Jeg har fulgt ketolysekuren i ti dager nå, og vekta står bom stille. (Om morgenen 17. mai veide jeg riktignok 500 gram mindre enn dagen før, men den dagen spiste jeg litt mer karbo enn det som er tillatt - uten at det ble noen voldsom overdrivelse, 100 karber kanskje? - og dagen etter var jeg tilbake til utgangspunktet.)
Hva bør jeg prøve å endre på først, tror dere? Slik tenker jeg selv:
Jeg drikker et par små kopper kaffe om dagen, og tenkte å prøve å kutte ut dem i første omgang. Hvor raskt kan jeg regne med å se resultater dersom det er kaffen som er problemet?
Jeg bruker også en god del rømme; hvis ikke kaffekutten gir resultater prøver jeg å droppe rømmen. Regnes smør som melkeprodukt også?
Jeg drikker nok vann (minst 3 liter daglig), får det vesentligste av karbene fra grønnsaker som vokser over jorda, og spiser minst 2000 kalorier daglig hvorav minst 75% fett. Så hvorfor går jeg ikke ned?
Du har bare holdt på i 10 dager, det er jo ikke noe. Ikke hør på de som går ned flere kilo de første ukene, det er ikke slik for alle.
Og det kan jo ha litt å si hvor mye man skal ned, skal man ned 5kg kan det være at det tar lengere tid.
De fleste tåler smør, men bl.a jeg tåler ikke rømme og fløte uten å få stilstand, men ikke kutt ut slike ting før du har stått stille i ukesvis.
Og husk at selv om vekta ikke rører på seg, så kan målene dine endre seg!
Gi ketylose 3 måneder før du tenker noe hit eller dit.
Jeg tror ikke målene er endret, buksene strammer iallfall like mye som før...
Jeg skal ikke ned mer enn 6 kilo, men jeg har prøvd i mange måneder med "generell lavkarbo" uten hell, det er derfor jeg prøver ketolyse for å se om det kan sette fart i sakene.
Bare en tanke, jeg har ikke mye peiling egentlig, så du får ta det jeg sier som bare en tanke, og ikke noen fasit.
Du skriver du skal ned ca 6 kg, og du har holdt på med generell lavkarbo lenge uten å gå ned. Kanskje du må gi kroppen litt "sjokk" for å få i gang forbrenninga. F.eks. øke vesentlig på kaloriinntaket og spesielt fettet. Eller "opp-karbe" ved å spise MYE karbo i løpet av et par dager. Sånn at du forrykker balansen litt, og kommer inn på riktig spor.
Jeg tror nok jeg ville prøvd noe sånt, for antagelig er kroppen din vant med å leve lavkarbo, og den er vant med det kaloriinntaket du har. Og for kroppen er det et mål i seg selv å holde stabil vekt. Kroppen vil ikke gi slipp på kiloene, kjekt å ha i tilfelle krise. Særlig når du har så få kilo som skal av.
Men som sagt, dette er bare mine tanker, jeg har ingen vitenskap eller teori til å støtte det, annet enn at jeg syns det hørtes smart ut. :)
Det er det jeg gjør nå (ketolyse). Jeg spiser MYE mer fett enn før, og mange flere kalorier, men det hjelper tydeligvis ikke (ennå ihvertfall, jeg tar høyde for at det kan ta litt mer tid enn jeg forventet).
Det har jeg også prøvd (langhelg hos svigers med masse brød og kaker og slikt), med samme resultat - det vil si, jeg gikk selvfølgelig opp.
Det kan hende at du må se litt på kaloriene også. Noen må det. Hvor mye veier du og hvor høy er du? Det kan hende at kroppen er fornøyd med hvordan den er nå, og da blir det litt vanskeligere.
10 dager er ingenting. Ikke stress! Ikke gidd å tell kalorier, kostholdet er bra nok i seg selv. Hvis jeg skulle anbefalt noe, så ville det vært litt trening. Trening er det som forbedrer insulinfølsomheten din best av alt, og gir også en høyere forbrenning etter hvert. Sjekk ut treningsforumet her inne. Lykke til!
Dette er virkelig et supert forum altså, så mange og raske svar. :)
100 gram karbo var kun på 17. mai. Ellers spiser jeg 15-20 gram. Og aldri i verden om jeg ville blitt mett av 1200 kcal - spiser jeg 2000 er jeg faktisk småsulten da også, og jeg spiser gjerne mer. Jeg kan faktisk ikke si at jeg kjenner igjen dette at man blir så veldig mett av fett. Det jeg blir mest og best mett av er grønnsaker, men det kan jeg jo ikke spise så mye av nå... Jeg har ikke ketosestiks, jeg vet faktisk ikke om det går an å få tak i dem her heller (jeg bor i Frankrike).
Jeg tror du er inne på noe her. Den vekten jeg har nå synes å være en terskel. Jeg er 169 cm høy og veier 66 kilo. Høsten 2007 gikk jeg ned fra 72 til 60 kilo ved hjelp av en ekstrem lavkarbo-lavfett-kur og var superfornøyd, men den kuren orker jeg ikke flere ganger. De seks kiloene jeg har lagt på meg igjen har kommet i rykk og napp - jeg holder vekta når jeg spiser "generell lavkarbo", men alle utskeielser (ferier, seminarer etc.) medfører rask vektoppgang.
Ja, det var det, da... Jeg er dessverre IKKE glad i å trene, og jeg har en rimelig full agenda fra før (lang arbeidsdag og lang reisevei). Jeg ser godt poenget, men tviler rett og slett på at jeg klarer å få presset inn trening i min allerede travle hverdag når jeg i utgangspunktet ikke er motivert.
Det er jeg ikke enig i, men hver sin mening. Jeg lå på mellm 3000 og 4000 kcal da jeg slanket med med Skaldeman, og raste ned 10 kg på 8 uker uten å trene. 1200 kcal er sultgrense, spør du meg. Til og med Grete Roede anbefaler oppimot 2000 kcal daglig nå for slankere. Da jeg gikk på GR-kurs i 2005 fikk jeg beskjed om å ligge på 2200 kcal i døgnet av kurslederen ...
Jeg er også uenig i at de som skal ned noen få kg ikke kan slanke seg med et ketolysekosthold. Jeg ser Torkil anbefaler det til de som skal ned mer, men skjønner ikke hvorfor. Etter min mening har ALLE slankere og også de som ikke skal ned i vekt, godt av et slikt kosthold.
Ketolyse funker ikke for meg - jeg har gått på den i 4 mnd og vekt og magemål står bom stille, om det ikke har gått oppover, og energinivået er på minussiden.
Så det ser ut som om ikke alt funker på alle...
Ha! 1200 til 1400 kcal om dagen?? Hvis man klarer DET, på kaloritellingskur, da raser man jo ned i vekt! Hvis man må telle kalorier uansett, og holde seg til SÅ lite, ja da lurer jeg på om det er verdt det å gå på ketolysekur? Da ville jeg vurdert om ikke det er lettere å kun telle kalorier, uten å måtte holde seg unna karber....
Til sammenligning spiste jeg et måltid med ca 1100kcal til frokost i dag.
Hva er vitsen med å sulte seg? Selv om man kanskje føler seg "mett", så er 1400kcal så lite at man i praksis snakker om sult uansett. Hvis man ikke er 1,30 høy og aldri beveger seg da.
Hvis du har prøvd dette samt spist over 100 g karbo 17. mai i løpet av 10 dager, vil jeg si at du faktisk ikke har holdt ketlysekuren.
Og det er årsaken til at du ikke går ned.
Ketolysekuren krever troskap mot kuren i 4 uker før du kan starte å utforske litt. Å "jukse" på denne kuren vil gi større konsekvenser enn en vanelig lavkalorikur.
Hallo
Gikk på grete rode for 30 år siden , da var kalori-inntaket der 1200 kal om dagen, gikk ned 26 kilo på 3 mnd , men da var det 1 1/2 time minst ved siden av hver dag. Men dette her med karbo har noe med innsulinresistent å gjøre.Og man teller ikke kalorier på denne kuren her men karbohydrater , og passer på å få i seg annbefalt mengde av proteiner og fett, automatisk klarer du ikke å komme opp i mer, for du blir så mett av denne mengden og hele søtbehovet er borte.
Jeg spiste nettopp frokost som inneholdt 900 kcal. Jeg spiser alt fra 150g - 180 gram fett hver dag. Og da sier det seg selv at det blir en del kcal. Jeg har ligget på alt fra 1900-3000 i løpet av året som jeg har drevet med atkins/ketolyse osv.
Det kan virke som du ikke har kommet helt til optimal fettfrigjøring enda, i og med at du ikke blir mett. Det som bestemmer om du er mett eller sulten, er hvor mye energi som er tilgjengelig for kroppen. Dette bestemmes av hva du spiser og hvor mye energi som frigjøres fra fettlagrene dine. Fettfrigjøringen er ofte ikke helt oppdatert før etter ca 4 ukers tid i ketose.
Spiser du mye karbohydrater, har du en stor insulinutskillelse. Over tid vil insulinmetabolismen bli sliten, og du kan f.eks begynne å bli overvektig, få diabetes, betennelser, PCOS eller andre "sykdommer" knyttet til en sliten insulinproduksjon. Slitasjen varierer fra person til person, noe som forklarer hvordan noen kan leve hele livet på brødmat og ha det ganske ok (og ikke får diabetes før de er 70 år), mens andre blir syke tidlig og dør av f.eks hjertesykdom. Dette kan du fikse ved å leve lavkarbo, men det tar jo tid å fikse en skakkjørt metabolisme/forbrenning.
Hvis du er overvektig i dagens samfunn, er det stort sett fordi du ikke tåler karbohydrater noe særlig bra, og vårt "norske kosthold" (eller franske:o) gjør deg syk. Og hvis du har gått på en sultekur - - - ja, da har kroppen din virkelig fått kjørt seg, og du har litt å rette opp i!
Hva var poenget igjen...jo, vekten - du er jo ikke overvektig, men vil likevel ned i vekt. Dette er selvfølgelig mulig (selv om jeg personlig ikke er fan av å presse seg lenger ned enn nødvendig) og et ketogent kosthold er den beste måten å gå ned i fettprosent på, uansett utgangspunkt.
Men selvfølgelig vil det gå saktere hvis du ikke har mye å ta av! Det vil antakelig være vanskeligere uten trening, selv om jeg er enig i at man ikke skal stresse med å få trent hele tida. Selv har jeg opplevd forskjellen mellom å gå ned i vekt i ketose med og uten trening, og det er 2 totalt forskjellige verdener. :D
Når det gjelder de evinnelige kaloriene, så er det en ganske innivklet prosess. Bottom line er at det ikke er så relevant å telle kalorier på en ketogent kosthol, fordi kroppen vil stabilisere seg selv. I studier har man sett at folk som spiser lavkarbo kan gå ned i vekt selv om de spiser mye mer enn dette magiske tallet 2000 kalorier - fordi kroppen setter opp turtallet og tvinger deg til å bli mer aktiv, produsere mer varme osv. Dette er det en egen tråd om her: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656
Javisst, om man følger en kaloritellingskur, så :)
Men hvisd jeg spiser baconcrisp, peanøtter, fløte, smør og bacon hver dag, så ligger jeg laaangt over 1800 ;)
Jeg vil si det kommer an på hvor kaloriene kommer i fra. Dersom kaloriteorien hadde fungert, så burde jeg ha gått ned mange kilo denne vinteren, jeg har spist langt under 200kcl daglig, men mye av kaloriene har kommet av stivelse og annet sukker. Men jeg har altså gått opp 10kg, og i følge min vekt og bevegelse er mitt vedlikeholdsbehov på 2600kcl. Nå spiser jeg 2500-3000kck om dagen og går ned i vekt. Og jeg har ingen problemer med å komme opp i de mengdene med kalorier, de kommer fra fett og proteiner. Dersom man spiser fett kjøtt, heller over litt stekesjy som inneholder fettet fra stekingen, ja da blir det en del kalorier. Nå følger jeg Skaldeman og spise mindre gørnt enn deg som går på ketylose, men ikke mye mindre, 3 karber x4 fra grønnsaker, evt noe av det fra creme fraiche.
Men jeg ser at det helt fint går an å bare få i seg 1400kcl/15-18karber på ketylose, og enda bli veldig mett! For jeg hadde også noen slike dager før jeg gikk i gang med Skaldeman.
Man blir skitmett hvist man setter sammen maten riktig. En lunsj hos meg består foreks,av 200 gr rensete reker eller 200 gr av kjøtt fisk osv. 100 gr isbergsalat, 100 gr tomat , 100 gr gauda fet, 30 gr paprika og 2 spiseskjeer romme med 2.3 dråper søtstoff i. Det blir den store bollen med rekesalat , hvem klarer mer .bare et eks.
Tror du misforsto nå, jeg spiser nemlig masse fett nå og går ned i vekt, i vinter åt jeg masse karber, og lite fett og lite kalorier og gikk OPP i vekt;)
Alt har med sammensetningen å gjøre ja. Spiser jeg for mye fett og lite karber ( viktig med den kombinasjonen, for mye fett og mye karber lagrer fett) vil jeg gå ned og i verste fall få fettdiarè.
Jeg tror at mange har mistet evnen til å føle sult. Kanskje spesielt kvinner. Mange jenter er nærmest oppdratt til å pirke i maten og undertrykke sult-følelsen.
Jeg har en basis-forbrenning på 3000 kcal i døgnet. Mer hvis jeg trener.
Nemlig. Da jeg gikk på GR-kurs for 3-4 år siden ble jeg plassert i diett 5 eller noe sånt, den høyeste, og da skulle jeg ha 2500 kcal om dag. (Fordi mitt basisbehov er på over 3000).
Ja, så da mener du at man fint kan spise 3000kcl i døgnet uten å bli stappemtt og gå ned i vekt? For det er det jeg vil frem til, at mange av oss her inne fint kan spise mange kalorier uten å bli stappmett, men fortsatt gå ned i vekt.
Jeg hadde nok også som deg blitt stappmett av den lunsjen med hele 200g reker, 2ss rømme og hele 100g ost i tillegg til masse grønt. Forskjellen fra mine måltider er nok at jeg spiser mindre mat i mengde og mere fett og blir like mett. 200g reker er jo fryktelig mange proteiner, jeg spiser sjelden 200g kjøtt/fisk til et måltid..
VI er bare forskjellige og det er viktig å påpeke, slik at ingen nybegynner her begynner å teller kalorier og tror de spiser for mye kalorier, når kaloriene egentlig ikke betyr noe som helst.
Generelt vil jeg påstå at enhver slankekur eller opplegg som setter en fast kalorigrense er en useriøs kur som man bør holde seg langt unna! Jeg betviler at ketolysekuren har en slik grense. Ikke en gang Grete Roede har det. Libra derimot...
Vi er alle ulike og har ulikt behov. For meg ville 1200 kcal i døgnet være sultekur. Rett og slett. Og kroppen ville ikke likt det, og satt på alt som var av bremser og satt seg i kriseberedskap. For meg ville det være langt under halvparten av mitt behov, i en stillesittende jobb og med moderat mosjon.
Hei:) Jeg teller ikke noenting, og jeg veier ikke maten. Holder meg bare til lite karber og mye fett og proteiner. Jeg trimmer litt innimellom, og da går jeg runder på 10-15 km. Drikker mye vann, men hvor mye vet jeg ikke sikkert. Har bare en flaske jeg fyller flere ganger daglig. Dette funker for meg, og i dag kom jeg inn i enda ei bukse til!:D Det er generelt for mye karber i kostholdet hos de fleste i dagens samfunn. Det blir brukt mye som "fyll" i alle retter. Dette kan umulig være bra! Flere jeg har hørt om med diabetes må endre medisinering eller slutte helt, etter å ha gått på karbfattig kosthold en stund. Selv har jeg ligget høyt, oppunder 6 eller rundt 6 i blodglukose, og nå ligger jeg på rundt 4,3-4,5. Det burde strebes etter et karbfattig kosthold hos alle! Ved å ligge høyt i blodsukker i lang tid, og ha store svingninger, kan man få mange uheldige senvirkninger som bl. a. går på syn, sirkulasjon og nerver. Ingen ønskesituasjon det...
Er helt enig med deg , veier du mye tåler du mer kalorier. Jeg gikk også på GR kurs men det er mange år siden ,jeg veide da 93 kg og fikk beskjed om å ligge på 1200 kal om dagen. Gikk ned 26 kilo på 3 mnd men da gikk jeg 1 1/2 time hver dag. Der er det treningen som stopper meg og det å telle kalorier gidder jeg heller ikke, nå passer jeg bare på å få i meg det jeg skal ha og bli mett.
Er helt enig med deg , men har gått på dette her i bare 3 uker derfor veier jeg maten og passer på karbo.så får jeg nok fingerfilingen på det etterhvert.
Har bare gått på ketolyse siden 13. april jeg også, men føler at det blir mye stress, og unaturlig, om jeg skal veie og telle. Har testet med ketostix noen få ganger, og er i ketose. Men de som ønsker å veie og å telle må få lov til det. Man må gjøre det som passer en best - det er da man har det best med seg selv!:D
Ja er enig med deg i alt det , det har jo en del med alder, vekt og aktivitet å gjøre. Når du blir eldre og er mest inaktiv trenger du ikke så mange kalorier daglig for å holde vekten stabil.Når det gjelder rekene var det bare et eksempel, for den dagen var et måltid rømmegrøt, å da måtte jeg ha så mye for å få i meg nok proteiner. Så det varierer jo fra dag til dag ettersom hva jeg spiser til de forskjellige måltidene, så spiser jeg mye fett til noen måltider må jeg ta igjen proteiner på de andre. Karbo fordeler jeg jamt over.Disse slankegreiene er ikke bare bare.:o
Hva grete roede anbefaler ang. kcalgrense har mye å si hvor stor man er.. Den dag i dag blir jeg anbefalt 1600 kcal med mine 90kg.
Og som det ble nevnt, det har stor betydning hvor kaloriene kommer fra..
Jeg teller ikke, veier bare til jeg har en feeling på det, men når jeg legger det inn på mat på data kommer automatisk kaloriene opp sammen med det andre, det er derfor jeg vet hvor mye det er.Det er karbo, proteiner og fett jeg er ute etter.
Jeg var visst litt utydelig der. Langhelgen var før jeg begynte på ketolyse, men mens jeg ellers spiste "generell lavkarbo". 17. mai er den eneste utskeielsen jeg har hatt på disse 10 dagene.
Dette (og resten av innlegget ditt) var interessant. Kanskje det er her hunden ligger begravet? Jeg har vært inn og ut av ketose lenge (på "generell lavkarbo" med en del utskeielser), men jeg har neppe vært i ketose i fire uker i strekk siden høsten 2007.
Det er dette jeg har gjort også, det jeg kaller "generell lavkarbo", men jeg går altså ikke ned i vekt på denne måten og så snart jeg skeier ut litt går jeg opp, så totalen blir en sakte, men sikker vektøkning.
Jeg lover å smøre meg med tålmodighet og ikke gi opp ennå, jeg hadde bare inntrykk av at de fleste gikk mest ned i begynnelsen og er litt overrasket over at vekta står helt fullstendig stille med så lite karbo som 15 gram pr dag.
Da er jeg allerede oppe i over 1600 kcal ifølge FitDay, og enda har jeg ikke spist middag. Jeg kan ikke med min beste vilje se hvordan jeg skulle kunne leve på 12-1300 kcal om dagen uten å være konstant sulten.
Selv om det har vært sagt tidligere i tråden nevner jeg det igjen. På ketolyse skal man ikke følge med hvor mange kalorier man spiser!!!!! Man må følge med at det ikke blir for mye karbohydrater og at man får i seg tilstrekkelig med fett! Og for min del kunne jeg ikke skeie noe ut de fire første ukene, da ble det vektoppgang. Fulgte kuren til punkt å prikke.
Jeg har ikke gjort det heller, jeg nevnte det bare siden det ble en diskusjon om det i denne tråden. (Dvs, jeg ser jo på FitDay hvor mange det blir, men jeg har ikke forsøkt å begrense antall kalorier.) Jeg har spist mer enn 2000 kcal hver dag, noen dager mye mer.
Det er jo ikke rart at du ikke kan spise stort mer , du har jo tatt stort sett alt med fett 145,6 gr og bare
karbo pluss bare 69,1 gr proteine
Dette stemmer ikke med ketolysekuren. for lite karbo litt for mye fett og for lite proteiner.Var inne på mat på data og la inn maten din og kom til dette resultatet.
Jeg setter sammen maten på en helt annen måte, men der gjør vi jo alle forskjellig.
Sånn ser min liste ut idag, når det gjelder 100 gr seterrømme og 50 gr fløte så kokte jeg rømmegrøt av det,derfor så stor porsjon med reker for å få opp protein.
2 stk fiberrik med solsikke
2 stk kokt egg
250gr tomat
30 gr paprika
50 gr isbergalat
15 gr seterrømme til dressing
300 gr kokte reker
30 gr kalkun røkt pålegg
100 gr seterrømme
50 gr fløte
Pluss ketolysetablettene
Dette ble : 1150 kal, 100,1gr protein, 76,5 gr fett og 14,7 gr karbo.
Mer klarer ikke jeg å få i meg om dagen.
Sendte spørsmål til Torkild 1 uke etter at jeg begynte på kuren med hele dagslisten med mat som var nogenlunde lik den her om hvordan om hvordan sammensettingen så ut . Han svarte meg at den så fin ut , men vist jeg ikke gikk ned ville han ha kuttet ut et egg. Nå spørs det jo hvor mye en veier og da ,men jeg veide da 110 kg. Gikk ned 5 kilo de første 14 dagene, har veiedag igjen imorgen.
Kaloriene bryr jeg meg ikke om ,men de står nå der når en legger maten inn, derfor tok jeg med det.
Dessuten er det nå sånn at inni er vi ikke alle like.
Forskjellige kropper er skrudd sammen på ulik måte, og reagerer forskjellig på forskjellige ting.
Det er vel også litt av grunnen til at noen blir overvektige mens andre er syltynne uansett hvor mye de spiser?
Ketolyse er en ganske ekstrem diett som nok ikke passer for alle kropper - jeg tipper f.eks. at min kropp blir stresset av alt for lite karbohydrater og dermed vil fettet sitte likegodt.
Dere som sier at Torkil ikke sier noe om kalorier kan umulig ha lest boken. Der står det både at forbrenning og inntak må være et regnestykke som går i minus. Og det står også forslag til ulike dagsmenyer som ikke ligger på veldig mange kalorier pr dag hvertfall. Og i tillegg noen forslag til tiltak om man ikke går ned i vekt, deriblant å redusere kaloriinntaket ned mot 1000 (!) kcal daglig en periode. Jeg lånte selv bare boka på biblioteket så jeg kan ikke referere til sidetall, men det bør jo noen andre her klare?
Huff ... Jeg har mye mer tro på Skaldemans fettøkningsgreie (jeg husker ikke hva han kaller det) om man ikke går ned i vekt, enn å gå ned i 1000 kcal daglig, det høres jo helt absurd ut.
Du har helt rett , 1200 til 1400 kal pr dag , selvsagt er det induviduelt.
Jeg klarer ikke komme opp i det , se på menyen min over, jeg klarer ikke spise mer enn at jeg blir mett . Setter man sammen maten riktig kan det bli mye mat om dagen, jeg fordeler dette på 4 måltider. Det er riktig at en kan gå litt ned en kort periode vist ikke vekten vil ned. Står i boken at du kan redusere karboinntaket ned til 10 gr en 2 til 3 dager hvist vekten står still, men ikke lenger.Se lenger oppe på et annet innlegg fra meg hvad svar jeg fikk på en meny jeg sendte til Torkil.
Det er noen som mener det er å sulte seg ,men kan jo ikke sitte å true i seg når en ikke orker mer..
Helt enig i at 1200 kcal er for lite per dag. Kroppen vår trenger nærmere 1500 kcal bare for å opprettholde basalmetabolismen. Den skal jo fungere også, ikke bare bli tynn. Jeg går aldri under dette.
I innlegg #20 i den diskusjonen du henviser til sier jo Pål det samme som meg? Energi inn og ut må være et regnestykke som ikke går i pluss. Men det er klart om man ved å spise på denne måten også får høyere kroppstemperatur, økt energi som omsettes i mosjon osv så vil man jo gå ned ved å spise mer kalorier enn før når man var inaktiv.
Problemet kommer vel gjerne om man ikke opplever økt energi/ikke klarer eller orker å trene, eller har en spiseforstyrrelse og ikke kjenner kroppens egne sult/metthetssignaler og ellers er vant til å overspise. Da overspiser man gjerne på denne kuren også. Og om man da overspiser på mer kaloririke matvarer enn man har gjort før så går man gjerne opp i vekt uansett hvor lite karber man får i seg. :egen erfaring:
Men det jeg ville fram til er dette sitatet: "Rent fysiologisk så er det ikke nødvendig å telle kalorier for å gå ned i vekt, kroppen styer dette selv så lenge den ikke er i en "fettlagringsmodus." Å fokusere på kalorier, synes jeg skaper en usunn holdning til kropp og helse."
Alle både ketolyse, skaldeman og flere fokuserer så vidt jeg vet på at når du kutter karbene og tilfører fett er det så og si umulig for kroppen å utnytte fettet til lagring, fordi det er insulinet som forårsakes av mye karbohydrater som sørger for fettlagringa.
Dersom man legger på seg på dette kostholdet spiser man enten for mye karber, eller man spiser så lite totalt at kroppen går i sparemodus.
Jeg vil foreslå trening. Øk muskelmassen din, så øker fettforbrenningen. Det tar 20 minutter 3 ganger i uken. Kjøp deg noen armhevings håndtak og ta armhevinger. + ta tak i et par vaskebøtter/unger eller lignende og ta noen knebøyinger. Da får du trent de største muskelmassene. Har du ikke tid til dette har du jammen tett programm :)
Jeg trener 3 ganger i uka mens jeg er på ketolyse, klarer ikke noe kondisjonstrening, men lett vekttrening går greit. Bare passe på å få i meg nok proteiner. Har gått ned 6 kg på 2 uker, og jeg var ikke veldig overvektig fra før av. Spiser masse kalorier også (teller ikke annet enn karber så vet ikke hvor mye)
helt riktig, jeg regner 3,4 gr på fiberrik .og jeg ligger på rundt 15 gr karbo om dagen , etter 1 måned kan en prøve å oke til 20 gr, vist en fortsatt er i ketose med det, kan vi bruke det.
Har nå gått ned 6,2 kg på 3 uker så jeg har funnet min formel.
Mett får i meg variert kost å næring, å går ned.
DE HAR RETTET OPP FEILENE NÅ, SÅ GÅ INN, LEGG INN MÅLTIDENE MINE ,SÅ SER DU AT ALT JEG HAR SKREVET OPP STEMMER.
Regner med du har regnet ut karbohydratene, men har du sjekket om du bruker bacon med sukker eller annet tilsatt?
Jeg har funnet ut at det er mye rart i bacon nemmelig. :mumle:
Du bør nok gi kuren en stund til, iallefall du som ikke skal ned så mye!
Ja, det er feil i listen her inne også...
Jeg tror deg jeg altså, ingen vits i å rope. ;)
Ville bare sette en nb bak fiberrikene, så ikke nye på kuren tror de kan spise det.
Jeg bruker ikke opp karbene på å spise det iallefall.
Savner ikke brød/knekkebrød i det hele tatt jeg.
Men jeg har laget knekkebrød selv for å prøve, de var ok og med veldig lite karber. :)
Jeg har gått på ketolyse i to uker nå, og jeg er i ganske lik situasjon som deg med hensyn til antall kilo jeg skal ned, ønskelig er ca 10. Jeg trener styrke 3-4 ganger i uka, et fullt styrkeprogram med vekter (dvs. knebøy, markløft, push-up, sit-up, stående roing, triceps, biceps, skulderhev, skulderpress, osv. osv). Men vekta står fremdeles bom stille. Så hva skal jeg da endre på? :confused:
Jeg anbefaler deg å lese dette innlegget, som Gerd - en av veteranene her - la inn i februar. Hele tråden, med tittelen Tåmodighet og slankestress, ligger klistret øverst på ketolyseforumet.
Boka sier at så lenge du er i ketose, så kommer du til å gå ned. Trener du mye styrke så kan det jo være at du lager muskler av fettet ?
Dersom du ikke får utslag på ketose stix'en så er det noen mat forslag i boka som man skal følge
Hallo. Har fått mail fra sætre fabrikker ang fiberrik solsikke , det går 11stk på 100 gr og det var 3,4 gr karbo i et stk fiberrik , det orginale er det mer .
Det går helt greit å bruke 1-2 fiberrik om dagen hvist man vil bruke noen av karbo på det , Torkil bruker det selv også, men det gjør man som man vil med alle og en hver. Dette er svaret jeg har fått av Torkil.
Jeg er vant til det fra før, å bruke mye fiberrik, å jeg synter det er godt med mye meierismor og hvit ost pluss 1-2 skiver kjøttpålegg å mettende.
Det er ingen som roper her ,syntes det er ok med en sånn diskusjon jeg , er vel greit å høre andres meninger , syntes jeg lærer mye av det og tar imot med takk.
Nå har jeg desverre ikke fått målt meg enda, og således fulgt med på eventuelle tap av centimeter her og der. Men det skal jeg sørge for å få gjort rimelig kjapt.. Det kan være som du sier at jeg lager muskler av fettet, og om jeg er i ketose eller ikke varierer veldig fra dag til dag i forhold til stix'ene i alle fall. Nå har jeg ikke hatt utslag i det hele tatt (helt hvit) på flere dager, så da vil jeg vel anta at nei det er jeg ikke. Ketolyse er mye "vanskeligere" enn jeg opprinnelig trodde. :(
Ikke bry deg om fargen på stiksene så sant de har utslag. Du forbrenner ikke mer om stiksene er mørkerød , det betyr at du drikker for lite . Så sant stiksen er rosa er du i ketose.Har sendt mange spørsmål til Torkil i løpet av disse tre ukene ,Det er derfor jeg kan si det jeg sier, det er hans svar til meg. Har ikke noe med at jeg har erfaring for det har jeg ikke ,men som sagt sendt mange spørsmål og fått fine svar fra han . Svarer ikke på noe som jeg ikke har fått svar på gjennom han og ikke svar fra andre heller for det er så mange meninger , men han kan jeg stole på vet.
Er dette alt du spiser på en dag??? Ikke rart du ikke går ned! Kroppen tviholder jo på det den har fordi dette er for lite mat! Er vel ca en frokost for meg dette :D Jeg må opp i 40 gram karber for å gå ned i vekt.
Kan du ikke gå lenger fram å se på matlista mi ,kansje du kan bruke noe av det , den blir hvertfall jeg mett på å går ned. Ifølre både Fedon (leser boka hans nå om dagen, skal gå over til den når jeg er ferdig med ketolyste kuren. men ifølge den spiser du alt for mye proteiner. Ibøkene til både Torkil og Fedon står det 1 til 1,2 gr protein pr kroppsvekt,er du veldig aktiv kan du bruke 1,2 gr kansje litt mer ettersom mye aktiv.
Jeg er ikke aktiv å bruker 1gr protein pr kilovekt Og så bruker jeg 60 til 70 gr fett og 15 g karbo, men etterhvert som jeg går ned reduserer jeg jo litt på proteiner og fett. Skal også prøve å øke karbo til 20 gr om en uke , er jeg i ketose fortsatt med det står jeg der.
Det er jo forskjell på oss mennesker ,noen har vistnok vanskeligere for å komme i ketose, det står en formel i boka til Torkil hvad du skal gjøre en 2-3 dager for å se om du kommer dit.
Jeg har gått ned 6,2 kg nå på 3 uker og jeg har spist meg god å mett på min matliste, som naturlig er litt forskjellig hver dag, men pro, fett,karb ligger ca likt hver dag. Husk du må ned i 15 gr karbo om dagen for å komme i ketolyse.
Jeg gikk fra fullt utslag på 20 karber til hvit stick på under 12 karber. Men jeg bryr meg ikke om fargen på ketosticken, for den sier bare hva som skjer i urining, man kan fint være i ketose uten å få utslag på pinnen;) Jeg går ned i rykk og napp og kroppen tvilholder på kiloene.
Da e vi to...no følger ikke eg denne dietten med tabletter og sånt,men jeg har bare fulgt rådene fra ei venninne om hva man skal og ikke skal spise.
Jeg stapper i meg fet mat uten karbo med god samvittighet,og det eneste eg teller er antall gram karbo.
Eg skal bare ned 6-7 kg,men er av typen som kunne leve på godteri,og spiste nammenamm kvær dag,så du kan trygt si det var en enorm overgang for meg !
Jeg har vært i ketose siden dag 5 (er idag på min 9ende dag) og eg står heeelt i ro på vekt og mål. Kroppen VIL bare ikke ned virke det som. Eg er bent å gå turer oxo,uten noen endring.
No e eg av den medfødt extremt utålmodige typen,men har lovd meg sjøl å være tålmodig å prøve 3-4 uker før eg innser at eg sikker e fra en anna planet,.-.....(for alt som pleie være normalt for andre er aldri det for meg ;)
No har eg ketostix som er fra beige til mørk lilla på måleskalaen. Jeg har ligget på veldig lilla farge ,og skjønner da at jeg drikker for lite. Takk for svar på det forresten. Idag va eg nesten ikke lilla i det hele tatt,og før eg leste denne tråden va eg så skuffa...trudde eg hadde gjort nå galt,men muligens eg bare for en gangs skyld har drukket nok :D
Spiser avokado,rømme, drikker noe fløte,mye koteletter eg og bacon...og noe kålblader med ost,skinke og rømme lag på lag som et smørbrød. Veldi godt;)
Ekte smør og mye fete oster....alt skal være fetest mulig fikk eg tips om :D
No vil eg ned i vekt altså !!! E jo juni snart jo ?!!!???
Om det ikke skjer nåh på 3-4 uke så tar eg første romferge heim igjen :confused:
Hvist du ikke har utslag på stiksen, har du ikke ketoner i urinen og er dermed ikke i ketose .
den sier ikke bare hvad som skjer i urinen, du MÅ ha ketoner i urinen ellers er du ikke i ketose.
Drikk mye.det har også mye å si , for resultatet. Hadde jeg vært deg hadde jeg sett litt på fettmengden også. mange sier du kan pøse på med fett ,nå vet ikke jeg hvad du veier , men jeg veide 110 kg . jeg skulle ha ca 110 gr proteiner og fra 50 til 75 gr fett om dagen.Spurte Torkil om det var ok , han sa lista mi så veldig fin ut , og at jeg tilogmed kunne kutte ut et av eggene hvist jeg ikke gikk ned. har nå gått ned 6,2 kg på 3 uker. Det er så mange meninger og jeg er ingen ekspert , men har fått mange svar av Torkil , ellers hadde jeg ikke svart.
Hvist du går på ketulosekuren er det mange svar her inne som ikke har noe med den kuren å gjøre .Kjøp boken å les den. så skjønner du hvad jeg mener.
Jeg telte i sin tid kalorier på vektklubb.no, der fikk vi ikke
spise mindre enn 1300 pr dag. Da vil kroppen gå i sparemodus. Så jeg holder meg godt over dette også på Ketolyse:o
Det var godt å høre :) da skal jeg la disse stix'ene ligge en stund og heller bare følge med på mål og vekt. Utrolig godt å ha dette forumet med alle dere erfarne og deres gode råd! ;)
Tror det ikke hadde gjort noe om Torkil kunne kommet med noen oppklaringer her. For han kan da virkelig ikke anbefalt noen å leve på rundt 1000kcl om dagen. 50g fett er ikke noe. Og man kommer jo ikke opp 70% fett da, når proteininntaket er 110g!
Altså ligger du på 950-1175 kcal daglig? Det synes til og med jeg var lite.
Jeg ligger på mellom 1100- 1200 kal dette er for min kropp og vekt.Har aldrig lagt på 950 kal pr døgn.Har heller aldrig lagt på 50 prosent fett . Det er for lite.Det som står i boken er at du skal ligge på 50 til 75 prosent fett av samlet protein som igjen skal være 1 til 1,2 gr pr kroppsvekt ,det gjelder hvist du ikke er så aktiv, å jeg er lite aktiv bortsett at jeg prøver å sykle moderat på trimsykkel 1/2 time pr dag. Les boken til Torkil så ser dere at jeg går akkurat etter den , men teller ikke kal, men de står der når legger matlisten min inn på mat på data ,derfor vet jeg hvor mange kal det er. Orker ikke spise mer enn til jeg er mett , hvad er vitsen. Der står også om mengden protein , fett, pluss ketose og stiks. Mange her som protesterer, som ville få seg en støkk. Jeg stoler helt og fullt på Torkil , er helt sikker på at han vet best av alle.
Hei igjen Imse :)
Kan du forklare meg hovedforskjellene mellom Skaldeman og ketolyse? Jeg har forsøkt å lese meg til det her inne på forumet, men har ikke helt fått grepet på forskjellene... Selv har jeg nesten problemer med å komme opp i mer enn 10 karber pr dag. Hva spiser du typisk i løpet av en dag? Takker for svar :D
Hallo.
Jeg har aldrig sagt at jeg lever på 1000 kal om dagen. Jeg lever på 1150 TIL 1200 KAL. Skjønner ikke hvad du får slike tall fra .Se på matlisten min så ser du det . Der står det også 76 GR FETT IKKE 50 SOM DU SKRIVR .Du har en regnemåte som er helt utrolig og din egen fantasi og villeder mange her inne.
Les hvad jeg skriver og hold deg til det. For du kommer med litt for mye galt.
Du må holde deg til fakta.
Regnemåten hennes er det ikke noe galt i. Det er 4 kcal i 1 g karbohydrat, 9 kcal i 1 g fett og hvis jeg ikke husker feil, 4 kcal i 1 g protein. Så når du skriver 110 g protein, 50-75 g fett + 15 g karbohydrater, så blir total kcal slik ho har regnet.
Ja, da spiser du i allefall mere enn 50g fett om dagen, eller mere enn de oppgitte grammene med proteiner. Om man ser på regnestykket som er gjort over her, så blir jo de tallene du oppgav til Torkil 1000kcl + - Jeg ser du har endret innlegget der det sto 50-75 g, og jeg vet du skrev det, for det er ei som qouta deg. Men dette trenger vi ikke krangle om, og roping er helt unødvendig.
Men kaloriene bryr vi oss ikke om, jeg stusser heller på fordelingen, for jeg kan ikke skjønne hvordan man får riktig fordeling med halvparten så mye fett som protein ( i gram ).. De fleste av oss andre må jo spise like mange gram fett som protein for å ende opp på 70-75%fett.
Jeg har ikke en utrolig regnemåte, tror faktisk de fleste her regner som meg.
Selv om vi er på forum ogskriver, så trenger vi ikke å rope og krangle, jeg hadde aldri gjort det i virkeligheten.
Etter svarene du gir andre her inne virker det som du er ekpert på ketolyse. Kan ikke skjønne at du kan gi de råd , veiledning og kritikk som du gjør , når du nå sier at du ikke kan noe med det annet enn det står på forumet her inne. Nei dette blir for galt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.