< Tilbake til oversikten

Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

#1

Mr. Muscle sa for siden:

Skjoldbruskkjertelen trenger jod for å kunne produsere stoffskiftehormonet thyroksin.
Lavt inntak av jod kan føre til lavt stoffskifte og dermed lav forbrenning. Hos noen av dere kan gjerne lavt stoffskifte være skyld i den vektøkningen dere har opplevd og lav stoffskifte kan også gjøre det vanskeligere enn nødvendig å gå ned i vekt.

Vil dermed anbefale dere å prøve ut Kelp, som selges i de fleste helsekostbutikker, som inneholder tang. Tang er rik på jod.

Ikke ta for mye kelp (mer enn 2 tabletter dagen) ettersom symptomer på for høyt stoffskifte ikke er særlig behagelig :D Da tenker jeg spesielt på kramper som jeg fikk da jeg tok for mange.

Overforbruk kan muligens også skade skjoldbruskkjertelen.

En til 2 tabletter daglig vil uansett ikke være skadelig ettersom skjoldbruskkjertelen er avhengig av jod. Jod finnes typisk i melkeprodukt som det gjerne ikke konsumeres for mye av blant folk på forumet. I tillegg til saltvannsfinsk og skalldyr samt salt med tilsatt jod.

Jeg konsumerer lite av alle disse produktene og regner med at flere er som meg.

Prøv det ut noen uker og kom med tilbakemelding :)

Selen er også viktig for stoffskifte, men dette finnes det en del av i kjøtt og fisk. Det blir opp til hver enkelt og vurdere om de ser nytten av dette.

Kilde: www.lommelegen.no/374991/hypotyreose-og-vitaminer


#2

matitt sa for siden:

Jeg kjøpte Kelp, for jeg visste at jeg hadde lavt stoffskifte, men legen ville ikke gi meg levaxin pga jeg lå AKKURAT innenfor "normalen". Han har siden gått med på å gi meg levaxin, har gått på det ca en mnd nå. Vet du om det er noe poeng i / "farlig" å spise Kelp sammen med Levaxin? Har jo en boks som bare står her..


#3

SunnhetMedSirrup sa for siden:

finnes jod i egg, også ? mins jeg har lest det et sted.. :confused:


#4

Jabba sa for siden:

Er også intr. i komb thyroxin/levaxin og KELP?


#5

Photobscura sa for siden:

Oi, dette satte i gang noen tankeprosesser hos meg. Takk for at du tok det opp, Mr. Muscle!
Jeg trodde seriøst at alle blodprøver som var mulige å ta på meg var tatt, men da jeg sjekket labarkene mine som går helt tilbake til 2004, så jeg at verken FT4 eller TSH noen gang har blitt tatt.
Så, nå må dere ikke tro at jeg er hypokondor :p, men jeg har tross alt stått stille på vekta i et par år, og da jeg sjekka lista over symptomer, hadde jeg 20 av 32 typiske symptomer, som jeg vet om ...

Nå er jeg faktisk litt redd for at dersom jeg skulle ha hypothyerose og blir medisinert vil inaktivere skjoldbrukskjertelen for evig og alltid, når det kanskje "bare" er snakk om jodmangel ...
Jeg spiser ikke noen meieriprodukter bortsett fra smør. Jeg spiste ikke kjøtt i mitt første år som lavkarber, men jeg spiste sjømat og ble følgelig drittlei av alt som heter fisk :p
Salt tilsatt jod har jeg aldri brukt, jeg bruker kun kverna havsalt og urtesalt fra Helios, så dette fikk meg til å tenke litt.

Så nå lurer jeg på; Burde jeg ta prøvene hos legen, eller prøve kelp først? Vet du, Mr. Muscle, hvor lang tid det vil ta før man eventuelt vil merke en effekt av dette kosttilskuddet? Sånn at jeg har et tidsperspektiv på å merke en eventuell bedring/endring.
Og, hehe, det evige spørsmålet: Hvor mye koster dette tilskuddet? Eller finnes det forskjellige typer, og i tilfelle, er det noen merker som er bedre enn andre?

Og igjen, takker for interessant innspill som virkelig fikk meg til å tenke :)


#6

Viclin sa for siden:

Sjekk tempen din om morgenen, Photo, så får du gjerne en indikator i tillegg til de andre symptomene.


#7

Photobscura sa for siden:

AH, ok. Men! Hvordan mener du? Hvilken temperatur indikerer hva?


#8

Viclin sa for siden:

Lav kroppstemperatur indikerer gjerne lavt stoffskifte. Jeg pleide å ligge på 35-35,5. Kanskje en og annen gang oppe i 36. Nå som jeg er medisinert er jeg varmere, men det er lenge siden jeg har målt nå. Tror jeg faktisk begynte å nærme meg 37 grader. :)


#9

Photobscura sa for siden:

Det der er interessant, for jeg har alltid hatt lav kroppstemerpatur (rundt 36), før var jeg mye kald, men i ketose blir jeg glovarm, allikvel er kroppstempen min lav :confused:. Skal se om jeg ikke går innom apoteket og rasker med meg et termometer, da!
Takk for tips :)


#10

Kitt sa for siden:

Mål under armen før du står opp av sengen om morgenen, så får du mest korrekt resultat!:)

Men, jeg må bare si at dette ikke er noe vitenskapelig basert indikasjon.
Har tatt tempen på hundrevis av mennesker kl 06 om morgenen, og de fleste friske mennesker ligger godt ned mot 36 i morgentemp!


#11

Photobscura sa for siden:

Ok. Jeg prøver i alle fall. Og, det er vel uansett ikke farlig å ta anbefalt dose kelp, eller?!
Fikk tilbud av ei på forumet om å overta hennes kosttilskudd, denne: www.mehndiskinart.com/kelpasan_kelp_tablets.htm
Noen som kjenner til den?
Jeg leter jo stadig vekk etter akkurat min nøkkel, så nå ble jeg litt ivrig :p


#12

Elizabethcita sa for siden:

Spennende...

Siden jeg har den autoimmune varianten av lavt stoffskifte, så produserer ikke jeg thyroksin i det hele tatt selv lenger, og kjertelen er på vei til å bli brutt ned. Lurer derfor på om du vet om det kan hjelpe på opptaket av Levaxin at jeg tar KELP i tillegg?? Tar nemlig store doser Levaxin, men de gir likevel ikke et godt nok resultat verken på blodprøver eller form.


#13

LilleM0r sa for siden:

:)

Jeg har Kelpasan liggende - brukte der før en gang sammen med en suppekur :p og gikk ned ganske mange kilo på kort tid. Trodde det var suppen, men det var kanskje Kelpasan'en som hadde en innvirking?!!
Jeg har allerede tatt to i dag ...dette var svært interessant!!:)

Kelpasan var det faktisk en lege som anbefalte meg - og i følge han er det helt ufarlig, det er jo tang:)


#14

Yonah sa for siden:

Dette var interessant å lese. Jeg har akkurat vært hos legen for å ta prøver og utredes for lavt stoffskifte.

Men hvor store doser jod er det snakk om? Og den mengden jod som er i salt, er det langt mindre enn det preparatet du nevner MrMuscle? Vi var alltid brukt salt med jod siden jeg lærte at jod var veldig viktig for kroppen... Men det er jo ikke store mengdene salt vi bruker da.


#15

Photobscura sa for siden:

Ok! Men, det skulle være fyllmasse av potet- og maisstivelse i den, tror jeg. Står det noe på pakka di om hvor mye dette utgjør?


#16

LilleM0r sa for siden:

Innhold :
Mikrokristallin, cellulosa, potatistærkelse, kelp, majsstærkelse, bomullsfrøilje.
Det står ikke noe om hvor mye - men hver tabelett har 50 mcg jod

Med andre ord - det ser ut som du har rett!! Hva tror du om dette?


#17

Photobscura sa for siden:

Hun jeg skal få den av har gått grundig til verks og regnet ut at det er 0,3 gram per tablett a 80 gr. Litt i overkant av et gram da, når daglig anbefalt dose er fire tabletter. Det kan jeg leve med :)


#18

LilleM0r sa for siden:

Flott, da fortsetter jeg. Kommer du til å ta 4 pr. dag, anbefalt maksimum?


#19

Photobscura sa for siden:

Tenkte det. Ettersom det er daglig anbefalt dose. Så da er det nok noen andre tabletter enn de som Mr. Muscle snakker om :)


#20

Skinnogbein sa for siden:

Startet med Kelp på lørdag - da jeg har stått bom stille på vekta i snart tre måneder. Skal gi tilbakemelding om jeg etterhvert begynner å gå nedover igjen :-) Kelp kostet forøvrig 179 kroner for 100 tabletter i "min" helsekost.


#21

Hannehk sa for siden:

denne tråden finner jeg så interessant at jeg abbonerer på den :)


#22

Areola sa for siden:

Kan det ha negative konsekvenser for oss som bare er desperate etter å gå ned i vekt og vil prøve hva som helst?


#23

lokkebiff sa for siden:

Me too ;)


#24

StoreLilleMeg sa for siden:

Legger inn abb. på denne jeg også.
Dette må prøves, da jeg er av den "fryser alltid" - sorten :)


#25

LilleM0r sa for siden:

Hvilken sort har du kjøpt? Produktnavn og produsent - artig å se om det finnes mange varianter.
For den jeg tar heter Kelpasan og er fra A.Vogel og anbefal en dosering på 1 til 4 tabletter daglig. Derfor tar jeg 4 :p


#26

sykavsukker sa for siden:

Jeg har også alle symptomene, lav temperatur og lavt blodtrykk (kan det ha noe å si?) Mormor hadde lavt stoffskifte, mamma har lavt stoffskifte men prøvene mine var fine. Alikevell har også jeg stått stille i to år og ikke spist noe særlig. Men jeg trodde lavkarbo generelt var godt for stoffskiftet?
Jeg blir ihvertfall syk av karber, det VET jeg!


#27

Mr. Muscle sa for siden:

Lav kroppstemperatur om morgenen er faktisk helt naturlig uavhenig av om du har lavt eller høyt stoffskifte.
I løpet av natten synker kroppstemperaturen og du når et absolutt minimunmspunkt (nadir) ca. 2 timer før spontan oppvåkning.
Har du litt ugrei døgnrytme kan nadir være forskjøvet til et annet tidspunkt på døgnet.
Denne indikatoren kan med andre ord være svært upresis.


#28

Mr. Muscle sa for siden:

Jeg bruker følgende type Kelp: www.helseshoppen.no/produktdetaljer.cfm?prodid=1008
Du bør merke effekt 1 til 2 dager etter at du tar din første dose.


#29

Mr. Muscle sa for siden:

Det er ikke farlig å spise kelp sammen med Levaxin, men dersom skjoldbrukskjertelen ved hjelp av kelp begynner å produsere mer tyroksin kan du muligens få symptom på høyt stoffskifte. Ettersom disse kan være ubehagelige bør du dermed redusere (evt. kutte ut) levaxin.


#30

Mr. Muscle sa for siden:

Kan for øvrig nevne at etter å ha stått stille noen dager begynte vektnedgangen på nytt etter å ha tatt kelp. 1,5kg på 3 dager.
I går glemte jeg å ta kelp, pluss at jeg spiste 2 melkepletter. Det resulterte i en oppgang på 0,4kg :(


#31

Viclin sa for siden:

Ja, jeg vet det. Det var derfor jeg skrev gjerne en indikator i stedet for et symptom. Men det ER en indikator, for ytterst få med lavt stoffskifte har høy kroppstemperatur. Det er ikke dermed sagt at lav kroppstemperatur = lavt stoffskifte, men at det KAN være det. Akkurat det samme som at andre friske mennesker, eller med andre sykdommer, kan ha ett av de andre symptomene. Det vil jo ikke si at de har lavt stoffskifte av den grunn. Men har man mange symptomer, og i tillegg lav kroppstemperatur så er det jo noe man bør se på. Bare kroppstemperaturen i seg selv har jo ikke allverdens å si.

#32

Photobscura sa for siden:

Jeg har hatt lav kroppstemperatur i mange år, men er gjerne varm, hvilket legen forklarer med at jeg er varm i forhold til omgivelsene, i forhold til folk med mer normal kroppstemperatur, om dere skjønner!?

Det er disse jeg har fått (eller, de er på vei i posten nå, antar jeg), ser ut til at virkestoffene er identiske med de som Mr. Muscle linket til.

Hvor lenge har du stått stille, Mr. Muscle? Jeg har stått stille i mer eller mindre to år, så jeg begynner å ha litt for lett for å se etter løsninger overalt ...


#33

Mr. Muscle sa for siden:

Jeg forstod hva du mente, men jeg syntes likevel det var på sin plass med en liten presisering :)
Det finnes mange symptomer på for lavt stoffskifte, blant annet at en har lett for å fryse. Jeg sliter selv med det uten Kelp, mens andre går i shorts går jeg i bukse og ullgenser


#34

Mr. Muscle sa for siden:

Jeg har kun gått på lavkarbodiett i 4 uker nå så nicket mitt er fremdeles en smule ironisk :D Fleskepannekaken hadde vel vært mer presist :p.
Nå vet jeg ikke hva du veier, men det er gjerne en helt ok vekt? Da gjør det vel ikke noe om du står stillt, så lenge du ikke går opp?
Jeg stod stillt noen dager etter at jeg gikk på en smell sist helg. Etter en karbokveld står jeg naturlig nok stille en 3-4 dager, men dagen etter at jeg begynte å ta Kelp igjen gikk jeg nedover igjen. Kan selvsagt være at jeg kom over kneika samtidig, men jeg ble hvertfall varmere i kroppen samt at jeg fikk mer energi og det er jo positivt.
Glemte tabletten i går samt at jeg spiste 2 melkepletter. De 2 melkeplettene var kanskje skyld i at jeg gikk opp 0,4kg til idag, men det kan jo være mangel på jod. Eller en kombinasjon? Eller det kan skyldes veskebalansen var forskjellig fra i går morges til i dag morges.

Jod er uansett et must skal skjoldbruskkjertelen kunne produsere stoffskiftehormonet tyroksin og folk som spiser minimalt med saltvannsfisk, skalldyr og melkeprodukt får ikke i seg nok jod.
Multivitamin inneholder også jod, men ikke på langt nær så mye som i en Kelp kapsel.
På min boks står det ikke hvor mye jod den inneholder, det kommer nok ann på kvaliteten på tangen (som jo kelp er).
Ble fortalt av de på helsekosten hvor mye den inneholdt (de måtte ringe produsenten å spørre). Tror det var 200mg (men er langt ifra sikker).
De multivitaminene jeg har inneholder 50 mikrogram per tablett og er nok i minste laget.
Kjøpte min første Kelp boks for noen år siden og hadde i grunnen glemt ut hele greia, til jeg fant boksen bakerst i et skap. Da jeg begynte å ta dem igjen merket jeg at mange av mine symptom på lavt stoffskifte forsvant og jeg kjøpte selvsagt en boks til. Nå skal jeg ta minst 1-2 resten av livet. Det er iallefall planen ;)

Linken din virket ikke, men står det på boksen at den inneholder tang så vil jeg tro at du er "good to go".

Uansett så har jeg gått ned 17 kilo på 4 uker og er meget fornøyd med det :D


#35

Photobscura sa for siden:

Jeg har levd lavkarbo i tre år, og gikk ned bortimot nitten kg de første syv månedene. Og etter det har jeg stått stille, og naturligvis har jeg forsøkt utalige kombinasjoner over god tid for å finne min nøkkel.
Jeg vil ikke påstå at min vekt er tilfredsstillende. Jeg er 167 cm høy og veier pluss minus åtti kg, altså minst ti femten kg overvekt fortsatt. Det som holder meg gående er at jeg er kvitt helseplager i form av f.eks migrene, allergi, reflux og søvnproblemer.
Jeg tror nok at jeg også på sikt vil få undersøkt stoffskiftet mitt, men i mellomtiden kan jeg aldri tro at et inntak av kelp som er fullstendig naturlig kan skade.
For å være ærlig så vet jeg ikke om din stillstand skyldes jod-mangel, men kan like godt være en kombinasjon av de naturlige variablene samt utskeielser. Jeg har hatt to små sprekker i hele min lavkarbokarriere, så jeg vet at det ikke er mitt problem :o. Det går i rykk og napp for de fleste (enn om ikke alle opplever at det går to år uten nødvendig vektnedgang).
Og, etter å ha lest meg litt mer opp om stoffskifteproblemer, og snakket med folk som har det tror jeg at kun "selvmedisinering", enn i ufarlige former ikke holder i lengden, og man bør ta seg en tur til legen og få tatt de nødvendige blodprøvene, dersom man mistenker lavt stoffskifte!!


#36

Mr. Muscle sa for siden:

Jeg tror nok også at min stillstand skyldes utskeielser og ikke jod mangel, men ettersom mange av mine symptom på lavt stoffskifte forsvant med Kelp så hjelper det nok likevel. Har selv vært hos lege, samt tatt håranalyse og fått påvist lavt stoffskifte, men innenfor normalen. Normalen er ganske vid dersom du spør en lege. Sier legen at du har lavt, men innenfor normalen kan du nok konkludere med lavt stoffskifte.
Leste at normalen strekker seg fra 1-4 på målinge hos legen. Spør når du oppsøker legen om å få den nøyaktige verdien. Sier han/hun 1,3 f.eks. så bør du ikke nøye deg med at testen er "normal"
Men for all del ta en tur til legen. Mine innlegg er ikke ment å erstatte konsultasjon med lege. Det håper jeg alle som leser et hvilket som helst forum forstår.
Gi gjerne tilbakemelding på hvilket nivå du blir målt til.
Du kan jo ta en blodprøve før du begynner på Kelp og en etter bare for å se om det gir noen forskjell ;)

Sånn til slutt: 2 år uten vektnedgang høres mystisk ut. Du bruker vel ingen blodsukkerøkende søtstoffer, maltitol, xylitol, sorbitol etc.?
Kan jo selvsagt skyldes økt muskelmasse, men tvilsomt at dette er eneste årsaken når du veier 80kg. Med mindre du er ekstremt muskuløs selvsagt, det er jo ikke problem dersom de siste 15 kiloene dine er muskler, da er jo 80 helt normalt :)

Spiser du forresten masse grønnsaker og slikt? Da kunne muligens min filosofi hjulpet?


#37

Photobscura sa for siden:

Ja, kjenner godt til de vide normalene på verdier, det gjelder mer enn stoffskifte, tro meg :o
Jeg har eliminert kostholdet mitt fullstendig for alle partystoppere, bruker ingen søtstoffer, spiser ikke meieriprodukter (som jeg heller ikke tåler) etc etc.
Det er mest sannsynlig noe fysiologisk som gjør det, jeg har en sterk insulinresistens, og er disopnert for en blanding av dia 1 og 2 (lada -latent autoimmun diabetes hos voksne), så kroppen min har muligens mer enn nok med å hanskes med blodsukker og insulin.
Jeg skal forøvrig til Willumsens kvinneklinikk i Drammen i oktober, som er meget lavkarboorienterte og har ekspertise innenfor PCO/PCOS og insulinresistens. De opererer med langt strammere verdispenn enn allmennlegestanden, og jeg vil gjerne se på muligheten for å medisineres med metformin/glucophag.
I mellomtiden trøster jeg meg med en langt bedre helse enn jeg noensinne kunne drømme om for tre år siden, og tross alt en betydelig vektreduksjon.


#38

Mr. Muscle sa for siden:

Dersom du har dårlig virkende insulin (resistens) vil bukspyttkjertelen produsere mer insulin for å kompensere for dette. Dersom du ikke inntar karbohydrater vil ikke kjertelen ha behov for å produsere mer ettersom blodsukkeret ikke er høyt nok. Likevel har du fremdeles insulin i blodet som ikke får gjort jobben ettersom det ikke fungerer skikkelig. Å ha insulin i blodet betyr jo at kroppen har startet en fettlagring den ikke klarer å fullføre. Det er også vanskelig for kroppen og lagre fett og frigjøre fett på samme tid (logisk nok).
Muligens dette er problemet ditt?
Dette var ihvertfall slik jeg forstod det i Fedon Lindberg sin bok.

PS Nå er jeg ikke sikker på om kroppen kvitter seg med insulin i blodet som ikke fungerer, men det kan du jo spørre legen om. Evnt. ta en blodprøve.

Hvis så er tilfelle at du fremdeles har insulin i blodet så er det jo gjerne ikke så rart at det fører til autoimmun diabetes ettersom kroppen reagerer på insulinet som noe unaturlig og bestemmer seg for å ta knekken på det som produserer insulinet.


#39

Photobscura sa for siden:

Interessant. Du er nok inne på noe. Jeg vet at Chunky, en annen bruker her på forumet har forsket litt på mine vegne også, og er spent på hvilken konklusjon han kan komme fram til.
Jeg tror nok dessverre legen min kommer til kort her, og er dermed spent på hva de vil si på nevnte kvinneklinikk, ettersom dette er mer deres spesialfelt, mens legen min mer er en ... allmenlege, en meget god sådan, men dette tror jeg dessverre han vet for lite om. Dessuten ser han jo ut fra at f.eks c-peptid må være over 1400 før det er snakk om insulinresistens, mens mitt er "bare" på 900. Inntil 2001 opererte allmenlegestanden med en smertegrense på 600. Lindberglegene og andre lavkarboorienterte legesentre operer med 700. Ser du bildet?

Jeg har som sagt spist strikt lavkarbo i tre år, og skulle naturligvis ha gått ned det jeg trengte på dette tidspunktet, men noe er helt klart ikke som det skal være, og jeg håper jeg finner det ut snart.

Fikk et tips om å sjekke stoffskiftet før jeg begynte med kelp, i tilfelle jeg kan se en bedring. Skal se det litt an, har nettopp fått tablettene.


#40

Mr. Muscle sa for siden:

Det er vel en grunn til ordtaket: "En allmennlege kan litt om mye, mens en spesialist kan mye om litt"
Håper legene på kvinneklinikken er i stand til å hjelpe deg.

Mitt tips? :D
Tør nesten vedde en femmer på at stoffskifteprøve 2 viser høyere stoffskifte enn prøve 1. :) Keep me updated ;)


#41

Photobscura sa for siden:

Så spørs det da, om jeg har tålmodighet til å vente :p. Men om effekten av kelp går over så fort, så er det vel også mulig å slutte med tablettene noen dager før man tar prøvene, eller?


#42

Mr. Muscle sa for siden:

Det tar vel ikke så veldig lang tid å få time hos fastlegen?

Uansett så vil jeg tro at virkningen av Kelp forsvinner ganske raskt dersom du deponerer tablettene. Skjoldbrukskjertelen bruker jo jodet med en gang, det er jo derfor du får høyt stoffskifte av å ta for mange av de.
Men for sikkerhetsskyld er det kanskje lurt å vente til blodprøve er tatt?


#43

Photobscura sa for siden:

Nei, da. Du har rett i det. Er dette prøver man får umiddelbart svar på?


#44

Anitra sa for siden:

Da har jeg fått tak i Kelp, og begynner med en gang! Håper det hjelper på forbenningen ;)


#45

Mr. Muscle sa for siden:

Du får neppe svar på dem med en gang, tar vel typisk en uke, men blodprøven du tar får jo ingen påvirkning av de Kelp tablettene du tar ETTER blodprøven :)
Ta blodprøven, begynn med Kelp, få svar (og ta ny prøve)


#46

Photobscura sa for siden:

Yay! Jeg fikk time i morgen kl 10:15 :D


#47

Photobscura sa for siden:

Jah, nå har jeg vært og tatt blodprøver. Legen kunne forøvrig fortelle meg at jeg hadde tatt prøver i 2008, og skjønte ikke helt hvorfor de ikke var på labarket mitt som går helt tilbake til 2005. Uansett, de var på TSH 2,5, og FT4 13,4. Referanseverdiene er henholdsvis på 0,2-4,0 for TSH, og 10-20 (ca, husker ikke nøyaktig) for FT4.
Forhøyede verdier av TSH kan indikere lavt stoffskfite (hypothyerose).
Etter å ha forsket litt på nettet så er det visst alt for høye tak på TSH, og at man faktisk kan regne med et alt over 2,0 kan være for mye. Så nå er jeg mildt sagt litt forvirra. Men jeg får se hvordan blodprøvene er i dag. Jeg kunne ringe dem på mandag og bestille labarkene i posten. Legen var veldig positivt innstilt på en 2. opinion fra Dr Willumsen på Kvinneklinikken i Drammen.
Puslespill, altså :rolleyes:

PS: Jeg begynte med halv dose kelp i dag. Maks anbefalt dagsdose er fire tabletter, så jeg tok altså to. Blir spennende å se om det har noen innvirkning. Har f.eks noe muskelsmerter (stikk) som er plagsomme, samt flere andre symptomer som kan indikere lavt stoffskifte som jeg er spent på om vil avta/forsvinne.


#48

Photobscura sa for siden:

Leste litt bakover i tråden og ser at du har redigert innlegget.
For å svare deg på det siste her, så nei, haha, her er det ikke mye muskler, gitt! Jeg ligger faktisk 3 kg under laveste normalvekt av muskler for kvinner. I alle fall gjorde jeg det da jeg tok en vektanalyse for ca et år siden, så det er ikke "problemet". Jeg har hva som klassifiseres som lett benbygning, med smale hofter og tynne armer og bein.
Masse og masse grønnsaker, jeg spiser en del. Jeg har ikke telt kh på en stund, men spiser som regel to ganger om dagen, noen ganger tre, og da spiser jeg f.eks ti femten rosenkål/en kvart bunt brokkoli/mos av en kvart bunt blomkål, og /eller et par slever coleslaw (laget av kål, selleristing, vårløk, paprika og diverse krydder).
Jeg har prøvd å leve uten grønnsaker i tre måneder, jeg er vel opphavet til den berømmelige fettfestivalen (om enn ikke på noen måte oppfinneren av prinsippene), uten at det gjorde nevneverdig for vekta mi utover den første uka som i og for seg går innenfor mine naturlige variabler.
Det skakke være lett. Mitt "siste håp" om ingenting annet jeg så langt har prøvd eller nå setter i gang fungerer, er å gå til akupunktør.


#49

Homer Simpson sa for siden:

Kanskje det forklarer litt av problemet? Jo mere muskler jo høyere forbrenning vet du...

Nå skal det sies at jeg har trent ganske hard styrketrening 3 ganger i uka siden november i fjor uten å gå ned noe som helst. Men har jo fått merkbart større muskler da, og litt strammere kropp her og der.

Jeg syntes dette var en veldig interessant tråd fordi jeg sliter veldig med å gå ned selv. Jeg tok blodprøver for et par år siden som tydet på lavt stoffskifte, men ikke nok til å få medisiner selvsagt. (Husker ikke verdiene her og nå men kan legge de ut senere.) Så i går var jeg på den lokale helsekost-sjappa og fikk dem til å bestill Kelpasan. De skulle få dem på tirsdag, så nå er det bare å vente i spenning.
Kult hvis dere andre publiserer resultatene her etterhvert...


#50

Photobscura sa for siden:

Ja, det er godt mulig. Men jeg trener, altså! Ikke hardt, for det har jeg ingen glede av, og vet at jeg kommer til å ramle av om jeg gjør noe jeg ikke liker. Kan ikke jogge på grunn av knær, så jeg går mest mulig, og trener en rutine med yoga hver eneste dag, samt noen andre isometriske øvelser i tillegg. Merker forskjell, også. At kroppen på en måte "bærer bedre", lettere i ryggen, liksom.
Jeg kommer også til å kjøpe meg klippekort på Tøyenbadet når økonomien tillater det.
Jeg har visst også såkalt underutviklet muskulatur i beina. I følge leger på Lovisenberg som utredet meg for Cushing/Addison i 2004 (hvilket jeg ikke hadde). Men jeg har normal muskulatur i bekken, mage og rygg, og litt lite i armene. De er også generelt tynne, og det er lite fett på dem. Æsj, at det skal være så vanskelig.


#51

Carisma sa for siden:

Hva går det ut på? Ble nysgjerrig nå... Sånn plutselig smerte på vilkårlige steder? Eller et spesifikt sted?


#52

Photobscura sa for siden:

Hmmm ... Hvordan skal jeg forklare det? Som om noen stikker nåler i musklene innenfra, liksom. Mer plagsomt enn veldig vondt. Det er mye i brystet, sida, overarmene og mellomgulvet. Og så får jeg sting i brystet, på høyre side. Veldig plutselig, og veldig sjeldent vedvarende, men det kan gjerne komme mange på en gang. Sånn har jeg forsåvidt hatt det så lenge jeg kan huske.


#53

Carisma sa for siden:

Oh, skummelt, jeg har eksakt det samme! Noen ganger så heftig at jeg fyker sammen, andre ganger knapt merkbart.... Hadde de kraftigste kommet på venstre i stedet for høyre side hadde jeg trodd det var hjertet! Har lagt spesielt merke til de de siste ukene, etter jeg fikk de mystiske blåmerkene. De er ofte i området rundt leveren. Leveren har jo i høyeste grad med stoffskiftet å gjøre ja... :rolleyes:
I tillegg får jeg innimellom samme følelse som hvis man svelger en for stor bit med mat, at det setter seg fast i halsen og går sakte ned mot mellomgulvet, selv om jeg ikke har rørt en matbit på flere timer. Regner med det har med stikkene å gjøre også.
Skal forøvrig til legen på mandag og ta blodprøver og høre om blåmerkene, så da bør jeg vel nevne det.


#54

Photobscura sa for siden:

Isj, sånn har jeg også, og særlig med vann. Jeg har alltid trodd det har vært relatert til spiserørsbrokken jeg hadde i 2003/04 ...
Hmm ... Nå fikk jeg bare så vidt snakka med legen, ettersom jeg skulle ta blodprøven, og rakk i grunn ikke å spørre om så mye, bare luftet muligheten for lavt stoffskifte, samt snakket litt mer om det med kvinneklinikken. Jeg tror han skjønner frustrasjonen min, altså. Og så ler han litt av at jeg sitter med alle disse fagbegrepene og verdireferansene på tungspissen til en hver tid :o


#55

Viclin sa for siden:

I Tyskland regner de TSH på 2,5 som hypothyreose. Dette er bl.a. basert på en norsk undersøkelse, men her i Norge er det fortsatt høyere verdier som gjelder. Forstå det den som kan.
En FT4 på 13 er fortsatt ganske lavt, selv om det er "normalt". Du hadde omtrent like verdier som meg, selv om jeg har hatt enda lavere FT4. Da TSH begynte så smått å nærme seg 4, fikk jeg prøve Levaxin. Og siden har formen bare gått oppover. Og jeg var LANGT nede. Sykmeldt i 8 måneder, håret falt av i bøtter og jeg var rett og slett utslitt.
Nå fikk jeg nettopp brev fra legen ang prøvene som ble tatt i juli, og nå er jeg på grensen til høyt stoffskifte, så jeg får ikke øke mer på Levaxin. Og nå føler jeg meg kjempebra! Jeg sover ikke over halve døgnet lenger, og jeg er generelt mye, mye bedre. Og jeg har ingen symptomer på overdosering. Så jeg tror nok at jeg må ligge ganske høyt på FT4 (som er den de har begynt å se på i andre land, ikke TSH som de legger mest vekt på her) for at det skal være mitt normalområde. Du har kanskje det samme.

Blir spennende å høre resultatene av prøvene du har tatt nå. Og ikke minst om Kelp hjelper. :)


#56

Viclin sa for siden:

Sånne sting har jeg hatt masse av, men aldri tenkt på det i relasjon til stoffskiftet. Har ofte fått "vondt i hjertet", men på feil side. :p Når jeg tenker på det nå, så kan jeg ikke huske at jeg har hatt det på lenge. Det er også en av tingene som har forsvunnet gradvis etter at jeg begynte på Levaxin.


#57

Photobscura sa for siden:

Dette var veldig spennende å lese, Viclin! Kanskje kanskje jeg har funnet nøkkelen til mitt evigvarende platå? Åh, det hadde i tilfelle vært fantastisk!
Jeg har jo også mista sååå mye hår, og det har blitt bedre en periode nå (ramla av masse igjen etter samlivsbrudd og diverse i fjor), da jeg begynte med Nisim Shampoo og sterke b-vitaminer, men føler på sikt at det mer hindrer hår i ramle av, og at det vokser fortere enn at det normaliserer, selv om det er bedre enn på lenge, så hadde jeg TJUKT hår fram til slutten av tenårene til tross for masse bleking, dreading og farging. Har som sagt forsket litt selv nå på nettet, og det viser seg også at kroppen har vansker for å ta opp sink når stoffskiftet er lavt. Sink er superviktig for hår og negler. Da jeg begynte å spise kjøtt igjen trodde jeg at jeg skulle få i meg nok sink, men kanskje det videre er et større bilde her.

Ja, gud, når er jeg spent på om Kelp vil ha noe å si. Har ikke funnet noen opplysninger som sier noe om hvor lang tid det tar før det hjelper, men Mr. Muscle sa jo at han merket effekten etter noen dager. Og så videre hvor lang tid det tar før det eventuelt vil påvirke vekta. Jeg er jo med første øyesyn en litt dårlig reklame for kostholdet jeg fronter ettersom jeg minst er ti fortsatt ti kg overvektig, gjerne mer :p


#58

Photobscura sa for siden:

Nå må dere gjerne tro jeg stormer litt i vannglasset, men, et symptom glemte jeg å sjekke. Lav hvilepuls. Kvinner har normalt hvilepuls på mellom 70-90 slag i minuttet.
Jeg er ganske utvhilt nå, og hvilepulsen min var på 57. Blodtrykket mitt har visstnok alltid vært bra (eller, det var litt høyt for kostholdsomlegginga).


#59

Viclin sa for siden:

Haha, det er akkurat det samme med meg! Jeg skryter jo sånn av lavkarbo, men har til nå kun gått opp i vekt, ikke ned. Så jeg er ingen god ambassadør akkurat. Jeg trodde jeg skulle rase ned når jeg fikk Levaxin, men dengang ei. Men jeg føler ikke jeg har hatt full effekt av den før nå i det siste, og nå står jeg på 75 mkg. Nå føler jeg meg faktisk normal.

Og håret mitt! Jeg har hår igjen! De siste par månedene eller deromkring har jeg mistet minimalt med hår. Jeg som sto med dotter i hendene under hver hårvask, jeg som ikke har turdt å farge håret siden før jul fordi jeg da står med enorme hårdotter i hendene, jeg som hadde hodeputa full av hår, maten min full av hår, klærne mine fulle av hår - jeg farget faktisk håret mitt i dag, og jeg sto med ETT hårstrå i hendene da jeg skylte ut fargen. :D Håret mitt er tjukt (i andres øyne er det tynt fortsatt, men jeg kjenner selv godt at det er tykkere å ta gjennom og lage hestehale av), og jeg bare gleder meg til at det som nå nettopp har vokst ut, skal vokse ut i lengdene også.

Men det tok ca 6 måneder før håret sluttet å falle av altså. Det var vel litt etter at jeg fikk øke til 75 mkg.


#60

Photobscura sa for siden:

Ja, mitt er også merkbart tykkere, men det er ingenting mot det var, og det er litt sårt, for jeg vil jo så gjerne ha fint hår :o. Det blir liksom ikke tykkere enn det her, og det godtar jeg ikke :p.
Jeg begynte å klippe og farge det hos frisør i stedet, og det har nok hatt sitt å si. Nå skal jeg avfarge det til min naturlige lysblonde farge, så er jeg kanskje ferdig med hårfarging for ever.
Hoho, nå skle det litt ut her, men det du skriver her gir meg håp.
Jeg skal jo også til Dr Willumsen i Drammen som jeg nevner over her, og de tenker lavkarbo i høy grad, og har nok litt andre referanseverdier både når det kommer til blodsukker, insunlinnivå og stoffskifte.
Men uansett må jeg si det er spennende å se om dette med kelp vil hjelpe.
Jeg burde jo ikke, men merker jeg er litt i overkant utålmodig :p (Men forhåpentligvis ikke så stresset dersom man ser på hvilepulsen min :lol:)

Jeg har jo alltids min første vektnedgang på nitten kg, da. Det er betydelig. Men jeg har nok veid ca det jeg gjør før også, men jeg har IKKE hatt denne kroppsfasongen før -det vil si midje og sånn. Folk ser det jo, samt at de merker at jeg er i bedre humøt, og det at jeg ikke har migrene og allergi merker jo de nærmeste ganske godt. :)


#61

Viclin sa for siden:

Jeg har også midjen, resten har vært ganske normalt, helt til jeg la på meg enda ti kilo. Da har det fordelt seg overalt. Men det er midjen som er det største problemet mitt.

Godt du skal på den klinikken. Det må være godt å der få kontakt med leger og behandlere som har litt mer kunnskap og er litt mer openminded enn den gjengse fastlege.

Jeg tror du har lavt stoffskifte. Og før blodprøvenes tid så hadde du nok fått den diagnosen. Men de blodprøvene kan være en forbannelse. Svigermoren til en jeg kjenner fikk nylig beskjed om at stoffskiftet hennes er for lavt, kun fra blodprøver. Hun har ingen symptomer, og veldig mulig er jo det da hennes normalområde.
Tenk så mange som kunne ha fått forbedret livskvaliteten sin om legene hadde sett litt mer på symptomer. Jeg fikk struma i 2006 og det var da først jeg fant ut om Hypothyreose. Siden da har jeg "visst" at det var problemet, hvorfor jeg bare hadde blitt mer og mer sliten de siste 4 årene og følt meg mer og mer syk rett og slett. Men siden blodprøvene var normale, var det ingen hjelp å få. Det måtte gå så langt at jeg ble sykmeldt to år etterpå. Da hadde jeg blitt verre og verre siden 2002. Men siden blodprøvene mine er normale, har jeg enda ikke fått diagnosen. Selv om livet mitt har blitt totalt forbedret de siste 6 månedene, takket være Levaxin.


#62

Mr. Muscle sa for siden:

Jeg synes du har for mye grønnsaker. Hos meg selv stopper vektnedgangen omtrent med en gang jeg inntar karbohydrater i det hele tatt. Men dersom du allerede har prøvd 0 karbohydrater i 3 måneder så er nok neppe dette opphav til problemet.
Ellers kan jeg anbefale et tilskudd av selen som også er viktig for stoffskiftet. Selen finnes det derimot en del av i kjøtt så det blir en vurdering for hver enkelt om de vil gå av innkjøp til selen i tillegg til jod.


#63

Photobscura sa for siden:

Jeg tror ikke jeg spiser for mye grønnsaker. Jeg har også prøvd Fedon, uten c-måltider, og lå på nesten 100 gram om dagen, jeg gikk ikke opp i vekt da, men trives bedre på dette nivået jeg ligger på nå.
Og om jeg skulle ha kuttet grønnsaker helt hadde i tillegg trivselsnivået mitt sunket betraktelig.
Det er jo også en frustrasjonsfaktor i seg selv når jeg ser at folk som ligger på samme nivå på grønnsaker som meg, til og med mer, går ned i vekt hvor lett som helst.
Jeg spiser mye kjøtt. MYE! Som sagt spiser jeg normalt to måltider per dag, og da er det som regel egg og bacon til frokost, og middag er nesten uten unntak kjøtt. Enten i form av kjøttdeig eller koteletter. Jeg spiser også en del kylling, men da med ekstra fett.
Tro meg, jeg har prøvd de fleste vrier i løpet av mine tre år :o



#65

Homer Simpson sa for siden:

Nå har jeg funnet fram resultatene for TSH og FT4 fra november 2007 og november 2008:

TSH: 5,5 (07) - 7,6 (08)
FT4: 14 (07) - 15 (08)

Ser at det er en ganske stor økning på TSH, så jeg skal få meg time og få tatt nye prøver så snart som mulig.
Det må jo være en grunn til at jeg ikke går ned i vekt når jeg kjører ekstrem Skaldemann...


#66

Photobscura sa for siden:

Jeg har begynt å merke bedringer! Ikke hatt noen stikk i kroppen eller brystet siden i går, Bra greier :)


#67

Sothøna sa for siden:

Denne har jeg veldig lyst til å følge med på ;)

Var og kjøpte Kelp i dag, så dette skal bli spennende :)


#68

Alyssa sa for siden:

Så fantastisk bra! :heia:


#69

Cyan sa for siden:

Med min tsh på 2,2 og min ft4 på 11,2 har jeg visst lavt stoffskifte i Tyskland :p Interresant tråd, så denne må jeg bare abbonerer på. Kanskje prøve meg på kelp hvis metforminen ikke ser ut til å hjelpe (hvilket den ikke gjør foreløpig...).


#70

Photobscura sa for siden:

Jeg hadde noen stikk i korsryggen i går, men det er også alt. Vondten i brystet har jeg ikke merka noe til foreløbig :D


#71

Yonah sa for siden:

Følger denne tråden med stor spenning. Jeg får ikke svar på mine prøver før den 18.sept. I mellomtiden vurderer jeg å pøse på med vitamin d (D3), fordi jeg garantert får for lite av det, jeg sitter aldri i sola når jeg er ute, jeg tåler ikke sola og blir kjempedårlige. og så m*e vit. d tror jeg ikke jeg får gjennom kosten. Kelp får jeg vurdere å prøve når jeg har sett prøvene eller jeg kommer over det på helsekosten, ser for meg at det blir en del i porto av å bestille på nett...


#72

nattinatt sa for siden:

Ikkje visst du bestiller her: www.shopping4net.no/Shopping4net/No/Informasjon/innmomsing.htm



#74

Yonah sa for siden:

Men betaler man til norge eller utlandet? Min bank tar sinnsukt geb*r til utenlandsbetaling, også med visa mener jeg å huske.. Og kan jeg få direkte link til butikken? Jeg kommer ikke inn...



#76

Jabba sa for siden:

Jeg handla på nettet og betalte vel 55 i porto. Men da kjøpte jeg også den teen som Photo anbefaler: Celestial Seasoning med det samme....


#77

Yonah sa for siden:

da har jeg bestilt og jeg kr*seet av for faktura. Men får jeg faktura da eller forhåndbetalingsinfo på mail? Jeg er ikke så glad i å bruke VISA også har jeg visst ikke bandid..



#79

Yonah sa for siden:

Ja, nå fant jeg ut at det var ved overførsel det kosta 100kr,, og ikke noe med visa. Men samma det, nå får jeg faktura som jeg betaler når jeg får pakka.
Jeg valgte den store boksen i stor tro på at dette er noe for meg.. Det var jo ikke så d*rt, og jeg fant ut at det var nok til 140dager med maksdose. Også glømte jeg å bestille d vitamin... Men det har apoteket... Må ha til ungene også, for de liker ikke tran( og jeg liker ikke å gi de tran fra norsk torskelever som visstnok er veldig forurensa..).. Dokka trenger noe ekstra uansett pga hun lever kun på kjærlighet og sondemat..


#80

Abbe sa for siden:

Hvordan ble det med porto når dere bestilte kelpsan online? Jeg fant på helsekosten her om dagen og tror jeg betalte rundt 130kr for 260stk... Ser det er et par kroner mer enn linken dere la ut, men tenker på porto i tillegg... :cool:

Ellers merker jeg enda større energiøkning, håper det har både med kosthold og kelp å gjøre!


#81

Yonah sa for siden:

Jeg betalte 180kr inkl. 5kr i porto;) Og det var for 560tabl.


#82

Photobscura sa for siden:

Shopping4net er portofritt.


#83

Photobscura sa for siden:

Jeg har nå lest omtrent alt jeg har kommet over om stoffskifte og relaterte tilstander, om jod, selen, kelp etc. Det er et ganske stort og noe uoversiktlig tema, da det kan være langt mer sammensatt enn bare det at skjoldbruskkjertelen produserer for lite thyroxin på grunn av jodmangel.
Det er en del kontraindikasjoner men jevnt over virker det som at kelp er et meget godt kosttilskudd, av mange årsaker -ikke bare for stoffskiftet sin del, men også for blodtrykk og blodsukker.
Men jeg håper at de som leser denne tråden og tror at kelp er en lettvint løsning på noen ukers platå, tenker dere om igjen. Lavt stoffskifte har mange symptomer, og har du nok av dem bør du oppsøke lege først og få tatt noen prøver, og ikke bare kaste deg på det som en hype! Overdosering og langvarig bruk av jod (som kelp har mye av) er heller ikke bra, og kan gå ut over mineralnivået i kroppen og føre til andre stoffskifteproblemer.
Dette er sakset fra Rolf Hjelmestads nettside om medisinske urter:

Så det er greit å være obs, altså! :) :ja: Les ellers hva som står om talg/alger (altså kelp) i denne linken! Veldig nøytral, opplysende og interessant lesning!


#85

Photobscura sa for siden:

Hvilket tilsvarer under ett gram på full dagsdose. I am not worried ;)


#86

Yonah sa for siden:

Ja, det er så lite at det bek*mrer ikke meg.

Og jeg ser ikke på dette som noen lettvint løsning, jeg har alle s*mptomer på lavt stoffskifte og har tatt prøver og venter på svar. Dersom mine prøver er godt innpå normalen er det ikke sikkert jeg fortsetter med kelpasan. Ellers går jeg fort nok ned i vekt på lavkarbo;)


#87

Photobscura sa for siden:

Åh nei, Imse jeg tenkte ikke på deg. Har jo sett deg skrive om det med stoffskifte tidligere. Jeg tenkte mer generelt, så ikke folk tror at kelp-tilskudd er en risikofri mirakelpille :)


#88

Yonah sa for siden:

Å, det skjønte jeg:klem:

Men man skal nok ikke bruke kelp bare for å prøve å gå fortere ned i vekt. Om man mistenker lavt stoffskifte eller kanskje har prøver som er i grenseland, så kan det være verdt et forsøk. Og jeg har også googlet på jod og funnet ut at det er ikke helt risikofritt å få for m*e jod.


#89

Viclin sa for siden:

Hadde jeg fortsatt vært dårlig på denne dosen med Levaxin, ville jeg nok prøvd det. Men siden formen nå hele tiden er stigende, tror jeg at jeg holder meg unna Kelp - enn så lenge. Blir derimot formen verre igjen, er nok Kelp et alternativ jeg vil prøve heller en ny doseøkning med Levaxin. :)


#90

Yonah sa for siden:

Kan jeg spørre deg hvilke s*mptomer du har på lavt stoffskifte?


#91

Viclin sa for siden:

Åh, alt! :knegg: Neida, ikke så ille. Men det ble verre og verre. Jeg har ennå ikke diagnose da, siden blodprøvene mine er "normale", men jeg har blitt bedre og bedre på Levaxin, så jeg er overbevist selv i alle fall. Jeg har "visst" det siden 2006 at lavt stoffskifte er årsaken til alle plagene mine, ikke depresjon som legen har sagt.

Spørs om jeg husker alt, men jeg har hatt

  • Øresus
  • Depresjon
  • Problemer med å sovne
  • Sovet mye
  • Energiløs
  • Tiltaksløs
  • Konsentrasjonsproblemer
  • Tåkesyn
  • Brainfog
  • Fryser
  • Lav kroppstemperatur
  • Mye smerter, i knær og rygg
  • Håravfall - i mengder!
  • Ikke klart å gå ned i vekt, kun gått opp
  • Afasi
  • Struma
  • Ødemer
  • Pollenallergi
  • Muskelstikk (som Photo har beskrevet)
  • Hukommelsesproblemer, spesielt korttid
  • Tørr hud
  • Fordøyelsesplager

Det er sikkert mer også, men nå kommer jeg ikke på dem. :)


#92

Abbe sa for siden:

Har lavt stoffskifte i følge blodprøver jeg, men fordi jeg er ung :rolleyes: bør jeg visst avvente og se hva som skjer... Har vært innom tre leger til nå som har sagt at jeg får vente og se... Må si at jeg ikke tror det vil bli noe bedre med å vente, ettersom flere familiemedlemmer i nær familie har struma eller lavt stoffskifte. Ikke noe i veien for å prøve med kosttilskudd da tenker jeg.

Det som hadde vært deilig å bli kvitt av symptomer er særlig håravfall og tørr hud, syns det er de to symptomene som er mest slitsomme... Andre ting som er plagsomme er periodevise "muskelstikk", og når Viclin skrev om tåkesyn her så fikk jeg en ahaopplevelse i forhold til hvordan jeg av og til opplever synet mitt... Energinivået mitt har økt med lavkarbo så der er jeg rimelig fornøyd nå, selv om jeg godt kunne hatt enda mer energi...


#93

arnakristin sa for siden:

Hei,
Jeg har lest denne tråden med stor interesse men må si meg helt enig med Photo her.
For de som allikevel tenker på å ta Kelp husk at dersom du tar multivitaminer så må du sjekke hvor mye jod de inneholder.

Anbefalt inntak av jod:
Det anbefales et daglig inntak på 0,15 milligram for voksne og ungdom. Behovet er litt større under graviditet og amming. Anbefalingene her er 25-50 mikrogram ekstra.

100 gram melk gir mellom fem og 20 mikrogram jod
100 gram ost gir mellom fem og 20 mikrogram jod
100 gram kjøtt, frukt og grønnsaker gir mellom to og fem mikrogram jod
www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/jod.php

Øvre grense for daglig inntak er 1000 mcg.
www.apotek1.no/raadogtjenester/kosttilskudd/mineraler/jod


#94

Photobscura sa for siden:

Takk for opplysninger, Arnakristin! Jeg tar nå 150 mcg, men øker kanskje dosen i morgen til 200 (høyeste), og har lest de samme anbefalningene som deg. Har også lest at voksne kvinner skal ha minimum 120 mcg alt i alt av jod.
Jeg spiser jo ikke meieriprodukter, og veldig lite sjømat, så jeg får heller ikke så mye jod i meg at det gjør noe.
De prøvene jeg tok i fjor var tatt før jeg kutta ut fløte, ost og rømme, forresten. Og mulig jeg ikke var så drittlei fisk som jeg er nå :p

Og Abbe, jeg tenkte heller ikke spesielt på deg, altså! Jeg har vært moderator og deltager på dette forumet så lenge at jeg vet hva ringvirkningene kan være for folk med vektstress når det først virker litt enklere enn hva det faktisk er! At du først og fremst vil føle deg bedre er jo i grunn et veldig bra tegn ;). Jeg kjenner meg veldig igjen i det at alt har blitt veldig mye bedre på lavkarbo, men at det fortsatt er noe som ikke er heeelt som det skal være. En slags utmattethet som jeg ikke klarer å riste av meg.
Jeg synes ikke på noen måte du skal sitte og vente "bare" fordi du er ung! Hva er det for et råd?
Håper du får ønsket effekt av kelp. Jeg er veldig spent på om mitt skikkelig tykke hår kommer tilbake, det har jeg ikke sett siden slutten av tenåra :p


#95

Abbe sa for siden:

Tror ikke jeg skal legge ut her hva jeg syns om de fleste almennleger jeg har vært innom, men hovedrådet uansett hva som feiler meg er å ta det med ro og se om det blir bedre :rolleyes: Det fungerte f.eks. ekstremt bra på leddbånd i kneet, er bare filler igjen... Og hvilepausen pga leddbåndsskaden gjorde at jeg gikk fra å være veldig aktiv innen sport til å sitte på baken i et par år!

Det hadde vært utrolig deilig å ikke bade i fuktighetskremer til stadighet og slippe å renske hårbørsten for store mengder hår etter hver lille børsting! Forventer ikke akkurat en umiddelbar forandring her, men er spent på om jeg merker noe over tid. For øyeblikket tar jeg totalt 130mcg jod (multivit+kelp) som tilskudd, mulig jeg øker til 180mcg om ei ukes tid men vil se om jeg merker noen effekt først.


#96

arnakristin sa for siden:

Du var den siste jeg tenkte på da Photo! Etter å ha lest mye på forumet her så veit jeg at du ikke hiver deg ut i noe uten å sjekke grundig først. …men som du sier det er de her inne med ekstremt vektstress.
Etter litt om og men så har kjøpt Kelp, jeg spise mikroskopisk med sjømat og kun litt meieriprodukter, fløte og rømme. Bruker omtrent ikke salt i maten og når jeg bruker så er det havsalt som ikke er tilsatt jod. Det var mye info i tråden her som fikk meg til å undres selv om jeg aldri har vært utredet for stoffskifte. Har aldri vært noen sylfide men ble ikke feit før jeg ble påkjørt og sliter med nedsatt mobilitet og kroppen reagerer ekstremt negativt på alle forsøk på trening. …jeg lever ketogent men vekta mi har stått stille et år nå.
Jeg så at min multivitamin inneholder 150 mcg så jeg tar kun 2 tabletter med Kelp og tenkte jeg skulle prøve det noen uker.
Da jeg var yngre fleipet vi med at jeg kunne bare se på ei brødskive to ganger så la jeg på meg, he, he… men om det var pga kh eller stoffskifte er vel kanskje noe jeg får en indikasjon på nå.


#97

Photobscura sa for siden:

Nå har jeg fått svar på prøvene mine!
De er hakket bedre enn i fjor, men jeg har fortsatt lavt stoffskifte i Tyskland, hehe :p
TSH: 2,1 FT4: 14,6


#98

Yonah sa for siden:

hva er referanseverdiene i t*skland? Jeg fikk svar på mine i dag( ringte legekontoret) og de var normale alle sammen:(


#99

Viclin sa for siden:

Fikk du tallene? De kan ofte indikere lavt, selv om du får opplyst normalt.
I Tyskland er TSH over 2,5 lavt.


#100

inel sa for siden:

Jeg har TSH på 6,7 (ikke fastende), hva vil det si?


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.