< Tilbake til oversikten

Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

#201

Yonah sa for siden:

Jeg fikk tallene ja:

tsh 1.6
t4 16
t3 5
ldl 3.1
kolesterol 5.4
hdl 1.2
trigl*serider( ?) 3.42
natrium 137


#202

Viclin sa for siden:

Tallet indikerer lavt, men om du ikke har noen symptomer kan det bare være at dette er ditt normalområde.

Det ser jo normalt ut, ja. Men har du mye symptomer, kan det jo godt hende stoffskiftet ditt er lavt selv om blodprøvene sier normalt.

Blodprøvene viser ikke alltid hva som skjer i kroppen dessverre.


#203

Elizabethcita sa for siden:

TSH på 6,7 tilsvarer nok lavt stoffskifte ja. Hvordan er de andre prøvene dine? Får du medisiner? (Mulig du har skrevet om det før, men jeg er senil i dag...;) )

Tallene dine ser egentlig greie ut, men siden du har mistanke om lavt stoffskifte ville jeg tatt nye prøver om noen måneder for å se om verdiene har forandret seg mye. I tillegg ville jeg bedt om å få ta prøven anti-TPO. Den viser om kjertelen din evt er angrepet (av ditt eget immunforsvar) sånn at stoffskiftet med tiden vil bli lavere. Når det er sagt, så håper jeg du slipper å streve med lavt stoffskifte i tillegg til alt annet, for det er noe skikkelig herk! Så det så ;)


#204

inel sa for siden:

Jeg har ca 36 i temp, men det er vel ikke akkurat uvanlig, fryser lett og har ALLTID hatt problemer med å gå ned i vekt. Evt ikke gått ned uansett. Jeg har mange andre snodige symptomer også som jeg ser andre nevner her, men går på høye doser av antiepileptica så er ikke lett å si hvilke symptomer som hører til hva ;). Andre prøver som ble tatt samtidig viser T4 13, Kolesterol 8,3, Natrium 132. Jeg har problemer med natriumnivået pga det ene epilepsimedikamentet jeg står på, og skulle egentlig bare sjekke dette, men ba legen om å ta med litt andre ting mens jeg først var der siden jeg er ganske så ny på kostholdet! Jeg håper at det er nettopp siden jeg er ny at kolesterolet er så høyt, har hjerneslag i flere ledd av familien, og at dette bedrer seg når kroppen blir litt vant til den nye kosten:rolleyes: Har aldri gått på medisiner for lavt stoffskifte, men så har jeg heller ikke fått sjekket om det er nødvendig eller ikke...:o
Kanskje jeg burde ta en tur til fastlegen og ikke nevrologen som tross alt ikke jobber innenfor akkurat det området..?:confused:


#205

Photobscura sa for siden:

Og jeg har lest flere steder at det helst ikke skal være over 2,0 heller. Man justerer gjerne dosen på levaxin til pasienten er nede i under 1,0.

Inel! Du er langt over referanseverdiene i Norge og har vel uten tvil lavt stoffskifte. I norge er "normalen" mellom 0,2 og 4. Alt over 4 indikerer lavt stoffskifte. Fikk du vite FT4? Den skal helst ikke være under 9, men jeg leser også at alt under 16 kan være en indikator på lavt stoffskifte. Hør med legen din! Rart du ikke har blitt tilbydt medisinering med de tsh-verdiene!!


#206

Photobscura sa for siden:

Æsj, igjen klarer jeg å overse at det har kommet en ny side i tråden :p


#207

Photobscura sa for siden:

Jeg må si jeg er skikkelig mett på å ta blodprøver, føler jeg ikke har gjort annet siden 2004 ... Men jeg vurderer også å ta TPO, for å eventuelt utelukke betennelse. Jeg har hele tiden hovne lymfer, og vet ikke om det kan ha noen sammenheng, strupehodet virker ikke (?) forstørret ...

Uansett! Selv om mine prøver er ca innenfor normalen, så er det mye som indikerer at de er for høye om man går det nøyere til verks. Dessuten har jeg så mange andre symptomer.
Har fått litt tilbake stikkinga, men bare litt. Det er mindre enn det var.
Jeg er faktisk mindre trøtt! Jeg har som regel denne lette tåka som gjør at øyene mine føles trøtte og "såre" på en måte -altså at det svir litt i dem, og det gjerne dagen gjennom, noe som fører til at jeg bare tar på meg linser når jeg skal ut (har ikke briller :(), fordi jeg sliter litt med at jeg gnir meg mye i øya og blunker hardt og lenge for liksom å få bort trøttheten.
Tørr hud på kroppen (ikke ansiktet) og uttynna hår er noe jeg virkelig skulle ha fått bukt med. Særlig det med håret, det er så kjipt når jeg faktisk er ganske jålete på det med hår :o
En ting som også begynner å forsvinne, tror jeg, er det stadige trykket på strupehodet, gråtefølelsen som har vært der så lenge jeg kan huske. Den har avtatt litt.
Og min kropps elendige evne til å tempereres. Jeg kler av og på meg hele tida, finner aldri idealtemperaturen mer enn minutter om ganga og er enten gjennomfrossen eller kokvarm.
Og så klart, mitt gjenstridige platå. Det er ingenting som tilsier at jeg ikke skulle vært slank by now. Men nå har jeg håp og giv for at det er et større bilde i alle fall! Så jeg må si at selv om tråden startet litt enkelt, så har dette vært en stor åpenbaring for meg!

Venninna mi er hos akupunktør i dag, og jeg har bedt henne spørre om hennes erfaring med å behandle lavt stoffskifte. Spennende å høre hva hun har sagt, jeg har nemlig veldig godt inntrykk av denne akupunktøren ut fra hva venninna mi har sagt.

Dette ble mye :p. Men jeg prøver å få litt system i all denne intense lesinga og grublinga siste uka :)


#208

Abbe sa for siden:

Hmmm... Når jeg ser hva dere skriver her så burde jeg muligens skaffe meg ny lege (igjen :rolleyes:) og måle stoffskiftet (igjen :rolleyes:) for å få det konstatert som lavt (igjen :rolleyes:) men kanskje bli medisinert denne gangen?

Sist hadde jeg TSH på over 6 og FT4 på 9 komma noe...

Foreløpig avventer jeg og ser om Kelp gjør noe, hvis ikke får jeg prøve å finne meg en lege som har ledig kapasitet til meg, eller evt prøve noen utenfor fastlegeordningen denne gang... :cool:


#209

Yonah sa for siden:

Du hadde tsh på 6 og legen fortalte deg ikke at du har lavt stoffskifte? Dægern for en lege. Jeg hadde gått rett tilbake og stått over ham til han skrev ut resept på medisin.

Jeg har ifølge blodprøvene ikke lavt stoffskifte, men jeg kommer til å spørre legen om å få prøve medsin, siden man faktisk kan ha lavt stoffskifte til tross fine prøver.


#210

Carisma sa for siden:

Du har rett på en second opinion fra en annen lege dersom du er usikker på om beskjeden fra fastlege stemmer.


#211

Abbe sa for siden:

Jeg har vært hos flere, og de har argumentert siden jeg var ca 20 (da med tsh på ca 5) at jeg har vært så ung at vi skulle vente og se... Det er greit å være restriktiv, men nå er jeg snart 30 og jeg tror ikke jeg plutselig får høyere stoffskifte av meg selv... ;)


#212

Abbe sa for siden:

Har vært innom 3 stk de siste 8åra som alle har vært enige (med seg selv ihvertfall) om at jeg ikke trengte medisineres, uansett hva jeg har sagt så taler jeg visst for døve ører... Får prøve å få til en tur igjen, men fastlegen jeg har nå er det et stykke å kjøre til så det må bli en dag jeg har mulighet.


#213

Photobscura sa for siden:

Det er jo helt utrolig! Tror de at det bare er damer i overgansgsalderen som får lavt stoffskifte, eller? Om du i tillegg er tydelig overvektig så burde de jo virkelig ta det på alvor. Jeg hadde ikke slått meg til ro med det.
Hør litt rundt om noen kan anbefale en lege til deg, en som er åpen og løsningsorientert.

Jeg kan forresten melde om at jeg (til tross for en fullstendig påkasta halsbetennelse) har fått normal hvilepuls, og at jeg puster dypere :heia:!
Pulsen min var på 56 for noen dager siden (13 slag lavere enn laveste normal) men er på 83 nå!
Har ikke kjent noe som helst stikking siden i går midt på dagen, og da har det vært mindre enn det pleier.
Jeg er varmere også, men det skjer jo innimellom, hehe, og nå har jeg faktisk feber. Er noe som går hører jeg.
Og ikke noe sviing i øya i dag heller :D


#214

Yonah sa for siden:

oj, så bra å høre at du føler deg bedre photo! Den stikkinga er jeg også plaget med, verste er at jeg ofte slår ut glass med vann eller kopper med kaffe fordi jeg skvetter sånn. Jeg får nok kelpasan i posten i dag eller i morgen tenker jeg... Jeg har kjøpt inn d-vitamin og starter forsiktig på 3x anbf. dose:D


#215

Photobscura sa for siden:

Såpass! Så ille har det vel ikke vært hos meg, men det er sikkert fordi jeg har hatt det så lenge at det bare har blitt som en slags bakgrunnsstøy å regne.
Men det hender jeg slår ned kaffekopper og rødvinsglass og diverse jeg også. nå kan jeg i tilfelle bare si at det ikke er min skyld, det er stoffskiftet :lol:

Haha, nei, men seriøst, det ser ut til at det er noe her, altså!
Må bare passe på at det ikke blir for høyt, stoffskiftet altså. Symptomene er ganske like som ved lavt, bortsett fra et par bestemte ting, som struma og vekttap. Det siste er jo ikke så lett å få øye på, ettersom jeg jo forsåvidt har omtrent 15 kg som ikke har vondt av å komme av. Men om hvilepulsen f.eks blir høyere enn 90 over en tid, om man får svettetokter, så kan det være indikasjoner på overdrevet inntak av kelp for de som prøver det. Bare et varsko! ;).
Jeg skal prøve det i tre uker i første omgang, og følge nøye med.


#216

Cyan sa for siden:

Jeg har en hvilepuls mellom 55-60, og har alltid fått beskjed av legen at det er kjempebra, et tegn på at man er i god form. 83 i puls er da litt høyt vel? :confused:

#217

Carisma sa for siden:

Den forrige fastlegen min klarte faktisk å si (den røya!) Lavt stoffskifte er så sjeldent at det er nesten usannsynlig å ha det, det er bare en unnskyldning for folk som ikke går ned i vekt! :høh: Underfortsått: Ikk gidder å slanke seg... )
Så jeg tviler ikke på at det finnes flere som henne der ute... Heldigivs har jeg funnet en som på eget initiativ i går sa at vi måtte sjekke stoffskiftet siden det var et år siden sist. Holdt på å dette av stolen jeg! :D

Så ikke gi deg Abbe, kan hende du har fått en av de forutintatte :ja:


#218

Photobscura sa for siden:

Hæ?
Friske normale kvinner skal ha en hvilepuls på mellom 70-90!
Mulig den er litt høy nå uansett da. Nyvåken og sylte forkjøla.
Menn derimot har gjerne litt lavere, 60-80.


#219

Cyan sa for siden:

Fra trim.no

Så ja, det med gjennomsnittspuls er riktig, men er man i god form, så synker også hvilepulsen. Min mann har en hvilepuls på 48, og han har definitivt ikke lavt stoffskifte. Nå er nok hvilepulsen min høyere enn sist jeg målte hos legen, for da var hadde jeg god kondis, hvilket jeg ikke har nå lengre :p


#220

Photobscura sa for siden:

Jeg ser bare ting i sammenheng her, altså. Ser poenget ditt ;). Men har litt problem med særlig overfladisk pust, som kan henge sammen med lav puls. Eksen min kunne finne på å lytte på meg flere ganger i løpet av natten fordi han trodde jeg var dau :p. Jeg kjenner faktisk at pusten er dypere nå :)
Og jeg har virkelig ikke noen voldsomt bra kondis, altså! Så det kan jeg ikke skylde den lave pulsen min på ;)


#221

Cyan sa for siden:

Ja, jeg ser jo også en klar sammenheng, og vet jo at du i din grundighet har sett på alle faktorer :klem:

(og så tenker jeg jo litt på meg selv som har gått rundt og innbilt meg at jeg er i så jævla god form, og så er det kanskje bare en illusjon :lol: Tror sannelig jeg skal måle hvilepulsen min over et par dager jeg)


#222

Photobscura sa for siden:

Ja, vi er kanskje ikke de som du finner joggende eller i full kappgang opp fjelltoppene :lol: (ikke meg affal, jeg foretrekker å rusle gatelangs, til nøds småjogge etter trikken om jeg virkelig skal rekke noe viktig :p). Så min lave puls kommer definitivt ikke av god kondis, enn om den ikke er direkte elendig så snakker vi langt fra elitenivå, hehe.


#223

Viclin sa for siden:

Når du nevner det med pusting, så var jeg også plaget av det. Jeg klarte for eksempel ikke å puste med nesa, etter noen få drag inn måtte jeg alltid åpne munnen og hive pust inn.
Jeg begynte på Levaxin i januar, i mars hadde jeg en brystreduksjon og det var vel sikkert i mars/april jeg merket at jeg pustet mye lettere. Jeg tok meg selv i å puste med munnen igjen, uten å ha noen problemer med det. Jeg trodde det var pga lettere frontparti, men mulig det rett og slett har vært stoffskiftet som har vært årsak der også.

Og det med velting av glass, det er faktisk også et symptom. :lol: Husker jeg leste det en eller annen plass for noen år siden, og jeg kjente igjen det også. :p Altså ikke velting generelt, men mer at man er slepphendt. Jeg mistet ting jeg holdt i hendene stadig vekk, om det var glass eller mat eller hva. Jeg mistet det i gulvet. Det har jeg heller ikke gjort på veldig lenge.
Mulig det er gripetaket som blir for dårlig, hvis man er veldig sliten og svak i musklene fra før?


#224

Carisma sa for siden:

Jeg gjorde det veldig mye før, var bekymret for at det hadde med MS å gjøre :rolleyes: jeg tror det kan ha med at nervebanene blir svekket, pga at man ikke får alle næringsstoffene til rett plass. Eller noe....


#225

Viclin sa for siden:

Ja, det er mye mulig. Stoffskiftet påvirker jo alle celler i hele kroppen, så hvorfor ikke nervene også.


#226

Photobscura sa for siden:

Ja, han er ikke vond å be når det gjelder å ta blodprøver. Det er det jeg liker med han (til forklaring har jeg og Carisma sammen lege :p), at han er utførlig og går i bunnen av ting, og stoler på at pasienten kjenner seg selv også.

Jeg kan også melde om at yogaen jeg bedriver hver dag føles litt annerledes. Det er veldig opp og ned hvor godt det føles, men de siste par dagene har jeg merket én stor forskjell. Jeg er ikke fullstendig kraftløs i armene i et par timer etterpå. Klart, det kan være at jeg har blitt sterkere, men nå trener jeg bare femten minutter om dagen, forsåvidt. Men det er ikke lenger sånn at jeg knapt kan holde i et glass eller løfte armene. Jeg tok også det som et tegn på generell muskelsvakhet, men det endret seg så fort, på et par dager bare. Jeg har trent yoga i seks år, men det er lenge siden jeg har vært så konsekvent over lengre tid, og har nå trent sammenhengende i over tre uker.


#227

Cyan sa for siden:

Den har jeg også hørt fra en del leger. Det samme sa min nåværende vikarlege (desverre har fastlegen min permisjon i år) når det gjaldt pcos og insulinresistens. Hun ville ikke sjekke det på meg fordi det var ikke noe som folk generelt gikk rundt og hadde, og dessuten hadde hun ikke så mye kunnskap om det :eek: Velvel, jeg oppsøkte Lindbergklinikken og sitter nu her med påvist insulinresistens og pcos og knasker metformin :p

#228

Photobscura sa for siden:

Legeyrket er jo sikkert mye mer behagelig dersom ingen blir syke av annet enn det som kan kureres med en dose antibiotika :p


#229

Carisma sa for siden:

Hmm, hun holder ikke til i Sannergata på grünerløkka vel? :rolleyes:


#230

Cyan sa for siden:

hehe, nei. Men desverre så tror jeg ikke det er uvanlig å ta den approachen for en del leger. Og med alle mine "diffuse" symptomer er jeg stygt redd for at jeg fort blir avfeid med at jeg bare er en vanskelig pasient. Og svaret hennes på en uregelmessig syklus var å begynne med p-piller (selv om min bekymring over syklusen faktisk er pga jeg og min mann prøver å få barn). Svaret på overvekten min var reductil, knekkebrød, magerost og trening, som da også sannsynligvis ville hjelpe på både energiløshet, muskel og leddsmerter og hele pakka. Det er jo et under at hun klarte å henvise meg til fysioterapi når betennelsene og musklesmertene omtrent invalidiserte meg i jobben. Det skal bli goodie å få fastlegen min tilbake altså. Om ikke annet så er hun lavkarbovennlig og tar meg på alvor :)

#231

Elizabethcita sa for siden:

"Man regner med at i hvert fall 5-6 % av norske kvinner og 1-2 % av norske menn lider av hypotyreose (Haug, 2002) - og det er nøkterne tall." (Sitat fra www.stoffskifte.info)
[font=Helvetica][/font]
Så selvfølgelig har ikke alle overvektige og slitne lavt stoffskifte, men prosentandelen er likevel ganske stor. Og ganske sikkert større enn mange leger er villige til å innrømme... :rolleyes:
[font=Helvetica][/font]
Anbefaler forøvrig disse nettsidene om stoffskifte:
[font=Helvetica][/font]
www.stoffskifte.info
www.stoffskifte.org
www.xlpluss.no/hypo
www.sonjas-stoffskifteforum.info
[font=Helvetica][/font]
[font=Helvetica][/font]


#232

Abbe sa for siden:

Hovedproblemet er at det er veldig få fastleger med ledig plass i området, så man må ta de som har mulighet... Vurderer å prøvde den eneste privatpraktiserende jeg vet om i området, kan jo hende det er et fornuftig menneske? hehe... Men joda, jeg er alt for ung til å få lavt stoffskifte :rolleyes: er nok bare naturlig... (naturlig LAVT ja) Husker første gang jeg målte, fyren så på meg som om jeg var ute etter en kjapp slankekur (og samtalen mellom oss avslørte at det var det han mente også...)

Dette har vi hørt før... Lavt stoffskifte er selvfølgelig noe man skjuler seg bak om man vil ned i vekt, ikke sant? :rolleyes: Blir litt oppgitt jeg...

Men nå føler jeg jeg har litt mer energi om dagen, så får vi se om det er placeboeffekten eller om det faktisk er noe i det :ja:


#233

Kitt sa for siden:

Jeg har alltid ligget i nedre del av normal området og fikk beksjed av "gamlelegen" min om å følge det opp. Men han er den eneste som har reagert på tallene, og det var 15 år siden!:eek:

Har kjøpt meg kelp i dag. Tenkte å ta 2 om dagen til boksen er tom, så får vi se om håret, huden, humøret, formen og øresusen blir bedre!:rolleyes:


#234

Photobscura sa for siden:

Øresus, ja! Det hadde jeg helt glemt.
Har sånn .. hva skal man kalle det ... turnus-tinnitus. Piping i alt fra noen minutter til en liten time etterfulgt av like lang fullstendig døvhet på øret. Vel, jeg sørga i alle fall for kraftig nedsatt hørsel på det er på høyre øre på grunn av leirdueskyting uten hørselvern for mange år siden, og det er godt mulig det også er årsaken til tinnitusen.
Kan ikke si noe om det nå, ettersom jeg er forkjøla, men er usiker på om den pipinga bare er det høyre øret.
Nå høres det ut som om jeg fisker etter symptomer, men det er like mye åpenbaringer en del av dette.


#235

Yonah sa for siden:

Da fikk jeg kelpasan i postkassa og to tabletter er inntatt. Så da er spørsmålet hvor fort man skal øke til maks dose (4 stk). Og hvor fort dette virker om det virker.


#236

Photobscura sa for siden:

Jeg vet ikke hva som er lur oppdosering, men jeg begynte med to tabletter i et par dager, så tre i et par dager og nå fire. Merker ikke noe negativt etter to dager med fire tabletter i alle fall. Fikk litt diaré i starten, men det har gått over. Tror det er fordi det forsinker fordøyelsen noe sånn at avføring over tid blir mykere. Det sto det i alle fall i den urtemedisinoversikten som jeg linket inn her.


#237

Vaffel sa for siden:

Nå har jeg også kjøpt Kelp. Verd et forsøk. :)

Jeg vet at jeg har litt lavt stoffskifte. Jeg har struma også. Tidligere ble jeg medisinert for det, i årevis, men så ble jeg så mye bedre etter at jeg hadde gått på Candida-kur (behandling hos biopat) et halvt år, at jeg fikk lov til å slutte med pillene av han endokrinologen. (Han trodde ikke på biopati, men han trodde på prøveresultatene, og på lavkarbo.) Siden har stoffskiftet holdt seg sånn litt på grensen. Bedre enn før i tida, men ikke supert.

Det er mulig jeg blir nødt til å gå tilbake og be om medisiner igjen, men dersom litt tang i kosten kan gjøre nytten ville jeg like det bedre. Prøver det, iallefall. :)


#238

Photobscura sa for siden:

Nå må jeg fortelle om et par litt sprø ting:
Jeg var temmelig fyllesjuk i går, i tillegg til at jeg har vært forkjøla, og klarte for første gang siden jeg begynte med kelp å glemme å ta kosttilskuddene mine.
I morgest følte jeg meg etterhvert ganske utafor, og så begynte stikkene igjen. Under brystet, i sidene, i brystet og i mellomgulvet. Nå som det har vært borte i halvannen uke så skjønte jeg virkelig nå hvor plagsomt det er. Jeg har hatt det så lenge at det har blitt en som bakgrunnsstøy, og normalen for meg liksom. Formen er nok også litt påvirka av omstendighetene, men akkurat den utaforheten og den stikkinga er noe annet. Nå, kanskje fire timer senere er de redusert til bare litt sånn øm prikking.

En annen morsom ting, som jeg muligens har nevnt, er at håret mitt har blitt mindre fett de siste dagene :p. Og jeg sverger på at det vokser enda mer i hodebunnen min :p


#239

Elizabethcita sa for siden:

Ser sannelig ut til at de virker da ja... :)

Nå har jeg fått mine i posten også, og starta med to tabletter i dag. Blir spennende å se hvordan det fungerer på meg...


#240

Carisma sa for siden:

Og i dag fikk jeg prøvesvarene i posten. TSH på 0,91 og FT4 på 15,8, så de verdiene er brillefine :) Over all forventning faktisk.
Meeen, noen som vet om det har mye å si generellt om man har for høyt natrium?


#241

Karbosara sa for siden:

Hår gått på Levaxin i noen år, og aldri greid å ta nok til å komme innenfor normalen.

Nå har jeg tatt Kelp i over en uke, og jeg mener å påstå at jeg er mer opplagt nå. Våkner lettere om morgenen og er litt mer i sving i løpet av dagen.:ja:

Begynte med en tablett, siden det var anbefalt mengde på boksen, men har de tre siste dagene tatt to...

Tar de som Mr. Muscle viste link til.


#242

Photobscura sa for siden:

Så flott, Karbosara!
Jeg er spent på virkningene over tid, med tanke på vektnedgang, hårveksten og huden på kroppen.
Jeg tror til og med jeg er mindre tørr i øya! Kan gå med kontaktlinser lenger nå enn jeg pleide. Vet ikke om det har noen sammenheng, eller om det bare er fordi jeg er forkjøla (øya renner mer, så mer fuktighet).


#243

Karbosara sa for siden:

Kanskje du er blitt lettrørt av tablettene:p Kanskje de gjør noe med følelsene våre og...:rolleyes:

Men altså fra spøk til alvor: er mer opplagt, og jeg har prøvd å bli forkjølet et par ganger, men det går over og så er jeg opplagt igjen:o


#244

Abbe sa for siden:

Jeg syns det er utrolig å våkne om morgenen og være VÅKEN, det kan jeg ikke huske at jeg har gjort på veldig lenge... :D Holder meg fortsatt til 2 tabletter om dagen + det innholdet multivitaminene har av jod, vurderer 3 om dagen men tror jeg drøyer det ei lita stund.


#245

Photobscura sa for siden:

Flott å høre! Jeg er også mer våken, har fortsatt de der "mind gap"-a, altså at jeg f.eks reiser meg opp for å gjøre noe, og så har jeg glemt det etter å ha tatt et par skritt på gulvet. Spent å se om det også bedrer seg :)


#246

Abbe sa for siden:

Er sikker på at det bare er meg :rolleyes: når det kommer til slike, er bare slik jeg er :cool: Har mange slike hver dag, særlig på jobb når hodet er fult av alt mulig jeg bør holde styr på. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har traska formålsløst frem og tilbake i gangen, fordi jeg glemmer ting! Men i den senere tid bruker jeg de turene til en ekstra runde til vannautomaten ;)


#247

Karbosara sa for siden:

Hehe...alltid ta et glass vann når du ikke husker hva du skulle gjøre...:p


#248

Photobscura sa for siden:

Jeg lar fokuset slippe og trekker pusten dypt, da kommer det som regel tilbake til meg ;).



#250

Photobscura sa for siden:

Hei Cornelia! Den har blitt linket til her inne før.
Jeg tror jeg har lest omtrent alt som finnes på nettet om lavt stoffskifte nå :p


#251

Cornelia sa for siden:

Haha, jeg også!
Sånn er det tydligvis med denne sykdommen... man må finne ut av alt selv. :D


#252

Carisma sa for siden:

Åh, prøv PCO sier jeg bare :rolleyes: Snakk om selvstudie... som legen min sa sist, sykdommen du har eksisterer jo egentlig ikke så jeg kan gi det hva som helst uten at noen kan si noe (og så lo han :cool:)


#253

Photobscura sa for siden:

Ah, beklager, jeg så ikke før nå at det var spesielt om kelp.
Jeg tror det alltid vil være noen som sverger hardt til legemidler og er skeptiske til alternative metoder.
Er jo ikke bare jod i kelp, men også selen som er viktig for stoffskiftet. Og det er godt mulig man skal være ekstra forsiktig om man alt tar levaxin. Ikke vet jeg, jeg bare vet at jeg føler meg mange ganger bedre nå som jeg tar kelp!


#254

Photobscura sa for siden:

Nå har jeg forresten meldt meg inn i det forumet!


#255

Yonah sa for siden:

Nå har jeg brukt Kelp siden forrige onsdag og jeg føler meg litt mere opplagt, tror jeg. Men jeg har også tatt masse d-vitamin. Og i tillegg gått opp 1kg i vekt... Vekta går oppover og det er ikke normalt for meg, jeg går ikke opp i forskjellige perioder i menssklusen heller... Skal jeg prøve en uke uten Kelp/d-vitamin eller skal jeg fortsette noen uker til og se om vekta går ned av seg selv.
Jeg er litt fortvila fordi jeg skal til legen og vil så gjerne kunne si at jeg har gått ned 15kg og 2kg siden jeg var her sist.. Legen er veldig opptatt av blodtr
kket mitt, som faktisk har gått OPP siden jeg la om til lavkarbo og jeg har gått ned 14kg..


#256

Mr. Muscle sa for siden:

Økning i blodtrykk trenger ikke skyldes lavkarbo. Dersom du blir stresset av å ikke gå ned nok i vekt vil dette føre til økt blodtrykk.
Dersom du er veldig spent på resultatet av blodtrykksprøven vil også dette påvirke blodtrykket.
Slapp av og ta livet med ro, det bør hjelpe. Samt trening selvsagt :)


#257

Carisma sa for siden:

Og hvis legen nekter deg å snakke mens han måler, og selv sier mange ting du vil protestere på eller forklare om så fyker også blodtrykket i været! :lol: been there...


#258

Yonah sa for siden:

Jeg har nok høt blodtrkk pga stress. Jeg har hatt temmelig me å stri med i sommer som nok har økt blodtrkket.
Men nå etter en uke med kelpasan og d-vitamin så er jeg utrolig m*e mindre stressa. For 2 uker fikk jeg totalt panikk om vi skulle noe sted og jeg skulle få klær på ungene og ut døra til et fastsatt tidspunkt, nå får jeg ikke panikk om vi er 5 minutter for sent utpå.


#259

Carisma sa for siden:

Folat-tilskudd hjalp veldig på min hang til panikk ;)


#260

Pearl sa for siden:

Får vi for lite jod når vi går på lavkarbo?
Jeg har vært lenge i ketose og etter å ha lest litt i denne tråden lurer jeg på om enkelte symptomer jeg har kan henge sammen med dette. Har fått en del smerter i fingrene i det siste. For sikker hets skyld har jeg kjøpt tangmel fra Helios. En knivsodd av den dekker dagsbehovet for jod. Det smaker salt og jeg synes det passer som krydder til kjøtt. Men så ble jeg litt usikker da. Blir det for lite jod på denne kosten? Det er ikke så bra å ta for mye jod heller så vidt jeg har forstått.


#261

Carisma sa for siden:

På vedlegget til Metformin står det at de ikke må tas om man skal ta kontrastvæske som inneholder jod. Må man da ligge unna tilskudd også?


#262

Photobscura sa for siden:

Jeg begrenser det jo selv en del, i og med at jeg ikke spiser meieriprodukter, særdeles lite sjømat, og aldri bruker bordsalt ...


#263

inel sa for siden:

Denne tråden fikk meg til å sjekke TSH og FT4 sist jeg skulle ta blodprøver, men ble da tatt hos nevrologen så jeg fikk bare vite svarene over telefon. Bestilte time hos fastlegen etter å ha lest meg litt opp her, og i dag fikk jeg resept på Levaxin og spørsmål om hvorfor i all huleste jeg ikke gikk på det fra før;) Men jeg har epilepsi og det er stort sett det alle prøver har handlet om, pluss at bivirkninger som muligens kom pga lavt stoffskifte har jeg alltid tenkt at er pga epilepsimedikamentene... De siste årene har jeg i tillegg vært ganske slank pga noe epilepsi medisiner som hadde som bivirkning at man gikk NED i vekt, så det var ikke før etter at jeg sluttet på de og raste opp i vekt at det begynte å demre litt for meg.

Så TUSEN TUSEN takk til alle smarte mennesker her inne, dere har hjulpet meg masse ved å dele visdommen deres:klem:


#264

Homer Simpson sa for siden:

Flott at du fikk resept. Kan jeg spørre hvilke verdier på TSH og FT4 du hadde?
Jeg skal selv ta prøver neste uke...


#265

Photobscura sa for siden:

Er det noen som har merket noe vektnedgang siden de begynte med kelp?
Jeg står fortsatt på den samme vekta, men har som før nevnt utrolig mange hyggelige helseeffekter ellers :). Jeg har jo også i denne perioden slutta på minipiller (Cerazette), i tillegg til en kraftig forkjølelse. Generelt sett kan det være at kroppen har en del å fikse opp i før den kan begynne å konsentrere seg om fettforbrenning, hehe.
Ikke at det bare er vekta det handler om, men det hadde i alle fall vært fint å få kroppen under diabetesmarginen ;)


#266

LilleM0r sa for siden:

Vanskelig å si. Jeg har gått ned 3,1 kg på fire uker - men jeg er jo på "festival" også, så det kan skyldes det eller eventuelt en kombi.
Jeg har tatt en pause fra kelp'en for å se om det er noen endring, har vært en uke uten og føler meg mer oppblåst - mer veske.
Tor dere det kan ha en sammenheng?


#267

inel sa for siden:

Jeg hadde TSH på 6,7 og FT4 på 13. Dette er ikke fastende, men det hadde visst ikke noe å si sa legen. Og hun var ikke engang i tvil om at jeg trengte Levaxin.


#268

Karbosara sa for siden:

Ligger på samme vekta...men går ikke opp eller...


#269

Jabba sa for siden:

Har også spist Kelp en stund nå....vekta er sånoenlunde lik - mer opp enn ned....uheldigvis...


#270

Photobscura sa for siden:

Jabba, du har jo hatt en super vektnedgang!!


#271

nattinatt sa for siden:

Jaha ja,kan det være derfor det er så vanskelig å få vekta mi videre ned pga at kroppen har no sidan juni måtte kjempe med infeksjoner i kroppen? Eg og bruker kelp,har tatt det i to veker iallefall. No skal eg prøve ny kur mot kronisk bihule bet,men gjerne blir det op på meg og. Men som de seier overfor her, så har vel kroppen nok å ordne opp i når den ikkje er frisk. Hjelper vel ikkje med trening i vilden vei heller då. Og klart formen ikkje er alldeles på topp akkurat no. Men kelp skal eg fortsette med tenker eg


#272

Abbe sa for siden:

Ned og ned, 200gram ble det jo... :D


#273

Karbosara sa for siden:

700g ned siste uka!:heia:

Kjenner meg helt fin! Ble litt bekymret etter på ha lest litt om Kelp og virkningene noen har opplevd, men jeg har nå tatt to Kelp hver dag i to uker og jeg merker ingen negative endringer. Tror jeg skal bruke opp boksen og så ta en pause og se om jeg merker endringer igjen. Skal dessuten til legen på min halvårige blodprøveraid...da får vi se om det merkes på prøvene...hehe...kanskje jeg kan gå ned på mengde Levaxin? Hadde vært gøy!:ja:


#274

Homer Simpson sa for siden:

Ok, spennende å se om du får mer fart i vektnedgangen nå...
Sist jeg tok prøver (nov 08) var TSH: 7,6 og FT4 15. Merkelig at ikke legen ga meg Levaxin den gang, men vi får se hva verdiene er nå.

En ting er sikkert, og det er at jeg har lagt på meg ca 7 kg siden november i fjor (etter "bare" 14 kg ned på 1 år lavkarbo", samtidig som jeg har levd etter Skaldemanns prinsipper. Jeg har riktig nok trent styrketrening i samme periode, men jeg trodde at "mere muskler - mere forbrenning" skulle få fart på tingene.

Jeg føler ikke selv at jeg har blitt "større" så det er kanskje muskel-kilo vi snakker om, men vomma er nå der likevel, så jeg tror/håper det vil hjelpe å få fart på stoffskiftet.

Skal til legen onsdag...


#275

inel sa for siden:

Du skulle absolutt hatt Levaxin! Legen min sa at FT4 helst skulle være oppmot 22, og referanseområdet på TSH ligger langt under 7,6 i hvert fall:eek: Håper du får gjort noe med det nå:)

Jeg har begynt på den vanlige startdosen på 25 microgram, legen regner med at dosen må økes igjen om seks uker. Så har ikke sånne kjempe forventninger for at jeg ser noe på vekten sånn med helt gang, men krysser jo fingrene for at det skal hjelpe etterhvert! Kanskje litt for høye forhåpninger..:rolleyes:

Lykke til! :goodluck:


#276

Viclin sa for siden:

Du har en oppdatert lege, Inel, som ser på FT4 i stedet for å se seg blind på TSH.
Mange bør ligge høyt på FT4, jeg tror jeg er en av de. Men siden TSHen min er lav, får jeg ikke øke mer på Levaxinen.


#277

Elizabethcita sa for siden:

Ja, jeg begynte med kelp på mandag, og har gått ned 1,4 kilo siden da faktisk. Og dette er etter at jeg har stått bom fast i et par måneder. Så jeg tror det er noe der... :)


#278

Photobscura sa for siden:

Så bra Jeg har gått ned en halv kg etter en all time high på vekta, i alle fall innenfor hva jeg anser som min naturlige variabel. Håper det fortsetter!


#279

Jabba sa for siden:

Lager litt liv i denne tråden igjen....
Hvordan synes dere Kelp funker etter å ha brukt det en tid?


#280

Photobscura sa for siden:

Ingen virkning på vektnedgang i alle fall ...


#281

Kitt sa for siden:

Etter 5 uker på 2 tabletter daglig har jeg kun merket en ting, og det er at anfallene med øresus faktisk er så og si fraværende!:)
Hadde et lite tilløp hvor jeg hørte det velkjente klikket og ventet at nå kommer det, men det sa bare svisj, og så var alt fint igjen!:D

Vurderer å øke med en pille til i de neste 5 ukene, for så å øke til maks dose om jeg enda ikke merker noen forskjell!


#282

Alkazelters sa for siden:

Jeg ser at det flere steder anbefales å ikke ta kelp sammenhengende over lang tid, da man kan få for mye jod. Gjelder dette så lenge man samlet ikke overskrider anbefalt daglig inntak? Sagt på en annen måte: Hvis jeg tar to kelp daglig, og får cirka samme mengde gjennom kosten, er det noen grunn til å ta pause fra kelpen av og til? Jeg har tatt kelp i cirka to måneder, og har absolutt fått en oppsving i energinivået!


#283

Jabba sa for siden:

Samme her......
Synes ikke jeg merker så mye på energien heller....
Vel, da har jeg iallefall prøvd.....


#284

Photobscura sa for siden:

Jeg tør faktisk nesten ikke å slutte, for jeg er mye mer våken, og har ingen muskelsmerter etter at jeg begynte med kelp, bare et døgn uten kelp, og jeg får stikk i musklene igjen, og er merkbart mye trøttere i trynet om morgenen. Ikke minst så er det noe helt annet å bruke kontaktlinser med kelp :)


#285

Abbe sa for siden:

Hadde et par dager der jeg følte meg svimmel og uvell, testa med å gå ned til 1 kelp tablett om dagen og det letta... Men om dette hadde noe med ei ukes vedvarende mildt migreneanfall eller noe annet å gjøre, det vet jeg ikke (var samtidig).


#286

Rin sa for siden:

Jeg begynte med kelp ca samtidig som jeg kom i ketose, ikke på grunn av vektnedgang men fordi jeg også er en av dem som alltid har hatt "lavt, men ikke lavt nok" stoffskifte ifht medisinering. Det er følgelig litt vanskelig for meg å bedømme hva som er resultat av hva, men jeg opplever som Photobscura at øynene ikke er så innmari tørre hele tiden. :)


#287

Alkazelters sa for siden:

Etter å ha tatt Kelp (to om dagen) i snart tre måneder har stoffskiftet gått opp en god del og grenser mot hyper. Ft4 hadde gått opp fra 17 til 22, mens TSh har gått fra 1.2 til 1.0. Legen anbefalte meg å droppe kelp. Men på den annen side har strumaet mitt nesten blitt borte i løpet av denne tiden. Muligens ikke så lurt å spise disse tablettene om man allerede får i seg mye jod gjennom kosten? Er det bare meg som har problemer med å finne ut hvor mye jod det er i diverse varer?


#288

Photobscura sa for siden:

Det er ikke så lett å si. Men det er jo anbefalt å gå to uker av og på Kelp. Jeg har ikke gått ned noe mer i vekt sånn jevnt over med kelp, men jeg har gått fri for muskelsmerter (som nålstikk på innsiden av musklene, særlig i brystet og mellomgulvet), våknere om morgenen, hakket mindre brainfog (glemmer så mye fra et sekund til et annet) etc.
Jeg merket nesten etter tjuefire timer at det kom tilbake, så jeg tør ikke å ta noen pauser. Er alt for digg å slippe den stikkinga f.eks.
Har ikke testet stoffskiftet etter jeg begynte med kelp.


#289

Alkazelters sa for siden:

For min del er også alt annet enn høyt stoffskifte bedre. Særlig energinivået har blitt høyere. Får prøve å ha pauser regelmessig!


#290

sma sa for siden:

Veldig interessant tråd dette! Jeg vurderer å kjøpe KELP i dag, eller alger i alle fall. Finner ingenting som heter KELP her jeg bor.

Noen som vil oppdatere hvordan det går?


#291

Photobscura sa for siden:

Ingenting å si for vekta, men jeg har mindre symptomer i alle fall.


#292

arnakristin sa for siden:

Hei,
Hjalp ikke noe på vektnedgang, men fikk bittelitt mer energi...


#293

Photobscura sa for siden:

Jeg har faktisk blitt litt avhengig av de kelp-tablettene. Om jeg glemmer å ta dem så går det en dag så får jeg tilbake muskelsmertene og tåkehodet :o


#294

Jabba sa for siden:

Hjalp ingenting på vekta, men jeg fikk også mer energi. Dette var når jeg brukte det første glasset med Kelp jeg kjøpte på nettet.
Jeg kjøpte min neste glass i helsekost. Etter kort tids bruk så skjedde det noe rart.....det føltes som om halsen ble "for trang", noen ganger følte jeg at jeg ikke fikk puste. Halsen føltes hoven. Da turte jeg ikke spise mer Kelp og kort tid etter jeg sluttet forsvant følelsen av å ha for liten hals. Har fremdeles 2/3 igjen av glasset - men tør ikke begynne igjen.
Hva skjedde mon tro?


#295

Photobscura sa for siden:

Høres ut som om skjoldbruskkjertelen din har blitt overstimulert. Det kan skje med overdrevent inntak av jod, så det var sikert like greit at du sluttet.


#296

Karbosara sa for siden:

Samme her. Alt var bra til å begynne med, men så begynte det å snøre seg sammen i halsen. Har tatt meg en pause nå...

Hjalp ikke for vekta.:)


#297

Siriliss sa for siden:

Hei!

Dette er en veldig interessant diskusjon. Jeg har ikke orket å lese alt siden det var så mye, men jeg merket meg at dere snakket om å ta jod sammen med Levaxin. Jeg leste også noen som anbefalte å kutte ned og etterhvert slutte med Levaxin. Jeg har selv lavt stoffskifte, og jeg vil på d sterkeste IKKE anbefale noen om å slutte med Levaxin. Har du den autoimune varianten av lavt stoffskifte (de fleste har denne) så brytes kjertelen sakte men sikkert ned av ditt eget imunforsvar. Siden skjoldbruskkjertelen er det eneste organet som trenger jod, er det ikke anbefalt å spise jod-tilskudd av personer med lavt stoffskifte. Det er mulig at personer med delvis fungerende kjertel kan oppleve en lindring i symptomene, men jeg vil råde dere til å høre med lege om akkurat dette. Slutt ikke med Levaxin uten å ha snakket med legen. Man kan også ha en forbigående betennelse i skjolbruskkjertelen. Har man hatt denne varianten, kan kjertelen bli helt frisk etter en tid, og man trenger kanskje ikke Levaxin lengre. Men nok en gang: Hør med legen din!! For mer info om stoffskifteplager: www.stoffskifte.org


#298

Photobscura sa for siden:

Nå stemmer vel ikke det at skjoldbruskkjertelen brytes ned fordi man har lavt stoffskifte, men bare blir mindre aktiv.
Jeg hadde selv en veldig lindring av kelp, men, og det var egentlig litt komisk, for bare en uke eller to etter at Jabba skrev om sine symptomer med trykk i strupehodet, så begynte jeg å kjenne noe lignende. Først trodde jeg det 'bare' var noe slags panikkangstsymptomer (som kvelningsfornemmelse), men det føltes i grun annerledes, og jeg kjente det mer og mer.
Jeg har nå tatt en pause fra kelp, og trykket har letnet. Jeg har faktisk mindre muskestikk nå enn før jeg begynte med kelp, men de er delvis tilbake. Er nok trøttere om morgenen enn uten kelp.
Jeg skal på oppfølging hos spesialisten jeg går til snart, og forhåpentligvis få tatt noen prøver for å sjekke ståa, for deretter vurdere medisinering. Håper jeg slipper!


#299

Elizabethcita sa for siden:

Ved den autoimmune varianten så er det nok sånn at kjertelen over tid brytes helt ned dessverre.

Jeg har den autoimmune varianten, og har også prøvd meg på kelp i noen måneder nå. Jeg sjekker verdiene mine jevnlig, og de har ikke bedret seg etter at jeg begynte med kelp. Hos meg minker kjertelen fortsatt, og er nok snart borte. Men det jeg derimot opplever med kelp, er at muskelsmertene mine har minsket litt. i tillegg ga det meg en liten kickstart på vekta igjen den gangen jeg starta med det, så da holder jeg trofast på ei stund til:p


#300

Photobscura sa for siden:

Jeg har hørt at det ikke nødvendigvis stemmer, og at det finnes de med den autoimmune varianten som har kunnet slutte med medisin, og at kjertelen siden har kommet seg. Jeg vet ikke nok til å kunne henvise til kilder, men når jeg vet om at det finnes de som har hatt dette i årevis, og opplevd å bli mer eller mindre friske av det, så setter jeg spørsmål til om dette faktisk stemmer. Jeg har også hørt at medisineringen i tilfelle kan være skyld i ødeleggelsen av skjoldbruskkjertelen, og ikke sykdomsstilstanden i seg selv.
Men jeg skal ikke krangle på dette her, altså. Dette er bare hva jeg har hørt.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.