< Tilbake til oversikten

Vafler!

Enid sa for siden:

Dette skal prøves! Kanskje i helgen? "drømme" :)

Bee sa for siden:

Nesten samme oppskrift som jeg bruker! Og det ER virkelig vafler ja! NAM!!!

Bee sa for siden:

Ja, en del.
Men jeg bruker bare 50 gram smør, og så bruker jeg 3 ss rømme og en pakke philadelphia.

Tuttan sa for siden:

Blir de saftige?

Har prøvd meg på noen forskjellige oppskrifter med lavkarbo-vafler tidligere, og det lukter nydelig, men de er så tørre og sprø at de nesten ikke henger sammen...:mad: og så er smaken ganske slapp.

Vet ikke om det var jeg eller resten av familen som var mest skuffet..??
Eeeendelig skulle mamma lage vafler, og så var det bare utseende som lignet.

Bee sa for siden:

Mine ble IKKE tørre. Tvert i mot!

Grethe B sa for siden:

Stikker hodet innom og tar med meg den oppskrifta der ja, høres helt digg ut! Savner veeeeldig vaffel til kos, gleder meg til å prøve!! Takker og bukker!!

Tuttan sa for siden:

Jippiiii :heia: :heia: :heia:

Da "tør" jeg prøve meg på vafler igjen :)

sirimor sa for siden:

Tusen takk for oppskrift monix!

Denne skal jeg ta med meg hjem og prøve i kveld;)

Benzo sa for siden:

Min røre ble suppetynn, kanskje fordi jeg brukte mixer? to minutter senere Røra er nå passe tykk, ble tykk av seg selv. :)

Gerd sa for siden:

Vaflene ble kjempegode. Røra tykk.. Masse fett som rant utover vaffeljernet. Legg bakepapir eller alufolie under før stekeing, så sparer man seg for mye vask av kjøkkenbenken... :D Ha bare litt røre i, det utvider seg ganske mye.
Disse skal jeg lage flere ganger... :D

Distrea sa for siden:

johannesbrødkjernemel.... hvor får jeg kjøpt det? Kan det byttes ut med proteinpulver?

Photobscura sa for siden:

Du kan si det sånn at joh. mel fungerer som en stivelse, men det er ikke stivelse i det. Du får kjøpt det på helsekosten for 50 kr ca for et lite glass. Det er ganske drøyt i bruk. Du kan bruke det i sausjevninger, i supper, gryter etc...! Et vidundermiddel, men kan nok ikke egentlig erstatte proteinpulver eller bakemikser.

Men jeg må si... Er ikke seks ts ganske mye for en røre?? Jeg mener... jeg bruker én ts når jeg lager saus av en hel boks kremflte, og selv da hender den blir for tykk etter en stund.....

Distrea sa for siden:

Takk! Får kjøpe meg dette vidundermiddelet... kjekt å ha en dag jeg skal spise noe annet enn KJØTT.... samler litt oppskrifter og lærdom til den dagen jeg ikke lever "skaldemannekstrem" lenger:rolleyes:

Isalien sa for siden:

Dette må prøves! :D

sma sa for siden:

Jeg laget disse i går, og de var kjempegode!! Takk moinx for at jeg endelig fant noe jeg syns var GODT!!

Jeg hadde vel i 5 ts johannes, men neste gang skal jeg prøve med 3-4 ts. Røra ble ganske tykk. :)

Distrea sa for siden:

Bestefaren min hadde alltid vafler i fryseren.... kan disse fryses tro?
Syns det er greit å lage vanlige vafler til "karbofolka" så det hadde vært kjekt å kunne ha en i fryseren på lur til meg selv:p

sma sa for siden:

Ja, skulle vel ikke være noe problem å fryse de. Go 4 it! :D

Isalien sa for siden:

Var godt! :)

sirimor sa for siden:

De var kjempegode, og mektige:D

Siljevanilje sa for siden:

disse va døds goe :D

skal absolut gjentas, kjempe yummi

Nett sa for siden:

Skal prøve disse idag - steker dere opp hele røra på en gang eller kan den stå i kjøleskaper 1-2 dager?? Eller kanskje det beste er å fryse ned ferdistekte vafler??

Gerd sa for siden:

Jeg stekte opp hele røra... Tenkte å ferdiglaga vaffler liggende i fryseren... Meen... alle i huset likte de så de ble borte, liksom... :p

Teletubbien sa for siden:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :D

Jeg som er sååå sær og har prøvd sååå mye jeg syns var fælt, juhu, endelig fant jeg noe som faktisk var så godt at jeg vil ha meeeeeer :D

Trixie sa for siden:

Skal johannesbrødkjernemelet blandes rett i røra eller blandes ut med vann først og så ha i røra?
Trixie :)

sma sa for siden:

Jeg blandet det rett i røra. :)

Linda_ sa for siden:

Lagde disse nå. Nyydelige! Syntes de smakte som vanlige vafler jeg :D

Trixie sa for siden:

Brukte ca. 4 ts med Johannesbr. og det ble nok litt for lite eller så har jeg ikke latt røra stå lenge nok. :) Vaflene henger sammen, men de ble kjempeluftige og sprø! Skikkelig blondevafler! :)
Men, gode er de! :D

LilleMill sa for siden:

Men hvordan kan hele røra bare bli 8.5-9 karber, når rømma har 2.9 pr 100 gr? Det er vel karbo i egg og noen av de andre tingene også?

LilleMill sa for siden:

Det stod visst 1.6 på boksene før, men er rettet opp til 2.9

Det blir hvertfall 13-14 karb på hele røra, men fortsatt ikke såå mye om man får 10 plater :)

Mat på data er helt genialt, men er dessverre utdatert på enkelte varer. Får håpe det kommer en oppdatering snart!!

Men -litt sånn på sidelinjen.... Noen tips om et sted man kan få et billig vaffeljern i Oslo?? Gjerne under en tohundrings... For altså, jeg får så lyst på vafler at jeg nesten dør hver gang jeg ser at det er en ny post på denne tråden (eller når jeg går innom Kiwi i Sannergata, og det lukter deilige nystekte vafler fra Baker Brun i samme bygg i HEEELE butikken:o)

Jau, men jeg synes faktisk de var i dyreste laget... Har sett vaffeljerne et sted til 150 kr en gang før, men husker ikke hvor.....

Carisma sa for siden:

Clas Ohlson kanskje?
Eller loppemarked....

Trixie sa for siden:

Nille har vaffeljern og endel ICA-butikker.

C.O er også på grensen av mitt budsjett:D
Men nå var det noen som mente at det var på Nille de kosta sånn typ 150 spenn. Løpe og sjekke i morgen, så kanskje det blir vafler:sikle:

Der var vi pån samtidig!

De er jo ikke dyre da, men for mitt budsett så ble det litt i overkant da det billigste de har koster 300 kr...

Men som sagt, Nille i morgen! Å, håper det stemmer, jeg mener VAFLER!!!

Tussa sa for siden:

Dette skal jeg prøve! :spent:

Enda et vaffeljern-spørsmål:): kan man bare begynne å bruke det nye jernet sitt med en gang?? Eller er det noe man må gjøre først??

Tussa sa for siden:

Men jeg tror jeg bytter ut rømmen med rømmekolle, og smøret med vann. Håper det går bra likevel.

Borealis sa for siden:

Lage røra først! knise

Hehe... Joa, skjønner jo det lissom! Men jeg bare lurte, mener vagt å huske at man skulle la jernet stå på en stund før man brukte det første gang, så det skulle brenne bort et lag med et-eller-annet...?!?!?!:confused: Eller er jeg ute og svømmer nå, kanskje?

Borealis sa for siden:

Var det ikke instruksjon/info med?
Jeg tror ikke jeg gjor noe som helst, jeg...:confused:

Gerd sa for siden:

Jernet bør stå og "brenne av seg" et belegg før du bruker det. Du kjenner det på lufta når det blir varmt....:)

Takk, Gerd! Nei, altså, jeg har jo ikke kjøpt det enda:rolleyes:, men jeg prøver bare å planlegg litt, får en litt bissy kveld, og satser på vafler til middag, før jeg løper ut i verden.

Eilan sa for siden:

Eilan skal ut og kjøpe vaffeljern. Idag.

Ziggy sa for siden:

Anbefaler deg i såfall Wilfa sitt nye jern med konet bunn og egen måleøse, koster under 500,- og er det lureste jernet jeg har hatt!!!
[color=#0000ff][/color]
Det er 6 ruter på det, så det å brette et helt hjerte dobbelt er heller intet problem!
[color=#0000ff][/color]
.

Tussa sa for siden:

Jeg lagde de med en boks rømmekolle, 175 g. Nam.

Eilan sa for siden:

Takk for tips!! Da blir det det.

Luska sa for siden:

Å steike disse var gode :sikle:

Herregud vafler!! Jeg kjøpte vaffeljern i dag, og fikke endelig laget vafler.Det var nyyydelig! Ikke minst sett ut fra det at jeg ikke har smakt vafler på sikkert et par år.

Tusen takk for oppskrift, Moinx:D

Huldr sa for siden:

:spent: Hvor kjøpte du det da? Og hva kosta det? OG HAR DET FEM HJERTER? (Viktig :p) (skal ikke spise vafler jeg neeei ... :rolleyes: men får besøk i sommer :rodme:)

Grattis med jernet, da! :D

Tuttan sa for siden:

Går ikke an å ha 6 hjerter på en vaffelplate vel Ziggy... :D :D

Skal liksom være 5 da. :) Kan umulig smake like bra. (hi-hi)

Nille, baby! Kosta hundreogfemtikroner, det billigste i byen! Fem hjerter it was (har sett et på ebay ellerno med hjerter med dødningeskaller i, OOO! Men det kosta liksom en liten formue... )
Og vaflene assa, til og med kjærestemannen som er så kresen på sånn barndomsminnemat, slikka fingrene og klappet seg fornøyd på magen til tross for hvetemel- og sukkerfrie vafler med sæterrømme og sukkerfritt syltetøy!!
Suksessvafler burde de hete!

Lemen sa for siden:

Enig med de andre! Lagde disse vaflene i helgen og de ble kjempegode. Eneste forandringene jeg gjorde var å spe med litt fløte, side røren ble litt tykk. Også skal jeg droppe meierismør neste gang, for alt smøeret (evt. fettet fra rømmen) lå igjen på utsiden av vaffeljernet etterpå. ;)

Huldr sa for siden:

Ho ho! Så bra :D

LilleMill sa for siden:

Når jeg lagde disse vaflene ble de ganske tynne og liksom "flate". Gjorde jeg noe galt?

LilleMill sa for siden:

Ja de er jo forholdsvis flate. hehe.. Men var liksom ikke NOE luft i dem. Ja jeg brukte johannes, men kanskje for lite?
Prøve mer neste gang, og mindre smør. Kutte ut smør kanskje, og bytte med vann

LilleMill sa for siden:

Det går helt fint :) Bare lurte på om det var jeg som gjorde noe galt. Men de var goode :) Om enn litt feite.. hehe

Tussa sa for siden:

Jeg byttet ut rømmen med rømmekolle, og smøret med vann. Da ble de ikke så veldig feite. :)

...men hva i alle dager er rømmekolle??

Aha! Ikke no for en Atkins-er med andre ord;)

Eilan sa for siden:

Nei gitt. Og et produkt som nevnes i samme setning som Grete Roede gjør meg litt redd inni meg

Tussa sa for siden:

Nei, det er det nok ikke.

Tussa sa for siden:

Fedon nevner det også, blir du litt beroliget da? :)

Det stod "egenkomponert" på kostholdsfilosofien på det innlegget jeg siterte. Lavkarbo er mer enn masse fett. ;)

Eilan sa for siden:

Men er det ikke viktig å få i seg endal fett også? Ignoramus spør. Kanskje du kan svare i journalen min, så lar vi dette være vaflenes tråd?

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12868&page=5

Hepp; på den generelle Lindberg-kosten er det mere (sunne) karbohydrater enn f.eks ketolyse og Atkins og så videre, så da er det naturlig å ikke spise så mye fett som det jeg f.eks gjør. Da kan det gå litt gæli. Men Fedon har blitt mindre strikt på fettet han også over årene.

Tilbake til vaflene: Nyyydelige vafler, skal nok lage dem igjen i morgen, ja!

Carisma sa for siden:

Men han mener vel fortsatt at melkeprodukter ikke er stedet man helst skal hente fettet fra? Oljer, avocado fisk osv er bedre alternativer. :rolleyes:

Anyway, blir creme fraiche for smakløst i disse sammenligna med rømme? Rømmen er jo litt skarpere i smaken, men jeg har bare cf for øyeblikket... og har bare såååå lyst til å skeie ut med vafler til frokost i dag da :D

Tussa sa for siden:

....

Eilan sa for siden:

Så vidt jeg skjønner (men er fremdeles litt ignoramus som nevnt) er det kombinasjonen som spiller en rolle, og at hver og en av oss må finne den som passer oss best? Fedon anbefaler mer karbo og mindre mettet fett enn Atkins. Så KOMBINASJONEN av en-og flerumettet fett med lavglykemisk karbo, er et alternativ til KOMBINASJONEN av alle typer fett med mindre karbo. Tror vi er enige, egentlig, men at det dreier seg om ulike metoder og at har man først valgt en, må man holde seg til den. Nytter ikke å "shoppe" mellom metodene.
Jeg var på Montignac (en forløper til Fedon) noen år og det fungerte fint for meg. Nå er jeg på lavkarbo og det fungerer også fint. Energimessig altså. Men det er altså to helt ulike metoder.

Og vi kan leke sammen for det!

Tussa sa for siden:

Ja, så enkelt som du sier det, kan det sies. :lol:
Vet du, mye av dette er så innviklet for meg, at jeg enkelte ganger føler meg helt dum. Men jeg leser og leser, og en dag skjønner jeg nok litt mer enn bare litt. Jeg er en enkel sjel. :flau:

Men ja, Fedon snakker også om kombinasjonen. Den kombinasjonen passer bedre for meg enn den med mye fett og mindre karbo. Vi er alle så forskjellige, og det viktigste er å finne noe som man helhjertet greier å gå inn for. Noe man kan leve med, både under og etterpå. Derfor er nok jeg veldig lavkarbo light i veldig manges øyne her på forumet.

Det er ikke uten grunn at jeg første gangen jeg skrev et innlegg, spurte om det er plass til en sånn som meg her. :cool:

Glad for at vi kan leke sammen for det!

Men nå har vi herpet tråden igjen.

Eilan sa for siden:

Gjør et grep for å redde tråden:

Vafler!!:heia::heia::heia::heia:

Hurra! Har fremdeles ikke fått kjøpt vaffeljern men gleder meg som et lite barn! Og nå er det så mange ulike varianter her i vaffeltråden at jeg må prøve alle sammen.

Kan hende jeg har røyka meg fra sans og samling, men jeg synes det er omtrent null forskjell på creme fraiche og seterrømme. Franskmennene ler i alle fall av oss fordi vi skiller mellom det, har jeg hørt.
Brukte CF i dag, og det ble helt likt på smak.

Carisma sa for siden:

Jeg testet i dag, brukte CF og de var gode de :)
Men, oppdaga at kanskje røra skulle ha stått litt? Jeg begynte å steke med en gang, og da var den veldig rennende, men mot slutten var den helt tjukk. Har bare lagd sånne posevafler fra toro siden jeg flytta hjemmefra, oig de trenger ikke stå, men mins at røra pleide å stå litt når mamma laget før?

Huldr sa for siden:

Men det ER jo forskjell ... :flau: Men i mat er det vel ikke så lett å skille, nei. Jeg har brukt dem om hverandre, og liker best CF i de fleste tilfeller.

Og så er det mye billigere! :)

Eilan sa for siden:

Er det ikke noe med varmetoleransen? CF skiller seg jo ikke når man lager sauser etc av den?

Hehe, har aldri tenkt på det. Men som sagt, smaksløkene mine er nok ikke de beste.
Men sant det jeg har hørt om franskmennene. Var visst en franskmann som hadde bodd her en stund, som syntes det var innmari snodig da det kom creme fraiche i butikkene.
Men ikke vet jeg. Bruker stort sett cf jeg også, uten at jeg helt vet hvorfor.

plysjhai sa for siden:

Nå sitter jeg og gumler på vafler, og jeg må bare si yummi! :sikle:
Er nok ikke siste gang disse er laget nei. ;)

Eilan sa for siden:

Jøss hadde jeg rett? Banne meg. Ignoramus begynner å få teken.

Eilan sa for siden:

Ignoramus er Eilan som uttaler seg om noe hun ikke har snøring på :D:D

Nille sa for siden:

Ang. forskjellen creme fraiche og rømme:

[/quote]

Eilan sa for siden:

Bang. Der var den avgjort gitt. Takk Nille!

Så vidt jeg husker fra min og en kompis heftige lefling med synonymordbok og det latinske språk under videregående (nerd, jeg??) så betyr Ignoramus noe sånt som "Vi vet ikke", eller "vi er ignoranter".
Så å henvise til seg selv som Ignoramus, blir samtidig å snakke om seg selv som jeg og meg, to personer. Ganske festlig. Vi løp rundt og ropte Ignoramus! til tømrerne blant annet, som ble enda mer forvirret over oss"kunstnerspirene", enn de alt var.

Mmm. Vafler (kan ikke ramle helt ut).

Distrea sa for siden:

Endelig fikk jeg prøvd disse. Jeg byttet halve rømme delene med fløte. Resten av fløten pisket jeg til krem, som jeg tilsatt par tesjeer med rørte jordbær.... også hadde jeg litt av det på vaffelen. MMMMmmmmmmm vaffelbløtekake:D

Borealis sa for siden:

Noen som har prøvd denne røra som pannekaker?

Nei, men jeg har vurdert det med stor lidenskap. Må bare rense kroppen min en uke eller to eller tre først.

PS: Bilde!! Så pen du er!!!

Borealis sa for siden:

:rodme:...takk...
Jeg synes du er så pen, jeg! Ser ut som en alv...:klem:

Å! jeg er jo skikkelig keen på alvelooken, har gått på byen med alveører, haha, alle bare "hvor er fantasyfilmkøen, termosen og feltsenga?"

Taaaak!! (Og ikke glem Ozzys bevingede ord: "Fairies wear boots":_punk:)

Nå må nesten noen være prøvekaniner her og prøve å lage pannekaker av disse. Ååååå, paaaannekaaaker!!

Å! jeg er jo skikkelig keen på alvelooken, har gått på byen med alveører, haha, alle bare "hvor er fantasyfilmkøen, termosen og feltsenga?"

Taaaak!! (Og ikke glem Ozzys bevingede ord: "Fairies wear boots":_punk:)

Nå må nesten noen være prøvekaniner her og prøve å lage pannekaker av disse. Ååååå, paaaannekaaaker!!

Smula sa for siden:

Åh, dette fikk jeg jammen lyst på! :p
Johannesbrødkjernemel... det får men vel på helsekost, hva?

Stemmer! Ca femti spenn for et glass på ca søttifem ml. Drøyt, og helt genialt!

PS: Sist jeg lagde vaflene, hadde jeg bare nok joh.mel til fire teskjeer, lot røra stå og svelle en halvtime i kjøleskap, og de ble fortsatt helt perfekte:)

Eilan sa for siden:

Eilan melder seg etter mislykket vaffeljernjakt idag. Ikkeno på Nille, ett (!) til 498 (!!!) på Clas Ohlsson. Prøver pannekaker imorgen.

Smula sa for siden:

...og der ruslet jeg glad og fornøyd inn i min lokale helsekost på jakt etter Johannesbrødkjernemel - og fyren bak disken så på meg som om jeg hadde begynt å snakke swahili. Han kunne like godt vært med i den nettbutikk-reklamen: "Nei, det har vi IKKE sett!"

Hva skal jeg gjøre nå da tro? Hmf!
Har forresten noen forsøkt å lage en usøtet versjon av vafflene, og bruke dem som en slags pannekake?

Elian: Har du noen Jernia i nærheten. De har mye sånt, kjøpte kremvisper der forleden dag.

Lemen sa for siden:

De hadde det heller ikke på helsekosten her (Sun Kost), men det var ingen problem for de å bestille inn et glass til meg. Betalte ikke noe ekstra, og det tok ca 5 dager. :)

Smula sa for siden:

Jepp - jeg tror det er SunKost min butikk har også! Men jeg fikk IKKE det tilbudet... jeg tror ikke den fyren er helt god. Forrige gang var jeg innom og spurte etter peppermynte-te og da så han også på meg som jeg ikke var riktig vel bevart. Han fikk gravd fram en pakke, da, etter fem minutters febrilsk leting i hyllene.
Herlige london - hvis en reagerer sånn på forespørsler om spesielle matprodukter, bør man strengt tatt ikke jobbe i en helsekost! :mad:
Nuvel... måtte bare få det ut.
Jeg får gå på jakt i andre helsekoster.

Distrea sa for siden:

Han der burde jo raporteres til kjeden han.... dem kan jo ikke tjene på å ha slike uvitere i spesialbutikker:rolleyes: :confused:

Smula sa for siden:

Ok, jeg aner ikke hva jeg gjør galt, for når jeg prøver å steke , går de bare fra hverandre! Det skulle man ikke tro med så mye egg!

Prøvde å steke en i vaffeljern, og den ble bare sittende fast og så prøvde jeg å steke en som pannekake, men den bare gikk fra hverandre når jeg forsøkte å snu den!

Hjelp...? :confused:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.