Etter mye om og men rundt dagens middag, ble det taco (ja, på en mandag). Så min samboer får taco lefse og jeg får prøve med på et salat blad som holder til fyllet. Og siden jeg bare har kjøttdeig og ost som fyll så tenker jeg at det funker fett :stortsmil
Hadde det ikke blitt taco hadde det blitt spagetti til han og bare kjøttdeig til meg :snurt:
Karbonade av kvernet svinekjøtt.. At jeg ikke har tenkt på det tidligere! Skjær beinet utav 1 kg svinekoteletter, kvern det grovt på kjøttkvern (det går sikkert an å skjære/hakke det smått med kniv, også) sammen med en hel kinahvitløk, salt og pepper. Klapp deigen sammen til en stor, røff karbonade, og steik den i smør i steikepanne. En til hver, hvis du lager de store, 200-250 gr. Kvern over Santa Maria grillkrydder. Bladsalat lagt opp på fatet ditt, med rå rødløk, ørlitt blodappelsin (svin + appelsin = uhmm), litt sylteagurk (dèt skal jeg lage uten sukker - en gang ;-)) med olivenolje og Trocomare urtesalt over..
Hjemmelaget thaisuppe (variant av Hexeberg sin) og 2 skiver lavkarbobrød m/bremykt. :sikle:
Kjøpte lavkarbobrødet fra Norgesbakeriene i dag, det inneholder 6,7 g kh/100 g såvidt jeg husker - var knallgodt! Inneholdt mindre kalorier enn vanlige grovbrød også! Kosta 29-30,- for 700 g, veldig kompakt brød og veldig godt. Har enda til gode å finne et lavkarbobrød jeg er veldig fornøyd med (ingen av nøtte-frø-brødene jeg har laget selv er noe gode) så dette kommer jeg nok til å kjøpe av og til. :)
Ble Jegergryte her, med masse mat fløte og en halv boks med lett-rømme :rolleyes: Jeg hadde ingenting ved siden av, men min samboer fikk ris.
Og nå til kveldsmat ble det noe så enkelt som en kylling filè i biter og litt ketsjup, namme-nam finger mat :)
Reiser fra Stavanger til Bergen i dag, og har en liten haug med kokte egg til overs. Så middag i dag: kokte egg (i fleeeeertall) med kaviar. (Kokte egg med kaviar er også lunsj.)
Har lagd en stor gryte grønnsaksmos (med blomkål, sellerirot, stangselleri, løk, hvitløk, buljong og smør + litt muskat, salt & pepper).
Skal serveres til nakkekoteletter og saus. Og muligens noen brokkolibuketter.
Tacosalat med hjemmelaget tacokrydder, hjemmelaget salsa og hjemmelaget guacamole. I morgen har mannen min invitert meg ut på date uten barn, 3.5 år siden sist. Da blir det indisk. Gleder meg!
Idag blir det taco - med alt som er nødvendig! Og godt samtidig!! Skal forresten lage salsaen litt sterkere idag tror jeg - hvor mye chili bruker dere?
I dag blir det stir fry her. Strimlet svinekjøtt, sukkererter, paprika i strimler, brokkoli, løk, hvitløk o.l. Bruker de grønnsakene jeg finner i skapet. :) Sønnen min får litt nudler ved siden av, jeg spiser det uten.
Googler etter oppskrifter som bruker godt krydder (gjerne kanel) til kjøttdeig for å lage kjøttboller eller noe annet... Si gjerne ifra om du vet om noe!
Ikke kjøttboller, men - jeg har en chilioppskrift med blant annet kanel, og LCHF-bloggens kjøttdeig- og kålgryte med chili og kanel er en evig favoritt (hvor det fint lar seg gjøre å erstatte fløte med kokosmelk, forøvrig). :) Kanel til kjøtt er namnam!
Ooooh, med kakao! :w00t:
Ei som bodde i kolektivet ført var kakobesatt og jobbet på restaurant, så etter henne står det en stor krukke med kjempedigg luksuskakaopulver på kjøkkenbenken.:D
Lammegryte: lammekjøtt,løk,hvitløk,paprika,fennikel,aspargesbønner og litt gullerot.Krydrer med curryleaves,chilli,curry,mørke sennepsfrø,oregano og basilikum.lukter godt, deilig med fridag og tid til å lage god mat:D ,
spekulerer... noe med sopp og masse løk, vårløk og hvitløk... og flaskegresskarmoset til Rin, og... hm... må da se til å få til noen krydrede kjøttboller snart. Det har surret og godt i hodet mitt ganske lenge nå. :p
I går prøvde jeg forsåvidt å lage røsti av saltet blomkålmos, løk og revet sellerirot, men det ble bare mer mos og rot etter en tur i stekepannen. Men det var innmari godt!
Ingredienser:
kutt paprika i strimler (gjerne flere farger)
vårløk, hvitløk. gjerne litt krydder som koriander litt karri en knust tørket chilipepper. la dette surre i litt olje/margarin
1 boks kokosmelk (ikke lett) røres ut og blandes med grønnsakene. la dette småkoke litt Fremgangsmåte:
stek kyllingfileter og legg de oppi kokosmelken og la de trekke en ca 10 min.
Har 4 kg reker liggende i kjøleskapet. (Det bør være nok til 5 personer). Brød er kjøpt til de som spiser det, ellers masse salatgrønnsaker, sitroner, egg, skikkelig aioli, skikkelig majones, avocado og masse godt til.
Seibiff med løk og faktisk gulrot. Nå som jeg har en sommer tar jeg litt gulrot, det er en grønnsak jeg har savnet til fisk. For meg er revet gulrot til fisk det ultimate.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.