< Tilbake til oversikten

Influensavaksine, skal dere ta den?

Charlott sa for siden:

Hundene blir vaksinert ja, så ulogiskt det enn er ;)
I mitt hode fungerer den biten omtrent slik: barna følte jeg at jeg hadde mye mer kontroll på når det gjaldt sykdom, mye "lettere" å sjekke sykdom på barna og ta forholdsregler. Jeg har en litt alternativ tankegang og tror de som er normalt friske tåler litt sykdom.

Hundene blir vaksinert av flere grunner, for det første vil jeg ha mulighet til å stille dem ut, uten vaksiner kan vi ikke engang være tilskuere på utstillinger.
Vi er også med på endel treff som gjør det nødvendig.

Synes også det er vanskligere å ha full kontroll på hundenes helse, de er så dårlige til å si fra om de ikke er i form ;)
Et eksempel jeg kommer på i farten, den eldste hunden "knakk" litt i en fremlabb da vi gikk, ikke hver gang, men noen ganger. Så bare ut som om han snublet litt. Da det hadde skjedd 5-6 ggr over flere uker fikk jeg vet`n til å sjekke. Da viste det seg at han hadde en kraftig betennelse i et albuledd.
Hadde det vært et barn hadde det gitt uttrykk for smerte og ting hadde vært oppdaget tidligere.

Kitt sa for siden:

Jeg ser det med hundene! Min store har en smerteterskel av en annen verden!:eek:

Min sønn fikk ødelagt et halvt år av ungdomsskolen fordi han var av de få som kikhostevaksinen ikke virket på!
Hadde moren til kompisen hans vaksinert sin sønn, hadde han sannsynligvis ikke blitt smittet og derfor heller ikke smittet min sønn!
Min sønn sliter 3 år senere fortsatt med nedsatt lungekapasitet!

Jeg selv holdt på å dø av kusma da jeg var 4 år! Klart jeg har vaksinert ungene mine!

Viclin sa for siden:

Var det? Jeg tror vi gikk vite det noen år etter vi tok den, og jeg er sikker på at jeg fikk, hvis jeg ikke husker feil. Jeg er født i 76.

Charlott sa for siden:

Jeg forstår inderlig godt at du er for vaksine !
Hadde sikkert hatt det grusomt om mitt valg om å ikke vaksinere hadde fått så store følger for andre ja....

Happiness sa for siden:

Jeg er født i 83, mamma sier jeg fikk vaksinen. Men er det ikke sant det da?

Carisma sa for siden:

Hmm, ja det er jeg også. Kan være flere enn jeg husker, men det var hvertfall en veldig liten del som fikk ekte i forhold til de som fikk placebo.
Den klassen utenfor bergen husket jeg godt pga at det er flere av de i den som sliter med ME i dag.

Iset sa for siden:

Det å følge barne-vaksinasjonsprogrammet ser jeg på som et must, fatter ikke at noen lar være. Det å ta svinevaksinen er jeg ikke like "hard" på, men jeg har ikke et eneste sekund vurdert å ikke følge vaksinasjonsprogrammet for begge barna. Grøss.

Charlott sa for siden:

Kjenner flere som ikke har vaksinert sine barn og som heller ikke har angret på det i ettertid. For meg var det å sprøyte en masse "dritt" inn i barna mine helt uaktuelt :)
Barnet til ei venninne av meg ble alvorlig syk av en vaksine og endte hjerneskadet, DET var mer skremmende for meg enn muligheten for at de kanskje muligens kunne bli syke en gang i tiden.
Jeg ga heller ikke barna mine sukkersnop/sukkerpålegg før de var 2-3 år, fikk faktisk mer pepper for det enn å droppe vaksineringa ;)

Carisma sa for siden:

Det jeg var sykest av som barn var meslinger, som jeg visstnok fikk noen timer etter vaskina... Og jeg var syk akkurat dobbelt så lenge som legen mente jeg ville vært av sykdommen uten vaksine.. :rolleyes:

Charlott sa for siden:

Jeg var også vaksinert mot alskens barnesykdommer og syk som fy ble jeg.
Kusma medførte en lengre innleggelse bla.
Mine 2 eldste har knapt nok vært forkjøla, kan ikke huske de noensinne har hatt feber engang jeg....
Yngsten derimot var myyyyye syk med masse innleggelser og han fikk vaksiner....
Klart det kan være tilfeldigheter, men det gjør i allefall mitt valg om å ikke vaksinere de 2 eldste helt greit å leve med :)

Viclin sa for siden:

Jeg tror ikke det var hele klassen vår som fikk ekte vaksine altså, men at det var omtrent halvparten eller noe. Resten fikk placebo og tilbud om å ta den ekte vaksinen.
Jeg kjenner ingen av oss som fikk vaksinen som har ME. Men jeg selv har lavt stoffskifte, og jeg kjenner veldig mange som har det.

Iset sa for siden:

1 barn ble hjerneskadet av en vaksine og ja, det er grusomt. Men hvor mange tusen barn døde av sykdommene som nå er utryddet takket være vaksinene? Og tenk om flere og flere tenker som deg og sykdommene blomstrer opp igjen? Jippi?

Carisma sa for siden:

Kusma fikk jeg aldri heldigvis. Ble tilfeldig utsatt for smitte hele 3 ganger før jeg skulel ha vaksine uten å få det.. Så veit ikke om jeg er vaksinert mot det? Husker hvertfall at jeg ble sendt på besøk til flere som hadde det for å få det, slik at jeg ikke skulle bli syk av det om jeg fikk det som voksen :D Men jeg fikk det aldri da, så er sannsynligvis immun.

Jeg har tro på at det er sunt for kroppen å lære seg å kjenne igjen en fare. Aner ikke om jeg ville vaksinert eventuelle barn, men jeg tror hvertfall på det de sier at vi har aldri vært så syke som etter folk begynte å nærmest sterilisere hjemmene sine i frykt for sykdom... :rolleyes:

Charlott sa for siden:

Nåja, jeg har litt tiltro til den fantastiske kroppen og dens evne til å stå i mot sykdommer jeg. Til at den selv produserer immunstoffer og blir friskere og sterkere og dermed tåler enda litt til.
Slik utviklinga er blir vi sykere og sykere og fler og fler barn går på medisiner, levealderen er forlenget, men å si at helsa er bedre kan man vel ikke påstå?
Jeg tror at om man gir kroppen til å leve mest mulig naturlig er vi bedre rustet til å stå i mot sykdom :)

Opiat sa for siden:

Friske folk dør også av influensaen, men det er selvsagt hysterisk og skulle sansynliggjøre at dette vil bli vanlig. En 27-åring døde - frisk og sterk, ellers er vel 2 av de andre rapporterte døde uten underforliggende sykdommer.

Dette er en helt vanlig influensavaksine, dyrket frem på denne spesielle strengen av virus. Mengden konserveringsmidler, kvikksølvforbindelser etc er lik den som ligger i alle vaksineringer man får. Alle som har fulgt vaksinasjonsprogram har mao gjort dette før.

Tok sprøyten i dag - det føltes riktig for meg ihvertfall.

Iset sa for siden:

Men tankegangen i ditt første avsnitt blir det jo litt sånn "survival of the fittest", og en slik tankegang er grusom i dag, synes jeg. Vi vaksinerer mot potensielt dødelige og skadelige barnesykdommer som kan ramme alle, vi vet ikke hvem de på forhånd rammer. Og mange barn er for syke til å selv ta vaksinene så de er avhengige av at andre barn er vaksinerte.
Og det er jo nettopp bla. pga. alle som vaksinerer at dine barn har vært skånet for disse sykdommene. Dersom alle slutter å vaksinere kan vi jo bare tenke oss hvor mye mer utsatt barna vil være for disse sykdommene. Riktignok er det mindre farlig å få dem i dag enn for 50-100 år siden (men barn kan dø av det i dag også), men har du sett en baby med kikhoste eller polio? JÆVLIG!

Vaksineprogrammet har fått ned barnedødeligheten ganske dramatisk. Og det er jeg glad for, og håper flest mulig følger programmet og ikke dropper det fordi de tenker at kroppen ordner opp selv. Det gjorde den for de sterkeste før i tiden også, men det er ikke slike tilstander jeg vil tilbake til.

Charlott sa for siden:

Hjelper ikke så mye å gå på meg, unga er nå 23 og 24 år, litt sent å i det hele tatt revurdere valg man tok for over 20 år siden ;)
Svart har jeg gjort flere ganger. Og angrer på mine valg gjør jeg fortsatt ikke.

Men, vaksinerer du deg mot influensaen hvert år ?
Og kommer du i så fall til å ta 2 vaksiner i år ?

Min yngste sønn er født med svært dårlig imunforsvar. Han hadde 16 runder med pencilin/antibiotika før han var 18 mnd gammel, vi kunne bare ringe barneavdeling slik at vi ikke behøvde å gå via lege/legevakt. Han var sterkt asthmatisk, svært allergisk, hadde kroniske betennelser i kroppen, fikk alskens drit av virus etc, han hadde tildels svært høy feber i drøyt 4 mnd i strekk. Trommehinnen på det ene øret ble så ødelagt av alle infeksjoner at den har han måttet bytte osv osv. Han hadde 36 registrerte pustestopp. Hans først ord var "mamma", hans andre var "puste", noe som betød han måtte ha asthmamedisin via forstøverapperatet.
Og han ble vaksinert.

frifuggel sa for siden:

Bare et lite innspill til å "leve naturlig";

Forskning viser at vi stresser når vi bor i byer/tettsteder med mere enn 1500 (pluss/minus) innbyggere. Vi er "designet" for å leve sammen, men ikke altfor mange på samme sted. Mange av oss utvikler teknikker for å minske dette stresset, det er et kjent faktum at "byboere" gjerne automatisk filtrerer inntrykkene fra omverdenen for å takle/fordøye det de bombarderes med av informasjon. Noen klarer aldri å opparbeide seg denne beskyttelsen, og sliter med det, hele livet. Andre kjeder seg vettløse om de befinner seg tre meter utenfor bygrensen.. ;)

Antallet verdensomfattende (for noen epidemier kun den "kjente delen" av verden, om man går tilbake i tid) har økt i takt med befolkningstettheten, antall ofre proporsjonalt med denne utviklingen, antas det. (Antagelser fordi endel epidemier mangler skriftelig materiale..) Mye kan man si om Darwins teorier, men èn ting kan man vel si på generelt grunnlag; vi endrer ikke vår genetiske koding spesielt raskt. Er da vaksinering den eneste måten vi overlever på? Eller blir det tvunget frem restriksjoner på omgang og handel med resten av verden? Eller; kan vi ta med fordelene av handel, og velge metoder som kan tilpasse oss dette smittepresset bedre? Som vaksinering..

Min påstand er at vi vanskelig kan "leve naturlig", selv om vi spiser økologisk til det tyter ut av ørene på oss, og ønsker å spise "ren mat". Jorda er utarmet, vi er avhengige av vitaminer og mineraler som tilskudd, og egentlig vet vi forferdelig lite om virkninger/bivirkninger av det kostholdet vi velger, over lang tid. Uansett hvilken filosofi vi velger å leve etter.. Det har vært gjort lite seriøs forskning på hvilke større sammnehenger vi fungerer etter. Mer i målestokken "definere en bit i et puslespill med x-antall deler".. Samtidig som man tilsynelatende ikke gidder bry seg om hvor den brikken egentlig hører hjemme.

Som en følge av dette, KAN det være en logisk konklusjon at også immunsystemet vårt er designet for en slik, relativt, beskyttet tilværelse? Har aldri vurdert å ikke vaksinere barna, like lite som jeg aldri har vurdert å ikke vaksinere meg selv (eller få forebyggende behandling) når jeg skulle til steder der jeg visste at jeg var utsatt for smittefare av f.eks malaria, gulfeber, difteri, stivkrampe og poliomyelitt (oppdaterer endel av disse med jevne mellomrom). Det eneste som er 100% sikkert her i livet, er at vi skal dø. Men, det betyr ikke at man trenger å oppsøke farene uten å prøve og sikre seg som best man kan. Og med det bildet som tegnes av konsekvensene av klimaforandringene, så kan det rimelig kjapt bli flere enn meg som må vaksinere seg mot "tropiske" sykdommer..

Litt på siden, men ser jeg ikke er den første.. ;)

Iset sa for siden:

Men de kan vaksinere sine barn. Det å angre fører ikke til noe som helst positivt.
Jeg har aldri blitt vaksinert mot influensa for jeg anser ikke vanlig influensa for å være farlig for "folk flest". Min mor, derimot, vaksinerer seg hvert år og tar to vaksiner i år, fordi hun er i risikogruppen og kan dø av en forkjølelse, omtrent. Potensielt livsfarlige barnesykdommer derimot, vaksinerer jeg selvsagt mot.

Iset sa for siden:

Nettopp. Jeg tar også vaksiner jeg blir anbefalt om jeg skal reise til et land der jeg kan risikere å bli syk. Utsetter ikke meg selv eller barna for smitte om jeg kan la være.

Charlott sa for siden:

Da må jeg nesten få spørre, hvor mange synes du det er ok at dør før du vaksinerer deg ? Av "folk flest" dør det ca 1000-1100 hvert år av vanlig influensa....

Carisma sa for siden:

Det er jo også en vurderingssak. Da jeg var å safari skulle jeg ta malariatabletter for å ikke bli sittet. Området vi var i var regnet som ekstremt smittefarlig visstnok. Problemet var at jeg ble så dårlig av tablettene at jeg ikke klarte å fungere, og bare måtte konsentrere meg om å ikke spy. Jeg kuttet de etter 2 dagers forsøk da jeg fant ut at jeg heller ville få noe ut av ferien (egosistiske meg... :o ). 1 til av oss fire valgte det samme. Ingen av oss bel forøvrig sjuke. :rolleyes:

Hørte nettop om ei veninne av sambo som skulle bli "tvangsvaksinert" i forrgie uke grunnet jobbbing med risikogrupper. Men hun kunne ikke pga allergi for egg. Dagen etter var hun den eneste som kom på jobb, alle andre lå hjemme med høy feber....

LenaBeatrice sa for siden:

Men hvorfor tar du ikke vanlig influensavaksine for å beskytte din mor?

Carisma sa for siden:

Dama til broren min er hysterisk opptatt av hva man kan bli sjuk av, hvilke land man kan og ikke kan reise til, tar magetabletter i en mnd før avreise, livredd for hvilke steder hun spiser osv. Hun har uten unntak vært magesyk første halvdel av ferien og forkjøla av luftanlegget siste halvdel.
Jeg og sambo er ikke så opptatt av sånt, tar ting på sparket, og syns det er gøy å leve lit farlig i forhold til restaurantvalg på ferien (hvertfall så lenge de er "ekte"). Jeg har spist på veikro i Egypt, på gatekjøkken-vogn i en bakgate i tyrkia, rett fra nyslakta gris og i panna hjemme (utendørs, uten desifisering :eek:) , og i bushen i afrika. Og ikke blitt syk ene eneste gang.
Jeg mener hun bekymrer seg sjuk, at om hun ikke hadde forberedt seg så mye, så hadde immunforsvaret hennes ikke vært i hvilemodus til enhvert tid. Så for meg er det å ikke utsette seg for smitte å faktisk gjøre det innimellom.

Iset sa for siden:

Tja, 4000?

Hvor mange barn synes du skal bli syke og dø før du revurderer synet ditt på barnevaksiner? For sykdommer VIL jo blusse opp igjen om folk slutter å vaksinere. Jeg vaksinerer mot sykdommer som er potensielt farlige for friske og barn. Om dere vil fremstille det som at jeg synes alle gamle og syke folk bare kan dø (deriblandt min egen mor), så får dere bare gjøre det altså. ;)

Iset sa for siden:

Jeg er faktisk slik som dere altså, men passer jo litt ekstra godt på barna. Og før jeg fikk barn dreit jeg vel i det meste og tok alt på sparket for da hadde jeg ingen å passe på slik som nå. Nå MÅ jeg jo være mer forsiktig for barnas skyld.
Men jeg er ikke hysterisk overfor støv og skitt og sånt, slik mange er, og jeg er helt enig i at det ikke er bra å ha et sterilt miljø. Og jeg er uhyre sjelden syk, nesten aldri. Men jeg vaksinerer altså mot barnesykdommer og sykdommer jeg anser som svært ubehagelig eller farlig å få. Frem til nå har det kun vært barnesykdommer, og nå blir det svineriet. Og så tar jeg jo de vaksinene jeg er anbefalt om jeg skal reise utenlands, som sagt, men jeg har ikke hatt råd til noen slike ferier enda. :p

Charlott sa for siden:

Jeg behøver ikke å revurdere mitt syn på barnevaksineringer, jeg skal ikke ha fler barn og mine barn, som nå er voksne, klarer fint å ta den avgjørelsen ut i fra eget hode :)
Synes du utviser en viss dobbeltmoral her jeg, det er ok at folk dør av sesonginfluensa, men alt annet bør man vaksinere seg mot for å være solidariske og sosialt ansvarlige ?

Ivory sa for siden:

Jeg har vaksinert mine barn, katter og hunder, og ja, det er alltid en risiko ved en vaksine. Det meste her i livet er en risiko - det er rett og slett en stor risiko å leve :rolleyes:
Men det er stor forskjell på vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet som er brukt i mange år så de er godt utprøvd, mot en ny type vaksine mot svineinfluensa, som i tillegg produsenten fraskriver seg alt ansvar for fordi den er for lite utprøvd! :eek:
Og de friske som nå er rapportert døde - er det påvist at det var influensaen som var årsak? Er det noen som har forsket på behandlinga de fikk? Bl.a. Tamiflu...?

Det jeg sa om at det var rart de hadde en vaksine etter 4 dager i Mexico, ble tidligere i tråden kommentert med at de hadde hatt lignende å forske på tidligere. Men når man gir en vaksine mot et lignende virus, og ikke en som "treffer" eksakt, så må det da være en stor sjanse for at dette viruset muterer eller at vaksina ikke har noen virkning. Det må jo nesten bli det samme som å kutte ut antibiotikakuren litt for tidlig, eller å ta for liten dose eller feil type... :confused:

Charlott sa for siden:

En annen ting jeg har lurt litt på, om den norske influensaen er en mutasjon, vil fortsatt vaksinen ha samme effekt ?

Iset sa for siden:

Man kan fint få et nytt syn på ting selv om man ikke er i situasjonen selv.
Jeg synes ikke jeg er dobbeltmoralsk fordi jeg velger å følge et godt etablert og nødvendig vaksinasjonsprogram for barna mine, og velge å følge helsemyndighetenes anbefaling om svinevaksine, men ikke løpe til legen og vaksinere meg mot influensa hvert år. Men det får du gjerne synes, deg om det. :)

Opiat sa for siden:

www.pandemi.no/?WT.ac=kampanje_pandemi_Helsedirektoratet_forsiden

De som mener myndigheten er ute etter å "ta oss", eller at "leger og overleger er kjøpt og betalt" - vil uansett være vriene og overbevise - de vet best uansett.

De av oss som stoler på fagfolk, og som ikke alltid vet best selv - bør derimot sterkt vurdere om de skal la seg vaksinere.

Ja, når legene går ut og sier at svineinfluensa er årsaken - så kan du faktisk stole på dette. De som har havnet på intensivavdelingen har som regel ikke rukket å få et normalt sykdomsforløp med mulighet til medisinering. Den friske 27-åringen som døde gikk fra svett på flyet til respirator på et par dager.

Uansett så er mediene stor skyld i hele hysteriet. Sjansene for å bli dødelig syk er mirkoskopiske, men det er likevel et tankekors at friske unge mennesker, og t.o.m barn kan dø - av noe de vanligvis ikke ville dødd av. En vanlig sesonginfluensa tar livet av noen tusen - men utelukkende eldre mennesker ved slutten av livet - dette er annerledes.

Charlott sa for siden:

Jeg sjønner fortsatt ikke forskjellen, sesonginfluensa tar mange liv, men den vil du ikke vaksinere deg mot. Svineinfluensaen har hittil tatt 13 liv og den vil du vaksinere deg mot ?

Hannehk sa for siden:

En kan være for eller i mot alle vaksiner, men jeg mener man bør respektere hverandres syn på hvilke valg man tar også. jeg har vaksinert begge mine barn selv om jeg jo tenkte tanken at ting kunne jo gå galt..... jeg valgte å tenke standard tanken "det skjer ikke meg". Men hva om det hadde skjedd meg? Hva om et av mine barn hadde blitt alvorlig syk pga et valg jeg tok? Jeg hadde aldri klart å tilgi meg selv dersom noe slikt hadde skjedd. På den andre siden ser jeg poenget med å utrydde disse skumle sykdommene også.... hadde heller ikke vært særlig glad dersom mine barn hadde vært de som smittet andre. Det er i det hele en komplisert sak som har mange sider.

Jeg synes derimot at influensavaksinen er skummel. Folk tror blindt på det myndighetene sier og strømmer til for å vaksinere seg. Jeg er ikke noe konspirasjonsteknikker, men jeg blir alikevel skeptisk og tror jeg velger å lytte til den indre stemmen som sier jeg skal la være denne gangen.....

Iset sa for siden:

Jeg skrev det jo i innlegget du siterte? Influensa dreper eldre folk, folk i slutten av livet sitt. Og svært syke mennesker. Svineriet er potensielt farlig for ALLE mennesker, også helt friske. Svigerinnen til en bekjent ligger nå på sykehuset i respirator (som det faktisk er mangel på etterhvert som blere blir syke) og kjemper for livet, hun er en helt frisk ung kvinne i 20-årene uten noen som helst sykdommer i utgangspunktet. Ei tre år gammel jente ble syk rett før helgen og måtte intuberes midt på stuebordet, foreldrene trodde hun skulle dø foran øynene på dem. Også i utgangspunktet helt frisk. Sånt skjer ikke ved vanlig influensa. Svineriet har forresten tatt tusenvis av liv på verdensbasis, men 13 i Norge. Hittil, det blir garantert flere.

Om dette får meg til å "ikke like gamle folk og håpe de dør" som noen påstod, så værsågod.

Iset sa for siden:

Sånn kan du jo tenke når det gjelder begge deler. Hva om du ikke hadde vaksinert og ungene dine hadde blitt syke eller verre av en sykdom du enkelt kunne unngått ved å vaksinere? Vanskelig det der. Men jeg er ganske sikker på at om vi hadde spurt folk for 70 år siden om de ville vaksinere ungene sine mot barnesykdommene som barn døde av den gangen, hadde de LØPT til helsestasjonene, om de kunne.

Carisma sa for siden:

Det var nok meg du siktet til, og det var ikke det jeg sa. Jeg spurte om det var greit med sykdommer som bare tok livet av de som hadde utspilt sin rolle i samfunnet, som eldre og alvorlig syke. Og hvis alle tenker slik, vil det da etterhvert blir ok at f.eks folk som lever på trygd ikke vaksineres, de gjør jo ikke noe nyttig? Og hva med asylsøkere? Og alle i den 3. verden, de gjør da ikke særlig mye nytte gjør de vel?
Jeg vet det er søkt å tenke slik, men det er jo et resultat av en slik tankegang. "Er man gammel eller syk så er det jo ikke så farlig liksom"....
Og når anser du deg selv nyttig nok for samfunnet til å fortjene vaksina da?

Charlott sa for siden:

• Vi regner med at rundt 1000-1500 personer dør hver vinter av vanlig sesonginfluensa. Jeg har ikke regnet på dødsraten, men den er nok høyere enn ved svineinfluensa, sier Larsen til Nettavisen.

Helsedirektøren regner med at rundt 100 mennesker kan dø av svineinfluensaen.

- Hva er antatt dødsrate på personer utenfor risikogruppene?

• Det har vi ikke regnet på, men det vil være i størrelsesorden 1/10 av de som er innenfor risikogruppene.
    Larsen ønsker ikke å være helt konkret på disse tallene, da de erfaringsmessig er noe unøyaktige, men sier at døsraten for dem som blir smittet utenfor risikogruppene er rundt 0,001 prosent.

www.nettavisen.no/nyheter/article2739294.ece

energibunten sa for siden:

Det betenkelige er ikke at man utvikler vaksiner, absolutt ikke, det er massevaksinasjon som er betenkelig. Dette kan og vil gi misbruk pga det enorme inntektspotensialet. Vaksine er i en egen liga sammen med feks kolesterolmedisiner og lykkepiller. Her skjer det misbruk, så lenge man blander penger og helse vil dette skje.

Iset sa for siden:

Vel, alle får jo faktisk tilbud om sesonginfluensa-vaksine.

Iset sa for siden:

Ja, og poenget? Jeg skrev jo "på verdensbasis". Og på verdensbasis har flere tusen dødd av svineinfluensa til nå. Men mange flere dør av sesonginfluensa, det har jeg aldri sagt noe annet om.

[quote]
Det er friske som dør

• Det stemmer at dødsraten nå ligger på rundt 0,1 promille, men grunnen til at vi gjør som vi gjør nå, er at sesonginfluensaen er en relativt mild sykdom, men mange i livets sluttfase dør. Vanligvis ser vi ingen dødsfall i grupper som normalt skal ha et langt liv foran seg, forteller Larsen

[/QUOTE]

Helsedirektøren liker ikke gamle folk han heller. :eek: (Sorry, jeg må få lov å være litt saklig av og til, har pms).

energibunten sa for siden:

tallet 1000-1500 ser ikke forskjell på om man dør av influensavirus eller av medfølgende bakterieinfeksjon. I Usa innrapporteres noe slikt som 40-50000 som "influensaoffer", men der bare 1000 er pga viruset direkte, dvs de fleste dør av en kombinasjon.
Stort sett er det svak motstandskraft mot våre vanlige sykdommer som tar livet av oss. Derfor er mennesker utenfor risikosonen omtrent fraværende i statistikken, mens folk i risikogruppen er dessverre godt representert.

Spanskesyken som er altfor mangelfult rapportert, skjedde da det var en kombinasjon av hendelser. 1. den startet nesten i skyttergravene, utmattede, underernærte, lus og sykdomsbefengte unge menn hvor viruset fikk godt fotfeste. 2. den vanligste dødsårsaken ifm virus er bakterieinfeksjoner som følge av nedsatt immunforvar grunnet virusangrep, og i 1920 hadde man ikke penicilin.

En virusvaksine vil også nedsette immunforsvaret. Dessverre viser statistikk nå 2 ting:

1. De som jevnlig tar influensavaksiner viser seg å smittes mer av svineinfluensa enn andre som ikke tar slike vaksiner
  2. går man inn i dødelighet av små barn ifm influensa gikk dødstallet flere ganger opp idet man startet vaksinasjonsprogram av mindre barn. Meget betenkelig. antagelig er vaksinen tøff mot immunforsvaret, såpass tøff at flere blir syke, dvs mange fler enn dersom man ikke vaksinerer.

Normal influensavaksine er basert på en gjetning på vinteren av hvilket virus som da er aktivt i Kina som vil blomstre opp senere på året i USA og ellers. Deretter lager man vaksinen, men dersom man gjetter feil har den 0 virkning.

Svineinfluensavaksinen er selvfølgelig uten denne gjetningen, så der kan man være sikker. Dog er den tatt frem på mye kortere tid enn normalt, noe som har krevd endel shortcuts i produksjon. Dette er noe som ikke gavner vaksinesikkerheten for oss.

Folkehelseinstituttet informerer om at man ikke kjenner til negative erfaringer med vaksinen, men unnlater å informere om at det ikke finnes undersøkelser av negative erfaringer engang. Man har ikke hatt tid til å gjøre dette. For et argument...og for en verden vi lever i.

jeg tror det er så enkelt. Noen få vil tjene penger på oss. De om det, de må passes på. Men de fleste aksepterer vaksine som noe trygt og effektivt og anser at det er på den tryggeste siden å vaksinere alle. Man kan ikke være trygg mot å dø, så enkelt er det og om man drar denne kjøpte tryggheten for langt, ja da gjør man se selv og andre en bjørnetjeneste.

Det er altså langt farligere å kjøre bil eller gå i trappen eller i det hele tatt å leve enn svineinfluensaen.

Charlott sa for siden:

Klarer ikke med min beste vilje å forstå logikken i at gamle mennesker kan bare dø, ikke nødvendig med "solidaritetsvaksinasjon pga dem.
MEN, kan det dø 100 "friske" mennesker av svineinfluensaen bør hele Norge toge til nærmeste legekontor for å ta en vaksine vi vet svært lite om ? :confused:

Jeg har virkelig ikke det minste i mot at mange velger å ta vaksina, dette er mitt personlige syn og har fortsatt ikke noe med konspirasjonsteorier å gjøre. Jeg får heller ikke vaksina pga allergi, men hadde uansett takket nei :)

Ikke helt korrekt det der.....Sitar fra TV 2 nyhetene:

En undersøkelse gjennomført for US Centers for Disease Control and Prevention (CDC) viser at over 64 prosent av dem som er blitt smittet av viruset i USA, er mellom fem og 24 år gamle. Bare 1 prosent er 65 år eller eldre

En mulig forklaring er at eldre mennesker har en type antistoffer i kroppen som stammer fra tidligere sykdom, og som nå beskytter dem mot svineinfluensaen.
- Eldre voksne kan for lenge siden ha vært i kontakt med et virus som ligner på det vi ser nå, sier Anne Schuchat, konstituert visedirektør for forskning og folkehelseprogrammer ved CDC.

De over 65 år blir i liten grad smittet.
Derfor så lurer jeg på om vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å la oss massevaksineres.

frifuggel sa for siden:

Skjønte ikke helt konklusjonen din, Dreamy..? Greitt at den er mindre risikabel for de over 65, den tok jeg, men resten tror jeg at jeg mistet. :o

Altså, de som er over 65 år nå har sannsynligvis gjennomlevd en lignende influensaepidemi, siden så få av dem blir syke.
De har ikke fått noen sånn vaksine som tilbys oss i dag.
Vaksine gir ikke like god beskyttelse mot en ny fremtidig bølge av svineinfluensa/lignende influensa som gjennomlevd sykdom.
Derfor spekulerer jeg rundt det at flere i lengden kanskje vil dø om mange lar seg vaskinere nå, for den dagen ny epidemi kommer er de vaksinerte svakere rustet til å takle den...hvis du skjønner?

vaksinasjon = svakere immunsystem

Impulsiw sa for siden:

Vaksinasjon=svakere imunsystem? Det er helt feil. Dette er et virus og man blir ikke behandlingsresistent av virusvaksiner.

Grunnen til at svineinfulensaen er farligere enn vanlig influensa er at viruset setter seg nederst i luftveiene kontra øverst for vanlig infulensa. Dette gjør at faren for komplikasjoner øker, feks at man får lungebetennelse som ikke lar seg behandle pga det ikke er en bakterie, men et virus.

Jeg er veldig glad for at vi får tilbud om vaksine. Har astma og diabetes så jeg er i faresonen. Men alle er jo i faresonen siden friske folk dør av det også. Skal også vaksinere sønnen min på 2 år. Selv om sjansen for å dø er liten, er den stor nok til at jeg blir skremt.

Forøvrig signerer jeg Iset! :ja:

Evalett sa for siden:

Jepp, har tatt den og er komfortabel med det. Jeg er i risikogruppen, og er glad for muligheten. Har full respekt for andre syn på dette, og synes det bør prege en slik diskusjon.
Med et ønske om en frisk høst til dere alle :p

Jeg mener fortsatt at de som lar seg vaksinere har dårligere beskyttelse mot en ny bølge influensa enn de som som gjennomlever sykdommen.

Ann-Cathrin Engwall, doktor i molekylær cellebiologi sier bl.a følgende:

- Får man smitta den naturliga vägen har man senare ett bredare skydd. Det beror delvis på att ett vaccin går in genom en spruta i armen men den som smittas naturlig väg får in den via lungorna och då aktiveras immunförsvaret på helt annat sätt. Man får dessutom helt olika immunförsvar, bland annat så blir det cellmedierade svaret bättre vid en genomgången infektion.

Hele artikkelen kan leses her, den er veldig interessant:
www.realtid.se/ArticlePages/200910/02/20091002134131_Realtid995/20091002134131_Realtid995.dbp.asp

Charlott sa for siden:

Svineinfluensavaksinen – og hurtiggodkjennelsesprosessen - er under ild. Vaksinene er mye mer dødelig enn svineinfluensaen, massevaksinasjon er en oppskrift på katastrofe, sier doktor Mae-Wan Ho og professor Joe Cummins.
En rapport gitt ut av doktor Mae-Wan Ho og professor Joe Cummins, Institute of Science in Society (ISIS) er sendt til helseministeren i UK – og til FDA i USA. ISIS er et velkjent og vel respektert organ. Forskningen til Mae-Wan Ho er grundig og solid, og de retter solid kritikk mot vaksinasjonshysteriet som er i gang disse dager, også i Norge.

Jo mer jeg leser jeg mer forvirret/skremt blir jeg :o

Impulsiw sa for siden:

Men det der er omdiskutert! Vi vaksinerer jo barna våre ....de er jo ikke dårligere rustet enn de som ikke er vaksinert? Da var det vel ingen vits å vaksinere? Poenget er vel at ja..HVIS man overlever svineinfluensa, tuberkulose..osv.. har man sterkere imunforsvar, men hva med de som ikke overlever? De stiller ikke noe sterkere ved neste utbrudd, da er de jo døde!

Charlott sa for siden:

Nå fremstår jeg som tidenes mest stae antivaksineringstulling, men for meg er det vanskelig å overse fakta som dette:

I USA gis det nå 36 vaksine-injeksjoner I løpet av barnets første 18 måneder og 68 vaksine-injeksjoner i løpet av de første 18 år. Verdens mest vaksinerte barn befinner seg i USA. Samtidig er det et faktum at amerikanske barn aldri har vært mer sykelige enn nå.MMR-vaksinen har ført til at det har dukket opp en atypisk form for voksen-meslinger som ikke fantes før MMR ble introdusert. Dette er menneskeskapte «Frankensteins meslinger» som kan være svært alvorlig og føre til komplikasjoner og død.
Påskuddet for at det gis vaksine mot meslinger er at 1 av 100.000 barn kan få «hjernefeber» som en følge av sykdommen.

For meg er slikt dette mer skremmende enn muligheten for å få en sykdom. Hvor lang tid vil det ta før vi i Norge finner alle disse vaksinene helt nødvendige ?

Hentet fra Forskning.no:

Når vi blir syke eller vaksinerte, skaffer immunforsvaret seg en fantomtegning av «forbryteren». Litt forenklet kan man si at antistoff-politiet patruljerer alle innganger til kroppen med en kopi av tegningen og kan raskt gripe inn hvis de identifiserer viruset eller bakterie som er avbildet.

Influensavirus muterer, og i løpet av en årstid har det endret seg så mye at «fantomtegningen» ikke lenger ligner. Derfor er det nødvendig å la seg vaksinere hvert år.
Influensavirus er en hel familie av forskjellige virus. Noen er i omløp blant mennesker, andre, som for eksempel H5N1 og H7N1, blant fugler.

Siden da en person som har gennomlevd sykdommen har et bredere forsvar mot influensa enn en som "bare" har fått vaksine, vil jeg påstå at den ikke vaksinerte står bedre rustet til å takle neste omgang med mutert influensavirus.

Det må vaksineres mot influensa hver år fordi viruset muterer, men vi vaksineres mot røde hunder og lignende sykdommer EN gang,og det holder for de aller fleste.

Iset sa for siden:

Vaksinene er mye mer dødelige enn svineinfluensaen? Javel, vi får nå se om over 6000 stk dør av vaksinene i nærmeste fremtid. venter spent

Iset sa for siden:

Sprøyten gis vel intramuskulært, dessuten - kvikksølv tatt opp gjennom tarm havner akkurat like fullt i blodet, så det er ikke særlig forskjell nei.

Iset sa for siden:

Dessuten, hvorfor hauses akkurat denne vaksinen sånn opp, når den er omtrent like godt utprøvd som vanlige influensavaksiner? Den inneholder vel omtrent de samme virkestoffene, og influensavaksiner som gruppe er jo svært godt utprøvd, men siden influensavirus varierer fra år til år er aldri enkelte influensavaksiner utprøvd i stor skala. Jeg tror ikke denne vaksinen er skumlere enn sesonginfluensa-vaksiner, jeg tror heller det er media som har hauset opp dette såpass mye at folk er blitt engstelige pga. dét.

Photobscura sa for siden:

Ja, det kan jeg være enig i.

Jeg kommer uansett ikke til å vaksinere meg, immun eller ikke så ser jeg ingen grunn til det overhodet. Det håper jeg folk respekterer.
Faktisk er det en kompis av meg som går rundt og prøver å finne noen som kan smitte han innen to uker :p, sånn at han kan unggå å ta vaksinen, ettersom han står som hoveddonor av nyre til broren sin.

frifuggel sa for siden:

Siden da en person som har gennomlevd sykdommen har et bredere forsvar mot influensa enn en som "bare" har fått vaksine, vil jeg påstå at den ikke vaksinerte står bedre rustet til å takle neste omgang med mutert influensavirus.

Nja, dette er også en ting de lærde strides om. Det finnes nok av de som mener at man er "like immun" om man tar vaksinen, som man blir av å ha hatt influensaen, nettopp med bakgrunn i at den muterer så raskt. Og det som er mer enn litt skummelt, synes jeg, er at vi i Norge nå har en situasjon der viruses aktivt smitter frem og tilbake mellom menneske og dyr (griser), og det scenarioet er skrekken, for mange forskere på smittespredning/virusstammer. Muteringen går raskere enn hos de fleste andre virus.. Vaksinen, i likhet med sykdommens påvirkning av immunforsvaret, er en boost, ikke en sovepute..

Som jeg har sagt tidligere, man finner den informasjonen man leter etter, i internet-alderen. Mener fremdeles dette er en sak der man baserer seg på tro/overbevisning og, til tider, overload av informasjon. En overload som gjør oss lei av hele spørsmålet, eller at man får en selektiv filtrering som gjør dette til en "kampsak", ser man føler at man sitter på sannheten. Så får diskusjonen om hva som er "sannheten" komme senere, den gjør gjerne det, når flere fakta ligger på bordet og er tilgjengelig for allmenheten. Dvs meg :)

Tar sprøyta, og har faktisk tiltro til at de som styrer med dette har kompetanse på området. Er sånn at om jeg ikke klarer å lese meg til et klart svar på ting jeg lurer på, så blir jeg rimelig handlingslammet. Så da leser jeg helst det som kommer fra (norske) myndigheter, og prøver å stole på at de vet hva de sier. Resten tillegger jeg VG...

Iset sa for siden:

Samme her. Jeg har blitt introdusert for ganske mange useriøse halleluja-nettsider i diskusjoner om vaksinen, og sånne nettsider + tabloider som VG og lignende styrer jeg glatt unna og setter heller min tiltro til myndighetene og de som jobber med dette og HAR peiling.

Da gjelder vel det for selve influensaen også ;)

Charlott sa for siden:

Du velger å ta vaksinen og jeg velger å ikke ta den.
Enkelt og greit :)

(selv om jeg aldri i verden kommer til å skjønne logikken i at det er ok at 1000-1500 mennesker dør av sesonginfluensa, mens Norge blir snudd på hodet pga de 100 helseministeren antas kan dø av svinevarianten...)

Fluke sa for siden:

Det forutsetter selvfølgelig at man overlever sykdommen. Den influensaen det refereres til tok knekken på ganske mange mennesker. Og det stemmer kanskje at "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere" og at de sterkeste skal overleve, men jeg liker ikke helt tanken og håper at de fleste vaksinerer seg sånn at vi kan beskytte dem som ikke kan det selv. :kommunist:

Iset sa for siden:

Så absolutt. VG er jo en skikkelig Se & Hør-avis, folk må snart innse det og ikke bli hysteriske av alt de leser i den avisen der. Jeg misliker VG til de grader sånn som de holder på. Søppeltabloid!
Men faktum er jo at svineriet kan angripe hvem som helst, også små barn, så jeg har lyst å vaksinere meg for å ha større sjanse til å slippe unna sjiten, både av økonomiske årsaker og fordi jeg ikke orker tanken, ble så dårlig av influensa sist at jeg nesten trodde jeg skulle dø. Og jeg vil helst unngå å se mine egne barn bli så syke.

Iset sa for siden:

Enig. Survival of the fittest er en avskyelig holdning i dag, synes jeg.

Gutter og jenter, takk for debatten....den har vært givende og har underholdt meg i dag :-))

Nå kaster jeg inn håndkleet i akkurat denne tråden med noen velvalgte ord....

Det sies jo også at Lavkarbo/LCHF beskytter mot virusinfeksjoner bedre enn vanlig høykarbokost

:)

Kanutten sa for siden:

Ooog dauen skal jo en årsak ha..

Noen dør ikke av vaksina, men med vaksina. Noen dør ikke av svineinfluensaen, men med den...
Og det er kanskje DET som er vansklig å bevise?? HVIS jeg står med foten 99% i grava, så tar jeg vaksina og dør. Da blir det jo feil å si at vaksina har skylda. Men på samme måte; jeg er frisk som en fisk!!! MEN så får jeg influensaen og dør... Og influensaen får skylda. Det kun Vår Herre vet er at jeg hadde en hjertesykdom som ikke hadde latt meg bli særlig gammal likavel.

Til sammenligning så tror jeg at det er flere friske spreke unge/ungdommer som dør på idrettsarenaen hvert år enn hva influensaen/vaksinaen sannsynligvis vil kreve..

Iset sa for siden:

DET er jeg faktisk ganske sikker på at det gjør, jeg tror lavkarbomat beskytter immunforsvaret mye bedre enn vanlig tradisjonelt kosthold. :ja:

Det skumle er jo alle de tingene utenom maten, rengjøringsmidler, såper, hudkremer, forurensning osv. Og røyker kan ødelegger man jo hvertfall kroppen. Men man får ruste kroppen så godt man kan.

arkine sa for siden:

?????

arkine sa for siden:

så enig med deg

og vis ikke folk vaksinere sine barn , kan tilog med polie komme tilbake , den er nesten utryddet her i landet ,men den sniker seg desverre inn igjen med våre nye landsmenn,
og da kan de som ikke er vaksinert få denne sykdommen og smitte andre ,,

er det det vi vil her i landet , få tilbake utryddet sykdommer fordi noen enkelte hysteriske foreldre ikke vil vaksinere sine barn

at enkelte er skeptiske til svineinfluvaksin ja det kan jeg forstå..er selv i risikogruppen ,men mitt legekontor drøsser det inn med folk og jeg har fått beskjed om og vente ,,for de har nok pasienter
sikkert mange som ikke er i risikogruppen også

Charlott sa for siden:

Unnskyld meg, men er jeg blant de hysteriske siden jeg IKKE ville vaksinere mine barn da de var små ?
Hehe, hva kaller du da det som herjer landet nå? Fordi man frykter 100 dødsfall ??

Iset sa for siden:

Det er litt forskjell på polio og svineinfluensa. Hvis vi slutter å vaksinere barna våre vil flere av disse sykdommene komme tilbake og det er katastrofalt.

arkine sa for siden:

ja du var blant de hysteriske den gangen, har barn på samme alder som dine og de er begge vaksinert for barnesykdommer
og husker godt at det var et barn som ble hjerneskadet ,men det er fremdelse ikke bevist at det var av vaksinene

tenk om de fleste hadde tengt som deg den gangen ,, tror du virklig ikke at dine barn også kunne vært i faresonen den gangen ,, men takket være alle vi andre som vaksinerte våre barn ,, har dine sluppet og få alle disse sykdommer

arkine sa for siden:

svineinfluensen , kan nok ikke helt sammenlignes med barnevaksiner som er vært på markedet i alle fall 40 år eller mer

Kanutten sa for siden:

Synes alle argumenter for og mot vaksina er bra jeg.

Og jeg synes at man burde akseptere hver enkelts holdning.

UANSETT hva man velger vil det gi dødsfall, men det vil også berge. Og jeg er sikker på at alle og enhver har tenkt nøye gjennom de valg de gjør.

Jeg må nok tenke litt mer...:o

Iset sa for siden:

Jeg klarer faktisk ikke å respektere holdningen om å være imot alle vaksiner. Jeg kan prøve å akseptere at sånn er det, men å respektere det? Nei det klarer jeg virkelig ikke. Jeg synes folk som ikke (nå snakker jeg ikke om medisinske årsaker) følger barne-vaksineprogrammet setter andre barn og fremtiden i fare, og jeg respekterer dette omtrent like mye som jeg respekterer mobbing.

Iset sa for siden:

Og nå leste jeg at du skrev akseptere, jeg trodde du skrev respektere. :p Men jeg sliter med aksepten også.

Kanutten sa for siden:

Jeg har ikke fulgt barnas vaksineprogram. De ble tilbudt trippelvaksine, jeg gikk med på bare to. Ikke lenge etterpå ble trippelvaksinen til duovaksine.. Den jeg ikke ville de skulle ta ble tatt bort, overalt. Nå har de imidlertid funnet en ny bedre vaksine igjen og duoen er blitt til trippel igjen. Såå jeg gjorde rett EN gang.. Hvem vet hva jeg gjør neste gang.

Iset sa for siden:

Hekkan, nå sliter visst Ukraina. 200.000 innbyggere ligger med svineriet, 7500 på sykehus og 60 er døde, og alle landets barnehager og skoler er stengt i 3 uker fremover. Det er blitt satt opp feltsykehus for å kompensere for manglende sykehusplasser. Det er helt krise der borte nå. Kan vi forvente slike tilstander her?

Kanutten sa for siden:

Iset?? Er du en smule engstelig??? Det er faktisk DET som er den værste konsekvensen av hele svineinfluensaen! Folk blir engstelige og klarer ikke leve et normalt liv. Man engster seg og livskvaliteten forringes.

60 døde i ukrainia er ingenting mot alle de unger som dør daglig i u-landa, eks Kongo. Tar vi med elendigheta så må vi ta med ALL elendighet.

Carisma sa for siden:

Hvor mange har dødd av andre ting i Ukraina den samme perioden?
Og når vi snakker om kongo, hvorfor er det ingen som hyler opp om at mennesker dør som fluer av hjernehinnebetennelse der nede?

Iset sa for siden:

Nja nei, egentlig ikke? Det var bare et spørsmål. Jeg går ikke rundt og tenker på dette men vil selvsagt ikke ha svineriet i hus, og jeg må si jeg bekymrer meg litt OM det blir så ille her, for det er tross alt grenser for hvor mange sykehusplasser, respiratorer, helsepersonell osv man kan oppdrive.
Og selv om mange dør av annet enn influensa, er jeg jo redd for slike tilstander her i trygge Norge, selvsagt. Det at folk dør av jordskjelv i Asia gjør meg ikke mindre engstelig for barna mine, feks.

Carisma sa for siden:

Jeg har heldigvis nok av problemer i hverdagen til å ikke ha tid til å gå rundt og bekymre meg for sånt! :D

Kitt sa for siden:

Nå har de vg. skolene kommet med egne skjemaer for de som har vært borte pga svineinfluensa.
Man kan nemlig få strøket opp til 14 dagers fravær om det kan dokumenteres at det skyldes sykdom! Og det er jo bra, særlig på en yrkesskole.

Ikke lett å få en legeattest, tror jeg, men det må de jo ta med i beregningen. Fikk jo ikke lov til å komme til legen!:p
Kunne bekreftes av foresatte også, da!

Fluke sa for siden:

Her ser dere hvordan det egentlig henger sammen: www.theflucase.com/ :p
Nei, jeg tror ikke på det røret der, og lo høyt og støyende da jeg så det. Før jeg ble målløs da jeg innså at det dessverre finnes en del som tror på dette.

frifuggel sa for siden:

Hun må vel sies begynner å nærme seg kultstatus på internet.. ;)

ok, I'm in again.....kunne ikke la være :o

Jeg vil bare minne om at Ukraina har 46 millioner innbyggere, norge har vel ca 4,8 millioner innbyggere.
Så hittil er faktisk dødsprosenten høyere i Norge.

Utfordringen for Ukraina er vel at de mangler så mye later det til, i helsevesenet, bl.a tamiflu.

frifuggel sa for siden:

Hentet fra siden til Burgermeister;
"
Colloidal silver and MMS might be the rescue
Schnellli 2009-11-02 08:43:30
Colloidal silver migth be the rescue, as it works like a universal antibiotic, against aproximately 650 different bacteria.

It is cheap (almost costs nothing), it can be produced in large quantities in three to ten hours, there is no risk of overdosing except constipation.

The needed ingredients are:

1. Silver of 999 or better quality, as electrodes into the water bath,

2. pure water (aqua dest) of ca. 50°C,

3. a DC power source with current limitation (max 6 mA), Voltage should be around 30 V, lower voltage will take longer for the process.

Electrolysis takes place over some time (1 to 10 Hours) until the water has a pronounced golden color. Now the solution is ready for consumation.

Normal amount for prevention is one to three tablespoon full, diluted with normal tap water and simply drink it.

If too much is consumated, it will result in constipation (blocked digestion) because "good" bacteria in the intestine are killed.

This solution can as well be used as a vaporized mist (Nasal Spray),

or as a sterilization solution,

it can be applied onto the skin undiluted with very good effects on wound healing."

Samme behandlingen som en stakkars mann i USA gav seg selv mot en hudsykdom, og han ble blå.. Er det ikke? Husker i alle fall at han hadde inntatt en eller annen oppløsning av sølv. Nå er det bare å se etter blå damer og menn, så vet vi hvem som leser der inne ;)

Fluke sa for siden:

Det er det som var grunnen til at The Blue Man Group ble dannet altså?! :D

Charlott sa for siden:

Hvem vet, kanskje det hadde vært masse barn som var vesentlige mye friskere uten all skiten sprøytet inn i kroppen ? :rolleyes: Den yngste av mine 3 er vaksinert, han er den eneste av mine 3 som har vært syk, mye syk ....
Jeg ble vaksinert og fikk alt man kunne få av smittsomme sykdomer, feks kusma, meslinger og røde hunder....

Og er det noen som er for bedagelig anlagt til å være hysterisk må det være meg :p Det går an å velge bort noe man ikke tror på uten at det har noe med hysteri å gjøre, vet du ;)

Ok, nå forholer jeg meg ganske nøytralt til saken, men synes diskusjonen uansett er interessant.
Jeg ville nok vaksinert barna mine for de mest utsatte tingene, om jeg hadde hatt barn. Men som noen sier så er dette snakk om godt utprøvde vaksiner.
Jeg har vaksinert katten min mot kattepest ++, selv om han er innekatt. Tør ikke å tenke på hva som ville skjedd dersom han hadde klart å smette ut, han er en uredd pus, og det er over 15 000 løskatter i Oslo og årlige epimiedier. Men igjen, en godt utprøvd vaksine.
Jeg har tatt et fullstendig overveid valg om å ikke ta vaksinen, det har ikke slått meg en gang at det skulle være det minste aktuelt for meg. Klart, jeg har vel noen sykdommer som kunne plassert meg ytterst ut i en risikogruppe, men jeg tror ikke det har så mye å si, da jeg med ganske stor sikkerhet har hatt svineinfluensaen, og det i influensasammeheng var peanuts.
Og jeg blir forbanna når noen mener at jeg i likhet med mange andre burde ta vaksine i solidaritet, det er litt sånn emosjonell vold, synes jeg, å påføre meg dårlig samvittighet for noe som har så lite å si for meg i mitt liv og de jeg omgir meg med.

Med det sagt: Jeg aksepterer andres meninger fullt ut. Men vi må holde oss for gode til å bedrive sånne følelsesmessige maktspill. Ikke at jeg mener noen i tråden har gjort det, det er mer en sånn generell tendens, og jeg har neste vurdert å fjerne oppdateringene til enkelte på vennelista mi på facebook i ren provokasjon.

Jaja, uansett. Jeg har nettopp sett første episode i Stephen King's ''The Stand'' - ''The Plague'', og konkluderer med at det kunne ha vært mye verre :p. Iset skjønner hva jeg mener, hehe ;)

Vil bare si en ting jeg....synes det er flott å diskutere med alle dere her inne, selv om vi har forskjellige meninger.

Det kan være en kunst noen ganger å holde en saklig tone, særlig når det gjelder et betent tema som svineinfluensa.
Men jeg synes vi greier oss fint, ikke sant?

Så vi får fortsette sånn :)

Opiat sa for siden:

The Stand er forøvrig den korteste 6 timers-filmen jeg noen gang har sett :)

Haha, javel? Jeg tenkte å ha et maraton i kveld og se hele sulamitten.

Iset sa for siden:

Haha nå måtte jeg sjekke overskriften, trodde jeg var i feil tråd. :p
Og The Stand kunne vart i dagesvis etter min mening ja. :D

Veggpryd sa for siden:

Jeg ble veldig nysgjerrig på skepsisen til vaksinen da jeg selv var syk forrige uke, og så en hel times (ja, jeg vet :rolleyes:) intervju med Jane Burgermeister på YouTube. Hun virker troverdig i måten hun snakker på, men ehh... "vaksinen er laget for å få ned folketallet i verdens befolkning" Popultation reduction, eller no sånt kalte hun det. Da hun begynte å snakke om at de hadde Nano Chips i vaksinen for å overvåke alle jordens mennesker ble jeg endelig overbevist; hun er spik spenna gæærn! :lol:

Iset sa for siden:

Hva?? Hahahah jeg tisser i buksa. Nanochips i vaksinen? Fantastisk! Hun har sikkert sett en episode for mye av X-Files ja. :lol:

BitTorres sa for siden:

Hadde influensaen vært farlig, så JA, da hadde jeg vaksinert meg. Polio var guffen, ok. Men influensa? Jeg hadde det som tolvåring, siden har jeg tydeligvis vært immun. Siden da har jeg blitt både hostet på og nyst på av syke folk, men blir ikke syk for det. For meg kan det hete sjiraff influensa eller griseinfluensa eller hong kong influensa. Same shit.
Hvorfor er deler av avtalen hemmlig? Hvorfor MÅ Norge kjøpe over 9 mill doser? Penger. Alltid penger. Vanligvis dør ca 100 pers i Norge hvert år pga influensa. Vi får ta en opptelling ved juletider og se åssen vi ligger an da. Eller flyte til noen av våre oppvakte naboland, der folk nesten ikke dør i det hele tatt. Ihvertfall ikke av influensa.

Charlott sa for siden:

Det er faktisk så mange som 1000-1500 som dør av sesonginfluensa årlig, fortrinnsvis eldre mennesker.
Antatt døde som følge av svineinfluensaen er ca 100, det som skremmer mange er tydeligvis at her kan også yngre og barn dø.

Hilsen Charlott, som har lest til øyet har blitt stort og vått ;)

Veggpryd sa for siden:

Synes konspirasjonsteorien om at selskapene som lager vaksinen også lager og sprer viruset er mer spennende å fifle med egentlig. Et av mine favorittspill fra 1999 (Deus Ex) handler nemlig om AKKURAT det. :D :hjelp: :lol:

Charlott sa for siden:

Finnes mange og deilige konspirasjonsteorier ! Livet hadde ikke blitt helt det samme uten dem :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.