Photobscura sa for siden:
Jeg tror vel heller du bør lese Skaldemann sin bok, enn en tråd om fettfestivalen som ikke nødvendigvis er heeelt det samme! ;)
Fløte er da vel ikke fy på fakir?
Jeg tror vel heller du bør lese Skaldemann sin bok, enn en tråd om fettfestivalen som ikke nødvendigvis er heeelt det samme! ;)
Fløte er da vel ikke fy på fakir?
LeneM sa for siden:
Fantastisk interresant tråd.
Selv har jeg vært på fakir (eller 50+) siden Onsdag (Er Mandag i dag) og har gått ned 1.5kg etter å ha stått bom stille i 2.5 måneder på vanlig ketolyse. Gikk ned 8kg de første 2 ukene av vanlig ketolyse, og kroppen har endret seg i størrelse selv om vekta sto stille.
Etter at jeg leste Skaldemans bok GI-Null viser det seg at jeg nok er hypersensitiv til karbohydrater, og tjener på å holde meg til veldig streng Skaldeman.
Fløte er forresten ok, i moderate mengder. Skal ikke overstige 3g karbo per måltid etter hva 50+ sier =) Bruker det mest til en kopp kaffe en gang i blandt, og til å koke ut stekepanna og lage saus. Han anbefaler faktist dette =)
Jabba sa for siden:
Fløte er ok - men i små mengder....
Kanskje sa for siden:
Hvor mange spiseskjeer tilsvarer det sånn ca? klarer ikke helt tenke meg det.
LeneM sa for siden:
En deciliter inneholder 2.9g karbohydrat så du kan faktisk bruke en god del =)
Kanskje sa for siden:
Takk :-) det var jeg ikke klar over !!
Cyan sa for siden:
Jeg tar opp igjen denne gamle tråden :) Med vektstagnasjon på over en måned (mistenker dog at det muligens har mer med stress å gjøre enn kostholdet) og et ønske om å spise mer rent og å ha noen regler å forholde meg til for en periode slenger jeg meg på en periode med fettfestival. Det er jo tross alt sommer og festivaltid ;) Festivalperioden min starter på mandag og skal vare frem til 19 august med en ukes opphold innimellom der siden jeg får besøk av mamma og jeg ikke vil gi henne hjertestans og store bekymringer fordi jeg spiser så lite grønnsaker :geip:
Mine regler for festivalen er som følger:
Festivalperiode 1: 4.-15. juli med veiing og måling ved periodens start og slutt
Festivalperiode 2: 25. juli - 19. august med veiing og måling ved periodens start og slutt
Heia meg! :heia:
nellie sa for siden:
Heia Cyan, hei hei hei.
Heia Cyan, vi heier på deg.
Kanskje sa for siden:
Heier på deg også, du må fortelle hvordan det går :-)
Cyan sa for siden:
I dag er første festivaldag, men siden jeg samler vann verre enn en kamel bruker jeg lørdagens vekt og midjemål som startmål. Det blir mest korrekt. Håper jeg får skremt kroppen min av platået mitt nå :) Til nå har jeg spist eggerøre med smør og CF, har drukket en kopp kaffe med matfløte (kjøpte feil ...) og en kopp te med cocosa og tatt min tran. Er sulten som en skrubb og sugen som fy etter halvannets døgn i karboland, men nå er det ikke så lenge til lunsj. Planlegger dagens måltider i diett.no, men ser at jeg sliter litt med å få nok gram proteiner uten å la det gå ut over fettandelen.
Cyan sa for siden:
En liten endring av reglene mine på proteinsiden. Har nå blitt fortalt at proteinmengden skal ligge på minimum 1 gram per kilo normalvekt, og altså ikke per kilo vekt jeg har nå. Normalvekten min ligger vel på carundt 68 kilo og nedover, men for å være på den sikre siden setter jeg at jeg skal ha minimum 80 gram proteiner per dag og så setter jeg maksgrensa på 140 gram :ja:
Se der! Da ble det sikkert straks lettere. Blir spennende å følge deg, Cyan! :heia:
Cyan sa for siden:
Nei, det var ikke akkurat enkelt å få proteinmengden opp i over 100 gram og samtidig ha så stor prosentandel fett. Ble mye mat av det gett :o Ligger på rundt 90 gram proteiner og 75-80% fett nå og føler nå at jeg får akkurat nok mat. Kanskje til og med litt i overkant, har ikke helt lært meg å kjenne metthetssignalene enda :p
Cyan sa for siden:
Jeg kan melde om 1.2 kilos nedgang etter festivalens 3 første dager, og jeg minner om at vannvekt jeg hadde på mandag ikke er tatt med :D Det er 300 gram under minstenoteringen jeg har hatt under platået. Dette lover godt, og jeg håper det fortsetter :)
Fett! (I ordets rette forstand. :D)
Cyan sa for siden:
Får vel ta en liten oppsummering av fettfestivalens første uke. Jeg syns det har gått bemerkelsesverdig greit. Den første dagen var jeg litt kvalm og den andre dagen var jeg veldig tung og sliten i kroppen, men etter det har jeg vært helt fin. Tredje dag ble min ellers så frosne kropp ekstremt varm og svett, det kjentes ut som jeg holdt på å koke over. Det varte i et par dager før det stabiliserte seg, men jeg er fortsatt mye varmere enn før.
Når det gjelder maten har jeg i snitt ligget i overkant av 2000 kcalorier og såvidt i underkant av 80% fett. Dette er vel omtrentlig 400 kcal og 10% fett over normalen min. Karbohydratinntaket har jeg holdt på under 10 gram hver dag utenom fredag (da ble det 12 gram). Kroppen min trives utmerket på så lite grønnsaker, men jeg må innrømme å si at øynene mine savner å ha litt grønnsaker på middagstallerkenen. Det ser litt kjedelig ut, rett og slett, så jeg tror jeg skal kjøpe noe persille og bare slenge en kvast oppå kjøttstykkene mine, for syns skyld :p
Men det aller viktigste: Har jeg fått røsket kroppen min av dette hersens platået? Joda, det kan virke sånn. Resultatet etter 1 ukes fettfest er en nedgang på 1.9 kilo :heia:
Fettfestivalens første runde varer i 5 dager til, før jeg skal ha en drøy ukes pause med litt ekstra grønnsaker og litt bær (får mammabesøk). Deretter skal jeg i gang med runde 2 som skal vare i 4 uker (eller lengre om jeg føler for det).
Så bra! :heia:
Antoinette6 sa for siden:
GRATULERER, Cyan ! Du virker TENT !!! Det er så deilig å være !
Jeg heier på deg, vet du ! :klem:
Charlott sa for siden:
Knallbra! :heia:
Cyan sa for siden:
Noen interressante observasjoner:
Dette har jeg aldri opplevd på helt ordinært ketogent kosthold, så det begynner å bli åpenbart for meg at kroppen min fungerer best med ekstra mye fett. Litt av en åpenbaring etter fire år på lavkarbokjøret :rolleyes: Det er jo nesten en skam at det skulle ta så lang tid før jeg testet ut å gå i denne retningen med mer fett og kalorier. Før har jeg jo bare tenkt restriksjoner når vekta stagnerer eller går opp :p
Men dette er jo bare snakk om en 10-dagersperiode og kan være helt tilfeldig. Nå blir det jo en liten pause i neste uke hvor jeg skal skru opp grønnsaksandelen litt for å ikke gi min stakkars mor fullstendig sjokk (dog blir det fortsatt ketogent), men det skal virkelig bli interressant om jeg ser samme trenden når jeg kjører på med runde 2 av festivalen. Den skal jo vare i en måneds tid, kanskje lengre, og det blir lettere å konkludere da :)
Cyan sa for siden:
Hehe, jeg føler meg ganske alene på denne festivalen. Ingen som vil være med da? :snill:
Takk for innleggene dine, Cyan. Jeg vurderer å slenge meg på, - men venter noen uker for å se om platået mitt fortsatt er der. Hvis så er tilfelle, kommer jeg etter i halsbrekkende tempo. :ja:
Lykke til ! Jeg følger denne tråden intenst !
Og :heia: :heia: :heia:
Jeg er faktisk ganske sikker på at mitt daglige kosthold er temmelig nært festivalregimet, men for meg har det jo blitt mer en vane enn noe opplegg jeg setter opp og følger kategorisk. ;)
Men jeg heier på deg! :heia:
Cyan sa for siden:
Fettfrykten sitter dypt i, så det er nok en stund til det blir en vane. Eller egentlig er jeg jo ikke redd fett lengre, men jeg er fortsatt litt redd kalorier :o Og så er det den urokkelige troen på at mye grønnsaker er så livsnødvendig som ikke helt slipper, så jeg har på en måte ikke turt å gå til slike ekstremiteter før. Men nå opplever jeg jo så mye positivt som jeg aldri har opplevd på "ordinær" ketogen kost før, så kanskje jeg tør å la det bli en vane, men med mer grønnsaker. Jeg tror egentlig ikke at det er mangelen på grønt som er det utslagsgivende her heller, men heller den enorme (for meg that is) økningen av fett.
Ja, fettfrykten sitter dyyyypt ! Selv hos meg som har opplevd så mye positivt med mye fett. Jeg skal til diabeteskontroll i september og har alltid hatt ok kolesterol. Nå skal jeg be om de kan måle igjen, - og den lille frykten er der . . .
Time will show !
Hold frem som du stevner !
Cyan sa for siden:
Jeg hadde forhøyet kolestrol ved forrige måling, og fikk leksa om umettet fett, Vita Pro, plantemargariner og hele pakka :o Da levde jeg Fedonsk. Vet ikke helt om jeg tør å måle kolestrolet igjen. Er så redd for at det har blitt enda høyere, og jeg er redd for at jeg ikke kommer til å ha is nok i magen til å fortsette med dette da, selv om jeg "vet" det som vi jo vet. Likevel, innerst der inne er det en stemme som sier. "Men tenk om det ikke er sånn".
Nemlig, Cyan ! Den lille statensernæringskostholdsdjevelen !!! Pokker ta ham ! (Ja, for det ER en 'han', - det er jeg overbevist om!) :lol:
Jeg gruer også litt. Eller grugleder meg, kanskje. Det KAN jo hente at verdiene er fine fortsatt. . . Og så husker jeg at jeg leste (kan det ha vært Photobscura ?) at kolesterolverdiene kan gå opp etter de første 3 - 6 månedene på ketogen kost, - for så å stabilisere seg på normalt nivå.
Jeg satser på dét, jeg. Og at det blant inuittene ikke eksisterer hjerteinfarkt. . .
Jeg tror faktisk at for min del, som jeg har sett over tid og konkludert med i hvert fall, at jeg må spise en del grønnsaker for å gå ned. Da er 'en del' for meg typ tilsvarende 20-30 gram karbohydrater om dagen, i kontrast med at jeg har levd nesten nullkarbo mye av tida, av flere årsaker (økonomi, latskap ... :rolleyes:), men da samtidig spise nok fett. Proteinene kommer av seg selv, ettersom jeg spiser mye kjøtt og egg. :)
Jeg teller ingenting, sjekker litt innimellom for moroskyld, men det er heller sjelden. Men etter jeg har innført periodisk fasting, så ser det ut til at jeg begynner å få bukt på et problem i alle fall, nemlig det å gå unødvendig sulten over lengre tid, hvilket blir vanskelig når man har et ti timers vindu å spise i. Det tror jeg kan ha mye å si for deg også, at du spiser nok sånn du spiser nå, sånn at kroppen tør slippe på kiloene! :)
Vel, det er jeg ikke den eneste som har sagt i tilfelle. Det er det ganske bred enighet om at er normalt. Torkil Andersen sier det også stadig vekk, og han burde vel ha en del pasienterfaring ifm ketolysekuren. :)
Senest i dag så jeg på Dagsrevyen (ja, vi henger litt etter vi som ikke har tv :p) en lege som snakket om underernæring hos eldre, at man ikke skulle være redd for fett i f.eks fløte og egg, og at, særlig hos eldre, var det farligere å ha for lavt enn for høyt kolesterol. Da banket hjertet mitt litt ekstra hardt, selv om de dyttet smoothier med bananer og what not i gamlingene. :p
Kloke ord som alltid, Photo !
Takk for din alltid utrettelige informasjon ! :klem:
Hehe, takk for det. Nå sier jeg ikke at dette alltid skjer hos alle, men jeg tror også at vi skal trekke pusten litt når det kommer til skrekk og advarsler. Mange mener, med god grunn, at grenseverdiene for kolesterol både er for lave, og tolkes lettbeint. Det er for mye fokus på totalkolesterol, og man ser for lite på faktorer som triglycerider og forskjellen mellom typer ldl-kolesterolmolekyler, f.eks.
Jeg målte selv, hos en endokrinolog, et totalkolesterol på åtte, hvor jeg ikke hadde fått beskjed om å komme fastende, og dermed ble målt tre fire timer etter inntak av egg og bacon. Brevet jeg fikk i posten var lettere hysterisk, men heldigvis hadde jeg en lege som sa at det skulle jeg bare blåse i, og at jeg ikke burde ta en prøve tatt under sånne kondisjoner på alvor. Det gjorde jeg ikke heller. Jeg vet at mitt kolesterol normalt er finfint.
Cyan sa for siden:
Jeg tror også det ligger der. For å få i meg fettandelen min og samtidig holde meg mett så må jeg opp i såpass mengder (kalorimessig altså) for kroppen min fungerer ikke slik at jeg holde meg mett på under 1500 kalorier om dagen uansett hvor ketogent jeg spiser ...Kolestrolskrekken min kommer nok alltid til å sitte litt i, men skrekken bli jo mindre og mindre.
For å i det hele tatt tenke kalorier, så er det uansett et feilskjær at noen med 20-30 kilo overvekt skal ha 1500 kalorier, eller mindre! Og om man ser veldig grovt på det, angående kalorier, så har man på et ketogent koshold kontra vanlig lavkalori et metabolsk forttrinn på veldig rundt regna 250 kalorier mer. So there! ;)
Cyan sa for siden:
Status etter fettfestivalens Del 1, som har vart i 12 dager, er en nedgang på 2.9 kilo og 2 cm rundt midjen :heia: Nå tar jeg pause frem til neste mandag. I mellomtiden skal jeg spise godt med grønnsaker for å få skikk på denne hersens forstoppelsen som begynner å bli ganske plagsomt (det eneste negative ved denne festivalen) :o
grotingeling sa for siden:
:heia: Cyan - dette var inspirerende resultat :heia:
Cyan sa for siden:
Tenkte det var på tide med en liten update :)
Det går bra, enkelt og greit :) Jeg er nå på min 34. dag med fettfestival (har hatt en drøy uke feriepause innimellom, så det er ikke 34 dager sammenhengende), og har hittil gått ned 4.6 kilo og minket 3 cm rundt midjen. Jeg har også gått ned omkring 5 cm rundt magen, men her er jeg litt usikker på det eksakte tallet. Matmessig har det gått enklere enn forventet, men nå begynner jeg å synes at det er i overkant kjedelig. Jeg har holdt meg på over 75% fett hver dag, normalt opp mot 80%. Kaloriinntaket har ligget på rundt 2200 kcal, ofte en god del over, sjeldent under 2000 kcal.
Jeg kjører strikt fettfestival til og med fredag, og så avbryter jeg eksperimentet. Jeg er lei av fintelling og jeg er lei av det begrensede utvalget av grønnsaker. Stort sett savner jeg dem ikke, men når jeg har lyst på vil jeg nå ha muligheten til å spise det. Jeg kommer fortsatt til å fokusere på å få i meg nok (mye) fett, for jeg tror det er der nøkkelen ligger for meg og ikke nødvendigvis i karbohydratinntaket (så lenge jeg holder det til ketogent selvsagt).
Så da har jeg 4 dager igjen med fettfestival før jeg gjør opp endelig status. Deretter blir det fokus på nok fett og mosjon :)
Cyan sa for siden:
Nå gidder jeg ikke mer. Jeg er lei av de rigide rammene og jeg vil ha litt mere grønnsaker, så etter 35 dager på fettfestival avblåser jeg den. Resultatet ble 4.8 kilo i minus og en 4 cm smalere midje, så fettfestivalen har i høyeste grad vært vellykket. Det er definitivt noe jeg kommer til å gjøre igjen ved neste platå :)
tora trollmor sa for siden:
Da har jeg lest meg opp på denne tråden å vil følge den 1 -2 uker. Kanskje jeg får noe nedgang :) eller ikke minst litt mindre cm rundt magen :)
Fikk tips om denne tråden her inne :) Så tusen takk og lykke til alle sammen.
Nå har jeg prøvd denne tråden i snart 3 uker. Jeg har ikke gått ned i vekt å heller ikke i cm. Spiser så mye fett at jeg blir "kvalm" Ingen grsaker utenom agurk, egg og bacon til frokost, kjøtt og fisk til middag med mye smør agurk som tilbehør.
Jeg spiser akurken som den er, lager spaghetti av den med mye smør (veldig godt) Jeg river den som råkost med udos dressing. Tar ca 4 ss cocoosa og 3 ss udo's i løpet av dagen utenom det som blir brukt i matlagning. Spiser alt av vitaminer.
Litt ut på kvelden ca kl 19.00 tar jeg en omelett med egg, bakon/skinke/sopp og litt krydder. Eller noe som kanskje ikke er lov men jeg har spist krabbe med mye majones.
3 liter vann pr dag og 2 kopper kaffe.
Sykkler ca 1 mil 5 ganger i uka pluss ca 2,5 mil 2 dager i uka.
Hva gjør jeg feil...........
Cyan sa for siden:
Det er ikke sikkert at du gjør noe feil i det hele tatt, men kanskje denne metoden rett og slett ikke er det som skal til for at det skal løsne for deg. Men maten ser jo helt grei ut den. Holder du deg også unna kunstig søtning? Ellers er det jo en del opplever at de ikke går ned i vekt med hard trening. Kanskje du er en av dem.
Kan nok være det ja, men har ikke tenkt å gi meg, formen er blitt bedre, energien er på topp og ikke minst har jeg ikke MIGRENE lengre. Ting tar tid, å mine kg komm inne på over natta heller. men takk for en tilbakemelding Cyan. :)
mih sa for siden:
Hei:)
når du skriver 75-120 gr protein i forhold til din kropsvekt, betyr det at det kjøttet du spiser i løpet av en dag ikke skal veie mer enn 120 gr???
Cyan sa for siden:
Nei, det er snakk om mengde protein og ikke mengde kjøtt. 1-2 gram protein per kilo normal kroppsvekt (avhengig av aktivitetsnivå og muskelmassse). Kjøtt består ikke av 100% proteiner, så 75 gram proteiner tilsvarer f.eks. drøyt 300 gram kyllingfilet
Tone-G sa for siden:
Jeg ser at tråden er gammel, men jeg lurer på om man kan spise avocado på Fakirdietten..
Carisma sa for siden:
Etter desperasjon, depping og tilløp til panikk over manglende resultater går jeg hardt til verks. Nå blir det festivaltid!
Btw, kan man spise frø?
Det er opp til deg! :) Jeg gjorde jo ikke det, kun basic med fett og proteiner. :) Lykke til! :heia:Cyan sa for siden:
Jeg spiste heller ikke frø, og av grønnsaker spiste jeg bare litt asparges og agurk.
LYkke til :heia:
Carisma sa for siden:
Om ikke annet kom jeg iketose etter 1 dag :eek: har slitt med å komme meg i ketose siden fødselen.
Inguz sa for siden:
Noen som har lyst til å joine en festivalrunde?
Jeg har veid det samme, mer eller mindre, siden september og nå trenger jeg en seriøs kickstart. Jeg går på en i første gang toukers festival, så får jeg se etter det på hvordan jeg vil gjøre det videre.
Inguz sa for siden:
Mine festivalregler, fritt etter Photo sine:
Fettprosent 75 eller over
Karbohydratinntak på maks 10 gram
Protein 60-120 pr dag
Ingen meieriprodukter bortsett fra smør og begrenset mengde hvitost
Kunstig søtning er greit i nøden, i form av FunLight og Cola Light
Ingen belgefrukt, nøtter eller sjokolade
Rødvin er lov
Kaffe er lov, men jeg forsøker å begrense mengden
Grønnsakskvota er litt champignon, agurk og asparges
Vanninntak er null problem, jeg drikker mye vann uansett.
Ser for meg å leve på ribbe, nakkekoteletter, entrecôte, sei, egg, bacon og kanskje noe kylling.
Tilbehør for å lette opp litt er grønnsakskvotene.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.