< Tilbake til oversikten

Gerds ostekake

#401

plastbox sa for siden:

Da står min første Gerds Ostekake i kjøleskapet til middag hos besteforeldre i morgen, og jammen ble det 10 teste-"muffins" i fryseren også. ^^

Kjøpte stavmikser på Clas Ohlson for en tid tilbake. 600kr tror jeg den kostet, og den kommer med det vanlige verktøyet samt ei visp, et slags smoothie-glass og en mini-foodprosessor-ting, altså et glass med kniver i man bare fester stavmikseren oppå. Beste kjøpet jeg har gjort på lenge! =D


#402

mamman til luca sa for siden:

Denne står i kjøleskapet nå:D

Hvordan i ALL verden skal jeg greie og vente til i morgen???
Smakte på kremen:p Ble frelst allerede der... Hohoho:D


#403

Albertine6 sa for siden:

Takk Gerd for ei super oppskrift.
Jeg har laget kaka nå. Står nå i kjøleskapet. Laga 15 stk store muffinsformer istedet for kakeform. Slurpet i meg restene av fyllet på slikkepotten etter jeg var ferdig, og det smakte veeeldig godt!!! Gleder meg til i morgen!

Brukte fun light bringebærsaft, philadelfiaost jeg da, og bittelitt kanel rett oppå bunnen før ostablandingen...

:)


#404

NupiSnowJog sa for siden:

No står mi og i kjøleskapet, må testbake før den ordentlige kaka skal etast. Trur eg hadde litt mykje smør, for det såg ut som at botn var laga av smør med bittelitt nøtter i.


#405

ninnimor sa for siden:

Heistad sine produkter har gått ut, men Eldorado har dem. Fant bl.a. gèle på Meny i går :-)


#406

Nurk sa for siden:

Laget denne i dag - igjen....for 15 gang minst! Igjen, TAKK GERD!!! :)


#407

Yonah sa for siden:

Jeg laget denne i går til middagsgjester i dag. Laget gelè av 2dl funlight granateple, 1dl vann og 5ts gelantinpulver( hadde holdt med 4 tenker jeg,og jeg mener 1ts pulver=1 gelantinblad).

Denne var mye bedre enn med bringebærsmak, men så er jeg fullstendig allergisk mot smaken på kunstig bringebærsaft/gelè.

Fikk mye skryt av vennina mi som bare måtte ha oppskriften, for hun hadde ikke tenkt på det med å lage gelè av funlight og hun liker heller ikke bringebærsmaken.

Ville bare skrive ned forholdet på gelèen i denne tråden for jeg satt en time i går og prøvde å finne ut hvilket forhold man skulle ha av saft og vann og gelantin.


#408

Ziltoidia sa for siden:

Lagde denne som bursdagskake til mamma for ca en uke siden - med jordbærgelé istedenfor bringebærgelé. Det var kjempegodt! Neste gang tror jeg heller at jeg skal finhakke mandlene, og blandet det med smør gradvis. Er mulig det ble litt mye smør i bunnen. : P


#409

Khi sa for siden:

Jeg lagde en variant av denne i helgen, og det gikk aldeles skrekkelig - Jeg er sikker på at jeg spiste minst en kvart kake! :D

Min variant av bunnen:

  • 250 gram mandler, ristet 8 minutter i ovnen på 200 grader. Jeg grovhakket en håndfull for hand og kjørte resten i blenderen til finhakking.
  • 1 håndfull paranøtter, finhakket for hånd
  • 1 liten håndfull macademia-nøtter, finhakket for hånd
  • 100 gram mykt vanlig meierismør. (siden noen sa det ble for mye smørsmak med 150)
  • 75 gram 70% sjokolade hakket i små biter

Blandet sammen ble det en passe tykk bunn i en 22 rundform + 4 store muffinsformer.

Toppen:
Fulgte stort sett originaloppskriften med 1 boks seterrømme, 1 pk kremfløte og 1 pk Tine kremost naturell.

Jeg la til 1/2 boks Philadelphia naturell siden noen tidligere i tråden hadde etterlyst mer ostesmak. ..og... Jeg hadde dårlig tid og fant ikke Heistad/Eldorado gele i nærbutikken. Siden jeg har mislyktes med improvisering av ostekakefyll før (Den smakte som stivnet yoghurt. Selv ikke 5-åringen ville ha den, selv om den var knall rosa!) tok jeg ikke sjansen på fun light.. Dermed ble det sukkerbomba fra Freia.. :o

Uansett: NAMMMMMMMM skremmende, farlig god!
Jeg kan definitivt bare bake denne når jeg får minst 3 personer på besøk, :syklubb: ellers blir det alt for mye ostekake på meg! :spisesnak.. selv om jeg nå har fått tak i Eldorado-gele til neste gang og dermed kan spise den nesten uten dårlig samvittighet. :D

Takk til Gerd for bra oppskrift! :heia:


#410

siljesfremgang sa for siden:

Da står min variant i kjøleskapet, er litt redd det ble litt mye smør i bunnen, og jeg valgte å bruke fun light m sitron smak, håper dette blir vellykka..:D skal teste den i morgen, og om den er god så blir det en ny til dåpen til mitt gudbarn på søndag..:D


#411

siljesfremgang sa for siden:

Det ble god knall, eneste var at de synes det var litt mye rømmesmak på den :rolleyes: så jeg bytta ut litt av rømmen med litt philadephia ost, og byttet limesaften med wildberries, og det ble kjempe bra.. :D


#412

Tasja sa for siden:

Dette er blitt min absolutte kake-favoritt! Kjempegod kake som jeg anbefaler på det sterkeste. Bruker Mascarpone-ost, synes det blir veldig godt :)


#413

MarensLille... sa for siden:

Nå har jeg prøvd oppskriften din også Gerd!!! Gjorde litt om på den jeg da, for jeg hadde ikke mandler blant annet... Brukte 250 g kongeblanding i bunnen, og 100 g usalta smør. Den ble bedre enn høykarbo! :D
I ostekremeostekremen brukte jeg Fun Light Appelsin, noe som gjorde den syrlig og frisk, og geleèlokket laget jeg av Confecta sukkerfri jordbærgeleè. Mmmmmmmmmmmm, så god den var!!! :D

Tusen takk for digg oppskrift!!! :D


#414

Seba-stina sa for siden:

Lenge siden jeg har laget denne, nå, men det er fordi jeg var litt uheldig sist da jeg skulle lage den med Fun Light... Men har funnet Eldorado sin sukkerfrie gelè, så det blir iallfall til jul igjen! :D


#415

only39 sa for siden:

MMM, lagde denne, dvs litt av den, i dag! ;)

Jeg tåler ikke mandler så jeg driver å funderer på hva jeg kan ha i bunnen, og her i byen er det dårlig utvalg av diverse spesialråvarer! :confused:

Men, jeg lagde fromasjoste delen med Artic Blueberry Fun Light og fordelte det hele i 11 muffinsformer, regnet meg da frem til at det er 2 kh i en!
Og, det var syyykt godt, tok en til Senkveld og følte virkelig at jeg "dreit på dråget" (at jeg spiste høykarbo) men det gjorde jeg jo ikke!!

TUSEN TAKK GERD!! :D

ps! Hva tror du om feks Fedon sin sjokoladekjeks (7karber i 6 kjeks) blandet med meierismør og en anelse kanel som bunn? Eller finnes det andre forslag? Tåler kun peanøtter, ikke noe annet i "nøtte"verden, men så er jo heller ikke peanøtter i nøttefamilien heller da, det er jo en belgfrukt, hvis ikke hukommelsen min er helt på jordet her nå! :eek:


#416

lady jaja sa for siden:

Einaste eg har å seie; NAM!!!!


#417

silje21 sa for siden:

Nå står den i kjøleskapet! Veldig spent kan man si hehe, aldri hverken laget eller spist ostekake før!!
Men har en proff ostekake spiser i sofaen her, samboer kalles det, så får nok vite om den ble bra, sånn ikveld en gang^^


#418

Mellon sa for siden:

Denne må jeg testen, genialt med prosjonsvarianter, greit å ha noe kos innimellom som er lov- og lager jeg en hel kake, så må jeg liksom spise den opp med en gang.


#419

plastbox sa for siden:

Helt enig! Denne kaka burde være en obligatorisk del av pensumet til alle lavkarbere! Du må jo ikke spise hele på en gang.. Hva med å invitere noen venner over på kaffe og kake, kanskje til og med middag? Gjerne noen som trenger å overbevises om at lavkarbo-livet i allefall ikke er kjedelig. ;)


#420

tarantellamor sa for siden:

Lagde denne i helga.
Med fun light saft og gelantinpulver.
Ble knallgod!! Var veldig enkel å lage også!! :-)


#421

silje21 sa for siden:

hehe lagde denne for andre gang nå, tror den ble litt mislykka, ble klumpete på en måte, vet ikke helt hva jeg gjorde galt i så tilfelle.. får bare vente å se hvordan den blir :D


#422

Lullen sa for siden:

Har litt lyst å lage bunn av denne kjeksen, men det er jo litt ulovlige ingredienser i den.. Syns ikke mandelbunnen er så god :o
Hva tror dere?

Vekt: 170 g
Ingredienser: Hvetemel, vegetabilsk olje, søtstoff (laktitol), peanøtter (18 %), nøttearoma, salt, hevelsesmiddel (natriumhydrogenkarbonat, ammoniumkarbonat), kanel, søtstoff (acesulfam K).

Næringsinnhold pr. 100 g: Energi 469kcal, Protein 3 g, Karbohydrat 13 g (hvorav sukkeralkoholer 7 g), Fett 6 g.


#423

plastbox sa for siden:

Det er vel ingenting som stopper deg fra å gjøre det? Avhengig av hvilke sukkeralkoholer som er brukt er det alt fra 6 til 13g karbohydrat per 100g kjeks, men ærlig talt.. Hvor mange gram kjeks blir det per kakestykke? Den blir kanskje litt mer "ulovlig" enn den med mandelbunn men om du ikke liker mandelbunnen har det jo ikke stort å se om den er aldri så lovlig.:p

Ellers kan du jo lage bunn av alle mulige nøtter og frø da, så slipper du sukkeralkoholer og hvete.


#424

Tasja sa for siden:

Jeg tar som regel halvparten mandler og halvparten hasselnøtter, da blir det enda mindre karbo :)


#425

mam sa for siden:

Dette må være en av de lengste trådene på en oppskrift!!! :w00t:

La meg se hva jeg har klart å lese meg til, nå som jeg skal mekke kake selv til i morgen:

  • Mindre smør, finmalte mandler, gjerne litt andre nøtter eller sukkerfri sjokolade i bunnen.

  • Mindre rømme i fyllet, og Fun Light. Og så litt frosne bær knust grovt og blandet inn.

  • Det gjør seg med et gelelokk - tror jeg bruker Fun Light wild berries for det, og mere bær.

Jepp, det ser bra ut. takk til alle som har lagt inn nye ideer!


#426

sunn&amp;slank sa for siden:

Hei :)
Jeg lurte på en ting jeg også.. MÅ man ha gele i? Kan man droppe den ? Er ikke noe glad i gele.. :)


#427

aliasdictus sa for siden:

Uten gele tror jeg det blir en interessant oste-saus-greie, men alt kan jo prøves :) Hvis du ikke liker gele kan du jo bruke mindre mengde gelatin, slik at den akkurat henger sammen.

Jeg har forresten prøvd nora sin saft som visstnok er nitt-ett-eller-annet prosent naturlig, med masse naturlig råsaft og med søtstoffer selvfølgelig, men den smaker ikke like plastikk som fun light gjerne gjør. 2gram karbo pr dl ferdig drikke. Jeg bruke 4,5 dl i hele kaken, dvs ikke så værst. Smaken ble frisk og god. Men fargen på saften ble ikke så fin når jeg blandet den med gelatin, så jeg tror fun light funker bedre til lokket.:)


#428

Sirius sa for siden:

Jeg synes denne er UTROLIG god!

Angående bunn:
Kjempegodt når man har mandlene i ovnen litt først før man hakker de, og så evt blander inn litt valnøtter og hakket sjokolade. Jeg har litt SALT i bunnen (bare smak til).Tenk brente mandler/ ristede salte mandler med sjokolade, a la Walters mandler... :) Passer bra til det søte fyllet synes jeg, men noen liker kanskje søtt bedre til.

Grunnoppskriften er uansett kjempegod! Tuusen takk for den!

OBS - Fant ut at hvis nøttene er for mye kjørt i blenderen (liksom fin-fin-hakkede), så ble bunnen ikke like sprø og fast, men smøraktig og myk, som ikke er like godt som bunnens potensiale! Gjelder å finne balansen. Kjæresten likte denne bunnen bedre enn vanlig ostekake-bunn!


#429

Mellon sa for siden:

Tror jeg må teste denne jeg, mannen elsker ostekake. Men skal det ikke være mer søtning i gele/krem/rømme toppen? Orgianlen jeg har, så skal det være mye melis i, men kanskje det ikke trengs?


#430

Carisma sa for siden:

Geleen er jo mer enn søt nok! :ja:


#431

Mellon sa for siden:

Denne ee nå testet laget den i en firkantet tupperwareboks, kledde bokse med plastfolie og bakepapir til bunnen, funket ypperlig og fikk en flott firkantet kake. Bunnen smakte vel mye smør, men kanskje mandlene var for finhakket. Toppen var perfekt. Kuttet kaken i 25 passe stykker, så under 2 karber stykke. Planen er å fryse den til passende annledninger, noe stykker skal sparers i kjøleskapet. Uansett; for mitt vedkomne er dette hittils den beste lavkarbokaken jeg har smakt.


#432

Alm sa for siden:

Jeg har brukt Gerds ostekake som inspirasjon til å ketolysere en av mine favorittkaker. Favorittkaken min er limefromasj på brownies bunn. Dette er hva jeg gjorde

Lagde Gerds ostekakebunn med mandler. tilsatte 1 ss kakao, men det skal jeg la være neste gang, for det ble veldig bittert.

Lagde fromasj av:

3 eggeplommer
Noen dråper Natreen(smakte dette til selv, men jeg liker fromasjen litt syrlig)
3 plater gelatin
2,5 dl fløte
0,75 dl limejuice(cirka saften av 4-5 lime)

Lag Gerds bunn og sett i kjøleskap. Fromasjen lager du slik: bløtlegg gelatin platene. Press lime til juice. Pisk eggeplommene med natreen. I en egen bolle visper du fløten 90% stiv. Bland inn eggeplommene. Varm juicen litt og vri vannet ut av gelatinen før du har den i juicen. Rør jevnt og helle i en tynn stråle i fløten. Pass på at blandingen ikke er for varm, for da vil fromasjen sprekke. Visp til alt er blandet og luftig og ha på Gerds bunn. La stå i kjøleskapet til fromasjen er stiv.

Jeg syns denne var god, men vil som sagt droppe kakoen neste gang. Fullkarbo folk syns denne kaken er for syrlig. Jeg syns den var frisk og nydelig :)


#433

Ziltoidia sa for siden:

Lagde denne kaken for andre gang, i går. Er det noen som har noen tips til kakedekorasjon som jeg rekker å lage før gjestene kommer i ettermiddag? :P


#434

Alm sa for siden:

Kutt opp stjernefrukt :)


#435

Seba-stina sa for siden:

Frukt er vel kanskje ikke så lurt?


#436

nellie sa for siden:

Lett å ta av en skive stjernefrukt da:) hvis det bare er for pynten sin skyld.


#437

Seba-stina sa for siden:

Tenkte ikke på at man ikke trengte å spise pynten, jeg :lol:


#438

Alm sa for siden:

Stjernefrukt er dessuten KUN dekorativt og ikke spesielt godt...

Det er som om den egentlig er en grønnsak og plutselig ombestemte seg og ble en frukt...


#439

Bøtt sa for siden:

mmm..Denne var nydelig:spisesnak


#440

silje21 sa for siden:

[attach]8181[/attach]

Gerds ostekake, med gelelokk, med jordbær i geleen.
Brukte funlight sin jordbær og rabarbra saft i kaka og til å lage geleen, ble nyyyyydelig, søtt og godt. Vet mamma likte den veldig godt :D


#441

sirib sa for siden:

nam, nam. Nå har jeg lest alle 14 sidene i denne tråden og samlet alt av tips om hvordan få denne kaken best mulig! :-)


#442

sirib sa for siden:

da har jeg begynt å bake. Valgte marengsbunn(6 eggehviter, 1 dl sukrin og 250 gram malte/finhakka mandler. Ble sykt mye(dobbelt så mye som jeg trenger i en 26 cm form) så fikk også masse små marengstopper som jeg steker samtidig......

updates kommer.


#443

sirib sa for siden:

Kaka ble SUPERDUPER god! Samboer var også sjokka over hvor god en sukkerfri kake kan bli. Får familie på besøk idag så da skal de jammen få smake :-)
Den ble ikke helt 100% stiv, så jeg tør ikke ta den ut av kakeforma.Brukte 5 dl sterk funsaft og mengde gelatinpulver som angitt på den lille posen.


#444

LilleMill sa for siden:

Marengsbunnen ble ikke bløt av ostemassen?


#445

sirib sa for siden:

Nei, marengsbunnen(rettere sagt mandelbunn, ble ikke ulik suksessterte) var helt fin!


#446

Nupsida sa for siden:

Denne MÅ prøves til helga altsåå! Men, er det mulig å kanskje bruke peanøttkjeksene fra sukkerfritt.no med 6 karber pr 100 g? Eller, er det best med mandler? er jo mindre karber i kjeksa :P

Og når man lager "høykarbo ostekakebunn" hvilken kjeks er vanlig å bruke da? søt, salt?


#447

Kitsu sa for siden:

Digestive er vel de som er vanligst å bruke.


#448

Nupsida sa for siden:

Da står denne i kjøleskapet, med bunn av kjeks fra sukkerfritt.com. Gleder meg til å smake imorgen kjenner jeg! :D


#449

skogsmusa sa for siden:

Nå har jeg prøvd den nydelige ostekaka også. :D Både mannen min og jeg synes den var alle tiders:klem:

Takk for den.


#450

Paris sa for siden:

ååå jeg gleder meg å lage denne :)


#451

megselv sa for siden:

Åh, du gode gode du:p
Har laget denne før med heistad bringebær og vært frelst, trodde jeg.
NÅ er jeg FRELST. Fun light lemon/lime saft som gele! Oh, Herre det er det beste jeg har smakt. Laget ferdig ostekaken nå og den er satt i kjøleskapet til nyting i morgen på alles bursdag. Skal ha gelelokk på, men tenker at jeg lager det i morgen tidlig, så er dte sikkert stivt på ettermiddagen :D


#452

megselv sa for siden:

Også hadde jeg kanel i bunnen :D


#453

Nupsida sa for siden:

Da skal jeg prøve meg igjen på denne til konfirmasjon imorgen! Håper den blir litt mer ostekake aktig denne gangen, ble bare formasj aktig sist..


#454

Nupsida sa for siden:

Da har jeg laget en versjon med appelsin-funlight, å philadelfia. Røra smakte kjempegodt hvertfall! :) Men, noen tips til hva jeg bør ha som gelelokk? har funlight appelsin, å eldorado bringebær gele.



#456

Linda86 sa for siden:

Føler meg inspirert, og tenkte å prøve å lage denne kaka til jeg får besøk over helga. Men siden jeg er helt nybegynner når det gjelder baking, lurer jeg på et par ting:
hvordan legger man et gelelokk på ostekaka? Kaka bør vel stå litt først for å stivne før man har på gele?
Tenkte å bruke gele fra Eldorado til både fyll og lokk. Men da må jeg vel bruke to poser gele, et til fyllet og et til lokket?

Som sagt, totalt nybegynner.. :confused:


#457

TrineG sa for siden:

Jeg tror jeg skal servere denne kaken til helga. Hvor lenge kan den ligge i fryseren ? kan jeg lage den Torsdag, og servere den Lørdag ? er den like god når den har vært fryst ?


#458

Kitt sa for siden:

Du kan fint lage den torsdag og la den stå i kjøleskapet til lørdag! Den blir nesten bedre av å få sette seg litt! :sikle:
Har aldri prøvd å fryse den, da den alltid blir spist opp i løpet av et par dager uansett! :p


#459

TrineG sa for siden:

Oki, da prøver jeg det :D


#460

Carisma sa for siden:

Jeg har ikke lyst til å bruke gele i denne nå som det finnes så mye friske bær. Men hvis jeg bytter ut gele med knuste bær, hvor mye trenger jeg? Og hvor mye gelatin?


#461

Kitt sa for siden:

Du trenger så mye gelantin som du må ha til ca 3.5 dl vann!
Hvor mye bær du vil ha, er jo opp til deg!:)
Prøve seg litt frem?;)


#462

Carisma sa for siden:

Joda, men jeg liker å ha litt rammer jeg :D


#463

Kitt sa for siden:

Du kan jo se om dette hjelper!:)


#464

stompeline sa for siden:

Hei. Synes kaka så god ut, så har lyst å prøve den, men tåler ikke mandler/mandelmel, går det med kokosmel? å evt hvor mye kan jeg bruke?
Hilsen nybegynner


#465

grotingeling sa for siden:

Tåler du paranøtter så kan du bruke det, ellers ville jeg bare prøvd meg fram med kokosmasse/kokosmel.
Kan jo fint lage bare bunnen og se hvordan den blir etter noe tid i kjøleskapet :)


#466

Kitt sa for siden:

Eller rett og slett droppe bunnen og bare lage ostefromasj- tingen!:ja: Den er jo best uansett!:D:sikle::D


#467

grotingeling sa for siden:

:ja: :sikle: :sikle:


#468

IAlexandra sa for siden:

Går det ann å bruke noe annet i bunnen istede for mandler? Tåler ikke mandler og helst ikke kokos =/ Kan man f.eks bruke en kjeks type også droppe å spise den bunnen :p ? Eller går karbohydratene opp i kaken :P ?


#469

Bik sa for siden:

Finnes en del oppskrifter på kjeks her inne. Lag de og knus sammen med litt smelta smør og evt søtstoff :)


#470

Carisma sa for siden:

Du kan lage den som fromassj uten bunn. Du kan også bruke oopsie-bunn, står i et innlegg i tråden her et sted.


#471

Dietta sa for siden:

Hva med hasselnøtter eller valnøtter ? :)


#472

IAlexandra sa for siden:

Bare lurte på en ting, du skriver at det 35 karber i hele kaken, men på posen med mandlene står det at det er 20,5 pr 100g, også skal vi bruke 250g, blir ikke det da 51,25 g karber da bare på mandlene..? :confused:


#473

IAlexandra sa for siden:

Ja, tenkte jeg skulle gjøre det =D Er jo egentlig bare ostebladningen jeg liker, så gjør meg ikke noe om det blir uten bunn :P


#474

Alynna sa for siden:

Mandler har 7-8 karber per 100 gram, hvilket merke har du kjøpt? Het høres helt feil ut....


#475

IAlexandra sa for siden:

Så rart =/ Jeg kjøpte mandler på Rimi, og bak på bakken står det 20g pr 100g.. Viste ikke at det var forskjellige mandler =/


#476

Budeiea995 sa for siden:

Hei! Ett tips når det gjelder å lage hjemmelaget gele.
10 plater gelantin til 1 liter vann.
God gammel oppskrift og lett å huske!


#477

Bik sa for siden:

Og om man finmoser f.eks jordbær og blander med vann og litt søtstoff må det jo bli en herlig gelé :)


#478

Budeiea995 sa for siden:

Ostekake er min absolutte favoritt. Denne oppskriften ser fantastisk ut Gerd og skal prøves!!!

Min variant er å kjøre mandlene i hurtogmikseren med litt stevia og to eggehviter. Deilig marsipan!!! I røra bruker jeg saften fra to sitron og to mandariner eller lime og flytende stevia med vaniljesmak samt 5 gelantinplater.
Topper med gele av fun light
;)


#479

IAlexandra sa for siden:

Nydelig ostekake! Smankte helt himmelsk! =D


#480

rariteten sa for siden:

Kjempefin oppskrift men jeg syns fyllet ble vel søtt og ikke mye osteaktig over det..
Jeg er litt gammeldags og liker å kjenne den gode, syrlige ostesmaken jeg da :)
Så det jeg gjorde var å bruke en ekstra pakke naturell ost, ikke fullt en hel pakke fløte, brukte litt under halve av geleen i ostemassen, (men samme vannmengde som du Gerd)
også tok jeg den resterende geleen å tilsatte ca 1 dl vann.
Denne geleen hadde jeg over ostemassen når den var stivnet.

Holder i massevis å ha den i kjøleskapet i 4-5 timer da :)


#481

Babalotta sa for siden:

Noen som har forsøkt å fryse denne? Laget til i går (nam), men har mye igjen. Tenkte det kunne være mulig å fryse den, og ha på lur til en gang senere. Noen som har prøvd?


#482

sylwester sa for siden:

Hei

I den opprinnelige oppskriften er det kun gele som er søtet med noe i det hele tatt. Betyr det at søtningsmiddelet i eldoradogeleen er nok til å søte hele kaka?

Ser dere som bruker gelatin bruker 4dl væske til 2 plater så jeg tenkte jeg skulle gå for det. Hvor mye (tilsvarende sukker) bør jeg ha i når jeg skal søte min gele?


#483

Kitt sa for siden:

Kaken blir søt nok av geleen, ja!
Bruker du Fun saft feks skal det vel ikke være nødvendig å søte så mye mer. Lag deg sterk saft og smak til før du lager gele, tenker jeg!


#484

sylwester sa for siden:

Da var den laga..

Jeg brukte tilsvarende tilsvarende 100g sukker/7ml natreen da jeg brukte sitroner og ikke saft.
Jeg brukte 9 gelatinplater da det tilsvarer 7,5dl som jeg forstår er den opprinnelige mengden gele en får hvis man ikke tar vekk halvparten av vannet i en eldoradogele. (for de tok jo vekk vann, men ikke gelatin :))

Spent på se om det blir bra imorra :)


#485

Yonah sa for siden:

Det blir sikkert bra. Jeg bruker 5 plater gelantin, synes det holder. Det ligger allerede en oppskrift her et sted på ostekake med sitronsaft, myyye bedre enn med den geleen med kunstig bringebærdmak.


#486

Sissi sa for siden:

Da står denne atter engang i kjøleskapet :)
Ser mange skriver om å bruke en annen smak enn bringebær skal prøve det Neste gang.
Jeg har mandel mel i bunnen istedenfor hakket mandel.

Gleder meg masse :) takk igjen for oppskrift Gerd


#487

aliasdictus sa for siden:

I løpet av siste halvåret har denne kaken nærmest vært fast dessert i helgene. Sønnen min på seks år velger denne før freia melkesjokolade, det sier jo noe. Vi har anskaffet en "bake it easy" bakeform, og jeg lager kaken rett i denne, utrolig praktisk, bare google det, finnes bl.a på coop.

Jeg lager kaken litt mindre strikt mtp lavkarbo, litt fordi jeg ikke vil ha kunstig søting, og fordi jeg synes den smaker bedre:
Bunn; 140g smår, 150g finhakkede mandler og 1ss cocosasukker.
Fyll; ca 150g smøreost, 1pk fløte og nesten en hel boks seterrømme. Bruker jeg mer enn dette blir formen for full, og jeg får ikke plass til gelelokk.
Jeg har fått tak i økologisk solbærsaft som er helt fantastisk som søtning i fyllet og på geleen. Her kommer det jo litt sukker i kaken, men ikke så mye. Jeg bruker 4,5dl ferdig saft med gelatin i fyllet, og 3dl som gelelokk. Og så fyller jeg på med bringebær og blåbær og av og til jordbær eller rips for å variere. Rips gjør den veldig frisk.

De som liker friske kaker kan prøve å få tak i rømme og/eller ost direkte fra små økologiske meierier. Jeg kjøpte noe på bondens marked i Bergen, det ga kaken en utrolig naturlig og deilig friskhet. :)


#488

Lott sa for siden:

Denne skal prøves i dag og smakes i morgen, gleder meg! Høres og ser faktastisk ut. Kommer tilbake med bilde, om jeg ikke raserer den :) Er flinkere på middager enn på bakst da sjø.. Blir spennende.


#489

Lott sa for siden:

Denne var supergod! Jeg brukte funlight-gele, men smaken ble akkurat litt for sterk, så skal ha i litt mindre neste gang. Fant også ut underveis at jeg hadde greid å glemme KAKEFORMEN i Kristiansund, så det ble i muffinsformer. Funket dårlig i de vanlige formene men jeg hadde noen stive og litt større former som var helt perfekt. Skal serveres til mine foreldre til helgen når de kommer oppover på besøk :)


#490

senka sa for siden:

Flink du er Lott :)


#491

Marilyn sa for siden:

Da står denne kaka i kjøleskapet. Brukte funlight med jordbær og kiwismak. Spent på resultatet. Tror kanskje jeg hadde i geleen mens den var litt for varm. Men det gjenstår å se :)


#492

MissPivotal sa for siden:

Dette hørtes jo veldig godt ut. Hvordan ble resultatet, FrkMarnie? :)


#493

Marilyn sa for siden:

Jeg er usikker på om jeg gjorde noe rart, eller om den skal være sånn også er jeg sær. Den var ikke veldig god etter et døgn i kjøleskapet synes jeg. Men etter to døgn var det på toppen kjempegodt! Ikke like stor fan av bunnen, men jeg tror jeg kanskje hadde likt den bedre om jeg smeltet smøret og ikke hadde det i romtemperatur.. Har ikke prøvd, men ser det for meg.


#494

Jammo sa for siden:

Så god ut :sikle:


#495

Fullfres sa for siden:

Fant en veldg god geleoppskrift til denne kaka:

Litt i underkant av 2 dl Fun Light Lemon/Lime, ca 1 dl varmt vann og resten saft fra en sitron. Bland i 4 blad gelatin. Kaka får en frisk og god sitrussmak :)


#496

winos sa for siden:

Denne har jeg nå laget men med snøfrisk og uten bunn, og da sparer jeg litt karboer, smakte på den før jeg satte den i kjøleskapet, i 2 brødformer.
Jeg har litt søtsug og har lyst på noe søtt


#497

Kardemomme sa for siden:

Gjorde noe nytt (for meg;)) med bunnen denne gangen.
Finmalte nøttene skikkelig, nesten som nøttemel, bare litt grovere.
130gr rom temperert smør, som jeg "pisket" fluffy med håndmikser (elektrisk)

når jeg følte at smøret var mykt og lett å jobbe med, så tok jeg vekk mikseren, og skrapet av evnt smør på mikseren og samlet alt smøret i midten av bollen.
brukte slikkepott og blandet smøret og nøtte"melet" godt sammen.
så var det bare å smøre det ut på bakepapiret i formen.
Var veldig lett å jobbe med. og bunnen ble helt fantastisk. fikk mye skryt for at den var lettere å skjære, og lettere å spise :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.