Kjenner jeg blir litt i tvil. Folk stiller seg jo helt ukritisk i kø i timesvis for å få vaksine.... jeg føler hysteriet har tatt helt over hos alle :(
Er i utgangspunktet skeptisk til å ta en vaksine som bare er mikset sammen i hyrten og sturten liksom..
Er nok litt hysteri i begge ender av debatten. Jeg er veldig skeptisk, og synes media gjør et sirkus av det hele.
Jeg synes ikke noe særlig om å skulle ta en så dårlig utprøvd vaksine, for min egen del, og jeg føler ikke noe kollektivt ansvar heller, særlig med tanke på at jeg omgås heller lite veldig syke mennesker og små barn. Og det argumentet med at ferdigrøyk og ferskvannsfisk inneholder mer formaldahyd og kvikksølvforbindelser kan man få billig av meg (nå røyker ikke jeg ferdigrøyk, forsåvidt), for det er vel en viss forskjell på å spise noe og få det injisert direkte i blodbanene!
Uansett da, jeg har mest sannsynlig hatt svineinflunsaen, så jeg er jo i tilfelle immun :D Ikke var det noen big deal heller. En helt sedvanlig influensa, varte i seks syv dager. Helt grei skuring.
Joda, vet det. Skrev mest for å provosere litt. Eller belyse en teknikk vi mennesker er flinke til å ta i bruk; vi lærer alle best når vi lærer om noe som interesserer oss, og når svarene vi får skissert passer vårt "verdensbilde". Så kan man, om man vil, strekke dette så langt at man blir huggærn, om man tør/vil.. ;)
Gjelder meg også. Derfor tar jeg vaksinen, så snart jeg bare får den. Så logisk for meg, og så lite logisk for andre. Hva man vil "tro" på, er det som styrer oss. Og nei, jeg sier IKKE at jeg har rett, bare at jeg tenker/tror litt anderledes enn de som velger å ikke vaksinere seg. Så enkelt, og så vanskelig, er dette spørsmålet.
Jeg bor alene og møter ytterst sjelden noen som er mer "risikogruppe" enn jeg selv er - og jeg blir utmattet av å høre om køene og kaoset, så jeg tenker jeg står over og krysser fingrene for at jeg overlever også dette årets influensavariant...:rolleyes:
Min vaksinedose er jeg så "vennligsinnet" å gi bort. Har lest nok om hva den inneholder, hvor mange dødsfall som er assosiert til vaksina (ingen sammenheng bevist, det vil det nok heller ei bli), hvor mye legemiddelfirmaet som har produsert vaksina tjener (ja, gjør meg også skeptisk), og bare det at GlaxoSmithKline fraskriver seg ethvert ansvar gjør at for meg er det noe som skurrer.
Ikke tror jeg denne influensaen er ille som man skal ha den til heller, når man snakker om dødsfallene assosiert med vaksina, begynner man å snakke om antallet dødsfall som skjer hver dag (uavhengig av vaksine), men når det er snakk om dødsfall pga. svineinfluensa blir disse tallene ikke trukket fram..
Uansett, jeg dør heller av svineinfluensa enn av vaksina, som for alt jeg vet kan gi meg en langsom og smertefull død om 10 år...
(USA 1976: 25 døde av svineinfluensavaksine, 1 død av svineinfluensa....)
Ang; USA 1976: 25 døde av svineinfluensavaksine, 1 død av svineinfluensa....
"Nøkleby forteller at tilfellet fra 1976 er svært godt kjent, og at også norske myndigheter har vurdert dette alvorlig. Men vaksinen som brukes i dag er ikke lik den som ble brukt i 1976. I tillegg mener Nøkleby at det er svært stor sannsynlighet for at vaksinen som ble brukt i 1976 var forurenset - noe det ifølge Nøkleby er svært liten sannsynlighet for at dagens vaksine er."
Sønnen har svineinfluensa nå! Ble syk mandag som en av mange på skolen.
Gubben tok vaksinen på fredag pga behandlingstrengende astma.
Snuppa får vaksine på skolen så fort den foreligger.
Og jeg, jeg er i risikogruppe, har ingenting i mot vaksiner, syns alle som kan burde vaksineres, er ikke redd for sprøyter, men......
Alt dette styret, da!:eek:
Da jeg ba om time hos fastlegen, fikk jeg bare beskjed om at de ikke hadde flere timer "til sånt" og at jeg måtte dra på helsestasjonen for å stå i kø etc.
Jeg har lest at det er stor sannsynlighet for at ikke alle KAN få vaksinen på denne siden nyttår.
Men så mener mange da at alle skal vaksinere seg for å hindre spredning, og for å beskytte risikogruppene.
Solidaritetsvaksinering.
Selv om alle VIL ta vaksinen nå, så går jo ikke det!!!
Det burde jo være sånn at ALLE i risikogruppene fikk muligheten til å få den før de utenfor risikogruppe fikk tilbud. Nå er det jo sånn at "er du i risikogruppe, så må du løpe og kjøpe den uka som du er prioritert og etterpå så gjelder det å være "først i køen" Merkelig opplegg..
Hva skal man gjøre? skal man stille seg fremst i køen og "stjele" vaksine fra noen som kanskje virkelig trenger den? Eller skal man ta vaksine så man ikke smitter noen som IKKE fikk vaksina fordi at man tok den selv.
Vi melder oss inn i den norske kongefamilien, da slipper vi å tenke på slike trivialiteter ...
Kronprinsparet har fått allerede de, enda det foreløpig ikke har kommer halvparten av de vaksinene som treng til risikogruppene i Asker.
Dere vet.....kongefamilien og nøkkelpersoner i staben møter jo så mye folk.....
NB! Jeg skal ikke ta vaksinene altså, selv om jeg blir kongelig ;)
Jeg har heller aldri sagt at det er samme vaksine, det er bare prinsippet for hva som kan skje når massehysteriet tar overhånd...
Ang. få viruset flere ganger: Så lenge viruset er det samme, dvs. ikke muterer kan man ikke få det flere ganger. Det som kan være faren er derimot hvis viruset muterer, og blir enda farligere enn det er - har hørt snakk om at de som da har gjennomgått influensaen har større sjanse for immunitet enn de som har tatt vaksinen, dvs. immuniteten etter gjennomgått infeksjon er større enn den man får etter vaksinen
Jeg tar vaksinen på mandag...har astma,
og min svigerinne som er bioingeniør på Ahus har fortalt meg at den kan angripe lungevev, så da er det ikke mer å tenke på for min del....
I dag hevdet de også at vanlig forkjølelse kunne gi immunitet... :rolleyes:
Det kan vel oppsummeres med at enten så får man det eller så får man det ikke. Får man det kan man dø av det. Det kan man av å gå over gata også...
Jeg skal ikke ta vaksine. Har en romantisk ide om at immunforsvaret mitt skal få noe å bryne seg på innimellom, så får se åssen det barker i vei.
Edit: jeg vet jo at vaksine består av døde virus samt ekstra gift (kvikksølv, skvalen) som skal hisse opp immunforsvaret altså, jeg tenkte på "ekte" utfordringer
En annen grunn til at jeg ikke er så ivrig etter å ta denne vaksinen er at jeg tilhører den gruppen ME-syke med overaktivt immunforsvar... det vil si at skjønt jeg har masse rare symptomer og plager til enhver tid, er det mange, mange år siden sist jeg snappet opp selv en bitteliten forkjølelse, langt mindre en influensa. Slapp og hoven og sårhalset er jeg alltid, men aldri hoste-nyse-snufse. ;)
Så tankegangen min er litt sånn at hvis dette influensaviruset klarer å smitte meg, blir det nesten litt høytid... for da får kanskje kroppen min et spark til å endre på ting som ikke fungerer helt som det skal i utgangspunktet :rolleyes:
Jeg har tatt svineinfluensavaksinen. Tok den i går, og synes det er helt greit. Bor i en liten kommune, så her fikk alle tilbud om å vaksinene seg.
Litt støl i armen i dag, og føler meg ganske sløv og slapp. Men om det er fordi jeg var på en heidundrende fest i går, eller vaksinen, det vet jeg ikke... Men sikkert en kombinasjon...:o
Jeg vil ikke, men blir omtrent tvunget til å ta den.
Snakket med noen i bhg til sønnen, og der var de veldig for vaksinen, og jeg syns det ble ubehagelig å få en kommentar som ; så du skal gå og
smitte alle andre da?!
Men det er jo ikke det det er snakk om, for de som er i risiko grupper har alt fått vaksinen, eller vi få i løpet av ukene som kommer, så om jeg smitter en annen som ikke er i en risikogruppe så ser jeg ikke noe galt med det.
Jeg er selv i 2 risiko grupper. Men jeg er mer redd for vaksinen enn influensaen.
Legen på sykehuset sa at minien her på snart 14mnd burde nok ta vaksine, men det tør jeg rett og slett ikke, den var først ikke anbefaldt til barn under 3år!!
Selvfølgelig skal jeg ta den, er ikke ett sekund i tvil. Jeg solidaritetsvaksinerer meg. Har dessuten ikke råd til at jeg blir liggende strekk ut i en uke, for da må mannen min ta ut ulønnet fri for å ta seg av minsten, og det har vi absolutt ikke råd til. Så jeg unngår det om jeg kan.
Dette som kalles for solidaritetsvaksinering ser jeg egentlig på som en måte for Norge å prøve å spare penger på...
Mannen min fikk tilbud om gratis vaksine på jobben, han jobber alene om natta. Selvfølgelig er det da for at de skal spare penger på det!
Egenmeldingsdagene er øket til 8 dager i forbindelse med influensa så vidt jeg vet....
Jeg er fortsatt veldig usikker på vaksina, men siden Dokka vår og jeg er i risikogruppa blir det nok til at i allefall vi tar den. Jeg har bmi over 40 og har i tillegg dårlig imunforsvar ( les forkjøla en gang i måneden hele vinteren..) og er i risikogruppa. Jeg vil ikke miste Dokka mi eller risikere at ungene at ungene mister mamman sin.
Regner med at de andre får også når det er vaksine tilgjengelig for de.
Man kan bli dårlig av alle vaksiner, da man får symptomer på sykdommen man vaksinerer mot. Det er jo derfor man skal holde ungene på helsestasjonen i 20 minutter etter vaksinene, feks. Etter MMR-vaksinen fikk gutten min "meslinger" en uke etterpå, det varte i 1 dag og er helt vanlig.
Jeg vet noen er imot barnevaksinene også og det provoserer meg enormt. Dette blir kanskje litt annerledes, men allikevel. Det som er skummelt med svineinfluensa er jo at den ikke bare dreper syke og eldre personer. Man vet aldri.
Hadde jeg vært sykelig overvektig nå hadde jeg vaksinert meg asap, men jeg er ikke i risikogruppe så jeg får pent vente. Ungene også.
Jeg skjønner ikke hva denne solidaritetsvaksineringa skal bety, jeg da. Det finnes foreløpig ikke nok vaksiner til alle. Finnes ikke nok til alle som er i risikogruppene engang. Hvordan er det da, for de som ikke er i risikogruppene, solidarisk å ta vaksina nå, hvis det betyr at noen som er i risikogruppene ikke får den før om lenge? Hvis noen kan forklare, så er det fint. Kanskje jeg har misforstått helt?
Vi som ikke er i risikogruppene får jo ikke lov å ta den enda? Vi venter jo til alle de som MÅ ta den, får tatt den. Og jeg tenker på alle de som ikke kan ta den, i solidaritet for dem så vaksinerer jeg meg. Det er det samme med barnevaksinene. Jeg tviler sterkt på at mine barn hadde fått meslinger eller polio om jeg ikke hadde fulgt vaksineprogrammet, men om mange nok hadde tenkt som meg hadde sykdommene sannsynligvis kommet tilbake. Og noen barn KAN ikke vaksineres pga. hjertesykdom og annet, de er avhengige av at alle andre vaksinerer seg. Jeg vet om barn som ikke kan ta svinevaksinen også, og foreldrene håper så mange som mulig vaksinerer seg. Det skjønner jeg godt.
Alle barna mine har fulgt det vanlige vaksinasjons programmet + BCG og hep B vaksiner, så jeg er ikke imot vaksinering. Disse vaksinene er testet ut over mange år. Det er noen som tror at den hjernehinne betennelse vaksina vi fikk på 80tallet har gitt de kronisk utmattelsessyndrom nå.
Det er det jeg er redd for med en vaksine produsenten ikke tar noe ansvar for, som ikke er prøvd ut over tid. Og det er så mye som er usikkert med både influensaen og vaksina, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Jeg har BMI på nesten 43 desverre, og astma. Får høre hva legen sier på onsdag når jeg skal dit.
Jeg hadde skjønt det om det var sånn at alle i risikogruppene fikk tilbud om den først, men sånn jeg har forstått det, så er det nesten sånn at man må være førstemann til mølla og først i køen om man vil ha den.
De har jo, hvertfall i kommunen jeg bor i, satt opp en prioriteringsliste, hvor gravide skulle få denne uka som har gått, de i risikogruppene over en viss alder og under 65 år i uka som kommer, en viss annen gruppe neste uke, barnefamilier, svinebønder + ei gruppe til uka etter der også de utenfor risikogruppene etter det.
Hvis ikke det er nok vaksiner og de stadig skal få nye forsyninger, får alle i disse gruppene, som vil ta, tatt vaksinen, før de går vidre til neste gruppe da?
Er vel sikkert forskjellig fra kommune til kommune også..
Men den ER vel utprøvd? Den inneholder jo omtrent det samme som alle andre influensavaksiner, og egentlig ikke noe skummelt i det hele tatt. Tviler på at Norge hadde anbefalt alle å ta noe som kunne føre til at folk ble liggende syke eller døde, da hadde de vel for det første hatt erstatningskrav på nakken, og for det andre er det svært dårlig økonomi for landet om folk blir liggende syke, det er jo bla. nettopp derfor de ber folk vaksinere seg. Skikkelig ulønnsomt om folk allikevel blir liggende syke, liksom. Jeg skjønner ikke hva som er skumlere med denne enn med de vanlige influensavaksinene.
Hadde jeg vært sykelig overvektig hadde jeg tatt den asap, som sagt. Men da hadde jeg også vært i en risikogruppe, og influensaen hadde hatt stor sjans til å ta livet av meg om jeg fikk den.
Jeg aner ikke hvordan det er, men vet at det er mye rot, de har håndtert dette veldig dårlig. Uansett så SKAL risikogruppene få vaksinen før alle andre, og jeg nekter selvsagt å ta den før jeg får klarsignal.
Fordi vaksinen leveres i glass med flere doser, inneholder den konserveringsmiddelet tiomersal, en kvikksølvforbindelse, for å hindre vekst av bakterier og sopp i vaksinen etter at glasset er åpnet. Europeisk legemiddellovgivning påbyr bruk av konserveringsmiddel i vaksiner som leveres i flerdosebeholdere.
Med et gjennomsnittlig norsk kosthold får man i seg ca 4 mikrogram kvikksølv daglig, mens en dose Pandemrix inneholder 2,5 mikrogram kvikksølv. Det er også gjort grundige studier i store befolkningsgrupper med tiomersal som vaksinetilsetning, og ingen av disse undersøkelsene har gitt holdepunkt for at bruk av tiomersal i vaksiner medfører helseskade. Det er lang erfaring med tiomersalholdige vaksiner gitt til gravide, blant annet gjennom utstrakt bruk av stivkrampevaksine til gravide i mange land for å unngå stivkrampe hos nyfødte.
Vaksinen inneholder også adjuvans, et stoff som gjør at kroppen danner bedre og mer langvarig beskyttelse mot sykdommen det vaksineres mot. Adjuvansen består av en naturlig olje (skvalen), et E-vitamin (DL-alfa-tokoferol) og en emulgator (polysorbat). Skvalen er en naturlig olje som finnes hos alle planter og dyr. Skvalenen i vaksinen er fremstilt fra haileverolje. Influensavaksine med skvalen er gitt til om lag 45 millioner mennesker uten å ha vist å gi alvorlige bivirkninger. I tillegg inneholder vaksinen andre hjelpestoffer, hovedsakelig salter.
Skjønner ikke hvorfor det kom i to sitater over, jeg redigerte innlegget og fjernet noen quoter, men det var tilbake til det gamle igjen da jeg trykket "endre". Jaja.
Patentet på vaksina er 1år gammelt leste jeg.
Jeg eller ungene har ikke hatt behov for vanlig influensa vaksine, så den har jeg ikke satt meg inn i.
Jeg er mest redd for langtidsbivirkningene. Vi vet ingen ting om hva som skjer med de som har vaksinert seg om 5,10 eller 15år.
Det er to dødsfall i sverige der begge to hadde tatt vaksina ganske rett før de døde.
Jeg har også hørt at i andre land gis gravide en annen vaksine, hva skal man tro på?
At de i Sveits ikke gir vaksina til barn bekrefter bare at jeg ikke skal gi den til mini, men jeg må vel muligens ta den. De sa ikke barn under 3år før han på 2,5år døde, men han var i risikogruppe.
Men vaksinerer de med Pandermix i Sveits, er det ikke en annen vaksine de bruker der?
Og de dødsfallene i Sverige, de som døde var jo SVÆRT syke fra før av og skulle vel egentlig aldri hatt vaksinen uansett.
Jeg har ikke bestemt meg enda, uansett må de som er i risikogruppene får den først. På "mitt" legesenter har de allerede avlyst neste vaksineringsrunde pga. for få doser. Tenkte jeg skulle høre med legen min når jeg skal dit om et par-tre ukers tid, jeg skal på utveksling i januar og har ikke lyst til å dra med meg slikt på flyet fram til bestemmelsesstedet.
Og hvis jeg blir syk i mellomtiden trenger jeg ikke vaksine :)
At de var svært syke fikk ikke jeg med meg da jeg leste artikkelen. Det er det som er med infoen som kommer ut om H1N1 viruset, enten er den mangelfull, eller så er den ikke satt i sammenheng med noe som helst.
Jeg skulle egentlig tatt vaksina forrige uke (jobber på et legesenter), men av en eller annen grunn ble det utsatt. Glad er jeg for det for jeg vil egentlig ikke ta den.
I Tyskland har myndighetene bestilt en egen vaksine mot svineinfluensaen til regjeringen og militæret.
Denne vaksinen har færre bivirkninger enn den innbyggerne ellers blir tilbudt, og det har ført til debatt om klasseskille.
Som Norge, forbereder også Tyskland seg på massevaksinasjon av befolkningen. Ifølge det tyske tidsskriftet Der Spiegel, får den tyske regjeringen, statsansatte og militæret en egen vaksine mot H1N1-viruset. Mindre utprøvd
De statsansatte blir tilbudt en vaksine med færre tilsetningsstoffer, noe som gjør den mindre effektiv, men som også gir færre bivirkninger.
"Elite-vaksinen" skal være mindre utprøvd enn den vaksinen som tilbys folk flest, men det legger ingen demper på kritikken.
Det er skandaløst, sier Claudia Roth. Hun mener alle bør kunne få den samme vaksinen. - Hvis ikke har vi et tredelt klasseskille, og det viser hvordan myndighetene styrer landet vårt, sier Roth. - Ikke bevisst
Myndighetene nekter for bevisst å ha bestilt ulike vaksiner. De hevder at de bestilte 200 000 vaksiner til regjeringen og militæret for flere måneder siden, og at de på det tidspunktet ikke kjente til forskjellene.
Til andre innbyggere i Tyskland er det bestilt 50 milliarder av en annen type vaksine.
Ifølge Der Spiegel vil både Rikskansler, Angela Merkel, og helseminister, Ulla Schmidt, nå ta den "vanlige vaksinen" for å bevise at den er helt trygg.
Så lenge ingen kan gi meg sin personlige garanti, samt ett stort erstatningsbeløp dersom det skulle skje meg noe om jeg tok den, lar jeg være.
Jeg er ikke i noen risikosone. Jeg er frisk, rask og har ett godt immunsystem. De gangene jeg blir forkjølt/influensa holder jeg meg hjemme uansett. Dessuten er det altfor mye hysteri rundt dette. Ingen snakker om hvor viktig det er å få i seg viktige næringstoffer, vitaminer og mineraler hele tiden, ikke bare for å forebygge. Dessuten tror jeg det faktum at man lever "sunnere" enn folk flest, selv med bacon og grillskiver til frokost er med å hjelpe.
I USA sluttet de å teste for svineinfluensa i juni og da var andel svineinfluensa av total influensa kun ca 20% og etter det startet man å rapporterer bare influensatilfeller som helhet, dvs man stadfestet ikke svineinfluensa. Dette totale tallet er idag i USA ikke større enn normalt, faktisk kan årets sesong se ut som den blir lavere i antall enn året før. Dessverre har dette totale tallet vært brukt ufiltrert i nyheter.
Svineinfluensaen er så til de grader hauset opp og frykt er spredd hos folk. Det var mye snakk om neste pandemi i fjor og det er mange flinke mennesker som går rundt og er overdrevet redd i år. Deriblandt ansvarsfulle mennesker i styre og stell, samt flere mennesker som ikke tør annet enn å gi råd om å vaksinere seg, men som personlig er skeptiske.
Når jeg så leser at den tyske regjering har bestilt 200000 doser uten kvikksølv eller skvalen til bruk til seg selv, ja da...da stoler jeg på dem gitt...
På den sørlige halvkule er svineinfluensaen ikke blitt noe særlig siden de der ikke har den vanlige influensasesongen som vi på den nordlige halvkule har. Undersøkelser har også vist at svineinfluensa er ganske så lite smittsom og smitter kun ca 10% videre feks innenfor en familie.
Det er også rapportert at gravide har vært utstatt, men undersøkelser i australia viste at det var mennesker med stor overvekt og disse er i faresonen for sykdom generelt. Det er blitt anslått at gravide hadde en 7% sjanse for sykdom må 1% normalt og da har noen sagt i nyheter at gravide har 6 ganger så høy sjanse for å bli syke. Litt på kanten å bruke slike tall... Siden man ikke normalt anbefaler vaksine til gravide og bittesmå barn er det meget betenkelig at man nå faktisk spesielt anbefaler dette. Jeg håper vi ikke får se en eneste alvorlig bivirkning i de neste 10 årene...
Det er vel i omløp idag ca 5 influensavirus. Og dessverre er det slik at folk i risikogruppen uansett smitte er i faresonen.
En dose vaksine vil også nedsette immunforsvaret i ca 2 uker slik at man har større risiko for å bli syk av andre virus og bakterieinfeksjoner.
Vaksinen som settes i blodet hopper også bukk over det normale immunforsvaret vårt, nemlig slimhinner og mage og tarm og går rett i blodet. Det kan i visse tilfeller føre til kraftige reaksjoner, men er heldigvis sjelden. Dog, når man massevaksinerer og man kanskje får 20 døde i norge totalt er det en viss sjanse for at det er 5-10 andre som vil oppleve tildels tøffe bivirkninger. Dette er betenkelig siden man velger å massevaksinere for såpass få menneskeliv. Dessverre at jeg sier slik for jeg beklager sterkt at folk dør, men husk at i Norge dør ca 50000 mennesker hvert år, dvs ca 150 hver dag. Hvor mange dør idag per dag pga overdreven ressursbruk pga vaksinering ?
Alt må settes i proporsjoner, dette har iallefall gått ut av sine synes nå jeg.
Det er forsåvidt OK at mennesker i risikosonen tar denne, men når influensaen er såpass lite smittsom for vanlige folk, ja da har dette gått for langt.
Alt jeg sier baserer seg på offentlige tall, men ikke søren om man får lese dette uten å lete nøye både her og der.
Både lite smittsom og mildt angrep. De få studier gjort viser at den er relativt lite smittsom. Husk at vi i Norge nå har feks "stadfestet" svineinfluensa over telefon, og har nå i vår gryende influensatider en 4-5 ulike virus som smitter rundt, samt en rekke forkjølelser som normalt følger med. Det er altså stor sannsynlighet for at de fleste som er syke rundt om ikke har svineinfluensa. De stadfestede dødsfall er sikkert riktig, men vi hører jo ikke om de som dør av alt annet inkludert forkjølelser og annen influensavirus, og jeg gjentar at normalt dør det 150 mennesker om dagen i snitt av alt mulig rart.
Kjenner fler som har hatt/har viruset og som ikke har vært/er mer syke enn under en vanlig influensa.
Synes det er mye rot og hysteri rundt dette jeg :o
Vanlig influensa er grusomt nok, jeg har bare hatt det én gang i livet og den uka var den verste jeg har opplevd. Gikk ned 5 kg (og da var jeg tynn fra før av) og lå til sengs uten å orke mat eller noe som helst, orket såvidt å røre meg og klarte nesten ikke komme meg på do. Grøss.
Mange, veldig mange, tror jo de har influensa når det kun dreier seg om kraftig forkjølelse. Influensa blir man ofte VELDIG dårlig av. Håper hvertfall jeg slipper unna svineriet. grøss igjen
Det at de i risikogrupper skal få den først er greit, men mange sniker vistnok i
køen, og mange friske har folk i risikogruppen rundt seg, og vil ha vaksinen av den grunn..
jeg ville ikke ta den, men om jeg hadde måtte, så kanskje, håper jeg er immun
som min mor mener...
Og det står vel snart med små bokstaver i forsikringspapirer at "om du tok svineinfluensa-
vaksinen, så får du ikke dekket noe om du blir syk de neste 20 år"....
Nei, det burde vært bedre styring på denne vaksineringen, slik at de som trengte den
fikk den før alle andre, så kunne vi kommet etteerpå og evt fått den.
Nå vaksinerer de med vann og ødelegger tusenvis av doser, så alle skal nok
ikke få, denne omgang hvertfall.
På onsdag havnet vi på sykehuset med mini.
Han ble ikke testet for H1N1.
Selvom han hadde pustebesvær, feber, rød hals (halsbetennelse i følge legen), hoste og rennende nese + diare tidligere på dagen. Han fikk innhalasjon og betennelse dempende.
Det var ikke H1N1 for da hadde han ikke blirr såpass bra dagen etter.
Men jeg snakket med både sykepleieren som hadde vært litt for og imot vaksinen, og legen. Legen sa at de hadde pasienter der som var i ganske god form, men som alle hadde testet positivt på prøven for H1N1, og ble sendt hjem neste dag!
Tror ganske mange av oss allerede har vært eller er smittet, men at vi kommer oss gjennom det ganske fint.
Jeg ville egentlig hatt en test om jeg har vært smittet, for jeg hadde en liten episode med hoste i 2uker, litt ubehag og feber første 2-3 dagene.
Jeg håper bare ikke vaksinen blir påbudt! Men høres ut som media har skremt veldig mange.
Jeg hadde influensa, men jeg husker ikke når! Kan ha vært i januar eller februar. Jeg var så dårlig. Hadde da tre barn alene. Mini var 4-5mnd, og heldigvis fikk jeg noen til å passe de to andre for jeg måtte jo bli syk på en fredag! Jeg greide så vidt å ta meg av mini. Det var skikkelig ille! Men kan vel ikke ha vært H1N1 såpass tidlig...
Ja, som feks. foreldrene til en hjertesyk baby. Det kan jeg godt forstå. Jeg hadde regnet meg selv som i en risikogruppe da, man burde absolutt det.
Huff, jeg kan ikke forestille meg hvordan det har vært. Jeg hadde ikke fått barn enda da jeg hadde influensa, heldigvis. Nå har jeg to, men mannen min er jo her i tilfelle jeg blir syk. Nå må han ta ulønnet fri da, og det har vi egentlig ikke råd til, men jeg får bare krysse alt jeg har for at jeg ikke blir syk i år.
Jeg merker stor forskjell på sykdom og restitusjon med dette kostholdet enn sånn det var før. En forkjølelse ledet ut i et fire fem uker langt bronkitthelvete. Etter at jeg la om kostholdet så blir jeg bare forkjøla i en uke eller noe. Som da jeg hadde influensa for en måned siden så var jeg syk i omtrent en uke. Jeg var slapp og sånn, men klarte da å bevege meg rundt.
De har jo hvertfall ikke begynt å gi den fast, så det kan jo tyde på at det var litt grums med den... :rolleyes:
Og det er ikke sikkert du får den da heller. Faren min har dia2 og stilte i kø andre dagen. Men ble sendt hjem fordi det var ikke nok risikogruppe til å få første uka.
Det er jo særdeles interessant, siden første svineinfluensaen ble bekreftet i USA våren 2009 (var nettop om det på 60 minutes). De utviklet altså vaksinen før de visste om sykdommen? :confused:
Jeg blir faktisk ikke syk lenger etter jeg la om og i tillegg slutta å røyke. Ikke feber, ikke snufsete nesten engang. Merker at jeg brygger på noe også forsvinner det bare.
Den hib vaksinen jeg refererte til fikk jeg og de fleste andre på 80 tallet.
Nå er det en hib vaksine i vaksinasjons programmet, men det er ikke den samme nei.
Det var ganske få som fikk den ekte vaksinen, og veldig mange som fikk placeboen.. i mitt årskull var det bare vår skole og en utenfor bergen. Resten av norge fikk sukkervann.... :rolleyes:
Jeg var med og testet hib vaksinen på 80-tallet. Jeg fikk placebo, men alle som fikk det fikk etter en stund tilbud om den ordentlige vaksinen. De fleste valgte å ta denne. Heldigvis ble jeg ikke syk.... Det var et forsøk der vi ble spurt på forhånd om vi ville være med. Det er ikke den som blir brukt i Norge i dag nei, fordi da Folkehelsa oppdaget at den var farlig, så solgte de den til New Zeland så de kunne vaksinere sine barn...Det er Folkehelsa si det!!!
Det som foregår nå lyser det forsøk av på lang vei... Hadde dere hørt om svineinfluensa i juni/juli 2008? Det hadde nemlig statsministeren, for det var da han inngikk en kontrakt på 3 år med et legemiddelfirma som er eid av Rockefeller (kompis av Torvald Stoltenberg) om 9,4 millioner vaksiner til norges befolkning... Det er også tidligere saker som Norge må "holde seg inne" med USA. Er dette en slik sak?
Det sies også at det tar lang tid å finne en vaksine for virus som dukker opp. Hvordan kunne det da være en fiks ferdig vaksine 4 dager etter utbrudd i Mexico??
USA sa de ikke hadde hatt noen vaksine mot svineinfluensa, men de gjorde jo forsøk i 1976...
Hvorfor er det forskjellige vaksiner rundt omkring? Skal det forskes på hvilken som er den beste?
Hvorfor vaksinerer Norge stikk motsatt av Sveits, med samme type vaksine?
Det er sagt at behandlingen ved svineinfluensa er en skikkelig tøff kur, og at den noen ganger er farlig. Er det behandlingen som forårsaker dødsfall?
Norge har høyere dødstall enn mange andre land. Er behandlingen feil?
Det legges et press om å solidaritetsvaksineres, men hvorfor skal man sette sitt eget liv i fare ved å ta vaksina som kan gi så grufulle bivirkninger som bl.a. ødeleggelser i nervesystemet? Man bestemmer selv over egen kropp, og blir man syk så kan man holde seg hjemme for å unngå å smitte andre, og for å pleie seg selv.
Selv de som har tatt vaksinen kan få svineinfluensa.
Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at jeg IKKE skal ta vaksina...selv om jeg i min jobb absolutt er i en risikogruppe, og er i kontakt med mange andre risikogrupper.
Det får bli opp til hver enkelt å finne ut hva man skal tro på, og gjøre. Uansett ønsker jeg alle lykke til - med eller uten vaksine! :klem:
Man har lenge regnet med en pandemi som følge av mutasjon i influensavirus. SARS for en del år tilbake er et eksempel på det. I USA kan patent tegnes før teknologien er klar. Det holder med en beskrivelse av hva teknologien skal gjøre - og det er jo her ganske enkelt; beskytte mot et influensavirus. I fjor var det også mye fokus på fugleinfluensa, så at det har blitt arbeidet med patenter siden man så de første tilfellene av dyreinfluensa smitte over til mennesker, er ganske naturlig.
Jeg husker godt denne saken i media i fjor sommer. Det det da var snakk om var å sikre seg til når dyreinfluensavirus hadde mutert til et pandemivirus (for det har man regnet med skulle skje, virus er flink til sånt) og en vaksine mot dette ville være klart. Det står neppe "vaksine mot svineinfluensa" i kontraktpapirene, men mot influensavirus H1N1, H1N5 eller et annet medisinsk og mer vidtfavnende begrep enn hva som brukes på folkemunne.
Trolig fordi forskermiljøene har siden de tidligste utbruddene av svineinfluensa hatt tilgang på materiale til å dyrke vaksiner av. Det er jo her snakk om varianter av det samme viruset.
Visste dere at både Norge og Sverige (kanskje flere land) har spesielle avtaler med produsentene av influensavaksinen?
I Norge innebærer dette, og Bjarne Håkon Hanssen har bl.a svart følgende i St.prp. nr. 86 (2008-2009):
- Norge har forpliktet seg til å kjøpe 9,4 mill. vaksinedoser til en samlet pris på ansagsvis 650 mill. kroner dersom WHO erklærer pandemi fase 6.
Dette betyr i klartekst at Norge MÅ kjøpe denne vaksinen nå, det er ikke bare en rett vi har.
Samme avtale finnes i Sverige, og der handler det om mye større summer, da det finnes omtrent dobbelt så mange mennsker i nabolandet.
Skal ut og ta vaksinen nå - har astma. Hadde jeg ikke hatt barn, så ville jeg unnlatt å tatt vaksinen. Grunnen til at alle oppfordres til å ta vaksinen er jo ikke sjansen for død - men sjansen for at man skal smitte de som ikke har forutsetninger for å håndtere en evt smitte. Smittebegrensning.
Men saken er jo den at de som har mindre forutsetninger for å håndtere en evt. smitte blir vaksinert først, så hvorfor er det da nødvendig for oss som ikke er i en risikogruppe å vaksinere oss etterpå for å hindre spredning av smitte til de som allerede har fått vaksine?
Mange i risikogruppene kan ikke vaksineres av forskjellige grunner.
En vaksine er ikke 100% sikker!
Høy vaksinasjonsfrekvens kan gjøre at viruset dør ut fortere med mindre sjanser for at det muterer til noe det ikke finnes noen form for medisiner mot!
Min sønn er vaksinert mot kikhoste, men fikk likevel ødelagt et halvt år av ungdomsskolen og trening fordi noen smittet han med dette!I tillegg fikk han nedsatt lungefunskjon han fortsatt sliter med å få bygget opp igjen
Ok, så alle i risikogruppene kan ikke ta vaksinen.
Jeg kan godt forstå at de da ønsker at vi andre skal vaksinere oss for å bremse spredning. Et eneste liv reddet er selvfølgelig verdt at alle vaksinerer seg, uten tvil. Men da må jeg samtidig være overbevist om at denne vaksinen er trygg.
Jeg og flere med meg er skeptiske til denne forholdsvis nye vaksinen.
Vi er ikke sikre på at den er trygg.
Hva om det er sånn at også vaksinen tar liv?
Er det da riktig at vi skal vaksinere oss i solidaritet med de mest utsatte i risikogruppene?
Hva om vi dør av vaksinen?
Hvorfor kommer ikke denne solidaritetsvaksineringen opp når det gjelder vanlig sesonginfluensa?
DEN tar mange liv den, hvert eneste år.
Selv om det første dødsfallet i USA er registrert, et to år gammelt barn, er det uendelig langt fram til antallet som årlig dør på grunn av vanlig influensa, rundt 36.000.
(Publisert 29.04.2009 kl 18:35 Oppdatert 29.04.2009 kl 18:39, www.siste.no/utenriks/article4296459.ece )
Anslagsvis dør 1000 personer, i all hovedsak eldre, i Norge i løpet av en gjennomsnittlig influensasesong som følge av influensa. Influensa forekommer som årlige epidemier på den nordlige halvkule i tidsrommet fra november til april, på den sørlige halvkule fra mai-oktober.
Fantastisk! De tåler den sikker bedre fordi de bor jo opp ned liksom?... :eek::rolleyes:
Litt overdrevet kan det til tider høres ut som det for forkjemperene er bedre å ta vaksinen og dø, for da har man tross alt tatt den i solidaritet med de i risikogruppa!... Du dør for en sak hvertfall. Lukter litt kommunisme for meg... Men det er kanskje mer ordbruken solidaritet... :o
Kanskje fordi staten ikke har forpliktet seg til å kjøpe ni og en halv million doser sånn ca av den? Da holder det da jo ikke våken om natta at ikke alle vil vaksinere seg heller. Ikke rart de får panikk over å brenne inne med rundt sju millioner vaksinedoser når halve landet vegrer seg.... :rolleyes:
A) friske folk dør ikke av vaksinen
B) vanlig influensa tar livet av eldre og veldig syke folk, svineinfluensa tar livet av barn og unge i tillegg. Det er vel hovedforskjellen.
Jeg hører hele tiden x-files-sangen i hodet når jeg leser mye av det antivaksine-folkene skriver. Konspirasjoner og greier. Får meg til å tenke litt på denne, som ble listet opp på The Daily Show for litt siden:
A) Vet vi egentlig det, all den tid bare en brøkdel av befolkningen har vaksinert seg? Er det ok om sjuke folk dør av vaksinen, folk som kanskje ville overlevd uten vaksinen?
B) Jammen, jeg er glad i min gamle bestemor og bestefar.....føles litt sårt at det ikke skulle være like viktig å vaskinere seg i solidaritet med dem.
Ja, det var akkurat det jeg mente. :snill: Jeg prøvde å forklare forskjellen på influensa og svineriet. Svineriet tar ikke bare livet av syke og eldre, liksom. Det ER litt mer drastisk når en pandemi tar livet av helt friske folk, spesielt små barn. Ikke at det er så mange, heldigvis.
Så du mener at alle syke og eldre kan vi unnvære? De har gjort alt de kan bidra med her i verden, naturlig utvalg osv? Så sånn optimalt burde alle arbeidsledige og trygdesnyltere gå med også da?
Hvordan VET du at friske folk ikke dør av vaksinen ?
At en del av oss ikke vil ta vaksina har lite med konspirasjonsteorier å gjøre. Jeg har ikke tatt ei vaksine fra jeg var gammel nok til å si nei, har ikke engang vaksinert de to eldste barna mine da de var små.
Yngstemann fikk noen vaksiner etter farens ønske og er den eneste som har vært særlig syk.
Jeg har noen kroniske sykdommer, men får "aldri" slikt som går og ser virkelig ikke noe poeng i å ta en vaksine vi vet så lite om.
Skulle jeg mot formodning bli syk holder jeg meg hjemme til jeg blir frisk ;)
Alle influensaer rammer syke hardere.
Men svineinfluensaen rammer ikke de eldre (friske) i like stor grad som de yngre.
Dette forklares med at de eldre sannsynligvis har hatt lignende virus i sine yngre dager og er beskyttet (immune), for noen vaksine har de jo ikke fått.
Jeg synes det er viktig å tenke litt langsiktig også.
Gjennomgått svineinfluensa gir en langt bedre beskyttelse for fremtiden enn en vaskine.
De som vaksinerer seg nå løper større riskiko for å få dette svineriet igjen, enn de som velger bort vaksinen
Det har veldig lite med konspirasjonsteorier å gjøre. Men jeg syns det nesten er litt søtt naivt å tro at ikke dette, som alt annet er markedsstyret. Tror dere virkelig at at stort medisinselskap hadde brukt tid og penger på å utvikle en vaksine på grunnalg av medfølelse? Stakkars de som blir syke og dør liksom? Og de har konkurrert om å utvikle slike vaksiner i årevis for å få nobelprisen i medmenneskelighet?
I såfall bør dere ta en tur på nærmeste Rimi og tenke gjennom om de selger julemarsipanen fordi de syns det er så hyggelig i med jul i oktober... :lol:
Og de som er flinkest til å tjene penger er jo medisinbransjen. Nettop fordi folk er lett å få hysteriske når det er sykdom inne i bildet. Og fordi vi ikke kan noe om disse tingene selv, og derfor stoler på de med hvit frakk.... Og media er deres skjødehunder, for folk tror på alt som står med store bokstaver.
Dere som lever lavkarbo, hvor mange ganger har ikke dere hørt at "jammen det dør du jo av!" Og hvor mange artikler har vi ikke ledd av her inne som er negative til lavkarbo? Da har det jo ikke vært mye uenighet om at det er propagande spredd av statens ernæringsråd osv... Hvorfor får vi da skylapper med en gang VG slår opp noe på forsiden?
Å trekke fram den ytterste konsekvens av motpartens meninger for å få folk til å tenke gjennom hva de egentlig sier? Ser ikke noe prolblem i det, men opplys meg gjerne? :confused:
Det høres ikke ut som om det er det du gjør, Carisma!
Du må nok tenke over ordvalget ditt. Er ikke så lett å forstå alltid når det kun er skriftelig!:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.