< Tilbake til oversikten

Fettfestivalen

L@ro sa for siden:

...hmm... når jeg tenker over det..og riktig innrømmer hardt for meg selv...ekstrem Skaldeman var jo det jeg gjorde helt i begynnelsen. Da resultatene kom..SELV PÅ MEG!!
Back to business... jeg rekalkulererer..(høres ut som en gps)
Veier meg før jeg stikker på jobb..på vekta som viser feil, helt sikkert, frokost er inntatt, bacon og egg, to plommer og et helt egg...te'en gikk ned nu.. på jobben veit jeg at det er reker og majo i kjøleskapet.
Har igjen tre wallenbergere i frysen. Det blir kveldsmat.
Skal se hva som skjer fram til den 15 juli... (Spania)
::::::::::::::: Da var jeg brått motivert igjen::::::::::::::::::::::::::::::::::

Areola sa for siden:

HUrra! :heia:

Photobscura sa for siden:

Nå er jeg litt usikker på hva dere spør om, hehe. Men MINE regler er i alle fall lista opp i hovedinnlegget så vidt jeg husker :)
Edit: Jeg klarte å hoppe over den siste sida, så ikke at det hadde blitt hele fem ;)

fjanni sa for siden:

Da var jeg tilbake på festivalområdet! Noen som har en våtserviett så jeg får vasket av meg litt fett? :lol:

Veggpryd sa for siden:

Har spist god og fet mat nå, men har enda ikke fått tak i ribbe...snufs Surkål er vel skikkelig vanskelig på denne tiden, for det finnes bare nykål og det går vel ikke an å lage surkål av nykål? :confused:

trillian78 sa for siden:

Det eneste stedet jeg har sett ribbe er på photos menymann. Meny på Rignes Park. Jeg vet ikke hvor på Romerike du bor Veggpryd, men jeg har spurt både på spar på romerikssenteret og på meny på Jessheim. Begge stedene har de bare sett rart på meg.

Veggpryd sa for siden:

He he! :lol: Den reaksjonen har jeg fått også. Jeg bor 5 min. gange fra Romerikssenteret. Tror jeg skal spørre der også, så det er liksom flere som spør etter det. :)

trillian78 sa for siden:

Næh! Gjør du? Hvorfor har jeg aldri sett deg her? Lille plassen. Jeg bor 20 min. gange fra Romerikssenteret :D

L@ro sa for siden:

Ribbe?...Hmm.. ser muligheten til å starte eget utsalg her ...hehe... slenger meg ''over there'' imorgen og ''sjopper'' litt kjøttmat. Hvor mange kilo skal dere ha???
''fliiire''... trur det er 39 kr kilo'n, +svenskerabatten... dere må jo ta dere en Harrytur engang iblant...
...farsken... æ e sultn!!

Veggpryd sa for siden:

He he! :D Jeg har bare bodd her i 2 måneder. Er egentlig på flyttefot til Lillestrøm, men huset mitt er ikke klart for innflytting enda. :)

Chantelle sa for siden:

Er det mulig å komme under 5 karboer med egg i kosten?

Teller dere med karboene i egg? jeg spiser nå omtrent 4-6 egg om dagen(noen dager mer) + 100 g smør. bare det blir 3-4 karboer alene. (står 0.9 karbo på mine egg-kartonger)..
4 egg spiser jeg jo til ett måltid...
så et par koteletter og smør resten av dagen? bittelitt grønt(noen blader/agurk) ... ? er det en god plan... eller teller dere ikke karboene i smør og egg?

Jabba sa for siden:

Følger spent med i denne tråden.....ser og høres spennende ut og greit å vite at det finnes en måte å "restarte" kroppen på hvis det begynner å gå trått med vekta...
Er litt fristet til å prøve selv - men er jo redd for ødelegge en ting som funker. Selv om jeg har gått ned i gjennomsnitt 650 gr i uka og er fornøyd med det så høres det jo mer spennende ut å gå ned litt mer enn det pr uke....

Chantelle sa for siden:

Ser på reglene til Photo igjen...at det står under 10 g karbo og ikke 5 som jeg trodde.(jeg mener å ha lest 5 et sted...hmm).. da spiller det ingen rolle om karboene i egg(trodde jeg var blitt en smule gal her:p)...
10 er mer oppnåelig. jeg prøver å legge meg på mellom 10-15 jeg...og alle grønne grønnsaker er lov...ikke bare lov, men påbudt :)

supha sa for siden:

Photo: Hva er basete?

Chantelle sa for siden:

Er det base-TE ?
feks helios sin.. urte-te som virker basisk for kroppen... ?

Mistral sa for siden:

Er det noen av dere som har oversikt over sånn cirka hvor mange kcal dere spiser i løpet av dagen?

Jeg prøver å presse karbene ned i under 10 pr dag, men blir veldig sulten og er litt redd for å kjøre på med fett (kommer fort opp i over 3000 kcal hvis jeg spiser fett til jeg er mett).

Noen?

nalana sa for siden:

Ganske sikker på at det er det hun mener. :ja:

Til spørsmålet rett over: Jeg tror de dagsmenyene jeg har laget og holder meg sånn ca til er på 2000 - 2400 kalorier.

supha sa for siden:

Hehe, det var det jeg mente:D

Sulphur sa for siden:

Da hadde jeg ikke turt å endre noe i frykt av å ødelegge en god stim som kroppen er i.

nalana sa for siden:

Enig med Sulphur. Ha det heller i bakhodet til en gang du skulle stoppe opp over tid.:)

Ja, jeg endret det :D. Skjønte at det ikke var så lett alltid, ettersom jeg i tillegg spiser etter økonomien. Så selv om jeg prøver å holde meg under 120 gram protein om dagen, så kan det fort bli en del egg. Dessuten spiser jeg noe kokosmelk, og hvitløk, så ti er en grei grense.

Jepp!

Det bryr jeg meg ikke det minste om. Jeg spiser til jeg er mett. Men jeg regner jo ut maten på mat på data, så det kommer opp. Mellom to og tre tusen vanligvis.

Tiltredes!

Jeg vil gjerne gjenta en ting jeg har sagt tidligere her inne!

DETTE ER IKKE FOR NYBEGYNNERE! Fettfestivalen er tiltenkt erfarne lavkarboere som ikke går ned på andre måter. Om du har gått på Ketolyse i tre uker og har stillstand, eller om du går på en diett som funker for deg, så vil jeg IKKE ANBEFALE FETTFESTIVALEN!
Folk gjør så klart som de vil, men det er ikke bakgrunnen til at jeg startet festivalen. For min del har jeg mer eller mindre stått stille i to år, med litt svinging begge veier vektsmessig, til tross for grundighet og rigiditet.
Det er heller ikke sånn kjempespennende å leve på åtti prosent fett.

Mistral sa for siden:

Hvis det er meg du sikter til har jeg stort sett spist lavkarbo i 5-6 år, altså. ;)

Carisma sa for siden:

Jeg er ikke på fettfestivalområdet, står mer utenfor gjerdet og kikker :D Men jeg må si den er en deilig motvekt til et gryende kalorihysteri her inne :ja: Og så minner det meg på at mindre karbo og mer fett er det jeg streber etter. Festival light! :rolleyes:

Sunfrid sa for siden:

:heia:så enig, så enig...

Jeg snakker generelt, siktet ikke spesielt til deg, altså! :)

Ja, enig! Blir helt svett av alt snakket om kalorier. Jeg gir en god dag i hvor mye kalorier jeg spiser (enn om jeg synes det er fascinerende at det kan være så forskjellig fra dag til dag). Men det har kanskje noe med at jeg ALDRI i hele mitt liv har telt kalorier.
Vil uansett anbefale DENNE tråden til alle! Den gir en god forståelse for alt med kalorier og termodynamikkloven, og hvorfor det har lite relevanse for vektnedgang på lavkarbo :)

Chantelle sa for siden:

Den tråden var bra! helt super altså:) akkurat det jeg trengte nå. Jeg går nemlig OPP i vekt(8 kg på 3 mnd) og får endel råd fra erfarne lavkarbo folk om å faktisk telle kcal. Det er ikke noe mening i å telle kalorier, og nå vet jeg jo hvorfor. Godt å få det bekreftet! jeg har aldri telt kcal og jeg har skikkelig motstand mot det. Jeg har altså ikke spist for mye fett i det siste, men for mye karbo(30-40 g). Ser ut til at KETOGEN diett kan være riktig for meg da...passer med fettfestival da:p

Sunfrid sa for siden:

Dere ribbesultne på festival...... Jeg har akkurat stekt "ribbe" på en litt annen måte. Fikk så lyst på ribbe etter å ha lest på sidene her så.....:p

Jeg var på obs! og handlet inn vel 2 kg grillribbe (naturell) til 19,90 kg kiloen i går. Når jeg kom hjem snittet jeg svoren, saltet og peppret den , så stappet jeg den tett ned i et firkantet stekefat og har stekt den i dag. Ikke helt ribbestykker men smaken er lik, og svoren er sprø. Vel bekomme;)

Skippy sa for siden:

Nå har jeg i realiteten stått stille siden påske, har bakset opp og ned de samme 1,5 kiloene. Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe meg festilvalpass her. Kan trenge å røske litt opp i kroppen. Har fulgt ketolysekuren siden i høst, med 3 korte pauser som ikke skadet noe egentlig.
To spørsmål:
Jeg er ikke så god på å regne på maten, holder det om jeg teller karboene og spiser fetest mulig? Er litt uvant med den proteingrensa, men skjønner logikken bak.
Hvor lang tid tar det før en merker at vekttapet skyter fart igjen? Er litt redd for at jeg ikke skal fortsette om det ikke virker etter tre dager, så det er greit å vite tidshorisonten her så jeg kan innstille meg på det. Er 1 uke en grei prøveperiode?

Bruk mat på data eller tilsvarende! Det er et stort poeng å vite at man ligger på en høy fettandel ;).
En uke er altfor lite. Gi det minst tre uker i alle fall. Og det er ingen som helst garanti at fettfestivalen vil funke for deg. Så det finnes ikke noe svar på det siste spørsmålet ditt ;)

Yonah sa for siden:

Altså, jeg er ikke så glad i ribbe ( jeg er typen som spiser kalkun på julaften;) ), men nå fikk jeg skikkelig lyst på ribbe:lol:

Spørs om vi får ta en svipptur over grensa ( bare 15min å kjøre) og kjøpe ribbe når vi kommer hjem fra Riksen med Dokka..

Chunky sa for siden:

Tenkte bare jeg skulle stikke innom og si hei igjen.

Jeg befinner meg akkurat nå i utkanten av festivalområdet. Etter en måned hardcore festivalliv, nådde jeg ikke bare targetvekta, men dro en kilo forbi. Så nå er jeg tilbake der jeg var i begynnelsen av 20-årene. BMI som en veps, men so what :). Jeg spiser fortsatt lavkarbo, men bruker mer grønnsaker, tar et par brødskiver i uka, ferdigdressing i salatbarer osv. Med andre ord business as usual, bare litt mer avslappet.

Artig å se hvordan festivalen har tatt av. Selv om jeg ikke har vært så aktiv i det siste, så har jeg fulgt med. At det virker kan jeg jo skrive under på. Jeg våknet omtrent til lukten av brent fett om morgenen. Her er et par kommentarer fra mitt festivalliv til noe av det som har blitt diskutert:

Vann, veing og platåer
Jeg vet mange anbefaler å veie seg sjelden, og i hvert fall ikke mer enn en gang per uke. Jeg er ikke enig. Jeg har veid meg hver morgen. Noen ganger også på dagen og om kvelden. Grunnen er enkel. Jeg vil vite hvordan alt jeg gjør virker inn på kroppen. Etterhvert har jeg fått god oversikt over hva som gjelder for meg. Det er nesten så jeg kan bestemme på onsdag hvilken vekt jeg ønsker å ha på søndag, bare ved å planlegge spisingen. Den største enkeltfaktoren for variasjon i vekten er vann. Jeg tror faktisk mange "platåer" kan forklares bare med vann. Her er et par eksempler:

Etter ca halvgått løp forsøkte jeg et måltid høykarbo for første gang. Da gikk jeg opp 4 kg vann i løpet av kort tid. Det tok meg nesten 14 dager å komme tilbake til der jeg var før. Neste gang var ca en måned senere, men da gikk jeg bare opp 2,5-3 kg og klarte å komme meg tilbake på en uke med ekstrem lavkarbo. Nå er det bare ca +/- 1 kg som skiller maks- og minimumsvekt med og uten vann. Kroppen har kapasitet til å lagre mer vann jo høyere fettprosent. Dette er i og for seg naturlig, og til å begynne med syntes jeg dette bare var en artig pekepinn på at ting gikk rett vei.

Men så begynte jeg å tenke litt: Hver gang jeg økte i vannvekt og så gikk over til ekstrem lavkarbo, fortsatte jeg tilsynelatende å gå veldig raskt ned en periode etterpå, selv etter at vannet var borte. Først trodde jeg kanskje at en høykarbodose i ny og ne kunne øke forbrenningen, men det er nok feil. Det er mer sannsynlig at ekstrem lavkarbo (fettfestival) fungerer hele tiden, slik at du både forbrenner fett og mister vann samtidig. Når du så er tilbake til startvekten, er det fortsatt vann igjen som fortsetter å forsvinne den kommende tiden, og det virker som om hektoene renner av. Dette kan oppleves som at du er "over platået".

Så noe som oppleves som et platå kan kanskje rett og slett være at kroppen bruker lang tid på å slippe vann, eller at du har noe i kosten som øker vannprosenten - mens det er fullt mulig at du samtidig forbrenner fett. Så selv om vekten står stille i ukesvis, kan det godt hende at du i praksis har slanket bort ganske mye fett. Slik var det i hvert fall for meg. Mange her inne anbefaler å bruke målebånd i perioder med såkalt platå. Det tror jeg er en god ide.

Bimmelim og bommelom
Jeg har også litt lyst å kommentere den laange diskusjonen om hvor mange kalorier som forsvinner ut med avføringen. Faktum er at svært lite energi normalt går ut den veien. Det finnes masse forskning på dette, og det er også utviklet standardtester for hvordan energitapet i avføringen skal måles. Den skjer blant annet ved at pasienten går på en høyfettdiett i minimum tre dager før målingen. For normale, friske mennesker er det ca 3-5% igjen av brutto energiinntak i avføringen, uavhengig av kaloriinntaket. I et forsøk varierte energitapet i kontrollgruppen av friske mennesker fra 1,9 til 5,8%, men var stabilt for hver enkelt. Videre utgjør bakteriekulturer ca 30% av denne energien.

Det er mange sykdommer i fordøyelsessystemet som kan føre til fettdiare og redusert opptak av energi, f.eks. søliaki, cysitisk fibrose, tropisk fettdiare, kreft i bukspyrtkjertelen m.m. Men dette skjer ikke hos friske mennesker. Energitap på over 7-8% tyder på en sykdom i fordøyelsessystemet. Hos CS-pasienter har det vært målt energitap på opp mot 20% av brutto energiinntak. Felles for alle disse pasientene er at de er undervektige. Det er vel neppe problemet for den gjengse deltaker her på forumet.

På fettfestivalen er det også som Trillian sier bare patetiske mengder som kommer ut (ja - jeg har veid meg selv før og etter dobesøk..). Og 5% av ittno er fortsatt bare ittno :)

Noen regnestykker og tanker om ketogene kosthold

Veldig mye har blitt sagt om ketogene kosthold her inne, men det er få som tør å sette tall på trollet. Jeg forsøker :)

En måte å fjerne noe av usikkerheten på, er å benytte ekstremvarianten - faste - som basis. I sultperioder er det primære målet for forbrenningssystemet å sørge for nok glukose til hjernen, til de røde blodlegemene, til celler i leveren m.m. Glukose kommer primært fra karbohydrater, dernest gjennom proteiner, og i svært beskjeden grad fra fett. Tenk at du faster. Hjernen må ha sukker. Noe kan komme fra fett, men ikke i nærheten nok til å understøtte kroppens behov. Da gjenstår det bare ett alternativ - å plyndre musklene. Proteinet i musklene brytes ned til glukose i leveren. Fett gir energi til denne prosessen, og biproduktet fra fettet er ketoner. Ketoner reduserer igjen behovet for glukose. Vi overlever lenge bare ved å tære på egen kropp. Noen av dere så kanskje programmet hvor en forsøksperson gikk i over ett år uten å ta til seg noen form for næring?

Men hvor er balansen, og hvilke tall snakker vi om? En voksen person trenger omtrent 200 gram sukker per døgn for å tilfredsstille behovene til alle glukose-avhengige celler. Dermed snakker vi om kanskje 150 gram muskler i døgnet ved faste. Samtidig går fettforbrenningen selvsagt for fullt for å bryte ned proteinet.

Det er her vi lavkarbomennesker får dobbel jackpot. Ved å innta fett og proteiner, trenger ikke kroppen plyndre musklene. Og hvis du holder karbohydratnivået lavt nok, sånn at leveren fortsatt må produsere sukker, er du i ketose (fettforbrenningsmodus), samtidig som du beholder muskelmassen. Det beste av alle verdener.

Så hvor lavt er lavt nok? Tja.. Når ketoseprosessen tikker og går, og hjernen og andre celler har konvertert til å bruke ketoner som energi, synker behovet for glukose til ca 120-130 gram per dag. Hvis du holder karbohydratinntaket under dette nivået, f.eks. 60 gram per dag, må leveren produsere minst 60-70 gram glukose for å demme opp for underskuddet. Dermed vil du produsere ketonlegemer = være i ketose hele tiden. Så etter mye frem og tilbake har jeg endt opp på en vedlikeholdsdiett som er veldig nært opp til Lutz, med maks 50-70 gram kh per dag, samt åpent festivalpass om behovet skulle melde seg.

Men viktigere enn tall og desimaler: på en lavkarbodiett kan du spise og sulte samtidig. Er det noe rart at det er en så effektiv vektreduksjon?

Igjen - et alt for langt innlegg. Sikkert like greit det ikke skjer så ofte :)

Kula sa for siden:

Veldig interessante betraktninger!

Har du noe mer info om denne personen som gikk i over ett år uten å ta til seg næring? Er det mulig å se programmet på nettet?

tulla sa for siden:

"Vann, veing og platåer
Jeg vet mange anbefaler å veie seg sjelden, og i hvert fall ikke mer enn en gang per uke. Jeg er ikke enig. Jeg har veid meg hver morgen. Noen ganger også på dagen og om kvelden. Grunnen er enkel. Jeg vil vite hvordan alt jeg gjør virker inn på kroppen. Etterhvert har jeg fått god oversikt over hva som gjelder for meg. Det er nesten så jeg kan bestemme på onsdag hvilken vekt jeg ønsker å ha på søndag, bare ved å planlegge spisingen. Den største enkeltfaktoren for variasjon i vekten er vann. Jeg tror faktisk mange "platåer" kan forklares bare med vann. "

Spennende å lese alt det du har skrevet, og ekstra gøy å lese dette avsnittet. Det stemmer på en "prikk" med mine erfaringer :) Bare fortsett å skrive lange innlegg du!;) Jeg venter i spenning!

Chunky sa for siden:

Der ga du meg en liten nøtt, men jeg fant det til slutt :) Det var en dokumentar kalt "Why Are Thin People Not Fat?", om en svensk professor som forsker på overvekt. Den gikk på en av de norske tv-kanalene, men jeg husker ikke hvilken. Absolutt verdt å se.

Du finner hele dokumentaren på Youtube her: <a href="http://www.youtube.com/results?search_type=&amp;search_query="why+are+thin+people+not+fat"&amp;aq=f">Why Are Thin People Not Fat? Innslaget jeg snakket om er i episode 2 av 6.

De sier ikke noe i dokumentaren om hvem forsøkspersonen eller forskeren var, men jeg har funnet ut at det var Angus Barbieri fra Dundee i Skottland. Forsøket ble gjennomført ved Maryfield Hospital i perioden juni 1965 til juli 1966. Han startet på 194 kg, og endte opp på 80 kg, ett år og to uker senere. I denne perioden inntok han kun vann, te og vitaminer.

Kula sa for siden:

Takk for linken og info - veldig interessant!

Skippy sa for siden:

Takk for svar. Da laster jeg ned mat på data og sjekker inn her. Sesong for grillribbe nå. Og frokost kan vel bestå av cocosakakao lagd på 50/50 kokosmelk og vann, tror jeg. Prøvde mat på data og den gav endel overraskelser, må mer opp på fett og ned på protein ser jeg. Ut og handle nå.

Chantelle sa for siden:

til Chunky!
veldig bra innlegg du har der om ketoner, proteiner, veiing osv... du skriver på en lett og forståelig måte...da er det greit med lange innlegg!
Bare fortsett med det;)
Får litt motivasjon av sånt jeg...TAKK:D

Ramah sa for siden:

Hei Chunky! Bra med mer motivasjon! Jeg skriver under på dette med at fettet forsvinner, mens musklene ikke forsvinner. Jeg har aldri trent styrke, men "fordelen" med å være overvektig er vel at man har brukt en del muskler på å frakte denne kroppen, så nå som fettet er borte, føler jeg meg rimelig muskuløs. Har fått kommentarer fra kompiser også som mener jeg må ha trent en masse fordi jeg vistnok ser veltrent ut nå som fettet er borte.

Jeg må igjen bare konkludere med at lavkarbo er verdens beste slankemåte! Jeg kan ikke forstå at ikke dette omfavnes av alle verdens slanke-guruer!

Carisma sa for siden:

De tjener jo penger på jojoslankere og de som er generellt misfornøyd. Om alle oppdager det samme som oss så er det jo ikke noe å hente :D

Skippy sa for siden:

Lunsj??? Hva i all verden skal dra med meg av mat på jobb og andre steder når jeg ikke har mulighet til å varme noe? Forslag, noen? Står helt stille i hodet på meg, og det blir dyrt å frekventere varmedisken hver dag.

Middagsrester :) Gjerne like godt kaldt ;). Kyllingvinger/lår, kald omelett etc etc ...

Skippy sa for siden:

Hadde helt glemt kald omelett, det er kjempegodt. Rart hvor stille det kan være i hodet enkelte ganger. Jeg er nå på dag 3 i fettfestivalen, merker ketosen kjempegodt. Det liksom summer og dirrer i kroppen, akkurat som da jeg begynte på ketolyse. Har en liten mistanke om at uten å drikke mye vann funker ikke dette, vært litt sløv der en tid. Har alt for mye utslag på stixen. Dette er spennende, om enn litt kjedelig meny. Ligger på maks 10 karb om dagen, 3 ganger så mye fett som protein. Har kuttet ut alt av meieriprodukter unntatt MASSE smør, 2ss fløte og 50g ost om dagen. Har brukt å tåle meieri bra tror jeg. Men har sett at CC og annet ferskt meieri er ikke bra. Men jeg vil beholde en liten skvett fløte i kaffen inntil videre(en dag eller to). Er litt usikker på hva jeg skal gjøre i ferien, hadde egentlig tenkt å ta pause. Men jeg liker dette.

Jeg skal i løpet av helga begynne å trappe ned fra Festivalens høydepunkter. Er ferdig med festivalen den 18. juli antar jeg. Da har jeg holdt på i tre måneder, og som en av festivalens grunnleggere så er det litt trist å meddele at den ikke har funket for meg på den måten jeg har ønska. MEN jeg vet at det ikke har noe med festivalregimet å gjøre, jeg har store mengder stress i kroppen, og da nytter det visst nesten ikke.
Så, jeg kommer til å etter å ha vært flink pike i tre år, hvor jeg bare har gått ned sånn ordentlig i vekt det første av dem (tjue kg ca) oppsøke Lindbergklinikken for ytterligere hjelp.
Dersom det er stresset i kroppen som gjør at jeg står stille, så vil jo leveren produsere mer glukose enn hva som vanligvis ville vært mulig på dette kostholdet, og så lenge det fortsatt vil taes opp glukose i tarmen så nytter det ikke. Da er det Metformin neste ...

Men det er innmari kult at festivalen funker så godt for så mange! Og jeg tror nok ganske sikkert jeg kommer til å innvilge meg et festivalpass på et par uker i året for å nullstille kroppen :)

Chunky sa for siden:

Er det noen som har noe mer informasjon om vann på et ketogent kosthold?

Jeg har ikke funnet noen god forklaring på hvorfor mye vann skulle ha noen gunstig effekt. Det er ikke usunt å drikke mye vann. Det hjelper å transportere næringsstoffer og fjerne avfallsstoffer, men jeg vet bare ikke om det har noen merkbar effekt på forbrenningen. De studiene jeg har funnet, viser en liten økning i metabolismen rett etter at man har drukket. Totalt sett kunne dette utgjøre inntil 50 kalorier (..) per dag. Den gjengse forklaringen er at varmetapet fra det kalde vannet kompenseres. Jeg synes dette høres syltynt ut. Spesielt med tanke på at de stakkarslige 50 kaloriene blir ført på sultregningen, og antageligvis kompensert i neste måltid. Det ender i samme gate som å gå trappen i stedet for heis osv. Sikkert sunt, men helt uten betydning for vekten.

Det som hadde vært interessant, hadde vært om noen fant undersøkelser som viser en fysiologisk effekt av vann for forbrenningen som kan påvirkes av mengden man inntar.

For egen del droppet jeg vannhysteriet allerede i februar en gang. Etter det gikk jeg tilbake til +/- en liter kaffe om dagen + en halvliter vann + et par desiliter rødvin. Den eneste forskjellen jeg merket var at dobesøkene ble drastisk redusert :)

Jeg drikker nå automatisk minst to liter, helst mer på ketogen kost.
Det skal ligge en sånn formelgreie her inne som forklarer hvorfor vannintak kan ha positiv effekt på vekttap, men husker ikke hvor ... Linker den om jeg finner den.
Jeg føler meg dårlig om jeg ikke drikker nok vann. Det hender jeg blir litt for lat til å fylle på vannflaska mi, og da kan jeg etterhvert kjenne tendenser til hodepine og uggenhet i kroppen. Men så er jeg også veldig varm, generelt sett, ikke minst nå som det typ er tretti varmegrader :cool:

HER ER'N! Jeg må si at jeg nok er nødt til å lese denne noen ganger før jeg i det hele tatt klarer å skille de forskjellige benevnelsene, da kjemi ikke er et fag jeg er særlig befattet med, men jeg mener da å tro jeg en eller annen gang har skjønt grunnprinsippet :p

Chunky sa for siden:

Jeg har også lest det innlegget, og vi har diskutert det tidligere her på forumet. Danish hadde noen veldig gode argumenter i mot her: Om Ziggys vannteori

Det var etter dette at jeg begynte å sjekke opp det som Ziggy skriver, men jeg har ikke funnet noen studier som sier det samme som ham. Tvert i mot, heller jeg mer mot at Danish har rett. Men jeg er himla nysgjerrig ettersom det om vann er en så fastgrodd myte :)

Lemen sa for siden:

For min del er iallfall det å drikke vann viktig for å gå ned i vekt. Om jeg bare drikker ca 0,5 l vann +/- i løpet av dag, enten bare det eller i tillegg drikker cola zero (både i små og store mengder), så går jeg ikke like lett ned. Men, om jeg drikker mer vann, typ minst 2 liter, og varierer med små/store mengder cola zero, da går vekten lettere ned. Har ikke merket variasjon i vekten om jeg drikker lite eller mye av brus som er kunstig søtet i tillegg til vannet, så det tolker jeg som om at det er ok for meg å drikke det. :p

Carisma sa for siden:

Vann her litt samme effekt som fett i kroppen min. Drikker jeg lite, så samler det seg masse vann, drikker jeg nok så skylles vannet ut. Kanksje kroppen tror den må spare (litt sånn kamel-tendenser... :D)

Skippy sa for siden:

Jeg merker egentlig litt det samme, og så blir jeg så himla trøtt om jeg ikke drikker nok. Om fett% går mere ned med mye vann/saft/brus er jeg litt usikker på. Skal gi fettfestivalen en uke til og så er det pause tror jeg. Ferie og slikt. Mulig jeg vender tilbake til den etter ferien. Men jeg kjenner meg litt sånn julemiddag/torskemiddag trøtt stadig vekk på dette kostholdet. Om det skulle kikke inn med energi derimot så er jeg litt lengre på festivalen.

Skippy sa for siden:

Her har jeg måttet melde meg ut. Ble uvel, var nok ikke motivert nok til denne overgangen. Ble kvalm og "uttafor" av så høy andel fett i kosten, det kan jo være andre grunner også, men pause nå. Tusler inn på generell lavkarbo nå og vender tilbake til ketolyse om noen uker.

Ble også kvalm og sånn i starten, men det gikk seg til.
Jeg har atter igjen bevist for meg selv at jeg meieriprodukter, særlig fløte og rømme er noe jeg tåler dårlig. Sukk.

Skautrollet sa for siden:

Jeg har ikke blitt kvalm av fettfestivalkostholdet!

Likevel har jeg nå pakket veska og forlatt området like tung som da jeg ankom. Og det uten å skeie ut med mer enn ett halvt eple og noen gulerøtter. Grunnen ligger i en usedvanlig stessfylt juni og minimalt med trim, jeg har fortsatt tro på festivalens grunnprinsipper.

Men nå er det naturens gaver som frister, jordbær med fløte og duggfriske grønnsaker. Nyte livet på flere plan...

For min del ble forøvrig festivalens avslutning royalistisk markert med en eske KONG HAAKON, en overlevning fra jul. Snakk om sukkersjokk! Spiste lite annet enn sjokolade den dagen, hvilket resulterte i noe som lignet en god gammeldags fyllesyke. Kan vel trygt erklære konfektfråtsing som idioti...

Vel, men det bli L I T E oppvask den dagen :D

Hvordan har det gått for dere?

Veggpryd sa for siden:

Jeg har kjørt streng Skaldeman de siste to ukene, og vekta har vært snill. Minus 1 kg. heia Men, jeg har jo stått stille i over ett år, og tror at nedgangen kan skyldes væsketap i varmen.

LilleM0r sa for siden:

Har lest tråden her med stor interesse:)
Jeg har vært i ketose siden september 2008 - fulgt ketolysekuren - og gikk ned noen kilo i starten for så å stagnere.
Men siden kostholdet har gitt meg så mange andre fordeler, fortsetter jeg og tror jeg har funnet min vei. Er kvitt masse "vondter" som allergi og astma bl.a.

Men det løser jo ikke mitt problem med vekten - så jeg skal derfor også kjøpe meg en festivalbilett! Men først skal jeg gjøre fra meg ferien:)
Så første uka i august - blir det fettfestival for meg!!:p

Chunky sa for siden:

Jeg driver og prøver og feiler meg frem til et vedlikeholdskosthold. Det er pokker meg vanskelig! Fullstendig avhold er mye enklere enn å hoppe av i svingen, for å bruke en litt dårlig analogi. Den siste måneden har det gjerne blitt en uke med brød og litt for mye utemat (mest tapas og salater), sult, søtsug, kropp i ulage, full panikk, og deretter noen dager tilbake på festivalområdet for å få kroppen i godmodus igjen. Det er himla slitsomt. Jeg spiser kun lav-GI, men samme hva jeg forsøker, spiser jeg meg sulten i stedet for mett.

Photo: du har vært på vedlikehold lenge. Hva gjør du for å balansere karbohydrater, sult og søtsug? Og hvor mye karbo spiser du til vanlig nå som du ikke er på festival? Hvis jeg bare kunne stoppe helt opp, hadde jeg blitt på festivalen for evig, men vekten tikker fortsatt sakte men sikkert nedover når jeg er her inne. Er redd for å ende opp som de spøkelsene av noen rockere du omgås ;)

For å være ærlig så er jeg litt forsiktig nå, for jeg feirer nemlig trettiårsdagen min om ni dager, og skal se så smekker ut som overhodet mulig da i den fine halterneckkjolen jeg planlegger å sy! Det er ikke direkte fettfestival, men heller ikke noen karbohøydare. Kjøtt og grønnsaker, enkelt og greit. Og yoga hver dag :D
Vanligvis på vedlikehold, så går ting mest automatisk.
Legger grunnlaget med egg, helt kjøtt, fisk og kylling. Pøser på med grønnsaker i alle farger, og en del bønner og linser. Det hender jeg spiser litt fiberrik om fantasien setter grenser, eller baker nøttemuffins, avokadomuffins og lignende. Spiser litt nøtter og mørk sjokolade, men ikke hver dag, stort sett bare om man har filmkveld, eller er på litt mer siviliserte fester :p.
På den måten så holder vekta seg veldig stabil, og jeg er mett, og spiser godt. Jeg regnet litt ut noen typiske dager da jeg spiste sånn, og lå jevnt på 60-70 gr kh om dagen, og begrenset meg ikke på fett, men pøste ikke på som jeg gjorde på fettfestivalen.

Jeg har jo fortsatt til gode å finne nøkkelen. Å få stresset jeg opplever ut av kroppen er en ting, men er redd for at det må medisiner til også :(

Chunky sa for siden:

Jeg har også forsøkt å ligge på 50-100 gram kh om dagen. Men kroppen har det utrolig mye bedre på langt mindre, og da går jeg altså ned.

Det paradoksale er at jeg ikke hadde en eneste partystopper på vei ned, mens jeg nå antageligvis må jobbe meg gjennom allverdens matvarer for å finne noen jeg ikke blir dårlig av, men samtidig gjør at jeg kommer litt høyere opp i kh.

Jeg elsker bønner og linser, så det var en god ide. Skal forsøke å bytte ut en brødskive med dette et par dager og se om det fungerer bedre.

Takk for innspill - og lykke til med feiringen!

Og du - gi blaffen i medisiner. De siste små kiloene tar du på festivaldiett bare du bare blir kvitt litt stress :)

Og disse medisinene - Reductil og tilsvarende - er vel bare sulthemmende? Det er vel ikke det du trenger?

Nei, ærru gæren :p. Reductil og andre slankepiller tar jeg ikke i med ildtang, jeg snakker om metformin/glucophan, på grunn av insulinresistensen min som er fryktelig fryktelig resistent :o. Jeg har tross alt stort sett pendlet rundt de samme kg i to år nå.

Chunky sa for siden:

Ahhh :)

Puh - nå ble jeg lettet. Da er vi helt på linje når det gjelder slankemedisiner. Det hadde vært et nederlag om du - av alle - valgte medisiner som fungerer på mekanismer i kroppen som går stikk mot det vi tror på.

Jeg har Menieres (en øresykdom som er helt ufarlig, men som gir veldig kraftige svimmelhetsanfall). Jeg kom over en artikkel om det mest brukte legemiddelet mot Menieres i Europa - Betaserc. Tror jeg har skrevet om det tidligere. Det står på Wikipedia at de har oppdaget en "bi-effekt" ved betaserc - vektreduksjon. Siden dette ikke er registrert i Norge, fikk jeg legen min til å søke om det. Først i ettertid så jeg at det fungerer mot overvekt ved "å redusere behovet for fett i kosten". Bah! Jeg testet det et par måneder. Ikke hjalp det mot Menieres, og ikke hjalp det det minste på vekten, så jeg kuttet det ut. Faktum er at anfallene mine er redusert med 80-90% etter at jeg begynte med lavkarbo. Jeg har også kuttet ut medisinene jeg brukte under selve anfallene, samt alle former for kosttilskudd, uten å merke noen forskjell.

Men jeg har i det minste fått mine egne, innebygde ketostix :) Nå som jeg eksperimenterer med noe mer KH, har jeg oppdaget at jeg får et mildt anfall hver gang jeg svitsjer frem og tilbake til ketose (har en teori om hvorfor, men det skal jeg ikke plage deg med). Praktisk er det i hvert fall :)

Chantelle sa for siden:

Nå forlater jeg fettfestivalen for en stund. Har ikke merket særlig forskjell på 10 eller 30 karboer, bortsett fra at det er lettere å ligge på 30. kan variere mer i matveien. Så jeg holder meg på 20-30 nå tenker jeg.
Jeg har bestemt meg for å ta blodanalyse(ph-miraklet) for å sjekke om det er sopp/parasitter i blodet som gjør meg så kraftløs og trøtt. eller noe annet de finner ut av(alternativt, ikke hos legen).
Lykke til til dere andre som fortsatt er med:)

LilleM0r sa for siden:

Da er jeg klar, i morgen starter jeg min fettfestival!!
Blir veldig spennende siden min kropp nekter å gi slipp på noe som helst, med unntak av litt i starten (september 2008)

Jeg erklærer med dette, min krig mot kroppen, for åpnet!!
Fett skal fett fordrive:D

trillian78 sa for siden:

Lykke til Lillemor. Det er godt å være på fettfestival. Jeg vurderer å ta en ny runde når alle ferier er unnagjort.

Chunky sa for siden:

Så bra, Lillemor! Jeg holder på å skrive et innlegg til Photobscura som jeg tror har noen gode (og kanskje nye) idéer i forhold forbrenning og langvarige platåer. Men det tar nok noen dager til før jeg er i mål. Sjefen i heimen dro nemlig frem en imponerende liste med arbeidsoppgaver til ferien min :(

I mellomtiden får du ha lykke til på festivalområdet! Det er et deilig sted å være :)

LilleM0r sa for siden:

Tusen takk, jeg gleder meg:)

Chuncy, kommer du til å poste innlegget ditt her? Er veldig spent:)
Jeg har lest det meste av det du har skrevet her inne - og blir fasinert av din nyskjerrighet på temaet - samt Pål sine innlegg - og forskning.no:p
Ja, det meste som skrives her inne faktisk....

Så fettfastivalen er godt planlagt - det eneste jeg kommer til å gjøre andelreldes enn deg, er å trene:) Så kan jo jeg forske på om trening i tillegg til fettfestival gir enda bedre resultater;)

Venter i spenning på dit neste innlegg....

Jeg har forsåvidt en moderat fettfestival ute og går, spiser fettrik mat, men trykker ikke i meg mest mulig fett som jeg gjorde under festivalen.
Unngår meieriprodukter, søtstoffer, nøtter og spiser kun belgefrukt unntaksvis. Liberalt med grønnsker. Ellers blir det for mye å tenke på, ettersom jeg fortsatt sliter med mitt evige platå :rolleyes: .. :o

Åh, jeg gleder meg! Er så takknemlig at jeg ikke vet opp og ned på meg selv, trenger all hjelp jeg kan få!
Skal forresten til legen i morgen og tyde resultater av den siste glukosebelastninga mi, har nok en mistanke om at det heller ikke blir noe metformin denne gangen, ettersom resultatene var ganske identiske med sist gang, men jeg har en plan! Jeg skal få han til å skrive en henvisning til Wilhulmsens kvinneklinikk i Drammen, der har jeg nytte av å gå av flere årsaker også, så det blir mange fluer i en smekk :D

Som sagt, Chunky, gleder meg til å lese hva du har kommet fram til :spent:

Chunky sa for siden:

Så spennende! Jeg gleder meg til å høre hvordan det gikk. Regner med at du har kjørt på med noe mer karber de siste dagene? Jeg har lest flere studier som viser at langvarig lavkarbokosthold øker glukoseintoleransen, og da er det kanskje ikke noe sjakktrekk å stille i ketose :)

De forrige resultatene dine var helt i grenseland, og peptid-c på 900 er litt for lavt for behandling. Beslutningsgrensen ligger gjerne på +/- 1400, men så vidt jeg har skjønt blir det heller ikke iverksatt behandling basert på peptid-c-verdier alene.

Lykke til!

Jeg tok glukosebelastninga for to uker siden, men da var legen på ferie, så får ikke møtt han før i morgen.
De var faktisk over grenseland, de blodprøvene. Det er bare allmenleger som anser c-peptid på under 1400 som ubetydelig. Kvinneklinikken jeg snakker om opererer i likhet med f.eks Lindbergklinikken med de verdiene som var gjengs fram til 2001, altså <700. Samt mine blodsukkerverdier, samt at jeg har en midje på over 88 cm, samt at forrige gu jeg var på så kunne legen se rester av PCO. Det blir en ganske fet sum når man legger det sammen.
Jeg tror uansett at dersom noen kan hjelpe meg med akkurat dette, så er det ikke fastlegen min :o. Enn hvor fantastisk han er, så tror jeg dette problemet går han langt over hodet ...

StoreLilleMeg sa for siden:

Takker for grei forklaring.
Har lurt litt på fordelingen mellom fett/proteiner, karber holder eg på 8-20 alt ettersom.
Spiser for lite fett ser jeg,hehe....

Ja, dette er i tillegg inkludert masse smør! Smør til å steke på. stekefett helt tilbake på maten, kryddersmør på nakkekoteletter etc.

Chunky sa for siden:

Jeg er helt enig med deg. Det var ikke det jeg mente med at du er i grenseland. Du er i grenseland for når staten er villig til å bruke penger på deg. Svineinfluensa og statiner derimot... Problemet i Norge er at de øker grensene etter hvert som snittverdiene i befolkningen går opp. Ellers hadde det blitt for dyrt, eller hva? Sleng på den norske moralen om at alle har seg selv å skylde for alt som ikke er A4, så tror jeg vi nærmer oss en slags forklaring. Jeg visste ikke at kvinneklinikken og Lindberg opererte med andre verdier. Det er kjempeflott, og et aldri så lite lysglimt i galskapen.

Ja, ikke sant! De verdiene vi opererer med i dag er faktisk satt fra en undersøkelse fra 2001 gjort på hjertesyke menn i femtiåra, er det noe jeg kan sammenlignes med? Heh, ikke akkurat. Det er jo ikke noe nytt, det må nesten gå litt for langt før man får lov til å være syk ... Jeg er redd for at mange faktisk har uoppdaget dia2 på grunn av hvordan normalene anses.
Jeg tok ikke c-peptid den gangen for tre år siden da jeg fikk påvist insulinresistens, men jeg tør nesten ikke tenke på hvor høy den må ha vært.
At Lindbergklinikken og enkelte andre legensentere jobber ut fra litt mer snevre verdier sier ganske mye om dem og deres ekspertise. Jeg forventer ikke at en allmenlege har den kunnskapen innenfor kosthold og følgesykdommer av et dårlig et ... Jeg tror ikke majoriteten tar seg tid eller bry med å tale WHO midt i mot :o.

Nå har jeg fått time hos Dr Willumsen på Willlumsens kvinneklinikk i Drammen, det er ikke før oktober, men det er det verdt, for hun er den eneste der som ikke er privatpraktiserende. De har sogar S. Hexeberg der, som tidligere jobbet på Lindbergklinikken, og da jeg bestilte time i dag og kort beskrev problematikken fikk jeg faktisk tips av hun jeg snakket med på telefonen om å kutte ned på karbohydratene, hehe. Jeg fikk fort forklart at jeg har levd ketogent mer eller mindre i tre år, derfor er det ekstra mistenkelig at jeg ikke går ned i vekt, og at verdiene mine fortsatt er noe høye.
Ser veldig fram til dette, ikke minst å møte en fagperson som tenker som jeg gjør kostholdsmessig :)

Chunky sa for siden:

Helt på siden dette her, men det er akkurat på samme måten de blir kvitt fattigdom i Norge. Ved å gå over til OECD-standard på 50% av medianinntekten i stedet for 60% som er EU-standard, slipper vi blant annet at alle minstepensjonister blir fattigdefinerte. Vips så var vi kvitt et stort problem. Fattigdomsgrensen gir signaler om hva politikerne mener er akseptable levekår i et gitt land. På samme måte gir gjennomsnittsverdier for det som så fantastisk blir kalt for livsstilssykdommer (diabetes inkludert) at terskelen for å bli akseptert som syk øker i takt med at disse sykdommene blir vanligere i befolkningen.

Det toppes av at pensjonene reduseres i takt med at levealderen øker. Men det er vel også selvforskyldt, eller hva?

Åh, tell me about it! Minsteinntekt for stønad og såkalt fattigdomsgrense vet jeg smertelig mye om :(

LilleM0r sa for siden:

Jeg er så utrolig glad!!!!:heia:

• 2 kilo siden forrige mandag!!!:heia:
    Fettfestival virker - også for meg!!:heia:

Til tross for masse alkohol og to konfektkakebiter på lørdag...
Men jeg får detkanskje igjen denne uken?

PrøveKanin sa for siden:

Jeg hører vell antagelig hjemme i denne tråden, har spist kun kjøtt (bacon / biff / kjøttdeig osv) og drukket vann/grønn te / cola light i 8 dager nå. En god del majones til hører med, spesielt til baconet og eggene ;)

Nuppe sa for siden:

JEG VIL OGSÅ VÆRE MED!!! :D Er det sånn at karbene får jeg fra grønsakene?
Er det noen grønsaker man styrer unna?

Kan en dag se sånn ut ; frokost 2 egg 3 striper bacon, majones
lunch: 1 kyllinglår
middag : hjemmelagde kjøttboller av kjøttdeig og egg med tacokrydder , et par sjampingjonger, et par cherrytomat
kvelds: kyllinglår eller egg og bacon

jeg er veldig forelska i kaffe med kremfløte, men jeg er absolutt villig til å kutte ut alle meieriprodukter... kan man bytte majonesen mot fløte?

Huff, jeg er ikke inne i tellinga enda...

Nuppe sa for siden:

Skjer visst ikke så mye i denne tråden...

Jabba sa for siden:

Legger man på seg igjen hvis man etter en stund på Fettfestivalen begynner å spise ketolyse -ish (altså inkl. grønnsaker)???

Helt umulig å si! Jeg har ikke hørt at noen har opplevd det, men du bør uansett innføre grønnsaker o.l forsiktig igjen. Litt og litt! Jeg skulle foreberede meg til en glukosebelasting ved å gå opp til ca hundre gram kh om dagen, og jeg fikk litt dårlig tid, så jeg gikk opp tre kg, det er jo ikke mye, og jeg går dem ned igjen nå, men ingen andre som jeg vet om gikk opp -klart, man skal ta det forsiktig. Man oppdrar jo kroppen sin til et annet toleransenivå :)

Nuppe! Om du skal forstå Fettfestivalen så bør du lese hele tråden!
På fettfestivalen så spiste jeg ingen grønnsaker annet enn litt agurk.
Kylling er for magert, egg og bacon er finfint! Husk på å helle tilbake stekefettet over maten etterpå. Fløte er FYFY, majones er finfint!
Les tråden på ny, så slipper du å stille så fundamentale spørsmål ;).
Dessuten; Fettfestivalen var bare en idé jeg kom på inspirert av bl.a Chunky, Ciss og Skaldeman - eller for den saks skyld steinalderkvinnen/mannen, fullstendig blotta for karber (nesten), og så mye fett som man kunne spise. En platåknuser, altså.
Jeg klarte ikke dette i lengden, enn om jeg føte meg fysisk sett bra, så kjeda jeg meg, på kjøkkenet og under måtltidene. Men, det var veldig bra på mange måter! Jeg fikk babyhud, svetta knapt en dråpe, skarp som en synål, i det hele tatt veldig bra.
Og, sånn helt til slutt, jeg vet ikke hvor lang erfaring du har med lavkarbodietter, men fettfestivalen er for viderkommende, som kjenner kroppen sin godt.

Håper du hadde noe nytte av dette, jeg har drukket fire glass rødivn og er kanskje ikke i mitt ess i skrivende stund.

Paris sa for siden:

Lyst å forklare meg litt dette med proteinmengden - hvorfor det er så viktig og hvor mye den skal ligge på med hensyn på kroppsvekt? Jeg veier 62 kg - hvordan finner jeg ut hvor mye protein jeg trenger?

Dette var helt nytt for meg...

Det står masse om det på forumet. Men 1-2 gram protein pr kg kroppsvekt er det vanlige å regne med. Nærmere to om du er aktiv, og ned mot en om du ikke er det. Overdrevent inntak av proteiner kan være uheldig for vektnedgang ettersom et eventuelt overskudd gjøres om til glukose.

Paris sa for siden:

Men er det ikke slik at protein vanskelig omgjøres til glukose?

Ikke så vidt jeg vet. Hjernen trenger jo litt glukose hver dag, og om det ikke kommer noe via kosten, så omgjør kroppen protein til glukose. Overskuddet må jo gå et eller annet sted. Dette er hva jeg har fått forklart flere ganger, og det er visst en typisk ting å begynne å passe på dersom man står stille på vekta.

Paris sa for siden:

Når man først tror man har taket på dette kostholdet så dukker det opp nye ting:p på tide å bruke mer tid på dette forumet slik som i begynnelsen:o

Gladjenta81 sa for siden:

Vet ikke om denne tråden fortsatt er i live, men jeg prøver meg...
Har stått stille lenge nå, og kom over denne tråden, samt den til Chunky. Jeg lurte bare på om man kan ta Cocosa for å fylle på med fett? Jeg ser at denne fettfestivalen er virkelig verdt å prøve for min del :) Kan trolig ikke bli verre...

Chunky sa for siden:

Vel, vi har vel blitt litt eldre og klokere siden sist :)

Fett er supert for å få opp forbrenningen. Men det er viktig at det kombineres med tilnærmet null karbo. Samtidig må du være obs på å få i deg nok protein.

Vet ikke om jeg vil anbefale cocosa-shots uten samtidig å følge med på at kaloriinntaket er under kontroll. Men et par uker med fettfestival er absolutt verdt å forsøke for å få fart på sakene.

Lykke til!

Takk for svar. Kan eldre og klokere utdypes noe mer? Det hørtes nesten ut som fettfestivalen har opphørt, og alle festivalpass er inndratt igjen? :) Jeg har nemlig lest både denne tråden, og den du startet.

I forhold til protein, så er det nok ingen fare for at jeg ikke får i meg nok. Jeg tror jeg får i meg for mye... Dog er jeg litt dårlig på å sjekke hvor mye jeg faktisk får i meg. I forhold til Cocosa og kaloriinntak, så trodde jeg bare man kunne kjøre på så lenge kh nesten uteble?

Vet du hvor mye Ketolyse-pølsene innholder i forhold til fett og protein?

Synes forøvrig at festivalen skal settes i gang igjen. I hvert fall hvis fett+protein-karbohydrater=vektnedgang :)

Yonah sa for siden:

Poenget er at om du siser for MYE fett, så vil kroppen forbrenne fettet fra maten og få nok energi fra den uten å bruke av sitt eget kroppsfett.

Regn litt på det, hvor mye kalorier det blir fra maten din. Kalorier betyr ikke alt, men spiser du FOR mye, så vil jo ikke kroppen gidde å bruke av kroppsfettet;)

Ah, slik å forstå :) Da skjønner jeg. Noen ganger må man rett og slett ha ting inn med teskje :spisesnakDet er kanskje derfor jeg har stått stille en stund, eller at jeg rett og slett har spist for lite...?

Dersom jeg ikke tilfører noe annet fett enn smør ved steking og spise kjøtt som det er fett på, så vil jeg trolig ikke gå over grensen. Eller?

Carisma sa for siden:

Jeg har begynt med te med cocosa (en drøy ts) i minst to ganger om dagen, og jeg følger ikke med på kaloriene utover det. Litt fløte sniker seg inn, smør selvfølgelig, gjerne brie eller camembert. Nakkekoteletter, Laks. Majones. Sparer ikke på fettet. Og ENDELIG har vekta begynt å røre på seg! Det eneste jeg har endret er å tilføre mer rent fett. Så jeg er ikke enig :nei:
Ligger forøvrig en plass mellom 15 og 25g karbo pr dag, litt fra og til.

Det var godt å høre, for jeg holder også på med te og Cocosa :) Det ser ut til at jeg må bare teste litt. Har virkelig lyst til å teste ut denne fettfestivalen, for jeg har stått stille lenge nå. I tillegg skal jeg gå ned på karboene.

Jeg gikk ned i starten, men nå går det veldig sakte, og litt opp og ned. Har liksom spist det samme hele tiden. Spiser salat til lunsj og oftes nakkekoteletter med brokkoli til middag. Noen som ser noe konkret feil ved det jeg spiser, eller ikke spiser? Svar mottas med takk. For jeg har noen flere kilo som skal bort fra denne kroppen...

Chunky sa for siden:

Min teori bak fettfestivalen, så vidt jeg husker, var å ligge på tilnærmet nullkarbo, akkurat nok protein til å opprettholde muskelmassen, og hovedsaklig bruke fett som energi.

Fortsatt tilstreber jeg nullkarbo, i praksis 0-25 gram per dag. Karbohydratene kommer i all hovedsak fra grønnsaker, "uungåelige" tilsetninger som i sennep o.l., samt fra rømme og fløte. Men jeg har byttet ut en del av fettet med protein, ganske enkelt fordi det er mer tilfredsstillende i matveien. Kaloriinntaket er stort sett det samme eller litt over. Hvis jeg skulle få behov for å gå ned igjen, ville jeg nok tatt en ny runde med noe mer fett og mindre protein. Men jeg ville ikke økt kaloriinntaket totalt sett, heller tvert i mot. Du kan bruke lavkarbo til å tåle et noe høyere kaloriinntak, eller til å gå ned i vekt. Men du kan ikke gjøre begge deler samtidig. Det er i hvert fall hva jeg tror. Men jeg har helt sikkert ikke fasiten for alle :)

Carisma sa for siden:

Det er der jeg er litt uenig. Men først og fremst for de som har sultet kroppen mye tidligere. Hvis man har en kropp som er vant til å spare på all energi må man gi i overflod for at den skal snu om. Og så lenge man passer på å ikke starte insulinutslipp ved å få høyt blodsukker, så bør det ikke være noen umiddelbar fare. Jeg merker hvertfall veldig godt selv at det går bedre å spise for mye enn for lite.

LilleM0r sa for siden:

Jeg er enig i det Chunky skriver - gjennom egen erfaring!
Jeg går ikke ned et gram dersom kaloriinntaket blir for stort, så dersom jeg skal ned, må jeg redusere på det totale inntaket av kalorier.
Og det sliter jeg med, etter nesten to år på lavkarbo har jeg nesten ikke tatt av noe - men jeg har heller ikke lagt på meg.
Noe jeg sikkert hadde gjort om jeg hadde fortsatt mitt opprinnelige kosthold!

Så nå driver jeg et nytt prosjekt - tilnærmet 0 i karbo, spiser masse proteiner og naturlig fett. Det vil si at jeg er ikke redd for fettet - men tilsetter heller ikke unaturlig mye. Passer på porsjonene og småspising om kvelden....slikmat totalt kaloriinntak ikke overstiger 1800 pr. dag.
Jeg er god og mett, men heller ikke mer.
I tillegg så trener jeg hver dag - dvs akkurat nå er detJillian Michaels 30 Days Shred:p

Håper dette gir meg resultater nå :rolleyes:

Takker for svar :)
Jeg skal virkelig se på dette når jeg setter i gang. Jeg har funnet ut av at jeg trolig ikke kommer til å tape på og prøve. Har stått stille lenge, så noe må jeg jo gjøre for og komme i gang igjen :)

Kanskje sa for siden:

Hvor selges denne teen? Er den god, trenger den søtning? søtning er jo fy.

Rin sa for siden:

Base-te finnes på Helios og en del andre helsekostforretninger. Om du ikke ser en som heter base-te, fungerer nesten helt sikkert hva som helst med løvetann i til samme formål. De er ikke akkurat nytelses-teer, synes jeg - ikke vond smak, men ikke god heller. Smaker omtrent ingenting. :cool:

Kanskje sa for siden:

Nå har jeg lest gjennom hele tråden her :-)

Funderer på å prøve fakir metoden, (men er usikker enda på om magen min tåler fettmengden, siden jeg er dårlig for tiden, så jeg skal se det an litt)

Slik jeg forstår forskjellen på ketolysekuren og fakir, er at
Fløte
Rømme
CF
Ost
er fy.

Og at man spiser enten ingen - eller veldig lite grønnsaker.

Nå er jo grensen min på ketolyse omtrent 15 g karbo. Men på fakir så er det minst mulig - ned mot null?

Planen var å prøve dette et par uker for å se om jeg får vektnedgangen til å begynne igjen, siden jeg bare gikk ned de 2 - ukene, og ikke mer . Så jeg begynner å bli klar for å få fart på sakene igjen.

Men det blir tøft altså, å kutte fløten, hehe, det er jo sååååå godt med litt fløte i steikepannen eller i kaffekoppen :rodme:

Mener å ha lest her (eller i en annen tråd om fakir som jeg leser) at kokosmelk er ok?

Hva tror dere, har jeg forstått tingene riktig her?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.