< Tilbake til oversikten

Influensavaksine, skal dere ta den?

Photobscura sa for siden:

Haha! I og med at flesteparten opplever svineriet som jeg gjorde det; en mild/vanlig influensa, så må jeg si at nevnte selskaper er pussys! Kom igjen a! Polio! Ebola! Spanskesjuken! Svartdauden! Da snakker vi juice! Og så kommer dere med dette?

Ignite sa for siden:

Ååååh Deux Ex :love:

På tide å rote frem spillesken fra dyplageret :)

LenaBeatrice sa for siden:

Fant et spill i Stockholm som heter PANDEMI......kjøpte det ikke.
noen som har testet?
Var et brettspill.

energibunten sa for siden:

Konspirasjonsteorier, morsomt ord egentlig. Det er akkurat som om ordet konspirasjon ikke får lov til å kunne være annet enn teorier. Selvfølgelig finnes det konspirasjoner, det er bare å se på historien det. Selvfølgelig finnes det gale mennesker også i ledende posisjoner som utfører konspirasjoner, det er bare å se på diktatorer gjennom tidene. Feks Idi Amin, Hitler, Pol Pot, Stalin, Mao, etc.

Det blir litt naivt å tro at man er sikker og vel tatt vare på av de som styrer, neppe, men man er ganske godt tatt vare på av sine venner og famile, det skal man bry seg om.

Og det finnes uansett en svær skare av vanlige ganske snille og skikkelige mennesker som jobber for sitt eget og andres beste så godt de kan ut fra sin forståelse av verden. Ofte gjør slike mennesker feil valg uten å mene det, i beste mening...

Om vi skal øke i antall på denne jorda som vi gjør pr år idag uten å gjøre noe med mengde mat vi produserer eller å ha en bærekraftig utvikling generelt kan man være sikker på at samfunnet bryter sammen en dag på en eller annen måte.
Til dette ser folk ulike løsninger. Noen gærninger tenker sikkert på å redusere befolkningen, de om det, flere mer menneskelige hoder vil gjerne gjøre noe med matproduksjonen og fattigdommen. Id-merking har kommet så langt at man tilbyr dette til folk i USA og noen velger dette for å føle seg trygge. Hunder har vært merket lenge, husdyr merkes mer og mer. Det er en meget praktisk side ved dette.

Vi mennesker er på vei mot et mer og mer elektronisk samfunn uten penger, globalisert, vi kan reise mer, vi kan tenke mer, vi kan konspirere mer, kunnskap øker, vi kan samhandle mer, mer vennskap, mer læring, vi går fremover, bare vi kan evne å gjøre dette på en god måte.

Hvis man tror at alle tenker på ditt ve og vel tror du feil. Det er alltid noen tullinger som ikke har lært folkeskikk som har for mye makt til å skade andre, men slik har det alltid vært.

Å vaksinere seg mot gulfeber eller andre skikkelig ekle sykdommer er gull verdt. Å vaksinere seg for unngå en tiendels promilles sjanse for å dø er kanskje å dra det for langt iallefall for meg, mitt valg.

Dersom vi innfører obligatorisk vaksinering, selvfølgelig vil noen kunne lyste å misbruke dette, i det minste økonomisk ?

Å være virkelighetsfjern er både å tro at det ikke finnes konspirasjoner samt å tro at at det bare er konspirasjoner. Jeg vet seff ikke fasiten, men jeg kan med min beste evne prøve å manøvrere i denne verden, en blanding av vakkert og stygt i skjønn forening.

Men uansett er nå livet her og nå med de viktige trivialiteter som finnes for meg. Jeg synes vel at de værste konspiratorikere kanskje har et litt spesielt verdensbilde, men jeg får være for god for å le av det, for avskrive alt kan jeg ikke og jeg er glad for at noen tør å stå opp for mitt beste også.
Jeg tør å tro på noe av det faktisk...og vips kan jeg kanskje fatte mer av hva som skjer i verden.

Folkehelseinstituttet ble starte bla av Rockefeller på 30-tallet. Hvorfor i huleste skulle oljebaroner gidde å bry seg om potetspisende nordmenns helse ? Fordi de er snille ? Kanskje, kanskje ikke, jeg kan iallefall observere at idag jobber FHI relativt proaktivt for massevaksinering og at dette er omdiskutert. Til stor del pga folk i FHI sin beste forståelse og overbevisning og ve og vel for oss, men ikke ensidig positivt etter flere andres mening og uansett bruker samfunnet 650 mill NOK på en vaksine, det er altså noen som har 650 mill i omsetning på lille Norge. Det er jo uansett god bussiness det....

Nei naiv har jeg ikke tenkt å bli, hverken den ene eller andre veien.

Vaksiner mot svært dødelige sykdommer takker jeg for, vaksine generelt har hjulpet oss, men å vaksinere meg for enhver pris for all sannsynlighet ja det velger jeg å ikke gjøre.

jeg tror jeg respekterer ulike syn jeg...

Utrolig bra innlegg, Energibunten! Dette er veldig i tråd med min tankegang! Takk for den :)

Ja, det er nå det ... Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner som man sier :o
Uansett så velger jeg å stole på min egen sunne fornuft i mange tilfeller. Om jeg ikke hadde gjort det, hadde jeg aldri vært så frisk i dag.

Nemii sa for siden:

Ajaj, må si meg så enig med energibunten og Photobscura!! Omtrent som jeg skulle sagt det selv ü
Jeg tror absolutt penger har mye større makt enn man tenker over, og at det kan ligge mye mer bak ting enn det man tror, men siden penger er makt kommer dette vanskelig ut i lyset.
Det vil ikke si at alt er konspirasjon, men at det finnes i større grad enn vi liker å tro, det er er jeg overbevist om, og av ting det går an å tjene penger på, er helse i øverste sjiktet. Jeg har lest flere (mer eller mindre troverdige) plasser om medikamenter som går ut på å gi pasienten rask og umiddelbar bedring, men som på sikt gjør han/hun mer og mer avhengig av større doser - alt for å tjene mer penger. At legemiddelbransjen er råtten tror jeg så visst, så om det skulle vise seg at de har en finger med i spillet med svineinfluensan blir jeg ikke overrasket - hørte rykter om en eller annen forsker som antydet at svineinfluensaviruset sine bestanddeler umulig kan forekomme slik naturlig, dette er mennesker som har kompetanse innenfor området (om noen har link til den artikkelen blir jeg glad) - nå går jeg ikke rundt og tror det er sånn, men ville allikevel ikke blitt overrasket om det viste seg.

Men at legemiddelfirmaene bevisst går inn for å tjene penger på folks hysteri og dødsfrykt i forbindelse med svineinfluensan i form av å selge vaksiner - ja det tror jeg så gjerne.

Iset sa for siden:

Festlig side. :knegg: At vaksinen er stoppet for enkelte grupper i Sveits er en sannhet med modifikasjoner. De bruker en type vaksine som inneholder de samme stoffene, forskjellen er at Pandermix er britisk og den de bruker er produsert i Sveits. Økonomiske årsaker mon tro?
Og dette med kvikksølv blir jo bare tullete. Hvis det skader hjernen selv i minimale mengder bør vi slutte å spise, og røykere bør hvertfall være nervøse.

Margrethe sa for siden:

Godt aa see det ikke bare er meg som faktisk foretrekker aa tro det beste om verdenen jeg bor i :)

Ytterfløyene er jo alltid litt gærne.

Men for all del, ikke sett spørsmål ved ting! Fine verden :p

Margrethe sa for siden:

Man kan godt vaere kritisk til ting, men jeg er tilhenger av aa oppsoke faktaopplysninger for man roper ulv.

Et safety datablad for kvikksolv forteller fort at mengdene som brukes er fullstendig ufarlige - og da er det sammenlignet med rotter som har faatt det sproytet rett inn i kroppen, slik vaksinen ogsaa settes.

Men saa liker jeg jo verden da :D

Iset sa for siden:

Ja nettopp. Jeg er jo en svoren tilhenger av å sette spørsmålstegn ved etablerte sannheter når det gjelder feks. lavkarbo, men en plass går liksom grensen. Når man kommer med sånne useriøse sider så mister jeg liksom den saklige interessen. Når de kan påstå at det lille kvikksølvet der er farlig, feks ... Og dette med Sveits er jo faktisk ganske interessant. Hvorfor anbefaler de sin egen vaksine som inneholder de samme stoffene som Pandermix?

jvb sa for siden:

En dame som heter Burgermeister sier det er rester av nachochips i vaksinen? Høres ikke spes lavkarbo-vennlig ut iallefall:)

(Ok ok, jeg så ikke videoen, bare leste kommentarene og rullet rundt på gulvet her)

Margrethe sa for siden:

Hvorfor spiser vi nordmenn heller norsk ost enn polsk ost? Er jo vern om egne interesser.

Jeg studerer teknologi og jobber saa tett mot naturvitenskaplige forskningsmiljo at dersom jeg skulle undergrave vitenskaplige resultater, saa kunne jeg like gjerne pakket sekken min og dratt hjem igjen. Jeg har ogsaa storre tro paa aa ta aktiv del i samfunnet selv og gjore noe, enn aa rope ulv fra sidelinjen. Men at en del forskningsmiljo burde vaert bredere, det ser jeg helt klart. Da ville man f.eks kunne faatt belyst at lavkarbo er et godt alternativ for mange. Det er ikke den eneste riktige matfilosofien, men det er en bra filosofi, det ogsaa.

Iset sa for siden:

Nachochips. :lol:

Happiness sa for siden:

Vi var i Pakistan i 2004, jeg og dattera mi hadde ikke tatt noen vaksiner, mamma og søsteren min hadde tatt alt som ble anbafaldt av helsestasjonen. De ble mer syke enn det jeg og datteren min ble første gangen vi var der! De hadde tatt turistdiare vaksina men de satt på do og kastet opp om hverandre! Ikke alltid vaksinene virker engang...
De anbefalder veldig mange vaksiner om man skal til Pakistan, men flere av de er unødvendige å ta fordi de ikke har noe for seg. Det er utrolig forskjellig bakterieflora der nede og her.

Margrethe sa for siden:

Drikkevaksninen beskytter mot den vanligste versjonen av kolera, men langt fra alle. Da jeg bodde i Guatemala ble jeg dårlig omtrent på dagen da drikkevaksinen gikk ut på dato. Matforgiftning er det uansett ingenting som hjelper mot.

...men jeg antar at de som ble syke ikke fikk malaria, gulfeber, tyfoidfeber eller andre alvorlige sykdommmer? Er jo de man helst vaksinerer seg mot - mot annen bakterieflora er det omtrent kun god håndhygiene og flaks som gjelder.

Når jeg er og reiser i eksotiske strøk synes jeg det er godt å vite at jeg har vaksinert meg mot "worst case". Jeg har blitt operert på sykehus i utlandet og synes igrunnen den ene opplevelsen holdt. Jeg tar heller en sprøyte ekstra enn å risikere opphold på sykehus hvor blod flyter på gulvet - det tror jeg er farligere.

Man kan ikke tro at, joda på matfronten er det greit å ikke tro helt på myndighetene, men for alt annet er det fakta man får høre.
Det finnes ikke noe som heter absolutt fakta. Alt man får lese er filtrert gjennom et menneskets eller flere menneskers virkelighetsoppfatning og er det noe vi mennesker ikke klarer så er det å være 100% objektive.

Selv har jeg lest virkelig mye rart, noe helt skrudd og noe ganske trolig, noe fakta og noe fiction, men jeg må selv avgjøre hva som er fakta og ikke. Det negative har vært at verden ikke er så enkel og trygg som jeg trodde, den er faktisk tidvis ganske stygg, men så har jeg i samme slengen oppdaget alt det nydelige også.

Verden er fantastisk sammensatt av stygt og fint i en skjønn forening.

Legemiddelindustrien skal som annen industri vise at aksjene er gode å investere i og at de kan vise til en omsetningsøkning fremover. Det er ikke lett i en verden der faktisk helse øker og dødelighet synker. Bare det å tro at pengemotiv alltid skal fikse en god og menneskevennlig legemiddelindustri blir for dumt.

Vi har et kapitalistisk samfunn som baserer seg på at mennesker blir motivert av mulighet til rikdom. Dette gir mye mer verdiskapning enn feks kommunismen klarte å få til, men alle systemer har sin pris. Hvordan velger enkeltmennesket når man står ovenfor å tjene penger eller sin nestes beste ? Ikke alle velger sin neste. Vi har et av de beste samfunnene i verden i Norden siden vi aksepterer å dele godene mer enn i feks USA.

Legemiddelindustrien må ha penger som annen industri, men en ren bedriftsøkonomisk tankegang for all medisinutvikling fokuserer på patenter og overskudd, vi får en vridning vi kanskje ikke alltid er tjent med. Så bruker vi milliarder til influensavaksiner og så klarer vi ikke utrydde malaria.
Feks en naturlig basert medisin som er effektiv og som ikke kan patenteres er rett og slett uinteressant for denne industrien. Eller et naturlig basert søtningsmiddel som stevia...

Iset sa for siden:

Nettopp. Turistdiaré-vaksine hadde jeg ikke hørt om før nå, engang. Ikke noe jeg hadde vurdert å ta, da hadde jeg heller hatt melkesyrebakterier i bagasjen. Men farlige sykdommer vaksinerer jeg mot når jeg reiser ja.

Margrethe sa for siden:

Turistdiarè er folkeslang for den vanligste typen kolera, en vannbåren bakterie som lager deilig krøll i magen din. Grunnen til turistnavnet er selvsagt at lokalbefolkningen har immunforsvar mot den, men for en stakkars turist kan det være nok at grønnsakene er skylt i lokalt vann. Du kan greit beskytte deg med en drikkevaksine som nok er ganske harmfull og vel utprøvd. Jeg tok den da jeg dro til Guatemala og var fornøyd med det, men etter en heftig matforgiftning der har magen min aldri vært helt i lage igjen. Så da jeg var i Asia i vår fant jeg ut at siden jeg trolig kom til å bli dårlig uansett, så kunne jeg heller bruke pengene på idoform og imodium.

Charlott sa for siden:

Mine tanker exactly !

Iset sa for siden:

Jeg er enig i det jeg også, men det er jo ikke sånn at vi som er for vaksinen ikke har lest oss opp altså. Jeg har lest og lest og lest i flere uker nå, og jeg VAR skeptisk først og sa at NEI den skal jeg ikke ta. Etter å ha lest alt jeg har kommet over av seriøs info, har jeg ombestemt meg og er for.

dynamitt sa for siden:

Slik det blir framstilt i media, så er seriøs info som ikke kommer fra FHI per definisjon useriøs, i alle fall var det det FHI sa da de ble spurt om saken i går.

Tilslutt blir termer som "slike useriøse utsagn og påstander skjønner alle at ikke stemmer" eller "det faller på si egen urimelighet" argumenter. Så at mennesker som har jobbet i størsteparten av sitt liv med forskning på den vestlige verdens bruk av vaksiner kommet til andre konklusjoner (f.eks Tim O'Shea) enn FHI og WHO blir plutselig useriøst. Det som fremstilles i slik forskning baserer seg på masse data fra nettopp FHI og WHO og legemiddelindustrien. Det er bare det at denne statistikken ikke kommer fram fra dem, da ville jo deres stilling og salg av diverse medisiner være truet.

Og, en ting jeg lurer på, søker man informasjon fra FHI, så nevnes ikke med ett ord forebygging gjennom kosthold og inntak av f.eks D-vitamin, hvorfor frontes kun vaksinering som forebygging?

Nemii sa for siden:

Kremt.. hvem er det som roper ulv???
Jeg for min del vil si det er de som sprer frykt om svineinfluensa som roper ulv, i USA har Barrack nå erklært nasjonal krise, www.nettavisen.no/nyheter/article2739878.ece.
Ca. 1000 er der døde av svineinfuensa, mens vanlig influensa fort vekk kun tar livet av rundt 50.000.
Unntakstilstand i USA gir muligheter for å innføre diktatur, National Guard er i beredskap for å takle hysteriet i vaksinekøene og i prinsippet kan dette føre til at folk kan tvangsvaksineres.

I Norge oppfordres det til at man ikke skal melde fra om bivirkninger - hvem vil at ulven skal beholde sin status??

Iset sa for siden:

Igjen, grunnen til at det reagerer kraftigere på denne influensaen enn sesonginfluensa, er at sesonginfluensa tar livet av eldre og syke mennesker, altså folk med allerede nedsatt immunforsvar feks. Svineriet kan ramme hvem som helst. Ikke at jeg sier den er så mye farligere, men det er hvertfall forskjellen, og grunnen til at det reagerer mer, tross tall-forskjellene. Når en epidemi rammer friske, unge folk, barn osv, så er det jo helt klart skumlere, selv om jeg tror vi som ikke er i risikogruppene ikke akkurat kommer til å dø om vi får den.

Og hvor står det at man i Norge helst ikke skal melde fra om bivirkninger?

Iset sa for siden:

Okei, det jeg ser på som seriøst da, som ikke inneholder info om aliens og nanochips og regjeringer som er ute etter å avfolke verden osv. :p

Jeg er forresten helt enig med deg i dette med kostholdet. Skammelig.

Carisma sa for siden:

Hvem som helst kan bli syke (som av en vanlig influensa), men så langt er det vel kun rapportert om dødsfall i risikogruppa? Som faktisk er mer utsatt en vanlige dødelige for sesoninfluensaen også... :rolleyes:

Nemii sa for siden:

Nå har det vel kommet frem at alle ikke er så friske som man først trodde. Før man buser ut og sier at influesaen har tatt livet av et frisk menneske, bør man først undersøke om personen hadde underliggende sykdommer, som det har vist seg at flesteparten har hatt.

Nå er det slik at de som har dødd av influensan har dødd av viruset, mens de som har dødd etter vaksinen har dødd av sin underliggende sykdom...

Jeg kommer aldri til å spille rulett med mitt eget liv for å være "solidarisk" med risikogruppene som ikke kan få vaksine, kan de love meg en vaksine som er 100% trygg - jepp, men når ikke engang legemiddelfirmaet vil påta seg noe som helst ansvar for vaksinen - neitakk!

Nemii sa for siden:

Og når det gjelder å ikke melde fra om bivirkninger vet jeg ikke om det står skrevet noen plass, men har snakket med flere som har tatt vaksinen og blitt oppfordret av legen til ikke å melde fra om bivirkninger som ikke er veldig alvorlige

Iset sa for siden:

Nei, det er jo folk uten underliggende sykdommer som også har dødd? Må lese litt mer. Uansett er det vel sjelden friske unge folk havner i respirator på sykehuset av en vanlig influensa. Det er det mange som har gjort nå, både barn og unge. Det har gått bra med dem (de jeg har lest om) men skremmende nok allikevel.

Iset sa for siden:

Det har sikkert å gjøre med kapasitet på telefonene og slikt nå, tenker jeg. Jeg kjenner mange som har tatt vaksinen nå, har ikke hørt noe sånt.

Carisma sa for siden:

Det ble henvist til en på denne tråden som "bare var litt svett på flyet fra syden", men det er en kraftig underdrivelse. Jeg kjenner tilfeldigvis noen som sto han nær, og han var forkjøla før de dro og fikk sannsynligvis noe i luftveiene av airconditionen. Selvfølgelig noe som kan skje alle, og egentlig bare å være på feil sted til feil tid. Men han var uansett ikke frisk og utenfor risikogruppa.

Iset sa for siden:

Aha, ja der ser man. Men det er nok ikke alle som vet om de er i risikogruppa eller ikke når sykdommen rammer, det er jo litt ekkelt. Men det som er enda mer creepy er alle som havner i respirator, er det nok respiratorer og sykeplasser til alle om antallet syke går drastisk opp? De har jo måttet sette opp feltsykehus i Ukraina, der sykdommen har eksplodert nå. Vi får sikkert ikke slike tilstander her, men what if? Jaja, får vel ta en dag om gangen.

Lisbeth Falling sa for siden:

Det er også dødd personer som ikke har beviselig andre sykdommer, altså defineres som friske. Det er også nå klart at sykdommer rammer yngre personer, barn og unge. Nå jobbes det med å kartlegge alle dødsfallene og finne årsaker, så vi får vel snart vite mer om dette.

Ja, jeg skal vaksinere meg, jeg tilhører risikogruppen, og er i tilegg bestemor til en liten prematur gutt som trolig ikke kan ta vaksinen pga blødningsproblemer - for at han skal være mest mulig beskyttet må alle i hans nærhet ta vaksinen.

Jeg tror ikke vaksinen på noen måte er farligere enn andre vaksiner vi har tatt opp gjennom livet, for meg som har levd en stund og har sett hvor fæle sykdommer kan være er det ikke noe problem å tenke at det er viktig at flest mulig vaksinerer seg for å hindre for stor spredning i befolkningen.

Charlott sa for siden:

Får ikke akkurat tillit til myndighetene når de går ut å anbefaler gravide å ta vaksinen når produsenten fraråder det.

Hvem skal man høre på i slike tilfeller ? Produsenten eller myndighetene som forsikrer at den er ufarlig ?

Iset sa for siden:

Hvem fraråder det, produsenten av Pandermix?

Charlott sa for siden:

Yepp.. Tamiflu bør ikke brukes ved graviditet, med mindre den potensielle nytten for moren oppveier den potensielle risikoen for fosteret, forteller kommunikasjonsansvarlig for Roche Norge, Janne Magnussen.

Ble helt feil, var Tamiflu og ikke Pandermix..

Så vidt jeg vet er det fjorten i Norge som er døde som hadde svineinfluensaen, tolv av dem med følgesykdommer, og to av uoppdaget viruslungebetennelse. Det siste kan man få av en vanlig forkjølelse, og er vanskeligere å oppdage enn bakterielungebetennelse, da symptomene er mer vage.
Dette vet jeg fordi jeg har hatt viruslungebetennelse selv, som heldigvis gikk over i bakterielungebetennels, og da kan man ta pennicilin.

Filakia sa for siden:

Jeg har vaksinert meg, kanskje særlig fordi jeg har BMI over 40, og ergo er i risikogruppen, men ville valgt vaksine uansett. Har også vaksinert sønnen på 2.5 år (i felles forståelse med eksmann).

Iset sa for siden:

15 er det vel nå. måtte bare nevne det

Iset sa for siden:

Ja, Tamiflu skal ikke gis til babyer eller gravide og det har vel heller aldri myndighetene sagt. :p

Iset sa for siden:

Heldigvis får man god og rask hjelp i dette landet, ellers hadde jo mange flere dødd. Som hun jenta på 3 år som måtte intuberes midt i stua, hun var også helt frisk, ikke i risikogruppa. Eller han på 9 år som holdt på å kveles, stod i VG i dag. Jeg håper og ber om at jeg slipper å se mine barn ha det slik pga. denne jævla sykdommen.

Leste noe om at denne svineinfluensaen rammer nedre luftveier og ikke bare øvre, slik som vanlig influensa, og at det derfor er farligere for overvektige, astmatikere og de som ellers sliter med pusten.

Charlott sa for siden:

Joda, det har myndighetene sagt :p

Under svineinfluensautbruddet har myndighetene anbefalt at gravide kvinner med influensalignende symptomer skal ta tamiflutabletter.

www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6719573

Carisma sa for siden:

Jeg skal da ha noe igjen for å ikke lenger ha BMI over 40, enda en grunn til å ikke vaksinere meg :p

Carisma sa for siden:

Og for å sprite opp hverdagen til dere som er litt over gjennomsnittet engstelige, så skriver jo avisene i dag om ei som hadde influensaen uten å ha hverken feber eller andre symptomer. :rolleyes:

Iset sa for siden:

Den rållesmileyen er så uhelbredelig irriterende, det kribler i hele meg når jeg ser den. :o
Jeg er ikke så engstelig på mine egne vegne, men vil ikke at barna skal få det. Det er de jeg er redd for. Tror ikke noen av dem dør av det, men bare tanken på eventuelle sykehusinnleggelser, intubering og lignende får jeg helt lammet. Får jo håpe vi slipper det. Nå er det veldig mange skoler og barnehager som er hardt rammet, de sliter med nok lærere osv, så influensaen er hvertfall på full fart gjennom landet. Usj.

Glemte å nevne det at grunnen til at man blir lagt i respirator om man får viruslungebetennelse, er at det ikke finnes noen måte å behandle det på, i alle fall ikke like lett som med bakterievarianten. Litt forskjellig hvordan det oppleves i styrke så klart, man bør jo ta forhåndsregler om man er syk, holde seg inne, holde seg varm, få i seg nok væske etc. Om lungebetennelsen går for langt blir det jo vanskelig å puste, derfor blir folk lagt i respirator.
Men, folk har jo ikke dødd av svineinflueansaen alene. Om man får lungebetennelse i tillegg, så er det vel det man dør av.

nellie sa for siden:

Jeg blir litt trist om dagen, ettersom person etter person på facebooklista mi (er det ikke sånn man sosialiserer om dagen da?:o) tror at døden er nær, fordi at de har begynnende influensa. Virker som at ALLE har intrykk av at det er ensbetydende med fryktelig sykdom med døden til følge.

Carisma sa for siden:

Ser ut som jeg kun har bønder og totninger på lista mi (aka de som har vanskeligst for å la seg rive med :D) , for det er endel av de som er sjuke, men enda ikke ett eneste tilløp til panikk eller engstelse.

Kitt sa for siden:

Akkurat DET kan jeg i hvert fall avkrefte!
Selv om vi nå er 3 stk her i huset som har/har hatt svineinfluensa, er vi i hvert fall i livet!:D
Selv om jeg til tider i går kunne ønske døden skulle komme fort og smertefritt!:p

Sønnen på 16 hadde det forrige uke og var rimelig utslått i 5 dager. Snuppa på 10 og jeg har det nå og det er ikke gøy å være syk, men det verste var over på 2 dager!
For min del har det satt seg på magen, så vekta raser nedover, dog ikke på den anbefalte måten, men......;)

nellie sa for siden:

Når folk hoster eller føler seg litt dårlig, så er det 14 mennesker som begynner å skrive minneord til dem.

Neida. så ille er det ikke:)

Lurer litt på om ikke halvparten av de som har influensa om dagen, kun har det fordi at det er blitt snakket så mye om det i mange måneder nå. Man tror jo nærmest det er noe galt med en, hvis en enda ikke har merket noe.

Kitt sa for siden:

Influensasymptomer som høy feber og smerter i kroppen er jo ganske typiske!
Har ikke hatt influensa på langt over 20 år, jeg, men jammen kjente jeg godt igjen den følelsen da den dukket opp gitt!:p

Ettersom man faktisk kan ha denne typen influensa også uten symptomer også, så veier kanskje "hypokonderene" bare opp for dem!

Og husk; vi har langt igjen til toppen!:eek:

nellie sa for siden:

Ja, tenk når toppen kommer.. aiai.
Når kommer filmen, tro?

Kitt sa for siden:

:lol:

Carisma sa for siden:

Kom ikke den på nitti-tallet engang? Outbreak, var det ikke? :lol:

nellie sa for siden:

De har vel ikke kunnet lage noe som har blitt riktig dramatisk nok ennå?
Har jo ikke kunnet sett for seg dette scenarioet.

Nei huff. Det er ikke pent å tulle med dette..

Minsten sa for siden:

Om jeg bare kan si et par ord om hva jeg syns. Jeg synes det er et mediasirkus uten like, men det er nå det de lever av.
Ellers så har jeg også vært veldig skeptisk til vaksinering, men har valgt (pga at jeg jobber i helsevesnet) å ta vaksinen. Dette er ikke for min egen grunn, men fordi jeg kan være bærer av viruset uten å verken vite det eller bli syk. Dette kan jeg da overføre til andre pasienter og personer, og det har jeg ikke lyst å risikere i mitt arbeid.

Personlig tror jeg at man skal ta den om man føler at man vil eller må det. Ikke hva media og andre sier, det er noe man må velge selv.

Margrethe sa for siden:

Jeg tror ikke helt det er for å kunne innføre diktatur det er oppjustert til nasjonal krise. Vi har fått mail om dette på universitetet her. At det er oppjustert til en nasjonal krise betyr at vi studenter tilllates kan være borte fra obligatoriske aktiviteter som midtsemestere og lab (hvilket man har minst en gang i uken i et eller annet fag) uten å ha full legeerklæring. Altså ala det norske systemet, men å gjøre noe sånt her borte sitter langt inne.

I Norge har man fått beskjed om ikke melde fra om kjente bivirkninger, fordi man allerede har dem på listen. At du blir litt nummen i armen vet man, men nye bivirkninger skal fortsatt meldes fra om.

Jeg er glad jeg stoler både på FHI, amerikanske helsemyndigheter og byråkrater. Jeg har nok å bekymre meg om fra før av :D

Impulsiw sa for siden:

Var hos legen i dag..fikk grisevaksinen og sesongifl..vaksine. Greit å få det gjort når man har astma og dia..OG overvekt :flau: Han sa at det var hauset opp og han anbefalte ikke vanlig friske folk å ta den. Jeg spurte om jeg burde vaksinere lillegutt...men han sa nei.

Så jeg får stole på legen... ta den selv siden jeg er i risikogruppa og så får resten av famillien forhåpentligvis overleve influensaen hvis de får den. :ja:

Iset sa for siden:

Nei, har du ikke sett den britiske serien "Survivors" fra 2008 (egentlig fra syttitallet men den nye er bedre) der 90 % av verdens befolkning dør av influensa? :D Den er faktisk driiiitbra, jeg så sesong 1 for en stund siden.

www.bbc.co.uk/survivors/

Kanutten sa for siden:

Så ble jeg vaksinert i dag. Hadde egentlig ikke lyst, men siden vi har såpass mange pasienter innom hver dag ble det gjort. Solidaritetsvaksinering med andre ord....

nellie sa for siden:

Eh, ei gravid venninne (i 9. måned) har fått bekreftet svineinfluensa og har fått Tamiflu. Er det riktig æ?

Kanutten sa for siden:

Tamiflu kan begrense/redusere sykdomsforløpet. Det sies så i allefall.

nellie sa for siden:

Okei:) syntes jeg hadde hørt at barn og gravide absolutt ikke skal ha tamiflu.

Felleskatalogen sier:

mens Folkehelseinstituttet sier:

litt forskjellig ordlyd der..

Fluke sa for siden:

Hva mener du med denne kommentaren? Blir det litt på samme måte som om noen sier at "jeg syklet uten hjelm da jeg var lita, og det gikk bra med meg"? :rolleyes: At jeg ikke fikk astma selv om jeg hadde innerøykende pappa, betyr ikke at det er greit å røyke inne når man har barn. Og at svineinfluensaen er mild for de fleste betyr ikke at den ikke er dødelig for andre.

Jeg diskuterte faktisk med en kollega i dag som mente seriøst at det er greit med litt "naturlig utrensking" og at denne influensaen nok var kommet for å renske opp litt. Jeg måtte lukke meg inn på kontoret for å få igjen pusten.

Carisma sa for siden:

Jeg mente at for de som er redd for å treffe på syke personer som kan smitte en, så kan de nå bli smitta uten å se at personen er syk engang. Og man kan til og med ha det selv uten å vite det.

Fluke sa for siden:

Sånn ja. :) Ja, det er jo en av grunnene til at jeg mener man bør vaksineres da, så man ikke er sprer smitte uten å vite det.

Karbosara sa for siden:

Da er vaksinen kommet inn i min kropp...

Kanutten sa for siden:

Hvis jeg ikke hadde jobbet der jeg jobber hadde jeg neppe vaksinert meg. JEG tror at kroppen har best av å takle problemet selv.

Karbosara sa for siden:

Hadde jeg ikke hatt astma ville jeg nok også latt det være...men det ble liksom ikke noe å lure på nå da...siden svineriet angriper luftveiene...

Kanutten sa for siden:

Merker du noen bivirkninger da?? Jeg er sabla trøtt og tungpusta... Føler at lufta ikke når helt ned i lungene liksom.. :confused: Har dessuten fått en ekkel metallsmak i munnen, myyye værre enn ketosesmak; noe ala det å spise egg med sølvskje! :p Men vondt i armen kjenner jeg lite til.

Karbosara sa for siden:

Det er to timer siden, og jeg merker ikke noen bivirkninger. Er ikke en gang øm der stikket ble satt. Ellers er jeg for tiden tett i nesen og kjenner hverken smak eller lukt:p og pusten min har vært dårlig siste uka, pga a en forkjølelse som sitter i bringen. Det høres ut som et treskeverk når jeg hoster...hehe..

Ellers har jeg det helt fint:smile:

Impulsiw sa for siden:

Er litt tungpustet...men ellers kjenner jeg ittno :D

Hm... ja og i USA sluttet man å teste for svineinfluensa spesielt i slutten av juli og etter dette har de kombinert tallene for influensadødsfall totalt.

Dette tallet har ved en dato i høst kommet opp i 1000 og er på helt normale nivåer for influensa totalt sett ellers om årene.

CBS News har undersøkt statistikken som de ved lov fikk hentet fra Centres for Desease Control og statistikken sier at tallet 1000 er totalt antall influensaoffer, ikke bare svineinfluensa.

Og så unntaktstillstand. hallo...

Og definisjonen for pandemi ble i vår endret ved å fjerne siste del av definisjonen som inkluderte sånn ca "stort antall døde og alvorlig syke". Idag er pandemi kun at vi har en ny sykdom som folk ikke er immune mot og som smitter på tvers av verden. Dvs slik vi har hvert år med vanlig influensa. Vi har altså pandemi uansett om sykdommen er ufarlig eller ikke.

dynamitt sa for siden:

Hmmm, for meg så høres jo dette ut akkurat slik som virus (og influensavirus) vanligvis oppfører seg i befolkningen? Hva er nytt?

• Noen har viruset og blir syke og smitter selv andre
  • Noen har viruset og blir syke og smitter ingen andre
  • Noen har viruset og blir ikke syke og smitter ingen andre
  • Noen har viruset og blir ikke syke og smitter andre
  • Noen har ikke viruset og smitter ikke andre
  • Noen har viruset og blir ikke syke og vet ikke at de har viruset; smitter andre eller ikke

Men, man kan alltids bruke slike "nye" og oppsiktsvekkende nyheter til å skremme vettet av andre - "løp og kjøp"

I morgen skal nok mange stille seg i kø for å "hamstre" Tamiflu :-)

Happiness sa for siden:

Malaria er ikke utbredt i byene i pk, de prøvde å prakke på meg malaria tabletter en gang og. Sånn i tilfelle... Men de hentet jeg ikke ut.

Den drikkevaksinen kan de spare seg for å gi folk som skal nedover i de strøkene, for den funker ikke uansett.

Tyfoidfeber er vel ganske utbredt i pk så den er det jo greit man har vaksine for, også at man har BCG og hep A (og B om man skal bo der over tid). Polio og stivkrampe har man gjerne vaksine fra før, men noen må vel ta de på forhånd.
Moren min og søsteren min hadde tatt drikkevaksine, de tok melkesyretabletter, malaria tabletter og hadde med gem pulver, imodium (som forøvrig sikkert fikk dem til å kaste opp for bakteriene må jo ut et sted) og flytende kull. Aldri sett på makan jeg. Godt de kom seg etterhvert.

Jeg er ikke imot vaksiner generellt, barna er vaksinert med både bcg og hep b + vanlig vaksinasjonsprogram. Men jeg er ikke for at de prakker på oss alt av det de har av tilgjengelige vaksiner og medisiner sånn i tilfelle, for det viste seg jo at det virka ikke. Og de var ytterst forsiktige med vann og mat, vi bodde hos familien som hadde god hygiene og som var velstående etc.

Jeg måtte på sykehus i pk for å få væske første sommeren jeg var der, og der var det veldig greit; man kjøper alt av utstyr man trenger på apotekt selv, sterilt. Kanyle, slange og den væsken jeg fikk intravenøst.
Jeg tålte varmen ganske dårlig kan du si...

Margrethe sa for siden:

Drikkevaksinen funker mot den vanligste koleraformen. Men det er jo vanskelig å si hvordan du ville reagert uten den dersom du ikke bor der over lengre tid. Jeg vet iallefall at den funket på meg, tror den skulle vare tre eller fire uker (er noen år siden) og omtrent på dagen etter det ble jeg dårlig. Ikke veldig dårlig, men sånn typisk annen bakterieflora-dårlig.

Da vi reiste med universitetet i tre uker i vår, fikk vi beskjed om at alle vaksiner var frivillige. Men vi måtte fylle på barnevaksinene våre og dersom vi ble malariasyke og ikke tok malariatabletter (vi var i regnskog bl.a) så kunne forsikringsselskapene bli vanskelig med å dekke sykehusutgifter. Imodium reiser jeg aldri uten. Etter tidenes matforgiftning i Guatemala tåler magen lite - og det er ikke alltid du kan la bakteriene "gå noe sted", som på en halvdags busstur for eksempel... Så jeg ville nok også reist med melkesyretabletter og imodium, rett og slett fordi jeg har reist uten nok ganger. Men så funker de på meg da, jeg har kommet frem til såpass.

Synes det høres ekkelt ut å måtte kjøpe utstyret selv jeg... sier jo litt om standarden i utgangspunktet. Men bedre det enn å få skittent utstyr da! Jeg kom heldigvis på privatsykehus etter å ha satt i gang forsikringsapparatet, men det første sykehuset jeg var på er det verste jeg har vært på. Jeg så ikke kakerlakker, men søppel fløt, det var skittent - og det satt en fyr med avkappet tå og blødde ned på gulvet :eek:

Carisma sa for siden:

Hvis du får en ordentlig mageinfeksjon funker faktisk ikke immodium. Jeg har også i årevis satt min lit til den, men da jeg ble matforgiftet (på en bra restaurant i oslo :rolleyes:) så var den helt uten virkning. Heldigvis virket Idoform sine akutttabletter litt.

Shrinking Line sa for siden:

Jeg er delvis i risikogruppe fordi jeg er astmatiker, men har ikke tenkt å ta den. Vaksinen er bare prøvd ut på 5000 personer og man vet ingenting om langtidsvirkningen. Jeg har ingen barn i skolen, jeg tar ikke offentlig transport og er ikke der det er store folkemengder.
Her i Østerrike har vi hatt det første dødsfallet denne uken. De begynner å vaksinere risikogrupper 9 november. Tallene på syke øker her og nå, men fremdeles ingen planer om å ta den.

Happiness sa for siden:

Nei, det var ikke ekkelt, det var veldig betryggende! Standarden var dårlig ja, for det var et lokalt sykehus i en liten by i Punjab, derfor jeg ikke fikk lov av mannen min å sove der. Jeg var der 3 ganger om dagen for å få intravenøst. Men det som var værst egentlig syns jeg da, er at vi alltid kom inn først hos legen! Uansett hva vi kom for, så var vi inn som neste. Der satt det fattige folk som trengte hjelp mer enn oss. Og astma medisin f.eks kosta 1000rp, og en vanlig person tjener kanksje 3000rp i mnd..

Imodium har alltid hjulpet meg og, men når de ble dau sjuke så måtte bakteriene ut, og kom da opp i steden... Jeg har vært i pk 7,5mnd i løpet av 1år, fordelt på 3 reiser, der ene turen var på 3,5mnd.
Så jeg vet at bakteriene der kan ikke sammenlignes med marokko (der var jeg 40 dager hos en fattig familie uten noen porblemer), tyrkia, tunisa eller noen steder i Europa.
Og det er snakk om skikkelig diare, man sitter på do 5minutter etter man har spist omtrent :eek: jeg var uten vaksiner og mamma og søsteren min med. Så vi fikk jo ikke sammenlignet om jeg hadde tatt koleravaksinen, men tror nok det hadde hjulpet svært lite ;)

Happiness sa for siden:

Nei det virker ikke så lenge kroppen MÅ kvitte seg med bakteriene.
Her igjen er det jo forskjell på type og alvorlighets grad av bakteriene.

Carisma sa for siden:

Bakterier må det antibiotika til for å kvitte seg med. Tablettene roer ned kroppen nok til at den holder på antibiotikaen så den kan gjøre jobben sin. Og det funket ikke med immodium :nei:

Carisma sa for siden:

Syns denne var festlig jeg da:
Når jeg brøler, blir alle i skogen redd, sa bjørnen! – Det er da ingenting, sa løven. Når jeg brøler, blir de enda reddere. – Vås, sa grisen. Det er ikke noe. Når jeg nyser, tror hele verden at de vil dø!

:lol:

Charlott sa for siden:

Den flira jeg av også !

Happiness sa for siden:

Det trengs ikke alltid antibiotika for å kvitte seg med bakterier!
Så vidt jeg vet så får man ikke antibiotika før crp'en overstiger en viss grense. Mini her hadde 36 forrige uke og fikk ikke antibiotika, men han fikk noe annet som virket lokalt i lungene.
Kroppen greier fint å kvitte seg med noen bakterier selv.
Nå er vel mage"sjau" ofte virus da, så da gis vel ikke antibiotika uansett..

Jeg husker ikke helt hva legen min sa om dette til turnuskandidaten da jeg var der en gang, men det var noe med at grensen var 100 i crp, men var ikke lenge siden den var 50, noe som gjør at folk lettere blir resistent mot noen typer antibiotika. Sønnen min kunne jeg velge om jeg ville se ann eller få penicillin med cpr på noen og 80. Jeg valgte ikke penicillin, og han ble frisk etter noen dager.

Imodium skal kun brukes i 48 timer, om diaren ikke har gitt seg skal lege kontaktes.

Impulsiw sa for siden:

[color=purple][/color]
Jeg hadde crp på 86 og lungebetennelse...han skrev ut antibiotika :ja:

Happiness sa for siden:

Ja det kommer jo ann på sykdomsbildet og selvfølgelig ikke noen endelig grense. Legen ser ann hver pasient.
Jeg hadde crp på over 160 og legen ga meg ikke noe, hun ville se ann om den sank til dagen etter?!
Så kom jeg til legevakten på kvelden og fikk apocillin og da ble jeg fort bedre.

Men de har høynet lista for å gi ut antibiotika fordi vi blir mer og mer resistente mot bakterier.

Margrethe sa for siden:

Jeg fikk også antibiotika med crp på mellom 80 og 90 og lungebetennelse. Jeg hostet litt blod og hadde generelt høy feber, så legen min mente toppen ikke var nådd og skrev ut.

Happiness sa for siden:

Hadde du ikke fått noe da så hadde jeg begynt å lure :rolleyes:

Impulsiw sa for siden:

'

Jeg jobber under et sykehus. I går sendte vi en pasient på legevakta for å ta crp. De kom tilbake med uforettet sak! Legen hadde snakket til dem gjennom sånne "forheng på jul" (husker ikke hva det heter :geip:).... han lyttet ikke på pas., han så ikke pas i halsen. Ville ikke ta i henne! Han sa han var redd for å bli smitte. Pas. hadde hatt en crp på 26 dagen før. Det var derfor viktig å se om den steg.....

Men neida..ble sendt hjem med resept på tamiflu! :eek:

Happiness sa for siden:

Ja, de gjør veldig mye rart for tida.
Sønnen til venninna mi fikk tamiflu fordi han hadde feber 1 dag, men da svaret kom uka seinere, så hadde han ikke H1N1 smitte!

Skjønner ikke hva som skjer for tida. Hysteri for viruset, hysteri for vaksina og hysteri for tamiflu!

Kitt sa for siden:

Og min sønn fikk ikke teste seg fordi han ikke var i noen risikogruppe!
Hadde vi fått det stadfestet 100% kunne han fått strøket 4 fraværsdager fra vitnemålet.
Det er viktig når man skal ut i lære at man ikke har for stort fravær!:ja:
Tenkte jeg skulle be om et brev fra legen som sa at det ikke var sønnens skyld at han ikke kunne dokumentere svineinfluensa!

Men han er lærerens "gullunge"( min sønn?:eek:) så han skulle visst ordne det likevel, sa han!:snill:

Kanutten sa for siden:

Kan hende for å forebygge viruslungebetennelse. Crp på 26 er ikke mye, men jeg vet de er livredde for at folk skal få viruslungebetennelse fremfor bakterielungebetennelse.

Impulsiw sa for siden:

Synes det er helt bak mål jeg at en lege ikke undersøker en pasisent! Ikke rart folk dør da..når de ikke får en skikkelig undersøkelse hos legen.. :eek:

Tenk på de legene som jobber i Afrika..blandt, pest, kolera, aids..u name it! Skulle tatt seg ut om de nektet å undersøke pasientene :rolleyes:

Happiness sa for siden:

Om man bryter smittekjeden så er det ikke noe problem!
Må forebygge med gode hygieniske tiltak.
Bruker man munnbind og kanskje evnt handsker, så burde man være ganske safe.. De brukte det og frakk på sykehuset da mini var der sist uke.

Pearl sa for siden:

Jeg har astma og er helsepersonell og har ventet på vaksine. Har fått time på mandag. Det var imidlertid litt seint for nå har svinepesten tatt meg også. Jeg fikk symptomer som hoste, nysing, vonde muskler og diarre, men det verste og mest skremmende for meg var at det var veldig tungt og vondt å puste. Har derfor tatt Tamiflu. Det var effektivt når det gjaldt pusten. Puster nå lett og uanstrengt. Men jeg fikk verdens mest intense hodepine. Men jeg foretrekker hodepine fremfor å ha pustevansker. Fikk beskjed på apoteket at jeg bør ta vaksine likevel. Lurer litt på om det egentlig er nødvendig? Lurer også på om jeg er smittebærer når influensasymptomene har gitt seg på grunn av Tamiflu? Får spørre de som har greie på det i morgen. Tenker jeg innser mine begrensninger her og følger de rådene jeg får fra fagfolk.

sirimor sa for siden:

Først, god bedring til deg Pearl:klem:
Så bra at du hadde tilgang til Tamiflu.
Min yngste datter har astma og ble vaksinert for 1.5 uke siden, så det med pustevanskene som du opplevde, og tanken på at min datter skulle oppleve det samme, var utslagsgivende for at jeg tok den avgjørelsen for henne.
Min eldste og jeg ser det an foreløpig. Uansett har ikke tilbudet nådd oss som ikke er i risikogruppe ennå her vi bor. Så vi følger med i diskusjoner og ellers i den informasjon som er om emnet. Jeg er ganske rolig, ennå.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.