< Tilbake til oversikten

Dette funker jo ikke?

Areola sa for siden:

Kan jeg spørre om hvilke sidetall dette står på? Jeg sitter med boken nå, og finner det ikke ved å skumme gjennom.. Jeg har den gamle boken da, kanskje det står i den reviderte utgaven?

(Haha, på siden jeg hadde oppe nå, stod at faktisk at kuren kan i teorien gjennomføres uten grønnsaker. (men anbefales med da, selvfølgelig))

Yonah sa for siden:

Jepp, dette stemmer, Maimor sin utregning er helt riktig.
Men nå har Eva65 endret innlegget med antall gram fett, så da får vi respektere det, for var det en feil, så var det en feil, og vi trenger ikke å henge oss opp i det.

Personlig synes jeg det høres lite ut med 76g fett til 110g protein, men funker det for Eva65, så er det helt fint. Det er bare det at det ikke funker for 90% av oss andre.

Eva65 sa for siden:

Nå har du feil igjen. Jeg har oppgitt listen på maten som står lenger framme i forumet ,så gå dit å se før du kritiserer . Har aldrig sagt at jeg spiser 50 gr fett om dagen , jeg har sagt at det står 1 til 1,2 gr proteiner pr kilovekt og 50 til 75 gr fett. Så vanskelig å forstå.Innlegget mitt er ikke endret. Igjen gå litt tilbake til forumet å se på dagslisten med mat . Der står det svart på hvitt, og gjør meg ikke til en løgner.

supha sa for siden:

Kjempeflott hvis det funker for Eva65:) Men jeg synes personlig at det var litt lite fett i forhold til protein. Men det er jo ikke jeg som har gått ned 6 kg i løpet av 2 uker, så jeg skal kanskje ikke si noe:D

Yonah sa for siden:

[quote=Eva65;724298]

Det er derfor jeg sier det jeg har lest andre har sitert fra boka, noe annet kan jeg ikke kommentere, kun det andre har sitert fra boka.
Vi trenger ikke å stille oss i forsvar å krangle om alt vet du;)

Folk her kommer kun med velmente råd og jeg har iallefal ikke ment å hakke på deg, kun påpeke ting jeg lurer på.

Yonah sa for siden:

Jeg kritiserer ikke, du tar det jeg skriver som kritikk. Og det var virkelig ikke meningen. Det var spørsmål til deg. Beklager om jeg har ordlagt meg feil.

Og jeg refererte til de tallene du hadde oppgitt til Torkil, ikke til matlisten din, for den har jeg ikke regnet ut, jeg gikk ut i fra tallene du oppgav til Torkil.

Eva65 sa for siden:

Jeg har ikke endret min liste. Gå og se på matlisten min igjen. der står det svart på hvitt. Og fettet og proteinmengden er den alle går for etter boken til Torkild , så det er ikke bare meg det fungerer for. Men jeg forstår jo nå hvorfor så mange her inne klager at de står stille og ingenting virker. Hvist du leser igjennom forumene så er det en stor prosentandel som har problemer , så noe er galt.

Eva65 sa for siden:

Igjen. Det er tallene på matlisten jeg har oppgitt til Torkil. Skrev opp hele matlisten til han for at han skulle vurdere den og der står fett, proteiner og karbo der også, Tror dere har misforstått alt sammen ,men hvist dere tror jeg lyver så gå og se.

Eva65 sa for siden:

Dere er helt utrolige. Hvem har sagt at jeg har gått ned 6 kg på 2 uker. dere feilsiterer hele tiden , jeg har gått ned 6,2 kg på 3 uker , 3 kg første uken, helt naturlig for da mister vi en del vann, 2 kg andre uken og 1,2 kg 3 uken. Har jeg skrevet 2 uker så har jeg tastet feil ,men skal gå inn å se på det.

Eva65 sa for siden:

Dette her var skikkelig morsomt for idag har jeg hvert i et elendig humør ovenfor alle rundt meg , så nå har jeg endelig fått luftet meg . Nå sitter jeg å ler og har det skikkelig morro. Håper dere også har det.:confused:

scartz sa for siden:

Jeg er bare forvirra.. :p

Gerd sa for siden:

Bare et spørsmål: Hvilke side i boka står dette på?

Jeg blar og blar men finner det ikke :o

Eva65 sa for siden:

Hallo igjen. Nå har jeg gått igjennom alt jeg har skrevet her og det viser seg , jeg har aldrig skrevet at jeg spiser 50 gr fett, men at jeg skulle ha fra 50 til 75 gr fett . men 50 gr har jeg aldrig lagt på . Nå må dere lære dere å lese riktig og ikke beskylde meg for å endre på ting. Den listen jeg refererer til står det 76 gr fett.

Eva65 sa for siden:

Har ikke sagt at han sier at 2000 kal er for mye ,men han anbefaler 1200 til 1400 hundre, men ikke så mye under 1200. Det har jo noe med hvor aktiv en er , aktive mennesker skal selvsagt ha mye mer.
Er en del inne på ketolyse .no der han har svart på alt dette.

Gerd sa for siden:

Så det er ikke ketolyseboka du refererer til?

:)

Eva65 sa for siden:

Vanlige urinstix gir ikke utslag for ketoner og kan derfor ikke brukes ved ketolysekuren. Men man kan kjøpe ketostix for diabetikere som viser ketoner, men ikke med samme grenser og med en annen tid fra dypp til avlasning, så sjekk bruksanvisningen.
Vennlig Hilsen
Torkil

Mistral sa for siden:

OK. Nå har jeg kuttet ut både kaffe og rømme i et par dager. På lørdag spiste jeg under 10 gram karbohydrater bare for å ha prøvd det også, og da gikk jeg faktisk ned 300 gram. I går spiste jeg nøyaktig 15 gram karbohydrater, og i dag var vekta tilbake til utgangspunktet.

Bør jeg prøve å holde meg til 10 gram i noen dager? Og/eller bør jeg også prøve å kutte ut ost? (Da begynner dette å bli vanskelig syns jeg, osten er livredderen når jeg er sulten og ikke kan spise flere karbohydrater.)

Ikke si at jeg bare skal være tålmodig. Jeg er helt sikker på at noe er feil når det ikke skjer NOENTING i løpet av nesten to uker.

Carisma sa for siden:

Du kan jo forsøke deg på det som før ble kalt for Nille-uke her inne? Å kutte ut alle melkeprodukter, søtningsstoffer samt nøtter i en uke for å se om det fungerer. Med andre ord en helt "ren" uke. Det krever jo at man klarer å tenke litt alternativ, men samtidig er det jo bare for en uke. Så kan man gjeninføre det litt etter litt.

Eva65 sa for siden:

Til dere som mener jeg sulteforer meg , det er noen her inne som har brukt det ordet. Har vært inne på forskjellig dataprogram å lagt inn følgende data.

lite aktiv middels aktiv svært aktiv
61-75 år 1770 kal 2030kal 2273 kal
65,3 gr protein 75 gr protein 83 gr protein
60 gr fett 68,9 gr fett 77 gr fett
268,5 gr karbo 304,1 gr karbo 346,2 gr karbo

18-30 år 1986 kal 2249 kal 2560 kal
73,2 gr pro 82,9 gr pro 94,4 gr pro
67,3 gr fett 76,2 gr fett 86,8 gr fett
268,5 gr karbo 304,1 gr karbo 346,2 gr karbo

31-60 år 1938 kal 2201 kal 2488 kal
71,5 gr pro 81,2 gr pro 91,8 gr pro
65,7 gr fett 74,6 gr fett 84,3 gr fett
262,1 gr karbo 297,6 gr karbo 336,5 gr karbo

Dette er anbefalt daglig inntak i en ikke slankefase for å holde vekten stabil . Går vi over dette går vi opp i vekt, ligger vi under går vi ned i vekt.

Det samme gjelder i en slankefase, vi må gå i minus for å gå ned .
1 denne tabellen er det mange karbo, men det er jo fordi dette ikke er i en slankefase. Vi er i en slankefase der vi bare skal ha 15 gr karbo derfor kompenserer vi det med litt mer proteiner og mer fett.
Men allikevel kan foreksempel en person på 30 år med middels aktivitet ikke spise mer en de kaloriene de skal ha for å holde vekten stabil i en ikke slankefase.

Hvist en person på 30 år ,med middels aktivitet, spiser over anbefalt nivå for å holde vekten stabil , eks.3000 kal om dagen, må de gå opp. Spiser de under dagens anbefaling går de ned. Vi skal ikke telle kalorier , men de må allikevel gå i minus, så man kan ikke spise ubegrenset, da går det den gale veien.

Så går vi til mitt eks.
Dame 65 år lite aktiv. For å opprettholde dagens vekt stabil skal jeg ha følgende, henviser til tabellen over. Spiser jeg over dette i en slankefase vil jeg gå opp, da behøver jeg ikke holde på med dette for da bare eser jeg fortsatt ut. Men spiser jeg mindre enn anbefalt går jeg ned, men ligge på rundt 1200 til 1400 kal om dagen for ikke å gå i sparebluss. Derfor legger jeg meg så godt det går an opp mot 1200 , men kan og gå litt over hvist jeg klarer å spise så mye, for mye mat er det sånn som jeg sammensetter den.

Og til Imse, i et sitat her på forumet til meg sier du og flere at dette er sulteforing og at du spiser minst 3000 kal om dagen .
Jeg svarte deg da at skulle jeg spise det ville jeg bare fortsette å ese ut og det er ikke derfor jeg går på denne kuren, men for å gå ned.
Teller ikke kalorier ,men de teller inn på sin måte,( Eks. over) Legger maten inn på, mat på data. Der kommer også kaloriene opp og det er kjempefint , for hvist det ligger mye under grensen for ikke å gå på sparepluss regulerer jeg de forskjellig matvarene så jeg kommer rundt 1200 kal om dagen.Noen ganger kan den såvidt gå under , noen ganger litt over.
Håper dette var en oppklaring , og til hjelp for flere.
Ferdig med denne diskusjon fra min side.

God slankeuke til dere alle og ha en fin dag.

PS: Torkil skriver han vil anbefale alle å bruke maisolje i matlagingen da den øker forbrenningen mer enn olivenolje og muligens rapsolje. Sitatet tatt ut på ketolyse . no

Mistral sa for siden:

Nøtter også? Hjelp, jeg ser for meg å måtte leve på kjøtt og avocado… Men kanskje jeg bør gjøre et forsøk.

Gerd sa for siden:

Jeg har veldig lyst at du legger ut en typisk dagsmeny for deg. Lettere å se hva som ev. kan være feil da :)

Samtidig så skal du ha i bakhodet at når du ikke skal ned mer enn de 6 kiloene, så får du nok ikke samme fart i vektnedgangen som en som skal ned 30 kilo :)

Carisma sa for siden:

Dette er kaloritellings-slanking, og har lite med et lavkarbo-høyfett kosthold å gjøre. Forøvrig er dette ikke en kur for de fleste av oss, men en livsstilensdring.
Og de kommentarene som legges på forumet her er ikke et angrep på dine kostholdsvalg, men mer en betraktning på hvordan vi andre velger å utføre det utfra våre tolkninger av filosofiene.

Iset sa for siden:

MAISOLJE?? :confused: Trodde det var skikkelig fy-fy. Finner man kaldpresset maisolje i butikkene? Det har jeg aldri sett. Varmebehandlet maisolje kommer jeg til å bruke den dagen høner får tenner.

Yonah sa for siden:

Tror du får lese tråden en gang til. For jeg har aldri sagt eller ment at du sultefòrer deg, men at jeg synes det høres ut som veldig lite med 1200kcl hvor bare 75g kommer fra fett når du spiser hele 110g protein i forhold. Og jeg sier også at om dette fungerer for deg, så er det flott, men vær klar over at dette ikke fungerer på majoriteten her inne. Jeg vil bare frem til at lavkarbo med ketose er en høyfettsdiett og ikke lavkaloridiett. Det er ingen her som har angrepet deg, men kommet med innspill om hvorfor vi andre må spise mere fett.

Jeg synes det er flott at du kan klare deg på 60% fett, nærmere 35% protein og 5% karber ( diett.no regnet ut dette forholdet og oppgav 1185kcl på maten du oppgav tidligere), jeg får stillestand i vekten av det.

Vær bare åpen for at folk kan sitere deg bare for å si at:det der funker ikke for meg.

Jeg synes også det hardt å ta i å si at du sultefòrer deg, så derfor har jeg ikke sagt det, kun at jeg mener at det virker til å være litt lite kalorier.

Mistral sa for siden:

Jeg skjønner at det kan ta litt tid, men ingen forandring i det hele tatt er rart. Jeg mister jo ikke vann en gang...? Som tidligere nevnt i denne tråden gikk jeg ned 12 kilo på lavkarbo/lavfett for halvannet år siden (jeg gikk ned til 60 kilo som også er målet mitt nå), og de siste kiloene var ikke spesielt vanskelige den gangen.

Her er lista over det jeg spiste i går (jeg glemte fløteskvetten så det ble 16 gram karbo og ikke 15 som jeg først skrev). Totalen er ifølge FitDay
Kalorier: 3,211
Fett: 254.5
Karbo: 16.0
Proteiner: 161.9

Frokost
2 egg
35 gram smør
75 gram bacon
50 gram tomat

Lunsj
100 gram tomat
6 oliven
132 gram ost
100 gram bladsalat
137 gram tunfisk
1 kokt egg
27 gram vårløk
½ ts sennep
½ ss balsamicoeddik
½ ss rødvinseddik
6 ss olivenolje

Mellommåltid
25 gram paranøtter
3 Babybel (60 gram)

Middag
95 gram svinekjøtt (indrefilet)
160 gram asparges
1 tynn skive spekeskinke
35 gram ost
2 ss fløte

Carisma sa for siden:

Tomat er en kjent partystopper for mange. Jeg liker det ikke, så kan egentlig ikke uttale meg, men vet den stopper opp for endel.

Sjekk sukkerinnholdet på balsamico og rødvinseddik, de er ofte ganske kraftig sukret.

Mistral sa for siden:

Hm. Hvor mange potensielle partystoppere er det egentlig der ute??? Jeg har for øvrig ikke spist mye tomat tidligere, så om det kan forklare at jeg ikke gikk ned fra i går til i dag kan det ikke forklare at vekten har stått stille i to uker.

Ifølge FitDay utgjør den halve spiseskjeen balsamicoeddik 1,4 (!) av de 16 karbene mine, mens rødvinseddiken ikke inneholder karbo. Uansett pleier jeg vanligvis ikke spise salat til lunsj, jeg tror faktisk ikke jeg har spist salatdressing med eddik noen andre dager siden jeg begynte på ketolyse.

Yonah sa for siden:

Kanskje du skal prøve å kutte litt ned på osten? Det var jo ganske mye ost da.

Jeg kan ikke spise fløte og gå ned virker det som... Prøvde 0.5dl til dessert og det går ikke... Men jeg tåler creme fraiche som har litt mindre laktose, kanskje du skal prøve creme fraiche der du bruker den på salat el.l?

Og lurt å sjekke innholdet på eddiken ja.

Carisma sa for siden:

hehe, det finnes mange, kommer helt an på vår kropp :rolleyes: Derfor har jeg tro på å kutte ned det meste og så innføre ting litt gradvis. Skal igang med det sjøl faktisk.

OK, ikke så ille da, jeg hadde en eddik med nesten 50g karbo engang, selv 10g utgjorde 1/3 av kabroinntaket på en dag :eek: :D

Mistral sa for siden:

Det er mye ost, ja, og jeg skal prøve å skjære ned litt på den.

Fløte bruker jeg heller ikke mye av, har kanskje spist det 2-3 ganger og aldri mye. Jeg brukte en del rømme helt i starten, men kuttet det ut for å se om det hjalp. Det gjør det jo ikke, så kanskje jeg bare skal innføre rømme igjen? Eller bør jeg først finne ut om det hjelper å kutte ut ost?

Jeg har også vært uten kaffe i fire dager uten resultat – er det for tidlig å si om det har noen betydning, eller kan jeg bare begynne å drikke kaffe igjen?

Tusen takk til alle dere erfarne som så villig deler av kunnskapen deres, jeg setter virkelig pris på det! :klem:

Carisma sa for siden:

Forøvrig er stress den værste fienden til enhver livsstil :) Og søvn... Nøkkelen for meg er som regel å få rundt 8t søvn.. så enkelt, og likevel så vanskelig... :rolleyes:

Eva65 sa for siden:

Nå er du der igjen. det står ingen sted at jeg bruker 60 prosent fet, 35 prosent protein og karbo. jeg bruker 100 til 110 gr protein, 75 gr fett Noen ganger litt under noen ganger litt over men viker ikke så mye og 15 gr karbo. Det har jeg forklart deg om og om igjen , men skjønner nå at du forstår meget lite eller ikke kan lese. Forstår nå også hvorfor så mange både på dette forumet og ketolyseforumet sliter med vektstopp eller går opp, men at de ikke skjønner det selv , de må ligge i minus av dagens forbruk for å gå ned. Så enkelt er det. Men nå er det slutt her ,men går inn å leser kommentarene deres , jeg har det veldig morro med å se hvor liten forståelse dere har for slankeopplegget deres. Nå skal jeg ut i haven og slå gress å rydde i hele dag så det blir dagens trim. Her skinner solen fra blå himmel og alt er bare fryd. Ha en GOD DAG.

Yonah sa for siden:

Jeg la inn din måltidsplan i diett.no som sagt, og fikk ganske nøyaktig like mange kalorier som deg og fikk da energifordeling på 60/35/6, jeg sier ikke at du har sagt det, jeg sier jeg la dette inn i diett.no

Its hard to be humble when youre perfect, have a nice day!

Mistral sa for siden:

Stresset er jeg ikke (travel ja, men ikke stresset). Søvn derimot... Når det er sagt sov jeg ikke noe bedre da jeg gikk ned 12 kilo i 2007, men det er jo utallige gode grunner til å gjøre en innsats for å forbedre søvnen! Det du sier her forutsetter at energiforbruket er det samme, og så vidt jeg har forstått er det ikke slik. "Energi ut" må være høyere enn "energi inn" for at man skal gå ned i vekt, der er vi enige, men ketogent kosthold gjør vel også at forbrenningen endrer seg slik at "energi ut" øker selv om aktivitetsnivået er det samme?

(For øvrig hadde det vært fint om enkelte her sluttet å bruke tråden min til å krangle om hvem som har sagt hva... det er ikke særlig konstruktivt.)

Carisma sa for siden:

Tenkte mest på at hvis man henger seg for mye opp i hva som kan være stopper/feil osv kan kroppen bli stresset bare av det :ja:

Og til den siste kommentaren: AMEN! :D

Eva65 sa for siden:

Hei
Vekttapet er mellom 0,5-1,5 kg pr uke på ketolysekuren.
Jeg går ut fra at du tar ketolysetablettene?
Det er viktig også å få tilstrekkelig med variasjon i lunsjsalaten, ta noe av følgende: issalat og andre salattyper, paprika, sopp, litt tomat, stilkselleri, paprika, agurk. Varier grønnsakene jeg håper du har til middagen. Det blir en del blomkål og brokoli, men stek oppkuttet ; squash, sopp, aubergine, litt løk, paprika, litt gulrot (ikke mye)
Husk tran hver dag. Maisolje er fin som matolje, den øker forbrenningen mer enn olivenolje.
Hør av deg om du ikke kvikner til på dette.
Vennlig Hilsen
Torkil

Skal også finne det andre innlegget til deg

Jonblund sa for siden:

:heia:

Jeg synes dette er en merkelig måte og diskutere på.

Og til deg EVA65.

Hvor vil du hen med alle disse inleggene?

Gang på gang blir diskusjonen lagt død og gang på gang går du til angrep.

Det er lov til og være litt ydmyk for andre.(Greit og være påståelig men da må man lære seg å være ydmyk)

Og en ting til som jeg ikke skjønner:

Trodde Torkild likte og legge ut svar til allmenheten jeg og ikke svare personer på PM, slik at alle kunne lese svarene.

Og så til deg mistral.

Jeg er ingen ekspert altså, men jeg synes kanskje det er litt mye proteiner. Jeg kan bare ta meg selv og jeg fikk stillstands med for mye proteiner.

En annen ting som jeg kan anbefale er og lese boken til Atkins. Der står det godt forklart hvilke produkter som har mest innvirkning på kroppen. Husker ikke navnet på den stigen.

Mvh Jonblund

Eva65 sa for siden:

Hei
Man kan nesten ikke spise FOR fett, men man kan spise så mye fet mat på ketolysekuren at man ikke går ned. Man bør derfor ikke spise seg stappmett, men utnytte det faktum at sult normalt ikke er noe problem.
Vennlig Hilsen
Torkil

Iset sa for siden:

Jeg ble så satt ut av denne maisoljegreia at jeg måtte lage et eget innlegg, hehe.

Eva65 sa for siden:

Under spørsmål og svar, er for alle og alle kan se og kommentere.

Areola sa for siden:

Regner med at du snakker om ketolyse-forumet nå?
ikke alle har tilgang der, altså :)

Mistral;
Tar du noe medisiner/er du helt frisk for øyeblikket?
har du sjekket stoffskiftet ditt?

Liv:) sa for siden:

Jeg skjønner ingenting av denne "diskusjonen" lenger.... :confused:

Carisma sa for siden:

Selv leger kan vel ikke ha all informasjon :snill: Legger denne her også jeg: forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=7077&postcount=10

Iset sa for siden:

Vanlige leger nei, men en lege som står bak ketolysekuren/ernæring bør vite bedre. Jeg hadde ikke blitt overrasket om en vanlig fastlege anbefalte Soft flora. Om Atkins anbefalte margarin derimot ...

Lava sa for siden:

:lol:

Mistral sa for siden:

Jeg er enig med deg – jeg syns også jeg spiser for mye proteiner. Jeg laget en egen tråd om det (her) og fikk få forslag til alternativer, men mange synspunkter på at spørsmålsstillingen var irrelevant. :p Da jeg gikk ned 12 kilo i 2007 spiste jeg nesten bare proteiner, og det funket jo – men kanskje er kombinasjonen mye proteiner og mye fett uheldig??

Jeg er fortsatt interessert i alternativer til kjøtt og fisk – jeg er glad i både avocado og paranøtter, men jeg kan nesten ikke leve utelukkende på det heller. :p

Jeg skal se om jeg får tak i boka til Atkins.

Så vidt meg bekjent er alt i orden med helsa. Jeg har ikke målt stoffskiftet, men har ingen grunn til å tro at det er noe i veien med det. Lavkarbo pleier å funke. :veitikke:

Jonblund sa for siden:

Det er vel ikke snakk om at man skal holde seg unna Fisk og Kjøtt men man må tanke litt annerledes. Man må faktisk lete etter de fete fiske/kjøttstykkene.
Et eksempel er i stede for kjøttdeig velger man familiedeig eller medisterdeig. (IKKE FERDIGBLANDET).

Et annet tips er bruk fett og jeg selv mener ikke tell kalorier.

Fett gjør at du blir mett og for mettehetsfølelse lengre.

Ta meg feks. Har nå lagt inn tall på Somebody og ligger jevnt over på 80/10/10. Følger en annen livsendring men prinsippet er det samme. Ligger jevn over på 2500-3000 kalorier. Iflg somebody ligger jeg da mellom 500-800 kalorier for mye.

Men jeg har nå gått ned jevnt og trutt( men svetta har jeg pga kaloriinntaket).

Men som sagt er jeg ingen ekspert da.

Mvh

Jon-blund

supha sa for siden:

6 kg på 3 uker er jo kjempebra uansett. Det var jo ikke ment som kritikk:confused:

Mistral sa for siden:

Ja, jeg prøver å velge de feteste stykkene, bruker mye smør og olje, og spiser mye avocado og paranøtter. I starten syntes jeg likevel ikke jeg ble ordentlig mett, men de siste dagene har jeg vært mindre sulten. Jeg tror kanskje Fetpåmidten er inne på noe i innlegg nr 30 i denne diskusjonen: at fettfrigjøringen min enda ikke er optimal, slik at det ikke er "nok" fett som frigjøres fra fettlagrene, jeg blir sulten og spiser dermed mer enn jeg forbrenner (eller like mye iallfall, jeg går jo ikke opp i vekt heller til tross for at jeg spiser minst 2000 kcal om dagen og noen dager mye mer enn det).

Nok en gang: Jeg skjønner at ketolyse ikke nødvendigvis er noen "quick fix", særlig når det er de siste kiloene det er snakk om. Jeg skulle vært fornøyd om jeg hadde gått ned et halvt kilo på disse to ukene, jeg, men INGEN vektnedgang tror jeg tyder på at noe er feil. Det er litt demotiverende å ikke få noe som helst (vektmessig) resultat av alle anstrengelsene – selv om jeg trives med dette kostholdet er det tross alt snakk om en god del forsakelser også.

martine sa for siden:

Jeg prøver virkelig ikke tenke på kaloriene på Ketolyse... men jeg har e snikkende fornemmelse om at man til en vis grad Må. sist gang jeg prøvde meg på ketolyse - 1 år siden, sparkk etter en mnd, var jeg heller ikke nøye nok med å få i meg nok fett. det handler om balanse, balansere kosthold med aktivitet, å Fett, Proteiner og Karbohydrater - å jeg må virkelig si at dette forumet har gjort meg mye mer bevisst på fettmengde ift protein.

poenget mitt skulle være - at jeg prøver å unngå å være stappmett, spiser det som har mest fett først, slik at man bli mettere raskere, å stopper der. det som gjør at jeg tenker kalorier er at jeg trener, å når jeg må stå på Cross Traineren 30 minutt for å forbrenne 300kcal blir man indirekte litt bevisst... men jeg har virkelig troen på Ketolyse, så lenge man ser at dette er en kur med faste rammer som ikke bør brytes.

The Dude sa for siden:

Du har ganske mange feil i det du skriver her. Den viktigste feilen er at du tror at kroppen ikke kan regulere forbrenning utenom gjennom aktivitet. Hadde det vært korrekt måtte man vært utrolig nøye med å veie all maten og telle kalorier gjennom hele livet for å ikke sulte ihjel eller å bli veldig overvektig. Kroppen regulerer dette ganske bra så lenge vi ikke forstyrrer det med mat som vi aldri var ment å spise.

Du kjenner sikkert noen "naturlig slanke". Det gjør ihvertfall jeg. Han ene var 78 da han var på sesjon i militæret og var 78 20 år senere. Han veier seg kanskje en gang hvert 5. år. La oss leke med tall. I løpet av de 20 årene har han måttet spise ca 18.3 millioner kilokalorier. For at vekten kun skulle endret seg +/- 2 kg i løpet av de 20 årene måtte han ha hatt en daglig nøyaktighet på næringsinntaket/forbruket sitt på 0.1%. Noen få peanøtter til dagen ville med andre ord utgjort en forskjell på 2 kg i perioden fra han var på sesjon til i dag. Mysterier er bare det at han ikke aner hvor mange peanøtter han spiser eller hva annet han putter i seg. Er han sulten så spiser han, er han mett spiser han ikke. Dette mysteriet får en ganske enkel løsning dersom man antar at kroppen justerer forbrenningen slik at man ikke trenger å være 0.1% nøyaktig over 20 år for å holde konstant kroppsvekt.

Men er du sikker på at du faktisk ER sulten? Om du tenker mye på mat, vekt, at du ikke må spise for mye, eller ikke spise ditt og datt - lurer du kroppen din til å tro at den er sulten.

Carisma sa for siden:

De tallene som vises på apparatene på senteret er HELT feil og de må man for all del ikke henge seg opp i! Man blir helt syk i hodet av det, og de har ingenting med virkeligheten å gjøre :nei: Jeg vet hva jeg snakker om... Tren aerobic eller spinning i stedet, eller svømming.

martine sa for siden:

Det er jeg fulltendig klar over - heldigvis. men jeg liker det... liker hele maskinen å føler virkelig at den gir meg hva jeg vil... jeg pleier å sette meg Mål før hver økt - jeg er der jo hver dag... så det er virtig ha noe å strekke seg til. Distanse og Tid er primært de målene jeg strekker meg etter. men indirekte påvirker det meg, det må jeg innrømme.

Mistral sa for siden:

Jeg tror jeg har ganske god kontroll her. Jeg har aldri hatt spiseforstyrrelser eller vært veldig overvektig, og har et rimelig normalt forhold til mat. Klart jeg fokuserer mer på mat nå enn ellers, men jeg tror ikke det er her problemet ligger. Som sagt kjenner jeg meg mindre sulten nå enn for noen dager siden.

Gerd sa for siden:

Det kan faktisk tyde på at kroppen begynner å "godkjenne" og tilvenne seg kostholdet. :)
For kroppen trenger ofte litt mer tid enn det vi gjerne ønsker :ja:

Jeg syns du skal fortsette slik du er begynt jeg, passe på å leve godt, drikke masse vann, så skal du se at kroppen slipper til slutt. :)

Lemen sa for siden:

Jeg ville også tatt en liten titt på Atkins når det ikke funker med ketolyse, for det er litt strengere og går litt hardere til verks.

Du kan f.eks starte med de to trådene her:
Reglene for induksjon
Tillatte matvarer
(og flere tråder finner du f.eks her)

Legg merke til at Atkins ikke anbefaler mer enn 75-100 gram ost per dag (på 20 kh diett), og at man bør regne 1g karbo pr 25g ost.

Jeg merker iallfall veldig godt om jeg spiser for mye ost, da bremser vektnedgangen. Men, dette er selvsagt individuelt.

Cyan sa for siden:

Mistral: Det første som slo meg også da jeg leste matinntaket ditt var at det var mye ost (over 200 gram). Jeg ville forsøkt å kutte ned på dette først og fremst, siden dette er en kjent partystopper for mange. Ost inneholder vel en god del proteiner også.

Mistral sa for siden:

Da prøver jeg å kutte ned på osten. Hva annet enn avocado kan jeg bruke som mellommåltider i stedet? Nøtter er det for mye karbo i, syns jeg – jeg spiser litt, men jeg er såpass glad i grønnsaker at jeg helst vil bruke det aller meste av karbokvoten på grønt.

Jeg liker avocado altså, men det er greit med litt variasjon...

Cyan sa for siden:

Hva med fet fisk? Møvle et par skiver røkelaks med litt feit majones i stedet for ost?

Mistral sa for siden:

Det blir fortsatt mye proteiner, men forslaget er godt. Noterer på handlelista! (Og jeg lager min egen majones med rapsolje, så majones spiser jeg med verdens beste samvittighet.)

nalana sa for siden:

Har du oppskrift? :)

Veggpryd sa for siden:

Er du egentlig overvektig? Det kan godt hende jeg tar feil, men jeg syntes jeg leste et sted at du ville ned 6 kilo. Det kan hende kroppen din er fornøyd med vekten din, og man går ikke automatisk ned i vekt ved å spise lavkarbo.

Man får jo så absolutt mye bedre helse av det, og bare det er en veldig god grunn til å fortsette. Med et lavkarbokosthold får kroppen muligheten til å regulere kroppsvekten til normalt. Overvektige går gjerne ned i vekt mot normalvekt, og undervektige går som regel opp i vekt. Er du normalvektig, er det kanskje ikke så rart at du heller ikke går ned i vekt.

Mistral sa for siden:

Enkleste sak av verden! Men det er VIKTIG at alle ingrediensene har samme temperatur (romtemperatur) før du begynner. Skill egget en stund i forveien og la bare plommen ligge i romtemperatur, da går det fortere enn om du "tempererer" hele egget.

Rør sammen eggeplommen (eller to hvis du virkelig skal lage store mengder majones) og en liten teskje (eller to) sennep i en bolle. Tilsett LITT – jeg mener virkelig bare noen dråper – matolje og rør den godt inn. Tilsett noen flere dråper og rør godt igjen, og så videre. Majonesen skal bli tykkere og tykkere, ikke tynnere og tynnere etter hvert som du tilsetter olje, så gå fram forsiktig.

Dette krever en del iherdig røring, men resultatet er virkelig verdt gangsperren i armen (og man forbruker sikkert masse kalorier!). Bland i olje til du syns du har en passe mengde, jeg bruker som regel ca 1 dl.

Når majonesen er ferdig kan du tilsette hvitløk (hjemmelaget aioli), urter og/eller annet krydder. Blander du litt hakket løk og kapers i, har du en deilig remulade til stekt fisk.

Du kan bruke hvilken som helst matolje. Selv bruker jeg rapsolje som er nøytral på smak og full av Omega 3. Olivenolje syns jeg gir for sterk og "bitter" smak, men det er bare å prøve seg fram.

Veggpryd sa for siden:

Mmmm! Høres godt ut! Fikk grådig lyst på reker, majones og hvitvin! :D

Mistral sa for siden:

Tja...

Jeg veier 66 kilo og har en BMI på 23,1 – per definisjon er jeg altså normalvektig. Det er imidlertid ikke vanskelig å finne overflødig fett visse steder på kroppen.

Som tidligere nevnt gikk jeg ned fra 72 til 60 kilo for halvannet år siden, og jeg trivdes VELDIG mye bedre med 60 kilo enn jeg gjør med 66. Den gangen var det ikke spesielt vanskelig å bli kvitt de siste kiloene heller. Jeg fulgte en nokså ekstrem lavkarbo/lavfett-diett, men det kostholdet var såpass kjipt at jeg helst ikke vil gjøre det igjen hvis jeg finner noe annet som fungerer.

Grunnen til at jeg gikk opp igjen var at jeg begynte å spise mye karbo igjen. Jeg er sikker på at jeg kunne holdt meg på 60 kilo hvis jeg hadde greid å holde en moderat lavkarbodiett etter at målet var nådd.

Cosmo sa for siden:

Hei Mistral.
Jeg vil gjerne vite litt mer om kostholdet ditt den gang (befinner meg i samme situasjon nå som du, står bom stille). Kan du fortelle meg hva du spiste? Eks. på en dagsmeny?
Tusen takk :)

Mistral sa for siden:

Grøss... Frokost: Egg Skinke Røkelaks

Lunsj:
Skinke
Grillet kjøtt uten saus og grønnsaker
0% yoghurt

Middag:
Kyllingfilet stekt i teflonpanne med minimalt av fett
Soyasaus eller 0% yoghurt

Mellommåltider:
Skinke
Kyllingskinke
Ost med 0% fett
0% yoghurt

Svært lite variert, med andre ord... Jeg spiste sånn halve uka (fra mandag morgen til torsdag lunsj). Resten av uka (fra torsdag middag til søndag middag) la jeg til grønnsaker med lite karbohydrater. Jeg målte og veide ikke, men spiste ikke store mengder heller. Jeg brukte minimalt med fett til alle måltider.

Det var effektivt, men ikke noe hyggelig og jeg vil som sagt helst slippe å gjøre det igjen. Jeg trives mye bedre med ketolyse selv om resultatene foreløpig uteblir!

Lava sa for siden:

Jeg er 60 kilo og 168 høy.. vil ned ca 5 kilo
bmi er nå ca 20

Photobscura sa for siden:

Tullehøna! Du behøver ikke å gå ned mer i vekt, tror du kroppen din er villig til å slippe flere kg når du alt er så slank? Jeg har sett deg, og kan understreke at det overhodet ikke er nødvendig!

Mistral sa for siden:

Det hørtes ambisiøst ut - du er like høy som jeg (vel, jeg er én centimeter høyere) og jeg kan ikke tenke meg at jeg ville klart å holde en vekt på 55 kilo. Og jeg hadde definitivt ikke hatt pupper lenger... :rolleyes: Men jeg er bredskuldret og har brede hofter, beinbygningen teller jo også. Kanskje 55 kilo er riktig vekt for deg.

Men regnes ikke BMI under 20 som undervektig?

Jeg er også omtrent på samme høyde, og i følge bodyanalyse skulle jeg veie 62 kg, noe jeg syntes var i laveste laget, jeg satser på ca 65. I følge BMI er det på grensen til undervekt ja, men BMI har jeg i grunn aldri hatt særlig lit til.

Mistral sa for siden:

Nei, jeg har heller ikke noe religiøst forhold til det tallet. Som sagt er jeg ganske bred over skuldre og hofter, så hvis jeg har samme BMI som en spinklere person med samme høyde er jeg nok egentlig slankere. Men en viss pekepinn gir det jo.

Jeg har ikke særlig tung benbygning, så ... tja, jeg synes nok 55 kg høres lite ut. Igjen, ketogen kost skal man jo ikke bli undervektig av.

Lava sa for siden:

jeg er slank,. men har noen kilo på magen, minste mbi er på 18.19
jeger fin nå, men liker ikke at magen tyter utover

Lava sa for siden:

O, jeg var 54 kilo for noen år siden..
jeg vil ikke være sånn nå, det var uten rompe og bryst

Mistral sa for siden:

Ned 500 gram i dag! :D

Carisma sa for siden:

:heia:

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg har ikke "nilest" denne tråd, men skal blott anbefale at man følger rådene i ketolyseboken som utgangspunkt. De allerfleste vil klare sin vektreduksjon på denne måte. Det er bare å lese dagbøkene til de som får det greit til, samt råd fra disse, de kjører oftest "by the book".
Så hender det jeg gir råd til enkeltpersoner og da kan både valg av oljetype og kaloriberegning inngå i rådene. Disse råd er ment for den enkelte, men kan gjerne refereres, men ikke generaliseres til å gjelde for alle.
Når det gjelder kaloriberegning bør dog ingen under 1200-1400 kalorier pr dag, da går forbrenningen ned. For de tyngste kan denne grense dog lett være over 2000 kalorier. Slike ting går det an å regne på, men altså for å gjenta meg selv - følg rådene i boken. Det er bare ved langvarig platå at det kan være lurt å se på kaloriinnholdet i maten, men det må da ses i relasjon til utgangsvekt og en viss grad i relasjon til mengden av mosjon.

Jeg håper ikke mange nå ønsker å regne mye på dette da ketolysekuren er, og for de fleste skal være, en enklere vei til et lettere liv.

Vennlig Hilsen:):):)

Torkil

Kula sa for siden:

Jeg tror jeg har tilgode å møte en kvinne som er 100% fornøyd med vekten sin. Uansett hvor slanke de måtte være...

Mistral sa for siden:

Da skulle du møtt meg da jeg veide 60 kilo, jeg ville vært den første! ;)

nalana sa for siden:

Jeg har også vært heeelt fornøyd i mange år for lenge lenge siden. Heeelt sant!:)

Kula sa for siden:

Ja ja, dere får sende meg en PM når dere atter en gang blir fornøyde - slik at jeg kan få gleden av å møte kvinner som ikke er misfornøyde med vekten sin.

:-)

Carisma sa for siden:

Det regnes jo ikke som god norsk folkeskikk å være fornøyd, så det kan jo være at noen er det utne å fortelle om det :rolleyes:

Jeg er ganske fornøyd nå, men kan vi snakkes om dette litt fram i tid? Så skal vi ikke se om jeg når 100% :D

scartz sa for siden:

Jeg ble baksnakket av de andre jentene i klassen fordi jeg var fornøyd. "Hvis man er fornøyd med seg selv er man jo bare helt syk i hodet" - var beskjeden jeg fikk av de andre jentene! :O :p

Gerd sa for siden:

Takk for oppklaring :)

Kula sa for siden:

Da har vi en avtale ;-)

Yes :D

Jeg var også fornøyd da jeg veide 60 kg. Nå er jeg fornøyd om jeg veier 65 kg.

Mistral sa for siden:

Ytterligere 300 gram ned i dag. :D

Etter total stillstand i nesten to uker har jeg altså plutselig gått ned 800 gram på to dager - til tross for at jeg har drukket kaffe, spist tomat og rømme, og slett ikke vært så forsiktig med osten som jeg planla.

Jeg tror Fetpåmidten og Gerd hadde rett - kroppen trengte rett og slett litt tid til å få fettforbrenningen ordentlig i gang. Jeg er mye mindre sulten nå enn jeg var de første dagene, og spiser følgelig en god del mindre.

Motivasjonen er tilbake! :)

Carisma sa for siden:

og stresset er litt mindre? ;)

Mistral sa for siden:

Jeg har aldri følt meg særlig stresset, jeg bare lurte fælt på hva det kunne være jeg gjorde feil. Det er enda god tid til bikinisesongen. ;)

Yonah sa for siden:

Gratulerer med -300g!

Men altså, er det bare 2 uker du har stått stille, eller misforsto jeg nå? For to uker uten noen vektnedgang er jo helt vanlig.. Jeg har stått stille i 5 uker også jeg, men ja, da var jeg lettere superfrustert! Sikkert like frustrereden om man skal ned 5 eller 50kg...

Jeg sto stille i over et år :cool: ...

Yonah sa for siden:

What? Var du nærme målet da eller?

Tror jeg hadde blitt crazy da. Du var jo flink som holdt ut!

Over halvveis i alle fall. Synes ikke det handler om å være flink eller å holde ut. Jeg hadde i hvert fall ikke holdt ut migrene, allergi, søvnproblemer, mageproblemer og overvekt igjen. Det handler ikke om viljestyrke. Det handler om livskvalitet.

Tok meg et år å "finne ut" at jeg ikke tålte meieriprodukter noe særlig. (Noe jeg nok hadde visst lenge, men det satt bare så langt inne).

Mistral sa for siden:

Det er (var) bare to uker, ja, men det var de to første ukene av kuren. Det var derfor jeg lurte på hva jeg gjorde galt, for de aller fleste går vel raskest ned i starten.

Løvetann sa for siden:

Så flott - GRATULERER!!! :heia: :heia: :heia:

Yonah sa for siden:

Ikke jeg, jeg hadde en del vann i kroppen og gikk ned 2kg den første uka, også sto jeg stille i nesten 5 uker. Og det er flere som opplever det, men vi er så vandt til å se på alle suksesshistoriene vet du. Men for meg er lavkarbo en livsstil som jeg må holde ut med resten av livet, så da får det heller ta 4 år å gå ned mine kilo.
Skjønner jo at du vil ned til bikinisesongen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.