Eilan sa for siden:
Sånn da.
3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
5-6 ts johannesbrødkjernemel
1 ts kardemomme
1 ss natreen
100 gr smeltet smør
Eilan sa for siden:
Sånn da.
3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
1 ts kardemomme
1 ss natreen
100 gr smeltet smør
Photobscura sa for siden:
Min erfaring tilsier at det holder lenge med 2 (toppede) ss JHBKM og femti gram smør, og natreen kan fint byttes ut med splenda (jeg bruker 22 ss, og så er det noe rart med natreen, den blir bitter om man bruker den i varme ting...)
Mmmm, vafler.... :sikle:
Eilan sa for siden:
Jeg bruker forresten ofte vann istedenfor smør. 1 dl vann, altså :) Og ikke noe søtstoff. Synes kardemommen gjør dem søte nok.
Mosepjusk sa for siden:
Det blir nok søte vafler, kan jeg tenke meg, hehe! :)
Eilan sa for siden:
:lol:
OI! Eeee, mente 2 ss :rodme:
Eilan sa for siden:
5-6ts johannes blir vel omtrent det samme som 2ss eller?
Jammenatte, som jeg loker da! Mente selvfølgelig to TS!!
Ok, min erfaring tilsier at det holder med to toppede TS jhbkm, og så bruker jeg TO ss splenda! :D
Og så bruker jeg teklype til å sikte jbkm-et i røra, mens jeg rører.
Eilan sa for siden:
Nettopp! Jeg synes jeg trenger mer johannes i røra, men det er nok fordi jeg som oftest bruker vann istedenfor smør.
Hvorfor vann? Smør smør smør smør smør :heia:
Eilan sa for siden:
Sikkert bare det teite kalorispøkelset. Smør, je! :heia:
Smør smør smør smør smør smør!
Glade-Gry sa for siden:
Jeg skal ha vafler i morgen!! Må bare få tak i johannes ett eller annet mel.. hvor kjøper jeg det?? Helsekost???
mmm... gleder meg!!
Du kan kjøpe det på helsekost. Finnes noe som er noenognitti prosent av det som kjøpes på apoteket, men husker ikke hva det heter... Gerd??
Helene sa for siden:
Nestragel heter det som kjøpes på apoteket. Mer for pengene men må bestilles inn som oftes.
luringen sa for siden:
JBKM er utsolgt fra helios lager. Apotek mskaffer nestargel
quebec sa for siden:
mine vafler hang så vidt sammen, revnet overalt, men gode og fete ble dem og jeg ble mett.
hadde i 7 ts med johannesgreiene, fulgte den opprinnelige oppskriften, men...hadde mer enn 1 dl vann, helt sikkert 3-4 dl og m50 gram smør, fikk 12 plater.
hmmmm.
7 ts-er? :eek:! Jeg har i to tre skjeer, det holder!
Og vann er helt unødvendig (jeg synes de ble mindre gode da jeg prøvde det i alle fall), og halvparten av smørmengden.
quebec sa for siden:
ja, :) 7 ts. Var det mye?
kan si at jeg ikke er god i magen nei :(
Mye? Det er nok til å tykne sikkert fem liter saus :p Som sagt, jeg bruker to-tre ts johannebrødkjernemel, og så lar jeg røren stå og godgjøre seg i kjøleskapet i kanskje 20 min:)
quebec sa for siden:
hæ, men jeg fulgte jo den oppskrifta som ble lagt ut her , jaja, magen har iallefall gitt beskjed om dette ikke var så kjekt, men fader og, de var uansett knallgoe.
Neste gang får jeg heller følge oppskrifta di tøtta :)
Kattemor sa for siden:
OIOI..betyr det at jeg kan spise rømmegrøt?? Elsker det!
Nybegynner-glede helt ned i tærne :D
Smula sa for siden:
Næhei, det var jo det problemet jeg hadde i begynnelsen også. Mine fikk jeg ikke ut av jernet før jeg hadde tredoblet mengden med Johannes!
Og jeg måtte også bruke mindre smør, for ellers rant det ut under steking og jeg hadde smør over hele kjøkkenet.
Så disse vafflene er visst veldig individuelle, ja. Merkelig, det der... :confused:
Jøss! Snodige greier... Jeg trenger toppen tre ts...
Gracella sa for siden:
Nå prøvde jeg denne oppskriften og fikk 9 plater. Da brukte jeg bare 50 gr smeltet smør.
Vet ikke helt hva antall karber blir, jeg grovregnet og fikk 8 karber pluss det to ss carobel utgjør. Er vel ca 1 karb pr plate og det kan jeg fint leve med. :):):)
De smakte som vafler, selv om de var litt annerledes i konsistensen og utolig "smørfete" he, he.
Madamim sa for siden:
Min røre ble veldig tykk, skal den være det? :)
Distrea sa for siden:
min røre er også ganske tykk. Det holder med 4-5 ts, og de skal ikke være stor topp på, bare like mye over som i sjea.
tror jeg skal lage vaffler med krem og jordbær i dag :sikle:
Gracella sa for siden:
Skal vi se, nå har jeg prøvd en til oppskrift, og erfaringene mine så langt er at den uten vann og fløte er "best". De vaflene gikk litt lettere i stykker når jeg skulle ta de ut av vaffeljernet.
(men begge typene smaker godt :))
Jeg er også enig med Photo, det trengs ikke så mange ts med johanneskjernebrødmel... denne gangen hadde jeg i nesten så mange ts som det står i oppskriften, og da syntes jeg at røra ble altfor tykk.
Neste gang tror jeg at jeg skal prøve med litt mindre smør igjen - halvparten ligger jo igjen i jernet, he, he
Tusen takk til alle dere som legger inn oppskrifter!!!! :klem:
Bergrosa sa for siden:
Nå har jeg å ungene kosa oss med lavkarbovaffler :D
Jeg brukte Nestargel istedet for JKB, og hadde i 4 stk t-skjeier. Det ble faktisk for mye, den ble veldig tykk. SÅ jeg hadde i mere fløte ( brukte en blanding av rømme og fløte jeg da). Fikk ca 7 plater av denne oppskrifta, de var kjempegode!! Kommer nok til å bli brukt endel hos meg ja! Men jeg tror jeg vil redusere mengden smør også til 25 gram. Ble veldig "smørete/klissete" synes jeg :D
Men vaflene var knallgode, smakte vafler. OGså hadde jeg nyrørt jorbærsyltetøy på....( rørt med natreen).. nam nam nam....
Gracella sa for siden:
Jeg brukte også nestargel i stedet for JKM, men jeg trodde at det i praksis var det samme??
Uansett ble ca 5 ts aaaaltfor mye...:D
Men det blir gode vafler, gitt :sikle:
Det er i praksis det samme, 95 prosent jbkm, det siste er noe greier vi aldri fant ut av...
bofse sa for siden:
Nå har jeg prøvd vafler, brukte bare 50 gr smør, og tok oppi en skvett fløte. Nam nam smakte nydelig. :)
luringen sa for siden:
har hatt i fiberhuskmel! fant på Ultra. Det ble tjukk og fin røre uten JBKM, som jeg er nesten tom for..har også halvert mengden smør og har oppi halt om halt me rømme og fløte.
Brukernavn sa for siden:
Å, så mange positive tilbakemeldinger. Dette lover bra. Jeg laget vafler etter oppskrift bak på soyaproteinet og gledet meg villt, men ble dypt skuffet. Går på med friskt mot og forsøker disse. krysser fingrene for at de blir gode
(jeg er vafloman..:o)
Disse er kjempegode, nesten litt for gode :D
Om man er litt gæren, så kan man droppe kunstig søtning, og la dem kjølne litt og bruke dem som "brødskiver" med gulost o.l.
Impulsiw sa for siden:
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=424585&postcount=201
Du kan med fordel halvere smørmengden. Kan huske det ble forferdelig smørsøl :geip:
Putt på en ts jbkml også.. så lar du den stå i kjøleskapet en time så den tykner til.
Hvis du er glad i vafler anbefaler jeg deg en tur på meny å kjøpe ketolyse bakemix. 129 kroner for 400 gram...da blir vaflene litt fyldigere.. på en måte :D
Impulsiw sa for siden:
Meny har også vafler og pannekakerøre fra Atkins. Ferdige poser. Blir ca 4 vafler. 20 kroner posen. Hadde i et egg til og litt ketolysemix, kardemomme og vaniljesukker - de ble veeeeldig gode :sikle:
Impulsiw sa for siden:
Så nå at dette var en gammel tråd.. mange gode råd før mine :lol:
tufsa83 sa for siden:
Huff, denne ble altfor fet for meg ja...
Iset sa for siden:
Jeg har i litt mindre smør, da blir de litt lettere. Disse er virkelig gode altså.
tufsa83 sa for siden:
Må kanskje prøve det,dem ble liksom så tynne at det var mest slit å spise dem :P
Iset sa for siden:
Ble de? Mine ble som vanlige vafler, men litt fetere og litt mer sprø i kantene. Jeg lot røra bli VELDIG tykk da, som grøt omtrent, og så hadde jeg godt med røre i jernet.
Faktisk ikke mye jeg savner etter at jeg kutta meieriprodukter, men åh, jeg må avslutte abboen min på denne tråden altså ... sukk
miss_chica sa for siden:
hvem av oppskriftene er best? den første eller den andre? har bladd gjennom halvveis her, men fant ikke ut hvem folk hadde laget :o
3 dl rømme
4 egg
2 ts bakepulver
1 ts kardemomme
1 ss natreen
50 gr smeltet smør
Denne synes jeg er best; Fordi hundre gram smør rett og slett blir litt i meste laget, det renner fra vaffeljernet og sånn :p
miss_chica sa for siden:
Tusen takk for raskt svar =) Da stoler jeg på det!:)
Ut fra mine smaksløker så kan jeg love at de blir helt nydelige! Og man behøver bare å smøre jernet første gangen.
Jeg lar forresten røra stå og "svelle" litt i ca en halvtime i kjøleskapet.
Chubba84 sa for siden:
Kan man bytte ut johannes med bakemiksen fra ketolyse??
har ikke fått tak i jbk enda..
Og har sååå lyst på vafler.....
luringen sa for siden:
Nestagel får du på apoteket
solsiden sa for siden:
Kan man lage vaffelrøre av sojamel /sojaprotein ?? Jeg vil ha noe godt å spise men har ikke det derre johannesbrødkjærnemelet i hus:(
solsiden sa for siden:
oi der dumma jeg meg litt ut, opdaga oppskrifter lengre ned på sia:D
Yonah sa for siden:
Nam nam! Disse var gode! Jeg er ikke så glad i vafler ellers, for jeg synes de vokser i halsen og magen, men disse var knallgode!
Jeg fikk 12 vafler av røra, men tror jeg prøver med litt mindre smør neste gang. Jeg spiste 4 vafler, og mannen resten, dvs han prøver å ta kål på resten av de, og de er jo så mettende jo.
FakeSmile sa for siden:
Er det bare jeg som syntes de smakte helt merkelig? Jeg lagde disse til meg og foreldrene mine, og alle syntes det smakte mer slapp eggerøre enn vafler : ( Da er jo poenget med å lage vafler borte.
Kan noen si om jeg har gjort feil? Sånn gjorde jeg: jeg tok eggene, og smøret og blandet sammen, fordi jeg tenkte siden jeg ikke blandet ut johanneskjernmelet med noe vann, var dette det nærmeste "væske" jeg kunne bruke. Deretter hadde jeg i johanneskjernemelet, og blandet. så puttet jeg i det andre tørre, bakepulver og sukrin(jeg hadde ikke natren), og deretter rømmen, men denne byttet jeg ut med creme fraiche. Hva gjorde jeg galt? Dette smakte bare ikke godt : ( Og jeg som hadde såå lyst på vafler!
fransisca sa for siden:
prøvde vaflene i dag.. saftige var de ja.. men hjelpe meg vel så feite.. det ble nesten ekkelt å spise.. har enda et fettlag i munnen..
men men, smak og behag.. selve smaken var ikke så værst ;)
luringen sa for siden:
jeg halverer smørmengden, og har i JBKM sammen med det tørre. vet ikke omd et erutgjør forskjell, men jeg liker dem jeg.
Anarko sa for siden:
Kan man bruke fiberhusk i stedet? Ser enkelte oppskrifter som er lignende der det er blitt byttet ut med fiberhusk.
Skal prøve denne oppskrifta og glede min mor med vafler :D
Fiberhusk er bindende, mens jbkm er fortykkende, så det erstatter i grunn ikke hverandre, men folk bruker det jo om hverandre selv om de ikke virker på helt samme måte, så jeg sier bare prøv! Jeg kan ikke forestille meg noe annet enn at vaflene i grunn blir grovere. Og fortell gjerne hvordan det ble her etterpå! :).
Anarko sa for siden:
Rapport skal komme :)
Carisma sa for siden:
Jeg har stort sett bare byttety ut med fiberhusk, og det har gått fint. Untatt i sauser... Men i det siste har jeg brukt både fiberhusk og glutenmel i ting, og det blir helt perfekt :ja:
xeena82 sa for siden:
Jeg har laget en oppskrift med 1,67 g karbo pr 100 g vafler.
Oppskrifta finner du på:
skinnyshepherd.blogspot.com/2010/08/vafler-for-dummies-med-nyaktige-mal.html
Disse er skikkelig saftig, og de smaker faktisk som ordentlige vafler!!! :D Nam!!
olseolse sa for siden:
Har akkurat laget vafler og fulgt oppskriften på bakemiks - det var slettes ikke godt :mad:
Oppskrifter på gode vafler ønskes:cool:
Trixie sa for siden:
Basert på første oppskrift lagde jeg denne idag:
[font=Calibri][/font]
2 egg
Halv boks rømme
1 dl fløte
1 ss olje
1 ss bakepro
4-5 ts johannesbrødkjernemel
1 ts bakepulver
½ ts kardemomme
La svelle i kj.skapet 1 time
Det ble 6-7 plater.
Jeg spiste underveis... :D
Det både lukter godt og smaker godt. Disse ble skikkelig sprø. Er litt bløte med en gang jeg tar platen uten av jernet, men etter kort tid så faller hjertene av hverandre pga. sprøheten. :) Går fint å smøre vaffelhjertene med smør.
Det jeg lurer på er om denne røren kan oppbevares i kjøleskapet et par dager? :)
allama sa for siden:
Har to spørsmål.. Kan man bruke sukrin istedenfor natreen her? Og hva med fiberhusk istedenfor johannestingen? Eller er ikke det det samme..? :) nybegynner
Missy_86 sa for siden:
Laget disse i stad men i stedet for rømme ble det 1/2 boks cf og 1,5 dl fløte, og i stedet for JBKM brukte jeg 4 ss fiberhusk-
Det ble nok litt mye med 4 ss fiberhusk, for jeg måtte vanne ut røra 2 ganger fordi den ble veeeeldig tykk :p Men, på smak ble de veldig gode!
avuna sa for siden:
heh. Hadde ikke johanneskjernemel så det ble eggegrøt på meg. Rett fra stekepannen. 100g Fetaost, 10g havregryn, 10g sammalt hvete, 10g müsli, natron, bakepulver, 5 dl surmelk, 4 egg, kanel på toppen, solsikkefrø, linfrø. Stekte hele røren i stekepannen 5-10 min. Hvis du vil bli fort ferdig å spise så er det å anbefale, mett etter noen skjeer. Smakte veldig blanding av rømmegrøt, brødgrøt eller noe.
LilleFly sa for siden:
Bah, nå ønsker jeg meg vaffeljern ;)
stormann sa for siden:
Jeg lagde vafler etter oppskrift jeg fant på TV 2.
www.tv2.no/gmn/lavkarbooppskrift-feite-vafler-til-frokost-3535880.html
Disse var gode, og kalde var de egentlig like gode, så dette er en potensiell lunsjrett for meg :)
Bee sa for siden:
Ingen vaffeloppskrifter slår Nannahs altså. gomler
stormann sa for siden:
Det høres ut som noe jeg må prøve. Hvor finner jeg de?
stormann sa for siden:
Takk! De der så jo knallgode ut. De skal jeg prøve å lage!
abc123 sa for siden:
Jeg lagte vafler i dag og de ble kjempegode! Smakte "skikkelige" vafler, bare litt sprøere :)
Dette er oppskiften jeg brukte:
1,5 dl fløte
1,5 dl seterrømme
4 egg
2 ts bakepulver
4 ts JBKM
1 ts kardemomme
1 dl vann
Litt natreen
Lot røra stå i ca 30 minutter før steking
Jeg smurte kun jernet en gang, da det er såpass mye fett i vaflene.
Vaflene ble spist med seterrømme og rørte bringebær.
Kjempegodt! Tusen takk for oppskrift og tips :)
Marlene87 sa for siden:
Dååååån...Blir vafler imoooorgen!!
Lulla84 sa for siden:
gammeltråd, men hvordan er disse om man steker de på kvelden og spiser dem dagen etter. Litt ut på dagen. ?
Vel, de er kalde! :p
Jeg synes de er gode dagen etter. Mener å huske jeg stekte opp sånne en kveld, og hadde de som var igjen med smør og ost til lunsj på jobb dagen etter.
ulrikkeaskelien sa for siden:
Prøvde meg akkurat på denne oppskriften og de ble ekstremt gode!! :-O selvom konsistensen ble litt tynn så smaker de som ekte vafler og 2 stk holdt for meg :-) denne skal noteres!!
Dammed sa for siden:
Lagde dette nettopp og jeg fulgte ikke oppskriften 100%, jeg brukte 3dl CF istedenfor rømme. Men dette smakte helt forferdelig, og ikke i nærheten av ekte vafler... :S
Jeg gir oppskriften en til sjanse og da skaffer jeg rømme, men med CF så smakte det kun egg og rømme...
ulrikkeaskelien sa for siden:
Åh, dette er den beste vaffel oppskriften! Rømme og sukkerfritt syltetøy på disse nystekte herlighetene smaker himmelsk godt..Mmmm:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.