< Tilbake til oversikten

Tålmodighet og slankestress

Furine sa for siden:

Eg dreg fram denne tråden igjen, for dette var veldig nyttig! Takk, Gerd! :)

Rottis sa for siden:

Takk for denne, Gerd. Da skal jeg slappe av noen uker til, før jeg skal tenke på platå og partystoppere. Jeg er jo tross alt helt ny på dette, i forhold til mange andre her på forumet.

Krizzi sa for siden:

Dette er bare så bra skrevet, Gerd :)
Og en viktig påminnelse for oss alle som gjerne vil gå ned i vekt på no time.
Ett spr i den forbindelse: Hvis vi tar pause fra lavkarbo noen uker (jul, sommerferie osv) er det da slik at det ofte vil være vanskelig å komme i ketose i igjen ? :confused:
Synes mange nevner det i forskjellige tråder.

Karenina sa for siden:

Tusen takk for kloke ord, Gerd! :)

Jeg gikk ned 22 kilo på ketolyse i fjor, og var såå fornøyd med min nye kropp og min nye livsstil!Så gikk jeg på sprekk etter sprekk og gav rett og slett litt opp en periode. La på meg 7-8kilo igjen, men nå SKAL DE BORT!! :) Jeg har nå gått på ketolyse igjen i 4 uker, og kommer allerede inn i favorittbuksa, noe som er en kjempemotivasjon for meg! Forrige gang jeg gikk på ketolyse veide jeg meg omtrent daglig, noe som ble en kjempestressfaktor. Om vekta stod stille, eller om jeg gikk ned bare bittelitt, så kunne hele dagen bli ødelagt for min del. Så denne gangen har jeg gjemt vekta lengst under senga, og der skal den bli!Det er selvsagt viktig å ha noenlunde kontroll på vekten, men det betyr ikke at man skal veie seg hver dag, og stresse kroppen sin. Nå har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal veie meg før til jul, og foreløpig går det veldig bra:) Jeg stresser heller ikke med trening da jeg får mye mosjon hver dag i min jobb som hjemmesykepleier. Forskjellen fra forrige gang jeg gikk på ketolyse og denne gangen er at forrige gang stresset jeg med vekta, og var mye i dårlig humør pga at jeg ikke gikk ned like fort som jeg kunne ønske, mens denne gangen nyter jeg min nye livsstil, og koser meg med at jeg kommer inn i klærne mine, og har mye mer overskudd:) Jeg tror det er oppskriften på suksess for min del, og kroppen min nærmest roper at den elsker å leve lavkarbo!

vannmannen sa for siden:

takk... det var akkurat det jeg tregnte å vite... føler vel egentlig at kroppen er i en slaks protest... stritter i mot og holder på fettet mer en noen sinne :-( og da blir det lett å gi opp... :mad: Men hvis du gidde kan du skrive ned sånn ca hva du spiser i løpet av en dag ?? har ikke lest noen øker bare forhold meg til mindre karbs.. hils vannmannen:p

borg sa for siden:

Jeg har stått stille siden april, men har nok trodd at jeg kunne spise flere karbohydrater etter så lang tid. Men det kunne jeg ikke. Så nå har jeg startet på ny frisk. Jeg synes det er vanskalig å vite hvor mye en kan og bør spise. fint å se litt på disse sidene og lære

Oansol sa for siden:

Det er ikke lett holde seg rolig og tålmodig men jeg ser at det er greia..Hva er vel ett år når man har vært feit hele livettenker jeg.

Et spm hvordan vet man om man er i ketose uten sånne sticks? noen tips?

Florence123 sa for siden:

Godt skrevet , å hyggelig å lese .

Men jeg synes ikke det er noe rart at man "stresser" med vekta og kiloene.

Leser man boka, så står det jo at man kan regne med ett vekttap på 10 kg om ikke mere på Ketolysekuren .

Når ikke dette skjer så lurer man jo selvfølgelig på hva som er galt, eller hva man gjør galt.

Så forventningene kommer i allefall fra boka for min del, der er det jo ikke så mye annet enn at man opplever stort vektap i løpet av kuren.

Dessverre så stemmer ikke dette for så mange etter det jeg leser her inne...

Carisma sa for siden:

Men det står vel ingenting om hvor fort dette skal skje? Ti kilo er jo ti kilo enten man bruker to mnd eller ti?

Florence123 sa for siden:

Hvis man leser på side 76 i boka, så står det en kurve som viser størst nedgang den første tiden og i teksten så er forventet nedgang på 14 kilo i løpet av 3 måneder :)

Fumle sa for siden:

Takk takk takk Gerd! Ser det nå at jeg må slutte å stresse så himla mye!! Skal nå være flink jente og pakke bort vekten for å kun ta den frem igjen 2 ganger i måneden.. Kan ikke holde på sånn som jeg har gjort frem til nå med å veie meg hver dag, og den ene dagen hvor jeg har gått opp så sitte å analysere hver eneste bit jeg tok dagen før.. Det går ikke det!!!

StegforSteg sa for siden:

Jeg takker også for denne tråden Gerd - for jeg tror nemlig jeg kan bli litt koko og vel opphengt i vekta. Jeg skal prøve å veie meg kun på mandager - så det så :)

Jabba sa for siden:

Jeg har nå gjemt bort vekta og latt den stå i en krok i vel 2 og en halv uke. Jeg ble så lei meg når vekta ikke viste ned og kanskje heller opp - satt og sturet og drev og analyserte maten og ble rett og slett deppa. Nå skal jeg veie meg når jeg våkner en morgen og føler på meg at kroppen er blitt mindre.....vi får se når den dagen kommer.
Jeg spiser det samme nå som jeg har gjort de siste 14 mnd så det er ingen grunn til at jeg plutselig skal "spise feil" og legge på meg. Derfor skal det ikke være nødvendig å kontrollere med å veie meg ofte...

Skal prøve på dette en stund fremover tror jeg.....

Karissima sa for siden:

Etter 2 ukers stillstand på vekta hjalp det godt på psyken å lese innlegget ditt Gerd. Nå fortsetter jeg med friskt mot :heia:

Skippy sa for siden:

Egentlig så vil jeg bare fortelle at vekta mi har økt med 1 kilo på 2 dager, helt normal svingning for meg. Ingen grunn til stress, det er helt vanlig at det svinger så mye hos meg. Finner ingen spesiell feil i kosten, det er bare sånn. Sikkert flere som opplever dette.

MoccaMaster sa for siden:

Jeg slutta å røyke 1 september i fjor. Og gikk ikke opp i vekt i det hele tatt..

Og tusen takk Gerd! Dette er ord som er fine å ha i bakhodet :)

peruvian sa for siden:

Jeg spør her også jeg, Gerd er tydeligvis den å spørre!

Har nå vært i ketose i 5 uker og har gått ned i overkant av 10kg og er kjempefornøyd selvfølgelig! Men, jeg har ennå ikke merket noen forandringer på overkroppen (mage og hofter spesielt), men merker det godt på lår og rompe. Er det normalt at mage/hofte "blir tatt til slutt" ? :D:p:rolleyes:

Val sa for siden:

ah wow, så mye du har gått ned på så kort tid! Gratulerer så mye :D

tangoto sa for siden:

Jeg sier bare takk for denne tråden!:-)

Tribal sa for siden:

Gratulerer med flott vekttap :) Det samme skjer med meg,men magen har minsket litt den oxo...så det er kanskje det fettet på kroppen som sitter best hehe:D

Victory sa for siden:

Tusen takk for flott tråd! :) Jeg lider av dette og skulle akkurat spørre om noen tips..men jammen hjalp det og ta et lite søk ja.
Nå har jeg tenkt litt og kommet frem til at jeg har disse stressfaktorene:

• Jeg tenker på mat HELE tiden, hva er riktig, hva har for mye ditt hva har for lite datt osv osv
  • Huden: "Alle" snakker om at de har fått så mye finere hud og ser yngre ut. Hva føler JEG: at jeg ser gammel og sliten ut... (Mulig resultat av neste punkt)
  • Trening: Jeg må trene HVER dag ellers får jeg dårlig samvittighet. De kveldene jeg da burde brukt til og slappe av, finne ny energi, legge meg tidlig, bruker jeg da på og planlegge neste dags "strafferunder" siden jeg ikke var og trente i dag.
  • Sammenligning. Jeg sammenligner meg med folk på samme dietter, selv om jeg vet vi er forskjellige og min kropp ikke jobber i parallell med andre..
  • Før veiedager er det viktig med ekstra trening..
    Tror det var smart og skrive dette, ser jo at jeg virkelig er hysterisk..
    Nå skal jeg lese tråden en gang til..og roe nerva!

Carisma sa for siden:

Jeg går faktisk opp dagen etter trening... så kanskje du skal bruke den dagen til å komme deg på? ;)

Victory sa for siden:

Ja jeg leser jo om at det ofte skjer, men likevel er jeg innstilt på at "joda, det er nok best og trene i dag og". :rolleyes:
Men det er jo absolutt noe og tenke på da, jeg får time hviledagene litt bedre. Takk for du gjorde meg oppmerksom på det igjen!
Har faktisk klart og slappe av litt i tankene siden jeg skrev ned hele lista..tror jeg da. Og det er jo godt tegn! I morgen feks blir det bare kos med middagskokkelering hos en venninne, hadde tenkt og trene først, men jeg har bestemt at jeg får ikke lov. ;)

Vettel sa for siden:

Husk at for at kroppen skal ha best mulig nytte av treningen så MÅ den hvile også. Det er i hvileperioden musklene bygges opp feks. Hvis du ser på profesjonelle idrettsutøvere, så sover de en eller to ganger på dagen, for å få nok hvile!
Ved muskeltrening så brytes musklene litt ned, midlertidig, for så bygge seg opp enda sterkere i hvile-fasen.

sportdama sa for siden:

Supert innlegg, fant det nu. DET VAR DETTE JEG TRNGTE Å LESE. MÅ BARE VÆRE TÅLMODIG.

millemy sa for siden:

Hei
Jeg er helt ny her og hadde tenkt å starte på Ketolyse-kuren. Kan noen gi meg et hint om hvor jeg kan finne en oversikt på matvarer? Hva jeg kan og ikke kan spise osv? Jeg venter på boken, men vil gjerne komme i gang så fort som mulig. :)

Charlott sa for siden:

Vil tro du finner en del info her :) Velkommen og lykke til!

millemy sa for siden:

Takk så mye :)

Mille32 sa for siden:

Flott innlegg synes jeg. Er ikke kommet lengre enn at jeg har begynt å tenke på kur, samt bestillt boka. Leser meg opp her, og prøver å lære mest mulig før jeg starter. har begynt å gå, samt prøver å bytte ut 3 liter cola med vann :-)

canneeli sa for siden:

tusen takk...og du har helt rett:) Dette trengte jeg og høre
hilsen fersking på Ketolyse

Devana sa for siden:

Nå orket jeg ikke lese alle de andre innleggene, men flott innlegg Gerd, og jeg skal ha det i tankene når min første utålmodighet kommer. :D

Sihette sa for siden:

Et troverdig og flott innlegg. Føler meg med ett så avslappa i forhold til å tape kilo - dette skal gå bra, tid har jeg nok av :)

Jendine sa for siden:

Gu' korr godt det va å lese innlegget ditt.... jeg har irritert meg kraftig over at vekta står stille over så lang tid selv om jeg spiser riktig ( stort sett, noen ganger litt for mye nøtter, men da er annet fett inntak for lite) og jeeg vet av ketonstixene at jeg er i ketose. Da er den naturlige forklaringen at jeg er i en "platå" fase.... Så lite skal til for å hente inn motivasjonen igjen: No e det søndagstur med godt humør:)

camilla76 sa for siden:

Tusen takk:) Kloke ord!!!

Benedictee sa for siden:

Stress? Åneeeeida...ikke NÅ lenger ..hmf.

Lillebjørn sa for siden:

Takk!! Den trengte jeg!! Jeg er (har vært etter å ha lest innlegget ditt) en nybegynnerstresser :(
Men nå fikk jeg ny inspirasjon til å være tålmodig :D

snøffe sa for siden:

Ingenting er umulig , når BEGEISTRING blir brukt som drivkraft!! :)
Godt å lese slike innlegg, å kjenne begeistringen får ny frisk næring.
Vi har lyst, vi liker det, vi vil og vi kan.
Stå på folkens, sammen er vi dynamitt!! :))

Lindaplinda sa for siden:

Tusen takk for denne tråden.. jeg gikk på vekta idag og ble litt skuffet over resultatet.. viste bare-0,6 kg på en uke, og jeg hører om andre som går ned 3-5 kg de første ukene.

Skulle ønske jeg kunne hatt en av dere "gamle traver'ne" ved min side her nå og gått gjennom alt jeg gjør og fortalt hva jeg gjør galt/riktig!:( Har lest boka, men jeg ender opp med spørsmål for det. Og kall meg rar, men jeg har en eller annen sperre med å veie all maten jeg spiser.. veier litt innimellom for å sjekke hvor mye ting veier hvis jeg synes at jeg har laget til mye eller lite mat. Noen ganger blir jeg mett av under 150g mat, og andre ganger kan jeg spise 400 g.

I helga sprakk jeg ikke, men jeg hadde plutselig mye mindre utslag på ketostix'n uten at jeg skjønte hvorfor:confused: I tillegg følte jeg meg skikkelig uggen og rar.. ikke syk, men orket ikke spes mat, og var veldig slapp. Trente for det da, så kanskje jeg overbelastet kroppen, rett og slett?

Hvis jeg først går inn for noe så er det som regel for full pupp, og da tar fort fokuset mitt en annen retning. Når jeg begynte med lavkarbo/ketolyse så var fokuset på å endre kosthold og livsstil for å forbedre livskvaliteten og forhåpentligvis bedre bekhterev'n min, med å gå ned i vekt som bonus, men etterhvert som dagene har gått har det blitt mer og mer fokus på vekta og mer og mer trening. (typisk meg). Men etter å ha lest denne tråden skal jeg ta et oppgjør med meg selv:o

arnakristin sa for siden:

Hei,
Ikke alle raser ned i vekt, det bare virker sånn…
Du må huske at vi ikke bare snakker om mentalt stress, sykdom og skader er i høyeste grad et stressmoment for kroppen. Ser at du har bekhterev og da må du kanskje belage deg på å måtte være ekstra tålmodig, jeg sliter med kroniske smerter og har aldri rast ned i vekt.
Mindre utslag på stiksen kan være resultat av litt høyere kh inntak enn du pleier, du har drukket mer vann enn du pleier, trent mer enn du pleier… mange muligheter her, prøv å ikke heng deg opp i stiksen den forteller bare hva som skjer i urinen ikke i kroppen.

Tusen takk for raskt svar!!:D

Jeg har både trent mer og drukket mer enn vanlig, så det ligger nok noe i det. Tror ikke jeg spiste så mye mer kh, men at jeg spiste for lite fett. Husker at jeg kunn spiste en halv porsjon av frokosten (2 egg, spinat og 2 baconskiver), og så litt cc x 2. Orket bare ikke så mye annet.

Jeg må bare senke skuldrene litt og fokusere på noe annet enn vekttap igjen - jeg merker jo bl.a at jeg har bedre energi allerede:)

Har lavkarbo hatt god effekt på dine kroniske smerter?

Hei,
Nei, lavkarbo har dessverre ikke hjulpet på smertene, de er skaderelatert. …men mange her inne har fått mindre smerter på lavkarbo, eks. gikt, fibromyalgi.
Skadene gjorde at jeg etthvert la på meg en god del, sliter med å gå ned i vekt men vekta er stabil, jeg trives med kostholdet og klart ting er lettere med -10 kg selv om jeg bør ned minst 15 til.

Åja.. det var trist å høre ang smertene dine.. håper virkelig at de går seg til etterhvert som vekta blir mindre:) Synes du har vært utrolig flink jeg da.. - 10 kg når du har kroniske smerter er knallbra!!:)

Helene M sa for siden:

Flott skrevet. Skal gå tilbake til dette innlegget når den første "utålmodigheten" melder sin ankomst:)

Froskeprinsessen sa for siden:

Jeg startet for 3 uker siden og hadde trangen på søtsaker de første dagene, men det gikk over. nå fyser jeg ikke pånoen ting av søtt lenger, og hvis trangen kommer sier jeg til meg selv,, enten er du på kur eller så er du ikke!!! Vet ikke engang om jeg klarer å skeie ut til jul. jeg elsker pepperkaker, og øl=) og møe annet, men frykten for å ødelege og måte begynne på nytt er stor , men jeg er sterk, vekta går nedover, men selfølgelig skulle jeg gjerne bli slank fra den ene dagen til den andre,, det vil jo alle selfølgelig, men det går jo ikke, men så lenge det går nedover skal jeg være tålmodig og ta den tiden jeg trenger,slank blir jeg til slutt uansett=) og jeg har ikke tenkt å sprekke, hvis jeg er fysen tar jeg litt varmrøkt makrell.(min favoritt) røkt laks eller litt ost, en kopp te hjelper også, jeg nekter å sprekke og det er det som holder meg oppe, må inrømme at jeg snuser på jentungens kjeks, tom & jerry kjeks, den er sååå god men har ikke smakt, men hælle meg det lukter godt, he he .Belønningen for ikke å sprekke får jeg hver gang jeg ser at vekten går litt ned=) det er gulerot det=) stå på alle sammen , jeg vet at dere også klarer det:-=)

halla sa for siden:

Er det normalt å ta av 4,5 kilo på fem dager??

Carisma sa for siden:

Hvis man er helt i starten, for da forsvinner mye vann.

Duva sa for siden:

Bra instilling! :)

Monica31 sa for siden:

Hei Gerd!

Leste innlegget som startet denne tråden. Vil takke for at du legger ut fornuftige sannheter og fakta. Ting tar tid, men tre måneder virker nå veldig lenge når man er på en spesiell diett eller et opplegg. Men hvor lenge har vi ikke vært store og feite og gode?!?!! Mange år for mange av oss. Jeg jobber hver dag for å minne meg selv på at dette er en livsstilsendring. Jeg sier det ofte.... men er det det jeg virkelig jobber for, eller har jeg mest lyst å bli tynn i en fei......?!?!?!?!?!?!?!

...har lest og lært at det tar opptil-eller til og med lenger tid en 3 måneder før hjernen har laget ny vane, dvs. dannet nye baner for bevisst og ubevisst handling! Kan jo ikke snu alle dårlige vaner med en gang. Så når man tar en, toppen to av gangen, sier det seg selv at det tar tid før man blir vant til nytt kosthold og før du faktisk ser tynn ut for deg selv....jeg henger ikke med kroppen. Føler meg større enn jeg er. Rart hvor inngrodd det er å føle seg stor, jammen "du kler det", hører jeg i hodet mitt, jeg er jo den som er størst i vennegjengen, rart at vaner kan få oss til å danne et bilde av oss selv, selv om det ikke stemmer med realiteten. Så jeg er glad jeg skal bruke litt mer enn tre måneder på 24 kilo. Men håper jeg nærmer meg til sommeren.....

Lykke til alle mann ;)

Beklager at jeg ikke er "ketolyse-deltager", men måtte bare heie på et bra innlegg! :heia:

Carisma sa for siden:

Det er vel tida for å dytte litt på denne.. ;)

arkine sa for siden:

å jeg har kuttet ut pepsimaxen,,den som jeg trodde jeg måtte ha for å overleve sult
men det som skjer er at jeg er mindre sulten,,
å sier til meg selv at jeg ikke skal fokusere på vekta ,men på maten

har jo tengt kilo hele mitt liv .
blir jo feil , så nå sier jeg til meg selv når jeg begynner å tenke å regne på hvor mye jeg kan gå ned ,, slutt å tenk på vekta ,,, fokuser på maten,

alexsandra sa for siden:

er imponert over de som klare og slutte med pepsi max. jeg er en skikklig dranker. hvordan sluttet du? bare bestemte du deg for det?
det er bare få dager siden jeg begynte med lavkarbo og prøver og la være og strese men ha og ha tålmodighet. har ikke telt karbo i det hele tatt. leser litt her og bruker sunn fornuft:D

Charlott sa for siden:

Denne bør det dyttes på daglig tror jeg ;)

Deanna sa for siden:

Nå er jeg nykommer selv, men føler meg litt som en gammel sjel blant alle nykommertrådene på forumet. Jeg er imponert over tålmodigheten til gamle travere når den ene godterisugne etter den andre står frem her. Jeg håper de innser at de må gjøre mer enn å bytte ut en ting med en annen hvis de skal legge om livsstilen.

(Eventuelt håper jeg de forsvinner når januar er over. :kyniker: )

Photobscura sa for siden:

Jeg skjønner hva du mener, men igjen er det utrolig hvor mye makt sukkeret har over oss! Det er ikke uten grunn at noen tar den så langt som å sammenligne det med narkotika, og matmisbruk er ikke lenger et så ukjent fenomen, det handler jo både om følelser og fysiologi.
Jeg har aldri spist mye godteri, og det var ikke sååå vanskelig å avvenne meg, men det var, for meg, overraskende nok et par uker i starten der hvor jeg kjente et merkelig sug etter noe søtt ...

Deanna sa for siden:

Jeg kjenner absolutt igjen sukkerets makt, altså. Jeg kan spise imponerende mange sjokoladeplater på kort tid med riktig trening. :D

Photobscura sa for siden:

Ja, ikke sant! Og, det er jo for seg selv man gjør dette, i blant må man faktisk spørre seg selv hvor mye innsats og vilje man selv er verdt. Sjokolade o.l representerer jo for mange trøst og trygghet, og det handler jo mye om å finne den tryggheten i seg selv, framfor noe som bare gir rask tilfredsstillelse, men som gjerne følges av nederlagsfølelse og enda mer sjokolade ... Men å endre dette fokuset er ikke gjort på en dag!

Deanna sa for siden:

Det er absolutt ikke gjort på en dag, og poenget var muligens at jeg er imponert over tålmodigheten med nybegynnere som ikke bare mangler det fokuset, men som ikke helt har skjønt at de må jobbe mot det enda. Forhåpentligvis ser de det og blir her. :)

Fjasnissen sa for siden:

Hvorfor driver folk å "dytter" denne tråden som etter alt jeg kan forstå er klistret øverst på forumet? Den går ingen steder. :)

Cassiopeia sa for siden:

Vi dytter fordi veldig mange, spesielt de nye som trenger den mest ikke ser på forumoversikten, bare på uleste innlegg og forsida. :)

Og nå går den snart dit igjen. Øverst på forsida og øverst på uleste innlegg.
Jeg må bare sende først ;)

Cherry sa for siden:

Kirsebæret er tidligere sukkeroholiker, og kjenner ett visst drag mot dette belastende miljøet akkurat nå. (les pms) Men vi står han a!! Lørdag i morgen, da er det lov med en sjokolade har jeg bestemt.

Fjasnissen sa for siden:

Heh.... jeg glemmer at ikke alle leser forumer på samme måte som meg..... litt treig av meg. Hump that hump.... eller no ;)

(Advarsel: forumposteren kan være påvirket av alkohol. Ingen tilbakebetaling. Ingen garanti. Batteries sold separately)

vimsen85 sa for siden:

Oooh. Kjenner på den jeg og. Hadde egentig bestemt meg for å slutte å spise atkinsbarer for det er så mye rart i dem. Hva spiste jeg i dag? En atkinsbar. Hate this time of the month!

:lol: :lol: :lol:

Venus Willendorf sa for siden:

Føler likevel at det er unødvendig å bumpe klistrede tråder. Det blir da ikke noe mer vettugt i tråden av det, bare spam.

nellie sa for siden:

nå er det vel hovedinnlegget her mange bør lese innimellom;)

LanoGakkGakk sa for siden:

Jeg får veldig lyst til å spise - spise - spise når jeg drikker Pepsi Max. Aner ikke hva det er, men den gjør noe med magen min / matsuget mitt / blodsukkeret mitt / eller noe sånt....

Fra100til70 sa for siden:

Hei . Hvilke stix snakkes det om, og hvor kan jeg kjøpe dem ??? Å hva skal det hjelpe til med ;) Ja jeg er amatør

alexsandra sa for siden:

du får kjøpt de på apoteket.:) de er for og gi veiledning om du er i ketoe

Kanskje sa for siden:

Veldig informativt hovedinnlegg !

Jeg har bare holdt på en uke, så jeg har ikke hatt så mye til til å stresse med vektnedgang. Og jeg har ikke vekt heller. Men jeg skal til kjæresten min på torsdag, og der skal jeg veie meg. Og kjenner vel kanskje liiiiiitt på det at tenk om jeg har lagt på meg ! Hehe. pga alt fettet. Jeg blir jo selvsagt kjempeglad om jeg har tatt av, men våger ikke å håpe på det. Og forberreder meg på å bli skuffet, og vet at det kan ta en stund.

Han kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke ville kjøpe meg en vekt .. men jeg er redd jeg som mange andre bare hadde begynt å stresse da med å veie meg hele tiden.

Ye, selvfølgelig. Men tråden vil vises med uleste innlegg for alle andre og, selv om det eneste nye som står i den er "dytter" eller lignende ;)

Cassiopeia sa for siden:

Jeg vet ikke noen annen råd enn at du får klikke på den mentale ignoreringsknappen jeg, Venus ;)

Jeg ba strengt tatt ikke om råd :P

Det er da mye enklere for alle om folk ikke bumper klistrede tråder, enn om man skal være nødt til å enten gå inn og lese den spammen, eller potensielt gå glipp av ekte informasjon og tips.

Enten ser man klistrede tråder, eller man gjør ikke. Om man ikke har lest førsteposten så vises da tråden som ulest uansett, så hva er poenget...

LanoGakkGakk sa for siden:

Her på dette forumet er det så mye å lese, at jeg får ikke lest gjennom alle uleste innlegg en gang. Og slettes ikke de som ikke kommer opp på 'uleste' listen. Noe dumper jeg selvsagt over når jeg søker. Dette er vel en tråd som kan være en fin påminner for ALLE. Og jeg er en av de. Hadde nok ikke lest denne på en stund/kanskje aldri dersom den ikke hadde kommet opp på nye innlegg.

oliven83 sa for siden:

Leser svarene til alle ovenfor, og joda, man burde ikke stresse.. MEN herregud da, jeg begynte på ketolysekuren for ca 1 mnd siden, har holdt meg slavisk til den, uten noen problemer. Er flink å lage mat, og liker det. Har bakt ketolysebrødet, samt at jeg rett og slett bare spiser det jeg har lov til, MEN likevel har jeg gått ned bare ca 0,7 kilo!!!! :O
det er jo helt latterlig! har tidligere skrevet hvordan en dagsmeny ser ut, og bare fått positive tilbakemeldinger.. Såååehh, wtf??
Er i ketose hver gang jeg stixer meg, drikker nok vann (ca 3 l pr dag, noen ganger mer..) Passer kanskje ikke denne kuren for alle??

tips og råd mottas med ufattelig stor takk :)

nellie sa for siden:

Det kan jo komme av så mangt:) Har du mye å ta av f.eks?

oliven83 sa for siden:

har iallefall 10-15 kilo som burde bort.. veier 90 kilo, og er 164 høy, så det er nok av fett som må vekk.. :eek:

Hildemor på slanking sa for siden:

Jeg har heller ikke gått så veldig mye ned i vekt selv men har minket i cm. Finn frem målebandet- forhåpentligvis blir du positivt overrasket :) En annen ting, prøv og la være med kunstig søtning en periode og se om det kan hjelpe- ingen pepsimax eller sukkerfrie godis. Ikke tyggis eller halspastiller engang. Masse lykke til:)

Kanskje sa for siden:

Vekten min står stille, gjelder det da også fun light, og natreen?

Hildemor på slanking sa for siden:

Vanskelig å si men hvis du kutter det ut en uke så kan du jo se. Men etter som jeg har lest i boken og hørt av andre så kan man gå både opp / ned og stå stille på vekten uten at det er noen spesiell grunn til det. Det er visst først når man har gått på kuren en periode man skal begynne å snakke om partystoppere. Jeg vil likevel tro at for mye kunstige søtningsstoffer ikke er bra for noen uansett. Jeg har bare Splenda i hus for tiden men jeg bruker det minimalt, skal kjøpe meg sukrin eller hva det heter det naturlige alternative til baking eller andre festlige annledninger:)

lille_trille sa for siden:

Dytter på denne. God lesing for den som stresser litt med vekta.
Kloke ord fra Gerd!

mizzim sa for siden:

kjenner jeg trenger motivasjon.. er blitt helt slapp på å bake å lage ting.. men vil lage nå, satt på nett her å tråla, funnet lavkarbo loff, kanelsnurrene du linket:D, å diverse..
jeg er nemlig dritt lei av egg vær enbeste morra. har hatt egg til frokost vær dag i 8 uker nå.. fysj..
å så er jeg inni en periode jeg savner big one, rundstykker, pomes frites hamburgerbrøs osv.. vet det meste kan bakes lav karbo style, men smaker ikke likt..
er bare så slitsomt å være lei av egg, sammtidig som man er tiltaksløs.. mister skikkelig motivasjonen merker jeg..
ååå.. spesielt npr vekta har vist 2 sifret å så viser den 3 sifret igjen.. åååå..
noen gode ord til meg?

Kjenner at jeg er litt lei egg også. Har den siste tiden laget Nannah's supergode knekkebrød. Er utrolig enkle å lage, og ikke minst kjempegode og mettende. Elles har jeg begynt å lage smørgrøt/fløtegrøt (tror det er det samme), og den metter enormt. Har faktisk to måltider av den. Alle blir lei når en skal spise det samme hele tiden, og en velger seg ut noen favoritter, men tror det er viktig å variere litt. Finne andre alternativer.
Ikke gi opp da. Heier på deg :heia: :heia:

gamelby sa for siden:

Godt å høre...jeg er i ferd med å starte på kur nå...har lest en del om lavkarbo i det siste og har bestemt meg for ketolyse..men jeg har bestilt meg sofie hexeberg bøkene...de kan vel ikke brukes??? det kom jeg på nå...Det står "utvalgte meieri produkter" hva er det? jeg er AVHENING av melk i kaffen...les: caffe latté eller cortado...men jeg bruker også soya melk?
hmmmm...blir spennende det :o)

Fløte i kaffien :sikle:

gamelby sa for siden:

Takk for svar....
Dette er egentlig ett veeeldig stort steg for meg...jeg har alltid telt kcal...fobi for fett generelt og salt...generelt...gruer meg litt i grunn...Så når jeg fikk svar på kaffe spm, kjente jeg angsten komme, men jeg tenkte, det går jo ikke. Jeg har en sønn som sliter med å spise, pga meg?:( han har noen diagnoser, men ikke medisinert nå lengre...han orker ikke... jeg er medisinert for min epilepsi og migrene...og det står om ketose dietten i epilepsi håndboken også...har ikke vært positiv til den før nå....:)

Hei,
For de med fett forbi, så anbefaler vi å begynne med litt fett for å øke på etter hvert. I tillegg så er det et must for alle med fettborbi å lese innlegg skrevet av brukernavn: Pål… Du finner også link til en god del av de innleggene i nybegynnertråden

Tidl. medlem sa for siden:

Utrolig bra skrevet og takk for mange gode råd :)

hovann sa for siden:

jeg lider SÅÅÅ av slankestress for tida... -følte bare for å si det....

HerbaLinn sa for siden:

Dette var flott skrevet.
Masse lurt å tenke på, også for oss nye på forum.
Takk

Carisma sa for siden:

Lengde siden denne har vært dyttet på....

Marlykk sa for siden:

heia..God tirsdag til deg... :)

Nutta sa for siden:

Nå må jg bare dele en erfaring. jeg har vært en godtegris i alle år.. og når jg begynte med ketolyse så erstattet jeg sukker med søtning..spiste bar, drakk pepsi max og alt sånt. jeg raste ned i vekt første gang jeg spiste lavkarbo. jeg fikk en bedre helse, humøret ble bedre og.. ja stort sett! men etter et år med surr, så har jeg tatt meg selv i det. jeg har trøstespist, spist i ferier og vekta har gått oppover. jeg gikk rett og slett i gamle mønstre. i høst så begynte jeg å trene igjen etter mange år som sofagris. da var jeg lei. og det var hardt, og jeg hadde vondt i hele kroppen. men så kom jeg meg over kneika, og jeg var fornøyd med meg selv og fremgangen på treningsfronten. problemet var at jeg ikke gikk ned i vekt. jeg gikk opp i vekt mot jul, og stresset bare økte (for jeg har en deadline iforhold til vekt på sykehuset) og nå i januar (for en uke siden) så innså jeg at det ikke vil gå. jeg ble veldig lei meg. 10 kg på 1,5 mnd går jo ikke når jg bare har gått opp i vekt!

uansett.. jeg tok meg selv i det etter råd fra fysioterapauten. jeg begynte med avspenningsøvelser der, og hjemme. jeg fokuserte på å gjøre det rette, jeg spiste minimalt med søtning (men i helga koste jeg meg med bar og pepsi max) og i tilegg har jeg sove 8 timer hver natt, drukket vann og sørget for frisk luft. idag gikk jeg på vekta. jeg har gått fra å være 107 kg til 100,00 kg på en uke!!! og nå er jeg overbevist! stress ødelegger alt! nå er jeg optimistisk igjen og jeg ser veldig fram til å trene, stresse ned og se enda flere resultater :)

så moralen er: stress ned folkens! :D det funker!

herermitthjem67 sa for siden:

Jeg stresser alltid med slanking :( Selv om jeg vet godt at det kan ha stikk motsatt effekt!

Elvira sa for siden:

Dette var helt rett innlegg for meg i dag!
Jeg begynte med lavkarbo for tre uker siden fordi jeg har en kropp som ikke henger sammen. Jeg har kronisk vondt i ledd og muskler. Jeg hadde blodsukkersvingstang hver dag. (legg merke til at jeg HADDE det..:D)

Sulten er anerledes nå, jeg er stabilt blid når blodsukkeret er jevnt og jeg kjenner at det går seg til i muskulaturen. Sakte men sikkert.
Men, og det er et stor men for meg. Det er stort sett bare slanketråder her. Noe som for så vidt er helt greit, men helsebiten forsvinner synes jeg. Mange ser på dette som en slankekur. Jeg oppfatter det ikke som en kur, men en måte å spise på for resten av livet. En spiseendring, ikke en kur.
Selv i tråden som heter noe sånt som "for oss som ikke er her for å slanke oss", er det nå slankeprat.
Jeg har begynt å gå på vekta nå! :rolleyes:
Fokus på helse og kosthold ikke på antall kilo i uka.

Nutta sa for siden:

ja.. stress er virkelig ødeleggende. jeg har hatt en skikkelig stress - periode igjen. jeg endte med å gå opp i vekt. jeg har virkelig ikke forstått hvorfor kroppen har protestert på alt jeg har gjort. men jeg har endelig fått fastslått at jeg har flere allergier - og det igjen gjør jo at kroppen blir stresset. jeg har feks. brukt mye mandelmel og valnøtter i maten som jg spiser. spesielt i sesonger (feks marsipan til jul, påske osv) og jeg har blitt skikkelig dårlig. og nå har jeg funnet ut at jeg er allergisk. nå har jeg holdt meg unna all "bakst" og atkinsbarer og annen sjokolade. og jeg har fått det mye bedre! jeg har attpåtil laktoseintoleranse, så jeg prøver å bruke laktosereduserte produkter om jeg absolutt må ha noe til matlaging. resultatet er at vekta suser nedover igjen, og jeg er roligere enn noen gang :) nå har jeg heldigvis en livsstil jeg kan leve med, og som fungerer :)

Carisma sa for siden:

Dytter på denne til ære for alle nybegynnere

Znooka sa for siden:

Hei på dere.
Jeg er ny her inne, og har nå vært i ketose i 14 dager - uten å ha mistet ett gram.
Er det vanlig? Hadde liksom ventet å se noe resultat på vekta.
Jeg er 52 år og håper å gå ned fra 79 til 70.

Znooka sa for siden:

Ja jeg også lurer på om noen ganske enkelt ikke får resultater av en ketosekur....................Man blir litt oppgitt

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.