Henger meg på Smosje's fabelaktige ide om å legge inn hva vi spiser. Jeg tror det er lurt å bruke denne tråden til å legge inn KUN hva vi spiser uten noe særlig snikk-snakk, slik at det blir lettere å søke/lete. I journalene er det nettopp det som er problemet - å finne maten mellom all praten :p
Stor blandet salat med ruccola, avocado, vårløk, gul paprika, agurk, selleri, kyllingkjøtt eller krepsehaler/skinke med oljebasert dressing/pestodressing. Noen ganger med cherrytomater, noen ganger med egg. Det er variasjon etter "man tager hva man haver" prinsippet !
Bringebær smoothie (2 egg, 100 gram bringebær, 1 ss kesam vanilje, 1 ss avocado olje)
2 egg omelett (2 egg 1 ss fløte) med salami eller skinke eller bacon, vårløk, cherrytomater og ost - av og til avocado
100 gram laks og eggerøre av to egg, agurk, tomat .... kanskje med en fiberrik eller to.
Ostesnacks: Jarlbergost, fløteost (? ser ut som gulostterninger) og nøtter. Og så tror jeg at jeg kan skimte en drue nedi der???
Samma gamle www.spisdegslank.no
[font=Verdana][/font]
Lunsj: 200 ml lavkarbo yoghurt (og lavfett) med litt lime. KJEMPE spennende... :eek: Det eneste som er uten brød eller butterdeig i hele kantina, bortsett fra fullfett sjokolade og yoghurt med bær. Damn Dutchmen. :p
Jeg pleier å slå to fluer i en smekk og så lager jeg omelett til både frokost og lusj. Og så varierer jeg med hva jeg putter i.
I dag hadde jeg omelett med sopp, bacon og løk. Kjempegodt :)
Soyamel fåes kjøpt i helsekostbutikker og kanskje store matvarebutikker...
Det er ikke det samme som soyaflak - disse ser mer ut som havregryn og kan brukes nesten som havregryn også ;)
[color=teal][/color]
cc = cottage cheese
I dag hadde jeg en nyyydelig salat til lunsj... :) Stekt kyllingfilet, blandet salat av ruccola, babyspinat (det skulle være lollosalat i pakken også, men det var det lite av...),
pinjekjerner, soltørkede tomater klippet i biter og vårløk. Olivenolje over. Litt luksus på en onsdag... :D
Næmmen kjære deg da, det var da svært...
2 skiver kässler
5-6 cherrytomater
2 egg
en kvart slangeagurk
litt cheddar og ridder (smårester)
En liten dash chilidressing
Vann
sånn derre røkt, kokt skinkeaktig ting - ligner litt på hamburgerrygg, kanskje? Kjøper'n ferdig i hele stykker i "helsetrøye" når vi er på harrytur. Veldig lettvint, veldig deilig når man ikke egentlig er så hypp på varm mat hele tida.
En kyllingfilet (rest fra middagen igår som var Karen B's kylling med alt mulig godt)
Blanda grønn salat
Noen valnøtter
Etpar cherytomater
Egg
Hellman's/rømme/sennep/basilikum-dressing
Visp eggene med kesam og olje. Tilsett soyaproteiner og bakepulver. Tilsett mer soyaprotein etter behov. Hell røren i brødformen og stek brødet på nederste rille ved 180 grader i 45 min. Brødet holder seg i kjøleskapet i 4-6 dager. Skjær tynne skiver. Hver skive inneholder ca. 0,8 g karbohydrat.
Hvis deigen er for tynn, hever brødet for mye. Er deigen for fast, hever den ikke tilstrekkelig.
Variasjoner
Benytt 2 dl seterrømme i stedet for mager kesam. Totalt kh. 7 g, ca. 0,5 pr. kh pr. skive.
Benytt 2 dl soyamel i stedet for soyaprotein. Totalt kh 19 g, ca. 1,4 g pr. skive.
Kombinasjonen soyamel/seterrømme gir 12 g totalt, 0,9 g pr. skive.
Tilsett litt hakket svart oliven, eller krydder som oregano og timian.
Heimens kyllingsalat, bestående av kylling (næææh), rista paprika, rista fennikel, stangselleri, sopp, agurk, hakka egg, rømme/mayo/gressløk/sennepsdressing. Og blanda mørkegrønn salat med en deilig olivenolje på (som duftet mandler og alt mulig deilig).
Bl. salat m/ salat,tomat, paprika, slangeagurk, stangselleri, redikk og medbrakt olje, I tillegg to biter sursild, en stor bit røkt makrell, rekesalat, en skive salami, men egg var det tomt for når jeg kom.....:o
Stekt 1 boks tunfisk med 1/2 squash, 1/2 løk, 2 vårløk, 1-2 ss tomatpure, litt kanel og en liten neve pinjekjerner. Skikkelig restemat.
Puttet i kanel fordi tomatpure krever litt søtt og kanel på en måte smaker søtt. Lurt?
[color=teal][/color]
Godt!
Smosje bodde på den tiden hun skrev innlegget i Nederland - og hun gikk på South Beach Dietten (derfor lavfett). Dessverre finnes det ikke lavkarbo yoghurt i Norge. Den med lavest karboinnhold her i Norge er er den uten tilsatt smak, dvs. yoghurt naturell, med 5.5 karber pr 100 gram
[color=purple][/color]
:D
Hva du vet Nille, du er en utrolig ressurs:) Da er det vel yoghurt naturell man må bruke, kanskje med litt bær og evnt. litt søtningsmiddel, når det kommer tider for det:)
Ehhhh.. tror kanskje dere har misforstått meningen med denne tråden. Den er her fordi man skal få ideer til luncher, - gjerne med oppskrifter. (De er en oppskriftstråd). ;)
Dette har jeg spist i dag: En kottelt skåret i strimler...20g gullerot i strimler...20g agurk i strimler...litt ost i strimler(vellagret norvegeia)
og noen bacongull...samt rømme dipp fra i går...som lages av rømme...hellmann majo. dijonaise...hvitløk..dill och litt søtstoff...
Mmmmmmmmm mums:D
Kantinelunsj:
Salat, revet ost og kyllingsnitzel (håper det ikke er for mange karbo i den, umulig å sjekke) med litt thousand island i (sjekket nøye på innholdslisten, men så ikke sukker i noen form, og sukker/sucralose sto oppgitt på de andre dressingene, så..)
Vi får bare se hvordan det går, planlegger å ha med meg lunsj andre dager..
hørtes godt ut iset..
dobbeldekker her, fiberrik over og under. Ost, skinke, smør og tomat og it.salat i mellom..og så skulle jeg ha en salat i kantina..men nei; utsolgt:(
Fyller opp laptop lunchboxen min slik i morgen til lunch:
et stort beger (ca 200 gram) salat av spinat, paprika, løk, agurk og brokkoli.
et lite beger cherrytomater (5stk)
et minibeger rømmedressing (ca 25 gram?)
en kraftig skive lavkarbobrød med et speilegg stekt i masse smør
en tepose (ingefær-te) + splenta posjonspakke
instant misosuppe
Nå står den ferdig i kjøleskapet til å raske med seg i morgen tidlig :cool:
Det hender ofte at jeg slenger på mandelsmør på LK-brødskiva. Det er FARLIG godt! (kan sitte og spise det rent fra krukka!)
Rister liv i denne igjen siden jeg hadde supergod lunsj i dag! :sikle: Gerds fløtepannekaker (halv porsjon) med ost og bacon. Varmet i micron på jobben, og smakte bedre enn på hvilket som helst pannekakehus! :ja:
I laptop boksen min idag har jeg følgende: 1 boks med hardkokte egg, 1/2 av de "store" boksene med bacon, litt majones, 1 mellomstor boks med noen små tomater (husker ikke hva de heter, men er en mellomting mellom cherrytomater og perletomater). Nam!
jeg har planlagt PIZZA! man, det er jo fredag! men det kan muligens bli en sen lunch. siden jeg vokna sent, og det ble en sen frokost ...;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.