< Tilbake til oversikten

Gerds ostekake

#301

Lillebille sa for siden:

Jeg gjorde det samme sist jeg laget den. Og det var fordi jeg ikke lot kaken stå lenge nok før jeg helte over geleen på toppen. Synes det ble litt fint, jeg da, med litt marmorering inni...:D Og smaken var jo like god..:)


#302

frøken sa for siden:

Skal prøve denne i dag, blir spennende. Satser på gele av funsaft, lime inni kaka, og bringebær på toppen :p


#303

cmarie91 sa for siden:

Den geleen er det ikke mye sukker i den?


#304

Thaleia sa for siden:

Det er ikke sukker i Heistad sin gelé eller i fun saften, kun søtningsstoffer.:)


#305

Emmie sa for siden:

Denne har jeg nå laget v et par anledninger , og den ble kjempegod ! :p

Har bilde av kaken i avataren min ! (variant med skogsbær inni bringebærgele fra Heistad!)


#306

camryn sa for siden:

Denne var god!

Var litt skeptisk til bunn, brukte 100g usalta romtemperert smør og 250g (veldig grovt) hakka mandler, men det vart deilig og heilt uten smørsmak.
Ostedelen var deilig! Fulgte oppskrifta nøyaktig.

Men mektig var den, klarte berre eit stykke. :D

Blir ein gjenganger!


#307

wollafruen sa for siden:

Da prøver jeg også denne. Ferdig kake står nå i kjøleskapet. Et lite stykke skal smakes i morgen - er det en suksess fryser jeg ned så jeg har til bursdager og slikt utover. :)


#308

Jabba sa for siden:

Denne ble ikke god etter en tur i fryseboksen....smaker litt sånn utvanna .....


#309

timich sa for siden:

Enda et litt noldus spørsmål...:D Men hvor stor form bruker dere? Jeg har to runde former her, en på 24 cm og en på 26 cm i diameter.


#310

timich sa for siden:

Og en annen ting... Kan jeg bruke Philadelphia i stedet? Jeg har alle andre ingredienser i hus, men ikke Tine kremost. Og vil så gjerne prøve den med en gang...:)


#311

Jabba sa for siden:

Jeg brukte en liten springform - den er vel 22 cm tror jeg....
Vil tro du kan bruke Philadelfia ja...


#312

timich sa for siden:

Står i kjøleskapet nå, gleder meg til å smake i morgen:D


#313

Charl8 sa for siden:

Fyll:
1 boks seterrømme
1 pk kremfløte (1/3 l)
1 pakke Heistad bringebærgele (1/2 mengde vann) - hvis jeg skal lage med fun light lime saft, hvor mye saft skal jeg ta? skal jeg blande ut saften i vann? hvor mye gelatinpulver???
1 pk Tine gourmet kremost, naturell

  • Lag geleen og la den stå og avkjøle
  • Rør sammen kremost og rømme til den blir klump-fri
  • Visp kremen.
    Bland så alt sammen, rør forsiktig. Tømmes over bunn. La stå kaldt natta over.

#314

Lullen sa for siden:

Hvordan ble kaka med philadelpia?

Jeg bruker det alltid i min "vanlige" ostekakeoppskrift + at jeg alltid lager sitrongele inne i kaka og så appelsin eller bringebærgele lokk... Syns kaka ofte blir litt friskere da.
Noen som vet om Heistad har sitron gele?

Skal lage ostekake i hjerteform til min nieses bursdag i helga :D

Må kanskje lage bunn av noe annet da et par i familien er allergiske mot nøtter... blir kanskje langt unna Gerds oppskrift etterhvert dette ser jeg :p


#315

Lullen sa for siden:

Kaka ble kjempegod! Takk for flott oppskrift :)
Fulgte oppskriften til Gerd stort sett hele veien.
Byttet bare til Philidelfia ost og limegele inni (gelatinplater, vann, saften av en lime + litt splenda) Nam :D


#316

Gus sa for siden:

hvor kjøper jeg Heistad bringebærgele ?


#317

Dietta sa for siden:

Jeg kjøper mine på Meny..... :)


#318

Lullen sa for siden:

Jeg kjøpte på Mega, så at de også hadde den på ICA


#319

moochie sa for siden:

Obs, Prix, Rema.. osv :)


#320

kiwo sa for siden:

står kanskje et sted i denne lange tråden her, men blir litt mye å lese. Hvor får man kjøpt Heistad gele? Har prøvd å finne det i flere butikker.....


#321

kiwo sa for siden:

Haha, må jo le av meg selv. Svarer sto jo rett over......jeg var på mange sider før da jeg skrev innlegget:)
Får bare dra på butikken og sjekke igjen da. Spurte på Rimi, men de hadde det ikke


#322

SuperMamma sa for siden:

Dere som har laget den som cupcakes / muffinsformer.
Hvor mange kaker fikk dere?

Og kan man fryse gele?
Skal ha en serie bursdagselskaper i ukene som kommer så det er greit å ha noe unna i fryseren..


#323

Jabba sa for siden:

Hvor lenge holder denne kaka seg i kjøleskapet? Jeg har fryst den før men den smaker ikke like godt da....


#324

SuperMamma sa for siden:

WOW livet på lavkarbo er hardt.... hahahah

Laget kaken nå med en liten variant.
Jeg laget porsjonskaker i muffinsformer. Har to brett med aluminiums former fra ikea. satte oppi små muffins papirformer.
Jeg pisket stive eggehvitter og blandet med grovhakkede mandler. Stekte dette i 15 min. Avkjølte og hadde oppi ostekakemassen. Pyntet med 2-3 bringebær.

jeg fikk alt formye bunn og ostekake-røre. laget en flat kakebunn som jeg stekte på bakebpair og hadde resten av røren over (lot den stivne litt først). Så hadde jeg over resten av bringebærene fra pakken. Nå står 24 småkaker og en litt større i kjøleskapet. jeg har bare smakt på skrapet i bollen, men dette var digg!!!

Gleder meg til å servere disse i selskap på søndag :D


#325

Solvory sa for siden:

Hei. Står ikke noe om steking her. Skal ikke bunnet stekes noe?


#326

StegforSteg sa for siden:

Det er farlig å ha denne kaka i kjøleskapet :D


#327

Jabba sa for siden:

Nei.....


#328

Gus sa for siden:

Jeg lurer veldig p om dette var noe godt :D for jeg syns ikke bunnen på den orginale kaken var så veldig god :p


#329

Viclin sa for siden:

jeg dropper bunn. Syns også mandler blir litt feil smak til ostekake. Og det blir for mye smørsmak.

Jeg lager kun fyllet i en stor bolle, og putter oppi bringebær før det stivner. Blir god fromasj.


#330

Maja sa for siden:

Jeg hadde heller ikke sansen for bunnen. Jeg brukte i overkant 100 g meierismør. Og det ble alt for mye smørsmak. Jeg tror jeg skal prøve med eggehviter/nøtter og steke bunnen. Evt lager jeg vanlig kjeksbunn og dropper å spise bunnen (sånn at gjester som ikke er på lavkarbo kan spise hele kaken).

Selve kaken smakte veldig godt og den ble ikke så kompakt som jeg hadde trodd. Konsistensen var helt passe. Jeg laget et lokk med bringebærgele og hadde "ferske" (utenlandske) bringebær oppi geleèn før den stivnet. Kaken ser skikkelig lekker ut og den smakte godt med unntak av bunnen.


#331

SuperMamma sa for siden:

Jepp, dette fungerte veldig bra og smakte godt. Jeg brukte ikke noe søtstoff i men det kan kanskje anbefales.. men jeg synes de var helt ok uten jeg altså.

Jeg brukte 250 g mandler og 4 eggehvitter og det ble altformye masse. (holdt til 24 muffins og en kake ca 12 cm diameter)
Kan helt sikkert halveres eller reduseres enda mer.


#332

SFA sa for siden:

Jeg går på induksjon nå, og jeg skal vel ikke spise noe nøtter.
Så kan jeg evt lage en bunn av stivpiskede, stekte eggehvitter med litt splenda i ?
Eller bare som fromasj?
Eller et annet alternativ til bunn?

Har tenkt til å lage den som originaloppskriften, minus bunnen da, som jeg er usikker på


#333

Seba-stina sa for siden:

Er du på induksjon skal du vel i grunnen ikke spise dette i det hele tatt, skal du vel?


#334

SFA sa for siden:

Så vidt jeg har sett kan jeg spise både rømme,fløte og ost. Og Splenda. Og bare jeg får meg et lite kakestyke på bursdagen min når alle andre spiser, så vet jeg t det er mindre sjangs å sprekkke. Skal vel sikkert strengt tatt bare ha 2 spiseskjeer av det, men bedre å spise en lavkarbo kake enn noe annet,.
Men jeg har fortsatt lyst å unngå mandlene siden det ikke står på lovlig listen.


#335

Seba-stina sa for siden:

Ok. Trodde ikke du skulle ha søtningsmidler på induksjon, og tenkte på Heistad-produktene bare. Men du har nok oversikten du :)


#336

aliasdictus sa for siden:

Hva med å lage bunnen av nøtter, smør, egg og en passe dæsj kokosmel? Stekes, selvfølgelig. Det blir litt som en enkel kjeksoppskrift, kan jo søtes med sukrin...

Evt følge originaloppskriften og bytte smøret ut med cocosa, blir noe dyrere kake, men cocosa har jo en tropisk smak, noe som kan hjelpe for de som synes bunnen ble for lite søt. I så fall må bunnen oppbevares kjølig, cocosa har jo en tendens til å bli flytende ved ca 24grader :p


#337

Ana sa for siden:

Denne skal jeg ha med i selskap til helgen, da kan jeg spise kake med god samvittighet uten spørsmål fra de andre gjestene :D


#338

christine76 sa for siden:

Hmm..

Bakte denne i går og serverte i bursdagen min i dag. Har ikke smakt på den selv, for jeg får ikke lov til å spise sånt nå. Men den ble ikke spesielt godt tatt imot. Var bare en som likte bunnen, og noen som ikke likte kaken i det hele tatt og syntes den smakte kunstig og for lite søtt. Jeg har nå fryst mesteparten av det som var igjen i porsjonsstykker, så får jeg prøve den selv når jeg kan spise sånt etter hvert. Er sikkert bedre enn ingen kake om ikke annet. Men er i alle fall skuffet.

Jeg lagde forresten med lemon og lime fun-light saft til geleen, men ellers helt som originaloppskrift.


#339

wollafruen sa for siden:

Ææææh...NEI! jeg klarte å lage denne med full mengde vann i geleen! Hva skjer da??


#340

Gerd sa for siden:

Orginaloppskriften er ikke for lite søt i vertfall.
Hvordan den er med den fun- saften som gele, vet jeg ikke. For det er ikke i orginaloppskrifta. Kanskje det ikke passer viss fyllet blir for lite søtt, siden bunnen ikke er søt.


#341

Gerd sa for siden:

Den vil nok stivne. Men det blir kanskje mye fyll .... Pass på at forma er godt tettet viss fyllet blir veldig tynt :ja:


#342

SuperMamma sa for siden:

Nå har jeg prøvd begge variantene, enmed gele og en med funsaft og gelatin, Og det kan ikke samenlignes!!! Den med gele smaker så utrolig mye bedre!


#343

Carisma sa for siden:

Hmm, det syns jeg var utrolig kjipt av de! Greit at ikke alle liker slike ting, men man forteller det vel ikke til vertinnen! :confused:


#344

Jabba sa for siden:

Ba du kanskje om tilbakemeldinger?


#345

christine76 sa for siden:

Ja, ba selvfølgelig om tilbakemelding, siden jeg ikke spiste av den selv. Men jeg får prøve å lage med gele neste gang. Ellers så kan det jo være at jeg liker den. Har noen stykker som ligger i frysen og venter på meg.


#346

arsamatoria sa for siden:

Heisann Gerd! Lagde denne kaken før helgen og tok den med i barnedåp palmesøndag, jeg lagde et gelelokk på toppen av Heistad gele.... Rosa kake med rødt lokk til en liten pike, den var så populær at jeg nesten ikke fikk noe selv.... :-)


#347

Elizabeth sa for siden:

Skal i bursdag til mamma på mandag så skal lage denne i mufinsformer og ta med meg. :D prøver meg på orginal oppskriften. Gleder meg!!!


#348

Seba-stina sa for siden:

Så smart å putte i muffinsformer, siden den kan fryses! For da kan man jo ta med seg porsjoner til selskaper :)


#349

Elizabeth sa for siden:

Da står en del av de i kjøleskapet og noen i frysen.. :D Pluss at jeg fikk en bolle med fromage i tillegg. :D nam nam Gleder meg!!


#350

Seba-stina sa for siden:

Åååh, tror jeg må lage denne snart og stappe i muffinsformer jeg og :nam: Sånn at jeg har tilgjengelig i frysen hvis nøden melder seg.

Men forresten, ingen som har hørt noe om at Heistad geleen skal forsvinne? Har hørt syltetøyet har forsvunnet.


#351

HapiLatte sa for siden:

Jeg finner ikke geleen noen steder lenger og har vært redd for at den er gått ut, noen som vet?


#352

Seba-stina sa for siden:

Oh no!! Da blir det kriiiise for meg, for jeg bruker den i Gerds ostekake.. panikk


#353

Elizabeth sa for siden:

Jeg kjøpte på obs! Men så de har slutta med syltetøyet der... :confused:
Kakene ble KJEMPE gode!
Jeg lage bunn av 75 gr.smør, 125 gram mandler, 125 gram paranøtter og litt splenda og kanel. Ble suuuuper godt. Hadde ikke tenkt å ha i søtning og kanel, men smakte på bunnen og syntes det var for mye smørsmak og det hjalp veldig med splenda og kanel. :D


#354

camryn sa for siden:

Heilt tomt for Heistad produkter trur eg, anna enn det som finnast av rester på div butikkar. (Men det einaste eg har funne er kassevis av sjokoladepuddingen.)

Har bestilt sukkerfri jell-o på ebay no og håper det vil gi like god smak. Må ha ostekake! :D


#355

Seba-stina sa for siden:

Æsj altså! Er det noen som har en pakke gelè til overs så si gjerne ifra så jeg kan kjøpe av dere, hehe..
Har noen bokser av sjokoladepuddingen og fruktcocktailen stående jeg da.


#356

Gerd sa for siden:

Har ikke confecta gele? Noen som har prøvd den?




#359

Seba-stina sa for siden:

Men lime?? Er det noe godt da...


#360

Gerd sa for siden:

Lime er godt i ostekake ja. Men om den confekta sin er god, vet jeg ikke. (det er derfor jeg spør om noen har prøvd den ;))
De har jordbær og ananas smak også.


#361

HapiLatte sa for siden:

Jeg har prøvd Lime geleen i ostekaka og det gikk veldig fint. Jeg har vanligvis sitron gelee i vanlig ostekake og synes det gir en friskere smak, men lime fungerte også. Hadde ett tynt lag med gele av fun light skogsbær som "glasur" over bringebærene på toppen. Og kaka er super god Gerd - tusen takk for oppskrift..

Men skulle gjerne hatt bringebærgeleen til Heistad også. Den bruker jeg til bringebærfromasj med litt bringebær i og det er super enkelt og godt.


#362

Carisma sa for siden:

Limegeleen eg god til fromasj hvertfall :ja:


#363

timich sa for siden:

Det er jo kjempeenkelt å bruke Fun Light med gelatin, funker veldig bra:)


#364

vaskeklut sa for siden:

Er det noen som har forsøkt å bytte ut litt av mandlene med peanøtter? Tenker meg at det kan være godt med litt peanøttsmak i bunnen. Eller er jeg helt på jordet, kanskje?:blinke:

Og, jeg er en av de som må ha ting inn med teskje... Dere som bruker fun light, er det 4 dl saft dere bruker? Blir ikke det alvorlig mye til å ha oppi? Eller? :blinke: Ikke minst: er den safta utblanda med vann eller er det bare konsentratet? Åååh. Jeg har bursdag snart og tenkte å lage denne kaka... Hjelp?



#366

Gerd sa for siden:

Ang. funlight, vet jeg ikke. Har ikke prøvd. Men tror det står blandingsenhet et sted her i tråden.

Peanøtter kan jeg tenke meg blir godt. Men mye mer karber dag.
Jeg lager en annen type kake av og til, og da salter jeg grovhakket mandler og tørrsteker litt i stekepanna. Det blir godt :D


#367

slektskap sa for siden:

Jeg laget med Confecta sin røde gele her om dagen, og den ble ganske god, venninnene gav den så absolutt godkjent ja! Litt søtstoff-smak da, men god likevel, JEg er bare ikke så glad i søtstoff-smak, drikker ytterst sjelden lightbrus f.eks. (før lavkarbo også). Ellers hadde jeg litt Splenda i bunnen, men tenker jeg bytter ut med Steviadråper m/vanilje neste gang, og kanskje litt variasjon i nøtter? Ellers var det litt mye krem-konsistens/smak, så tenker litt mer ost og litt mindre pisket krem i neste gang (er ikke noen bløtkake-person). Og så tenker jeg prøve med fun light og ikke confecta. Gøy å eksperimentere - takk for tips!

Ooooh, salte, ristede mandler høres nydelig ut!:D Hva er det i resten av kaka? Link? ;)


#368

Gerd sa for siden:

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=2127&amp;albumid=327&amp;dl=1270046115&amp;thumb=1[/img] trykk på bildet, og du kommer til oppskrifta :ja:


#369

Sisteinnsats sa for siden:

JEg tenkte å lage denne med gelélokk på toppen til |7. mai. Det funker eller? Blir nok med Confecta sin lime eller ananas tenker jeg. Liker ikke så godt Heistad sin.
Noen tips til bær som passer til limen? Og ananas blir vel litt drøyt på ketolysekuren? Er redd fyllet skal bli for lite søtt når bunnen ikke er søt hvis jeg ikke har noen bær i gelélokket.


#370

vaskeklut sa for siden:

Jeg har hørt at man ikke kan bruke kiwi og ananas som pynt "under" gelelokket! Tror det var noe med at geleen ikke stivner da.. Noen som vet om det stemmer eller ikke?:confused:

Jeg lurer fortsatt på om man bruker 4 dl utblanda saft eller 4 dl konsentrat når man lager med saft jeg altså! Dere som bruker confecta, bruker dere full vannmengde på den, eller halv?


#371

Sissi sa for siden:

Hei..

Denne skulle/skal jeg lage i dag..
Var på meny men fikk da vite at heistad sine produkter skal gå ut bare sjokolade puddingen som blir igjen, men eldorado hadde laget sjokolade pudding og vaniljesaus uten sukker.. Så ikke på de så er ikke sikker på hva som er i da..

Men jeg skal prøve å lage kaken etterpå med bringebær fun saft.. håpe d går bra :D

Kommer med oppdatering når jeg er ferdig ;)


#372

Svadadama sa for siden:

Eldorado har også gele som ligner Heistad sin, iallefall med bringebær og jordbær. Den har de på min lokale Meny, sammen med vaniljesaus.


#373

Sissi sa for siden:

Oki..

Å gud som jeg gleder meg til å smake!! Sambo mente d smakte bringebær yoghurt av fyllet.. hehe.. Får vente å se da :) GLEDER MEG

Takk til gerd (tror jeg, har jo ikke smakt enda)

Hehe..

Hilsen Meg


#374

Sissi sa for siden:

Denne var bare såååå god.. Tusen takk gerd, var bare fantastisk :D

Jeg lagde den kl 3 og kl 6 ble d smaking :D Synes den var kjempe god samme med sambo også to ikke lavkarbere fikk smake og hun ene synes den var kjempe god og synes den smakte som ostekake!! Mens andre ikke liker ostekake så var ikke så enkelt da.. Lagde med fun bringebærsaft og fun gele lokk :D glemte å ta bilde..

Er fælt å si det, men jeg spiser et stykke nå!!! :D Jeg lagde så jeg hadde 6 dl veske og tok 4 i røra og 2 oppå som lokk. 7 gelatin plater.. Akkurat forholdet er jeg ikke helt sikker på, bare smakte meg frem :D

ÅÅÅ.. Denne skal jeg love deg at blir servert på 17 mai.. Tusen takk igjen gerd for denne deilige kaken ( som jeg ikke trodde kom til å bli så god) hehe..

Hilsen Meg


#375

Sissi sa for siden:

Nå står "sjokolade" kaka til stivning :D
Å gud som jeg gleder meg til å smake.. Er en sjokolade elsker, men tror kansje jeg hadde litt mye kaffe..

Tok bare 2 ss men var med stærk nespresso kaffe, men røra var god da :)

Går det ann å fryse denne??


#376

aliasdictus sa for siden:

Mitt første forsøk på kaken endte med stor suksess! Jeg brukte fun light bringebær, ca 5dl saft (ferdigblandet) pluss gelatinplater i fyllet. I tillegg hadde jeg knuste frosne bringebær i fyllet, det gjorde seg. Jeg er også litt overrasket over hvor god bunnen faktisk er :) Jeg lagde også et lite gelelokk, veldig delikat!

Ungene elsket kaken, og siden det "bare" er aspartam som er fyfy i kaken, så føles det litt mer ok å si greit når de ber om mer. Hvis alternativet er sjokolade på en lørdag er jeg ikke tvil.

For de av dere som prøver å pynte med bær og frukt, så er det en typisk erfaring fra tidligere ostekaker at sitrusfrukter "smelter" geleen man bruker som lokk. Gjelder i hvert fall appelsin og kiwi. Et godt tips er å bruke fysalis, del de i to og legg de på fyllet med "frøsiden" opp før det stivner. Blåbær fungerer også utmerket. Har ikke prøvd bringebær.

Gerd, du er herved genierklært! Tenk så mye glede og god ernæring du har spredd med kaken din! Og tenk så mange du har reddet fra å sprekke i opplegget sitt! :stortsmil


#377

Sissi sa for siden:

Nå har vi smakt sjokolade kaken!!

Var kjempe god, men litt for stærk, siden jeg hadde litt mye kaffe, og synes også det var litt gor mye bunn, men skal absolutt lage den igjen...

Blir både sjokolade kake å ostekake på 17 mai! :D

Hilsen Meg


#378

Sissi sa for siden:

Bilde av oste kaken :D


#379

sumabless sa for siden:

Hei..

Jeg har kun philadelfia ost og vanlig rømme.
Går det bra?:)
Jeg får gjester i morgen og butikene er jo stengt i dag.:mad:


#380

vaskeklut sa for siden:

Ikke fløte? Tja, det kan gå det. Du får prøve, og blir det ikke bra, nei da blir det ikke bra ;)


#381

vaskeklut sa for siden:

Dette gjelder ingefær og ananas også! :rolleyes:


#382

sumabless sa for siden:

Joda,har fløte og resten til kaka.

Men ikke seterrømmen, har vanlig rømme.
Ikke tine kremost, har philidelfiaost.


#383

vaskeklut sa for siden:

det går så fint så! jeg brukte det da jeg lagde høykarboostekake sist gang :) den smakte iallefall bra den :p


#384

sumabless sa for siden:

Takk,takk. Da går jeg i gang med bakingen:)


#385

Carisma sa for siden:

Host Nå er det vel seterrømme som er vanlig rømme, det andre er LETT-rømme, og det bruker vi jo ikke på lavkarbo... :D


#386

nellie sa for siden:

Kremt På noen lavkarbokurer bruker man kanskje ikke lett-rømme, men på andre så går det helt fint:)


#387

Carisma sa for siden:

Regner med det er Fedon du tenker på, da skal man vel helst velge Kesam. Dessuten har spørsmålstilleren Ketolyse i filosofi-feltet ;)


#388

nellie sa for siden:

Er litt viktig her inne på forumet som har gått fra lavkarbo.no til ketolyse.no å presisere litt, innimellom, at det ikke bare er ketolyse reglene som er lavkarbo, serru:)

Og det du sa, var vel at sånt spiser vi ikke på LAVKARBO?


#389

Carisma sa for siden:

Ja, fordi vi helst ikke bruker lettprodukter på lavkarbo, uansett filosofi. Jeg har fulgt Fedon i mange år før jeg gikk over til ketolyse, så jeg prøver å gi råd utfra en generell lavkarbo-tankegang. Og som sagt er det at LETT-produkter ikke hører hjemme der så lenge det fines renere og bedre alternativer.


#390

Sisteinnsats sa for siden:

Spørsmål fra en veldig uerfaren baker som skal lage denne i morgen:

Hakker du mandlene med kniv? Eller kan man bruke stavmikseren til å hakke dem?


#391

Jabba sa for siden:

Du kan hakke mandler med stavmikser, det har iallefall jeg gjort med stort hell....


#392

Live77 sa for siden:

Hvordan blir målene med gelatinplater og Fun Light saft ?
Hvor mye saft?
Hvor mye vann?
Hvor mange gelatinplater?

Mulig det står et sted i tråden her, men skal til å lage kaka snart, så håper på kjapt svar :-)


#393

vaskeklut sa for siden:

Jeg brukte 4dl sterk saft (bland etter smak) og 7 gelatinplater :) Jeg opplevde at røra ble veldig flytende, så om forma di ikke er pottetett så anbefaler jeg å la røra stå i kjøleskapet en stund til den tykner litt før du heller den i forma :)


#394

Sisteinnsats sa for siden:

Tak, da prøver jeg det! :)


#395

Live77 sa for siden:

Jeg brukte ikke mer enn kanskje 3,5 dl saft, men syntes absolutt ikke den ble søt nok, så måtte spe på med litt Splenda. Men er det kun saften som gjør at kaken blir søt? For synes det smaker mest ost/rømme egentlig. Kunne ikke latt være å ha i Splenda tror jeg (men nå er jo jeg veldig glad i søtt da)..


#396

vaskeklut sa for siden:

jeg hadde bare saft ja :) men jeg hadde 4 dl ganske sterk saft..


#397

Seba-stina sa for siden:

hjep - jeg har bare gelatinpulver - det funker eller??


#398

Sisteinnsats sa for siden:

Vi laget denne i går og hadde den i 17. mai-feiring i dag :)

Det ble med Heistad jordbærgelé både i fyllet og som lokk med friske jordbær under, og det ble kjempegodt!

Alle likte veldig godt mandelbunnen. Litt å tygge i, og ikke så søt som når man bruker søte kjeks. Og som nevnt over her: fyllet er jo mer enn søtt nok!

Neste gang skal jeg lage den uten gelélokk, og med Cloettas ananasgelé i fyllet.


#399

Sissi sa for siden:

Vil bare si at jeg lagde denne igjen til 17 mai.
Glemte å kjøpe seterrømme så måtte bruke lett rømme :mad:

Ble allt for flytende :(
Var synd for jeg ville jo at alle skulle like lavkarbo kaka mi :)

Men, men.. Var jo døds god første gangen :D


#400

Gracella sa for siden:

Det kan være lurt å tre en plastpose over bollen man skal hakke mandlene i og lage et lite hull i posen hvor man trer stavmikseren gjennom.
Mandler (og nøtter og baconcrisp) har en tendens til å spre seg ut over hele kjøkkenet når man minst venter det... :rolleyes:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.