< Tilbake til oversikten

Gerds ostekake

#201

Maimor sa for siden:

Hvordan ble det med oopsi-bunn? Jeg har tenkt å lage denne til bursdag i helgen og vurderte oopsie i stedenfor nøttebunn nemlig.


#202

Tone-G sa for siden:

Den ble helt perfekt:heia:

Veldig god! Så den kan jeg anbefale på det varmeste.. Husk å søt oopsierøra litt før du steker den.. Den blir litt sukkerbrødaktig i smaken:)


#203

Carisma sa for siden:

Laget ostekaka i amerikanske muffinsformer sist helg. Ble tatt veldig godt i mot hos 2 skeptiske foreldre, som begge ligger på grensen til diabetes 2. Prøver derfor å snike inn alle de lavkarbo/sukkerfrie tingene jg kan :D
Eneste bakdelen var at de seig litt i kantene i papirformen.


#204

snøfte sa for siden:

Namm nammm denne skal jeg virkelig lage til forreningsdamene på onsdag. Du må jo bare være en "raser" til å lage mat. Har du noe lettvint, varmt og godt som jeg og kan lage??


#205

Bee sa for siden:

Dette må være den beste lavkarbokaka jeg noen gang har spit, og den jeg har laget flest ganger. Nam nam!


#206

snøfte sa for siden:

Hei Gerd
Skal lage ostekaken din. Den må jo bare være en vinner, ser den går igjen og igjen, og får masse ros:-).Kommer med et helt sikkert dumt sp.mål. Men bunnen skal vel bare stivne i formen og ikke steke.


#207

Maimor sa for siden:

Jeg lot den bare stivne hvertfall, den var kjempegod.


#208

supha sa for siden:

Hvordan lager dere gelelokket? Skjønner at man kan blande Fun light med gelatin. Men helles dette over toppen av kaka?


#209

PrøveKanin sa for siden:

Denne skal jeg lage imorgen !

Når jeg skal skeie ut fremover, skal jeg skeie ut med å lage noe av de utrolig fristende oppskriftene dere har her inne, istedet for å dra ned på rimi og kjøpe godteri for 100 kr som jeg har gjort før :D


#210

NinaOp sa for siden:

Å nei!! Kriiise! Skulle lage denne til jentekveld i morgen, men "hoppa" over linjen der det sto at kremen skulle vispes..:o helte bare fløten oppi med ost og rømme.. Lurer på hvordan dette skal gå? Sånn går det når man skal forte seg å slenge sammen en kake..


#211

Impulsiw sa for siden:

Kanskje prøve å piske det hele?


#212

Impulsiw sa for siden:

Nei..forresten. Nå så jeg på oppskrifta. Den stivner nok likavel..er jo gelatin oppi der :D


#213

NinaOp sa for siden:

Jeg rørte det sammen litt og slengte det oppi forma:D Smakte godt av fyllet i det minste! Så slang jeg oppi gelelokk på toppen, så nå håper jeg det blir bra! Har akkurat ødelagt en Black Sunday med alt for mye bakekako så dette MÅ bli bra nå!


#214

Bollemina sa for siden:

Nå står kaken i kjøleskapet og jeg er superspent!:) Fulgte orginaloppskriften, bortsett fra en annen nøtteblanding til bunn og litt sukkerfri sjokolade oppi - gleder meg! Er så utrolig fysen på noe godt, og så voldsomt lei egg!


#215

Bollemina sa for siden:

Den var god, men synes egentlig at sjokoladebitene i bunnen reddet den, ellers hadde det for meg blitt litt lite søtt og noe syntetisk smak. Tror kanskje det er den bringebær geleen jeg ikke er helt stor fan av? Men mmmm så godt å spise kake igjen, tror jeg må prøve en sjokoladekake neste gang! :)


#216

Lemen sa for siden:

Blir denne kaken også glutenfri? :)


#217

Gerd sa for siden:

Ja, det tror jeg. Ikke noe form for mel i den :)


#218

Lemen sa for siden:

Takk, Gerd! Det var det jeg trodde også, men var litt usikker på om det finnes gluten i meieriproduktene. :)


#219

Gerd sa for siden:

Nei, det tror jeg ikke :)


#220

Photobscura sa for siden:

Nå skal jeg prøve en litt egen variant. Er veldig spent!

Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pakke Heistad jordbærgelé (1/2 mengde vann)
1/2 pakke mascarpone
En halv pose frosne skogsbær (bjørnebær, blåbær, solbær, bringebær og rips)

Den skal lages som diaalternativ til bryllup, og jeg er veldig spent :D
Hadde også tenkt å lage macadamiabunn, men glemte å kjøpe, og hadde mandler fra før :)


#221

Stupedama sa for siden:

Nå har jeg også lyst på Gerds famøse ostekake! Men jeg skal bare være hjemme i kveld og i morgen. Kan den fryses? Noen som har prøvd?


#222

Photobscura sa for siden:

Jeg har lest gjennom hele tråden for å finne ut om man kan bruke silikonform, og da leste jeg at man kan fryse kaka, ja! Mamma sa forresten at man kunne bruke silikonform, så da stoler jeg på henne :p


#223

Stupedama sa for siden:

Hurra for begge deler! Jeg har forresten allerede begynt. Kjente at jeg bare må ha den om jeg så måtte gi resten bort til naboen når jeg drar. Dette er godt å holde på med. Grounding!


#224

Photobscura sa for siden:

Min er nå i kjølen, og godgjør seg til i mårra!
Jeg fikk høyt hevet tommel av venninna mi på smaken på røra til ostelokket, så da satser jeg på at det blir bra, og at jeg forhåpentligvis får herligeheten ut av silikonforma uten å ødelegge hele greia. Mamma sa jeg bare kunne bære den i forma bort til festlokalet, og la dem eventuelt ødelegge den :p


#225

Areola sa for siden:

Jeg fryste en liten bit for litt siden, og synes ikke den var noe suksess opptint.. :(
Men det kan ha med gelèen jeg brukte - sukkerfri jello.


#226

Photobscura sa for siden:

Jeg brukte Heistad. Hysj, ikke si hva slags søtningsmiddel som er i. Jeg vikke vite :p


#227

Areola sa for siden:

Heistad-gele kommer fra heistad-trærne i hardanger, de :ja:


#228

Photobscura sa for siden:

Ja, så klart. Og de er naturlig søte på en sånn der lav-gi-måte.


#229

Areola sa for siden:

Ingen GI i det hele tatt, faktisk :ja:



#231

Egg hver dag sa for siden:

Prøvde denne kaken til 2 bursdagsselskap og 17.mai og er kjempefornøyd. Den smakte veldig godt. Det eneste jeg skal gjøre annerledes neste gang jeg lager den er å hakke mandlene litt mer og bruke litt mindre smør i bunnen.

Kan absolutt anbefales! :)


#232

Stupedama sa for siden:

Au da, det var det jeg brukte også. Det var det jeg hadde i skapet: sukkerfri jello med jordbær og banansmak fra Amerka/Sweden. Den er litt syntetisk synes jeg. Kaka er pen, men ikke verdens beste - men det kan detn helt sikkert bli! Vil helst lage med hjemmelaget sitrongele, er det noen som kan det? Mener å huske at sitron reagerer med gelatinen så den ikke stivner, men det er bare en 20 år gammel svak liten hukommelsestråd..

Når jeg finner frem til den beste geleen, blir dette en vinner, jeg er sikker! Nå må jeg spise kake til jeg nesten sprekker, i og med frysing ikke funker så godt.


#233

Skøyerfjeset sa for siden:

Jeg bakte denne i helgen for vi feiret vår 1-årige snuppe :D

Fikk kjempemasse skryt av den og skal definitvit bakes igjen!

Tusen takk for super oppskrift!


#234

Lemen sa for siden:

:ja:

Har prøvd den jeg også nå, med gele av fun light inni, veldig god!

Takk for oppskriften, Gerd! :klem:


#235

Photobscura sa for siden:

Denne gikk på høykant, og var en av de få kakene som faktisk ble helt absolutt spist opp :D
Mascarpone gjorde seg veldig!!!



#237

Gerd sa for siden:

:sikle:



#239

Afrodithe sa for siden:

Kan bare undeskrive på at denne ostekaken til Gerd er helt nydelig! :p;):D:)
Prøvde den ut forrige uke - og den ble veldig godt mottatt av alle rundt kakefatet.... ;)
Imidlertid gjorde jeg min lille vri... jeg brukte ikke gele eller fun-light saft i ostemassen... men presset saften av to sitroner og en lime... søtet med natreen (brukte ca 20 stk som jeg løste opp i væsken) + gelantinpulver (og litt vann... og lot det utgjøre 4 dl væske)
I tillegg raspet jeg begge sitronen fint og blandet dette i ostemassen... ble utrolig friskt og godt.... så det anbefales på det varmeste... (hadde ikke noe gele som lokk... men savnet det ikke siden ostemassen ble så frisk og fin i smaken...!!) :D;):)


#240

Lemen sa for siden:

Så flott at du har prøvd med frisk sitron og lime i ostemassen, Afrodithe, for da slipper jeg å prøve meg frem. ;) Har nemlig lurt på hvor mye av ditt å datt jeg skulle bruke for å få det til å funke, for tenkte at det ville gi en frisk og god smak på kaken. Nå er det jo bare å følge din oppskrift! :D


#241

Bee sa for siden:

:_oy: Måtte jeg virkelig kikke i denne tråden nå?

Farsken.....


#242

Luna* sa for siden:

Takk for oppskrift Gerd, den lagres herved!

Og for et fristende bilde Stupedama :sikle:


#243

Imp sa for siden:

Lagde denne kaken i går, men med Fun Light som jeg ser at flere andre har prøvd her. Imidlertid så hadde de ikke Bringebær i butikken, så jeg måtte ta Wild Berries. Og kaka ble helt grei, men jeg fikk ikke noen juhu-følelse liksom. :p

Lagde bunnen av valnøtter, siden jeg ikke har mandler. Tror jeg skal prøve bunn av fedons havrekjeks neste gang. Og frisk sitron i ostemassen som en annen skriver over her.


#244

Nelly1973 sa for siden:

Hei Gerd,

nå har jeg spist ostekake i går til ettermiddagskaffen og i dag til frokost (fy!) og ett stykke i ettermiddag - den var skikkelig god :) Ingen som trodde meg da jeg sa den var sukkerfri....

ha en fin helg alle sammen :)


#245

arkine sa for siden:

jeg har laget den fler ganger med heistad gele ,,og fryst den ned ,like fin og god når den tines opp igjen da


#246

Seba-stina sa for siden:

Jeg lagde denne i går kveld, siden jeg har bursdag i dag :D
Lagde den med såvidt over 100g smør i bunnen, da, pluss at jeg blanda inn 75g hakka sukkerfri sjokolade.
MÅTTE bare prøvesmake i går kveld, for den så jo så deilig ut, hehe. Den var kjempegod! Men i dag!!! NAAAAAM!!! :sikle:


#247

Seba-stina sa for siden:

Er det noen som har laget denne oppned? Jeg har lyst å lage den i en hjerteform jeg har, men da må jeg lage den oppned, og jeg vet ikke om det funker? Skal blande geleen inni, ikke som lokk...


#248

Carisma sa for siden:

Du trenger ikke lage den opp ned. Ha gele og fyll oppi, og la det stivne, så legger du bunnen på toppen. Men som sagt pass på at det er stivna, eller synker den nedi (fant jeg ut...:D)


#249

Viclin sa for siden:

Denne var god! Takk!


#250

Zuma sa for siden:

Inspirert av dere, så står denne kaka i kjøler'n nå. Meeeget spent! :D


#251

Seba-stina sa for siden:

Men da blir den vel oppned da? :o
Men hvor lenge må jeg vente før gele og fyll er stivna da? Og hva skal jeg putte i bunnen av hjerteforma for at den skal være lett å ta ut? Og må jeg ikke "klemme" bunnen nedpå? Har bare laget den en gang og husker ikke, men bunnen blir jo ikke særlig flytende liksom...

litt treg


#252

Luna* sa for siden:

Nå har jeg laget ostekaken for første gang og er kjempe spent. Gleder meg som
en unge til i morgen :spent:

Regner med det er greit å bruke jordbærgele istedenfor bringebær...


#253

Zuma sa for siden:

Å himmel for ei deilig kake! Mer fromageaktig enn ostekake synes jeg da - og 10 ganger bedre enn den typiske ostekaka. Serverte herligheten til mann og barn, samt mine foreldre. ALLE spsite med stor iver. :D


#254

Viclin sa for siden:

Ostekaken er veldig god! Tusen takk!

Jeg laget den med Photos fyll men byttet ut Heistad med Fun Light, puttet noen bringebær inni og lagde Fun Light gelelokk - også med bringebær inni. Ble kjempegodt, og smakte ikke kunstig søtning i det hele tatt!


#255

Seba-stina sa for siden:

Trenger svar veldig fort... Kan jeg lage denne kaka allerede torsdag kveld og servere den på lørdag ettermiddag?

Og når jeg skal lage den i en form og dermed lager "fromasjen" først og stivner den nedi forma, hva skal jeg ha i forma for at dette skal slippe lett fra forma??

Håper noen kan svare meg kjapt, skal ha selskap på lørdag!!


#256

Carisma sa for siden:

Åja, misforstod, trodde du mente den ble opp ned etterpå :D
Du kan kanskje kle forma med glad-pack eller noe lignende?



#258

moyfafa sa for siden:

Heia ostekaka til Gerd :heia:Jeg lagde denne i går og hadde med på besøk i dag. NAM! Fikk masse skryt av de andre som spiste også, folk som ikke er på lavkarbo diett. Tommelen opp for denne :D


#259

Renee sa for siden:

Jeg er veldig spent på å prøve denne kaken :-) Skal feire min sønns 1 års dag både lørdag og søndag og etter å ha vært avholdende fra kake på 2 fødselsdagsfeiringer allerede denne uken så skal jeg jammen prøve meg på denne :-) Takk for at du deler Gerd


#260

Kaysa sa for siden:

Det er jo Umulig å få tak i Heistad Geleèn!!:_oppgitt:


#261

Kaysa sa for siden:

Hvordan lager dere gelelokk med gelatin og fun light?
Synes gelatin ble så klumpete, fikk den ikke "klumpfri" i det hele tatt;/


#262

Viclin sa for siden:

Jeg bare følger anvisningene på gelatinpakken, og det går bra.
Matbutikker med litt større utvalg har Heistadgeleen; Ica, Obs, Meny etc.


#263

Kaysa sa for siden:

kan man bruke gelatinpulver istedet for platene?
Jeg finner ikke heistad sin gele NOEN plasser;/


#264

Viclin sa for siden:

Pulver og plater er akkurat det samme.


#265

Kaysa sa for siden:

Bunn:
250g. grovhakka mandler
100-150g. romtemperert smør

  • Blandes godt og legges i en papirkledd rund form

Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pakke Heistad bringebærgele (1/2 mengde vann)
1 pk Tine gourmet kremost, naturell

  • Lag geleen og la den stå og avkjøle
  • Rør sammen kremost og rømme til den blir klump-fri
  • Visp kremen.
    Bland så alt sammen, rør forsiktig. Tømmes over bunn. La stå kaldt natta over.

Skal ikke denne kaken ha gelelokk?
eller skal jeg lage sånn gelefromasj som står på pakken til heistads gele?


#266

luringen sa for siden:

trenger ikke lokk nei. ja det er som en slags fromasj det som er oppskriften ger.

Laget den igjen i går.så godt..sukk.


#267

Kaysa sa for siden:

og en ting til, romtemperert smør? vil det si smeltet eller?


#268

luringen sa for siden:

nei...ikke smeltet. Bare mykt.


#269

Kaysa sa for siden:

Okei;) Takk


#270

Vaffel sa for siden:

I går laget jeg denne kaka i muffinsformer! :) Som små posjonskaker. Ideen oppsto fordi jeg skulle ha med meg noe til meg selv i et kaffeselskap.

For at det skulle funke (at ikke formene bare flata ut) plasserte jeg papirformer m/innhold i en metall-muffinsform mens innholdet stivna i kjøleskapet. Så var det bare å ta med seg en liten kake (den passet perfekt i en liten rund tupperware-boks), vrenge av papiret før jeg plasserte den på tallerkenen. Riktig lekker så den ut... og så slapp de andre å synes synd på meg (for det er av og til det vanskeligste med hele kuren).

Jeg regnet om på oppskriften (minket den), brukte saften av ekte bringebær med gelatin, søtet med litt stevia... istedet for Heistad-geleen. Da ble gårsdagens utgaver av disse 1,83 g karbo pr litenkake. Og det holdt med en. Poenget var jo å ha noe på tallerkenen! :p Resten ligger i fryseren til andre anledninger.


#271

Gerd sa for siden:

Smart, Vaffel :D

Jeg legger den ideen i hovedoppskrifta jeg :D


#272

gamlasnyeliv sa for siden:

Men når man skal lage eget gelelokk med gelatinpulver, rører man bare det inn i saft, eller må det varmes opp ? (Helt talentløs på slikt :o)

Skal lage kaken til konfirmasjon i helgen, da trenger ikke jeg å skli ut av ketose selv om jeg koser meg litt når vi har konfirmasjonsselskap :p


#273

Viclin sa for siden:

Jeg har laget denne noen ganger, men nå de siste gangene har jeg laget uten bunn og heller ikke tatt på gelelokk. Kun laget den som bringebærfromasj som jeg putter masse bringebær inni.

Søsteren min elsket den, og kunne ikke rose den nok. Helt til hun skjønte den var lavkarbo, og dermed en kaloribombe som hun sa. Og hvor hun fortsatte med å fortelle meg hvor lite lavkarbo virket samtidig som hun satt og gomlet i seg kransekake, After Eight, riskrem og bløtkake. :lol:
Jeg er glad jeg holdt meg til fromasjen jeg da. Den er helt utrolig nydelig.


#274

screwball sa for siden:

Mekket denne i august - da med bunn bestående av malte mandler blandet med piskede eggehviter (som ble stekt først da). Fant den bunn-oppskriften på en annen kake.
Serverte den i selskap, og folket ble helt over seg over hvor god den var.


#275

Areola sa for siden:

Åj. Jeg har alltid laget ostekake-bunn med smeltet - og ikke romtemperert smør. Tatt det for gitt regner jeg med, og ikke lest ordentlig engang.
Er det DERFOR ostekakebunnene min alltid blir så harde?

Jeg må nesten lage en kake i helge for å teste ut dette altså. :ja:


#276

Jannicke sa for siden:

Gerds ostekake ble totalt misslykket, etter at den hadde stått en stund i kjøleskapet skilte den seg og det raaaaant blank veske ut fra den :mad:

Men, relativt god på smak.

Laget den med melange da og ikke meierismør, for jeg synes meierismør smaken er litt (nei mye) kvalmende, og tengte selv om melange egentlig er fyyy, så shit au, bruke ikke mer enn ca 100 gr da, ikke 125.

Laget gele av 5 dl utblandet fun ligth bringebær og 5 toppede ts gelatinpulver.

Satt og regnet på det i sta, og etter mine regnebegreper ble da hele kaken 35,7 gr karber..........og da blir det ikke mye pr stykke....

Passe god på smak, men det er det vannet eller hva det er som kommer flytende ut da.... Av safta mon tro??

Laget sjokolade delice også.
-guuuud så godt.

Jeg brukte
100 gr freia premium 86% sjokolade
50 gr freia kokesjokolade 70%
6 egg
70 gr smør
og 110 gr sukrin.

Stekte dem i amrikanske muffinsformer ( papir, ica sine egne former)

Stekte dem på 100 grader i ett par og tyve minutter.

Fikk 15 stk.

Og etter å sirlig ha regnet på det, finner jeg ut at det er 2 karber pr muffins....

Jeg er svaaak for sjokolade, og måtte smake på en nesten med en gang, sprayet på en liten dæsj, på str med ett pikekyss, menkomel hvit topping på og spiste med sje rett fra forma.....himmelsk...

litt senere prøvde jeg en til, da var de fastnet litt, og kunne få den ut av forma, men den var veeeldig myk. Også en liten desj menkomel hvit topping på den............å guuuuuuud......ren nytelse.....

Nå står de i formene sine i jøleskapet, og jeg er spent på hvordan de blir når de skal serveres i morra.....:)

	  		  		  		 		 			 				__________________

#277

Viclin sa for siden:

Menkomel har vel masse karber i seg?


#278

Jannicke sa for siden:

Jo en del, men de bittesmå "dæsjene" på ettpar slike kaker er jo ikke så ille. Vanskelig å finne ut nøyaktig, for det står på boksen at det er 7,3 gr kh pr 100 gr.

Og hvor mange gr er det i en slik liten dæsj?, på str med ett pikekyss?

JEg fikk ikke til å veie det jeg da............... Så jeg tenkte da er det ikke såååå ille at det i bursdagsselskap ikke er mulig og unne seg ett par tre kaker med en slik liten dæsj på, det er vel omlag en barneskje eller noe i mengde.....


#279

Fungirl sa for siden:

Men du har jo ikke laget Gerds Ostekake når du har laget din egen vri på den, så da blir det litt feil å si at den er mislykket, prøv heller å holde deg til oppskrifta så tipper eg du blir veldig godt fornøyd med resultatet :)


#280

Jannicke sa for siden:

Nåvel, prøvde meg bare på samma vrien som andre her inne som ikke er begeistret for heistadgelen.....ellers er det da det samma.....
Men beklager, feil å si at "greds ostekake" ble misslykka når det da ikke var hennes opskrft jeg fulgte.


#281

Carisma sa for siden:

Syns huske du brukte margaring også, og det er definitivt ikke i oppskrifta :nei: Margarin er et kjemisk avfallsprodukt som burde vært forbudt.


#282

Jannicke sa for siden:

Hmm, jeg vet, men tenkte brke opp restene i kjøleskapet, siden jeg ikke er noe begeistret for den kvalmende lukten og bismaket til meierismøret.

Men har det betydning for resultatet da?
Spiller valg av smør så stor rolle?

Beklager, men jeg har ikke peiling asså.

Men det begynner vel å bli tydelig for de flese her inne nå...........


#283

Viclin sa for siden:

Du brukte ikke for lite gelatin da? Jeg syns å huske jeg brukte 10 skjeer da jeg lagde med Fun Light.


#284

Jannicke sa for siden:

Jo da, det er veldig godt mulig det. Den ble relativt god på smak, til tross for at vannet rant og den skilte seg på talerkenen. mulig jeg må prøve den på ny!!


#285

gamlasnyeliv sa for siden:

Tusen takk for fin oppskrift, Gerd :klem:
Den reddet meg fra å sprekke på konfirmasjonen vår i helgen :D


#286

Borealis sa for siden:

Margarin er IKKE smør! ;)


#287

Silver sa for siden:

Denne kaken var bare helt NYDELIG! Jeg laga den nå, og har allerede smakt litt på den. Synes den var fantastisk etter bare et par timer i kjøleskapet, og blir sikkert enda bedre i morgen. Utfordringen min blir nå at jeg ikke spiser hele kaka selv! ;)


#288

Krøllerellerei sa for siden:

Gerd, jeg får ikke tak i Heistad gele. Så jeg må lage gele av saft og gelatin. Du skriver du bruker 1/2 mengde vann, hvor mye vann er det?


#289

Gerd sa for siden:

Har ikke gelepose her nå, men mener ganske bestemt at det er 2,5 dl :) (For det er vel 5dl man egentlig skal bruke i gele. :))


#290

Krøllerellerei sa for siden:

Flott, tusen takk!
Skal lage den til jentefest til helgen, gleder meg!


#291

Viclin sa for siden:

Heistad geleen har 7,5 dl vann. Så halv mengde blir 3,75 dl vann.



#293

Gerd sa for siden:

Takk :D Har ikke laga kaka siden mai.... :p


#294

Viclin sa for siden:

Bare hyggelig. :neie:
Jeg har laget fromasj av den hver gang det har vært en kakeanledning, så jeg kan oppskrifta på den i hodet. :lol:


#295

Gerd sa for siden:

:lol:


#296

Lillebille sa for siden:

Lagde kaken ”nesten” etter oppskriften idag. Lette etter Heistad geleen da jeg var på Kiwi, men fant den ikke. Så ble det å kjøpe en flaske Fun light bringebær istedet og lage gelé med gelatin.
Tok 4 dl litt sterk saft og blandet inn gelatinen (4 ts). 2 ½ dl ble blandet inn i ost/rømme/fløteblandingen og resten ble lagt på toppen av kaken etter et opphold i fryseren.
Da var kaken såpass kald at geleen på toppen stivnet omtrent med en gang.

Jeg er kjent for å lage gode kaker, i alle fasonger…;)

Da mannen min smakte denne nå i kveld kom følgende kommentar: ”Dette må da være bortimot den den beste kaken du har laget noensinne??” Ble nesten litt lei meg, jeg....;)

Den ER veldig, veldig god!

Bra Gerd!!

PS: Jeg sa at det var din oppskrift, da…:)


#297

Charlotte88 sa for siden:

Nå har jeg laget ostekake :) Blir spennende å se hvordan den blir. Jeg hadde en annen type jordbærgele som var uten sukker som jeg brukte i stedet for heistad geleen, får håpe den fortsatt blir god. Jeg lagde også en liten ostekake i muffins form som jeg har lagt i fryseren som jeg håper på å kunne smake på om ikke så altfor lenge


#298

Charlotte88 sa for siden:

Nå er muffinsformen ferdig. Det ble godt, men jeg synes kanskje bunnen ble litt for hard, og litt salt. Noen som har noen forslag til hvordan den ikke blir det`?


#299

Yonah sa for siden:

Du bruker usaltasmør og litt mindre smør eller litt mere mandler;) Til baking skal man generelt sett bruke usalta smør;)


#300

eggis sa for siden:

Da har jeg laget kaken idag (jeg er ingen kakeekspert), den ble kanonbra, kjæresten min likte den meget bra.
Men jeg klarte det kunststykke at gelen som la på toppen, den rann gjennom kaken og la seg som et lokk mellom bunnene og fromasjen:eek: og ikke på toppen!!!!!!!, hva gjorde jeg feil? Hadde jeg på gelen for tidlig, skal jeg la kake stå noen minutter i frysen før jeg legger på gelen:), var litt morsomt da, og kaka såg snål ut, men smakte fortreffelig:)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.