< Tilbake til oversikten

Fettfestivalen

Photobscura sa for siden:

Herligheten startet her inspirert av Chunkys ekstrem Skaldeman-diett.
Jeg slengte meg på av flere grunner. Jeg har en kropp som er utrolig tilpasningsdyktig, og som gir lav respons over tid. Jeg gikk ned mine 20 første kg med generell lavkarbo et par måneder, og Atkins i fem måneder, og så sa det stopp, og det gikk til og med opp igjen, uten at jeg gikk tilbake til høykarbo.
Etter lang tid (halvannet år) kutta jeg ut meieriprokuter, og kom nesten tilbake til laveste notering, men etter en stund forsto jeg at det måtte hardere skyts til.

Jeg startet fettfestivalen med 81,2 kg, og 91 cm om midja. Laveste notering var 77,8 kg, men med pause hvor det var ok med ost, nøtter, mørk sjokolade etc i forbindelse med nasjonaldag og bryllup, så var jeg oppe i pluss minus 80 kg igjen :rolleyes:
Men midja er i dag, ca en uke etter Fettfestivalen II begynte tilbake til sine 88 cm, vekta aner jeg ikke, for den gikk i stykker på torsdag, av uante grunner :p
En ny er på vei i posten.

Greia med denne tråden er for oss å dele erfaringer med dette kostholdet.
Jeg har bare kalt det "Fettfestivalen" for å gjøre det litt ekstra lystig med en festival-prefiks :p. Uansett, jeg har hatt noen regler jeg har fulgt, som har vært som sådan:

• Fettprosent av energiinntak skal ideelt ligge på 75% helst mer
  • Karbohydratinntak på maks 10 gram
  • Mellom 75-120 gram protein om dagen, ikke mer eller mindre (utregnet i forhold til min kroppsvekt)
  • Ingen meieriprodukter bortsett fra smør
  • Ingen kunstig søtning
  • Ingen belgefrukt, nøtter eller sjokolade
  • Ingen alkoholrestriksjoner :p
  • Minimum tre liter vann om dagen
  • Spise agurk og drikke basete hver dag
  • Ikke gå sulten

Jeg har fulgt dem ganske rigid de dagene Fettfestivalen har pågått, men jeg må innrømme at min akilleshæl er at jeg kan la meg selv gå sulten for lenge, det er enklere å unngå det på dette kostholdet, så jeg håper jeg kan lære meg noen gode rutiner her.

Jeg vil forøvrig ha sagt at dette ikke nødvendigvis er den ultimate løsningen for alle. Fettfestivalens tilhengere har, så langt jeg har sett vært folk som har som meg erfart at kroppen trenger en kickstart for å respondere. Som har hatt stillstand i uker, måneder og kanskje år uansett hvor flink en har vært med kostholdet. Det er en måte å spise på blotta for partystoppere, og derfor et flott grunnlag for å senere finne ut hva man tåler eller ikke tåler.
Det jeg vil fram til, er at jeg ikk nødvendigvis anbefaler dette for noen som har gått to uker på Ketolyse, og ikke gått ned "mer enn" et par kg, og er frustrert, men det forutsetter at man kjenner kroppen sin godt, og har motivasjonen for å føre et såpass enkelt og ensidig kosthold.

Tilslutt må jeg reklamere litt for ribbe! Stekte meg en 2,4 kg ribbe som jeg kjøpte på Meny sin ferskvaredisk. Prima mat! Og energiforholdene er perfekte for Fettfestivalen! 80% fett og 20% protein. En fullkommen matvare med andre ord :D Jeg spiste ribbe til nesten alle måltider i tre dager! Nam!

Lava sa for siden:

Flott info, Photo!
mulig at jeg slenger meg på denne, har levd nesten slik i det siste,
men jeg må nok regne litt på sakene, og se om jeg klarer regne ut hvor
mye jeg skal spise av hver enkel ting.
men veldig moro å følge dere da! :heia:

Grovsnus sa for siden:

Spørs om jeg skulle hive meg med på Fettfestivalen. Men da vil jeg vente til skoleferien starter.
Siden Jul har jeg mistet 10-11 kg. Men jeg har en mistanke om at det skyldes lavcalori diett.
Frokost 2 egg 50 gr bacon (sulten 3kvarter etterpå) Før jul spiste jeg skikkelig frokost, 2-300 gr bacon. Klarte meg fint fram til middag. Det gjorde vekta også.
Og 2 ganger i løpet av dagen skreller jeg 25 gr peanøtter og spiser.
Middag 2-300gr kjøtt/fisk.
Thats it !
Drikker lite vann max 1 ltr iløpet av dagen. Den gangen jeg prøvde å drikke 3-4 ltr pr dag førte det til oppblåsthet, stadige toalettbesøk. Og vekta sto bom stille. bruker Metformin og nå er magen i balanse, tør ikke tukle med det så lenge jeg har elever og er ute på oppdrag med dem. Kjedlig om læreren blir stor i øya og trang i ganglaget på byggplass :)
Kommer tilbake til saken.
Mvh Grovsnus
som elsker fett.

Lava sa for siden:

jeg lurer på en ting.. kan det forklares enklere enn med % andeler
av hva man skal spise?
Vet jo at utgangspunktet er forskjellig fra vekt til vekt, men hadde satt pris
på en forklaring.
Dvs, hvor mye av ditt og datt spiser feks en på 80 kilo,
en på 70 kilo, og en på 60 kilo.

er ikke flink å regne slik.. :o

Kan jo vise til en vanlig dag på min festival:

2 striper bacon og tre speilegg med majo (raus med majoen)
2 nakkekoteletter
2 striper bacon og to speilegg med majo
Ellers en halv agurk
Kanskje 20-30 gram smør utenom matlaging
3-4 liter vann

Regna ut blir det ca:
3000 kcal
120 gr protein (17%)
280 gr fett (82%)
5 gram kh (1%)

For min del er det katastrofalt å drikke mindre enn f.eks to liter, da får jeg hodepine og kjenner at huden i f.eks hendene strammer, ikke særlig ålreit. Så for meg er det en forutsetning å hele tiden følge tørsten (som blir ekstrem på dette kostholdet).

Det spiller null rolle, Tullehøna. Man skal spise til man er behagelig mett, og det er i grunn alt du behøver å tenke på sånn sett;)
Jeg veier jo under åtti kg, likevel spiser jeg hver dag mellom 2000 og helt opp til 3000 kcal hver dag. Men jeg har samme metthetsfølelsen den ene dagen som den andre, selv med dette spennet.
Eneste jeg prøver å passe på er at ikke proteinmengden overgår 120 gram, noe som ikke alltid er like lett, men så går det en del egg, og da fyker den lett opp.

supha sa for siden:

Jeg får vel hive meg pån igjen. Har vært dårlig til å begrense karbene. Begynner fra og med i morgen:D

fjanni sa for siden:

jeg elsker fettfestivalen!! :D

supha sa for siden:

Fett, fett,fett og mere fett!

Yonah sa for siden:

Jeg også!
ÅÅÅ, jeg elsker smør, majones og baconfett:hungry:

Men jeg overstiger nok 5g karber, jeg er nok opp i 10g de fleste dagene.... Men jeg spiser nok ellers like mye fett og protein som photo..
Og går ned en kilo i uka nå:D

Flott Imse!
Jeg er veldig spent på å få ny badevekt nå. Eneste som er litt kjipt er jo at den kanskje er feiljustert i forhold til den gamle, la oss i tilfelle håpe det er nedover :p

Yonah sa for siden:

Ja, vi får satse på at den viser vekt i positiv retning!

Jeg har litt problemer med å kutte helt på karbene, det blir noe fra grønnsaker eller fløte/creme friache hver dag, men så lenge jeg går ned i vekt, så får det være..

Ja, helt klart. Jeg hadde ikke satt i gang denne festivalen for mitt vedkommende, hadde jeg gått ned på vanlig ketogen kost med grønnsaker og sånn :o

Lava sa for siden:

Denne hjalp veldig! Takk for den!
Jeg slenger meg med, men tror ikke jeg starter i kveld :lol:

Tusen takk, du lille søte i korte skjørt! :love:

Haha, meg spot on, liksom :D!

Jeg bruker mat på data for å regne ut, forresten.

Lava sa for siden:

Kjempe! :klem:

trillian78 sa for siden:

Hurra for fettfestivalen :heia:
Jeg måtte legge til en regel i photos reglement: Nok søvn! Det er min akilleshel, og en av de mest avgjørende faktorene ifht vektnedgang uansett kosthold.

Foreløpige resultater etter en uke på fettfestivalen:
Ned ca 1 cm rundt magen og ned 1 cm rundt låret. Resten står stille. Dette er ikke verst for min del altså. Har jo stått mest stille her i gården, så en cm ned på en uke er langt langt over gjennomsnittsnedgangen min :heia:

Hurra! :heia:

Jeg fikk melding nå om at pakken min er på vei, må si jeg er litt i overkant av hva jeg liker spent på vekta :p

fjanni sa for siden:

Hadde veiedag i går jeg, og hadde gått ned 1.4 kg på min første festivaluke! :heia:

Tidl. medlem sa for siden:

Festival høres kult ut! Står på sidelinja å heier siden jeg ikke kan være med

trillian78 sa for siden:

Unnskyld meg... Men dere andre som er på fettfestivalen: Bæsjer dere helt patetisk lite? :o

fjanni sa for siden:

Trillian: :ja: og når jeg bæsjer så er det liksom litt sånn harebæsjfølelse! :kremt: ikke en stor en om du skjønner! :lol:

Haha, ja, det kan du si ... :rodme:. Kroppen, flinke kroppen bruker alt den trenger! Lite energioverskudd, akkurat passe med proteiner. Vi er skikkelig snille med kroppen, og naturen samtidig -mindre avfall :D

Carisma sa for siden:

Ja, men hvor blir det egentlig av ting? :confused:

matvraket sa for siden:

resten bli vel til energi??

jeg må ærlig innrømme at jeg trodde dette var en festival, jeg kunne melde meg på :lol: men jeg tror faktisk dette kan være tingen for meg når jeg skal knipe de siste kiloene om en stund :ja:
jeg gikk ned 10 kilo på GR for så å gå opp alt igjen pluss 10 kilo til..
da fant jeg fedon.. og gikk ned 10 kilo med han.. stod på stedet hvil i ca ett år.. før jeg skjønte at jeg måtte hardere til verks.. så kom jeg borti lavkarbo konseptet, gikk ned ytterligere 10 kilo til.. men innimellom hadde jeg platåer.. der jeg ble stående leeeeeeeeeenge på samme tall..
av naturlige årsaker kjører jeg generell lavkarbo for tiden.. men jeg må passe meg for karbene.. :rolleyes: merker når jeg har spist for mange karber.. da har kandidaen min fest, og jeg blir slapp :nei:

mye å ta tak i :ja:

Det blir jo brukt opp, da! Det er lite fiber på fettfestivalen, og fiber funker mest bare transporterende. Fettet gjøres om til energi, og brukes til å generere varme, holde alle funksjoner i gang i kroppen sånn at man kan holde seg i aktivitet, etc.

Carisma sa for siden:

Ja, jeg hører hva du sier, men jeg klarer liksom ikke helt få hodet mitt rundt det... :rolleyes: Utfra mengden som går inn burde en betydelig større mengde gå ut igjen... Og siden vekta står stille stresser jeg litt med at kanskje det er grunnen akkurat nå. Og da skurrer det fælt igjen... :D jeg har jo ikke en kropstemperatur på 100 grader liksom...

Min er på 37,5, konstant ;)
Jeg vet at dersom jeg ikke går ned på dette kostholdet er det fordi jeg har for mye stress i kroppen. Irriterende og vanskelig å gjøre noe med.
Mengden er jo ikke nødvendigvis veldig stor -maten man spiser altså. Jeg kan f.eks spise 6 speilegg og 9 striper bacon a 25 gram om dagen, pluss kanskje 50 gram smør og 4-5 ss majones. Sammenlagt er ikke det mye, i underkant av 800 gram mat, men det utgjør ca 2500 kcal, fordi fett har høyere energiprosent enn kh og protein. Så mengden er jo ikke av det største, og det er mange prosesser i kroppen som krever energi, cellefornyelse, transportering av blod, tarmer som jobber, varme, utånding, samt at selv når man ikke gjør noe spesielt i løpet av en dag, så går man mange tusen skritt, bare ved å gå fra rom til rom, alt man gjør krever energi.

trillian78 sa for siden:

:lol: Jaaa! Skjønner akkurat hva du mener :p

danish sa for siden:

Virker som fettfestivalen funker konsistent bra på nesten alle som prøver den, så det ligger definitivt noe i det. Endog bedre enn ketolyse og Lindberg. Masse mettet fett. Mmm. Smørkrem.

Ja, det er såre enkelt og føles veldig bra for kroppen, og ikke minst lommeboken ;). Med det sagt, jeg ser fram mot å kunne spise bønner og linser og litt ost igjen, men et direkte savn vil jeg ikke si at det er. Så lenge jeg har rødvin så blir jeg i grunn kilt nok under haka :p

Skautrollet sa for siden:

Nå har trollet trasket rundt på festivalområdet en ukes tid.
Stort sett spist fett og protein, minimalt med karb. En boks rømme har sneket seg med, likeså en halv paprika og en løk, men ellers lite.
Og plutselig viser vekten 3 kg minus!
Joda,- funker fett det her;)

Så flott!
Jeg har så ekstremt mye stress i kroppen, som jeg ikke aner hvordan jeg skal få kanalisert, at her står det stille :o (Eller så viser den nye vekta mi galt i forhold til den gamle :p).
Men jeg mener bestemt at skuldrene mine har blitt slankere.
Uansett er jeg bare halvveis i festivalen. Jeg gir det tre måneder, om ingenting skjer da, så må jeg spinke og spare til et besøk til Lindbergklinikken, og muligens bli satt på Metformin eller noe. Men den tid den sorg!

Skautrollet sa for siden:

Håper det løsner Photo...
Ny-vekter viser forresten alltid feil... såsant de ikke viser mindre da;););)

Haha, ja. Sånn er det.
Da jeg veide meg for første gang på den i dag (forsåvidt etter frokost og i undisen) så veide jeg 1,9 kg over laveste notering siden fettfestivalen begynte. Urk.

Veggpryd sa for siden:

Festival! :heia:

Tror kanskje fettfestivalen kan være noe for de siste 10 kiloene mine. Slenger meg med på fettfesten, jeg. :stortsmil

trillian78 sa for siden:

Hurra :heia:

Carisma sa for siden:

Du trenger ikke til Lindbergklinikken for å få det hvis du trenger det. Jeg fikk det av vår felles venn på Møllergata Legesenter jeg. Han er veldig oppegående på det også, følger opp og forklarer bra og sånn.

Joda, jeg tok en del tester i høst, og i følge dem var jeg innenfor normale grenser (selv om jeg VET at de "normalene" offentligheten opererer med er helt på trynet, og jeg ville blitt satt på Metformin sporenstreks av en Lindberg-lege). Vi har diskutert det, men han ser ikke på det som en adekvat løsning. Dog fant vi ut en viktig ting sist, nemlig at jeg er disponert for autoimmun diabetes hos voksne, som er en av de skumlere diabetesformene hvor man mister fullstendig evnen til å produsere insulin.
Jeg tenker på å spørre om det neste gang jeg skal dit, har en time om en drøy uke. Oppegående er han absolutt, det var han som sa jeg burde kutte ut stivelse og sukker i kosten for tre år siden da jeg testa positivt for insulinresistens, noe som mer eller mindre har reddet liv og helse for meg! Men jeg endra kosten først, og da prøvene var normale etter kostholdsendring, så var det ingen grunn til å sette meg på medisiner, liksom.

fjanni sa for siden:

Eeep. Da bruker jeg tråden din til å rapportere om min 1 kgs nedgang denne uka. Det betyr at på 2 uker er jeg 2.4 kg mindre. Flotte festivalen!

Tråden VÅR, Fjanni! :D
Jeg er veldig imponert over deg! Hurra for kiloe ned :heia:

Jeg må rapportere at jeg sørgelig nok har sprukket. MEN! Det skal sies at jeg har hatt to sprekker i hele min lavkarbohistorie som går nesten tre år tilbake, og første gang var nå i påsken da jeg spiste en liten bit smörgåstårta i grisefylla i total mangel på lavkarbovennlige alternativer :p
Vel, i går spiste jeg en boks Häagen-Dazs fordi jeg er under masse press og synes innmari synd på meg selv :rolleyes: ... Jaja, spist er spist. Men det føles veldig merkelig, da jeg aldri har hatt noen hang til å sprekke før. Jeg tilgir meg selv, og har alt spist en superfeit frokost og trent yoga og drukket tre liter vann. Fettfestivalen fortsetter, tross at jeg ramla over gjerdet over til Sukkerfestivalen. Heldigvis føler jeg meg så crap i dag, at flere turer ikke kommer på frågan! Buæsj!

trillian78 sa for siden:

Häagen-Dazs :love:

Du er jo stålkvinnen Photo. Det at du har sprukket for andre gang på årevis er bare et sunnhetstegn :klem: (Ble nesten litt letta. She's human!) Velkommen tilbake på riktig festivalområde.

Grattis Fjanni! Fabelaktige resultater!

Mine resultater for denne uka er litt tvetydige. Ikke lett det der med å måle med målebånd alltid. Mage- og midjemål er litt usikkert. Jeg har snikmålt magen flere ganger denne uka og det varierer så mye at jeg blir helt tullete i hodet. Skylder på nanbrødet i forrige uke, og satser på en mer pålitelig måling neste uke. Låret har mista en centimeter, og resten ser ut til å stå stille.

trillian78 sa for siden:

Oh... glemte en sak. Har mista en cm rundt halsen også :lol:

Carisma sa for siden:

:lol: Sukkerfestivalen sammenlignet med fettfestival er vel som quart er i forhold til roskilde! Greit å ha vært der, men ingen kan måle seg med the real thing liksom :D

fjanni sa for siden:

kjenner jeg gjerne skulle vært en tur på quarten akkurat nå! jeg er så fysen. rart. har liksom ikke vært det på lenge, men nå tror jeg en bøtte med is kunne gått ned på høykant! Kanskje det er noe med dag 13,14 og 15 på fettfestivalen som gjør oss gale photo og trillian. ergo nanbrød og iskrem!

Nå har jeg vel vært på fettfestivalen i halvannen måned, Fjanni. Med et lite avbrekk etter første måneden, forsåvidt Jeg tror for min del det er mer stiuasjonsbetinget :o

Ja, haha. Du kan så si Carisma. En god lignelse! Jeg har skikkelig store fordommer mot Quarten, tenker bare pikéskjorter og pannebånd. Urk!
Nå har jeg sovet som en stokk i tre og en halv time, på blanke dagen! Og tror dere jeg ikke våkner opp med pølsefingre! Huff. Samler alltid vann i fingrene som er på grensen til magre til vanlig. Og jeg overdriver ikke når jeg sier at det i de timene jeg har vært våken så har jeg løpt på do hvert friggin kvarter! Og så føles det som om jeg har hår i halsen :eek:
Nei, Sukkerfestivalen hadde ikke mye gøyalt å by på!

fjanni sa for siden:

joda, jeg liker bare å ha noe å skylde på! :lol: sånn rent bortsett fra hue-kjør!

trillian78 sa for siden:

Liker unnskyldningen til fjanni best. Det er definitivt noe rart med dag 13/14/15. Og det har ikke noe med viljestyrke, fysing eller kortslutninger i hodet å gjøre. Dag 14 er bare sånn :ja: Naturlov tror jeg.

Hehe. Jeg tror uansett at det blir en kald dag i helvete før jeg spiser is igjen :o Learn from me, kids!

trillian78 sa for siden:

:lol:

Jeg gleder meg i alle fall stort til jeg får penger igjen! Da blir det feite kjøttkaker av lammekjøttdeig fra innvandrersjappa nedi gata her. Mm, kjøttkaker. Etter å ha spist tre striper bacon og to speilegg med majones tre ganger om dagen i sikkert halvannen uke, så er jeg ikke direkte lei, men jeg kan ikke si at det er fest når jeg skal spise :rolleyes:

fjanni sa for siden:

Jeg har lyst på pinnekjøtt jeg, men da må jeg ha kålrabistappe. Det er vel ikke det værste sånn lavkarbo sett men..

trillian78 sa for siden:

Prøv knutekålstappe. Knutekål er mye mildere enn kålrabien, men ligner likevel litt i smaken. Også bare 3 karber per 100 g da gitt :heia:

Det er visstnok tilbud på pinnekjøtt på Meny.

fjanni sa for siden:

knutekål? har jeg aldri hørt om! :D egentlig er det vel saltet som er det værste for meg. jeg var som en ballong full av vann etter 2.juledagmiddagen. Seriøst. Jeg hadde det rett og slett vondt, og hadde ikke sjans til å få igjen buksene som passet dagen før.

Kakeåndsen sa for siden:

Ok, dere har overbevist meg! Blir fett-festival fra mandag:D.

Bare på bitteliten weekend-tur som nok blir fuktig, og da mister jeg lett styringa på karb-inntaket.

:heia:! Jo flere jo bedre :D

Areola sa for siden:

Jeg er også halvveis med nå, men etter en par måneder på lavkarb/lavfett/pulver og så en og en halv dag på høykarb/høyfett må jeg ta det litt rolig i begynnelsen. Jeg begynnte litt hardt på søndag, så akkurat nå er det tilvenningsfestival med rømme og creme fraiche som trekkplaster....
Men smør er headliner :D

(jeg gikk forresten opp to kilo på den ene og halve dagen. Først nå har jeg oppdaget at sokkemerkene har vært borte lenge, for nå er de søren meg tilbake :()

Carisma sa for siden:

Prix har grillribbe fryst i poser a 1 kg til 49 kr....

Jøss! Og nå var jeg på Coop Prix sin hjemmeside, jammen er det ikke en butikk på Pilestredet Park! Har gått glipp av mye siden ombyggingen, altså!

nalana sa for siden:

Her kommer rapport fra meg. Har nå gått ned 4,1 kg på 2 uker. Det var ikke så veldig mye denne uka; 800 gram, men jeg kunne nok ikke forvente mer, siden jeg tok av hele 3,3 den første uka.
Jeg hadde også en litt sprø dag i går, som var min dag nr 14. Flippet ikke helt ut, men var tilbake på OE-kosthold ca halve dagen. Tok meg sammen og ser ikke noe problem med å fortsette ut juni måned med dette. Kanskje bortsett fra en 3-dagers tur med kjæresten, kanskje det blir OE da.
Har ikke lyst til å skremme ham bort med mine særheter. OE er jo sært nok for folk flest, men det har han akseptert og blitt vandt med.:p

supha sa for siden:

Oiii så bra!!! Hvor mye fett og proteiner ligger du på? Sånn %vis

nalana sa for siden:

ca 80 % fett (heller over enn under), 1 - 2 % karbohydrater, resten protein, ca 18 -19 %. Har skrevet mer om hva jeg gjør i Chunkys tråd.
Oops, tror jeg må inn og endre litt der, det er blitt noen små forandringer. Har for eksempel kuttet ut alle planteoljer, og så bruker jeg sitron og agurk i tilfelle dette med PH-balansen i kroppen er viktig. Må innrømme at jeg ikke har satt meg særlig godt inn i akkurat det enda, men sitron og agurk skader ingen uansett, selv om det bruker opp den lille karbokvoten min sammen med hjemmelaget sjokolade.:p

I dag har jeg endelig fått penger, og da var det rett på den lokale Halal-sjappa for å kjøpe lammekjøtt til kjøttkaker. Kunne se hvor fett kjøttet var! Herlig! Kun 55 kr kiloen, håper det er bra kvalitet (så i alle fall sånn ut), for da kan dette fort bli en vane :D

Og Nalana! Dette er fantastisk! Supre resultater! Jeg begynner å få noe av det mest stressrelaterte greiene bak meg nå, så håper jeg kroppen skjønner det også, og slapper av såpass at den kan begynne å brenne litt fett igjen, i stedet for å stresse seg rundt i en ring av fire fem hundre gram opp og ned. Sukk :o

trillian78 sa for siden:

Velkommen til festen Areola og Kakeåndsen! Hurra! :heia:

Grattis med strålende resultater Nalana! :blomster:

Hurra for lammekjøttdeig Photo! :sikle:

fjanni sa for siden:

Der kan dere se! Dag 14 suger for oss alle! :lol: Strålende resultat nalana!!

Vidunderlig indiskinspirert Fettfestival-kjøttsuppe!

Jeg hadde jo glemt kokosmelkens fortreffelighet! Masse fett, lite karbo, og akkurat passe med protein.
Så jeg mekka sammen en helt absurd herlig kjøttsuppe i dag, feit, god og mettende.

Ingredienser:

• 600 gr lammekjøttdeig (jeg kjøper halal fra innvandrerbutikk)
  • 1 boks (a 400 gr) kokosmelk (ikke fettredusert ;))
  • 2 fedd hvitløk
  • 1 ss tomatpuré
  • 1 ts malt koriander
  • 1 ss ingefær (jeg brukte pulver, men fersk raspa er sikkert hakket bedre)
  • 2 ts garam masala
  • 1/2 ts chilli (jeg bruker pulver)
  • 2 ts red curry pasta (f.eks tikka masala)
  • 40-50 gr smør (en ostehøvelskive veier ca 5 gr)
  • Saft fra en halv sitron
  • Salt og pepper
  • Gurkemeje

Fremgangsmåte:

Sett stekepanne på full guffe, smelt smør, skru ned plata et hakk, og rør alt krydder pluss ingefær og hvitløk inn i smøret (men ikke salt, pepper, curry pasten og tomatpureen).
Ha i kjøttdeigen, og stek til brun. Bland i curry paste, tomatpuré og smak til med salt, pepper og sitron. Hell i kokosmelken, og rør til alt er utblandet. Skru ned ovenen ennå et hakk, og la putre godt i fem til ti minutter. Ha i gurkemeje for fargens skyld. Den smaker så og si ingenting.
Nam nam! :hungry:

Sulphur sa for siden:

:drool: :drool:

Ingen mer væske enn den kokosmelka, altså? Åh, jeg vil også ha lammekjøttdeig!

Jeg har snikfestivalisert en stund nå, og har fått røska meg ut av miniplatået. I dag morges så jeg syttitallet for første gang på lenge!

Janis sa for siden:

Det er helt nytt for meg dette dere driver på med...

Åpplys meg værsåsnill:p

Sulphur sa for siden:

Det ligger en god beskrivelse, samt en link i hovedinnlegget, Janis.

Veggpryd sa for siden:

Jeg lå på 1-2 % karber, 80 % fett og resten proteiner noen dager, og det funket fint. Men nå har jeg visst glemt at jeg er med på fettfestivalen, for jeg har spist knekkebrød og havrekjeks med geitost i tre dager nå. :(

Har funnet fram gamle bilder og tatt nye bilder i dag, så hvis jeg poster i bildetråden 2009, gir det meg sikkert et tupp i ræva til å velte meg i fett igjen. :D I mårra blir det ribbe! (takk for tipset om Prix :) )

Den ble jo mer som en gryterett etter at den kjølna, men gud bedre så godt!

Og hurra hurra for søttitallet, Sulphur! Juhuuuu! :heia:

Åh, ribbe! Jeg savner det allerede, og lurer på om jeg må ta turen opp til Prix over helga :D

Carisma sa for siden:

kremt sikker på du ikke blander pilestredet park med rignes park? For pilestredet blir vel nedover fra løkka?

Hmmmmm. Mulig. Jeg er jo ikke kjent for å være så oppmerksom på detaljer når det kommer til geografi :o

Carisma sa for siden:

Bare tenkte jeg skulle tipse deg så du slapp å vandre hvileløst trundt oppe på nye rignes park og leite, når den egentig befinner seg nede på st.hanshaugen... :D

Areola sa for siden:

Jeg drikker eggemelk til frokost - 94 % fett, 4 % protein og praktisk talt null karbo.
Den må jo være genial på fettfestivalen?

Sulphur sa for siden:

Det kommer sikkert an på hva den er søtet med. Stevia burde vel være "lov", men ikke noen kunstige søtningsmidler?

Areola sa for siden:

Njææ, jeg har laget mine egne regler for tia, så for meg er den lov. :lol:
Men jeg søter den ikke mye, bruker vanilje istedet.
Skal smake på den neste gang før jeg søter - kanskje den er like god?

nalana sa for siden:

Tenkte jeg også ville poste reglene mine, siden vi alle tilpasser litt pga forskjellige behov og forskjellige intoleranser. (Det siste virker det ikke som jeg har lenger, bortsett fra at jeg tydeligvis har nytte av å ligge veldig lavt på karbene, og så går jeg ut i fra at jeg ikke har godt av kunstig søtning, men men har vel det! ;) )

Her er mine. En miks av Chunky og Photos:

1. Minimum 1 gram protein per kilo kroppsvekt per dag for å opprettholde muskelmasse.
  2. Kun sitron og agurk av frukt og grønt.
  3. Fordeling minst 80 % fett, 1 - 2 % karbo og resten protein.
  4. Karboinntak på maks 15 gram
  5. Mindre mosjon enn vanlig. Blir allikevel en lang men rolig tur med hunden ca annenhver dag.
  6. Minimalt med kunstig søtning.
  7. Minst 3 liter vann.

Har også kuttet ut planteoljer og proteinpulver, men spiser kokosfett sammen med mørk sjokolade.

Sulphur sa for siden:

Det gjorde jeg. Det smakte skikkelig bajs. Som vann med egg i. (Doh!) Fyttiæsj!

Ja, den eggemelka er ikke så god uten søtning, enn om jeg lot det ligge en vaniljestang i sikkert et kvarter, så jeg bryr meg ikke så mye om den nå, ikke har jeg råd til stevia heller, så ...

Det ser ut som jeg har kommet over iskneika. omtrent to kg opp fra laveste notering (veide meg i går, har veiedag på torsdag), men alt i dag viser vekta 300 gram ned igjen. Skal ikke smugveie meg mer, men det var litt sånn puh å få se søttitallet igjen :)

fjanni sa for siden:

Hei hei. I dag går festivalpasset mitt ut og jeg tar fri over helgen. Søndag kveld er jeg tilbake igjen for å kjøpe pass igjen! :lol: 19 dager på festivalen har gått unna som fy. Er glad og fornøyd, samt 2.9 kg lettere! Fra mandag til i dag har jeg faktisk gått ned en halv kg til.

Det er bare så bra! Min festival går ufortrødent videre, jeg skal ha en pause den 18. juli, for da skal jeg feire bursdag. Men det blir lavkarbokake og blåmkålsalat og grilling, og kanskje sukkerfri punsj. Så, jeg skeier jo ut med måte as usual ;) (Om man ser bort fra hagendassen, da. Men den er fra og med og nå glemt ;))

fjanni sa for siden:

Skal du feire min bursdag, Photo? :o

magan sa for siden:

hei! kan jeg også få slenge meg på? er på dag 2 med fett fett fett og akkurat nå er jeg kvalm, er første gan jeg har blitt kvalm.. mulig pga noe ost jeg spiste i stad?

blir veldig inspirert av dere som går ned masse!

Fyller du den attende? Jeg fyller den tjuende, men det er jo en mandag, derfor feiring to tager før :)

Chantelle sa for siden:

Hei!
Jeg vil gjerne bli med på fettfestivalen!
Har fulgt OE i 3 mnd nå. Gått opp 7-8 kg(kremt). Har ikke vært så "feit" som jeg er nå noengang... men noen fordeler har jeg alikevel fått. Blodsukker er mer stabilt. huden er bedre(men ikke helt bra ennå) og energien er også noe bedre. Så da er det verdt å dra på noen få ekstra kg....
Men hvis jeg kommer over 20-30 g karboer på en dag ser det ut til at jeg blir dårlig(i følge OE skal jeg ligge på ca 30-40 g regnet fra vekten). I går "skeiet" jeg litt ut med gulrot/pastinakk chips og kjøpte meg en dressing til salaten som innholdt ganske mye karboer. Og jeg hadde ganske mye på.. + at jeg spiser endel løk, tomater, søt paprika, jordbær etc...
Idag våknet jeg opp, kroppen er super STRESSET, irritert, trøtt(må hvile og sove flere ganger om dagen), småør/svimmel, småverking(uro) i hele kroppen.

NÅ ER DET SLUTT!!! FETTFESTIVAL HERE I COME:)

Og velkommen skal du være! Her har du festivalpasset ditt :D

Chantelle sa for siden:

Thank you:)
første kveld på festivalen. Mye bra fett her(heter fettmarked nå, ikke kjøttmarked..:p), mange hyggelige mennesker, og ikke minst hyggelige priser. skjønner ikke hvorfor jeg har vima rundt på sukkerfestivalen så lenge:rolleyes: Det er jo mye bra mennesker der(sukkerfestival), mange fristelser, men kult er det ikke.
vel..vel..kommer vel til å følge litt med og stikke innom for å hilse på gamle kjente av og til:) ihvertfall av de jeg liker best..
Men nå trasker jeg rundt i fettet og tenker bli her en liten stund og se om det skjer no... Men det er no sånn..at man får ikke mer moro enn man lager selv:)

Chantelle sa for siden:

ai..har visst "sprukket" før jeg fikk begynt gitt... første dag og 19 karboer!.. søren og, men % er det ikke så ille: 3 % karbo, 19% P og 77 % fett. I morgen er det ny dag og nye muligheter.
Men hva skal jeg spise da? idag har det gått i 7 hele egg + 2 plommer, en pakke bacon, litt skinke, 2 pølser + karboene(jordbær blant annet).

Jeg finner liksom ikke på noe annet enn å spise egg, kjøtt eller fisk hele dagen. Ikke noe tilbehør? bare smør og litt krydder?
Jeg må jo lage meg "middag" til hvert måltid nå da?
Jeg ser spinat og annen grønn salat har bare 0.5 k/100 g. Der er det jo noen muligheter for tilbehør. Og agurk. Tror jeg trekker inn litt grønne grønnsaker(jeg skal holde karbogrensen under 10 g)..
Skulle gjerne sett noen flere dagsmenyer :rolleyes:

bare sånn at jeg har noen å sammenligne meg med...og se at også andre lever litt ekstremt om dagen.. og at jeg er på rett vei:)

Carisma sa for siden:

Hvor finner dere ribbe for tida? Ikke grillribbe, men sånn hel i stykker som man har til jul.

L@ro sa for siden:

DER kom spørsmålet.... springer litt til og fra her inne.. innimellom plenklipping terassebygging og jobb.. samt alt det andre man pusler med...
FETTFESTIVAL?? Alle som vil kan få fra meg.... nei.. hvor var den linken... kan dere slenge fett rundt dere.. kan jeg...eneste som blir tynn i huset her.. er katta... og det er ikke mye fett han vil ha... kanskje kattemat er tingen..??
Fant jo ikke engang innlegget mitt fra igår..(desperat rop om opplysninger)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.