Snuppa her har masse magevondter og det sliter på henne. I dag fikk vi rådet av ostopaten vår å kutte ut frukt, karbohydrater og bare gi kjøtt, fisk og grønnsaker til henne til måltidene. Kutte disse tingene HELT ut av kosten hennes. Dette syntes jeg hørtes litt rart ut, en to åring uten karbohydrater i kosten? Han rådet oss også til å gi henen idoform fremover. Er dette heldig?
Det er jo bare å prøve seg frem en liten stund, dere vil jo fort se om det virker vil jeg tro.
Husker vi mistenkte at poden her ikke tålte melk i den alderen og et par uker uten melk viste at vi hadde rett. Han gikk på kalktilskudd en periode, men ser nå ut til å få i seg det han trenger. :)
Vi har allerede kuttet ut melk da hun reagerer på det, men er ikke det drastisk å kutte ut all frukt og karbohydrater også? Uten å snakke med en lege? Bare kutte det ut?
Hun tar ingen skade av om dere kutter det ut et par uker, men pass på at hun får i seg godt med vann. Jeg tror muligens jeg ville gått for en mer Fedon-aktig vei i kosten da, brukt litt linser og sånt kanskje.
Etter det jeg har lest her inne skal du være mer enn tjuvheldig om du finner en lege som er positivt til lavkarbo omtrent...
Hør på "ostepaten" du, de er mer inne på slike ting enn vanlige leger.
Vi måtte holde vår datter borte fra all sitrus og sukker lenge, det gikk helt flott!
Nå er datter klar over ting selv, så da styrer hun det på egenhånd!
Lykke til :klem:
Ketogene dietter brukles i behandlingen av flere lidelser hos barn, bla hyperaktivitet og epilepsi. Det begynner å bli større forståelse for at karbohydrater og stivelse kan ha negativ effekt på andre også.
Det kan jo være f.eks Gluten hun reagerer på? Ikke cøliaki, men glutenallergi? Da vil det jo være bra å ikke spise hvemel f.eks.
Frukt er egentlig ikke annet enn vann og sukker. Ville du gitt henne flere glass rent sukkervann daglig? At de inneholder så mye vitamier stemmer ikke.
Problemet med å kutte ut glutenholdige matvarer uten å snakke med en lege, er at dersom det senere skulle bli aktuelt med en gastroskopi/biopsi for å stadfeste/utelukke en evnt cøliaki, vil prøvene ikke vise noe som helst.
Da vil dere/hun gå glipp av økonomisk støtte og andre rettigheter i forbindelse med en evnt cøliaki.
Jeg ville tatt det opp med fastlegen og få tatt noen blodprøver før jeg kuttet det ut, slik at dere ikke kommer i dilemmaet senere!
Jeg kjenner at jeg fyrer meg litt opp her nå. Å sette en 2 - åring på lavkarbo høres helt vilt ut. Gå til legen å få henvisning til ernæringsspesialist og til utredning for allergi. Ikke sett i gang dette før hun er skikkelig utredet både med det ene og det andre! Det høres helt uforsvarlig ut at en osteopat kommer med så spesifikke råd uten å engang ha kontakt med en indremedisiner. Kvakksalveri spør du meg!
Jeg er i utgangspunktet litt enig med deg. Men så tenker jeg at ingen mennesker, verken barn eller voksne, trenger korn, frukt, poteter eller sukker. Det å unngå mat vi faktisk ikke trenger og som gjør mer "skade" enn gagn i kroppen ser jeg ikke helt problemet med sånn fysisk. Heller en toåring på lavkarbo (som ikke alltid betyr ketose) enn på Kneipp med syltetøy og prim, slik utrolig mange toåringer spiser uten at noen reagerer.
Men som Kitt sier så bør man kanskje ha fagpersoner/leger i bakhånd spesielt med tanke på økonomisk støtte og diverse.
Er det virkelig farlig å gi en toåring bare "ren" mat som kjøtt, fisk, kylling, egg og masse grønnsaker? Og frukt en gang iblant? Jeg spiser ikke kornprodukter som brød og pasta, heller ikke ris og poteter (spiser komle en sjelden gang da...). Jeg håper jeg kan fortsette å spise slik hvis jeg får barn en gang og gi barnet samme mat som meg! Jeg blir slakk og får vond mage av kornprodukter. Er det galt å ikke gi barn brød og pasta? Jeg bare lurer fordi jeg trodde lavkarbo er veldig sunt og ufarlig og ikke noe man må gå til legen å spørre om først hvis man vil gi barna samme mat.
Det er enda villere å gi de saft og brød med syltetøy og prim, som Iset sier. Man "setter ikke barna på diett" - LCHF er et sunt kosthold som alle har godt av uansett alder. Jeg synes egentlig det er kjempeviktig at barn spiser i hovedsak LCHF, siden det de spiser i ung alder gir ofte store konsekvenser i voksen alder. Da med tanke på alle de sykdommene man kan være så uheldig å få, som følge av et dårlig kosthold fra man er født.
Hvor i all verden kommer de oppfatningene fra at barn ikke skal spise LCHF?
Jeg ser ingen bekymringer med å sette barnet på et rent kosthold med kjøtt, fett og grønnsaker. :) Nok fett er i hvertfall viktig i en slik alder hvor man vokser utrolig mye. Jeg for min del får litt mer skrekken av foreldre som serverer ungen sin loff uten smør og med marmelade, servert med sjokolademelk....
Tenk på at morsmelk inneholder 50% mettet fett. Dette er for at barna skal vokse normalt og det er viktig for hjernens utvikling. Når barna slutter med morsmelk og går over til fast føde - får de grøt...! Eller moste rotgrønnsaker. Det er fullstendig vanvittig og katastrofalt etter min mening.
Lavkarbo blir jo brukt som "medisin" for unger med bla epilepsi. De får færre og mildere anfall enn ved karborik mat. Dessuten anbefales jo lavkarbo for unger med adhd. Har selv en kar som absolutt blir bedre når han klarer holde seg til lavkarbo.
Nei, det er ikke sunt for alle mennesker å spise lavkarbo på den måten de fleste av oss gjør her inne. Vi er på en diett for å gå ned i vekt. Alternativet til lavkarbo er heller ikke loff med syltetøy (eller ha på, prim, brunost osv) og sjokolademelk. Hvor mange serverer egentlig ungene det? De jeg kjenner serverer ungene sine grovt brød med godt kjøtpålegg eller ost. Barn trenger et variert kosthold med mat fra alle næringsgrupper. Det å gi barn grøt av fullkorn og rotmos ser jeg absolutt ikke på som usunt. Barn får ofte i seg for lite jern, og i god grøt finnes det mye jern. Frukt er også kjempeviktig med alle sine vitaminer og mineraler, og en appelsin eller et lite glass appelsinjuice hjelper faktisk kroppen til å ta opp jernet som finnes i maten.
Når det gjelder en to - åring med magevondt og slikt, vil jeg bare gjenta det jeg sa om å få en henvisning til ernæringsfysiolog og til utredning for allergi. Kanskje blir rådet at kostholdet må endres i retning av lavkarbo, men det er ikke lurt å sette i gang på egenhånd uten å få en ekspertuttalelse. Det vil dessuten være vanskelig å påvise allergier og intoleranser dersom man allerede har kuttet ut aktuelle matgrupper.
Nja, korn har jo ikke akkurat vært menneskeføde i mer enn 10.000 år, det er utrolig lite sett i den store sammenhengen. Såpass lite at korn regnes for å være en "ny" matvare for menneskene. Sukker og poteter er enda "nyere", faktisk bare rundt 200 år. Før jordbruket levde menneskene stort sett LCHF, så det er jo det som er naturlig for oss. Både voksne og barn. Etter min mening er det det kostholdet som er mest gunstig. Svært grovt brød og fullkorngrøt ser jeg ikke på som direkte usunt, men heller ikke sunt og nyttig. Frukt er aldeles ikke viktig, overhodet ikke. Frukt inneholder vann og sukker + litt vitaminer, men svært, svært lite i forhold til i animalsk mat og grønnsaker, og det gjelder både jern og C-vitaminer. Jeg ville ikke basert jernopptaket mitt på appelsinjuice eller appelsiner i det hele tatt, for å si det sånn.
Men hver sin oppfatning altså. :)
PS: ikke alle går på lavkarbo for å gå ned i vekt, Paprika. Jeg veier allerede litt for lite i forhold til min høyde på 174 cm men føler meg mest vel på LCHF-kost, det samme gjelder veldig mange her inne. Noen går også på det for å gå OPP i vekt.
Ok, men jeg går ikke på lavkarbo for å gå ned i vekt. Jeg har allerede normal vekt og ser ikke på lavkarbo som en diett. Heller en livstil. Kan ikke skjønne hvorfor brød skal være så viktig å gi til barn hvis en selv sliter med magen etter å ha spist det.
Paprika, LCHF er ikke en "slankekur" men et kosthold vi holder på fordi vi får bedre helse, blir kvitt en haug med plager, blir gladere, får mer energi og går ned i vekt samtidig. Vektnedgangen er jo egentlig bare en veldig hyggelig bonus. LCHF er mat som er best egnet for oss mennesker, og det er sunt for absolutt alle. :)
Da min datter var liten hadde hun allergi og intoleranse for flere matvarer. For å bli bedre kjent med hva hun reagerte på satte vi henne på en nøktern basiskost, så innførte vi systematisk en og en matvare. Da fikk vi se hva som gikk fint og hva hun reagerte på. Dette var et råd vi fikk fra hennes lege og det var veldig nyttig for oss. Lykke til med den lille jenta di.
Appelsinjus skulle vel være en av de aller siste tingene jeg ga mitt barn. Sammen med margarin og dansk salami (bare fordi den er skikkelig ekkel, ikke for noe annet:p).
Jeg skjønner ikke hvordan man kan rettferdiggjøre å gi barna sine dritmat med å si at de trenger ett variert kosthold ettersom jeg selv aldri har spist så variert som uten karber. Ikke skjønner jeg helt det der med at barn "trenger alle næringsgrupper", ettersom det vi trenger er protein, fett og vitaminer/mineraler. Det er da vitterligere mye mer vitaminer i grønnsaker enn i potet, brød, pasta og ris.
Banan inneholder i følge en matvareliste 19 gram karber pr. 100 gram. 5 av disse grammene er stivelse, resten er sukkerarter. Den inneholder stakkarslige 1 gram proteiner og 0,3 gram fett.
Ytterligere verdier;1,5 kostfiber, 2 mg vitamin A, 0,2 alfa- TE vitamin E, 0,03 mg Vitamin B1, 0,07 mg B2, 0,4 mg B6, 6 mg kalsium, 0,3 mg jern. Det var vel egentlig ikke såååå mye vitaminer på en banan på 2-300 gram?
En banan veier gjerne litt. Det vil si at mengden stivelse i en banan kan være opptil 15-20 gram pr banan om finner en stor en. Det er faktisk litt mye det. Kombiner gjerne dette med brød, potet, 5 om dagen, melk og brunost. Altså det "sunne, varierte norske kostholdet" Det blir veldig mye stivelse det!:eek:
Til sammenligning inneholder brokkoli 0 gram stivelse. Det meste kjøtt 0 gram stivelse. Det meste fisk 0 gram stivelse. Bær 0 gram stivelse. Smør 0 gram stivelse.
Når om noensinne er stivelse bra for oss? Og hva er egentlig galt med å gi barna ren, frisk og naturlig mat?
Å kutte ned på karbo betyr ikke at barnet skal gå på 20 gr karber om dagen. Det er for lite, det er for oss litt for "store".
Jeg ville sendt en PM til dr. Torkel og spurt om karbo nivået. Kjenner noen som gikk over til LCHF på sin datter da hun var 3 år, og de startet på rundt 85g.
Paprika, det er nok flere som lever på lavkarbo enn de som VET at de gjør det!
Det er jo nok å kutte ut overflødige karbohydrater!
Og ordet diett betyr livsstil; det man ønsker leve resten av livet med. Det er IKKE en kur! Paprika?? Du spiser lavkarbo bare for å bli tynn?? Mange av oss her spiser lavkarbo nettopp fordi at livet er blitt myyyye lettere ved lavkarbo, og da er det IKKE en kur, det er en måte man spiser resten av livet!
Og for å rette opp i skjevheter i kroppen som dette såkalt varierte kostholdet skapte i ung alder, men som man desverre ikke visste om da... :rolleyes:
Jeg ser ingen grunn til ikke å gi barnet ditt en sjanse til å få ha ett sunt kosthold allerede i tidlig alder i motsetning til de fleste andre barn i Norge. ;) Men bruk gjerne innmat også i matlagingen. Lever inneholder enormt mye vitaminer og mineraler!
Jeg er av dem som er overbevist om at lavkarbo er det som er sunt for oss, og vil ikke nøle med å gi mine eventuelle fremtidige barn sunn mat og styre unna usunn mat (korn, frukt, stivelse, sukker) til daglig. Det finnes flere folkegrupper som spiser lavkarbo hele livet, inkludert når de er to år gamle. Som Iset sier, vi har ikke spist korn lenge når man ser på hele menneskets eksistens. Hvis man tar hele eksistensen og sier at det er ett år, så begynte vi å spise korn i går. 10.000 år høres lenge ut (ca 5000 år i vår del av verden BTW), men det er ikke lenge nok til at vi har tilpasset oss til å spise det.
Og angående fruktdiskusjonen: A, D, E og K-vitamin er fettløselig. Det er kun B og C som er vannløselig. Så det vil si at du må spise frukten sammen med fett for å få i deg disse vitaminene. Knask en gulrot, og du får ikke i deg det lille a eller e-vitaminet det er i den. Hvor mange knasker ikke på en gulrot, eller spiser en banan og tror de er sunne? Oh, the horror.
100g gulrot har ca 700 mcg a-vitamin. 100g lammelever har ca 32000 mcg! 45 ganger så mye!
Og skal du ha i deg c-vitamin: spis paprika. Rød/gul paprika har fire ganger mer c-vitamin per 100g enn appelsin (aka c-vitaminbombe :rulleøyne:), til og med umoden paprika (grønn) har mer enn appelsin - nemlig dobbelt så mye! Og inneholder mindre sukker. 35g rød/gul paprika dekker dagsbehovet av c-vitamin.
Og angående jern, la oss si at du lager av hvetekli som er det grøtmaterialet jeg finner som inneholder mest jern. Hvetekli inneholder 12,9 mg per 100g. Andelever inneholder 30,53 mg per 100g. Te, kaffe, garvesyre og kalsium (melk) hemmer jernopptak mens c-vitamin fremmer opptaket av den typen jern folk flest spiser mest av. BTW så er dagsbehovet satt til 8 til 15 mg av sosial og helsedirektoratet.
Sakser inn litt fra en annen tråd jeg har om dette (på nybaktmamma):
Vi bruker lite fint mel, hun spiser bare speltbrød her hjemme og fullkornspasta, brunris eller andre grovere alternativer. Vi har gitt MASSE frukt, her er det fri tilgang til frukt, og litt utvannet jus (litt mye i perioder,men det er skjerpet inn nå). HUn får ikke snop, kanskje noen kjeks dersom hun skal ha noe godt, men da helst de som er sånne "halvsunne" ( speltkjeks, rugkjeks, noen få mariekjeks, bokstavkjeks om det er fest eller sykdom). Vi prøver å holde et sunt og balansert kosthold MEN jenta ER to. Det i seg selv setter begrensninger for hun er kresen. Spiser ikke kjøtt (pølser har nylig blitt tatt inn i varmen igjen og da servererer vi hovedsakelig prior pølser, men i det siste har det blitt noen gildewiener), spiser ikke grønnsaker (kun mais, av og til gulrot, av og til vannkastanje eller agurk, Kan smake på brekkbønner og erter), ikke poteter i det hele tatt, ikke ris, ikke saus av noe slag () så kosten er nokså ensidig likevel. Men hu' mor prøver å holde det vi gir henne så grovt og sunt som mulig. Ingen snop, ingen lettprodukter og ingen melkeproduketer (hun hun får syrebleier av sistnevnte).
Anser meg selv som tålig opplyst men likevel føler jeg at jeg famler i mørket. Er veldig obs på allergier (da jeg har mange) og innfører ny matvarer sakte. Fører matdagbok i bhg..
Men likevel er det noe som plager henne. Og det er tydelig VONDT. Er som å se henne som baby igjen.
...................................
Hun fikk diagnose stille refluks da hun var baby, var lenge på medisiner for det. Skulle egentlig bare ta det i noen uker men ble ihvertfall over et år.. Hun har alltid vært kresen. Hun brakk seg og spydde av middagsglass, av klumper, vi måtte vanne ut middagsmat på glass og helst ha en dæsj frukt oppi. Frukt har alltid vært populært, brød også, men middag.. Kjære vene, middag har vært vanskelig. Men jeg forstår henne også for middagsmat har liksom ikke "ligget godt i magen", dersom hun spiste middag i 14 tiden kunne hun rape i 20 tiden (etter grøt) og likevel kunne vi lukte middag av rapen hennes.. Så vi har aldri presset på med middag, så ikke poenget med det siden hun spiste NOE middag og såpass mye annet utenom.
Hun reagerer på melk og melkeprodukter. Det vet vi med sikkerhet.
Men så er det meg da. Vi har vært veldig obs på at vesla kan ha noe allergier ettersom jeg har mange. Vi styrer unna ting som sitrus, sjokolade, nøtter, og prøver å begrense dyrekontakt. Vi prøver å styre unna de mest kjente "synderene" uten å holde henne helt fra ALT (om du skjønner?). Jenta må få prøve ut ting, men helst i kontollerte former (samme mat tre dager på rad og ikke tilføre mer enn en ny ting til kosten om gangen). Vi VET det er NOE med magen, har tatt henne til lege, ostopat, healer, spesialist i Arendal (barne spesialist med tilleggspesialisering innen astma/allergi). Men jeg føler meg ikke HØRT hos han.
Jeg vil ta vesla til Oslo for å bli skikkelig utredet, fikk tips om det i dag. Men hvordan går ejg frem??
Må også tilføye: Snuppa hadde en hard fødsel og har vært plaget med mye låsninger i bekken, rygg og nakke. Også i dag fant ostopaten låsninger. Vi var hos to ostopater og begge fant det samme. Vet at mageproblemer og låsninger kan følge hverandre, men det e vanskelig å si hva som kommer først her..
...........................
Kanskje hun hadde spist mer variert? Jeg har aldri villet presse henne da hun spyr når man presser.. Vi roser når hun smaker, serverer det samme til alle, prøver å gjøre maten gøy.. Men hun lar seg ikke bite på.. Når hun sier nei så er det nei liksom..
Hun spyr når hun blir skikkelig sint også forresten..
............................
Spørsmål fra en annen bruker, jeg har svart med rødt:
Hva slags spesialist i Oslo er det du tenkte på? Har du navn på vedkommende? Nei jeg vet ingenting, prøver å finen det ut selv..
I så fall er det første du må gjøre, å sjekke om vedkommende har offentlig støtte. Har vedkommende dette kreves en henvisning fra helsestasjonen, fastlegen din el adressert til akkurat denne personen/avdelingen eller hva det nå måtte være. Har vedkommende ikke dette, har de egne regler på både priser og inntak av pasienter.
Har det blitt tatt målinger ifht refluksen i det seinere, eller i det hele tatt etter at diagnosen ble stilt? Ingen målinger (noe jeg stusset på), men han lyttet til henne og presset på henne mens han lyttet og sa at han kunne høre at det var refluks. Fikk refluksmedisin og singulair (som hun spydde av så vi kuttet det) samt astma medisin. Hun får enda astmamedisiner når hun er syk.
Har dere vært hos erfæringsspesialist/ernæringsfysiolog? nei vet ikke om de har noe slikt her? Her i distriktet får jeg disse svar: "det er normalt". "det er en fase". "det går over". osv. Føler meg som hysterisk mor
Vårt sykehus har team som jobber med barn som i ditt tilfelle. Da ville det mye mulig blitt en innleggelse over noen dager hvor det feks blir gjort målinger rundt refluksen over tid, spiseteamet ville blitt satt på saken og også en rekke andre spesialister som ville utredet og observert mens dere var inne. Noe sånt har aldri blitt gjort? Nei det er nettopp det jeg har villet!! Spurte han i Arendal man hans svar var: prøv dere frem. (Eh det frister lite må jeg si..Men vi prøver..)
...................
Vi tok henne til en ostopat da hun var tre uker og fortsatte fem ganger hos han.
Så ble hun erklært "frisk". (hvilket hun ikke var)
Så tok vi henne til en annen ostopat/healer og der var vi ihvertfall tre ganger til. Den siste gangen så smalt det helt sinnsykt og han ble faktisk litt skjelven etterpå. Han sa det at det var sjelden at det smalt så høyt hos folk han behandlet og at han hadde aldri vært bort i at det smalt så høyt hos et barn . Ikke i løpet av alle sine år som praksiserende ostopat.
Så ble hun erklært "frisk". Men det var hun ikke.
Da hun var ca 4-5 mnd fikk hun en skikkelig ille hoste, det var helt ille. Først mente de på at det var "normalt" og ville gå over men det gjorde ikek det, det ble bare verre. Vi var hos legevakt to eller tre ganger og den siste gangen vi var der pga at hun ikke fikk puste begynte jeg å bli sint. De trodde det var bronkitt, falsk krupp, astma-lignende-plager, og en hel rekke av diagnoser. Vi fikk allslags råd som ikek funket. Så tok jeg henne med til min allergi spesialist som anbefalte han i Arendal. Jeg ringte Arendal først og SÅ tvang jeg igjennom en henvisning av fastlegen hennes (for de ville egentlig ikek gi oss det).
Hos legen i Arendal kom han frem til stille refluks og at det hadde blitt en luftveis infeksjon ned i lungene pga irritasjonen som magesyren forårsaket når det stadig fikk opp og ned. Vi fikk singulair (som hun spydde av), refluksmedisin (som hjalp) og astmaspray. Hun har vært merkbart bedre etter vi begynte med disse. Vi sluttet med refluksmedisiner da hun var ca 1,5 tror jeg, astmaspray får hun enda når hun er syk, men ikke fast lengre. Vi fikk beskjed i høst at vi kunne forsøke å ikke gi sprayen fast så det har vi sluttet med men hver gang hun er syk MÅ sprayen til merker vi.
Nå er snuppa erklært "frisk". Hun har blitt testet for det mest vanlige uten å ha utslag på noe (). De vilel egentlig ikke teste henne da hun var så liten men jeg maste meg til det. Sist vi testet henne var i høst og da for bare melk, fisk, nøtter og dyrehår tror jeg. De virkerl lite villige på å teste, beskjeden vi får er "bare prøv dere frem" (). Nå skal det være sagt at jeg slo heller ikke ut på gluten intoleranse, jeg måtte svelge slangen før de fant ut av det. Nå spiser jeg igjen vanlig kost (litt usikker på om jeg burde men fikk klarsignal av spesialisten min).
Var hos han første ostopaten igjen i går (han andre har flyttet) og da hadde hun låsninger. Han løste opp i disse. Nå er hun igjen "frisk".
Jadda
.....................
Her skulle vi først kutte ut ALL frukt. Så skulle vi vente en stund og så skulle vi kutte ut ALL brød. Jeg skal gjerne lese boken om dette, men ikke før jeg har snakket med lege. Må ha legen med på dette føler jeg.. Er ikek komfortabel å skifte sånn på kostholdet uten videre. Er en ting for oss voksne å gjøre det, men jeg føler ikek det er ok å gjøre det med henne.Ostopaten sa at voksne skal ha 70g karbohydrater i løpet av en dag og 50g for barn. Er ikke helt i samsvar med det du skriver, og da blir jeg enda mer usikker...
.....................
Jeg har vært inne på Kisskidd sine sider før, spesielt da vesla var liten.. Kanskje det er en ide å se på dem igjen nå? Takk for påminnelsen!
Vi har vært hos en ostopat, en ostopat/healer, en fysioterapeut, en allergispesialist og vanlig allmennleger/HS. Prøver å ikke gi meg, i morra har vi time 08.30 og jeg går ikke derfra uten en henvisning!! Nok er nok!!
Prøver forsiktig å pushe på med mer grønnsaker, hun er ikke helt med enda men jeg prøver igjen og igjen.. En bønnestang er bedre enn ingen? I dag spiste hun faktisk litt agurk mens i går vilel hun ikke ha noe grønnsaker () Prøver stadig men det er litt tungt til tider når hun bare sier nei nei nei..
.......................
All ære til dere som maktet å lese alt dette! Følte bare at det var en del supplerende info som burde taes med i vurderingen.
Tusen takk til alle som har svart, ser frem til å lese flere gode svar!
Huff og huff. Så slitsomt dere har det. Det er ingen ting som er så vondt som når det er noe med ungene. Og spesielt når du ser at hun lider og det ikke er mulig å finne ut av hva det er.
Du skriver at de er lite villige til å teste henne. Jeg tror ikke det er fordi de ikke vil hjelpe, men fordi det ikke er så lett å finne ut av intoleranse for matvarer på tester. Da min datter var liten fant vi ut at det var mange ting hun ikke tålte som ikke slo ut på noen tester. Men det å finne ut hva var et møysommelig arbeid. Vi fant ut at hun ikke tålte bakefett. Den gang hadde de stort sett transfett i de fleste brød, så det var litt sliksomt. Heller ikke melk tålte hun. Vi fant også ut at hun ikke tålte endel kunstige fargestoffer og kunstige smaker. Hvis hun fikk gele eller vingummi gotterier så tok det ikke lang tid før hun ble sår rundt munnen. På allergitester fikk vi bare svar at hun var allergisk for husstøvmidd, katt, kanin og gresspollen. Men vi fikk vite at når hun har et astma og allergi problem så vil det også som regel være intoleranse for endel matvarer.
Jeg føler med deg når dere har det slik. Trøsten er kanskje at de fleste vokser av seg matintoleransene.
Huff, stakkars vesla! :klem: Men du, det du ramser opp av matvarer er i aller høyeste grad matvarer spekket med raske karbohydrater vi tåler veldig dårlig. Speltmel, fullkornspasta og grove brød er omtrent like ille som vanlig mel, pasta, ris og kneippbrød. Frukt er bare sukker og mais er om mulig verre enn sukker. :)
Det fettet som er i kjeks og småkaker du finner i butikkhyllene, er gammel pommes frites fett som er hentet fra hamburgerrestauranter (har lært dette på kostholdskurs, og i tillegg har jeg fått bekreftet denne informasjonen av broren min som har vært sjåfør og hentet sånt fett). I tillegg til dette skrekkelige fettet er det hvetemel og sukker i sånne kjeks og kaker. Og E-er. Jeg vet ikke hvor "halvsunt" det er?
Så dårlig som dattern din er, ville jeg tatt en prat med Dr. Sofie Hexeberg. Eller kanskje bedt fastlegen om å sende prøver til Rikshospitalet (Dr. Reichelt), så de kan sjekke om hun er intolerant på hvete- og melkeprotein. (Trenger bare en urinprøve).
Joda, og 45% karbohydrater....det er proteiner det nesten ikke er noe av i morsmelken, ikke karbohydrater....
Jeg skjønner skepsisen jeg, man bør vite endel om lavkarbo før man kutter ut karbohydrater til små barn.
Leste resten av tråden etter at jeg siterte;)
Høres virkelig slitsomt ut! Stakkars dere og stakkars lille. Jeg reagerer forsåvidt på at osteopaten anbefaler dette, og ikke henviser videre, og støtter rådene til Veggpryd.
Min lille er ett år, og begynte med litt fast føde for ca en måned siden (hun kastet opp/spyttet ut før det). Det viste seg å være hovne mandler pga en infeksjon, så ikke noe alvorlig. Måten vi har fått i henne noe fast føde, var smoothie. Man kan feks ha rått egg i en smoothie, og lage gode grønnsaks-smoothier.
Jeg skjønner litt av hvordan det oppleves å gi et variert kosthold til en som bare sier nei og ikke vil. Jeg var selv veldig bevisst da vi startet med fast føde, men nå er jeg jo glad bare hun spiser. Så vi gir Nestlegrøt, tomat, søtpotet og grove pastaskruer i tomatsaus. For det spiser hun. Og forsøker å holde henne unna sukker og hvetemel, og at hun får i seg nok fett (rapsolje og Udos Choice i maten)
jeg kjenner ikke nok til en osteopats arbeidsfelt, men vet at manuellterapeuter også kan løse opp KISS (kanskje det er det samme?)
Ønsker deg uansett lykke, lykke til :klem:
Jeg hadde en barndomsvenninne som vokste opp på loff med smør og honning (evt. honnicorn med melk) og sjokolademelk til... Hun har slittt med overvekt hele livet.
Ikke for det - ganske fint brød med smør, sirup og brunost er veeeeeldig godt! :D Men jeg spiser det ikke en gang i året engang altså. Spiste det et par ganger i fjor sommer da vi hadde alt tilgjengelig på hytta, før det kan jeg ikke huske sist jeg spiste det.
Vi var hos legen i dag og fikk henvisning tiL Rikshospitalet.. Legn mente vi måtte påregne 3 mnd ventetid siden det ikke var noe akutt her.
Nå har jeg ikke kjeksene føre meg men skal jammen sjekke hvor mye fett det er oppi de kjeksene. Er ikke sånn at hun lever på kjeks altså, men når hun skal ha noe godt aå har vi gitt speltkjeks, rugkjeks, riskjeks, knekkebrød, flatbrød istedenfor. men skal tenke på det neste gang jeg vurderer å gi henne kjeks.. Ser det føre meg det du beskriver.. :urk: Smoothie spiser hun ikke, hun kan ta maks en slurk så er det neineinei.. Nytter ikke blande maten, da spiser hun ikke. Nytter ikke gjemme noe oppi noe annet, for hun merker det og da er det matnekt. Hun er veldig sær i matveien, kan hun ikke se HVA hun spiser (eller huske at hun liker det) så er det neineinei..
Da legen vår mente snuppa skulle komme til på Riksen fort som 3,5- åring, fikk vi vite at det var 3 måneders ventetid. Da ringte jeg dem og forklarte damen hvor lenge 3 måneder var i en 3,5- årings liv!
Fikk time etter 10 dager!:D
Ring og mas, legg ut om hvor ille det er og at dere tar alle avbestillinger som er, bare dere kommer fort til!
Og for alt i verden må dere ikke endre noe mer av kosten før dere har vært på Riksen uansett hvor lang tid det tar!
Pass på å få med dere den boken dere har fra helsestasjonen der vekt og høyde oppigjennom står! De følger veldig nøye med på det. Vi var til kontroll hvert 4-6 månd i 3,5 år. Ut i fra disse tallene, en gastroskopi uten klart resultat og en tilfeldighet, fant vi ut at hun hadde en uspesifikk matintoleranse/allergi og profiterte veldig på å få allergimedisinene hun kun hadde fått om sommeren, hele året!
Holdt på med medisiner til hun var nesten 10 år. Kuttet ut en periode og mageproblemene kom tilbake. Så nå har hun igjen fått allergimedisiner og må nok ta dem til hun blir voksen. Eller som legen sa: Så lenge hun gidder!:p
Dvs så lenge hun selv føler at de hjelper mot magesmerter og avføringsproblemer!
Har du prøvd å lage det som ispinner? Det kan du jo gjøre med alle typer smoothies, yoghurt og diverse. Til og med grønnsaker kan du lure oppi da. Lage grønn brokkoli-is feks, med smak av frukt/bær. Jeg lager alltid en haug med sunne, gode og spennende smoothies og andre blandinger av feks. yoghurt, litt honning eller banan for søtning (evt. Stevia/Sukrin, men banan pleier å holde her), forskjellig frukt og bær, nøtter, olje, til og med smør passer fint oppi og smaker jo ikke noe, egg ... Alt blir blandet og frosset ned i sånne ispinneformer. Ser ut som ordentlige ispinner og ungene ELSKER det! De kan spise sånne hele dagen lang, og de fungerer jo faktisk som ordentlige måltider.
Iset: Ja det må vi prøver igjen! Har ikke prøvet det på lenge, kanskje det funker denne gang ettersom hun er større? Is er mye mer poppis nå enn det var ifjor på denne tiden.. Takk for tips!
Kitt: ja jeg tror du har rett, vi burde ringe og purre litt på dem. Det er altfor lenge å gå med magesmerter for ei lita jente..
Jeg skjønner faktisk at folk vil gi unga sine både melk og brød og frukt og potet. Det er jo ikke lett å skulle vite hva som er bra og hva som ikke er bra, spesielt for småtassene. Jeg skjønner IKKE at noen vil gi ungene sine appelsinsjus. Det hjelper ikke om den aldri så mye er hjemmepressa fra en jaffaappelsin altså. Det er ikke bra for tenna. Og det er jo liksom ingenting å diskutere, slik man kan diskutere karbohydrater og ende opp med to på hver side av gjerdet. Syra tærer så på tennene og det er verre enn brus. Si nei takk :)
Dessuten liker jeg ikke at ungene drikker saft eller jus av TÅTEFLASKE når de har runda både 2 og 3 år. Problemet ligger både i at de drikker av tåteflaske og at de drikker saft/jus hele dagen, hehe. Hva er galt med vann som tørstedrikk lissom...
:eek: Er det virkelig sant?! Det er det verste jeg har hørt!
Jeg har kommet frem til at jeg må bøye meg i støvet og bite i meg litt av det jeg har sagt tidligere:p Da vi "fikk tilbake" ungene våre etter to uker på ferie med far, ble det fort tydelig at sønnen vår (på 9) hadde lagt seg ut mer enn litt. At ungene får litt ekstra i ferien synes jeg er helt ok, men vi har HELT andre grenser enn det vedkommende far har. I tillegg til at ungene får minst en is hver dag når de er på ferie med ham, elsker han (faren) alle slags blandingsprodukt; pølser, karbonader, schnitsler, servelat osv. Vi er opptatt av å spise mest mulig ren mat. Jenta vår på seks år hadde ikke lagt på seg i det hele tatt i løpet av ferien. Dette er egentlig erfaringen vår fra tidligere også; sønnen vår legger veldig lett på seg. Vi har bestemt oss for at nå skal hele familien over på et kosthold a la Lindberg. Utenom meg da, som holder på med Ketolyse (men det blir Lindberg når jeg er ferdig med å slanke meg). Ungene kommer fortsatt til å få en liten porsjon lørdagsgodt, og selvsagt kan det bli en liten godbit en gang i blant - har ikke tenkt å sette i gang med et fundamentalistisk regime heller. Det vi ser nå, er at guttungen har blitt litt slankere rundt livet bare av å spise Fedon - brød og et par andre småjusteringer. De bor annenhver uke med sin far. Jeg har diskutert kosthold med ham til jeg har blitt blå mange ganger, men han skjerper seg aldri. Vel, uansett har jeg ansvaret når ungene er her, og da skal de i alle fall få sunn mat uten masse unødvendige karbohydrater!
Snakk med Guttungen. Ikke undervurder forståelsen hos en niåring.
Få ham til å innrømme at han har det bedre med riktig mat.
Vann istedenfor brus (spesielt i varmen) grovere brød, helst rug eller fedonsk, Biff istedenfor Schnitzel osv....
Å kjære vene, for en interessant tråd!!! Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i problematikken til den lille jenta det er snakk om her. Vi venter også på henvisning hos spesialist... Er svært spent på om de finner ut noe. Én ting er sikkert, og det er at hun skal få slippe å gå slik stort lenger. Og finner ikke spesialistene på Lillehammer ut noe (eller tar oss på alvor, for den saks skyld), så kontakter jeg Hexeberg selv. Tusen takk for denne opplysende diskusjonen, folkens! Kanskje betyr det en løsning for oss også?
Vi kom oss inn på barneavdelingen i Arendal og de tok en 24-timers PH måling på henne (sonde ned nesen og ned i magesekken). Det ble konkludert at hun har refluks, ganske sterk sådan og måtte på medisiner igjen. Denne gangen en annen type. Vi merket magesmertene avta og matlysten komme tilbake nesten med en gang og nå spiser hun som en vanlig treåring (sitter litt fint, litt makk ved bordet, smaker på det som serveres og bestemmer om hun liker det eller ikke, ja det som jeg ser på som "normale hinder" rundt middagsbordet).
Det ble først bestemt at hun måtte på en tre måneders kur med disse nye medisinene, men ved kontroll ble det bestemt at hun skal fortsette frem til juni (vi var inne første gang i Oktober). Jeg mistenker at hun blir værende på medisinene også etter den tid, men nå tar vi en dag om gangen.
Jeg ville nok ha betenkt meg for å sette et lite barn på lavkarbomat.
Ville iallefall ha forsikret meg fra flere hold om at det faktisk er forsvarlig og greit :)
Hvorfor er det tvilsomt å la barnet spise naturlig mat fremfor ferdigmat? Veldig få foreldre syns det er betenkelig å proppe ungene fulle av e-stoffer.
Forøvrig finnes det jo flere grader av lavkarbo!
Hvem har sagt noe om ferdigmat?
Man kan jo lage hjemlaget mat selv om det ikke er lavkarbo!
Jeg selv ville aldri satt et lite barn på lavkarbo.
Tenker at barn skal ha litt av alt jeg
Da tror jeg du har misforstått hva lavkarbo er. Du tenker sikkert lavkarbo kun som slankekur, men du glemmer at lavkarbo betyr innføring av naturlige matvarer og ekskludering av matvarer vi blir fete og syke av. Hvis du heller vi fortsette å gi barna dine mat man blir syk og fet av (å bli fet er et symptom på at du får i deg feil mat), synes jeg det er trist.
Barn trenger ikke litt av alt, de trenger ren mat, godt med fett og nok protein til å vokse og bygge de musklene de trenger. Karbohydrater fra grønnsaker og bær holder i massevis og ingen snakker om at barnet skal være i ketose i det hele tatt.
Denne diskusjonen har vi hatt før, og jeg skal ikke engasjere meg i denne tråde også ;)
MEN jeg ville ikke kun gitt karbohydrater fra grønnskaer og bær til et lite barn i vekst. Jeg har før etterspurt forskningen som viser til at dette er nok for et barn i vekst, uten at noen har klart i komme med en eneste referanse.
Fedon Lindberg er den eneste som har engasjert seg i barns kosthold. Boken heter barn i balanse. Man kan til og med gi barn poteter uten at de blir fete!:eek:
Jeg fungerer ikke på et kosthold med karbohydrater kun fra bær og grønnsaker, men ligger på ca 60-70 gram om dagen. Min datter spiser det samme som meg. Hun får tilbud om brød, med liker det ikke, så da blir det kun pålegg. Også får hun havregrøt til frokost med cc i.
Alt med måte, både den ene og den andre veien tenker jeg ;)
Gidder heller ikke starte den diskusjonen igjen, siden den alltid blir sterke hobbyekspertmeninger mot andre hobbyeksperters meninger, men signerer deg fullt ut:)
Barn trenger litt av alt de. En fin balanse av proteiner og karbohydrater vil jeg si.
Er ikke for at barn skal fores med raske karbohydrater som loff og sjokopålegg, men tviler sterkt på at barn bør holdes unna vanlig grovt brød, potet og pasta.
Barn bør heller læres litt av alt, og da selvfølgelig sunn mat :)
Jeg skulle ønske noen holdt meg unna det da jeg var barn, for kroppen min kunne ikke prossesere det viste det seg. Så noen år senere ble jeg syk av det. Mye av det kunne vært spart!
Men hva er et normalt kosthold da? Et som gir blodsukkersvingninger, konsentrasjonsvansker, allergier og fedme? Eller ren, natulig mat som holder deg mett?
Kunne ønske noen hadde holdt meg unna karbohydrater også, for jeg var født feit og har da forblitt det. Men holder ikke ungen min unna av den grunn. Må gå ann å bruke skjønn og se behovet til hver enkelt unge.
Jeg veit ikke helt, jeg.... De aller fleste store og små jeg kjenner er helt vanlig slanke. På et vanlig norsk kosthold, jeg tipper med ca 50% kh. Gjennomsnittsgreia, antar jeg.
Jeg tror ikke alle tåler kh dårlig, eller blir syke av det. Jeg tror de fleste tåler et sånt kosthold helt greit. Jeg har ingen vitenskapelige undersøkelser, eller tester, å vise til her - jeg ser bare på egen familie, venner, og omgangskrets.
Men - at det funker bra for vektnedgang? Definitivt. Og som medisin for en diabetiker som meg? Helt klart.
Jeg synes ofte en del av lavkarbofolket har et anstrøk av fanatisme, det blir litt kultfakter over noen her. Og det er litt slitsomt. Jeg er nysgjerrig på mye innen dette kostholdet, jeg har lyst til å finne ut mer. Men den såkalte "ekspertisen" her inne har elementer jeg ikke helt klarer å ta alvorlig. Kanskje fordi de tar seg selv så fryktelig alvorlig innimellom?
Jeg tror ikke unger dauer av et eple innimellom - og er man skikkelig tørst, så er det unektelig godt med et glass frisk juice. Aktivitetsnivået til en 2åring er som regel rimelig høyt, og jeg tror de tåler brødskiva eller pastaen, jeg. Som Nellie sier over her - at jeg ikke tåler kh så bra, betyr ikke at ikke unga gjør det. At jeg blei feit, og fikk dia2, har med kostholdet å gjøre. Et kosthold med alt for mye mat. En lite aktiv livsstil. Og en hang til søtsaker. Det gjelder ikke alle, jeg vet - men jeg tror det gjelder de fleste.
En venninne av meg blir dårlig i magen av vanlig brød, men tåler spelt ganske bra (hjemmelaget). Men jeg tror det er gluten i spelt, så dersom man reagerer på gluten reagerer man vel uansett.
Når jeg begynte på ketolyse så var det fordi jeg var redd for å få diabetes 2 og for å gå ned i vekt. Jeg spiste veldig mye karbohydrater (og mye av det var karbohydrater man "skal" spise, i følge norske helsemyndigheter). Etter at jeg begynte på kuren fant jeg ut at det var lurt å lese litt mer om hva jeg faktisk drev med (burde kanskje ha gjort dette i forkant - og da mener jeg mer enn boka til Torkil). Jeg leste meg gjennom bøker som Bedre uten brød (Lutz), Good Calories, Bad Calories (Taube) og The Great Cholesterol Con (Kendrick). Burde sikkert ha lest Uffe Ravnskog også, men har ikke kjøpt den ennå.
Det man finner der er at det er ikke bare i slankeøyemed begrensing av karbohydratinntak kan være hendig. De peker på at veldig mange av de kroniske plagene vi har her i vesten dukket opp samtidig som inntaket av (spesielt rafinerte) karbohydrater økte. Tilfeldighet? Muligens, men fetthaterne tok jo tilfeldigheter i sine funn for sannhet (høyt kolesterol og hjerte-/karsykdom). Verdt å undersøke nærmere? Absolutt, men det virker som om det er en motvilje til å gå karbohydraten nærmere i sømmene, nettopp fordi det er etablert at karbohydrater er bra for deg.
Dette gjør uansett at jeg tenker slik:
Greit at enkelte kan spise "normalt" eller til og med usunt (altså, som alle er enige om at er usunt - masse sukker og godis) og ikke gå opp i vekt. Dette betyr ikke at de er sunne og friske. Tynn og frisk er ikke samme sak. Og om valget mitt er mellom hjertinnfarkt fordi jeg spiser feit mat eller kreft fordi jeg spiser sukker, så tipper jeg at jeg tar det første (selv om mange nyere studier viser at det IKKE er en sammenheng mellom feit mat og hjerte-/karsykdommer).
Gjør det meg til en fanatiker at jeg er skeptisk til alt stivelse og sukker som stappes inn i ferdigprodukter for tia? Karbohydrater de fleste ikke aner finnes i produktene? Hvis det er tilfellet, så får jeg heller leve med at folk synes jeg er fanatisk ;)
Trenger unger karbohydrater? Kanskje litt, fordi det er enklere for kroppene deres å få energi derfra, men jeg tviler sterkt på at de tar skade av å leve ketogent, så lenge de får i seg forskjellige næringsstoffer fra proteiner og fett (og grønnsaker). Hadde vi ikke vært skapt for å leve uten karbohydrater så hadde ikke Inuittene og Masaiene eksistert i dag.
Men nå har ikke jeg barn, så dere kan ikke anmelde meg for barneplaging for å mene det :rolleyes:
Edit: Og det er vel ikke helt uten grunn at Haukeland Sykehus har behandlet epileptiske barn med ketogent kosthold i rundt 100 år nå heller.
Hadde det vært skadelig, så hadde de aldri fått fortsette med det.
"Gjør det meg til en fanatiker at jeg er skeptisk til alt stivelse og sukker som stappes inn i ferdigprodukter for tia? Karbohydrater de fleste ikke aner finnes i produktene? Hvis det er tilfellet, så får jeg heller leve med at folk synes jeg er fanatisk"
Når jeg sier fanatisme, så er det ikke skepsis til ferdigprodukter jeg snakker om - den skepsisen tror jeg er veldig sunn - jeg tror ikke næringsverdien er så stor der. Dessuten er saltmengdene bekymringsverdig.
Nei...jeg tenker på de bastante meningene om f.eks sukkerfri brus/tyggis/pastiller, etc. Jeg har store problemer med logikken i at dette skal stoppe vektnedgang. Også har du alle de som sier at de er SÅ glad de ikke spiser drittmaten lenger, æsj og fysjameg! Og så jobber de iherdig med å finne erstatninger som smaker mest mulig likt drittmaten..."hurra, det smaker akkurat som loff/brød/muffins/kake/sjokolade/osv!" Også går de på smell etter smell...på den karbomaten de synes er så motbydelig nå, og som de blir SÅ dårlig av. Æh...oki. Logikken er fantastisk.
Jeg banner vel i kjerka nå, men jeg lengter etter de gamle gode karbene, jeg - uansett hvor farlige de er for meg. Innimellom blir det en og annen potet, litt mørk sjokolade, et eple, etc - men i det store og hele er jeg flink. Og da sier jeg flink fordi blodsukkeret mitt er såpass stabilt at jeg ikke trenger insulin i sprøyteform. Men synes jeg det er stas med alt fettet? Nope, jeg er skikkelig lei. Mett, ja. Og sakte men sikkert slankere, ja. Men jeg savner brødskiva mi. De fleste substituttene for den fæle karbomaten smaker pøkk. Det er derfor vi sprekker innimellom - ekte vare er så inni hampen mye bedre ;)
Men! Jeg har slutta å røyke. Yay! :heia: Og søte snille legen min på Radiumhospitalet jubla litt, og sa at det var det viktigste jeg noen gang kan gjøre for helsa mi, ifht diabetes, hjerte/karsykdommer, slag - og ikke minst ifht å forhindre tilbakefall av kreften. "Hadde du ikke hatt diabetes, kunne du spist jævlig mye sjokolade når du har kutta ut røyken, du hadde ikke klart å spise på deg noe i nærheten av de skadene sigarettene påfører deg"
Noe dritt med den dia`n altså ;)
En slags oppsummering kan vel være at det hadde vært hyggelig med litt mer ydmykhet her inne, litt mindre "ekspertise" på et utrolig komplisert felt, og litt mindre pekefingre og moralprekener. For vi er alle individer, og alt passer ikke alle - ikke glem at ditt liv og dine erfaringer er anekdoter, ikke fasit.
Hadde dette vært et hvilket som helst annet forum så hadde jeg vært enig med deg. Men dette er et forum for lavkarbo, det sitter utrolig mange mennesker her inne med enorm kunnskap som øser ut av denne til folk. Mange av de som kommer inn hit har ikke åpnet en bok og folk forklarer og forklarer med varierende tålmodighet og svarer på det samme spørsmålet 20 ganger i uka.
Det er så utrolig mange som klager over manglende vektnedgang og allikevel så sutres det når man ikke kan spise erstatninger for alt og som ikke forstår at lavkarbo er mat for god helse og god helse innebærer ikke en masse sukkererstatning og jeg lurer på hvorfor det er de kunnskapsrike som skal være ydmyke?
Det er da vitterlig de som ønsker hjelpen som skal være ydmyk over at folk helt frivillig hjelper, hjelper enda mer og på toppen av alt, hjelper litt ekstra.
Egne erfaringer og kunnskap er ikke nødvendigvis det samme, tenker jeg da. At man sitter inne med mye kunnskap på egen kropp tviler jeg ikke på - det gjør jeg også - men kan denne alltid overføres betingelsesløst til andre? At man deler erfaringer er flott - men jeg har inntrykk av at det ofte framstilles som fasit, ihvertfall fra de mest ihuga her. Jeg har sett påstander framsatt her som er direkte feil, men en bister og aggressiv tone innbyr ikke akkurat til debatt. Noen ganger får man nesten inntrykk av at "er du ikke med oss, så er du mot oss".
Gjentatte ganger har jeg sett folk stille spørsmål ved de oppleste og vedtatte sannheter her inne, og det blir ikke tatt nådig opp. Er det ikke rom for nye tanker og kritiske blikk, så er det heller ikke rom for utvikling og framskritt. Da sier man at her finnes alle svarene, gåten er løst, ingen kritikk takk!
Er det ikke nettopp denne holdningen som har ført til at fettskrekk og kolesterolmyter har fått leve så lenge...?
Det er synd du ser det slik. Selvfølgelig er det rom for nye tanker og utvikling.
Men nå er det også slik at man leser innlegg forskjellig og det har jeg sett mange eksempler på. Så om du leser innlegg annerledes enn meg det skal jeg ikke si, men dette er utrolig langt fra hvordan jeg oppfatter forumet og også langt fra tilbakemeldingene vi får i hovedsak.
Løsningen er jo at de som synes informasjonen blir for aggresiv leser seg opp selv, gjør seg egne personlige erfaringer og ikke spør når man ikke vil høre svaret? Jeg leser stadig at folk opplyser at blant annet partystoppere ikke gjelder alle, at søtningsmidler ikke gjelder alle og at man må prøve seg frem.
Nei, det er ikke denne påståtte holdningen som er årsaken til fettskrekk og kolesterolmyter. Det er det jusk i forskning og propeganda fra staten som er årsaken til. Det er ikke nødvendig å blande kortene selv om man ikke er enig i hva folk skriver og måten de skriver det på.
Jeg blander ikke kortene, det ser du om du leser det jeg faktisk skriver. Jeg spurte ikke om årsakene TIL fettskrekk/kolesterolmyten (jeg er fullstendig klar over årsakene) - jeg reflekterte over årsakene til at disse mytene hadde fått leve så lenge.
Jeg synes det minner om fanatisme når medlemmer her inne synes det nærmest er barnemishandling å gi spebarn mos av grønnsaker som vokser under jorden, slik jeg leste i en tråd for en tid tilbake. Mange av de som hevder at små barn i vekst ikke tar skade av et kosthold uten karbohydrater, har ikke selv barn.
Jeg mener det vitner om fanatisme i noen av disse diskusjonene hvor man nærmest synder ved å gi barn frukt, yoghurt, grovt brød og sjokolade.
Mens jeg mener at et liv er annet enn å spise korrekt.
Når man som foreldre står midt oppi dette med barn og kosthold, er det utrolig frustrerende å lese alle de "korrekte" rådene som ekspertene uten små barn sprer om seg med. Når ble gulrotmos skadelig for et barn på 7 måneder? Og hvis småen ikke spiser, ja da serverer man fruktmos om det er det eneste som går ned, eller kjøpegrøt, eller middag på glass. Barn er ikke roboter man programmerer til å spise korrekt. De skal spise og smake på variert mat. Stek, søt, sur. Myk, hard, kald, varm.
Siden jeg selv lever på lavkarbo, sier det seg selv at min jente får et lavkarbokosthold. Men hun får også mat med karbohydrater. Grøt, brød og frukt. Og ingen verdens ting tyder på at hun tar skade av dette.
grunnen til at JEG fikk inslulinresistens, er jo på grunnlag av et HELT annet kosthold. Ristet loff med smeltet smør var min favoritt. Eller kneipp med smør, sjokoladepålegg OG brunost. Det hendte kanskje annenhver uke at jeg spiste et måltid med lite karbohydrater. Jeg synes det blir totalt feil å sammenligne kostholdet mitt barn får (som mange her har kritisert) med det kostholdet som mange her har blitt syke på. Jeg vokste jo opp på Toro f eks. Min jente har smakt potet to ganger i sitt 21 måneder gamle liv.
Og jeg mener fremdeles at propaganda fra staten er den viktigste årsaken, sammen med Keys 7-lands undersøkelse som viste seg å være juks. Denne myten har levd i så mange år at det vil ta tid å få den bort, men det skjer oftere og oftere at leger ser at den informasjonen de har gitt sine pasienter ikke lenger er riktig fordi det har kommet nyere forskning. Det er jo absolutt utvikling som du etterlyser.
Dette er spennende lesing. Jeg lurer litt på hvor mange her inne har barn mellom 1-3 år som lever lavkarbo. Holder dere strengt til lk kost eller er det rom for utskeielser?
Vet du, jeg kan bare signere deg jeg.
Dette med kosthold var noe helt annet da vi var barn.
Selv fikk jeg ofte finbrød med sirup elller sukker på. Vanlig pålegg hjemme hos oss var helst søtt pålegg som : Sjoko, hapå og syltetøy.
Og til middag var det selvfølgelig overvekt av potet og grønnsaker.
Det ble mye karbohydrater ja.
Jobber i barnehage med småbarn og jeg må si jeg er imponert over hvor mange av foreldrene som faktisk sender med ungene sine sunn og næringsrik mat.
Ellers så jobber vi veldig med kosthold i barnehagen også, men vi kjører ikke lavkarbo nei
Hva gjør du da om du får et barn med epilepsi som skal leve ketogent i barnehagen?
Det er da absolutt barn som lever lavkarbo, de spiser lite eller ikke noe brød, matpakkene deres er helt fantastiske med god ren mat og de spiser kanskje youhurt naturell med fruktbiter i.
Min sønn på 7 har venner fra andre land som lever lavkarbo, de er ikke vant til brød og spiser naturlig lavkarbo og har gjort det hele tiden.
Igjen, ingen snakker om å sette barn på ketogen diett, man snakker om et karboredusert kosthold uten sukker og hvetemel.
Og du ville ikke sett på brødet til min sønn at det var lavkarbo, det består mat som er godt for kroppen og som ernæringsmessig er langt bedre enn brød fra butikken.
Min sønn drikker vann, det er det han velger selv og det han spør etter. På lørdager får han litt brus og barnetvgodt.
Diskusjonen er for unyansert, for svart/hvitt. Det er stor forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hele hodet.
Jeg har da jobbet i bhg i mange år nå og så langt har jeg aldri hatt barn som har levd på lavkarbo.
Selvfølgelig måtte vi ha forholdt oss til det om vi fikk inn barn som av en eller annen grunn må leve lavkarbo pga sykdom.
Vi har da allergikere også og de får da også mat hos oss.
men uansett så må det da være lov til å si at man er skeptisk til at små barn skal leve på lavkarbo!
Jeg er enig med deg Georgine, det blir for svart hvitt. Men om man som pedagogisk leder i barnehagen får et barn med epilepsi på ketogen diett, så er jo dette noe helt annet.
Jeg har lest om disse studiene hvor det er påvist positiv virkning for noen av barna. Denne dietten er ikke noe i nærheten av Fedon f eks, men minner mest om Skaldermann, og er en svært krevende diett for barn å følge. Så det er ikke bare enkelt akkurat dette med epilepsi og ketogen diett! Mange av barna fikk forstoppelse og vondt i magen, andre fikk problemer med lite variasjon. Effekten dette kostholdet har på barn med en viss type epilepsi er heller ikke veldig godt dokumentert.
Og jeg er også helt enig med deg at et kosthold med redusert inntak av hvetemel og sukker er optimalt, og også noe vi bestreber å følge. Men de får lunsj i barnehagen, med brød, så dermed spiser hun jo noe. Jeg kunne levert eget brød til henne, men det ser jeg på som unødvendig. Den lille halve skiven hun får i seg tar hun ikke skade av.
Det er faktisk endel her inne som snakker om LCHF for barn, og som mener at ketogent kosthold er det beste.
En gylden middelvei, ta bevisste valg, vi vil jo alle det beste for barna. jeg tror ikke det er mange forelder her inne som stapper ungene fulle av snop, sukker og hvetemel.
Hvorfor har de behov for raskt tilgjengelig energi? Er det viktig at de er propeller? Er barn med ADHD som blir værre av karbohydrater noe vi egentlig ønsker?
Jeg sitter ikke på svarene her, men jeg blir nødt til å stille meg skeptisk til uttalelser som den over. De har ikke bruk for raskt tilgjengelig energi. Ingen har egentlig det, om ikke de driver med sprint.
Og når det gjelder tidligere uttalelser om at "Gjentatte ganger har jeg sett folk stille spørsmål ved de oppleste og vedtatte sannheter her inne, og det blir ikke tatt nådig opp". Prøv å gå inn på VGs vektklubb eller send en e-post til Drevon for å si at lavkarbo er en bra ting. Da stiller du ikke engang spørsmål ved oppleste og vedtatte sannheter.... da er du plutselig sektmedlem. Ser du hvor jeg vil med denne? ;)
Kanskje de har godt av å få det litt roligere i kropp og hode? ;)
Min datter har vokst opp på skikkelig norsk husmannskost. Var restriktiv med fint brød og Nugatti. De fikk ikke engang sukkersnop til lørdagskosen før etter fylte 3 år. Unga spiste stort sett den frukten de ville, det var jo så sunt....
Grønnsaker spiste de bra av alle 3 - kort sagt, de fikk litt av alt. Slik man liksom skulle.
Min datter ble sykelig overvektig, jeg pøste på med lightprodukter, grovt brød, mer frukt og gulrøtter. Vekta hennes fortsatte oppover og hun er nå slankeoperert med -50 kg som foreløbig resultat. Hennes bror ble undervektig og 3.mann hadde litt "valpefett", men ellers normalvektig.
Hadde jeg kjent til lavkarbo dengang hadde det meste av karbohydrater vært fjernet.
Det å være restriktiv på karbohydratene er ikke det samme som å sette den på ketogen kost, bruke fornuften uten å være ekstrem :)
Alkohol gir også rask energi, men jeg håper da vi er enige om at det ikke betyr at man skal gi det til barn. Og nei, jeg sier ikke at det betyr at barn skal ha 0g karbohydrater, men for mye karbohydrater og for lite fett er årsaken til langt flere plager og sykdommer enn diabetes og overvekt. Det er ikke alltid man ser plagene. Slank betyr ikke nødvendigvis sunn.
Barn tåler karbohydrater bedre enn voksne, fordi voksne har tøyet og tøyet "insulinstrikken". Det er ikke uten grunn at mennesker som har vært slanke hele livet plutselig begynner å legge på seg når de blir sånn 40-50 år gamle. De har bare sterkere "strikk" enn mange andre som har lagt på seg i ung alder. Men så begynner også de å bli insulinresistente. Mennesket er ikke tilpasset til å spise høykarbo hver dag hele året. Før hadde vi bare tilgang på frukt og slikt i sesonger - ikke hele året.
Jeg stemmer for å gi barna en god start på livet med sunn mat, det vil si LCHF. Man trenger ikke å være så streng som de som slanker seg. All reduksjon av karbohydrater er jo til det bedre. Men jeg ser heller ingen problemer med å sette et barn på ketogen kost. Hvorfor skulle deres karbohydratbehov være så mye annerledes enn et voksent menneskes? Hva gjorde steinaldermenneskene? Ga de barna spesialmat til de var ferdig utvokst eller samme maten som de voksne spiste? Er evolusjonen så dum at maten de voksne spiste var ugunstig for barn å spise?
Er det ikke en vesentlig forskjell på voksne og barn? Det er vel i grunn flere? F.eks at barn skal VOKSE, noe voksne helst ikke skal? De beveger seg mer (hvertfall de små). Alt er under utvikling. Og listen bare fortsetter og fortsetter.
Jeg har ei på 19 måneder. Hun spiser som meg: balansert.
Hun spiser IKKE mye av hverken brød, poteter, sukker, pasta, ris osvosv, men hun spiser karbohydrater:)
Ikke er hun trist, lei, deprimert, feit, deformert, lat, syk, eller noe man skulle tro var den direkte konsekvensen av å spise, litt karbohydrater, når man leser enkeltes oppfatninger, overbevisninger og erfaringer, her inne.
Og hun regulerer faktisk mye av karboinntaket selv. I perioder foretrekker hun å spise brødet (lindbergbrød) og i perioder holder hun seg til å spise pålegget (som oftest ost, skinke, egg, salami, philadelphia osv)
Beklager å knuse alle LCHF-tilhengeres drømmer, men å gi en unge f.eks en brødskive med smør og pålegg gir IKKE barn hverken ADHD eller propelltendenser altså... Ikke barn flest hvertfall.
Hva med å se hvert enkelt barns behov, isteden for å sitte og fortelle ALLE foreldre at de bør begrense barnas karboinntak til grønnsaker og bær?? Når var sist gang vi var ute og løpte, tryna, klatra, huska, hoppa, hoia osv i åtte timer i strekk, hver dag, fem dager i uka? Det er hverdagen til min lille snuppe og SAMTLIGE barn i barnehagen hennes, så ja. Ser ikke helt behovet for ytterligere begrensninger, jeg altså.
Fjasnissen: Barn er stadig i bevegelse,og de beveger seg nesten hele deres våkne tid. Barn bruker mye tid på barnehage og skole. De bruker mye energi på konsentrasjon og til å lære seg og sortere ny stimuli hver eneste dag. Barn produserer mer enn 1 milliard nye celler hver dag, og det kreves mye næring for å støtte denne utrolige tillveksten. Barnas vev og organer trenger næring for å utvikles på riktig måte. Barnas stoffskifte er høyt. Barnas nivå av fysisk aktivitet og det faktum at kroppen stadig vokser og reparerer seg skaper et enormt energibehov.
Derfor tror jeg unger har godt av gode karbohydrater, for vekstens skyld. Insulin er såvidt jeg vet et veksthormon? Og morsmelk inneholder i følge min helsestasjon 40 % kh. Tilfeldig? I think not.
Det er bra at unger rører på seg, la oss ikke presse den skadelige inaktiviteten på dem, den kommer tidsnok om man ser på samfunnet i dag. Man har ikke nødvendigvis ADHD om man er litt turbo - uansett hvor populær den diagnosen ser ut til å ha blitt. Og det fineste med all denne aktiviteten er at vi foreldre får litt trim også! Win/win :)
Nei, jeg trenger ikke kikke inne på VGs vektklubb, jeg har gått utallige runder med senteret for sykelig overvekt her i Tønsberg - jeg vet godt hvordan lavkarbofolket blir ansett.
Carisma: Det kan virke som du er litt glad i å bruke hersketeknikker? ;)
Charlott: Beklager, men datteren din ble ikke sykelig overvektig av de matvarene du beskriver. Da lyver dere for dere selv. Det høres muligens brutalt ut, men man blir ikke så feit av gulerøtter, grovbrød og frukt. Jeg ble også feit på de matvarene der...OG alt den andre søpla jeg stappet i meg ved siden av. Man må stikke fingeren i jorda, altså. Selv om det gjør vondt. Fedme er selvforskyldt, med unntak av spesielle tilfeller som er irrelevante i de fleste diskusjoner.
Supera: Alkohol? Skal vi prøve å holde oss nogenlunde saklige? Det er godt mulig et barn kan leve på et ketogent kosthold, men er det optimalt? Nei, det tror jeg faktisk ikke, For mat er også kultur, og et barn skal vokse opp i et samfunn, ikke i ei hule eller en iglo. Det er fryktelig mye vi voksne ikke trenger også, men som vi koser oss med, eller som er en del av det kulturelle og rituelle i samfunnet vårt, det være seg en utepils, eller bursdagskaka på jobb. Jeg er ingen asket - jeg omgir meg med en masse unødvendige ting (man må ikke ha en Playstation3, men oh so much fun!) - og jeg måtte ikke ha påskeegg (men, fy så godt det var!). Life is a journey, not a destination.
Det er et VELDIG godt poeng. Alle som liker å bruke steinaldermannen som eksempel vet vel hvor lenge steinalderbarna ble ammet? Det er jo kjekt å vite, sånn at vi skal vite akkurat når vi skal slutte å gi dem karbohydrater.
Jeg demoniserer ikke litt karbohydrater, men jeg ville få frem poenget at det er ulogisk at LCHF skal være ugunstig for barn. Det finnes mange folkegrupper som lever ketogent hele livet og har ikke våre "epidemier" som overvekt, diabetes, kreft, ADHD, hjertesykdom +++.
Det at barna beveger seg mye betyr bare at insulinresistensen er lavere og at de må innta mer energi for å gå i samme overskudd enn hvis de hadde beveget seg mindre. Ikke det at jeg oppfordrer til stillesitting, bare en forklaring. Voksingen i høyden har hormonelle årsaker, akkurat som når de fleste som vokser i bredden. Hvordan får man best hormonell balanse? Ved å spise mindre karbohydrater får man mindre insulin som er et anabolt hormon og derfor mer av de andre anabole hormonene. De andre anabole hormonene er veksthormon og kjønnshormonene. Vil det være positivt at et barn i vekst får mer veksthormon? I de fleste tilfeller, ja. Da vi begynte å spise korn ble vi plutselig kortere og feitere.
Dårligere beinvekst, smalere kjeve som ikke har plass til visdomstenner (høres det ut som et kjent problem? ;)) eller de andre tennene for den saks skyld, mye sykdommer og mer. Noen av kapitlene viser folk som ikke hadde tilgang på tannlege, men hvis dere ser på de som hadde tilgang til tannlege så ser dere stor forskjell på de som spiste sin tradisjonelle mat og de som spiste modernisert vestlig. Og dette her er fra 1930-tallet, så ikke noe særlig lørdagsgodt, McDonalds og slikt akkurat.
"Hva med å se hvert enkelt barns behov, isteden for å sitte og fortelle ALLE foreldre at de bør begrense barnas karboinntak til grønnsaker og bær?? Når var sist gang vi var ute og løpte, tryna, klatra, huska, hoppa, hoia osv i åtte timer i strekk, hver dag, fem dager i uka? Det er hverdagen til min lille snuppe og SAMTLIGE barn i barnehagen hennes, så ja. Ser ikke helt behovet for ytterligere begrensninger, jeg altså." (via Nellie)
Frøken Scott, du kan sitere en annen bruker ved å trykke Siterknappen nederst i hjørnet i deres innlegg. Du han sitere flere i samme innlegget ved å trykke knappen der det står "+ og etterpå skriv svar nederst på siden.
Jeg føler denne diskusjonen til stadighet dukker opp. Barn er et litt sart tema og til slutt så ender det egentlig på at alle må gi sine barn det å spise som de føler er rett og forsvarlig. Det nytter ikke å komme med pekefingre til andre tror jeg.. Jeg tror man gjør så godt man kan, jeg. Nå har jeg ingen egne barn, så jeg vet ikke hva jeg ville gjort. De hadde nok levd på et kosthold uten hvete, ris og mye sukker. Men hvordan resten hadde sett ut har jeg ingen aning om.
Hovedinnlegget fokuserte vel på om man kan la et barn leve på lavkarbokost, uten kornprodukter. Biologisk ville jeg tro at det er helt uproblematisk, jfr. alle urfolk og slikt som er nevnt tidligere i tråden. Praktisk og sosialt er det veldig problematisk, og vi som har barn vet at man må svelge kameler både på langs og på tvers underveis i enhver barneoppdragelse.
En av de største bekymringene til småbarnsforeldre er at smårollingene spiser lite/dårlig. Jeg var av den oppfatning (før jeg fikk barn) at de kommer til å spise når de er sultne, selv om maten kanskje ikke smakte i utgangspunktet. Nå som jeg har to barn selv, vet jeg at bildet ikke er såååå enkelt. Sultne barn er sure. Trøtte barn er sure. Sure barn skriker. De sutrer og griner, alt er feil, trass og raserianfall blir MYE verre når basisbehovene ikke er dekket. Barn har (som nevnt før her) stort energibehov, og sultfølelse er som oftest akutt - jeg minnes at særlig sønnen min HANG i buksebeinet mitt fra vi kom hjem til middagen sto på bordet, mens trakk og dro og maste og rett og slett holdt på å drive meg fra vettet. Jeg er motstander av småspising mellom måltidene, så han måtte pent vente til middagen sto på bordet. Men HYGGELIG er det jo ikke. Man TRENGER de pusterommene der barna er mette, uthvilte og fornøyde - for å hente seg inn selv så man kan ta tak i alle de ANDRE kampene man skal gjennom med små barn. Kampen om tannpussen. Kampen om påkledning. Kampen om bordskikk. Kampen om handlerunden i matvarebutikken. Kampen om legging og søvn. Lista over problematiske områder i barneoppdragelsen er lang, og kampen om riktig mat er bare EN av disse.
MÅ man kompromisse i barneoppdragelse og når det gjelder kosthold? Nei, man MÅ kanskje ikke det, men de fleste gjør det. Jeg også. Det er ikke fordi jeg er svak, mangler viljestyrke eller ikke vil barna mine det beste i verden. Det er fordi vi skal ha en hverdag vi kan leve med alle fire, og et militært regime uten slingringsmonn tror jeg blir for tøft både for meg og barna.
Gode poenger, men det trenger vel ikke være militært regime bare fordi man fokuserer på sunn mat i hverdagen? Jeg kan ikke huske å ha sett noen som mener at barna ikke skal få en eneste bit av noe høykarbomat noensinne. Det som er forbudt blir ofte spennende, så å forby mat er ikke veien å gå. Hvis jeg en gang får barn, så kommer de til å få sukker og korn i blant de også. Men ikke hver dag. Om de f.eks. hadde vært på besøk hos besteforeldrene og blitt proppet full av sukker så hadde jeg ikke brydd meg så mye om det så lenge det ikke skjer for ofte.
Og når det gjelder sultne barn; vi har vel lært at fett og proteiner metter lengre enn karbohydrater? ;)
Men de vokser ikke på karbohydrater ( i høyden hvertfall, muligens i bredden ;)) Det er proteinene som er byggesteinene de vokser på. Og fra både mitt eget, søsken, venners og ikke minst venners barn sitt kosthold viker ofte proteinene til fordel for karbohydrater i barnekosten. 2 sleiver ris og 2 biter (ikke hele, kun biter) pølse ser ikke jeg på som optimal kost å vokse på. Masse rask energi ja, men neppe særlig mye byggesteiner for en tiåring!
I den grad ironi er en hersketeknikk? Vel, jeg kan godt si det rett ut jeg, det du sier er jo at du liker ikke at vi er så fastlåste her inne så lenge vi mener noe annet enn deg. Så fort noen mener noe du er enig i er vi plutselig åpne og nytenkede?
For de som sitter med samme intrykket vil jeg anbefale å se på eldre innlegg her på forumet, spesielt av Nille mfl. Det er kunnskapsrikt, utfyllende og mye mer seriøst enn mye av deet som skriver her for tida.
Ikke brutalt, men uvitende og arrogant. Vi er mange som har blitt store av nettop den kosten. For det var jo den vi ble satt på av helsesøster, leger osv i barndommen da vi begynte å bli større. Selv ikke mine venner med både bulimi og anoreksi var så flinke til å spise riktig som jeg var. Jeg har slanket meg konstant siden 11-årsalderen påd en maten som beskrives, trent fire ganger i uka, og økt i vekt år for år. At du og andre "allvitere" mener at vi satt og stappet i oss sjokolade foran tv'n i årevis mens vi løy foreldre og helsevesen opp i ansiktet, viser at det er hylende behov for å opplyse verden om hva de forskjellige matvarene gjør med kroppen og hvor lite det skal til for noen av oss.
På den ene siden etterlyser du rom for nye tanker:
På den annen side viser du en fantastisk ignorant og arrogant holding som viser at hos deg er det slett ikke rom for nye tanker:
Jeg kan love deg at det er mulig å bli feit av grovbrød og frukt. Du må også huske på at hele dette forumet er bygget opp omkring "nye tanker". De fleste forummedlemmene her har måttet forkaste alt man har lært om kosthold og snu opp ned på matpyramiden og andre gamle dogmer for å oppnå god helse.
Så, når en ignorant som deg kommer og kritiserer forumet for manglende nytenkning blir det bare dobbelt komisk.
Javisst metter fett og protein best, og personlig kan jeg si at jeg vel aldri har vært mer tilfreds enn på dette kostholdet :) Jeg etterstreber også at barna mine skal spise det jeg oppfatter som sunn og nyttig mat.
Når jeg fikk barna våre spiste vi som "alle andre" nordmenn; norsk husmannskost med grove kornprodukter, kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, melk osv. Det vanket ris, poteter, pasta eller brød til hvert eneste måltid, i tillegg til protein, grønt og noe fett til middagene. Greit nok at barna må smake på all maten som blir servert (når de er to år havner det fort vekk på gulvet dersom det ikke faller i smak). Oftest spiser de jo da mest av det de liker best av det som blir servert. Slik blir det fort vekk endel ekstra karbohydrater inn. Man er jo også opptatt av at barna skal bli mette (jfr. det tidligere innlegget mitt). Samme med pålegg. Mange barn vil f.eks. kun spise den gule boksen med leverpostei, kun kaviar, kun salami osv. osv. Og for at barna skal spise seg mette så serverer foreldrene det. Ikke at barna styrer maten, for foreldrene bestemmer jo hva som er tilgjengelig, men det blir jo likefullt et kompromiss.
Jeg er helt enig i at man ikke skal være sorthvitt i dette. Barn som ikke har allergier kan godt få is om sommeren og godteri på lørdag. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg nok forsøkt å begrense bruken av stivelse i kostholdet til familien, men den gang hersket en annen oppfattelse av hva som var bra mat.
Poenget mitt var at det at barna SPISER, av og til er viktigere enn HVA de spiser. Sånn var det iallefall for oss :)
Ironi kan så visst være en hersketeknikk, men ironi er også en kunst - en kunst ikke alle behersker like godt.
Forøvrig er konklusjonene dine om hva jeg tenker og mener svært forutsigbare, (og helt på vidda) og bekrefter mange av mine tanker om en del forumbrukere her inne.
Og du...kall meg gjerne uvitende og arrogant - det forandrer ikke det faktum at man ikke blir feit ene og alene på lavkalorivarer som f.eks frukt og gulerøtter. Jeg har aldri møtt en eneste tjukkas, (og jeg har møtt en del opp gjennom åra), inkludert meg sjøl, som har blitt feit av frukt, brød og grønnsaker. At man tåler kh dårlig, er en ting - men du skal stappe i deg en god del mer enn det for å bli f.eks 50 kg overvektig. Eventuellt svære mengder - og da er det vel strengt tatt porsjonene det er noe galt med...? En ting er å lure seg sjøl litt, men dette er hinsides selvbedrag. Om man må ty til en slik livsløgn for å forklare/leve med sin overvekt, så ok - men ikke framstill det som noen universell sannhet.
Forøvrig er det bare vås og si at man ikke vokser i høyden på kh, den norske vernepliktige mann har blitt en god del høyere de siste 150 åra.
Kula: I rest my case.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.