Som veteran på forumet, ser jeg at det er blitt en del ”slankestress” ute og går her for tiden… Det bekymrer meg veldig…. Og jeg vet det er vondt for de som stresser…
Dette er IKKE ment som kritikk på noen som helst måte, men et innlegg med velmente råd og erfaringer. Som jeg håper dere kan ta til dere og tenke på. Jeg har selv vært ny på ketolysekuren. Jeg har selv gått på ketolysekuren over lengre tid. Jeg vet hva det vil si å være på ketolysekur.. Men jeg har lært så veldig mye, om kosthold, om meg selv på denne tiden. Og jeg lærte å bli tålmodig.
En del ”stress”- ting har jeg merka at går igjen og igjen:
1: Det er om å gjøre å gå ned mest mulig på kortest tid. - Mitt tips: La kroppen få slappe av, gjør ting etter boka, spis riktig. Husk at hodet og huden skal være med.. Vær tålmodig….Det lønner seg til syvende og sist. Og man har nødvendigvis ikke gjort/spist noe galt, om vekta går tregt. 2: Har ikke vekta gått ned ”massevis” i uka, så begynner man å prate om platå og partystoppere…Selv om det bare har gått 2 uker…. - Et platå er det når vekta har stått bom stille (ikke rikka seg opp eller ned) i minst 4 uker. Det er helt normalt at kroppen vil protestere litt når vi legger om kostholdet så drastisk. Kroppen blir rett og slett forvirra. Gi den tid. Ingen kropper er like 3: Man hekter seg opp i ketosestixene -Viss man spiser riktig (etter boka) da skal man ikke bekymre seg. Det er IKKE stixa som fører til vektnedgang. Stixa er bare en indikator på hva som skjer i urinen. 4: Det er veldig stor forespørsel etter godteri-erstatninger, hvilke sjokolade, drops,gele osv.. kan man spise… -Mitt tips: La ev. godis, osv. bli forbeholdt lørdagskvelden. Som ”det lille ekstra”. Ikke spis så mye søtstoff i uka, selv om det er ”lovlig”. Kroppen trenger det faktisk ikke. La ordet ”kos” som man har kobla til godisspising få en annen betydning. Lese ei god bok, gå en tur, ringe ei veninne… Noen vaner må man bryte for å komme ut av ”den onde sirkelen”. Og å erstatte ”vanlig” godis med sukkerfritt løser ingen problemer, men kan være med å forsterke de. Bl.a. søtsug.
Man må i tillegg jobbe med det mentale. Man må endre vaner og uvaner. Og det er ikke gjort på en, to tre… Det er for mange en stor jobb å snu tankegangen… Man må faktisk spørre seg selv, veldig ofte, hvorfor vil jeg ha det og det, hvorfor føler jeg for å spise det og det… Et veldig godt tips jeg fikk da jeg starta var å skrive opp dagens hendelser, positivt som negativt i ei skrivebok. Og å ha en du allierte deg med, spesielt når det butter i mot.
Ketolysekuren er en slankekur. Men også en start på en evig kostholdsomlegging.
Jeg håper så inderlig at dere som stresser, kan senke skuldrene og slappe mer av. Ha tålmodighet…
For uansett hvor mye man ønsker, håper, tror og vil i topplokket, så er det til syvende og sist kroppen som bestemmer tempoet. Og når kroppen får bestemme tempoet, så har den det godt.
godt sagt ,, og fikk meg til og tenke ,,tenke på hva jeg kan spise ,og ikke forkusere på hva jeg ikke kan spise
og vekta skal gjømmes langt inn i et skap , skal være vansklig og få tak i..
for den er en gledesdreper ,,,,
Hmmm.... skulle ønske jeg ikke kjente meg igjen her asså.... Men det gjør jeg:(
Utrolig bra skrevet for det kunne ikke vært mer sant det som står der.
Vil bare si TUSEN TAKK:)
Jeg har tenkt mye av det samme ja, spesielt det med at det er stort fokus på å finne erstatninger for godteri, desserter, kaker osv. :o Men sånn er det alltid når det er perioder for å legge om livsstilen, som etter jul, etter påske osv... :rolleyes: Får håpe det går seg til, og at man klarer å gjøre dette til en livsstil og ikke hopper videre til et nytt prosjekt når ikke de forventende 6-7 kiloene forsvinner på en uke.
Og ja, man går på en smell, en sprekk, en nedtur. Det har vi alle gjort. Men gud så godt det føles når man kommer inn i det igjen da! :D
Jeg tror nok at noe av skylden til en del av slanke-stresset kommer av diverse omtaler av ketolyseboka og selve boka. Den lover jo ganske radikal vektnedgang, og da er det narturlig at man tror det..
Så flott skrevet, og så riktig sagt - og så viktig!
Ketolyse er ikke et mesterskap i å gå ned raskest, men et mesterskap i nå dit vi vil - og være der!
Og på veien - nyte kosten og alt det positive som skjer i kroppen!:)
Gerd - du har vært min metor siden september og mye av grunnen til at jeg har forstått og innsett at jeg f.eks. er blandt de "sene".
Og det er helt ok! Fordi jeg vet jeg vil klare det - til slutt:o
Og la oss da ta lærdom av dere som har lykkes - at det tar tid. Og tolmodighet er som kjent en dyd...
Takk, Gerd!:klem:
Det er godt å ha deg, Gerd :p
Du skriver det som skulle det vært til meg :D for jeg er en av dem som stresser detta veldig. Skal ta meg sammen, for jeg vet at ting skjer etterhvert :suss:
Dette var virkelig bra skrevet, Gerd! Den trengte jeg nå, for å få tankene på riktig bane.. Har vel hengt meg litt opp i negative ting de siste dagene..:(
Så dette hjalp godt på, står opp til en ny frisk i morgen!
Jeg er enig med det du sier, og for første gang føler jeg jeg egentlig ikke er stresset for med dette kostholdet så sitter jeg ikke å drømmer om mat mellom måltidene og maten er så goooood.
MEN jeg skal inn for vurdering på bukplasitikk om 5 kg, og jeg klarer ikke den magen i 1 sekund mer, derfor er jeg dessverre stresset på de kilo. Skulle så gjerne hatt de bort i går!
Nå har ikke jeg spurt en gang om noen erstatninger, for det har jeg ikke spist siden jeg begynte på denne kuren, nettopp fordi de kiloen over operasjon må bort fortere enn fy. Men jeg ikke skrevet noe om at jeg ikke går ned nok her inne heller.
Så ja, jeg er vel delvis stesset, men sånn må det bare være. Skal fortsette de resterende 10 kiloene etter operasjonskiloene, og regner da med at kiloene skal bli litt mindre stressendes.
Etter og ha lest dette innlegget så skal vekta mi på ferie til ei vennine i morgen den dag :-P
Blir ofte for mye av den "må veie meg hver dag og se hva vekta viser" her i gården og det blir ofte kjempe stress, så nå skal jeg lese hovedinnlegget engang til og slutte og fokusere på om vekta går ned eller ei og heller tenke på de andre tingene som skjer med kroppen :-)
Takk for en vekker Gerd :-D
Jeg kom forresten på en ting jeg lærte på tanketreningskurs sist uke, som jeg tror man kan ha nytte av når man føler ting ikke går fort nok.
Man skal alltid tenke "jeg er i ferd med å tiltrekke meg... "(f.eks en slank og sunn kropp). Da er det lettere å se målet, og hjernen forstår at det er en prosess, ikke noe som skjer over natta. Og man har jo uansett kommet godt i gang, i motsetning til da man satt og deppet foran tv'n med kaker og pottis. :rolleyes:
Hehe, "Guru-Gerd", den likte jeg. Men du har faktisk blitt min guru når det kommer til ketolysekuren! Supert innlegg, dette skal jeg ha i bakhodet fremover. :)
:rodme: Ketolyse eller lavkarbo er definitivt en livsstil der kroppen har det myyyye bedre!! Takk for at du minnet bl.a meg på det igjen Gerd ;) Kg går av når de vil av... :ja:
Takk Gerd!! Ketolyse-Queen foretrekker jeg å kalle deg da :stortsmil
Takk Gerd for et fantastisk innlegg!! Det skal jeg skrive ut og ha lett tilgjengelig, det er så evig rett det du skriver!!!!
[color=#000080][/color]
Klem fra Benam
Kjempefint skrevet.:) Følte meg skikkelig truffet, men det er godt å få noen tankevekkere.. Mitt stress kommer av at jeg er redd jeg skal legge på meg (pga alt fettet) i stedet for å gå ned. Er ikke så høy og når man er for tung så er alt slitsom.. det vet jeg - har vært der før og vil ikke tilbake...
Kjempeflott Gerd, dette er noe som jeg som er ny trengte i alle fall. Kloke ord fra en som jeg ser får mye skryt i forumet her. Stå på videre, du tilfører alle sammen mye positivt og godt.:)
Utrolig bra skrevet.....takk for mange gode ord....de skal jeg ta med meg på veien...og glemmer jeg meg ut, så skal jeg jaggu meg gå inn her å lese igjen...bare for å få en reminder...
JEg er vel en av de som stresser med vekta....vil så gjerne gå ned...masse...fordi jeg sliter veldig med sånn jeg har blitt.....:(
Så jeg er definitivt en som må stoppe opp og trekke pusten, øa kroppen få jobbe på sin måte...og jobbe med psyken og tankegangen min...
Kjenner til alle de tingene du nevner Gerd, slik var jeg i begynnelsen, dvs før jul. Nå etter jul kjøper jeg sjokolade,karameller og noe sånn sour cola ting for å ha i godtekassen min, som jeg tar frem på lørdag når vi koser oss med en film. Tar ikke frem det ellers. Har bakt ostekaka di en gang, og prøvd meg på krydderkaka, men det beste av alt i verden er alikevel bringebær (evt med fløte eller bare bær), eller til middag stekt kjøttdeig blandet med hakkede tomater og krydder sammen med ostesalat <3
Trenger ikke så mange erstatninger egentlig, og ikke stress, sist stressa jeg, målte meg hver dag og "gav opp" en stund før jul pga jeg "gikk opp" hele tiden, men nå veier jeg meg hver fredag, gidder ikke oftere, også blir det en hyggelig overraskelse til helga :)
Mitt råd: kjenn på klærne om de fortsatt sitter litt løsere (jeg bruker jobbuksa mi - som var litt trang over magen før), gjør de det, så ikke vei deg mer enn en gang i uka. F.eks fredag, da det du evt spiste forrige lørdag er ute av kroppen ;)
Så bra å høre å dere med erfaring, for jeg har nettopp begynt på kuren. Det er min 6. dag, og jeg tenker akkurat på de tingene som Gerd nevner her... Jeg tror jeg har gått ned litt, men har ikke vekt, men skal kjøpe på torsag, så har vel stressa litt ekstra pga det..
Stemmer det ikke at man kan ta av så mye som 10 kg i mnd? Hvis jeg forstår dere rett er det mye mer realistisk med 3-5 kg?
Du har fanget opp en del viktige punkter som det blir postet nye tråder om i gjennomsnitt et par ganger i uka (iallefall gjorde det det før).
Håper folk tar seg tid til å lese gjennom de klistrede trådene før de begynner å spørre om gammelt nytt.
Veldig gode poenger. Jeg synes det er viktig å utheve stressfaktoren, basert på egen erfaring de siste ukene. Jeg har gått veldig raskt ned, inntil jeg begynte å bli skikkelig stresset pga en rapport som nærmet seg deadline. De siste to ukene har det stått nesten stille, men omtrent samtidig som jeg leverte rapporten, begynte vekten å krype nedover igjen.
Jeg har også en kollega med diabetes 2 som fortalte meg at han må ta insulin om kvelden etter en stresset dag, uansett hvordan han har spist.
I så måte er kanskje Gerds innlegg en slankekur i seg selv, hvis hun får noen til å stresse mer ned :p
Tusen takk for kjempe-innlegg =)
Dette var en tankevekker, da jeg selv har kjent stresset på kroppen i forhold til diett/vekttap og mat osv.
Jeg startet med ketolyse-kuren man 19jan samtidig som jeg stumpet røyken for godt og startet opp med nye P-piller. (!!!!)
Etter uke 4 hadde jeg gått ned 8kg og endel cm rundt mage og midje.
Etter det har vektapet stagnert litt, og uke6 var veldig slapp.
Skal også innrømme en sprekk i helgen uke 6. ;P
Men det skjer for alle.. Skal innrømme at den hjemmelagde rosinbolla smakte himmelsk =)
[color=#ff00ff][/color]
Uansett, innlegget ditt fikk meg til å forstå at dette faktisk er en prosess!!
Og da jeg startet, satte jeg meg egentlig mål om å være ferdig til sommeren.. Man blir bare litt "bitt av basillen" når man leser i boka om radikale vekttap osv. Og så klart, etter 8kg på 4 uker ønsker man jo at dette skal fortsette i samme tempo.
Men det er jo viktig å nyte prosessen underveis også!!
Kjenne den gode følelsen at klærne passer mye bedre, man slipper fettet som henger over buksene på sidene og på magen=)
Ta tiden til hjelp, så kommer man i mål =)
Nå er jeg i 7 uke, vekttap på 9,5 kg og har i utgangspunktet 11,5 igjen =)
Og jeg må jo si at det er helt fantastisk å prøve noe som faktisk fungerer uten at det innebærer å sulte seg konstant =)
Og det å faktisk gå ned i vekt trass røykeslutt og p-piller, som i utgangspunktet gjør at man går opp i vekt..
[color=#ff00ff][/color]
Så tusen takk for en tankevekker og en stor aplaus til oss alle som tar tak i livet vårt og gjør det vi ønsker ut av det:p
Kloke ord jeg tar med meg på veien. :smile: Skjønner det var en bra avgjørelse å ikke gå til innkjøp av badevekt, og heller kontrollere det hos lege en gang i blant. Jeg har jo målebånd. :D
Hei :) Veldig godt skrevet. Nyttig for meg som nybegynner og lese.
Gikk på denne kuren i fjor, men da bare etter boka. Er jo så mange tips osv her inne.
Ha ei flott påske :)
Jeg merker at det er lett å bli revet med av alle historiene her inne på lavkarbo. Vi er vel en gjeng med flinke jenter (og noen gutter) som er vant til at vi skal prestere hele tiden? Det er viktig å huske på at dette ikke er en kur, men en måte å leve på!
Kjempe flott innlegg,og wow for noen oppskrifter og bilder! Disse vil jeg benytte meg av, og på forhånd takker jeg så meget! Ønsker deg en riktig god helg!
Dette var kloke ord jeg skal prøve å huske når jeg lengter etter sjokolade og gelegodter. Jeg kjente meg igjen i alt! Desverre! Her er det mye å jobbe med hodet, rett og slett:(
Jeg startet lavkarbo i går og dette innlegget var veldig motiverende. Jeg tror jeg skal gjøre det som en vane å gå inn å lese dette innlegget med jevne mellomrom slik at jeg ikke mister fokuset.
Takk Gerd, dette var akkurat det jeg trengte å høre når jeg gikk inn på forumet i dag. Skal brodere teksten i ei ramme og henge på veggen jeg:D. Men først skal jeg få i meg noe feit mat og hive meg rundt med hagearbeid.
Ha en flott himmelsprett!
går det fortsatt bra med vektnedgang og røykeslutt
du ga meg en vekker der ,,kanskje det går ann og gjøre begge deler
vi er jo flasket opp med røykeslutt ,,opp i vekt
Jeg gikk opp bare 3 kg etter å ha slutta med røyken, og det var før jeg begynte på ketolysekuren så de er borte nå:) Har vært røykfri siden i oktober `08:D Hele kroppen har det bedre med seg selv om man tar ting med ro og ikke stresser!! Det er synd at samfunnet i dag er så fokusert på utseende, og at alt skal gå i høyt tempo... Det er ikke bra for noen!:mad:
Utrolig bra skrevet, Gerd. Kjenner meg veldig igjen.
Jeg har vært jojo slanker i mange år. Fikk endel nye bekjentskap for et par år siden, og var da noenlunde ok i vekt. Etter nytt svangerskap, 20 kg + (utenom sv.sk. kiloene) så føler jeg det virkelig på kroppen, at jeg må fort ned. Jeg er flau ovenfor venner.
Tankevekker, innlegget ditt. Det er ikke bare slankingen man skal konsentrere seg om.
Holde seg etter er så viktig.
Takk Gerd, det du skrev en nettopp slikt jeg har tenkt da jeg startet på Ketolysekuren - MEN jeg har bare holdt på i 5 dager - og har ellerede gått ned 4 kg. Jeg er litt bekrymret for at "kroppen" jobber for raskt, men jeg har spist meg mett hele tiden på fett og lovlig digg. Da er det vel bare kroppen min som har det travelt i begynnelsen, så vil det sikkert flate ut litt mer etterhver. TIl info: veide 96 - tatt av 4 - første mål er 80. Jeg er 178 høy.
Glad jeg har funnet denne bloggen, da jeg har lite peilig på hva jeg har gitt meg utpå.... jeg har stor sett spist kjøtt og grønt - ost og egg og bacon. Nå har jeg begynte å ekspremintere litt og har blandt annet bakt lollypop brødet - kjempe godt syntes jeg.
vet du at dette var utrulig bra innlegg:9 jeg er en evig slanke stresser og hopper av gang på gang blir større og større . skal ta med meg dine ord og snu på trenden tusen takk for at du åpnet mine øyne i hvertfall litt :):)
Bra skrevet Gerd.
Jeg er nok en av de som blir stresset over at ting ikke går slik som suksess-historiene her inne. "5 kilo på en uke", osv...
Etter første uka på ketolysekuren står vekta stille. Men det kan ha med mensen å gjøre også.
Etter å ha lest innlegget ditt så roet jeg meg ned å vet at "min tid kommer" :)
Skjønner ikke hvorfor vi blir så utrolig utålmodige med èn gang vi starter på en kur. Når vi går OPP i vekt sakte men sikkert, så virker vi jo totalt avslappet med dèt,hehe... Men når kiloene skal av igjen, ja DA skulle det helst skjedd i går...
Jaja....vi mennesker er noen raringer.
Skål da folkens! For ett nytt å lettere liv. (ja det går bare i vann med sitron og lime).
Jeg har akkurat begynt å se på Fedon Lindbergs bøker, men har bestilt ketolysekur. Har veldig lang erfaring som slanker, og har sikkert gått ned 50 kg tilsammen, men alt kommer tilbake. Min erfaring er at jeg blir fryktelig slapp etter 8-10 uker, og det blir vanskelig å holde aktivitetsnivået oppe. Har prøvd Grete Roede og Vektklubb, men ikke lavkarbo. Er det veldig annerledes? Kan jeg håpe på å nå målet som er 35 kg ned?
Tålmodighet er en dyd ja.
Idag, 8-9 dager etter start på ketolyse har jeg ENDELIG gått ned.
1,6 kilo viste vekta.
Jeg mistenker at jeg spiste for lite i starten, men nå har jeg øket på å det ser ut som om det var dèt som skulle til :)
Så nå ler jeg av forståsegpåerne som kritiserte avkarbo på sol.no (KK-artikkel) idag :)
Så fint hovedinnlegg! Det beste er jo egentlig å kaste vekten. Vekt varierer naturlig uansett, og veier man seg hver dag er man egentlig sikker på å bli frustrert til slutt. Kast ut vekten, og følg heller med på mål og på hvordan klærne sitter! Og tenk på å være sunn, ikke på å bli tynn. Jeg tror på positiv forsterking: "jeg vil leve sunt" er bedre å si til seg selv enn "jeg vil ikke være tykk".
Tusen takk for at du tar deg tid til å motivere oss nye :) Selv vet jeg at jeg har masse jobb foran meg med det psykiske og hvorfor jeg spiser. Jeg har nok et slags avhengighetsforhold til mat, likt en alkoholiker har til alkohol. SÅ - alle tips er uvurdelige for å gjøre prosessen letter.
Dette er sikkert forskjellig fra person til person, men MIN erfaring er at jeg blir utrolig slapp på lavkalori, mens med lavkarbo/ketolyse får jeg mer energi :D
Dessuten er det digg å tenke på at når du er i ketose så mister du bare fett og ikke muskler :D
Godt å se at du fremdeles er her inne gerd :) Jeg er tilbake, denne gangen for godt! Kroppen min klarer ikke mere karbohydrater rett og slett :) Jeg tar dine ord med meg :)
Har holdt på siden 21. juli.
Gikk ned 2 kg andre uka, så 2 kg opp igjen, så 2 kg ned igjen.
Og DER er jeg. Spiser mitt fett og mine kalorier, sykler 30-60 minutter på ergometersykkel hver eneste dag. Drikker masse vann.
Jaja...men å gå tilbake til gamle vaner er utelukket. Så her er det bare å fortsette å være tålmodig :)
jeg er helt ny her og helt ny med ketolysen. Har gådd 2 uker på kuren og har vært i keto hele tiden. Men syns ikke at det har vært det helt store på vekta(-1kg) og det stresser meg,tenker på mat hele tiden (på hva man gjør gæærnt). Leste innlegget ditt og fant trøst i den... takk
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.