Det er navnet på kaken min som jeg lagde i går-seeeent i går vel og merke:)
[color=orange][/color] Jeg fant den i en eller annen annonseavis, men har gjort den om til min egen, det må vel være lov? Byttet ut littegranne, og siden den ble bakt på en søndag, voila I give YOU BLACK SUNDAY :)
[color=orange][/color] I såfall, denne kaka lover å være mørk, kraftig, fuktig og så god at du mest sannsynlig ikke vil klarer å stoppe etter kun ett stykke.
[color=orange][/color] Hemmeligheten ligger i mye kokesjokolade og kaffe, og dessuten ikke noe mel av noe slag.:)
Ingredienser: 250 gram smør 250 gram kokesjokolade(selvsagt av den lovlige sukkerfrie og karbfrie) 1 dl sterk kaffe 2 dl natrenea eller splenda 4 egg
Smelt smør og kokesjokolade sammen med kaffe i en kjele på svak varme. Rør blandingen jevn. Ta kjelen av platen. Bland i sukker og sammenpiskede egg med en stålvisp. Hell deigen i en liten , rund form(20 cm) med bakepapir i bunnen. Stek kaken på rist midt i ovnen ved 175 grader i 1 time. Avkjøle kaken i formen, og gjerne i kjøleskapet til dagen etter. løsne kaken fra formen ved å skjære rundt kanten på kaken med en skarp kviv ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat og nyt den!
[color=darkolivegreen][/color] Er det ønskelige så kan man og legge et lag med sjokoladekrem på toppen, litt tynt lag av smeltet kokesjokolade og smør. Noen liker også å ha litt vaniljeessens i røra og det går fint an :)
Tjihi, humrer her jeg sitter og leser innleggene deres:D
[color=#ff8c00][/color]
"nå får dere igjen for alle de lekre rettene dere har ledet meg inn i"
[color=#ff8c00][/color]
men seriøst, den kaka må prøves, er du sjokoholiker som meg, så er dette kaka som er strake veien til himmelen :D
[color=#ff8c00][/color]
[color=#ff8c00][/color]
stor klem
Hvor stor blir den? Har en springform som jeg tror er 18 cm i diameter.
Jeg hadde tenkt å lage ostekake til bursdagen min, men lurer på om denne vinner, altså! Og én kake holder!!
Til de som enda ikke har bakt denne kaka: HVA VENTER DU PÅ? :D
Kaka er alldeles nydelig! Jeg bakte den i form på 23 cm.
Smakte litt i går mens den var varm, mmmmm!
Men i dag tidlig etter å ha stått i kjøleskapet natta over; OH - MY - GOD!
Gleder meg til klokka blir 16:00 og jeg kan dra hjem til kaka mi i kjøleskapet, hehe!
Ikke vanskelig å overtale, hehe!
Når jeg tok den ut av ovnen var den litt sånn deigete i bunn, hvis du skjønner.
Nesten litt sjokoladepudding-konsistens, men smaken var herlig asså!
Så gjør som det står i oppskrifta; bak den helst dagen/kvelden i forveien og ha den stående i kjøleskapet... hvis du klarer :D
Jeggu fikk jeg denne servert på ett sølvfat i dag.. (noe lignende hverfall)
,,, og jeg sier bare.... ååååhhhhh.... :sikle: Resten av kaka blir ikke gammel ;)
Første kaka jeg har vært helt fornøyd med (annet enn cookies'ene)
Kanskje for at den er helt uten melerstatninger :ja:
Forresten; Sølvfatet tåler både oppvaskmaskin og micro... hvis ikke du har tømt og hivd det allerede ;)
Men lokket til sølvfatet (ehh...) tåler ikke micro...
TYDELIGVIS!!! F***!!!!! Jeg har nettopp ødelagt sjokkis for hundre spenn, det deler seg nemlig! Viktig å ikke ha idiotfilter på oppskrifter, altså! Jeg har vel bakt kake fem ganger i hele mitt liv, og nå er jeg så frustrert at jeg nesten kan bite av meg arma, for hele driten har skilt seg, og det ser ikke ut til at den kan blande seg sammen heller! :mad:
Og nå skjedde det igjen? :eek:??? FØR jeg hadde i egga, nå er jeg helt på gråten her, 200 spenn har gått til kaka så langt... Må jo nesten bare prøve å steke den likevel... Åh, jeg hater å bake kake :hylgrine:
uffda... men, godt d ikke bare er jeg som ikke skjønner alt på kakebakinga... er laaaaangt ifra noen kakebaker selv...
hehehe, må le litt også da, ikke ondt ment... dyr kake... hoff...:p:p
Sjokolade kan oppføre seg ufint hvis den smeltes på for høy temperatur, og egg koagulerer og blir til "eggerøre" hvis du blander dem med for varme ting... Jeg bakte kaka i dag, og gjorde følgende: Hadde varm kaffe i kjelen først, tok den til side, hadde i smør og sjokolade. Rørte rundt til det hadde smeltet så mye som det kunne ved hjelp av varmen fra kaffen, før jeg satte kjelen tilbake på plata på lav temperatur og rørte konstant til alt var smeltet og godt sammenblandet. Hvis du vil være heeelt sikker på å ikke få problemer, kan du smelte alt sammen i vannbad i stedet (bolle oppå en kjele med litt kokende vann i - bollen skal ikke berøre vannet). det burde hjelpe :)
... Sorry at jeg raste litt fra meg :p, det som var komisk vet dere, var at da jeg satte i gang med forsøk nr to, så kommer min kjære og sier at det der skjer nå og da når de baker brownies på jobb, det er bare å avkjøle det godt og så røre i de hvispede (og helst romtempererte) eggene fort i røra, så blir det helt fint! Mannen hadde rett, jeg burde jo ha spurt han først, hehe. Så det kan hende jeg kasta sjokkis for rett under hundrelappen uten av det var nødvendig.
Nå vet jeg i alle fall hva jeg kan gjøre i nødstilfelle, og hva jeg kansje BØR gjøre i utgangspunktet. Kaka lukter nydelig, og røren var helt herlig! Skal smøre på sjokoladelokk, og hakke nøtter og strø over i morgen :sikle:!
Nå har jeg bakt kaka enda en gang. Bakte den igår, lot den stå i kjøleskapet over natten, idag har jeg laget sjokoladekrem, nyyyydelig, for jeg slikket på skjeen :)
strødde litt hakket sukkerfri og lavkarbosjokolade på toppen.
Tilogmed min mor sa mmmmmmmmmmm:)
[color=#a0522d][/color]
gjett om jeg gler meg:)
Da står denne i ovnen - og det var såvidt den kom seg dit, for røra var ekstremt god...
Photo - jeg brukte ikke maltitolsjokolade, men heller 86% med sukker jeg. Tok oppi 200 gram av den isteden, det blir 38 g karb på hele kaka - det er greit nok. Så slapp jeg stresset med kranglete sjokolade. Men neste gang tror jeg at jeg skal teste å lage denne med kakao og noe greier istedenfor hele sjokoladen, så får jeg karbene enda mer ned. Jeg tåler ikke sukkeralkoholer noe særlig, så jeg får ikke spist så mye med maltitol i. Når jeg tenker på det så er jo mørk sjokolade bare kakao, fett og litt søtt sånn ca, så det burde jo la seg kreere ett eller annet selv...
Skal ha på sjokoladekremen også. Og spise den med pisket kremfløte og to jorbær til. Stønn... Glede seg...
Kan man bruke pulver sukker (splenda) eller må det være flytende sukker?
Tror jeg bare trenger kjøpe flere egg, (må jo ha til frokost)
så kan jeg lage kake :D
Åh, ja, nei, jeg brukte ikke maltitolsjokolade, jeg får skikkelig trøbbel av det, heller rårørssukker enn maltitol! Kjøpte økologisk sjokolade på helsekost, men måtte jo gå og kjøpe ny. Heldigvis har vi Deli de Luca rett over gata, og de har Black & Greens. Smelta noe over og strødde over hakkede hasselnøtter! Jeg tror den blir sjukt god!
Nam:) Denne skal prøves, men får vente til neste helg for jeg har Gerds ostekake i kjøleskapet nå. Bra dere har lagt inn erfaringene deres med lagingen, for jeg er ikke spesielt flink på kjøkkenet:o
Jeg erstattet splendaen med sukrin, men neste gang skal jeg lage eggedosis eller noe sånt med sukrinen og ikke bare røre den inn i kakerøra, for konsistensen ble litt sånn knasete av at man kjente litt av sukker-kornene. Men det var ikke noe problem da - smaken var konge den!
På toppen smeltet jeg 86% sjokolade, en halv plate, sammen med en klatt meierismør og rørte oppi en skvett kremfløte. Helte miksen over kaka, strødde på hakket valnøtt, og satte den i kjøreskapet.
Så spiste jeg kake i dag med krem ved siden av.
Nå er jeg mett nå... Og så godt som det var! :lol:
Da er kaken testet her også! Sitter og spiser NU,
og kaken var god den, kanskje man kan ha i litt nøtter
neste gang?
Den var høy og fin da jeg tok den ut av ovnen igår,
og sank raskt sammen :lol:
Men smaken var flott!
OKej, jeg har klart meg helt til nå, men thats it. Jeg har gjort stor-innkjøp av 86% sjokolade, og skal prøve meg i kveld. MEN; skal det lages eggedosis av eggene?
Og skal det virkelig være 2 dl splenda i ?
Er ikke det fryktelig mye?
Jeg bare vispet dem litt luftige, ikke akkurat dosis. Kaka blir kompakt, så jeg tror ikke det har noe å si.
Jeg brukte 86% sjokolade med rårørssukker. Ikke at det er bedre enn vanlig sukker annet enn at det er økologisk og uraffinert, men jeg blir helt råtten av maltitol. Jeg fant en sjokolade som bare hadde 11 gr kh pr 100 gram, og da blir det ikke så mye i kaka totalt heller, dessuten orker man ikke å spise så voldsomt mye av den, en bit eller to er meget tilfredstillende!
Café D'or tror jeg? Eller var det Black & Greens? Eller kanskje det var den fra Freia? Akkurat nå er hodet mitt så blautt av varmen at jeg ikke klarer å gjøre rede for hvem jeg er en gang :D
Denne likte jeg, kjempegod var den. Lagde den nå i helgen, den store kakebake-dagen kan man si.
Fikk ånden så innmari over meg at jeg bakte både denne, Gerds ostekake, Nannahs eplekake og en modifisert utgave av svigemors beste (iflg. min forlovede) og alle ble kjempegode!
Hvor får du tak i sukkerfri kokesjokolade, og hva heter den? -har prøvd den lokale helsekosten, men der haddr dr kun lys sjokolade som var sukkerfri...
Fant 100% kakao fra confecta på butikken og lagde kaka med den isteden. Brukte 25 g mindre kakao enn oppgitt og 25 g mer av smør. Den kom da ned på 28 g karbo på hele sulamitten - det var ikke verst. Og ble nyyyydelig!!!
Denne oppskriften SKAL jeg prøve! Men lurer på hvilken kokesjokolade du brukte? Og hvor får man tak i den. Jeg er ganske så fersk her inne så vet ikke hvor man kjøper de forskjellige varene. Takk!
Du kan bruke Anton Bergs sukkerfrie mørke sjokolade. De er på 45 gram, så ikke veldig store. Du finner den i den vanlige godishylla på Rema 1000. Koster kr. 8,50 pr. stk. tror jeg. Lykke til.
Nå vet jeg hva jeg skal lage!!! Hehe.. Prøvde meg på kjeks i går å kake i dag ingen var vellykket!!! :( Men nå tror jeg at jeg ar funnet kaken for meg.. Skal dra å handle inn til den i kveld så jeg kan kose meg i morgen!! Har halsbetenelse så da kan man vel kose seg litt ekstra?? Hehe...
Hilsen Meg
Lurte på om det er best å bruke anton berg sjokoladen eller kjøpe freia 86% sjokolade??
Jeg bruker de lyse sjokoladeplatene fra Sukkerfritt.com kjøpt på Rema 1000.
Vurderer å prøve litt hvit og litt mørk sjokolade i dag, men er redd for at det blir helt merkelig...
Har ikke bestemt meg enda, så vi får se...
Det bør dere virkelig, den var til å spise opp! HAH! :p
Min ble litt mørk, så jeg lurer nesten litt på om det går ann å ha no kremfløte i røra? Hmm.. Det må jeg teste ut :)
dæ...det var mye smør...hmmm...hvis jeg har litt mindre av det blir den mindre "soggy"/svampete da? Det er godt det altså.Men kanskje den blir mer sjokoladekakevanligaktig??
denne ble etterhvert ALTFOR søt, hadde holdt lenge med 1dl søtning. Nese gang skal jeg lage helt uten tror jeg, jeg spiste den med rømme til for å dempe den intense søtsmaken.
lagde denne i dag..og hmm hmm hmm den var god....klarte ikke vente til i morra med å smake på den....lurer på om hvis man skiller eggene pisker eggedosis med halvparten av sukkerertatningen og hvitene stivt med andre halvdel, om kaken hvil bli luftigere...det skal jeg prøve nestegang...
Men utrolig god som den var også:)
2 dl Natreen? Er ikke det veldig mye?
Jeg har sukrin også, men jeg vet ikke om den smelter som vanlig sukker. Skal jeg isåfall bruke 2 dl sukrin også?
Dette er første gang jeg skal lage lavkarbokake nemlig, så jeg har litt nerver... Noen som kan hjelpe? Jeg og sambo har anniversary så jeg vil liksom at dette skal bli en braksuksess.
Mange sier at Sukrin ikke smelter, men jeg har til og med brukt det i ostekake og jeg kjenner ingen knasing overhodet, blir akkurat som vanlig ostekake.
Når jeg brukte det i hjemmelaget is, så smeltet den ikke. Det knaset som bare det. Men når jeg hadde det på pannekaker så smeltet det. :)
Jeg har forresten bilde av Black sunday med krem og masse frukt/bær på, men har ikke fått lastet det inn enda. Tar det i morgen :D Det var morsdagskaka det :p
Det kommer nok kanskje litt an på hvilken sjokolade man bruker. Jeg brukte kokesjokoladen fra sukkerfritt.com. Jeg tror jeg kunne droppet å ta i søtstoff egentlig.
K. Jeg har kjøpt inn Anton Berg, den er jo også ganske søt fra børjan av.
Jeg har aldri brukt Natreen/Spenda før, er det å smake til en teskje av gangen eller er det å deise en slump oppi? Vet at disse søtningsmidlene er veldig sterke, men ikke akkurat hvor sterke de er.... :o n00b
:sikle: Skal følge oppskriften med tanke på kaffeinnhold, en hel desiliter med mongosterk espresso ble nesten litt for mye (merk, nesten).
Men steike, dette var god frokost det! :_ohmy:
Så rart? Jeg laget hjemmelaget is i går, med biter av mørk sjokolade i, og brukte sukrin. Det gikk helt fint, merket ingenting til sukrinen. Men jeg kjørte det LENGE sammen med egg til eggedosis da.
min ble som konfekt nesten...fulgte den oppskriften på første sida, sånn ca. Kommer til å halvere splenda neste gang og piske eggedosis, for den hevet sge, men falt sammen. Spiser den med vispet rømme...deeelig. brukte en mørk sukkerfritt sjokolade og en freia mørk med appelsin...
jeg skal prøve å lage den i morgen, men jeg har så lyst å lage den med sånn gulrotkakekremlokk. hehe. må jo droppe melisen da, men kanskje bare rømme og philadelfiaost og litt søtning?! (ikke denne gangen da, siden jeg har melkefri uke..men kanskje en annen gang..)
herregud å god den røra er! nam nam! da gjenstår det bare å se om kaka blir like god. røra mi skilte seg sikkelig den også, men det var bare å gjøre som photo sa. avkjøle og røre inn eggene med pisk. :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.