< Tilbake til oversikten

Black Sunday

#301

Supera sa for siden:

Sukkerfrie sjokolader får man tak i i mange dagligvarebutikker. Sukkerfritt.com f.eks. De på sukkerfritt er hetig søtet med maltitol da, så den påvirker blodsukkeret en del. Og påvirker magen masse... Hvis jeg spiser en hel slik så får jeg vondt i magen, masse luft og så blir det fuktig avføring litt etterpå. Og noen vil si at de fra sukkerfritt smaker papp, men jeg synes de smaker OK.

Jeg stikker innom en godteributikk med godt utvalg hvis jeg skal kjøpe god sukkerfri sjokolade. På godteributikken på Kvadrat (nær Stavanger) har de 10-15 typer sukkerfrie sjokolader - til og med konfekt.

Det sunneste er å lage selv. Jeg kjøper råvarer fra Økosjokolade.no og søter med sukrinmelis og stevia. Jeg får ikke til å lage en god lys sjokolade, men jeg får til mørk. Putter gjerne i litt Cocosa også. Den blir mørk, mørk og bitrere enn man er vant med fra lavkvalitets-sukkersjokolader. De man får kjøpt på butikken er jo strengt tatt sukker med sjokolade.

Eventuelt kan du også kjøpe 86% sjokolade (eller 70% hvis du synes den blir for mørk) som finnes i de fleste butikker.

Og alt spørs på hvor streng du skal være på karbohydratinntaket.


#302

Vettel sa for siden:

Da står kaka i ovnen. Hadde bare 200 gram sjokolade, så hadde bakekakao i også. (2 ss ca)
Smakte på røra, mektig smak! Behøver nok ikke store biten før man har tilfredstilt sjokoladekake begjæret!


#303

jek sa for siden:

Hei, jeg er ny i lavkarboverden. du skriver 250 gram kokesjokolade (selvsagt den lovlige sukkerfrie og karbfrie)

Da må jeg bare spørre hvilken er det?
lurer også på natrena eller splenda, hva er det? kjøper jeg på helsekost eller får jeg i vanlig butikk?


#304

Lava sa for siden:

Denne skal jeg lage i morgen! Lenge siden sist :)


#305

Lava sa for siden:

Men ups.. :p jeg klarte å kun bruke 100g sjokolade.. Når jeg åpnet ovnsdøren etter en time, så kaken ut til å være full av fett, det boblet i og rundt den. Siden jeg ikke bruker sukkerfri sjokolade så tenkte jeg det kanskje var mer fett i den jeg hadde brukt. 46 g fett og da oppdaget jeg tabben min.. :p


#306

Bik sa for siden:

Hvor får du kjøpt sukker og karbofri sjokolade? Helsekost?


#307

Qlio sa for siden:

kremt Den er i ovnen nå for å feire at jeg tjente 9.000 kroner i stedetfor 2.000 kr (salg av bil - ikke skroting som planlagt).


#308

Aline sa for siden:

Sukkerfri sjokolade finnes på noen dagligvarebutikker, cavalier selges ofte på helsekost :)


#309

Qlio sa for siden:

Og den ble paddeflat, hard på toppen og flytende under og alt gikk gæli og jeg er dritsur. ;)


#310

Aline sa for siden:

Stod den litt høyt i ovnen? Eller er undervarmen i ovnen ødelagt? :eek:


#311

Qlio sa for siden:

Den sto i midten. Forma var stor, 26 cm, kan dette ha vært en grunn? Men ja, ovnen er gammel og kinkig, kan jeg få skylle på den?


#312

Aline sa for siden:

:ja: :D


#313

Photobscura sa for siden:

Jeg har en springform på 21 cm, den er akkurat passe. Blir helt vellykka hver gang. :) Med så stor form kan det kanskje funke å steke lenger på lavere varme.


#314

Qlio sa for siden:

Tusen takk, kjente hjertet mitt hoppet av glede! :D

Kanskje en brødform er bedre? Eller muffinsformer? Eller må jeg ut og kjøpe ny kakeform? Og ikke minst ovn....!


#315

Photobscura sa for siden:

Du kan jo som sagt steke den litt lenger på lavere varme, eller så kan du øke oppskrifta litt. Brødform funker kanskje?! Men da bør du smøre den GODT, eller kle den med bakepapir. Jeg har alltid bakepapir på bunnen av springforma mi.


#316

Qlio sa for siden:

Takk! Satser på bakepapir i brødform neste gang, kanskje jeg kan bruke miksmasteren for å virkelig få blandet røra, eller bruker dere andre dette som treningsøkt?


#317

Klara sa for siden:

Den ute av oven og til kjøling! Fikk tips fra Photo om denne for lenge siden, men har klart å spise opp sjokoladen før det ble kake flere ganger på rad nå :geip:

Lagde den på Freia 70%, og ca 1 dl fruktose (det var det jeg hadde), en 20 cm form. Satt ned temperaturen noe, for ovnen til svigermor er litt uvant. Røren smakte fantastisk, like god som den beste høykarbokakerøre. Bare pisket eggene lett, for jeg vil ha konfektkake, ikke sukkerbrød, men den hevet til over kanten allikevel.

Nå står jeg over den og venter :sikle:


#318

Photobscura sa for siden:

Tips! Sett den en time eller to i fryseren om du ikke kan vente på den til i morgen etter ei natt i kjøleskapet! Da får den den derre herlige konfektkatefeelingen! ;)
(Og jeg er ikke det miiiinste misunnlig! :p)


#319

Klara sa for siden:

Mmm, det var lurt! For det er ikke snakk om at jeg kan vente!

Bare å komme innom Skøyen en tur :D


#320

Photobscura sa for siden:

Åh, fristerinne! Jaggu bra jeg ikke tåler fruktose. :D


#321

Klara sa for siden:

Ja ja, mer kake til meg :D


#322

Photobscura sa for siden:

Aldri en dårlig ting. ;) Spar et stykke til i mårra. Sjokoladekake til frokost er herlig dekadent! :D


#323

Klara sa for siden:

Skal prøve på det! Dessert til frokost burde absolutt forekomme oftere! Og så har jeg krem til! Ah, gleder meg sånn!


#324

Bønna200 sa for siden:

Her blir det 90års selskap på 17.mai og jeg har i den anledning tenkt til å lage denne. :) Men det blir så mye styr den dagen og dagen før, så lurt på å lage den noen dager før. Hvor lenge kan den stå i kjøleskap og være like god? Eller kan den evt fryses?


#325

Charlott sa for siden:

Heisan :)
Det har blitt svart på ganske manger ganger i løpet av tråden, om du kikker gjennom finner du kanskje den butikkkjeden som selger i nærheten av deg :)
Her i mitt nærområde er det Prix som fører Cloetta varianten.


#326

Photobscura sa for siden:

Den holder seg flere dager i kjøleskap, og kan fryses også! :)


#327

Bønna200 sa for siden:

Takk! :) Da lager jeg den tirsdag, tenker jeg. Så kan den bare stå i kjøleskapet. :)


#328

Rin sa for siden:

Haha! Jeg har laget kaka - og hatt kakedrama med røykvarsler og tjohei. Formen min var ikke heelt tett i bunnen med bakepapiret, så det ser ut til å ha dryppet smør ned i bunnen av ovnen... fint og røyklagt, ble det. :p Håper kaka kan trøste skjøre nerver nå, altså!


#329

Photobscura sa for siden:

Hehe, kjent problem. Jeg har ALLTID både bakepapir i bunnen av springforma, OG nederst i stekeovnen. ;)


#330

Bønna200 sa for siden:

Jeg er veldig glad for at dette kom opp før jeg begynte. :ja:


#331

Sanney sa for siden:

hm, mulig å lage denne uten kaffe tro? jeg liker ikke kaffe, og eier dermed ikke hverken kaffe eller kaffetrakter...


#332

Malice sa for siden:

Weee :))) Selger de den på Prix altså? Sjelden innom der, men får vel ta meg en tur :)


#333

Photobscura sa for siden:

Det går nok helt fint uten kaffe, jeg for min del synes det gir en ekstra mørk og fyldig smak. Eller du kan prøve å erstatte det med en skvett f.eks. Cognac eller brun rom, om du har, og liker det?


#334

Sanney sa for siden:

redd for at den eneste spriten jeg har er vodka. alt fra plain til pære, vanilje og fersken... trukke det blir en slager :p kan vel ha oppi en dæsj kakao istedenfor, og kanskje litt ekstra væske.


#335

Photobscura sa for siden:

Kakao er det jo plenty av i sjokoladen, alt. ;) (Jeg bruker stort sett bare 86% i kaka), så det er muligens overflødig. Men jeg tror nok den blir veldig god uten kaffe også, altså!


#336

BenteR sa for siden:

Laget kaka i kveld, og sa at den skulle bli heeelt kald før den ble smakt. Men den kakeglade gjengen min klarte selvsagt ikke vente så lenge, og dommen fra oss alle her er at dette var rett og slett himmelsk!
Neste gang vi lager den skal jeg lunke noen bjørnebær i litt cocnac og også ha vaniljeis til. Vi ble enige om at det er smaker som må testes sammen med kaka!
Tusen takk for deilig oppskrift!


#337

molsen sa for siden:

bare en ting å si om denne: nam!
bedre enn noen andre sjokoladekaker jeg har smakt! skal til og med huske på oppskriften til lavkarboen er ferdig :D
Smelt smør og sjokolade på lavest mulig varme, og ta tiden til hjelp (eller bruk vannbad). Blir det for varmt, kan du avkjøle det litt før du har i egg :)
For å gjøre denne enda bedre, tilsatte jeg en liten dæsj kokosmasse, og brukte espresso.. :spent:



Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.