< Tilbake til oversikten

Julistarternes tråd

Thalia sa for siden:

Hei! Slenger meg med jeg også. Startet i dag, startvekt på 70,6 kg. Er 172 cm høy, og skal ned 10-11 kg. Håper ketolysekuren funker på meg, til tross for at jeg per definisjon er normalvektig. Har en del magefett som må bort, generelt litt dvask.. :o Derfor håper jeg lavkarbo + trening vil gjøre susen! Ble litt demotivert når jeg kom over en del tråder der "erfarne" lavkarbofolk mente at normalvektige mest sannsynlig ikke vil gå ned i vekt ved ketolyse/lavkarbo.. Tenkte derfor om jeg skal spise lavkarbo samt telle kalorier, om det vil gjøre susen? :confused:

trine32 sa for siden:

Hei.

Har hatt samme tanke som deg siden jeg også er "normalvektig". (men skal ned 5-10 kg) Jeg har prøvd atkins men det var for hardt for min del. Gikk ned (ikke så fort vel å merke) men når jeg skulle over på fedon så ble hoppet litt for stort og vips... så hadde jeg gått opp igjen. Nå har jeg satt meg et mål og godta at det vil ta tid (sommeren er jo snart over alikevel :( )og har akkurat lagt om livstilen til meg og mine 2 gutter til Fedon kost. Ikke så nøye til de da,men prinsippene er jo der. Skal også begynne på "kost i balanse" kurs i slutten av august i oslo for å få en kick start og oppfølging i 8 uker. Kan anbefales.. Velger du ketolyse og skal over til Fedon etterpå så gjør det saaaakte så slipper du å gå opp igjen.. Jeg sliter om dagen. Kommer liksom ikke helt i gang. Problemet ligger i trening. Har gått ned med fedon så vet det går men trenger litt mer viljestyrke... Masse lykke til..

toto sa for siden:

Thalia og Trine32 - det er det samme som meg :) ønsker å gå ned min 5 kg men gjerne litt til.
Jeg er og normalvektig men føler meg tjukk fordi jeg er nesten 10 kg tykkere enn jeg var for 10 år siden. Ønsker å få det vekk.
Gikk på lavkarbo for noen år siden og det virket bra men da jeg skulle øke karbene litt - opp til ca 100 - og noe ala fedon så gikk det ikke så bra. Før jeg visste ordet av det så var det blitt høgkarbo og kiloene kom sakte på igjen.

Kjekt at det er flere i samme " båt"

Thalia sa for siden:

Vi får støtte hverandre da, og håpe at vi alle går nedover! :D Første dag er fullført for min del, og det har gått veldig bra! har ikke hatt særlig matlyst akkurat, er mett ganske lenge på fett og proteiner :D

arnakristin sa for siden:

Hei,
Dere har nok fått de svarene da lavkarbo er vektregulerende, men husk at hva hode og kroppen mener er idealvekta ofte ikke er i samsvar med hverandre. Husk at de siste kiloene er de vanskeligste å bli kvitt selv på lavkarbo, dersom nedturen går tregt så tenk på alle helsefordelene med lavkarbo kostholdet… Lykke til!

JuVi sa for siden:

Jeg begynte mandag for en uke siden. Jeg har ikke denne boken, men jeg har kuttet ut karbo helt.

Så langt, har alt gått veldig bra! Bruker stix, og de er helt mørk-rosa hver dag nå. Denne kuren er veldig fin for meg!

Mvh,
JuVi

lily_r sa for siden:

Hei alle sammen.
Er helt ny her og startet på Indusjon i dag.
Skal ned 30 kilo og det føles som man står i bunnen av en lang motbakke.
Håper på støtte her!

Eunika sa for siden:

Hei, og velkommen :=)
Du har gjort et bra valg!!!
Første tiden er ofte litt vanskelig, med tanke på hodepine og og følelesen av å ha lite energi... Anbefaler deg å ta det med ro i denne tiden, det går over!
Jeg har fulgt Ketolysekuren i snart 4 uker, og har det veldig bra nå. Skal ned det samme som deg, og kanskje enda litt til... Bruker ikke vekt, men har gått ned en god del - det merkes på klærne og jeg ser det på ansiktet mitt. Kjempebra følelse!

Debz sa for siden:

Hei lily og Eunika og velkommen til begge! Jeg også begynte 12/7 og har vært høyt og lavt - mye masing og sutring til de stakkars forumefolket, men de er utrolig snill og hjelpsomme! Det er lett for meg å si ikke fortvile men det har jeg gjort masse. Jeg gikk ned 2.5 kg de første 3 dager også har vekten stått still siden 15/7. Men i dag sto vekten 1 kg lettere! Bare ta inn alle råd du klarer og hold ut. Det tar tid for kroppen å skjønne hva som skjer...venninenen min her på jobb har gått ned 28 kg siden jul! Så det går bra, bare stå på :) Men for meg fant jeg ut at jeg er nødt å bevegge meg litt, jeg sitter på kontor på jobb skjønner du, så jeg tar 30-45 min på tredemølle (som jeg har hjemme) og noe få mage øvelser, fordi jeg vil gjerne at huden henger med. :) Det hjelper å gå ned mye fortere..jeg hadde en liten opphold med "trening" akkurat samme tid som vekten sto stille...rart huh?? hehe Lykke til dere :)

Thalia sa for siden:

Har gått ned 1 kg allerede jeg :eek: Sikkert bare vann da, men motiverende allikevel!

Debz sa for siden:

Gratulerer! Ja visst er det motiverende, sånn tenker jeg også :D Stå på!

Pruttilutt sa for siden:

Ja, også en siste ting før jeg køyer; noen som har erfaring med ketolysekuren og mens? Ikke hatt det på to år (+/-), og siste uken har vært skikkelig ille! Kan ikke huske det var slik det var :p Men på vekta - har det noe å si at jeg plutselig har havnet i syklus og sikkert har gått ned noen milligram i blodprosent? sliten

TrillTrall sa for siden:

Det er visstnok ganske vanlig at man får mensen som "normalt" når man er i ketose, man får hormonene under kontroll nemlig. En del som går på pillen og derfor ikke har hatt mens på lenge opplever også å få mens igjen. Ikke alltid like morsomt kanskje...

Bonsai sa for siden:

Signerer den. Jeg begynte på lavkarbo torsdag for snart en uke siden, og har etter snikveiing gått ned 1,7 kilo så langt :eek::D! På Søndag fikk jeg mensen (som ventet), men istedet for å vare i to dager og at det så vidt kommer noe som helst, så kommer det MASSEVIS og jeg har måttet øke 2 tampongstørrelser...! I tillegg har jeg fått masse menssmerter som jeg ikke har hatt før. I dag var dag nr 3 med mensen, og kroppen gir ikke akkurat signaler om at den er ferdig enda.

På torsdag kveld ble jeg kjempedårlig, og hadde så mye magekramper at jeg trodde jeg trengte legehjelp. Kan ikke huske å ha hatt så mye vondt før. Heldigvis gikk det over, og jeg sovnet til slutt. Etter det har jeg ikke hatt noen problemer. Litt småkvalme, men ikke noe jeg ikke kunne klare å ignorere. Likevel har hele kroppen min føltes mye lettere (ikke i vekt, men i bevegelighet ) og mer samarbeidsvillig enn tidligere, på tross av både kvalme og hodepine. I tillegg til at jeg er mindre oppblåst. For første gang siden jeg var 14 år an jeg ligge på ryggen og magen er flat! Den har alltid stått godt utover, og bare for en uke siden lå jeg på ryggen og magen var så oppblåst at jeg så gravid ut.

Dette er fantastisk motivasjon og gjør utrolig mye for selvfølelsen! Er akkurat nå på besøk hos mine foreldre, og tror dere ikke mammaen min ble motivert av meg og har satt i gang med lavkarbo hun også? :D:D

annex sa for siden:

Så bra at moren din blir med også!
Kjenner igjen det du skriver om magen, før var magen min så stinn at det gjorde vondt,
men det er mye bedre nå etter drøye to uker på ketolyse.

annex sa for siden:

God morgen folkens,

oppdager at jeg har sittet og surfet på forumet i hele natt, og klokka er plutselig blitt halv sju!

Det er så mye bra her inne, og så mange fantastiske folk som deler av sine
erfaringer, så jeg hadde bare fortsatt jeg, hvis det bare ikke var for øynene som begynner å fylles av sand.

Jeg blir kjempeinspirert, og forsterket i trua om at dette skal gå!
Lykke til alle sammen!

:sove: På tide med litt søvn...

unaturligslank sa for siden:

Har gjort det samme selv flere netter! Kjempemasse info å få med seg, helt supert at vi kan lære av hverandre. Det er også godt å lese at man ikke er den eneste som sliter med f. eks "gravid-mage" og sånne ting. Også får man jo ekstra motivasjon når man får høre av virkelige mennesker med erfaring at det faktisk funker, og at det kan funke (skal funke!) for oss og :)

entotre sa for siden:

Hei!

Så gøy å lese om andre som netopp har satt i gang. Eg startet rett før juli og har holdt på i litt over 1 mnd. Vekta viste fort - 5 kg, men har nå gått opp igjen 1. Mistenker at tante rød har noe med den kg å gjøre. Ingen utskeielser, og har aldri hatt det så bra. Magen er i tipp topp form, og vekten viser minus flere kg. Hvordan har overgangen vært for dere?

Thalia sa for siden:

Jeg synes det går veldig bra å bytte ut et høykarbo-kosthold til et lavkarbokosthold. Eneste er at jeg savner is i sommervarmen, og syns det er litt mas å steike mat til alle måltider :rolleyes: men finner nok flere oppskrifter etterhvert, skal ikke gi meg! Har vært i ketose i 2 dager og gått ned 1,8 kg.. :D er klar over at mesteparten er vann, men deilig å ikke føle seg så oppblåst!

TrillTrall sa for siden:

En neve frosne bringebær has i en bolle, et kjøleskapskaldt egg has i og en dæsj fløte (sånn at det omtrent dekker bærene) has over + en dæsj søtning etter smak - visp så med stavmikseren til konsistensen blir som du vil ha den. NAM!!!!! :)

Nahemah sa for siden:

Hei.
Jeg har startet opp idag med en startvekt på 109,5 kg.
Har satt meg som mål å gå ned 35-40 kg og tar det som delmål på 10 kg om gangen, veiedag hver onsdag. :)

Debz sa for siden:

mmm dette skal jeg prøve i kveld! takk!:D

annex sa for siden:

Me too!
:D:D:D

trude.lutt sa for siden:

Slenger meg på her. Begynte for ca 3 uker siden og har gått ned snart 4 kg. Ble litt rot i ferien med hyttetur og på besøk hos slekta, men nå er jeg igang igjen! Måler er 25 kg ned! Kom raskt i ketose, og trives der. Har PCOS, insulinresistens og hypoterose, håper lavcarb skal hjelpe i forhold til dette. 1.aug håper jeg på å være under 100! Bare litt igjenn......0,4. :-)

DETTE KLARER VI!

Vi kan drikke fun light, eller??? I så fall skal jeg lage saft is i fryseren, sånne jeg lagde når jeg var liten :-)

Debz sa for siden:

Jeg har ikke hørt noe at om vi ikke kunne det...jeg er ikke noe glad i fløte, så jeg bruker noen dropper wildberries funlight når jeg pisker kremen istedenfor sukker. Det fungerer helt fint! :)

Thalia sa for siden:

Oi, den "bringebærisen" hørtes god ut! :sikle: Skal prøves! takk!

Er det noen som vet om hvordan dette kakediagrammet skal fordeles slik at man vet man er i ketose? har lest et sted her at hvis man lå under 5% karbohydrater til dagen, er man i ketose..stemmer dette? Jeg tenker at hvis man spiser mye, så kan jo diagrammet vise at man har spist under 5% karber, men at disse prosentene er 30g karber pga mengden mat er mer? eller? :o

trude.lutt sa for siden:

Hurra! Har ikke veiedag før i morgen, men klarte ikke å vente. Målet mitt var under 100 innen 1.aug. I dag 99,8! Og ennå er det et par dager til 1.aug! :)

Debz sa for siden:

Gratulerer trude.lutt!! well done :)

cuuurlygirl sa for siden:

Slenger meg med her jeg..har nå begynt på min femte dag på ketolyse..Foreløpig går det..og håper det fortsetter med det.. :p

Startvekt : 90
Ønskevekten ligger på ca. 75 kg..

Bonsai sa for siden:

I dag er det en uke siden jeg startet, med vekt på 67,7 kilo. Har egentlig veiedag på fredager (men gadd ikke vente enda en dag med å starte på lavkarbo...), og etter veiing i dag har jeg gått ned 1,8 kilo til 64,9 kilo.
Det er også verdt å merke seg at dette er en annen vekt enn den jeg veide meg med forrige uke, og jeg vet at denne vekten er stilt høyere, sånn at jeg har egentlig gått ned mer enn 1,8 kilo. Gleder meg til å veie meg på riktig vekt i morgen!

Jeg tar tilbake det her! Jeg har regnet feil, og det oppdaget jeg da jeg endret tickeren. Jeg har gått ned en kilo mer, 2,8 kilo sist uke! Hurra, hurra, hurraaa! :D

Thalia sa for siden:

Har gått ned 2,5 kg siden mandag jeg ... :forvirret er dette bare vann? Samboeren min har gått ned 1,7 kg..

Pruttilutt sa for siden:

I dag har jeg vært to uker i ketose, gått ned litt over 6 kg. Jeg er strålende fornøyd så langt!
Eneste erfaringen er at jeg blir sliten av brokkoli og ost, men får bli mer kreativ.

Også teite ticker som ikke regner med desimaltall - det er en frustrerende sak. :)

Startvekt 111.3
Vekt dag 14 104,6

Skål damer! :rolleyes:

På tickeren på en bruke punktum istedet for komma når en registrerer vekten, da blir det riktig :-)

mallilen sa for siden:

Da får vel jeg hive meg på også, da ;)

Begynte mandag 26/7, sammen med gubben. Vi har MANGE kilo å gå ned for å si det mildt.

Ingen av oss har veid oss, vi går heller på cm på overarm, bryst, midje, hofte og lår.

Gubben har ingen problemer med dette, og er som normal. Jeg, på den annen side, sliter enormt med søtsug (jeg er skikkelig sukkerjunkie), og også hodepine, kvalme, diarrè og utmattethet. Og er konstant sulten!

Antagelig er det bare hjernen min som spiller meg et puss, så det går nok over.

Gikk på ketogen diett også for noen år siden, og raste ned i vekt. Og så gikk alt rett vest etter at jeg bare MÅTTE ha en godbit.. :rolleyes:

Vekta holdt seg da i allefall under det jeg begynte med, men så møtte jeg gubben og raste opp 15 kg på et halvt år.

Og de skal VEKK nå!!!

Første delmål er i allefall å få en definert midje - nå er jeg "firkantet".
Neste er å kunne finne frem klærne fra våren 2007, og det totale mål er å ende opp under 90 kg.
Altså har jeg rundt 30 kg å kvitte meg med!

Fremtidshåpet er å komme ned rundt 80, men er redd jeg kommer til å se ut som et fugleskremsel med mine 182 cm om så skjer ;)

Så var det bare å være sterk i vilja og fantasifull på matfronten, og håpe at "bivirkningene" går over om ikke så altfor lenge !

VicFriKen76 sa for siden:

Heisann alle sammen.
Jeg får nesten slenge meg på her sammen med dere jeg også da. Min startdag var mandag, og har da også veiedag på mandager(kan hende jeg endrer det til fredager etterhvert)
Jeg vil ned 10 kilo, da skal jeg være fornøyd med kroppen min;)
Da kommer jeg nok inn i alle mine fine klær som ligger i skapet og er for små:mad: Jeg fikk nemlig en sønn for to år siden og har enda ikke klart å komme ned dit jeg var før jeg fikk han, så nok er nok, nå må noe gjøres;)
Håper dette kommer til å gjøre susen.
Syns egentlig det går veldig bra, hadde håpet jeg var i ketose i dag, men stixen var bare litt rosa, kan det ha noe med å gjøre at jeg drikker mengder med vann??? He he he, må drikke mye vann i denne varmen som er om dagen altså. Jeg drikker kun vann, ikke noe annet. Liker ikke brus, tåler ikke melk, kaffe er æsj osv:D

Debz sa for siden:

Hei! Gratulerer med ny begynnelse..ville bare si at du er i ketose - hvis du får noen farge forandring i det hele tatt er det ketose. Det er ikke forskjellig grader til ketose, som de sier her inne på forumet: ketose er ketose. Hvis du får veldig mørk lilla er det nok fordi du ikke få i deg nok vann, ellers så lenge det er farge forandring så er det bra :) Lykke til :4klover:

VicFriKen76 sa for siden:

Hei. Tusen takk for svar;) Blir kjempespennende til mandagen. Merker det som andre sier her inne, at magen er blitt mindre oppblåst....deilig:p Såm jeg tror dette går veien...ja ja ja.
Tror jeg må skifte brukernavn:D missa litt der kan du si:D He he

bekaa sa for siden:

supert:D
dette må prøves!

Ctr sa for siden:

Jeg har også startet opp.. :D Gått ned 2 kilo allerede !! :D

Trine90 sa for siden:

Melder meg inn jeg også. Jeg er idag på dag 5, og har hittil gått ned ca.1.5kg! :O Det er jo fantastisk motivasjon for meg. Stå på alle sammen, og ha en fin dag :)

Debz sa for siden:

hehe jeg gjorde akkurat det samme med brukernavn...tar litt tid å bli vant til alt her :)

surikatt sa for siden:

4 uker nå og tatt av 5,3 kg :)

Kinemoren sa for siden:

På grunn av oppussing hjemme og det at vi måtte flytte til svigers en periode, så har det ikke vært så praktisk å drive med ketolysekuren akkurat denne uken. Så jeg begynner igjen på mandag når vi flytter hjem igjen. Er kjempemotivert til å begynne på igjen. Gikk ned 2,5kg før jeg sluttet og har ikke gått dem opp igjen nå. Til tross for at jeg har gumlet i meg alt mulig rart. :rolleyes: Men fra mandag er det full skjerpings! Gleder meg litt til det kjenner jeg. :)

steen sa for siden:

Heisann!

Etter å ha lest mye og er ketolyse starter i Juli tenkte jeg å komme i gang med å dele litt erfaringer. For 3 år siden veide jeg 135 kg (190 høy) og har sakte men sikkert gått ned til 115 kg, gjennom å bare begynne å trene ett par ganger i uka og kutte ut mer kalori holdig mat. Ville nå sett litt fart på prossessen og lette litt på nett og landet på ketolyse, satt i gang for tre uker siden og er nå på 107, målet er å få BMI på normalvekt og må da under 90 (altså ned 17 kg til)

Jeg har gjennom livstil omleggingen blitt glad i å trene. Nå trener jeg fem ganger i uken pluss jeg går en del i skog og mark. Jeg har siden påske gått på spinning tre fire ganger i uken og avslutter disse med en halvtime styrketrening. Jeg har en kjenning i den lokale sykkelklubben og ble dratt med på noen treninger med disse i forrige uke, nå har jeg kjøpt racer sykkel og klær/sko og fyker bortover landeveien. Har vært i ketose i to uker, og merker jeg blir helt skutt etter trening i går og forigårs. Jeg spiser omelett med ost etter trening i tillegg til masse vann. Men etter trening er resten av dagen ødelagt, jeg ligger på sofaen og klarer ikke røre meg før jeg får kreket meg til sengs, kvalm og veldig svimmel når jeg reiser meg. I går syklet jeg fem mil, brukte 1, 40 (ja det går selv med 107 kg på en sykkel når man sykler i gruppe og blir pushet og får råd om teknikk og utstyr, fantastisk sport, anbefales) og var helt ferdig, hadde ikke lyst på mat, tvang i meg vann, kvalm og skjelven. De andre jeg syklet med hadde blandet sportsdrikker som inneholder mye karb, de hadde også disse sportsbarene de tok etter trening med mye karb. Jeg avsto fra disse, men er det lurt å ta karb i forbindelse med trenings restitusjon, og får det noen konsekvenser for den videre fremgangen?

Kosten min har har de siste ukene vært:

Frokost 2 egg, fire skiver bacon, 1 tomat, ca 20 skiver agurk, 1 halv grønn paprika.
Lunsj: salat (iseberg, mais, tomat, agrk, rød løk) med fetaost og olivenolje.
Middag: en kyllingfilet eller en skinkebiff eller laksefilet eller annen fisk eller rent kjøtt med kokte grønnsaker til (broccoli, blomkål, gulrot etc)
Kvelds: osteomelett med salat med fetaost og olje.
Jeg drikker alltid minumum en halv liter vann til hvert måltid pluss ett glass nå og da.

Har klart å holde meg til dette, men begynner i dag og i går og kjenne meg matlei, så skal begynne å lete etter andre oppskrifter :-)

Er det noe her jeg som har mye karb? har ikke fått lest hele boken, men stixen gir utslag med en gang, selvom den ikke blir like mørk lilla som på boksen.

Sitter med en følelse av at jeg ikke har nok energi, selvom jeg ser at magen forsvinner mer og mer dag for dag, jeg er generellt ikke glad i fett, fikk dette inn med morsmelken, har alltid hatt skummet melk da vi var barn, aldri smør på brødskivene, alltid skjørt bort fettet fra koteletter o.l. så det sitter veldig i ryggmargen at fett er ikke bra. Var aktiv idrettsutøver på nasjonalt nivå frem til jeg ble 17/18, da kom latmannslivet og kiloen rant på frem til jeg begynte å ta kroppen på alvor igjen da jeg var 30 nå er jeg 33 og vil virkelig komme i form igjen.

Nå ble det mye skriving til å være første innlegg, men håper noen har litt tips for å få mere energi og om noen har erfaring med karb påfyll etter trening og synspunkter til min kost :-)

Jeg drar til kreta om en uke og skal være der i to uker, har noen tips for hvordan komme seg gjennom de to ukene uten å skjeie helt ut:-)

Ha en fin sommer:-)

Hei!

Først og fremst må jeg jo si at treningsmengden din er imponerende! Har selv gått til innkjøp av en spinningsykkel, men foreløpig har det bare blitt 10 min i gangen :p.

Jeg synes det virker som du spiser alt for lite. Jeg er en "liten" jente på 165 og spiser i alle fall like mye som deg, og går ned i vekt! Maten du spiser nå krever f.eks mer energi å forbrenne noe som innebærer at man kan ha et høyere kcal-inntak pr dag.

Til frokost pleier jeg å spise en hel pakke bacon og jeg steker bacon og egg i meierismør, du klarer sikkert å spise 4 baconskiver ekstra til frokost.
Til lunsj burde du ha en del kjøtt i salaten, maisen burde du droppe, den kan for eksempel erstattes med avokado som er god og fet.
Kyllingfilet og skinkebiff er magert, du trenger ikke spise fettrandene på kjøttet, men stekt kjøttet i masse meierismør og spis større kjøttporsjoner. Gulrot er ikke bra. Et annet tips er å steke grønnsaker (squash, grønn paprika, brokkoli, sopp), også dette i masse meierismør med krydder. Osteomelett høres bra ut, men kanskje du kan ha noen baconterninger i denne også, kjøttrester fra middagen e.l. Og igjen, stek i meierismør:D.

Tror du med fordel kan drikke litt mer. En halvliter med vann til hvert måltid utgjør 2 liter pr dag ++ de glassene nå og da. Jeg tømmer gjerne en imsdalflaske til hvert måltid (0,7 l), og fyller den også opp innimellom måltidene og. Spesielt i starten tror jeg det er viktig å få i seg masse vann. Og når du trener såpass hardt vil jo du ha enda større væsketap.

Tar du vitamintilskudd? Det er også kjempeviktig.
Håper noen av tipsene mine kan hjelpe, jeg vet jo ikke hvor lavt du har tenkt å legge deg på karbo, men jeg har svart ut fra ketolyse <20
Lykke til!

En ting til: Det tar tid før kroppen din forbrenner opptimalt på lavkarbokost, for noen tar det en uke for andre kan det gå opp til 2 mnd har jeg lest. Man må regne med litt ubehag i starten. Pass på at du ikke faller ut fra ketolyse for da startet tilvenningsprosessen på nytt igjen, og om du spiser "halveis" lavkarbo, og sprekker ofte vil du bare gå opp i vekt, det forteller jeg meg selv hver gang jeg har lyst å sprekke.

I syden gjelder samme regler som her. Enkelt og greit, du må bare ta en dag av gangen. Ikke si til deg selv at du skal ta en pause fordi det er en spesiell anledning. Det er alltid en anledning. Er det ikke en sydentur er det en bursdag, eller en grillfest eller et eller annet. Prøv å google lavkarbo og sydentur, temaet har vært tatt opp før så da finner du sikkert noen tips :-)

Hei,
Det er ikke uvanlig at man har litt bly i beina og at det føles tung å trene i begynnelsen av overgangen til ketose. Overgangen fra høykarbo til ketose er en krevende prosess for kroppen og det kan ta kroppen opp til fire uker å komme i optimal fettforbrenningsmodus.
Anbefaler deg å søke opp alle trådene med innlegg fra brukernavn Pål. Det er flere her inne som trener hard og er i ketose, anbefaler deg å ta turen innom treningsdelen av forumet.

Noen få merknader til kostholdet:
Du skal spise grønnsaker som vokser over jorden bortsett fra mais (mini mais er OK), i tillegg kan du spise noe løk. Så maisen og gulrøttene må ut.
Bladsalat og agurk inneholder veldig lite næringsstoffer så pass på at de ikke utgjør hovedandelen av grønnsaksinntaket.
En av grunnene til at du sliter er nok at du får i deg for lite fett, kyllign og skinkebiff ligger i den magre enden av kjøtt alternativer. Så vær bevisst å velg feitere alternativer, dersom du har helt fettforbi så anbefaler vi at man starter med litt fett og øker på etterhver. Noe steds må jo energien komme i fra og når man kutter på kh så må man øke på med fett.

Kjøtt: bacon, ”grillskiver”- sideflesk, ribbe, entrecote, kjøttdeig, medisterdeig, nakkekoteletter…
Fisk: Laks, ørret, makrell, sild, brisling…
…steke i smør, i tillegg bruke fløte, rømme, gode oljedressinger på salaten.
Noen av de som sliter med fettintaket kan vurdere: shot med olivenolje, cocosa, MTC olje, udos choice etc.

Vedrørende stiks: utlag er utslag, man graderer ikke ketosen, den mørkeste fargen derimot kan være en indikasjon på at man drikker for lite vann. Testen skal for øvrig kun tas på kvelden minst to timer etter siste måltid.
De to største nybegynnerfeilene er for lite fett og for lite vann…

Kreta: masse god lavkarbo mat, ute på restauranter be om ekstra salat/grønnsaker istedenfor poteter/ris/pasta.

Du har kanskje vært innom denne tråden, der finner du bl.a. linker til en del av Pål's tråder:
Til alle nybegynnere på lavkarbo...

steen sa for siden:

Takk for svar. Skal prøve å få dytta inn enda mer fett, selvom det går liksom helt imot det faktum jeg har blitt opplært hele livet :-) Hvis det i en oppskrift har stått rømme, har jeg brukt lett creme freich, har det stått fløte har jeg brukt lettmelk osv. Og gulrøtter og mais er sunt :-) Men har fått så gode resultater på dette nå at jeg ønsker å kjøre dette fullt ut.
Er farse kjøtt greit eller? mener jeg har hørt det er kun fileter som er greit å bruke.
Jeg er veldig greit i sterk mat, gjerne mexicansk, kan man f.eks. steke kjøttdeig (kyllingkjøttdeig, svinekjøtt deig, karbonade deig eller kjøttdeig?) hatt i litt taco krydder og hatt dette på en salat, med ost på?

Det som er utrolig godt nå er at søtsuget er fullstendig borte, så mye sjokolade og søtsaker jeg har spist de siste årene (når går jeg mot en hel juli uten is, utenkelig for noen måneder siden) og at savnet etter bødskiva og pastaeen er borte, har spist mye av den sorten før :-)

Jeg har to barn (sønn på fem og datter på åtte) og en samboer. Nå på sommeren har det gått veldig bra, for ungene er så mye ute og maten blir fort grilling eller ungene spiser borte hos venner, men jeg begynner å grue meg litt til høsten, da det blir mere innekvelder med kos og film med noe godt. Fins det noen måte å klare å lage en levkarbo pizza eller annet som man kaller typiske lørdags kos som er lavkarbo?
Sønnen min har også fått konstatert Cøliaki, så han tåler ikke gluten som finnes i bl.a. mel. Noen sier at glutenfritt mel har mindre karbohydrater, men etter å ha lest nærings innholdet på de produktene vi har her, vil jeg ikke si det. Kanskje det finnes noen glutenfrie produkter som har mindre karbo, noen som vet? Hadde vært fint om jeg kunne spist det samme som han, men tror ikke det ser slik ut.

Har forøvrig hørt at det fins lite lavkarbo øl i kreta, men noen sier at da er Corona ett godt alternativ, dette brukes blant annet av folk med cøliaki, noen som erfaringer med Corona?

Takk igjen for tips, beklager hvis jeg spør om noen som jeg kunne ha søkt meg frem til her på forumet, fikk ikke helt dreisen på den søkesiden :-)

Kutt ut lettproduktene med en gang. I lettprodukter er det for det første mindre fett, som du skal ha, og det kan også være mer karbohydrater. Sammelign seterrømme og lettrømme neste gang du er i butikken så får du se det svart på hvitt.

Gulrøtter og mais er sunt ja, og godt, men bruk andre grønnsaker istedet.

Jeg bruker litt kjøttdeig, men se på næringsinnholdet på pakken og juster inntaket av karbohydrat via andre matvarer den dagen. Vet ikke hvordan næringsinnholdet på tacokrydder er, men holder meg unna slike ferdigprodukter. Bruk finhakket chili, hvitløk og litt spisskummen (krydder som finnes i tacokrydder, kjenn på lukten, lukter akkurat det samme) og en liten dæsj rømme e.l. Spisskummen må du kanskje i innvandrerbutikk for å finne, jeg fant det ikke på kiwi eller rema.

Ikke noe problem med ungene, de kan spise akkurat det samme som deg, men med potet eller ris i tillegg. Jeg spiser alltid de samme hovedkomponentene til middag som samboeren min. Det finnes lavkarbo-oppskrift på pizza, både her på forumet og i ketolyseboka. Hvis dere skal ha taco tror jeg du kan spise et par lomper istedet for skjell, men igjen les på næringsinnholdet! Legg gjerne til matvaretabellen på favoritter, lett å sjekke der.

Ville anbefale deg å gå til innkjøp av en bok med litt oppskrifter. Men også mange oppskrifter her som sagt. Skriv ned interessante oppskrifter du kommer over når du leser journaler, tråder og spar de.

De fleste oppskrifter kan gjøres lavkarbo med søtningsmiddel og andre meltyper, eks soyamel, johannesbrødkjernemel, malte mandler etc. Tror også det finnes noe som heter ketolysebakemix, har ikke fått lest om dette ennå, mye å sette seg inn i :).

Fant dette om corona på et treningsforum:
Per 100 gram:
Protein 19gram
Karbohydrat 71gram
Fett 3gram
Kalorier 387

Så om du unner deg mange slike detter du desverre ut av ketolyse. Jeg ville istedet drukket sprit med sukkerfritt blandevann. Hvis du måååå ta en, dropp alle andre kh den dagen, så KANSKJE det går bra..?

Når jeg skal finne ting her i forumet søker jeg i googlelinjen.
Skriv noen stikkord og lavkarbo, eks oreokake lavkarbo, da kommer det alltid opp masse tråder fra lavkarbo først på listen.

Hilsen unaturligslank :D

sarasirene sa for siden:

da rekker jeg akkurat å henge meg på her jeg :) begynte i går med ketolysemat, og foreløpig går det strålende :)

det er ikke første gang jeg går på ketolyekur.
For fem år siden gikk jeg på ketolysekurs her i byen med dr. Andersen. Da gikk jeg ned litt over 30 kg og var i grunnen veldig fornøyd... Men så ble jeg gravid med barn nr to, og kiloene snek seg sakte men sikkert på... Etter at han ble født har det sklidd helt fullstendig ut med både mat og fysisk aktivitet da jeg fikk full jobb, to barn osv... følte rett og slett at jeg ikke hadde tid og ork til å spise annet enn brødskiver og lettvindte middager...
Men guri som det har satt sine spor... Og jeg merker og at kroppen min protesterer vilt da jeg er intolerant mot hvete og sukker og masse anna "drid". Jeg fungerer rett og slett så mye bedre når jeg har et lavkarbokosthold, så nå er jeg TILBAKE!!! Har akkurat sendt mannen ut på handletur og mens jeg har skrevet dette innlegget har han ringt meg fem ganger for å spørre om hvordan det ser ut og hvor finner jeg det?
ellers så har jeg kommet godt igang med trening... Danser zumba to ganger i uka og svømmer en gang... Det er noe jeg syns er kjempegøy og kommer nok til å fortsette med dette framover :)

Så var det målet mitt da... Jeg skal ned MYE... sånn ca 50 kg eller no tenker jeg ;)

så..... det var litt om meg

annex sa for siden:

.
:visemuskl Tar dere treningsutfordringen?:visemuskl
.
Jeg er såååå stolt av meg selv :engel_ikk, for jeg har tatt 30 minutter på ergometersykkelen i dag , første treningsøkt på leeenge for meg.

For å komme ordentlig inn i vanen med trening, så har jeg meldt meg på Augusttreningsutfordringen - 2010

Ser noen navn fra julistartertråden der, men nå vil jeg utfordre resten!

Mange av dere skriver jo om at dere trener -

håper å se flest mulig av dere på den tråden også!
.
:heia::heia::heia::heia: we can do it!

annex sa for siden:

Så fint du blir med her! 30 kg er jo imponerende. Da har du god erfaring å bygge på.
.
Kjenner meg veldig igjen i den derre "brødskiver og lettvindt mat-varianten", det legger seg fort på,
og gir lite energi. Har desverre levd for mye på den måten selv.
.
Du trimmer, så da blir du kanskje med på augusttreningsutfordringen??? Bor du på det blide Sørland?
(Syns jeg kjenner igjen noen ord som "guri" og "drid", he he.... Har bodd litt utenfor Ærendal før i tia.)
.

Debz sa for siden:

Heie Sørlandet! :D

Mizzme sa for siden:

Her er det en stund siden jeg har vært ja :p
Hei til alle nye Jullistartere :D

Jeg er fortsatt på Ketolysekuren, til tirsdagen har jeg hengt med i fire uker, da blir det veiing ;) Har ikke orket å veie meg på noen uker nå..
Har hatt to utskeielser men regner med fortsatt er nedgang i vekta :)

Ellers skal det sies at jeg fortsatt har vondt i magen når jeg spiser/ikke spiser og er kvalm og fryktelig trøtt men legen finner ikke noe.. Det eneste det resulterer i er at jeg spiser mindre og kanskje det hjelper det og??
I det siste har jeg vist også blitt rimelig grinete/sur og veeeldig hissig i tilegg.. DET er litt slitsomt.

Nå håper jeg det gir seg i løpet av et par dager hvis ikke blir jeg ikke levbar:confused:

Hei,
Kjøttdeiger er ok! Kjøttfarser er derimot bearbeidet produkt som oftest er tilsatt melk og stivelse. Tror det er kun hindu som har sukkerfri Tacokrydder men det kan man blande selv, denne pleier jeg å blande og da lager jeg stor porsjon så jeg har en stund.
Oppskrift på krydderblanding til Taco forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14056
Vedrørende fett så anbefaler jeg deg å lese fett-trådende som er listet opp i nybegynner tråden jeg la ved i forrige innlegg.
Brukernavn Nannah har lagt inn mange kjempeflott oppskrifter.
Gå til søkerfunksjonen; forum.lavkarbo.no/search.php, søk for eksempel på pizza, legg inn brukernavnet: Nannah g bregrens til søk i oppskriftsforumet.
Glutefritt mel er ikke lavkarbovennlig.
Ikke funnet noe næringsinnhold på Corona men de har en light variant som muligens er ok på lavkarbo.

sarasirene sa for siden:

jepp jepp e e i fra sørlandet vettu :) og så vurderer jeg å slenge meg på den treningsutfordringa...

Debz sa for siden:

Det kunne har vært meg som skrev dette! til mandag blir det 3 uker siden jeg begynte og følte meg helt topp - helt til forrige torsdag. Da begynte jeg å bli uvel i magen og så veldig trøtt. Sovnet foran pc'en på jobb! Er trist og leie og bare ikke i form i det hele tatt. I går sto jeg opp sent for å være meg (8:30) også måtte jeg legge me igjen rundt 12 og sov til 3...jeg verker noe sinssykt i kroppen også. Jeg skjønner ingenting...

Daurama sa for siden:

ÅÅåh, HAPPY!
Jeg har gått ned 4,3 kg på en uke! Å mye takke være dere. Har funnet mye støtte blant det dere skriver i tunge dager og jeg er overlykkelig for at jeg har "holdt" ut :)
Kan ikke huske sist jeg var på 90-tallet!! Det er skal bli en fantastisk tid fremover!!!! :D

steen sa for siden:

Akkurat slik har jeg det også for tiden, sprudlet av energi de første ukene og nå veldig slapp, blir svimmel når jeg reiser meg, hodepine som kommer og går, stiv og støl. Tre uker siden jeg startet, håper dette er noe som går forbi, vi får bare henge med :-)

annex sa for siden:

Her finnes en kort omtale av kuren (bivirkninger osv)

Sitat:
Mosjon
Mosjon er en viktig del av ketolysekuren, men i moderat mengde. Dr. Andersen anbefaler 30 minutters gange daglig, dels for å bedre insulinresistensen og dels for å opprettholde en god ketose.
.
Du steen, du trener veldig hardt, ikke sant? Er det egentlig anbefalt når man går på ketolysekuren?
Bør du kanskje kule det litt til kroppen tilpasser seg?
Ikke vet jeg, men det fins sikker noen mer erfarne her inne som vet (evt sjekk treningstråden, det har ikke jeg rukket ennå)
Brukernavn Pål har jo endel om trening på lavkarbo

mallilen sa for siden:

Jeg har det litt på samme måte som deg, "bivirkninger" som er totalt ukjente i fht sist jeg var på kur.
Hodepine, kvalme, hissig temperament, "noia", sliten(mer enn vanlig) og slapp (også mer enn vanlig).

Men jeg tror nok det kommer av at kroppen faktisk har fått noe annet å gjøre. Er du sukkerjunkie, som meg, så protesterer faktisk skrotten litt på samme måte med et par dager uten godis. Bare at nå er det ekstra mye siden alt annet av karbohydrat også sløyfes! Jeg vil tro denne "system erroren" er kroppens måte å forsøke å la hjernen overbevise deg om at denne måten å spise på er så feil som det kan få blitt. Nesten som å slutte å røyke (som jeg også blir litt kvalm av om dagen), kanskje?

Jeg opplever rastløshet og lyst til å reagere teit på alt som sies eller gjøres, nesten som dagen før mensen, i tillegg til at lysten til å knuse noe er enorm!!!

Det ga seg litt etter litt hardtrim istad, men nå har jeg mest lyst til å gå ut og skrike. Høyt og lenge! Tror jeg får ta en tur med bikkja etterpå og gjøre akkurat det, litt sånn primalskrikterapi på egenhånd a la Ronja Røverdatter. Det hjelper, faktisk, og føles fantastisk godt selv om det høres latterlig teit ut der man står midt i skogen med sitt eget brøl ringende i ørene ;)

Jeg skal forresten til å lage aiolibase idag, en stooooor porsjon som brukes som kaldsausbase. Har falt fullstendig pladask for aioli, og fant ut at denne majonesen fint kan brukes som saus, bare den krydres forskjellig. Massemasse fett og ikkenoe karbo! Me like! At jeg bare elsker konsistensen og smaken gjør heller ikke noe, for dette kan jeg seriøst spise bare med skje! Blander den med litt vann, så den blir mer kremete, og voilà: mumsegumlesmaskens:p
Slik belønner man seg selv i min verden :D

sarasirene sa for siden:

at en er svimmel og har hodepine og div. er vel kansje et tegn på at kroppen kvitter seg med giftstoffer og må venne seg til annet kosthold... som flere sier her... når kroppen er vant med å få sukker, og plutselig ikke får det så må den vel vende seg til det,... er vel som når man slutter å røyke... Jeg vet ikke, men kan tenke meg at det er sånn og at når man er over kneika vil det bli bedre... ;)

sarasirene sa for siden:

jeg er forøvrig fryktelig svimmel i dag, og har en lett hodepine ;) off...

mumfie sa for siden:

Hei folkens! Jeg henger meg på her jeg også. Jeg tok av 10 kg fra januar til april! :D Strålende fornøyd med det. Med sommerferie har det gått litt opp igjen, men nå er motivasjonen klar for runde to og forhåpentligvis nye 10 kg i minus! :D
Dette er en god mulighet for at vi kan lære litt av hverandre! Vil ønske alle riktig lykke til! Sammen er vi sterke!

Megvel sa for siden:

Hei folkens! Som dere kanskje har fått med dere er jeg egentlig veteran, har bare en baby imellom og ikke såååå mye jeg skal ned nå. Jeg kan ikke si nok at dere må få i dere nok fett! Om dere tar i dere olje over salaten, smør på grønnsakene, cocosa i kaffen/kakaoen. Just do it. Spis fettranden, skinnet på kyllingen. Entrecote heller enn indrefilet ;)
Cocosa gjør noe med evt forstoppelse også.
Ja, og husk tilskuddene, magnesium er absolutt minimum. Og to liter vann minimum hver dag.

Debz sa for siden:

For meg det gikk veldig bra det første uken, gikk ned 2.5 kg de første 3 dagene. Men så sto vekten stille men i likevel jeg følte meg ganske bra. Men det sisten uken har jeg følte meg såå dårlig! Så sinssykt trøtt og slapp, kvalm, sur og leie og trist alt på samme tid...Jeg klart ikke være med på vår sommerfest på jobb en gang! Vil fett hjelpe meg her?? ;)
Eller er dette bare noe som skjer i begynnelse...

smilefjes:) sa for siden:

Huff huff.... da er jeg endelig tilbake... En sprekk som skulle vare en helg, ble jammen til to uker:( Men men, tok litt tid og motivere meg igjen, men nå er jeg klar...
Har faktisk veldig overraskende ikke gått opp mer enn 2 kilo og de kom de første to dagene, men kroppen har blitt litt slappere i fisken da... Men nå skal jeg klare det, skal komme meg ned de siste 15:) Hipp hopp

mallilen sa for siden:

Måledag idag, og har gått ned følgende:
Overarm: -1,5 cm
Bryst: - 3 cm
Midje: -6 cm
Hofte: - 4 cm
Lår: -0 (hvilket ikke gjør noe, ettersom mitt høyre er 5 cm tynnere enn det venstre etter en operasjon i vinter. Så lenge høyre står stille og venstre går ned er alt i sin skjønneste orden!)
Altså ned 13 cm totalt "midt på". Weeeeh! :D:D:D

Kjempebonus siden jeg hadde følelsen av at jeg gikk opp, og dermed snikmålte litt. Ble heftig forbanna, siden jeg husket 10 cm feil (altså mindre) på bryst, midje og hofte!

Nå går jeg og feirer med kylling stekt i massemasse smør, med majonessaus over :p

Lillemeg1 sa for siden:

Gleder meg til å veie meg i morgen :D

steen sa for siden:

En liten oppdatering fra meg: Etter tipsene jeg fikk om at jeg måtte få i meg mere fett, har jeg tatt tak i dette. Byttet lettrømme med seter rømme, byttet melk i omeletten med fløte, hver gang jeg spiser salat har jeg mye olje og feta ost på etc etc. Resultatet er at slappheten er blitt borte sammen meg hodepinen og svimmelheten. Hadde en rimelig hard treningsrunde i går kveld med 1. time spinning og en halv time knallhard styrke og kjente meg i kjempeform. Helt utrolig forvandling. Følte jeg lett kunne trenet mye lengre. Hadde veiing i går og var nå på 103, ned fra 110 på tre uker. Var egentlig skuffet, i speilet ser det ut som jeg har gått ned mere, hadde mål å være to sifret til lørdag, da drar jeg til til syden :-) men har jo trent ganske mye så det kan hende det at der er blitt mere muskler og mindre fett og derfor gjør det ikke så stort utslag på vekta. Spent på å se hvordan dette blir i litt lengre perspektiv.

Takk for tipsene, ha en fortsatt fin sommer.

Så bra Steen!! Blir så godt humør av å lese slike solskinnskinnshistorier :-) Også får man litt ekstra motivasjon til å være litt flinkere med maten selv.

Har du prøvd å ta mål av kroppen din i tillegg til vekten? Det kan nok være lurt, spesielt for deg som trener så mye og får mere muskler. Alt proteinet gjør nok utslag.

Evig slanker sa for siden:

Jeg har nå holdt meg unna karbohydrater i 4 uker og ikke gått ned ett gram, hva er det jeg gjør galt? Har kuttet ut alt av sukker, poteter, mel, ris, pasta, brød etc....
Har til og med laget eget lavkarbo brød og annen lavkarbomat som jeg har funnet oppskrift på her inne..... spiser masse kjøtt og salat, sauser og dressinger. Prøver å drikke masse vann - men der er jeg ikke så veldig flink. Uasnett burde jeg vel ha gått ned noen kg på 4 uker. Noen som kan hjelpe meg?

Hilsen utrolig skuffa

annex sa for siden:

Skriv helt konkret om hva du spiser på en typisk dag, så vil du sikker få innspill her!
Det er mange erfarne her som deler av sine erfaringer, forumet er kjempebra for å få hjelp og tips .:)

annex sa for siden:

.
Hei steen - gratulerer med fantastisk innsats og flotte resultater! .:visemuskl:visemuskl:visemuskl
.
Er kjempeimponert over treninga di, og over deg som har stått på selv om det var tunge dager iblant!
Takk for inspirasjonen vi får av deg! God tur til syden! .:heia::heia::heia:

annex sa for siden:

.
Jeg har falt for tipset om Cocosa i kaffen!
Bruker mest den nøytrale hvite Cocosaen, men av og til kan det sette en spiss på kaffen med litt kokossmak hvis jeg bruker den grønne.
.
Ellers er guacamole ett av mine yndlingstilbehør for tiden, lager litt stor porsjon så jeg har i kjøleskapet, og syns det er så godt at jeg kan gjerne bruke det til det meste. Det er vel i alle fall en god fettkilde.
:)

I dag har jeg spist følgende:
Frokost: ett egg og litt spekeskinke + et glass vann
Lunch: Salat med ost og skinke, dressing + vann
Mellommåltid: Nektarin og ett kokt egg
Middag: Salat med tacokjøttdeig, seterømme, guacamole, smeltet ost og raspet ost + cola zero:confused:

Synes det var lite jeg. Ville kjørt på med enda mer fett og protein. Hva har du i salaten? Nektarin er fy...Brukte du tacokrydder? I så fall, bruk spisskummen, chili, hvitløk m.m. neste gang, sukker i det og. 1 cola zero skulle ikke gjøre så mye.

Sunroad78 sa for siden:

Ut frå det eg kan sjå så drikk du ALT for lite vatn. Minimum 2 liter er anbefalt, men du kan gjerne ligge på rundt 2-4 liter. Fyll 3 stk 0,7 liter Imsdal flasker og sett dei i kjøleskapet over natta, målet er å drikke minst alle tre i løpet av dagen + gjerne litt Farris bris om du likar det, for det inneheld salt.

Du kan sikkert auke matinntaket og særleg fettinntaket, hugs at du ikkje skal gå rundt å vere svolten ;)

Takk for god hjelp, naturligslank! Da får jeg prøve å spise mer kjøtt .....og ikke nektarin. Er det noen annen frukt jeg kan spise da?

Mizzme sa for siden:

Tingen er at jeg verken liker Cottage cheese, rømme, creme fraiche ol. Føler at alle her elsker det:p
Ikke drikker jeg kaffe for da blir jeg gal. Vitaminer tar jeg. Spiser nå kun to måltider om dagen for jeg blir så fryktelig kvalm og magen er vondt (og nei jeg er ikke gravid). Drikker MYE vann da.
Orker ikke veie meg idag selv om det er fire uker siden jeg begynte, hvis vekta står stille blir jeg rett og slett deppa. Jeg trener helt greit mye(har hund og to hester). Kan det være stress?? Jobber helt fryktelig mye for tiden, og sover endel i tilegg. Ellers er jeg kald/varm/kald/varm stort sett hele dagen..

kennygirl sa for siden:

Har du prøvd koffeinfri kaffe?

Du skal holder deg unna frukt. Men om du skal kose deg med noe er visst bringebær det beste. Slå opp evt frukt du har lyst på i matvaretabellen så regner du på mengde og ser om du kan tillate deg det eller ikke. Matvaretabeller o.l. er et must, viktig å sjekke næringsinnhold så man ikke spiser noe galt fordi man tror det er lov. Man kan sikkert unne seg en LITEN fruktbit, men om man må droppe alt annet av kh den dagen, er det da verdt det?

Hei,
Litt usikker på hva du mener ”holde deg unna karbohydrater”, er det et ketogent kosthold du mener, i såfall bør du spise 15/20 kh pr dag. Kh kvoten skal i hovedsak komme fra grønnsaker som vokser over jorden, minus mais, men i tillegg kan du spise noe løk samt noe meieriprodukter. Når det gjelder meieriprodukter så skal man ikke ha lett produkter.
Å gå fra et høykarbo kosthold til ketose er en krevende prosess for kroppen og det kan ta kroppen opp til fire uker å komme i optimal fettforbrennings modus. Dette gjør at noen ikke går ned i vekt til å begynne med.
Av den nevnte menyen så er det litt lite med grønnsaker og lite fett, du nevner sauser og dressinger og da formoder jeg at du bruker lavkarbo varianter, og som unaturligslank nevner så inneholder kjøpe kryddermix ofte mye sukker. Her finner du: Oppskrifte på krydderblanding til Taco Tygger du tyggegummi eller spiser sukkerfrie drops som inneholder xylitol eller sorbitol, så kan du ha synderen der – mange som har gått i den fella. Kunstig søtningsmidler kan være en såkalt partystopper.

Nektarin inneholder 9 kh pr 100 g og frukt hører ikke hjemme på ketogene dietter. Som unaturlig slank nevner så kan man spise begrensede mengder med bær, det går hovedsakelig på brungebær, blåbær og jordbær.
Dersom du lurer på næringsinnholdet i ulike matvarer/ingredienser så kan du slå opp her: Matvareguiden. Mange av oss på ketogene dietter har en tommelfinger regel om ikke å bruke matvarer/ingredienser som inneholder mer enn 5 kh pr 100 g.

mallilen sa for siden:

Aaaaah.. Da fikk jeg endelig dempet søtsuget mitt. Karbofri gele med fløte tilsatt vaniljeessens og litt søtning. Gad, jeg kommer til å spise opp hele den literen gele jeg laget innen midnatt!!! :eek:
Nå kan tante rød bare være her så lenge hun måtte føle for det, for nå kan jeg trikset med gele!

Utrolig hvor kort tid det tok å lage gele med gelatin, forresten, i forhold til "kjøpe-på-pakke-gele". Bare den ble kald ble den stiv, jo! :D

annex sa for siden:

Apropos søtsug

Prøvde Lena Beatrice's sjokoladekjeks i går (de hun kaller "Kaffekos for Tøffinger").

lenabeatrice.net/kategori/lavkarbomat/no-godt-til-kaffen/

Jeg hadde litt søtning i. De var dritgode, en skikkelig konfektbit til kaffen!
Lett å lage, stivner fort i kjøleskapet. Nå har jeg en boks med slike konfektkjeks stående i kjølen. Anbefaler dere å prøve dem!

mallilen sa for siden:

Det så jo bare smashing godt ut! Lurer på om ikke jeg må prøve, altså.
Men cocosa.. Duger Delfiafett, f.eks? Litt dårlig utvalg i lokale butikker her jeg bor, selv om det er helsekost aldri så mye..

Jeg har laget lavkarbo-fondant i dag, farlig godt...

ltfutt sa for siden:

Starta med ketolyse forrige lørdag, men veide meg ikke før søndagen. Skriver nå her likevel. Sjekka med stix søndag kveld, masse utslag. Tatt et par stikkprøver i løpet av uka, utslaget holder seg ganske så lilla. Var på vekta i dag tidlig, og jepp, -4,5 kg den første uka. Og jeg har ikke hatt følelsen av å være på slankern. De på jobb misunner meg matpakka mi, jeg spiser meg mett på mat jeg liker, og har det helt topp :D

Største savnet var likevel brød. Fikk fruen til å bake lavkarbo-brød til meg, det var helt ok, men likevel... Uansett, jeg har fått troa på dette, og skal nok klare meg uten brødskiva :) Ha en fin søndag alle sammen !!

Debz sa for siden:

Gratulerer, det er kjempe bra! Men en liten tips, ikke la det lure å tror at ketosen er "dypere" pga fargen. Ketose er ketose, samme om det er lys rosa eller lilla. Hvis den er veldig mørk er det mest sannsynelig at du må drikke mer vann - minst 2 lt hver dag. Men uansett det høres ut som det går strålende for deg! Kos deg videre... :heia:

Catalina79 sa for siden:

Cocosa i kakao?? Kan vi drikke kakao på ketolyse, ev hva slags kakao? Noen som vet? (og ja, regner med jeg finner ut dette hvis jeg surfer rundt på forumet, men mini holder på å våkne, så derfor spør jeg her inntill videre). :)

Debz sa for siden:

Fra det jeg har skjønt er Cocosa et slags kokosfett/olje.. :) Har ikke prøvd det selv men ser ut som de fleste liker det i kaffen. Mange bruker det til å lage/steke mat... Men hvis jeg tar feil, er nok so sikkert at noen retter meg her..:o

Catalina79 sa for siden:

Ja, har cocosa i kjøleskapet. ;) Men lurte mer på den kakaoen.. om det finnes et kakaoalternativ. For om det gjør det... ahh... kvelden er reddet. :) Savner en kopp kakao innimellom når dagen har vært lang og jeg fryser.

Catalina79 sa for siden:

Sånn, da har jeg tatt meg tid til å lete på oppskriftsidene. Og det blir kakao en av kveldene til uka.. Krysser alt jeg har for at den blir god. :)

Debz sa for siden:

Oops beklager, jeg leste innlegget feil. jaja jeg få skylde på at jeg ikke er norsk...:rolleyes:

mallilen sa for siden:

Urk. Akkurat nå er jeg så drittlei fett at jeg holder på å spy :(

annex sa for siden:

.
Kakao! YES! :D .(elsker kakao...)
Hvilken oppskrift har du funnet som er god? Har også søkt litt på forumet etter kakao(drikk).

Prøvde i dag å lage en kakao omtrent som i gamle dager:

Vispe ut kakaopulver i vann, ha i bittelitt salt, og litt flytende natreen (jeg trenger ikke så mye søtning i kakao)
Så tilsatte jeg fløte i stedet for tradisjonelt melk (brukte mer vann enn vanlig, og fløte til det smaker bra)
Helt konge med litt vispet krem på toppen (stavmikseren visper krem på under ett minutt)
Har ekte vaniljestang hjemme, kunne hatt i litt av den, men det var nydelig som det var. Kandeldryss kan også vurderes...

God sovedrikk! Dette er hygge og sovemedisin for meg!

Har dere forslag til andre varianter av kakao(drikk), med eller uten en knert i, nå som høsten kommer?

annex sa for siden:

Hva spiser du av fettkilder?

Prøvd avocaco m reker seterrømme sitron? Guacamole? Cocosa i kaffe/te?

Det fins så mange varianter for "skjult fett", man trenger ikke sitte å tygge fettranden på nakkekoteletter.
Legg ut en utfordring her, så skal du nok se at folk kommer med ideer!:cool:
.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.