står mellom magedans og yoga!
Jeg må anbefale kickboxing her! Fantastisk balansetrening! ikke det, de aller fleste kampsporter har det. Pluss at det er utrolig bra ellers også, og gøy!
Jeg kan anbefale magedans, det holdt jeg på med i et par år, og det var utrolig gøy, og bra trening for kjernemuskulaturen. Sluttet dessverre da jeg fikk barn og har ikke klart å plukke det opp igjen.
Zumba har de endelig fått på treningssenteret mitt, så det skal jeg prøve ut neste uke tenker jeg.
Artig hvordan noen ting er verd å få vondt for. Det er verd å ha gangsperr etter trening, noe som i og for seg er positivt. Men andre vondter kan også være verd det. Jeg har for eksempel tenkt å spise litt sukkerfritt smågodt til kinoen i kveld, selv om jeg vet at jeg får vondt i magen av det. Og så føler jeg meg litt teit som synes det er så viktig med de smågodtbitene.
Tai chi trenger du en del tålmodighet med. Det er jo i de fleste sine øyne den ultimate kampsport, men mange kjeder seg med tai chi, for det tar årevis å bli god. Man kan lett rekne med 20 år på å bli skikkelig god.
Jeg går Kali Sikaran og Kickboxing og syns at blåmerker og alt er verdt det. Elsker desse kampsportene, og spesielt kickboxing. Jeg får så utrolig mye ut av det. Er i strålende humør etterpå for alt av frustrasjoner og spenninger forsvinner ut av kroppen.
Sukkerfri sjokolade og annet snop.... er det egentlig noe man kan unne seg? Jeg ser enkelte mener det er "no go" om man er streng. Jeg blir veldig usikker, savner av og til sjokolade, selv om det er sjeldent. Men vet at innimellom kunne det vært godt. Og jeg tenker spesielt på når julen kommer og jeg og kjæresten skal feire hos min mor, og der er jo min sjokoladeavhengige (men veldig tynne) stefar. Da vil det være all slags snadder på bordet, og jeg vil ha et alternativ. Uansett om jeg får vondt i magen av det:) Spørsmålet er om man legger på seg av det?
qi gong er aktiv avspenning, ikke noe du blir svett av. rolige bevegelser, men man er i bevegelse og man trener vel kanskje litt balanse i noen av øvelsene. ganske behagelig.
mener at noen nevnte på klinikken jeg gikk på at det var to typer qi gong, men den vi ikke hadde var visst ganske rå..
Det er individuelt. Den største sannsynligheten er vel at du kan risikere å stagnere i vektnedgangen selv om du ikke går opp. Det er veldig vanlig. Om jeg skal ha sjokolade, spiser jeg 86%, eller sånne . Jeg rører ikke sukkerfri sjokolade lengre, jeg blir skikkelig dårlig av det.
Jeg tar meg også heller en bit 90% med ekte sukker i, blir vel en 4-5 kh, enn en med kunstig søtning... det får jeg diare av. Jeg kommer ikke til å slutte helt med sjokolade, har gått jevnt ned uansett, men hver dag blir det ikke lengre!
Jeg unner meg litt bringebær i fløte innimellom. Og det har blitt litt kakebaking i sommer. Må si jeg var mektig fornøyd med ostekaken! Og hvis det er flere som liker Gelè så har Eldorado gelè uten sukker.Det er 0.2karbs pr 100g i bringebær og 0.8karbs pr 100g i jordbær.
også jeg som ikke liker bringebær da.. eller bacongull :p unner meg 70% sjokis nå og sda, samt nøtter. jeg må bare jobbe med hvor ofte jeg spiser det.. men jeg tusler nedover, kanskje det hadde vært bedre om det ikke gjorde det så jeg kunne tvunget meg selv til å slutte med sjokolade og nøtter.. :p
men nå venter middagen på meg, fylt marinert biff med salat og kryddersmør :D
Jeg har så langt ikke kjøpt inn, eller spist noe snop, og jeg har drevet på i 1,5 mnd nå. Jeg har hatt lyst på av og til, men søtsuget har egentlig bare forsvunnet mer og mer... Jeg unner meg bacongull innimellom da:) men det er jo ikke sukker i. Og jeg merker at jeg syns alt er så salt. Salter kjempelite, men kan synes det er voldsomt likevel. Andre som merker noe på salt?
JA! Jeg salter så og si ikke maten i det hele tatt jeg, litt salt på kyllingfileten når den ligger i panna, masse pepper og basilikum, sammen med bremykt eller meierismør og rømme gir det smak i lange baner! På fisken bruker jeg citronpepper, mulig det inneholder noe salt? I alle fall trenger ikke jeg mer salt i tillegg til det. Bruker lite salt i brødmat også, synes det fort blir for mye.
Må ha fått i meg noe jeg ikke tåler!!!!!!
Har gått rundt med en voldsomt søtsug i hele dag, og endte opp med å tryne i samboerens ferske brød...... og det med nugati som pålegg!!!!!!:eek:
Kjente tendensene allerede i går ettermiddag, søtsug rett etter middag, men ikke på langt nær så framtredende som i dag.
Tror jeg må ha spist noe i kantina til lunch i går eller torsdag som inneholdt myyyyyye stivelse/sukker, for jeg har i to dager vært på jobbreise og ikke hatt anledning til å ta med egen lunch = ikke 100% kontroll.
Torsdag ble det saltkjøtt, flesk og pølse (den var nok ikke lavkarbo nei..), og i går gikk jeg for marinert kyllinglår med salat (spiste ikke skinnet/marinaden).
Jeg mente jeg hadde alt under kontroll, men tydeligvis ikke:kadetgaar
Så enden på visa ble mageknipe og kvalme, i tillegg frykter jeg en hodepine/migrene-runde i morgen.
Ikke særlig stolt over meg selv, men spist er spist - nå er det bare å komme seg videre.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.